lueskelen tässä sairaspäivän kunniaksi maailman keksinnöistä.
3D hologrammeja, katsottavissa ilman 3D laseja.Siirrettynä vaikka toiselle puolella maailmaa, sallii kirurgien nähdä potilaan 3D muodossa ja neuvoa leikkauksessa tosiaikaisesti.
Tietokoneen ja laserin avustuksella.
Joku ihminen voi olla läsnä kokouksessa, vaikka on toisella puolella maailmaa.3D
Ihosiirteestä omaa verta, muodostetaan kemikaalien avulla, tekee veripankit tarpeettomiksi.
Kiteitä jotka vahvistavat ruuan makua niin, että luulet syöneesi enmmän kuin oletkaan...oivallista laihduttajille.
Talo johonon upotettu USB tikkuja, voit ladata mitä haluat koneellesi, siinä ohikulkiessasi..
Tiekameroita, jotka tarkistavat kuinka lähellä olet edelläajavaa, onko turvavyöt kiinni, onko vakuutus ja autovero maksettu
Ipadeja, Samsungin galaxyja, muistitikuja 300 gigaa...
On siinä vanhukselle omaksumista ;)) Hieno uusi maailma koittamassa taas kerran meille ;)))
Pysytkö maailman tietovirrassa mukana?
Tiede ja keksinnöt
37
276
Vastaukset
- Mysteriet
Siinä olis musta ideaa... meillä nuoriso kantaa aina Ankkoja vessalukemiseksi ja samat saamarin lehdet sitten tuodaan ruokapöytään luettavaksi uudestaan (uskotko että raivostuttaa... ;/)
Jos kerta veskissä pitää lukea...
Mä olen, osittain huvittuneenakin, seurannut noita hienoja keksintöjä... joskus joku on jopa tehnyt vaikutuksenkin, positiivisen sellaisen, mutta yleensäottaen oon sitä mieltä että yksi vanha kyllä vastaa pussillista uusia - mä oon silleen taantumuksellinen =)- hat.sep.sut
hyvä idea, huussissa olis aikaa lukee vaik mitä vaan ;)
Meillä oli aikoinaan National geograpicin lehdet huussissa kun poika tykkäs istua siellä pitkään.
Mut ei se pussillinen vanhoja enää kuule päde.
Toi verta omasta ihosolusta mun mielest oli hieno.
Kn on niitä ihmisiä joilla on harvinainen ryhmä, ei ole aina saatavilla.
Ni sit noin se menis hienosti.
Ja kaikki tietää miten erikoislääkärin leikkaus maksaa...ajattele ny...omassa terveyskeskuksessa operoisivat...joku vaan neuvos..
*Hiukset pystys* - Mysteriet
hat.sep.sut kirjoitti:
hyvä idea, huussissa olis aikaa lukee vaik mitä vaan ;)
Meillä oli aikoinaan National geograpicin lehdet huussissa kun poika tykkäs istua siellä pitkään.
Mut ei se pussillinen vanhoja enää kuule päde.
Toi verta omasta ihosolusta mun mielest oli hieno.
Kn on niitä ihmisiä joilla on harvinainen ryhmä, ei ole aina saatavilla.
Ni sit noin se menis hienosti.
Ja kaikki tietää miten erikoislääkärin leikkaus maksaa...ajattele ny...omassa terveyskeskuksessa operoisivat...joku vaan neuvos..
*Hiukset pystys*Mulla ei ole pahaa lääkärikammoa ollutkaan tätä ennen =D
Jaa-a... minä täällä mettänkorvessa polttelen puita hellassa, keittelen kaffen vanhanaikaisesti pannulla ja hetkeä myöhemmin piipahdan koneelle naputtelemaan jos jotain jonninjoutavaa viestiä - en voi siis sanoa etteikö teknikka ja tiede seuraisi minuakin, kyllä se vahvalla kädellä roikkuu yöpaidan helmassa tuossa =)
Totta - lääketiede kehittyy koko ajan - sen pitääkin kehittyä... kaiken pitää !!
Samaan aikaan kuitenkin karkaa käsistä kokonaisuuden hallinta - hyvä, osaamme parantaa syövän, hyvä, osaamme pysäyttää aidsin - mutta keneltä ?
Onko jonkun oltava aina sairas, köyhä ja tietämätön ?
*vaipuu syviin mietteisiin* - hat.sep.sut
Mysteriet kirjoitti:
Mulla ei ole pahaa lääkärikammoa ollutkaan tätä ennen =D
Jaa-a... minä täällä mettänkorvessa polttelen puita hellassa, keittelen kaffen vanhanaikaisesti pannulla ja hetkeä myöhemmin piipahdan koneelle naputtelemaan jos jotain jonninjoutavaa viestiä - en voi siis sanoa etteikö teknikka ja tiede seuraisi minuakin, kyllä se vahvalla kädellä roikkuu yöpaidan helmassa tuossa =)
Totta - lääketiede kehittyy koko ajan - sen pitääkin kehittyä... kaiken pitää !!
Samaan aikaan kuitenkin karkaa käsistä kokonaisuuden hallinta - hyvä, osaamme parantaa syövän, hyvä, osaamme pysäyttää aidsin - mutta keneltä ?
Onko jonkun oltava aina sairas, köyhä ja tietämätön ?
*vaipuu syviin mietteisiin*mitä kadehdin...
Mietin tuos itsekin et kun yhdellä kaverilla olis puuhella, pitäiskö hakee ;))
Se, että lääketiede kehittyy, on meille kamalan turvallista.
Eilen just mietin, mitä mahtoi tuntea ihminen, jolla todettiin joku kamala tauti, 40 vuotta sitten....
Nykypäivänä on helpompi luottaa ittensä lääkärien käsiin.
Mut vielä 1900 luvun alussa, rintasyövänkin leikkas lääkäri joka teki sen nopeimmin, ilman puudutuksia, niitä ei silloin tunnettu ja se käärekin siihen, otettiin joltain toiselta potilaalta...
Sit ihmeteltiin, mistä se myrkytys tuli ;)))
Niin, jonkun on oltava köyhä ja tehtävä sweatshopissa 12 tuntista päivää, että me voidaan ostaa halvalla.... - Mysteriet
hat.sep.sut kirjoitti:
mitä kadehdin...
Mietin tuos itsekin et kun yhdellä kaverilla olis puuhella, pitäiskö hakee ;))
Se, että lääketiede kehittyy, on meille kamalan turvallista.
Eilen just mietin, mitä mahtoi tuntea ihminen, jolla todettiin joku kamala tauti, 40 vuotta sitten....
Nykypäivänä on helpompi luottaa ittensä lääkärien käsiin.
Mut vielä 1900 luvun alussa, rintasyövänkin leikkas lääkäri joka teki sen nopeimmin, ilman puudutuksia, niitä ei silloin tunnettu ja se käärekin siihen, otettiin joltain toiselta potilaalta...
Sit ihmeteltiin, mistä se myrkytys tuli ;)))
Niin, jonkun on oltava köyhä ja tehtävä sweatshopissa 12 tuntista päivää, että me voidaan ostaa halvalla....Kaffepannu hellankulmalla vislailee kutsuvasti ja ihananinen lämpö leviää huusholliin... kyllä sun pitää simmonen kanssa saada!!
Se, että lääketiede kehittyy, voi olla myös kamalan pelottavaa - mitäs sitten tapahtuu kun me lakataan vallan kuolemasta..?
Jestas sentään, mähän voin nähdä laspsenlapsenlapsenlapsenlapsenlapsenlapsenikin vielä - kerronko mää sitte hänelle kamalia juttuja ajasta ku mumumumumumummu oli nuori... *nauraa*
*menee kirjoittamaan muistelmiaan* - hat.sep.sut
Mysteriet kirjoitti:
Kaffepannu hellankulmalla vislailee kutsuvasti ja ihananinen lämpö leviää huusholliin... kyllä sun pitää simmonen kanssa saada!!
Se, että lääketiede kehittyy, voi olla myös kamalan pelottavaa - mitäs sitten tapahtuu kun me lakataan vallan kuolemasta..?
Jestas sentään, mähän voin nähdä laspsenlapsenlapsenlapsenlapsenlapsenlapsenikin vielä - kerronko mää sitte hänelle kamalia juttuja ajasta ku mumumumumumummu oli nuori... *nauraa*
*menee kirjoittamaan muistelmiaan*halua elää ikuisesti...
Se on ihmiskunnan toive, jota ei ole ajateltu loppuun asti.
Monet meistä krymppää fyysisesti, eikä mulla ole halua jatkaa elämää kipujen ja eikuntoisuuksien kans...
Mennään saappaat jalassa niin kauan kuin kaatuu niille sijoilleen.
Sänkyelämä olis kauhistus...
Laita sit ne muistelmas mullekin luettavaks ;)))
En pysy, enkä haluakaan pysyä.
Jatkuvia muutoksia tulee ihan väkisin niitä joita on pakko omaksua.
Kaikki muu saa jäädä.
Koko ajan enemmän ja ylöspäin muutoksia ja muutoksia.
Mitä tapahtuu kun loppu sille kaikelle tulee?
Koska pakko on jossain vaiheessa tulla, kaikki ei voi koko ajan enentyä, välillä on myös tyhjennyttävä.- hat.sep.sut
se loppu ei varmaan tule meidän aikana. Ei kannata pelätä sitä mitä ei tiedä?
Maapallolla kaikki tapahtuu kymmenissä tuhansissa vuosissa..
Mut tiede auttaa ihmistä ymmärtämään paremmin itseensä...meinaan ihminen ja sen toiminnot on aikas terra ingognita..lääkeäreillekin... hat.sep.sut kirjoitti:
se loppu ei varmaan tule meidän aikana. Ei kannata pelätä sitä mitä ei tiedä?
Maapallolla kaikki tapahtuu kymmenissä tuhansissa vuosissa..
Mut tiede auttaa ihmistä ymmärtämään paremmin itseensä...meinaan ihminen ja sen toiminnot on aikas terra ingognita..lääkeäreillekin...Heh, ihminen minä olen kyllä itsellenikin joskus yllätys. Onneksi usein positiiviseen suuntaan nykyään.
Ja sitä maailmanloppua en minä pelkää kun se tulee kuitenkin munkin kohdalle joskus, ja onneks on sovittu omien kanssa että missään letkuissa ei pidetä, vihannesta ei minusta kasvateta.- hat.sep.sut
tulisilla kirjoitti:
Heh, ihminen minä olen kyllä itsellenikin joskus yllätys. Onneksi usein positiiviseen suuntaan nykyään.
Ja sitä maailmanloppua en minä pelkää kun se tulee kuitenkin munkin kohdalle joskus, ja onneks on sovittu omien kanssa että missään letkuissa ei pidetä, vihannesta ei minusta kasvateta.ihan pian tule.
Mieti et maapallo on ollut satoja miljoonia vuosia olemassa...se kulkee omaa kulkuaan, eliölajit sen päällä...ne kehittyy, kuolee pois, uusia tulee tilalle...sellaset kestää kymmeniä tuhansia..miljoonia vuosia.
Yhen ihmisen elämä on vain aivastus...sil ei ole mitään merkitystä...muille kuin itselle.
Elä siis elämäs täysin rantein...
Ei muuta voi sanoa ;)) hat.sep.sut kirjoitti:
ihan pian tule.
Mieti et maapallo on ollut satoja miljoonia vuosia olemassa...se kulkee omaa kulkuaan, eliölajit sen päällä...ne kehittyy, kuolee pois, uusia tulee tilalle...sellaset kestää kymmeniä tuhansia..miljoonia vuosia.
Yhen ihmisen elämä on vain aivastus...sil ei ole mitään merkitystä...muille kuin itselle.
Elä siis elämäs täysin rantein...
Ei muuta voi sanoa ;))Ei se maailmanloppu ole mun mielestä mikään pahin uhkakuva.
Jokainen täältä kuolee joskus, mitä välii jos siinä menee koko popula enää sitten on?
Pahempaa on minusta että jos tänne jäisi ihmisiä jonkun tsernobylin tapaisen laskeuman ansiosta, joka kohdistuisi koko maapalloon.
Jatkuvasti jossain mietitään suurempia sota-aseita ja enemmän pahaa tekeviä.
Ihminen jäisikin henkiin mutta sairaana ja enemmän vaan sairastuvampana, ruoka olis pilalla ja vesi mutta henki vaan pihisisi vuosia kenties tavalla tai toisella. Ehkäpä vielä jostain kumman syystä kykenisi siittämään uusia tulokkaita jne.
Ja vielä minusta sen verran että kyllä elän ihan täysillä en pelkää mitään sen kummmempaa :))
Sinä vaan aloit ketjun joka alkoi mun päässäni pyörimään tähän suuntaan, vaikket kenties tätä hakenutkaan :))- hat.sep.sut
tulisilla kirjoitti:
Ei se maailmanloppu ole mun mielestä mikään pahin uhkakuva.
Jokainen täältä kuolee joskus, mitä välii jos siinä menee koko popula enää sitten on?
Pahempaa on minusta että jos tänne jäisi ihmisiä jonkun tsernobylin tapaisen laskeuman ansiosta, joka kohdistuisi koko maapalloon.
Jatkuvasti jossain mietitään suurempia sota-aseita ja enemmän pahaa tekeviä.
Ihminen jäisikin henkiin mutta sairaana ja enemmän vaan sairastuvampana, ruoka olis pilalla ja vesi mutta henki vaan pihisisi vuosia kenties tavalla tai toisella. Ehkäpä vielä jostain kumman syystä kykenisi siittämään uusia tulokkaita jne.
Ja vielä minusta sen verran että kyllä elän ihan täysillä en pelkää mitään sen kummmempaa :))
Sinä vaan aloit ketjun joka alkoi mun päässäni pyörimään tähän suuntaan, vaikket kenties tätä hakenutkaan :))tarkoituskin on herättää keskustelua.
Jokaisella on oma mieli ja se lähtee omaan suuntaansa ;) Niin pitääkin ;)
Mut mitä mahdollisuuksia näkisit tuolla uudella teknologialla?
Et ihmiset jaksaa aina pitempään ja terveempinä ;))) hat.sep.sut kirjoitti:
tarkoituskin on herättää keskustelua.
Jokaisella on oma mieli ja se lähtee omaan suuntaansa ;) Niin pitääkin ;)
Mut mitä mahdollisuuksia näkisit tuolla uudella teknologialla?
Et ihmiset jaksaa aina pitempään ja terveempinä ;)))Kyllähän lääketiede hyvääkin keksii, joskin toisinaan niiden suhteen tulee eteen niitä eettisiä kysymyksiä: mikä on oikein?
Jaa pitempään ja terveempänä, ja sitten tuleekin eteen se että kun terveitä vanhuksia on paljon ja kuitenkin aina tehdään uusia ihmisiä niin se väestö kasvaa väkisin ja sitten tulee kysymykseen se että riittääkö ruoka, ja kenelle se riittää kun sen jonkun on oltava se köyhä että me voidaan hyvin.
Vai miten se tuolla menikään.
Nää on tois jänniä kysymyksiä, onneks mun ei tarvi tehdä päätöksiä, muuta kun itsestäni.
Ja siitä teknologiasta vielä sen verran että onneks se on mennyt tuolla hammashoidossa eteenpäin koska lähden nyt hammaslääkäriin. Tosin ei reikiä ollut yhtään mutta hammaskiveä riittää meikäläisellä joka vuosi sen verran että joudun poistattamaan.
Joten vastaskohan tää kysymykseesi vähän :))- hat.sep.sut
tulisilla kirjoitti:
Kyllähän lääketiede hyvääkin keksii, joskin toisinaan niiden suhteen tulee eteen niitä eettisiä kysymyksiä: mikä on oikein?
Jaa pitempään ja terveempänä, ja sitten tuleekin eteen se että kun terveitä vanhuksia on paljon ja kuitenkin aina tehdään uusia ihmisiä niin se väestö kasvaa väkisin ja sitten tulee kysymykseen se että riittääkö ruoka, ja kenelle se riittää kun sen jonkun on oltava se köyhä että me voidaan hyvin.
Vai miten se tuolla menikään.
Nää on tois jänniä kysymyksiä, onneks mun ei tarvi tehdä päätöksiä, muuta kun itsestäni.
Ja siitä teknologiasta vielä sen verran että onneks se on mennyt tuolla hammashoidossa eteenpäin koska lähden nyt hammaslääkäriin. Tosin ei reikiä ollut yhtään mutta hammaskiveä riittää meikäläisellä joka vuosi sen verran että joudun poistattamaan.
Joten vastaskohan tää kysymykseesi vähän :))ne ei enää anna sun kärsii, toista se oli 45 vuotta sitte...
Nää on isoja asioita ja niitäkin pitää miettiä.
Joskus kuitenkin toivois, että siinä kun me päätetään mitä kehitysmaat saa olla, niin pitäs miettii miltä se omalle kohdalle tuntus...
Jos eläs siell, niin toivosko, että joku suomalainen saa päättää, että sun pitää olla köyhä...
Tämähän on se meiän hyvinvoinnin perusta... hat.sep.sut kirjoitti:
ne ei enää anna sun kärsii, toista se oli 45 vuotta sitte...
Nää on isoja asioita ja niitäkin pitää miettiä.
Joskus kuitenkin toivois, että siinä kun me päätetään mitä kehitysmaat saa olla, niin pitäs miettii miltä se omalle kohdalle tuntus...
Jos eläs siell, niin toivosko, että joku suomalainen saa päättää, että sun pitää olla köyhä...
Tämähän on se meiän hyvinvoinnin perusta...Kiitos!
Nyt on taas hampaat siinä kunnossa että vuoden saa odottaa seuraavaa kutsua.
On sekin meillä hyvin hoidettu, joka paikassa ei hampaita pääse ihmiset hoidattamaan niin kun meillä.
Ja moni muu asiakin on niin hyvin ettei paljon valittaa pitäis.
Mutta sen huomasin tänään taas tuolla kierrellessä että aikoinaan olin hyvin pienestä onnellinen.
Mutta mitä enemmän saa sitä enemmän haluaa. Ja saavutetuista eduista on helkkarin vaikea luopua, vaikkei se periaatteessa veis alaskaan.
Näitä on todella hyvä mietiskellä välillä kun tulee tunne että on kaltoin kohdeltu elämässä.
Kun elämä ei todellisuudessa ole reilua, monenkaan kohdalla.
mun mielestä sitä mistä palstallakin taannoin oli puhe, että ihminen on mahdottoman älykäs mutta ei kovinkaan viisas. Jokaiseen yksittäiseen ongelmaan keksitään ratkaisu ja jopa ratkaisun parannus, mutta kokonaisuuden kehittymistä ei kukaan hallitse. Siitä ei vain puhuta koska sitä ei hallita, vaan keskitetään huomio ja esitellään tukku yksittäisiin vastauksiin joiden suuren määrän toivotaan käyvän yleisenä ratkaisuna kaikkeen: kehitysoptimismia vielä kerran :-)
Kokonaisuudella tarkoitan tietty sellaisia asioita kuin mikä on oikea määrä ihmisiä maapallolle ja millä teknologialla; onko muille lajeille sijaa ja missä määrin: miten ratkaisemme maaperän kuolemisen; tahdommeko oikeasti sitoutua tulevaisuudessa syömään kaupallisesti geenimuunneltua (trademark) ravintoa ja minkälainen todellisuuden kokonaisuus tästä kaikesta muodostuu ja onko se hyvä.- hat.sep.sut
mut toi syntyvyyden säännösteleminen on aika paha.
Kuka on siinä asemassa, että voi kertoa toiselle, ettei se saa saada lapsia?
Kiina meni kai tuossa kaikkein pisimmälle, abortoitiin lapsi, joka olis ollut selviytymiskykyinen...aika raakaa...
Nää länsimaat, pisimmälle kehittyneet, painaa alas kehitysmaita.
Nyt on jo suuri huoli siitä, että jospa Kiina ja Intia, miljoonaväestöinene haluaakin kuluttaa yhtä paljon kuin me?
Ei maapallo kestä.
Mikä oikeus meillä on kuluttaa näin valtavasti? Ja samalla vaatia, että joku muu on köyhä?
Kaikkein puistattavimman kommentin kuulin tässä vasta yhden nuoren insinöörin suusta.
Hän sanoi, että jonkun pitää olla köyhä (tarkoittaen, että me voimme silloin hyvin)
Kun kysyin, olisko hän siihen vapoaaehtoinen, meni ilme vaikeaksi.
Se maailman tilan paraneminen kun vaatii sitä, että me, hyväosaiset, tingimme omastamme. hat.sep.sut kirjoitti:
mut toi syntyvyyden säännösteleminen on aika paha.
Kuka on siinä asemassa, että voi kertoa toiselle, ettei se saa saada lapsia?
Kiina meni kai tuossa kaikkein pisimmälle, abortoitiin lapsi, joka olis ollut selviytymiskykyinen...aika raakaa...
Nää länsimaat, pisimmälle kehittyneet, painaa alas kehitysmaita.
Nyt on jo suuri huoli siitä, että jospa Kiina ja Intia, miljoonaväestöinene haluaakin kuluttaa yhtä paljon kuin me?
Ei maapallo kestä.
Mikä oikeus meillä on kuluttaa näin valtavasti? Ja samalla vaatia, että joku muu on köyhä?
Kaikkein puistattavimman kommentin kuulin tässä vasta yhden nuoren insinöörin suusta.
Hän sanoi, että jonkun pitää olla köyhä (tarkoittaen, että me voimme silloin hyvin)
Kun kysyin, olisko hän siihen vapoaaehtoinen, meni ilme vaikeaksi.
Se maailman tilan paraneminen kun vaatii sitä, että me, hyväosaiset, tingimme omastamme.Yksi asia mitä voisi pohtia tuolla ylätasolla olisi se, kuinka tärkeää se yksilön vapaus oikeasti on. Monet asiat ovat tällä hetkellä huonossa jamassa siksi, että valinnanvapaus pyritään maksimoimaan ja ihmiset tosiaan valitsevat sitten mitä sattuu :-)
En minä tiedä, kuika on siinä asemassa / kenen pitäisi olla siinä asemassa, että kertoisi toiselle, ettei se saa saada lapsia. Mutta aika ilmeistä on, että jonkun olisi syytä ottaa se vastuu ihan globaalisti. Paljon onnettomuutta on seurannut Kiinassa yhden lapsen politiikasta - mutta en tiedä sitten kuinka paljon muuta onnettomuutta on vältetty sillä, ettei niitä kiinalaisia kuitenkaan vielä ole kahta miljardia.
Moni pelkää "ekofasismia" ja onhan sillä paha kaiku kuin se noin ilmaistaan. Olen kallistunut kuitenkin pitämään ekofasismia pienempänä tulevaisuuden pahana kuin nykyistä talousfasismia, joka aivan ilmeisesti ajaa meitä kohti katastrofia. Kun kumpikaan ei kuitenkaan takaa yksilön todellista vapautta kuin näennäisesti: eihan talousfasismikaan takaa muuta kuin kuluttamisen vapauden: ostaako brandia A vai B.- hat.sep.sut
kaarne kirjoitti:
Yksi asia mitä voisi pohtia tuolla ylätasolla olisi se, kuinka tärkeää se yksilön vapaus oikeasti on. Monet asiat ovat tällä hetkellä huonossa jamassa siksi, että valinnanvapaus pyritään maksimoimaan ja ihmiset tosiaan valitsevat sitten mitä sattuu :-)
En minä tiedä, kuika on siinä asemassa / kenen pitäisi olla siinä asemassa, että kertoisi toiselle, ettei se saa saada lapsia. Mutta aika ilmeistä on, että jonkun olisi syytä ottaa se vastuu ihan globaalisti. Paljon onnettomuutta on seurannut Kiinassa yhden lapsen politiikasta - mutta en tiedä sitten kuinka paljon muuta onnettomuutta on vältetty sillä, ettei niitä kiinalaisia kuitenkaan vielä ole kahta miljardia.
Moni pelkää "ekofasismia" ja onhan sillä paha kaiku kuin se noin ilmaistaan. Olen kallistunut kuitenkin pitämään ekofasismia pienempänä tulevaisuuden pahana kuin nykyistä talousfasismia, joka aivan ilmeisesti ajaa meitä kohti katastrofia. Kun kumpikaan ei kuitenkaan takaa yksilön todellista vapautta kuin näennäisesti: eihan talousfasismikaan takaa muuta kuin kuluttamisen vapauden: ostaako brandia A vai B.kun puhutan globaalisti, ihmiset on valmiita myöntelemään, mutta kun tullaan henkilökohtaiselle tasolle, onkin juttu ihan eri.
Ei mitenkään pahalla, vaan ihan utelias kysymys...Ihan tiedonhalusta...ja rehellisellä mielellä?
Olisitko ITSE valmis siihen, että et saa saada lapsia...siis jos olisit jotain 20 ja elämä edessä?
Ekofasismi, tai talousfasismi...minusta ihmene on väistyvä eliölaji, se on sen omalla toiminnallaan osoittanut?
Mmmh..yksilönvapaus on tärkeetä yksilölle...sillä minä en ainakaan luottais kohtaloani, yhdenkään kansanedustajan käsiin... ikävä kyllä...
Mielenkiintoisia ja suuria kysymyksiä? hat.sep.sut kirjoitti:
kun puhutan globaalisti, ihmiset on valmiita myöntelemään, mutta kun tullaan henkilökohtaiselle tasolle, onkin juttu ihan eri.
Ei mitenkään pahalla, vaan ihan utelias kysymys...Ihan tiedonhalusta...ja rehellisellä mielellä?
Olisitko ITSE valmis siihen, että et saa saada lapsia...siis jos olisit jotain 20 ja elämä edessä?
Ekofasismi, tai talousfasismi...minusta ihmene on väistyvä eliölaji, se on sen omalla toiminnallaan osoittanut?
Mmmh..yksilönvapaus on tärkeetä yksilölle...sillä minä en ainakaan luottais kohtaloani, yhdenkään kansanedustajan käsiin... ikävä kyllä...
Mielenkiintoisia ja suuria kysymyksiä?on se vaikea taso, joo.
Ei sitä kukaan omalle kohdalleen toivo, hankaluutta elämässä. En muuten ajatellut ettei ihmiset saisi lisääntyä. Ajattelin esim 1 lapsen politiikkaa, joka olisi kyllä siedettävä.
Monet asiat ovat yksdilön kohdalta onnellisia ollen samalla kokonaisuuden kannalta tuhoisia. Siitähän tässä juuri on kysymys. Silloin tuo henkilökohtainen kysymys on mielekäs vain niihin rajoihin asti, kun yksilön onni ei ole haitaksi kokonaisuudelle. Nyt asioita työnnetään koko ajan yksilön onnen suuntaan. Ei sitä kannata ehkä niin tarkkaan kysellä, kuka olis valmis mihin.
Tää eläkekeskustelu on hyvä esimerkki siitä: kaikki on valmiit pienentämään itseään nuorempien ikäluokkien eläketurvaa - tai pidentämään työuraa, kuinka vain.- hat.sep.sut
kaarne kirjoitti:
on se vaikea taso, joo.
Ei sitä kukaan omalle kohdalleen toivo, hankaluutta elämässä. En muuten ajatellut ettei ihmiset saisi lisääntyä. Ajattelin esim 1 lapsen politiikkaa, joka olisi kyllä siedettävä.
Monet asiat ovat yksdilön kohdalta onnellisia ollen samalla kokonaisuuden kannalta tuhoisia. Siitähän tässä juuri on kysymys. Silloin tuo henkilökohtainen kysymys on mielekäs vain niihin rajoihin asti, kun yksilön onni ei ole haitaksi kokonaisuudelle. Nyt asioita työnnetään koko ajan yksilön onnen suuntaan. Ei sitä kannata ehkä niin tarkkaan kysellä, kuka olis valmis mihin.
Tää eläkekeskustelu on hyvä esimerkki siitä: kaikki on valmiit pienentämään itseään nuorempien ikäluokkien eläketurvaa - tai pidentämään työuraa, kuinka vain.meistä jokainen on valmis ottamaan pois toiselta, muttei itseltä..
On tosiaankin rajansa sillä yksilönkin oikeudella...olen samaa mieltä.
Mut ne joilla on eniten, ovat valmiita vaatimaan oikeuksiaan suurimpaan ääneen, eihän se mikään yllätys ole.
Monesti ne on kuitenkin vielä sellasii, joitten ei ole tarvinnut ponnistella itse, vaan on tultu siihen mitä ollaan, vanhempien rahoilla... ;(
Mut mitä mieltä tekniikoista jotka auttaa meitä elämään onnellisen ja pitkän elämän ;))) hat.sep.sut kirjoitti:
meistä jokainen on valmis ottamaan pois toiselta, muttei itseltä..
On tosiaankin rajansa sillä yksilönkin oikeudella...olen samaa mieltä.
Mut ne joilla on eniten, ovat valmiita vaatimaan oikeuksiaan suurimpaan ääneen, eihän se mikään yllätys ole.
Monesti ne on kuitenkin vielä sellasii, joitten ei ole tarvinnut ponnistella itse, vaan on tultu siihen mitä ollaan, vanhempien rahoilla... ;(
Mut mitä mieltä tekniikoista jotka auttaa meitä elämään onnellisen ja pitkän elämän ;)))että mulle voisi sopia kaikki mahdolliset avut, että saisin keikkua täällä esim. 300 vuotta, onnellisena. Muista ei niin väliä, koska ihmisiä on muutenkin liikaa.
Mutta jos pitäisi ottaa edes palstavastuuta asenteistaan, niin sanoisin että on käynyt ilmeiseksi, jotta useimmat yli 70-vuotiaat elää jo laina-ajalla jonkin teknisen vimpaimen tai ihmelääkkeen varassa. En tiedä miten asia oikeasti ratkaistaisiin, mutta yleisenä visiona mulle kelpaisi sellainen, että ihminen katkeaisi kesken toimiensa n. 70-75 -vuotiaana. Terve elämä, joka päättyisi kuitenkin silloin kun on aika poistua.
Mutta tämä ei siis koske minua, vanhempiani tai lapsiani.
- Putkivalo
Tuli vaan mieleen exän ja mun keskustelut kun koetin toimia sen navigaattorina. Se istui autossa ja mä netin äärellä. Kuvittelen sen saman hetken kun lääkäri koettaa sadan kilsan päässä ohjata toista lääkäriä
Neuvova lääkäri: Onko tämä nyt jalkopää vai pääpää?
Etälääkäri: Mistä mä sen tiedän kun kaikki on peitetty?
Nl: Koeta kattoo missä varpaat on.
Et: Ei täällä nyt oikein pääse edes kääntymään! No nyt, tää on jalkopää.
Nl: Ok. Avaa potilas 5 cm navan yläpuolelta. Ja sitten siitä vasemmalle.
Et: Vasemmalle ei pääse.
Nl: Prkl. No täytyy kiertää oikean kautta, ja sitten tuosta vähän takaisin päin ja vasemmalle... ootas kun kuva taas latautuu...
....
....
Et: Sano jo jotain, tää potilas vuotaa koko ajan. Mun on pakko tehdä jotain.
Nl: Oota, kun ei näy vielä....
....
.... no nyt näkyy, onko potilas hengissä vielä? ÄLÄ MENE SIITÄ! TOI ON UMPISUOLI, PERUUTA, TOHVELI!!
Et: NO MIKSET SANONUT MITÄÄN!! Ei mahdu peruuttamaan, mä meen vasemmalle tästä.
Nl: *Lataa uutta kuvaa*
Et: Noh??
Nl: oota, kuva latautuu...
....
....
Et: NOH???
Nl: Onko jalkopää mihin suuntaan?
Et: Mistäs prkl mä tiiän, oot pyörittänyt mut jo täällä niin että oon ihan sekaisin!
Nl: Ei tästä tuu sun kans yhtään mitään, mä meen nyt kahville, kysy avustavalta lääkäriltä.
Että silleen. Kyllä kaksi aikuista osaa käyttäytyä kuten aikuiset....
Ai niin, ja paranemisia!
Ettei tarvi etälääkäriä käyttää :)))- hat.sep.sut
kun se neuvova näkee kaiken 3 D...elikkä kolmiulotteisena...
Siinä kun rötkötät leikkauspöydällä vatta avoimena, ni toinen ohjastaa Atlantin toiselt puolet, että nipsase ny tostakin vähä ja ei se tota kaipaa...ota pois vaa..
Kato ne näkee...sä et nähny ja sulla ny on huono suuntavaisto muuteski... - Putkivalo
hat.sep.sut kirjoitti:
kun se neuvova näkee kaiken 3 D...elikkä kolmiulotteisena...
Siinä kun rötkötät leikkauspöydällä vatta avoimena, ni toinen ohjastaa Atlantin toiselt puolet, että nipsase ny tostakin vähä ja ei se tota kaipaa...ota pois vaa..
Kato ne näkee...sä et nähny ja sulla ny on huono suuntavaisto muuteski...Mun suuntavaisto on moitteeton, en oo autoakaan kadottanut parkkipaikalle kuin kerran vaan! Tai korkeintaan kaks.
Sitten tuleekin joku meteoriitti ja iskee satelliitin pois radaltaan, juuri kun kaikki työkalut on saatu sinne onteloon ;))
- ...
Hologrammitekniikkaa tässä odoteltu jo parikymmentä vuotta. Tietotekniikan kehittyminen ja yleistyminen ollut järjettömän hidasta, jostain syystä.
Niin, nyt rahvas hölisee ostain skypestä tai facebookista. Ne kun on muka jotain mahtavaa. Niin, oli muuten viedeoneuvottelu käytössä töissä jo 1987. Silloin kun ei oikein nuo kännykkäyhteydet toimineet sen kummemmin kuin nykyäänkään. Eli sillä osastolla ollaan pysytelty edelleen kehityksen kärjessä.
Aika hupaisaa. Operaattorista riippuen. En pääse tietokoneella kuin 2g- verkkoon tässä mökillä. Kännykkä menee 3-ghen. Kiinnostuneena odottelen miten se tuleva 4- g toimii.. siis sehän ei tule tänne ikinä., liian vähän asiakkaita. Ja jossain kääritään kuparikaapeleita rullalle...
Niitä ruuanmakua vahvistavia kiteitä muuten sanotaan yleensä suolaksi.
Eitässä mitään tapahdu. Ihmiset on niin jäykkiä ottamaan uusia asioita vastaan. Nekun maksavat rahaa. Ja jos ei ilmaiseksi saa, ei ole markkinoita, minne tunkea kamaa. Mua itteeni eniten on tympässyt tää tietotekniikan paikallaan polkeminen. Mitään uutta ei ole saatu markkinoille a yleiseen käyttöön tosiaan yli kymmeneen vuoteen. Eipä ole koneissaq haju- äänikortteja, eikä makuja. Ihmisen aisteista käytössä vain näkö ja kuulo, aika alkeellista.
Ja tässä mun nykyisessä läppärissä edes toimi kunnolla toi j- kirjain...
Monet vanhukset muuten käyttää nykyteknologiaa erittäin paljon. Niillä on nettiyhteydet, niillä on videoseurannat a kuvapuhelimet, verenpaineet sun muut tiedot siirtyy netin yli sairaanhoitajalle jne. Ja pian kai alkaa rollaattoreissa olemaan gps.t, aika paljon vanhuksia eksyy nykyisin. Säästää viranomaisten työtä, jos rollaattorikin saadaan paikannettua. Siis seurantalaite. Vanhukset on eräs suurimmista ryhmistä, joille tietotekniikasta on hyötyäkin. Suurin osa porukoista kun lähinnä pelailee pelejä a sättäilee...
Olen tässä miettinyt. Kaikenlaista outavaa kyllä tungetaan myyntiin. Missähän viipyy etäohjattava lumiaura? Ei oikein lumityöt just nyt kiinnosta.
=DW=- hat.sep.sut
siispä linkit, että ymmärrät mistä puhun ;)
3D
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1326274/3D-Star-Wars-revolution-Holographic-images-seen-special-glasses.html
Nii, 3G kännyjä myytiin paljon alueille, joilla ei sitä palvelua ollut saatavissa ;)
Netistä voi senkin asian käydä tarkistamassa, eri operaattoreilla on kartat, joissa kerrotaan mikä toimii milläkin alueeella, minullakin 3g heikosti, paremmin sit metropoleissa ;)
Kiteet, on jotain muuta kuin suolaa, se tässä:
http://www.dailymail.co.uk/health/article-1327619/The-crystal-diet-How-sprinkled-food-flavour-boosting-powder-makes-want-eat-less.html
Etäohjaavan lumiauran saat, kun käännät etäohjaavan ruohonleikkurin lumiauraks...keksintö, joka vielä odottaa keksimistään, ei kaikki tule valmiina....
täältä aihio
http://www.robokeskus.fi/PublishedService?pageID=3&action=view&groupID=331&OpenGroups=331
Neuvottelut ihan tietokoneellakin on mahdollisia tänäpäivänä, ne neuvoo sulle yksityiskohtaisesti miten tehdään ja samaan aikaan voit seurata muiden yksiköiden kysymyksiä ;) Ohjeet tulee korviin kuulokkeiden kautta
Mut ne ei näytä samaa 3D yhtäaikaa ;))
- ei niin uutta
Minä olen kurkistanut pieneen hologrammiin jo vuonna 1979. Olihan se silloin ihmeellistä, kun katsomiskulmasta riippuen saattoi nähdä kuvassa pöydällä olevien esineiden taaksekin, ja pienessä palassa näkyi suuri kuva-alue. Hologrammin koolla oli merkitystä vain katsomisaukon kokona. Tekniikan messuillakin oli niihin aikoihin hologrammeja esillä. Kolmiulotteinen naishahmo kirkkaassa lasi- tai muovisylinterissä iski silmää ohikulkijoille ja lähetti perään lentosuukon. Hologrammiteknologia yleistynyt ja se ja sen sovellusmahdollisuudet ovat kehittyneet paljon niistä ajoista.
- hat.sep.sut
ne messut, joissa hologrammit oli iso asia, ne vaan ei olleet silloin tosiaikaisia ;)
Vaan joku otettu kuva, joka oli sellainen koko ajan...
Sit tuli laserpallot, joissa salama iski käteesi...ja kaikki sellainen hauska pikkukeksintö, huvin vuoksi.
Nyt ne keksinnöt on valjastettu työhön, joka ei ole paha asia sekään ;) - ei niin uutta
hat.sep.sut kirjoitti:
ne messut, joissa hologrammit oli iso asia, ne vaan ei olleet silloin tosiaikaisia ;)
Vaan joku otettu kuva, joka oli sellainen koko ajan...
Sit tuli laserpallot, joissa salama iski käteesi...ja kaikki sellainen hauska pikkukeksintö, huvin vuoksi.
Nyt ne keksinnöt on valjastettu työhön, joka ei ole paha asia sekään ;)monien keksintöjen hyötykäytölle.
1970-luvulla tietotekniikka oli aivan liian kehittymätöntä liikkuvan tosiaikaisen kuvan siirtelyyn. Tietokoneiden laskentateho oli vaatimaton, mutta fyysinen koko norsun luokkaa, eikä käyttäjien päätteissä ollut edes näyttöruutuja. - hat.sep.sut
ei niin uutta kirjoitti:
monien keksintöjen hyötykäytölle.
1970-luvulla tietotekniikka oli aivan liian kehittymätöntä liikkuvan tosiaikaisen kuvan siirtelyyn. Tietokoneiden laskentateho oli vaatimaton, mutta fyysinen koko norsun luokkaa, eikä käyttäjien päätteissä ollut edes näyttöruutuja.muistellen niitä DOS käskyjä ;))
Aika on harpannut aivan mahdottomasti eteenpäin sen jälkeen.
WYSIWYG oli kova sana aikoinaan ;)
- Teemuna
En millään pysy, eikä pysy kukaan muukaan. Jonkun tieteenalan proffa on perehtynyt omaan alaansa niin, ettei kykene välttämättä sisäistämään naapuriproffan tutkimustuloksia.
Hyvä esimerkki tieteen kansantajuistamisesta on tähtitieteen professori Esko Valtaoja, joka yrittää saada taviksia ymmärtämään kaikkeuden monimutkaisuutta, siinä valossa mitä siitä selville on saatu, itsekään sitä täysin ymmärtämättä.- hat.sep.sut
noita linkkejä joita postasin? Muistelen et enkuntaitoinen oot??
- Teemuna
hat.sep.sut kirjoitti:
noita linkkejä joita postasin? Muistelen et enkuntaitoinen oot??
En linkkejä oo nähnyt kun en kaikkia kommentteja oo avannut.
- hat.sep.sut
Teemuna kirjoitti:
En linkkejä oo nähnyt kun en kaikkia kommentteja oo avannut.
olennainen jää puutiuaan?
- hat.sep.sut
hat.sep.sut kirjoitti:
olennainen jää puutiuaan?
puuttumaan
- Teemuna
hat.sep.sut kirjoitti:
puuttumaan
Harmitus iski nyt pinnan alle ja tuli tuottamaan suurta tuskaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565710Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141737
- 941566
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391369Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121325Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3521286