Olen vähän skeptinen syöpädiagnosin suhteen. Minulta leikattiin 12 vuotta sitten pieni patti päästä yksityisellä lääkäriasemalla. Siellä väitettiin, että patti oli pahanlaatuinen rauhaskasvain. Minulla oli verikokeet erinomaiset eikä viitettäkään mistään syövästä. kun ne otettiin keskussairaalassa. Minut leikattiin uudestaan varmuuden vuoksi samasta kohdasta, Kävin syöpäklinikalla viisi vuotta kontrollisessa ja verikokeet olivat erinomaiset, joten kontrollit lopetettiin noin seitsemän vuotta sitten. En tiedä uskonko koko syöpädiagnoosiin. Pää oli ainakin kipeä vuoden leikkauksen jälkeen leikkauskohdasta. Tänään tulee televisiosta Prisman ohjelma Tarttuuko syöpä
http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/tiede-ja-oppiminen/prisma-tarttuuko-syopa
Tarttuuko syöpä?
54
14882
Vastaukset
- Nähnyt.
Tuollainen yksi patti leikattiin itseltänikin juuri ns. varmuuden vuoksi vaikka kaikki arvot olivat aina ok. -> Osoittautui koepaloissa sitten pahanlaatuiseksi, mikä leikattiin kreivin aikaan. Eli yhden lääkärin mielipiteellä, vaikka asiasta oli ilmassa vähän skeptisyyttä.
Tuolloinhan mitä monen tohtorin kanssa olimme juttusilla, niin aika yhteneväisesti todettiin olevan varsin yhteisestä suusta "Eivät verikokeet ja mikään muu kuin nimenomaan itse ongelmakohta välttämättä kerro yhtään mitään. Valitettavan usein asioita havaitaan vasta, kun näkyy arvoissa ja silloin voi olla jo hyvinkin paljon myöhäistä hoitaa".
Itse siis uskon viisaampia tässä kohdin. En ala kiistelemään, vaikkakin sitten jonkun syöpä leikattaisiinkin "turhaan". Tai ei olisi lainkaan syöpä.. Mieluummin niin päin.- 7
Oli patti pahanlaatuinen eikä veressä näkynyt mitään. Päinvastoin, veren perusteella olin terve kuin pukki.
Mieluummin olen ilman pattiani. - soluttautuja
Olisikin helppoa ja halpaa, jos syövän voisi löytää verikokeilla. Syöpäseulonnat ovat kaikkea muuta kuin verikokeita. Syöpäsolut muhivat pateissa ja kun pattia aletaan sorkkia, silloin solut pääsevät livahtamaan vereen ja sitten syöpä jo näkyykin verikokeissa. Syöpä on kehittynyt monia vuosia, ennen kuin se pattina tai herneenä osuu sormiin. Ei syöpää voi ennakoida, tulee kun on tullakseen.
- saan sex-nautintoaaa
kerronko lisää...
saan sex-nautintoaaa kirjoitti:
kerronko lisää...
Ole hyvä,kerro.Minulla on sellainen:jopa kasvain tai BCG (tubihuhtelu syöpä..)aiheutama tulehdus,ultraääni osoittaa jommankumman..syön antibiotit 0,5vuotta ja pelkään että se on kasvain,joka pitäisi leikat heti..
- Yualle
mutta s24 pääsivun kuva asiaa koskien on sarjassamme "pthyi saatana..."
- EI HERKILLE
Varo kun avaat etusivun! Ei herkille!
Toivoo Suomi24 - meniks yöunet
No se on vaan ihminen joka on sairas.
- kiki.
meniks yöunet kirjoitti:
No se on vaan ihminen joka on sairas.
Onko toi "meniks yöunet" sun oikea nimes?
- syöpä on osa elämää
Sitten kun joudut elämään syövän kanssa, mikään ei ole "pthyi saatana", kaikkeen tottuu. Eikö läheisissäsi ole ketään syöpään sairastunutta? Syöpä on tavallisimpia sairauksia, joka kolmas sairastuu elämänsä aikana syöpään.
- Hei ylläpitäjät!!!!
Täällä käy lapsetkin. MIETTIKÄÄ VÄHÄN KUVAVALINTOJANNE!!!!
- Id****tit
Hei ylläpitäjät!!!! kirjoitti:
Vaihdankin heti Suomi24 pois aloitussivusta, ei viittis joka kerta yökkäillä kun avaa koneen!
- kotiis kasvamaan
ÄLÄ KAKARA KIROILE!!!!!!
- Lapsilukko
Hei ylläpitäjät!!!! kirjoitti:
Kaikilla ei ole lapsilukkoa. Tiesitkö muuten, että sellainenkin on mahdollista hankkia. Jos ei muusta syystä, niin sentähden etteivät lapset huolestuisi turhista aikuisten arvailuista.
kotiis kasvamaan kirjoitti:
ÄLÄ KAKARA KIROILE!!!!!!
itte uot KAKARA !
hehaha mites ny suu pannaan ?!
- ??????
Joo, pahalaatuinen kasvain se on ollut vaikkei verikokeessa näy mitään, nimittäin rauhaset eivät kasva, turvottaa voi jos on flunssa, mutta turvotus laskee kun flunssa on ohi. Ja kaipa sen patologi katsoi ja antoi lausunnon, mitä olisit kirjoitellut jos sitä ei olisi leikattu ja sitten etäpesäkkeitä olisi löytynyt aivoista tai keuhkoista ?
- Prisma.
En muista ihan tarkkaan, mitä verikokeita minulta otettiin. Mielestäni jotkut tulehdusarvot ovat kohollaan, jos on syöpä. Otettiin minusta keuhkokuvatkin pariin oteeseen ja niissä ei ollut mitään häikkiä.
- kuhan nyt toteesin
Prisma. kirjoitti:
En muista ihan tarkkaan, mitä verikokeita minulta otettiin. Mielestäni jotkut tulehdusarvot ovat kohollaan, jos on syöpä. Otettiin minusta keuhkokuvatkin pariin oteeseen ja niissä ei ollut mitään häikkiä.
Crp VOI olla koholla
Hyvin usein tietyssä vaiheessa ja tietyissä syöpätyypeissä Senkka eli Lasko on selkeästi koholla, mutta se on aika yleisluontoinen testi ja vähän liian yksilöllinenkin iän ym. mukaan, laskee hitaasti ja nousee hitaasti. Ja voi olla iankaiken koholla ihan tarpeeksi pahan infektionkin jälkeen (perusflunssan).
Eli siis nuo, kuten sen kymmenet muutkin arvot VOIVAT olla vinksallaan ja usein siinä vaiheessa nyt on keturallaan arvo kuin arvo, jos jo terminaalivaiheessa mennään. Mutta nythän puhutaan tilanteessa, jossa siis vain arvojen perusteella voitaisiin epäillä ja siinä vaiheessa ei pelkkiin verikokeisiin voi oikein luottaa. Eli jos on selvästi jotain oireita, niin eivät puhtaat verikokeet mitään kerro jos tietynlainen syöpätyyppi. Esim. leukemiassa nyt toki hyvinkin pian voi näkyä veressä ja näkyykin. Paikalliset kasvaimet ihan eri asia.
Useinhan meneekin niin, että syöpään viittavia (tai mahdollisesti johonkin muuhun vakavampaan sairauteen) löydöksiä tehdään sattumalta jossain rutiinikokeissa esim. terveystarkastuksessa ja siitä aletaan selvitellä syytä, eikä niin päin että epäillään joidenkin oireiden perusteella selkeästi syövän mahdollisuutta ja sitä aletaan selvitellä ihan perusverikoikeilla. Tai ovathan peruskokeetkin osa tutkimuksia, mutta eivät mitään erityisen paljon kertovia useimmiten. Toisillahan nyt ovat muutamaa viikkoa ennen kuolemaakin peruskokeet kohtalaisen ok, riippuen syöpätyypistäkin. - *****'
Prisma. kirjoitti:
Äitini sairasti syövän eikä verikokeissa ilmennyt yhtään mitään, rintasyövän, eikä se mikään viirus todellakaan ollut.
- Syöpäläinenn
Itselläni on ollut useampi syöpä. Käyn loppuelämäni tutkimuksissa...kuolemaan asti. Toinen syövistä on aivosyöpä (pahanlaatuinen). 3 kuukauden välein käyn MRI-kuvauksessa, johon kuuluu aina varjoainetiputus. Koska tilanteeni on se mikä on, olen ollut kiinnostunut omasta tervedentilasta. Verikokeita otetaan sen vuoksi, että nähdään eri solujen tilanne.
Syövissä taas verikokeilla on suurikin merkitys.Toisista syövistä voidaan löytää merkkiaine verestä, joka paljastaa syövän, pelkän verikokeen perusteella.
MRI-kuvaus on kaikkein tarkin kuvausmenetelmä. On myös muitakin kuten TH-kuvaus, jolloin ihminen kuvataan päästä varpaisiin. Minun kohdallani näitä tutkimuksia on paljon...
Yksityisen ja kunnallisen syöpätutkimuksen tilanne on siitä vaikea, että yksityiset mielellään diagnosoivat, jonkun patin syöväksi ihan pelkästään rahan takia. Eivät kaikki. Kunnallisessa hoidossa, jossa minä olen haluan myös olla siellä, koska siellä on huomattavasti parempi kokemus ja kirurgit. Se on laaja-alaista hoitoa. Yksityisellä raha merkitsee paljon. Eli jos olisin miljonääri haluaisin silti käyttää kunnallista yliopistollista sairaalaa. Meillä suomessa on hyviä sairaaloita esim. Töölö.- syöpäläinen myöskin
täällä toinen aivosyöpä potilas, joka leikattu ja kuvauksissa kans juoksee 3 kk välein
eli ei kaikki syöpä näy verikokeissa, esim hormoniatuottavat syövät näkyy, munasarjasyöpä yms
olisikin todella helppoa, jos kaikki syöpä näkyisi veriarvoissa, silloin saataisiin verestä kokeet helposti ja vaivatta ja sen mukaan sitten hoidot nopeaan alulle. - syöpäläinenn
syöpäläinen myöskin kirjoitti:
täällä toinen aivosyöpä potilas, joka leikattu ja kuvauksissa kans juoksee 3 kk välein
eli ei kaikki syöpä näy verikokeissa, esim hormoniatuottavat syövät näkyy, munasarjasyöpä yms
olisikin todella helppoa, jos kaikki syöpä näkyisi veriarvoissa, silloin saataisiin verestä kokeet helposti ja vaivatta ja sen mukaan sitten hoidot nopeaan alulle....kuten ilmoitin niin toiset syövät näkyvät verestä. Minulta on aina otettu verikokeet molemmista syövistä ja hyvä niin...
- LL
syöpäläinenn kirjoitti:
...kuten ilmoitin niin toiset syövät näkyvät verestä. Minulta on aina otettu verikokeet molemmista syövistä ja hyvä niin...
syövistä saa viitteitä verikokein.
- risa781
Enpä ole vielä törmännyt yxityisen lekuriklinikan omiin haluihiin. Pattitutkimukset voi olla vapaaehtoisia ja ne maxaa.
- syövän toistaiseksi
LL kirjoitti:
syövistä saa viitteitä verikokein.
LL olen samaa mieltä,MUT VERIKOKEEN TULOKSET VOI OLLA HYVÄT,MUT SITTENKIN SAIRASTAT SYÖPÄÄ. NÄIN ON ne on viitteellisiä,mut ei kerro kaikkeeeeeeeeeeee.itsekin SYÖPÄÄN SAIRASTUNUT.
- syövän toistaiseksi
syövän toistaiseksi kirjoitti:
LL olen samaa mieltä,MUT VERIKOKEEN TULOKSET VOI OLLA HYVÄT,MUT SITTENKIN SAIRASTAT SYÖPÄÄ. NÄIN ON ne on viitteellisiä,mut ei kerro kaikkeeeeeeeeeeee.itsekin SYÖPÄÄN SAIRASTUNUT.
kerron myös sen,että syöpä diagnoosi tehtiin v.2010. sitten kävin 3 leikkausta läpi,sit sytohoidot ja sädetykset.KAIKESTA HUOLIMATTA OLEN ONNELLINEN,KUN SAIN JATKOAIKAA.
- Sairas69
Pari vuotta sitten leikattiin kives. Diagnoosi seminooma l. tavallinen kives syöpä. Ylihuomenna otetaan koepala eturauhasesta, koska PSA 10. Faija kuoli syöpään ja systerillä on myös syöpä. Taitaa olla perinnöllistä.
Moi,kerrotko miten diagnoosi oli varmistettu(minulla epäilevät jopa kasvain tai rakkosypä/BCG huhtelun aiheutama tulehdus) ja mitä leikaus tuo(paranee.. vaikea..haitavuudet? kiitos
- Ei aloitussivu enää
Onko tosiaan pakko laittaa etusivulle (leikattu korvan takaa) tuollainen kuva? Ei kyllä kehtaa pitää aloitussivuna enää, harmittaa kun on lapsilla aloitussivuna myös. Ei enää huomenna ole.
Välillä on kalja tai viinapulloja etusivun kuvissa, mitkähän teinit siellä valitsee ne kuvat. - Katsoitko?
Oli muuten aika puhutteleva. Pisti miettimään yhtä sun toista, mm. sitä miten vilkasta keskustelua tällä palstalla on syntynytkään ennen ohjelmaa.
Nyt, kun ohjelma on näytetty, niin olisi mukava tietää mitä mieltä iltapäviän kommentoijat nyt ovat (jos siis ovat katsoneet ohjelman).
Syövän sairastaneena ja siitä toipuneena olen kuitenkin tavallaan ihmeissäni siitä miten näin vilkas keskustelu syntyi ennen ennekuin ohjelma oli tullut ulos. Ilmeisesti keskustelu perustui johonkin uskomuksiin ja omakohtaisiin kokemuksiin, joista ei sitten kuitenkaan loppupelissä ollut juurikaan fakta-tietoa.
Toivottavasti TV:ohjelma avarsi näkemystä ja kokemusta edes hieman. Ohjelmassa oli oikeasti aika monta ulottuvuutta.- Seurannassa
Olisiko keskustelu käynnistynyt MTV3 Studo55 ohjelmasta, joka tuli jo aamulla. Siinä ohjelmassa Riki Sorsa kertoi kokemuksiaan suusyövästään. Sekin pysäytti. Karkoitustaistelulle täytyy antaa syvä kunnioitus, kun hän jaksaa jakaa kokemuksiaan ja kannustaa syövän karkoituksessa, rankkojen kokemusten jälkeen.
Prisman ohjelma, tarttuuko syöopä? Myös oli ajatuksia herättävä. Voiko tosiaan viruksilla ja pakteereilla olla syy syöpien syntyyn? Itseltäni on karkoitettu Helikopakteeri 2006 ja rintasyöpä leikattiin 2008. Nyt tänävuonna poistettiin munasarjat kun niissä kasvoi kystiä. Samassa leikkauksessa poistettiin myös kohtu. Voisiko niillä olla yhteys ?? - vanhasyöpäläinen68
Seurannassa kirjoitti:
Olisiko keskustelu käynnistynyt MTV3 Studo55 ohjelmasta, joka tuli jo aamulla. Siinä ohjelmassa Riki Sorsa kertoi kokemuksiaan suusyövästään. Sekin pysäytti. Karkoitustaistelulle täytyy antaa syvä kunnioitus, kun hän jaksaa jakaa kokemuksiaan ja kannustaa syövän karkoituksessa, rankkojen kokemusten jälkeen.
Prisman ohjelma, tarttuuko syöopä? Myös oli ajatuksia herättävä. Voiko tosiaan viruksilla ja pakteereilla olla syy syöpien syntyyn? Itseltäni on karkoitettu Helikopakteeri 2006 ja rintasyöpä leikattiin 2008. Nyt tänävuonna poistettiin munasarjat kun niissä kasvoi kystiä. Samassa leikkauksessa poistettiin myös kohtu. Voisiko niillä olla yhteys ??Katsokaa täältä lisätietoa http://s2.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=65429
- Tarttuuko?
Seurannassa kirjoitti:
Prisman ohjelma, tarttuuko syöopä? Myös oli ajatuksia herättävä. Voiko tosiaan viruksilla ja pakteereilla olla syy syöpien syntyyn? Itseltäni on karkoitettu Helikopakteeri 2006 ja rintasyöpä leikattiin 2008. Nyt tänävuonna poistettiin munasarjat kun niissä kasvoi kystiä. Samassa leikkauksessa poistettiin myös kohtu. Voisiko niillä olla yhteys ??Vai olisiko se tulehdus, jonkin viruksen aiheuttama ? Tai toi Helikobakteerin aiheuttama tulehdus?
- 76878768
tarttuuhan se.
- syövän läpikäynyt
syöpä ei ole tarttuva sairaus.
- brisbanelainen
Se ohjelma kertoo kuulemma brisbanelaisen radioasema ABC:n työntekijöistä. Monta työntekijää samassa paikassa sairastui rintasyöpään Toowongin kaupunginosassa, täällä Brisbanessa. Epäiltiin rakennuksessa olleen jotain myrkyllistä, joka altisti ihmiset sairastumaan. Olisi ollut kiva katsoa, mutta suomalainen televisio on pihi ohjelmistaan. Tehän kai maksatte vielä televisiolupamaksuja? Meillä on ilmainen TV.
- brisbanelaiselle
Kokeile www.nettidigiboksi.fi
- as.
Syövän aiheuttaja tiedettiin jo kauan sitten. Ne ovat pleomorfiset haponkestävät bakteerit, jotka ovat tuberkuloosimaisia bakteereja. Värjäytyvät samoin kuin tuberkuloosibakteerit. Ne voivat kuitenkin muuntaa muotoaan, jolloin voivat näyttää viruksilta tai mykoplasmoilta, jolloin ne eivät näy samalla lailla värjäyksessä. Tämä on myös tuberkuloosibakteerin ominaisuus, niillä on L-muotoja. Ne ovat kuitenkin kaikki bakteereja. Antibioottiresistanssi koskee juuri näitä L-muotoja.
Tutkimuksissa näitä bakteereja on löydetty aina syöpäkudosten lähettyviltä ja itse syöpäkudoksessa, mikäli niitä on osattu etsiä (esim. Hodgkinin lymfooma, rintasyöpä, eturauhassyöpä, sarkooma, jne.):
Acid-Fast Bacteria In-Vivo in Prostate Cancer and the Connection between Prostate Cancer, Other Cancers, and the Kaposi’s Sarcoma Virus
http://www.joimr.org/phorum/read.php?f=2&i=57&t=57
Pleomorphic Bacteria as a Cause of Hodgkin’s Disease (Hodgkin’s lymphoma):
A Review of the Literature
http://www.joimr.org/phorum/read.php?f=2&i=108&t=108
Cell-Wall-Deficient Bacteria as a Possible Cause of Basal Cell Carcinoma
http://www.joimr.org/phorum/read.php?f=2&i=42&t=42
Tuberkuloosibakteerin L-muodot:
Morphological variability and cell-wall deficiency in Mycobacterium tuberculosis heteroresistant strains.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16104639- kiitos tuosta
Mukava lukea eri teorioista ja miettiä niitä itsekin. Myrkyt, virukset, ravinteiden puute, väärä ruoka, hormonit, geeni, liikunnan puute, alkoholi, tupakka, vitamiinien puute,... Ja ihmeellinen immuunisysteemimme onnistuu pitämään vielä puolet kansaa ilman syöpiä ja parantaa joskut meitä sairastuneitakin.
- niin.
kiitos tuosta kirjoitti:
Mukava lukea eri teorioista ja miettiä niitä itsekin. Myrkyt, virukset, ravinteiden puute, väärä ruoka, hormonit, geeni, liikunnan puute, alkoholi, tupakka, vitamiinien puute,... Ja ihmeellinen immuunisysteemimme onnistuu pitämään vielä puolet kansaa ilman syöpiä ja parantaa joskut meitä sairastuneitakin.
Jos sinulla on syöpä, niin immuunipuolustuksesi ei ole enää minkään arvoinen, koska päästää läpi tuollaiset taudinaiheuttajat. Iän mukanahan elimistöön kasantuu yhä enemmän patogeenisia bakteereja ja loisia, ja lopulta ne ottavat täysin vallan. Se on sitten vanhuus tai syöpä, tai jokin muu krooninen sairaus. Itseasiassa näitä patogeenisia on lajeja on niin monta että emme vielä tiedä mikä aiheuttaa mitä, vai toimivatko ne kimpassa, että ei voi sanoa mitään tiettyä lajia, vaan pitäisi puhua lajeista.
- immuun1
niin. kirjoitti:
Jos sinulla on syöpä, niin immuunipuolustuksesi ei ole enää minkään arvoinen, koska päästää läpi tuollaiset taudinaiheuttajat. Iän mukanahan elimistöön kasantuu yhä enemmän patogeenisia bakteereja ja loisia, ja lopulta ne ottavat täysin vallan. Se on sitten vanhuus tai syöpä, tai jokin muu krooninen sairaus. Itseasiassa näitä patogeenisia on lajeja on niin monta että emme vielä tiedä mikä aiheuttaa mitä, vai toimivatko ne kimpassa, että ei voi sanoa mitään tiettyä lajia, vaan pitäisi puhua lajeista.
Kun sairastut syöpään, älä toki heitä rukkasia nurkkaan vaan ala vahvistaa immuunijärjestelmääsi. Sitä kautta syöpäsi voi parantua. Myrkyillä vain rasitetaan edelleen maksaa ja munuaisia, ne eivät paranna. Niin, ja vältä stressaavia ihmisiä, stressikin voi heikentää immuniteettia.
- salaliittopelle
Olen samaa tutkinut, Tullut johtopäätökseen että ihmiskuntaa karsitaan jopa tahallaan, ihmisen toimesta, levittämällä syöpää!
Uusi Mailmanjärjestys!
- syöpälägge
Video suomenkielisenä jossa asia otetaan selville:
http://www.youtube.com/watch?v=pdAYdBQbMXc - syöpäläiset
Toivotaan että syöpä tarttuu ja herkästi
- Motiivisi ?
Onko Sinulla kaikki hyvin ?
Kerrohan, se helpottaa.
- pattiotsa
Jos ottaa pattiin niin katso ohjeet Pyllykirjasta http://www.pyllykirja.fi
- jjuu
tieteen kuvalehden mukaan syöpä voi hyvinkin tarttua
- järkeä ajatteluun
Vain osa syövistä näkyvät verikokeissa. Itse olen sairastanut syöpää 15 vuotta. Nyt syöpää on elimistössä vaikka kuinka, silti verikokeet eivät kerro yhtikäs mitään. Ja ei ole edes ainuttakaan kasvainta, ei pattia missään. Vain neulanäytteissä löydetään sypää, mutta nekään eivät näy edes missään kuvauksissakaan. Vain patologin tutkimuksissa saadaan esille. Ja sitten, kun jokin elin alkaa renkkaamaan ja siitä otetaan ohutneulanäytteitä, saadaan esille syöpä, kuten nyt keuhkoista rintasyöpä.
- irmeli64
ohutneulanäyte ei aina ole rittävä sekään.. Vasta paksuneulanäyte kertoo missä mennään. Ohutneulalla ei aina saada tarpeeksi materiaalia, katsos!
- tantta
eturauhassyövän tarttumisesta olen kiinnostunut
- etur+ syöpä
Voiko mies tartuttaa syövän naiseen sperman kautta?
Moni varmasti miettii samaa.
En osaa kylläkään vastata.
- Saraste
http://www.youtube.com/watch?v=pqEJA3YAtHY
Katsokaa rintasyövästä selviytyneen tarina! - chincilla1
No ei todellakaan tartu!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa612260En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321724- 101534
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141484Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681357- 121108
- 1061091
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91054- 20979