En halua ärsyttää enkä provosoida, mutta kysyn vaan, miksi rekkojen
rajoitin sallii 90 km/h nopeuden, vaikka ajoneuvokohtainen on 80 km/h?
Joka viikko on jossain rekka kyljellään sotkemassa liikennettä. Ei rekka
kaadu kuin liian suusesta ylinopeudeta. Pientareen pettäminen sen saattaa
myös aiheuttaa, mutta sinne onkin jouduttu liian suuresta nopeudesta johtuen.
Ohjausvirhettähän kukaan ei tunnusta.
Jos rekkojen nopeuden ehdoton yläraja olisi 80 km/h, niin niiden ohittaminenkin
kävisi nopeammin. Kukaan ei halua ajaa näkyvyyden peittävän rekan takana,
vaan ohittaa ensimmäisen mahdollisuuden tullen oman harkintansa mukaan.
Käytännössä suurin osa ohituksista tehdään 80:n alueella rikkomalla nopeusrajoitusta.
Tuo 15 %:n ylitys pitäisikin sallia 80:n alueella. Satasen alueella ei ole tarvetta ylittää
tiekohtaista päästäkseen rekasta ohi, varsinkin jos ne eivät ajaisi 90 km/h. Eli
laillistettaisiin nykyinen käytäntö pois lukien rekkojen yhdeksän kymppiä.
Moottoriteistä on jauhettu jo aivan tarpeeksi, tämä keskustelu ei todella koske niitä.
Ranskassa tuo "ohitusylinopeus" lienee ollut sallittua vuosikymmen sitten, ainakin niin
minulle kerrottiin.
no
Onistuuko asiallinen liikenneturvakeskustelu
17
361
Vastaukset
- ei osallistu
muuten keskustelu on tämän tasoista:
"Kieltämättä tuntuu niin pirun hyvältä kun Sinun laisesi polttaa päreensä ja repii
pelihousunsa. Siksi juuri kirjoitin tuon esimerkin tarkasti harkiten. Sinulle sanon,
että olet yks saatanan mamis ja pustasta huutelija, hameiden paukkuminen kuuluu
tänne asti.
Paina hattuusi tämä, en ikinä siirry ohituskaistalta takiasi kesken oman ohituksen.
Vain hälytystunnuksilla ajava auto saa tietä, ei edes poliisiauto jos sillä ei pala
hälytysvalot."Poikkeus vahvistaa säännön. Pistit juuri tikulla silmääsi. Paalaa vaan
sinne motarille kaahaamaan.- minä ..
Täpinä kirjoitti:
Poikkeus vahvistaa säännön. Pistit juuri tikulla silmääsi. Paalaa vaan
sinne motarille kaahaamaan...sanoin! ;-D
- Fiat-kuski
Mutta minulla on vielä parempi kysymys! MIKSI henkilöautoissa EI OLE RAJOTINTA ? Ei henkilöauto lennä 19 metriä ilmassa jos hiljaa ajaa! Ei myöskään kolaroi leirintaalueella sekä vaunun että asuntoauton kanssa!
Niin kauan kun KAIKISSA autoissa ei ole rajotin on turha tänne kirjotella tuollaisia typeryyksiä mitä Täpinä kirjottelee!
Pitää muistaa että ilman raskaskalusto Suomi pysähtyy ja se on varma! Vai millä teidän "viinikylmiö" tuodaan kotiin tehtaalta? Entä lasten leikkihiekat? Millä ne tuodaan hiekkakuopasta teille?- ei suomi pysähdy
rautatielle, ja suomi pelastuu. Silloin saadaan teille turvallisuutta. Meillä ei ole viinikylmiötä laisinkaan ja lapset ovat niin isoja ettei tarvitse hiekkalaatikkoa. Fiat-kuskille hiekkalaatikko vielä tuikitarpeellinen.
- myydä autoja
älyttömillä tehoilla, kun Suomessa saa ajaa korkeintaan 120 km/t (tosin ruuhkat säätävät maksiminopeuden vieläkin alhaisemmaksi).
- Täpinä..
Ottaisit nyt vaarin omista sanomisistasi ja et kirjoittelisi typeryykksiä.
Kysymyksen yleensä sanotaan olevan hyvä, kun siihen ei osata järkevästi
vastata. Kysymys ei ole siitä millä tavarat kuljetetaan, vaan siitä, etteivät
rajoitinta vastaan ajelevat kokemattomat kuskit vaaranna muiden tien-
käyttöjien turvallisuutta. Se kymmenien tonnien painava rekka on tuhoisa
osaamattomien käsissä.
Kysymykseesi miksi ei henkilöautojen nopeutta rajoitata vastaus on, tulisi
toistaiseksi kohtuuttoman kalliiksi verrattuna saavutettuun turvallisuushyötyyn.
Mutta sekin aika on edessä, jolloin tiekohtainen nopeusrajoitusmerkki leikkaa
henkilöautojen huipun kulloinkin halutulle tasolle.
Ei mene montaakaan vuotta kun navigaattorit lukevat kaikki liikennemerkit ja
antavat siitä tiedon esim. tuulilasiin heijastettuna, eli minkä merkin alueella
kulloinkin ajat. Se nimittäin tuppaa ihan oikeasti joskus unohtumaan. Siitä ei ole
enää pitkä matka huippujen rajoituksiin. - .........
ole se kunigas ajatus liikenne turvallisuuteen vaan se asenne. Koska nykyisella itsekeskeisellä , joustamattomalla, velvollisuuksia noudattamatimalla ja ajattelemattoomalla asenteela traktorillakin ollaan vaarallisia liikenteessä.Eikä rajoittimesta ole millään leirialueella mitään hyötyä.
- Aimo Harppaus
Kuten olet huomannut, tällä sivustolla ei asiallinen keskustelu onnistu.
Olen ihmetellyt itsekkin miksi nopeuden rajoittimet mahdollistavat ylinopeuden. Mahtaako busseissa olla nopeudenrajoittimia ollenkaan, itänaapurin rekkojen menosta päätellen siellä nopeudenrajoittimista ei ole kuultu puhuttavankaan. Eniten ihmetyttää miksi kuormurit, pakkettiautot ja bussit voivat ajaa koko ajan ylinopeutta. Eikö niihin päde samat säännöt kuin henkilöautoihin. Ilmeisesti ei, koska jos pätisi olisi noiden ajoneuvojen kuljettajien kortit etupäässä kuivumassa. Salisuus onkin siinä, kun katselin kerran kun poliisi oli pistoolitutkalla mittaamassa nopeuksia liikennemerkin takaa, bussin tai kuorma-auton tullessa tutka osoittikin maata kohden ja kun henkilöauto oli tulossa niin tutka nousi taas ylös. No näinhän sen täytyy olla, ei mikään muu selitä sitä menoa ainakin täällä Helsingin seudulla.- ihmettelijälle
Miksi rajoitin mahdollistaa ylinopeuden?
Siksi, että kuljettajalla olisi varaa sekä hiljentämiseen että kiihdyttämiseen suurimmassa sallitussa nopeudessa.
Yhdistelmän kanssa tulee tilanteita, joissa tiellä pysymisen varmistamiseksi pidetään ratti suorassa ja painetaan lisää kaasua. Tällainen tilanne on esim. se, missä perävaunu jostain syystä haluaa vetoauton rinnalle tai ohi. Jos silloin olet jo "rajoitinta vasten", ainoa tehtävissä oleva asia on pitää kiinni. Kuskista tulee tällöin matkustaja automaattisesti.
Tuo nopeusvalvonnan osumattomuus raskaaseen liikenteeseen ei omien havaintojeni mukaan ole totta. Mutta kukin kertoo omia tarinoitaan.
- .......
89 km/h on sen takia että raskaalla ajoneuvolla voi ajaa sitä 80km/h ilman että autolla ajetaan jatkuvasti rajotinta vastaan ja siten pienemällä polttoaineella, se että ajetaan 89km/h on sen kuljettajan asenteesta kiinni ja halu kiusata itseään jos vaikka hiukan pääsis kovenpaa ! Mutta käytännössä se 9km/h ei vaikuuta mihinkään muuhun kuin polttoaineen kulutukseen ei edes ohitukseen jos haluaa tai on tarvetta ohittaa kyllä siitä ohi pääsee.Sillä 9km/h:lla ei ole maantiellä tieturvallisuuteen oikeasti mitään merkitystä ainoa jota se vaivaa on "kukkahattutäti" tyyppiset moraalin vartijat(lue kyylä) jotka haluavat päteä kaikessa ja näkevät peikkoja kaikkialla ja kynnen katkeaminen maailman lajunen katstrooffi.
Jos liikenne turvallisuutta ajatellaan niin paras ratkasu on se että jokainen keskittyy omaan ajamiseen , ajaa autoa ajatuksella , ennakoi ja "kouluttaa" vähemmän kanssa autoilijoitaAika pitkälti asia on noin, jos katsoo vain rekkakuskin kannalta.
Kyllä sen kukkahatun on huomattavasti helpompi ohittaa rekka
kun se ajaa 80 km/h satasen alueella. Hattuhan ei lähde ollenkaan
ohituksiin 80:n alueella. Mitä tulee polttoaineen kulutukseen, niin
80 rajoitinta vastaan kuluttaa varmasti vähempi kuin 89 rajoitinta
vastaan.
Vaikka rekka ajaisi satasta, niin kyllä siitää henkilöautolla ohi pääsee,
mutta joutuu ottamaan riskin kärytä ylinopeudesta. Korostan, että
mistään "kouluttamisesta" ei ole kysymys. Jos rekka on takanani, niin
vastamäkeen ajan mieluummin sen vaaditut 10 kilsaa yli, jotta saa takana
vauhtia mäkeen. Kirjoitukset kyykytin rekkaa ovat käsittämättömiä,
asennevammaisten hengettömiä aikaansaannoksia.
- kysymästä.
Ei onnistu. M.O.T.
- 12+3
kaikissa autoissa.Jos joku keksii halvan ja helposti asennettavan rajoittimen joka sopii vanhoihinkin autoihin niin suomihan ottaa sen heti käyttöön tietenkin jolloin 120 on kaikissa maksimi nopeus oli Ferrari tai Lada,(on jo keksitty vaikka pikkasen viilausta ennen myyntiin tuloa).Hälytysneuvot ja poliisiautot tietenkin rajoittamattomia.Nytkin paloautoissa ei ole mitään rajoitinta eli liikkuvat tarvittaessa 150km/h
- No Limit
12+3 kirjoitti:
kaikissa autoissa.Jos joku keksii halvan ja helposti asennettavan rajoittimen joka sopii vanhoihinkin autoihin niin suomihan ottaa sen heti käyttöön tietenkin jolloin 120 on kaikissa maksimi nopeus oli Ferrari tai Lada,(on jo keksitty vaikka pikkasen viilausta ennen myyntiin tuloa).Hälytysneuvot ja poliisiautot tietenkin rajoittamattomia.Nytkin paloautoissa ei ole mitään rajoitinta eli liikkuvat tarvittaessa 150km/h
Ikävä herättää sinut haaveunesta mutta kertomasi mukaista rajoitinta EI KOSKAAN tule siviiliautoihin lakisääteisesti!!! Ei vaikka kuinka niin uskot ja yrität väittää.
- Tärkein fakta
Liikenneturvallisuus kasvaa vasta, kun Täpinän kaltaiset karvareuhkarunkkarit puetaan puupalttooseen.
- turporuuvi
pikku säätöä.Rekat alle tuhat heppaset paalaamoon.Nääs nykykalusto nousee kehnosti Viisarinmäen,Petomäen,Hännilänsalmen kukkulan ja Kalaniemen mäen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873237
- 622947
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322465- 802283
- 742199
- 952026
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361693- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301450