Raamatun tulkinta

Tietyt asiat eivät ole tulkinnan varaisia Raamatussa,,,Usko Jeesukseen tiennä Taivaaseen, paranuksen teko, Kaste(Raamatulinen upotuskaste) Myös avioliitto miehen ja naisen välillä..Kun vaan seuraa keskustelua Raamatun arvovallasta,,niin tulkintakysymys on ensimäinen kommenti monesti,,.Jumalan Sana on elävää,,mutta muutumaton.Aamen

59

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metodit

      esim. helluntaina 3000 ihmistä sai vihmontakasteen, isoja ryhmiä ihmisiä kastettiin samalla kertaa.

      Jeesuksen kaste Jordanilla oli valelekaste. Sen tekotapa on ikuistettu vanhimmissa mosaiikkikuvissa, joissa Johannes valaa vettä rantavedessä seisovan Jeesuksen päälle.

      Perhekasteita tehtiin paljon ihmisten kodeissa. Kyse oli valelukasteesta.

      • niinpä niin..


      • tetragrammiin-JHWH

        kreikankielisen vastineen merkitystä.

        Kreikkalainen sana ba′pti·sma tarkoittaa kastamistapahtumaa, johon kuuluu upottaminen ja vedestä nouseminen; sana johtuu verbistä ba′ptō ’kastaa johonkin’ (Joh 13:26). Raamatussa ”kastaminen” on samaa kuin ”upottaminen”. Tämän osoittamiseksi raamatunkäännös The Holy Bible, An Improved Edition kääntää Roomalaiskirjeen 6:3, 4:n seuraavasti: ”Vai oletteko tietämättömiä siitä, että meidät kaikki, jotka kastettiin (upotettiin) Kristukseen Jeesukseen, kastettiin (upotettiin) hänen kuolemaansa? Meidät haudattiin sen tähden hänen kanssaan kasteemme (upottamisemme) välityksellä hänen kuolemaansa.”

        Septuaginta käyttää tuon saman sanan erästä muotoa kääntäessään sanan ”kastaa” 2. Mooseksen kirjan 12:22:ssa ja 3. Mooseksen kirjan 4:6:ssa. Kun joku upotetaan veden alle, niin hänet ”haudataan” väliaikaisesti näkyvistä ja nostetaan sitten ylös.

        Lapsia ei sanota Raamatussa kastetun, vain miehiä ja naisia.

        Apt 8:12:" Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset."

        Apt 2:41:" Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua."

        Mitä piti tehdä, jotta pystyttiin kastamaan?

        Mat 28:19,20:"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."

        Ihmisiä täytyi ensin opettaa ja jos he omaksuivat opetuksen sitten heidät kastettiin. Tämän mukaan kovin pieniä lapsia ei voida kastaa, sillä he eivät ole vielä pystyneet omaksumaan ja ymmärtämään opetusta.


      • että miten on:
        tetragrammiin-JHWH kirjoitti:

        kreikankielisen vastineen merkitystä.

        Kreikkalainen sana ba′pti·sma tarkoittaa kastamistapahtumaa, johon kuuluu upottaminen ja vedestä nouseminen; sana johtuu verbistä ba′ptō ’kastaa johonkin’ (Joh 13:26). Raamatussa ”kastaminen” on samaa kuin ”upottaminen”. Tämän osoittamiseksi raamatunkäännös The Holy Bible, An Improved Edition kääntää Roomalaiskirjeen 6:3, 4:n seuraavasti: ”Vai oletteko tietämättömiä siitä, että meidät kaikki, jotka kastettiin (upotettiin) Kristukseen Jeesukseen, kastettiin (upotettiin) hänen kuolemaansa? Meidät haudattiin sen tähden hänen kanssaan kasteemme (upottamisemme) välityksellä hänen kuolemaansa.”

        Septuaginta käyttää tuon saman sanan erästä muotoa kääntäessään sanan ”kastaa” 2. Mooseksen kirjan 12:22:ssa ja 3. Mooseksen kirjan 4:6:ssa. Kun joku upotetaan veden alle, niin hänet ”haudataan” väliaikaisesti näkyvistä ja nostetaan sitten ylös.

        Lapsia ei sanota Raamatussa kastetun, vain miehiä ja naisia.

        Apt 8:12:" Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset."

        Apt 2:41:" Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua."

        Mitä piti tehdä, jotta pystyttiin kastamaan?

        Mat 28:19,20:"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."

        Ihmisiä täytyi ensin opettaa ja jos he omaksuivat opetuksen sitten heidät kastettiin. Tämän mukaan kovin pieniä lapsia ei voida kastaa, sillä he eivät ole vielä pystyneet omaksumaan ja ymmärtämään opetusta.

        Mat 28:19,20:"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."

        Kastetaanko lapset sanantarkasti Jeesuksen sanojen mukaisesti, ja opetetaanko lapsia sanantarkasti Jeesuksen sanojen ja 10 käskyn mukaisesti - tai uskonnon tai uskonlahkon perustajan sanojen ja lakien mukaisesti?


      • waraz
        tetragrammiin-JHWH kirjoitti:

        kreikankielisen vastineen merkitystä.

        Kreikkalainen sana ba′pti·sma tarkoittaa kastamistapahtumaa, johon kuuluu upottaminen ja vedestä nouseminen; sana johtuu verbistä ba′ptō ’kastaa johonkin’ (Joh 13:26). Raamatussa ”kastaminen” on samaa kuin ”upottaminen”. Tämän osoittamiseksi raamatunkäännös The Holy Bible, An Improved Edition kääntää Roomalaiskirjeen 6:3, 4:n seuraavasti: ”Vai oletteko tietämättömiä siitä, että meidät kaikki, jotka kastettiin (upotettiin) Kristukseen Jeesukseen, kastettiin (upotettiin) hänen kuolemaansa? Meidät haudattiin sen tähden hänen kanssaan kasteemme (upottamisemme) välityksellä hänen kuolemaansa.”

        Septuaginta käyttää tuon saman sanan erästä muotoa kääntäessään sanan ”kastaa” 2. Mooseksen kirjan 12:22:ssa ja 3. Mooseksen kirjan 4:6:ssa. Kun joku upotetaan veden alle, niin hänet ”haudataan” väliaikaisesti näkyvistä ja nostetaan sitten ylös.

        Lapsia ei sanota Raamatussa kastetun, vain miehiä ja naisia.

        Apt 8:12:" Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset."

        Apt 2:41:" Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua."

        Mitä piti tehdä, jotta pystyttiin kastamaan?

        Mat 28:19,20:"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."

        Ihmisiä täytyi ensin opettaa ja jos he omaksuivat opetuksen sitten heidät kastettiin. Tämän mukaan kovin pieniä lapsia ei voida kastaa, sillä he eivät ole vielä pystyneet omaksumaan ja ymmärtämään opetusta.

        Lähetin kyselyn uuden ja vanhan kreikankielen asiantuntijalle.

        βαπτιζω (baptizo)
        Sanalla on kolme eri merkitystä.

        I puhdistautua maallisesti; käydä saunassa, suihkussa
        II puhdistautua mielellisesti kaikesta mikä on väärää, harhaanjohtavaa, olla niinkuin vastasynynyt lapsi joka on kastettu Luojan luomassa kastevedessä, yhdistetään koulutukseen ja koutustasoon
        III puhdistautua II mukaisesti ja olla jumalan ja korkeimman Luojan edessä syytön, viaton, ilman vääryyttä, Jumalan lakia jaJeesuksen oppeja sanantarkasti noudattava, uudelleen syntynyt II mukaisesti


      • tarkennusta
        waraz kirjoitti:

        Lähetin kyselyn uuden ja vanhan kreikankielen asiantuntijalle.

        βαπτιζω (baptizo)
        Sanalla on kolme eri merkitystä.

        I puhdistautua maallisesti; käydä saunassa, suihkussa
        II puhdistautua mielellisesti kaikesta mikä on väärää, harhaanjohtavaa, olla niinkuin vastasynynyt lapsi joka on kastettu Luojan luomassa kastevedessä, yhdistetään koulutukseen ja koutustasoon
        III puhdistautua II mukaisesti ja olla jumalan ja korkeimman Luojan edessä syytön, viaton, ilman vääryyttä, Jumalan lakia jaJeesuksen oppeja sanantarkasti noudattava, uudelleen syntynyt II mukaisesti

        kastaa sana on tarkoittanut veden, veren tai öljyn kosketusta

        Raamattu liittää kastamisen syntien pesemiseen ja ihmisen uudestisyntymiseen (uudestiluomiseen), jossa Jumalan Henki ja luonnollinen vesi on välttämätön Jumalan sanan lisäksi.


      • kastevesi
        tarkennusta kirjoitti:

        kastaa sana on tarkoittanut veden, veren tai öljyn kosketusta

        Raamattu liittää kastamisen syntien pesemiseen ja ihmisen uudestisyntymiseen (uudestiluomiseen), jossa Jumalan Henki ja luonnollinen vesi on välttämätön Jumalan sanan lisäksi.

        Vain tietämätön ja epävakaa henkilö uskoo, että veteen kastamalla puhdistuu mielellisesti.


      • kastevesi
        tarkennusta kirjoitti:

        kastaa sana on tarkoittanut veden, veren tai öljyn kosketusta

        Raamattu liittää kastamisen syntien pesemiseen ja ihmisen uudestisyntymiseen (uudestiluomiseen), jossa Jumalan Henki ja luonnollinen vesi on välttämätön Jumalan sanan lisäksi.

        Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei SYNNY vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

        Jokainen lapsi tällä planeetalla, syntyy vedestä, kastevedestä. Kaikki sen ulkopuoliset kasteet, pakanalliset uskomukset, ovat Luomistyön vastaisia, harhaoppia.


      • kastevesi
        tarkennusta kirjoitti:

        kastaa sana on tarkoittanut veden, veren tai öljyn kosketusta

        Raamattu liittää kastamisen syntien pesemiseen ja ihmisen uudestisyntymiseen (uudestiluomiseen), jossa Jumalan Henki ja luonnollinen vesi on välttämätön Jumalan sanan lisäksi.

        Kumpi puhuu totta, Lumistyö niinkuin sen kaikki ihmiset maailmassa voi omin silmin todistaa, Jumala, Jeesus, 10 käskyyn viitaten, että väärää todistusta ei saa antaa lähimmäisestä,

        tai sinä?


      • uusi elämä
        kastevesi kirjoitti:

        Vain tietämätön ja epävakaa henkilö uskoo, että veteen kastamalla puhdistuu mielellisesti.

        "Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi JA PESTÄ POIS SYNTISI.'

        Kaste saadaan syntien pesemiseksi, Pyhän Hengen saamiseksi ja uuden elämän aloittamiseksi (uudestisyntyminen vedestä ja Hengestä).

        Jumalan sana ja Sana=Kristus on kasteessa läsnä (yhdessä Hänen kanssaan) uudestisynnyttäen ihmisen elävään toivoon (uudestisyntyminen).

        "Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin YHDESSÄ HÄNEN KANSSAAN, jotta mekin ALKAISIMME elää UUTTA elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista."


      • Yks vaan
        waraz kirjoitti:

        Lähetin kyselyn uuden ja vanhan kreikankielen asiantuntijalle.

        βαπτιζω (baptizo)
        Sanalla on kolme eri merkitystä.

        I puhdistautua maallisesti; käydä saunassa, suihkussa
        II puhdistautua mielellisesti kaikesta mikä on väärää, harhaanjohtavaa, olla niinkuin vastasynynyt lapsi joka on kastettu Luojan luomassa kastevedessä, yhdistetään koulutukseen ja koutustasoon
        III puhdistautua II mukaisesti ja olla jumalan ja korkeimman Luojan edessä syytön, viaton, ilman vääryyttä, Jumalan lakia jaJeesuksen oppeja sanantarkasti noudattava, uudelleen syntynyt II mukaisesti

        824. baptisma (n.) upottaminen, kaste (baptidzo 823)

        Kaste on uusitestamentillinen pyhä toimitus, jolla ei ole suoranaisia vastineita Vt:ssa. Vertauskuvallista taustaa sille tosin on mahdollista löytää vanhatestamentilliseen jumalanpalvelukseen ja pelastushistoriaan liittyvistä seremoniallisista pesuista. Ut:n tärkeimmät kasteeseen liittyvät sanat ovat substantiivi baptisma ja verbi baptidzo (823). Näitä sanoja käytetään Ut:ssa ainoastaan kasteesta joko kirjaimellisessa tai kuvaannollisessa mielessä sekä parissa kohdassa seremoniaalisesta pesusta ennen ateriaa. Lisäksi ilmaisu baptismos (825) viittaa luultavasti yhden kerran kasteeseen (Hebr 6:2); sana viittaa muutoin astioiden pesemiseen ja rituaalisiin pesuihin. Substantiivia baptistes (826) käytetään Johannes Kastajasta.
        Klassisessa kreikassa näiden sanojen kantasana on verbi bapto, joka tarkoittaa veteen tai väriin kastamista ja edelleen värjäämistä samoin sitä saatettiin käyttää veden ammentamisesta. Baptidzo on merkityksellään voimakkaampi kuin bapto. Sekin merkitsee veteen kastamista, mutta sitä voitiin myös käyttää jonkun hukuttamisesta tai laivan upottamisesta. Sanalla on siis yhtymäkohtia kuolemaan ja tuhoon, ja ehkä juuri tämän vuoksi sanaa baptismos ei koskaan näytä käytettävän rituaalisista kylvyistä tai pesuista. Bapto tosin esiintyy toisinaan tässä merkityksessä, jossa yleisempiä verbejä ovat luo (2728), nipto (3024) ja raino (vrt. rantidzo. 3924).
        Septuagintassa bapto vastaa heprean verbiä tabal. 'kastaa johonkin'. Baptidzo on tämän verbin vastineena vain kerran (2 Kun 5:14). Tämän lisäksi baptidzo esiintyy vain Jes 21:4:ssä (»peljästyttää», oikeastaan 'peittää alleen, saada valtaansa').

        Myöhäisjuutalaisena aikana esiintyi pieniä yhdyskuntia, jotka pysyttelivät erämaissa ja vuoristoseuduilla. Näissä ryhmissä alituisesti toistuvat rituaaliset puhdistuskylvyt ja valelut olivat tavallisia. Eri asia on, voidaanko tässä yhteydessä puhua varsinaisesta kasteesta. Tällöin olisi kyseessä toistuva kaste, tai sitten olisi ainoastaan ensimmäistä puhdistuskylpyä pidettävä »kasteena». On uskallettua liittää kasteen myöhemmin saamaa merkityssisältöä näihin toimituksiin, joiden sisältö oli aivan toinen ja jotka olivat enemmänkin sidoksissa Vt: n puhdistuskaytäntöön.
        Tilanne saattaa sitä vastoin olla toinen tarkasteltaessa juutalaista proselyyttikastetta, joka yhdessä ympärileikkauksen ja uhrien kanssa merkitsi ei-juutalaisten siirtymistä pakanuudesta juutalaisuuteen. Tällä toimituksella on selviä yhtymäkohtia Johanneksen kasteeseen ja kristilliseen kasteeseen. Mikään ei kuitenkaan todista, että proselyyttikaste olisi näitä kahta vanhempi toimitus, joten sen ei sinänsä voida katsoa olevan Johanneksen kasteen tai kristillisen kasteen perustana. Itse asiassa on mahdollista, että asia on juuri päinvastoin. Proselyyttikaste oli käytännössä perhekaste, jossa kastettavat upotettiin veteen. Heprean-ja arameankielisissä teksteissä käytetään proselyyttikasteesta sanaa tabal. Tämä kaste mainitaan muutaman kerran myös kreikankielisissä kirjoituksissa, ja silloin käytetty verbi on aina bapto. Baptidzo oli lähinnä kristilliseen kasteeseen viittaava oppisana.


      • Yks vaan
        Yks vaan kirjoitti:

        824. baptisma (n.) upottaminen, kaste (baptidzo 823)

        Kaste on uusitestamentillinen pyhä toimitus, jolla ei ole suoranaisia vastineita Vt:ssa. Vertauskuvallista taustaa sille tosin on mahdollista löytää vanhatestamentilliseen jumalanpalvelukseen ja pelastushistoriaan liittyvistä seremoniallisista pesuista. Ut:n tärkeimmät kasteeseen liittyvät sanat ovat substantiivi baptisma ja verbi baptidzo (823). Näitä sanoja käytetään Ut:ssa ainoastaan kasteesta joko kirjaimellisessa tai kuvaannollisessa mielessä sekä parissa kohdassa seremoniaalisesta pesusta ennen ateriaa. Lisäksi ilmaisu baptismos (825) viittaa luultavasti yhden kerran kasteeseen (Hebr 6:2); sana viittaa muutoin astioiden pesemiseen ja rituaalisiin pesuihin. Substantiivia baptistes (826) käytetään Johannes Kastajasta.
        Klassisessa kreikassa näiden sanojen kantasana on verbi bapto, joka tarkoittaa veteen tai väriin kastamista ja edelleen värjäämistä samoin sitä saatettiin käyttää veden ammentamisesta. Baptidzo on merkityksellään voimakkaampi kuin bapto. Sekin merkitsee veteen kastamista, mutta sitä voitiin myös käyttää jonkun hukuttamisesta tai laivan upottamisesta. Sanalla on siis yhtymäkohtia kuolemaan ja tuhoon, ja ehkä juuri tämän vuoksi sanaa baptismos ei koskaan näytä käytettävän rituaalisista kylvyistä tai pesuista. Bapto tosin esiintyy toisinaan tässä merkityksessä, jossa yleisempiä verbejä ovat luo (2728), nipto (3024) ja raino (vrt. rantidzo. 3924).
        Septuagintassa bapto vastaa heprean verbiä tabal. 'kastaa johonkin'. Baptidzo on tämän verbin vastineena vain kerran (2 Kun 5:14). Tämän lisäksi baptidzo esiintyy vain Jes 21:4:ssä (»peljästyttää», oikeastaan 'peittää alleen, saada valtaansa').

        Myöhäisjuutalaisena aikana esiintyi pieniä yhdyskuntia, jotka pysyttelivät erämaissa ja vuoristoseuduilla. Näissä ryhmissä alituisesti toistuvat rituaaliset puhdistuskylvyt ja valelut olivat tavallisia. Eri asia on, voidaanko tässä yhteydessä puhua varsinaisesta kasteesta. Tällöin olisi kyseessä toistuva kaste, tai sitten olisi ainoastaan ensimmäistä puhdistuskylpyä pidettävä »kasteena». On uskallettua liittää kasteen myöhemmin saamaa merkityssisältöä näihin toimituksiin, joiden sisältö oli aivan toinen ja jotka olivat enemmänkin sidoksissa Vt: n puhdistuskaytäntöön.
        Tilanne saattaa sitä vastoin olla toinen tarkasteltaessa juutalaista proselyyttikastetta, joka yhdessä ympärileikkauksen ja uhrien kanssa merkitsi ei-juutalaisten siirtymistä pakanuudesta juutalaisuuteen. Tällä toimituksella on selviä yhtymäkohtia Johanneksen kasteeseen ja kristilliseen kasteeseen. Mikään ei kuitenkaan todista, että proselyyttikaste olisi näitä kahta vanhempi toimitus, joten sen ei sinänsä voida katsoa olevan Johanneksen kasteen tai kristillisen kasteen perustana. Itse asiassa on mahdollista, että asia on juuri päinvastoin. Proselyyttikaste oli käytännössä perhekaste, jossa kastettavat upotettiin veteen. Heprean-ja arameankielisissä teksteissä käytetään proselyyttikasteesta sanaa tabal. Tämä kaste mainitaan muutaman kerran myös kreikankielisissä kirjoituksissa, ja silloin käytetty verbi on aina bapto. Baptidzo oli lähinnä kristilliseen kasteeseen viittaava oppisana.

        Kristillinen kaste eroaa näin ollen selvästi sekä vanhatestamentillisista puhdistuskyvyistä että juutalaisesta proselyyttikasteesta. Samaa voidaan sanoa Johanneksen kasteen ja kristillisen kasteen välisestä suhteesta, jos kohta niiden välillä on myös selviä yhtymäkohtia. Johanneksen kaste muodostaa selvästi pelastushistoriallisen taustan kristilliselle kasteelle. Johanneksen kaste on nähtävä hänen profeetantehtävänsä taustaa vasten. Se perustui taivaasta, Jumalalta, saatuun valtuutukseen (Matt 21:25 ss.). Jumalan lähettiläänä Johannes julisti »parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi» (Luuk 3:3) »näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan» (Luuk I: 17). Tämän »parannuksen kasteen»edellytyksenä ja sisältönä on parannuksenteko, siis syntien tunnustaminen ja kääntyminen Jumalan puoleen (Matt 3:6). Johanneksen kaste oli aikuisille juutalaisille toimitettu upotuskaste, joka kuvasi kuolemista synnille ja ylösnousemista uuteen elämään, jolle ovat tunnusomaisia »parannuksen soveliaat hedelmät"(Luuk 3:8).
        Johanneksen julistuksen ydin on ilmaistu sanoissa: »tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle» (Matt 3:2). Messiaaninen pelastus on nyt ovella, ja Johanneksen tehtävänä on valmistaa kansa Messiaan tuloon. Oikeaan valmistautumiseen kuuluu kertakaikkinen kääntymys ja uudistuminen. Jos tästä halutaan löytää yhtymäkohtia proselyyttikasteeseen, oli Johanneksen kasteen opetus juutalaiselle ainakin se, ettei tämä voinut pitää itseään sen kelvollisempana pääsemään Messiaan valtakuntaan kuin pakanakaan.
        Jeesuksen toiminnan alkuvaiheissa myös hänen oppilaansa kastoivat, samalla kun Johanneksen toiminta vielä jatkui (vrt. Joh 4:1-2). Monet Jeesuksen oppilaistahan olivat aiemmin olleet Johanneksen seuraajia. Luultavasti heidän kasteensa sisältö oli sama kuin Johanneksen, eikä Jeesuksen kerrota tuominneen tätä toimintaa. Jeesus ilmaisikin myöhemmin selvästi, että hän näki Johanneksen kasteen Jumalan tahdon ilmentymänä.

        Jeesuksen messiaanisen tehtävän kuuluttaa kasteessa taivaasta tuleva ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt" (Matt 3:17). Tämä viittaa Jesajan kirjan Herran palvelijasta kertoviin ensimmäisen laulun alkusanoihin (Jes42:1).
        Ylösnoussut Jeesus Kristus sääti kristillisen kasteen (Matt 28:18-20; Mark 16:15-16). Kristuksen työ on kristillisen kasteen todellinen perusta; siksi se onkin kaste Jeesuksen Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen (Room 6:1 ss ; Kol 2:12). Siksi se on myös kaste «syntien anteeksisaamiseksi» (Apt 2:38). Kaste suoritetaan "Jeesuksen Kristuksen nimeen". (Apt 2:38) ja "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt 28:19) merkkinä siitä, että Jumala ottaa kastetun omaisuudekseen.

        Kristillinen kaste koskee kaikkia kansoja. Johanneksen kaste ja proselyyttikaste pysyttivät vielä selvän rajan pakanoiden ja juutalaisten välillä, mutta nyt kaikki raja-aidal murtuvat. Siksi Jeesuksen kastekäskyynkin liittyy kaikkiin kansoihin ulottuva julistus- ja opetusvelvoitus.

        Uutta kaikkiin aikaisempiin kasteisiin verrattuna on myös se, että kristilliseen kasteeseen liittyy lupaus Pyhän Hengen lahjasta (Apt 2:38; 19: 2 ss.). Jo Vt:n ajan profeetat olivat ennustaneet tästä tulevan messiaanisen aikakauden tuntomerkkinä (Jooel 2:28-32: Jes 44:3; Hes 39:29).
        Ut ei esitä mitään yhtenäistä oppia kasteesta. Itse kastekäskyn ohella saamme tietoa kasteesta epäsuorasti, koska kasteen avulla usein korostetaan tai kuvataan jotakin tiettyä kristilliseen elämään kuuluvaa asiaa. Kaste on sidoksissa pelastukseen: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu ..." (Mark 16:16). Samoin se liittyy läheisesti pyhitykseen: »Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."(Room 6:1-4).
        Kaste merkitsee eroa maailmasta, samoin kuin israelilaisten kaste Moosekseen Punaisessa meressä merkitsi eroa Egyptistä (I Kor 10:2) Edelleen kaste liittyy kristillisen seurakunnan jäseneksi tulemiseen (Apt 2:41).
        Syn.825.


      • kastevesi
        uusi elämä kirjoitti:

        "Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi JA PESTÄ POIS SYNTISI.'

        Kaste saadaan syntien pesemiseksi, Pyhän Hengen saamiseksi ja uuden elämän aloittamiseksi (uudestisyntyminen vedestä ja Hengestä).

        Jumalan sana ja Sana=Kristus on kasteessa läsnä (yhdessä Hänen kanssaan) uudestisynnyttäen ihmisen elävään toivoon (uudestisyntyminen).

        "Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin YHDESSÄ HÄNEN KANSSAAN, jotta mekin ALKAISIMME elää UUTTA elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista."

        Synti ei ole ulkona, vaan synti, harhaoppi että henkilö on syntinen (mielenvikainen, rikollinen, alempiarvoinen) on sisällä - mielessä. Synti pestään pois mielestä 10 käskyllä ja Jeesuksen opeilla, ja ei seurata ketään tai mitään muuta. Eli voit kuskata teesisi roskiksiin.


      • kastevesi
        Yks vaan kirjoitti:

        Kristillinen kaste eroaa näin ollen selvästi sekä vanhatestamentillisista puhdistuskyvyistä että juutalaisesta proselyyttikasteesta. Samaa voidaan sanoa Johanneksen kasteen ja kristillisen kasteen välisestä suhteesta, jos kohta niiden välillä on myös selviä yhtymäkohtia. Johanneksen kaste muodostaa selvästi pelastushistoriallisen taustan kristilliselle kasteelle. Johanneksen kaste on nähtävä hänen profeetantehtävänsä taustaa vasten. Se perustui taivaasta, Jumalalta, saatuun valtuutukseen (Matt 21:25 ss.). Jumalan lähettiläänä Johannes julisti »parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi» (Luuk 3:3) »näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan» (Luuk I: 17). Tämän »parannuksen kasteen»edellytyksenä ja sisältönä on parannuksenteko, siis syntien tunnustaminen ja kääntyminen Jumalan puoleen (Matt 3:6). Johanneksen kaste oli aikuisille juutalaisille toimitettu upotuskaste, joka kuvasi kuolemista synnille ja ylösnousemista uuteen elämään, jolle ovat tunnusomaisia »parannuksen soveliaat hedelmät"(Luuk 3:8).
        Johanneksen julistuksen ydin on ilmaistu sanoissa: »tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle» (Matt 3:2). Messiaaninen pelastus on nyt ovella, ja Johanneksen tehtävänä on valmistaa kansa Messiaan tuloon. Oikeaan valmistautumiseen kuuluu kertakaikkinen kääntymys ja uudistuminen. Jos tästä halutaan löytää yhtymäkohtia proselyyttikasteeseen, oli Johanneksen kasteen opetus juutalaiselle ainakin se, ettei tämä voinut pitää itseään sen kelvollisempana pääsemään Messiaan valtakuntaan kuin pakanakaan.
        Jeesuksen toiminnan alkuvaiheissa myös hänen oppilaansa kastoivat, samalla kun Johanneksen toiminta vielä jatkui (vrt. Joh 4:1-2). Monet Jeesuksen oppilaistahan olivat aiemmin olleet Johanneksen seuraajia. Luultavasti heidän kasteensa sisältö oli sama kuin Johanneksen, eikä Jeesuksen kerrota tuominneen tätä toimintaa. Jeesus ilmaisikin myöhemmin selvästi, että hän näki Johanneksen kasteen Jumalan tahdon ilmentymänä.

        Jeesuksen messiaanisen tehtävän kuuluttaa kasteessa taivaasta tuleva ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt" (Matt 3:17). Tämä viittaa Jesajan kirjan Herran palvelijasta kertoviin ensimmäisen laulun alkusanoihin (Jes42:1).
        Ylösnoussut Jeesus Kristus sääti kristillisen kasteen (Matt 28:18-20; Mark 16:15-16). Kristuksen työ on kristillisen kasteen todellinen perusta; siksi se onkin kaste Jeesuksen Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen (Room 6:1 ss ; Kol 2:12). Siksi se on myös kaste «syntien anteeksisaamiseksi» (Apt 2:38). Kaste suoritetaan "Jeesuksen Kristuksen nimeen". (Apt 2:38) ja "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt 28:19) merkkinä siitä, että Jumala ottaa kastetun omaisuudekseen.

        Kristillinen kaste koskee kaikkia kansoja. Johanneksen kaste ja proselyyttikaste pysyttivät vielä selvän rajan pakanoiden ja juutalaisten välillä, mutta nyt kaikki raja-aidal murtuvat. Siksi Jeesuksen kastekäskyynkin liittyy kaikkiin kansoihin ulottuva julistus- ja opetusvelvoitus.

        Uutta kaikkiin aikaisempiin kasteisiin verrattuna on myös se, että kristilliseen kasteeseen liittyy lupaus Pyhän Hengen lahjasta (Apt 2:38; 19: 2 ss.). Jo Vt:n ajan profeetat olivat ennustaneet tästä tulevan messiaanisen aikakauden tuntomerkkinä (Jooel 2:28-32: Jes 44:3; Hes 39:29).
        Ut ei esitä mitään yhtenäistä oppia kasteesta. Itse kastekäskyn ohella saamme tietoa kasteesta epäsuorasti, koska kasteen avulla usein korostetaan tai kuvataan jotakin tiettyä kristilliseen elämään kuuluvaa asiaa. Kaste on sidoksissa pelastukseen: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu ..." (Mark 16:16). Samoin se liittyy läheisesti pyhitykseen: »Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."(Room 6:1-4).
        Kaste merkitsee eroa maailmasta, samoin kuin israelilaisten kaste Moosekseen Punaisessa meressä merkitsi eroa Egyptistä (I Kor 10:2) Edelleen kaste liittyy kristillisen seurakunnan jäseneksi tulemiseen (Apt 2:41).
        Syn.825.

        46 Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?
        47 Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta."

        Kun syyttää täytyy esittää NÄYTTÖ eli TODISTEET. Ellei NÄYTTÖÄ eli TODISTETTA ole, uskontosi on tuomittu. Esitä syytöksesi suomen kansalle, ja esitä näyttö siitä mitä syntejä jokainen on tehnyt. Ellet näyttöä pysty esittämään, oppisi ei ole Jumalasta.


      • kastevesi
        kastevesi kirjoitti:

        46 Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?
        47 Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta."

        Kun syyttää täytyy esittää NÄYTTÖ eli TODISTEET. Ellei NÄYTTÖÄ eli TODISTETTA ole, uskontosi on tuomittu. Esitä syytöksesi suomen kansalle, ja esitä näyttö siitä mitä syntejä jokainen on tehnyt. Ellet näyttöä pysty esittämään, oppisi ei ole Jumalasta.

        ps Jos vastaan väität, se on todiste jokaiselle ihmiselle tällä planeetalla,että sinä esität Jeesusta valehtelijana.


      • kastevesi
        kastevesi kirjoitti:

        ps Jos vastaan väität, se on todiste jokaiselle ihmiselle tällä planeetalla,että sinä esität Jeesusta valehtelijana.

        Mistä sinä syytät tällä puolella kuvitellen että olet Jumala, siitä tullaan sinua syyttämään toisella puolella. Miten tällä puolella rakennat,siten se rakentuu sinulle toisella puolella. Jos annat ihmiselle/ihmisille helvetin tällä puolella, "synnin tunnon", niin helvetti odottaa sinua toisella puolella. Se lukee Raamatussa.


      • kastevesi
        kastevesi kirjoitti:

        Mistä sinä syytät tällä puolella kuvitellen että olet Jumala, siitä tullaan sinua syyttämään toisella puolella. Miten tällä puolella rakennat,siten se rakentuu sinulle toisella puolella. Jos annat ihmiselle/ihmisille helvetin tällä puolella, "synnin tunnon", niin helvetti odottaa sinua toisella puolella. Se lukee Raamatussa.

        Sille on ihan sma kuinka paljon kirjeitäs liimailet vakuuttaaksesi, koska ennen niitä, on aina Jumalan laki ja Jeesuksen sanat. Ne ovat jokaisen ihmisen suoja, ovat aina olleet, ja tulee aina olemaan.


      • Matteus 28:19
        Yks vaan kirjoitti:

        Kristillinen kaste eroaa näin ollen selvästi sekä vanhatestamentillisista puhdistuskyvyistä että juutalaisesta proselyyttikasteesta. Samaa voidaan sanoa Johanneksen kasteen ja kristillisen kasteen välisestä suhteesta, jos kohta niiden välillä on myös selviä yhtymäkohtia. Johanneksen kaste muodostaa selvästi pelastushistoriallisen taustan kristilliselle kasteelle. Johanneksen kaste on nähtävä hänen profeetantehtävänsä taustaa vasten. Se perustui taivaasta, Jumalalta, saatuun valtuutukseen (Matt 21:25 ss.). Jumalan lähettiläänä Johannes julisti »parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi» (Luuk 3:3) »näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan» (Luuk I: 17). Tämän »parannuksen kasteen»edellytyksenä ja sisältönä on parannuksenteko, siis syntien tunnustaminen ja kääntyminen Jumalan puoleen (Matt 3:6). Johanneksen kaste oli aikuisille juutalaisille toimitettu upotuskaste, joka kuvasi kuolemista synnille ja ylösnousemista uuteen elämään, jolle ovat tunnusomaisia »parannuksen soveliaat hedelmät"(Luuk 3:8).
        Johanneksen julistuksen ydin on ilmaistu sanoissa: »tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle» (Matt 3:2). Messiaaninen pelastus on nyt ovella, ja Johanneksen tehtävänä on valmistaa kansa Messiaan tuloon. Oikeaan valmistautumiseen kuuluu kertakaikkinen kääntymys ja uudistuminen. Jos tästä halutaan löytää yhtymäkohtia proselyyttikasteeseen, oli Johanneksen kasteen opetus juutalaiselle ainakin se, ettei tämä voinut pitää itseään sen kelvollisempana pääsemään Messiaan valtakuntaan kuin pakanakaan.
        Jeesuksen toiminnan alkuvaiheissa myös hänen oppilaansa kastoivat, samalla kun Johanneksen toiminta vielä jatkui (vrt. Joh 4:1-2). Monet Jeesuksen oppilaistahan olivat aiemmin olleet Johanneksen seuraajia. Luultavasti heidän kasteensa sisältö oli sama kuin Johanneksen, eikä Jeesuksen kerrota tuominneen tätä toimintaa. Jeesus ilmaisikin myöhemmin selvästi, että hän näki Johanneksen kasteen Jumalan tahdon ilmentymänä.

        Jeesuksen messiaanisen tehtävän kuuluttaa kasteessa taivaasta tuleva ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt" (Matt 3:17). Tämä viittaa Jesajan kirjan Herran palvelijasta kertoviin ensimmäisen laulun alkusanoihin (Jes42:1).
        Ylösnoussut Jeesus Kristus sääti kristillisen kasteen (Matt 28:18-20; Mark 16:15-16). Kristuksen työ on kristillisen kasteen todellinen perusta; siksi se onkin kaste Jeesuksen Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen (Room 6:1 ss ; Kol 2:12). Siksi se on myös kaste «syntien anteeksisaamiseksi» (Apt 2:38). Kaste suoritetaan "Jeesuksen Kristuksen nimeen". (Apt 2:38) ja "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt 28:19) merkkinä siitä, että Jumala ottaa kastetun omaisuudekseen.

        Kristillinen kaste koskee kaikkia kansoja. Johanneksen kaste ja proselyyttikaste pysyttivät vielä selvän rajan pakanoiden ja juutalaisten välillä, mutta nyt kaikki raja-aidal murtuvat. Siksi Jeesuksen kastekäskyynkin liittyy kaikkiin kansoihin ulottuva julistus- ja opetusvelvoitus.

        Uutta kaikkiin aikaisempiin kasteisiin verrattuna on myös se, että kristilliseen kasteeseen liittyy lupaus Pyhän Hengen lahjasta (Apt 2:38; 19: 2 ss.). Jo Vt:n ajan profeetat olivat ennustaneet tästä tulevan messiaanisen aikakauden tuntomerkkinä (Jooel 2:28-32: Jes 44:3; Hes 39:29).
        Ut ei esitä mitään yhtenäistä oppia kasteesta. Itse kastekäskyn ohella saamme tietoa kasteesta epäsuorasti, koska kasteen avulla usein korostetaan tai kuvataan jotakin tiettyä kristilliseen elämään kuuluvaa asiaa. Kaste on sidoksissa pelastukseen: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu ..." (Mark 16:16). Samoin se liittyy läheisesti pyhitykseen: »Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."(Room 6:1-4).
        Kaste merkitsee eroa maailmasta, samoin kuin israelilaisten kaste Moosekseen Punaisessa meressä merkitsi eroa Egyptistä (I Kor 10:2) Edelleen kaste liittyy kristillisen seurakunnan jäseneksi tulemiseen (Apt 2:41).
        Syn.825.

        Oletko sinä lukihäiriöinen?

        Matteus 28:19
        Menkää siis ja tehkää kaikki kansat MINUN opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

        Tuossa ei mainita paavalia, eikä lutheria, ei lestadiota, eikä ketään muutakaan pakanallista seurakuntaa, vaan lapsi on kastettava Jumalan lain, 10 käskyn ja Jeesuksen oppien mukaisesti, ja lapsi tulee kasvattaa Jumalan lain, 10 käskyn ja Jeesuksen oppien mukaisesti.

        Ei kenenkään muun.


      • Matteus 28:19
        kastevesi kirjoitti:

        Sille on ihan sma kuinka paljon kirjeitäs liimailet vakuuttaaksesi, koska ennen niitä, on aina Jumalan laki ja Jeesuksen sanat. Ne ovat jokaisen ihmisen suoja, ovat aina olleet, ja tulee aina olemaan.

        totta, roomalaiskirjeet voi huoletta köyttää myllynkiveen, ja heittää meren syvyyteen. me olemme suomalaisia ja elämme maassa jonka Jumala on antanut, täällä ei roomalaiset hillu


      • Matteus 28:19
        Matteus 28:19 kirjoitti:

        totta, roomalaiskirjeet voi huoletta köyttää myllynkiveen, ja heittää meren syvyyteen. me olemme suomalaisia ja elämme maassa jonka Jumala on antanut, täällä ei roomalaiset hillu

        ovat 10 käskyä ja jeesuksen opit


      • bakrewhee
        Matteus 28:19 kirjoitti:

        Oletko sinä lukihäiriöinen?

        Matteus 28:19
        Menkää siis ja tehkää kaikki kansat MINUN opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

        Tuossa ei mainita paavalia, eikä lutheria, ei lestadiota, eikä ketään muutakaan pakanallista seurakuntaa, vaan lapsi on kastettava Jumalan lain, 10 käskyn ja Jeesuksen oppien mukaisesti, ja lapsi tulee kasvattaa Jumalan lain, 10 käskyn ja Jeesuksen oppien mukaisesti.

        Ei kenenkään muun.

        siistiä, "tulkinnan varat" johtuvat siis niistä osista mitkä ei ole Jumalasta


      • kastevesi
        waraz kirjoitti:

        Lähetin kyselyn uuden ja vanhan kreikankielen asiantuntijalle.

        βαπτιζω (baptizo)
        Sanalla on kolme eri merkitystä.

        I puhdistautua maallisesti; käydä saunassa, suihkussa
        II puhdistautua mielellisesti kaikesta mikä on väärää, harhaanjohtavaa, olla niinkuin vastasynynyt lapsi joka on kastettu Luojan luomassa kastevedessä, yhdistetään koulutukseen ja koutustasoon
        III puhdistautua II mukaisesti ja olla jumalan ja korkeimman Luojan edessä syytön, viaton, ilman vääryyttä, Jumalan lakia jaJeesuksen oppeja sanantarkasti noudattava, uudelleen syntynyt II mukaisesti

        "βαπτισμα baptisma
        Maallisessa kasteessa kyseessä on saunassa ja/tai suihkussa käynti, likaisten hiusten ja ihon puhdistaminen. Mielellisessä kasteessa kyseessä on puhdistautuminen vääristä opeista jotka saastuttavat mielen. Mielellinen kaste on yhdistettynä koulutukseen ja koulutustasoon. Kun on mielellisesti saavuttanut puhtauden, on oikeaoppinen, valaistunut, uudelleen syntynyt ja sielullisesti Jumalan edessä puhdas."


      • tetragrammiin-JHWH
        että miten on: kirjoitti:

        Mat 28:19,20:"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."

        Kastetaanko lapset sanantarkasti Jeesuksen sanojen mukaisesti, ja opetetaanko lapsia sanantarkasti Jeesuksen sanojen ja 10 käskyn mukaisesti - tai uskonnon tai uskonlahkon perustajan sanojen ja lakien mukaisesti?

        sitten kun voidaan todeta että hän on ymmärtänyt oppimansa ja se opittu perustuu Jumalan sanaan Raamattuun. (Asioiden paikkansapitävyys meidän tulee itse myöskin todeta Raamatusta. Ei tule luottaa pelkästään ihmisten sanaan.) Ja hän haluaa omasta vapaasta tahdostansa noudattaa noita Jumalan antamia ohjeita. Jumalan sanan noudattaminen ja kasteelle meno tulee olla oma henkilökohtainen ratkaisu.

        Mat 7:21-23:"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. "

        Mistä me voimme saada tietoa taivaallisen Isän tahdosta? Raamatusta. Meidän tulee siis tutkia Raamattua, jotta opimme tuntemaan Isämme tahdon .


    • roopen kietara

      raamattu alkaa 10 käskystä, ja tuomio on niiden rikkomisesta, vastuu on aina opettajalla

      • observer...

        /////Lapsia ei sanota Raamatussa kastetun, vain miehiä ja naisia. ////kuinkas sitten kastettiin perhekunneittain???? joihin kuului myos orjat.....


      • Korppi,
        observer... kirjoitti:

        /////Lapsia ei sanota Raamatussa kastetun, vain miehiä ja naisia. ////kuinkas sitten kastettiin perhekunneittain???? joihin kuului myos orjat.....

        Kaste on;
        Peseytykää ennenkuin olette kelvollisia ja puhtaita.
        Sillä ruoka-astiatkin pestäänn ensin ja sitten niistä syödään.

        Kun lukeeVT,tä niin kaikki pestiin, ennenkuin tuotiin alttarille Herran eteen,
        astiatkin kuin papitkin pestiin.


      • pesonn merkitys
        Korppi, kirjoitti:

        Kaste on;
        Peseytykää ennenkuin olette kelvollisia ja puhtaita.
        Sillä ruoka-astiatkin pestäänn ensin ja sitten niistä syödään.

        Kun lukeeVT,tä niin kaikki pestiin, ennenkuin tuotiin alttarille Herran eteen,
        astiatkin kuin papitkin pestiin.

        peseminen aloitetaan ylhäältä (valelukaste); ei alapäästä veteen pyllistäen (upotuskaste)


      • kastevesi
        Korppi, kirjoitti:

        Kaste on;
        Peseytykää ennenkuin olette kelvollisia ja puhtaita.
        Sillä ruoka-astiatkin pestäänn ensin ja sitten niistä syödään.

        Kun lukeeVT,tä niin kaikki pestiin, ennenkuin tuotiin alttarille Herran eteen,
        astiatkin kuin papitkin pestiin.

        Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!


      • kastevesi
        kastevesi kirjoitti:

        Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!

        Te "kastatte" lapsen "isän, pojan, ja pyhän hengen nimeen", mutta syytätte lasta perusteettomasti, Jumalan ja Jeesuksen vastaiseti syntiseksi (mielenvikaiseksi, rikolliseksi, alempiarvoiseksi). Mitä lapselle sanotte, ja mitä lapselle teette, on joko Jumalan lain ja jeesuksen sanojen mukaista, tai Jumalan ja Jeesuksen sanjen vastaista. Sen mukaan olkoon myös tuomionne.


      • Korppi.
        pesonn merkitys kirjoitti:

        peseminen aloitetaan ylhäältä (valelukaste); ei alapäästä veteen pyllistäen (upotuskaste)

        Lautasen toinenkin puoli peseytyy samalla pestessä.

        Kaste;

        Usein on niin että me ihmiset emme hyväksy toisen /lähimmäisen tekemää työtä.

        Sama on kun kiistellään kasteesta.


      • Korppi.
        kastevesi kirjoitti:

        Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!

        >>>kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!


      • anteeksi vaan mutta
        Korppi. kirjoitti:

        >>>kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!

        senkin on jeesus kieltänyt, ja on myös Jumalan kieltämä


      • anteeksi vaan mutta
        Korppi. kirjoitti:

        >>>kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!

        >>Jos teemme psykoanalyysin kaikista uskonlahkojen perustajista, niin heidän joukosta ja oppeja seuraavista kaikki historiasta tunnetut joukkomurhaajat löytyvät - ei niiden joukosta joita he tappoivat, eikä niiden joukosta jotka jäivät henkiin ja joita tänään elävät ihmiset edustavat - oli henkilö homo tai ei, ja 'vähemmän tietämätön' syystä että sukupolvelta toiselle on hakattu katekismuksella korville, kun ei osaa 'sydämestään' hokea 10 käskyä ulkoa.


      • anteeksi vaan mutta
        Korppi. kirjoitti:

        >>>kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!

        Matt. 26:29 Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."

        Mark. 14:25 Totisesti minä sanon teille: minä en juo enää viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."

        Luuk. 22:18 Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."


      • anteeksi vaan mutta
        anteeksi vaan mutta kirjoitti:

        Matt. 26:29 Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."

        Mark. 14:25 Totisesti minä sanon teille: minä en juo enää viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."

        Luuk. 22:18 Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."

        Koska Jeesus ei juo, niin ei kuulu kenenkään juoda. Ehtoollinen on harhaoppi.


      • anteeksi vaan mutta
        Korppi. kirjoitti:

        >>>kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!

        Jeesus on sanonuy,että se mikä menee suusta sisään tulee paskana ulos. Ehtoollinen on pakanallinen.


      • kastevesi
        anteeksi vaan mutta kirjoitti:

        >>Jos teemme psykoanalyysin kaikista uskonlahkojen perustajista, niin heidän joukosta ja oppeja seuraavista kaikki historiasta tunnetut joukkomurhaajat löytyvät - ei niiden joukosta joita he tappoivat, eikä niiden joukosta jotka jäivät henkiin ja joita tänään elävät ihmiset edustavat - oli henkilö homo tai ei, ja 'vähemmän tietämätön' syystä että sukupolvelta toiselle on hakattu katekismuksella korville, kun ei osaa 'sydämestään' hokea 10 käskyä ulkoa.

        Se on hyvä että osaa 10 käskyä ulkoa, mutta se ei ole hyvä ettei tiedä kuka niitä on rikkonut ja rikkoo. Opettakaa myös se.


      • factatietoa
        anteeksi vaan mutta kirjoitti:

        Koska Jeesus ei juo, niin ei kuulu kenenkään juoda. Ehtoollinen on harhaoppi.

        19 Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."

        19 Ihmisen Poika tuli syöden ja juoden, ja he sanovat: katso ihmistä, syömäriä ja viinan juomaria, Publikanein ja syntisten ystävää. Mutta viisaus vanhurskautetaan lapsiltansa.


      • kastevesi
        factatietoa kirjoitti:

        19 Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."

        19 Ihmisen Poika tuli syöden ja juoden, ja he sanovat: katso ihmistä, syömäriä ja viinan juomaria, Publikanein ja syntisten ystävää. Mutta viisaus vanhurskautetaan lapsiltansa.

        Jeesus oli jumalan Poika, ei ihmisen.


    • waraz

      "Kaikkien eri raamattuversioiden lähde erilaisine sisältöineen, on ~200 EAA Kreikan kielellä kirjoitettu Septuaginta, jota käytettiin pohjana Kristinuskon Vanhalle Testamentille. Septuaginta on kirjoitettu vanhalla Aleksandriassa käytetyllä Kreikan kielellä, mutta Kreikan kielen lisäksi Septuagintassa on käytetty sanoja useista eri kielistä, joista Koptinen kieli on kaikista tärkein. Septuaginta ei ole käännös Juutalaisten Tanakasta vaikka 'Juutalainen perimätieto' niin kertoo.

      Liiton Laki jonka tunnemme 10 Käskynä, on ensimmäiset Jumalan sanat jotka kirjoitettiin. 10 Käskyä on Ensimmäinen Ramattu ja Raamatun Laki, jota kaikki jotka Raamatusta opettaa ensisijaisesti on noudatettava sanantarkasti. Näin ollen Raamatun Laki on Ensimmäinen Testamentti, jonka vahvistaja Raamatun mukaan on Jeesus, ja hänen sanansa ja tekonsa ovat Jeesuksen Testamentti.

      Jokainen Septuagintasta tehty käännös, on todistus käännöksestä vastuussa olevan henkilön tai henkilöiden koulutustasosta ja mielen laadusta. Käännös sekä mitä ja miten siitä on opetettu, muodostavat kokonaisuuden, joka on uskonnon tai uskonlahkon perustajan henkilökohtainen Testamentti. Se on maallinen todistus jokaisesta uskonlahkon perustajasta ja uskonnosta, ja sielullisesti se on uskonnon tai uskonlahkon perustajan sekä uskonnon sinänsä tuomio.

      Mitä Raamattuun on kirjoitettu Ensimmäisen ja Jeesuksen Testamentin jälkeen, mitä Raamatusta on opetettu, ja mitä on sanottu ja tehty kun oppeja on levitetty, kaikista niistä muodostuu uskontojen ja uskonlahkojen perustajien henkilökohtaiset Testamentit. Testamentit ovat sanantarkasti Ensimmäisen Testamentin ja Jeesuksen Testamentin mukaisia, tai ne ovat Ensimmäisen Testamentin ja Jeesuksen Testamentin vastaisia. Muita vaihtoehtoja ei ole, eikä anneta kirjoitetun mukaan.

      • waraz

        Latinankielinen Vulgata on vääristelty tulkinta Septuagintasta. Vulgataa alettiin kokoamaan 300 -luvulla Paavi Damasus I:n toimesta. Nimi on peräisin Latinan kielisestä Versio Vulgata -nimestä, joka tarkoittaa yleinen versio. Vulgata niinkuin se on Septuagintasta tulkittu, miten siitä on opetettu sanoineen ja tekoineen, on kokonaisuudessaan Paavien Testamentti.

        Vuonna 1534 julkaistiin Martin Luderin (Martin Luther) tulkinta joka sanoineen ja tekoineen on todistus Martin Lutherista, toisin sanoen Martin Luderin Testamentti.

        1541 julkaistiin myös Gustaf Wasa (Gust af Wasa) Bibeln, joka puolestaan sanoineen ja tekoineen on todistus hänestä, toisin sanoen Gustaf Wasan Testamentti.

        1548 Turun piispa ja Suomessa toiminut niin kutsuttu uskonpuhdistaja Mikael Agricola kirjoitti Suomen kielisen Raamatun, joka perustui Gustaf Wasan ja Martin Lutherin kirjoittamaan Raamattuun ja heidän oppeihinsa Raamatusta. Hänen sanat ja teot ovat Mikael Agricolan Testamentti.

        Tunnetuin ja yksi vaikutusvaltaisimmista Raamatuista, on Englannin kielinen King James Bible joka julkaistiin vuonna 1611. King James Bible ja mitä siitä on opetettu sanoineen ja tekoineen, on King Jamesin Testamentti.

        Eri kielellä julkaistuja versioita Raamatusta joista jokainen on erilainen ja joista opetetaan eri tavalla uskonnoissa ja uskonlahkoissa, on tänään noin 4000. Suomen kielellä kirjoitettuja erilaisia Raamattuversioita ovat Biblia 1776, Raamattu 1835, Raamattu 1933/1938 ja sarjassa viimeisin on Raamattu 1992, joka on tämän päivän Luterilaisen kirkon Testamentti.

        Septuagintan jälkeen kirjoitetut kaikki eri Raamattuversiot, ja miten eri uskonnot ja uskonlahkot niistä ovat opettaneet, ovat historiassa tunnettujen uskonsotien lähde.

        test: koettele (heitä jotka sanovat)
        amen: totuus

        Test Amen tarkoittaa totuuden koettelemista, niiden jotka sanovat 'Tämä on Jumalan sanan mukainen totuus (aamen)'.

        Noudattavatko sanat ja/tai teot sanantarkasti ensisijaisesti Raamatun Lakia (10 käskyä)? Kunnioittavatko sanat ja/tai teot etniseen Kansaan kuuluvan henkilön ja koko etnisen Kansan ihmisarvoa, kunniaa, omatuntoa, vakaumusta ja oikeuksia (Lakia)? Riippumatta siitä onko uskovainen tai ei, heidän sanansa ja tekonsa ovat tänään elävälle etniselle Suomen Kansalle todistus siitä, että he joko olivat aitoja Jumalan ja Jeesuksen lähettämiä Apostoleita sanoineen ja tekoineen, tai eivät olleet. Mitä tänään opetetaan heidän oppiensa mukaan, on todistus uskovaiselle ja ei-uskovaiselle, että sanat ja/tai teot eivät ole totuuden, Jumalan sanan mukaisia.

        Mitä sinä opetat Raamatusta, on sinun maallinen ja sielullinen Testamenttisi - todistus sinusta tänään eläville ihmisille, ja todistus sinusta sielullisesti Jumalalle, ja Korkeimmalle Luojalle.

        Suomen lipun, Tasavallan presidentin, Ministereiden, Kansan edustajien, Tuomareiden ja Lakimiesten, Lääkäreiden, kaikkien virkamiesten sekä elävien ja edesmenneiden veteraanien, esivanhempiemme ja koko Suomen kansan leimaaminen syntisiksi (mielenvikaisiksi, rikollisiksi, alempiarvoiseksi), ei ole yhdistettävissä sivistyneisyyteen eikä sivistyneeseen ihmiseen, ei ole millään tasolla yhdistettävissä sivistyneen yhteiskunnan rakentamiseen ja ylläpitämiseen eikä sivistyneeseen kanssakäymiseen, eikä syytökset paranna ketään fyysisesti eikä henkisesti, eikä syytöksillä ole minkäänlaista yhteyttä Jumalaan, eikä Korkeimpaan Luojaan.'

        Minä uskon, että kaikki mitä Ramattuun (Septuagintaan) on kirjoitettu ei ole Lain vastaista ja epäsivistynyttä, ja minä uskon, että jokaisella meistä on edessään päivä jolloin meidän henkilökohtainen Testamenttimme avataan, ja Testamentissamme lukee mitä jokainen henkilökohtaisesti on perinyt, sanojensa ja tekojensa mukaan."


      • ensimmäinen sinetti
        waraz kirjoitti:

        Latinankielinen Vulgata on vääristelty tulkinta Septuagintasta. Vulgataa alettiin kokoamaan 300 -luvulla Paavi Damasus I:n toimesta. Nimi on peräisin Latinan kielisestä Versio Vulgata -nimestä, joka tarkoittaa yleinen versio. Vulgata niinkuin se on Septuagintasta tulkittu, miten siitä on opetettu sanoineen ja tekoineen, on kokonaisuudessaan Paavien Testamentti.

        Vuonna 1534 julkaistiin Martin Luderin (Martin Luther) tulkinta joka sanoineen ja tekoineen on todistus Martin Lutherista, toisin sanoen Martin Luderin Testamentti.

        1541 julkaistiin myös Gustaf Wasa (Gust af Wasa) Bibeln, joka puolestaan sanoineen ja tekoineen on todistus hänestä, toisin sanoen Gustaf Wasan Testamentti.

        1548 Turun piispa ja Suomessa toiminut niin kutsuttu uskonpuhdistaja Mikael Agricola kirjoitti Suomen kielisen Raamatun, joka perustui Gustaf Wasan ja Martin Lutherin kirjoittamaan Raamattuun ja heidän oppeihinsa Raamatusta. Hänen sanat ja teot ovat Mikael Agricolan Testamentti.

        Tunnetuin ja yksi vaikutusvaltaisimmista Raamatuista, on Englannin kielinen King James Bible joka julkaistiin vuonna 1611. King James Bible ja mitä siitä on opetettu sanoineen ja tekoineen, on King Jamesin Testamentti.

        Eri kielellä julkaistuja versioita Raamatusta joista jokainen on erilainen ja joista opetetaan eri tavalla uskonnoissa ja uskonlahkoissa, on tänään noin 4000. Suomen kielellä kirjoitettuja erilaisia Raamattuversioita ovat Biblia 1776, Raamattu 1835, Raamattu 1933/1938 ja sarjassa viimeisin on Raamattu 1992, joka on tämän päivän Luterilaisen kirkon Testamentti.

        Septuagintan jälkeen kirjoitetut kaikki eri Raamattuversiot, ja miten eri uskonnot ja uskonlahkot niistä ovat opettaneet, ovat historiassa tunnettujen uskonsotien lähde.

        test: koettele (heitä jotka sanovat)
        amen: totuus

        Test Amen tarkoittaa totuuden koettelemista, niiden jotka sanovat 'Tämä on Jumalan sanan mukainen totuus (aamen)'.

        Noudattavatko sanat ja/tai teot sanantarkasti ensisijaisesti Raamatun Lakia (10 käskyä)? Kunnioittavatko sanat ja/tai teot etniseen Kansaan kuuluvan henkilön ja koko etnisen Kansan ihmisarvoa, kunniaa, omatuntoa, vakaumusta ja oikeuksia (Lakia)? Riippumatta siitä onko uskovainen tai ei, heidän sanansa ja tekonsa ovat tänään elävälle etniselle Suomen Kansalle todistus siitä, että he joko olivat aitoja Jumalan ja Jeesuksen lähettämiä Apostoleita sanoineen ja tekoineen, tai eivät olleet. Mitä tänään opetetaan heidän oppiensa mukaan, on todistus uskovaiselle ja ei-uskovaiselle, että sanat ja/tai teot eivät ole totuuden, Jumalan sanan mukaisia.

        Mitä sinä opetat Raamatusta, on sinun maallinen ja sielullinen Testamenttisi - todistus sinusta tänään eläville ihmisille, ja todistus sinusta sielullisesti Jumalalle, ja Korkeimmalle Luojalle.

        Suomen lipun, Tasavallan presidentin, Ministereiden, Kansan edustajien, Tuomareiden ja Lakimiesten, Lääkäreiden, kaikkien virkamiesten sekä elävien ja edesmenneiden veteraanien, esivanhempiemme ja koko Suomen kansan leimaaminen syntisiksi (mielenvikaisiksi, rikollisiksi, alempiarvoiseksi), ei ole yhdistettävissä sivistyneisyyteen eikä sivistyneeseen ihmiseen, ei ole millään tasolla yhdistettävissä sivistyneen yhteiskunnan rakentamiseen ja ylläpitämiseen eikä sivistyneeseen kanssakäymiseen, eikä syytökset paranna ketään fyysisesti eikä henkisesti, eikä syytöksillä ole minkäänlaista yhteyttä Jumalaan, eikä Korkeimpaan Luojaan.'

        Minä uskon, että kaikki mitä Ramattuun (Septuagintaan) on kirjoitettu ei ole Lain vastaista ja epäsivistynyttä, ja minä uskon, että jokaisella meistä on edessään päivä jolloin meidän henkilökohtainen Testamenttimme avataan, ja Testamentissamme lukee mitä jokainen henkilökohtaisesti on perinyt, sanojensa ja tekojensa mukaan."

        tuohan tarkottaa sitä että heti kun joku suunsa avaa paljastaa onko tuomittu tai ei ja jos tuomittua seuraa niin on tuomittu


      • kastevesi
        ensimmäinen sinetti kirjoitti:

        tuohan tarkottaa sitä että heti kun joku suunsa avaa paljastaa onko tuomittu tai ei ja jos tuomittua seuraa niin on tuomittu

        Vasta kun loukkaa toista ihmistä henkisesti ja/tai ruumiillisesti, mikä periaatteessa on sama asia, menettää sen osan sielustaan, t s osastaan Valtakunnassa.


    • muussa kommunikaatio

      -ssa ei voida ymmärtäen antaa eikä vastaanottaa yksinkertaisiakaan sanoja, kuten ´ei´ tai ´kyllä´.

      Onneksi noissa kahdessa sanassa on selvä merkitys, mutta niidenkin käyttöön Jeesus opettaa että niitä käytetään juuri siten mitä tarkoittavat, sillä sydän on paha ylitse kaiken ja noidenkin käytössä on ihmisillä vaikeuksia pysyä rehellisyydessä.

      Jeesus myös opettaa sen, että ihminen voi alkaa selittelemään antamatta selvää vastausta jommalla kummalla noista sanoista, eikä selittelyistä ole annettu hyvää arvostelua ilman selvää vastausta ´kyllä´ tai ´ei ´.

      Jumala on taivaassa muuttumaton, mutta me täällä hapuilemme enemmän tai vähemmän pimeässä. Herra Jeesus ole meille armollinen ja suo kirkkauden Hengen pyhitys ymmärtää tahtoasi ja toimintatapojasi ja pelasta meidät pahasta, sillä sinun on kunnia ja valta ja voima ja kiitos, amen.

      • aamen aamen aamen

        "sillä sydän on paha ylitse kaiken"
        Riippumatta siitä mitä Raamatussa lukee, niin ajatuksesi, sanasi ja tekosi Jumalan luomistyön mukaan eivät kumpua sydämestä, vaan mielestä. "sydän" on Raamatussa väärin käännetty - kuuluu olla "mieli". Kun mielessäsi on jotain vikaa, alat esittämään asioita jotka ovat vasten luomistyötä.


      • aamen aamen aamen
        aamen aamen aamen kirjoitti:

        "sillä sydän on paha ylitse kaiken"
        Riippumatta siitä mitä Raamatussa lukee, niin ajatuksesi, sanasi ja tekosi Jumalan luomistyön mukaan eivät kumpua sydämestä, vaan mielestä. "sydän" on Raamatussa väärin käännetty - kuuluu olla "mieli". Kun mielessäsi on jotain vikaa, alat esittämään asioita jotka ovat vasten luomistyötä.

        Kun mielessäsi on jotain vikaa, sanot ja teet asioita jotka ovat vasten 10 käskyä ja Jeesuksen oppeja.


      • aamen aamen aamen
        aamen aamen aamen kirjoitti:

        Kun mielessäsi on jotain vikaa, sanot ja teet asioita jotka ovat vasten 10 käskyä ja Jeesuksen oppeja.

        Kun mielesäsi on jotain vikaa, se ei tarkoita että olet mielenvikainen, vaan että sinulla ei ole tarpeeksi koulutusta, tai että oppi minkä olet omaksunut, on harhaoppia.


      • aamen aamen aamen
        aamen aamen aamen kirjoitti:

        Kun mielesäsi on jotain vikaa, se ei tarkoita että olet mielenvikainen, vaan että sinulla ei ole tarpeeksi koulutusta, tai että oppi minkä olet omaksunut, on harhaoppia.

        Milenvikaisuutta on kun loukkaa toista ihmistä henkisesti ja/tai fyysisesti, Jumalan lain, Jeesuksen oppien sekä Suomen perustuslain vastaisesti, silloin ajatus on muuttunut teoksi.


      • aamen aamen aamen

        "Jumala on taivaassa"

        Tuohon Jeesus sanoi, ”Jos teidän johtajanne sanovat teille, ’Katso, (Isän) valtakunta on taivaalla,’ silloin taivaan linnut ovat teitä arvokkaampia. Jos he sanovat teille, ’Se on meressä,’ silloin kalat ovat teitä arvokkaampia. Ennemmin valtakunta on teissä ja teidän ulkopuolellanne. Kun te tunnette itsenne, te tulette tunnetuiksi, ja ymmärrätte, että olette elävän Jumalan lapsia. Mutta jos te ette tunne itseänne, silloin te elätte köyhyydessä, ja te olette köyhyys.”


    • Raamatun avaa Pyhä Henki ja Raamattun tulkintassa apu löytyy Raamatussa itsessä..alaviiteet,,

    • upotuskaste

      metodit, miten voit tulkita tämän sanankohdan vihmonta/valelukasteeksi: Joh.3:23 mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä, ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.

      • joen ranta

        eihän se tarkoita upotuskastetta, vaikka joessa virtaisi miten paljon vettä tahansa.

        kasteiden suorittamiseen joen rannassa tarvittiin rauhallinen ja matalavetinen joen poukama.

        Joen ranta oli matala, jossa Jeesus kastettiin. Kastaminen on vedellä valelua ja Hengellä voitelua. Juutalaisen käsityksen mukaan joen ranta oli pyhä paikka (ei saastunut), siksi mentiin rukoilemaan ja kastamaan joen rantaan.

        Kasteita suoritettiin paljon ihmisten kodeissa, kun kokonaisia perhekuntia kastettiin samalla kertaa.


      • kastevesi
        joen ranta kirjoitti:

        eihän se tarkoita upotuskastetta, vaikka joessa virtaisi miten paljon vettä tahansa.

        kasteiden suorittamiseen joen rannassa tarvittiin rauhallinen ja matalavetinen joen poukama.

        Joen ranta oli matala, jossa Jeesus kastettiin. Kastaminen on vedellä valelua ja Hengellä voitelua. Juutalaisen käsityksen mukaan joen ranta oli pyhä paikka (ei saastunut), siksi mentiin rukoilemaan ja kastamaan joen rantaan.

        Kasteita suoritettiin paljon ihmisten kodeissa, kun kokonaisia perhekuntia kastettiin samalla kertaa.

        mitä sinä sekoilet, kastautuminen voi olla esimerkiksi matkan varella pölyn ja lian pois pesemistä, riippumatta siitä kuinka paljon sinä vedellä nahkaasi peset, siitä ei sinun mielesi parane pakanallisista opeista


      • kastevesi
        joen ranta kirjoitti:

        eihän se tarkoita upotuskastetta, vaikka joessa virtaisi miten paljon vettä tahansa.

        kasteiden suorittamiseen joen rannassa tarvittiin rauhallinen ja matalavetinen joen poukama.

        Joen ranta oli matala, jossa Jeesus kastettiin. Kastaminen on vedellä valelua ja Hengellä voitelua. Juutalaisen käsityksen mukaan joen ranta oli pyhä paikka (ei saastunut), siksi mentiin rukoilemaan ja kastamaan joen rantaan.

        Kasteita suoritettiin paljon ihmisten kodeissa, kun kokonaisia perhekuntia kastettiin samalla kertaa.

        natsit joiden oppen alkuperä on luterilaisuus,veivät juutalaisia suihkuun,se oli heidän pakanallisen uskomuksensa mukaan pyhä kaste juutalaisille,nk uskonpuhdistamista


      • kastevesi
        joen ranta kirjoitti:

        eihän se tarkoita upotuskastetta, vaikka joessa virtaisi miten paljon vettä tahansa.

        kasteiden suorittamiseen joen rannassa tarvittiin rauhallinen ja matalavetinen joen poukama.

        Joen ranta oli matala, jossa Jeesus kastettiin. Kastaminen on vedellä valelua ja Hengellä voitelua. Juutalaisen käsityksen mukaan joen ranta oli pyhä paikka (ei saastunut), siksi mentiin rukoilemaan ja kastamaan joen rantaan.

        Kasteita suoritettiin paljon ihmisten kodeissa, kun kokonaisia perhekuntia kastettiin samalla kertaa.

        suoritettiinhan kasteita suomalaisissa kodeissakin,pää poikki ja verisuiku katkaistusta kaulasta kasteli katkaisijan ja katkaistun ellei mennyt kirkkoon palvelemaan herraa


      • Filippos.
        kastevesi kirjoitti:

        mitä sinä sekoilet, kastautuminen voi olla esimerkiksi matkan varella pölyn ja lian pois pesemistä, riippumatta siitä kuinka paljon sinä vedellä nahkaasi peset, siitä ei sinun mielesi parane pakanallisista opeista

        Kristillisessä kateessa (jota et näköjään tunne) ihmisen mieli paranee kun synti pestään pois ja Pyhän Hengen lahjoista ilo tulee ensimmäiseksi näkyviin uudistuneeseen luomukseen ja kastettu Jeesuksen oma jatkaa matkaansa iloiten.

        36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?"

        37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]

        38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.

        jae 37 puuttuu kokonaan alkuperäisistä Raamatun käsikirjoituksista (kaikista vanhimmista, joita säilytetään museossa)
        39 Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta jatkoi iloisena matkaansa.


      • kastevesi
        kastevesi kirjoitti:

        suoritettiinhan kasteita suomalaisissa kodeissakin,pää poikki ja verisuiku katkaistusta kaulasta kasteli katkaisijan ja katkaistun ellei mennyt kirkkoon palvelemaan herraa

        nuo ovat niitä kiviä,pahoja asioita mihin uskonto murkaantuu,ja ne hyvät asiat,ovat niitä mistä uskonto on naarmuuntunut,ts 10 käskyä ja jeesuksen oppeja käyttään väärin mutta tehdään kuitenkin hyvää


      • kastevesi
        Filippos. kirjoitti:

        Kristillisessä kateessa (jota et näköjään tunne) ihmisen mieli paranee kun synti pestään pois ja Pyhän Hengen lahjoista ilo tulee ensimmäiseksi näkyviin uudistuneeseen luomukseen ja kastettu Jeesuksen oma jatkaa matkaansa iloiten.

        36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?"

        37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]

        38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.

        jae 37 puuttuu kokonaan alkuperäisistä Raamatun käsikirjoituksista (kaikista vanhimmista, joita säilytetään museossa)
        39 Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta jatkoi iloisena matkaansa.

        synti tarkoittaa mielenvikainen, rikollinen, alempiarvoinen

        A) kerro kaikille ja esitä näyttö (Jeesus) siitä mitä rikoksia ihmiset ovat tehneet ennen syntymäänsä
        B) ellei sinulla ole näyttöä esittää, olet näyttänyt kaikille ihmisille että oppisi on lain ja jeesuksen sanojen vastainen


      • synnnistä asiaa
        kastevesi kirjoitti:

        synti tarkoittaa mielenvikainen, rikollinen, alempiarvoinen

        A) kerro kaikille ja esitä näyttö (Jeesus) siitä mitä rikoksia ihmiset ovat tehneet ennen syntymäänsä
        B) ellei sinulla ole näyttöä esittää, olet näyttänyt kaikille ihmisille että oppisi on lain ja jeesuksen sanojen vastainen

        Raamatussa syntikäsite on kollektiivinen ihmisen olotila erossa Jumalan Hengen yhteydestä, joka vallitsi paratiisissa.

        Ihmiskunta joutui kokonaisuudessaan syntiseksi siitä hetkestä kun Jumalan tuomio kävi toteen syntiinlankeemuksen (perisynti) tapahduttua.

        "Synnissä olen minä syntynyt ja äitini on minut synnissä siittänyt."

        "Kun yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan niin koko maailma (kaikki ihmiset) ovat syntisiä." (alkusynti, perisynti, syntiinlankeemus)

        "Kaikki ovat vailla Jumalan kirkkautta, ei ole yhden yhtäkään vanhurskasta, ei ainuttakaan."

        Synti voi lisäksi periytyä suvussa aina kolmanteen ja neljänteen polveen. Lapset voivat joutua kärsimään esi-isiensä synneistä jopa tietämättään, mitä he ovat tehneet pahaa. (periytyvä synti)

        "Meidän isämme ovat syntiä tehneet, heitä ei enää ole, ME KANNAMME HEIDÄN SYNTEJÄÄN."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4870
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2265
    3. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1444
    4. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      89
      1364
    5. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1346
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      131
      1153
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1085
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      264
      988
    9. Tulee ikävä

      Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      967
    10. Jos saan sinut elämääni

      niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      965
    Aihe