Paluu asialinjalle

Muutamia poimintoja TM:n talvirengastestistä.
- Kuluneiden nastarenkaiden heikko pito oli yllätys. Puoli-
väliin kulunut nastarengas hävisi jarrutuksisa useimmille
kitkarenkaille, jopa kuluneelle sarjalle.

- Loppuun kuluneella nastarenkaalla ei jäällä ole juuri käyttöä,
kun nastat eivät toimi lainkaan. Kuluessaan kitkarengas pystyy
yhä yarjoamaan edes jonkinlaisya pitoa rakenteensa ansiosta.

- Lumella nastat eivät juuri vaikuta.

- Kuluneiden renkaiden tulokset olivat osin yllättävät. Renkaan
urasyvyydellä ei ole jarrutuspituun välttämättä kovinkaan suurta
vaikutusta, niin kauan kuin vettä ei ole tiellä vesiliirtoon asti.

Kaikki nuo ovat suoraan lainnattuja TM:stä. Minusta on oikein
asiallisesti kirjoitettu, Eivät siis ole mitään Täpinän "höpinöitä".

Eikös me kaikki ajeta enempi tai vähempi kuluneilla renkailla ja
käytetyillä autoilla?

42

826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollakkovaiei

      sen uumoilinkin menevän. Eli kitkarengas säilyttää pitonsa kuluneena paremmin. Joskaan erot kuluneena ei niin suuren suuria, uutena sensijaan juuri niissä pahimmissa olosuhteissa ero nastan hyväksi merkittävä.

      Olisi nyt kuitenkin ollut fiksua kertoa niiden kuluneiden renkaiden merkki. Olisi voinut helpottaa oman päätöksen tekoa, kitka/nasta. Vaikea päätös, kitkoja nyt talvi kokeiltu ja useita kertoja ongelmia risteyksiin pysähtyessä ja liikkeelle lähtiessä kun tien pinta on vaikkapa pakkasen laskettua jäiseksi hiertynyt. Aiemmin vanhemmillakaan nastoilla ei niin pahoja ongelmia ollut. Muiden olosuhteiden puolesta taas tekisi mieli kitkoilla jatkaa.

      • kitkapelle

        Olen monesti joutunut todistamaan, miten nastarenkailla ajavat jäävät valoissa kuin tikku paskaan. Renkaat sutii mutta kosla ei liiku. Ainoa juttu mitä kulunutkin nasta tekee, on kuluttaa tienpintaa ja tuottaa melua!


      • ollakkovaiei
        kitkapelle kirjoitti:

        Olen monesti joutunut todistamaan, miten nastarenkailla ajavat jäävät valoissa kuin tikku paskaan. Renkaat sutii mutta kosla ei liiku. Ainoa juttu mitä kulunutkin nasta tekee, on kuluttaa tienpintaa ja tuottaa melua!

        Monesti olet voinutkin mutta syitä on monia muitakin kuin kitka/nasta.
        Monenlaisilla ja -kuntoisilla nastarenkailla on kokemusta vuosikymmeniltä muttei yleensä ole ollut sellaisia ongelmia pysähtymisessä ja liikkeellelähdössä esim. valoissa kuin nyt ensimmäisenä talvena kitkoilla (X-Ice 6mm).
        Niin tyypillistä, että tälläkin palstalla yritetään kieltää niitä tosiasioita, jotka ovat omaa valintaa vastaan. Kitkapellet yrittävät kieltää nastan pidon jäällä ja nastapellet kitkan pidon yleensäkkin yms.
        En ole kumpikaan pelle, haluaisin renkaat, joissa olisi kummankin rengastyypin parhaat puolet. Sellaista rengasta ei kuitenkaan ole olemassa. Turvallisuus on se tärkein tekijä talvirenkaita valitessa, joten valitettavasti taitaa olla pakko palata nastaan.


      • aaktik
        ollakkovaiei kirjoitti:

        Monesti olet voinutkin mutta syitä on monia muitakin kuin kitka/nasta.
        Monenlaisilla ja -kuntoisilla nastarenkailla on kokemusta vuosikymmeniltä muttei yleensä ole ollut sellaisia ongelmia pysähtymisessä ja liikkeellelähdössä esim. valoissa kuin nyt ensimmäisenä talvena kitkoilla (X-Ice 6mm).
        Niin tyypillistä, että tälläkin palstalla yritetään kieltää niitä tosiasioita, jotka ovat omaa valintaa vastaan. Kitkapellet yrittävät kieltää nastan pidon jäällä ja nastapellet kitkan pidon yleensäkkin yms.
        En ole kumpikaan pelle, haluaisin renkaat, joissa olisi kummankin rengastyypin parhaat puolet. Sellaista rengasta ei kuitenkaan ole olemassa. Turvallisuus on se tärkein tekijä talvirenkaita valitessa, joten valitettavasti taitaa olla pakko palata nastaan.

        Lennäppäs takaisin perseeseesi. Kitka on aina ollut parempi ja aina tulee olemaan. Toimii kesät talvet! Saatanan hihhuleita neuvomassa asioista mistä eivät tiedä mitään.


    • dhjkrhk

      Ja tuulilasissa oli kerran tällainen stoori, oikein etusivulla:

      Kesä kitkarenkaat = Tappava Yhdistelmä

      Kumma kuin se sama rengas on jäisellä talvikelillä turvallinen :)
      Nojoo, mutta tottahan tuo TM:n juttu on

      • kitkapelle

        Olisi joo kiva jos olisi jotain näyttöä kitkarenkaiden yliedustuksesta kesäkelionnettomuuksessa. Paskaa voi aina jauhaa se ei maksa mitään.


      • umpinuija?

        Kesällä velttoryhtinen kitkarengas veltostuu edelleen. äÄrioloissa tappava. Ajo-ominaisuudet häviää. Talvella toinen juttu. Kylmää ja alhaset nopeudet. Vaikeeta?


      • enymmmätänyt
        umpinuija? kirjoitti:

        Kesällä velttoryhtinen kitkarengas veltostuu edelleen. äÄrioloissa tappava. Ajo-ominaisuudet häviää. Talvella toinen juttu. Kylmää ja alhaset nopeudet. Vaikeeta?

        Muistettakoon tässä taas: Taitava kuski voi selvitä tilanteesta, johon varovainen ei edes joudu.

        Ääriolot ovat niitä, joita tulee eteen kaahatessa, väärin arvioinneissa ja satunnaisissa toisten liikkujien aiheuttamissa tilanteissa. Eli valtaosin omasta toiminnasta johtuvissa kohelluksissa. Suurin osa autoistakaan ei ole ääritilanteisiin suunniteltuja. Niistä tulisi tavalliselle kulkijalle liian kalliita.


      • cvc5

        Kitkat ne olla pitää. Suomen suvessakin pärjää kitkoilla näiden mummomaisten nopeusrajoitusten seassa.


    • Fakta-mies

      Noin niinkun asialinjalla ;)

      Ensinnäkin, käytettyjen renkaiden testissä pitäisi olla useampia renkaita ja nimenomaan niitä tämän päivän renkaita, eikä mitään isoisän vanhoja ties mitä ja miten ruovittuja. Nastarenkaan toki saa pilattua päivässä niin halutessaan. Joten tämän käytettyjen renkaiden osion testissä voi jättää täysin omaan arvoonsa.

      Ainoa fakta on se, että uusien talvirenkaiden testin voitti selvällä erolla nastarengas ja monta oli edellä ennen ensimmäistä kitkarengasta.

      Siellä taitaa TM:ssäkin tämä uskontopuoli, mitä näillä palstoilla väännetään, saada jalansijaa - valitettavasti.

      • jyrsijä vikisee

        > Ensinnäkin, käytettyjen renkaiden testissä pitäisi olla useampia renkaita ja nimenomaan niitä tämän päivän renkaita, eikä mitään isoisän vanhoja ties mitä ja miten ruovittuja.

        Kylläpä nyt jyrsijä kiemurtelee nurkkaan ahdistettuna. Nimenomaan vanhoja renkaita pitää testata, koska

        - talvirenkaiden ominaisuudet heikkenevät merkittävästi niiden ikääntyessä (myös silloin, kun nastat pysyvät tallella, nimim. kokemusta on)

        - keskimääräinen ajosuorite on kait jotain 16 tmk/vuosi, joten VALTAOSALLA autoilijoista renkaat kestävät useamman vuoden

        Reaalimaailmassa ei vähän ajavilla ole mitenkään harvinainen ilmiö esim. 7 vuotta vanhat talvirenkaat. Kun kumi 3-4 vuodessa kovettuu, niin eipä ne nastat enää jatkossakaan irtoile eikä kulutuspintakaan enää minnekään ohene jollain 5 tkm/vuosi ajolla (talvirenkain). Ainoastaan pito puuttuu...

        > Nastarenkaan toki saa pilattua päivässä niin halutessaan. Joten tämän käytettyjen renkaiden osion testissä voi jättää täysin omaan arvoonsa.

        So not. Se ei ole syy jättää tuomasta esiin myös oikein pidetyn ja päällisin puolin hyävkuntoisen (kaikki nastat & runsaasti pintaa jäljellä) renkaan pitokyvyn heikkenemistä. Tähän asti testit ovat olleet erittäin tarkoitushakuisia - vertailuun on otettu käytettyjä kitkarenkaita, kun on pitänyt todistella selkeästi etukäteen päätettyjä "johtopäätöksiä". Ihan kiva, jos nyt tulee totuus esiin siitä jyrsimien väitetystä ylivertaisuudesta.

        > Ainoa fakta on se, että uusien talvirenkaiden testin voitti selvällä erolla nastarengas ja monta oli edellä ennen ensimmäistä kitkarengasta.

        Testiolosuhteet ja pisteytyksen valitsemalla saadaan edelleen väänettyä "oikea" malli voittajaksi. Vrt talvitestit, missä ei huonot lämmityslaitteet tai jäätyvät lukot estä pääsyä palkintopallille.

        Taisi edelleen puuttua se rannikkoalueiden yleisin & vaikean havaittavuutensa vuoksi vaarallinen musta jää puuttua testiohjelmasta. Enkä kyllä ihmettele yhtään miksi - vanhat jyrsimet ovat todella surkeat mustalla jäällä.


      • kitkapelle

        "Ensinnäkin, käytettyjen renkaiden testissä pitäisi olla useampia renkaita ja nimenomaan niitä tämän päivän renkaita, eikä mitään isoisän vanhoja ties mitä ja miten ruovittuja. Nastarenkaan toki saa pilattua päivässä niin halutessaan. Joten tämän käytettyjen renkaiden osion testissä voi jättää täysin omaan arvoonsa."

        Miksi sitten keväällä kun TM testasi kulunutta kitkarengasta uusien kesärenkaiden kanssa, hypit tasajalkaa ja huusit hurraa huutoja? Miksei tämä nyt käy?

        Renkaita on varmasti useita erilaisia, eivätkä kaikki menetä ominaisuuksiaan samalla tavalla mutta sitäkin on joskus testattu kesärenkailla ja loppujen lopuksi erot olivat pieniä. Nastarenkaiden ominaisuuksia kuluneina ei ole ennen mitattu uusia talvirenkaita vastaan, tässä olis nyt edes jotain suuntaa esillä, miksei kelpaa?

        No eipä tietenkään, kun tulos on väärä :-)


      • Tuohon listaan oli poimittu oikeastaan vaan turvallisuuteen tavalla tai
        toisella vaikuttavia asiaoita. Sitä voisi jatkaa mm.:

        - Kitkarenkaan vierintävastus oli testissä systemaattiseti pari prosenttia
        nastarenkaita matalampi.
        - Kitkarenkaat ovat hiljaisia, ja niihen keskinäiset erot olivat testissä pienet.
        - On mahdollista, että kun talvirenkaan pehmein pintakuvio kuluu pois,
        jäykempi pina toimii asfaltilla tietyissä olosuhteissa uutta paremmin, tai
        ainakin tarjoaa enemmän pitoa uuteen verrattuna.

        Kaikki nuo asiat ovat tuttuja vuosikausia kitkoilla ajaneille. Eiköhän olisi
        aika meilläkin kieltää nastat, tai ainakin rajoittaa niiden käyttöä niillä
        tieosuukksilla joissa aiheuttavat eniten tuhoa. Enkä tarkoita pelkästään
        teiden tuhoamista, vaan ihmisten hengityelinten terrorisoimista.

        Kouluarvosana-asteikolla paras rengas sai 8 ja kitkarengas sai 7 , eli
        tyydyttäviä molemmat. Lukioonkin pääsee kuulema seiskankin keskiarvolla.

        Ovatko meidän lapset täysiä paskoja 7 keskiarvolla? Herätkää nasta-
        kiihkoilijat ja tunnustakaa ymmärtämättömyytenne kokonaisuuden hahmot-
        tamisessa.

        TM:ssä omilla aivoillaan ajattelijat ovat saamassa ja saaneetkin jo heille
        ansaittua jalansijaa. Eikä tämä ole ensimmäinen kerta, toivottavasti ei
        viimeinenkään.

        Esim. noin 5 vuotta sitten TM:n testeissä voitti aina Canon, kunnes paljastui,
        että ko. toimittajan pöydältä löytyivät kaikki ko. merkin kamerat. Sen jälkeen
        ko. toimittaja ei ole kirjoittanut ainuttakaan juttua kameroista TM:aan.

        Kiitokset TM:lle, suoraselkäisyys on saanut anasisemansa aseman.


      • 2.4 STW
        Täpinä kirjoitti:

        Tuohon listaan oli poimittu oikeastaan vaan turvallisuuteen tavalla tai
        toisella vaikuttavia asiaoita. Sitä voisi jatkaa mm.:

        - Kitkarenkaan vierintävastus oli testissä systemaattiseti pari prosenttia
        nastarenkaita matalampi.
        - Kitkarenkaat ovat hiljaisia, ja niihen keskinäiset erot olivat testissä pienet.
        - On mahdollista, että kun talvirenkaan pehmein pintakuvio kuluu pois,
        jäykempi pina toimii asfaltilla tietyissä olosuhteissa uutta paremmin, tai
        ainakin tarjoaa enemmän pitoa uuteen verrattuna.

        Kaikki nuo asiat ovat tuttuja vuosikausia kitkoilla ajaneille. Eiköhän olisi
        aika meilläkin kieltää nastat, tai ainakin rajoittaa niiden käyttöä niillä
        tieosuukksilla joissa aiheuttavat eniten tuhoa. Enkä tarkoita pelkästään
        teiden tuhoamista, vaan ihmisten hengityelinten terrorisoimista.

        Kouluarvosana-asteikolla paras rengas sai 8 ja kitkarengas sai 7 , eli
        tyydyttäviä molemmat. Lukioonkin pääsee kuulema seiskankin keskiarvolla.

        Ovatko meidän lapset täysiä paskoja 7 keskiarvolla? Herätkää nasta-
        kiihkoilijat ja tunnustakaa ymmärtämättömyytenne kokonaisuuden hahmot-
        tamisessa.

        TM:ssä omilla aivoillaan ajattelijat ovat saamassa ja saaneetkin jo heille
        ansaittua jalansijaa. Eikä tämä ole ensimmäinen kerta, toivottavasti ei
        viimeinenkään.

        Esim. noin 5 vuotta sitten TM:n testeissä voitti aina Canon, kunnes paljastui,
        että ko. toimittajan pöydältä löytyivät kaikki ko. merkin kamerat. Sen jälkeen
        ko. toimittaja ei ole kirjoittanut ainuttakaan juttua kameroista TM:aan.

        Kiitokset TM:lle, suoraselkäisyys on saanut anasisemansa aseman.

        Itsellä on n. 15 vuoteen ekat nastat alla. Uuteen autoon otin Nokialaiset. Edellisessä autossa oli NRQt jotka ihme kyllä 5v vanhoina ja paljon ajettuin piti jäsiellä pinnalla kaarteessa dekadilla paremmin kuin uudet (silti sisään ajetut) nastat. Nuo Nokian nastat pitää pitkittäin aivan älyttömän hyvin kirkoihin verrattuna mutta lähtee luisuun sivuttain. Enää ei tule ainakaan Nokialaisi anastoja alle. Ne on hengen vaaralliset surkean sivupidon vuoksi. Melu on tietty toinen asia. Vähänkin pidemmällä matkalla hiljaisuus on merkittävä turvallisuustekijä.


      • jyrsin ja jyrsin...
        jyrsijä vikisee kirjoitti:

        > Ensinnäkin, käytettyjen renkaiden testissä pitäisi olla useampia renkaita ja nimenomaan niitä tämän päivän renkaita, eikä mitään isoisän vanhoja ties mitä ja miten ruovittuja.

        Kylläpä nyt jyrsijä kiemurtelee nurkkaan ahdistettuna. Nimenomaan vanhoja renkaita pitää testata, koska

        - talvirenkaiden ominaisuudet heikkenevät merkittävästi niiden ikääntyessä (myös silloin, kun nastat pysyvät tallella, nimim. kokemusta on)

        - keskimääräinen ajosuorite on kait jotain 16 tmk/vuosi, joten VALTAOSALLA autoilijoista renkaat kestävät useamman vuoden

        Reaalimaailmassa ei vähän ajavilla ole mitenkään harvinainen ilmiö esim. 7 vuotta vanhat talvirenkaat. Kun kumi 3-4 vuodessa kovettuu, niin eipä ne nastat enää jatkossakaan irtoile eikä kulutuspintakaan enää minnekään ohene jollain 5 tkm/vuosi ajolla (talvirenkain). Ainoastaan pito puuttuu...

        > Nastarenkaan toki saa pilattua päivässä niin halutessaan. Joten tämän käytettyjen renkaiden osion testissä voi jättää täysin omaan arvoonsa.

        So not. Se ei ole syy jättää tuomasta esiin myös oikein pidetyn ja päällisin puolin hyävkuntoisen (kaikki nastat & runsaasti pintaa jäljellä) renkaan pitokyvyn heikkenemistä. Tähän asti testit ovat olleet erittäin tarkoitushakuisia - vertailuun on otettu käytettyjä kitkarenkaita, kun on pitänyt todistella selkeästi etukäteen päätettyjä "johtopäätöksiä". Ihan kiva, jos nyt tulee totuus esiin siitä jyrsimien väitetystä ylivertaisuudesta.

        > Ainoa fakta on se, että uusien talvirenkaiden testin voitti selvällä erolla nastarengas ja monta oli edellä ennen ensimmäistä kitkarengasta.

        Testiolosuhteet ja pisteytyksen valitsemalla saadaan edelleen väänettyä "oikea" malli voittajaksi. Vrt talvitestit, missä ei huonot lämmityslaitteet tai jäätyvät lukot estä pääsyä palkintopallille.

        Taisi edelleen puuttua se rannikkoalueiden yleisin & vaikean havaittavuutensa vuoksi vaarallinen musta jää puuttua testiohjelmasta. Enkä kyllä ihmettele yhtään miksi - vanhat jyrsimet ovat todella surkeat mustalla jäällä.

        Ei luulisi sinun kitkarenkaisesi haukkuvat nastoilla ajavia, jotka nastoillaan karhentavat jäätä niin, että ne nastattomat renkaasi pitävät sinut tiellä. Toinen vaihtoehto olisi tietysti, että nastat kiellettäisiin ja suolausta lisättäisiin huomattavasti. Sitäkö kenties haluaisit?


      • sanat...
        Täpinä kirjoitti:

        Tuohon listaan oli poimittu oikeastaan vaan turvallisuuteen tavalla tai
        toisella vaikuttavia asiaoita. Sitä voisi jatkaa mm.:

        - Kitkarenkaan vierintävastus oli testissä systemaattiseti pari prosenttia
        nastarenkaita matalampi.
        - Kitkarenkaat ovat hiljaisia, ja niihen keskinäiset erot olivat testissä pienet.
        - On mahdollista, että kun talvirenkaan pehmein pintakuvio kuluu pois,
        jäykempi pina toimii asfaltilla tietyissä olosuhteissa uutta paremmin, tai
        ainakin tarjoaa enemmän pitoa uuteen verrattuna.

        Kaikki nuo asiat ovat tuttuja vuosikausia kitkoilla ajaneille. Eiköhän olisi
        aika meilläkin kieltää nastat, tai ainakin rajoittaa niiden käyttöä niillä
        tieosuukksilla joissa aiheuttavat eniten tuhoa. Enkä tarkoita pelkästään
        teiden tuhoamista, vaan ihmisten hengityelinten terrorisoimista.

        Kouluarvosana-asteikolla paras rengas sai 8 ja kitkarengas sai 7 , eli
        tyydyttäviä molemmat. Lukioonkin pääsee kuulema seiskankin keskiarvolla.

        Ovatko meidän lapset täysiä paskoja 7 keskiarvolla? Herätkää nasta-
        kiihkoilijat ja tunnustakaa ymmärtämättömyytenne kokonaisuuden hahmot-
        tamisessa.

        TM:ssä omilla aivoillaan ajattelijat ovat saamassa ja saaneetkin jo heille
        ansaittua jalansijaa. Eikä tämä ole ensimmäinen kerta, toivottavasti ei
        viimeinenkään.

        Esim. noin 5 vuotta sitten TM:n testeissä voitti aina Canon, kunnes paljastui,
        että ko. toimittajan pöydältä löytyivät kaikki ko. merkin kamerat. Sen jälkeen
        ko. toimittaja ei ole kirjoittanut ainuttakaan juttua kameroista TM:aan.

        Kiitokset TM:lle, suoraselkäisyys on saanut anasisemansa aseman.

        Täpinälle tuohon "eiköhän olisi aika meilläkin kieltää nastat, tai ainakin rajoittaa niiden käyttöä niillä
        tieosuukksilla joissa aiheuttavat eniten tuhoa."

        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9347521/45989755


      • sanat... kirjoitti:

        Täpinälle tuohon "eiköhän olisi aika meilläkin kieltää nastat, tai ainakin rajoittaa niiden käyttöä niillä
        tieosuukksilla joissa aiheuttavat eniten tuhoa."

        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9347521/45989755

        Et ilmeisesti ole tutustunut tuohon TM:n testiin. Ei siellä pintoja
        karhennettu ennen kitkarenkaiden mittauksia.

        Mehän otamme oppia kaikissa asioissa entisestä emämaastamme ja
        siellä on jo kielletty nastat osassa Tukholmaa. Tulevat ne kiellot vielä
        meillekin, joten on korkea aika opetella ajamaan kitkoilla.


      • Fakta-mies
        Täpinä kirjoitti:

        Et ilmeisesti ole tutustunut tuohon TM:n testiin. Ei siellä pintoja
        karhennettu ennen kitkarenkaiden mittauksia.

        Mehän otamme oppia kaikissa asioissa entisestä emämaastamme ja
        siellä on jo kielletty nastat osassa Tukholmaa. Tulevat ne kiellot vielä
        meillekin, joten on korkea aika opetella ajamaan kitkoilla.

        * Tulevat ne kiellot vielä meillekin, joten on korkea aika opetella ajamaan kitkoilla. *

        Niin,että jos autoilijat pakotetaan käyttämään kitkoja, pitää niillä ajaminen erikseen opetella - samaa mieltä.


      • ole tutustunut
        Täpinä kirjoitti:

        Et ilmeisesti ole tutustunut tuohon TM:n testiin. Ei siellä pintoja
        karhennettu ennen kitkarenkaiden mittauksia.

        Mehän otamme oppia kaikissa asioissa entisestä emämaastamme ja
        siellä on jo kielletty nastat osassa Tukholmaa. Tulevat ne kiellot vielä
        meillekin, joten on korkea aika opetella ajamaan kitkoilla.

        kyseiseen testiin, vaan puhun nyt siitä, mitä kohta tuolla tien päällä tapahtuu: jos ei ole nastarenkailla ajavia, niin onnettomuuksia olisi jääkeleillä HUOMATTAVASTI enemmän kuin nyt. Tämän voi jokainen kitkarenkaisiin ihastunut käydä itse kokeilemassa jääradalla. Tarvitsemme siis molempia, sekä kitkoilla että nastoilla ajavia, sillä jos kaikki ajaisivat nastoilla, tiet kuluisivat vieläkin nopeammin. Eli koko tämä nasta vs kitka -keskustelu on täysin turha.


    • The mousetrap

      On ihan hyvä että myös käytettyjä yritetään testata, mutta onko lopputulos sellainen että siitä voi vetää jotain johtopäätöksiä. Onko oikein verrata nasta ja kitkarengasta joissa molemmissa on kulutuspintaa 6mm?

      Minusta oikeampi tapa olisi verrata nasta ja kitkarengasta joilla on ajettu yhtä paljon. Nythän testissä olevat käytetyt olivat nasta 4 vuotta vanha ja kitka 2 vuotta vanha. TM itse toitottaa kuinka paljon rengaskehitys menee joka vuosi eteenpäin ja kuinka kumi kovettuu vanhetessaan. Miksi siis tarkoituksella otettiin eri ikäiset käytetyt?

      Yksittäisen kuluttajan kannalta myös renkaan kulumiskestävyys on tärkeässä osassa. Parhaan pidon kannalta pitäisi renkaat uusia joka syksy, mutta harva näin tekee, koska renkaat ovat kalliita. Ei siis ole yhdentekevää kuinka monta talvea renkaan pito on edes kohtuullinen.

      Omilla nastarenkailla on nyt ajettu viisi talvea ja 36467km. Kulutuspintaa jäljellä noin 8mm, yhdestä renkaasta on yksi nasta irronnut. Laitan renkaat alle myös tulevana talvena ihan turvallisin mielin.

      Tuo TM testi käytettyjen osalta on vähintäänkin kyseenalainen, juuri sen vuoksi että siinä ei oteta huomioon sitä että nasta ja kitkarenkaat kuluvat eri nopeudella. Keskivertokuski tuskin edes ajaa nastarengasta tuohon 6mm, alkaa olemaan jo aika vanha rengas siinä vaihessa.

      • Ei rusinat pullasta

        Mutta jos tulos olisi ollut vänänkin nastoja suosiva, niin olisit sanonut, nythän se nähtiin
        ei käytetyillä kitkoilla mitään tee. Voisit samalla katsella ne 3 milliset 10 vanhat, miten pärjäsivät
        tuoreemmille nastoille?


      • The mousetrap
        Ei rusinat pullasta kirjoitti:

        Mutta jos tulos olisi ollut vänänkin nastoja suosiva, niin olisit sanonut, nythän se nähtiin
        ei käytetyillä kitkoilla mitään tee. Voisit samalla katsella ne 3 milliset 10 vanhat, miten pärjäsivät
        tuoreemmille nastoille?

        Ehkä en ihan sanonut selkeästi mitä tarkoitin. Jos olisin viisi vuotta sitten ostanut kitkarenkaat, paljonko niissä nyt olisi pintaa 36,5tkm myöhemmin. Olisivatko ne paremmat vai huonommat kuin nastarenkaat joissa on 8mm pintaa ja nastat paikoillaan. Tälläistä tietoa tarvittaisiin, ilman että aina mennään haukkumaan jompaa kumpaa.

        Tuo vertailu nyt on mielestäni tehty väärältä pohjalta, koska siinä verrataan eri ikäisiä ja erilaisia kilometrimääriä ajettuja renkaita. Tuo tieto että 6mm kulunut kitka pärjää saman verran kuluneelle nastalle ei paljon lämmitä, koska itse en aja noin kuluneilla nastarenkailla.


    • Höpöjuttuja

      Tuosta vaan summamutikassa muutama vastaava auto testiin ja sitten hämmästellään ja kummastellaan kuinka erilailla autot ovat kuluneet.

      • 19

        Ainut höpö höpö on tuo sinun höpö höpö. Monelle olisi tervetullut kestotestien
        lisäksi "ikätesti". Mutta kun merkkejä on meilläkin yli 300, niin taitais olla kannatamatonta.
        Joten aika huonosti korreloi sinun höpö höpösi tässä yhtydessä.


      • Näin se menisi
        19 kirjoitti:

        Ainut höpö höpö on tuo sinun höpö höpö. Monelle olisi tervetullut kestotestien
        lisäksi "ikätesti". Mutta kun merkkejä on meilläkin yli 300, niin taitais olla kannatamatonta.
        Joten aika huonosti korreloi sinun höpö höpösi tässä yhtydessä.

        ja TM tekee kestotestejä (tai ainakin teki aikanaan). Jos nyt sitten ostetaan testiin vaikkapa 5 kpl 10 vuotta vanhoja keskikokoluokan autoa. Miten ihmeessä ne voisivat olla vertailukelpoisia keskenään?

        Jos haluttaisiin todella testata käytettyjen renkaiden ominaisuuksia, kaikki renkaat pitäisi ensinnäkin olla sellaisia joita on myynnissä ja kuluttaminen pitäisi tehdä vartavasten testiolosuhteissa, täsmälleen samalla tavalla. Aika vaikea olisi moinen testi toteuttaa, joskaan ei täysin mahdotonta. Helpoin joskaan ei varmaan halvin tapa olisi hankkia x määrä tismalleen samanlaisia autoja. x määrä kuljettajia, jotka sitten yhden talvikauden ajan ajaisivat x määrän kilometrejä peräkanaa vaihtelevilla tiepinnoilla, vaihtelevissa olosuhteissa. Lisäksi kuljettajat pitäisi ohjeistaa tarkasti (ehkä valvoa), jotta ajotapa olisi kaikilla likipitäen sama.


      • The mousetrap
        Näin se menisi kirjoitti:

        ja TM tekee kestotestejä (tai ainakin teki aikanaan). Jos nyt sitten ostetaan testiin vaikkapa 5 kpl 10 vuotta vanhoja keskikokoluokan autoa. Miten ihmeessä ne voisivat olla vertailukelpoisia keskenään?

        Jos haluttaisiin todella testata käytettyjen renkaiden ominaisuuksia, kaikki renkaat pitäisi ensinnäkin olla sellaisia joita on myynnissä ja kuluttaminen pitäisi tehdä vartavasten testiolosuhteissa, täsmälleen samalla tavalla. Aika vaikea olisi moinen testi toteuttaa, joskaan ei täysin mahdotonta. Helpoin joskaan ei varmaan halvin tapa olisi hankkia x määrä tismalleen samanlaisia autoja. x määrä kuljettajia, jotka sitten yhden talvikauden ajan ajaisivat x määrän kilometrejä peräkanaa vaihtelevilla tiepinnoilla, vaihtelevissa olosuhteissa. Lisäksi kuljettajat pitäisi ohjeistaa tarkasti (ehkä valvoa), jotta ajotapa olisi kaikilla likipitäen sama.

        Ja nimenomaan pitäisi testat yhtäpaljon ajettuja renkaita. Silloin saisi jotain tietoa kuinka eri rengastyypit säilyttävät pitonsa. Samahan se on kesärenkaissakin, nopeasti kuluva rengas on nopeammin vaarallinen.

        Olisi TM:llä ollut hyvä sauma verrata nimenomaan yhtäpaljon ajettuja, mutta näin ei haluttu jostain syystä tehdä.


      • The mousetrap kirjoitti:

        Ja nimenomaan pitäisi testat yhtäpaljon ajettuja renkaita. Silloin saisi jotain tietoa kuinka eri rengastyypit säilyttävät pitonsa. Samahan se on kesärenkaissakin, nopeasti kuluva rengas on nopeammin vaarallinen.

        Olisi TM:llä ollut hyvä sauma verrata nimenomaan yhtäpaljon ajettuja, mutta näin ei haluttu jostain syystä tehdä.

        Testissähän vertailtiin nimenomaan yhtä paljon kulutettuja nasta- ja kitkarenkaita.
        Toiset olivat elinkaarensa puolessa välissä 6 mm:ssä ja toiset loppuunajetut 3 mm:ssä.

        Tietoa tuli, nastarengas menetti pitonsa suorastaan järkyttävällä tavalla verrattuna
        kitkarenkaaseen. Esim. jarrutus jäällä uudella nastalla oli 18 m lyhyempi, mutta jo
        puoliväliin kuluneena hävisi kikalle. Loppuun ajetuissa ero kitkan hyväksi vain suureni.

        Muilla osa-alueilla ei uusilla renkailla ollut merkittäviä eroja nastojen ja kitkojen välillä.

        Olen ajanut nyt alla olevilla Nokian R:llä 72000 km ja kulutuspintaa on jäljellä nafti 3 mm.
        Kaatosateita lukuunottamatta pito on hyvä, niin märällä kuin kuivallakin asfaltilla.
        Talveksi tulee alle uudet kitkat.

        Tuon testin tulokset käyvät harvinaisen tarkasti yksiin omien kokemuksieni kanssa.


      • Hyvin ruapiiii.....
        Täpinä kirjoitti:

        Testissähän vertailtiin nimenomaan yhtä paljon kulutettuja nasta- ja kitkarenkaita.
        Toiset olivat elinkaarensa puolessa välissä 6 mm:ssä ja toiset loppuunajetut 3 mm:ssä.

        Tietoa tuli, nastarengas menetti pitonsa suorastaan järkyttävällä tavalla verrattuna
        kitkarenkaaseen. Esim. jarrutus jäällä uudella nastalla oli 18 m lyhyempi, mutta jo
        puoliväliin kuluneena hävisi kikalle. Loppuun ajetuissa ero kitkan hyväksi vain suureni.

        Muilla osa-alueilla ei uusilla renkailla ollut merkittäviä eroja nastojen ja kitkojen välillä.

        Olen ajanut nyt alla olevilla Nokian R:llä 72000 km ja kulutuspintaa on jäljellä nafti 3 mm.
        Kaatosateita lukuunottamatta pito on hyvä, niin märällä kuin kuivallakin asfaltilla.
        Talveksi tulee alle uudet kitkat.

        Tuon testin tulokset käyvät harvinaisen tarkasti yksiin omien kokemuksieni kanssa.

        omaa valintaasi, vaikka selvästi itsekin epäilet. Sovitaan niin, että hyvät kaupat teit ja tulet tekemään.

        Tosiasia kuitenkin on, että siinä ihan oikeassa rengastestissä Nastarengas todettiin jälleen kerran huomattavasti kitkarengasta paremmaksi.

        On valitettavaa, että niinkin arvostettu mielipidevaikuttaja kuin TM otti mukaan "mitä lie" käytettyjä renkaita hämärtämään selkeitä testituloksia ja vielä kommentoi tuloksia ikäänkuin niillä olisi jotain todistusarvoa. Joku saattaa nimittäin ymmärtää asian väärin.


      • The mousetrap
        Täpinä kirjoitti:

        Testissähän vertailtiin nimenomaan yhtä paljon kulutettuja nasta- ja kitkarenkaita.
        Toiset olivat elinkaarensa puolessa välissä 6 mm:ssä ja toiset loppuunajetut 3 mm:ssä.

        Tietoa tuli, nastarengas menetti pitonsa suorastaan järkyttävällä tavalla verrattuna
        kitkarenkaaseen. Esim. jarrutus jäällä uudella nastalla oli 18 m lyhyempi, mutta jo
        puoliväliin kuluneena hävisi kikalle. Loppuun ajetuissa ero kitkan hyväksi vain suureni.

        Muilla osa-alueilla ei uusilla renkailla ollut merkittäviä eroja nastojen ja kitkojen välillä.

        Olen ajanut nyt alla olevilla Nokian R:llä 72000 km ja kulutuspintaa on jäljellä nafti 3 mm.
        Kaatosateita lukuunottamatta pito on hyvä, niin märällä kuin kuivallakin asfaltilla.
        Talveksi tulee alle uudet kitkat.

        Tuon testin tulokset käyvät harvinaisen tarkasti yksiin omien kokemuksieni kanssa.

        Onko se nyt ihan mahdoton ymmärtää että se kitkarengas on kulutuspinnan osalta aikaisemmin elinkaarensa puolivälissä kuin nastarengas. Mehän emme tiedä minkä merkkisiä renkaita nuo käytetyt ovat, joten tuloksien vertailu on vähintäänkin kyseenalaisia.

        Uusissa Continentalien nasta-ja kitkarenkaassa ero jääjarrutuksessa 15 metriä, Nokian 22 metriä, Michelin 16 metriä. Jos verrataan nasta- ja kitkarenkaita keskenään on nastarenkaiden ero 1,4 metriä ja kitkarenkaiden ero 4 metriä. Käytetyillä 6mm pinnalla kitka on vajaa 3 metriä nastaa parempi. Siis uusissa laatumerkkien kitkarenkaissa ero jääjarrutuksessa on suurempi, kuin käytetyissä, joilla todellakin on ajettu ihan eri määrä kilometrejä.

        Sillä että kitkarengas on kuluneena yhtä huono kuin todella paljon ajettu nastarengas ei luulisi olevan kovin suurta aihetta tyytyväisyyteen. Tasaisen surkeita tuloksia on saatu kaikilla käytetyillä renkailla. Itse en laittaisi alle nastarenkaita joissa on pintaa vain 6mm, kitkarenkaat ilmeisesti kuitenkin väännetään alle, vaikka nyt on ihan mitattua tietoa että pito on yhtä huono kuin todella paljon ajetuissa nastarenkaissa.

        Siis mikä olisi ollut väärin jos olisi testattu yhtä paljon ajettuja nasta- ja kitkarenkaita? Eikö juuri se ole ratkaisevaa tavallisen käyttäjän kannalta, kuinka monta kilometriä renkaat säilyttävät ominaisuutensa?


      • Hehh..
        The mousetrap kirjoitti:

        Onko se nyt ihan mahdoton ymmärtää että se kitkarengas on kulutuspinnan osalta aikaisemmin elinkaarensa puolivälissä kuin nastarengas. Mehän emme tiedä minkä merkkisiä renkaita nuo käytetyt ovat, joten tuloksien vertailu on vähintäänkin kyseenalaisia.

        Uusissa Continentalien nasta-ja kitkarenkaassa ero jääjarrutuksessa 15 metriä, Nokian 22 metriä, Michelin 16 metriä. Jos verrataan nasta- ja kitkarenkaita keskenään on nastarenkaiden ero 1,4 metriä ja kitkarenkaiden ero 4 metriä. Käytetyillä 6mm pinnalla kitka on vajaa 3 metriä nastaa parempi. Siis uusissa laatumerkkien kitkarenkaissa ero jääjarrutuksessa on suurempi, kuin käytetyissä, joilla todellakin on ajettu ihan eri määrä kilometrejä.

        Sillä että kitkarengas on kuluneena yhtä huono kuin todella paljon ajettu nastarengas ei luulisi olevan kovin suurta aihetta tyytyväisyyteen. Tasaisen surkeita tuloksia on saatu kaikilla käytetyillä renkailla. Itse en laittaisi alle nastarenkaita joissa on pintaa vain 6mm, kitkarenkaat ilmeisesti kuitenkin väännetään alle, vaikka nyt on ihan mitattua tietoa että pito on yhtä huono kuin todella paljon ajetuissa nastarenkaissa.

        Siis mikä olisi ollut väärin jos olisi testattu yhtä paljon ajettuja nasta- ja kitkarenkaita? Eikö juuri se ole ratkaisevaa tavallisen käyttäjän kannalta, kuinka monta kilometriä renkaat säilyttävät ominaisuutensa?

        on ajanut kohta 100 000 km samoilla kitkoilla ja edelleen toimii loistavasti. Nää jutut on näitä....... samaa sarjaa kun: Mun Taunus kuluttaa sekalaisessa ajossa 2,3 L/100km.


      • jyrsijätuho
        Hyvin ruapiiii..... kirjoitti:

        omaa valintaasi, vaikka selvästi itsekin epäilet. Sovitaan niin, että hyvät kaupat teit ja tulet tekemään.

        Tosiasia kuitenkin on, että siinä ihan oikeassa rengastestissä Nastarengas todettiin jälleen kerran huomattavasti kitkarengasta paremmaksi.

        On valitettavaa, että niinkin arvostettu mielipidevaikuttaja kuin TM otti mukaan "mitä lie" käytettyjä renkaita hämärtämään selkeitä testituloksia ja vielä kommentoi tuloksia ikäänkuin niillä olisi jotain todistusarvoa. Joku saattaa nimittäin ymmärtää asian väärin.

        Pelokas jyrsijä on hyvä ja katsoo ensi kerralla peiliin ennen kuin tulee "omia" (= esson baarin suosittamia) rengasvalintojaan tänne kehumaan.


      • Että hyvää yötä vaan
        The mousetrap kirjoitti:

        Onko se nyt ihan mahdoton ymmärtää että se kitkarengas on kulutuspinnan osalta aikaisemmin elinkaarensa puolivälissä kuin nastarengas. Mehän emme tiedä minkä merkkisiä renkaita nuo käytetyt ovat, joten tuloksien vertailu on vähintäänkin kyseenalaisia.

        Uusissa Continentalien nasta-ja kitkarenkaassa ero jääjarrutuksessa 15 metriä, Nokian 22 metriä, Michelin 16 metriä. Jos verrataan nasta- ja kitkarenkaita keskenään on nastarenkaiden ero 1,4 metriä ja kitkarenkaiden ero 4 metriä. Käytetyillä 6mm pinnalla kitka on vajaa 3 metriä nastaa parempi. Siis uusissa laatumerkkien kitkarenkaissa ero jääjarrutuksessa on suurempi, kuin käytetyissä, joilla todellakin on ajettu ihan eri määrä kilometrejä.

        Sillä että kitkarengas on kuluneena yhtä huono kuin todella paljon ajettu nastarengas ei luulisi olevan kovin suurta aihetta tyytyväisyyteen. Tasaisen surkeita tuloksia on saatu kaikilla käytetyillä renkailla. Itse en laittaisi alle nastarenkaita joissa on pintaa vain 6mm, kitkarenkaat ilmeisesti kuitenkin väännetään alle, vaikka nyt on ihan mitattua tietoa että pito on yhtä huono kuin todella paljon ajetuissa nastarenkaissa.

        Siis mikä olisi ollut väärin jos olisi testattu yhtä paljon ajettuja nasta- ja kitkarenkaita? Eikö juuri se ole ratkaisevaa tavallisen käyttäjän kannalta, kuinka monta kilometriä renkaat säilyttävät ominaisuutensa?

        Niinhän tuossa testissä oli tehtykin. Yhtä paljon oli ajettu. Oli ilmoitettu ainoastaan millit.
        Miksi ihmeessä yrität vääntää muuta. Kilometrimääriä ei ollut ilmoitettu millään renkaalla.
        Käytetyt renkaat olivat tunnettujen suurien rengasvalmistajien tuotteita. Eikä täpinä ole
        ainut joka on ajanut samoilla kitkoilla 70 tuhatta. Minä ajoin ensimmäisilläni 67 tuhatta ja
        näillä nykyisillä tulee 55 tuhatta täyteen ja kulutuspintaa on jäljellä yli 5 mm joka pyörässä.

        Aivan selvästihän tuossa testissä on todettu, että 6 mm:n nasta on huonompi kuin 6 mm:n
        kitka.


      • % oikein
        Hehh.. kirjoitti:

        on ajanut kohta 100 000 km samoilla kitkoilla ja edelleen toimii loistavasti. Nää jutut on näitä....... samaa sarjaa kun: Mun Taunus kuluttaa sekalaisessa ajossa 2,3 L/100km.

        Sinulle tuli 50 %:n virhe noissa kilometreissä.


      • ...
        % oikein kirjoitti:

        Sinulle tuli 50 %:n virhe noissa kilometreissä.

        ...


      • % oikein
        ... kirjoitti:

        ...

        Virhe oli kilometreissä niin sinä korjasit litroja. Vieläkö se Esson baari on auki?


      • The mousetrap
        Että hyvää yötä vaan kirjoitti:

        Niinhän tuossa testissä oli tehtykin. Yhtä paljon oli ajettu. Oli ilmoitettu ainoastaan millit.
        Miksi ihmeessä yrität vääntää muuta. Kilometrimääriä ei ollut ilmoitettu millään renkaalla.
        Käytetyt renkaat olivat tunnettujen suurien rengasvalmistajien tuotteita. Eikä täpinä ole
        ainut joka on ajanut samoilla kitkoilla 70 tuhatta. Minä ajoin ensimmäisilläni 67 tuhatta ja
        näillä nykyisillä tulee 55 tuhatta täyteen ja kulutuspintaa on jäljellä yli 5 mm joka pyörässä.

        Aivan selvästihän tuossa testissä on todettu, että 6 mm:n nasta on huonompi kuin 6 mm:n
        kitka.

        No onhan se jonkunlaista matematiikkaa tuokin. Kahden eri auton polttoainekulutuskin on ihan sama. Toisella vaan pääsee pitemmälle.

        Luehan ne testitulokset uudelleen. Kaikki nuo 3mm ja 6mm renkaat ovat surkeita niin kitkat kuin nastat. Erot marginaalisia. Edelleenkään omaan autooni en laita talvella renkaita joiden kulutus pinta on 6mm tai vähemmän. Todistetusti surkeita ovat niin kitkoina kuin nastoina.

        Niin tuolla ylempänä mainitsin että omilla nastarenkailla ajettu 36,5tkm ja pintaa noin 8mm. Kuinka helvetin kauan noilla joutuisikaan ajamaan että pintaa olisi 5mm. Juu en aioi kokeilla.


      • 18
        The mousetrap kirjoitti:

        No onhan se jonkunlaista matematiikkaa tuokin. Kahden eri auton polttoainekulutuskin on ihan sama. Toisella vaan pääsee pitemmälle.

        Luehan ne testitulokset uudelleen. Kaikki nuo 3mm ja 6mm renkaat ovat surkeita niin kitkat kuin nastat. Erot marginaalisia. Edelleenkään omaan autooni en laita talvella renkaita joiden kulutus pinta on 6mm tai vähemmän. Todistetusti surkeita ovat niin kitkoina kuin nastoina.

        Niin tuolla ylempänä mainitsin että omilla nastarenkailla ajettu 36,5tkm ja pintaa noin 8mm. Kuinka helvetin kauan noilla joutuisikaan ajamaan että pintaa olisi 5mm. Juu en aioi kokeilla.

        Älä nyt horise joutavia. Eihän niissä renkaissa ole edes uutenakaan kulutuspintaa kuin 8 mm.


      • ...
        % oikein kirjoitti:

        Virhe oli kilometreissä niin sinä korjasit litroja. Vieläkö se Esson baari on auki?

        Onko nyt hyvä?


      • % oikein
        ... kirjoitti:

        Onko nyt hyvä?

        Voi urpo, oot sä noin tyhmä. Et vieläkään tajunnut missä mokasit.


      • heh...
        % oikein kirjoitti:

        Voi urpo, oot sä noin tyhmä. Et vieläkään tajunnut missä mokasit.

        Vai urpo? Kumpikohan on urpo - se joka vedättää vai se jota vedätetään?

        Etpä muuten pääse brilieeraamaan omalla matikkapäälläsikään: vai onko sinusta todellakin luvuissa heittoa 50%, jos verrataan 100 000 kilometriä 72 000 kilometriin?


      • % oikein
        heh... kirjoitti:

        Vai urpo? Kumpikohan on urpo - se joka vedättää vai se jota vedätetään?

        Etpä muuten pääse brilieeraamaan omalla matikkapäälläsikään: vai onko sinusta todellakin luvuissa heittoa 50%, jos verrataan 100 000 kilometriä 72 000 kilometriin?

        Miten olisi 38,8888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888 %.
        Riittääkö?

        Sinua oli helppo vedättää.


      • riittää?
        % oikein kirjoitti:

        Miten olisi 38,8888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888 %.
        Riittääkö?

        Sinua oli helppo vedättää.

        Sekö, että väität että 38,8% = 50%, niinkö? Dumb ass.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      100
      3437
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3117
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2614
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2413
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      84
      2366
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2076
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2066
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1690
    9. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      41
      1637
    Aihe