Pitäisikö erota kirkosta koska en usko jumalaan ja muutenkin rikon kymmenestä käskystä melkein kaikkia?
Ainut asia mistä pidän ovat kirkossa on sen suorittaman häät,hautajaiset ym. Haluaisin ainakin itselleni kunnon hautajaiset. Tuntuu hölmöltä maksaa kirkollisveroa tyhjästä. Jos eroaisin ja liittyisin myöhemmin jos siltä tuntuu?
Pitäisikö erota?
20
285
Vastaukset
- piipaapiipaapii
Ei se kirkko kyllä sun hautajaisia järjestä, vaan sun sukulaisesi.
Jos sulla ei sukulaisia tai muita tuomassa kukkapuskia haudalle, niin melko vaatimattomasti ne sut varmaan sinne maahan lykkää.
Et hautaasten tähden tuskin kannattaa kirkkoon kuulua. Minäkin rikon kymmentä käskyä jatkuvasti, samoin muutkin kristityt. Ei kukaan meistä ole täydellinen, eikä tarvitsekaan. Kaikki tarvitsemme anteeksiantamusta ja uudelleen alkamisen mahdollisuuksia, ja niitä Jumala meille rakkaudessaan loputtomasti tarjoaa.
Hautaan siunaamisissa tulee noudattaa vainajan tahtoa, ketään ei saa siunata vastoin vakaumustaan. Luulen, että tulevaisuudessa kirkkona joudumme terävöittämään tätä linjaa suhteessa kirkkoon kuulumattomiin: jos ihminen eläessään haluaa ottaa etäisyyden kirkkoon, onko silloin oikein piirtää ristiä hänen haudalleen?
Kirkollisveron suhteen on toisaalta niin, että lääke "tyhjästä" maksamiseen on yksinkertaisesti siinä, että palveluja käyttää enemmän. Ensimmäinen askel voisi olla seurakuntavaaleissa äänestäminen, ennakkoäänestys alkaa huomenna. Jokaisella äänellä on merkitystä! Toisaalta moni näkee myös niin, että jäsenyydellään mahdollistaa monta hyvää asiaa tässä maassa, esim. lasten ja nuorten kerhoja, iltapäiväkerhoja, diakoniatyötä, jolla autetaan kaikkein heikommassa asemassa olevia jne. Eräs ihminen kertoi, että useita vuosia jatkunut ruoan ja vaatteiden jakaminen Helsingin Herttoniemessä on hänen syynsä kuulua kirkkoon ja sitä kautta ylläpitää tätä tukimuotoa.
Ystävällisesti,
jarmo kokkonen, pastori"Minäkin rikon kymmentä käskyä jatkuvasti, samoin muutkin kristityt. Ei kukaan meistä ole täydellinen, eikä tarvitsekaan. Kaikki tarvitsemme anteeksiantamusta ja uudelleen alkamisen mahdollisuuksia, ja niitä Jumala meille rakkaudessaan loputtomasti tarjoaa. "
Ihan ajatusleikkinä: Jos Hitler oli vähän mielenvikainen ja iltaisin huomasi mitä hirveyksiä oli taas määrännyt tehtäväksi , pyysi niitä sydämmensäpohjasta anteeksi - tarjosiko jumala jokakerran anteeksiannon . Menikö Aatu jokailta synnittömänä nukkumaan , myös viimeisenä iltanaan ?- äänetön äänioikeus?
Kun nyt kaiken aikaa korostetaan, kuinka tärkeää on äänestää - MIKSI kirkko hyväksyy sopuvaalit?
Totta kai voi sanoa, kuten minullekin on sanottu, että olisit asettunut ehdokkaaksi tai olisit hankkinut toisen vaaliyhdistyksen. Mutta kun ei vain kerta kaikkiaan minulle eikä varmaan monelle muullekaan tullut edes mieleen sopuvaalit, kun aina ennenkin täällä on pidetty vaalit.
Tuntuu todella epäreilulta lukea kaiken aikaa, kuinka nyt pitää jokaisen äänestää - ja itse EI SAA äänestää, vaikka äänioikeutettu onkin. - Jetro
iota-iota kirjoitti:
"Minäkin rikon kymmentä käskyä jatkuvasti, samoin muutkin kristityt. Ei kukaan meistä ole täydellinen, eikä tarvitsekaan. Kaikki tarvitsemme anteeksiantamusta ja uudelleen alkamisen mahdollisuuksia, ja niitä Jumala meille rakkaudessaan loputtomasti tarjoaa. "
Ihan ajatusleikkinä: Jos Hitler oli vähän mielenvikainen ja iltaisin huomasi mitä hirveyksiä oli taas määrännyt tehtäväksi , pyysi niitä sydämmensäpohjasta anteeksi - tarjosiko jumala jokakerran anteeksiannon . Menikö Aatu jokailta synnittömänä nukkumaan , myös viimeisenä iltanaan ?Tässä on taas tää hauska juttu.
Kun kirkon edustajalle kerrotaan kuinka ideologia
sotii itseään vastaan, vaietaan eikä kehdata myöntää,
ettei koko uskonnossa ole paljoa järkeä :D
...ja vielä ateistille jaksaa kertoa "jumalan" toimia :/ - Kristinuskon kirja.
äänetön äänioikeus? kirjoitti:
Kun nyt kaiken aikaa korostetaan, kuinka tärkeää on äänestää - MIKSI kirkko hyväksyy sopuvaalit?
Totta kai voi sanoa, kuten minullekin on sanottu, että olisit asettunut ehdokkaaksi tai olisit hankkinut toisen vaaliyhdistyksen. Mutta kun ei vain kerta kaikkiaan minulle eikä varmaan monelle muullekaan tullut edes mieleen sopuvaalit, kun aina ennenkin täällä on pidetty vaalit.
Tuntuu todella epäreilulta lukea kaiken aikaa, kuinka nyt pitää jokaisen äänestää - ja itse EI SAA äänestää, vaikka äänioikeutettu onkin.Ajattele mitä kirkko antaa sinulle ? Jonkun rituaalin takia ei ole mitään ideaa olla jäsen. Hyväntekeväisyys organisaatioita on useita. Jos haluat myöhemmin liittyä uudestaan ajattelusi mukaisesti, niin sekin on ok. Tee itse rohkea päätös ja elä sen mukaan. Aina voi rakentaa elämää uudestaan eteenpäin.
"Kannattaa kuulua"
Jaahas. Katsotaanpa perusteluja...
"Minäkin rikon kymmentä käskyä jatkuvasti, samoin muutkin kristityt. Ei kukaan meistä ole täydellinen, eikä tarvitsekaan. Kaikki tarvitsemme anteeksiantamusta ja uudelleen alkamisen mahdollisuuksia, ja niitä Jumala meille rakkaudessaan loputtomasti tarjoaa."
Se että pappi rikkoo kymmentä käskyä, ei kyllä rohkaise kuulumaan kirkkoon, vaan mieluummin eroamaan siitä.
Hyvää moraalia voi noudattaa kirkon ulkopuolellakin ja jopa ilman uskoa. Lisäksi Jumalan rakkauteen ja armoon voi mainiosti uskoa ilman kirkkoakin.
Muuten, kun pastori tuossa liittää kirkkoon kuulumisen ja uskon toisiinsa, niin eikös hän samalla epäsuorasti kehoita uskonnottomia eroamaan?
"Hautaan siunaamisissa tulee noudattaa vainajan tahtoa, ketään ei saa siunata vastoin vakaumustaan. Luulen, että tulevaisuudessa kirkkona joudumme terävöittämään tätä linjaa suhteessa kirkkoon kuulumattomiin: jos ihminen eläessään haluaa ottaa etäisyyden kirkkoon, onko silloin oikein piirtää ristiä hänen haudalleen?"
Oho! Tuohan on kirkon edustajalta todella raadollista ajattelua. Miksi ihmeessä kristinuskovaisille ei voitaisi järjestää kristillisiä hautajaisia vaikkeivät he olisi kirkkoon kuuluneetkaan? Jos ketään ei saa siunata vastoin vakaumustaan, niin eikö vastavuoroisesti kaikilla pitäisi olla oikeus tulla siunatuksi vakaumuksensa mukaisesti?
Jo ajatteluna tuo edustaa halua kiristyksen harjoittamiseen. Jos tuollainen syrjintä ja kiristys pantaisiin käytäntöön, niin sillä epäilemättä pidettäisiin jäsenenä monia, joilla ei eläessään ole ollut minkäänlaista tunnesidettä kirkkoon, mutta joille hautauksen yhteydessä pyydettävä siunaus saattaisi lopulta olla ainoa syy kuulua seurakuntaan. Loogista se siis epäilemättä olisi, ja kirkon tyyliin sopivaa, mutta hyvin raadollista.
"Kirkollisveron suhteen on toisaalta niin, että lääke "tyhjästä" maksamiseen on yksinkertaisesti siinä, että palveluja käyttää enemmän."
Tietenkin kristinusko myös uskonnon osalta perustuu hyvin pitkälle omanvoitonpyynteisyyteen (tavoitellaan henkilökohtaista palkintoa) - mistä voisi kirjoitella vaikka erillisen aloituksen - mutta tässä pastori ratsastaa iloisesti ihmisen ahneudella ja suorastaan kehoittaa siihen. Olisi kuitenkin aika absurdia alkaa käyttää palveluja, joille ei luontaisesti koe olevan tarvetta, vain sen tähden, että saisi menettämilleen rahoille katetta.
Samaa logiikkaa käyttäen voi tietenkin mennä askeleen pidemmälle ja käyttää niitä palveluita vaikka ei jäsenmaksua maksaisikaan. Eihän kirkko toistaiseksi ainakaan ole kieltänyt keneltäkään jumalanpalveluksiin osallistumista. Eikä pastori tarkista jäsenrekisteristä, kuuluuko hänen kanssaan hengellisistä asioista keskusteleva ihminen seurakuntaan vai ei.
"Ensimmäinen askel voisi olla seurakuntavaaleissa äänestäminen, ennakkoäänestys alkaa huomenna. Jokaisella äänellä on merkitystä!"
Todellakin ensimmäinen askel. Äänestää ensin vaalilipukkeella ja sitten jaloillaan. :-)
"Toisaalta moni näkee myös niin, että jäsenyydellään mahdollistaa monta hyvää asiaa tässä maassa, esim. lasten ja nuorten kerhoja, iltapäiväkerhoja, diakoniatyötä, jolla autetaan kaikkein heikommassa asemassa olevia jne. Eräs ihminen kertoi, että useita vuosia jatkunut ruoan ja vaatteiden jakaminen Helsingin Herttoniemessä on hänen syynsä kuulua kirkkoon ja sitä kautta ylläpitää tätä tukimuotoa. "
Jos ihminen ei halua rynnätä kuormittamaan kirkon palveluita, vaan tahtoo pyyteettömästi osallistua hyväntekeväisyyteen ja humanitääriseen avustustoimintaan, niin kymmenykset voi antaa suoraan varsinaisille humanitäärisille avustusorganisaatiolle ja katastrofirahastoille, jotka hoitavat ne perille kirkkoa paremmalla hyötysuhteella. Naapurin lapsiperhettä tai vanhuksia voi auttaa tekemällä käytännön palveluksia ja kaikenlaista talkootyötä on tarjolla ilman, että kukaan kyselisi kuuluuko kirkkoon vai ei. Minä olen muuten kuvitellut, että kun kirkko jakaa EU:n ruoka-apua köyhille, niin se tapahtuu vapaaehtoisvoimin, jolloin se kirkollisvero ei kohdennu siihen ruoka-apuun. Eikä niitä jaettavia vaatteitakaan ole taidettu verovaroin ostaa.
Kaikenkaikkiaan pastori Kokkosen tarjoamat perustelut kirkossa pysymiselle olivat mielestäni hakemalla haettuja hataria tekosyitä, jotka eivät kaatumatta kestä lähempää tarkastelua.- Kääntynyt
iota-iota kirjoitti:
"Minäkin rikon kymmentä käskyä jatkuvasti, samoin muutkin kristityt. Ei kukaan meistä ole täydellinen, eikä tarvitsekaan. Kaikki tarvitsemme anteeksiantamusta ja uudelleen alkamisen mahdollisuuksia, ja niitä Jumala meille rakkaudessaan loputtomasti tarjoaa. "
Ihan ajatusleikkinä: Jos Hitler oli vähän mielenvikainen ja iltaisin huomasi mitä hirveyksiä oli taas määrännyt tehtäväksi , pyysi niitä sydämmensäpohjasta anteeksi - tarjosiko jumala jokakerran anteeksiannon . Menikö Aatu jokailta synnittömänä nukkumaan , myös viimeisenä iltanaan ?Minä vastaisin tuohon että ei. Jumala on hyvä ja armollinen mutta myös kiivas Jumala. sen moni kirkon edustaja tahtoo unohtaa ja Häntä kuvataan vain rakkauden perikuvana. Vaikka raamattu itse tähdentää myös kiivautta.
Toisekseen Raamatussa kerrotaan (en muista mikä kohta, en ole innokas lukemaan raamattua valitettavasti) kerrotaan syntisestä jolle Jumala oli antanut monta mahdollisuutta ja joka kerta tämä oli kääntänyt Hänelle selkänsä. raja kulkee - yllättävän lähelläkin varsinkin jos sattuu olemaan lauman paimen.
"minäkin rikon kymmentä käskyä jatkuvasti" - kymmenen käskyä ei luulisi olevan vaikea uskovana pitää.. varsinkaan pappina.
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu. - vain_ihminen
Kääntynyt kirjoitti:
Minä vastaisin tuohon että ei. Jumala on hyvä ja armollinen mutta myös kiivas Jumala. sen moni kirkon edustaja tahtoo unohtaa ja Häntä kuvataan vain rakkauden perikuvana. Vaikka raamattu itse tähdentää myös kiivautta.
Toisekseen Raamatussa kerrotaan (en muista mikä kohta, en ole innokas lukemaan raamattua valitettavasti) kerrotaan syntisestä jolle Jumala oli antanut monta mahdollisuutta ja joka kerta tämä oli kääntänyt Hänelle selkänsä. raja kulkee - yllättävän lähelläkin varsinkin jos sattuu olemaan lauman paimen.
"minäkin rikon kymmentä käskyä jatkuvasti" - kymmenen käskyä ei luulisi olevan vaikea uskovana pitää.. varsinkaan pappina.
3. Pyhitä lepopäivä.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu."minäkin rikon kymmentä käskyä jatkuvasti" - kymmenen käskyä ei luulisi olevan vaikea uskovana pitää.. varsinkaan pappina.
3. Pyhitä lepopäivä.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
-----
Varmasti suurin osa sanoisi, että esimerkiksi käskyä "älä tapa" on helppo noudatta. Enhän minäkään koskaan ole tappanut ketään. Siinä (harmi kyllä?) tarkoitetaan tappamistä vähän laajemmassa mittakaavassa kuin hengen ottamisella. Tappamista on jo henkinen "tappaminen", loukkaaminen, alistaminen, haukkuminen/kiusaaminen... Entäpä tuo väärän todistuksen lausuminen? Onko maailmassa ihmisiä, jotka eivät koskaan olisi vahingossakaan juoruilleet kuulopuheita eteenpäin? Tai omaa tietämättömyyttään/ennakkoluuloisuuttaan puhuneet epätosia asioita jostakin ihmisestä tai ihmisryhmästä?
Eiköhän se kymmenen käskyn noudattaminen on ihan yhtä vaikeaa jokaiselle ihmiselle, ammatista tai uskosta huolimatta. - Kääntynyt
vain_ihminen kirjoitti:
3. Pyhitä lepopäivä.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
-----
Varmasti suurin osa sanoisi, että esimerkiksi käskyä "älä tapa" on helppo noudatta. Enhän minäkään koskaan ole tappanut ketään. Siinä (harmi kyllä?) tarkoitetaan tappamistä vähän laajemmassa mittakaavassa kuin hengen ottamisella. Tappamista on jo henkinen "tappaminen", loukkaaminen, alistaminen, haukkuminen/kiusaaminen... Entäpä tuo väärän todistuksen lausuminen? Onko maailmassa ihmisiä, jotka eivät koskaan olisi vahingossakaan juoruilleet kuulopuheita eteenpäin? Tai omaa tietämättömyyttään/ennakkoluuloisuuttaan puhuneet epätosia asioita jostakin ihmisestä tai ihmisryhmästä?
Eiköhän se kymmenen käskyn noudattaminen on ihan yhtä vaikeaa jokaiselle ihmiselle, ammatista tai uskosta huolimatta.Ihminen on ihminen, siinä olet oikeassa ja minun olisi pitänyt tuoda tämä myös omassa kirjoituksessani selkeämmin esiin, jokainen lankeaa joskus. Mutta on eri asia jos rikkoo jatkuvasti.
Heidät jotka tuntevat lain, tuomitaan lain mukaan ja heidät jotka eivät lakia tunne tuomitaan ymmärryksen mukaan. Kun ihminen tulee uskoon, laki kirjoitetaan hänen sydämmeensä, kun tekee syntiä laki polttaa sydämmessä ja "pakottaa" katumukseen ja anteeksi pyytämiseen myös häneltä ketä vastaan on rikkonut, ei pelkästään Jumalalta.
Maailmassa on varmasti ihmisiä jotka rikkovat jatkuvasti näitä lakeja, mutta en usko heidän olevan uskossa. Uskovaisetkin lankeavat ja tekevät syntiä, se on totta. Mutta meillä on synnintunto joka "pakottaa" parannukseen, eikä siis itsessään mahdollista jatkuvaa lain rikkomista.
Hedelmistäänhän se puukin tunnetaan. - vain_ihminen
Kääntynyt kirjoitti:
Ihminen on ihminen, siinä olet oikeassa ja minun olisi pitänyt tuoda tämä myös omassa kirjoituksessani selkeämmin esiin, jokainen lankeaa joskus. Mutta on eri asia jos rikkoo jatkuvasti.
Heidät jotka tuntevat lain, tuomitaan lain mukaan ja heidät jotka eivät lakia tunne tuomitaan ymmärryksen mukaan. Kun ihminen tulee uskoon, laki kirjoitetaan hänen sydämmeensä, kun tekee syntiä laki polttaa sydämmessä ja "pakottaa" katumukseen ja anteeksi pyytämiseen myös häneltä ketä vastaan on rikkonut, ei pelkästään Jumalalta.
Maailmassa on varmasti ihmisiä jotka rikkovat jatkuvasti näitä lakeja, mutta en usko heidän olevan uskossa. Uskovaisetkin lankeavat ja tekevät syntiä, se on totta. Mutta meillä on synnintunto joka "pakottaa" parannukseen, eikä siis itsessään mahdollista jatkuvaa lain rikkomista.
Hedelmistäänhän se puukin tunnetaan."Maailmassa on varmasti ihmisiä jotka rikkovat jatkuvasti näitä lakeja, mutta en usko heidän olevan uskossa. Uskovaisetkin lankeavat ja tekevät syntiä, se on totta. Mutta meillä on synnintunto joka "pakottaa" parannukseen, eikä siis itsessään mahdollista jatkuvaa lain rikkomista."
No eipä tuo uskovaisuus tee kenestäkään tässä(kään) suhteessa parempaa ihmistä. Vaikka kuinka hyväksi ihmiseksi pyrkisi ja koettaisi "lain kirjanta" totella, niin se ei vaan ihmiseltä onnistu... mikä ei tarkoita sitä, etteikö sitä silti tulisi yrittää, mutta se on hyv tiedostaa ja ymmärtää ettei ole muita parempi tässäkään suhteessa. Mutta kyllä uskova ihminen rikkoo toisiaan ja Jumalaa vastaan ihan yhtälailla, ja jatkuvasti, ja mielestäni on melko "omahyväistä" sanoa että näin ei olisi.
Jotenkin minun on mahdoton uskoa, että uskova ihminen kadehtisi toista yhtään sen vähempää kuin joku muu, että uskova erehtyisi ajattelemaan pahaa toisesta ihmisestä, ettei uskova loukkaisi toista ihmistä, ettei uskova välillä palvoisi rahaa/omaa hyveellisyyttään/omaa ahkeruuttaan/tupakkaa jne, ettei uskovalla olisi "lihallisia ajatuksia" ihan yhtä paljon kuin jollakulla muulla...
Joskus tuntuu, että uskovilla on ylpeyden pahe (kuolemansynti) oman hyvyytensä/hyveellisyytensä kanssa. Tai sitten ollaan ylpeitä siitä, että ollaan niin nöyriä...
Joku viisaasti sanoikin, että pitäisi keskittyä enemmän pitämään huoli oman sydämensä puhtaudesta, kuin muiden. "kuinka näet roskan veljesi silmässä, muttet huomaa että omassa silmässäsi on hirsi?" - j.j.j.j.j.j.j.
iota-iota kirjoitti:
Ihan ajatusleikkinä: Jos Hitler oli vähän mielenvikainen ja iltaisin huomasi mitä hirveyksiä oli taas määrännyt tehtäväksi , pyysi niitä sydämmensäpohjasta anteeksi - tarjosiko jumala jokakerran anteeksiannon . Menikö Aatu jokailta synnittömänä nukkumaan , myös viimeisenä iltanaan ?Uskoon tullut pyrkii eroon pahan teosta. Jumalaa ei voi huijata pyytämällä jatkuvasti anteeksi ja loputtomiin toistaa pahoja tekojaan. Sellainen ihminen ei ole uskossa. Luuletko että Hitler oli uskossa ja pyrki pahan sijasta tekemään hyvää? Siinäpä sulle vähän mietittävää.
- fghga
Kääntynyt kirjoitti:
Ihminen on ihminen, siinä olet oikeassa ja minun olisi pitänyt tuoda tämä myös omassa kirjoituksessani selkeämmin esiin, jokainen lankeaa joskus. Mutta on eri asia jos rikkoo jatkuvasti.
Hedelmistäänhän se puukin tunnetaan.Keneltä pitää ensin pyytää anteeksi, Jumalalta vai häneltä, jota on rikkonut?
Entä jos ei pyydä molemmilta, sillä usein se näkyy olevan niin, että uskovaiset vain Jumalalta pyytelevät. - Pakanan tulkinta
vain_ihminen kirjoitti:
3. Pyhitä lepopäivä.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
-----
Eiköhän se kymmenen käskyn noudattaminen on ihan yhtä vaikeaa jokaiselle ihmiselle, ammatista tai uskosta huolimatta.Julkipakanana pudottaisin pois nuo kaksi ensimmäistä kohtaa ja tässä ovat omat tulkintani niistä kahdeksasta muusta käskystä:
3. Pyhitä lepopäivä.
- olen onneksi aina ollut sen kaltaisissa töissä, joissa on noudatettu lähinnä virka-aikaa (ma-pe klo 8-16), mutta en koe että esim. kauppojen sunnuntaiaukiolojen lisääminen oli työntekijöiden kannalta mikään hyvä uudistus eikä niitä voi verrata vaikkapa sairaaloiden toimintaan.
- vanhempiin kannattaa olla hyvät välit
5. Älä tapa.
- vaikkapa olen saanut armeijassa ns. taistelijan koulutuksen, en ole tietääkseni tappanut ketään ihmistä, ja koska en ole ammatiltani teurastaja enkä harrasta metsästystä enkä kalastusta en ole myöskään tappanut hyönteisiä suurempia eläimiä; edesmennyt kissani oli kyllä kova poika saalistamaan; syön silti naudan, sian ja kanan lihaa.
6. Älä tee aviorikosta.
- arvostan ihmisiä, jotka pitivät lupauksensa ja ovat lojaaleja; ei pidä luvata semmoista mistä ei pysty pitämään kiinni.
7. Älä varasta.
- esimerkiksi kaikki minun omistamani musiikkitalenteet ovat LP- ja CD-levyinä, eikä minulla ole tarvetta laittomaan nettilataamiseen; kunnioitan tekijänoikeuksia oli sitten kysymys kirjallisuudesta, elokuvista, musiikista tai muusta luovasta toiminnasta.
- tämä tarkoittanee sitä että ei pidä valehdella, mutta jos haluaa olla totuuden puhuja, kannattanee miettiä miten asiansa ilmaisee.
- olen ihan tyytyväinen omaan kohtuulliseen elintasooni eikä minulla ole suurempaa tarvetta kilvoitella esim. auto- tai asuntomarkkinoilla.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu
- minulle riittää yksi nainen enkä ole kiinnostunut pomon hommista tai karjanhoidosta. - Kääntynyt
vain_ihminen kirjoitti:
"Maailmassa on varmasti ihmisiä jotka rikkovat jatkuvasti näitä lakeja, mutta en usko heidän olevan uskossa. Uskovaisetkin lankeavat ja tekevät syntiä, se on totta. Mutta meillä on synnintunto joka "pakottaa" parannukseen, eikä siis itsessään mahdollista jatkuvaa lain rikkomista."
No eipä tuo uskovaisuus tee kenestäkään tässä(kään) suhteessa parempaa ihmistä. Vaikka kuinka hyväksi ihmiseksi pyrkisi ja koettaisi "lain kirjanta" totella, niin se ei vaan ihmiseltä onnistu... mikä ei tarkoita sitä, etteikö sitä silti tulisi yrittää, mutta se on hyv tiedostaa ja ymmärtää ettei ole muita parempi tässäkään suhteessa. Mutta kyllä uskova ihminen rikkoo toisiaan ja Jumalaa vastaan ihan yhtälailla, ja jatkuvasti, ja mielestäni on melko "omahyväistä" sanoa että näin ei olisi.
Jotenkin minun on mahdoton uskoa, että uskova ihminen kadehtisi toista yhtään sen vähempää kuin joku muu, että uskova erehtyisi ajattelemaan pahaa toisesta ihmisestä, ettei uskova loukkaisi toista ihmistä, ettei uskova välillä palvoisi rahaa/omaa hyveellisyyttään/omaa ahkeruuttaan/tupakkaa jne, ettei uskovalla olisi "lihallisia ajatuksia" ihan yhtä paljon kuin jollakulla muulla...
Joskus tuntuu, että uskovilla on ylpeyden pahe (kuolemansynti) oman hyvyytensä/hyveellisyytensä kanssa. Tai sitten ollaan ylpeitä siitä, että ollaan niin nöyriä...
Joku viisaasti sanoikin, että pitäisi keskittyä enemmän pitämään huoli oman sydämensä puhtaudesta, kuin muiden. "kuinka näet roskan veljesi silmässä, muttet huomaa että omassa silmässäsi on hirsi?"Ei se, että on synnintunto teekkään toisesta yhtään sen parempaa kuintoisesta. Siitähän tässä ei ollutkaan kyse, vaan siitä, että tunnemme synninpainon paljon voimakkaampana kuin ei uskova ja siksi , uskallan edelleen näin väittää, pitää meidät enemmän poissa synnistä.
Missään nimessä ihmisinä se ei tee meistä yhtään sen parempaa. Synnintunto ei ole lähtöisin meistä vaan Jumalasta, emmekä voi ottaa siitä kunniaa itsellemme.
Kunnioitan katsontojasi ja hyväksyn ne. Minun katsantoni on edelleen sama, mutta se ei tarkoita että olisin parempi kuin sinä. - Kääntynyt
vain_ihminen kirjoitti:
"Maailmassa on varmasti ihmisiä jotka rikkovat jatkuvasti näitä lakeja, mutta en usko heidän olevan uskossa. Uskovaisetkin lankeavat ja tekevät syntiä, se on totta. Mutta meillä on synnintunto joka "pakottaa" parannukseen, eikä siis itsessään mahdollista jatkuvaa lain rikkomista."
Joku viisaasti sanoikin, että pitäisi keskittyä enemmän pitämään huoli oman sydämensä puhtaudesta, kuin muiden. "kuinka näet roskan veljesi silmässä, muttet huomaa että omassa silmässäsi on hirsi?"Ei se, että on synnintunto teekkään toisesta yhtään sen parempaa kuintoisesta. Siitähän tässä ei ollutkaan kyse, vaan siitä, että tunnemme synninpainon paljon voimakkaampana kuin ei uskova ja siksi , uskallan edelleen näin väittää, pitää meidät enemmän poissa synnistä.
Missään nimessä ihmisinä se ei tee meistä yhtään sen parempaa. Synnintunto ei ole lähtöisin meistä vaan Jumalasta, emmekä voi ottaa siitä kunniaa itsellemme.
Kunnioitan katsontojasi ja hyväksyn ne. Minun katsantoni on edelleen sama, mutta se ei tarkoita että olisin parempi kuin sinä. - Kääntynyt
fghga kirjoitti:
Keneltä pitää ensin pyytää anteeksi, Jumalalta vai häneltä, jota on rikkonut?
Entä jos ei pyydä molemmilta, sillä usein se näkyy olevan niin, että uskovaiset vain Jumalalta pyytelevät.Tuskin tuohon on mitään järjestystä olemassa, itse aina pyrin selvittämään välini ihmisten kanssa ensin.
- Kössönöm
että kirkon ensisijainen tehtävä on levittää evankeliumia, sii tätä liirumlaarumia, jossa luvataan uskovalle taivaspaikka ja ei-uskovalle ositetaan tie helvettiin.
Helvetti-oppi on juuri kristinuskon ydin. Miksi te sen olette saarnoistanne jättäneet pois?
- Rompix
Ei tietenkään kannata erota! Eroaisitko sinä metsästysseurasta vaikket metsästäisikään tai pitäisi eläinten ampumisesta? Et tietenkään! Sinun kannattaa pysyä jäsenenä ja vaikuttaa sisältäpäin seuraavissa hallituksen vaaleissa. Kannattaa äänestää sellaista edustajaa, joka kannattaa eläinten ampumisen lopettamista ja retkeilyä tms. Älä äänestä jaloillasi vaan päälläsi. Eihän se eläinten ampuminen eroamalla lopu vaan silloin vain heikennät eläinten asemaa ja annat ampujille ylivallan seurassa. Eikö olisikin tekopyhää ostaa kaupasta lihaa, mutta ei kuulua metsästysseuraan? Jos et koe saavasi vuosimaksullesi vastinetta, voisit myös kokeilla lähteä mukaan jahtiin vaikka ajomieheksi.
- Usko "OneShot" Mäki
Eräs ihminen muuten kertoi minulle erään kerran ihan oikeasti, että useita vuosia jatkunut riistanhoitotyö on hänen syynsä kuulua metsästysseuraan ja sitä kautta ylläpitää tätä tukimuotoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565390Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1141617
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2341576- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3141127Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3061058