Rengastesteistä viimeistä tietoa

Viime aikoina olemme saaneet lukea TM:n ja Tuulilasin rengastesteistä.
TM käänsi kelkkaansa jos ei täyttä 180 astetta, niin ainakin 90 astetta.
Ei puutu enää kovin paljoa täyskäännöksestä.

Auto Motor und Sporin uudehkoa testiä ei vielä ole osunut silmiin. Sen sijaan
Auto Bild julkaisi numerossaan 20 testin joka asettaa TM:n ja Tuulilasin
kyseenalaiseen asemaan niiden tarkoituksen hakuisuuden kannalta.

Auto Bild nimittäin suoritti testinsä normaaleissa talvisissa maantieolosuhteissa,
eikä peilikirkkaaksi kiillotetulla jäällä. Mikä olikaan tulos? Paras kitkarengas pesi
koko nastarengasjoukon. Voitti testin 116 pisteellä parhaan nastan saadessa
vain 105 pistettä.

Malta nyt mielesi nastakiihkoilija. Kerron kyllä, kuinka kävi jäällä. Kitkarengas
sai ainoana renkaana täydet 20 pistettä jarrutuksessa jäällä ja lumella.

Tämä kai olikin sitten tässä tällä kertaa.

52

581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TM-äänenkannattaja

      Ei noin kiusallisia asioita saa ääneen kuuluttaa.

    • volvon miäts.

      En juuri lueskele TM:ää tai motor upeja vaan valitsen renkaani oman tarpeeni mukaan. Mitä renkaita sinä käyttäisit näin syksyllä jos lähtö töihin olisi joka aamu kello 5.00-7.00, työmatka 70 km:ä kantatietä pitkin jota kyllä suolataan ja hoidetaan mutta ylensä vasta 6 jälkeen?

      Toivon vaan että tämä holhousyhteiskunta ei koskaan tee mitään typerää nastarengas kieltoa sen takia että tiehoitorahoille keksitään jotain parempaa käyttöä kuten esimerkiksi kansanedustajien palkankorotus.

      • et-

        pärjäisi kitkarenkailla tuolla kantatiellä? Vaikeissa olosuhteissa pidät riittävät turvavälit ja tarvittaessa ajat, vaikka alle suurimman sallitun nopeuden. Tosin nastarenkaillakin tuo on suositeltavaa. Lumisissa oloissa kitkarenkaat antavat hyvän pidon. Eikä tarvitse kuunnella nastojen ropinaa pitkälle kevääseen. Ensi talvi saattaa olla sellainen, että etelä-suomessa on paljon päiviä jolloin lämpötila on plussan puolella.


      • Minä käytän kitkarenkaita. On menossa neljäs auto kitkoilla.
        Joskus 70-luvun lopulla kokeilin kevytperäisessä takavetoisessa.
        Sitten oli välivuosia nastoilla ja viimeiset 16-17 vuotta pelkillä
        kitkoilla kesät talvet. Tuohon aikaan mahtuu paljon aikaisia
        lähtöjä.


      • volvon miäts.
        et- kirjoitti:

        pärjäisi kitkarenkailla tuolla kantatiellä? Vaikeissa olosuhteissa pidät riittävät turvavälit ja tarvittaessa ajat, vaikka alle suurimman sallitun nopeuden. Tosin nastarenkaillakin tuo on suositeltavaa. Lumisissa oloissa kitkarenkaat antavat hyvän pidon. Eikä tarvitse kuunnella nastojen ropinaa pitkälle kevääseen. Ensi talvi saattaa olla sellainen, että etelä-suomessa on paljon päiviä jolloin lämpötila on plussan puolella.

        Kaksi kertaa peukkua alas päin. Miksi? En kertakaan maininnut kummilla kummeilla ajelen:)

        Nämä rengaskeskustelu keskusteluketjut ovat kuin sika pieraisisi tuuleen.
        Jos liputat kitkarenkaan nimeen olet Kitkaspede,
        jos taas nastarengas tuntuisi omaan käyttöön sopivalta saan liikenneopetusta,

        kai siksi juuri kirjoitin nastarengas mielisen alkukirjoituksen, koska oppia ei ole koskaan likaa.

        alkukirjoitus oli muutenkin vaan puolitotuus,koska ajan työkseni jakelukuorma-autoa päivittäin noin 200-300 km, tuon 140 km päivittäisen työmatkani lisäksi, ei sen puoleen tykkään työstäni ja ajamisesta. Olen aina katsonut että autoni alla olevat renkaat ovat lailliset,keliolosuhteisiin sopivat, ja omat.


      • häh?
        Täpinä kirjoitti:

        Minä käytän kitkarenkaita. On menossa neljäs auto kitkoilla.
        Joskus 70-luvun lopulla kokeilin kevytperäisessä takavetoisessa.
        Sitten oli välivuosia nastoilla ja viimeiset 16-17 vuotta pelkillä
        kitkoilla kesät talvet. Tuohon aikaan mahtuu paljon aikaisia
        lähtöjä.

        Niin neljäs auto samoille kitkarenkaille?


      • häh? kirjoitti:

        Niin neljäs auto samoille kitkarenkaille?

        Mites tulkitset omat sanomisesi, että olet koko ikäsi ajanut nastoilla.
        Tarkoittaako se samoja nastarenkaita?

        Tai kun joku toteaa, että kuljit pakkasessa paljain päin, niin tarkoittaako
        se, että sinulla olivat molemmat päät paljaana? Yläpää on saattanutkin
        olla paljaana kirjoituksestasi päätellen.


      • katkit
        Täpinä kirjoitti:

        Minä käytän kitkarenkaita. On menossa neljäs auto kitkoilla.
        Joskus 70-luvun lopulla kokeilin kevytperäisessä takavetoisessa.
        Sitten oli välivuosia nastoilla ja viimeiset 16-17 vuotta pelkillä
        kitkoilla kesät talvet. Tuohon aikaan mahtuu paljon aikaisia
        lähtöjä.

        70-luvun lopulla...ai kesät talvet...hmm...kitkathan on juuri parhaimmillaan kesällä...


      • katkit kirjoitti:

        70-luvun lopulla...ai kesät talvet...hmm...kitkathan on juuri parhaimmillaan kesällä...

        Älä nyt väitä joutavia, kyllä oli.

        Kolmeen milliin kulunut kitka on hyvä ja täysin riittävä rengas kesäkeliin. Ei tarvitse ajaa sataa kun sataa.
        Kaiken lisäksi ne ovat täysin ilmaiset kesärenkaat, ei todella maksa mitään.


    • Mr Nasta

      Joku hikinen autobild ei ymmärrä suomalaisista olosuhteista hevon humppaa. Kitkaspeden on turha yrittää tuputtaa jonkun eteläeurooppalaisen roska-aviisin nollatutkimuksia älykkäille ihmisille. Me tiedämme joka tapauksessa, että nastarengas on ainoa oikea valinta Suomen talveen.

      Nämä kitkaspedetrollit saavat aikaan vain huvittuneisuutta tyhjänpäiväisillä höpinöillään. No, jos joku haluaa tehdä itsestään pellen, niin mkikäs siinä.

      • tracktion

        Ja Mr Nasta onnistuu täydellisesti siinä asiassa, nimittäin tekee itsestään pellen.


      • Mr Nasta
        tracktion kirjoitti:

        Ja Mr Nasta onnistuu täydellisesti siinä asiassa, nimittäin tekee itsestään pellen.

        Mieluummin pelle kuin kitkaspede. Olisi todellakin nöyryyttävää olla kitkaspede. Onneksi elämässä voi tehdä valintoja, eikä tarvitse olla kitkaspede, eikä edes pelle.

        Kukaan edesvastuullinen, turvallisuutta ja toisten huomioon ottamista arvostava kuljettaja ei voi olla pelle. Siksi minäkin käytän nastarenkaita.


      • tracktion
        Mr Nasta kirjoitti:

        Mieluummin pelle kuin kitkaspede. Olisi todellakin nöyryyttävää olla kitkaspede. Onneksi elämässä voi tehdä valintoja, eikä tarvitse olla kitkaspede, eikä edes pelle.

        Kukaan edesvastuullinen, turvallisuutta ja toisten huomioon ottamista arvostava kuljettaja ei voi olla pelle. Siksi minäkin käytän nastarenkaita.

        Kukaan edesvastuullinen, turvallisuutta ja toisten huomioon ottamista arvostava kuljettaja ei voi olla pelle. Paitsi Mr Nasta joka on oikea uberpelle!


      • voi reppanaa

        kirjoittamaan oikein ensin....


      • mitä...
        voi reppanaa kirjoitti:

        kirjoittamaan oikein ensin....

        olikaan reppanalla asiaa?


    • ???

      "Auto Bild nimittäin suoritti testinsä normaaleissa talvisissa maantieolosuhteissa,
      eikä peilikirkkaaksi kiillotetulla jäällä."

      Kerro nyt vielä, mikä oli se Auto Bildin "normaali talvinen maantieolosuhde"? Oliko se suolalla sulana pidetty, märkä asfaltti, tiiviiksi poljettu, karkea lumipinta, vai karhennettu jääpinta?

      Ja mietippäs, mikä estäisi lumi/jääpintaa kiillottumasta, jos kaikki ajaisivat kitkarenkailla. Niinpä, ei mikään...

      Mulla ei ole mitään kitkarenkaita vastaan, mutta tosiasia nyt vaan on se, että lumisilla ja jäisillä teillä kitkakuskit hyötyvät paljon siitä, että tiet pysyvät nastarenkaiden ansiosta karheina, eivätkä kiillotu peilipintaisiksi.

      • Tosiasiassa kaikki ihmiset ja kai eläimetkin hyötyvät siitä, ettei kitkoilla jyrsitä pölyksi sitä asfalttia.

        Olosuhteet olivat jää, lumi, märkä ja kuiva. Tästä osiosta paras kitka sai 52 pistettä kun paras nasta jäi 45 pisteeseen. Eli paras nasta oli noin 15 % huonompi renkaan "talvilajeissa". Nasta hävisi kaikilla noilla osa-alueilla, (jää, lumi, märkä ja kuiva) kitkarenkaalle.

        Lisää voit lukea 3,9 €:lla hankkimalla lehden kioskista. Kirjastoista sitä ei löytyne.

        Joten enpä tunne mitään kiitollisuutta nastakuluttajia kohtaan.

        Voin sanoa, että jo vuosikymmenten kokemuksella asia on juuri noin kun se Auto Bildin tuloksissa on esitetty. Tuloksissa näkyy kiistatta kitkan kehitys.

        Testi oli tehty suomalaisissa olosuhteissa sekä suomalaisilla että muun maailman renkailla. Se, minkä maalainen rengas voittaa, riippuu tietenkin testaajasta. Suomalaisten tekemänä Nokia voittaa ja saksalaisten tekemänä Continental voittaa, ja jos testi tulisi Koreasta, niin Semperit voittaisi.


      • ???
        Täpinä kirjoitti:

        Tosiasiassa kaikki ihmiset ja kai eläimetkin hyötyvät siitä, ettei kitkoilla jyrsitä pölyksi sitä asfalttia.

        Olosuhteet olivat jää, lumi, märkä ja kuiva. Tästä osiosta paras kitka sai 52 pistettä kun paras nasta jäi 45 pisteeseen. Eli paras nasta oli noin 15 % huonompi renkaan "talvilajeissa". Nasta hävisi kaikilla noilla osa-alueilla, (jää, lumi, märkä ja kuiva) kitkarenkaalle.

        Lisää voit lukea 3,9 €:lla hankkimalla lehden kioskista. Kirjastoista sitä ei löytyne.

        Joten enpä tunne mitään kiitollisuutta nastakuluttajia kohtaan.

        Voin sanoa, että jo vuosikymmenten kokemuksella asia on juuri noin kun se Auto Bildin tuloksissa on esitetty. Tuloksissa näkyy kiistatta kitkan kehitys.

        Testi oli tehty suomalaisissa olosuhteissa sekä suomalaisilla että muun maailman renkailla. Se, minkä maalainen rengas voittaa, riippuu tietenkin testaajasta. Suomalaisten tekemänä Nokia voittaa ja saksalaisten tekemänä Continental voittaa, ja jos testi tulisi Koreasta, niin Semperit voittaisi.

        Minä en ihan täysin ymmärrä, miksi talvirengastesteissä arvostellaan renkaan toimintaa kuivalla ja märällä asfaltilla. Siis kesäolosuhteissa! Totta tietysti on, että suuri osa talvesta teillä on ihan kesäkeli, mutta ottamalla kesäolosuhteet mukaan talvirengastestiin saadaan aikaan se, että painotuksista riippuen "voittajaksi" voidaan saada lähes mikä tahansa rengas. Painottamalla enemmän niitä kesäolosuhteita, voittaja on enemmän kesärengasta muistuttava rengas, ja painottamalla talviolosuhteita voittajaksi saadaan lumella ja jäällä toimiva rengas.

        On ihan hyvä ja oikein, että renkaita testataan todellisia liikenneolosuhteita vastaavissa oloissa. Kitkojen puolesta kirjoittaessasi ja nastarenkaita haukkuessasi kannattaisi kuitenkin huomioida se, että ihmisten käyttämät renkaat vaikuttavat hyvin paljon niihin liikenneolosuhteisiin. Eli ne karheat lumi ja jääpinnat tosiaan olisivat peilikiiltäviä, ellei niitä nastarenkailla karhennettaisi. Jos 90 % kansasta ajaisi kitkarenkailla, niin todellisia liikenneolosuhteita vastaavassa testissä voittaja saattaisikin olla nastarengas, vaikka arvosteluperusteita ei muutettaisi.

        Ja siksi toisekseen, se nastarenkaiden asfalttia kuluttava vaikutus on vain puolitotuus asiasta. Merkittäviä tekijoitä asfaltin rapautumisessa ja katupölyn muodostumisessa ovat myös suolaus ja hiekoitus. Tämän kitkarenkaita mainostavat kirjoittajat "unohtavat" lähes aina. Sekä suolaa, että hiekkaa käytetään suurelta osin nimenomaan estämään/poistamaan sitä peilikiiltävää jääpintaa (joka on suurin ongelma kitkarenkaille). Tästä voitaneen päätellä, että ilman nastarenkaita ainakin hiekoitusta olisi lisättävä...

        Loppuun yksi kysymys: Millaiset renkaat valitsisit autoosi, jos työmatkaasi kuuluisi aamuin illoin kymmenen kilometriä alimpaan hoitoluokkaan kuuluvaa mutkaista pikkutietä, joka aurataan kun ehditään (jos muistetaan), jota hiekoitetaan harvoin ja säästeliäästi, eikä suolata koskaan? En tiedä minkä verran olet pääkallokelillä pikkuteillä ajellut, mutta voin kertoa että peilijäällä on suht' vittumaista ajaa mutkaan, jossa on reilu kallistus kohti ulkokaarretta.


      • ??? kirjoitti:

        Minä en ihan täysin ymmärrä, miksi talvirengastesteissä arvostellaan renkaan toimintaa kuivalla ja märällä asfaltilla. Siis kesäolosuhteissa! Totta tietysti on, että suuri osa talvesta teillä on ihan kesäkeli, mutta ottamalla kesäolosuhteet mukaan talvirengastestiin saadaan aikaan se, että painotuksista riippuen "voittajaksi" voidaan saada lähes mikä tahansa rengas. Painottamalla enemmän niitä kesäolosuhteita, voittaja on enemmän kesärengasta muistuttava rengas, ja painottamalla talviolosuhteita voittajaksi saadaan lumella ja jäällä toimiva rengas.

        On ihan hyvä ja oikein, että renkaita testataan todellisia liikenneolosuhteita vastaavissa oloissa. Kitkojen puolesta kirjoittaessasi ja nastarenkaita haukkuessasi kannattaisi kuitenkin huomioida se, että ihmisten käyttämät renkaat vaikuttavat hyvin paljon niihin liikenneolosuhteisiin. Eli ne karheat lumi ja jääpinnat tosiaan olisivat peilikiiltäviä, ellei niitä nastarenkailla karhennettaisi. Jos 90 % kansasta ajaisi kitkarenkailla, niin todellisia liikenneolosuhteita vastaavassa testissä voittaja saattaisikin olla nastarengas, vaikka arvosteluperusteita ei muutettaisi.

        Ja siksi toisekseen, se nastarenkaiden asfalttia kuluttava vaikutus on vain puolitotuus asiasta. Merkittäviä tekijoitä asfaltin rapautumisessa ja katupölyn muodostumisessa ovat myös suolaus ja hiekoitus. Tämän kitkarenkaita mainostavat kirjoittajat "unohtavat" lähes aina. Sekä suolaa, että hiekkaa käytetään suurelta osin nimenomaan estämään/poistamaan sitä peilikiiltävää jääpintaa (joka on suurin ongelma kitkarenkaille). Tästä voitaneen päätellä, että ilman nastarenkaita ainakin hiekoitusta olisi lisättävä...

        Loppuun yksi kysymys: Millaiset renkaat valitsisit autoosi, jos työmatkaasi kuuluisi aamuin illoin kymmenen kilometriä alimpaan hoitoluokkaan kuuluvaa mutkaista pikkutietä, joka aurataan kun ehditään (jos muistetaan), jota hiekoitetaan harvoin ja säästeliäästi, eikä suolata koskaan? En tiedä minkä verran olet pääkallokelillä pikkuteillä ajellut, mutta voin kertoa että peilijäällä on suht' vittumaista ajaa mutkaan, jossa on reilu kallistus kohti ulkokaarretta.

        Tuossa testissä jäällä ja lumella paras kitka sai ainoana renkaana jaossa olleet täydet pisteet.

        Norjassa selvitään hyvin kitkoilla, sillä nastaveron jälkeen suhde on päin vastoin kuin ennen veroa,
        80/20, itseasiassa ihanteellinen olotila. Tottumattomimmat kuskit maksavat ja karhentavat tiet.
        Teiden kulutus pienenee. Jatkossa voidaan käyttää tiiviimpää asfalttia jäätymisen ja sulamisen
        aiheuttavaa rapautumista vastaan. Hengityelinsairaudet vähenevät ja säästyy enempi ihmisiä kuin
        liikenteessä kuolee. Tukholman keskustassakin kiellon syy on ilman laatu.

        Jahtireissuilla joutuu ajamaan nilpulla, eli jäätyneellä märällä tiellä, joita kaikki metsätiet ovat.

        Minä olen lähtenyt ensi sijaisesti auton valinnasta, eli jatkuvalla nelivedolla riittävällä maavaralla
        varustetulla kulkuneuvolla. Sen jälkeen ei ole niin väliä, mitkä renkaat ovat alla. Lähes joka talvi
        hirvimetsällä joudutaan jättämään kaksivetoiset nylkypaikalle. Nelivetoisillakaan ei pysty aina jarrua
        painamaa, lähtee liukuun jopa paikaltaan. Ainut mahdollisuus on kytkeä pakko ykkönen automaatilla ja jarrutella moottorilla.

        Ymmärrän kyllä huolesi, varsinkin takavetoisella autolla Suomen talviliikenteessä. Mutta kun ne nastat tullaan meilläkin kieltämään, niin pakko siihen on vaan tottua. Tukholma ja Norja näyttävät esimerkkiä.
        Ihannehan olisi, että säädetään talvirengaspakon sijaan 6 kuukauden nelivetopakko, kenennys tähän loppuun.


      • vihdoin sieltä,
        Täpinä kirjoitti:

        Tuossa testissä jäällä ja lumella paras kitka sai ainoana renkaana jaossa olleet täydet pisteet.

        Norjassa selvitään hyvin kitkoilla, sillä nastaveron jälkeen suhde on päin vastoin kuin ennen veroa,
        80/20, itseasiassa ihanteellinen olotila. Tottumattomimmat kuskit maksavat ja karhentavat tiet.
        Teiden kulutus pienenee. Jatkossa voidaan käyttää tiiviimpää asfalttia jäätymisen ja sulamisen
        aiheuttavaa rapautumista vastaan. Hengityelinsairaudet vähenevät ja säästyy enempi ihmisiä kuin
        liikenteessä kuolee. Tukholman keskustassakin kiellon syy on ilman laatu.

        Jahtireissuilla joutuu ajamaan nilpulla, eli jäätyneellä märällä tiellä, joita kaikki metsätiet ovat.

        Minä olen lähtenyt ensi sijaisesti auton valinnasta, eli jatkuvalla nelivedolla riittävällä maavaralla
        varustetulla kulkuneuvolla. Sen jälkeen ei ole niin väliä, mitkä renkaat ovat alla. Lähes joka talvi
        hirvimetsällä joudutaan jättämään kaksivetoiset nylkypaikalle. Nelivetoisillakaan ei pysty aina jarrua
        painamaa, lähtee liukuun jopa paikaltaan. Ainut mahdollisuus on kytkeä pakko ykkönen automaatilla ja jarrutella moottorilla.

        Ymmärrän kyllä huolesi, varsinkin takavetoisella autolla Suomen talviliikenteessä. Mutta kun ne nastat tullaan meilläkin kieltämään, niin pakko siihen on vaan tottua. Tukholma ja Norja näyttävät esimerkkiä.
        Ihannehan olisi, että säädetään talvirengaspakon sijaan 6 kuukauden nelivetopakko, kenennys tähän loppuun.

        että myönnät, että nastarenkaitakin tarvitaan: "Norjassa selvitään hyvin kitkoilla, sillä nastaveron jälkeen suhde on päin vastoin kuin ennen veroa, 80/20, itseasiassa ihanteellinen olotila."

        Nastoja siis tarvitaan, kuten myös kitkojakin, joten tämä nasta vs kitka -keskustelu on aivan turha!


      • vihdoin sieltä, kirjoitti:

        että myönnät, että nastarenkaitakin tarvitaan: "Norjassa selvitään hyvin kitkoilla, sillä nastaveron jälkeen suhde on päin vastoin kuin ennen veroa, 80/20, itseasiassa ihanteellinen olotila."

        Nastoja siis tarvitaan, kuten myös kitkojakin, joten tämä nasta vs kitka -keskustelu on aivan turha!

        Älä nyt innostu liikaa. Ei "ihannetilan" toteaminen tarkoita suinkaan sitä, että nastoja välttämättä tarvitaan.
        Nastakielto on nykyisin lukuisissa maissa, joissa ovat vastaavat talviolosuhteet suuren osan talvesta kuin
        meilläkin. Esim. Japani, Kanada jne. On turhaa yrittää perustella, ollaanko pohjoisemmassa tai etelämmässä
        kuin jokin muu maa.

        Nastat aiheuttavat kiistatta terveysriskin. Nastat aiheuttavat onnettomuusriskin vielä kesälläkin, kun kuluneet
        vedentäytteiset urat saavat vesiliirron aikaan. Jos muualla on selviydytty miljoonia suuremman autokannan
        kanssa ilman nastoja vastaavissa olosuhteissa, niin kuinka on mahdollista ettei sellainen "rattikansa" kuin
        suomalaiset selviä.


    • selvää pässinlihaa

      koskaan kieltämään Suomessa. Muiden maiden asioilla ei ole meille mitään merkitystä.

      • Nastat poistuvat

        Ettei vain pässissäsi oli trikiiniä?


      • iloinen jaska
        Nastat poistuvat kirjoitti:

        Ettei vain pässissäsi oli trikiiniä?

        nastat ovat huipputuote.kitkoilla ajavat vain nissan kuskit ja toyo miehet peläten että nasta irtoaa ja ruostuttaa lokasuojan hah hah haa haa hee


      • pelota
        iloinen jaska kirjoitti:

        nastat ovat huipputuote.kitkoilla ajavat vain nissan kuskit ja toyo miehet peläten että nasta irtoaa ja ruostuttaa lokasuojan hah hah haa haa hee

        kun rekka tulee vastaan ei nastan nastaaa ja ajetaan kellon ympäri satoja tuhansia vuodessa,ja jos verrataan niiden aikaansaamia kolareita kilometrilukemaan nähden niin nastarengas kuskit on tosi vaarallisia liikenteessä.


      • cvc5 ja takaveto
        pelota kirjoitti:

        kun rekka tulee vastaan ei nastan nastaaa ja ajetaan kellon ympäri satoja tuhansia vuodessa,ja jos verrataan niiden aikaansaamia kolareita kilometrilukemaan nähden niin nastarengas kuskit on tosi vaarallisia liikenteessä.

        Nastarenkaat on pelkureita ja raukkoja varten. Ne pitää ehdottomasti kieltää lailla. Ei niitä mihinkään Suomessa tarvii.


      • eikä syyttä
        pelota kirjoitti:

        kun rekka tulee vastaan ei nastan nastaaa ja ajetaan kellon ympäri satoja tuhansia vuodessa,ja jos verrataan niiden aikaansaamia kolareita kilometrilukemaan nähden niin nastarengas kuskit on tosi vaarallisia liikenteessä.

        Vaikka verrattaisiin henkilöautojakin, niin jyrsimin varustetut autot ovat riski liikenteessä!

        Jyrsinautot ovat nimittäin yliedustettuja kuolonkolarien aiheuttajina, koska jyrsinauto on ollut pääsyyllinen kolariin 82 % tapauksista, vaikka vain 77 % autoista on varustettu jyrsimin.


    • kitka+takaveto

      kuinka usein talvessa on peilikirkas keli, tai yleensä paha keli?

      Itse ajoin etelä-Suomessa viime talven takavetoisella autolla ja kitkoilla.
      Parina aamuna oli vaikeuksia mutta silloin koko liikenne oli aivan sekaisin,
      muuten meni ihan ok. ja HUOM: viime talvi oli erityisen hankala.

      Sitä edellinen talvi meni melkein kesäkeleissä jos muistatte,
      kitkat olivat ainoa oikean ratkaisu

      • harvinaisen helppo

        Viime talvi oli kyllä pitkä ja luminen, mutta jäistä keliä oli
        harvinaisen vähän.

        Itse en edes levittänyt pihalleni kertaakaan sepeliä.


      • ,-.ljöluiopä

        oli tosi talvi ja siksi erityisen helppo, lähes yksinomaan kuivaa pakkaskeliä ja lunta. Kitkoilla oli ilo ajaa. Paitsi tietyt kiilloittuneet risteyspaikat taajamissa.


    • Älä selitä

      Miksi Poliisiautoissa on Nastat ?

      Selvitä itsellesi mitä on jää ja mitä on lumi ?

      Kirjoitetaanko "tarkoituksen hakuisuuden" yhteen vai erikseen ?

      • Jos haluat nokitella, niin poliisiauto eikä nastakaan ole erisnimi.
        Ei kiinnosta vähääkään, miksi poliisiautoissa, huom. ovat ( ei on ) nastat.

        Sanapari tarkoituksen hakuisuus on siinä rajoilla, kirjoitetaanko yhteen vai
        erikseen. Nykyisin selvätkin yhdyssanat tupataan kirjoittamaan erikseen.
        Mutta mitenkä tuo liittyy tuohon po. testiin?

        Miksi minun pitäisi selvitellä selvääkin selvempää asiaa? Sinun pitää itse
        ottaa selvää, vaikkapa lukemalla tuo testi, mitä siinä tarkoitetaan lumella
        ja jäällä. Jookos?

        Tosiasiat ovat tunnustetut tuossa testissä, eikä niitä kenenkään tarvitse
        selitellä.

        Ihmettelen vain tuota Sinun valtavaa tuohtumistasi asiassa, olet aivan pois
        tolaltasi. Mikä ottaa päähän noin kovasti? Onko joku kaltoin kohdellut Sinua?
        Sinä sitten purkaudut täällä. En missään nimessä suostu olemaan terapeuttisi.

        Huomasitko muuten, että yritin ainakin sanoa asiat nyt yksinkertaisesti
        selkokielellä. Jätin tarkoituksella pois suomenkielen vivahderikkaat ilmaisut.


      • EiUrPo
        Täpinä kirjoitti:

        Jos haluat nokitella, niin poliisiauto eikä nastakaan ole erisnimi.
        Ei kiinnosta vähääkään, miksi poliisiautoissa, huom. ovat ( ei on ) nastat.

        Sanapari tarkoituksen hakuisuus on siinä rajoilla, kirjoitetaanko yhteen vai
        erikseen. Nykyisin selvätkin yhdyssanat tupataan kirjoittamaan erikseen.
        Mutta mitenkä tuo liittyy tuohon po. testiin?

        Miksi minun pitäisi selvitellä selvääkin selvempää asiaa? Sinun pitää itse
        ottaa selvää, vaikkapa lukemalla tuo testi, mitä siinä tarkoitetaan lumella
        ja jäällä. Jookos?

        Tosiasiat ovat tunnustetut tuossa testissä, eikä niitä kenenkään tarvitse
        selitellä.

        Ihmettelen vain tuota Sinun valtavaa tuohtumistasi asiassa, olet aivan pois
        tolaltasi. Mikä ottaa päähän noin kovasti? Onko joku kaltoin kohdellut Sinua?
        Sinä sitten purkaudut täällä. En missään nimessä suostu olemaan terapeuttisi.

        Huomasitko muuten, että yritin ainakin sanoa asiat nyt yksinkertaisesti
        selkokielellä. Jätin tarkoituksella pois suomenkielen vivahderikkaat ilmaisut.

        Sakemanni se suomen olot tietää.

        Jos perehtyisit asiaan niin tietäisit että tuollapäin juurooppaa nastarenkaat on kielletyt eikä testissä testattu yhtä kattavasti kuin TM joten Urpo mene metsään kitkailemaan hanskaasi.


      • Äppöghå'
        Täpinä kirjoitti:

        Jos haluat nokitella, niin poliisiauto eikä nastakaan ole erisnimi.
        Ei kiinnosta vähääkään, miksi poliisiautoissa, huom. ovat ( ei on ) nastat.

        Sanapari tarkoituksen hakuisuus on siinä rajoilla, kirjoitetaanko yhteen vai
        erikseen. Nykyisin selvätkin yhdyssanat tupataan kirjoittamaan erikseen.
        Mutta mitenkä tuo liittyy tuohon po. testiin?

        Miksi minun pitäisi selvitellä selvääkin selvempää asiaa? Sinun pitää itse
        ottaa selvää, vaikkapa lukemalla tuo testi, mitä siinä tarkoitetaan lumella
        ja jäällä. Jookos?

        Tosiasiat ovat tunnustetut tuossa testissä, eikä niitä kenenkään tarvitse
        selitellä.

        Ihmettelen vain tuota Sinun valtavaa tuohtumistasi asiassa, olet aivan pois
        tolaltasi. Mikä ottaa päähän noin kovasti? Onko joku kaltoin kohdellut Sinua?
        Sinä sitten purkaudut täällä. En missään nimessä suostu olemaan terapeuttisi.

        Huomasitko muuten, että yritin ainakin sanoa asiat nyt yksinkertaisesti
        selkokielellä. Jätin tarkoituksella pois suomenkielen vivahderikkaat ilmaisut.

        tunnustetut tuossa testissä???
        Vitut jonkun Autobildin testeistä. Kyllähän tuon nyt ihan itsekkin jokainen pystyy toteamaan, että hyvä nastarengas on jääkelillä pidoltaan parempi kuin hyvä kitkarengas.
        Silti tyydyn jääkeleillä hieman heikompaan pitoon ja ajan kitkarenkailla.


      • Lappilainen...
        EiUrPo kirjoitti:

        Sakemanni se suomen olot tietää.

        Jos perehtyisit asiaan niin tietäisit että tuollapäin juurooppaa nastarenkaat on kielletyt eikä testissä testattu yhtä kattavasti kuin TM joten Urpo mene metsään kitkailemaan hanskaasi.

        Voi urpojen urpoo. Testihän tehtiin Suomen Lapissa, Suomen olosuhteissa.
        Totuus kuulemma satuttaa.


      • Toinen lappilainen
        Äppöghå' kirjoitti:

        tunnustetut tuossa testissä???
        Vitut jonkun Autobildin testeistä. Kyllähän tuon nyt ihan itsekkin jokainen pystyy toteamaan, että hyvä nastarengas on jääkelillä pidoltaan parempi kuin hyvä kitkarengas.
        Silti tyydyn jääkeleillä hieman heikompaan pitoon ja ajan kitkarenkailla.

        Joo, oot varmasti pätevämpi arvioimaan ihan korva kuullolta perstuntumasta puhumattakaan kuin nuo vitun tastaajat. Tyhmyyttä on monta lajia.


      • mutta kuitenkin
        Täpinä kirjoitti:

        Jos haluat nokitella, niin poliisiauto eikä nastakaan ole erisnimi.
        Ei kiinnosta vähääkään, miksi poliisiautoissa, huom. ovat ( ei on ) nastat.

        Sanapari tarkoituksen hakuisuus on siinä rajoilla, kirjoitetaanko yhteen vai
        erikseen. Nykyisin selvätkin yhdyssanat tupataan kirjoittamaan erikseen.
        Mutta mitenkä tuo liittyy tuohon po. testiin?

        Miksi minun pitäisi selvitellä selvääkin selvempää asiaa? Sinun pitää itse
        ottaa selvää, vaikkapa lukemalla tuo testi, mitä siinä tarkoitetaan lumella
        ja jäällä. Jookos?

        Tosiasiat ovat tunnustetut tuossa testissä, eikä niitä kenenkään tarvitse
        selitellä.

        Ihmettelen vain tuota Sinun valtavaa tuohtumistasi asiassa, olet aivan pois
        tolaltasi. Mikä ottaa päähän noin kovasti? Onko joku kaltoin kohdellut Sinua?
        Sinä sitten purkaudut täällä. En missään nimessä suostu olemaan terapeuttisi.

        Huomasitko muuten, että yritin ainakin sanoa asiat nyt yksinkertaisesti
        selkokielellä. Jätin tarkoituksella pois suomenkielen vivahderikkaat ilmaisut.

        Älä nyt täpinä viitsi!
        Poliisiautoissa on nastat.
        Nastat ovat poliisiautoissa.

        Subjekti ja objekti ovat nyt kuitenkin eri asioita. Subjekti määrää verbin monikkomuodon.
        Tarkoituksenhakuisuus on tasan tarkkaan yhdyssana, eikä niitä tupata kirjoittamaan erikseen yhtään enempää kuin ennenkään. Luki-häiriöiset ovat erikseen.


      • EiUrPo kirjoitti:

        Sakemanni se suomen olot tietää.

        Jos perehtyisit asiaan niin tietäisit että tuollapäin juurooppaa nastarenkaat on kielletyt eikä testissä testattu yhtä kattavasti kuin TM joten Urpo mene metsään kitkailemaan hanskaasi.

        Sinulta jäi nyt aivan oleellinen seikka ymmärtämättä. Testi tehtiin todellisissa olosuhteissa.
        TM:n testiinkään et ole tutustunut tai et sitten ymmärtänyt, kuinka saman suuntaisia ovat
        lausunnot Auto Bildin kanssa. Hei, varo ettet tule sokeaksi harrastuksessasi, niin kuin vanha
        hansa varoittelee. No, et tainnut ymmärtää tätäkään, mutta samapa tuo on.


      • etellinen
        Toinen lappilainen kirjoitti:

        Joo, oot varmasti pätevämpi arvioimaan ihan korva kuullolta perstuntumasta puhumattakaan kuin nuo vitun tastaajat. Tyhmyyttä on monta lajia.

        jos perheessä on kaksi samanlaista autoa, toisessa uudet testivoittajakitkat ja toisessa uudet testivoittajanastat, ei ole kovin vaikea perstuntumalla päätellä renkaiden eroja.

        Mites ne vitun testaajat sitten on pätevämpiä kuin TM:n testaajat tai Tuulilasin testaajat, joiden tulosten kanssa meikäläisenkin "perstuntumatesti" oli samoilla linjoilla.


      • mutta kuitenkin kirjoitti:

        Älä nyt täpinä viitsi!
        Poliisiautoissa on nastat.
        Nastat ovat poliisiautoissa.

        Subjekti ja objekti ovat nyt kuitenkin eri asioita. Subjekti määrää verbin monikkomuodon.
        Tarkoituksenhakuisuus on tasan tarkkaan yhdyssana, eikä niitä tupata kirjoittamaan erikseen yhtään enempää kuin ennenkään. Luki-häiriöiset ovat erikseen.

        Noinhan se on, mutta miksi Sinun piti puuttua tähän? Olisi tyhmemmille kelvannut kuin väärä raha.Tosiasiassa tosiasiaa asia ei muuta miksikään. Niin, mistähän lienee ollut edes kysymys tällä sivuraiteella. No, eipä juuri enää kiinnostakaan, eiköhän viesti mennyt jo perille.


      • etellinen kirjoitti:

        jos perheessä on kaksi samanlaista autoa, toisessa uudet testivoittajakitkat ja toisessa uudet testivoittajanastat, ei ole kovin vaikea perstuntumalla päätellä renkaiden eroja.

        Mites ne vitun testaajat sitten on pätevämpiä kuin TM:n testaajat tai Tuulilasin testaajat, joiden tulosten kanssa meikäläisenkin "perstuntumatesti" oli samoilla linjoilla.

        Jos Sinun pätevyytesi ja valintasi perustuu tarkoituksenhakuisten testien tuloksiin, niin ole vaan valintaasi tyytyväinen. Kaikki eivät ole rengaskauppiaiden talutettavissa. Silmäile nyt uudelleen sitä TM:n testiä, niin havainnet muutoksen menneisiin vuosiin. Liekö asenne muuttumassa vai kitkat kehittyneet. Kaiva ne nastat silmistäsi, niin näet selkeämmin.

        Niin, täällä on tapana vaatia, että lähetäppä linkkiä, että teillä on yleensä auto saatikka kaksi.
        Ei tuollaista keksimistä kukaan usko.


      • Kokemuspuhuu
        Täpinä kirjoitti:

        Noinhan se on, mutta miksi Sinun piti puuttua tähän? Olisi tyhmemmille kelvannut kuin väärä raha.Tosiasiassa tosiasiaa asia ei muuta miksikään. Niin, mistähän lienee ollut edes kysymys tällä sivuraiteella. No, eipä juuri enää kiinnostakaan, eiköhän viesti mennyt jo perille.

        Kitkarengas on vetelä paska aliohjaava kesällä ja pidoton talvella suomen aina niin jäisillä teillä ja peilikirkkailla liittymillä.


      • etellinen
        Täpinä kirjoitti:

        Jos Sinun pätevyytesi ja valintasi perustuu tarkoituksenhakuisten testien tuloksiin, niin ole vaan valintaasi tyytyväinen. Kaikki eivät ole rengaskauppiaiden talutettavissa. Silmäile nyt uudelleen sitä TM:n testiä, niin havainnet muutoksen menneisiin vuosiin. Liekö asenne muuttumassa vai kitkat kehittyneet. Kaiva ne nastat silmistäsi, niin näet selkeämmin.

        Niin, täällä on tapana vaatia, että lähetäppä linkkiä, että teillä on yleensä auto saatikka kaksi.
        Ei tuollaista keksimistä kukaan usko.

        ei perustu mihinkään testeihin, kunhan nyt sattuu olemaan testivoittajat. Ja sekös nyt on Suomessa harvinainen sattuma. Muija vaatii "kotimaiset" nastat (hyvä niin) ja itse olen merkkiuskollisena ajanut pitkään samalla kitkarenkaalla, entisellä testivoittajalla. Nastoja ei silmistäni löydy, en pidä niiden kalliita teitämme kuluttavasta vaikutuksesta mutta turvallisuuden nimissä, nekin on hyväksyttävä.

        Vai vielä linkkiä. On täällä paljon pahempaakin keksimistä, mitä ei usko ite Erkkikään. Esim. tämä aloitus;)


      • Kokemuspuhuu kirjoitti:

        Kitkarengas on vetelä paska aliohjaava kesällä ja pidoton talvella suomen aina niin jäisillä teillä ja peilikirkkailla liittymillä.

        Erilaisiakin kokemuksia on. Kulunut kitka on parempi kesällä kuin halppis kesärengas. Kaiken lisäksi eivät maksa mitään.


      • Pelle Peloton
        etellinen kirjoitti:

        ei perustu mihinkään testeihin, kunhan nyt sattuu olemaan testivoittajat. Ja sekös nyt on Suomessa harvinainen sattuma. Muija vaatii "kotimaiset" nastat (hyvä niin) ja itse olen merkkiuskollisena ajanut pitkään samalla kitkarenkaalla, entisellä testivoittajalla. Nastoja ei silmistäni löydy, en pidä niiden kalliita teitämme kuluttavasta vaikutuksesta mutta turvallisuuden nimissä, nekin on hyväksyttävä.

        Vai vielä linkkiä. On täällä paljon pahempaakin keksimistä, mitä ei usko ite Erkkikään. Esim. tämä aloitus;)

        Et keksinyt lukea tuota aloituksessa mainittua testiä? Ei minusta siinä ollut mitään keksintöjä mukana.


      • Anu Sorja
        Täpinä kirjoitti:

        Erilaisiakin kokemuksia on. Kulunut kitka on parempi kesällä kuin halppis kesärengas. Kaiken lisäksi eivät maksa mitään.

        vaan huonompia ja selvästi vaarallisempia pitkällä jarrutusmatkalla ja heikolla sivuttaispidolla.
        Onhan tuo "virallisestikin" testattu.

        Eihän se 5m mitään jarrutusmatkassa merkitse...BUM.


      • Anu Sorja kirjoitti:

        vaan huonompia ja selvästi vaarallisempia pitkällä jarrutusmatkalla ja heikolla sivuttaispidolla.
        Onhan tuo "virallisestikin" testattu.

        Eihän se 5m mitään jarrutusmatkassa merkitse...BUM.

        Lue nuo viimeiset tulokset kitkojen kehityksestä. Nuo jarrutusmatkat ovat päinvastoin kuin väität,
        niin jäällä, lumella, paljaalla kuivalla ja märällä asfaltilla. Lue enemmän ja luule vähemmän.


    • "vapina"

      Miksi hehkutetaan kitkarenkaiden erinomaisuutta ja turvallisuutta talvioloissa ja sitten jatketaan samoilla renkailla kesällä ja autossa on alla mallia maailman paskimmat kesärenkaat, eikä millään ole mitään väliä...

      Hauskoja tyyppejä täällä.

      • Siksi kun ne ovat todella hyvät talvirenkaat eivätkä pilaa ilmaa ja teitä.

        Mikäs sen mukavampaa kesällä on ajella todella hiljaisilla ja ilmaisilla renkailla.

        Meidän sallittuihin nopeuksiin kesällä riittää rengas kuin rengas, jopa pinnoitetutkin.

        Suurin osa autoilijoista ajaa tosi paskoilla kesärenkailla mikäli on uskominen ratsiatuloksiin.
        Ja miksipä emme uskoisi.

        Sinunkin mielesi muuttuu, kun nastavero astuu voimaan, jolla maksetaan uudet nopeudennäyttötaulut.
        Olet kai kuullut asiasta.


      • niin mitä?

        Miksi hehkutetaan nastarenkaiden erinomaisuutta ja turvallisuutta talvioloissa ja sitten ajetaan samoilla syksyt- keväät paljaalla asfaltilla (kuten juuri nyt) ja autossa on alla mallia maailman paskimmat kesärenkaat, eikä millään ole mitään väliä...

        Hauskoja tyyppejä täällä.


      • vapina
        Täpinä kirjoitti:

        Siksi kun ne ovat todella hyvät talvirenkaat eivätkä pilaa ilmaa ja teitä.

        Mikäs sen mukavampaa kesällä on ajella todella hiljaisilla ja ilmaisilla renkailla.

        Meidän sallittuihin nopeuksiin kesällä riittää rengas kuin rengas, jopa pinnoitetutkin.

        Suurin osa autoilijoista ajaa tosi paskoilla kesärenkailla mikäli on uskominen ratsiatuloksiin.
        Ja miksipä emme uskoisi.

        Sinunkin mielesi muuttuu, kun nastavero astuu voimaan, jolla maksetaan uudet nopeudennäyttötaulut.
        Olet kai kuullut asiasta.

        "Siksi kun ne ovat todella hyvät talvirenkaat eivätkä pilaa ilmaa ja teitä. "

        Hiekkaa ja suolaa kylvetään teille. Pohjavedet saastuvat ja ilmassa on hiekkapölyä, kiitos kitkarenkaiden.

        "Mikäs sen mukavampaa kesällä on ajella todella hiljaisilla ja ilmaisilla renkailla. "

        Haudassakin on hiljaista ja varastetut renkaat ovat tietenkin ilmaiset.

        "Meidän sallittuihin nopeuksiin kesällä riittää rengas kuin rengas, jopa pinnoitetutkin. "

        Ei riitä. Nopeusluokan on oltava vähintään L, jos meinaa ajaa kesäisiä moottoritienopeuksia.

        "Suurin osa autoilijoista ajaa tosi paskoilla kesärenkailla mikäli on uskominen ratsiatuloksiin. "

        Tyypillistä kitkakuskin valehtelua. Suurin osa ajaa ihan hyvillä renkailla, se vähemmistö on samaa porukkaa kuin kitkaspedetkin, eli aina mahdollisimman paskat renkaat alle: http://www.autonrengasliitto.fi/index.php?s=file_download&id=257

        "Sinunkin mielesi muuttuu, kun nastavero astuu voimaan"

        Ihmisellä pitääkin olla haaveita. Tosin loton päävoittokin on todennäköisempää kuin nastavero, vaikka olisihan se aika nasta vero, jos liikenneturvallisuuden parantamisesta sakotettaisiin.


      • vapina kirjoitti:

        "Siksi kun ne ovat todella hyvät talvirenkaat eivätkä pilaa ilmaa ja teitä. "

        Hiekkaa ja suolaa kylvetään teille. Pohjavedet saastuvat ja ilmassa on hiekkapölyä, kiitos kitkarenkaiden.

        "Mikäs sen mukavampaa kesällä on ajella todella hiljaisilla ja ilmaisilla renkailla. "

        Haudassakin on hiljaista ja varastetut renkaat ovat tietenkin ilmaiset.

        "Meidän sallittuihin nopeuksiin kesällä riittää rengas kuin rengas, jopa pinnoitetutkin. "

        Ei riitä. Nopeusluokan on oltava vähintään L, jos meinaa ajaa kesäisiä moottoritienopeuksia.

        "Suurin osa autoilijoista ajaa tosi paskoilla kesärenkailla mikäli on uskominen ratsiatuloksiin. "

        Tyypillistä kitkakuskin valehtelua. Suurin osa ajaa ihan hyvillä renkailla, se vähemmistö on samaa porukkaa kuin kitkaspedetkin, eli aina mahdollisimman paskat renkaat alle: http://www.autonrengasliitto.fi/index.php?s=file_download&id=257

        "Sinunkin mielesi muuttuu, kun nastavero astuu voimaan"

        Ihmisellä pitääkin olla haaveita. Tosin loton päävoittokin on todennäköisempää kuin nastavero, vaikka olisihan se aika nasta vero, jos liikenneturvallisuuden parantamisesta sakotettaisiin.

        Nykyinen lääketiede voi auttaa sinun vapinaasi. Porataan piuhat kalloon ja pannaan patteri rintaan, niin johan lakkasi vapinat. Sähkötekniikka on ihmeellistä, mutta ei kuulu tähän.

        Tähän kuuluu se, ettet tajua selviä asioita, kuten sitä, että vero tulee ja kielto sitten myöhemmin.
        Kun ajat kitkat loppuun kesällä, ne ilmaiset renkaat, niin et tarvitse varastella kesäkumeja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3247
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2967
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2480
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2293
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2209
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2046
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1843
    8. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1636
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1613
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1460
    Aihe