Miten auttaa naapuria?

12

Naapurimme oli jäänyt noin vuosi sitten työttömäksi ja syöksynyt köyhyyskuiluun. He yrittivät salailla tilannettaan kaikin tavoin. Sain kuitenkin tietää heidän tilanteestaan heidä'n lapsen kautta.

Naapurit antavat kaikin tavoin ymmärtää, että heillä on kaikki hyvin ja eivät kaipaa apua, mutta kerran kävelin leipäjonon ohi ja näin heidät. Millä tavalla voisin järkevästi auttaa naapureita, jotta naaputrisopu säilyy?

20

833

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...................

Jos olette hyvissä väleissä, kutsu kahville tai syömään, mutta älä ota köyhyyttä missään välissä puheeksi, vaan ihan muuten vain. Ehkä kahville, ja sitten pistä jotain voileipää pöytään. Tietty tässä on sellainen vaara, että he kokevat olevansa kiitollisuuden velassa, mutta jos tulee vastakutsu, vie kahvipaketti ja jotain kahvileipää selvästi yli oman tarpeen. No tässä taas tulee se, että heille tulee huono omatunto siitä, jos itse eivät ole tienanneet mitään. Oletteko omakotitalolaisia? Olisiko sinulla jotain talkoohommaa, jonka palkaksi voisit tarjota ruuat? Pienikin apu on hyvä.

Paras apu, mitä tuttavalle voi antaa, on neuvot missä olisi työpaikkoja. Osa sanoo, että ei ole kelvannut, no riippuu ja roikkuu. Itse olen neuvonut kaverille oman alan paikan ja ovat olleet kiitollisia. Minkä ikäinen lapsi on? Ehkä voisit tarjota lapselle jotain pientä hommaa korvausta vastaan, sellainenkin auttaa kummasti. Minulle tarjottiin aikoinaan kukkien kastelua matkan ajaksi, siitä maksettii työn vaativuuteen vähän aika mukavasti. Vasta aikuisena ymmärsin, että se oli naapureiden tapa auttaa meidän tilannetta, jossa vanhemmillani ei ollut varaa antaa edes taskurahaa.

Itse olen nyt työllistynyt. En työttömänä ollessani olisi halunnut suoraa tukea, mutta tuollaiset auta niin saat kahvit jutut olisivat olleet tervetulleita. Niitä ei vaan kerrostalossa oikein ole.

• nuukuus kunniaan

on parempi, ettet sekaannu asiaan, ellei se tule esiin luontevasti tavalla tai toisella. Jos kuitenkin haluat välttämättä auttaa, niin tee se rehellisesti, sillä teeskentelyllä ei pitkälle pötkitä, ja se pilaa välinne kokonaan. Naapurin lapsikin joutuu ikävään välikäteen.
      Tai sitten voisit yrittää auttaa heitä aivan tuntemattomana. Entäpä, jos veisit salaa nimettömän ruokapaketin naapurisi portaille tai rahakuoren hänen postilaatikkoonsa?

• varattu tämäkin

Toisaalta, lastenkin sanomisiin, vähän iästä riippuen on hyvä suhtautua kriittisesti. Eräs lapsi oli sanonut naapurille, että meillä ole ollut moneen päivään ruokaa, kun isänsä oli jäänyt työttömäksi. Isällä kuitenkin hyvä ansiosidonnainen ja äidillä työpaikka, ihan palturia oli naapurissa kertonuy, ehkä saadakseen sieltä jotain herkkuja - no naapuri tässä tapauksessa tiesi, että lapsi puhuu hölynpölyä, mutta kai jotain pientä olivat säälistä antaneet. Asiat voivat oikeastikin olla ihan hyvin, joskin tilapäisesti voi olla laskunmaksuvaikeuksia ja sitä leipäjonolla vähän saadaan korjattua.

• 12

Kiitoksia molemmille vastaajille vinkeistä. Hyviä ovat ja vain puollustavat omia ajatuksiani.

Tämän naapuriperheen kanssa emme ole mitenkään ylihyvissä väleissä, mutta koska rivitalossa vierekkäin asutaan ja lapsetkin ovat samanikäiset, niin tulee välillä kahviteltua välillä toistemme luona. Molemmat vanhemmat ovat rakennusalalla töissä ja heillä on 10-vuotias tyttö.

Nyt kun mietin tarkemmin, niin muutaman kuukauden sisällä on naapurin kahvimerkki vaihtunut, eikä kahvitarjoilutkaan ole enää kummosia, kun ennen kahvi oli Stockmannilta hankittua kallista merkkiä ja tarjoiluna kahvin kera oli aina runsaasti hedelmiä ja kakkua. Muutaman kuukauden sisällä on kahvi hankittu marketeista ja tarjoilu oli korkeintaan halppiskeksejä. Muista, kun jonkun aikaa sitten kävin naapurissa kahvilla ja mainitsin, että onpas kahvi erikoista, onkos naapuri merkkiä vaihtanut? Silloin nainen meni noloksi ja alkoi selittämään jotain epämääräistä, etteivät ole kerenneet Stockalla käydä. Ai, että kun tyhmää tietämätön olin.

Ajattelin jouluna kutsua ko. perheen meille syömään ja antaa siinä myös lapselle joululahjan. Rakennusalan työpaikoista en mityään tiedä, koska itse olen aivan toisella alalla. Saatuani tiedon naapurien tilanteesta, yritin käydä juttelemassa heidän kanssaan, mutta naapurin rouva väittää, että heillä on kaikki hyvin ja entiseen malliin töissä käyvät. Tosin, en ole pitkään aikaan nähnyt heidän aamulla minnekään lähtevän.

• suosittele...

suosittele """Entäpä, jos veisit salaa nimettömän ruokapaketin naapurisi portaille tai rahakuoren hänen postilaatikkoonsa? "", tunnollinen naapuri veisi varmaan poliisille rahat. Ja vaikka pitäisivätkin niin poteaisivat huonoa omatuntoa kun käyttävät rahaa joka ei ole heidän. Ruokapaketin saattaisi viedä joku toinen tai naapuri ei kehtaisi koskea.
        Tulee mieleen opiskeluvuosien aiaiset kujeet. Yksi kavereistamme opiskeli 500 km matkan päässä ja potesi vähänväliä rahapulaa. Saattoi pitkät ajat syödä pelkästään makaroonia ja tonnikalaa mitä 80-luvulla oli halvinta. Keräsimme kavereitten kanssa rahaa kasaan ja ostimme julmetun määrän makaroonipusseja ja lähetimme nimettöminä suressa latikossa postin kautta osoitettuna kaverille. Siinä oli kaverille parin vuoden tarpeet vaikka pelkästään niitä olisi syönnyt. Paljastuimme vasta pari kuukautta myöhemmin kun lähetimme vastaavan satsin tonnikalapurkkeja. eh, meiltä petti pokka kun hän kerran kertoi että on voittanut todella paljon ruokaa. Saman voisi kokeilla naapureillekin tosin vähän paremmalla ruokavalikoimalla..

• ..
        12 kirjoitti:

Kiitoksia molemmille vastaajille vinkeistä. Hyviä ovat ja vain puollustavat omia ajatuksiani.

Tämän naapuriperheen kanssa emme ole mitenkään ylihyvissä väleissä, mutta koska rivitalossa vierekkäin asutaan ja lapsetkin ovat samanikäiset, niin tulee välillä kahviteltua välillä toistemme luona. Molemmat vanhemmat ovat rakennusalalla töissä ja heillä on 10-vuotias tyttö.

Nyt kun mietin tarkemmin, niin muutaman kuukauden sisällä on naapurin kahvimerkki vaihtunut, eikä kahvitarjoilutkaan ole enää kummosia, kun ennen kahvi oli Stockmannilta hankittua kallista merkkiä ja tarjoiluna kahvin kera oli aina runsaasti hedelmiä ja kakkua. Muutaman kuukauden sisällä on kahvi hankittu marketeista ja tarjoilu oli korkeintaan halppiskeksejä. Muista, kun jonkun aikaa sitten kävin naapurissa kahvilla ja mainitsin, että onpas kahvi erikoista, onkos naapuri merkkiä vaihtanut? Silloin nainen meni noloksi ja alkoi selittämään jotain epämääräistä, etteivät ole kerenneet Stockalla käydä. Ai, että kun tyhmää tietämätön olin.

Ajattelin jouluna kutsua ko. perheen meille syömään ja antaa siinä myös lapselle joululahjan. Rakennusalan työpaikoista en mityään tiedä, koska itse olen aivan toisella alalla. Saatuani tiedon naapurien tilanteesta, yritin käydä juttelemassa heidän kanssaan, mutta naapurin rouva väittää, että heillä on kaikki hyvin ja entiseen malliin töissä käyvät. Tosin, en ole pitkään aikaan nähnyt heidän aamulla minnekään lähtevän.

he eivät ainakaan voi kiusaantua.
        Voithan ostaa jotain halvalla ja viedä osan heille, jos he eivät halua puhua tilanteestaan, eivät he tahdo apuakaan kai.

• hmm....
        12 kirjoitti:

Jaa-a. Itse olen kokeillut nyt työtä saatuani noita kalliimpia kahvimerkkejä muutamaa laatua, enkä tajua, mikä niissä maksaa. Siirryin takaisin kultakatriinaan ja saludoon ja ostan edelleen tarjouksesta suurimman osan kahveistani. Tarjoilut, hmm..itse leipomalla olen aina saanut hyvät tarjoilut varsinkin kun työttömänä on ollut aikaa leipoa, enemmän tulee noita valmiskeksejä nyt laitettua vierasvaraksi kun käyn kokopäivätöissä. Pulla tulee ihan hyvää veteen eikä se kallista ole tehdä, muniakaan ei taikinaan välttämättä tarvitse. Kuivakakun saa tehtyä alle eurolla, aika vähän keksejä sillä hinnalla saa. Kääretorttukin on halpaa, kun laittaa täytteeksi vaikka tarjousvauvansosetta.

• laatukeitin
        hmm.... kirjoitti:

Jaa-a. Itse olen kokeillut nyt työtä saatuani noita kalliimpia kahvimerkkejä muutamaa laatua, enkä tajua, mikä niissä maksaa. Siirryin takaisin kultakatriinaan ja saludoon ja ostan edelleen tarjouksesta suurimman osan kahveistani. Tarjoilut, hmm..itse leipomalla olen aina saanut hyvät tarjoilut varsinkin kun työttömänä on ollut aikaa leipoa, enemmän tulee noita valmiskeksejä nyt laitettua vierasvaraksi kun käyn kokopäivätöissä. Pulla tulee ihan hyvää veteen eikä se kallista ole tehdä, muniakaan ei taikinaan välttämättä tarvitse. Kuivakakun saa tehtyä alle eurolla, aika vähän keksejä sillä hinnalla saa. Kääretorttukin on halpaa, kun laittaa täytteeksi vaikka tarjousvauvansosetta.

suurempi merkitys on kyllä kahvinkeittiessä. Itsellä oli 20 vuotta näitä keittimiä halvimmasta päästä. No ei nyt näitä 10 euron sentään. Yleensä vain Juhla mokasta sai siedettävää kahvia. 5 vuotta sitten pistin 179 euroa Mocca masteriin ja kyllä kannatti. Ei ole kahvimerkillä väliä ja halpiskahveistakin saa hyvää juotavaa kahvia.

• nuukuus kunniaan
        suosittele... kirjoitti:

suosittele """Entäpä, jos veisit salaa nimettömän ruokapaketin naapurisi portaille tai rahakuoren hänen postilaatikkoonsa? "", tunnollinen naapuri veisi varmaan poliisille rahat. Ja vaikka pitäisivätkin niin poteaisivat huonoa omatuntoa kun käyttävät rahaa joka ei ole heidän. Ruokapaketin saattaisi viedä joku toinen tai naapuri ei kehtaisi koskea.
        Tulee mieleen opiskeluvuosien aiaiset kujeet. Yksi kavereistamme opiskeli 500 km matkan päässä ja potesi vähänväliä rahapulaa. Saattoi pitkät ajat syödä pelkästään makaroonia ja tonnikalaa mitä 80-luvulla oli halvinta. Keräsimme kavereitten kanssa rahaa kasaan ja ostimme julmetun määrän makaroonipusseja ja lähetimme nimettöminä suressa latikossa postin kautta osoitettuna kaverille. Siinä oli kaverille parin vuoden tarpeet vaikka pelkästään niitä olisi syönnyt. Paljastuimme vasta pari kuukautta myöhemmin kun lähetimme vastaavan satsin tonnikalapurkkeja. eh, meiltä petti pokka kun hän kerran kertoi että on voittanut todella paljon ruokaa. Saman voisi kokeilla naapureillekin tosin vähän paremmalla ruokavalikoimalla..

tietysti mukaan nimetön viesti, jossa kerrotaan, kenelle paketti on tarkoitettu ja että se on vaikkapa pikkujoululahja.
        Ruokapakettiin samoin. Ruokatavaroiden pitää tietenkin olla avaamattomissa alkuperäispakkauksissaan.

• nuukuus kunniaan
        12 kirjoitti:

noin usein käyt naapurillasi kahvilla ja samalla kyyläämässä, niin kutsupa hänet joskus vuorollasi teille syömään niin että napa naukuu.
        Koko juttusi on pelkkää pelleilyä. Jos ihmisellä on todellinen tarve ja toisella todellinen halu auttaa, niin keinot kyllä löytyvät.

• provoa, provoa
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

tietysti mukaan nimetön viesti, jossa kerrotaan, kenelle paketti on tarkoitettu ja että se on vaikkapa pikkujoululahja.
        Ruokapakettiin samoin. Ruokatavaroiden pitää tietenkin olla avaamattomissa alkuperäispakkauksissaan.

älä puutu asioihin jotka eivät sinulle kuulu...vai provoko tämäkin taas oli..

• kuoli
        varattu tämäkin kirjoitti:

Toisaalta, lastenkin sanomisiin, vähän iästä riippuen on hyvä suhtautua kriittisesti. Eräs lapsi oli sanonut naapurille, että meillä ole ollut moneen päivään ruokaa, kun isänsä oli jäänyt työttömäksi. Isällä kuitenkin hyvä ansiosidonnainen ja äidillä työpaikka, ihan palturia oli naapurissa kertonuy, ehkä saadakseen sieltä jotain herkkuja - no naapuri tässä tapauksessa tiesi, että lapsi puhuu hölynpölyä, mutta kai jotain pientä olivat säälistä antaneet. Asiat voivat oikeastikin olla ihan hyvin, joskin tilapäisesti voi olla laskunmaksuvaikeuksia ja sitä leipäjonolla vähän saadaan korjattua.

lemmikkikani ja se kerrottiin lapsille(ei siis sepitetty mitään karkaus-juttua).
        Lapsi kertoi koulussa, että kani myytiin, että saatiin ostettua tv... ;o)

• laatukeitin kirjoitti:

suurempi merkitys on kyllä kahvinkeittiessä. Itsellä oli 20 vuotta näitä keittimiä halvimmasta päästä. No ei nyt näitä 10 euron sentään. Yleensä vain Juhla mokasta sai siedettävää kahvia. 5 vuotta sitten pistin 179 euroa Mocca masteriin ja kyllä kannatti. Ei ole kahvimerkillä väliä ja halpiskahveistakin saa hyvää juotavaa kahvia.

Keitin kyllä tekee ison eron, mutta siitähän me ei päästä mihinkään että saludo on kitkerää paskaa. Eikös siinä saludon mainoksessakin ollut aikoinaan slogani "Kutsumattomille vieraille"? :)

• nuukuus kunniaan
        hulluMunapää kirjoitti:

Keitin kyllä tekee ison eron, mutta siitähän me ei päästä mihinkään että saludo on kitkerää paskaa. Eikös siinä saludon mainoksessakin ollut aikoinaan slogani "Kutsumattomille vieraille"? :)

juo ollenkaan kahvia. Säästyy monelta harmilta ja rahanmenolta, ja terveys säilyy parempana.

• Jyrki Vanhanen
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

noin usein käyt naapurillasi kahvilla ja samalla kyyläämässä, niin kutsupa hänet joskus vuorollasi teille syömään niin että napa naukuu.
        Koko juttusi on pelkkää pelleilyä. Jos ihmisellä on todellinen tarve ja toisella todellinen halu auttaa, niin keinot kyllä löytyvät.

Ihme viestejä, "kutsu kylään ja tarjoa kahvit, ateria ym. mutta älä vahingossakaan puhu mitään köyhyydestä.." Mitä vittua? JOULULAHJA.. tottakai naapurit pitäisi kutsua välillä kahville tai syömään, kaikille tutuille annetaan jouluna lahjoja oli hän sitten köyhä tai rikas. Tietysti pitää puhua köyhyydestä suoraan! Suomessa elää 900 000, joidenkin tutkimusten mukaan 1,3Milj. vähätuloista köyhää..Ja pommi kytee. Turha sitä on hyssytellä miten kusessa Suomi on, työpaikat on mennyt ulkomaisille vuokratyöfirmoille, valtion yhtiöt ja omaisuus on lähes kokonaan myyty ulkomaille, kierot politiikot on kusettanut taskuihinsa aika helvetisti lihavien vuosien aikana esim. tälleen pintaraapaisuna mistä muusta hommasta pääsee 2500e/kk eläkkeelle 4 vuoden työpanoksen jälkeen? Mitenköhän monta tällaista 4 vuoden kansanedustajan "eläkettä" maksetaan tällä hetkellä, hyvinhän sillä rahalla jo elelee jossain epsanjassa. Nostetaan orjien eläkeikä 80 vuotiaaksi, ite jauhetaan paskaa neljä vuotta, jos nyt jaksaa edes sitä paskaa jauhaa, se on vaan niin paljon helpompi painaa "tyhjä" tai "poissa"..(eikös ne normaalityössä käyneet eläkeläiset ole jo eläkkeensä itse maksanut verojen ja tel lel mitävitun näitä nyt onkaan maksujen muodossa?) Ai ei? Aha kukakohan kusetti? Meni vähän aiheesta ohi. Köyhyys tulee lisääntymään rajusti suomessa lähivuosina, täällä on jo slummeja. Kiitos EUn ja holtittoman maahanmuuttopolitiikan,(ja mitä vitun järkeä meidän on ottaa miljarditolkulla velkaa että voidaan maksella toisten maiden velkoja???) No äkkiäkös ne sen repii duunarin selkänahasta (niin ne kai ajatteli) suomi (tarkoituksella pienellä) on myyty. NO MITÄ VÄLIÄ KUN ENSI KEVÄÄNÄ PÄÄSEE ELÄKKEELLE. vittu mitä touhua

• Ipa63

yksinkertainen keino : kutsu naapurit syömään jonkun tekosyyn varjolla ( = hääpäivä , kihlajaisten vuosipäivä , asunnon käyttöön oton vuosipäivä ,
      tai mitä tahansa muuta ) ja ruokailun jälkeen anna `tähteet `mukaan ( tietenkin teet jo valmiiksi liikaa ruokaa ) . Tarjoa myöskin leipää ja maitoa ( jos sellaista juovat ) , koska teillä on LIIKAA . Jos kieltäytyvät , sano nätisti että silloin sinun täytyy heittää ne roskiin ja se olisi sääli , ja kai te tietäisitte jonkun joka näitä tarvitsisi . On toiminut meillä , henkilön ei ole tarvinnut hävetä ruoka- avusta eikä selitellä turhia

• 12

Haluan juuritämän viestin kirjoittajaa kiittää neuvosta. Monen muun vastanneen viestin taso on ala-arvoista tai täysin off topic. Ei ole kenellekään salaisuus tämän keskustelupalstan taso.

Kutsuin naapurini hyvin varovaisesti syömään meille kylään ja ylimääräiseksi jääneen ruoan pakkasin heille mukaan sen varjolla, ettei mene roskiin. Eivät he kieltäytyneet eivätkä hyväksyneet, joten pakkasin vaan paketit heille mukaan ja annoin hiljaisuudessa.

Juttelin naapurin rouvan kanssa ja kyllähän minulle avautui kun ahdistus tuntui olevan hirvittävä; työttömiä ja velkahelvetissä, mutta haluavat pitää viimeisen mikä heillä on jäljellä eli ylpeytensä. Oli aivan kauheaa kuulla tuon naisen kertomuksen köyhyyskuilusta. Jotenkin olen aina ajatellut, että köyhyys on ikään kuin "omasta tahdostaan" eli ei hankita kunnollista koulutusta ja istutaan kotona itsesäälissä kylpemässä. Mutta eipä se niin kai olekaan, vaan ei ole kukaan ihminen vakuutetta köyhyydeltä. Jotenkin se, että myös akateemisen koulutuksen saaneet henkilöt eivät löydä töitä on sittenkin totta. En kuvitellutkaan, että asiat voivat olla niin...

• 378

Koska olet niin varoissa, osta ok-talo, niin ei naapurin tarvitse katsella tuollaisia kahvipakettien brändien perään katsojia.

• Käkkis

Minä lalitoin köyhön naapurin postilootaan ruokapaketin, säilykkeitä näkkäriä ja hetelmiä :) toimii.

• :D:D:D:(
        Käkkis kirjoitti:

Minä lalitoin köyhön naapurin postilootaan ruokapaketin, säilykkeitä näkkäriä ja hetelmiä :) toimii.

No ei sillä määrällä vielä kannata henkseleitään paukutella, mikä postilaatikkoon mahtuu!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7250
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3418
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      158
      1719
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      318
      1682
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1375
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      249
      1217
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe