Olen kiinnostunut Suomen jalkineteollisuuden historiasta. Siitä, kuinka se loisti ja voi hyvin vielä 80- ja 90-luvuilla ja kuinka se kutistui lähes mitättömiin sen jälkeen.
Minua kiinnosaisi tietää miten paljon suomalaiset ihmiset ovat kiinnostuneita ostamiensa kenkien kotimaisuudesta.
Kysynkin nyt sinulta seuraavia asioita:
1. Oletko kiinnostunut ostamaan kotimaisia jalkineita?
2. Miksi? (vastasitpa sitten kyllä tai ei)
2. Mikä näistä vaikuttaa eniten ostopäätökseesi ostaessasi kenkiä: ulkonäkö, mukavuus, hinta, laatu?
3. Onko sinulla vaikeuksia löytää mielestäsi oikeanlaisia kenkiä? Jos näin on, niin minkälaisia ovat nämä kengät joita ei meinaa kaupasta löytää?(Eli mikä on vikana?)
4.Tiedätkö joitain suomalaisia jalkinemerkkejä, mitä?
Olen kiitollinen vastauksistanne
Hyvät kengät?
3
540
Vastaukset
- Työntekijä....
Jalkineteollisuus Suomessa on nykyään lähinnä vitsiä! Mainokset pyörii tvssä, kotimaisista jalkineista, mutta todellisuus on kaukana KOTIMAISUUDESTA!!!
Suomessa on muutama isompi kenkätehdas, mutta suurin osa töistä teetetään halpatyömaissa!! Kengät saattavat olla jopa 100% ulkomailla tehtyjä, mutta käytetään vaan Suomen tehtaalla ja laitetaan avainlippu merkit. Se on huijausta, jos mikä!
Isoimmat kenkätehtaat leikkuuttavat ja ompeluttavat kengät valmiiksi jossain ihan muualla, kun Suomessa ja täällä vaan kenkä enää pingotaan, viimeistellään ja pakataan... Laatu on mitä on, mutta kyllä niitä vitsitään myydä avainlipulla.....
Itse työskentelen jalkinetyöntekijänä ja tiedän mistä puhun! Suomessa olevat kenkätehtaat pyörivät enää laadun kulissina. Jalkinetyöntekijöitä on lomautettuna joka firmasta ja firmat pyörii täällä hyvinkin vähän aikaa vuodesta!!! Kengät joita mainostetaan "Suomalaisina" eivät ole todellisuudessa lähelläkään suomalaista tuotantoa!!
Eli jos meinaatte ostaa "kotimaiset" kengät sen takia, että kannatatte suomalaista työtä, niin jättäkää kauppaan vaan. Ainut jotka hyötyvät ovat "Suomalaisen" kenkätehtaan omistajat....
Joskus jopa ihmettelen, ettei joku kuluttajaviranomainen puutu mainontaan ja avainlipun käyttöön, sillä kun kenkä valmistetaan 100% ulkomailla ja myydään Suomessa Suomalaisena, niin ei se ole reilua ketään kohtaan...
Terveisin
TEAM player :-( http://www.finlex.fi/data/tes/stes424-TT26Kenknah1004.pdf - ........
1. Oletko kiinnostunut ostamaan kotimaisia jalkineita?
- kyllä, jos sellaisia myydään. Valmistusmaa ei ole ensisijainen ostoperuste.
2. Miksi? (vastasitpa sitten kyllä tai ei)
- en jätä ostamatta, jos kenkä on hyvä. Jäisihän niistä enemmän rahaa tän maan pyörittämiseen
kuin tuontikengistä. Jos ulkomaiset on paremmat ostan ne.
2. Mikä näistä vaikuttaa eniten ostopäätökseesi ostaessasi kenkiä: ulkonäkö, mukavuus, hinta, laatu?
- mukavuus/sopivuus/ulkonäkö (käyttötarkoitukseen), laatu-hinta (kulkevat usein käsi kädessä)
3. Onko sinulla vaikeuksia löytää mielestäsi oikeanlaisia kenkiä? Jos näin on, niin minkälaisia ovat nämä kengät joita ei meinaa kaupasta löytää?(Eli mikä on vikana?)
- minulla on paksu pohje ja olen pitkä, on vaikea löytää tarpeeksi pitkiä saapikkaita, joiden varsi
menee kiinni. Yhdet löysin 3 vuotta sitten - melkein tarpeeksi pitkät - kotimaiselta? Janitalta.
4.Tiedätkö joitain suomalaisia jalkinemerkkejä, mitä?
- Pomarfin, Janita, Askel, Sievi, Kuoma,
omat vanhimmat vielä kaapissa olevat kengät ovat Aaltosen Solenat, harmi vaan että nahka on vuosien
säilityksen aikana alkanut ikävästi kuivua ja halkeilla. Äidin vanhat kengät 60-luvulta eivät ole halkeilleet, vaikka niitä ei olekaan vuosittain rasvattu.- huonolaatuisia
Kotimaiset kengät ovat kalliita mutta täyttä sekundaa, eivät kestäviä. Esim. Pomarfin kestää pari talvea mutta sen jälkeen jo saumat ratkeilevat, pohjat irtoavat jne vaikka miten lankkaisi ja huoltaisi - kestävin osa on kengännauhat. Ei enää kotimaisia kenkiä, mieluummin vaikka caterpillareita jotka eivät ratkea jalkoihin ihan parissa talvessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih537115Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113266Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1341514Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 841325
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2281322Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631207- 891200
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 811104