Naamakirja - ketä varten?

pihlajanmarjoista

Laitoinpa "facebookiin" profiilini. Innoissani täytin sen huolellisesti, koska onhan se
jonkinlainen "käyntikortti" minun elämääni, jonka julkisesti avaan. Nettiyhteys
minulla on ollut vain muutaman kuukauden, joten tämä on tällaista harjoittelua
ja sisäänajoa kaikki tyynni.

Työ on heitellyt minua eripuolille Suomea ja juureni ovat hautautuneet
niin syvälle jonnekin, ettei niitä edes löydä. Sukulaiset asuvat siellä sun täällä.
Mies on "lähtenyt" - ei rajan taakse, mutta pois kotoa, samoin jälkipolvi. Ja
kaukana jossain olen minä yksin.

Ajattelinpa, että facebook auttaa minua löytämään ystäviä, vanhoja tuttuja,
koulukavereita tai kirjetovereita vuosien takaa ja samanhenkisiä ihmisiä
muuten vaan. Olen vähän laiska lähtemään kotoa ihmisten ilmoille ja
onhan minulla hieman liikunnallisia rajoitteitakin, jotka pitävät minut
pois rajuimmista riennoista.

Ja miten kävikään. Sain yhden vuorokauden jälkeen - en suinkaan uusia
ystäviä, enkä niitä vanhojakaan löytänyt - facebookin automaattisen
viestin, että minut on suljettu pois kahdeksi päiväksi "roskapostin" tai
"spammin" lähettämsiestä! Yhteydenottoni niihin vanhoihin tuttuihin
on siis tulkittu roskapostin lähetykseksi ja taatusti en ketään ole
lähestynyt pahoin aikein. Tunsin itseni suorastaan rikolliseksi. Eli
vanhat tuttavat eivät enää muistaneet minua vuosien takaa, olin
kai sellainen keskivertotallaaja, etten jää mieleen vai jäinkö mieleen
siksi, että olin niin vaikea tyyppi?

On vaikea luoda ystävyyssuhteita enää tässä iässä kun toinen jalka
on, jos ei haudassa, niin eläkeputkessa ja en ole enää nuori enkä
kovin nättikään.

Mitenkäs te muut? Vieläkö 50 iässä voi tutustua uusiin ihmisiin,
jos en vanhoille tutuille kelpaa?

Entä facebook sitten? Tietämilläni, tuntemillani ihmisillä on kymmeniä,
satoja ystäviä ja "wallit" täynnä viestienvaihtoa. Ja jopa sellaisiakin,
jotka viestittelevät facebookissa, vaikka elävät saman katon alla
aviopareina. Eivätkös ne viestit kulje suusta suuhun, vai onko
maailma niin teknistynyt, että pitää käyttää silloinkin teknisiä
apuvälineitä, kun niitä ei tarvita.

"se on sitte perjantai ja viikonloppu alkamassa..." kirjoittaa yksi
jos toinenkin. Ja siihen sitten kaverit toteamaan, että "no niinpä
alkoi, terkkuja".

Katkeria sanoi kettu...

103

6454

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dassadsadsdaasd

"naamakirja" on pelkkää pluffia.se ruokkiin ihmisten kaipuuta julkisuuteen, olla julkkis,leuhkia kavereiden määrällä.ei ne ole oikeita ystäviä.oikeisiin ystäviin pidetään yhteyttä muulla tavoin.

• enkeliduo

leuhkia kavereitten määrällä ? Oletko 13v ?
        Vuoden alusta asti ollut facebookis ja kiva "palsta".Kivampi kuin tämä.
        Tykkään jutella tuttujen kanssa,enkä ole kuullut kenenkään siält
        pois suljetun....ihan uusi juttu.
        Mitään kavereitä sieltä tarvinnut etsiä....ehdotuksia tuli kuin
        sieniä sateella,kun ensin laitin ne tutut,jotka mua sinne pyysi.
        Niin,siis tytär laitti,en osaa itte,enkä edes koittanut "opetella".

Ikinä nähnyt siäl mitään haukkumisia,ns.tappeluist puhumattakaan.
        Se on tietty vaikeaakin parjata ketään,kun siäl ollaan omal nimel,eikä
        huudella puskist,niinku tääl toiset.

Ihan pidän oikeisiin ystäviin yhteyttä siellä.Just tunti sit kutsuin miniän pojan
        syömään.
        julkisuudessa ?? Ei mun kuvia näe,kuin mun tutut.Mitenkään tajua totakaan,
        että julkisuudessa.Pah.Se on kiva paikka....riippuu mihin vertaa ja mää
        vertasin nyt Suomi24 50 palstaa.

• Yks yksinäinen
        enkeliduo kirjoitti:

Ihan pidän oikeisiin ystäviin yhteyttä siellä.Just tunti sit kutsuin miniän pojan
        syömään.

Yksinäisille ihmisille nämä suomi24-palstat tuovat "lohtua", koska täällä voi jutella kenen kanssa vaan. Enkä nyt tarkoita sitä, että täällä olisi VAIN yksinäisiä ihmisiä, mutta facebookiin ei ole mitään järkeä laittaa profiilia, jos ei ole niitä ystäviä, joiden kanssa siellä "tapailla". Eikä kaikilla ole. Esim. mulla ei ole enempää kuin ehkä 3-4 ystävää ja heidän kanssaan sähköviestittelen ja tapailen kun voin - eivät asu samalla paikkakunnalla niin vaikee on tavata. Mutta pitkät välimatkat jos on ystäviin niin silloin facebook on hyvä. Tietenkään ei ole mitään järkeä facebookissa kaveerata samalla paikkakunnalla asuvien kanssa...

• enkeliduo kirjoitti:

syömään.

Kun kerran säkin suosittelet,ei mulla kyl kavereitakaan oo ku muutama ja en oikein tierä ketä siel kaverina pitäsin.
        Kovasti siit kohkataan ja olla puolest ja vastaa.

• Facebook huono juttu
        enkeliduo kirjoitti:

syömään.

Jouduin poistamaan profiilini koska "kavereiden kavereina" olevat tuntemani ihmiset joita en omiksi kavereikseni hyväksynyt kolmelta taholta lähestyivät minua facenviestiosioon ja sain aika tulenkivenkatkuisia viestejä joista yksi herjaus ja uhkailu johti poliisi tutkintaan!

• Putkivalo
        Facebook huono juttu kirjoitti:

Jouduin poistamaan profiilini koska "kavereiden kavereina" olevat tuntemani ihmiset joita en omiksi kavereikseni hyväksynyt kolmelta taholta lähestyivät minua facenviestiosioon ja sain aika tulenkivenkatkuisia viestejä joista yksi herjaus ja uhkailu johti poliisi tutkintaan!

Että ihmiset viitsii häiriköidä tuolla tavalla. Usein unohtavat että kirjoitettu viesti saattaa näyttää 10 x pahemmalta kirjoitettuna kuin lausuttuna, koska et näe toisen naamavärkkiä. Kirjaa vaan :)))

Kun ottaa uuden saitin käyttöön, olisi hyvä tutustua siihen kunnolla. Toisaalta tyhmää sekin, että harvemmin pystyy tutkimaan niitä ennen kuin liittyy.

Facebookissa voi torjua ihmisiä jos on tarvetta, jolloin ne ei pysty sulle lähettämään mitään, eivätkä näe mitä kirjoitat teidän yhteisille kamuille. Lisäksi asetuksia voi säätää niin, ettei sinusta paljon mitään näe ellet hyväksy toista kaveriksi. Mutta ymmärrän että tuo tilanne on niin pelottava ettei tee mieli jäädä sinne ollenkaan.

• 13

OLE TOTTA:::

• Facebook huono juttu
        Putkivalo kirjoitti:

Että ihmiset viitsii häiriköidä tuolla tavalla. Usein unohtavat että kirjoitettu viesti saattaa näyttää 10 x pahemmalta kirjoitettuna kuin lausuttuna, koska et näe toisen naamavärkkiä. Kirjaa vaan :)))

Kun ottaa uuden saitin käyttöön, olisi hyvä tutustua siihen kunnolla. Toisaalta tyhmää sekin, että harvemmin pystyy tutkimaan niitä ennen kuin liittyy.

Facebookissa voi torjua ihmisiä jos on tarvetta, jolloin ne ei pysty sulle lähettämään mitään, eivätkä näe mitä kirjoitat teidän yhteisille kamuille. Lisäksi asetuksia voi säätää niin, ettei sinusta paljon mitään näe ellet hyväksy toista kaveriksi. Mutta ymmärrän että tuo tilanne on niin pelottava ettei tee mieli jäädä sinne ollenkaan.

Faceen ennen liittymistä ja tämä tapaus joka johti poliisi tutkintaan ja josta tulee oikeudenkäynti on pitkä juttu , mutta en todella älynnyt torjua ennenkun vasta sitten kun nuo uhkaukset ja herjat sain. :(
        Miten sitä etukäteen voi torjua silloinhan pitäisi torjua ihan kaikki.
        Sen voin toki sanoa että Facen ylläpito toimi nopeasti ja moitteetta kun sinne tein ilmon kahdesta törkyjen lähettelijästä molempien profiilit poistettiin alle vuorokaudessa! Mutta täysin älytön konsepti koko Facebook kun poistat profiilisi se poistuu ensin tavallaan puolittain ja vasta 14 vrk. päästä kokonaan vai poistuuko ???

• Facebook huono juttu
        13 kirjoitti:

OLE TOTTA:::

on valitettavan totta ja todistettavissa jos tarve vaatisi!
        Älä ala syyttelemään valehtelusta jos et tiedä totuutta! :(

• Suosittelen kaikille

Faceen ennen liittymistä ja tämä tapaus joka johti poliisi tutkintaan ja josta tulee oikeudenkäynti on pitkä juttu , mutta en todella älynnyt torjua ennenkun vasta sitten kun nuo uhkaukset ja herjat sain. :(
        Sen voin toki sanoa että Facen ylläpito toimi nopeasti ja moitteetta kun sinne tein ilmon kahdesta törkyjen lähettelijästä molempien profiilit poistettiin alle vuorokaudessa! Mutta täysin älytön konsepti koko Facebook kun poistat profiilisi se poistuu ensin tavallaan puolittain ja vasta 14 vrk. päästä kokonaan vai poistuuko ???

Ei tarvitse torjua kaikkia erikseen. Voit laittaa kaiken muun paitsi sukupuolen ja nimen piiloon. Profiilikuvassa ei ole pakko pitää omaa naamaa. Voit sallia Facebookin hakukoneen toiminnan vain kavereille. Viestittelyn voi sallia vain kavereille, ja toiminnan ryhmissä sun muualla piilottamaan kaikilta muilta paitsi kavereilta.

Minuun ei ainakaan saa yhteyttä kun kaverit, koska haluan itse päättää täysin toimintani näkyvyydestä ko. palvelussa.

• HS

Pitää yhteyttä ja sopia asioita...

• Putkivalo

etpä tietenkään voi tietää kuka alkaa häiriköimään, mutta sen jälkeen kun eka ruma viesti tulee, voit torjua sen henkilön. Ja asetuksiin saa erikseen valittua kuka pystyy sulle viestejä ylipäänsä lähettää. Ei pysty kukaan sun kamujen kamuista enää häiriköimään.

Tuollainen viive profiilin poistossa ei kyllä ole mikään hyvä juttu. Toisaalta, jos et enää käy siellä, haittaako se enää niinkään.

• ent. suomimummo
        koti-kiusattu kirjoitti:

Kun kerran säkin suosittelet,ei mulla kyl kavereitakaan oo ku muutama ja en oikein tierä ketä siel kaverina pitäsin.

että kaikki esittämänne tieto myös facebok´in sivuilla tallentuu jonnekin amerikoihin. Eli ei ne keskustelunne ole salaisia. Syyttäkää sitten itseänne, jos jotain sattuu. Ikinä ei pitäisi mennä laittamaan myöskään omaa kuvaa näille sivuille. Tietojanne taatusti joku saattaa käyttää väärään tarkoitukseen.

Sinä, joka mollasit täällä nimettöminä kirjoittavia, niinhän itsekin kirjoitit ns. nimettömänä eli nimimerkin suojassa. Se on varmin ja turvallisin tapa.

• Facebook huono juttu
        Suosittelen kaikille kirjoitti:

Ei tarvitse torjua kaikkia erikseen. Voit laittaa kaiken muun paitsi sukupuolen ja nimen piiloon. Profiilikuvassa ei ole pakko pitää omaa naamaa. Voit sallia Facebookin hakukoneen toiminnan vain kavereille. Viestittelyn voi sallia vain kavereille, ja toiminnan ryhmissä sun muualla piilottamaan kaikilta muilta paitsi kavereilta.

Minuun ei ainakaan saa yhteyttä kun kaverit, koska haluan itse päättää täysin toimintani näkyvyydestä ko. palvelussa.

Minulla oli kaikki vain kavereille näkyvissä, vaan eihän se estä että ihan kuka tahansa voi laittaa sinulle viestiä postiosioon!
        Olen poistanut profiilini ja nyt on hyvä mieli. Koko face on aivan tyhmä ja turha sen huomaa nyt kun ei siellä käy kyllä niihin oikeisiin kavereihin pidetään yhteyttä ihan muun foorumin kautta. Yllättävän moni on poistanut profiilinsa koska huomasivat jutun mielettömyyden.
        Keskusteluni aiheesta päättyy tähän kiitos kommenteistanne.

• Facebook huono juttu
        Putkivalo kirjoitti:

etpä tietenkään voi tietää kuka alkaa häiriköimään, mutta sen jälkeen kun eka ruma viesti tulee, voit torjua sen henkilön. Ja asetuksiin saa erikseen valittua kuka pystyy sulle viestejä ylipäänsä lähettää. Ei pysty kukaan sun kamujen kamuista enää häiriköimään.

Tuollainen viive profiilin poistossa ei kyllä ole mikään hyvä juttu. Toisaalta, jos et enää käy siellä, haittaako se enää niinkään.

vaan pistää miettimään , että jos tarvitaan noin pitkä viive poistuuko ne tiedot sieltä lainkaan??
        Anyway minähän poistin ihmisiä sitä mukaa kun niitä viestejä tuli, mutta,mutta... kuten sanottua pitkä juttu jota tässä en nyt ala selvittämään. Kiitos sinulle kommenteistasi kiva kun joku tajusi kuinka järkyttävä kokemus se oikeastaan olikaan. :(

Olen onnellisempi nyt kun profiili on poissa ja koskaan en toivottavasti moiseen enää haksahda. :)

• Putkivalo

vaan pistää miettimään , että jos tarvitaan noin pitkä viive poistuuko ne tiedot sieltä lainkaan??
        Anyway minähän poistin ihmisiä sitä mukaa kun niitä viestejä tuli, mutta,mutta... kuten sanottua pitkä juttu jota tässä en nyt ala selvittämään. Kiitos sinulle kommenteistasi kiva kun joku tajusi kuinka järkyttävä kokemus se oikeastaan olikaan. :(

Olen onnellisempi nyt kun profiili on poissa ja koskaan en toivottavasti moiseen enää haksahda. :)

täällä nimimerkki =DW= on meille paasannut, ettei netistä mikään häviä kovin helpolla :) Jää servereihin muistiin joskus pitkänkin aikaa. Enkä kyseenalaista kyllä yhtään, olen joskus nähnyt kuinka on vedetty esille linkki kuvasta joka oli poistettu jo vuosi aiemmin, ja silti se oli nähtävissä.

Koen ikävinä hyökkäykset palstallakin, ja muistan miltä se ensimmäinen tuntui. Täällä on kuitenkin jonkunlainen anonymiteetti nikin muodossa, facebook on ihan eri luokassa kun siitä tavallaan tulee hyökkäys "elävää" ihmistä kohtaan. Öh, huonosti selitetty tuo. Mutta jos facebookissa on omalla nimellä, sitä suojaa ei ole. Tuollainen on silloin suora henkilökohtainen hyökkäys.

Facebookin ylläpidolle huomautus että poisto kestää liian kauan.
        Tsemppiä sulle, toivottavasti saat tälle asialle oikeutta ja herjaajat kiinni.

• enkeliduo
        koti-kiusattu kirjoitti:

Kiva,kiva,ku joku mun kans samaa mieltä.Munki tuttu reppumatkal Austraalias ja on tosi hauskaa jutella ilmatteks aina ku aika taulu antaa myöden.
        Samaten esim.miniä pikkupojan päikkäreitte aikan tulee höpöttämää etc.
        Mittää negatiivist sanomist ole facebookist,paitsi net hitsin pelit,mihi jää koukkuu.
        Emmää yhtää ihmettele,että nuoret jää,ku ittekki voi helpol tunninki naputella siel.
        Mut ketä se haittaa,pah,ei kettää.Kunha ukko saa ruokaa....lapsetki usseen.
        Kotityöt on tehty ja eiku naamakirjaan.jos istun ja kattelen televisioo,ni eiks ole sama ?
        Harva se ilta juttelen yhden ystävän kans,jonka kans tääl tutustuttiin.
        Kiva paikka se on.

• enkeliduo
        koti-kiusattu kirjoitti:

ihan voit laittaa profiilikuvakses vaiks hm... mitäs mää keksisin,no,vaiks valkose katin.
        Heti saat kolme kaverii,sen takaan,kjäh.
        On siäl muuten simmosiaki,jokka ei tahro olla omal nimel.
        esim,Hoi kukkuu ? Emmää usko kenenkä ristimänimeks.
        Sil mun ystävälki on kaunis ruusu kuvanas.Nimi kyl oikia :)

Tule,tule.

• enkeliduo

kavereitten kavereit....
        saa nähdä pomppaaks tääki vastaus väärään paikkaan.
        Poliisin tutkintaan asti jonkun kaverinkaverin viesti.No,jopas jotakin.
        Miten voi olla tapahtunut,että kolmelta eri taholta kavereitten kaverit
        lähettävät tulenkivenkatkuisia viestejä,herjauksia uhkailun.Huoks.
        Poliisin tutkintaan ???
        Ihme porukkaa.

• k/k
        enkeliduo kirjoitti:

ihan voit laittaa profiilikuvakses vaiks hm... mitäs mää keksisin,no,vaiks valkose katin.
        Heti saat kolme kaverii,sen takaan,kjäh.
        On siäl muuten simmosiaki,jokka ei tahro olla omal nimel.
        esim,Hoi kukkuu ? Emmää usko kenenkä ristimänimeks.
        Sil mun ystävälki on kaunis ruusu kuvanas.Nimi kyl oikia :)

Tule,tule.

Jos tuleeki kauhiast ihmissi sanoma minuu kaveriks ja mä ku olen tämmöne hissukka.
        Taitaa riittää kun tierät miten komee mä oon ja vaatimaton.

• Facebook hyvä juttu

HETI ENSIMMÄISEN HERJAUKSEN saatuasi olisit voinut estää kyseisen henkilön lähettämät viestit.Ei niitä yhtä enempää olisi tullut.Siksi JOKU MÄTTÄÄ tässä jutussa.Vaikuttaa niin epätodelliselta,että...
        Jo sekin,kuka aikuinen nyt alkaa omalla nimellään lähettämään juttuja,mitkä saattavat johtaa oikeustoimiin.Kun tietää joutuvansa vastaamaan tekosistaan.Ei,hyvänen aika.Tätä usko Erkkikään.

• Näin se toimii

Minulla oli kaikki vain kavereille näkyvissä, vaan eihän se estä että ihan kuka tahansa voi laittaa sinulle viestiä postiosioon!
        Olen poistanut profiilini ja nyt on hyvä mieli. Koko face on aivan tyhmä ja turha sen huomaa nyt kun ei siellä käy kyllä niihin oikeisiin kavereihin pidetään yhteyttä ihan muun foorumin kautta. Yllättävän moni on poistanut profiilinsa koska huomasivat jutun mielettömyyden.
        Keskusteluni aiheesta päättyy tähän kiitos kommenteistanne.

Viestin lähetyksen Facebookin postiosioon voi kieltää muilta paitsi kavereilta. Se on siellä yksityisasetuksissa. Sieltä voi valita saako viestejä lähettää kaikki, kaverien kaverit vai pelkästään kaverit.

Voit päättää keskustelun, mutta älä sentään väärää tietoa esitä.

• isa.elise
        enkeliduo kirjoitti:

syömään.

Liityin siihen minäkin, kun yksi vanha ystävä oli löytänyt sähköpostiosoitteeni jostain.
        Harmillista kylläkin ettei siellä kovinkaan paljon ole ikäistäni porukkaa. Nuoria ja nuoria aikuisia kylläkin.
        eikä minun kohdalleni ole osunut yhtään herjaavaa tai epäasiallista viestiä tai keskustelua, enkä ole myöskään kuullut ketään sieltä pois ajetuksi syyttä suotta. Ja onhan ihan kiva seurata mistä siellä milloinkin kohistaan,Niinkuin nyt tämä kirkon homo/hetero juttu. sinne vaan kaikki mukaan

• Ei kellään ole todellisuudessa kymmeniä tai satoja ystäviä, jos ei kaikkia tuntemiaan laske ystäviksi.
      Naamakirjasta, sen enempää kuin muistakaan palstoista ei ole kokemusta, kun ei ole aikaa.
      Voiko tässä iässä luoda uusia ihmissuhteita. Ei se niin helppoa ole kun nuorempana, mutta kai sitä avoimella mielellä harrastusten parissa voi löytää samanhenkistä seuraa.
      Se on kuitenkin varmaa, ettei kotiin tule kukaan sanomaan, tuletko ystäväksi.
      Pitkä tuo aloitus oli, kyllä tuolla kirjoitustaidolla luulis alkuun pääsevän.

• aatminnii

Mulla taitaa olla kaverilistalla reilu 150 henkilöä ja kaikki paitsi 3 tunnen. Nuo kolme olen hyväksynyt kaveriksi vaikkei tuttuja olleetkaan. Nykyään en enää hyväksy jos en tunne. Monet ovat vanhoja luokkakavereita, lapsuudenkavereita...niitä, joihin en olisi pitänyt yhteyttä muuten, mutta sitten facebookissa tulivat vastaan. Musta on tosi mukava lukea mitä heille kuuluu ja välillä kommentoida jotain. Myös vanhempani ja siskoni löytyy kaverilistoilta ja sukulaisia... Lähimpiin kavereihin pidetään yhteyttä muutenkin, soittelemalla ja nähdään toisiamme.

Facebookissakin voi tutustua ihmisiin! Ja seuraa (ystäviäkin) voi hakea internetistä! Älä heitä siis vielä kirvestä kaivoon.

• Anjaniina.

nyt kyllä sanoisin, että on sekin mahdollista.
        keskimäärin parikymmentä uutta tuttavaa tulee kesässä.
        Kavereista ehkä 30-40 on HYVIÄ ystäviä, muut vaihtelevassa määrin ystäviä, mutta verkosto on hyvä olla.
        Voin vaikka pyytää jotain kaveriani käymään tsekkaamassa varaosan joka on Imatralla, toisen tuomaan minulle jonkun jutun kolmannen luota..
        toisekseen, pysyy hyvin ajantaslaa siitä mitä muut touhuaa...kuka laittoi jotain mukavaa, josta on kiva kysellä.
        Vaikkapa Viron pojan tervehtymistä, pahan kolarin kun ajoi kesällä. Kuulee hänenkin etrveisensä.
        Aktiivisilla ihmisillä, on paljon ystäviä ja tuttavia...kaikki on maailmassa mahdollista ;)))
        Jotkut jutut siellä säästää pirusti rahaakin...

• Anjaniina. kirjoitti:

nyt kyllä sanoisin, että on sekin mahdollista.
        keskimäärin parikymmentä uutta tuttavaa tulee kesässä.
        Kavereista ehkä 30-40 on HYVIÄ ystäviä, muut vaihtelevassa määrin ystäviä, mutta verkosto on hyvä olla.
        Voin vaikka pyytää jotain kaveriani käymään tsekkaamassa varaosan joka on Imatralla, toisen tuomaan minulle jonkun jutun kolmannen luota..
        toisekseen, pysyy hyvin ajantaslaa siitä mitä muut touhuaa...kuka laittoi jotain mukavaa, josta on kiva kysellä.
        Vaikkapa Viron pojan tervehtymistä, pahan kolarin kun ajoi kesällä. Kuulee hänenkin etrveisensä.
        Aktiivisilla ihmisillä, on paljon ystäviä ja tuttavia...kaikki on maailmassa mahdollista ;)))
        Jotkut jutut siellä säästää pirusti rahaakin...

Vastaan kumpaankin tässä.
        Minulle riittää pienempi piiri.
        Jotenkin tuntuu tuo ystävä-nimike hämärtyneen.
        Tietenkin, jos ajatellaan, että on vain ystäviä ja vihamiehiä, niin silloin on kyllä paljon ystäviä.
        En minä kavereita laske ystävikseni, kertyyhän niitä silloin.
        Tuossa laskin, minulla saattaa olla ehkä puolenkymmentä ystävää, taitaa olla sukupuolijako tasapuolinen, puolet on naisia.
        Epäilen, ettei monellakaan ole sen enempää sellaisia, joiden kanssa puhutaan muustakin kuin varaosista.
        Minua puistattaa, jos täällä joku sanoo ystäväkseen. Ei sellaisia tilanteita ole kovin montaa tullut eteen.

• Anjaniina.
        k-kotton kirjoitti:

Vastaan kumpaankin tässä.
        Minulle riittää pienempi piiri.
        Jotenkin tuntuu tuo ystävä-nimike hämärtyneen.
        Tietenkin, jos ajatellaan, että on vain ystäviä ja vihamiehiä, niin silloin on kyllä paljon ystäviä.
        En minä kavereita laske ystävikseni, kertyyhän niitä silloin.
        Tuossa laskin, minulla saattaa olla ehkä puolenkymmentä ystävää, taitaa olla sukupuolijako tasapuolinen, puolet on naisia.
        Epäilen, ettei monellakaan ole sen enempää sellaisia, joiden kanssa puhutaan muustakin kuin varaosista.
        Minua puistattaa, jos täällä joku sanoo ystäväkseen. Ei sellaisia tilanteita ole kovin montaa tullut eteen.

turhaapa tästä tingata, jokaisella on oma mielipiteensä asioista ;)

• Anjaniina. kirjoitti:

turhaapa tästä tingata, jokaisella on oma mielipiteensä asioista ;)

Mitä Sinä heti heität pyyhkeen kehään, enhän minä ole edes aloittanut.
        Voi sitä tämän netin kautta saada myös ihan oikeita ystäviä.
        Sopii siihen minun puolenkymmenen ystävän joukkoon yksi sellainen.
        Minulla ei ole muualta kokemusta kun tältä palstalta, sen kuitenkin aika nopeesti näkee, kuka on samalla aaltopituudella.
        Se oikea ystävä on muuten sellainen, jolle voit puhua "aroista" asioista, ja olla varma, että se pitää suunsa kiinni.
        Ystävä voi tulla kotiisi, milloin hyvänsä, ja voit jättää kotiisi, ja antaa kotisi avaimen, jos itse lähdet pois.
        Juu, varaosista puheenollen, eilen simahti yksi akku, pitää lähteä hakemaan sellainen.

• Anjaniina.
        k-kotton kirjoitti:

Mitä Sinä heti heität pyyhkeen kehään, enhän minä ole edes aloittanut.
        Voi sitä tämän netin kautta saada myös ihan oikeita ystäviä.
        Sopii siihen minun puolenkymmenen ystävän joukkoon yksi sellainen.
        Minulla ei ole muualta kokemusta kun tältä palstalta, sen kuitenkin aika nopeesti näkee, kuka on samalla aaltopituudella.
        Se oikea ystävä on muuten sellainen, jolle voit puhua "aroista" asioista, ja olla varma, että se pitää suunsa kiinni.
        Ystävä voi tulla kotiisi, milloin hyvänsä, ja voit jättää kotiisi, ja antaa kotisi avaimen, jos itse lähdet pois.
        Juu, varaosista puheenollen, eilen simahti yksi akku, pitää lähteä hakemaan sellainen.

etten jaksa inkuttaa.
        Jos sanon jotain ja toinen suoralta kädeltä tyrmää, tulee ajatukseksi, ettei hän ole valmis muuttamaan kantaansa.
        Antaa silloin hänen pitää päänsä, olla uskossaan autuas, eihän se minulta ole pois..
        Toisekseen, ihmisten elämät on erilaisia, ehkä kaikki ei ymmärrä tapaa, jolla toinen elää.
        Mitäpä siitä kiistelemään, kumpikin menee omaa tietään ja elää tyytyväisenä.
        Ystävä on ystävä, taidan ymmärtää sanan merkityksen kyllä ;)

Joskus sitä on väittely/perustelutuulella, en kuitenkaan tänään.
        Elän aika väsyttävää ajanjaksoa ja kohdistan ajatukseni mieluummin miellyttäviin asioihin ;) sori vaan.

• inkerikunnas
        Anjaniina. kirjoitti:

etten jaksa inkuttaa.
        Jos sanon jotain ja toinen suoralta kädeltä tyrmää, tulee ajatukseksi, ettei hän ole valmis muuttamaan kantaansa.
        Antaa silloin hänen pitää päänsä, olla uskossaan autuas, eihän se minulta ole pois..
        Toisekseen, ihmisten elämät on erilaisia, ehkä kaikki ei ymmärrä tapaa, jolla toinen elää.

Elän aika väsyttävää ajanjaksoa ja kohdistan ajatukseni mieluummin miellyttäviin asioihin ;) sori vaan.

HALUAN OLLA YSTÄVÄ SULLE.)

• Anjaniina.
        inkerikunnas kirjoitti:

HALUAN OLLA YSTÄVÄ SULLE.)

Kai siihen joku syykin olis?
        Ja ehkä meillä pitäis olla jotain yhteistäkin>=)

• anna toisille tilaa
        Anjaniina. kirjoitti:

etten jaksa inkuttaa.

Pitäisikös kaikkien muuttaa kantansa sinun mielipiteittesi mukaan, hah

• Anjaniina.
        anna toisille tilaa kirjoitti:

saa paistinpannusta...

• anna toisille tilaa kirjoitti:

Mitä tuo nyt on. Tässähän päästiin hyvään yhteisymmärrykseen siitä, että toisilla on laveammat piirit, toisilla suppeammat.
        Ei tämä , jolle vastasit, edes pyytänyt minua muuttamaan mitään, saati alkanut inkuttaa, hölmöhän se olis ollut.
        Ja tilaahan täällä on, kun vaan viitsii kirjoittaa.
        Sinäkin, ota tuo nyrpeäi lme naamaltas, ja kirjoita iloisia juttuja, niin muutkin tulevat iloisiksi.
        Päästäs tästä pahimmasta syksyn pimeydestä tuonne kevään puolelle.

• Anjaniina. kirjoitti:

saa paistinpannusta...

Onko se valurautainen vai teflonia. Vastasen varalla vaan olis hyvä tietää.

• Anjaniina.
        k-kotton kirjoitti:

Mitä tuo nyt on. Tässähän päästiin hyvään yhteisymmärrykseen siitä, että toisilla on laveammat piirit, toisilla suppeammat.
        Ei tämä , jolle vastasit, edes pyytänyt minua muuttamaan mitään, saati alkanut inkuttaa, hölmöhän se olis ollut.
        Ja tilaahan täällä on, kun vaan viitsii kirjoittaa.
        Sinäkin, ota tuo nyrpeäi lme naamaltas, ja kirjoita iloisia juttuja, niin muutkin tulevat iloisiksi.
        Päästäs tästä pahimmasta syksyn pimeydestä tuonne kevään puolelle.

tehdä.
        Hyökkäyksiä vaanon ollut niin paljon, että kaikkeen akaa suhtautua sellaisena.
        Kyllä, olet oikeassa, olen ihan aurinkonnen tästä lähtien ;))

• Anjaniina.
        k-kotton kirjoitti:

Onko se valurautainen vai teflonia. Vastasen varalla vaan olis hyvä tietää.

paistinpannua ei edes huomaa kun tulee ja kipeää kopsahtaa, kumpi nyt käteen sattuu...

• kehityksen veturit
        Anjaniina. kirjoitti:

Kai siihen joku syykin olis?
        Ja ehkä meillä pitäis olla jotain yhteistäkin>=)

Että me ollaan jotain Karipianmuuleja vaikka me ollaan Ay-aktivisti naisia Suomesta.

• .........
        Anjaniina. kirjoitti:

etten jaksa inkuttaa.

todellakin! väsytys vie voimat;) ....

• Turkhaanko

Itselläni on n. 260 kaveria Facebookissa ja jokaikisen heistä tunnen ja olen tekemisissä heidän kanssaan. Toisten kanssa olen tekemisissä päivittäin, toisia tapaan muutaman kerran vuodessa harrastusmatkojen merkeissä ja loput ovat siltä väliltä. Ihan sydänystäviä on tällä hetkellä 1. En kutsuisi kaikkia Facebook kavereitani ystäviksi, kyllä suurin osa heistä on kavereita ja tuttuja. Minun asteikollani ensin ollaan tuttuja, sitten kavereita ja sitten ystäviä - jos niin pitkälle yleensäkään päästään... :)

En ole hyväksynyt kaveriksi kaikkia tuntemiani ihmisiä, vaan pidän kriteerinä sitä, että näemme edes kerran-pari vuodessa. Kaikkien FB-kavereideni ihmisten kanssa pidän yhteyttä myös muuten, mm. sähköpostitse, chatissa, tekstiviestein ja puheluin.

• Teemuna

Minulle oli tarpeeton hiekkalaatikko, en osannut leikkiä leikkikaveruutta ja suljin sen lastenkirjan.

• Caarnapaatti

Ei facebookissa ole pakko kenenkään kaveriksi ryhtyä ja tiedot voi sulkea vain lähipiirin nähtäväksi. Siis lähipiirin, viranomaisten, tietofirmoissa työskentelevien, vakoojien sun muiden. Ja ketäpä oikeastaan kiinnostaisikaan tavllisen tallaajan elämä. Facebook ruokkiikin hyvin niitä ihmisiä jotka haluavat tuoda itseään tykö ja toisten tietoisuuteen. Please, huomatkaa, että olen olemassa. Ystävyyden ja välittämisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Ja nämä verkostot sitten, kun sinne sivulle tunkee ystäväksi joku josta ei ole koskaan kuullutkaan, joku "maahuli muniki" niin selaliset kannattaa poistaa välittömästi koska hyväksikäyttäjät ja terroristit hamuavat itselleen verkostoja ja siinä voi olla sitten jo selittelemistä jos ystävystyy väärrän ihmiseen.
        Joten terve järki mukaan, ei mitään sellaista verkkoon mihinkään mitä et voisi näyttää aviopuolisollesi, lapsellesi, vanhemmillesi. Siinä perusssääntö.
        Juu, eikä siihen voi ketään painostaa, kyllä täällä leveitä istumalihaksia riittää, parempi pyytää kaveri kylään tai lenkille.

• Putkivalo

ilmainen tapa pitää yhteyttä. Halpaa hupia. Itse katselen naapurin vauvan kehittymistä siellä, kun ei oikein ole aikaa ihmisiä tavata kun vasta sitten kun muut jo nukkuu. Sitä paitsi en tartuta meidän räkätauteja silloin, joita tuntuu riittävän :/ Toisella naapurilla on nyt just 3 viikkoinen koiranpentu. Vanhoja työkavereita joista on mukavaa nähdä mitä he nykyisin puuhaavat. Ja tietty ystävät.. Aika monta puhelinlaskua olen säästänyt :)

Mietin tuota sun aviopuoliso-esimerkkiä. Saattaisihan sekin olla jollekulle ihmettelyn syy jos ne ei kommentoisi toisiaan ollenkaan? "Ootteko riidoissa kun et edes vaimolle sano mitään." Maailmassa se menee yleensä niin, että aina jollain on ihmeteltävää. Annetaan tilaa heille olla niinkuin haluavat.

• fb:n käyttäjä

kumma juttu että tollasen viestin sait! että spammia muka lähettäisit..
      jos haluat vielä yrittää facebookiin niin käy kattomassa kaikki mahdolliset asetukset, niissä on usein vakio-oletuksena, että jaat kaiken facebookiin kirjoittamasi tiedon itsestäsi kaikille. laita suodattiimiin aina vastaukseksi ei, ota rastit pois kaikista epämääräisistä kohdista, piilota profiilisi tuntemattomilta. facebookissa on myös paljon spammia jota se lähettelee itse ja syyt saa sitten käyttäjä. luulisin, että näin kävi sinullekin jos et ollut suojannut tietojasi tarpeeksi hyvin.
      kun lähetät tuttavillesi kaveripyyntöjä, lisää joku henk koht viesti "muistatko, oltiin samalla luokalla", tai joku sellainen. olen itse torjunut monta kaveripyyntöä, ja minun pyyntöjänikin on torjuttu, mutta ikinä ei ole tullut viestiä että kaverin torjuminen johtaisi spammisyytteeseen. itse pidän profiilini kaveriston suppeana, eli puolitutut ja kaverien kaverit eivät ole kavereitani. ajastaan sitten lisään kenet lisään kun tunnen paremmin heidät muita reittejä.
      harmillista että sulla kävi huono tuuri sen sivuston kanssa. :(
      olen itse käyttänyt ainakin 3v eli sen ajan mitä fb melkein on ollut suomessa. ja olen ihan tyytyväinen, etenkin nyt, kun itse saan suodattaa mitä sinne tulee näkyviin ja käytänkin vain yhteydenpitoon toisiin ihmisiin, ne pelit, testit ja muut sovellukset eivät kiinnosta. oikein hyvä kanava pitää yhteyttä ystäviin jotka ovat kaukana. lähellä olevia voi nähdä, mutta toki hekin siellä kaverina ovat.
      tsemppiä! toivottavasti löydät ystäviä joka tapauksessa! :)

• ..............

on erikoinen tapa laittaa kaikki työkaverit, opintokaverit ja vanhat luokkalaiset yms. kaverilistalle. Mä en ole koskaan oikeen tajunnut sitä. Mua ei kiinnosta hyväksyä vanhoja ns. tuttuja kavereiks ellen ole muutenkin tekemisissä, joten eipä ole sataakaan kaveria listalla. Jos joskus haluaa kirjottaa jotain esim. itestään en halua että puolitutut pääsee lueskelemaan tai selailemaan kuvia. Puhumattakaan että jaksas niille jutella.

• Pallä

Jos Facessa toistuvasti pyytää jotain ihmistä ystäväksi joka on torjunut kymmeniä kertoja jo ehkä ihmisen, eikä halua tätä ystäväkseen, niin he ovat luultavasti tehneet ilmiannon häiriköinnistä. Silloin profiili poistetaan yleensä hetkeksi.

• Vain livenä

Facebook taitaa olla monelle ihmiselle oikean elämän korvike. Töiden tai koulun jälkeen ei viitsitä tai jakseta tehdä mitään ja se korvautuu Facebookilla. On helpompaa vain istua päivittämään päivän tapahtumia kuin hakeutua ihmisten seuraan. Reaalichattikin toimii monelle ihmiskontaktien korvikkeena. Ystäviin ja "ystäviin" pidetään yhteyttä lähinnä vain kirjaimilla.

Meillä on töissä muutama nainen, joiden iltaelämää "täyttää" Facebook. On aika kornia seuraavana päivänä kuunnella minulle täysin tuntemattomien ihmisten kuulumisia, joita nämä naiset ovat Facebookistaan lukeneet. Naiset myös kertovat mitä he ovat vastanneet ja sekös minua "niin hirveästi kiinnostaa". Näiltä naisilta on ns. jokapäivänen työpaikan small talk kuivahtanut aika vähiin, kun kertaavat vain nettikuulumisiaan.

Itse en ole ikinä edes ajatellut Facebookiin liittymistä. En tunne mitään ylimääräistä tarvetta kertoa tutuille tai tuntemattomille virtuaali-ihmisille päivän tapahtumista. Haluan jutella kasvokkain niitä näitä tai ainakin puhelimitse, jos jotain asiaa on. Vanhat koulu- tai työkaveritkaan eivät ole niin perään haikailtavia, että heitä sen kummemmin kaipaisin, saati heidän Facebook -kuulumisiaan. Kyllä he ottavat jotenkin minuun yhteyttä, jos tuntevat siihen tarvetta. Kavereita on kyllä ihan riittämiin ilman heitäkin :)

Paljon kliffempaa on vaikkapa istua päivällä kahvilassa, jossa neljä mukavaa ja kaunista naista on töissä. Heiltä saa juttujen ja huumorin keralla paljon enemmän kuin mitä Facebook pystyy ikinä tarjoamaan. Oikea kontakti on paljon parempi kuin virtuaalihahmon viestien lukeminen :)

• ....

Olisiko kyse pelkästään automaattisesta toiminnosta -se "automaattinen viesti", jos lähettää useita viestejä samoihin aikoihin eri henkilöille. Jos siellä ei ole kukaan tulkinnut yhtään mitään. Ja jos olisi, se olisi joku yksittäinen ihminen todennäköisesti. Ulkonäkö ei pitäisi vaikuttaa... siellähän on monenlaisia ihmisiä. Miksi sinusta 50v olisi vanha? Ehkä joillakin on tapana että jos ei ole yhteydessä vuosiin, niin sitten on vaikea saada takaisin sitä kontaktia enää. Suomalaiset yleensä saattavat vältellä toisia, syystä tai toisesta, mutta miksi välittää sellaisesta lopulta joka ei välitä - kai niitäkin on jotka tykkäävät. Mutta voi se satuttaa jos on pitänyt jostain ja joku ei enää itsestä. :( Ei se nuoremmillakaan ole sen helpompaa.. jos ei tunne paljoa ihmisiä.

Eli ehkä on parempi tutustua muualla ihmisiin, ja lisätä sellaisia sitten. Toki voit itse lisätä suoraan kaveriksi facebookissa joitain ja katsoa hyväksyykö toinen sen. Ja viestejä kerralla vähemmän, ettei se automaatio iske.

• turha keksintö

Pitää sen verran kiirettä kavereiden fyysinen tapaaminen, että ei aika todellakaan riitä notkumiseen Facebookissa.

• juu.
        turha keksintö kirjoitti:

Pitää sen verran kiirettä kavereiden fyysinen tapaaminen, että ei aika todellakaan riitä notkumiseen Facebookissa.

Hyvä että sulla on kavereita ja livetapaamista. Mutta toisilla ei ole, siis nuoremmillakaan välttämättä.

• minu
        turha keksintö kirjoitti:

Mutta suomi24:ssa notkumiseen riittää :) Itselläni riittää molemmissa notkumiseen, koska ei ole sellaisia ystäviä, joita nähdä kokoajan

• eräs vainen

Tuota noin, olen aika varma, että kyseessä on päivittämätön virusturvaa tai koneellasi on mato, troijalainen, haittaohjelma jne. Epäilen vahvasti ettei facebook tiliäsi suljeta vaikka kuinka paljon laittaisit ns. normaaleita frendikutsuja, päivittäisit profiiliasi tai lähettäisit viestejä tai pelikutsuja ystäville. Vaan koneellasi on virus tms. muu ohjelma joka "itsekseen" lähettää spämmiä ja kuormittaa verkkoa!

Kehoitan ottamaan yhteyttä facebookin ylläpitoon ja vaikka kysymään asiaa, ettei tarvitse murehtia turhasta. Parasta olisi suorittaa täydellinen virusten ja haittaohjelmien poiston koneellesi. Ja kunnon aktiivinen virusturva jatkossa käyttöön.

• Minä en pääse sisään,kun joku on jo kirjautunut tiedoillani.

• Anjaniina.
        eh123 kirjoitti:

Minä en pääse sisään,kun joku on jo kirjautunut tiedoillani.

sinä itse ;))
        Olet vain unohtanut aiemman kirjautumisen ;)
        Tiedustele ylläpidosta ;)

• ÅÅlla

Jos kyseinen ihminen on lähettänyt samoille ihmisille vaikka kymmeniä kaveripyyntöjä ja he ovat kerta toisensa jälkeen torjuneet hänet niin he on voinu tehä vaikka ilmiannon. Sillon mun tietämykseni mukaan profiili joutuu määräajaksi poistetuksi. Ei mitkää madot saa sellasta aikaseks. Ihminen ei o itte tainnu vaan sitä ymmärtää et hänet on torjuttu ja on niinku 'ahdistellu'.

• hyvä tietää

että facebookin profiilin poisto ei poista niitä tietoja mitä sinne on hövelisti annettu. Kannattaa tarkoin miettiä mitä kertoo itsestä ja mitä muutenkin sinne kirjoittaa. Internetti on siitä katala että taltio kaiken suojatun yhteyden ulkopuolella tehdyn ja niitä ei saa mihinkään häviämään.

• Rypistyny vähän .

Ikä ei ole mikään este seurustelulle , jos tuntee itsensä rumaksi niin ei saa ajatella toinen on ruma päältä mutta saattaa olla kaunss sisältä .
      Joku on kaunis ulkopuolelta mutta vähemmän sisältä , kiukuttelee eikä mikään oikein passaa .

• ystävyyden nimissä

saman katon alla asuvilla suusta suuhunkin, mutta facebookissa asioista keskustellaankin sen takia että kaverit voivat yhtyä mielipiteitten vaihtoon. Ja keskustelun voi kyllä avata saman katonkin alla olevat. Näin minä ajattelen. Ja vaikka olen vanhana liittynyt facebokiin, niin olen kyllä saanut kavereita tai voiko sanoa ystäviä? sillain että kun tapaa jossain henkilökohtaisesti niin on jo tavallaan vanha tuttavuus. Mutta voiskoha nsitä sitten tehdä niin että kutsuisi vain kaikki kaverinsa johonkin kellon aikaan samaan paikkaan ja siellä sitten ovat ne jotka haluavat oikeasti ystävystyä. Mahdollisuuksia on monia. Mutta tosi on että vanhempana on vaikea solmia ystävyyssuhteita.

• Mummi +50v.

Olen itse 50 ja lapset ja pari tuttavaani yllyttivät minut mukaan naamakirjaan muutama vuosi sitten. Joitakin vanhoja kavereita on löytynyt. Harmi että, suurimmalla osalla ikäisistäni tai vanhemmista, ei ole tietsikaa himassa.
      Asiaan, siis uusiin ihmisiin tutustuminen ei todellakaan ole iästä kiinni, vaan täysin ja kokonaan omasta itsestä. Olen nyt alkusyksystä jälleen tutustunut uusiin ihmisiin uuden harrastuksen myötä. Suosittelen lämpimästi hakeutumaan mieleisten harrastusten pariin ja nyt en tarkoita pelkästään liikunnallisia harrastuksia. Harrastus voi olla mitä vaan taidetta, kulttuuria, jotain askartelua, kielten tai jonkin muun asian opiskelua.

• Yksi Facebookilainen

Kun sanot näin: "...facebookin automaattisen viestin, että minut on suljettu pois kahdeksi päiväksi "roskapostin" tai "spammin" lähettämsiestä! "
      On käynyt näin että automaattinen toiminto on ollut asialla, ei ihminen. Kaikenlaisia hakkereita sotkee myös Facebookissa. Siellä on vanhempiakin ihmisiä jotka juttelee vanhojen tuttujensa ja sukunsa kanssa, mummoista alkaen. Ei se ole erityisesti mikään treffifoorumi vaikka jotkut hakeekin siellä treffiseuraa itselleen.
      Älä usko kaikkea mitä täällä Facebookista kirjoitetaan, se on turhaa provosointia.

• visukinttu-tre

-kuka jaksaa tuollaista päivitellä jatkuvasti?
      -Itse en käytä sitä, kuin ihmisten hakukoneena, joskus harvoin... Muuten saa olla omissa oloissaan... Välillä muistuttavat, kun en ole käynyt muutamaan viikkoon, vaan en käy siltikään, kun on parempaakin tekemistä ajankuluksi...
      -Miksi pitäisi kertoa omista tekemisistään tuntemattomille ihmisille? Tutuille vielä vähemmän, koska heille voi aina soittaa kuulumiset...En näe facebookissa mitään pointtia, lukuun ottamatta tuota hakukoneena käyttämistä....

• Boxed_.,

Tuli vaan mieleen, että kun puhuit olevasi toinen jalka jos ei haudassa, niin eläkeputkessa, että nyt viimeistään facebookkiin mennessäsi olet vähintäänkin kaulaasi myöten sonnassa. Mikä ihme siinä on, että se paikka vetää ihmisiä puleensa kuin pari viikkoa sitten kuollut rotta raatokärpäsiä? Pointsit kyllä sille neropatille, joka facebookin keksi. Vissiin aika nuori jamppaja ja miljardiomaisuus, jesh!

• 1+1 ei aina ole 2

Pihlajanmarjako ?
      Iltse liityin Facebookiin ystävättäreni kehoituksesta (32 v) ja vastoin lapseni tahtoa. Nyt olen lasten ja heidän puolisoidensa kaveri eivätkä he enään pidä minua kummajaisena. Aikoinaan he ihmettelivät miten minulla voi olla hyvänä ystävättärenä heidän ikäsensä, mutta sekään ei enään ihmetytä.

Uusia tuttavia ja ystäväviä olen saanut eri ikäisitä ihmisistä ja jopa miesystävänkin Suomi 24 Treffien kautta.
      Ei ikä ole mikään este varsinkin jos on sosiaalinen, empaattinen ja välittää muista ihmisistä.

Nettiterveisin

• tyytyväinen_1

Hei,

valitettavasti kuulostaa siltä että koneellasi voisi olla viirus tai jotain sellaista... samoin kannattaa tutustua ensin tarkoin käyttöohjeisiin ja yksityisyyden suoja asetuksiin heti, kun facebookin sivuston itselleen sinne perustaa...

itselläni ei ole mitään ongelmia facebookin kanssa... en siltikään hölise siellä mitään, mikä ei kestäisi päivän valoa...sillä kaikki on jää fb tiedostoihin vaikka lopetaisikin fb sivustonsa ... joten hyvin pyyhkii...

• Oletteko kertailleet laskuoppia tänne pääsykokeiseisen? Minulta kyseiltiin laskutehtäviä noin puolituntia,sitten ajattelin olevani rikosrekisterissä.Tai kun olen jo jonkun aikaa ollut sairaslomalla.Tämä on kai vaan terveille. Sitä' kai noi laskutehtävätkin olivat

• Itse olen ainakin löytänyt tuttujani sen kautta enkä ole kokenut mitään negatiivista sivuston taholta. Ja toisekseen, olen jäänyt sen peleihin vähän niin kuin koukkuun, vaikka alussa en meinannutkaan päästä jyvälle niistä.

Suoraan sanottuna en kyllä ymmärrä sitä, että jos asutaan saman katon alla ja asiat puhutaan kuitenkin sähköisesti, ei vakuuta kyllä ainakaan minua.

Tuo sulkeminen on outo juttu ja sen takana voi tosiaankin olla joku virus koneellasi tai sitten joku muu käsittämätön asia. Turhaa tunnet itsesi ' rikolliseksi ' unohda moinen, koska tuota on tapahtunut monelle muullekin vaikka ei onneksi omalle kohdalleni.
      Ja voihan siellä olla ihan tekaistullakin nimellä, ei missään sanota että olisi oltava ristimänimellään.

Omasta puolestani olen aikankin tyytyväinen ja aion pysyä siellä jatkossakin, samaa toivon Sinulle heikosta alusta huolimatta.

• inkerikunnas

Niin ymmärrän täysin sua itse kanssa samassa jamassa semppiä

• the_road

" Suoraan sanottuna en kyllä ymmärrä sitä, että jos asutaan saman katon alla ja asiat puhutaan kuitenkin sähköisesti, ei vakuuta kyllä ainakaan minua. "

Eihän tuossa nyt mitään outoa ole. Jos mieheni kirjoittaa facebookiin jotain, niin kyllä minä ihan hyvin voin kommentoida sitä myös vastaamalla siihen kirjoitukseen. Ei se tarkoita sitä, että kaikki keskustelu välillämme käytäisiin fb:n kautta. Samaten, jos toinen meistä laittaa vaikkapa valokuvan yhteiseltä lomamatkaltamme "seinälleen", niin miksi en sitä voisi kommentoida niin, että sen kommentin muutkin näkevät? Usein myös tulee "tykättyä" ja kommentoitua YouTubesta linkitettyä musiikkia ym. videoita...puolin ja toisin. Meillä kun sattuu onneksemme olemaan aika samanlainen musiikkimaku.

" -Miksi pitäisi kertoa omista tekemisistään tuntemattomille ihmisille? Tutuille vielä vähemmän, koska heille voi aina soittaa kuulumiset... "

Miksi sinne pitää sitten kertoa ummet ja lammet päivän tapahtumista suolen toiminnasta alkaen? Itse en kovin tarkkaan selittele tapahtumia. Enemmän jotain tyyliin... Tänään oli hyvä päivä tai olen surullinen tms... Enkä kerro esim. että olen nyt lähdössä pois kotoa koti on tyhjänä seuraavat 2 viikkoa...varkaat tervetuloa... Chatti tai yksityisviesti ominaisuudella voi sitten jutella tarkemmin jonkun ystävän kanssa...tai soittaa.

Ulkomaalaisten ja ulkomailla asuvien suomalaisten ystävien kanssa yhteydenpitoon fb on mainio väline. Rahaa säästyy, kun ei tarvitse jatkuvasti soitella ulkomaan puheluita.

" Ja vaikka olen vanhana liittynyt facebokiin, niin olen kyllä saanut kavereita tai voiko sanoa ystäviä? sillain että kun tapaa jossain henkilökohtaisesti niin on jo tavallaan vanha tuttavuus. "

Aivan, minulla on sama kokemus. Tietenkin tämä vaatii sitä, että hyväksyy myös tuntemattomia kavereikseen ja antaa kavereiden kavereiden nähdä jotain tietoja profiilista ja ennen kaikkea antaa heillekin mahdollisuuden kommentoida seinällesi.

" Tietenkään ei ole mitään järkeä facebookissa kaveerata samalla paikkakunnalla asuvien kanssa... "

Noh, tämä nyt on taas jonkun kaupungissa asuvan mielipide, toista se on täällä maalla, missä välimatkat on pitkät ja kiviset saman kunnan alueellakin. Mutta vaikka asuisi samalla paikkakunnalla, niin kai sitä nyt silti voi olla fb kaveri myös.

" Facebook on hyvä tasan yhteen asiaan vanhuksille Nimittäin itsetyydytykseen, palvelua käyttää paljon hyvännäköiset nuoret naiset! "

Ja pöh, tähän tarkoitukseen löytyy miljoona parempaakin sivustoa. Ei siihen mitään FB:tä tarvita. ;D

• Karoliinus Kakkonen

Jäin ihmettelemään mitä oikein kirjoitit että sillai boikotoitiin???
      Totta on, että JOS sinulla ei ole ketään tuttua jonka kanssa tavallaan alat sen ystäväpyörityksen niin voi olla huono alkaa mitään. Vieraat eivät varmaankaan tule "hakemaan" sinua sieltä niin kuin eivät kotioveltakaan!
      Itse olen ollut facessa KAUAN, eikä koskaan ole ollut mitään hankaluuksia. Onneksi siellä on mahdollisuus rajoittaa toisten näkemiset ja tekemiset.
      Omalla kohdallani facebookista on ollut vain hyötyä, suku ja tuttavat ovat ympäri maata ja näin saadaan äkkiä kaikki tarpeellinen tieto ja asia perille kaikkien 7 siskosten ja muun suvun kesken.
      Suosittelen OPETTELEMAAN SEN KÄYTÖN!
      ONNEA uusiin yrityksiin!

• mäsitvaa

Olen yli 70 v. mummeli ja ollut naamakirjassa jo pari vuotta. Riippuu itsestå mitä siellä viestittää.
      Olen saanut nuoria kavereita etupäässä koska tämänikäiset ei monikaan sinne löydä tietään.
      Esim. serkkujen lapset ovat mielellään ottaneet tämän mummelin kaverikseen. Mitä pelkäämistä fb:ssä on
      siellähän on miljoonia ihmisiä.

• enkeliduo

Samat sanat.Kiva paikka se on ja sisarusten kans vaihdellaan kuulumisia kuvia ILMATTEEKS.
        Niinku muittenki tuttujen kans.Pari kaveripyyntöö on tullut,mitä en ole hyväksynyt.
        Joku vaalijuttu ja toista en muista.
        Serkun kans löysin siält.

• ent.facefani...

tuo Facebook. Liityin myös perustiedoilla heti uuden koneen hankittuani sinne. Tarkoitus oli ajan kanssa tutustua systeemiin. Ehdin saada kahdelta tutulta kysymyksen, että olenko minä minä vai en.

Sitten luin kuinka siellä pidetään kilpailuja, kuka saa enemmän "ystäviä" kirjautumaan porukkaansa - siis keitä tahansa. Eihän siinä mitään järkeä tuntunut olevan. Sitten kehuskeltiin, että mulla on jo niin ja niin monta sataa, jotain lastenleikkiä vai?

Pistin lopetusilmoituksen kun ei huvittanut moinen joukko. Sain ilmoituksen; irtisanominen vastaanotettu, miettimisaikaa 2 viikkoa, jos et peruuta irtisanoutumista, et koskaan enää pääse mukaan.

Kirjoitin niille kahdelle tutulle, että joo, olen minä, mutta sähköposti riittää. Ja miksi mennä yritysten perässä faceen, www:t riittävät.

• Fixionara

Minä olen lähes viisikymppinen ja silti ainoastaan hyviä kokemuksia facebookista. Kätevä tapa pitää yhteyttä milloin missäkin oleviin sisaruksiin ja kaukana oleviin lapsiin. En ole nk. live-elämässäkään yksinäinen, saatikka katkeroitunut, eikä naamakirja ole todellakaan ainoa yhteydenpito keino. Mukava lisä vaan, enkä todellakaan haali sinne ystäviä satunnaisista tuttavista, kun ei ole tarvetta kilpailla facebook kavereiden määrällä. Asiat voi nähdä niin monella tavalla.

• orwell2

Ehdottaisin kyllä tosissani monelle vastanneille puhelinta ja kirjepostia. Minä olen 29V mies joka varmaankin kuuluu Facebookin kohderyhmään jos kuka, mutta en suurin surminkaan lähde ottamaan yhteyttä keneenkään joiden kanssa haluan olla kanssakäymisissä muuten kuin kasvotusten tai puhelimella. Minusta tuntuu oikeastaan aika pahalta ajatella että nykyajan ystävyyssuhteetkin on alistettu ylikansallisen IT-firman nettipalvelun voittoa tuottavaksi osasiksi, enkä halua itse suostua alistumaan siihen toimintamalliin.

• nainen 60

Olen 60-v nainen, ja hyviä kokemuksia facebookista nyt muutaman vuoden ajalta. Kerään sinne kavereita, joille voin kertoa jotain päivieni kulusta ja joiden kuulumisia haluan seurata. Kirjoitan vain sellaisia asioita, joita kaikki listallani olevat saavat lukea, ja ulkopuolisilta olen estänyt sivujeni lukemisen. Myös kuvia on mukava näyttää muillekin kuin itselleni, ja kuulla toisten kommentteja tai tervehdyksiä. Eihän siellä mitään syvällisiä yksityisasioita ole tarkoituskaan käsitellä. Joskus otan kantaa ajankohtaisiin ja kuulostelen mitä mieltä muut, joskus laitan hetken tunnelmia, joskus kuulumisia tapahtumistani. Mukavaa ja viihdyttävää.

Minulla ei ole paljon ystäviä, joita tapailisin, mutta aluksi pyysin ne vähäiset neljä mukaan, lisäksi aikuiset lapseni ja miniäni. Puolisoa en sinne ota, koska keskustelemme muutenkin kaiket päivät, ja täytyyhän sitä joku omakin alue olla. Ystävien kautta löytyy puolituttuja, jotka sopivat listalle, tulee myös kaveripyyntöjä ihmisiltä jotka haluavat kartuttaa verkostoaan vaikka ei juuri tunnetakaan. Jos en tunne ollenkaan, niin kyselemällä selviää, onko sellainen johon haluan tutustua. Myös facebook tekee ehdotuksia ihmisistä joilla on joku yhteys minuun tai kavereihini. Vähitellen joukko on laajentunut useisiin kymmeniin, joista useimpia en muuten tunne, mutta olen saanut hyvää jutteluseuraa. Suosittelen, yritä vielä uudestaan.

• kunhan sanoin

Sitä en ymmärrä, että eräässä suomalaisessa koulussa 10-vuotiaiden luokka on yhteydessä toisiinsa facebookissa. Eihän sinne edes saa rekisteröityä alle 13-vuotiaat, joten ilmeisesti koulussa opetetaan tai kannustetaan oppilaat väärentämään syntymäaikojaan. Ovatkohan kaikki vanhemmat tietoisia mitä heidän lapsensa facebookissa tekevät. Mitäpä se minulle kuuluu...

• 20+2

Naamakirja on mainosfoorumi, se on luotu siitä näkökulmasta että joku sillä tienaa. Ihmisten kiinnostus pitää yhteyksiä muihin = olla sosiaalinen (joko yhteydenpito tai itsetunnon pönkitys) ja addiktiot (pelit) ovat vain tarpeellinen väline saada sinne iso joukko ihmisiä.
      Jos haluaa siitä hyvän rengin, on hyvä mieltää se, että privaatit nettikeskustelut käyt yksityisviestien kautta.
      Kaikki muu, mitä kirjoitat muiden seinille tai mitä sinun seinällesi kirjoitetaan, tulee kaikkien kavereidesi ja mahd kaverien kavereidesi näkyviin).

Sosiaalisessa mielessä ei sillä ole mitään syviä ystävyyksiä lujittavaa, se on vain arjen kevyttä piristävää hömppää!

• Myyntitykki 1

Olen itsekin 50 mies, mutta eihän tämän ikäisenä olla nykyisin suinkaan mitään ikäloppuja.
      Se on vaan tämän länsimaisen tehokkuusyhteiskunnan tekemä harha että vain nuoruutta arvostetaan ja vanhemmat eivät muka kelpaa enää mihinkään. Olen ollut erilaisissa asiakaspalvelutöissä yhtämittaa noin 25 vuotta ja edelleenkin olen sellaisen ihmishyörinän keskellä että arvostan kovasti hiljaisuutta ja yksinäisyyttäkin ja varsinkin yksityisyyttä. En missään tapauksessa laittaisi karvaista naamaani Facebookiin, koska olen nykyisin melko julkisuuskammoinen. Tiedän kauan liike-elämässäkin olleena että julkisuudella on myös katkerat varjopuolensa ilkeämielisine ja kateellisine rosvoineen. Ennenvanhaan tykkäsin paistatella julkisuuden auringonpaisteessa, mutta nykyisin kuljen paljon mieluummin kadun varjoisaa puolta, jossa saa olla rauhassa ylimääräisiltä murheilta.

• Fac käyttäjä

No voi kun ollut huono tuuri .Oisi kiva saada sinuun yhteys,vaik ei tuttuja oltaiskaan.Minä yksinäinen naikkonen mielellään vaihtaisin kuulumisia.Oispa uusia asioita kertoilla.eikä vain noita, hoh hoijaa juu juttuja Aivan puhut kuin minun suullani.Mutta kyllä,me vanhemmatkin ystäviä kaipaamme.Mitenkä saatais yhteys. tiedä vaikka meil juttu luistais ,kokemuksia vaihtaen.Minä äiti ja lapset jo omillaan.

• yks vaan

Facebook on ihan ok, kunhan sitä käyttää harkitusti ja asettaa yksityisyysasetukset tarpeeksi tiukoiksi, ettei näytä koko maailmalle kaikkea itsestään.

• viivatiina

on hyvä juttu siellä voi jutella ihan oikeesti tuttujen kanssa ja seurata tuttujen ja sukulaisten ihan oikeeta elämää =)))))

• enkeliduo

Hyvähyvä ja kiva.Just noin mää siäl teen.
        Kavereiks on jokune pojanpojan kaveri pyytäny jonkun pelin takia.
        Muuten on pelkkii tuttui.Toi oli naurettavaa,että muka kilpailua,kuinka monta
        kaveria on.Pah.Ei nyt taatusti aikuiset ihmiset simmosest kilpaile.Arg.Lapselline väite.

• viivatiina
        enkeliduo kirjoitti:

Hyvähyvä ja kiva.Just noin mää siäl teen.
        Kavereiks on jokune pojanpojan kaveri pyytäny jonkun pelin takia.
        Muuten on pelkkii tuttui.Toi oli naurettavaa,että muka kilpailua,kuinka monta
        kaveria on.Pah.Ei nyt taatusti aikuiset ihmiset simmosest kilpaile.Arg.Lapselline väite.

pitää ghanaankin yhteyttä vaikka joka päivä täällä kaksnelosella kylläkin tutustuin mutta siirryttiin jutteleen naamakirjaan siellä on niin helppo ja tosiaan siellä oon saanu kirjoittaa ihan rauhassa ilman pilkkuja ja pisteitä aina oon tullu ymmärretyks ;)))))

• k/k
        viivatiina kirjoitti:

pitää ghanaankin yhteyttä vaikka joka päivä täällä kaksnelosella kylläkin tutustuin mutta siirryttiin jutteleen naamakirjaan siellä on niin helppo ja tosiaan siellä oon saanu kirjoittaa ihan rauhassa ilman pilkkuja ja pisteitä aina oon tullu ymmärretyks ;)))))

Ymmärtäis ,katos kun innostun nii tää vähäinenkin kirjakieli unohtuu,pukkaa Turun murre pintaa.

• viivatiina
        k/k kirjoitti:

Ymmärtäis ,katos kun innostun nii tää vähäinenkin kirjakieli unohtuu,pukkaa Turun murre pintaa.

tultava facebookiin jos et satu vielä oleen =))))

• Jateriini

olen löytänyt kaukaisia sukulaisia, joihin ei olisi tullut muuten pidettyä yhteyttä.

• Novviisi

löytyivät?
        Olen ihan noviisi, mutta luulisin osaavani lyöttäytyä jonkun kaveriksi, mutta kaukaisten sukulaisten haku ei minulta takuulla onnistuisi.
        Pitääkö minun etsiä heitä, vai löytävätkö he minut? Miten haetaan, jos olen vaihtanut sukunimeä?

• vielä lähempänä sitä haudanreunaa, niin olen saanut kivoja tuttuja ja kavereitakin täältä, - Facebookissa kurkistan mitä meidän nuorille kuuluu ja joitakin sukulaisiakin siellä tapaa..tosin olen aika laiska fasebookkilainen, eitässä kerkee jokapaikkaan.

Eikä sinne naamansa tarviakaan laittaa, nimikin riittää, ja joku vaikka yrtykän kuva..kokeilehan..ei kavereita löydy ellei heitä etsi.. sanon onnea matkaan, vaikka nyt jostain syystä kävikin kehnosti :)

• Novviisi

pitäisi vissiin se oikea nimi laittaa esille jotta kukaan minua sieltä löytäisi...saati älyäisi pyytää kaveriksi.

Olen vielä sillä tasolla jossa epäillään että netti kostaa jos liikaa paljastaa? ;)

• myös just eläkkellä

pidä niistä kiinni vaikka puhelimella. Facebookissa ei ole mikään todellista. Kiinostaaako sua , et tein tänään ruokaa?m Eka kerta , kunkeitin perunat , tässä kämpässä. Sellaisia , ne on puheet siellä. Ei mitään yli 50

• Kätevä facebook

Kyllä on paljon mielenkiintoisampia juttuja kuin perunankeitto.
        Ja kun vertaa täällä 50 kirjoituksiin,niin huhhuh.
        Eri asia onkin,ellei ole ystäviä ja tuttuja.

• Ei ongelmaa
        Kätevä facebook kirjoitti:

Kyllä on paljon mielenkiintoisampia juttuja kuin perunankeitto.
        Ja kun vertaa täällä 50 kirjoituksiin,niin huhhuh.
        Eri asia onkin,ellei ole ystäviä ja tuttuja.

Tietysti sinne pannaan oikea nimi, koska ollaan oikeitten tuttujen kanssa tekemisissä. Facebookissa ei ole tarkoitus keskustella tuntemattomana niin kuin täällä. Facebook on oikeaa yhteydenpitoa oikeitten ihmisten kanssa, jotka valitset itse. Eikä se ole mitään julkisuutta, jos pitää kavereina niitä joita tuntee muutenkin. Eikä tarvitse paljastaa kaikkea elämästään, vaan itse voi päättää mitä sinne laittaa, kirjoittelee vain semmosia mitä kaikki kaverit saavatkin lukea. Ulkopuoliset voi sulkea omilta sivuilta pois.

• Anjaniina.
        Ei ongelmaa kirjoitti:

Tietysti sinne pannaan oikea nimi, koska ollaan oikeitten tuttujen kanssa tekemisissä. Facebookissa ei ole tarkoitus keskustella tuntemattomana niin kuin täällä. Facebook on oikeaa yhteydenpitoa oikeitten ihmisten kanssa, jotka valitset itse. Eikä se ole mitään julkisuutta, jos pitää kavereina niitä joita tuntee muutenkin. Eikä tarvitse paljastaa kaikkea elämästään, vaan itse voi päättää mitä sinne laittaa, kirjoittelee vain semmosia mitä kaikki kaverit saavatkin lukea. Ulkopuoliset voi sulkea omilta sivuilta pois.

sain siellä uuden tuttavan, näkyis olevan Hesasta, jäi ihaileen pyörää ;) ja sen maalauksia

• pahempaakin on

facebookissa,niin kuin muutenkin,ottamatta yhteyttä toinen poikani.
      Hän on niin uskonlahkonsa sokaisema ettei oma isä merkitse hänelle mitään.
      Näin siis suomessa vuonna 2009-2010.

• grrrrrrr.

Ei kyllä kiinnosta piirun vertaa.Pitäis aina olla koneen kimpussa ja kyttäämässä,kukamitähä?
      Ja en tykkää juoruilla tuntemattomien kans,känny riittää läpättämiseen.

Ajatelkaa nykyaikaa,mitä ihmiset teki ennen? On kaikenmaailman pilipali viihdykettä,korvissa soi musikki,samalla näpytellään viestiä,on netti edessä matkustettaessakin ihan vain pelaamisen vuoksi.
      Eikö ihmisille riitä mikään.Luulisi jo pikkuhiljaa menevän mieli sekasi tollasesta tulvasta.

Nythän onkin puhuttu jo kuulon huonontumisesta,ei ihme,kun soitetaan niin kovaa et vieressä olijakin joutuu kuulemaan vaik ei haluais.

• pliploppo.

Mä en ihan oikeesti tajua!!!! Mikä siinä on niin vaikeeta.. Jos et halua liittyä facebookkiin,älä liity! Niin yksinkertaista.Mä en ymmärrä ihmisten valitusta tästäkin asiasta. Ei se kenenkään perseestä oo poies vaikka joku toinen sinne liittyykin. Se on jokaisen ihan oma asia onko fbssä vaiko ei ja minkälaisilla perusteilla.

Nih!

• SENSUROITU...

Oletteko huomanneet, että kaikenlaiset juntit pukkaavat facebookiin profiilinsa. Ei edes hallita yleistietoutta esimerkiksi siitä mihin lääniin oma kunta kuuluu. Ensinnäkään läänejä ei enää ole ja toiseksi on aika älytöntä, että lahtelainen laittaa itsensä länsisuomalaiseksi ja tiedän, että ko. henkilö on Lahden kaupungista eikä jostain pikkuisesta, kuppaisesta länsisuomalaisesta tuppukylästä.

Laitoin otannan 20 kaveripyyntöä ventovieraille tyypeille. Viikon aikana heistä vastasi kolme. Yksi pyysi selitystä (kuten pitääkin) siitä missä olemme tavanneet. Jätin vastaamatta. Kaksi hyväksyi minut kaverikseen ja siten pääsin tutkimaan kymmenien muidenkin ihmisten kuva-albumeja, joissa yhdessäkin HEH HEH! Siis kuvitelkaa; täysin tavallinen mökimuija, kolme kaksoisleukaa, lyhyeksi nyrsityt hiukset ja vanhanmalliset silmälasit... oli laittanut albumiinsa 30 kpl OMAA PÄRSTÄKUVAANSA, joka on sen näköinen, ettei viitsisi ihan niin hirveästi mainostaa.

Hyvät naurut sain, mutta tympäisee. Siellä yksi pariskunta lähettelee lemmenviestejä toisilleen, vaikka asuvat yhdessä (satun tietämään) ja vieläpä samalla paikkakunnalla kuin minä ja kirjoittelevat ENGLANNIKSI sen vuoksi, etteivät sivulliset MUKA tietäisi mitä he kirjoittavat. Heidän englannin taitonsa on alkeellista. hymiöillä varustettua "I love you" - matskua. Mitä järkee.

Ja sitten yksi toope kirjoittelee joka aamu, että "on lähdettävä sorvin ääreen, huomenta kaikille" ja illalla kirjoittaa, että "pitäis kömpiä nukkumaan, hyvää yötä". Eipä paljon tuon ihmisen elämässä tapahtumia ole.
      Välillä viedään kirkuvaa kakaraa hoitoon ja odotetaa alkoholisoitunutta äijää kotiin lähibaarista.

Sallikaa minun...

• minä mun napa <3

Joo....tosi kamalaa...ihan hirveetä kun joku laittaa kuvansa vaikka onkin ihan susiruma-niinku hei tosi lande!
        Kuvat pitäis olla sallittu vaan niille jotka mun mielestä on niinku kauniita ja vaan ne jotka musta on mielenkiintoisia ja jos mä en kerta ees niitä tunne niin miks ne niinku saa laittaa profiiliaan tonne feissariin.

Mä oon niinku käyny stalkkaa kaikkien meidän naapureiden ja vähän muidenkin tuntemattomien juttuja ja ne on niin kauheet shaissee kirjottaneet saitilleen et apua!

Mut mä oon tietysti yber cool ja siis tosi kiinnostava.

Noi muut vaan tympii

• asdfghhj

näitä viestintävälineitä on pilvin pimein ja noi ns.naamakirjat ja kaiken maailman suursuositut ylesöpalvelimet.Itse en ole niistä kiinostunut enkä niiden kautta suhteitani hoida,siihen on vanhanajan kirjeet ja puhellin. Jos olen toisten mielestä kalkkis,vanhan aikainen mitä sillä väliä olen kuka olen ja sillä siisti.

• Kuunkulkijatar

Oletkohan varmasti tulkinnut tuon tilanteen oikein? Ystäväni Facebook-tili suljettiin määräaikaisesti myös spammin lähettämisen takia ja hänen tapauksessaan oli kyse siitä, ettei hänen koneensa virustorjunta ollut ajantasalla ja hänen koneelleen oli päässyt haittaohjelma, joka käytti konetta nimenomaan roskapostin lähettämiseen. Ettei sinullakin nyt vain olisi käynyt näin?

Ettei kyse olisikaan siitä, että vanhat tuttavasi olisivat blokanneet sinut pois, vaan että koneesi tekee tietämättäsi asioita ja lähettää suuria määriä roskapostia? Tarkistahan koneesi tilanne virusturvaohjelmalla ja poista ylimääräiset ja ei-toivotut ohjelmat. Jos olet vähänkään epävarma (kuten voisin kuvitella, että näissä asioissa vielä olet), ota yhteyttä IT-tukeesi. Jos sinulla ei sellaista palvelua vielä ole, kokeile esim. Helpsonia.

Facebook on tuonut minut lähemmäs ystäviäni ja pidän heihin enemmän yhteyttä nyt kuin ennen Facebookia. Enkä pelkästään Facebookissa, vaan muutenkin - puhelimitse, sähköpostitse, kasvokkain. Facebook tavallaan muistuttaa minua ystävistäni ja monesti olen saanut Facebookin statuspäivityksestä aiheen soittaa ystävälle ja kysyä mitä hänelle kuuluu. Minun tapauksessani Facebook on siis toiminut oikein mainiosti.

Ota siis rohkeasti askelia sosiaalisen median puolella, älä säikähdä ensimmäisistä 'vastoinkäymisistä', jos tätä voi sellaiseksi kutsua. Netissä yleisesti täytyy olla varovainen, sillä viruksiin ja valheellisiin yhteydenottoihin törmää tämän tästä. Älä kuitenkaan ala pelkäämään, maalaisjärjellä pärjää hyvin pitkälle. Pidä mielessäsi pari hyvää nyrkkisääntöä: Jos se kuulostaa liian hyvälle ollakseen totta, se yleensä on juuri sitä. Jos se kuulostaa liian pahalle ollakseen totta, se yleensä on juuri sitä.

Lisäksi kannattaa pitää mielessä, että viestit/varoitukset/yms, joissa lukee "lähetä tämä kaikille ystävillesi", ovat 99,9%:sti huijausta ja parasta on vain poistaa koko viesti ja unohtaa se.

• pyllys
    • Ajatuksesi osuivat kohdalleen,mutta niihin voisi vaikuttaa itse.Tarvii vain olla otsaa nähdä omatkin tarpeet ja kertoa ulkopuolelle ajatuksia?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4770
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2245
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1424
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1326
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      87
      1325
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      127
      1101
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      67
      1036
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      252
      946
    9. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      945
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      71
      932
    Aihe