Kun täällä kovasti mietitään mikä on normaalia ja mikä ei, niin ajattelin listat nyt omat raskausoireeni ja listatkaa tekin. :) Tai kertokaa edes jos on samanlaisia oireita/tuntemuksia!
Esikoista odotan vk 17:
- mahan turvotus
- voimattomuus, väsymys
- jatkuvat pahoinvointi, oksentelu viikolle 17
- kaikki epäterveellinen kuvottaa
- oudot tuntemukset mahassa/kohdussa, pistelee, venyttää, kipuilee, välillä ei, välillä joo, välillä ei mitään (sekin tuntuu oireelta)
- pierettää
- närästi alussa
- paska ei lennä (ummettaa välillä), varsinkin jos syön jotain huonoa
- ei voi syödä liian nopeasti/paljon tai oksettaa
- rakko täynnä alusta saakka
- pillitän usein, varsinkin neuvolassa
- välillä kuohuva olo että a) minusta tulee lihava raskausarpinen hirviö jota kukaan ei enää rakastaa b) kadun lasta c) kaikki ovat mielestäni epäireiluja minua kohtaan, vaikka tiedostankin ettei näin ole d) olen todella kiukkuinen ja huomaan itseni ihmeellisistä tilanteista purkamasta sitä kiukkua. Sitten rupean itkemään kun tajuan kuinka idiootti olen. :D e) että kaikki menee hyvin, olen onnekas ja onnellinen tilanteesta ja nautin elämästä.
(olen hyvin iloisen tasainen ihminen normaalisti, joten mielialan vaihtelut ovat olleet suuri järkytys)
- pelkään (hiipuu pikkuhiljaa), että lapsella on joku vikana, keskenmenoa (kyllä, edelleen) jne.
En ihan vielä ainakaan ymmärrä tätä raskaus on ihanaa aikaa, en pidä yli puolista raskausoireista mitä minulla on ollut, mutta odotan lopputulosta innolla ja arvostan sitä, että tulin raskaaksi ja olen onnellinen tästä, sekä normaaleista elämässä tapahtuvista tilanteista. :) Onnea kaikille odotukseen, sitä varmasti tarvitaan!
Odotus
10
963
Vastaukset
- Anna Eleonoora
Täällä vasta 5 2, ja alle viikon tiennyt koko raskaudesta. Vaikka toivottu raskaus oli, ensin järkytyin ja mietin, että apua, mihin mä olen ryhtynyt, ei musta ole tähän, miksen miettinyt kunnolla. Nyt alan olla jo tottunut ajatukseen ja tuntuu ihanalta :) Oletan taas tunteiden heittelevän jossain vaiheessa.
Oireita tässä vaiheessa on rintojen pieni turvotus ja arkuus, palelu iltaisin ja hengästyminen (?). Pelkään ettei tämä olekaan totta ja pelkään keskenmenoa. Hitaasti tuntuu menevän aika :). - ------mamma82-----
Mulla esikoinen ja rv 18
Eli alussa närästys oli kova..
Itkeny en oo vielä ,mut valittanu välillä ku mikään ei oo hyvin.
paihoinvointi oli varmaan joku 4vko
ja viikolla 14-18 pari kertaa jatku..
nivusissa vihlontaa (mikä johtuu kai sen ligemanian venymisestä kun kohtu kasvaa)
nukkuminen ei enää onnistu.. nukuin koko yön "koiraunta"
rakko aina täynnä alussa.. nyt jo naormaali olo
itselläkin raskaus "suunniteltu" mutta kuitenkin sinä hetkenä kun plussasin oli se järkytys.. ja varsinkin ku pahoinvoinnit alkoi..
rinnat oli kipeät joskus vko7-10
ja rinnat ja mah kasvanu rajusti mutta painoa eli ole tullut vaan enemmäkin laskenut 1kg..
Ihmettelen vaan ainakin tässä vaiheessa ku kaikki kehuvat että arkaus on ihanaa ja siitä pitää nauttia niin missä vaiheessa tästä voi alkaa nauttia?
mutta lapsi kuitenkin toivottu ja odotellaan kovasti että saapuisi jo laskettuaika..- voimia ja lohdutus
että sulla on ihan klassiset raskausoireet...itse odotan esikoista viikolla 38 ja koko raskaus on olllut hyvin värikäs kaikkine vaivoine ja tuntemuksineen...nyt alkaa olla niin "ahdas" olo että synnytystä alkaa jo toivomaan!
- <zgcvjyng
mulla kaikki samat oireet, mutta en mä koe oloani mitenkään kurjaksi.
Liikunnalla saa suurimman osan hoidettua niin, että edes jaksaa mieli pysyä korkealla, jos siis et liikuntaa harrasta, suosittelen ehdottomasti, kevyttäkin.
Itse oksentelen myös edelleen joka ikinen päivä jossain vaiheessa, mutta en mä ole kokenut tuotakaan mitenkään erityisen pahaksi hommaksi, jatkuvaa pahoinvointia kun ei ole. Se on se hetken huono olo, ruoat pihalle, hampaiden pesu ja taas mennään! :D - niin on,
<zgcvjyng kirjoitti:
mulla kaikki samat oireet, mutta en mä koe oloani mitenkään kurjaksi.
Liikunnalla saa suurimman osan hoidettua niin, että edes jaksaa mieli pysyä korkealla, jos siis et liikuntaa harrasta, suosittelen ehdottomasti, kevyttäkin.
Itse oksentelen myös edelleen joka ikinen päivä jossain vaiheessa, mutta en mä ole kokenut tuotakaan mitenkään erityisen pahaksi hommaksi, jatkuvaa pahoinvointia kun ei ole. Se on se hetken huono olo, ruoat pihalle, hampaiden pesu ja taas mennään! :Dettä pahoinvointi on kokopäiväistä, oksennan ulos aikalailla ihan kaiken mitä syön ja tiputuksessakin oltu muutama kerran käyty kääntymässä. Tänään ei ollut mitään mikä on hienoa!
Jätän syömättä jos ja kun haluan ulos lähteä ja liikuntaa harrastin ennen raskautta paljon ja nytkin päivittäin hyötyliikunnalla ja muutaman kerran viikossa ihan sitä itseään. Esim. kävelen paljon esim. kauppaan. (lähin kauppa 8km päässä) Ikävää on vain se, etten voi syödä jos haluan lähteä liikkeelle, muuten oksennan hankeen ja kipsuttelen oksennuksen maku suussa loppumatkan :) Lihaskuntoa myös kotona ja sulkapalloa käyn pelaamassa sen pari kertaa viikossa.
Olotiloihin onneksi tottuu kun ymmärtää mistä ne johtuvat! Voimia kaikille muillekkin ja toivotaan että voimia ja lohdutusta antanut saa kohta lapsensa maailmaan niin ei olo liian tukalaksi käy! :) :) :) niin on, kirjoitti:
että pahoinvointi on kokopäiväistä, oksennan ulos aikalailla ihan kaiken mitä syön ja tiputuksessakin oltu muutama kerran käyty kääntymässä. Tänään ei ollut mitään mikä on hienoa!
Jätän syömättä jos ja kun haluan ulos lähteä ja liikuntaa harrastin ennen raskautta paljon ja nytkin päivittäin hyötyliikunnalla ja muutaman kerran viikossa ihan sitä itseään. Esim. kävelen paljon esim. kauppaan. (lähin kauppa 8km päässä) Ikävää on vain se, etten voi syödä jos haluan lähteä liikkeelle, muuten oksennan hankeen ja kipsuttelen oksennuksen maku suussa loppumatkan :) Lihaskuntoa myös kotona ja sulkapalloa käyn pelaamassa sen pari kertaa viikossa.
Olotiloihin onneksi tottuu kun ymmärtää mistä ne johtuvat! Voimia kaikille muillekkin ja toivotaan että voimia ja lohdutusta antanut saa kohta lapsensa maailmaan niin ei olo liian tukalaksi käy! :) :) :)Tä? KÄvelet 8km kauppaan ja takas? Missävaiheessa raskautes on? Ei mulla vaanui pitkiä matkoja kävellä..:(ja eikös ne pahat olot tuu siitä jos ei syö mitn.. tai oksentelee eisyö?
Mut siis itellä ollu kans kaikenlaista vaivaa ja kremppaa pitkin raskautta.. tällä hetkellä toisinaan ummettaa(päivänkin ummetus on inhaa!!),selkä kipuilee, maha pingottaa niin että ahistaa..ja saati jos vaavi sattuu just pahimpaan pingotukseen potkunyrkkeilemään..:/ ja limakalvot kuivuu, välillä tulee yrjöoloja, mut ei yrjöä..:) tekis mieli syyä enempikin, mut ei pysty, ku maha tuntuu täyttyvän hetkessä.. mut vähäkerrallaan,usein:) ja teitty henkisellä puolella vaivaa mietteet onko vauva terve, miten synnytys menee, entä sitku vauva on kotona.. että kaikenlaista!! :D- Joulu on taas.......
mie0 kirjoitti:
Tä? KÄvelet 8km kauppaan ja takas? Missävaiheessa raskautes on? Ei mulla vaanui pitkiä matkoja kävellä..:(ja eikös ne pahat olot tuu siitä jos ei syö mitn.. tai oksentelee eisyö?
Mut siis itellä ollu kans kaikenlaista vaivaa ja kremppaa pitkin raskautta.. tällä hetkellä toisinaan ummettaa(päivänkin ummetus on inhaa!!),selkä kipuilee, maha pingottaa niin että ahistaa..ja saati jos vaavi sattuu just pahimpaan pingotukseen potkunyrkkeilemään..:/ ja limakalvot kuivuu, välillä tulee yrjöoloja, mut ei yrjöä..:) tekis mieli syyä enempikin, mut ei pysty, ku maha tuntuu täyttyvän hetkessä.. mut vähäkerrallaan,usein:) ja teitty henkisellä puolella vaivaa mietteet onko vauva terve, miten synnytys menee, entä sitku vauva on kotona.. että kaikenlaista!! :D8km kävelee 1,5-2h ja takaisin eli 16km eli 3-4h ja ap ainakin tekstissään kirjoittaa olevansa vk 17, eli nyt 17 tai 18.
Kyllä minä ainakin pyöräilen/kävelen edelleen töihin 6km joka päivä ja nyt viikolla 25. Juosta en viitisi tärähtelyn vuoksi eikä se mukavalta tunnukkaan. Kohta jään töistä pois, niin ajattelin kyllä kävelyä jatkaaa, pyöräilyn taidan jättää kun tuolla alkaa tuota hankea olla aika runsaasti. Päivässä kävelee reilusti yli 8km ihan normi elämällä. Kaupassa käydessä, kaupungissa juostessa... Pitkillä jouluostoksilla saattaa perus ihminen kävellä yli 8km.
Itsellä ainkain liikkuminen auttoi pahoinvointiin, eikä huono olo ollut liikkuessa vaan kun meni esim. nukkumaan ja makuuasentoon. Ja jos yhtään sama meininki aloittajalla, söin kyllä mutta kaikki tuli ulos. Joka toinen päivä tuli vatsahapotkin, joten kurkku oli todella arka ja esim. appelsiinin tai minkään happaman/kuuman/tms. Voimakkaan ruoan syöminen kivuliasta.
Pahoinvointi oli todella voimakasta ja syömättä minäkin jätin kauppaan lähdettäessa, koska muuten oli kauppakassiin oksentaminen bussissa tiedossa (koettu ;) ). Ja ap:lle tiedoksi, että minulla se loppui vasta 20-22 viikon tienoilla, joten onnea sinne saakka jos sama juttu! :)
Itsellä onneksi melkein kaikki oireet jo helopttanut, paitsi tuo maha täyttyy nyt hetkessä ja alkaa olla vähän tukala olo 'välillä'.
- 23+5
Mulla on ollut vaihtelevasti samoja oireita kuin alkuperäisellä kirjoittajalla. Alkuraskaudessa pahinta oli väsymys, joka oli karmeampaa kuin jatkuva etova olo (juurikaan en oksennellut onneksi).
Nyt rv 23 5 ja minusta on tullut pirttihirmu. Eilen oli mies jättänyt tyhjän maitopurkin keittiön pöydälle lojumaan. Minä sain siitä valtavan itkuraivohuuto -kohtauksen, sitten alkoi nolottamaan kun pikku asiasta oli kuitenkin kysymys ja itkin sen vuoksi kun oli niin nolo olo ja sen jälkeen jatkoin itkua kun mielestäni puolisoni oli epäreilu kun hän sai minut kokemaan tällaisia tunteita kun sen olisi voinut välttää laittamalla maitopurkin roskikseen.. *huokaus* onneksi puolisoni ei ollut sisällä, vaan ulkona pihatöissä.
Kolme viikkoa olen ollut sairaslomalla selkä- ja iskiaskipujen vuoksi, joten ei ole ihmekään että minusta on tullut oikea pirttihirmu kun elinpiirini on 130 neliön ja omakotitalon pihan kokoinen. Kaipaan omaa normaalia itseäni, joka on tasainen, iloinen ja onnellinen elämästään. Pääsääntöisesti noitakin aikoja on, mutta sitten kun jokin menee mielestäni vinoon, niin se on valtavan draaman paikka. Olen jo pyytänyt puolisoltani anteeksi etukäteen ja joskus tuollaisen "kohtauksen" iskiessä päälle.. onneksi mies on aika ymmärtäväinen ja jaksaa rakastaa.. mut on tää tämän hetkinen tilanne raskauden ja oireiden suhteen paljon mukavampaa aikaa kuin mitä oli aina sinne rv 18 saakka..- joulu on taas......-
Voimia sinulle! Omakotitalo tulee olemaan vielä enemmän vinksallaan kun lapsi syntyy. :D Ihanaa että lapsella on tilaa missä temmeltää!
joulu on taas......- kirjoitti:
Voimia sinulle! Omakotitalo tulee olemaan vielä enemmän vinksallaan kun lapsi syntyy. :D Ihanaa että lapsella on tilaa missä temmeltää!
..niin itekin oon kova kävelemään.. siis ennen raskauttani, ja raskauden alkuaikoinakin ajelin pyörälläkin paria kymppiä helpostikin.. mut lähinnä tarkoitin nyt loppu puolta ja keskiraskaudessa mulla ainakin puolen tunnin lenkki riitti kipujen takia!Ei vaa pystyny kävelee.. ja arvaa harmittiko, kun oon muuten kävelyihmisiä.. eli en sinänsä ihmettele tota 8km reissua.. korkeintaan sitku maha alkaa painaa, nii kassitkin kaupasta kiikuttaen 8km, nii on siihä jo aika kova rasitus! Niih.. mun mielipide..mut ei mun mieskää antas semmosta matkaa kävellä kauppakassien kaa..mut jokainen tavalaan..
Joulunodottelua..!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih567207Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7193370Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1481650Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2781530- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 911240
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2331173- 811134