Alkoholismista paranee - yhdessä vuodessa.
Krapula ei kauan kestä, eikä fyysinen riippuvuus pitkään kiusaa.
Henkiseen toipumiseen menee tietty pidempi aika. Mutta kun on pahimmat morkkikset lusittu, saatu itsetuntoa kohennettua, eli sopu/luottamus itsensä ja ympäröivän maailman kanssa fyysistä kuntoa parannettua, niin siinä se, muuta ei alkoholismista parantumiseen vaadita.
Nyt tietysti joku miettii: Miten käy jos päätän ottaa sen ns. ensimmäisen ryypyn?
No, siinä voi käydä hyvin tai huonosti, joko sairastuu uudelleen ja palaa entiseen alkoholistiseen juomiseen tai tiukalla itsekurilla oppii kohtuu käyttäjäksi. Pitää kuitenkin muistaa, että kaikki muutkin sairaudet joista on elämänsä aikana parantunut voi uusiutua, mutta alkoholin kohdalla ihminen tekee itse sen valinnan sairastuako vai ei.
Tärkeintä on itse kunkin tiedostaa se tosiasia, ettei alkoholia ole pakko juoda, eikä kukaan sitä oikeasti tarvitse.
Hyvä, paha, alkoholi
15
825
Vastaukset
- alkoholisti evp.
"Alkoholismista paranee - yhdessä vuodessa"
-> Tarkoitatko, että alkoholisti voi määräaikaisen juomattomuuden jälkeen vaikkapa ruveta käyttämään alkoholia hallitusti?
"...alkoholin kohdalla ihminen tekee itse sen valinnan sairastuako vai ei."
-> Tarkoitatko, että noin puoli miljoonaa suomalaista alkoholistia on valinnut alkoholismin?- ei sairautta enää :)
"Alkoholismista paranee - yhdessä vuodessa"
-> Tarkoitatko, että alkoholisti voi määräaikaisen juomattomuuden jälkeen vaikkapa ruveta käyttämään alkoholia hallitusti?"
Tarkoitin, viestini sisälsi kysymyksen ja vastauksen: "Miten käy jos päätän ottaa sen ns. ensimmäisen ryypyn?
No, siinä voi käydä hyvin tai huonosti, joko sairastuu uudelleen ja palaa entiseen alkoholistiseen juomiseen tai tiukalla itsekurilla oppii kohtuu käyttäjäksi."
"...alkoholin kohdalla ihminen tekee itse sen valinnan sairastuako vai ei."
-> Tarkoitatko, että noin puoli miljoonaa suomalaista alkoholistia on valinnut alkoholismin?"
En, vaan tarkoitin sillä niitä jo raitistuneita juoppoja, jotka syystä tai toisesta aloittavat uudestaan alkoholinkäytön.
Eikö se muka ole sitten täysin tietoinen valinta, joka sisältää riskin sairastua uudelleen?
- SO sad
http://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/muut.shtml/1188125/--kiloa-laihduttanut-liikemies-kay-aikataistelua-kuolemaa-vastaan--katso-video valitettavan moni tajuaa vasta, kun on liian myöhäistä. Riittääkö maksansiirto, jos munuaiset eivät toimi?
- JJuvonen
Carl J. Danhammer
Carl J. Danhammer (oik. JOUKO JUVONEN) on suomalainen liikemies ja lyhytaikainen perussuomalaisen puolueen poliitikko. Danhammer on kotoisin Pieksämäeltä ja asuu Ylöjärvellä.
Politiikkaan hän meni mukaan Perussuomalaisiin ja sai kunnallisvaaleissa vuonna 2004 ylöjärveläisiltä 37 ääntä, mikä ei riittänyt läheskään valtuustopaikkaan.
Vuonna 2006 Perussuomalaiset ottivat hänet ehdokkaaksi tuleviin eduskuntavaaleihin, kunnes julkisuuden kautta tuli puoluehallitukselle tieto DANHAMMERIN 1980-luvulla Ruotsissa SAAMASTA RAISKAUSTUOMIOSTAta. Tämä aiheutti hänen poistamisensa puolueen listoilta.[1]
Hän vaihtoi nimensä 1980-luvulla ja ansaitsi omaisuuden rakennusalan liiketoimissa. Saman alan puitteissa "Kerskuva Calle" päätyi Ruotsiin ja RIKOLLISELLE uralle. Vankilavuosien jälkeen Carl Danhammer rupesi ansaitsemaan Virossa missä tuli mainetta ravintolanpitäjänä ja laulajana. Malli Anu Saagim oli jonkin aikaa naimisissa hänen kanssaan.
Carl Danhammer ryhtyi sittemmin Matti Nykäsen manageriksi ja vuonna 2000 Nykänen myi hänelle ja Petteri Jussilalle oikeudet nimensä ja mainosarvonsa käyttöön. Aiheesta on riidelty Jussilan kuoleman (2004) jälkeen ja Nykänen kiistää Danhammerin vaateet.
Carl Danhammer toimi myös Ghanan kultakaupassa, josta ghanalaiset antoivat hänelle "Ghanan prinssin" arvonimen.
Wikipedia kertoo : http://fi.wikipedia.org/wiki/Carl_J._Danhammer - homer sims
JJuvonen kirjoitti:
Carl J. Danhammer
Carl J. Danhammer (oik. JOUKO JUVONEN) on suomalainen liikemies ja lyhytaikainen perussuomalaisen puolueen poliitikko. Danhammer on kotoisin Pieksämäeltä ja asuu Ylöjärvellä.
Politiikkaan hän meni mukaan Perussuomalaisiin ja sai kunnallisvaaleissa vuonna 2004 ylöjärveläisiltä 37 ääntä, mikä ei riittänyt läheskään valtuustopaikkaan.
Vuonna 2006 Perussuomalaiset ottivat hänet ehdokkaaksi tuleviin eduskuntavaaleihin, kunnes julkisuuden kautta tuli puoluehallitukselle tieto DANHAMMERIN 1980-luvulla Ruotsissa SAAMASTA RAISKAUSTUOMIOSTAta. Tämä aiheutti hänen poistamisensa puolueen listoilta.[1]
Hän vaihtoi nimensä 1980-luvulla ja ansaitsi omaisuuden rakennusalan liiketoimissa. Saman alan puitteissa "Kerskuva Calle" päätyi Ruotsiin ja RIKOLLISELLE uralle. Vankilavuosien jälkeen Carl Danhammer rupesi ansaitsemaan Virossa missä tuli mainetta ravintolanpitäjänä ja laulajana. Malli Anu Saagim oli jonkin aikaa naimisissa hänen kanssaan.
Carl Danhammer ryhtyi sittemmin Matti Nykäsen manageriksi ja vuonna 2000 Nykänen myi hänelle ja Petteri Jussilalle oikeudet nimensä ja mainosarvonsa käyttöön. Aiheesta on riidelty Jussilan kuoleman (2004) jälkeen ja Nykänen kiistää Danhammerin vaateet.
Carl Danhammer toimi myös Ghanan kultakaupassa, josta ghanalaiset antoivat hänelle "Ghanan prinssin" arvonimen.
Wikipedia kertoo : http://fi.wikipedia.org/wiki/Carl_J._DanhammerNiin ja mitähän merkitystä kenenkään tekemisillä on? Alkoholi sairastuttaa ihan jokaisesta yhteiskuntaluokasta. Tiedän tuomarin, joka kuoli maksakirroosiin, eikä varmasti ollut minkäänlaista rikosrekisteriä,eikä myöskään tehnyt töitänsä humalassa. Pointti tässä oli se, että harva alkoholia juova uskoo, että se vaikuttaisi juuri minuun,.
- so elämää
kun askitesta poistetaan, niin maksa surkastuu,eiks askitesta synny, koska se maksa ei enää toimi? Kun maksa ja munuaiset lakkaavat toimimasta, niin mitä tekee haima? Jossain vaiheessa ei enää saa nieltyä ruokaa, sitten ei saa puhuttua ja sitten onkin tajuttomuus ja kuolema. Toisille maksasairaille tulee verensyöksy, kun joku isompi suoni hajoaa.
kohtuukäyttäjäksi, ei tiukalla eikä löysällä itsekurilla, ei lääkkeillä, ei kenenkään antamalla hoidolla, ei vertaistuella, ei hypnoosilla, ei hyvällä, ei pahalla, ei rahalla. Alkoholisti joko juo alkoholistisesti tai ei juo ollenkaan. Olen kokeillut ja olen nähnyt ja kuullut, sillä minä olen kulkenut kylillä.
Kohtuukäyttöä yrittäneistä alkoholisteista tulisi suunnattoman suuri hautausmaa.- ihan oikeessa
jos nyt ei ihan yhdestä ryypystä ala se sama RAI-RAI, niin kyllä se kohtuullistamisvaihe äkkiä lopun saa.
- Leena Lumihiutalele
Jotka on lopettaneet juopottelun. Osa on alkanut absolutisteiksi, osa käyttää jonkin verran. Jotkut ei parane ikinä. Mun mielestä absolutistit ja juopoiksi jäävät on niitä vaikeimpia tapauksia. Absolutisteilla heikko luonne, eivät osaa suhtautua alkoholiin asiallisesti ja juopoilla sama vika, ne ei edes osaa alkaa absolutisteiksi. Parhaassa tilanteessa on ne, jotka tietävät asian ja ovat oppineet käyttämään alkomahoolia asiallisesti.
Tietyllä tapaa käy sääliksi sekä absolutisteja ja rapajuoppoja. Niillä ei ole elämänhallinta kunnossa. Ei nautintoaine itsessään ole mikään erikoinen asia. Erikoiseksi asian tekee se, että jotkut vain eivät osaa käyttää sitä oikein. Eivätkä näytä oppivan. Syy korvien välissä. Taitaa olla niin, alkoholismistakin hoidetaan vain oireet, ei itse sairautta. Kun joku on saatu kuiville, olettaisi silloin tarvittavan pitkä terapiajakso ja seuranta, psykiatreja ja silleen. Mutta yhteiskunta toimii niin, että ei kun pihalle vaan. Jotkut saa itse päänsä kuntoon, jotkut eivät ikinä.
Terveydenhuollolla rajalliset resurssit. Ei A-klinikoilla riitä määrärahat jatkoseurantaan ja muuhun jälkihoitoon. Vähän outoa, melkein kaikissa muissa sairauksissa on jälkiseuranta. Jos sairastaa syövän, sitä seurataan säännöllisesti jne. Mutta alkoholistia ei. Kun mikä tahansa sairaus voi uusia. Alkoholismi ei ole paise, joka leikataan pois. Ruumiillisten oireiden tultua kuntoon, pitäisi saada pää kuntoon kanssa. Ihan psykiatrinen asia. Ja kaikki psyykkiset sairaudet vaativat pitkän hoidon. Sitä en tiedä, kuinka helppoa on saada lääkitystä, jos kerran on kuivilla. Outojuttu. Useat mielenterveyssairaudet vaativat jopa elinikäistä lääkitystä. Alkoholiongelmainen vain kiskotaan ruumiillisesti kuiville ja paiskataan polttimosekaisin kadulle.
Tärkein asia laiminlyödään.
Näkyy mun mielestä tilastoissa, kaduilla, tällä palstallakin. Etenkin huolestuttavia on nuo tyypit, jotka on lopettaneet juomisen kokonaan ajat sitten, eikä niiden päässä pyöri muu kuin alkoholi. Ei kovin terve meininki.- 11+2=tollo
Ihan mitä sattuu suuressa tietämättömyydessä, puhut alkoholismi lääkityksestä? Ei siihen ole lääkettä. Puhut A-klinikan jatkohoidoista yms. eihän a-klinikalla tiedetä alkoholismista mitään. Ja tyypit jotka ovat lopettaneet juomisen niin niitten päässä pyörii viina kokoajan? Ei saakeli, nyt sulla on vellit ja puurot pahasti sekaisin, raitistuminen ja kuivilla olo on täysin kaksi eri asiaa.
- niin totta
11+2=tollo kirjoitti:
Ihan mitä sattuu suuressa tietämättömyydessä, puhut alkoholismi lääkityksestä? Ei siihen ole lääkettä. Puhut A-klinikan jatkohoidoista yms. eihän a-klinikalla tiedetä alkoholismista mitään. Ja tyypit jotka ovat lopettaneet juomisen niin niitten päässä pyörii viina kokoajan? Ei saakeli, nyt sulla on vellit ja puurot pahasti sekaisin, raitistuminen ja kuivilla olo on täysin kaksi eri asiaa.
ihmettelin samaa. tietopuoli todellisuudesta on olematon.
yhteiskunnalla on harvoin mitään tekemistä lopullisen raitistumisen kanssa.
miksi ja miten siis yhteiskunnan pitäisi jatkohoitaa,jotain mihin ei alkuunsakaan pysty ?
yhteiskunnan alkoholistiosuus rajoittuu viinan myyntiin ja krapulakatkoilun henkilökuntakuluihin.
suuret tulot,pienet menot.vielä pienemmät tulokset. - yksi raitistunut
Luin ihan ymmälläni mielipidettäsi, joka on ihan mutua alusta loppuun. Varsinkin lopussa tuo, että kokonaan lopettaneiden mielessä ei pyöri muu kuin alkoholi. Taitaa kuvastaa omaa kiinteätä suhdettasi ko. aineeseen eli kuvittelet itsesi tilanteessa, jossa et saa ottaa enää ja siitä seuraa jatkuva kärvistely ottamattomuutta miettiessä. Niin tärkeää alkoholi on sinulle.
Moni myös luulee, että kun absolutisti lähtee illanvietosta tuossa ennen puoltayötä, hän vaan ei enää kestä tilannetta kun tekee mieli niiiin kovasti juoda. Ehei, juttu on vaan niin, ettei siinä vaiheessa enää kestä humalikkaiden juttuja, niiden, jotka "osaavat ottaa kohtuudella vain pari". Ei sitä kehtaa niille vaan sanoa päin naamaa, silmillehän sieltä tullaan, vaikka on kuinka kontrolli olevinaan päällä. Ja sitä paitsi, kuka jaksaa istua selvänä esim. viittä tuntia pitempään samassa pöydässä ja unikin alkaa maittaa. Harva humaloitumiseen mieltynyt uskoo, ettei sitä viinaa vaan tee enää mieli. - alkoholisti evp.
Kirjoituksesi kaksi ensimmäistä kappaletta paljastavat, ettet ymmärrä päihderiippuvuuden perusmekanismista hevonvittuakaan.
*Miksi muuten alkoholiin pitäisi suhtautua jotenkin "asiallisesti"? Kyse on päihteestä, eikä sen käytölle ole järkiperusteita. Ihminen ei tarvitse muuhun kuin ulkoisesti, esim. haavojen desinfiointiin. Jos muuta väität, ajattelet päihdehakuisesti, siis alkoholistisesti. - ryypätKääpä
alkoholisti evp. kirjoitti:
Kirjoituksesi kaksi ensimmäistä kappaletta paljastavat, ettet ymmärrä päihderiippuvuuden perusmekanismista hevonvittuakaan.
*Miksi muuten alkoholiin pitäisi suhtautua jotenkin "asiallisesti"? Kyse on päihteestä, eikä sen käytölle ole järkiperusteita. Ihminen ei tarvitse muuhun kuin ulkoisesti, esim. haavojen desinfiointiin. Jos muuta väität, ajattelet päihdehakuisesti, siis alkoholistisesti."*Miksi muuten alkoholiin pitäisi suhtautua jotenkin "asiallisesti"? Kyse on päihteestä, eikä sen käytölle ole järkiperusteita. Ihminen ei tarvitse muuhun kuin ulkoisesti, esim. haavojen desinfiointiin. Jos muuta väität, ajattelet päihdehakuisesti, siis alkoholistisesti."
On paljon muitakin asioita joiden käytölle ei ole järkiperusteita, kuten esim. katumaasturit 20-tuumaisilla aluvanteilla, ja vakavan riippuvuuden voi hankkia myös uskontoon, tai jopa jääkiekkoon/jalkapalloon. Mutta asiaan: Raitistumisesta olisi varmasti terveyden kannalta hyötyä, sitä en kiellä. Olen tottunut pari kertaa kuussa ottamaan oikein kunnon "nollauksen", niin että seuraavana päivänä tosiaan tietää ryypänneensä. Jos raitistuisin, joutuisin myös eristäytymään hauskasta ryyppyporukastani, joista muutama on myös työkavereita ja tiedän, ettei niissä iltamissa katsota hyvällä selvin päin olevaa ilonpilaajaa, "kyttääjää". Minulle kyllä kunnon kännin ottaminen tuntuu henkisesti tekevän ihan hyvää, olo on jotenkin rennompi pitkän aikaa (jahka siitä seuraavan päivän kankkusesta selviää) mutta eihän se muuten mitään terveellistä ole ja varmasti se minulta elinvuosia tulee viemään (olen nyt nelikymppinen). En usko vielä olevani itse alkoholista riippuvainen, vaan ryyppäämistapahtumasta. Eli juopotteluni on ns. sosiaalista juopottelua. Mitä tässä oikeastaan pitäisi tehdä, lopettaa satunnainen ryyppääminen ja luopua mukavasta kaveriporukastani vai jatkaa juomista ja pitää sosiaalinen yhteisöni. Vaaka tuppaa vaan mielellään kallistumaan siihen jälkimmäiseen. Raittiista kun ei tykkää kukaan. - .
ryypätKääpä kirjoitti:
"*Miksi muuten alkoholiin pitäisi suhtautua jotenkin "asiallisesti"? Kyse on päihteestä, eikä sen käytölle ole järkiperusteita. Ihminen ei tarvitse muuhun kuin ulkoisesti, esim. haavojen desinfiointiin. Jos muuta väität, ajattelet päihdehakuisesti, siis alkoholistisesti."
On paljon muitakin asioita joiden käytölle ei ole järkiperusteita, kuten esim. katumaasturit 20-tuumaisilla aluvanteilla, ja vakavan riippuvuuden voi hankkia myös uskontoon, tai jopa jääkiekkoon/jalkapalloon. Mutta asiaan: Raitistumisesta olisi varmasti terveyden kannalta hyötyä, sitä en kiellä. Olen tottunut pari kertaa kuussa ottamaan oikein kunnon "nollauksen", niin että seuraavana päivänä tosiaan tietää ryypänneensä. Jos raitistuisin, joutuisin myös eristäytymään hauskasta ryyppyporukastani, joista muutama on myös työkavereita ja tiedän, ettei niissä iltamissa katsota hyvällä selvin päin olevaa ilonpilaajaa, "kyttääjää". Minulle kyllä kunnon kännin ottaminen tuntuu henkisesti tekevän ihan hyvää, olo on jotenkin rennompi pitkän aikaa (jahka siitä seuraavan päivän kankkusesta selviää) mutta eihän se muuten mitään terveellistä ole ja varmasti se minulta elinvuosia tulee viemään (olen nyt nelikymppinen). En usko vielä olevani itse alkoholista riippuvainen, vaan ryyppäämistapahtumasta. Eli juopotteluni on ns. sosiaalista juopottelua. Mitä tässä oikeastaan pitäisi tehdä, lopettaa satunnainen ryyppääminen ja luopua mukavasta kaveriporukastani vai jatkaa juomista ja pitää sosiaalinen yhteisöni. Vaaka tuppaa vaan mielellään kallistumaan siihen jälkimmäiseen. Raittiista kun ei tykkää kukaan.*Lainaus:
"Jos raitistuisin, joutuisin myös eristäytymään hauskasta ryyppyporukastani, joista muutama on myös työkavereita ja tiedän, ettei niissä iltamissa katsota hyvällä selvin päin olevaa ilonpilaajaa, ´kyttääjää´."
- Tuossa on se ristiriita, että raittiiden ja juovien ihmisten maailmat eivät kohtaa. Humaltuminen on sosiaalinen tapahtuma, jossa kaikkien tulisi puhaltaa yhteen hiileen. Ikävää huomiota herättää henkilö, jonka humalatilan voimakkuus eli juomatapa eroaa muista liikaa, suuntaan tai toiseen. Kohtuukäyttäjien porukassa juoppo on rasite, juopossa seurassa kohtuukäyttäjää karsastetaan.
Raitis saattaa sopia aitojen kohtuukäyttäjien seuraan tasaveroisesti. Juopoille hän on vain hyväksikäytettävä, esim. se jonka tulisi olla koko illan selväpäisenä ilmainen taksi.
*Lainaus
"Mitä tässä oikeastaan pitäisi tehdä, lopettaa satunnainen ryyppääminen ja luopua mukavasta kaveriporukastani vai jatkaa juomista ja pitää sosiaalinen yhteisöni. Vaaka tuppaa vaan mielellään kallistumaan siihen jälkimmäiseen. Raittiista kun ei tykkää kukaan."
Omalla kohdallani olen huomannut näiden vajaan kahden raittiin vuoteni aikana olevani hyvinkin tykätty henkilö. Tulen ihmisten kanssa huomattavasti paremmin toimeen kuin ennen, olen luotettava henkilö - siis niiden ihmisten parissa, joiden kanssa nykyään _haluan_ olla tekemisissä. Se juoma-aikojen "mukava kaveriporukka" jatkaa elämäänsä ilman minuakin, kun heidän kanssa ei loppujen lopuksi ollut muuta yhteistä kuin kännissä oleminen.
Valinta oli siis tehtävä. Huomasin, että vaikeuteni viinan kanssa alkavat olla sitä luokkaa, että kuvitelmani kahdesta elämästä - "baarielämästä" ja "normaalielämästä" - alkoi särkyä. Nykyisellään ymmärrän, että ei ole olemassa kuin tämä yksi ja ainoa ihmiselämäni, jota pystyn hallitsemaan olemalla selvä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564790Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202255- 1031424
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231336- 881332
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1271111Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681055Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75955Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi253950- 71942