Osaako kukaan kertoa, miksi asumistuen vesimaksukin hyväksytään samassa suhteessa kuin neliöt?
Minulla on siis yli 37 neliön asunto ja asumismenoiksi hyväksytään "(vuokra ja vesimaksu) jaettuna asunnon neliöillä kertaa 37 neliötä".
Ymmärtäisin, jos vuokra huomioitaisiin 37 neliön mukaan ja vesimaksu kokonaisuudessaan, mutta miksi ihmeessä yhden henkilön vesimaksukin pitää "pienentää" ylimääräisten neliöiden suhteessa?
Hyväksyttävien neliöiden mkaimivuokra on yli kaksi euroa korkeampi, joten hyväksyttävien asumiskustannusten alennus tulee vain liikaneliöistä.
... näistä rajoistahan sitten määräytyy enimmäisasumismenot, joiden mukaan maksetaan enimmillään 80 %:ia asumistukea.
Vesimaksu asumistuessa
8
1005
Vastaukset
- On...
Meidän eduskunta on jossain vaiheessa päättänyt lailla, miten asumistuki lasketaan, joten keväällä voit taas äänestää vähän järkevämpiä päättäjiä.
Onko vesimaksu suurempi kuin Kelan hyväksymä maksimi 12,50e kuukaudessa?
- yksi henkilö
Onko asetuksia/lakia muutettu vai oletko ehkä väärässä, sillä kyllä minulla on pari vuotta sitten hyväksytty silloinen vesimaksu 21,50 e/kk kokonaisuudessaan (yksi hlö)
- ihan outoa
vesimaksu määräytyy henkilöluvun mukaan, eikä neliöiden! Onhan selvä, että pienemmässä asunnossa asuu vähemmän henkilöita kuin isommassa. Jos sinä käyt suihkussa, vettä menee ihan yhtä paljon asuit sitten pienessä tai isossa asunnossa. En tiedä miten on yleisessä asumistuessa, mutta eläkeläisten asumistuessa Kela ottaa huomioon sen mikä se vesimaksu on. Minulla vesimaksu on 15 euroa/kk ja se on hyväksytty kokonaisuudessaan. Suoraan sanoen en ymmärrä mistä kirjoitat?
- vastatkaah
Mitä on ylimääräiset neliöt. Onko määrätty neliömäärä mitä enintään saa olla asunnossa?
Yleisessä asumistuessa on neliömäärät millä minkäkin kokoinen perhe saa maksimi asumistuen,kelan laskenta ohjelmalla voi vertailla helposti erikokoisten asuntojen vaikutusta asumistuen suuruuteen,se antaa myös maksimi summan hyväksyttävälle vesimaksulle.Eläkeläisille asumistuki on hieman erilainen kuin yleinen asumistuki.
- 19
Jos olet tarpeeksi köyhä, niin toimeentulotuki kustantaa lopun vuokrasta ja vesimaksusta mitä asumistuki ei korvaa.
- niin ei maksa
Ensin on käytettävä säästöt elämiseen ja vasta sitten saa toimeentulotukea.... ja sitä ennen ei saa elää yli minimitoimeentulon tai jää rahattomia kuukausia ennen toimeentulotuen saamista, koska laskennallisesti rahat pitäisi riittää....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577260Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243446Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1601741Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3351723- 841385
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911260
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631237Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2571228- 811144