näin on.
He ovat tehneet sen julmalla ja välinpitämättömällä käytöksellä, henkisellä ja fyysisellä kiusaamisella/väkivallalla.
Toivottavasti olette tyytyväisiä, olette saaneet lapsestanne erittäin masentuneen ja huonosti voivan.
Pakko oli purkaa edes tähän.
Vanhemmat ovat pilanneet elämäni.
32
4106
Vastaukset
- ei voi ikävä
kyllä valita, mutta suhtautumistapaansa voi aina yrittää muuttaa. Se ei tee vanhempien tekoja tekemättömäksi, ei tietenkään, mutta oman itsensä takia siihen on pyrittävä, jotta pääsisi eteenpän. Tiedän monia, jotka on elämä on katkeroittanut, luovuttamalla ikäviä asioita kohdatessa ei saavuta mitään, eteenpäin tarpominen vaikka väkisin ja hampaat irvessä antaa suunnattoman voiman sitten myöhemmin, kun huomaa, minkä on voittanut. Siinä vaiheessa tietää, että kestää mitä vain, pienet tuulet eivät kaada. Vika ei missään nimessä ole sinussa, kukaan ei ansaitse osakseen väkivaltaa. Voimia sinulle aloittaja! (Tiedän mistä puhun, hyvin monenlaista kokeneena ja nähneenä. Elämässä pärjääminen on paras kosto kaikille, jotka ovat yrittäneet lannistaa.)
- vielä...
ettei kenenkään toki ole hyvä tai edes kohtuullista kantaa yksin taakkaansa tässä maailmassa. Toivon sinun löytävän ihmisen, joka kuuntelee sinua aidosti. Se on sama, onko hän ystävä vai ammattilainen, kunhan saat tarinasi kerrottua, se on jo paljon.
- Kokenut.
Tämä ei ole nokittelua ja onhan ihan kiistaton psykologinen tosiasiakin miten paljon vaikuttavat lapsuuden kokemukset tietyissä ikävaiheissa koko elämän aikaisena riippana, kun tiettyjä kehitysvaiheita ym. on jäänyt "oikealla tavalla" toteutumatta.
MUTTA kyllä tässä maailmassa on kuitenkin niitäkin pilvinpimein, joille se on vain tekosyy mikseivät anna itsensä päästä yli menneistä ja lisäksi se on hyvä veruke olla katkera ja syyttää nykyhetken ihan omavalintaisiakin vääriä toimenpiteitä ym. juuri sillä kun "oli huono koti".
Tiedän vain omaltakin kohdaltani siinä mielessä mistä puhun, että turhan kauan itse selitin itselleni juuri vastaavasti huonolla kodilla ja (klisee) ankealla lapsuudella miksi nyt meni muka niin niin huonosti nykyään.
Kun lopulta annoin itseni pysähtyä miettimään, niin oikeastaan vasta valkeni miten paljon olin itselle selittänyt tuolla (hyvä käpertymiskeino muuten, kaikkihan on muiden syy paitsi itseni) ja tosiaan jopa ehkä kapinoinut hieman sillä varjolla yhteiskunnassa.. Edelleen selittäen niitä huonoja kotioloilla... Paraneminen ja asioiden erittely ei kyllä ollut kaunis prosessi itsellekään ja ehkä siksi moni juuri pelkää antaa ajatuksille valtaa punniten itsestä riippumattomien ja omien valintojen suhdetta. Usein sieltä löytyy aika pienikin prosentti mahdollisesti mikä TODELLA vaikuttaa asioihin ja loppu on itsepetosta ja typerää selittelyä.
Näitä "ankea lapsuus" väkeä ovat vankilatkin täynnä, itse ei kannata antaa ainakaan asioita punnitsematta kovin syvälle elämässä vaipua. - eiainapakkohymyä
henkisesti mitä oli... vaikka ulospäin näytti ns. hyvältä kodilta.
Katkeruus on vain tunne ja sinänsä kaikki tunteet ovat sallittuja. - Sumppi pk-seudulta
Minkä ikäinen olet? Asutko vielä kotona?
Hyvin moni lapsi on joutunut elämään elämänsä kotona, jossa ei ole pystytty tai haluttu suoda lapsille turvallista ja rakastavaa vanhemmuutta. Kaikista ihmisistä ei ole hyviksi vanhemmiksi, he ovat oman luonteensa orjia, vankeja. On hyvin mahdollista, johon uskon, että he sisimmässään tietävät omat heikkoutensa, rakkaudettomuutensa, mutta eivät pysty sitä myöntämään, saati muuttamaan itseään toisenlaiseksi. Ihmisen on hyvin vaikea muuttaa perusluonnettaan. Jos se olisi muutettavissa sormia napsauttamalla, niin samoin sinä voisit muuttaa oman asenteesi heitä kohtaan. Mutta kumpikaan ei onnistu ns. tuosta vaan.
Täällä sinun kirjoituksiasi luetaan, tuetaan ja neuvotaan. Olet katkera, ja sinulla on siihen oikeus. Mutta jotta voisit vapautua katkeruudestasi, sinun pitäisi löytää ulospääsy siitä ahdistuksesta ja masennuksesta, mihin olet joutunut. Tähän asti on selvää, mutta miten sitten vapautua kielteisistä tunteista ja päästä elämästä nauttimisen puolelle. Se ei tapahdu myöskään sormia napsauttamalla, mutta sinä voit asettaa itsellesi tavoitteen, että olet vahva ja sydämeltäsi viisas ja armollinen itseäsi kohtaan, haluat itsellesi hyvää, hellyyttä, kauniita asioita mieleesi, iloa ja onnea. Se kaikki on saavutettavissa pala palalta. Pala palalta voit myös yrittää ajatella, että vanhempasi eivät ole saaneet vanhemmuuteen lastaan rakastavia "eväitä", jota sitäkään he eivät ole tietoisesti valinneet itselleen. Sinulla on ajan myötä mahdollista olla armollisia myös heitä kohtaan ja yrittää antaa anteeksi, jotta voisit itse vapautua katkeruudestasi.
Sinun sisimmässäsi on sinun parasta ajatteleva omatunto, vaikka se tuntuukin nyt siltä, että sitä ei ole. Kaiken katkeruuden takana se kuitenkin on, ja tahtoo sovittaa kokemasi ja sallia sinulle hyvän elämän. Meidän jokaisen elämälle on tarkoitus, myös sinun elämälle. Kun on vaikeudet kokenut, on siinä jotain hyvää, sieltä on noustavissa parempaa kohden. Hyvyyden huipulla taas "tuulee", sieltä voi horjahtaa alaspäin, mutta sinulla on suunta ylös ja parempaan. Usko siihen, laita se mieleesi tavoitteeksi, tulet hyvän, onnellisen ja vapautuneen mielen saavuttamaan.
Toivon sinulle hyvää ja armollista joulua, valoisaa mieltä uudelle alkavalle vuodelle! - yks halli
sinun ? iässäsi. Erkanin huomaamattani aivan sivuraiteelle. Että elämässä vain sekatöillä elävän orjan osa. Jostain merkillisestä syystä tietokirjallisuuden lukeminen alkoi kiinnostaa.
Vaivautuneet lääkärit yrittivät selvittää, miten pitkä ja vaikea juttu on selvitä onnettoman lapsuuden traumatisoivista muistoista.
Vaikeuksieni syiksi osottautui syntymässä saamani geeniominaisuus. Ne sanoi suoraan, ettei tähän vaivaan ole olemassa parannuskeinoa. En voinut tietää lievästä autismistan mitään.
Vapautin vihaamanai vanhemmat syyllisyyden taakasta. Ei ne sille mitään voineet.
Elämäni on pysyvästi vinossa. Sen hyvä puoli on, että se ei ole loputtoman pitkä. Koko ajan ikäkavereitani poistuu pois kuleksimasta täältä.
Tosi isäni on edelleen pässi, mutta niin oli sen isoisätkin. - ISÄÄITIVIHA!
Okei kysymys jatkuu! Kuka vanhempi laittaa sinut romuksi kotona ja kaverit koulussa! Kuka vanhempi sitten lähettää omaa sokeuttaan ja oikeassa olemistaan sinut laitokseen ja siellä sinut leimataan pahaksi ja typeräksi yms. Sitten kun pääset pois kaikki onkin monta vuotta aivan totaalista kaaosta, missä sinua syytellään ja dominoidaan ja haukutaana kiusataan hakataan, kunnees saat todistettua että olit oikeassa ja diagnoosisi oli väärä, mutta vittu ei. Pitää vain perkele edelleen heidän olla vaikka väkisin oikeassa! Sitä he ovat olleet aina ja kiristäneet ja uhkailleet jopa hakanneet. Asioita jotka ovat muuttaneet elämääni! Minä en saisi edes puolustatua tai kysyä! Vittu mä vihaan niitä! Ne vaan myhäilee ja pätee vieläkin. Helpompi on vihata! En halua rakastaa heitä se sattuu! Ne mulkut ei näe mitä on tehnyt ja syyttää vieläkiin mua sellaisistakin jutuista missä mulla ei ole edes osaa. Sattuu niin kauheasti, koska olen yrittänyt sopia, mutta minut halutaan heti hiljentää! He vain haluavat ollaa oikeassa eivätkä siksi halua edes kuulla! En suo sitä heille että he nyt saavat olla ns. rauhassa kun ovat ensin oman pojan pistäneet rämpimään polvia myöten paskassa! Vittu kun osaa vituttaa ja itketttää ja raivostuttaa. Vielä omat vanhemmat! He ovat ainoat enää! perkele!
- parempaa2011
Hyvä nuori sinulla tosiaan elämä ei ole mennyt kuin
pitäisi.pistää vihaksi aikuiset ihmiset jotka ei kuuntele
nuorta ..olisiko kunnassasi saatavilla apua ongelmiisi
joku taho johon aluksi voisit soitella tai joku sukulaisesi
jolla olisi aikaa kuunnella en tiedä oisiko sosiaalitoimistossa
ihmistä joka auttaisi nuoria tai joku auttava puhelin.voisiko joku
vastata mihin nuori oikeesti voisi ottaa yhteyttä-
- mikael agrikola
olen isäni pahoinpitelemä, koulukiusattu, isoveljien rääkkäämä. Sanoin isälleni 9 vuotiaana "kun minusta tulee iso niin tapan sinut".
24 vuotiaana olin täynnä vihaa että olin lähellä itsemurhaa. Vihasin vanhempiani kaikesta sydämestäni. Sitten tapahtui ihme. Kohtasin Jeesuksen, sain levon ja rauhan mutta edelleen vihasin isääni. Ei ollut ketään toista joka olisi ymmärtänyt minua. Pikkuhiljaa pääsin vihasta ja katkeruudesta, katkeruudesta ei pääse ellei JUMALA siitä päästä. Olen nyt tekemässä pienten lasten isänä samoja virheitä kuin isäni teki, tarvitsen apua ja paljon. En ole niin väkivaltainen kuin oma isäni oli eikä vaimoni ole välinpitämätön. Olen kuitenkin rikkinäinen rikottu "kone" joka on ohjelmoitu lapsuudessa väkivaltakäyttäytyjäksi. Mallit ovat syvällä ja juuret myös. Usko Jumalaan on ainut toivoni että saan lapsistani terveellä kasvatuksella tervepäisempiä kuin minä olen. En ole tehnyt mitään peruuttamatonta tai syyllistynyt rikokseen lapsen kasvatuksessa mutta lähellä on ollut. Jos näin tapahtuisi, vaimoni jättäisi minut ja ansaitusti olisin yksin. En voi syyttää omia vanhempiani enää vaan itse on taisteltava tämä taistelu. Sen verran terve olen nykyään että tunnen rakkautta, empatiaa ja välittämistä lapsiani ja myös vanhempiani kohtaan. He olivat rikottuja sota-ajan lapsia.
Jumalalle voit purnata suoraan ja rehellisesti. Voit sanoa että vihaat, olet katkera ja sinut on tehty sairaaksi. Kukaan toinen ei ymmärrä sinua, neuvojia riittää mutta on vain yksi joka ymmärtää ja Hän voi sinut parantaa. Rukoile suoraan vaikka näin "vihaan kaikkia, vihaan isääni, äitiäni, minut on pilattu, olen uhri, en tidä miksi he ovat pahoja, mutta pahoja ovat. En pääse tästä vihasta, epäonnistumisen kierteestä enkä katkeruudesta, olen tuhoon tuomittu yksinäinen susi. Isäni edusti sinua Jumala kun olin pieni ja hän teki minut sellaiseksi kun nyt olen. Toivon Jumala ettet olisi paha vaan hyvä joka voi muuttaa vielä kaiken hyväksi. Jumala auta Poikasi Jeesuksen nimessä" LUE TÄMÄ ÄÄNEEN!Rukoilen puolestasi. - eikä vähätellä
Lapsen ensimmäiset 10-12 vuotta ovat hyvin tärkeitä. Sinä aikana lapsuutensa hyväksyttynä, arvokkaana ihmisenä turvallisessa kodissa viettäneelle kehittyy vahva itsetunto (jota ei pidä sekoittaa itsekkyyteen) ja vahva tahto (joka usein sekoitetaan jääräpäisyyteen). Hyväksytystä lapsesta kasvaa vahva aikuinen, joka osaa ottaa vastuun elämästään, osaa ottaa tilansa ja vaatia oikeutensa olematta itsekäs (eikä suostu koko ikäänsä korjaamaan menestyvien laiminlyöntejä) ja kestää takaiskuja, joita meille kaikille tulee, aivan varmasti.
Valitettavasti kymmeniä vuosia ollut vallalla käytäntö, että lapselta (etenkin tytöltä) pitää ottaa luulot pois, ettei vanhemmiten ylpisty. Ja joidenkin elämän tarkoitus on muka uhrautua ja auttaa kauniimpia/viisaampia. Jos niin olisi, kuka on päättänyt kuka on palvelija ja kuka menestyjä? Vanhemmatko? Mistä he ovat saaneet tämän jumallaisen tiedon, jolla tietävät heti lokeroida lapsensa? Saman kategorian mukaan myöhemmin myös lapsenlapsensa? Vanhempien yksi loukkaus lastaan kohtaan vaatii tuhat anteeksipyyntöä aikuiselta lapseltaan, eikä sekään aina auta. Loukkauksia tulee koko ajan lisää, sehän on perheessä totuttu tapa. Omaksutut käyttäytymismallit ovat periytyneet.
ISÄT, muistakaa, teillä on tässä ja nyt lapsenne tulevaisuuden avaimet! Menestyvillä naisilla näyttää olevan yksi yhteinen tekijä: kaikki kertovat, että isä on kohdellut lastaan arvostavasti ja kannustavasti. Ainakin Lenita Airisto, Aira Samulin ja Leena Palotie ovat avoimesti kertoneet saaneensa koko elämän kantavat voimat isäsuhteestaan, vaikka se olisi ollut lyhytkin. Lapsen maailman keskipiste ovat omat lähimmät aikuiset, heillä on valta rakentaa ja hajoittaa.- EI hyväksytty
ja vastoin käymiset...itsellänikin ns.hyvä koti päällepäin,mutta ei mitään arvostusta ,kuulema lapsi ylpistyy jos kannustaa ja kehuu...ja alistettiin myös se ns.luonto pois jo pienenä...hiirulainen olin ja en uskaltanu mitään edes vieraille sanoa koska pelkäsin..avioliittoon jo nuorena ja anoppi reipas suorasananen niin opinpa sanomaan minäkinn asioista..olin silloin 19v tytön hupakko...lapseni olen kasvattanut rakkaudella ja kannustamalla hyvään mutta myös rajat vedetty heille..vieläkin sanon n 30- 40v pojilleni että äiti rakastaa :) ..ja heistä se on on ihanaa...sen näkee, itselle koskaan ei ole sanottu niin,..Olen tehnyt kaikkeni saadakseni hyväksyntää,mutta 50v vasta helpotin elän elämääni ... en odota mitään enää...Opiskellut ammattiin jota rakastan ja yrittänyt äitiä mielyttää ym ...lukenut psykologiaakin ja se selvittänyt ihmisen käyttäymis tapoja..ja ymm sen ettei kaikki pysty heillä voi olla elmässään lapsuudessa tai myöh vaikeutta joka selvittämätömänä jäänyt mieleen ja aiheutamaan vaikeutta suhteessa muihin...nää vaikeita asioita...mutta itse näin päässyt eteenpäin...tuntuu vain pahalle kun annan äitille kauppakyytia viikottain autollani ja jaksaa siitä huolimatta moittia minua kuinka olen sitä ja tätä..pojistani se tuntuu pahalle..he kärsii..sanon vain että narfsistista äidissäni ei sille mitään voi ei vanhaa ihmistä voi alk kasvattaa...on avain vanha katkera jostain purkaa minuun..poikiini onneksi ei koskaan ...lahjoilla tavaroilla vain kiittää sanoillaan kuitenkin moittii..no en ymmärrä muttei enää jaksa välittää...SINULLE aloittaja ala kehittämään itseäsi asioissa mistä pidät älä välitä..mene omaa elämää eteenpäin..ja ystäville tai amm auttajille voit kertoa...minäkin niin tein aikoinaan että selväpäisenä olen jaksanu elämää jatkaa...viiltelyt,tsemurha aikeet onneks heitin 17v -18v iässä..sitten naimisiin ja pois halusin kotoa naapurin pojan kanssa perheen perustin siitä jatkunut...ja vaikka välilä pahalle tuntuukin niin jaksan elää ,hymyillä vaikka siitä että lapset pärjää ja itsell'kin kaikki suht hyvin..UUTTA ONNELLISTA VUOTTA 2011 SINULLE JA KAIKKEA HYVÄÄ ELKÄMÄÄSI...ELÄMÄ KANTAA KAIKKEA HYVÄÄ VOI OLLA EDESSÄSI...ÄLÄ ANNA NOIDEN HUOLIEN MASENTAA ..OPI PITÄMÄÄN ITSESTÄSI..HYMYÄ VAIKKA KYYNELTEN LÄPI...niin minullaki alussa ja nyt jo hymyilen luonnostaan.
- -tytär-
EI hyväksytty kirjoitti:
ja vastoin käymiset...itsellänikin ns.hyvä koti päällepäin,mutta ei mitään arvostusta ,kuulema lapsi ylpistyy jos kannustaa ja kehuu...ja alistettiin myös se ns.luonto pois jo pienenä...hiirulainen olin ja en uskaltanu mitään edes vieraille sanoa koska pelkäsin..avioliittoon jo nuorena ja anoppi reipas suorasananen niin opinpa sanomaan minäkinn asioista..olin silloin 19v tytön hupakko...lapseni olen kasvattanut rakkaudella ja kannustamalla hyvään mutta myös rajat vedetty heille..vieläkin sanon n 30- 40v pojilleni että äiti rakastaa :) ..ja heistä se on on ihanaa...sen näkee, itselle koskaan ei ole sanottu niin,..Olen tehnyt kaikkeni saadakseni hyväksyntää,mutta 50v vasta helpotin elän elämääni ... en odota mitään enää...Opiskellut ammattiin jota rakastan ja yrittänyt äitiä mielyttää ym ...lukenut psykologiaakin ja se selvittänyt ihmisen käyttäymis tapoja..ja ymm sen ettei kaikki pysty heillä voi olla elmässään lapsuudessa tai myöh vaikeutta joka selvittämätömänä jäänyt mieleen ja aiheutamaan vaikeutta suhteessa muihin...nää vaikeita asioita...mutta itse näin päässyt eteenpäin...tuntuu vain pahalle kun annan äitille kauppakyytia viikottain autollani ja jaksaa siitä huolimatta moittia minua kuinka olen sitä ja tätä..pojistani se tuntuu pahalle..he kärsii..sanon vain että narfsistista äidissäni ei sille mitään voi ei vanhaa ihmistä voi alk kasvattaa...on avain vanha katkera jostain purkaa minuun..poikiini onneksi ei koskaan ...lahjoilla tavaroilla vain kiittää sanoillaan kuitenkin moittii..no en ymmärrä muttei enää jaksa välittää...SINULLE aloittaja ala kehittämään itseäsi asioissa mistä pidät älä välitä..mene omaa elämää eteenpäin..ja ystäville tai amm auttajille voit kertoa...minäkin niin tein aikoinaan että selväpäisenä olen jaksanu elämää jatkaa...viiltelyt,tsemurha aikeet onneks heitin 17v -18v iässä..sitten naimisiin ja pois halusin kotoa naapurin pojan kanssa perheen perustin siitä jatkunut...ja vaikka välilä pahalle tuntuukin niin jaksan elää ,hymyillä vaikka siitä että lapset pärjää ja itsell'kin kaikki suht hyvin..UUTTA ONNELLISTA VUOTTA 2011 SINULLE JA KAIKKEA HYVÄÄ ELKÄMÄÄSI...ELÄMÄ KANTAA KAIKKEA HYVÄÄ VOI OLLA EDESSÄSI...ÄLÄ ANNA NOIDEN HUOLIEN MASENTAA ..OPI PITÄMÄÄN ITSESTÄSI..HYMYÄ VAIKKA KYYNELTEN LÄPI...niin minullaki alussa ja nyt jo hymyilen luonnostaan.
Joskus vain tuntuu näin lähes kuusikymppisenä, että käsittämättömät on narsisti vanhempien tiet. Voi se murhe ja mielipaha, mitä he aiheuttavat lapselleen. Käsittämättömiä tekoja ja sanoja. Kuollessaan äitini hyvästeli veljeni ja isäni. Minulle hän ei suonut halausta. Tuijotti vain ohitseni, minua näkemättä.
- Jaksellaan
Oisko niin, että vanhempasi eivät ole itse terveitä. Älä välitä, ei Villekään välittänyt, vaikka sen väliaikaiset välihousut jäi väliaikaisen välioven väliaikaisen välioven väliin. Jotain on aina tehtävissä. Tsemppiä. Älä masennu, tsempataan. Tuttu Juttu
- Eräs, jok aamul herä
Kaikki johtuu kaikesta, joten miten voit syyttää yksinomaan vanhempiasi, tiedätkö heidän lapsuutensa, ja lapsuutenkotinsa? Kysyn vaan. Kelaa koko historiikki läpi, ... se jeesaa.
- ja sil viissiin...
Luuletko, että olet ainut??? Terve ihminen selviää sairaasta lapsuudenkodista todistetustí. !! Mieti sitä, ainaskin jotenkin...
- kuhan mietin
aina voi vedota siihen, että
a) en minä, mutta nuo muut
b) minä, mutta .....
kannattaa miettiä tosi tarkasti, miksi juuri minä ja miksi annan tämän tapahtua minulle
olemme aika pienestä pitäen kuitenkin oman tahtomme "orjia" eli kyllä lapsikin ohjailee vanhempiaan - vai? - *******
Kyllä tuostakin pitäisi selvitä. Äitini ole lapsena sotalapsena ruotsissa, sinne vaan vietiin suomenkielinen umpiruotsalaiseen perheeseen, jossa ei kohtelu ollut hyvää, silti selvisi ja selvisi vielä helvettiä lähentelevästä lapsuudestaan (äitinsä oli juoppo, joi silloin tällöin useamman viikon putkeen). Kerran on elämässään masentunut, sairastui syöpään. Eli aloittajalle ja muillekin, älkää märehtikö sitä mennyttä vaan eläkää tätä päivää. Ja kaikesta ei voi lapsuuttaankaan syyttää.
- ratkaisu.
******* kirjoitti:
Kyllä tuostakin pitäisi selvitä. Äitini ole lapsena sotalapsena ruotsissa, sinne vaan vietiin suomenkielinen umpiruotsalaiseen perheeseen, jossa ei kohtelu ollut hyvää, silti selvisi ja selvisi vielä helvettiä lähentelevästä lapsuudestaan (äitinsä oli juoppo, joi silloin tällöin useamman viikon putkeen). Kerran on elämässään masentunut, sairastui syöpään. Eli aloittajalle ja muillekin, älkää märehtikö sitä mennyttä vaan eläkää tätä päivää. Ja kaikesta ei voi lapsuuttaankaan syyttää.
Hei
Varmasti vanhemmissa on vikaa, eikä niitä ole itse voinut valita ja siitä voisi huutaa yhteiskunnan puoleen, että pitäisi olla suojaa, sekä varmistus sitä kautta olemassa, ettei lasten kaltoinkohtelu voi jatkua pitkään yhdenkään yksilön kohdalla.
Toisaalta syyttäminen ei asiaa ratkaise yksilötasolla varsinkin, jos vahinkoa on päässyt jo tapahtumaan.
Asiat, kokemukset, tapahtuneet on pystyttävä näkemään voimavarana, omana ainutlaatuisena henkilö historiana. Keskustelu auttaa usein varsinki pätevän keskustelijan kanssa, koska solmut alkavat avautua omassa ajattelussa. Hyvä parisuhde voi tuoda ja korvata lapsena puuttuneen rakauden. Samoin hyvä seksielämä ja koulutus. Suosittelen lukemaan aiheesta monesta eri näkökulmasta, koska se antaa ja lisää omia keinoja käsitellä asiaa ja hyväksyä tapahtuneet, jolloin niiden negatiivinen vaikutus vähenee ja loppuu. Ihanne tilanteessa ikävät kokemukset muuttuvat pelkäksi voimavaraksi ja rikaudeksi, koska saatat ymmärtää syyt vanhempien käytökseen ja ongelmiin esimerkiksi. Vanhempien omat käsittelemättömät ongelmat ovat heidän ongelmakäyttäytymisen pohjalla ja siihen ei heidän syyttely auta. He eli vanhemmat itse tarvitsisivat apua ja oivalluksia omaan mielenmaisemaansa.
Ruotsalaisprofessori vaatii:
Lasten edessä juopottelusta rikos
http://www.iltalehti.fi/perhe/2010112012734888_pr.shtml
Arvostettu ruotsalainen rikosoikeuden professori Madeleine Leijonhufvud
tekisi lasten läsnäollessa kännäämisestä rangaistavan teon.
Leijonhufvud kysyy Dagens Nyheter -lehdessä, miten pienten lasten
turvallisuus voidaan riskeeta antamalla vanhempien tai muiden aikuisten
juoda itsensä halutessaan vaikka kaatokänniin lasten läsnäollessa. Ruotsin
lakien mukaan lasten edessä juopottelu ei ole rangaistava teko.
Professorin mukaan sen pitäisi olla.
Leijonhufvudin mukaan laissa on aukkoja, kun asiaa tarkastelee heikomman,
eli lapsen näkökulmasta.
- Huoltajan humalatilan näkeminen on lapselle pelottava kokemus. Koko
olemassaolon pohja horjuu, turvallisuudentunne katoaa ja aikuisen käytös
pelottaa. Lapsi kokee täydellistä avuttomuudentunnetta, professori
kirjoittaa.
Aftonbladetin haastattelema tutkija Sven Andréansson ymmärtää
Leijonhufvudin huolen.
- Lapsi tottuu erilaisiin tilanteisiin. (Vanhemman) humalatila on
kuitenkin siitä poikkeuksellinen asia, että se muuttaa sen kaikkein
tärkeimmän ihmisen peruskäyttäytymisen. Se on pelottavaa aivan eri
mittakaavassa kuin se, että näkee jotain kauheaa telkkarissa, Andréansson
selittää.
Andréansson ei ole kuitenkaan varma, olisiko kriminalisoinnilla käytännön
merkitystä, sillä lain soveltaminen käytäntöön muodostuisi hankalaksi.
----------------------------------------------------- - ratkaisut.
ratkaisu. kirjoitti:
Hei
Varmasti vanhemmissa on vikaa, eikä niitä ole itse voinut valita ja siitä voisi huutaa yhteiskunnan puoleen, että pitäisi olla suojaa, sekä varmistus sitä kautta olemassa, ettei lasten kaltoinkohtelu voi jatkua pitkään yhdenkään yksilön kohdalla.
Toisaalta syyttäminen ei asiaa ratkaise yksilötasolla varsinkin, jos vahinkoa on päässyt jo tapahtumaan.
Asiat, kokemukset, tapahtuneet on pystyttävä näkemään voimavarana, omana ainutlaatuisena henkilö historiana. Keskustelu auttaa usein varsinki pätevän keskustelijan kanssa, koska solmut alkavat avautua omassa ajattelussa. Hyvä parisuhde voi tuoda ja korvata lapsena puuttuneen rakauden. Samoin hyvä seksielämä ja koulutus. Suosittelen lukemaan aiheesta monesta eri näkökulmasta, koska se antaa ja lisää omia keinoja käsitellä asiaa ja hyväksyä tapahtuneet, jolloin niiden negatiivinen vaikutus vähenee ja loppuu. Ihanne tilanteessa ikävät kokemukset muuttuvat pelkäksi voimavaraksi ja rikaudeksi, koska saatat ymmärtää syyt vanhempien käytökseen ja ongelmiin esimerkiksi. Vanhempien omat käsittelemättömät ongelmat ovat heidän ongelmakäyttäytymisen pohjalla ja siihen ei heidän syyttely auta. He eli vanhemmat itse tarvitsisivat apua ja oivalluksia omaan mielenmaisemaansa.
Ruotsalaisprofessori vaatii:
Lasten edessä juopottelusta rikos
http://www.iltalehti.fi/perhe/2010112012734888_pr.shtml
Arvostettu ruotsalainen rikosoikeuden professori Madeleine Leijonhufvud
tekisi lasten läsnäollessa kännäämisestä rangaistavan teon.
Leijonhufvud kysyy Dagens Nyheter -lehdessä, miten pienten lasten
turvallisuus voidaan riskeeta antamalla vanhempien tai muiden aikuisten
juoda itsensä halutessaan vaikka kaatokänniin lasten läsnäollessa. Ruotsin
lakien mukaan lasten edessä juopottelu ei ole rangaistava teko.
Professorin mukaan sen pitäisi olla.
Leijonhufvudin mukaan laissa on aukkoja, kun asiaa tarkastelee heikomman,
eli lapsen näkökulmasta.
- Huoltajan humalatilan näkeminen on lapselle pelottava kokemus. Koko
olemassaolon pohja horjuu, turvallisuudentunne katoaa ja aikuisen käytös
pelottaa. Lapsi kokee täydellistä avuttomuudentunnetta, professori
kirjoittaa.
Aftonbladetin haastattelema tutkija Sven Andréansson ymmärtää
Leijonhufvudin huolen.
- Lapsi tottuu erilaisiin tilanteisiin. (Vanhemman) humalatila on
kuitenkin siitä poikkeuksellinen asia, että se muuttaa sen kaikkein
tärkeimmän ihmisen peruskäyttäytymisen. Se on pelottavaa aivan eri
mittakaavassa kuin se, että näkee jotain kauheaa telkkarissa, Andréansson
selittää.
Andréansson ei ole kuitenkaan varma, olisiko kriminalisoinnilla käytännön
merkitystä, sillä lain soveltaminen käytäntöön muodostuisi hankalaksi.
-----------------------------------------------------Liikunta, erittäin hyvä ja monipuolinen ravinto, mieleiset harrastukset ja ihmissuhteet, lukeminen ja tiedon saanti sitä kautta todella monesta näkökulmasta ja oma asenne kuntoon.
Masennusta kannattaa hoitaa ravinnolla, USA:ssa psykiatriyhditys, jossa 38.000 psykiatrian lääkäriä, on suosittanut jo vuodesta 2006 saakka omega 3 rasvahappoja masennus hoitoon koko loppuelän ajan.
Masennuksessa on kortisoli stressi hormooni reilusti koholla yli 90% potilaista eli elimistö kay ylikierroksilla kokoajan ja kuluttaa monet vitamiinit ja suojaavat ravintoaineet, kuten vaikeasti ravinnosta saatavan omega 3 rasvahapot, loppuuun ja syntyy tulehdussytokiinejä. Seurauksena oman serotoniini välittäjäainetuotannon häiriö, joka on kemiallinen syy masennukseen ja ahdistukseen, yms. Omega 3 rasvahapot ovat yksi tehokkaimmista vastavaikuttajista eli tulehdussytokiinien sammuttajista. (Masennus on tulipalo, joka pitää osata sammuttaa oikeanlaisella sekoituksella oikealaista vettä.) Omega 3 rasvahappoja, ALA, EPA, DHA, joista ALA ja EPA tärkeimmät masennuksessa. B -ryhmän vitamiineja kaikkia, mutta joista tärkeimmät foolihappo, B6 ja B12. C -vitamiinia kolme kertaa päivässä, että saat hyvän pitoisuuden, koska vesiliukoisena se menee nopeasti elimistön läpi. Aivan kuten B -vitamiinitkin. D -vitamiinista on puute suurimmalla osalla väestöä ja masennuskaan ei parane ilman sitä ja sen riittävää pitoisuutta. Osallistuu välittäjäaineiden tuotantoon aivan ratkaisevalla tavalla. Itse olen syönyt 125 - 250 mikro garamman päiväannoksia. Eli 10-20 kertaa olemassa olevien saantisuositusten yli. Jos on varaa eli rahaa riittävästi kannattaa käydä mittauttamassa D -vitamiini taso verestä esimerkiksi Antioksidantti klinikalla, koska julkisen terveydenhuollon kautta vaikea päästä mittauttamaan, koska mittaus maksaa ehkä 100 euroa kerta. Sinkkiä ja seleeniä, sekä erityisesti magnesiumia, hyvin imeytyvää tarviset myös. Magnesium on luonnon oma stressi lääke, joka vaikuttaa yli 300 aineenvaihdunnan tapahtumaan elimistössä. Erittäin tärkeä.
Lisäksi karnosiinia, jota voi ottaa myös beeta-alaniininä, jolloin elimistö itse valmistaa karnosiinin.
(Ovat valkuaisaineita)
Lisäksi Berberiiniä, joka on todella monipuolinen.
-----------------------------------------------------------------------------
Voin kertoa lisää, koska olen asiaa tutkinut itse ja toimii.
Olen tavannut myös tutkijaerikoislääkäri Antti Tanskasen.
Hänen kirjoituksia voi lukea internetistä.
Tohtori Matti Tolonen on myös perehtynyt laajasti samoihin asioihin.
Lisäksi lääkäri Antti Heikkilä
Masennus oireet voi saada pois parhaimmillaan parissa päivässä, jopa pelkällä tuoreella pellavansiemenöljyllä, joka on kasvikunnan paras omega 3 ALA rasvahapojen lähde.
Elimistö, ihmisen maksa muuttaa ALA:ta EPA:ksi, joka sammuttaa tulehdussytokiinit.
Tuoretta siksi, koska se alkaa hapettua reagoituaan esimerkiksi ilmassa olevan hapen kanssa, sekä auringon valon vaikutusten seurauksena. Säilytys kylmässä ja pimeässä, mieluiten jääkaapissa tummassa lasipullossa.
Saamme ravinnosta 20 kertaisia määriä liikaa omega 6 rasvahappoja, joista tulehdussytokiinit syntyvät.
Stressi ja kortisoli provosoivat tapahtumia lisää.
Tuoreesta ja HUOM! tuoreesta graavi lohesta ja mielummin merilohesta eikä kasvatetusta saat omega 3 rasvahappoja suoraan EPA ja DHA muodossa. EPAa tarvitset eniten.
Jos et ole vielä nähnyt Studio55 ohjelmaa niin se kannattaa katso:
http://www.katsomo.fi/?progId=54041
KANNATTAA KATSOA
Lääkäri Antti Heikkilä haastattelussa.
Funktionaalisten elintarvikkeiden maailmanlaajuinen markkina-arvo on
vuonna 2013 jo 128 biljoonaa dollaria.
Tutkimus jatkuu
Lisää keskustelua aiheesta? - ratkaisut,
ratkaisut. kirjoitti:
Liikunta, erittäin hyvä ja monipuolinen ravinto, mieleiset harrastukset ja ihmissuhteet, lukeminen ja tiedon saanti sitä kautta todella monesta näkökulmasta ja oma asenne kuntoon.
Masennusta kannattaa hoitaa ravinnolla, USA:ssa psykiatriyhditys, jossa 38.000 psykiatrian lääkäriä, on suosittanut jo vuodesta 2006 saakka omega 3 rasvahappoja masennus hoitoon koko loppuelän ajan.
Masennuksessa on kortisoli stressi hormooni reilusti koholla yli 90% potilaista eli elimistö kay ylikierroksilla kokoajan ja kuluttaa monet vitamiinit ja suojaavat ravintoaineet, kuten vaikeasti ravinnosta saatavan omega 3 rasvahapot, loppuuun ja syntyy tulehdussytokiinejä. Seurauksena oman serotoniini välittäjäainetuotannon häiriö, joka on kemiallinen syy masennukseen ja ahdistukseen, yms. Omega 3 rasvahapot ovat yksi tehokkaimmista vastavaikuttajista eli tulehdussytokiinien sammuttajista. (Masennus on tulipalo, joka pitää osata sammuttaa oikeanlaisella sekoituksella oikealaista vettä.) Omega 3 rasvahappoja, ALA, EPA, DHA, joista ALA ja EPA tärkeimmät masennuksessa. B -ryhmän vitamiineja kaikkia, mutta joista tärkeimmät foolihappo, B6 ja B12. C -vitamiinia kolme kertaa päivässä, että saat hyvän pitoisuuden, koska vesiliukoisena se menee nopeasti elimistön läpi. Aivan kuten B -vitamiinitkin. D -vitamiinista on puute suurimmalla osalla väestöä ja masennuskaan ei parane ilman sitä ja sen riittävää pitoisuutta. Osallistuu välittäjäaineiden tuotantoon aivan ratkaisevalla tavalla. Itse olen syönyt 125 - 250 mikro garamman päiväannoksia. Eli 10-20 kertaa olemassa olevien saantisuositusten yli. Jos on varaa eli rahaa riittävästi kannattaa käydä mittauttamassa D -vitamiini taso verestä esimerkiksi Antioksidantti klinikalla, koska julkisen terveydenhuollon kautta vaikea päästä mittauttamaan, koska mittaus maksaa ehkä 100 euroa kerta. Sinkkiä ja seleeniä, sekä erityisesti magnesiumia, hyvin imeytyvää tarviset myös. Magnesium on luonnon oma stressi lääke, joka vaikuttaa yli 300 aineenvaihdunnan tapahtumaan elimistössä. Erittäin tärkeä.
Lisäksi karnosiinia, jota voi ottaa myös beeta-alaniininä, jolloin elimistö itse valmistaa karnosiinin.
(Ovat valkuaisaineita)
Lisäksi Berberiiniä, joka on todella monipuolinen.
-----------------------------------------------------------------------------
Voin kertoa lisää, koska olen asiaa tutkinut itse ja toimii.
Olen tavannut myös tutkijaerikoislääkäri Antti Tanskasen.
Hänen kirjoituksia voi lukea internetistä.
Tohtori Matti Tolonen on myös perehtynyt laajasti samoihin asioihin.
Lisäksi lääkäri Antti Heikkilä
Masennus oireet voi saada pois parhaimmillaan parissa päivässä, jopa pelkällä tuoreella pellavansiemenöljyllä, joka on kasvikunnan paras omega 3 ALA rasvahapojen lähde.
Elimistö, ihmisen maksa muuttaa ALA:ta EPA:ksi, joka sammuttaa tulehdussytokiinit.
Tuoretta siksi, koska se alkaa hapettua reagoituaan esimerkiksi ilmassa olevan hapen kanssa, sekä auringon valon vaikutusten seurauksena. Säilytys kylmässä ja pimeässä, mieluiten jääkaapissa tummassa lasipullossa.
Saamme ravinnosta 20 kertaisia määriä liikaa omega 6 rasvahappoja, joista tulehdussytokiinit syntyvät.
Stressi ja kortisoli provosoivat tapahtumia lisää.
Tuoreesta ja HUOM! tuoreesta graavi lohesta ja mielummin merilohesta eikä kasvatetusta saat omega 3 rasvahappoja suoraan EPA ja DHA muodossa. EPAa tarvitset eniten.
Jos et ole vielä nähnyt Studio55 ohjelmaa niin se kannattaa katso:
http://www.katsomo.fi/?progId=54041
KANNATTAA KATSOA
Lääkäri Antti Heikkilä haastattelussa.
Funktionaalisten elintarvikkeiden maailmanlaajuinen markkina-arvo on
vuonna 2013 jo 128 biljoonaa dollaria.
Tutkimus jatkuu
Lisää keskustelua aiheesta?Suomessa:
http://www.elixioil.fi/fi/tuotteet/ravintolisat/pellavainen oljyt/omega-3 plussaplussa alyoljy/
Läpimurto:
http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1499
http://www.biovita.fi/suomi/pdf/Luontaisterveys_2010.pdf
http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1610
http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1305
http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1617
http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=185
- Samppa..85
"Niin kauan kun pidät kiinni menneisyydestäsi, se kyllä pitää otteen sinusta!!"
Luulin, että olisin ainut tästä asiasta kärsivä, mut en sittenkään. Sain osakseni kaikkea mitä itse lapselleni en soisi. Olin kotona kiusattu, siten koulussa, työpaikalla ja nyt paniikkihäiriösta ja masennuksesta kärsivänä vanhempani jatkaa nöyryyttämistä kaikin tavoin. Olen ollut heille ja veljelleni sylkikuppi ja perheen musta lammas. Nyt en ole ollut heidän aloitteestaan missään tekemisissä heidän kanssaan loppuun 6 vuoteen ja olen alkanut voida hitusen verran paremmin. En kaipaa takaisin, mutta mielenrauhan haluaisin saavuttaa. En tiedä voiko tästä koskaan kokonaan selvitä.
- mikael agrikola
kävin katsomassa napapiirin sankarit. Varsin osuvaa mustaa huumoria meikäläisille. Se osui, uppos ja jopa sai minut nauramaan kyyneleet silmissä. Jasper pääkkönen oli roolissaan loistava, nuori kaveri joka jaksoi vielä viljellä kuivaa huumoria. Loistava käsikirjoitus ja hyvä elokuvan loppukohtaus jossa katkot menneisyyden varjon ja pahuuden konkreettisesti.
- vanhemmat kaatsille
Vikalistaa omien vanhenpien osalta:
Lasten jaottelu, mukaanotto heidän riitoihinsa jo pienenä: Sä olet isäs puolellä, sä olet äitis puolella. Oltiin 6-12vuotiaita.
Yrittäjän ylpeys, mutta pihavessa.
Naapurit kaikki hulluja,
Tyttö- ja poikaystävämme kommareita, b-luokan kansalaisia, työläisiä.
Perinnöttömäksi tekeminen jos joistain syistä, nyttemmin omaisuutta ei ole, vaan ollaan pummimassa lapsilta.
Olemme tuosta valtavasta vauraudesta huolimatta tehneet 13-14 vuotiaasta kesä/iltatöitä, että oli rahaa siihen,missä muilla ikätovereilla vanhempiensa kautta rahat esim.vkonloppuisin.
Tässä joku vuosi sitten äiti vielä sai n.10000e lisätulot lapsensa myyntituotteesta.
Samainen äiti kielsi polttopuiden hakemisen metsästään, jota yli 40ha.
Isä kulkee auttamassa remontissa, mutta yllätys yllätys vain palkkaa vastaan, kuten siis kuka tahansa palkallinen kirvesmies.
Hänellä ei ole mitään, vaikka ansainnut yli 30000e ja asuu yksin.
Myi myös kotitalon, rahat menneet, seurusteli erään naisen kanssa ja nyt hänenkin omaisuus on mennyttä.(isäni teki vähän kiinteistöpisnestä hänen omaisuudella 2 uutta omakotitaloa, n. 10 tonttia jne.)
Äiti jatkaa "yrittäjänä", elättää sillä itsensä ja on nuorimman sisaruksemme holhoova, rahoittava ja paapova äiti, huolimatta satojen kilometrien välimatkasta. Ts, täysin eriarvoinen kohtelu kaikilta kanteilta ajateltuna.
Hän meinasi teettää yhteistyönä taloremontin minulla, suhteella minulle 10000e ja hänelle 50000e, kuulemma reilua kotitalousvähennysnäkökulmastakin ajateltuna. ts. ennemmin maksaa vieraalle kirvesmiehelle vaikka 30000e palkat, kun saa niin pirusti vähennyksiä....mutta ei siis minulle tietenkään.
No, vanhempien mielestä olemme melkein velkaa heille ja olemme mm. varkaita, valehtelijoita, vaikka mitä, vaikka toista kautta he kiistävät ja sanovat olevansa ylpeitä, koska olemme jokainen työelämässä ja oman pienen omaisuutemme luoneet. Ketään ei ole sitäpaitsi tuomittu mistään ikinä.
Edelleen äiti vertaa isään ja isä äitiin: Esim. Olet justiin niinkuin äitis.
Minkä me sille voimme, tottahan muistutamme vanhempiamme.
Isovanhempina kumpainenkaan ei korviaan lotkauta lastenlapsille, siis tarjoa apua esim. hoidon suhteen.
Syntymäpäivät, joulut jne eivät kuulu heille, siis esim. syömään tullaan, mutta ei edes lahjoja lapsille, tai ison teatterin säestämänä.
Joululahjan lapsi saattaa saada kesällä ja n. kerran vuodessa tai kahdessa tulee synttärit, joulut yms. kuitattua siten samalla lahjalla.
Jos siis heidän korkeutensa on luvannut lapsenlapselle jotain, on sen saaminen ihan toinen juttu, suuttuvat ja selittelevät sitten, jos joku lapsista kysyy luvattua juttua joskus kuukausien päästä.
No, eipä siinä.
Olen itse todennut, että voi hitsi mitkä vanhemmat ja miten mukava asia on, että me lapset olemme selvinneet kaikesta, alkoholismista,erosta ym. esim. täysin palkattomasta maatilatöistä n. 7vuotiaasta eteenpäin, joka myös kotona osaltaan piinasi.
80-90 luvulla olemme lapsia olleet ja tosiaan pihavessa ja parikymmentä hehtaaria kasviksia perunaa, jotka suurimmaksi olivat "kersojen töitä", ei mihinkään kavereille.- petterti
Minä nuorena jouduin liiallisen huolenpidonkohteeksi.En saanut itse valita kavereita.Kaveriksi tarjoutui kieroonkasvanut luokkatoverini.Minulta vei rahaa lompakostani .Vanhemmat ja sisarukset vaativat minun raha-asiat heille kuuluvaksi.Sitä kesti kesti 15 vuotta.Oli ahdistavaa kovin.Tuntui olevan kuin liekassa.Nyt saa elää ihan itenäisesti.Jos olisin tiennyt silloin.En olisi jäänyt kotiin koulun jälkeen.Sitä jäin kuin käenpoikaseksi.
Isäni nuorena jäi omalle kotitilalle perheineen.Siihen ukkini ja lisäksi sedän leski lapsineen.Siinä tuli kahnausta välillä.Äitini oli vihan katkeroittama loppuelämän.Kohdisti minuun kostona,kun tein virheitä itselleni.Elän tällä hetkellä keski-ikääni.Mitenkä tästä eteenpäin menee?.
Eläkeikään noin vajaa kymmenen.Eihä sitä koskaan tiedä tapahtuu silloin.Ihmissuhdeongelmat kostautuu aina.
Vanhaksi tulee ,silloin tarvitsee kotiapua ja sitten palvelutaloon tai vanhainkotiin.Silloi joutuu hoitajien ja henkilökunnan kanssa tekemisiin päivittäin vuodesta toiseen.ihmisiä nekin ovat,kuin ovat erilaisia.
Virheitä nekin tekevät ja kukaan ei ole täydellisiä. - Carpe diem!
petterti kirjoitti:
Minä nuorena jouduin liiallisen huolenpidonkohteeksi.En saanut itse valita kavereita.Kaveriksi tarjoutui kieroonkasvanut luokkatoverini.Minulta vei rahaa lompakostani .Vanhemmat ja sisarukset vaativat minun raha-asiat heille kuuluvaksi.Sitä kesti kesti 15 vuotta.Oli ahdistavaa kovin.Tuntui olevan kuin liekassa.Nyt saa elää ihan itenäisesti.Jos olisin tiennyt silloin.En olisi jäänyt kotiin koulun jälkeen.Sitä jäin kuin käenpoikaseksi.
Isäni nuorena jäi omalle kotitilalle perheineen.Siihen ukkini ja lisäksi sedän leski lapsineen.Siinä tuli kahnausta välillä.Äitini oli vihan katkeroittama loppuelämän.Kohdisti minuun kostona,kun tein virheitä itselleni.Elän tällä hetkellä keski-ikääni.Mitenkä tästä eteenpäin menee?.
Eläkeikään noin vajaa kymmenen.Eihä sitä koskaan tiedä tapahtuu silloin.Ihmissuhdeongelmat kostautuu aina.
Vanhaksi tulee ,silloin tarvitsee kotiapua ja sitten palvelutaloon tai vanhainkotiin.Silloi joutuu hoitajien ja henkilökunnan kanssa tekemisiin päivittäin vuodesta toiseen.ihmisiä nekin ovat,kuin ovat erilaisia.
Virheitä nekin tekevät ja kukaan ei ole täydellisiä.Löytyisikö tästä jotain, josta olisi sinulleapua ja hyötyä?'
Maailma on nykyään niin kylmä, itsekeskeinen, että selviytyminen saattaa olla joskus ylivoimista.
Ennen 90- luvun lamaa, elämä oli paljon inhimillisempää.
Prinsessa kampanjassa kerrotaan koululaisille mielenterveysongelmista ja vähennetään niihin liittyviä ennakkoluuloja.
Lue:
Hyväksyminen.
Inhimillisyys.
Yhteisöllisyys.
Voimavarat. Psyykkiset sairaudet. Hoito ja kuntoitus.
Katso Opettajat.
Katso Prinsessa musiikkivideo.
http://www.mtkl.fi/liiton_toiminta/yhteistyohankkeet/prinsessa/
--- - Voimia ja jaksamista
Carpe diem! kirjoitti:
Löytyisikö tästä jotain, josta olisi sinulleapua ja hyötyä?'
Maailma on nykyään niin kylmä, itsekeskeinen, että selviytyminen saattaa olla joskus ylivoimista.
Ennen 90- luvun lamaa, elämä oli paljon inhimillisempää.
Prinsessa kampanjassa kerrotaan koululaisille mielenterveysongelmista ja vähennetään niihin liittyviä ennakkoluuloja.
Lue:
Hyväksyminen.
Inhimillisyys.
Yhteisöllisyys.
Voimavarat. Psyykkiset sairaudet. Hoito ja kuntoitus.
Katso Opettajat.
Katso Prinsessa musiikkivideo.
http://www.mtkl.fi/liiton_toiminta/yhteistyohankkeet/prinsessa/
---Opettaja TV keskustelun aiheena on erolapsi koulussa.
"Suomalaisista avioliitoista suuri osa päättyy eroon. Avioliiiton raunioille jäävät sinnittelemään lapset, joille ero tulee tulee yllätyksenä ja varoittamatta.
Hämmennystä saattaa lisätä eron jälkeenkin jatkuva riitely, jossa lapsi jää helposti välikäteen, tai jopa pelinappulaksi.
Tunnemyrskyn lisäksi tulevat käytännön obgelmat, muutot, matkustelu ja tavaroiden kuljetus paikasta toiseen.
Linkki aiheeseen, jossa useita mielenkiintoisia näkökulmia, kuinka lapsia satetaan kohdella ja mitä seikkoja tulisi lapsen kannlta nostaa etusijalle ja mitkä tekijät ovat lapsille ja nuorille tärkeitä.
http://opettajatv.yle.fi/studio_kotro_erolapsi_koulussa
--
- Olet ihana
"Voit huonosti, koska sua on kohdeltu huonosti", sanoi mun sielunhoitaja kun syvästi masentuneena nimittelin itseäni laiskaksi, ilkeäksi ja huonoksi. Aivan samalla lailla kuin omat vanhempani olivat minua nimitelleet.
Pura kaikki se mitä sinulle on pahaa tehty jonkun ihmisen kanssa joka välittää sinusta. Ammattiauttajia on monenlaisia. Hae sellainen jonka koet että ymmärtää. -
Hyvä että kerroit asian, et ole poikkeus. Älä kuitenkaan jää katkeruuteen ja vanhempiesi syyttelyyn. Yritä antaa heille anteeksi, sillä autat parhaiten itseäsi, oma elämäsi lähtee terveiile urille. Sitähän haluat!
--
Vanhempasi ovat ehkä itse joutuneet samanlaisen kasvatuksen uhreiksi ja jatkavat samaa sinulle.
Kannattaa pysäyttää pahan kierre. Nyrkkisääntönä: pahaa voidaan parantaa vain hyvällä.
Yritä tehdä hyvää itsellesi ja vanhemmillesi, olosi paranee. Yritä nauttia elämästä.
-- venorkejn
Rakastan vanhempiani, mutta ovat hekin tavallaan pilanneet elämäni. He ovat kasvattaneet minut siihen uskoon, että minusta tulee jotain ja tulen olemaan tosi hyvä... Yliopistoon päästyäni vuosia sitten, äitin itki onnesta. Nyt tunnen epäonnistuneeni elämässäni täysin, kun minusta ei ole tullut mitään.. he ovat varmasti tosi pettyneitä minuun ja kaikki muutkin pitävät minua luuserina.. en ole läheskään tavoittanut sellaista, mitä kaikki ystäväni.. en haluaisi enää elää. Olen epäonnistunut elämässäni, enkä enää kestä tätä. Tavallaan toivon, että minusta ei olisi odotettu mitään kummosta, niin sitten voisin vaan yllättää jos onnistuisinkin.
Sama..
Aloita jostain muiden vastaavien kokemusten selvittely.
Kokeile vaikka Franz Kafkan "Kirje Isälleni", koska se on lyhyt :p
Vaikka olet harvinainen, et ole mitenkään yksin. VAikka yksin sitä joutuu aina olemaan ilman vanhempia, ja ilman olisi paljon parempi kuin sellaisia mitä itsellä, ja ehkä sinullakin on ollut.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577250Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243418Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1581719Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3181682- 841375
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911260
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631227Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2491217- 811144