Häpeän suomalaisuuttani

suomalainen nainen

Suomalainen nainen on töykeä ja epäkohtelias. Suomalainen nainen on erakkoluonne; hän ei viihdy ihmisten parissa. Tämä sosiaalisuuden puute on saanut suomalaiset naiset käyttäytymään itsekkäästi. Ei välitetä toisista. Hymyilemistä näkyy harvoin. Kun kävelen ulkosalla, niin näen vain itseensä kyllästyneitä ja masentuneita naisia.

Se myös tartuttaa! On oikeasti todella vaikea olla iloinen, onnellinen ja tyytyväinen kun sekin sitten kyseenalaistetaan. Ilmeisesti onnellisuuteenkin tarvitaan kansan hyväksyntä?

Suomen kansasta puuttuu täysin yhteisöllisyys. Mikä teitä vaivaa?

Tulin juuri hetki sitten ulkomailta ja oikein masennuin palatessani. Olin ulkomailla pidemmän aikaa ja se avasi silmäni. Olen ennen ollut aivan samanlainen.

Minusta on naurettavaa, että jatkuvasti valitetaan. Suomalainen on onnekas, mutta hän ei osaa arvostaa elämäänsä. Suomalaiset varmaan saavat liikaa jo liian nuorena. Ei enää arvosteta asioita. Niistä on tullut itsestäänselviä. Esimerkiksi juomaveden puhtaus on ensiluokkaa Suomessa. Se helpottaa mielettömästi elämää, että voi juoda hanavettä.

Suomalaisten elämä on varmaankin liian helppoa. Se tekee ihmiset sokeaksi. Vaaditaan lisää, ja ei olla tyytyväisiä vähään.

Miehissä en ole huomannut vastaavaa kehitystä. Toki he heijastavat varmaankin yhteisöllisyyden puutetta eri tavoin.

209

4775

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies22vkl

Stereotypia suomalaisista, joka pitää kokoajan harvemman kohdalla paikkaansa.

• elämän riemua

Häpeä enemmänkin omaa ennakkoluuloiuuttasi...ja jos olet tyytymätön asiantilaan-tee jotakin että kuva naisista muuttuu....Mä olen ainakin luonteeltani sosiaalinen ja iloinen ja osaan myös small talkin ja pikku flirttailun taidon...

• suomalainen nainen

Mutta enemmistö on silti tuollaisia. Ainakin katukuvassa...

Minusta kyllä nämä piirteet voimistuvat, eivät heikenny.. Pullamössökansasta on tulossa itsemurhakansa. Ei kestetä pettymyksiä kun ei olla niitä kohdattu...

En väitä, että kaikki ovat tuollaisia .. Vaan väitän, että enemmistö katukuvassa vaikuttaisi olevan...

• -.-
        suomalainen nainen kirjoitti:

Minusta kyllä nämä piirteet voimistuvat, eivät heikenny.. Pullamössökansasta on tulossa itsemurhakansa. Ei kestetä pettymyksiä kun ei olla niitä kohdattu...

En väitä, että kaikki ovat tuollaisia .. Vaan väitän, että enemmistö katukuvassa vaikuttaisi olevan...

Ihanko perusilmeestä ton kaiken päättelet? Pitäiskös tuolla kaduilla sitten kaikille vastaantulijoille virnuilla?

• höpönpöpö

kävelen itekseni kaupungilla, miks pitäis hymyillä ohikulkijoille? Oon yleensä aina iloinen ja hyvällä tuulella, ja hymyilen paljon. Mut kaupungilla kävellessä tungoksessa ei kauheesti naurata

• Niemelä selittää
        -.- kirjoitti:

Ihanko perusilmeestä ton kaiken päättelet? Pitäiskös tuolla kaduilla sitten kaikille vastaantulijoille virnuilla?

Sehän on vain osanen suomalaista sisua ja kasvatusta.

• LopetaSe!

Mitäs olet tuommoinen kyylä? Kattelet ihmisiä koko ajan kuin paraskin vakooja. Juuri tuommoinen ihminen saa sappeni kiehumaan, kyyläilee päivät pitkät. Hankkisit elämän!!

• minä tiedän

suomalaiset on oikeasti pullamössöjä.sinisilmäisiä,korruption vallassa kiemurtelevia tyhmiä paskahousuja.naisille on löydyttävä mies joka ei halua lapsia,korkea ego,pitkä ,komea,ei haittaa jos peukku on keskellä kämmentä tai puutuu kokonaan.TÄSSÄ ON SUOMEN TULEVAISUUS!!!!!!!!!!!!!

• suomalainen nainen kirjoitti:

Eikös miehet tee enemmän itsemurhia?

• Hymy pyllyyn
        sanna-76 kirjoitti:

Eikös miehet tee enemmän itsemurhia?

Miehet tappaa mielummin itsensä kun katselee naama norsun v..tulla olevia naisia

• Rva37.

Vittauko tulit takas poraamaan ja vertailemaan asioita. Vain hölmö lähtee maasta missä oli hyvä olla!

• nainen 26

En mä ainakaan ole itsekäs, nyrpeä enkä masentunut vaan hyväsydämminen, muita ihmisiä ajatteleva oma itseni. Olen puhdas suomalainen.
        Haluan olla positiivinen ja kulkea tuolla pieni pilke silmäkulmassa. Avoimin mielin.
        Hymy tarttuu.

• dertyuhjgbfvdertg

missä ihmeessä sä oikein asut :) en ole täällä huomannu tuollasta. Ehkäpä sä keräät ympärilles masentuneita ihmisiä.

• suomalainen nainen

Noh tämäkin vaan voi olla.

Useimmat vain puhuvat syysmasennuksesta, ja siitä kuinka vihaavat talvea.

Talveakin vaan voi oppia rakastamaan! :) Olisihan se hullua olla masentunut puolet vuodesta!

• minä tiedän

jos vastasit minulle?VOIN VAIN TODETA ET SULTA PUUTTUU NE MASENTUNEETKIN URPOT LÄHIMMÄN HEHTAARIN ALUEELTA JA SITÄ UMPÄRÖIVILTÄKIN ALUEILTA!

• hoili

"Minusta on naurettavaa, että jatkuvasti valitetaan."

No sanopa muuta. Ja täällä se suurin valitusaihe taitaa olla suomalainen nainen.

• elämä on laiffii

Minkäs sille voi, kun suomalainen nainen nyt vaan on enemmän syypää Suomen ongelmiin kuin suomalainen mies?

• suomalainen nainen

on eri asia kuin faktojen pohdiskelu :)

• jpo9opi
        elämä on laiffii kirjoitti:

Minkäs sille voi, kun suomalainen nainen nyt vaan on enemmän syypää Suomen ongelmiin kuin suomalainen mies?

Ja perusteluita kaivataan.

• Olisit itse

tyytyväinen, että suomalaisessa kulttuurissa saa oll myrtsinä, jos siltä tuntuu. Joissain aasialaisissa kulttureissa pitää päntiönään hymyillä, vaikka kuinka vatuttaisi.

• Justjust..

Siitä vaan, elämä on just tota varten. Ja ei tosiaan tarvi ihmetellä miten sieltä tulee syvempi viisaus, eikä esim. täältä. Lykkyä tykö.

• youmakemydaybaby

voin vaan kuvitella!! :)

• elmeri.

Ja kukahan se on, joka ruikuttaa? Katso peiliin!

• hehhh

Näet vain sen, minkä haluat nähdä: vuodatuksesi kaltaisia ihmisiä. Näin saat itsesi tuntemaan ns. paremmaksi kuin tuo kuvailemasi "suomalainen nainen-streotyyppi", joita mielestäsi kaikki muut, paitsi sinä itse olet.

• pyykkärimuijat

Suomalainen nainen saisi olla oma itsensä, niin tukkanuottasia olisi jokaisessa Anttilassa ja Liidelissä. Kyllä ne lämpimissä maissa riitelee ja huutaa...me ei saada. Siksi naama pitkällä. Geenit sotaisat, laki ei salli julkisilla paikoilla torailla.

• Hah !

Tooota; minkähän kokoinen toi sun otoksesi on ? Kuinka monta suomalaista naista tunnet ? Epäilen, että et edes murto-osaa esim. Hesan naikkosista. Joten eiköhän kommenttisi kerro vain ja ainoastaan sinusta. Kasva ja kehity.

• antti.

Aloitusviestin kirjoittaja muistuttaa kovasti palstalla keskenkasvuisen kakaran lailla kiukutellutta aasialaisnaiset hyviä/suomalaisnaiset pahoja -vikisijää.

KATSO PEILIIN.

• fghjklkjhds

Jos kerran niin hävettää niin mene sänkys alle ja pysy siellä, vitun marisija.

• 14

Etkos ole jo taman saman viestin kirjoittanut muutaman kerran aiemminkin?

• HelveTIN Viikate

UNOHDIT VISSIIN LAITTAA TON VIESTIN PERÄÄN sen saatanan mattiviikate - linkin, onko höperyys jo iskenyt vai??!

• voi voi

Hakeudu psykiatriseen hoitoon, kiitos! Ja mene pois tätä palstaa häiriköimästä. On jo tullut ihan selväksi, että sairas olet.

• -isabella-

on sit molemmilla ollut vaan huonoa tuuria törmätä jatkuvasti jäykkiin suomalaisiin koska tiedän että tässä maassa on ihan normaalisiti käyttäytyvia, rentoja ja kivoja ihmisiä, niitä joskus peräti näkee jossain kauppareissuilla ja harmittelee ettei kuulu kaveripiiriin..
      Kyllä suurinosa suomalaisita on kireitä,
      epäilen että se johtuu pitkälti säästä koska eihän tämä ole normaalia olla 6 kuukautta vuodessa kylmässä, kyllä se vaatii sisua pukea tonneittain, kävellä rumilla lumikegillä ettei kaadu, raapia autonlaseja joka välissä jäästä ja ihmetellä pimeässä että olikohan tuo se naapurin hansu vai ei, kyllä talvikausi tekee tehtävänsä, me ollaan ku karhut kotikoloissamme mukavuudenhaluisesti ja odotellaa siedettävempiä kelejä,
      yleensä ne harvat pirteät suomalaiset harrastaa jotain kivaa, taitoluistelua, tennistä tai jotain ja matkustaa säännöllisesti, mutta onhan se helpompaa jäädä patalaiskana telkkarin ääreen.

• Kanadassa ollut mies

Yllättävästi kanadalaiset naiset ovat paljon mukavempia, avoimempia ja ystävällisempiä kuin suomalaiset, vaikka Kanadassa monet alueet ovat niin kylmiä ja karuja, että liikutaan ihan eri sarjassa kuin Suomessa.

• Suomessa opittua
        Kanadassa ollut mies kirjoitti:

Yllättävästi kanadalaiset naiset ovat paljon mukavempia, avoimempia ja ystävällisempiä kuin suomalaiset, vaikka Kanadassa monet alueet ovat niin kylmiä ja karuja, että liikutaan ihan eri sarjassa kuin Suomessa.

Ihan samasta syystä kuin esim. kehitysmaidenkin köyhät ovat iloisia ja onnellisia. Jos ei ole mitään muuta, täytyy olla edes mukava, avoin ja ystävällisesti hymyilevä, jotta jaksaa jatkaa eteenpäin kaikesta puutteesta huolimatta. Sama koskee siis myös kylmää.

• pakastemarja

Kyllä se noin on näissä karuissa olosuhteissa, oikeassa olet.

• lihlduid

Mikset a) muuta ulkomaille kun kaikki on siellä ah-niin-parempaa b) yritä muuttaa asiaa ja kerro jotain rakentavaa ruikuttamisen sijasta c) yritä nähdä jotain positiivista suomalaisissa kuten talvessakin?

Suomalaisissa on paljon hyvää ja ainoa paha asia lieneekin joko ääri-isäinmaallisuus tai sitten sinunkaltaisesi "miksen ole italialainen" -tyypit. Reilasin Euroopassa, ja vaikka siitä onkin aikaa niin muistan ihan elävästi että aika usein keskusteltiin juuri siitä millaisia suomalaiset ovat. Moni normaali ulkomaalainen mies piti suomalaisia naisia ujoina mutta sympaattisina ja erittäin rehellisinä. Näitä pelureita joiden mielestä nainen on jakorasia objekti löytyy joka maasta ja tämä tylsä ja valittava suomalaiskuva taitaa olla suomalaisten itse keksimäänsä. Pitää muistaa kulttuurierot ja ainahan se viehättää eniten mitä ei itse näe joka päivä. Monet suomalaisethan esimerkiksi pitävät espanjalaisia niin ihanan tulisina ja kiivaina keskustelijoina ja oma kansalaisuus vaikuttaa todella tylsältä siihen verrattuna. Eräs espanjalainen tuttuni oli kuitenkin täällä vieraillessaan ihan myyty kun hän sai puhua normaalilla äänensävyllään ja kaikki kuuntelivat: suomalaisiin tapoihinhan kuuluu olla puhumatta toisen päälle, toisin kuin Espanjassa. Yksi negatiivinen asia, minkä monet ulkomaalaiset ja suomalaiset itsekin havaitsevat on itsetunnon puute. Sehän näkyy jo ap:n otsikossa: "Häpeän"... Minusta voisi lakata häpeämäsä kun kansalaisuuttaanhan ei voi muuttaa kuin muodollisesti, ja nauttia elämästä :)

• lottovoiton saanut

Häpeän olla suomalainen. Onneksi muutan pian pois kun saan paperit ulos yliopistolta.

Paska maa, paska kansa.

Ei voi muuta sanoa.

"Lottovoitto syntyä Suomeen.." todellakin. Alkoholismia, masennusta, itsemurhaa, epäsosiaaliset hymyilemättömät ihmiset, korkeat verot, vittumainen käytös ym.. Ystäväpiirissäni on paljon ulkomaalaisia ja kuulemma vain hymyilevät ja kehyvat kun joku suomalainen kysyy että onko hyvä maa... Sitten keskenänsä ihmettelevät ihmisten käytöstä ja outoutta ja maan tapoja ja ovat minulle siitä myöhemmin uskoutuneet. Eli ystävällisyyttään kehuvat ja hymyilevät mutta totuus on jotain ihan muuta.

Kyllä sen aina huomaa kun Suomeen palaa että kaikki ei ole täällä ihan hyvin. Olen tullut tänne takaisin n. viikko sitten ja nyt jo tahdon takaisin!

Täällä vallitsee erittäin negatiivinen ilmapiiri.... oikea negaatioiden energia jos niin asian voisi muotoilla.

• se
        lottovoiton saanut kirjoitti:

Häpeän olla suomalainen. Onneksi muutan pian pois kun saan paperit ulos yliopistolta.

Paska maa, paska kansa.

Ei voi muuta sanoa.

"Lottovoitto syntyä Suomeen.." todellakin. Alkoholismia, masennusta, itsemurhaa, epäsosiaaliset hymyilemättömät ihmiset, korkeat verot, vittumainen käytös ym.. Ystäväpiirissäni on paljon ulkomaalaisia ja kuulemma vain hymyilevät ja kehyvat kun joku suomalainen kysyy että onko hyvä maa... Sitten keskenänsä ihmettelevät ihmisten käytöstä ja outoutta ja maan tapoja ja ovat minulle siitä myöhemmin uskoutuneet. Eli ystävällisyyttään kehuvat ja hymyilevät mutta totuus on jotain ihan muuta.

Kyllä sen aina huomaa kun Suomeen palaa että kaikki ei ole täällä ihan hyvin. Olen tullut tänne takaisin n. viikko sitten ja nyt jo tahdon takaisin!

Täällä vallitsee erittäin negatiivinen ilmapiiri.... oikea negaatioiden energia jos niin asian voisi muotoilla.

negatiivinen ilmapiiri sinunkaltaisistasi ihmisistä.

Minua hävettää yksinkertaisesti käytöksesi. Kuvitella, että isoisäni on kuollut kotimaasi puolesta; äitini ei saanut koskaan tuntea isäänsä ja isoäidistäni tuli leski hyvin nuorena.

Kehtaatkin mennä kutsumaan Suomea paskaksi maaksi. Luuletko todella niin lapsellisesti, että kaikissa muissa maissa menee ihmisillä paremmin. On täällä meilläkin masentuneisuutta (johdamme jopa tilastoja depressiolääkkeiden käytössä) mitä tulee alkoholismiin, kulutus on tässä maassa per henkilö korkeampi kuin Suomessa, samoin huumeiden käyttö jne.

Älä lietso sitä pahaa oloasi muihin. totuushan on, että omasta käytöksestä on aina hyvä aloittaa. "Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan."

• Sun kannattaakin häv

Paska maa, paska kansa.

Ei voi muuta sanoa.

Muuta äkkiä äläkä tule koskaan takaisin. Ei sittenkään kun tulet vanhaksi ja tarvitset yhteiskuntaa hoitamaan ja huolehtimaan itsestäsi kun et itse pysty. Tai sairastut jo ennen vanhuutta vakavasti, eivätkä omat varasi riitä hoitokulujen maksamiseen. Muista helweette pysyä silloin siellä paremmassa paikassa äläkä tunkea tänne hoidattamaan itseäsi suomalaisten maksamin verovaroin.

Missä kohtaa tekstiäsi käy selville, että sinä itse et ole kuvailemasi lainen suomalainen ? Sinähän olet negatiivisuuden irvikuva.

• dfghjkjhgf
        Sun kannattaakin häv kirjoitti:

Muuta äkkiä äläkä tule koskaan takaisin. Ei sittenkään kun tulet vanhaksi ja tarvitset yhteiskuntaa hoitamaan ja huolehtimaan itsestäsi kun et itse pysty. Tai sairastut jo ennen vanhuutta vakavasti, eivätkä omat varasi riitä hoitokulujen maksamiseen. Muista helweette pysyä silloin siellä paremmassa paikassa äläkä tunkea tänne hoidattamaan itseäsi suomalaisten maksamin verovaroin.

Missä kohtaa tekstiäsi käy selville, että sinä itse et ole kuvailemasi lainen suomalainen ? Sinähän olet negatiivisuuden irvikuva.

Ketjun aloittaja on mies, joka vihaa naisia. Marissut just tota samaa suomalaisnaisvihaa ennenkin tällä palstalla. Sillä on pämmy kipee. Mennyt homma vähän överiksi. Voi voi.

• '''**
        dfghjkjhgf kirjoitti:

Ketjun aloittaja on mies, joka vihaa naisia. Marissut just tota samaa suomalaisnaisvihaa ennenkin tällä palstalla. Sillä on pämmy kipee. Mennyt homma vähän överiksi. Voi voi.

Olen itse täysin ulkomaalainen ja pakko myöntää että mielummin toisessa kotimaassani vietän aikaani.
        Nytkin olen täällä vain pakon edestä. Onneksi pian pääsen pois lopullisesti (jee), olen muuten jo luopunut kansalaisuudestani.

ja ei, maassani on parempi terveydenhuolto ja en suomalaisten verovaroja tule kaipaamaan missään mielessä =)
        Suomalaisissa ylipäätään ihmetyttää ajattelutapa että joku oikesti tänne oikein hinkuu ja haluaa! Ei helevata, ja kuvittelevat vielä asuvansa hyvinvointivaltoissa joka on ainoa missä on sosiaaliturva ym.

Sivistäkää itseänne ihmiset.

Toodles!

• '''**
        '''** kirjoitti:

Olen itse täysin ulkomaalainen ja pakko myöntää että mielummin toisessa kotimaassani vietän aikaani.
        Nytkin olen täällä vain pakon edestä. Onneksi pian pääsen pois lopullisesti (jee), olen muuten jo luopunut kansalaisuudestani.

ja ei, maassani on parempi terveydenhuolto ja en suomalaisten verovaroja tule kaipaamaan missään mielessä =)
        Suomalaisissa ylipäätään ihmetyttää ajattelutapa että joku oikesti tänne oikein hinkuu ja haluaa! Ei helevata, ja kuvittelevat vielä asuvansa hyvinvointivaltoissa joka on ainoa missä on sosiaaliturva ym.

Sivistäkää itseänne ihmiset.

Toodles!

*Olen siis luopunut suomen kansalaisuudestani

• älä häpeä, ole ylpeä
        '''** kirjoitti:

*Olen siis luopunut suomen kansalaisuudestani

Itse huomasin samaa kun tulin takaisin puolen vuoden Aasianreissun jälkeen.

Mutta huomasin myös puhtaan luonnon, roskattomat kaupungit (verrattuna
        Aasiaan), ihmisten vilpittömyyden, rehellisyyden ja vastuuntunnon ujoudesta huolimatta, asioiden toimivuuden, hyvän ja lähes ilmaisen terveyden-, vanhustenhuollon ja päivähoidon, sosiaaliturvan (ei todellakaan itsestäänselvyys edes Euroopassa samalla tasolla kuin meillä, lämpimät ja hyväkuntoiset asunnot, lahjomattomat poliisit, ja ennen kaikkea vielä sen, että täällä voi luottaa siihen että asiat toimivat ja yleensä ajallaan.

Täysin älytöntä alkaa mollaamaan suomalaisia ihmisiä. Olemme mitä olemme, ei meidän tarvitsekaan olla yhtä sosiaalisia kuin Etelä-Euroopassa. Sinuna olisin ylpeä suomalaisuudestasi. Itse kuulin ulkomailla vain kehuja kun kerroin mistä olen.

Koin turhaksi

• Anonymus33
        älä häpeä, ole ylpeä kirjoitti:

Itse huomasin samaa kun tulin takaisin puolen vuoden Aasianreissun jälkeen.

Mutta huomasin myös puhtaan luonnon, roskattomat kaupungit (verrattuna
        Aasiaan), ihmisten vilpittömyyden, rehellisyyden ja vastuuntunnon ujoudesta huolimatta, asioiden toimivuuden, hyvän ja lähes ilmaisen terveyden-, vanhustenhuollon ja päivähoidon, sosiaaliturvan (ei todellakaan itsestäänselvyys edes Euroopassa samalla tasolla kuin meillä, lämpimät ja hyväkuntoiset asunnot, lahjomattomat poliisit, ja ennen kaikkea vielä sen, että täällä voi luottaa siihen että asiat toimivat ja yleensä ajallaan.

Täysin älytöntä alkaa mollaamaan suomalaisia ihmisiä. Olemme mitä olemme, ei meidän tarvitsekaan olla yhtä sosiaalisia kuin Etelä-Euroopassa. Sinuna olisin ylpeä suomalaisuudestasi. Itse kuulin ulkomailla vain kehuja kun kerroin mistä olen.

Koin turhaksi

Itse maailmaa reissanneena ole täysin eri mieltä.

Suomi on Neuvostoliiton tasolla.

Ei mitään kaunista arkkitehtuuria, peltikatot asunnoissa!! Miettikää vaikka Helsinkiä tai Turun keskustaa.. oh god.

Luonto kaikkea muuta kuin puhdas (VARSINKIN etelässä, pohjoisessa eri) kaupungit ovat roskaisia jos verrataan maailman metropoleihin (esim. Madrid), ihmisten ovat väkivaltaisia, kieroja, epärehellisiä eivätkä osaa käyttäytyä ( näin valitettavasti suurin osa), kateellisia ja huonon itsetunnon omaavia. Kyräilevät, ovat epäsosiaalisia ja ilkeitä.Terveydenhuolto Suomessa (neuvostopropagandasta huolimatta Suomi on paratiisi jne.) on täysin pohjalukemissa, monet tuntemani ihmiset kun ovat käyneet leikkauksissa ulkomailla ihmettelevät jälkeenpäin suom. lääkärien ammattitaidottomuutta. sosiaaliturvaa saa todella harva kuka sitä tarvitsee!

Poliisi ja virkavaltakin ovat mitä ovat, täysin lahjottavissa ja usein korruption vallassa (kuten poliittinen järjestelmäkin, ei kunnon oikeistoa tai vasemmistoa, presidentti marionetti).

Kyllä se isänmaallisuus sulkee ihmisten silmät..

Miettikää nyt hieman objektiivisesti, vertailkaa muihin maihin (ja ei nyt kyse kehitysvaltioista tai Aasiasta!)

• niin totta

Paska maa, paska kansa.

Ei voi muuta sanoa.

Samaa mieltä.
        Niin negatiivisia, kateellisia, huono omatunto. Aina on kaikissa muissa vika. Muut kansat ovat huonoja jne.

• tyttö31
        Anonymus33 kirjoitti:

Ei mitään kaunista arkkitehtuuria, peltikatot asunnoissa!! Miettikää vaikka Helsinkiä tai Turun keskustaa.. oh god.

Luonto kaikkea muuta kuin puhdas (VARSINKIN etelässä, pohjoisessa eri) kaupungit ovat roskaisia jos verrataan maailman metropoleihin (esim. Madrid), ihmisten ovat väkivaltaisia, kieroja, epärehellisiä eivätkä osaa käyttäytyä ( näin valitettavasti suurin osa), kateellisia ja huonon itsetunnon omaavia. Kyräilevät, ovat epäsosiaalisia ja ilkeitä.Terveydenhuolto Suomessa (neuvostopropagandasta huolimatta Suomi on paratiisi jne.) on täysin pohjalukemissa, monet tuntemani ihmiset kun ovat käyneet leikkauksissa ulkomailla ihmettelevät jälkeenpäin suom. lääkärien ammattitaidottomuutta. sosiaaliturvaa saa todella harva kuka sitä tarvitsee!

Poliisi ja virkavaltakin ovat mitä ovat, täysin lahjottavissa ja usein korruption vallassa (kuten poliittinen järjestelmäkin, ei kunnon oikeistoa tai vasemmistoa, presidentti marionetti).

Miettikää nyt hieman objektiivisesti, vertailkaa muihin maihin (ja ei nyt kyse kehitysvaltioista tai Aasiasta!)

oli erinomaista vastakritiikkiä!!! Kiitos!

• taram ta tam
        Anonymus33 kirjoitti:

"Poliisi ja virkavaltakin ovat mitä ovat, täysin lahjottavissa ja usein korruption vallassa (kuten poliittinen järjestelmäkin, ei kunnon oikeistoa tai vasemmistoa, presidentti marionetti). "

Ja jos saisi vielä hieman perusteluita, kiitos? Millä tavalla poliisi on täysin lahjottavissa, miten se ilmenee? Omakohtaisia kokemuksia, tai sitten varmaan kerrot muutaman esimerkkikeissin aiheesta? Kyllä minäkin voin väittää täällä mitä tahansa, mutta jos minun pitää pysyä asioissa jotka pystyn jollain tasolla perustelemaan, niin 99,9% jutuista putoaa automaattisesti pois.

Mitä tarkoitat "kunnon" oikeistolla ja vasemmistolla? Äärioikeistoa ja äärivasemmistoa, kuten kansallisosialisteja ja kommunisteja? Niitäkö sinä kaipaat?

Kenen marionetti presidentti on? Turhan syvään tuntuu kumartavan itäänpäin, se on totta, mutta itse en niiden muutamien juttujen perusteella kehtaisi vielä nukkehallitsijaksi väittää. Kyse kun voi olla myös esim. vellihousuisuudesta.

Miten ulkomailla leikkauksissa käynyt voi ihmetellä suomalaisten lääkärien ammattitaidottomuutta? Missä sitä kokemusta on kertynyt, koska juuri kerroit heidän käyneen hoidossa ulkomailla?

Ja mikä ihme epidemia monia tuntemiasi ihmisiä vaivaa, kun USEAT heistä ovat käyneet leikkaukSISSA (siis useamman kerran) ulkomailla? Minä tunnen äärettömän harvoja ihmisiä joiden yleensäkään täytyy käydä missään leikkauksissa ja ne harvat ovat yleensä 70 vanhuksia, joilla on erilaista kremppaa siellä täällä.

Vai onko kyse siitä että ensin on käyty hakemassa lisäpenis tms. ja sitten täällä ei terveyskeskuslääkäri osaa hoitaa siitä aiheutuneita komplikaatioita? Ja mitä ihmeen tekemistä heillä on perusterveydenhuollon kanssa, jos heillä on kuitenkin varaa juosta ulkomailla silvottavana? Perusjamppa on onnellinen jos on vuodessa varaa yhteen parin viikon etelän-matkaan.

Ja terveydenhuolto täysin pohjalukemissa? Liioittelu on joskus kivaa, mutta en minäkään siitä niin paljoa nautintoa saa, että jaksaisin puolen liuskan valitusvirttä sillä täyttää. Sopii kiertää vähän maailmaa ja tutustua eri maiden perusterveydenhuoltopalveluihin. Pääosin länsimaissa se lienee melko korkealla tasolla missä tahansa, mutta käy vaikka itä-euroopan maissa, niin jos mielestäsi suomessa terveydenhoito on "pohjalukemissa" niin joudut keksimään aivan uusia superlatiivejä kertoaksesi millaista se voi huonoimmillaan olla.

Mm. Usassa on varmasti huippuluokan terveydenhuoltoa, olettaen että sinulla on paksu lompakko tai kalliit vakuutukset kunnossa. Se huipputerveydenhuolto on vähän suhteellista, jos suurimmalla osalla kansasta ei ole siihen kuitenkaan varaa.

Minun isänmaallisuuteni on ollut noin -110% niin kauan kuin muistan, eikä minulla ole vaikeuksia keksiä suomalaista tai yhtään kenestäkään vikoja halutessani, mutta juuri siinä se objektiivisuus astuu kuvaan. Suomi on hiton kaukana onnelasta tai paratiisista, mutta jännä juttu, kun niin on 100% kaikista muistakin maista ja kansoista.

Missä maassa ei ole korruptiota? Missä maassa ei ole enemmän tai vähemmän ongelmia terveydenhuollossa? Missä maassa ei valehdella, raiskata, ryöstetä tai pahoinpidellä? Mikä maa on vapaa perheväkivallasta (lukuunottamatta varmaan sitä Amerikan osavaltiota missä on lain nojalla saanut sunnuntaisin piestä vaimoaa peukaloa ohuemmalla kepillä?)

Kyllä täällä ollaan mm. helvetin tylsiä ja rasisteja, mutta jännä juttu, kun kuitenkin hyvin monet ulkomaalaiset kehuvat suomea rauhalliseksi maaksi jossa ei normaalisti tarvitse pelätä liikkumista pimeälläkään. Se on toki hemmetin tylsää ja ikävää, ehkä sinä nautit enemmän siitä, että on vaikka sellaisia kaupunginosia joissa saa etenkin hämärän laskeutumisen jälkeen liikkua omalla vastuulla. Näin paikallisen poliisin suosituksesta.

Tai kärsiä näistä paikallisista sivistymättömistä junteista, joita kumma kyllä löytyy vaikka ranskasta pilvin pimein, jos tietyiltä tyypeiltä kysytään. Mutta onneksi ne eivät ole yhtä sivistymättömiä kuin suomalaiset vastikkeensa, koska osaavathan he sentään ranskaa, eikä täällä tahdota oppia edes ruotsia väkipakolla. Tosin yllättävän harva ranskalainenkaan haluaa liikaa sivistyä jos kerran ranskallakin pärjää.

Ja monet suomalaiset vaikuttavat varmasti epäsosiaalisilta jos vertaa moneen muuhun maahan, mutta toisaalta hvänä puolena siinä on se paskan puhumistakin on monesti 80% vähemmän. Onhan se ihanan kuuloista että kaupassakin myyjä sanoo how are you, jos kysyjää ei kuitenkaan se paskan vertaa kiinnosta. Samanlainen tervehdys kuin vaikka moi, mutta kuulostaa niiku sosiaalisemmalta.

Minä olen tavannut vaikka kuinka paljon "hei mitä sulle kuuluu, ihana nähdä sinua ihmisiä", jotka hyvä kun on ehtinyt vastata tervehdykseen ovat alkaneet seuraavaksi puoleksi tunniksia selittämään sitä mitä ihmeellistä heille onkaan tapahtunut, hyvä että saa sanaa väliin. Jos puheen määrää lasketaan, niin hiton sosiaalisia tyyppejä, mutta jos vuorovaikutusta ja sisältöä lasketaan, niin lähinnä tyhjänä kolisevia tynnyreitä.

• tyttö31
        taram ta tam kirjoitti:

"Poliisi ja virkavaltakin ovat mitä ovat, täysin lahjottavissa ja usein korruption vallassa (kuten poliittinen järjestelmäkin, ei kunnon oikeistoa tai vasemmistoa, presidentti marionetti). "

Ja jos saisi vielä hieman perusteluita, kiitos? Millä tavalla poliisi on täysin lahjottavissa, miten se ilmenee? Omakohtaisia kokemuksia, tai sitten varmaan kerrot muutaman esimerkkikeissin aiheesta? Kyllä minäkin voin väittää täällä mitä tahansa, mutta jos minun pitää pysyä asioissa jotka pystyn jollain tasolla perustelemaan, niin 99,9% jutuista putoaa automaattisesti pois.

Mitä tarkoitat "kunnon" oikeistolla ja vasemmistolla? Äärioikeistoa ja äärivasemmistoa, kuten kansallisosialisteja ja kommunisteja? Niitäkö sinä kaipaat?

Kenen marionetti presidentti on? Turhan syvään tuntuu kumartavan itäänpäin, se on totta, mutta itse en niiden muutamien juttujen perusteella kehtaisi vielä nukkehallitsijaksi väittää. Kyse kun voi olla myös esim. vellihousuisuudesta.

Miten ulkomailla leikkauksissa käynyt voi ihmetellä suomalaisten lääkärien ammattitaidottomuutta? Missä sitä kokemusta on kertynyt, koska juuri kerroit heidän käyneen hoidossa ulkomailla?

Ja mikä ihme epidemia monia tuntemiasi ihmisiä vaivaa, kun USEAT heistä ovat käyneet leikkaukSISSA (siis useamman kerran) ulkomailla? Minä tunnen äärettömän harvoja ihmisiä joiden yleensäkään täytyy käydä missään leikkauksissa ja ne harvat ovat yleensä 70 vanhuksia, joilla on erilaista kremppaa siellä täällä.

Vai onko kyse siitä että ensin on käyty hakemassa lisäpenis tms. ja sitten täällä ei terveyskeskuslääkäri osaa hoitaa siitä aiheutuneita komplikaatioita? Ja mitä ihmeen tekemistä heillä on perusterveydenhuollon kanssa, jos heillä on kuitenkin varaa juosta ulkomailla silvottavana? Perusjamppa on onnellinen jos on vuodessa varaa yhteen parin viikon etelän-matkaan.

Ja terveydenhuolto täysin pohjalukemissa? Liioittelu on joskus kivaa, mutta en minäkään siitä niin paljoa nautintoa saa, että jaksaisin puolen liuskan valitusvirttä sillä täyttää. Sopii kiertää vähän maailmaa ja tutustua eri maiden perusterveydenhuoltopalveluihin. Pääosin länsimaissa se lienee melko korkealla tasolla missä tahansa, mutta käy vaikka itä-euroopan maissa, niin jos mielestäsi suomessa terveydenhoito on "pohjalukemissa" niin joudut keksimään aivan uusia superlatiivejä kertoaksesi millaista se voi huonoimmillaan olla.

Mm. Usassa on varmasti huippuluokan terveydenhuoltoa, olettaen että sinulla on paksu lompakko tai kalliit vakuutukset kunnossa. Se huipputerveydenhuolto on vähän suhteellista, jos suurimmalla osalla kansasta ei ole siihen kuitenkaan varaa.

Minun isänmaallisuuteni on ollut noin -110% niin kauan kuin muistan, eikä minulla ole vaikeuksia keksiä suomalaista tai yhtään kenestäkään vikoja halutessani, mutta juuri siinä se objektiivisuus astuu kuvaan. Suomi on hiton kaukana onnelasta tai paratiisista, mutta jännä juttu, kun niin on 100% kaikista muistakin maista ja kansoista.

Missä maassa ei ole korruptiota? Missä maassa ei ole enemmän tai vähemmän ongelmia terveydenhuollossa? Missä maassa ei valehdella, raiskata, ryöstetä tai pahoinpidellä? Mikä maa on vapaa perheväkivallasta (lukuunottamatta varmaan sitä Amerikan osavaltiota missä on lain nojalla saanut sunnuntaisin piestä vaimoaa peukaloa ohuemmalla kepillä?)

Kyllä täällä ollaan mm. helvetin tylsiä ja rasisteja, mutta jännä juttu, kun kuitenkin hyvin monet ulkomaalaiset kehuvat suomea rauhalliseksi maaksi jossa ei normaalisti tarvitse pelätä liikkumista pimeälläkään. Se on toki hemmetin tylsää ja ikävää, ehkä sinä nautit enemmän siitä, että on vaikka sellaisia kaupunginosia joissa saa etenkin hämärän laskeutumisen jälkeen liikkua omalla vastuulla. Näin paikallisen poliisin suosituksesta.

Tai kärsiä näistä paikallisista sivistymättömistä junteista, joita kumma kyllä löytyy vaikka ranskasta pilvin pimein, jos tietyiltä tyypeiltä kysytään. Mutta onneksi ne eivät ole yhtä sivistymättömiä kuin suomalaiset vastikkeensa, koska osaavathan he sentään ranskaa, eikä täällä tahdota oppia edes ruotsia väkipakolla. Tosin yllättävän harva ranskalainenkaan haluaa liikaa sivistyä jos kerran ranskallakin pärjää.

Ja monet suomalaiset vaikuttavat varmasti epäsosiaalisilta jos vertaa moneen muuhun maahan, mutta toisaalta hvänä puolena siinä on se paskan puhumistakin on monesti 80% vähemmän. Onhan se ihanan kuuloista että kaupassakin myyjä sanoo how are you, jos kysyjää ei kuitenkaan se paskan vertaa kiinnosta. Samanlainen tervehdys kuin vaikka moi, mutta kuulostaa niiku sosiaalisemmalta.

Minä olen tavannut vaikka kuinka paljon "hei mitä sulle kuuluu, ihana nähdä sinua ihmisiä", jotka hyvä kun on ehtinyt vastata tervehdykseen ovat alkaneet seuraavaksi puoleksi tunniksia selittämään sitä mitä ihmeellistä heille onkaan tapahtunut, hyvä että saa sanaa väliin. Jos puheen määrää lasketaan, niin hiton sosiaalisia tyyppejä, mutta jos vuorovaikutusta ja sisältöä lasketaan, niin lähinnä tyhjänä kolisevia tynnyreitä.

vastakritiikkiä! Lisää tällaista oikeaa mielipidekirjoittelua!

• suomalainen nainen

Valittamisella tarkoitan yleistä tyytymättömyyttä omaan elämäänsä. En tarkoita silla arvostelua tms. Kun täällä jotkut ovat väittäneet, etää valitan... Minähän vain arvostelen suomalaisten tapaa elää!

Miksi siitä pitää suuttua?

Okei. Sen myönnän, että kirjoitin hyvin kriittisesti joka saattaa aiheuttaa negatiivisia tunteita.. Ja ne tunteet pitää sitten ilmaista :) Se jos mikä on niiiin suomalaista :)

Mutta joo, minua huolestuttaa itsemurhatilastot ja tapahtuneet koulumurhat. Kyllä niille varmaan syy (tekijän päässä) löytyy. Vai oletteko jo ne unohtaneet?

Täällä kansa nyt ei vaan ole onnellinen! Ja minä haluan tietää, että MIKSI? Mitä teiltä puuttuu? Mitä te oikein teette elämässänne, että vaivutte esimerkiksi joka talvi talviuneen?

Talvi on ihanaa! Voi mennä pulkkailemaan, hiihtämään, avantoon ja luistelemaan. Kaikkein paras keli on se kun on vähän pakkasta ja aurinko paistaa!

Vaihtakaa alaa tai huolehtikaa henkisestä ja fyysisestä terveydestänne! Aivan sama, mutta keksikää se syy mikä poistaa hymynne kasvoiltanne. Sen jälkeen poistakaa tämä syy elämästänne.

• ......suomalainen nainen. Minussa on vähän erakon vikaa, viihdyn yksinkin hyvin. Töissä on pakko olla sosiaalinen ja koko ajan ihmisten kanssa tekemisissä.
        Kesällä pyöräilen ja talvella käyn kävelyllä mutta osaan myös löhötä hyvällä omalla tunnolla.
        En vaivu talviuneen vaikka saatan olla päivän sisällä käymättä ulkona.
        Elän tasapainoista elämää ja elämässäni on muutenkin mielenrauha. Tämä on minun tapani elää. Jos se ei miellytä kaikkia niin eiköhän se ole heidän ongelmansa.
        Pääasia että olen itse onnellinen.. suomalaisena naisena.

• alv-liskot

matkimalla vaikkapa venäläisten tai virolaisten suomea.

Tyylikäs aksentti ja hymy siihen päälle. Koska itseironia tuskin pukisi sinua, kehotan pitäytymään besserwisserismissä.

• en muista

• 6dxf
        en muista kirjoitti:

mihintää piti linkittää:
        http://www.youtube.com/watch?v=XiKwHtvfFmA&feature=related

Se että on sokea maansa ongelmille ei ole mitään isänmaallisuutta, ja se että tälläisestä vedetään herneet nenään osoittaa vain kuinka surkea kansallisitsetunto suomalaisilla on. Mielestäni monet asiat ovat päin persettä täällä kuten maahanmuuttopolitiikka, poliisi, koko politiikka ylipäätään. Ja väkivalta- ja itsemurhatilastot ovat aika ikävää katseltavaa.

• Ilman rajoja
        6dxf kirjoitti:

Se että on sokea maansa ongelmille ei ole mitään isänmaallisuutta, ja se että tälläisestä vedetään herneet nenään osoittaa vain kuinka surkea kansallisitsetunto suomalaisilla on. Mielestäni monet asiat ovat päin persettä täällä kuten maahanmuuttopolitiikka, poliisi, koko politiikka ylipäätään. Ja väkivalta- ja itsemurhatilastot ovat aika ikävää katseltavaa.

Ja kaikkia mainitsemiasi ongelmia löydät vain Suomesta, niinkö ? Aukaise silmäsi ja ota läpyt pois ohimoiltasi mutta ennen kaikkea katsele avoimemmin, avarammin mielin joka puolelle, myös rajojen taakse.

• Arvottaja

Vosin lisätä listaan vielä sen, että suomalainen nainen tekee yksinkertaisista asioista vaikeita. Kanssakäyminen on jotain ihmeellistä peliä, itsekorostusta tai itsesääliä tai kaikkia näitä yhdessä.

• VittuSÄoletHÖNÖ

Sinun kaltaiset barbiet ovat vittumaisimpia ja tämän maan syöpä. Anteeksi vaan mutta se on täysin rehellinen mielipide. Itse olen paljon reissannut myös maailmalla ja tykkään kaikista kulttuureissa ja jokaisessa näen ne hyvät ja pahat ja minut on otettu avosylin vastaan monessakin paikassa juuri SUOMALAISENA. :)
      Se että vihreiden kansanedustaja sanoo miten suomalaiset ovat rasistisia ja muutenkin täysin sivistymättömiä on täyttä puppua. Suomalaiset ovat viisasta ja myös sosiaalistakin kansaa. Mutta toinen puoli onkin sitten todella katkeroitunutta ja itsetunnotonta.
      Täällä ei vanhemman väen keskuudessa ehkä niin paljon keskenään puhuta omista murheistaa, mutta se on luonut meille taidon selviytyä myöskin hädässä ja olla omavaraisia.

Se että joillakin sinun kaltaisillasi persoonilla ei ole kansallistaidentitettiä, on surullista. Haukutaan suomalaisia kaikinm mahdollisin tavoin ja halutaan sitten pelastaa Angelina Jolien kanssa maailmaa. Sori mutta jokainen on oman onnensa seppä. jos sinua vituttaa tämä maa, miksi sitten nostat sen sossusta rahaa?
      Suomalaisia on aina kyykytetty, koska kaikista vasemmalla kallistuvimmat ovat vain kyenneet menestyä täällä ja sekin itäisen naapun siunaamana ja juuri sinun kaltaiset viher/vasuri/ultraliberalisti mtv on ihQ tyypit ovat juuri niitä brassailijoita joita ei sori vaan kaivata.

Me olemme hyvä kansa, meissäkin on täysiä paskapäitä, katkeria idiootteja, valehtelevia ja änkyröitä.
      Mutta vastapainoksi olemme pirteitä ja iloisia, mutta myös vahvoja, suoraselkäisiä mutta ujoja.

Nyt painuppa vaikka Amerikkaan seläntakana haukkuvien brassailijoiden joukkoon ja nuoleskele toiseen suuntaan samalla. ONNEA ja menestystä sinulle! :)

Ai niin ja anteeksi vaarinikin puolesta joka taisteli tämän maan puolesta ja isäni johon vaari kohdisti isäni ollessa pienenä traumojansa, mutta silti pystyi rakastamaan minua :) ymmärrätkö mitä ajan takaa? se on sota-ajoista lähtien kulkenut jälkipolville niitä traumoja mukana.

Pyydämme koko Suomen kansa nöyrästi anteeksi että perseeseesi ei enempää tullut laardia ja sinua vituttaa kun ei ole pilvenpiirtäjiä ja brad pittin näköisiä miehiä :)

• Äskeinen

Se että meidän hallituspuolueet ovat perseestä ja niitä palvovat brassailijat ja korruptoituneet välikädet, ei tarkoita aina kaikkea.

Itse olen Suomalainen ja juuri siksi minut aina hyväksytään muualla! Ymmärrätkö? en yritä olla kukaan kreikkalainen rantagigolo munanrasvaaja tai italialainentorinlaidalla istuva ylidramaatikko.
        Näetkö kaikista kansallisuuksista heitetään jokin stereotyyppinen vitsi, mikä ei ole läheskään aina pahantahtoinen!
        Suomalaisistakin kuulee hiljainen ja raivohullu paskiainen yms muita.

En tiedä menikö kuuroille korville ja vai onko lamppu jo käytetty loppuun, mutta sanoin nyt kuitenkin sen, mikä pitäisi sanoa sinunkaltaisillesi aina.
        Eli älä puukota omiasi.

• Mies22vkl

Häpeilen suomalaisuuttani siitä syystä, että meillä on kivikautinen ja ihmisiä epätasa-arvoisesti kohteleva asevelvollisuusjärjestelmä.

Tämä on kuitenkin lähes ainoa asia, jota suomalaisuudessa häpeän. Ehkä itse olen normaali suomalainen kun tekopirteys on mielestäni ennemminkin ärsyttävä kuin mukava piirre ihmisessä. Suomessa ihmiset ovat mielestäni aika aitoja. Jos aina hymyilee ja on ylisosiaalinen niin todennäköisesti vain esittää.

Jos itse on todella sosiaalinen eikä pidä suomlaisten "epäsosiaalisuudesta" niin voihan aina muuttaa ulkomaille, jossa asiat on sinun kannaltasi paremmin. Sosiaalisella ihmiseltä luulisi löytyvän rohkeutta sellaiseen.

• MonaLisa666

ja miehetkin kyllä. ite oon toodella positiivinen ja aina ilonen, ihmiset on aina ihan ihmeissään! :D erakkoluonne itsenäinen oon myöskin, en vaan kaipaa muiden hyväksyntää vaan rakastan elää yksin iloisena, elämäni kenties loppuun asti. aamen.

• T. Mies joka muutti

Kun luen tekstiäsi en voi kuin nauraa.... voitko puhua noin paljon paskaa? Ja viellä lisäyksenä että postauksesi kielenkäyttö ja muutenkin sivistymätön tyyli oli juuri sitä SUOMALAISNAISTA itseään. Asioista kun ei voi puhua sivistyneesti. Huh huh onneksi muutin pois Suomesta. Nyt elämä hymyilee

• masa123498
        T. Mies joka muutti kirjoitti:

Kun luen tekstiäsi en voi kuin nauraa.... voitko puhua noin paljon paskaa? Ja viellä lisäyksenä että postauksesi kielenkäyttö ja muutenkin sivistymätön tyyli oli juuri sitä SUOMALAISNAISTA itseään. Asioista kun ei voi puhua sivistyneesti. Huh huh onneksi muutin pois Suomesta. Nyt elämä hymyilee

En vihaa enkä edes häpeä suomalaisuuttani. Pidän meistä suomalaista, pidän muunmaalaisistakin. Arvostan myös maamme hyviä puolia. Mutta se ei saa tehdä yksisilmäiseksi:
        Ollaanhan me suomalaiset melkoisia henkisiä lattanoita.
        Sen näkee, kun on ollut välillä muualla töissä ja tulee tänne takaisin.
        Jollei nyt satu tulemaan vuoden ensimmäisenä aurinkoisena päivänä, niin turuilla ja toreilla vaeltaa hiljaisia harmaita ihmisiä. Joo, en ole itsekään mikään räiskyvä ilopilleri, mutta...
        Töykeys on myös totta. Niin kutsuttu sosiaalinen älykkyys taitaa metsäläiskansalta vielä puuttua, eikä toisia oikein osata kohdella arvostavasti. Eikä omaa käytöstä kontrolloida. Muutamassa maassa joissa olen sattunut olemaan, Suomea köyhemmissä tai hyvinvointimaissa, osataan kohtelias käyttäytyminen järjestään paremmin. Tälläkään en tarkoita mitään diivailua tai sipsuttelua vaan normaaleja hyviä tapoja.

• AsiallinenFinska?
        T. Mies joka muutti kirjoitti:

Kyllä kuule suurin osa noista on loppujen lopuksi totta!
        Kirjoitin kyllä sarkasmilla, mutta tekeekö tuo alhainen kielenkäyttö nyt minusta typerän suomalaisen?
        Miksi minun pitäisi vaivautua brassailijoille vastaamaan selkeällä kielellä, koska teidänlaisenne on jo tuominnut minut kuitenkin? Käsitätkö nyt ihan oikeesti miten naurettavalta nuo kuulostaa, että nyt elämä hymyilee ja minä vihaan suomalaisia?
        Suomalaisia kyykytetään ihan tarpeeksi jos et ole sitä tajunnut ja tuo ihmisille epäluottamusta ja kaunaa keskenään. Lisänä siihen päihteisiin menevä kansa.

Hahahaha, ellet ole huomannut niin Suomalaiset kyllä heittävät paljon huumoria keskenään, mutta minusta taas tuntuu että itse toivot jotakin ihan muuta.
        Olen nähnyt erillaisia asioita ilman pinkkejälaseja ja ylimääräisiä ihailuja tai palvomisia en ole koskaan ymmärtänyt. Siis sellaista palvomista että pitää sitten omaa haukkua että muut hyväksyy?

Tunnetko ylipäätänsä Suomea tai Suomalaisuutta yhtään? Oletko koko ikäsi pyörinyt jossakin Pienessä kylässä ja sitten päässyt ulkomaille, vai mikä saa sinut noin fanaattisesti haukkumaan koko kansaa?
        Kuten itsekkin sanoin täällä on paljon murjottavia, mutta omassa asenteessasi on myös toivomista jos et kenekään luottamista pysty ansaitsemaan.

Ja sivistymätönkö minä olen? Taidat itse olla ihan pihalla kun nyt alat korostamaan itseäsi jalustalla miten sivistynyt olet kun peräti vaivaudut lukemaan moukkamaisuuteni. Täällä puhutaan sivistyneesti ja oikeilla nimillä ja ennenkaikkea sanotaan suoraan! Mutta osaatko sinä ottaa vastaan mitä sinulle sanotaan.

Suomalaisia naisia on monenlaisia ja kaksi ryhmää on mistä en tykkää: Brassailevat suomalaisvastaiset ja täydelliset talipääjuntit.

OIen onnellinen että elämäsi hymyilee, myös minunkin hymyilee vaikka rahaa on niukasti ja kestämistä on
        monella murheella sydämmessäni, mutta kyllä minä jaksan aina nähdä positiivista eri kulttuureista ja kansallisuuksista ja minun mielestäni ei voi arvostaa vilpittömästi toista, jos ei osaa omaansa arvostaa.
        Lue historiaa ja ota selville.

JA yllätys sinulle! Olen sivistymättömällä tyylilläni juuri täysivaltuutettu SUOMALAISMIES! enkä puhu asioista "sivistyneesti" mutta oikeilla nimillä ja asiallisesti, sekä sivistyneesti myös :) Enkä muuta Suomesta pois ja matkustella aion edelleen ja elämä hymyilee juuri siksi että tiedän mikä olen eikä minun tarvitse mielyttää muita saati myydä periaatteitani ja arvoja.

• Mies joka muutti
        AsiallinenFinska? kirjoitti:

Kyllä kuule suurin osa noista on loppujen lopuksi totta!
        Kirjoitin kyllä sarkasmilla, mutta tekeekö tuo alhainen kielenkäyttö nyt minusta typerän suomalaisen?
        Miksi minun pitäisi vaivautua brassailijoille vastaamaan selkeällä kielellä, koska teidänlaisenne on jo tuominnut minut kuitenkin? Käsitätkö nyt ihan oikeesti miten naurettavalta nuo kuulostaa, että nyt elämä hymyilee ja minä vihaan suomalaisia?
        Suomalaisia kyykytetään ihan tarpeeksi jos et ole sitä tajunnut ja tuo ihmisille epäluottamusta ja kaunaa keskenään. Lisänä siihen päihteisiin menevä kansa.

Hahahaha, ellet ole huomannut niin Suomalaiset kyllä heittävät paljon huumoria keskenään, mutta minusta taas tuntuu että itse toivot jotakin ihan muuta.
        Olen nähnyt erillaisia asioita ilman pinkkejälaseja ja ylimääräisiä ihailuja tai palvomisia en ole koskaan ymmärtänyt. Siis sellaista palvomista että pitää sitten omaa haukkua että muut hyväksyy?

Tunnetko ylipäätänsä Suomea tai Suomalaisuutta yhtään? Oletko koko ikäsi pyörinyt jossakin Pienessä kylässä ja sitten päässyt ulkomaille, vai mikä saa sinut noin fanaattisesti haukkumaan koko kansaa?
        Kuten itsekkin sanoin täällä on paljon murjottavia, mutta omassa asenteessasi on myös toivomista jos et kenekään luottamista pysty ansaitsemaan.

Ja sivistymätönkö minä olen? Taidat itse olla ihan pihalla kun nyt alat korostamaan itseäsi jalustalla miten sivistynyt olet kun peräti vaivaudut lukemaan moukkamaisuuteni. Täällä puhutaan sivistyneesti ja oikeilla nimillä ja ennenkaikkea sanotaan suoraan! Mutta osaatko sinä ottaa vastaan mitä sinulle sanotaan.

Suomalaisia naisia on monenlaisia ja kaksi ryhmää on mistä en tykkää: Brassailevat suomalaisvastaiset ja täydelliset talipääjuntit.

OIen onnellinen että elämäsi hymyilee, myös minunkin hymyilee vaikka rahaa on niukasti ja kestämistä on
        monella murheella sydämmessäni, mutta kyllä minä jaksan aina nähdä positiivista eri kulttuureista ja kansallisuuksista ja minun mielestäni ei voi arvostaa vilpittömästi toista, jos ei osaa omaansa arvostaa.
        Lue historiaa ja ota selville.

JA yllätys sinulle! Olen sivistymättömällä tyylilläni juuri täysivaltuutettu SUOMALAISMIES! enkä puhu asioista "sivistyneesti" mutta oikeilla nimillä ja asiallisesti, sekä sivistyneesti myös :) Enkä muuta Suomesta pois ja matkustella aion edelleen ja elämä hymyilee juuri siksi että tiedän mikä olen eikä minun tarvitse mielyttää muita saati myydä periaatteitani ja arvoja.

Ailhainen kielenkäyttö on alhaista kielenkäyttöä ja sitä ei pidä sivistyneen ihmisen suvaita. Näin minulle on kotona opetettu? Entäs sinulle? Tietenkin käytöstavat voivat olla epämuodikkaita nykyään.

Tunnen Suomen ja suomalaisuuden...paremmin kuin koskaan olisin halunnutkaan. Ei. en ole pienen kylän kasvatti joka pääsi hupsista hei ulkomaille. Äitini on ulkomaalainen, kotoisin eräästä Keski-Euroopan maasta joten tunnen molemmat kulttuurit ERITTÄIN hyvin. Historian olen lukenut ja uskallanpa jopa väittää että tiedän asiat paremmin kuin sinä, pojankloppi =) Sitä sinun ei tarvitse minulle opettaa.
        Sanotaan nyt näin että Yllättyisit jos tietäisit mitä teen työkseni...

Ylimääräisiä ihailuja ja palvomisia en harrasta, ei näe siinä mitään itua. Olen jo vähän päälle 50 mies ja elämän koulu on ollut kova. Minulla on suomalaisia ystäviä, suurimmasta osasta olen joutunut luopumaan kateuden, ikeilyn ja pahansuopuuden sekä RASISMIN takia. Vain pari nuoruudenystävää ovat jääneet. Tämän sanon ihan objektiivisesti, sillä olen elämäni aikana huomannut että on ikävä kyllä olemassa ihmiset ja suomalaiset (näin raa'asti yleistäen) en halua nyt loukata mutta huomannut olen että asia on näin. mistä lie johtuu... Ei en ole murjottaja. Tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa =) Varsinkin nykyisessä kotimaassani.

Jos viihdyt Suomessa niin hyvä juttu. Minä en viihtynyt koska käytöstapojen puute ja "asioiden suoraan sanominen" niiden kustannuksella ei vaan kuulu tapoihini. Ihmisten pitäisi oppia kunnioittamaan toisiaan enemmän siellä päin. Olla läsnä.

• frueti

toki kaikissa myös suomalaisissa on omat vikansa, mutta ei mitään erityistä syytä hävetä suomalaisuuttaan.
      Kyllä muakin häiritsee se, että vieraalle ihmiselle kun puhuu niin vastauksena on useimmiten mykkäkoulua. Kai ne ajattelee, että pitää olla hullu tai vähintään omituinen jos ventovieraalle puhuu. Ehkä vanhemmat ihmiset saattavat jotain vastatakin.

Hakaniemessä on metron rullaportaa ikuiselta tuntuvan remontin kourissa ja hissillä joudutaan kulkemaan. Hississä tunnelma on kuin hautajaisissa ja seinää tuijotetaan niin että siihen tulee kohta varmaankin reikä.. Yhden tuppisuisen hissimatkan lopussa asiasta mainitsin, eikä kukaan siihenkään mitään sanonut.

Joo älkääpä korjaajat pitäkö kiirettä, vaan jatkakaa remppaa vielä ainakin puoli vuotta. Siellä täyteen tupatussa hississä sikainfluenssakin leviää mukavasti!

• Kiitos tästä viestistä, kiva huomata että Te ja monet muut ovat kanssani samaa mieltä. Erityisesti Helsingissä ei osata yleisesti ottaen käyttäytyä. Onko niin vaikeaa tervehtiä naapuria, osata sanoa kiitos ja anteeksi? Totta, häpeän itsekin näitä eläimellisiä käytöstapoja mitä Helsingissä on.

• i love me

Minä en häpeä suomalaisuuttani. Mutta ihmettelen kyllä että suomalaiset ovat niin suvaitsemattomia. Olen ns. erilainen nuori aikuinen. En mikään hippi tai hörhö, mutta omaan aika vilkkaan mielikuvituksen ja vähän hämärät jutut toisinaan. Olen hyvin, hyvin yksinäinen. Kavereita ei juuri ole...

• lapsellinen mummo

Olen kohta eläkkeellä, en enää työelämässä. Pahoitan aina mieleni, kun menen johonkin naisten piireihin.
      Siksi olen mieluummin kotona ja luonnossa ja lasten kanssa. Suomalainen nainen on kova, määräilevä pomo, itserakas juoruakka. Kaikki elämänmyönteisyys on harvinaista. Empatia puuttu, rahalla kehutaan ja lasten menestyksellä. Ei täällä ole moraalia. Tietty ryhmä seurakunnissa ja muissa esim. martoissa on silleen jotenkin vielä kivoja. Totta puhut.

• Häpeän suomalaisuuttani ja suomalaisia. Kännissä örveltävät suomalaisjuopot(70% kansasta), tyhmyys,
      hidasjärkisyys jne. Tyypillisen suomalaista touhua. Katoava junttikansa....

• jep, jep..

Todella kivasti kirjoitettu viesti.:)
        Juntti kansa todella.

• MiesHelsinkiJousi765

En yhdy yhtään aloittajan kirjoitukseen, että Suomi ja suomalaiset ovat ahdasmielisiä, synkkiä, itsekkäitä ym., nämä ovat tyypillisiä stereotypia käsityksiä suomalaisista.

Täällä tapaa niin kuin muuallakin maailmassa laidasta laitaan ihmisiä, on mukavia, avoimia ja epäitsekkäitä ja myöskin sitten näitä ei mukavia, itsekkäitä jne., samalla tavalla löytyy hymyileviä suita ja vähemmän hymyileviä.

Tälläiset stereotypiat pitäis työntää sinne minne aurinko ei paista ja vastaavanlaisia löytyy toki myös muista maista kuten, että englantilaiset ovat kohteliaita, ranskalaiset sivistyneitä, jenkit avoimia ja hymyileviä jne.

Olen noissakin maissa reissannut vapaa-aikanaki sekä työn puolesta, asustanutkin niissä osassa pidempään.
      Enkä yhdy moisiin stereotypioihin ollenkaan, kyllä on englannista löytynyt aimo annos epäkohteliaita, ranskassa aimo annos sivistymättömyyttä ja suvaitsemattomuutta ja jenkeistä umpinaista mieltä ja hapanta naamaa.

Jos nyt joku ei tätä tiedä niin kerron, että ihmiset ovat hyvinkin samanlaisia ympäri maailmaa eivätkä kovinkaan paljon toisisstaan poikkea, tietysti eroja on ja kulttuuri on erillaista mutta sehän on rikkaus eikä taakka.

Hauskaa ja rauhallista joulua ja mukavaa uutta vuotta kaikille toivotan.

• Parempisuomalainen

Ja nyt tämän ketjun perusteella on tullut sekin asia ilmi, että suomalaisia ja Suomeahan ei sitten saa kritisioida, ei sitten mistään. Pientä "eliittiä" kyllä saa kritisoida, politiikot ovat perseestä ja julkinen liikenne ei toimi koskaa, ja kaikki ihmiset jotka tienavat tonnin enemmän kuussa tai joilla on isompi palkka ovat "köyhien raastajia" ja pellejä. Kaikki ovat paskoja kuskeja eivätkä ajattele muita kuin itseään. Lait on huonoja ja pakkoruotsi on pelleilyä. Joka-ikinen päivä samat valitukset.
      Mutta sitten, kun joku tulee SINUA haukkumaan, SINUA katutallaajaa joka niin hyvin pystyt kritisoimaan kaikkia korkeampia tahoja, niin sitten on helvetti irti.
      Ja itse maatahan ei saa millään tavalla kritisoida; sana SUOMI on pyhä. Ikuisesti pitäisi rakastaa ja palvella isänmaata ihan vaan sen takia, että Suomessa oli kerran isänmaallinen sota. Ja jos sanot sanankin Suomea vastaan, häpäiset kaikki nuo sotilaat jotka puolustivat tätä maata ja kaikkea sitä mitä he edustivat.
      -"Suomi on kylmä".
      -"Muutta helvettiin täältä vitun mamu".
      -"Suomalaiset ovat outoja".
      -"Epäkunnioittava moukka, meidän isoisoisät kuoli tantereilla meidän puolesta".
      -"Olen suomenruotsalainen".
      -"Painu hurri takasin homolandiaan te ette edes taistellu meiän sodassa saatana!".
      Kaikella kunnioituksella sotaveteraaneja kohtaan.

Ja sitten ollaan automaattisesti "sossun luukun kanta-asiakkaita" jos valitetaan suomalaisesta identiteetistä.

Suomea ei saa kritisoida, ei edes suomalaiset. Eikä varsinkaan ulkomaalaiset.

• kerma päällä

Luovat ja hieman miesmäiset naiset ovat täällä Suomessa kaikkein mukavempia. Mene heidän pariinsa.
      Täällä kun pelätään kaikkea, se on kasvatuksen tulos. Naama peruslukemilla siksi. Myös hoono soome maahanmuuttajat kivoja.

• suomalaisuus

On olemassa myös valkoisia/länsimaalaisia ihmisiä, jotka ovat yhtä lailla sulkeutuneita kuin suomalaisetkin!

• PyllyJorma

Yleensä se on just tarttuvaa ja moni ajattelee niin että kun toi on mulle tyly niin oonpa takas tyly ja niin se vain jatkuu mutta on myös iloisiakin ihmisiä mutta harvemmin ja niistä taas ajatellaan et tekopyhiä perseennuolijoita noikin vaikka asiat ei vältämättä ole näin toiset kun osaa vielä nauttia elämästä ja elämän pienistä asioista ei siihen tavita sitä miljoona tilille eikä sitä "isoa" kaveripiiriäkään kunhan on tyytyväinen itseensä, siitähän se lähtee.

• kisso

Joo, totta puhut. En nyt ala tätä tässä kummemmin puimaan, mutta tämähän on maailman surkein loukko.
      Ihan miten vaan mitattuna. Minäkin olen paljon matkustellut ja pitempäänkin ulkomailla oleillut. Ei ole juuri väliä mistä on tulossa, aina tänne palatessa tympii. Voisi vielä lisätä, että mitä lähemmäs Helsinkiä päätyy, niin aina juntimmaksi menee. Esim. ( ja vain esim. ) yleisönpalvelutehtävissä ei tällä tyylillä pärjättäisi missään muualla. Tämänkin viestin vastustajat kuuluu juuri siihen suomalaismöllien joukkoon joka käyttää alatyyliä ja viljelee törkeyksiä. Tämän huomaat kun käyt näitä vastauksia läpi.

• outoaon..

Onpa sinulla outo lähestymistapa. Pidät nimenomaan suomalaista naista epäsosiaalisena. Sitten yht'äkkiä vaihdat näkökulmaa ja yleistät koskemaan kaikkia. Mitä oikein yrität sanoa todellisuudessa? Oletko kokenut jotakin henk.kohtaista ikävää suomalaisen naisen taholta, kun syytät nimenomaan naisia töykeydestä?

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että Suomessa on liikaa ihmisiä, jotka ovat epäsosiaalisia; ei ole käytöstapoja (ei avata ovia muille, ei anneta bussissa paikkaa vanhukselle ym.), ei osata vastata tervehdykseen, vaan tuijotetaan lähinnä suu auki, ollaan hitaita ja jähmeitä.

Mutta toisaalta Suomessa on paljon mahtavia ihmisiä. Suomalainen on luonteeltaan pikemminkin indivualisti kuin laumasielu, ja tämä näkyy esim. siten, että suomalainen nainen pärjää ulkomailla mainiosti - on aina pärjännyt. Suomalainen nainen on reipas ja itsenäinen.

Suomalainen mieskin on parhaimmillaan tosi hyvä tyyppi; ehkä vähän karski, mutta tasa-arvoinen. Ja samalla tavalla kuin nainenkin, itsenäinen oman tiensä kulkija.

• Mies, 54 vuotta

Osa teistä kirjoittaa ja samalla puhutte hyvinkin rumasti, epäsosiaalisesti viestin ensimmäiselle lähettäjälle. Kirjoittajan lailla olen itse kokenut miehenä samoja piirteitä molemmisssa sukupuolissa työnikin takia, mutta luonnollisesti kunnioitan toisten erilaista näkemystä ja kokemusta nähdä asiat. Me olemme erilaisia, monestakin syystä. Joku osaa nähdä sielunsa silmin pidemmälle kuin toinen ja tulkitsee kokemansa sen mukaan. Syyt nähdä asiat eri lailla ovat moninaiset. Rumat, epäsosiaaliset ja epäyhteisölliset vastaukset ovat asiattomia. Monilta meistä puuttuu taito osata kirjoittaa sivistyneesti toiselle ihmiselle, vaikka näkisi oman sielunsa silmin asiat toisin.

• !!??

Onko sinusta sivistynyttä kirjoittaa, että suomalainen nainen on töykeä...ym. Eikö olisi kohtuuden nimissä sivistyneempää puhua yleisellä tasolla suomalaisesta, sekä miehestä että naisesta. Ap. ei millään lailla osoita kirjoituksellaan ainakaan minulle olevansa yhtään sen enempää sivistynyt täällä kuin kukaan muukaan. Eli miksi silloin muiden pitäisi osoittaa hänelle fiksuja ja sivistyneitä vastineita?!

• Jokapaikan nähnyt

Hei.

Riippuu missä päin suomessa ollaan! Suomen sisällä on monta eri "kulttuuria" eri kaupungeissa!
      Ihmiset ovat huomattavasti erillaisia Porissa kuin Kuusamossa. Turku ja Tampereen ero on huomattava.
      Yleisesti ottaen rannikkoa pitkin ajaessa niin ihmiset ovat ilkeempiä ja itsekkäämpiä väärällä tavalla.'
      Voisin käydä jokaisen kaupungin yleisilmeen läpi mutta todettakoon nyt vaan, että ei kaikkialla ole näitä
      hapannaamoja ja tylsiä ihmisä. Oulussakin Suomen kielikin on paljon sujuvampaa ja hauskempaa.
      Tästä olisi helppo tehdä tutkimus. Tosin se vaatii tutkijalta laajaa ymmärrystä ja kokemusta.

• Samaa muuallakin

Suomalaisten ongelma on liian ankara ja tosikkomainen suhtautuminen itseensä, kaikki heijastetaan oman itsensä kautta. Sitä mitä pidetään itseään parempana, aletaan vihata ja sitä mitä itseään alempana, aletaan halveksua. Epäonnistuminen on niin kauheaa että on parempi olla yrittämättä. Itsensä nolaaminen niin murskaavaa, että on parempi olla nurkassa hiljaa kuin esittäytyä. Parempi pukeutua harmaaseen, sulautua taustaan, ettei vain joku huomaisi ja haluaisi murskata sen, joka ei olekaan onneaan kätkenyt. Katkeruus ja itseinho nakertavat sisällä kuin tupajumit.

Tällaisia ihmisiä löytyy silti Euroopasta ja USA:sta pilvin pimein, yhä enenevässä määrin, niistäkin kulttuureista joita stereotyyppisesti pidämme avoimina ja iloisina. Yhteisöllisyys kuolee muuallakin.

Tämän taudin nimi on pelko ja se tuhoavin tauti mitä ihminen voi sisällään kantaa.

• ....

Elämä ei varmasti ole monille liian helppoa suomessa. Taitaa puuttua elämänkokemusta kun sanot noin.

• tietävä44

Suomalaiset ovat perusluonteeltaan kateellisia! Eivät todellakaan mitään masentuneita eikä töykeitä eikä epäkohteliaita. Se nyt vaan on yksillöllistä. Joku on töykyä ja epäkohtelias, mutta ei sillä ole mitään tekemistä Suomalaisuuden kanssa. Heräähän jo unistasi!

• Maailmaonkaunis

Sinä vaikutat juuri sellaiselta suomalaiselta mitä yritetään kovasti tällä palstalla yleistää!
        Paskantärkeä juntti joka on kateellinnen heikon itsetunnon takia muille kansoille ja pitää sitten purkaa se kaikki mahdollinen soosi Suomalaisiin.

Suomessa on aivan valtavasti vikoja ja joihinkin asioihin ei osata kyllä suhtautua sekin on totta, mutta et ole näköjään ikinä jutellut 60-80 vuotiaiden ihmisten kanssa täällä?
        Siis vilpittömästi jutellut ja kuunnellut tai ymmärtänyt mitä monesti ihmiset täällä. Monilla on ollut paljon takana ja se heijastuu myös jälkipolviin. On ollut paljon ongelmia perheen kanssa ja paljon käsiteltävää jommallakummalla vanhemmalla mikä heijastuu aina lapseenkin. Tämä on paradoksi!
        Suomi on hyvä maa ja kansa myös, mutta riidanhaluaisia ämmiä täällä on aivan käsittämättömästi.
        Siis tytöt saavat yleensä löysemmän kohtelun kuin pojat! pojat yleensä saa varsinkin näinä aikoina paskaa niskaan ja silti pitäisi pärjätä ja tytöt ne diivailee jos yksikin asia on perseelteen ja käyttäytyvät kuin miehet. Kun tulee mokia niin huudetaan tasa-arvoa ja kun sanotaan suoraan niin sitten suomalaiset ovat perseestä. Peiliin olisi katsomista itsekullakin!

Nuo on stereotypioita siinä missä kaikki ulkomaalaisiin kohdistuva ja jokainen kykenee varmasti näkemään sen stereotypiamaisen totuuden siinä. Mutta kuka jaksaa nähdä syitä tai asioiden muita puolia, mitkä ei välttämättä ole pahoja. Valitettavasti tuntuu että juuri diivailijat eivät jaksa.

Hyvää talvea kaikille!

• muuttolintunen

muutin vahingossa tänne takaisin. elämän iloani riitti vuoden verran ja sen jälkeen minut "lytättiin" samaan masentuneeseen muottiin muiden suomalaisten kanssa. herään eloon aina vain täältä pois matkustaessani.

• Suomesta muuttava

Asuttuani 30v ulkomailla muutin takaisin suomeen 12v sitten työni vuoksi. Ensimmäinen vuosi oli tottelua tähän suomalaiseen jurouteen ja piilorasismiin jonka olin unohtanut ulkomailla asuessani. Puhuin murteellista Suomea kun en ollut käyttänyt sitä paljoakaan 30v aikana. Ensimmäisen puolen vuoden minulle sanoi jopa tuntemattomat ihmiset monta kertaa että mitä sinä ulkomaalainen tulet tänne viemään meidän työmme ja elantomme. Painu vain sinne kotimaahan ei sinua tarvita täällä. Ja kuitenkin olen suomalaisen näköinen ja olen syntynyt ja kasvanut Suomessa. Ja työllistin suomalaisia jo ensimmäisenä vuonna noin 50 henkeä.

Huomasin myöskin että täällä valitettiin kaikesta ja oltiin kateellisia niin rahasta, asunnoista, autoista, puolisoista ja kaikesta mitä vain olla saattaa. Täällä on vallalla erittäin negatiivinen ajattelutapa ja riittämättömyyden tunne.

Olen nyt asunut täällä 12 vuotta ja vuoden 2011 alussa muutan pois tästä maasta ja en koskaan enää tule asumaan täällä. Minulla on sukua Suomessa tulen käymäään heidän luonaan mutta pysyttelen tästä "lottovoitosta" erittäin kaukana. Suomen luonto on ihanaa mutta suurin osa suomalaisista on erittäin sulkeutunutta ja sisäänpäin kääntynyttä.

• "Etu-oikeutettu?"

Satuin syntymään ruotsinkieliselle paikkakunnalle, ja siitäkös se helvetti alkoi, heti kun työpaikassa tms käy ilmi että olen ruotsinkielinen, alkaa jatkuva vittuilu, "MIKSI VAADIT PAKKORUOTSIA???" ja sadan muun asian syntipukiksi joutuu yhtääkkiä. Sen sijaan jos suomenkielinen muuttaa ruotsista (töissä ollut) takas suomeen, niin johan sitä ollaan niin työn sankaria ja ihailun kohdetta työ-ympäristössä että hellanlettas. Kumma miten syntyperä tuo syyllisyyttä.

En aio ikinä palata tänne, duunipaikka on jo tiedossa sopivan kaukana Pohjolasta, pitäkää saatanan kieliriitanne ja paskat työilmapiirinne.

• ja näe itsesi

Asiahan on niin, että kun katsot peiliin ja hymyilet niin näet hymyilevät kasvosi. Samoin tapahtuu kun hymyilet ja olet ystävällinen toiselle ihmiselle niin hänkin on Sinulle ystävällinen ja hymyilee vastaan. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Monet ulkomailta palanneet ovat niin itseään täynnä ja niin suuria asiantuntijoita, että häikäisee tyhmyys. Tunnen paljon maailmalla pitkään olleita fiksuja Suomalaisia, jotka todella arvostavat Suomalaisia ihmisiä sukupuoleen katsomatta. Antaa määrätyn kuvan Sinusta kun arvostat miehiä!!!!

• 1010101010

Olen itse yrittänyt välillä olla ystävällinen ja sosiaalinen vieraille ihmisille, vastaukseksi olen saanut usein vain vihaisia mulkaisuja että mitä tuokin yrittää ja jotku ovat jopa juosseet karkuun. Masentavaa. Ei sen puoliin samanlaisia olen nähnyt myös ulkomailla ja en yhtään häpeä suomalaisuutani. Enimmäkseen suomalaiset ova hienoja ja vilpittömiä ihmisiä. Täällä on omanlainen kulttuuri eikä sitä tarvitse miksikään muuttaakkaan.

• ruotsin suomalainen

Olen vuosikymmeniä asunut Ruotsissa,mutta ei minun ole koskaan
      tarvinnut tuota käsitystä muuttaa.

• KT

Ovathan suomalaiset hieman juroa kansaa. Ihmisiä on monenlaisia, ja se on myös aluekohtaista, esim. Pohjois-Suomessa ihmiset ovat yleensä leppoisampia kuin täällä etelässä, ulkomailla erilaisia kuin Suomessa. Mutta on myös aika paljon itsestäkin (siis HUOM myös) minkälaista vastakaikua saat. Aiemmin olin myrtsi ja naama harvinaisen usein norsunv*****a, mutta nykyään olen hymyileväisempi ja tyytyväisempi ihminen. Se myös huomataan, vastakkainen sukupuoli on huomattavasti avoimempi minua kohtaan. Ei sitä itsekään sellaista neitosta halua katsoa joka on kuin perseeseen ammuttu karhu. Jos elää häpeässä ja syyllisyydessä, ei ainakaan auta asiaa. Nyt ylös itsesäälistä ja itsevarmat otteet, niin tein minäkin. =)

• 18 + 10

no tässä ratkaisu: muuta pois. ja jos et niin älä valita. eli kaikki on saanu kaiken pienenä mutta valitetaan ja valitetaan ja sinä täälläkin valitat siitä että muut valittaa ? muuta pois

• Herman G

antais kikille valkista tummemmille ilmaiset menoliput.... Nii ja takas ei olis tulemista. Kyllä ne sopeutuu....

• Olavi 3

Minä asun Kanadassa, ja jo tuolla tullissa kun menen USA:han ne tullivirkailijat
      ihannoi sitä että olen Suomalainen, Paavo Nurmi ja talvisota sen aikoinaan teki,
      että ameriikassa ihannoidaan Suomalaisia. Viimeiksi kun mentiin USA:han niin siellä
      sen talon katolla oli noin metrin korkuiset kirjaimet, ja siinä sanottiin ett Welcome
      to USA.han Mutta ne oli harmaat kirjaimet, niin minä sanoin sille tullivirkailijalle joka
      istui siinä kopissa, että nuo kirjaimet tuolla katolla on väärä värisiä. Ne on harmaat,
      ne pitää olla siniset. Niin se tullivirkailija sanoi että ne pitää olla harmaat, sillä me
      emme todella tarkoita sitä mitä se sanoo.

penttik@shaw.ca

• tane76

Tässä parin viimeisen vuoden sisällä olen tajunnut minkälainen peräkylä Suomi oikein on. Toki pitkälti asiat on siitäkin kiinni, näkyykö tosiaan sieltä peilistä hymyilevät kasvot, miten näkee maailman, minkälaisia ystäviä on onnistunut keräämään ympärilleen.

Kumoan kyllä tuon stereotypian suomalaisesta miehestä. Itseasiassa tuntuu, että vaikka useat naiset toivovat keskustelukykyistä, hellää yms, kaikkea muuta kuin junttimaista miestä - silti naiset onnistuvat kuin imemään luokseen seuraa joiden kanssa sitten ajan mittaan asiat menevät käsilleen. Näin minun mielestäni. Edustan tätä ensinmainittua miesporukkaa ja olen ylpeä itsestäni.

Joo, ja se naisten ynseys. Erityisesti täällä Itä-suomessa naiset on niin nokka pystyssä että huh huh. Onneksi muualla päin on hieman eri tilanne (kuulemma). Naisen etsiminen ei oo Joensuussa mikään helppo juttu, tai sitten pitää vetää vähän ylimenevällä itsetunnolla, niin että on pokkaa jyrätä sellaiset hiljaisemmat miehet alleen. Mikä järki siinä sitten on? Sieltä hiljaisemmista saattaa kyllä löytyä helmiä (vaikka itsekin olenkin sieltä puheliaammasta päästä).

Olen samaa mieltä, että suomalaiset on aikalailla juntteja. Mietin välillä missä on ystävällisyys, kohteliaisuus, toisista huolehtiminen? Katellisuuden sijaan voisi antaa positiivista ja kannustavaa palautetta ympärillä oleville ihmisille. Riittämättömyyden tunne johtuu jumalattomasta kilpailusta joka heijastuu kaikkeen. Olkoon sitten kyse liikenteessä käyttäytymisestä, työelämästä tai elämän saavutuksista. Perseennuolijat ja myötäilijät menestyvät (näin karrikoidusti), ja vieläpä on niin että itse toimimme niin että ajattelemattamme tuemme kaikkea tällaista. Usko loppuu helposti asioihin kesken kun ei uskalleta antaa rehellistä palautetta - tai kannustaa jos sattuu olemaan hieman lahjakas, menestyvä tai on tehnyt jotain sellaista mihin harva kykenee; ja tarkoitan jo ihan ponnistuksia omassa yksityiselämässä tai kotona. Ai perhana, ja jos erehtyy itseään kehumaan (kun ei kukaan muukaan sitä tee) niin sittenhän vasta ylpeäksi leimataan.

Osa meistä inhoaa Eurooppalaisia ihmisiä, jotka meidän mielestämme pitävät liikaa meteliä. No sehän on juuri sitä sosiaalisuutta, hauskan pitoa, elämää!

Eli puheliaisuus, rohkeus, avoimuus, ystävällisyys, kannustaminen, suoruus, rehellisyys, myötätunto, auttaminen, ja erityisesti ympärillä olevista ihmisistä huolehtiminen kunniaan!!! :)

Kateellisuus, ylpeys, kilpailu, ja epärehellisten ja epäaitojen ihmisten tukeminen... (kirosanat poistettu).
      EI !

• eryaya

Juu se on totta, että varsinkin suomalaiset naiset ovat tavattoman kateellisia ja vittumaisia ihmisiä. Itsekin olen nuori 23-vuotias nainen, ja monesti olen oikein häkeltynyt kun vaikka kaupungilla joku vieras naispuolinen on hymyillyt minulle ilman sen kummempaa syytä. Yleensä se on sitä perus kyyläämistä ja kieroon kattomista, varsinkin nuorilta tytöiltä, mutta he nyt ovatkin vielä niin teinejä.

Viime vuonna palasin viikon Turkin matkalta ja kyllä se oikein iski vasten kasvoja miten erilaisia suomalaiset ovat etelä-eurooppalaisiin ihmisiin verrattuna. Toista se on elämä siellä: eletään hetkessä, hymyillään ja nauretaan, heitetään vitsiä. Oli masentavaa palata tänne takaisin.

Mutta kyllä silti Suomi on paras paikka päällä maan. Yritän olla piittaamatta näistä vittumaisista ihmisistä ja katsoa luontomme kauneutta, toistaiseksi vielä jotenkin toimivaa hyvinvointiyhteiskuntaa, ihania läheisiä ihmisiä ympärilläni ja kaikkea sitä hyvää, mitä elämällä on minulle tarjota. Yritän hymyillä ja olla ystävällinen muille, mutta en kunnioita niitä jotka eivät kunnioita minua. Sitä saa mitä tilaa.

• fhsdh

ja ps. jos olette kyllästyneitä yhteiskuntamme toimivuuteen (toimimattomuuteen toisin sanoen...) äänestäkää muita puolueita kuin niitä, jotka nyt hallituksessa istuvat. ÄÄNESTÄKÄÄ SIIS PERUSSUOMALAISIA! Tuodaan suomalaisuus takaisin Suomeen!

• kaija kaarina

jos kerran häpeät suomalaisia niin miksi et muuta sinne mistä tulitkin en tiedä sinun ystävistäs minulla ainakin on tosi iloisia ystäviä nauramme paljon ja meillä on hauskaa kenellään ei ole naama norsun v.....a avaa silmäsi ja katsele itse avoimemmin ympärillesi

• Kikatttaa..hihihiohiiihhhhhhihh.. ihanaa olla iloinen,..hihihhhhihh. pussaan kaikkia.. hihihhhihh, Hei , muutes, suomessa on aina ollut puhdas juomavesi.

Et tietenkään huomaa miehissä kehitystä,
      eihän ne ole kehittyneet vuosituhansiin mihinkään.
      Hihihhihh..kikattaa..hihihhh....
      Mutta kikatinko oikeesti ja olin iloinen, vai esitinkö sun mieliksi, iloista ja kikattavaa.... Siinä vasta kysymys?

• fakju

Koko suomen maata saa nykyään hävetä. Alkaa olemaan jo ihan rotan kolo valtio. Kansalaiset kyllä ihan rotta porukkaa muutenki et siinä mielessä suunta on oikea.

• tretret

Asiakaspalvelualalla huomaa usein näitä sitruunanaamoja. Ei tervehditä, kiitetä ei hymyillä. Kun olet ystävällinen tai heität hieman läppää, ilmekkään ei värähdä näillä kurttunaamoilla. Mulkaisuja saat osaksesi sitäkin enemmän. Kerran sain toistaa saman kysymyksen kolme kertaa saamatta vastausta tai mitään elettä kahdelta eukolta. Lähdin sitten tilanteesta pois kun ajattelin että pitäkööt tunkkinsa jos eivät edes suutaan auki saa kun kysytään. Sama jos pariskunta tulee likkeeseen ja tervehdin tasapuolisesti molempia katsoen niin usein mieheltä saa normaalin iloisen moikkauksen mutta perässä raahustavalta akalta vain jäätävän tuiman mulkaisun aivan kuin olisin viemässä ukon jo pelkällä tervehdyksellä. Itse olen hieman päälle 20v. nainen, en kovin kaunis en kovin puhelias mutten mikään tuppiturpakaan. Ymmärrän ettei aina huvita puhua, mutta tuntuu että joillakin on elämäntapana olla naama kokoajan väärinpäin. Harvemmin törmää miehissä näihin norsunnaamoihin, naisissa todella usein. Välillä tekisi mieli sanoa että en minä hiekkaa sinun p*uusi heittänyt ole....

• nam,,

ONHAN TOI TOSI JUTTU,MUTTA KYLLÄ TÄYTYY SANOA PALJON MATKUSTANEENA ETTÄ TÄÄLLÄ SUOMESSA ON KYLMIÄ IHMISIÄ KUIN ON MAAKIN,,,MUTTA,,,,NIINHÄN SE ON ETTÄ METSÄ VASTAA NIINKUIN SINNE HUUDETAAN,JOSKUS KANNATTAA KURKKAA PEILIIN JA MIETTII OMAA ASENNETTA MUIHIN,,ITSE OLEN ASIAKASPALVELUTYÖSSÄ OLLUT YLI 20V JA VOIN TODETA ETTÄ KYLLÄ SITÄ HYMYÄ JA LÄMPÖÄ SAA MYÖS MEILTÄ SUOMALAISILTA,VAIKKA ULKOMAILLA SE LÄMPÖ JA YSTÄVÄLLISYYS ON IHMISTEN SYDÄMMISSÄ JO LUONNOSTAAN-MEILLÄ SE JOUDUTAAN OPETTELEMAAN ;)

• jesseli69

Oisit jääny sinne ulkomaille niin Suomikin ois varmaan pikkasen parempi paikka taas.

• ossssaaaa

suomalaiset on suurimmaksi osaksi germaaneja.. Siinä syy. Itse olen osittain ranskalainen ja joutunut sen takia syrjinnän kohteeksi. Siinä ei omalla käytöksellä ole väliä. Lisäksi naiset ovat täällä rääväsuisia eikä hienoja ladyjä ole.

• m

Hyvää matkaa T:Marko

• Ruinaldo

Sinulle, nimimerkki ''Voi herraisä''.

''esim. eestiläisiä (kyllä, maan nimi on Eesti, ei Viro) ja venäläisiä kohtaan ''

Kutsuthan siis myös Venäjää Rossijaksi, Ruotsia Sverigeksi, Saksaa Deutschlandiksi jne?

Viro on suomen kielellä Viro. Aivan kuten Venäjä on Venäjä, eikä Rossija. Aivan yhdentekevää, kuinka kyseisten maiden asukkaat maataan kutsuvat. Jos jollekin maalle on suomenkielinen nimi olemassa, pysykäämme siinä.

• Oh mi godd
        Ruinaldo kirjoitti:

Sinulle, nimimerkki ''Voi herraisä''.

''esim. eestiläisiä (kyllä, maan nimi on Eesti, ei Viro) ja venäläisiä kohtaan ''

Kutsuthan siis myös Venäjää Rossijaksi, Ruotsia Sverigeksi, Saksaa Deutschlandiksi jne?

Viro on suomen kielellä Viro. Aivan kuten Venäjä on Venäjä, eikä Rossija. Aivan yhdentekevää, kuinka kyseisten maiden asukkaat maataan kutsuvat. Jos jollekin maalle on suomenkielinen nimi olemassa, pysykäämme siinä.

suomalaista tehdä asiat vaikean kautta. Otappa historiankirja kauniiseen käteen niin saat selville mistä Viro- nimitys on saanut alkunsa. Nykypäivänäkin symboloi sortoa ja epäkohtelias ilmaisu Eestiläisiä kohtaan. Ja maan nimi on soomeksikin Eesti.

Mutta minähän olen vain tolvana, niinhän =)

• Onnellinen vanheneva

Monta vuotta sen jälkeen pärjäsin hyvin ja minut koettiin massasta poikkeavana.
      Vähitellen olen näköjään antanut periksi vaikka en vieläkään jaksa kaikkiin valitusvirsiin yhtyä. Kuitenkin olen hiljaa vaipumassa masentavaan massaan. En kuitenkaan vielä ole täysin "massoittunut".
      Eli kokemus on ihan sama vaikka olen mies.
      Varmaan se on niin, että naiset täällä lyttäävät toisiaan vielä enemmän kuin miehet.

Elämästä pitäisi osata nauttia, kuitenkin täällä syntyy hirveä rähinä, jos lentokone on tunnin myöhässä tai juna 15min. Ihan kuin koko elämä olisi noista pienistä asioista kiinni.
      Kai se on merkki siitä, että ihmiset ovat niin tiukasti aikataulujensa orjia että minutin häiriö sotkee mielialat. Lisäksi valitus on tarttuvaa, kukaan ei edes uskalla olla onnellinen.

• jonnaus

Häpeän SINUN suomalaisuuttasi.

"Tulin hetki sitten ulkomailta" on ehkä laimein esitys ikinä.

Tiedätkö, minä olen asunut parissa eri valtiossa ja olen joka kerta ollut todella onnellinen kun pääsin Suomeen. Toisessa paikassa olin onneton, koska ihmiset olivat niin järjettömän tekopirteitä, olevinaan ja täysin itseään täynnä. Kaikkein pahinta oli, että minustakin alkoi tulla samanlainen... Kotimaassani palasin taas maan pinnalle, onneksi. En ollutkaan koko maailman keskus. Yhdessä paikassa ulkomaalaisia vihattiin vain siksi, että olivat ulkomaalaisia. Meillä "säälittävimmät tapaukset" vihaavat ulkomaalaisia vasta sitten, kun heidät pitää elättää ja silti vain vaativat lisää ja tehtailevat vielä rikoksia. Yhdessä paikassa oli sitä yhteisöllisyyttä. Niin paljon, että koko kylä tiesi kohta kaikki asiani. Toisessa paikassa oli enemmän suomalaisten kaltaisia ihmisiä ja pidin sielläolosta todella paljon. Siellä sanottiin, miten asiat ovat, mutta oltiin paljon iloisempia ja sosiaalisempia. Sinne itse asiassa haluaisin palata takaisin.

Ja jos et mitään muuta argumenttia keksi kuin juomavesi niin voin sanoa etten IKINÄ ole kuullut suomalaisten valittavan hanavedestä. Paitsi silloin, kun sen mukana tulee paskatauti. Me suorastaan ylpeilemme hanavedellämme.

Puuttuuko meiltä yhteisöllisyys? Muualla - etenkin jenkeissä - yhteisöllisyyteen liitetään sellaisia termejä kuin patriotismi ja sehän meillä Suomessa tarkoittaa vain rasismia. Jos suomalainen rakastaa suomalaisuutta, omia kanssakansalaisiaan ja omaa maataan, hänelle annetaan vain palautetta. Sinunkaltaisiltasi ihmisiltä, jotka ovat "käyneet ulkomailla." Tarkoitatko yhteisöllisyydellä sitä, että järjestetään naapuruston kanssa yhteisiä pikkukekkereitä, siivotaan katuja, ollaan tekopirteitä vaikka koko ajan puhutaan toisista paskaa selän takana? Suomalaiset sentään ovat suoraan vittumaisia toisille samanlaisille. Vai ymmärrätkö yhteisöllisyyden niin, että ollaan tai ollaan olevinaan kaikesta samaa mieltä. Luulisi, että pieniälyisellekin se olisi epämiellyttävää.

Minua "ulkomailla" inhottaa miesten lipevyys. Moni sinunkaltaisesi sinisilmäinen tyyppi on haksahtanut noihin etelän Manoloihin ja pitää sen jälkeen suomalaista miestä mörrinä. Se, jos mikä on säälittävää. Kyllä, on myönnettävä, että suomalaisesta miehestä saa viinan voimalla vain sen kauniin puolen esille, mutta he ovat sentään rehellisiä siinä epälipevyydessään. Jos joku sitä pitää viehättävänä, niin omapa on tyhmyytensä, mutta minun mielestäni naamalle siirappia saneleva mies on vastenmielinen..

Ja entäs suomalaiset naiset? Suomalainen nainen on peto toiselle suomalaiselle naiselle. Mikään ei kelpaa, ollaan joko liian tai liian vähän, pitäisi sitä ja pitäisi tätä. Suomi on viimeisiä paikkoja maailmassa, jossa nainen saa olla itsensä eikä tarvitse liukastella talvella korkosaappaissa vain siksi, että oltaisiin samanlaisia kuin muut - ja jotenkin trendikkäitä. Jos haluaa liukastella korkosaappaissa, niin täällä saa myös sitä tehdä. En ole missään muussa maassa tutustunut niin petomaisiin naisiin kuin täällä Suomessa. Ihan sama tunteeko toisen tai ei, niin toinen on aina kilpailija. Mutta yksi erottaa suomalaisen edukseen. Keskustelu. Suomalainen nainen ei nimittäin tuhlaa koko keskusteluaikaa toisen naisen kanssa miehistä, toisista naisista, vaatteista tai meikeistä puhumiseen. Oli yhdessäkin paikassa aika epämiellyttävää keskustella naisten kanssa, joilla oikeasti oli mielessä vain työ, miehet ja vaatteet. Kyseessä oli vielä tekniikan alan ihmeistä, eli ei mistään tyhjäpäisistä kanoista.

Kuule, jos Suomi ja suomalaiset vituttaa noin kovasti, niin ota kone allesi ja lennä pois. Täällä ei tarvita enää yhtään ulkomaalaisten erinomaisuuteen rakastunutta typerystä.

Miten minulla tuli sellainen olo, että aloituksen kirjoitti Tuksu?

• sinä.

Häpeät suomalaisuuttasi,niin minä en häpeä omaa suomalaisuuttani.

• Tuksubeibii

Haha, arvasin että olit käynyt jenkeissä. Ei, en ole ihstunut ulkom. mieheen.

Sinun olisi kenties pitänyt jäädä jenkkilään kun ajattelutapasi kuvaa niin hyvin sikäläistä.

MUIHhhhhhhhh^^

• Valkea pohjola

On meillä menestyneitä naisia onneksi maailmalla. Täältä harmaasta massasta nousee aina noita tähtiä.
      Olemmehan siitä iloisia:-)

• Jos suomalainen on kuin sinä,niin huh huh.

• Ja muuta ihmeessä muualle! Ja vaihda kansallisuutta,ettei tartte hävetä

• 0987+00

Ei asiakaspalvelusta tietoakaan, tiuskitaan, mulkoillaan. Pitäisikö hymystä maksaa erikseen?

Ihmiset eivät yleensä omaa alkeellisimpiakaan käytöstapoja. Esimerkkejä niin pitkä liuta etten viitsi edes niitä ruveta tässä erikseen luettelemaan. Menisi koko päivä ja seuraavakin. Ehkä koko viikko.

Masennusta, syrjintää, koulukiusaamista (muuten yllättävän yleistä, tilastot chec chec), väkivaltarikokset hyvin yleisiä, itsemurhia...

Itse olen toiminut opettajana Suomessa n. 12 vuoden ajan ja tiedän mistä puhun. Joku mainitsikin lapset ja heidän käytöksensä. Hirveämpään suuntaan vain muuttuu, ei enää yhtään tavatonta kuulla huorittelua, kiroilua ja jopa kohdata fyys. väkivaltaa- ja puhun nyt ala-asteesta! Lapset ovat muuttuneet paljon, tai ehkä ikä kultaa muistot mutta itse en enää tiedä mitä tehdä...

Usein olen joutunut puuttumaan koulukiusaamiseen jota esiintyy yhä enemmän ja väkivaltaisemmassa muodossa. Jopa 7-vuotiaat ovat päätyneet itsemurhaan sen vuoksi. Ennen sentään opettajia kunnioitettiin ja kouluissa oli kuri. Nyt ei saa lapsia enää edes ojentaa ja kuulostan nyt varmaan ihan hirviöltä mutta kyllä vanhempien vähän sietäisi katsoa KAKAROIDENSA perään ja antaa kunnon selkäsauna jos muu ei auta.

Suomalaiset lapset eivät osaa käyttäytyä.

• Hymyssä suin

Itse myös olen miettinyt ihan samaa kun muutin takaisin Suomeen 2008 10v jälkeen ulkomailla. Ennen muutoani suomeen olin, että ihanaa päässä takaisin Suomeen ja suomalaisten pariin.

Asun nyt ulkomailla. Suomessa en vain jaksanut kuunnella kaiken maailman valituksia kun mikään ei ole hyvin tai läheiset ihmiset tekee "sitä ja tätä" ja aina vaan masentaa... (Tämä ei ole syy miksi muutin pois)

En varsinaisesti häpeä suomalaisuuttani, mutta en vain yksinkertaisesti enään osannut ajatella kuin ennen ja "olla masentunut suomalainen".

Miksi suomalaiset ovat niin melankolisia? Kaunis maa, kauniit ihmiset ja muutenkin kaikki hyvin... Talveen me ihmiset emme voi vaikuttaa, mutta omaan asenteeseen ja mieleen tilaan kyllä.

• hymyilkää "tytöt"

ainakin 40v ja ylöspäin olevat naiset. ovat liian monet kuin myrkyn nielleet ainakin katukuvassa.
      aivan jo "pelottaa",kun vastaan marssii 55v ja siitä vanhempia naisia. alkaa tietysti väsy olla kainalossa
      monesta syystä ja se todella näkyy "naamasta".
      onneksi joskus tulee hymysuu vastaan,mutta todella harvoin. tulee hyvä mieli pelkästä hymystä,alkaa vain
      olla jo lottovoitto ikääntyvällä naisella.
      tosin myrkyn nielleitä ikääntyviä naisia näkyy muuallakin maailmalla. ei kaikkialla hymysuita aina tapaa.
      ja lopuksi,sama koskee liikaa myös miehiä,mutta miehenä katsoo ja seuraa enemmän naisia ilmeineen.

• Tyttö**

Suomesta n. 5 vuotta sitten ja paras päätös jonka olen tähän mennessä tehnyt!

Minusta on kuoriutunut positiivinen ihminen, jotain mitä en olisi ikinä uskonut. Hymyilen, saan osakseni välittämistä ja ilmapiiri positiivinen.

Ei enää ikinä Suomeen.

Kansalaisuuteni olen vaihtanut, joten turha pottuilla.
        Pitäkää paskamaanne.

• aurinkoinen123

Älähän nyt turhaan häpeä siellä mitään... tänään viimeksi raitiovaunussa juttelin pitkän tovin (olen siis kolmikymppinen nainen :) ja hymyilin nätisti eläkeläismiehelle, jonka kanssa mietimme kumpi istuu tuolille. Myös ystävä- ja tuttavapiirini on laaja pääkaupunkiseudulla, ja voin väittää, että kaikki tuntemani naiset ovat puheliaita, toiset huomioon ottavia, fiksuja jne. ja kyllä täällä pääkaupunkkiseudulla alkaa olla jo aika kansainvälistä meininkiä (jos voi senkään suhteen yleistää). Ihan keskustassa kävellessä kuulee jos jonkinmoista kieltä, eikä vastaantulijat ole suurimmaksi osaksikaan edes aina suomalaisia. Tietysti kaikilla on huonot päivänsä, mutta kyllä tietynlainen tyytyväisyys elämään ja tasapainoisuus näkyy ulospäin. En siis ihan allekirjoita kirjoitteluasi... vaan haluaisin sanoa, että ymmärrän, joskus Suomeen palatessa kulttuurishokki yllättää toisinkin päin, täällä on paljon hyvää mutta myös hyvin erilaista kuin monessa muussa maassa. Se on sitten vaan itsestä kiinni miten asiat lähtevät etenemään. Hanki itsellesi tekemistä, mukavaa seuraa, nauti pienistä asioista (kuten esim. valtavasta määrästä valoisaa lunta :) niin kyllä ne omasi - ja muidenkin kohtaamasi - suupielet lähtevät väistämättä menemään ylöspäin.

• Zuytvhj
        Tyttö** kirjoitti:

Minusta on kuoriutunut positiivinen ihminen, jotain mitä en olisi ikinä uskonut. Hymyilen, saan osakseni välittämistä ja ilmapiiri positiivinen.

Ei enää ikinä Suomeen.

Pitäkää paskamaanne.

myös feminismiä ja tasa-arvoa aivan liiallisuuksiin asti. Ei sillä, että nuo olisivat huonoja asioita mutta liika on liikaa. Sukupuoliroolit hämärtyvät. Miehet eivät tiedä paikkaansa, naiset ryyppäävät, sekoilevat äitiys ja naiseus hukassa. Huono käytös. Ihmiset hunningolla...

• Nainen54v
        aurinkoinen123 kirjoitti:

Älähän nyt turhaan häpeä siellä mitään... tänään viimeksi raitiovaunussa juttelin pitkän tovin (olen siis kolmikymppinen nainen :) ja hymyilin nätisti eläkeläismiehelle, jonka kanssa mietimme kumpi istuu tuolille. Myös ystävä- ja tuttavapiirini on laaja pääkaupunkiseudulla, ja voin väittää, että kaikki tuntemani naiset ovat puheliaita, toiset huomioon ottavia, fiksuja jne. ja kyllä täällä pääkaupunkkiseudulla alkaa olla jo aika kansainvälistä meininkiä (jos voi senkään suhteen yleistää). Ihan keskustassa kävellessä kuulee jos jonkinmoista kieltä, eikä vastaantulijat ole suurimmaksi osaksikaan edes aina suomalaisia. Tietysti kaikilla on huonot päivänsä, mutta kyllä tietynlainen tyytyväisyys elämään ja tasapainoisuus näkyy ulospäin. En siis ihan allekirjoita kirjoitteluasi... vaan haluaisin sanoa, että ymmärrän, joskus Suomeen palatessa kulttuurishokki yllättää toisinkin päin, täällä on paljon hyvää mutta myös hyvin erilaista kuin monessa muussa maassa. Se on sitten vaan itsestä kiinni miten asiat lähtevät etenemään. Hanki itsellesi tekemistä, mukavaa seuraa, nauti pienistä asioista (kuten esim. valtavasta määrästä valoisaa lunta :) niin kyllä ne omasi - ja muidenkin kohtaamasi - suupielet lähtevät väistämättä menemään ylöspäin.

myös. Vaikea on ollut myöntää, mutta mitä enemmän ikää tulee sitä selvemmin asiat näkee...

Suomi ei ole paratiisi.Kaukana siitä.

• ???????
        Tyttö** kirjoitti:

Ei enää ikinä Suomeen.

Pitäkää paskamaanne.

Kerro toki maa

• Tyttö**
        ??????? kirjoitti:

Kerro toki maa

Kataloniassa asustan =)

• pullovesi

Mitä valitat, muutama muukin maa olemassa... Sitä paitsi älä yleistä, joka maasta löytyy kusipäitä. Tuo tarttuvuus on kyllä niin totta, mutta sinä olet oman onnesi seppä ja voit etsiä iloisia ihmisiä ympärillesi. Jokainen voi valita seuransa.

• 5arah5

Siltä että nuoremmasta polvesta yhä useampi suomalainen menee opiskelemaan ulkomaille jaa jää sinne. Tätä on nyt jo havaittavissa. Tuttavapiirissäni monet korkeasti koulutetut nuoret aikuiset eivät ole halunneet tulla takaisin valmistuttuaan.

• Punaniska 4501
        5arah5 kirjoitti:

Siltä että nuoremmasta polvesta yhä useampi suomalainen menee opiskelemaan ulkomaille jaa jää sinne. Tätä on nyt jo havaittavissa. Tuttavapiirissäni monet korkeasti koulutetut nuoret aikuiset eivät ole halunneet tulla takaisin valmistuttuaan.

Kyl muuallakin on vaikeeta kun esim. Islamilaisuus oksettaa . Mitään puhdasta kulttuuria on vaikea löytää. Samoin nämä muut etniset lähiöt jotka rapauttavat eri yhteiskuntien rakenteet.

• Muuta muualle
        Punaniska 4501 kirjoitti:

Kyl muuallakin on vaikeeta kun esim. Islamilaisuus oksettaa . Mitään puhdasta kulttuuria on vaikea löytää. Samoin nämä muut etniset lähiöt jotka rapauttavat eri yhteiskuntien rakenteet.

Harvinaisen negatiivinen alkukirjoitus, lienee provo?

• talvisota
        Punaniska 4501 kirjoitti:

Kaikki Suomeen tyytymättömät älkää olko pellejä ja täälä itkekö yhy yhy. Mars pakkaamaan matkalaukkuja niin saadaan Suomestakin parempi maa. Oi maamme Suomi synnyinmaa soi sana kultainen.

• e43567yfdxg
        talvisota kirjoitti:

Kaikki Suomeen tyytymättömät älkää olko pellejä ja täälä itkekö yhy yhy. Mars pakkaamaan matkalaukkuja niin saadaan Suomestakin parempi maa. Oi maamme Suomi synnyinmaa soi sana kultainen.

niinhän monet pakkaavatkin. Eivätkä takaisin tule. Minäkin lähden 4 kk päästä täältä pysyvästi.

• Mies täältä jostain

mutta ei "murjottaminen" koske vain naisia. Myös miehet syyllistyy samaan. Joskus tuntuu, että olen syntynyt väärään maahan tai aikakauteen. Ihmiset eivät osaa enää iloita oikein mistää. Nyt joku sanoo tietysti, että ei ole mitään mistä iloita, mutta ei se noin mene.
      Onnellisuus on mielentila tai asenne, jolla suhtautuu muihin ihmisiin ja ympärillä oleviin asoihin. Hymyileminen ja onnellinen ja positiivinen asenne tuo lisää onnea ja iloa. Sanotaan, että raha tulee rahan luo. Samalla tavalla on onnen kanssa. Kun antaa iloa ja yrittää tosissaan olla onnellinen, saa moninkertaisesti onnea takaisin. On tietysti totta, että joka päivä kaikki ei mene niin kuin haluaa ja vaikeuksia mahtuu matkan varrelle. Siitä huolimatta täytyy luottaa siihen, että me itse luomme oman onnen. Sitä mitä kylvämme, sitä myös niitämme. Olkaa iloisia joka päivä ja huomaatte, että hyviä asioita alkaa tapahtumaan ihan itsestään.

• Suomalainen mies

on maailman paras! Itsepäinen, itsepintainen, vähästä paljon aikaansaava, ahkera luotettava, työteliäs, perheensä koossapitävä voima! Parasta, mitä Suomessa on ,suomalaisen miehen rinnalla.

• turisti-.,-.

Olen aivan samaa mieltä.

• Suomalainen mies 123

Kovapäinen, itserakas, vähästä valittava, löysä paska, naama norsunvitulla, huoraava, miesmäinen, ryypiskelijä. Parasta, mitä suomessa on, suomalaisen miehen rinnalla.

• international...

Oon matkustellut aika paljon ja huomannut saman kuin ap. Olin lukion toisella Singaporessa, missä lähes kaikki ihmiset hymyilivät vastaantulijoille ja tervehtivät heitä vaikkeivat välttämättä tunteneet toisiaan ennestään. Olen myös huomannut, että jos suomalaiset ovat ulkomailla, he usein liikkuvat toisten suomalaisten kanssa eivätkä halua tutustua ulkomaalaisiin. Samoin, jos ollaan ulkomailla, suomalaiset etsivät suomalaisia ruokia ym tuttua. Miksi mennä ulkomaille, jos ei oikeasti halua tutustua paikalliseen kulttuuriin? Itse ainakin olen hyvin kinnostunut vieraista maista ja niiden kulttuureista ja jos ulkomailla reissaan, haluan välttää kaikkea mikä liittyy Suomeen enkä halua pahemmin törmätä suomalaisiin. Kun olin vuosi sitten 7kk Irlannissa au pairina toivoin, etten törmäisi siellä muihin suomalaisiin tai puhuisi suomea koko aikana, koska halusin puhua englantia ja tutustua eri kansalaisuuksiin. Näin ei kuitenkaan ole monien suomalaisten kohdalla (tosin nykynuoret ovat kyllä hieman avoimempia mielestäni ja rohkeampia tutustumaan uusiin kulttuureihin).

Toinen asia, jonka olen huomannut suomalaisissa on se, että kukaan ei auta, jos toinen tarvitsee apua. Olin Irlannissa käymässä pari kuukautta sitten ja jokaikinen ihminen kysyi, tarvitsinko apua ja tervehti. Kun tulin takaisin sain huomata, kuinka suomalaiset ovat tylyjä ihmisille, joita eivät tunne. Edes ammattihenkilöt eivät aina vaivaudu auttamaan esim. junassa vaikka se heidän tehtäviin kuuluisikin. Kerrankin konduktööri seisoi vieressä, kun yritin kolmen laukun kanssa päästä junaan ja oli kuin ei huomaisikaan.

Mutta kuten joku sanoi, ei sovi yleistää. Onneksi Suomestakin löytyy poikkeuksia.

• hämmästynyt...

TURUSSA tultiin avoimesti tarjoamaan apua kun tutkailin kaupungin karttaa! Oli kerrassaan hölmpistynyt olo: mitä tarjotaanko Suomessa apua? Pisteet ja kiitokset Turkuun! ;)

• Kainuussa kasvanut

Siellä ihmiset ovat puheliaita ja mukavia. Heihin tosi helppoa tutustua ja kaveeraata. Olen itse huomannut saman kun olen asunut viimeiset 6 vuotta TAmpereella. Mutta kun menen takaisin Kainuuseen mistä olen kotoisin. Siellä tutustuu ihmisiin helposti ja ovat mukavia. Tampereella nyrpeää sisäsiittoista sakkia. Niin miehet kuin naiset

• olis se varmaan aika härön näköstä jos joku vaan hymyilee koko ajan vaikka kaupungil tai jossai : D

• häpeä itseäsi

Typerää väittää tuollaisia yleistyksiä. Luulisi jokaisen nykyaikana tietävän, että ihmiset ovat ennen kaikkea yksilöitä ja jokaiseen kansaan mahtuu kaikenlaisia. Jos tunnet epäsosiaalisia ja töykeitä suomalaisia naisia, se EI tarkoita että kaikki suomalaiset tai kaikki naiset tai kaikki ihmiset ovat töykeitä ja epäsosiaalisia. Jos sinun onnellisuutesi on kyseinalaistettu, niin ÄLÄ ajattele että kaikkien suomalaisten kohdalla on samoin. Jos kohdallesi on osunut ihmisiä joilta puuttuu yhteisöllisyys, niin älä ihmeessä väitä että se puuttuu kaikilta suomalaisilta. Ketä tarkoitat kun sanot että täällä jatkuvasti valitetaan? Tunnen monia, jotka eivät valita. Yleistät näitä ominaisuuksia jopa sukupuolenb mukaan! Huomaa että myös miehissä ja naisissa on kaikenlaisia, et voi päätellä että kaikki ovat sellaisia mitä SINÄ olet tavannut

• asfgdryhuty

SUOMALAISET NAISET OVAT TÖYKEITÄ JA EPÄSOSIAALISIA!!!!!!!!!!!!!!!!!1111111111111111111111111111111111111111111111111111111!!!one one

Siis niiQ pisteh.

• ulkonainen

Olipas kerrassaan hauska provo. Olen itse nainen ja myös asunut ulkomailla ja tuskailen samaa asiaa niin naisten kuin miestenkin suhteen, ja varsinkin miesten suhteen. Olen seurustellut ulkomaalaisen kanssa ja on se kuule vaikea täältä Suomesta enää löytää ketään, kun on tottunut käytöstapoihin ja toisten huomioonottamiseen. Niin ja tosiaan oli se ihanaa miehensä esitellä muillekin, kun se osasi puhua ihmisten kanssa kuin normaali ihminen. Valitettavasti sitä samaa piirrettä ei aina kavereiden suomalaisissa miehissä huomaa..

Tottakai jokaisessa kulttuurissa on kaikenlaisia ihmisiä ja siksi ihan varmasti myös Suomessa on mukavia sosiaalisia miehiä, mutta niiden tapaamista odotellessa..

• mene takaisin

Huvittaa aina nämä "minä olen ollut ulkomailla" kirjoitukset täällä ja mielipidepalstoilla. Ihmiset eivät tunnu tajuavan että suuri osa suomalaisista on ollut ulkomailla ja moni pitemmänkin aikaa. Itse asuin Englaannissa yli 5v. ja muutamassa muussa maassa ja ihmeellistä että niissä maassa taas tykättiin suomalaisista (ainakin ihmiset joita kohtasin9. Nytkin olin käymässä siellä ja tapasin engl. pariskunnan joka oli asunut 5v. Suomessa ja he halusivat tulla takaisin tänne koska yllätys, yllätys "ihmiset olivat niin ystävällisiä kun tutustuit heihin". Menepä minkä vaan suurkaupungin metroon, bussiin tai vaikka kadulle niin kyllä niissä näkee masentuneita ihmisiä.
      siaan vaan kuuluu että kun on vähän aikaa asunut jossain muualla niin ihmisestä tulee asiantuntijoita oman maan kansalaisten luonteiden määrittelemisessä. Itseään he tietysti pitävät kaikien yläpuolella. helpostihan täältä pääsee pois.

• tsirptsirptsirp

Ehkä junteinta, mitä tiedän on juuri Suomesta ja suomalaisista valittaminen. Olen myös tavannut monia ihmisiä, jotka pitävät Suomesta ja suomalaisista ihmisistä. Suomalaiset eivät vain itse pidä itsestään ja se on ongelma, myös alkuperäisen kirjoittajan ongelma. Vaikka koen olevani hyvin erilainen Suomessa, silti olen ylpeä suomalaisuudestani. Minusta on ihan yhtä sairasta hävetä omaa kotimaataan ja kansallisuuttaan kuin vihata muita ihmisiä heidän kotimaansa tai kansalaisuutensa vuoksi. Jos on oikea sivistynyt maailmankansalainen, ei tarvitse mollata niin omia kuin muidenkaan lähtökohtia.

• Viiraako sinulla pää

en muuttaisi kuin pakon edessä.Ruokakin vielä enemmän perseestä kuin meillä.

• voi vittulan väki

ja millähän vitun järellä suomalainen on onnekas!!!?????
      osaisikko selittää??
      en tajua mitä vitun hienoa olla suomalainen kun vaikka miten hyvästä koulusta valmistut ammatti taskussasi niin kyllä suomen valtio ottaa mieluummin jostai hiton intian aavikoilta jengin tänne töihin kuin taas suomalaista!!!
      et on joo tooooosi vitun hienoa olla suomalainen!!! melkein tekee mieli mennä tuonne ulos huutamaan ilosta ja nauraa kaupungilla ääneen ja antaa itsestään muutenkin idiootin kuvan!! :D

• tytteli-19v.

Jos kaupassa näette huonoja asiakaspalvelijoita, joilta ei saa hymyä, mainitkaa asiasta sen esimiehelle. Tulee myrtseille aika äkkiä lähtö, jos esimies on yhtään laadun perään kattova. Tilalle saadaan sitten joku iloisempi persoona, ainakin todennäköisesti. Ei se ite ole joka päivä vahtimassa että onko se palvelu sitten hyvää, sen takia pitää antaa palautetta, jotta kaupasta saataisiin parempi.

Ja jos kerran kaikki suomalaiset on niin masentuneita ja äkäsiä, niin mistä se tukimustulos on repästy, että suomalaiset on maailman onnellisinta kansaa. Tai ainakin onnellisimpien joukossa. Itse olen onnellinen nyt, ja tulevaisuudessa olen vieläkin onnellisempi. Optimismi ja positiivisuus pelastaa monia päiviä elämässäni, sillä koen, ettei negatiivisuudesta ole kenellekään, ja vähiten minulle itselleni mitään hyötyä.

Niin, ja muuttakaa pois niistä suurkaupungeista jos ahistaa. Jyväskylässä kyllä moikataan naapureita ja hymyillään. Ainakin miä teen niin, ja oon saanu hymyjä takaisin ja myös tervehdyksiä :) Peiliin kattominen auttaa oikeasti :)

• Maaniksen Mimmi

Mutta ei jaksa,kun ei jaksa antaa edes miehelle miehen mieliherkkua itsensä elätyttämiseksi.

• Samaa mieltä.

Kaikessa mitä kirjoitit. Olen huomannut saman, vika ei ole vain naisissa vaan myös suomalaisissa miehissä, ja jopa joissain lapsissa!

Kun olen viettänyt pitkiä aikoja esim. Italiassa ja Saksassa, oikein puistattaa tulla takaisin tänne Suomeen. Täällä kyräillään, ollaan ilkeitä, alakuloisia, pikkusieluisia, pahansuopia, kateellisia, raskasmielisiä, ja melkoisen pelkureita. Myös kytätää koko ajan mitä muut tekevät tai jättävät tekemättä.
      Muissa maissa, kuten esim. Saksassa otetaan toisia ihmisiä ihan eri tavalla huomioon, osataan käyttäytyä ja ollaan paljon fiksumpia, noudatetaan yhteisiä sääntöjä paremmin, nuoriso on kohteliaampaa vanhempia kohtaan jne. jne.

Kaikista säälittävintä suomalaisissa on älyttömän heikko itsetunto. Koko ajan on selviteltävä sitä, mitä muut meistä ajattelevat tai sanovat. Huhhuh. On tämä niin tyhmää kansaa.... ÄO on EU:n keskitasoa tutkimusten mukaan, mutta ei siltä tunnu, kun katsoo suomalaisten menoa.

• 5re4sy

"Ja jos kerran kaikki suomalaiset on niin masentuneita ja äkäsiä, niin mistä se tukimustulos on repästy, että suomalaiset on maailman onnellisinta kansaa. Tai ainakin onnellisimpien joukossa. Itse olen onnellinen nyt, ja tulevaisuudessa olen vieläkin onnellisempi. "

Hahaaaaaaaa kyllä huomaa että olet 19-vuotias.Niin nuori ja naivii vielä, uskot jopa tutkimustuloksiin jotka ovat kuin perseestä repäistyjä.AVAA SILMÄSI, NÄE MAAILMAA!!

• Merinos

...lääkäri.

Nimittäin on mitä katsoa. Ei nyt pärsäkerroin vaan aivan muut asiat otettakoon tarkastelun alle.

Suomessahan käytetään mielialalääkkeitä reilusti. Vastikään tuli ohjelma, jossa mainittiin 400 000 suomalaisen käyttävän mielialalääkkeitä, tarkemmin sanottuna masennuslääkettä. Määrä on lähes kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Mistä syystä, miksi ?

Luulisin, että inhimillisyyden puute on yksi syy masennuslääkkeiden käytön lisääntymiseen. Puuttuu ymmärrys, kannustus, innostaminen, hyväksyminen.... Juuri se mikä pitää ihmistä terveenä mieleltään.
      Kilpailu, selän takana puhuminen, henkinen ja ruumiillinen väkivalta... ovat nykyaikaa.

Yksi varteenotettava näkökulma on varmasti se, ettei kansa koe eduskunnan olevan ajamassa kansan asioita, vaan politiikka on mennyt vertauskuvallisesti omaksi "ufoyksikökseen". Politiikkaa tehdään itse politiikan takia eikä kansan takia. Kuunneltaessa eduskunnan tilaisuuksia ja kansanedustajien puheita on tyyli sellainen jossa puhutaan aivan omaa kieltään, jossa ei puhuta asiasta jota käsitellään. Tylsää, liturgioita... Kuinka kansa voisi olla mukana jos heidän asioitansa ei ajeta, vaan on epädemokratiaa heidän itsensä valitsemassa 200-päisessä "humanoidiporukassa". Mutta onneksi ihmisen onnen rattaat ei ole kuitenkaan noiden 200:n käsissä. Oma elämä on omaa. Liikunta ja itsestä huolehtiminen on pääasia.

Sanon sinulle, että ota käsiisi viisaus ja lue sitä. Se antaa lääkkeen elämään, auttaa yli ahdistuksien, masennuksen ja antaa elämälle tarkoituksen. Tuo viisaus on Raamattu.

Sieltä alkaa selviämään, että kansanedustajatkin tekevät kerran tiliä Jumalalle. Heistä varmaan harva edes pääsee Taivaaseen. He ajavat asioita, jotka on Jumalan lain vastaisia. Siitä heidät tuomitaan myös. On totta, että olipa ihminen kansanedustaja, lapiomies.... niin ei ihmisellä ole pääsyä Taivaaseen ilman parannuksen tekoa. " Tee siis parannus ja käänny, että sinun syntisi pyyhittäisiin pois ja virvoituksen ajat tulisivat" - sanotaan Raamatussa. Parannuksen teko tarkoittaa täydellistä mielenmuutosta. Kääntymistä Jumalan puoleen. Jeesus on Pelastaja. Hän sovitti synnit ja joka uskoo häneen niin hänellä on edessä ikuinen elämä. Lue Johanneksen evankeliumi luku 3 niin saat lisää selkoa mistä asiassa oikeastaan on kyse.

Jumala lohduttaa masentuneita. Hän on paras terapeutti eikä ole ihminen niin pohjalla etteikö Jumala häntä nostaisi. Ihmiset hylkää, mutta Jumala ei.

• erery

Merinos

Komppaan täysin.

Suomalaisilta puuttuu inhimillinen lämpö.

• lolitakosesiinä
        erery kirjoitti:

Merinos

Komppaan täysin.

Suomalaisilta puuttuu inhimillinen lämpö.

Kannattaako lähtöä venytellä ,, verenvaihto parantaa jäljelle jääviä .

• tane76

On tää uskomatonta tämä suomalaisuus.

On meissä hyvää, mutta meissä on paljon myös persiillään. Emmekö voisi omaksua hieman eurooppalaisempia ystävällisiä tapoja, auttamista ja ymmärtämistä. On joo puhtaat vedet (jaa miten se suomenlahti), puhdas luonto, en haukkuisi terveydenhuoltoakaan vaikka se ikävä kyllä perustuu - ei aina itse sairauden - vaan jälkiseuraamusten hoitoon.

Jumalasta viis, mutta elämä on sellaista kun me sen itse näämme ja sellaista millaiseksi itse luomme.

Suomalainen itsetunto on heikko, ja itse me sitä toistemme itsetuntoa heikennämme.

Tää itäsuomen meno on ihmeellistä. Sanotaan että helppo tutustua ihmisiin. Ja ei: samat "siirrot" vaatii joka paikassa suomessa että pääsee porukkaan mukaan, ei oo yhtään helpompaa. Ja just se porukkaan pääseminen on tosi vaikeaa. Kyllä voi heittää mukavaa läppää, mutta joo, missä on ne aidot oikeet ihmiset?

Ja mitä siitä valittamisesta. Elämä on meistä itsestämme kii. Eli eiköhän huomenna voisi hymyillä edes yhdelle ihmiselle vaikka kuinka ottaa päähän. Niinno, se toinen ottaa itseensä ja lulee että sille naureskellaan. Se siitä Suomalaisesta itsetunnosta. Noniin, eikö meidän pitänytkin kannustaa toisiamme?

• ihmisiä, jotka

hokevat kuinka paska maa suomi on.

Heille olisi parasta ottaa luoti paskaan päähänsä, ja mennä maan poveen muuttumaan paskaksi.

Kukaties siitä paskasta kasvaisi joskus kaunis kukkanen. Se olisi kehitystä.

• hihihihihihihihXDXDX

Suomi on vaan paska maa koska sitä kansoittavat paskat, sivistymättömät ihmiset (n. 80% asukasluvusta) ottakaa te luoti päähänne niin saadaan paska dyykattua täältäkin ja vähän viihdettä ;)

• Kainuussa kasvanut
        hihihihihihihihXDXDX kirjoitti:

Suomi on vaan paska maa koska sitä kansoittavat paskat, sivistymättömät ihmiset (n. 80% asukasluvusta) ottakaa te luoti päähänne niin saadaan paska dyykattua täältäkin ja vähän viihdettä ;)

Savolaiset ja kainuulaiset ainakin ovat tosi puheliaita ja helposti tuntemattomillekin juttelevia ihmisiä. Lupsakoita. Aivan erilaisia kuin eteläsuomalaiset. Luultavasti myös lappalaiset ja pohjois-karjalaiset

• xx

Suomi on hyvä maa. Olen katunut pois muuttoa yli (40 vuotta sitten), toisaalta on ehkä ollut helpompi elää, en pidä auringosta jne.
        Mitä tulee mainittuun lääkkeeseen niitä kirjoitetaan myös muihin sairauksiin.
        Raha ja rikkaus ei tuo onnea mutta helpottaa elämistä. Kaipaan kuulla suomenkieltä .....

• dsdfsrgrd65e
        xx kirjoitti:

Suomi on hyvä maa. Olen katunut pois muuttoa yli (40 vuotta sitten), toisaalta on ehkä ollut helpompi elää, en pidä auringosta jne.
        Mitä tulee mainittuun lääkkeeseen niitä kirjoitetaan myös muihin sairauksiin.
        Raha ja rikkaus ei tuo onnea mutta helpottaa elämistä. Kaipaan kuulla suomenkieltä .....

Muutan pois täältä 3 vuoden päästä.Ihanaa.

T. Nuori, korkeasti koulutettu nainen.

• käytöstapainen
        dsdfsrgrd65e kirjoitti:

Vaikka en ole suomalainen.

• niinpä niin
        Kainuussa kasvanut kirjoitti:

Savolaiset ja kainuulaiset ainakin ovat tosi puheliaita ja helposti tuntemattomillekin juttelevia ihmisiä. Lupsakoita. Aivan erilaisia kuin eteläsuomalaiset. Luultavasti myös lappalaiset ja pohjois-karjalaiset

Hmmmm

• täysin

totta

• Kainuussa kasvanut
        käytöstapainen kirjoitti:

Vaikka en ole suomalainen.

Siellä alkavat ihmiset jutella tuntemattomille ja ovat lupsakoita ja mukavia. Itse Kainuussa kasvanut, ja sama homma. Viimeiset 8 vuotta pirkanmaalla. Ja voin sanoa, kyllä tamperelaiset on jo sulkeutuneita ihmisiä. Eli älkää muuttako pois vaan muuttakaa pohjoisempaan Suomeen. Jo on ihmiset erilaisia!

• jhhbhjv
        Kainuussa kasvanut kirjoitti:

Siellä alkavat ihmiset jutella tuntemattomille ja ovat lupsakoita ja mukavia. Itse Kainuussa kasvanut, ja sama homma. Viimeiset 8 vuotta pirkanmaalla. Ja voin sanoa, kyllä tamperelaiset on jo sulkeutuneita ihmisiä. Eli älkää muuttako pois vaan muuttakaa pohjoisempaan Suomeen. Jo on ihmiset erilaisia!

että pohjois-suomalaiset ovat mukavempia- mutta siellä on vaan niin pirun kylmä.

• Jouzki897y
        jhhbhjv kirjoitti:

että pohjois-suomalaiset ovat mukavempia- mutta siellä on vaan niin pirun kylmä.

kuinkas sitten turpauuni pannaan kun suomesta häipyvät ulkomaille koulutetut nuoret aikuiset. Sittenpähän vasta tuleekin eläkepommi. Moni tuntemani tuleva asiantuntija eri aloilta on muuttamassa.

• suvatsevainen +
        Jouzki897y kirjoitti:

kuinkas sitten turpauuni pannaan kun suomesta häipyvät ulkomaille koulutetut nuoret aikuiset. Sittenpähän vasta tuleekin eläkepommi. Moni tuntemani tuleva asiantuntija eri aloilta on muuttamassa.

Eivätkä halua asua täällä junttilassa, missä jotkut eivät ymmärrä, että nyt kun on EU, niin erkultuuris ihmiset saa vapaasti matkustella ja asua, olla töissä missä halua.

• muuntunut
        dsdfsrgrd65e kirjoitti:

itsekkyydeksi, ahneudeksi ja toisten aliavioimiseksi sekä vieraskodeudeksi.

Me emme osaa olla enää ihtejämme ja siihen omaan tyytyväisiä kansalaisia.
        Maamme on kaikkia muita maita erilaisempi ja harvaan asuttu ja siitä on meille tullut ikuinen syrjäänvetäytyneisyys, mutta sen voisi ajatella rikkaudeksikin muiden maiden asukkaiden touhuavan ja riehuvan tempperamentin vastapainona.

Me ihannoimme aina sitä, mikä on vieraampaa ja unohdamme todellisuuden ja maamme erilaisuuden.
        Tavaksemme on tullut kuin pakkomielle ajatella, että muualla on mukamas paremmin asiat.
        Loppujen lopuksi näin ei kuitenkaan ole, kun todella tutustumme toisiin maihin huomaamme, että sielläkin on monenlaista epäkohtaa ja vaikeaa elämää.

Me olemme tottuneet matkustamaan ja olemaan vain määrätyissä lomaparatiiseissa ja paremmin oloin varustetuilla ulkomaan alueilla.
        Jos todella asuisimme maiden oikeissa olotiloissa huomaisimme kuinka mukavaa onkaan olla suomalainen ja suomalaisessa ympäristössä.
        Me olemme mielestäni vain niin kovin sinisilmäisiä vieraampia asioita ja ihmisiäkin miettiessämme.
        Kaikki kaikkialla ovat vain ihmisiä huolineen, harmeineen ja sairauksineen.

Itse olen onnellinen kotimaaha takaisin muuttanut, kun monet vuodet olen maailman erilaisia kolkkia kierrellyt.
        Täällä tiedän minne menen, mistä saan avun ja saan kaiken suomenkielellä helposti, kakistelematta.
        Vieraissa maissakin joutuu yksinoloiseksi ja syrjäiseksi jos itse ei ole joustava ja sen maan kielen täysin ymmärtävä.

• riittäähänmeitä
        dsdfsrgrd65e kirjoitti:

tervemenoa ei jää kukaan kaipaamaan

• jellona000

sinäkin olet suomalainen ja jutuistasi päätellen vielä sivistymätönkin. Että luotia päähän vaan?

• erwet
        jellona000 kirjoitti:

sinäkin olet suomalainen ja jutuistasi päätellen vielä sivistymätönkin. Että luotia päähän vaan?

Sinä ensin rakkaani heiii ;)

• Jellona000

No siellä ulkomailla kaikki oli jotenkin paremmin, niin mikä estää sinua muuttamasta sinne? Täällä Suomessa on yksi ongelma: te rutisijat, jotka jotenkin luulee olevansa muita parempia ja kulttuurillisesti rikkaampia jonkun ulkomaanmatkan jälkeen.

Minä ainakin olen ylpeä, ettei meidän kansa ole langennut tekopyhyyteen.

• er46treg

"Tavaksemme on tullut kuin pakkomielle ajatella, että muualla on mukamas paremmin asiat.
        Loppujen lopuksi näin ei kuitenkaan ole, kun todella tutustumme toisiin maihin huomaamme, että sielläkin on monenlaista epäkohtaa ja vaikeaa elämää."

Erm. Asun jo kymmenettä vuotta ulkomailla ja hyvin olen itegroitunut kulttuuriin , osaan kielen ja tavat ja pakko myöntää että elämä on parempaa täällä.Takaisin en tule vaikka maksettaisi.

• kulttuuriguru

...ihan pitemmäksikin aikaa, kyllä me oltais siuva ooteltu vaikka ens vuosille. Nyt sie hättäilit ja tulit liia aikasi, siks siun mieli vaa niin paha on. Mie oon ite ainaki kehittyny niin jukoliste, iha mieheksiki, osaan kerjätä ku romaanit ja vieroksun töitä ku somalit ja oon vaihtanu läskisoosin burritoriin. Ja säästän sitä hanavettä iha siullekkin juomalla vuan olutta. Eikä miult puutu yhteisöllisyyttäkä, lainaan aina naapuri pyörää ja ku oon nykyään nii hienovarainenkin, en tohdi aamusi sitä herätellä luppaa kyselemää, annan nukkuu siihe asti ku käyn sokeria lainaamassa ja ilmotan siin samalla. Taidettaki oon opiskellu iha ulkomaalaisittain, käyn heittää tageja sinne tänne iha jenkkilöije malliin ja on kuule hienoi. Mitä sie viel miult haluaisit ku puhun kieliiki joka kerta ku siitä sätkästä imasen, senki opetti iha ulkomaalaine ite että kyll tiel kotimuassa sitä sivistyssen kehtoo löytyy... siun tarvii vuan ettii miun kaltasii niin loppuu siultaki noi mielpahat sihhe tykkänään, Ja missäs sie viettäsit Joulua jos et tiäl kotona...?

• Sääliksi käy

Välinpitämättömiä, juoppoja, tyhmiä, laiskoja, väkivaltaisia, suvatsemattomia, kylmiä, epäsosiaalisia, kateellisia, vihanmielisiä, mielisairaita, rasisteja. 90%

• XTR2

Meidän ois lopetettava tää naurettava "kulttuuri" että opitaan miten olla läheisiltä ja sukulaisilta. Kaikkie pitäs vaa heittäytyä missä tahansa maassa ja olla enempi vaa oma ittensä, jos tekee mieli huutaa ni huutaa sitten..!! Muttaku ongelma on se että meidän yhteiskunta ei o hyväksyny ihmisiä omina itsenään koskaan, SEKSIKIN O VIELÄ TABU saatana. Ettei sitäkään voida näyttää tv.ssä kun öisin... Ja jos joku on vihanen kadulla ni heti kaikki kattoo että mikä ihme hullu... Ei se o hullua olla vihanen joskus!
      Suomalaiset o sellanen kansa mitä o helppo päättäjien kontrolloida, ku ei osata kunnolla hyökätä ja osottaa mieltä.. Joten kannustan, purkakaa agressionne! Ei kannata purkaa sitä väärään kohteeseen.

• XTR2

Ainiin, maahanmuuttajat on ollu suuri vaikuttaja tähän epäsosialisuuteen (fakta)
      Naiset tuntuu olevan hyvin kiinnostuneita niistä kun Suomalaiset miehet o kuulemma niin tylsiä.
      Miksi 80-luvulla ei o ollu mitää samanlaista ongelmaa, ulkomaalaset ON syypäitä tähän myös että aika monet on erakkoja kun ne ei löydä naisia mistää ja naiset käyttäytyy muutenki niin tylysti jossain suhteissa, käyttää miestä hyväkseen rahallisesti.

• kriittinenhavukka

taitaa olla perusesimerkki "syy on muissa" selityksestä:

"Ainiin, maahanmuuttajat on ollu suuri vaikuttaja tähän epäsosialisuuteen (fakta) "

siten vaan viitettä tutkimukseen, jossa tämä todistetaan faktaksi. Pitäisi löytyä, jos kyseessä ei ole "musta tuntuu" fakta...

Uskottavampaa olisi ollut sanoa syyksi sotakokemukset, jotka oli oikeasti syynä sotaveteraanien vaikenemiseen, joka tuntuu siirtyneen seuraaville polville. Kunnia sotaveteraaneille ja itsenäiselle Suomelle. Tuo ulkomaalaisten syyttely on naurettavaa.

MONET (ei siis kaikki) suomalaiset on kylmiä ja itsekkäitä. Epäonnistuminen Suomessa on häpeä, toisista huolehtiminen heikkous, kannaustavuudesta ja inhimillysyydestä ei tietoakaan. Sinällään Suomi on muuttunut kilpailuyhtesiskunnan mallimaaksi.

• Antero777

Olen suomalainen, asun (nykyään) suomessa, puhun suomea ... mutta en ole suomalainen.

Ensimmäisen ulkomaankeikan jälkeen kun tulin takaisin suomeen asumaan/elämään, en ollut kuin kolme kuukautta toisessa maassa/tapakulttuurissa mutta se aukaisi silmät kertalaakista ... mitä helvettiä, onko tämä totta ?

Ihmiset eivät puhu mitään, istutaan kuin tatit paikoillaan ja katsellaan havupuita.
      Tuttujen kesken keskitytään negatiivisten asioiden pähkäilyyn ja jeesusteluun (voi, voi), eikä asioille koskaan tehdä mitään.
      Vieraille ihmisille puhuminen (selvinpäin) on suomalaisille täysin ylivoimaista, epänormaalia.
      Hymyileviä ja iloisia ihmisiä ei juurikaan näe kuin viikonloppuisi kemikaalitokkurassa eli humalassa, aitoa elämäniloa ei täällä juurikaan näe (todella aitoa, näyteltyä silloin tällöin)
      Suomalaisia ohjaa menettämisen pelko, tosin eivät edes tiedä mitä ollaan menettämässä mutta varuillaan pitää olla ja aina ensimmäisenä pähkäilemässä mitä menettää jos jonkin uuden asian aloittaa.

Tuossa on joitakin asioita mitkä tuli heti ensimmäisinä mieleen kun ensimmäiseltä ristiretkeltä nuorena poikana takaisin suomeen tulin, ulkomailla asuminen todellakin avaa silmät ja turhat mielikuvat (pilvilinnat) katoaa savuna ilmaan.

Tottakai suomessa on hyvääkin (enhän täällä muuten olisi) mutta paikallinen tapakulttuuri ihmisten välillä on jotakin todella pöyristyttävää, ikäänkuin tähän maahan oltaisiin synnytty kärsimään mahdollisimman paljon ennen kuolemaansa, nauttimatta elämästä hetkeäkään.

Onneksi olen päivittäin työni puolesta yhteyksissä ulkomaalaisiin ihmisiin suurimman osan ajasta joten asun vain suomessa ja pidän tätä pesäpaikkana tällä hetkellä, tuttavapiiriini kuuluu erittäin paljon ulkomailta tulleita jotka myöskin työskentelevät/opiskelevat suomessa ja heidän kanssa vietän suurimman osan vapaa-aikaani.

Suomi on ihmiselle outo paikka, suomalaiselle loistava valinta.

• -.,-.,-.,-.

Tuntuu että asut "kodassa", tai muuten kirjoitat sekavia, minä en asu suomessa. Suomessa on eri alueita niinkuin kaikissa maissa.

• kulttuurigusu

Miks sie sitte tulit takas Suomeen kun tiesit mitä mököjä tiel assuu... oisitha sie voinu jäähä sinne vai äiteekö siul tuli nii kovasti ikävä että piti pilata miel ja lähtee tänne mehtäläisiä kahtoo. Oisitna pyytäny ne sinne niinku moni pyytää tänne... ois ollunna hyvä koko perheellä. Kyll miunkin mielestä kultuurivaihto on hyvästä, jossei oo vaan yksin mie joka sitä joutuu vaihtanee... ja hymyilin se minäki jos uskaltaisin kun illall yksin tuun junassa ja niitä kulttuurinvaihtajii on vaunussa useita kovaäänisinä. Ja ku meit on just opetettu ku vierait alko maaha tulla ettei saa tuijottaa nii piti oppii kääntää katse pois ja tuijottaa iha vaa maaha vaikkapa. Ja jos mie uskallan vaik junassa kattoo jottain henkillöö ja hymmyilemmään niin jos ei iholle meinaa tulla nii luulee ett alan ehottelee, kato varsinkin naiset on sellassii ja suap pelätä joutuuko syytteeseen ahistelusta ku on kattona ja hymyillänä. Ehkä näin pikkujuoluaikana pistää hymyillyttää... mutta kahtokee ihmiset tarkoi ettei oo poikaystävii liki. Ja miehille mie en ees tohi hymyillä ettei ala taas immeiset erota kirkosta. Siinä sie Antero oot oikeassa... kyllä me Suomalaiset ollaan ihmeellinen kansa, ja siit mie oonki ylpee, ku tietää ettei oo toista samanlaista. Vähä eri menoo ku Jenkkilöissä. Mut käy sie Antero siel toispuolell jokkee nii mie kahtelen sill aikaa meitin marjamehtii ja niit kauniit naisii jotka viel meit Suomalaisii miehii hyväksyy... kauaa meit ei enää ole ku ollaan näet katoavaista kansaa. Iha vaa mielenkiinnosta haluaisin kyssyy... minkä puun sie oot Jouluksi varannu, miulon ainaki kuusi, ku en oikein oo niihin palmuihinka tottunu. Hyvä Joulut sulle Antero kuitekin, vaikk sattuisitki just sillo matkustelloo!

• Antero777
        kulttuurigusu kirjoitti:

Miks sie sitte tulit takas Suomeen kun tiesit mitä mököjä tiel assuu... oisitha sie voinu jäähä sinne vai äiteekö siul tuli nii kovasti ikävä että piti pilata miel ja lähtee tänne mehtäläisiä kahtoo. Oisitna pyytäny ne sinne niinku moni pyytää tänne... ois ollunna hyvä koko perheellä. Kyll miunkin mielestä kultuurivaihto on hyvästä, jossei oo vaan yksin mie joka sitä joutuu vaihtanee... ja hymyilin se minäki jos uskaltaisin kun illall yksin tuun junassa ja niitä kulttuurinvaihtajii on vaunussa useita kovaäänisinä. Ja ku meit on just opetettu ku vierait alko maaha tulla ettei saa tuijottaa nii piti oppii kääntää katse pois ja tuijottaa iha vaa maaha vaikkapa. Ja jos mie uskallan vaik junassa kattoo jottain henkillöö ja hymmyilemmään niin jos ei iholle meinaa tulla nii luulee ett alan ehottelee, kato varsinkin naiset on sellassii ja suap pelätä joutuuko syytteeseen ahistelusta ku on kattona ja hymyillänä. Ehkä näin pikkujuoluaikana pistää hymyillyttää... mutta kahtokee ihmiset tarkoi ettei oo poikaystävii liki. Ja miehille mie en ees tohi hymyillä ettei ala taas immeiset erota kirkosta. Siinä sie Antero oot oikeassa... kyllä me Suomalaiset ollaan ihmeellinen kansa, ja siit mie oonki ylpee, ku tietää ettei oo toista samanlaista. Vähä eri menoo ku Jenkkilöissä. Mut käy sie Antero siel toispuolell jokkee nii mie kahtelen sill aikaa meitin marjamehtii ja niit kauniit naisii jotka viel meit Suomalaisii miehii hyväksyy... kauaa meit ei enää ole ku ollaan näet katoavaista kansaa. Iha vaa mielenkiinnosta haluaisin kyssyy... minkä puun sie oot Jouluksi varannu, miulon ainaki kuusi, ku en oikein oo niihin palmuihinka tottunu. Hyvä Joulut sulle Antero kuitekin, vaikk sattuisitki just sillo matkustelloo!

Kiitos hyvän joulun toivotuksista ja myös samaa teille toivotan.

Menttaliteettinä on että pidetään ne puut siellä missä niitten paikka on, metsässä.
        Logiikkani vastaista on kanniskella puita sisätiloihin, takkatulen ääressä en siis iltojani istuskele.

• Outside of the box!

Kaikesta voi repiä jotain negatiivista, sehän on helppoa. Jospa yrittäisit sen sijaan löytää jotain positiivista! Tämän perusteella taidat itse kuulua haukkumaasi ryhmään ;)

• Vanha äiti

Suomen naiset ovat kasvaneet kovissa oloissa.Ovat ahkeria,tunnollisia,kotinsa hoitavia,perheen eteen tekevät ja uhraavat elämänsä..Erittäin fiksuja.
      Sinä joka halveksit suomen naisia,et ole itse nähnyt elämää,jota tekevät suomessa naiset.Naiset ovat täällä yhteiskunnan koossa pitävä voima monesti.Naiset hoitavat,kodin,lapset ,monesti myös pakotettu tienaamaan kodin ulkopuolella,että tässä kalliissa maassa selviää rehellisin keinoin.
      Katsoppa peileen ,ennenkuin tulet yleisesti halveksimaan maasi naisia.Samalla haukut myös itsesi ja sinunkin sukuasi.Mietippä sitä.
      Suomen nainen ei jouda istumaan peilin edessä ja koristamaan vain itseään,kuin tekevät monet itänaapurimme naiset tai muiden etelänmaiden naiset,jotka ovat oppineet olemaan miehelle vain sexi objektina.
      SUOMI NAINEN TEKEE TÖITÄ,VAIKKA PAKKASET PAUKKUU JA ELÄMÄ ON KOVAA TÄÄLLÄ POHJOLASSA.

ps..tietysti poikkeuksia löytyy, joka kulttuurissa

Hyvää rauhaisaa joulunodotusta kaikille.

• Juha Aro

siihen ei enään tarvi lisätä... hyvä Suomalainen Nainen joka kaiken kiireen keskellä jaksaa myös olla hyvä äiti ja rakastava aviopuoliso. Kiitokset heille!

• LANTUSSA
        Juha Aro kirjoitti:

siihen ei enään tarvi lisätä... hyvä Suomalainen Nainen joka kaiken kiireen keskellä jaksaa myös olla hyvä äiti ja rakastava aviopuoliso. Kiitokset heille!

Hanavesi on täynnä sontaa,suomeksi myrkkyjä!!!!

• että sellainen .....

Kapakkoissa ne suurin osaa istuskele. Eivät osaa ommella, kutoa, tehdä ruoka, kasvata lapsia. Lapset otetaan pois kun vanhemmat eivät välittä....

• tosissaan..

Joka maassa, Italia, Ranska, Saksa, Kreikka jne, jne naiset ovat naisellisia,tyylikkäitä ja käytöstapaisi. PAITSI SUOMESSA.
        Täällä naiset ovat jätkämäisiä, kiroileviä, väkivaltaisia juoppoja. 80%

• valtion sopeuttaja
    • Älä ressaa elämällä

Näistä kirjoituksista näkee sen millaisia moraalin vartijoita ihmiset ovat.Ainahan sitä kaikenlaisia kokemattomia ja lapsellisia ihmisiä on ollut ja tulee olemaan.Miksi elämästä pitää tehdä niin helvetin vakavaa,että pitää tulla kehumaan elämän kokemuksella? Minä ainakin vähät välitän moraalista,kun lakien mukaanhan tässä pitää elää.Osta pullo viinaa ja relaa vähän!!

• päivittäin

Suomalaiset eivät osaa vaan otta vastaan negatiivisia asioita. Sitten ruvetaan heti haukkumaan. Sen näkee myös päivittäin. Jos tule sanaharkka, väärinkäsittystä, ymmärrystä, niin heti turpiin, tai puukko heilu.

• vertailee

muihin maihin ja havaitsee kuinka paskoja ne ovat, niin suomi onkin ihan hyvä maa.

Tietenkin korjattavaakin on. Kun suomesta saataisiin poistettua kaikenlaiset suomalaisvastaiset kusipäät, niin se auttaisikin jo paljon.

• kansainvälinen juu

Onpas asenne. Haahaaa
        Ylensä maailmalla matkustellut, asunut suomalaiset ovat avarakatseisia, kansainvälisiä, suvatsevaisia, ulospäin suuntautuneita ja ennakkoluulottomia, eikä sellaisia tynnyreissä kasvanut juntti kun sinä.
        Sinulle suosittelen katsoa peiliin.

• teytey
        kansainvälinen juu kirjoitti:

Onpas asenne. Haahaaa
        Ylensä maailmalla matkustellut, asunut suomalaiset ovat avarakatseisia, kansainvälisiä, suvatsevaisia, ulospäin suuntautuneita ja ennakkoluulottomia, eikä sellaisia tynnyreissä kasvanut juntti kun sinä.
        Sinulle suosittelen katsoa peiliin.

"Suomen nainen ei jouda istumaan peilin edessä ja koristamaan vain itseään,kuin tekevät monet itänaapurimme naiset tai muiden etelänmaiden naiset,jotka ovat oppineet olemaan miehelle vain sexi objektina. "

Tietääkseni naisellisuus ja itsestään huolehtiminen ei tee naisesta objektia tai vähä-älyistä. Ei myöskään naisellinen, kaunis käytös.Enemmänkin se että jos nainen käyttäytyy kuin törkeä, krapulainen rekka-kuski tekee hänet huonoksi.Ihmetyttää tämä kateellinen itänaapurin naisten muiden kateellinen panettelu ja huorittelu.
        Suomalainen nainen saisi nyt mennä itseensä

• mies joka muutti
        teytey kirjoitti:

"Suomen nainen ei jouda istumaan peilin edessä ja koristamaan vain itseään,kuin tekevät monet itänaapurimme naiset tai muiden etelänmaiden naiset,jotka ovat oppineet olemaan miehelle vain sexi objektina. "

Tietääkseni naisellisuus ja itsestään huolehtiminen ei tee naisesta objektia tai vähä-älyistä. Ei myöskään naisellinen, kaunis käytös.Enemmänkin se että jos nainen käyttäytyy kuin törkeä, krapulainen rekka-kuski tekee hänet huonoksi.Ihmetyttää tämä kateellinen itänaapurin naisten muiden kateellinen panettelu ja huorittelu.
        Suomalainen nainen saisi nyt mennä itseensä

Ailhainen kielenkäyttö on alhaista kielenkäyttöä ja sitä ei pidä sivistyneen ihmisen suvaita. Näin minulle on kotona opetettu? Entäs sinulle? Tietenkin käytöstavat voivat olla epämuodikkaita nykyään.

Tunnen Suomen ja suomalaisuuden...paremmin kuin koskaan olisin halunnutkaan. Ei. en ole pienen kylän kasvatti joka pääsi hupsista hei ulkomaille. Äitini on ulkomaalainen, kotoisin eräästä Keski-Euroopan maasta joten tunnen molemmat kulttuurit ERITTÄIN hyvin. Historian olen lukenut ja uskallanpa jopa väittää että tiedän asiat paremmin kuin sinä, pojankloppi =) Sitä sinun ei tarvitse minulle opettaa.

Ylimääräisiä ihailuja ja palvomisia en harrasta, ei näe siinä mitään itua. Olen jo vähän päälle 50 mies ja elämän koulu on ollut kova. Minulla on suomalaisia ystäviä, suurimmasta osasta olen joutunut luopumaan kateuden, ikeilyn ja pahansuopuuden sekä RASISMIN takia. Vain pari nuoruudenystävää ovat jääneet. Tämän sanon ihan objektiivisesti, sillä olen elämäni aikana huomannut että on ikävä kyllä olemassa ihmiset ja suomalaiset (näin raa'asti yleistäen) en halua nyt loukata mutta huomannut olen että asia on näin. mistä lie johtuu... Ei en ole murjottaja. Tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa =) Varsinkin nykyisessä kotimaassani.

Jos viihdyt Suomessa niin hyvä juttu. Minä en viihtynyt koska käytöstapojen puute ja "asioiden suoraan sanominen" niiden kustannuksella ei vaan kuulu tapoihini. Ihmisten pitäisi oppia kunnioittamaan toisiaan enemmän siellä päin. Olla läsnä.

• Äijä Suomesta!
        mies joka muutti kirjoitti:

"Tunnen Suomen ja suomalaisuuden...paremmin kuin koskaan olisin halunnutkaan. Ei. en ole pienen kylän kasvatti joka pääsi hupsista hei ulkomaille. Äitini on ulkomaalainen, kotoisin eräästä Keski-Euroopan maasta joten tunnen molemmat kulttuurit ERITTÄIN hyvin. Historian olen lukenut ja uskallanpa jopa väittää että tiedän asiat paremmin kuin sinä, pojankloppi =) Sitä sinun ei tarvitse minulle opettaa.
        Sanotaan nyt näin että Yllättyisit jos tietäisit mitä teen työkseni... "

Tunnuitkin hieman tutulta... työstäsi en yllättynyt kun siellä Aleksanterinkadulla seisoskelit, tosin silloin ei tainnut olla sinulle hyvä päivä, ja satoi vettäkin pahasti. Sääliksi kävi sinua, mutta en voinut kyytiinkään sinua ottaa vaikka halvalta näytitkin, kun en ole miehiinpäin...! Teehän työsi hyvin ja saatat edetä urallasi. Apteekista saat hyvät rasvat ja käyhän säännöllisesti AIDS-testissä. Uskon että muutit juuri työsi takia... hompperoilla kun on ruotsissa paremmat mahdollisuudet. Ja vaikken paljon ole matkustellutkaan, olen ymmärtänyt että Ranskassa ei ole niin väliä kumppanin sukupuolella, lieneenkö sinun lomapaikkasi!

• asiallinenFINSKA

Kyllä tässä on takana monesti ihan se Suomalaisten heikko itsetunto. Tuo on todella ikävä kuulla sinun tapahtumistasi, koska vastaava hylkäämistä on itselläkin ollut mutta ei rasismin takia. Mutta se että pidän suomea kotinani, ei tarkoita että viihtysin sataprosenttisesti, olen sanonut että sukupolvien väliset erot ovat valtavat ja taakat muuttavat vain muotoaan. Tiedät kai sanonnan isältä pojalle? Isän jos on kovia kokenut alkoholisti, niin luuletko että pojalle se on yhtään helpompaa näin feminismin aikana?

Olen kloppi (20-v) Sekin on totta, mutta kuten sanoin ei ole mitään kulttuureita vastaan mitään ja silti hyväksyn kansallisuuteni. Ymmärrätkö pointin? Asia on käännetty sillein, että jos haluaa ihailla muita kulttuureita pitää täysin unohtaa oma ja haistattaa mahdollisimman paljon kansaa myöten?
        Kuten olen sanonut täällä on paljon änkyröitä, mutta jostain syystä tulen aina toimeen ja uskon tietäväni syyn. Olen suoraanpuhuva, empaattinen ja asiallinen ja oikeudenmukainen. On minussa omat huonot piirteeni, mutta nuo ensimmäiset mainittua ovat ihan koko sukuni ja vanhempien ansioista.

Ja Suomi on minulle KOTI! En tietenkään tykkää sen kaikista ihmisistä, mutta kyllä se on että kansaa on kyykytetty monella tavalla viimeisen 20-vuoden aikana, että se on ollut monille todella muutoksen aikaa ja se on lisännyt katkeruutta ja monia muita negatiivisia asioita. Esille pääsevät, kuten jo mainitsinkin, paskantärkeät maailmanpelastajat jotka nostavat populismillaan Suomivihaa vaikka asiat eivät ole noinkaan mustavalkoisia.
        Kansa on kahtia jakautunut tällä hetkellä ja uskallan sanoa näin raa'asti yleistäen että se on todella monen paskantärkeän pätemisen aiheuttama tulos ja ihmisistä on tullut paskantärkeitä tai pilvilinnoissa eläviä. asioista ei haluta puhua oikeilla nimillä saati ollenkaan
        Itse toivon tälle kansalle aina hyvää, tapahtui sille mitä tahansa! Ja minulla on vastaavia tilanteita, mutta vain siksi että olen nuori joka pitää sanoistaan kiinni ja on selkärankaa toimia vielä oikeudenmukaisesti!
        En ala tässä mainitsemaan kaikkea uskomattomia sontamääriä, mitä itsekkin olen kokenut tämän valtiovallan takia, mutta en ole katkera. Vihainen mutta en katkera, koska uskon kyllä aina parempaan! Ja se edellyttää unelmia ja tahtoa.

Suomen yksi suuri ongelma on, että sen ongelmia ei tuoda neutraalissa valossa esille, vaan yleensä niistä puhuessa halutaan syyllistää kantaväestöä sokeasti, olla niin asiantuntevia kantaväestöä kohtaan mediassa vaikka ei aina niitä itse ongelmia tuoda esille.
        olen valmis lyömään pääni pantiksi, että joka kerta kun olen jutellut "maailmaatunteva suomalaisälykön" kanssa maahanmuutto asioista tai Suomalaisista yleensä, niin siinä heijastuu aina sokea viha omiinsa ja tiettyjen korttien vetely ja sokea huutaminen, vaikka itse olisinkin kyennyt perustelemaan mielipiteeni täysin selkeästi ja rakentavasti.

Eli suurin ongelma Suomalaisille on Suomalaisuuden itsessään ja se että et voi kehua kansaasi ollaksesi rasisti ja saati kehua muita ilman että haukut Suomalaisia.
        Heikko itsetunto vaivaa täällä olevia ihmisiä. Itse en jaksa erikseen vittuuntua täällä oleviin ihmisiin, mutta byrot ovat yksi paskantärkeä asia täällä, mikä kyllä varmasti polkee monista mehut.

• ...Topias

Taidat olla aika nuori vielä ? Jotain on jäänyt huomaamatta. Minä olen asunut monessakin maassa ja teen koko ajan työtä kansainvälisessä yhteisössä jossa on ihmisiä monesta maasta. Suomalaisille tyypillisissä luonteenpiirteissä ei ole mitään hävettävää. Päin vastoin. Suomalainen on hyvin rehellinen, suora, vastuuntuntoinen, luotettava ja lojaali. Tietenkin myös suomessa on ihmisiä jotka eivät ole niin fiksuja mutta niin on joka paikassa. Ollaanhan me vähän sulkeutuneita ja hiljaisia verrattuna esim italialaisiin tai amerikkailaisiin mutta se ei ole pelkästään huono asia. Kyllä suomalainenkin seurustelee sitten kun on tutustuttu.

• mies joka muutti

olen näköjään sitten tutustunut vain negatiivisiin suomalaissiin siellä asuessani vai mistäköhän johtuu? Niin törkeään käytökseen on sitä tullut törmättyä että paikalliset haukkovat henkeään kun kerron...

Suora? Kyllä, tahdittomuuteen asti.
        Rehellinen? ei niinkään, valikoivasti.
        Vastuuntuntoinen? hmm, kyllä.orjamentaliteettia?
        Luotettava? no hyvät ystäväni
        Lojaali? hyvät ystäväni...

Kyllä sitä vanhemmalla iällä ajattelee että voi hirveä mitä on tullut koettua...

• Fille#

olen näköjään sitten tutustunut vain negatiivisiin suomalaissiin siellä asuessani vai mistäköhän johtuu? Niin törkeään käytökseen on sitä tullut törmättyä että paikalliset haukkovat henkeään kun kerron...

Suora? Kyllä, tahdittomuuteen asti.
        Rehellinen? ei niinkään, valikoivasti.
        Vastuuntuntoinen? hmm, kyllä.orjamentaliteettia?
        Luotettava? no hyvät ystäväni
        Lojaali? hyvät ystäväni...

Kyllä sitä vanhemmalla iällä ajattelee että voi hirveä mitä on tullut koettua...

Olen ranskalainen, Suomessa 10-vuotiaasata asunut nyt 22v. nainen.Takaisin Ranskaan muutin ollessani 19. Isän työn perässä tänne muutimme.
        Puhun kokemuksesta.

Ala-asteella olo oli hirveää! En ole eläissäni ollut niin syrjitty, halveksuttu ja kiusattu, henkistä fyysistä kiusantekoa, väkivaltaa! Olin ystävällinen, hymyilin kaikille, mutta riitti kun saivat tietää kansalaisuuteni niin oli piru irti. En tänä päivänäkään ymmärrä mikä oli vikana? Puhuin vähän suomea jo muuttaessamme, halusin sopeutua, saada kavereita... Nuo muistot ovat mielessäni yhä. Nyt puhun hyvää suomen kieltä mutta harmittaa sillä syrjintä, jota harrastivat niin AIKUISET kuin LAPSET ovat vieneet maun koko kielen käyttämisestä. Rehellisesti sanottuna tällaiseen xeniphobiaan en ole missään muuala törmännyt.

Tuntuu että suomalainen on hyvin ilkeä ja pahansuopa.. Tunsin itseni ihan muukalaiseksi joukossanne. Ei HYMYÄ ei KIITOSTA ei mitään ILOA eikä KOSKETUSTA. Mikä teitä vaivaa?

Minulla oli vain 3 hyvää suomal ystävää, muut syrjivät. Missä vika? En halunnut kenellekkään pahaa.

Kyllä Ranskassakin on koulukiusaamista ja tylyjä ihmisiä, mutta tällaiseen ilmiöön en törmää. Vanhempanikaan eivät olleet uskoa mitä tapahtui.

• Heipä heiiii
        Fille# kirjoitti:

Olen ranskalainen, Suomessa 10-vuotiaasata asunut nyt 22v. nainen.Takaisin Ranskaan muutin ollessani 19. Isän työn perässä tänne muutimme.
        Puhun kokemuksesta.

Ala-asteella olo oli hirveää! En ole eläissäni ollut niin syrjitty, halveksuttu ja kiusattu, henkistä fyysistä kiusantekoa, väkivaltaa! Olin ystävällinen, hymyilin kaikille, mutta riitti kun saivat tietää kansalaisuuteni niin oli piru irti. En tänä päivänäkään ymmärrä mikä oli vikana? Puhuin vähän suomea jo muuttaessamme, halusin sopeutua, saada kavereita... Nuo muistot ovat mielessäni yhä. Nyt puhun hyvää suomen kieltä mutta harmittaa sillä syrjintä, jota harrastivat niin AIKUISET kuin LAPSET ovat vieneet maun koko kielen käyttämisestä. Rehellisesti sanottuna tällaiseen xeniphobiaan en ole missään muuala törmännyt.

Tuntuu että suomalainen on hyvin ilkeä ja pahansuopa.. Tunsin itseni ihan muukalaiseksi joukossanne. Ei HYMYÄ ei KIITOSTA ei mitään ILOA eikä KOSKETUSTA. Mikä teitä vaivaa?

Minulla oli vain 3 hyvää suomal ystävää, muut syrjivät. Missä vika? En halunnut kenellekkään pahaa.

Kyllä Ranskassakin on koulukiusaamista ja tylyjä ihmisiä, mutta tällaiseen ilmiöön en törmää. Vanhempanikaan eivät olleet uskoa mitä tapahtui.

Poliisi ja virkavaltakin ovat mitä ovat, täysin lahjottavissa ja usein korruption vallassa (kuten poliittinen järjestelmäkin, ei kunnon oikeistoa tai vasemmistoa, presidentti marionetti). "

Esim. eräs ystäväni oli raiskattu,raiskaaja poliisi. fyys. todisteista ja silminnäk. huolimatta, kollegat kielsivät asian koska olivat ystäviä keskenään. Samat poliisit raiskaavat yhä tyttöjä.

Raiskausjuttuja riittää....voisin jatkaa loputtomiin.

Veljeni luo murtauduttiin, ikkuna säpäleinä. Poliisi suojeli rikollista. Poliisin sana laki, mitään ei tapahtunut.

Autoni varastettiin. Rikolliselle ei tuomiota, oli korkeamman virkamiehen nuorin vesa (eräs poliitikko). Isi maksoi syyttömyyden.

Naisystäväni lasta uhataan illalla raiskauksella. Soittaa äidilleen, äiti poliisille. Poliisi "Painukaa vittuun meil onb parempaa tekemistä".

Poliisi pahoinpitelee serkkuni kadulla koska oli ajanut ylinopeutta. "Viihdettä pojille"

Ystävättäreni joutuu poikaystävänsä pahoinpitelemäksi. Poliisi ei suostu saapumaan paikalle. Kun saapuu toteaa ettei ongelmaa ole (ystävättäreni silmä mustana ja käsi väännettynä nurkassa) ja kappas poikaystävän vanhempi veli poliisivoimissa. Ei rikosta siis.

Pimeää touhua.

En kaipaa, kaipaan politiikka jossa voi vaikuttaa asioihin, joka vie yhteiskuntaa eteenpäin, muutoksia, halua muuttua, kansallistunnetta, sitä että ihmiset uskaltaisivat nousta barrikadille ja VAATIA OIKEUKSIAAN! Niin että ei pyöriteltäisi peukaloita ja vaan nostettaisi veroja vaan tehtäisiin asioille jotain. KANSALLA pitäisi olla valta, VAATIKAAMME sitä!
        ääriliikkeet eivät koskaan ole hyvästä =)

Kyllä se itäänpäin kumartaa muutenkin kuin vellin takia, jos Putin joku päivä haluaisi pommittaa Suomen maan tasalle Suomi ei sille voisi mitään . Puolustusvoimatkin ovat täysin lummetta. KENELLÄ ON YDINVOIMA?

Kokemusta on heillä kertybyt mm. Ranskassa ja Espanjassa ja (ylläripylläri) Saksassa.
        Työni takia tunnen monia kirurgeja joita olen suositellut ystävilleni jotka ovat päässeet "nauttimaan" suom. terveydenhullosta. Esim. eräs ystäväni leikkautti ranteensa murtuman takia, suom. lääk leikkasi nyt käden nivelside irrallaan, sormet ei toimi. hoitovirhe siis. suom.lääk " LEIKKAUS ONNISTUI TÄYDELLISESTI"
        Toinen ystävä, umpisuoli pamahti. kuoli sydämmen pysähdykseen kun lääkärit pähkäilivät "mikä mahtaa tyttöä vaivata?"

Toinen ystävä, jalka leikattu, hoitovirheen vuoksi ei voinut kävellä. Meni Ranskaan, nyt kävelee.

Mummoni kuoli hoitovirheen vuoksi.
        isoisäni kuoli hoitovirheen vuoksio. aivoverenvuoto lääkäri määräsi kotiin, antoi buranaa

Serkkutyttö, aivotärähdys, verenvuoto.Kotiin vaan nukkumaan.

Ystävä, kuolio sormessa hoitovirheen vuoksi...

listaa voin jatkaa loputtomiin. Haluatko että jatkan?

Ks. ylös. Ei ole mistään penisproteeseista kyse senkin puputin =)

Ja terveydenhuolto täysin pohjalukemissa? Liioittelu on joskus kivaa, mutta en minäkään siitä niin paljoa nautintoa saa, että jaksaisin puolen liuskan valitusvirttä sillä täyttää.

Ks. ylös.

Ehkä näin. mutta muuaalla eri tyyli ja ihmiset -APUA- uskaltavat hymyillä =)

Kyllä täällä ollaan mm. helvetin tylsiä ja rasisteja, mutta jännä juttu, kun kuitenkin hyvin monet ulkomaalaiset kehuvat suomea rauhalliseksi maaksi jossa ei normaalisti tarvitse pelätä liikkumista pimeälläkään.

Tunnen myös monia ulkomaalaisia. Suomalaisille kehuvat, minulle kertovat että haluavat pois ja äkkiä.

• Ihmettelijä BÄÄ
        Heipä heiiii kirjoitti:

Poliisi ja virkavaltakin ovat mitä ovat, täysin lahjottavissa ja usein korruption vallassa (kuten poliittinen järjestelmäkin, ei kunnon oikeistoa tai vasemmistoa, presidentti marionetti). "

Esim. eräs ystäväni oli raiskattu,raiskaaja poliisi. fyys. todisteista ja silminnäk. huolimatta, kollegat kielsivät asian koska olivat ystäviä keskenään. Samat poliisit raiskaavat yhä tyttöjä.

Raiskausjuttuja riittää....voisin jatkaa loputtomiin.

Veljeni luo murtauduttiin, ikkuna säpäleinä. Poliisi suojeli rikollista. Poliisin sana laki, mitään ei tapahtunut.

Autoni varastettiin. Rikolliselle ei tuomiota, oli korkeamman virkamiehen nuorin vesa (eräs poliitikko). Isi maksoi syyttömyyden.

Naisystäväni lasta uhataan illalla raiskauksella. Soittaa äidilleen, äiti poliisille. Poliisi "Painukaa vittuun meil onb parempaa tekemistä".

Poliisi pahoinpitelee serkkuni kadulla koska oli ajanut ylinopeutta. "Viihdettä pojille"

Ystävättäreni joutuu poikaystävänsä pahoinpitelemäksi. Poliisi ei suostu saapumaan paikalle. Kun saapuu toteaa ettei ongelmaa ole (ystävättäreni silmä mustana ja käsi väännettynä nurkassa) ja kappas poikaystävän vanhempi veli poliisivoimissa. Ei rikosta siis.

Pimeää touhua.

En kaipaa, kaipaan politiikka jossa voi vaikuttaa asioihin, joka vie yhteiskuntaa eteenpäin, muutoksia, halua muuttua, kansallistunnetta, sitä että ihmiset uskaltaisivat nousta barrikadille ja VAATIA OIKEUKSIAAN! Niin että ei pyöriteltäisi peukaloita ja vaan nostettaisi veroja vaan tehtäisiin asioille jotain. KANSALLA pitäisi olla valta, VAATIKAAMME sitä!
        ääriliikkeet eivät koskaan ole hyvästä =)

Kyllä se itäänpäin kumartaa muutenkin kuin vellin takia, jos Putin joku päivä haluaisi pommittaa Suomen maan tasalle Suomi ei sille voisi mitään . Puolustusvoimatkin ovat täysin lummetta. KENELLÄ ON YDINVOIMA?

Kokemusta on heillä kertybyt mm. Ranskassa ja Espanjassa ja (ylläripylläri) Saksassa.
        Työni takia tunnen monia kirurgeja joita olen suositellut ystävilleni jotka ovat päässeet "nauttimaan" suom. terveydenhullosta. Esim. eräs ystäväni leikkautti ranteensa murtuman takia, suom. lääk leikkasi nyt käden nivelside irrallaan, sormet ei toimi. hoitovirhe siis. suom.lääk " LEIKKAUS ONNISTUI TÄYDELLISESTI"
        Toinen ystävä, umpisuoli pamahti. kuoli sydämmen pysähdykseen kun lääkärit pähkäilivät "mikä mahtaa tyttöä vaivata?"

Toinen ystävä, jalka leikattu, hoitovirheen vuoksi ei voinut kävellä. Meni Ranskaan, nyt kävelee.

Mummoni kuoli hoitovirheen vuoksi.
        isoisäni kuoli hoitovirheen vuoksio. aivoverenvuoto lääkäri määräsi kotiin, antoi buranaa

Serkkutyttö, aivotärähdys, verenvuoto.Kotiin vaan nukkumaan.

Ystävä, kuolio sormessa hoitovirheen vuoksi...

listaa voin jatkaa loputtomiin. Haluatko että jatkan?

Ks. ylös. Ei ole mistään penisproteeseista kyse senkin puputin =)

Ja terveydenhuolto täysin pohjalukemissa? Liioittelu on joskus kivaa, mutta en minäkään siitä niin paljoa nautintoa saa, että jaksaisin puolen liuskan valitusvirttä sillä täyttää.

Ks. ylös.

Ehkä näin. mutta muuaalla eri tyyli ja ihmiset -APUA- uskaltavat hymyillä =)

Kyllä täällä ollaan mm. helvetin tylsiä ja rasisteja, mutta jännä juttu, kun kuitenkin hyvin monet ulkomaalaiset kehuvat suomea rauhalliseksi maaksi jossa ei normaalisti tarvitse pelätä liikkumista pimeälläkään.

Tunnen myös monia ulkomaalaisia. Suomalaisille kehuvat, minulle kertovat että haluavat pois ja äkkiä.

"En kaipaa, kaipaan politiikka jossa voi vaikuttaa asioihin, joka vie yhteiskuntaa eteenpäin, muutoksia, halua muuttua, kansallistunnetta, sitä että ihmiset uskaltaisivat nousta barrikadille ja VAATIA OIKEUKSIAAN! Niin että ei pyöriteltäisi peukaloita ja vaan nostettaisi veroja vaan tehtäisiin asioille jotain. KANSALLA pitäisi olla valta, VAATIKAAMME sitä! "

Suomalainen lammasmenttaliteetti, se on totta , mihinkään ei halut/uskalleta puuttua. Liekö orjuus ja historiallinen pompottelu kahden suurvallan välillä syypää asiaa? Totta etteivät ihmiset uskalla kertoa mielipiteitään, puolustaa oikeuksiaan kuin muualla ja tämä heijastuu politiikkaan...

• mies joka muutti
        Ihmettelijä BÄÄ kirjoitti:

"En kaipaa, kaipaan politiikka jossa voi vaikuttaa asioihin, joka vie yhteiskuntaa eteenpäin, muutoksia, halua muuttua, kansallistunnetta, sitä että ihmiset uskaltaisivat nousta barrikadille ja VAATIA OIKEUKSIAAN! Niin että ei pyöriteltäisi peukaloita ja vaan nostettaisi veroja vaan tehtäisiin asioille jotain. KANSALLA pitäisi olla valta, VAATIKAAMME sitä! "

Suomalainen lammasmenttaliteetti, se on totta , mihinkään ei halut/uskalleta puuttua. Liekö orjuus ja historiallinen pompottelu kahden suurvallan välillä syypää asiaa? Totta etteivät ihmiset uskalla kertoa mielipiteitään, puolustaa oikeuksiaan kuin muualla ja tämä heijastuu politiikkaan...

"Tunnuitkin hieman tutulta... työstäsi en yllättynyt kun siellä Aleksanterinkadulla seisoskelit, tosin silloin ei tainnut olla sinulle hyvä päivä, ja satoi vettäkin pahasti. Sääliksi kävi sinua, mutta en voinut kyytiinkään sinua ottaa vaikka halvalta näytitkin, kun en ole miehiinpäin...! Teehän työsi hyvin ja saatat edetä urallasi. Apteekista saat hyvät rasvat ja käyhän säännöllisesti AIDS-testissä. Uskon että muutit juuri työsi takia... hompperoilla kun on ruotsissa paremmat mahdollisuudet. Ja vaikken paljon ole matkustellutkaan, olen ymmärtänyt että Ranskassa ei ole niin väliä kumppanin sukupuolella, lieneenkö sinun lomapaikkasi! "

Haha, minusta tuntuu että minulla ei ole asiaan enää mitään lisättävää, sillä kommenttisi kertoo aika tyhjentävästi kaiken persoonastasi ja päästäsi ja sen sisällöstä tai sisällöttömyydestä. Tämä on jotain niin suomalaista. Katson ja ihailen =) ja odotan innolla seuraavaa ah niin suomalaista ja sivistynyttä kommenttiasi =)

Ei, en "lomaile" Ranskassa. Mutta sielläkin "lomailen" mielummin kuin Suomessa ;)

Kyllä te lapset olette ihania. Kun suututte kihisette kuin kissimirrit ;))

Jatka ihmeessä että luonteesi valo häikäisee muutkin.

• Tyttöööh765

"Tunnuitkin hieman tutulta... työstäsi en yllättynyt kun siellä Aleksanterinkadulla seisoskelit, tosin silloin ei tainnut olla sinulle hyvä päivä, ja satoi vettäkin pahasti. Sääliksi kävi sinua, mutta en voinut kyytiinkään sinua ottaa vaikka halvalta näytitkin, kun en ole miehiinpäin...! Teehän työsi hyvin ja saatat edetä urallasi. Apteekista saat hyvät rasvat ja käyhän säännöllisesti AIDS-testissä. Uskon että muutit juuri työsi takia... hompperoilla kun on ruotsissa paremmat mahdollisuudet. Ja vaikken paljon ole matkustellutkaan, olen ymmärtänyt että Ranskassa ei ole niin väliä kumppanin sukupuolella, lieneenkö sinun lomapaikkasi! "

Haha, minusta tuntuu että minulla ei ole asiaan enää mitään lisättävää, sillä kommenttisi kertoo aika tyhjentävästi kaiken persoonastasi ja päästäsi ja sen sisällöstä tai sisällöttömyydestä. Tämä on jotain niin suomalaista. Katson ja ihailen =) ja odotan innolla seuraavaa ah niin suomalaista ja sivistynyttä kommenttiasi =)

Ei, en "lomaile" Ranskassa. Mutta sielläkin "lomailen" mielummin kuin Suomessa ;)

Kyllä te lapset olette ihania. Kun suututte kihisette kuin kissimirrit ;))

Jatka ihmeessä että luonteesi valo häikäisee muutkin.

sen huomaa että turvaudutaan alatyyliin kun argumentit loppuvat... niin suloista ja jotenkin....

hmmm

miten sen nyt sanoisi...

fin....SUOMALAISTA.

:DD

• Nuorehko mummeli
        Tyttöööh765 kirjoitti:

sen huomaa että turvaudutaan alatyyliin kun argumentit loppuvat... niin suloista ja jotenkin....

hmmm

miten sen nyt sanoisi...

fin....SUOMALAISTA.

:DD

kritiikkiä ja mielipidekirjoittelua tällä palstalla! Taidan seurata useammin!

• mies joka muutti
        Nuorehko mummeli kirjoitti:

kritiikkiä ja mielipidekirjoittelua tällä palstalla! Taidan seurata useammin!

Ehkä olet kloppi mutta näytät omaavan jotain fiksuja ajatuksia. Ehkä tuomitsin liian nopeasti, tai kirjoittelusi vain muuttui asiallisempaan suuntaan?

Olen itse sitä mieltä että omasta kulttuurista ja kansalaisuudesta saa ja tuleekin olla ylpeä. Olisin todellakin toivonut sopeutuvani isäni maahan. Ajat eivät näemmä vaan olleet sille otolliset, muukalaisviha oli kova silloin. Mutta maailma toivonmukaan muuttunut parempaan päin. Mutta kyllähän moinen paska katkeroittaa suoraan sanoen.
        Jos olet vielä fiksu, nuori kloppi niin sehän on mahtavaa. Tuollaisia vaan enemmän päättämään asioista niin ehkä asiat muuttuvat vielä joskus siellä päin...kuka tietää..

Kritikki kaikkia asioita kohtaan- jopa niitä itsestäänselviä kohtaan- on vaan tervettä, tulet huomaamaan että asiat harvoin ovat mustavalkoisia, on olemassa harmaan eri sävyjä ja vivahteita. Varsinkin nuorille tekisi hyvää kyseenalaistaa ja etsiä uusia toimintamalleja vanhojen ja kuluneiden tilalle.Tässäkin maassa on ongelmansa, sen myönnän, paratiisia ei ole maan päällä missään kolkassa. Itse nautin nyt vain siitä että saan olla rauhassa syrjinnältä. Se on jo paljon.

Lievätkö sitten omat kokemukset tehneet minusta vanhan katkeran äijänrähjän joka ei enää jaksa uskoa ihmisiin siellä?

Esille pääsevät, kuten jo mainitsinkin, paskantärkeät maailmanpelastajat jotka nostavat populismillaan Suomivihaa vaikka asiat eivät ole noinkaan mustavalkoisia.

Hmm-mm...

Kansa on kahtia jakautunut tällä hetkellä ja uskallan sanoa näin raa'asti yleistäen että se on todella monen paskantärkeän pätemisen aiheuttama tulos ja ihmisistä on tullut paskantärkeitä tai pilvilinnoissa eläviä.

Luulen että kyseessä on hm, jokseenkin globaali ilmiö...;)

Jos tunnet vihaa se saattaa olla vain hyvä, ehkä voit käyttää vihasi johonkin rakentavaan? Teillä nuorilla on elämä edessä ja päätösvaltaa, että lyökääpäs ne päänne yhteen ja tarttukaa epäkohtiin niin eiköhän asiat ala menemään parempaan päin? Itse alan olla jo sen verran vanha että edes täälläpäin en jaksa oikein ottaa mihinkään kantaa...kaikkea on tullut nähtyä laidasta laitaan..

Eli suurin ongelma Suomalaisille on Suomalaisuuden itsessään ja se että et voi kehua kansaasi ollaksesi rasisti ja saati kehua muita ilman että haukut Suomalaisia.
        Heikko itsetunto vaivaa täällä olevia ihmisiä.

Tämä on nyt villi arvaus mutta uskon että suomalaisen heikko itsetunto voi hyvinkin johtaa juurensa kansan polkemiseen, verot ovat edelleen korkeat, kaikki (objektiivisesti) todella kallista, elintarvikkeet jne.

Teissä nuorissa on tulevaisuus, teidän pitäisi vaatia oikeuksia itsellenne niin tulevat sukupolvetkin hyötyisivät...eikös?

• AsiallinenFinska

Ehkä olet kloppi mutta näytät omaavan jotain fiksuja ajatuksia. Ehkä tuomitsin liian nopeasti, tai kirjoittelusi vain muuttui asiallisempaan suuntaan?

Olen itse sitä mieltä että omasta kulttuurista ja kansalaisuudesta saa ja tuleekin olla ylpeä. Olisin todellakin toivonut sopeutuvani isäni maahan. Ajat eivät näemmä vaan olleet sille otolliset, muukalaisviha oli kova silloin. Mutta maailma toivonmukaan muuttunut parempaan päin. Mutta kyllähän moinen paska katkeroittaa suoraan sanoen.
        Jos olet vielä fiksu, nuori kloppi niin sehän on mahtavaa. Tuollaisia vaan enemmän päättämään asioista niin ehkä asiat muuttuvat vielä joskus siellä päin...kuka tietää..

Kritikki kaikkia asioita kohtaan- jopa niitä itsestäänselviä kohtaan- on vaan tervettä, tulet huomaamaan että asiat harvoin ovat mustavalkoisia, on olemassa harmaan eri sävyjä ja vivahteita. Varsinkin nuorille tekisi hyvää kyseenalaistaa ja etsiä uusia toimintamalleja vanhojen ja kuluneiden tilalle.Tässäkin maassa on ongelmansa, sen myönnän, paratiisia ei ole maan päällä missään kolkassa. Itse nautin nyt vain siitä että saan olla rauhassa syrjinnältä. Se on jo paljon.

Lievätkö sitten omat kokemukset tehneet minusta vanhan katkeran äijänrähjän joka ei enää jaksa uskoa ihmisiin siellä?

Esille pääsevät, kuten jo mainitsinkin, paskantärkeät maailmanpelastajat jotka nostavat populismillaan Suomivihaa vaikka asiat eivät ole noinkaan mustavalkoisia.

Hmm-mm...

Kansa on kahtia jakautunut tällä hetkellä ja uskallan sanoa näin raa'asti yleistäen että se on todella monen paskantärkeän pätemisen aiheuttama tulos ja ihmisistä on tullut paskantärkeitä tai pilvilinnoissa eläviä.

Luulen että kyseessä on hm, jokseenkin globaali ilmiö...;)

Jos tunnet vihaa se saattaa olla vain hyvä, ehkä voit käyttää vihasi johonkin rakentavaan? Teillä nuorilla on elämä edessä ja päätösvaltaa, että lyökääpäs ne päänne yhteen ja tarttukaa epäkohtiin niin eiköhän asiat ala menemään parempaan päin? Itse alan olla jo sen verran vanha että edes täälläpäin en jaksa oikein ottaa mihinkään kantaa...kaikkea on tullut nähtyä laidasta laitaan..

Heikko itsetunto vaivaa täällä olevia ihmisiä.

Tämä on nyt villi arvaus mutta uskon että suomalaisen heikko itsetunto voi hyvinkin johtaa juurensa kansan polkemiseen, verot ovat edelleen korkeat, kaikki (objektiivisesti) todella kallista, elintarvikkeet jne.

Teissä nuorissa on tulevaisuus, teidän pitäisi vaatia oikeuksia itsellenne niin tulevat sukupolvetkin hyötyisivät...eikös?

Taisi olla vähän sekäettä. Osasit katsoa tarkemmin kun en kiihkoillut.

Kyseessä on globaali-ilmiö niinkuin sanoit, mutta se mikä tässä on sairainta, että näitä asioita halutaan niin ajatuspoliisien voimalla valoittaa ainoina oikeaina, ilman että saa ottaa kriittisessä mielessä esille.

Itselläni onsuuri into ja... noh into kyllä vaikuttaa asioihin, koska huomaan monien nuorien ajattelevan vastaavalla tavalla nykytilanteesta ja nuorista kaikki lähtee, kun historiaa katsoo.

Onnea sinulle ja menestystä! Kuten sanoin, asiat eivät ole aina niin mustavalkoisia, kenenkään kohdalla vaan siihen syyllistyvät kaikki ajatusmaailmat poliittiset aattet, uskonnot yms liikkeet. Se mikä ihmisillä on ongelma että aina halutaan kuulua jonnekkin ryhmään ja ei osata poimia erikseen niitä yhdistäviä tai hyviä asioita aatteista esimerkiksi.

AsialliselleFinskalle tuli hyvä mieli myös!

• :(

Kun ei aina hymyilytä niin ei. Joskus pitää jopa itkeä.

• 123123123123123123

Ihan sydämmestä pisti, kun luin tämän otsikon ! Muuta vaan muualle, ei jäädä kaipaamaan tollaisia isänmaan vihaajia.

• NuoriSuomalainen

Tämän ketjun perusteella olen oppinut jotain suomaLAISISTA.

kUN OMAA ISÄNMAATAAN KOHTAAN KUULEE KRITIIKKIÄ niin heti eka reaktio on "muuta muualle"

Eli ongelmista ääneen puhuvan tulee olla hiljaa ja ongelmat lakaista maton alle?

Muualla ongelmat tuodaan esiin ja niihin puututaan eikä leikitä hyvinvointivaltio lintukotoja.

Laput silmillä trough life? Koska kun sydämmestä pistää NIiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiIIIIIIIIIIiiiN.

Lapsellista.

Ihmekös kun Suomalainen yhteiskunta on tällainen.

Ei helvetti ihmiset kuunnelkaa itseänne.

Nyt minä kyllä häpeän olla suomalainen.

• 123123123123123123
        NuoriSuomalainen kirjoitti:

Tämän ketjun perusteella olen oppinut jotain suomaLAISISTA.

kUN OMAA ISÄNMAATAAN KOHTAAN KUULEE KRITIIKKIÄ niin heti eka reaktio on "muuta muualle"

Eli ongelmista ääneen puhuvan tulee olla hiljaa ja ongelmat lakaista maton alle?

Muualla ongelmat tuodaan esiin ja niihin puututaan eikä leikitä hyvinvointivaltio lintukotoja.

Laput silmillä trough life? Koska kun sydämmestä pistää NIiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiIIIIIIIIIIiiiN.

Lapsellista.

Ihmekös kun Suomalainen yhteiskunta on tällainen.

Ei helvetti ihmiset kuunnelkaa itseänne.

Nyt minä kyllä häpeän olla suomalainen.

En minä ihan tuota tarkoittanut, mutta ihan sama miten haluat kommenttini tulkita. Minä ainakin olen ylpeä, että olen suomalainen. Tämän jutun aloittajalle, tarviiko yleistää?

• Nauravainen!!!

Olen nainen ja olen huomannut, että jos hymyilen tai olen iloinen, niin ne kaikki miehet lähtee perään ja pyytää kahville ja treffeille. Nii siks yritän vaan katsoa maahan ja pitää perusilmeen, että ei tarvis kieltäytyä kun mulla on jo miesystävä :)

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6385
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      651
      2679
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1219
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1145
    5. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      84
      1124
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      60
      1088
    7. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      290
      1080
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      87
      1072
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      70