Näinä aikoina on esillä ministeri Paula Lehtomäen miehen osakesijoittamisen ympärillä vellova kohu. Tätä ennen on julkisuudessa käyty muutoinkin paljon keskustelua sijoittamisesta. Kaikki tämä sensaatioitten merkeissä vellova julkisuus saattaa vaikuttaa negatiivisesti osakesijoittamiseen ylipäätään. Totta kai pelisääntöjä on kunnioitettava enkä ainakaan minä rohkene mennä ottamaan mitään kantaa Paula Lehtomäen elämänkumppanin Talvivaara-sijoitusten moraaliseen taustaan ja sen kelvollisuuteen.
Noin ylipäätään Talvivaaraan osakkeen pörssihinta oli varsin alhainen aina viime kevääseen maaliskuulle saakka. Siis suomennettuna niille paikkeille asti oli erittäin kannattavaa ostaa Talvivaaran osakkeita. Sen suotuisan tilaisuuden näki kuka tahansa harrasteleva sijoittajapuuhastelija jo pelkästä kurssikäyrästä täysin tietämättä mistään uraanijutuista. Tätä tasutaa vasten tarkasteltuna Lehtomäen elämänkuppanin pörssisijoitus Talvivaaraan oli pelkästään fiksua.
Sinänsä myönnän, että en erityisemmin ihastele Paula Lehtomäen persoonaa poliitikkona. Erityisesti nyppii hänen myönteinen kantansa geenimuunteluun nähden. Ja kovasti ihmettelen myös hänen ylikävelyhenkistä linjaansa pientalojen jätevesihuollon kohdalla, jossa asiassa Lehtomäki on itse halunnut sonnustautua pahimman sortin öykkäribyrokraatin kaapuun. Silti nämä ja monet muut häneen liittyvät epämiellyttävyydet eivät oikeuta puolison sijoitustoiminnan tuomitsemista oikopäätä. Kovin omituista on mm. sen seikan esillenostaminen, että ei ole viisasta sijoittaa suuria summia yhden firman osakkeen ostamiseen. Hittojako se kenellekään kuuluu. Jokainen vastaa omista ostoistaan ja mahdollisista hölmöilyistään.
Kohujuttujen vaikutukset
1
236
Vastaukset
Tämän päivän (27.9.2010) Kauppalehden nettisivuilla uutisoidaan, että uraanilla spekulointi taisi olla toisarvoista verrattuna nikkelin hinnan vaihteluun alkuvuoden kansainvälisillä markkinoilla. Siis samaan aikaan, kun nikkelin hinta nousi talven taittuessa kevääksi, niin siihen samaan aikaan Talvivaaran osakkeen hinta nousi sen minkä nousi. Ja kun sitten kesäkuussa nikkelin hinta alkoi alentua, niin samaan aikaan alkoi laskea myös Talvivaaran osakkeen pörssikurssi. Edelleen Kauppalehdessä korostetaan, että Talvivaaran arvosta noin 80 prosenttia on yhteydessä nikkeliin.
Mitä opimme kaikesta tästä? Ensinnäkin opimme sen, että suomalaisen median piirissä tuntuu vaikuttavan edelleen sama sopuli-ilmiö, josta presidentti Mauno Koivisto puhui jo aikaa sitten. Toiseksi opimme sen, että suomalaisen median pintapuolisuus ja helppojen selitysten hakemistarve on olennaisempi työtapa kuin asioitten syvällinen penkominen ja tarkastelu, joka vaatii sekä tietämystä, asennetta että vaivaa. Ja vielä kaikesta tästä paistaa läpi kytkös, jonka hedelmänä on jonkun henkilön poliittisperäinen matalaksi panemisen tarve, vaikka moiseen menettelyyn ei olisikaan varsinaisia asiaperusteita. Tilanne kuvastaa suomalaisen ns. puolueettoman median statusta aktiivisena poliittisena tekijänä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712993
- 482618
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322255- 792158
- 951966
- 321732
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171507Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301320Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291319