Joulu on tosi joutava juhla

Pekkarinen K

Masentavaa oleilua

85

813

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?????????????

Joka palstalla taas sama spämmi

• pääset masennuksesta

He eivät vietä Joulua.

• ..........

kerran aloituksen ikaikiseen ikäryhmään?

• i_a*'*

Olemista, tekemistä, vaihtelua... Tulevat lapset ja lapsenlapset... Mahtavaa yhdessäoloa monta päivää... Mitä isä ja pappa voi muuta elämältään vaatiakaan arkeensa... :)

• Ahneperseet

kassakoneenkilistelyjuhla:(((( En TODELLAKAAN aio kantaa rahojani kauppaan!!! Veronpalautustenjako pitäis siirtää vuodenvaihteen yli mutta arvatkaapa mitä varten se on ennen joulua? Ei kai vaan sitä varten että halutaan että ihmiset kantaa kaikki palutuksensa rahanahneille kauppiaille:(((((((

• 17-v alkaen pakenin riiteleviä vanhempiani joululoman ajaksi paikkakunna paperitehtaan jouluremonttiin.
      Mukavat työkaverit, pitkät päivät, paskaiset työt ja pyhiltä 3-kertainen palkka.

Joulutilin rahat sain jopa pitää itse ehdolla etten ennen pääsiäistä pyydä mitään.
      Kahden ensimmäisen tehdasjoulun aikaan olin lukiossa.

Viime joulut olemme olleet kylpylöissä.
      Jokunen vuosi sitten kävivät penskamme luonamme Espanjassa.
      Nykyiset tapaamiset tapahtuvat tilanteiden, eivät kalenterin mukaan.

• Allu ja amis 63

Eiks ne ollu silloin oppikouluja tai jotain lyseoita ?
        Lukio tuli vasta 1974 jälkeen,jos oikein muistan.
        Korjaa jos olen väärässä.

• Allu ja amis 63 kirjoitti:

Eiks ne ollu silloin oppikouluja tai jotain lyseoita ?
        Lukio tuli vasta 1974 jälkeen,jos oikein muistan.
        Korjaa jos olen väärässä.

Perusninitys oli oppikoulu jakautuneena 5lk keskikouluun ja 3lkj lukioon.
        Oppilaitokseni nimitys kansan suussa oli yhteiskoulu, lienee tarkoittanut että oppilaitos oli tarkoitettu molemmille sukupuolille.

Mutta onkohan tuo nyt niin tärkeää?

• 1.1947

Saako kysyä laiska-lasse, missäpäin paperitehtaalla olit? Yksi sellainen on omaakin elämääni vaikuttanut puolison kautta.

Minusta joulu on hyvä juhla, tosin sen merkitys on nykyään lähes unohtunut. Kaupallisudesta en pidä.
        Ennen meillä oli lähisuvun kesken yhteinen joulu, mutta lasten aikuistuttua se on jäänyt.

• JOulumuori iloinen

jokainen on vastuussa oman elämänsä sisällöstä. Surullista, ettei löydä joulustakaan mitään positiivista. Masentunut, yksinäinen kokee varmaan pitkät pyhät raskaaksi. Yritä keksiä jotain uutta ohjelmaa itsellesi.

• Ei jouluihminen

Ei joulua tarvitse viettää, jos ei halua. Mutta on mukava, kun on vapaata töistä. Tänä vuonna joulu ei ole juuri muuta kuin yhden viikonlopun mittainen. Hommailee samaa kuin muinakin viikonlopuilla, siinä se. Ei siitä kannata ottaa mitään painolastia.

• Ollessani ns. ansiosidonnaisilla päivärahoilla oli surkeimman joulukuun korvauspäiviä vain 17klp.

Vaikka päiväraha oli pieni niin niidenkin väheneminen koetteli perhebudjetin tasapainoa.
        Joulusta voi työttömälle olla vain haittaa!

• laiska-lasse kirjoitti:

Ollessani ns. ansiosidonnaisilla päivärahoilla oli surkeimman joulukuun korvauspäiviä vain 17klp.

Vaikka päiväraha oli pieni niin niidenkin väheneminen koetteli perhebudjetin tasapainoa.
        Joulusta voi työttömälle olla vain haittaa!

Työttömänä, vaan ei toimettomana oli joulun aluset täynnä pikkujouluja.
        Parhaana vuonna seisemät pikkujoulut joissa sai neljässä koko jouluruuan ja lopuissa joulupuurot ja kahvit kaikkien herkkujen kanssa.
        Jouluaatto meni isoissa porukoissa vaikka olin sinkku.
        Ja johtuu siitä että tein vapaaehtoistöitä, kahden kaupungin alueelle ja monella sektorilla.
        On usein omasta mielenkiinnosta kiinni jääkö vetelehtimään vai lähteekö liikkeelle.
        Maaseuduillakin voi löytää tekemistä, siitäkin on kokemus.

• joulu ei kiinosta

niin on ,,, kyllä se siitä .......

• Hyvää Joulunaikaa

Voihan sitä laittaa kodin nätiksi jouluna. Eihän siinä tarvitse kuin joululiina, muutama joulukoriste ja kynttilä tuomaan jouluvaloa. - Radiosta ja tv:sta tulee jouluna aina mukavaa ohjelmaa.
        Jouluruokaa voi valmistaa edullisestikin, jos vain viitsii. Leipominen myös lisää joulun tuntua tuoksullaan.
        Ei ole pakko ostaa lahjoja - yleensä aikuiset ei edes niin piittaakaan lahjoista, tärkeintä on rauha ja kiireettömyys. Joulun voi viettää itsekseen hyvän lukemisen kera tai rakkaan/ystävän seurassa.
        Jos pakosta joutuu olemaan yksin voi hakeutua joko seurakunnan tai muun yhteisön viettämään joulujuhlaan, joita järjestetään yksinäisille. - Puhelinkin on oivallinen väline soittaa jollekin tutulle ja toivottaa hänelle 'Hyvää Joulua'. - Ja jossain voi olla myös toinen yksinäinen, jonka kanssa voi suunnitella yhteistä joulunviettoa. Tässä on vielä aikaa jouluun, joten kannattaa pistää töpinäksi asian tiimoilta, eikä surra vaan asiaa etukäteen.

• EI KYNTTILÖITÄ
        Hyvää Joulunaikaa kirjoitti:

Voihan sitä laittaa kodin nätiksi jouluna. Eihän siinä tarvitse kuin joululiina, muutama joulukoriste ja kynttilä tuomaan jouluvaloa. - Radiosta ja tv:sta tulee jouluna aina mukavaa ohjelmaa.
        Jouluruokaa voi valmistaa edullisestikin, jos vain viitsii. Leipominen myös lisää joulun tuntua tuoksullaan.
        Ei ole pakko ostaa lahjoja - yleensä aikuiset ei edes niin piittaakaan lahjoista, tärkeintä on rauha ja kiireettömyys. Joulun voi viettää itsekseen hyvän lukemisen kera tai rakkaan/ystävän seurassa.
        Jos pakosta joutuu olemaan yksin voi hakeutua joko seurakunnan tai muun yhteisön viettämään joulujuhlaan, joita järjestetään yksinäisille. - Puhelinkin on oivallinen väline soittaa jollekin tutulle ja toivottaa hänelle 'Hyvää Joulua'. - Ja jossain voi olla myös toinen yksinäinen, jonka kanssa voi suunnitella yhteistä joulunviettoa. Tässä on vielä aikaa jouluun, joten kannattaa pistää töpinäksi asian tiimoilta, eikä surra vaan asiaa etukäteen.

Kynttilä on vaarallinen, voi syttyä tulipalo, tänäänkin näin lehdesstä, eilen oli kynttilä sytytäny tulipalon parvekeellta, asukas itse ei edes huomannu, naapuri talosta oli joku huomannu ja soittanu paloautot, JÄRKYTTÄVÄÄ, että ihmiset käyttävät VIELÄ eläviä kynttilöitä kun on saatavan turvallisia sähkökynttiöitäkin, niin, hymm, onhan sähkö kyllä kallista .

• "pyrömaaniko " ?
        Hyvää Joulunaikaa kirjoitti:

En ole pyömaani, en ihaile kynttilän liekkejä, lähinnä kavahdan niitä !

• 3&8
        "pyrömaaniko " ? kirjoitti:

En ole pyömaani, en ihaile kynttilän liekkejä, lähinnä kavahdan niitä !

kynttilöiden poltosta, viime vuonna sattui sellaisia jotka kärys ja rätisi palessaan ja nokea tuli. Nyt ollan ilman eläviä tulia enkä osta edes jouluvaloja parvekkeelle. Kukkanen pöydällä ja pari punasta liinaa, siinä sitä on koristusta tarpeeksi.
        Joulu on pelkkää kaupallisuutta, mitä sitä aikuset toisiansa lahjoo. Sain mätkyjä, ettei ole palautuksia tuhlattavaksi, korotonta lainaa valtiolta.

• ei kyntilöitä joulu
        3&8 kirjoitti:

kynttilöiden poltosta, viime vuonna sattui sellaisia jotka kärys ja rätisi palessaan ja nokea tuli. Nyt ollan ilman eläviä tulia enkä osta edes jouluvaloja parvekkeelle. Kukkanen pöydällä ja pari punasta liinaa, siinä sitä on koristusta tarpeeksi.
        Joulu on pelkkää kaupallisuutta, mitä sitä aikuset toisiansa lahjoo. Sain mätkyjä, ettei ole palautuksia tuhlattavaksi, korotonta lainaa valtiolta.

Kynttiöitten polttaminen tulis kieltää taloyhtiöissä, suurinosa tulipaloista on kynttilöitten aiheuttamia, vuosiin en ole polttanu ainuttakaan kynttilää, en pidä kyntilöitä edes tunnelman antajina !

• Korppis

...Leivoin viime viikolla kahden piparkakkutalon osat ja alan tänään niitä kokoamaan. Eipä tullut kalliiksi, vehnäjauhot 79 senttiä kaksi kiloa, margariini 99 senttiä puolikiloa. Muita aineita oli kaapissa. Hollannista toin suklaata ja karkkeja joten koristuksesta tulee upea, toinen menee joululahjaksi ja toinen jää pojilleni.

Koti siivotaan siistiksi, vanhat koristeet kaivetaan kaapista, kynttilöitä pistetään suojaisiin lyhtyihin, musiikkia cd:ltä soimaan. Sukapuikot ovat suhisseet pitkin syksyä ja hyötypaketteja on jo kaikille valmiina.

Eihän se joulu tarkoita, että pitäisi rahansa kauppoihin syytää. Kekseliäisyyttä ystävät, kirpputoritkin ovat ihania aarrearkkuja, inspiraatioiden lähteitä.

Joulukirkko ei maksa mitään eikä yhteislauluillat ennen joulua.

Jos masentaa se on saamattomuudesta kiinni.

• joulun taikaa

Nyt täälläkin etelässä on jo lunta, joten joulufiilis on valmiina. Lämmitän leivinuunia päivittäin ja leivonkin melkein päivittäin leipää, sämpylöitä, piirakoita ja makeampia leivonnaisia valmiiksi. Talo on jo koristeltu ja jouluverhot vaihdettu. Vain joulukuusi tuodaan sitten joulun kynnyksellä ja koristellaan ikiaikaisin koristein. Kynttilät syttyvät näin joulun alla heti hämärän tultua.

Emme harrasta joululahjojen ostamista, mutta minullakin on villasukkia valmiina, kun meidän nuoret niitä tykkäävät käyttää. Ruoka on ainoa, johon satsaan hieman enemmän. Linnuille ja oraville ostan jouluksi pähkinöitä, muuten ruokinta on alkanut jo aikaa sitten. Joululauluja aion käydä laulamassa ja kotona kuunnellaan joulumusiikkia levyiltä.

• Korppis
        joulun taikaa kirjoitti:

Nyt täälläkin etelässä on jo lunta, joten joulufiilis on valmiina. Lämmitän leivinuunia päivittäin ja leivonkin melkein päivittäin leipää, sämpylöitä, piirakoita ja makeampia leivonnaisia valmiiksi. Talo on jo koristeltu ja jouluverhot vaihdettu. Vain joulukuusi tuodaan sitten joulun kynnyksellä ja koristellaan ikiaikaisin koristein. Kynttilät syttyvät näin joulun alla heti hämärän tultua.

Emme harrasta joululahjojen ostamista, mutta minullakin on villasukkia valmiina, kun meidän nuoret niitä tykkäävät käyttää. Ruoka on ainoa, johon satsaan hieman enemmän. Linnuille ja oraville ostan jouluksi pähkinöitä, muuten ruokinta on alkanut jo aikaa sitten. Joululauluja aion käydä laulamassa ja kotona kuunnellaan joulumusiikkia levyiltä.

Kun lapset olivat pieniä, oli perheyhteisömmekin suuri. Isovanhemmat ja sisarusperheet. Silloin kokoonnuimme yhteen syömään ja lapsille lahjoja jakamaan. Tänä päivänä nautin joulunajan rauhasta. Pienet ilot ja suuret tunteet, joulun tuoksut, ruokaa ja lämmintä.

Tein piparkakkutalot valmiiksi ja niistä tuli tosi somia. Käärin ne läpinäkyvään folioon, koristelin lahjapaperinauhalla ja pistin piiloon ; ) Joulussa pitää olla myös salajutskoja ; )

• Ei jouluihminen

Jos tekisin kaikkea tuota, niin kyllä masentaisikin. Tai ei masentaisi, vaan suututtaisi.

Piparkakkutaloja ja joulukirkkoja, huh huh.

Mutta vapaapäivät töistä on aina kivoja. Onneksi niitä ei tarvi tuhlata kaikkeen turhuuteen.

Sukkapuikotkin...ei kyllä sen täytyi olla vitsi sen kirjoituksen. Tai pikkuisen päissään?

• Erittelen ihmisiä
        Ei jouluihminen kirjoitti:

Jos tekisin kaikkea tuota, niin kyllä masentaisikin. Tai ei masentaisi, vaan suututtaisi.

Mutta vapaapäivät töistä on aina kivoja. Onneksi niitä ei tarvi tuhlata kaikkeen turhuuteen.

Sukkapuikotkin...ei kyllä sen täytyi olla vitsi sen kirjoituksen. Tai pikkuisen päissään?

Palstalla toistuvasti käyvänä olen todennut, että ihmiset esittävät mielellään perinteisempää, sovinnaisempaa ja säyseämpää kuin oikeasti ovat. Kas kun ovat edelleen sielultan kilttejä tyttöjä ja poikia, joita sodan jälkeen Suomi kasvatti.

Siksi täällä kannattaa jättää räikeimmin silmiinpistävät kirjoitukset omaan arvoonsa. Kas kun niiden takana saattaa olla sellainen, joka ei ole rehellinen edes itselleen. Sanoo minä teen sitä ja tätä, olen jouluihminen. Pokka ei kestä myöntää, ettei pahemmin välitä koko touhusta, yhtäsamaa vuosikymmenestä toiseen.

• joulun taikaa
        Erittelen ihmisiä kirjoitti:

Palstalla toistuvasti käyvänä olen todennut, että ihmiset esittävät mielellään perinteisempää, sovinnaisempaa ja säyseämpää kuin oikeasti ovat. Kas kun ovat edelleen sielultan kilttejä tyttöjä ja poikia, joita sodan jälkeen Suomi kasvatti.

Siksi täällä kannattaa jättää räikeimmin silmiinpistävät kirjoitukset omaan arvoonsa. Kas kun niiden takana saattaa olla sellainen, joka ei ole rehellinen edes itselleen. Sanoo minä teen sitä ja tätä, olen jouluihminen. Pokka ei kestä myöntää, ettei pahemmin välitä koko touhusta, yhtäsamaa vuosikymmenestä toiseen.

tällainen asiantuntija on tänne ilmestynyt? Sinähän se varmaan siellä pienessä päässäsi osaat eritellä, mitä kukakin kotonaan tekee. Jos itse istuu päivät pitkät tumput näppiksellä, niin sitä lopulta erehtyy luulemaan ainoaksi oikeaksi tavaksi elää. Sukan kutominen olisi sinullekin hyvää vaihtelua. Varpaat ne pakkasella palelevat niilläkin, jotka eivät ole "jouluihmisiä" ja täällä ainakin hyytää häijysti. Minulla on nytkin villasukat jalassa ja tuli hellassa. Lieneekö sitten sitä kiltin tytön leikkimistä näin aamutuimaan, kun pitää tässä parin tunnin päästä lähteä raatamaan työn ääreen.

Tein muuten illalla "pottulaatikon" leivinuunissa, joten on ruoka valmiina kun tulen kotiin. Se kuuluu varmaankin osastoon "perinteinen", kun äitikin sitä aina laittoi!

• Ei jouluihminen
        Erittelen ihmisiä kirjoitti:

En minäkään näitä ihan täydestä ota. Täällä on kaikenlaista pottumuusimuijaa ja sukankutojaa. Ihmettelen silti.

• Ei jouluihminen kirjoitti:

Juttelin juuri sisareni kanssa puhelimessa. Hän on minua viisi vuotta vanhempi. Olemme saaneet kotoa perimän johon kuuluu kädentaidot.

Olemme molemmat monialan osaajia eikä soppakauhakaan ole keskellä kämmentä ja leipominen onnistuu. Hän on enempi käsityöosaaja ja minä taas maalaustaiteen harrastaja. Hän valitti kun ei enää jaksa niin paljoa kuin ennen. Itsekin olen joutunut karsimaan harrasteitani.

Sisareni lähettää minulle joululahjaksi tilkkutäkin loppuosan, sillä sain 60-vuotislahjaksi hänen tekemänsä 140 cm leveän tilkkutäkin, mutta sänkyni on levennyt 160 senttiseksi joten loppupätkä on tulossa ; )

Itse laitan hänelle kaksi syksynlehdet sarjan posliinilautasta, jotka olen maalannut valkoisiin arbian antiikkilautasiin.

Olemme lapsuudessa oppineet esimerkein kädentaitojen osaamista ja tunteneet joulun kotoisan lämmön ja tunnelman. Nämä ovat perimiä, jotka siirtyneet automaattisesti sukupolvelta toiselle. Perimät ovat lahjoja, joita kaikilla ei ole suotu.

Esimerkilläni siirrän perimäni lapsilleni.

Nythän on vasta 30.11 joten jouluun on vielä aikaa. Kun valmistelut tehdään ajoissa joulu on kiireetön.

Hyvää joulun odotusta teille epäilevät Tuomaat ; )

• Nappi tai ei
        korpikirjailija kirjoitti:

Juttelin juuri sisareni kanssa puhelimessa. Hän on minua viisi vuotta vanhempi. Olemme saaneet kotoa perimän johon kuuluu kädentaidot.

Olemme molemmat monialan osaajia eikä soppakauhakaan ole keskellä kämmentä ja leipominen onnistuu. Hän on enempi käsityöosaaja ja minä taas maalaustaiteen harrastaja. Hän valitti kun ei enää jaksa niin paljoa kuin ennen. Itsekin olen joutunut karsimaan harrasteitani.

Sisareni lähettää minulle joululahjaksi tilkkutäkin loppuosan, sillä sain 60-vuotislahjaksi hänen tekemänsä 140 cm leveän tilkkutäkin, mutta sänkyni on levennyt 160 senttiseksi joten loppupätkä on tulossa ; )

Itse laitan hänelle kaksi syksynlehdet sarjan posliinilautasta, jotka olen maalannut valkoisiin arbian antiikkilautasiin.

Olemme lapsuudessa oppineet esimerkein kädentaitojen osaamista ja tunteneet joulun kotoisan lämmön ja tunnelman. Nämä ovat perimiä, jotka siirtyneet automaattisesti sukupolvelta toiselle. Perimät ovat lahjoja, joita kaikilla ei ole suotu.

Nythän on vasta 30.11 joten jouluun on vielä aikaa. Kun valmistelut tehdään ajoissa joulu on kiireetön.

Kyse on valinnoista. Uskon, että useimmat meistä voivat oppia kädentaitoja, sanotaan vaikka sukankudontaa tai tilkkupeitteen valmistusta perustaitojen verran, siten että ne riittävät kotitarpeiksi. Mutta mitäs jos koko homma ei kiinnosta? Vapaa-aikana kiinnostavat ihan muunlaiset taidot, millä en tarkoita pullon kallistelua tai muuta vastaavaa.

Eikä tässä mistään perimästä tai opetuksesta ole välttämättä kyse. Itse en viitsisi neuloa edes nappia. Oma lapseni taas olisi päässyt käsityönopettajakoulutukseen. No pääsi muuallekin ja valitsi ammatin, jolla saa paremmin töitä. Kiinnostui asioista ihan omia aikojaan.

Sama varmaan koskee sitäkin, onko joku jouluihminen vaiko ei.

• 1943
        Nappi tai ei kirjoitti:

Kyse on valinnoista. Uskon, että useimmat meistä voivat oppia kädentaitoja, sanotaan vaikka sukankudontaa tai tilkkupeitteen valmistusta perustaitojen verran, siten että ne riittävät kotitarpeiksi. Mutta mitäs jos koko homma ei kiinnosta? Vapaa-aikana kiinnostavat ihan muunlaiset taidot, millä en tarkoita pullon kallistelua tai muuta vastaavaa.

Eikä tässä mistään perimästä tai opetuksesta ole välttämättä kyse. Itse en viitsisi neuloa edes nappia. Oma lapseni taas olisi päässyt käsityönopettajakoulutukseen. No pääsi muuallekin ja valitsi ammatin, jolla saa paremmin töitä. Kiinnostui asioista ihan omia aikojaan.

touhuavat, se heille suotakoon. Itse olen yrittänyt opettaa lapsilleni tietynlaista laiskuutta, on oikeus joskus vain olla, ei tarvitse suorittaa koko ajan. Olen kyllästynyt kaikenlaisen krääsän keräämiseen ja nuo lehtien ohjeet ennen joulua tympäännyttävät täysin. Onneksi minulla ei ole sellaista verkostoa, että pitäisi kutsua vieraita ja näyttää, mitä kaikkea osaa. Oman pikkupiirin sisällä voidaan sopia asioista. Osaan neuloa, ommella, leipoa, laittaa ruokaa, mutta muutenkin ajan saa kulumaan. Kohta lähden Hesaan auttamaan lastani muuttohommissa.

• Korppis
        Nappi tai ei kirjoitti:

vaan kokemuksia ja hyviä muistoja lapsuudesta...hyvää oloa

Ei minunkaan poikani kudo sukkia, mutta he rakastavat saada äidin kutomia villasukkia joulupaketissa.

Olen varma, että heidänkin lapsillaan on seinällä esim. joulukuusikalenteri, jossa on taskut jokaiselle joulukuun päivälle ja taskuissa jotain kivaa jokaiselle aamulle aina jouluaattoon asti.

Jos lapsena ei koe joulua, lämpimänä perhejuhlana, tuoksuineen, lahjoineen ja yhdessäoloineen voi olla, että aikuisena joulunaika masentaa kun muut hössöttävät.

• 27

Saamattomia nahjuksia ovat masentuneet ja muuten psyykkisesti sairaat, ja varmaan samoin fyysiset sairaudet johtuvat omasta laiskuudesta tai tyhmyydestä.

• Joulugeeni ;)

on selvää että kaikille palstalaisille on suotu lahjakkuuksia joista on iloa elämässä. Soppakauhan ja sukkapuikkojen heiluttajia ikäisistämme löytyy pilvin pimein. :) Puhumattakaan muista taidoista jotka olemme oppineet vuosien myötä.

Meidän perheessä on aina odotettu joulua iloiten ja ilman stressiä...ehditään saada kaikki valmiiksi, vaikka valmistelut tehdään vasta jouluaattoviikolla. Ruokapuolikin sujuu joustavasti nyyttikesti periaatteella. :)

Mutta täytyy tunnustaa ettei meidän perheen jouluvalmisteluissa ole kyse ehkä perimästä, vaan perinteistä!

• Korppis
        Joulugeeni ;) kirjoitti:

on selvää että kaikille palstalaisille on suotu lahjakkuuksia joista on iloa elämässä. Soppakauhan ja sukkapuikkojen heiluttajia ikäisistämme löytyy pilvin pimein. :) Puhumattakaan muista taidoista jotka olemme oppineet vuosien myötä.

Meidän perheessä on aina odotettu joulua iloiten ja ilman stressiä...ehditään saada kaikki valmiiksi, vaikka valmistelut tehdään vasta jouluaattoviikolla. Ruokapuolikin sujuu joustavasti nyyttikesti periaatteella. :)

Mutta täytyy tunnustaa ettei meidän perheen jouluvalmisteluissa ole kyse ehkä perimästä, vaan perinteistä!

otannan otit kaikki palstalaiset ; ) tosin kommenttisi sotii aloitusta vastaan ja osaa keksustelijoista.

No, on sanomattakin selvää jos ei ole perillisiä niin ei ole perimän kantajia ja taitajia. Eihän sitä yhdelle hengelle joulunyyttejä montaakaa tarvii.

Mutta älä sure joulu menee ohi sekin on sanomattakin selvää.

Sain juuri valmiiksi valokuvista tekemäni joulutervehdykset, jotka lähtevät ystävilleni Eurooppaan.

Hilipakkaa jouluviikkoa, mulla alkaa olla hommat hanskassa.

• Korppis
        27 kirjoitti:

Saamattomia nahjuksia ovat masentuneet ja muuten psyykkisesti sairaat, ja varmaan samoin fyysiset sairaudet johtuvat omasta laiskuudesta tai tyhmyydestä.

Elä rupea revittelemään. Ota ihan rauhallisesti ja järkevästi. EI isotella vaan ollaan kilttejä tontut ovat jo ikkunoiden takana ja seuraavat mitä tänne koneelle oikein naputellaan.

Ei silti olen hyvin energinen läpi vuoden en ole ikinä ollut masentunut ja siten vastakohta ihmisille jotka masentuvat milloin mistäkin syystä.

En minä heitä aliarvioi kerron vain omasta joulun ajan puuhastelusistani.

Kun sairastuin rintasyöpään ja kirjoittelin syöpäpotilaat palstalle. Sielläkin oli kiukuttelijoita siitä, että olin liian energinen ja iloinen sekä suhtauduin paranemiseeni positiivisesti.

• Joulugeeni
        Korppis kirjoitti:

otannan otit kaikki palstalaiset ; ) tosin kommenttisi sotii aloitusta vastaan ja osaa keksustelijoista.

No, on sanomattakin selvää jos ei ole perillisiä niin ei ole perimän kantajia ja taitajia. Eihän sitä yhdelle hengelle joulunyyttejä montaakaa tarvii.

Mutta älä sure joulu menee ohi sekin on sanomattakin selvää.

Sain juuri valmiiksi valokuvista tekemäni joulutervehdykset, jotka lähtevät ystävilleni Eurooppaan.

Hilipakkaa jouluviikkoa, mulla alkaa olla hommat hanskassa.

on onneksi nykyisin vähemmän kun lapset ovat melkein aikuisia. Niin aina päätetään, mutta siltikin niitä tahtoo kertyä enemmän kuin oli tarkoitus. :)
        Meitä on yleensä 12 henkeä joulunvietossa ( tänä vuonna vielä lisäksi pari uutta vastasyntynyttä perheenjäsentä!), joten peketteja riittää, vaikka olisi vain muutama per nuppi.

Tietysti joulu menee ohi , mutta uusi odottaa vuoden päästä. :)

Touhukasta joulunalustaa sinullekin! Mutta älä vouhota liikaa! Ei ole hyväksi sinun iässäsi.

• Joulugeeni kirjoitti:

on onneksi nykyisin vähemmän kun lapset ovat melkein aikuisia. Niin aina päätetään, mutta siltikin niitä tahtoo kertyä enemmän kuin oli tarkoitus. :)
        Meitä on yleensä 12 henkeä joulunvietossa ( tänä vuonna vielä lisäksi pari uutta vastasyntynyttä perheenjäsentä!), joten peketteja riittää, vaikka olisi vain muutama per nuppi.

Tietysti joulu menee ohi , mutta uusi odottaa vuoden päästä. :)

Touhukasta joulunalustaa sinullekin! Mutta älä vouhota liikaa! Ei ole hyväksi sinun iässäsi.

Ole huoleti ; ) jos sinulla on 12-vierasta ja kaksi pikkuista joudut aikas koville, minulla ei ole hätää vain me neljä kinkunkaluajaa minä, Petteri ja pojat ja sitäpaitsi kuten jo mainitsin hommat on jo tehty siihen malliin, jotta voipi jäädä luppoaikaa ; )

• Joulugeeni

Ole huoleti ; ) jos sinulla on 12-vierasta ja kaksi pikkuista joudut aikas koville, minulla ei ole hätää vain me neljä kinkunkaluajaa minä, Petteri ja pojat ja sitäpaitsi kuten jo mainitsin hommat on jo tehty siihen malliin, jotta voipi jäädä luppoaikaa ; )

huoleti! Meidän poppoossa työt jaetaan. Jouluruoasta päävastuun otta siskoni entinen aviomies.

:)

• Kilinkalinkolin_40
        Korppis kirjoitti:

Ei minunkaan poikani kudo sukkia, mutta he rakastavat saada äidin kutomia villasukkia joulupaketissa.

Olen varma, että heidänkin lapsillaan on seinällä esim. joulukuusikalenteri, jossa on taskut jokaiselle joulukuun päivälle ja taskuissa jotain kivaa jokaiselle aamulle aina jouluaattoon asti.

Jos lapsena ei koe joulua, lämpimänä perhejuhlana, tuoksuineen, lahjoineen ja yhdessäoloineen voi olla, että aikuisena joulunaika masentaa kun muut hössöttävät.

Itse en ikinä lapsena viettänyt joulua mitenkään.

Helpotushan se vain on, kun ei tule tunnetta, että tarvisi hössöttää. Ei siinä mitään masentavaa ole, päinvastoin. Ihmeellinen ajatus, en voi ymmärtää miten joku voi ajatella niin. Jos kuulee jonkun hermoilevan että sitä ja sitä tarvitsisi tehdä, niin voi todeta mielessään: onneksi ei koske minua. Ääneen ei ole syytä mennä sanomaan, joku voi kokea sen arvosteluksi.

Masentaa, kun muut hössöttävät???? Sen ajanhan voi käyttää siihen, mistä itse tykkää.

• Olen hullu mutta
        27 kirjoitti:

Psyykkisesti sairat eivät muuten ole nahjuksia, en minä ainakaan. Vaatii huomattavasti enempi energiaa olla teidän terveiden mukana työelämässä. Minulla on elinikäinen diagnoosi (ei masennus) ja lisäksi toinen, joka diagnostisoitiin myöhemmin.

Tuntuu ikävältä, kun joku syyllistää nahjukseksi. Ei kukaan sitä sairautta valitse. Et voi päältäpäin edes huomata, kellä niitä diagnooseja on.

• "tipunen"
        Korppis kirjoitti:

Se ei liene lapsen vika, jos ei ole lapsuudessaan kokenut lämmintä perhejuhlaa kaikkine tykötarpeineen. Olet oikeassa siinä kylläkin, että lapsuuden joulut voivat vaikuttaa aikuisuuteen asti. Minä inhoan joulua, mutta ei siitä sen enempää.

• Korppis
        Kilinkalinkolin_40 kirjoitti:

Itse en ikinä lapsena viettänyt joulua mitenkään.

Helpotushan se vain on, kun ei tule tunnetta, että tarvisi hössöttää. Ei siinä mitään masentavaa ole, päinvastoin. Ihmeellinen ajatus, en voi ymmärtää miten joku voi ajatella niin. Jos kuulee jonkun hermoilevan että sitä ja sitä tarvitsisi tehdä, niin voi todeta mielessään: onneksi ei koske minua. Ääneen ei ole syytä mennä sanomaan, joku voi kokea sen arvosteluksi.

Masentaa, kun muut hössöttävät???? Sen ajanhan voi käyttää siihen, mistä itse tykkää.

"Sen ajanhan voi käyttää siihen, mistä itse tykkää."

Mitä tulee masikseen, aloittajalla lienee niitä ongelmia, joten häneltä sinun pitää kysyä, miksi?

kohdallani...hössötys siis joulun eteen puuhastelu on juuri sitä mistä minä tykkään ja josta sinä et tykkää.

Olen hössötykseni hössöttänyt ja nyt alan keskittymään kynttiläiltoihin ja olemisen ihanuuteen.

Autokin liikkuu taas joten korvessa kaikki kohillaan.

• 1.1947

Korppis, sulla on asenne hieno. Hiljalleen olen myös leiponut, viikolla limput, piparit ja kuivakakun. Tänään kakkupohja valmiiksi jne. Kyntteliköt on jokaisella ikkunalla. Olen varmaan hiukan lapsellinen. Kuusikin tuodaan aikanaan. Tänä vuonna teen itse maksalaatikonkin muiden lisäksi. Toisaalta tekis mieli jo kaventaa määriä. Jotakin uutta. Yksi osui silmään, halvahyydyke puolukkakastikkeella. Puuron tilalle.
        Toivoin aikani yhteislaulua jouluna, vaan ei onnistunut. On tyydyttävä cd-valikoimiin.
        Meillä on paras lahja miehen terveys. Sairaus on olemassa, mutta hallinnassa. On kiitosaihetta Jumalalle.

• 1.1947
        1943 kirjoitti:

touhuavat, se heille suotakoon. Itse olen yrittänyt opettaa lapsilleni tietynlaista laiskuutta, on oikeus joskus vain olla, ei tarvitse suorittaa koko ajan. Olen kyllästynyt kaikenlaisen krääsän keräämiseen ja nuo lehtien ohjeet ennen joulua tympäännyttävät täysin. Onneksi minulla ei ole sellaista verkostoa, että pitäisi kutsua vieraita ja näyttää, mitä kaikkea osaa. Oman pikkupiirin sisällä voidaan sopia asioista. Osaan neuloa, ommella, leipoa, laittaa ruokaa, mutta muutenkin ajan saa kulumaan. Kohta lähden Hesaan auttamaan lastani muuttohommissa.

Sait hymyn huuleen, 1943. Itselläni on sukua, jolle on joutunut näyttämään osaamista, halusi tai ei.
        Enimmäkseen olen silti halunnut. Joskus kauhulla ajattelin tätä paikkaa, missä kaikki kylän mummot seuraavat tarkkaan tapahtumat tai ettei mitään tapahtuisi. No he ovat jo pois päiviltä, joten sikäli tilanne muuttui. Oma anoppi taas on ihana, opetti ja neuvoi. Nyt on oma vuoroni olla avuksi.
        Osaan silti aivan suvereenisti vain olla. Tulee ilmoille kerrottua silloin, kun olen jotakin tehnyt:))
        Nyt itse asiassa odottelen siirtymistä vielä enemmän sivuun eli pienempään asuntoon. Katsotaan sitten, ollaanko täällä vai siirrytäänkö keskustaan.
        Ompelu on itselle mieluista, välillä. Korjailen ja teen uuttakin.

• meirikki

Joulu on aina ollut minulle mieluista aikaa, ja kyllä koristan kotoni muullakin kuin parilla liinalla ja kyntteleillä.
      Valmistan ruoat itse, ihan vanhankaavan mukaan. Leipomisissa jo hieman luitan, eli ostan valmiita pakastetaikinoita joista piparit ja tortut. Vähän tarvitaan mutta haluan ne kaikki tuoksut, ja ei se nyt niin suuritöistä ole "vähän päivässä, paljon viikossa" periaatteella.

Eläviä kyntteleitä emme voi pöydillä polttaa kun on neito kattinen. Kirjahyllyn päällystä sopii hyvin tuikuille ja terassille jokunen lumilyhty, oviin kranssit jne.
      Kaupalliseen hössötykseen en syyllisty, lahjat on kirjat tai jotain tuoksuja. Hyvin maltillisesti vaan nätisti somistan kotini. Jokainen tavallaan talossaan :)

• joulua

kun kerrankin kaikki saavat nauttia yhdessäolosta ihan kotipiirissä ja laittaa kotia joulukuntoon valoineen ja kynttilöineen, ja sitten ihan rauhassa aterioida kaikkien kanssa ja ei kiirettä mihinkään, syödä saa yölläkin ja lapsetkin saavat olla hereillä myöhenpäänkin leikkiensä kanssa,
        kukaan ei hoppuile yleisten paikkojen hulinoihin

• kyllä se siitä katohan ku vanha merimies muistelee.
      Joulu oli ja on erelleen ainoa hetki vuodessa joka pysäyttää sen helvetillisen kiireen laivoissa.
      Niin satamassa kun merelläkin se kerää porukan yhteen , ei ne luokkaerot kokonaan silloinkaan häviä mut yritystä on.
      Siksi olen oppinut joulua arvostamaan ja koska niin monta joulua meni pois kotoa niin nyt kun se on mahrollista mä nautin siitä täysin rinnoin.

• olenkiltti

voisi käydä kurkkimassa minun ikkunasta!
      Nyt näkyis jäljekin tuossa lumessa!

• ei jouluihminen ...

EN pidä jouluista, joulu on kaikkein kauheinta aikaa vuodessa, kylmää, pimeetä, hulinaa kaupungilla, ei kiitos joulua, pelkkää kärsimystä koko joulu !
      Jos puoliso eläis, matkustaisimme kauas lämpöön .

• naisimmeinen-

juhla,en ole vuosiin viettänyt minkäänlaista joulua.Itselleni en ainakaan laita mitään,sukulaisteni luona joudun käymään ja olemaankin,puoliks pakolla.Olenko tunteeton kun en tunne mitään,vältän kauppoja ja hössötystä,turhaa törinää!

• harras toive
        naisimmeinen- kirjoitti:

juhla,en ole vuosiin viettänyt minkäänlaista joulua.Itselleni en ainakaan laita mitään,sukulaisteni luona joudun käymään ja olemaankin,puoliks pakolla.Olenko tunteeton kun en tunne mitään,vältän kauppoja ja hössötystä,turhaa törinää!

Suurin toiveeni on,että jouluvietto kiellettäisiin kokonaan.Turvakodeissa ei olisi tungosta eivätkä poliisien putkat pullollaan kun "jonninjoutava"hyväntahdon juhla jäisi historiaan.

• valinnan paikka
        harras toive kirjoitti:

Suurin toiveeni on,että jouluvietto kiellettäisiin kokonaan.Turvakodeissa ei olisi tungosta eivätkä poliisien putkat pullollaan kun "jonninjoutava"hyväntahdon juhla jäisi historiaan.

No eipä ole kaksista sinunkaan elämä, jos joulunvieton kieltäminen on suurin asia sydämelläsi. Samalla kai voi kieltää sitten muutkin juhlapyhät. Pois vaan kaikki juhannukset, pääsiäiset ja helluntait, että sinä pääset rauhaan. Liity Jehoviin, ne eivät joulua juhli!

• beessi
        harras toive kirjoitti:

Pienennä vähän. Toivo, että joululahjoiksi ei annettaisi viinaksia. Ainakin pienemmät työnantajat ja toimeksiantajat "miesten" aloilla järjestään antoivat viskipulloja tms. työntekijöilleen ja aliurakoitsijoilleen ainakin vielä takavuosina, kun tilannetta lähempää seurasin. Kerran jäi pari perheellistäkin komennuspaikkakunnalle lahjaviinoja juomaan, sieltä soittivat miestäni kuskiksi joulupäivänä. Kohta soittivat perään, että jos sittenkin Tapanin jälkeen, kun täällä on kuulemma hyvät Tapanintanssit.
        Mieheni sai lahjaksi muistaakseni 3 Leijonaviskiä, pari Koskenkorvaa ja yhden paremman konjakin ja olipa siinä minullekin lähetetty likööripullo.

• 1943

joulusi. Tunnut touhukkaalta, joten etsi sopiva puuha. Itse olen jo kauan sitten luonut omat jouluperinteeni, jotka elävät tilanteen mukaan. Eläviä kynttilöitä en enää juuri sytyttele, tulipalot ovat saaneet minut pikkaisen pelkäämään. Mulle passaa tuo oleilu kunhan tapanina pääsen tanssimaan. Ellen, en moisesta masennu.

• Eihän nyt,

kun joulukin sattuu ollemaan viikon loppuna, onneksi .

Onhan se kiva katsoa kun rikkaat röyhistelee rintojaan noissa marketeissa.

• uudistan perinteitä

Ei ne rikkaat sitä kauppaa työllistä - rikkaat matkustaa Balille tai Bahamasaarille. Köyhä se säästää koko vuoden, että voi pistää pöydän koreaksi koko suvulle.
        Leikki leikkinä - Minulla on vähän samanlaiset ajatukset joulusta kuin rouva 1943:lla - tehdään omanlainen joulu ilman turhia hössötyksiä. - Ei tule joulusta liikakiloja ja tanssi vetryttää jäseniä kummasti tapanina. Enkä minäkään viitsi juuttua sukankutimen kanssa kiikkustuoliin - kas, kun meidän nuoriso osaa kutoa ja virkata sukkia ja pipoja ihan itsekseen tuunaamalla. - Minä vaan toivotan sujuvasti kaikille 'Hyvää Joulunaikaa'. Se ei maksa paljoa eikä tule stressiä.

Ps. jouluruokakin valmistuu vaivatta ilman perinteitä. On keventynyt eikä syödä kaiken yötä. Joulu on silti juhlaa.

• Pirre*

vaikkei se tänä jouluna olekaan joutavaa oleilua. :) Tykkään laittaa perinteisen joulun, sitten kun en enää jaksa täytyy ostaa valmis joulu, tai kutsua itsensä kylään - lasten perheitten jouluun. :)

• beessi

tavalla tai toisella. Ei luulisi olevan siltä nyreimmältä tai ylenkatseellisesti jouluun (ja sen kaupallisuuteen) suhtautuvalta mitenkään pois, jos jotkut jouluna haluavat hieman tuhlata ja hössöttää.
        Monenlaisia jouluja monenlaisissa paikoissa olen viettänyt. Hyvä, suorastaan kattoon nouseva tunnelma oli siinäkin jouluaatossa, jonka vietimme mieheni kanssa helsinkiläisessä kansankapakassa.
        Kahdeksan vuotta sitten saatiin sukuihimme ensimmäinen lapsi muutaman vuosikymmenen jälkeen, nyt on joulu taas vuoden odotetuin yhteinen, ihana, lämmin ja iloinen juhla. Kaikista järjestelyistä ja osallistumisesta, työnjaostakin, puhumme keskenämme suoraan ja avoimesti. Jos vaikka päättäisin mieluummin lähteä yksin johonkin, kukaan ei loukkaantuisi. Pienempi vielä taitaa uskoa joulupukkiin, ehkä tokaluokkalainenkin vielä jollain tavalla vähän. Tuskin hekään edes huomaisivat jännitykseltään ja sitten kaikelta muulta tohinalta, jos mummi porukasta puuttuisi.
        Tämä joulu menee töissä, mutta joulu se on sielläkin ja omankin joulun viettämiseen jää aikaa aivan riittämiin.

• Pirre*
        beessi kirjoitti:

tavalla tai toisella. Ei luulisi olevan siltä nyreimmältä tai ylenkatseellisesti jouluun (ja sen kaupallisuuteen) suhtautuvalta mitenkään pois, jos jotkut jouluna haluavat hieman tuhlata ja hössöttää.
        Monenlaisia jouluja monenlaisissa paikoissa olen viettänyt. Hyvä, suorastaan kattoon nouseva tunnelma oli siinäkin jouluaatossa, jonka vietimme mieheni kanssa helsinkiläisessä kansankapakassa.
        Kahdeksan vuotta sitten saatiin sukuihimme ensimmäinen lapsi muutaman vuosikymmenen jälkeen, nyt on joulu taas vuoden odotetuin yhteinen, ihana, lämmin ja iloinen juhla. Kaikista järjestelyistä ja osallistumisesta, työnjaostakin, puhumme keskenämme suoraan ja avoimesti. Jos vaikka päättäisin mieluummin lähteä yksin johonkin, kukaan ei loukkaantuisi. Pienempi vielä taitaa uskoa joulupukkiin, ehkä tokaluokkalainenkin vielä jollain tavalla vähän. Tuskin hekään edes huomaisivat jännitykseltään ja sitten kaikelta muulta tohinalta, jos mummi porukasta puuttuisi.
        Tämä joulu menee töissä, mutta joulu se on sielläkin ja omankin joulun viettämiseen jää aikaa aivan riittämiin.

ne juhlat on, ei niinkuin laulun sanoissa että "Tule joulu kultainen.." :), pientä vaivannäköä ja tahtoa ilahduttaa se vaatii..

P.s. lapsemmekin näköjään tahtovat laittaa perinteiset kotijoulut lapsilleen, ja olen iloinen siitä..:)

• beessi
        Pirre* kirjoitti:

ne juhlat on, ei niinkuin laulun sanoissa että "Tule joulu kultainen.." :), pientä vaivannäköä ja tahtoa ilahduttaa se vaatii..

P.s. lapsemmekin näköjään tahtovat laittaa perinteiset kotijoulut lapsilleen, ja olen iloinen siitä..:)

jouluista, jotka vanhempamme laittoivat meille, ja me taas omille lapsillemme. Iloinen olen minäkin siitä, että miniäni ja poikani haluavat laittaa omanlaisensa joulut omille lapsilleen. Alussa 2 "oikeaa" mummia ja 1 ukki uusiomummi vähän kai yrittivät kukin "pitää puoliaan", mutta jämäkkä ja viisas poikani pisti päättäväisesti pelin poikki välittömästi. Hän ilmoitti, että he tekevät omat jouluperinteensä ja aatto vietetään heidän ehdoillaan, muista joulupyhistä rientoineen sovitaan tai ollaan sopimatta vaikkapa siinä yhteistä jouluaattoa vietettäessä.

• olen minäkin

Silloin kun mieheni vielä eli nautin jouluista. Meillä oli ihania perheen yhteisiä jouluja ja lomia.
      Hyvät muistot ovat jääneet, enää en välittäisi viettää joulua sen enempää kuin muitakaan juhlapyhiä.

Menen kyllä nuorimman lapseni perheen luo viettämään jouluaattoa. Nyt en enää jää yöksi, vaikka lapsenlapset pitää siitä kun mummi on yökylässä. Saavat lapseni appivanhemmat ryypätä ja mekastaa rauhassa. Olen niin tylsä ihminen, että mielestäni joulu ei ole mikään ryyppyjuhla, varsinkaan jos on pieniä lapsia. Hauskaa voi pitää muutenkin kuin kaatokännissä.
      Lasten vanhempien juhlinta on myös hyvin maltillista. Poikkeus on tämä appiukko joka kiukuttelee kuin lapsi jos viina ei virtaa hänen lasiin.

Nukun parhaiten omassa sängyssä, luen joulunpyhät, kuuntelen musiikkia ja nautiskelen olostani.

• 1943

tosiaan viettää nautiskellen vaikkapa aamutakissa, jos niin haluaa. Edellytys on tietenkin, että on oma koti, jossa ei tarvitse puilla lämmittää. Meillä oli mieheni eläessä omat perinteet. Hän kuoli joulun alla ja joululla on minulle myös surun sävy. Varsinkin, kun myös appeni ja isäni haudattiin joulun alla. Pidän Kauneimmat joululaulut tilaisuuksista, mutta mieheni kuoleman jälkeen en ole vielä pystynyt osallistumaan kotikirkossa, vaan olen käynyt muualla.

• Lillie145
        1943 kirjoitti:

tosiaan viettää nautiskellen vaikkapa aamutakissa, jos niin haluaa. Edellytys on tietenkin, että on oma koti, jossa ei tarvitse puilla lämmittää. Meillä oli mieheni eläessä omat perinteet. Hän kuoli joulun alla ja joululla on minulle myös surun sävy. Varsinkin, kun myös appeni ja isäni haudattiin joulun alla. Pidän Kauneimmat joululaulut tilaisuuksista, mutta mieheni kuoleman jälkeen en ole vielä pystynyt osallistumaan kotikirkossa, vaan olen käynyt muualla.

Joulupukki ois kyllä kiva, mutta nykyään joulu ja muut juhlat, ovat kauheita. Muutamana vuonna olen käppäillyt keskustassa ja nauttinut ihmisten jouluhysteriasta.

• beessi
        Lillie145 kirjoitti:

Joulupukki ois kyllä kiva, mutta nykyään joulu ja muut juhlat, ovat kauheita. Muutamana vuonna olen käppäillyt keskustassa ja nauttinut ihmisten jouluhysteriasta.

muka näkynyt? Jouluksi Suomeen tulevat sukulaiseni varsinkin - samoin minä - nimenomaan haluamme mennä vielä aaton aamupäivänä Stokkalle ja keskustaan yleensä, siellä kun on ihan oma tunnelmansa, eikä todellakaan mitenkään hysteerinen. Ehkä se meille tuntuu niin tunnelmalliselta siksi, että lapsuudenkotimme olivat alle 500 metrin päässä Stokkan pääovesta. Stokkan näyteikkunoiden joulumeininki oli lapsista aivan lumoavaa, Sokoksen valtavaa päätään nyökyttelevää pukkia piti myös käydä vähintään kerran päivässä katsomassa.

• anni-katariina

Itse olen surullinen näiden nuorten perheiden tai nuorten seurustelevien suhteen, kun heidän vanhemmat eivät anna heidän viettää omaa jouluaan, vaan tahtovat luokseen. Sinänsä, kaunis ajatus, mutta
      miettikää, jos anoppiloiden välimatka on satoja kilometrejä.

• hvannadalshnukur

ja kuitenkin tuppaavat tulemaan!
        Ja vielä elukoiden kanssa!

No ei sentään.
        Sieltä ne vaan lapset kyöräytyy uusien miniöiden kanssa tulemaan ja minä tietenkin koitan tehdä joulusta mahdollisimman hauskan ja lämpimän.
        Että tulevat toisteki.
        On mukava nähdä, että valitsevat kaikista paikoista mieluiten matalan mökin ;DDD

• 1943

niin, että vanhempi haluaa olla rauhassa uuden ystävänsä kanssa ja oma lapsi ei ole tervetullut. Viime jouluna osan pyhistä vietti luonamme nuoripari, jolla tilanne oli tällainen.

• hvannadalshnukur
        1943 kirjoitti:

niin, että vanhempi haluaa olla rauhassa uuden ystävänsä kanssa ja oma lapsi ei ole tervetullut. Viime jouluna osan pyhistä vietti luonamme nuoripari, jolla tilanne oli tällainen.

olis aikoihin eletty jollei oma lapsi ole tervetullut. Kotiinsa
        En osaa edes kuvitella sellaista tilannetta.

• minä tiedän,
        hvannadalshnukur kirjoitti:

olis aikoihin eletty jollei oma lapsi ole tervetullut. Kotiinsa
        En osaa edes kuvitella sellaista tilannetta.

Maailmassa monta on ihmeellistä tarinaa, se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa, etkö sitä tidä?

• i_a''*

Empä ole pyytänyt mutta onneksi itse ovat kyselleet yhteisestä joulunvietosta luonani... Lapsenlapsetkin sanovat oikean joulun tulevan vain papan luona, vaikka ovatkin aikuisiässä... No, minähän teen parhaani jotta viihtyvät luonani ja ovat taatusti tervetulleita... :)

• 38
        i_a''* kirjoitti:

Empä ole pyytänyt mutta onneksi itse ovat kyselleet yhteisestä joulunvietosta luonani... Lapsenlapsetkin sanovat oikean joulun tulevan vain papan luona, vaikka ovatkin aikuisiässä... No, minähän teen parhaani jotta viihtyvät luonani ja ovat taatusti tervetulleita... :)

Hienoa, jos heillä ei ole velvoitetta mennä toisen suvun jouluun, vaan moni joutuu menemään, pienten lasten kanssa, pitääkseen rauhan suvussa.

• 1943
        38 kirjoitti:

Hienoa, jos heillä ei ole velvoitetta mennä toisen suvun jouluun, vaan moni joutuu menemään, pienten lasten kanssa, pitääkseen rauhan suvussa.

asioista voi sopia keskustelemalla? Sivusta olen seurannut noita sukujen välisiä kilpailuja. Omani ovat vielä vapaita liikkumaan ja voivat tulevaisuudessa elää toisella puolen maapalloa. Oma kotini on aina heille avoin, vaikka pieni onkin. Kavereitakin tuovat ja tilaa tehdään tarpeen mukaan. On hyvä, kun on sovussa myös oman itsensä kanssa ja voi nauttia myös yksinolosta.

• 38
        1943 kirjoitti:

asioista voi sopia keskustelemalla? Sivusta olen seurannut noita sukujen välisiä kilpailuja. Omani ovat vielä vapaita liikkumaan ja voivat tulevaisuudessa elää toisella puolen maapalloa. Oma kotini on aina heille avoin, vaikka pieni onkin. Kavereitakin tuovat ja tilaa tehdään tarpeen mukaan. On hyvä, kun on sovussa myös oman itsensä kanssa ja voi nauttia myös yksinolosta.

Oletan, että olet tällä palstalla ollut jo pidempään ja huomannut, ettei keskustelut aina mene sopuisasti tai toisten mieliä pahoittamatta.

• viivatiina
        i_a''* kirjoitti:

just niin on että lapset haluaa tulla kotiin jouluksi niin kauan kun se koti on olemassa.

• 38
        viivatiina kirjoitti:

just niin on että lapset haluaa tulla kotiin jouluksi niin kauan kun se koti on olemassa.

mutta, kun nuorilla perheillä (useinmiten) on kaksi kotia minne mennä. Molemmilta puolilta mummut haluaa, pienet päivänsäteet joulupöytäänsä ja aaton paketteja avaamaan.

• viivatiina
        38 kirjoitti:

mutta, kun nuorilla perheillä (useinmiten) on kaksi kotia minne mennä. Molemmilta puolilta mummut haluaa, pienet päivänsäteet joulupöytäänsä ja aaton paketteja avaamaan.

sillei että ovat vuoro jouluin me kyllä oltiin aina mun vanhempien luona koska miehen kotona oli muutenkin sitä porukkaa yllin kyllin kun kaikki muut sisarukset oli siellä ja jäihän siinä sit vielä joulupäivä ja tapaninpäivä aikaa käydä sielläkin.

• 1943
        38 kirjoitti:

ovat joustavampia? Meillä ei ollut kuin kaksi ukkia, sillä mummot kuolivat nuorempina. Heillä ei ollut vaatimuksia. Nytkin lähipiirissäni on ukkeja, sillä miesystäväni on ukki. Hänen tyttärensä appi on elossa, anoppi kuollut. Tyttären perhe viettää usein joulun miesystäväni lähellä omassa vapaa-ajan asunnossaan, mutta saattavat lähteä myös ulkomaille, jolloin ystäväni huolehtii koirasta. Hyvin on sopeutunut erilaisiin järjestelyihin eikä valita, että on jätetty yksin jouluksi. Ymmärtää myös hyvin, kun yleensä vietän jouluaaton ja -päivän lasteni kanssa. Loppujoulun vietämme yhdessä.

• 38
        viivatiina kirjoitti:

sillei että ovat vuoro jouluin me kyllä oltiin aina mun vanhempien luona koska miehen kotona oli muutenkin sitä porukkaa yllin kyllin kun kaikki muut sisarukset oli siellä ja jäihän siinä sit vielä joulupäivä ja tapaninpäivä aikaa käydä sielläkin.

Niinhän ne tekee ja raskaaksi moni sen kokee :-).

Itse aviosssa ollessani, vietimme kaikki joulut omassa kodissamme. Joskus oli äitini vieraana, joskus taas mieheni vanhemmat.

Nyt olen itse mummu ja huomannut jo tämän laskennan (toiselta suvulta) kumpi mummuista enemmän lapsia näkee. Lasteni avio-onni on mulle tärkeää, joten osaan viettää joulut ja äitienpäivät yksinkin. :-)))

• 38
        1943 kirjoitti:

ovat joustavampia? Meillä ei ollut kuin kaksi ukkia, sillä mummot kuolivat nuorempina. Heillä ei ollut vaatimuksia. Nytkin lähipiirissäni on ukkeja, sillä miesystäväni on ukki. Hänen tyttärensä appi on elossa, anoppi kuollut. Tyttären perhe viettää usein joulun miesystäväni lähellä omassa vapaa-ajan asunnossaan, mutta saattavat lähteä myös ulkomaille, jolloin ystäväni huolehtii koirasta. Hyvin on sopeutunut erilaisiin järjestelyihin eikä valita, että on jätetty yksin jouluksi. Ymmärtää myös hyvin, kun yleensä vietän jouluaaton ja -päivän lasteni kanssa. Loppujoulun vietämme yhdessä.

Voipi olla. Itse olin viime vuonna tilaisuudessa, ennen joulua, jossa oli paljon mummuja ja siellä kuuntelin näitä narinoita, kun lapset ei perheineen tule jouluksi jne. Jouduin poistumaan kesken kaiken, jotta en olisi alkanut kiroileen ja tänä vuonna en taatusti mene, vaikka kutsu tulikin.

• viivatiina
        38 kirjoitti:

Niinhän ne tekee ja raskaaksi moni sen kokee :-).

Itse aviosssa ollessani, vietimme kaikki joulut omassa kodissamme. Joskus oli äitini vieraana, joskus taas mieheni vanhemmat.

Nyt olen itse mummu ja huomannut jo tämän laskennan (toiselta suvulta) kumpi mummuista enemmän lapsia näkee. Lasteni avio-onni on mulle tärkeää, joten osaan viettää joulut ja äitienpäivät yksinkin. :-)))

onneks niin ison talon ja kummankin vanhemmat on suht lähellä ja nyt kun tulee se lapsenlapsi vietetään tulevat joulut isän ja äitienpäivät siellä kaikki meillä tää järjesty näin ei tartte kupienkaan jäädä paitsioon ;))))

• i_a^*
        38 kirjoitti:

Lapsenlapseni perheineen voivat käydä vain kahden mummon ja yhden ukin haudalla... Vain kotini on heille vielä "koti"...

• 38
        viivatiina kirjoitti:

onneks niin ison talon ja kummankin vanhemmat on suht lähellä ja nyt kun tulee se lapsenlapsi vietetään tulevat joulut isän ja äitienpäivät siellä kaikki meillä tää järjesty näin ei tartte kupienkaan jäädä paitsioon ;))))

Tuo on ihanteellinen tilanne, kunhan vielä nyyttikestinä hoidetaan. :-)))

Joskus luin, vaan oliko tällä viikolla, viime viikolla vaiko edellisenä, et aikaa oli vielä 3 viikkoa, joten kysäisen, et montakos päivää vielä jäljellä ja muistaakseni oli poika tulossa. :-)

• 38
        i_a^* kirjoitti:

Lapsenlapseni perheineen voivat käydä vain kahden mummon ja yhden ukin haudalla... Vain kotini on heille vielä "koti"...

Näinhän elämässä tahtoo käydä. Niin on minunkin lasteni isä poistunut keskuudestamme, joten lastenlapset eivät koskaan häntä nähneet.

• 1943
        38 kirjoitti:

Voipi olla. Itse olin viime vuonna tilaisuudessa, ennen joulua, jossa oli paljon mummuja ja siellä kuuntelin näitä narinoita, kun lapset ei perheineen tule jouluksi jne. Jouduin poistumaan kesken kaiken, jotta en olisi alkanut kiroileen ja tänä vuonna en taatusti mene, vaikka kutsu tulikin.

moni ei elä omaa elämäänsä, vaan lastensa.

• viivatiina
        38 kirjoitti:

Tuo on ihanteellinen tilanne, kunhan vielä nyyttikestinä hoidetaan. :-)))

Joskus luin, vaan oliko tällä viikolla, viime viikolla vaiko edellisenä, et aikaa oli vielä 3 viikkoa, joten kysäisen, et montakos päivää vielä jäljellä ja muistaakseni oli poika tulossa. :-)

jäljellä ens viikolla olis hoo hetki ja poitsu on kasvanu kovasti ettei varmaan montaa päivää anneta yli mennä mutta nyt mää lähden työpaikalle joulufiilisteleen ottaan vastaan kinkkutilauksia ja myymään pipari ja torttutaikinoita porkkanoita ja lanttuja niistähän se on joulu tehty =)))))

• Pirre*
        1943 kirjoitti:

moni ei elä omaa elämäänsä, vaan lastensa.

viettää kodeissaan jouluaaton, ja pyhinä he tulevat meille syömään.

Meidät kutsutaan vuorotellen kunkin lapsen kotiin viettämään jouluaattoa, ja minusta tämä käytäntö on hyvä, - lapsetkin saavat keskittyä uusiin lahjoihinsa rauhassa.

Ei meillä olisi mitään sitäkään vastaan että lapset tulisivat meille perheineen, mutta silloin kun tytöt asuivat kauempana he tulivat perheineen yleensä meille joulu aatoksi.

Tänä jouluna mennään sitten kahden asukkaamme kanssa katsomaan lasten iloa :) (jos saamme kutsun he).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      123
      3520
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2346
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1945
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1899
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1711
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1527
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1463
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1428
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1291
    10. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1246
    Aihe