Valoa kansalle joka pime....

TM julkaisi viimeisessä numerossaan lisävalotestin. Onkohan Bosch lopettanut 100-sarjan valmistuksen, kun ainuttakaan ei ollut mukana. No ei ollut muitakaan tuon kokokoluokan valaisimia testissä. Olisi ollut mielenkiinto nähdä, onko niistä mihinkään. Onko jollekin osunut silmiin testiä joissa olisi ollut mukana tuon kokoluokan valaisimia?

Muuten jatkossa tulee ihmettelyjä tälle osastolle, kun ihmiset hankkivat artikkelin innoittamina lisävaloja ja asentavat niitä itse. Miksi ei toimi? Miksi jää palamaan TM:n kytkentä ninun japanilaisessa?

13

538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väpinätäpinä

      Väpinä-Täpinä pääsee taas pätemään kun kysellään ohjeita. Mutta ylipäätään on hyvä että laittavat lisävaloa nokalle, luulisin ainakin.... kai noinkin yksinkertaseen hommaan joku aina neuvoja tarvii, jotkut tekee homamn kerran pari elämässään.

      Huomasittekos muuten että värillisissä ja kivisuojallisissa laski valoteho kovasti? Esim Boschin kohdalla sanottiin että muutaman euron lisähinnalla (kirkas lasi -> sininen) saa valotehon putoamaan rankasti, oliko peräti alle puoleen.

      Ja Biltema-kuupat ja muut halpikset pesi mennen tullen täälläkin hehkutetut Aussi-valot.

      • Pyydä seuraavalla kerralla eukoasi sitomaan Sinut siihen puskuriin, niin et putoa ennen seinää.
        Et osannut vastata edes noin yksinkertaiseen kysymykseen, onko silmiisi osunut vai ei, vaan rupesit joutavaa "pätemään" asioista jotka ovat kaikkien luvettavissa tuosta artikkelista.


      • freferfefefe

        Kun ei ole valoilla pelkkä tuunaamistarkoitus, fiksumman näköisetkin ne ihan normit kirkaslasiset on.


      • kommenttini valoista
        freferfefefe kirjoitti:

        Kun ei ole valoilla pelkkä tuunaamistarkoitus, fiksumman näköisetkin ne ihan normit kirkaslasiset on.

        Naurattaa kyllä kovasti idiootit jotka ostavat värilasisia valoja. Mielestäni valon on tarkoitus valaista tietä eteenpäin, eikä olla koriste auton keulalla joka näyttää jonkin väriseltä. Värilliset maksavat enemmän ja valaisevat vähemmän. Ei se ole tyhmä joka pyytää...

        Mutta noi valokuvioesitykset on kyllä ihan perseestä. Ei kerro koko totuutta tuollainen. Valokuvioita on eri mallisia, pyöräeitä, soikeita, lättänöitä... nuo esitetyt kuviot kertovat vain miten valaisevat tasaisella tiellä. Sitten vielä sellainen että siinä esitettiin vain yhden valotehon rajan. Jos olisi piirretty pari lisäkäyrää, vielä tupla ja puolikkaalla valoteholla, vois tulla ihan erilaisia kuvioita. Mutta käyhän tuo viihteestä.

        Bilteman sininen jäi yllättäen ilman tähtiä. Tuulilasin testissä joku vuosi takaperin suosittelivat, että edullista valotehoa, no se olikin pienten valojen testi silloin, jonka voitti tässäkin testissä hyvin isompiaan vastaan pärjännyt Hella FF200.

        Boschin pienet, Comet 100 tai Compass 1000 ei ole mitenkään erikoisia valoteholtaan isompiin verrattuna. Kuvioita löytyy Boschin esitteestä.


      • kommenttini valoista
        kommenttini valoista kirjoitti:

        Naurattaa kyllä kovasti idiootit jotka ostavat värilasisia valoja. Mielestäni valon on tarkoitus valaista tietä eteenpäin, eikä olla koriste auton keulalla joka näyttää jonkin väriseltä. Värilliset maksavat enemmän ja valaisevat vähemmän. Ei se ole tyhmä joka pyytää...

        Mutta noi valokuvioesitykset on kyllä ihan perseestä. Ei kerro koko totuutta tuollainen. Valokuvioita on eri mallisia, pyöräeitä, soikeita, lättänöitä... nuo esitetyt kuviot kertovat vain miten valaisevat tasaisella tiellä. Sitten vielä sellainen että siinä esitettiin vain yhden valotehon rajan. Jos olisi piirretty pari lisäkäyrää, vielä tupla ja puolikkaalla valoteholla, vois tulla ihan erilaisia kuvioita. Mutta käyhän tuo viihteestä.

        Bilteman sininen jäi yllättäen ilman tähtiä. Tuulilasin testissä joku vuosi takaperin suosittelivat, että edullista valotehoa, no se olikin pienten valojen testi silloin, jonka voitti tässäkin testissä hyvin isompiaan vastaan pärjännyt Hella FF200.

        Boschin pienet, Comet 100 tai Compass 1000 ei ole mitenkään erikoisia valoteholtaan isompiin verrattuna. Kuvioita löytyy Boschin esitteestä.

        Ei Comet 100 vaan Compact 100. Comet taitaa olla Hellan vanhempi valosarja.


      • kommenttini valoista kirjoitti:

        Naurattaa kyllä kovasti idiootit jotka ostavat värilasisia valoja. Mielestäni valon on tarkoitus valaista tietä eteenpäin, eikä olla koriste auton keulalla joka näyttää jonkin väriseltä. Värilliset maksavat enemmän ja valaisevat vähemmän. Ei se ole tyhmä joka pyytää...

        Mutta noi valokuvioesitykset on kyllä ihan perseestä. Ei kerro koko totuutta tuollainen. Valokuvioita on eri mallisia, pyöräeitä, soikeita, lättänöitä... nuo esitetyt kuviot kertovat vain miten valaisevat tasaisella tiellä. Sitten vielä sellainen että siinä esitettiin vain yhden valotehon rajan. Jos olisi piirretty pari lisäkäyrää, vielä tupla ja puolikkaalla valoteholla, vois tulla ihan erilaisia kuvioita. Mutta käyhän tuo viihteestä.

        Bilteman sininen jäi yllättäen ilman tähtiä. Tuulilasin testissä joku vuosi takaperin suosittelivat, että edullista valotehoa, no se olikin pienten valojen testi silloin, jonka voitti tässäkin testissä hyvin isompiaan vastaan pärjännyt Hella FF200.

        Boschin pienet, Comet 100 tai Compass 1000 ei ole mitenkään erikoisia valoteholtaan isompiin verrattuna. Kuvioita löytyy Boschin esitteestä.

        Kun mainitsit Tuulilasin, niin minäkin muistin tuon testin. Se oli syyskuu 2005 ja siinä oli mitattu kaipaamallasi tavalla, eli oli erikseen käyrät 1, 3, 7 ja yli 15 lux. Testinähän se oli aivan toista luokkaa, mutta valitettavasti jo vanhaa tietoa. Vaikka TM olisi ottanut testiin 150 lyhtyä, niin ketä se auttaa pelkkä hintatieto, ne löytyy valmistajilta, mutta kattavia valonjakokäyriä olisi kaivattu.


      • ins.
        Täpinä kirjoitti:

        Kun mainitsit Tuulilasin, niin minäkin muistin tuon testin. Se oli syyskuu 2005 ja siinä oli mitattu kaipaamallasi tavalla, eli oli erikseen käyrät 1, 3, 7 ja yli 15 lux. Testinähän se oli aivan toista luokkaa, mutta valitettavasti jo vanhaa tietoa. Vaikka TM olisi ottanut testiin 150 lyhtyä, niin ketä se auttaa pelkkä hintatieto, ne löytyy valmistajilta, mutta kattavia valonjakokäyriä olisi kaivattu.

        Mielestäni testi oli hyvä ja kattava, tällä saa lisävalot riittävän tarkasti järjestykseen ja pahimmat pettymykset pois. Itse suunnittelin Lightforcen valoja, mikä olisi ollut täyttä rahanhukkaa. Eli todennäköisesti tulee ruuvattua vanhat Bosch 225:t uuden auton keulille, tai sitten hankin Bosch Navigator xenonit.


      • kommenttini valoista
        ins. kirjoitti:

        Mielestäni testi oli hyvä ja kattava, tällä saa lisävalot riittävän tarkasti järjestykseen ja pahimmat pettymykset pois. Itse suunnittelin Lightforcen valoja, mikä olisi ollut täyttä rahanhukkaa. Eli todennäköisesti tulee ruuvattua vanhat Bosch 225:t uuden auton keulille, tai sitten hankin Bosch Navigator xenonit.

        Lightforcen valossa on pitkälle kantava kapea piikki. Suuri osa valotehosta hajautuu sitten lähimaastoon vaakatasossa pientareita valaisemaan. Tm:n testi ei anna minkäänlaista käsitystä, miten eri valot valaisevat pientareita ja ojanpohjia 25-75m etäisyydellä. Niin lähelle ei suurta valotehoa tarvii, että näkee. Tästä testistä näkee vain kirkkaimman valopallon keilan, mikä suunnataan kauas. Matalampien referenssien valoillekaan ei tee testi oikeutta. Ei paljasta hajautettua.


      • the force
        kommenttini valoista kirjoitti:

        Lightforcen valossa on pitkälle kantava kapea piikki. Suuri osa valotehosta hajautuu sitten lähimaastoon vaakatasossa pientareita valaisemaan. Tm:n testi ei anna minkäänlaista käsitystä, miten eri valot valaisevat pientareita ja ojanpohjia 25-75m etäisyydellä. Niin lähelle ei suurta valotehoa tarvii, että näkee. Tästä testistä näkee vain kirkkaimman valopallon keilan, mikä suunnataan kauas. Matalampien referenssien valoillekaan ei tee testi oikeutta. Ei paljasta hajautettua.

        Pitkälle kantava? Valokeilan pituus on 170 metriä isolla E240:llä ja leveyttä tien verran ja alle. Se että Lightforce sirottaa valoa hieman joka suuntaan ei vakuuta, kun parempiakin on tarjolla valollisesti ja laadullisesti.

        Pitkälle kantava halogeenivalaisin löytyy Biltemasta, yli 300 metriä.

        Lightforce oli kaikkiastaan testin pettymys, ei suositusta (yhtäkään TM-tähteä).


      • kommenttini valoista
        the force kirjoitti:

        Pitkälle kantava? Valokeilan pituus on 170 metriä isolla E240:llä ja leveyttä tien verran ja alle. Se että Lightforce sirottaa valoa hieman joka suuntaan ei vakuuta, kun parempiakin on tarjolla valollisesti ja laadullisesti.

        Pitkälle kantava halogeenivalaisin löytyy Biltemasta, yli 300 metriä.

        Lightforce oli kaikkiastaan testin pettymys, ei suositusta (yhtäkään TM-tähteä).

        Mun mielestä tuon Lightforcen kuvio on sellanen hajotettu, että se on tarkoitettu käytettäväksi kirkkammilla polttimoilla. Sitten tulee samannäköistä leveää ja kirkasta kuin noilla xenonvaloilla ja rupee näkymään. Eihän se tuossa testissä hyvältä näytä, mutta vertaapa tähän: http://shop.textalk.se/shop/3624/art78/2416778-mul-c79e7f.pdf


      • fhfghfd
        kommenttini valoista kirjoitti:

        Mun mielestä tuon Lightforcen kuvio on sellanen hajotettu, että se on tarkoitettu käytettäväksi kirkkammilla polttimoilla. Sitten tulee samannäköistä leveää ja kirkasta kuin noilla xenonvaloilla ja rupee näkymään. Eihän se tuossa testissä hyvältä näytä, mutta vertaapa tähän: http://shop.textalk.se/shop/3624/art78/2416778-mul-c79e7f.pdf

        Tuo Bliz ei olekkaan E-hyväksytty ja siinä onkin parempi valokuvio ja jotkut superüberihme polttimot...


    • Bosch...

      Olet oikeassa, sillä nuo kytkennät eivät oikein vakuuttaneet. Mitähän tarkoittaa oikosulku kelan kautta maihin? Eikös oikosulussa pala sulakkeet? Miten se releen kela ottaa virtapiikin? TM:llä palaa diodit, muilla palaa "hihat" noilla kytkennöillä. Tuo kytkin ja sen merkkilampun kytkentäkin olisi voinut olla harrastelijalle sopivammassa muodossa. Ammattilainen ei niitä tarvitse.

      Minäkin muistelen, että taisi olla Tuulilasissa viitisen vuotta sitten vertailu, jossa Boschin satanen pärjäsi hyvin. Mutta 5 vuotta on pitkä aika kehityksessä.

      • Hella Comet FF200 <3

        pärjäshän se pikkuvalovertailussa (oli 3.) mutta otti turpiin Hella Comet FF200:lta 6-0


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      102
      3484
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3137
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2644
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2433
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      84
      2406
    6. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2094
    7. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2086
    8. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      49
      1701
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1700
    10. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1686
    Aihe