Veikkaus Katkolle-sarjan päätösjaksosta

ValdemarVeikkaaja

Niin monikohan on pysynyt erossa alkoholista kolmen kuukauden seurantajaksolla. Epäonnistujia ovat varmuudella 35-vuotias lepakko(Marjo?), Marc, ehkä myös 50-vuotias miekkonen, joka näyttää hieman liikaa alan mieheltä. Vanha mummeli tarvitsisi sosiaalista tukea myös katkon ulkopuolella, jos sitä saa niin voi skarpata. 63-vuotiaalla ei mielestäni edes ollut pahaa ongelmaa alkutilanteessa. Ehkä selviytyjiä ovat 19-vuotias tyttö, joka aidosti haluaisi olla ilman alkoholia ja 40-vuotias mies, joka osaa käyttää huumoria selviytymiseensä. 46-vuotias nainen taas juo ensimmäiseen vastoinkäymiseensä eli on hieman luovuttajatyyppi.

Joku voi täydentää henkilöiden nimiä, koska en niitä muista varmuudella.

44

2214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ValdemarVeikkaaja

Tässähän ne nimet olivatkin:

Anne-Maarit(46)

Helena(67)

Janne(40)

Juhani(63)

Marc(29)

Marjo(35)

Susanna(19)

Susanne(tämä kai luovutti jo)

Timo(40)

• ryypylle-

Eiköhän ne kaikki ole ryypyllä kun laitoksen ovesta ulos pääsevät.

On muuten karmee ämmä se vastaava sairaanhoitaja. Kunnon lässyttäjä.

• ----

lopettaa pysyvästi vain muutama.
      Takuuvarma epäonnistuja on käkkäräpää nuorehko tumma mies, joka on eliittivanhempien piloille paapottu kakara, ja myös se hermo lepakko.

• jepjep.

Sanoisin kuitenkin näin, että tuskin kukaan vielä naamansa näyttävistä nyt ihan 3 kuukauden ränniä ainakaan on kiskonut ja aivan pohjalla, kun kerran "vain 1 on joukosta poissa". Tuo nyt sitten voi tarkoittaa mitä vain siltä väliltä, että on niin pahasti ratkennut (tai "hieman ratkennut" mutta olettaa muilla menevän niin paljon paremmin ettei halua tulla muiden eteen tai muutoin julkisuuteen siitä kertomaan) ettei ole halunnut enää tulla esiin tai sitten on peräti menehtynyt. Toki parasta mahdollista pärjäämistä tietysti itseskullekin toivoisi..

Oma veikkaukseni on tuo hoidon keskeyttänyt, jos hänet vielä lasketaan mukaan porukkaan, tai Marjoko oli tuon heti kapakkaan juosseen nimi.. Mutta toisaalta veikkaan, että voi olla joku ihan yllärinimikin ja nuo ensioletuksen mukaan täysin homman välittömästi vapautumisen jälkeen kusseet tai keskeyttäneet kertovatkin sitten, että "alussa meni vähän heikosti, mutta pian rauhoituin".

Tosin 3kk on kovin lyhyt aika, pientä suuntaa tietty antaa miten voi raittius edetä lähitulevaisuudessa ja mahdollisesti pidemmällekin, mutta kyllä tuossa on menossa vielä se ns. pahimmasta selviäminen ja "kaikki on suurta ja hienoa, maailma on niin ihana" -ensirakastumisvaihe uuteen elämäntapaan monella. Ja vasta sitten kun tulee elämässä jotain ensimmäisiä kunnon vastoinkäymisiä tai alkaa ihan liikaa ahdistaa, niin näkee miten asiat todella menevät.

• tissuttelija.

MArc oli oli valahtanut surkeaan kuntoon, juonut yhtä kyytiä heti lähdettyään.

• KaleviKatkolainen
        tissuttelija. kirjoitti:

Harmi kun olivat syöneet lääkkeetkin kaverin kanssa humalassa, kun niitä olisi tarvittu just nyt. Eikä Marcin äitikään ole täysillä mukana raittiusprojektissa, koska ei hae pameja lääkäristä. Vanhemmat naiset kun saavat niitä helpommin Marcin sanojen mukaan.

• raittiina 5v
        tissuttelija. kirjoitti:

8 henkilöstä ei kukaan täysin raittiina.
        ! henkilö päässyt kohtuulliseen elämän muutokseen.
        Selviytymisprosentti 0 .
        Se suomen laitoshoidosta.Kustannukset !kk jaksolta n.5000 euroa per asiakas x8 40 tuhatta euroa
        tulos nolla.

• -I-
        tissuttelija. kirjoitti:

Juoppoja on hyödytöntä paapoa ja holhota.
        Lamppu syttyy itsellä, tai on syttymättä koskaan, ja siihen ulkopuolinen hoosaaminen ei juurikaan vaikuta.
        Marc ja Marjo ovat porukan surkeimmat tapaukset.

• 12+7
        tissuttelija. kirjoitti:

Oli järkyttävässä kunnossa, oikein pahaa teki katsoa.

• --
        -I- kirjoitti:

Juoppoja on hyödytöntä paapoa ja holhota.
        Lamppu syttyy itsellä, tai on syttymättä koskaan, ja siihen ulkopuolinen hoosaaminen ei juurikaan vaikuta.
        Marc ja Marjo ovat porukan surkeimmat tapaukset.

esim. hiv potilaitakaan on turha hoitaa, koska niitäkään harvemmin parannetaan?

Kyllämoni alkoholisti on hyötynyt laitohoidosta. Toki oman halun on myös oltava mukana. Mutta alkoholismi on kuitenkin sairaus..

• Maroolofi

Hitto mikä dorka tuo Marc. Mutsin pitäisi kuulemma auttaa silleen että hankkisi hänelle pameja. No, itse olen myös käyttänyt pameja ja olen huomannut, että jos olen raittiina niin, yllätys yllätys, en tarvitse mitään ryynejä! Olen nyt ollut jo pitkään, monta kuukautta, ilman mitään mielialalääkkeitäkään. Lopetin myös hoitosuhteen A-klinikalle. Tietty jos haluan päästä esim. työkokeiluun, niin sitten pitäisi varmaan taas aloittaa joku hoitosuhde. Mutta mielialalääkkeitä ei huvittaisi kyllä syödä. Ne aiheuttaa vaan finnejä.

• veikkasin Juhania (63), hän vaikutti tasapainoisimmalta ja henkisesti vahvalta; seuraavana totossani oli tämä sukkaa kutova muorulainen. Marc oli koko ajan kuin tulisilla hiilillä ja hänen pikaisesta retkahtamisestaan olin varma samoin kuin niiden nuorten tyttöjen. Myös tyttäreltään anteeksiantoa kerjäävä ei vaikuttanut raitistumiskelpoiselta. Kiintiölesbosta tai muista en ollut varma.

Luulin sentään, että 1-2 olisi klaarannut. Erehdyin, ei yksikään. Seli seli. Kuinka tuttuja juttuja! Kukaan ei ollut sisäistänyt raittiutta todella. Ehkä oli tärkeämpää päästä telkkariin.

Vuoden kuluttua, jos heistä tehtäisiin uusi seuranta, jokainen olisi samassa tai huonommassa jamassa kuin hoidon alkaessa.

• Maroolofi

Ne 63 vuotias mies ja se 19 v. gimma ei mun mielestä edes ole mitään alkoholisteja. Tai siis se mies ei ainakaan ole. Tunnen itsekin tuollaisia tyyppejä, jotka ottaa joskus pari lasia viiniä ja pitävät itseään alkoholisteina.

• humbuukia oli
        Maroolofi kirjoitti:

Ne 63 vuotias mies ja se 19 v. gimma ei mun mielestä edes ole mitään alkoholisteja. Tai siis se mies ei ainakaan ole. Tunnen itsekin tuollaisia tyyppejä, jotka ottaa joskus pari lasia viiniä ja pitävät itseään alkoholisteina.

Eipä ollut häävi se hoitolaitoskaan. Viedään juoppoja vähän puuhastelemaan yhtä sun toista, se hoitaja oli aivan kammottava lässyttäjä ja hoito näytti olevan lähinnä kirkkoveneiden piirtelyä fläppitaululle.

Silkkaa rahastusta tuon laiset hoidot.

• minävaan..
        humbuukia oli kirjoitti:

Eipä ollut häävi se hoitolaitoskaan. Viedään juoppoja vähän puuhastelemaan yhtä sun toista, se hoitaja oli aivan kammottava lässyttäjä ja hoito näytti olevan lähinnä kirkkoveneiden piirtelyä fläppitaululle.

Silkkaa rahastusta tuon laiset hoidot.

Siis tuotantoyhtiöhän on ohjelman päättänyt, ei hoitolaitos. Haitolaitoksen ohjelmaan kuuluivat oikeasti nuo ringit yms. Ja kyseisen kolmen viikon jakson maksoi tuotantoyhtiö. Että silleen. Ja toinen asia on se, että kyseisessä hoitolaitoksessahan hoito kestää oikeasti keskimäärin puolivuotta. Tai siis kesti, nykyäänhän kyseistä paikkaa ei samalla nimellä ole. Puolessa vuodessa saadaan vähän enemmän aikaan, kuin kolmessa viikossa.

Onhan se nyt kamalaa ja hirveää, kun muut saa ja minä en.... "kun ne kävi siellä ja täällä, enkä minä päässyt minnekkään..." voi hyvää päivää... ja siihen kolmeen viikkon mahtui varmasti paljon muutakin kuin noita aktiviteettejä. Sitä kolmea viikkoa kun ei mitenkään saada mahtumaan 11 puolen tunnin jaksoon... Ei nuo ringit ja muut omien kokemusten/arkojen asioiden jakamiset ole mitään helppoja juttuja...

Terkkuja vaan kaikille katkerille.

• huh huh
        minävaan.. kirjoitti:

Siis tuotantoyhtiöhän on ohjelman päättänyt, ei hoitolaitos. Haitolaitoksen ohjelmaan kuuluivat oikeasti nuo ringit yms. Ja kyseisen kolmen viikon jakson maksoi tuotantoyhtiö. Että silleen. Ja toinen asia on se, että kyseisessä hoitolaitoksessahan hoito kestää oikeasti keskimäärin puolivuotta. Tai siis kesti, nykyäänhän kyseistä paikkaa ei samalla nimellä ole. Puolessa vuodessa saadaan vähän enemmän aikaan, kuin kolmessa viikossa.

Onhan se nyt kamalaa ja hirveää, kun muut saa ja minä en.... "kun ne kävi siellä ja täällä, enkä minä päässyt minnekkään..." voi hyvää päivää... ja siihen kolmeen viikkon mahtui varmasti paljon muutakin kuin noita aktiviteettejä. Sitä kolmea viikkoa kun ei mitenkään saada mahtumaan 11 puolen tunnin jaksoon... Ei nuo ringit ja muut omien kokemusten/arkojen asioiden jakamiset ole mitään helppoja juttuja...

Terkkuja vaan kaikille katkerille.

Ei ole tarvetta hoitoon, eli en ole katkera. Mutta jos ei em laitoksessa ole ollut, niin kuva siitä muodostui tuon ohjelman mukaan.

Totta kai jokainen tajusi, että juuri tuon hoidon maksoi tuotantoyhtiö. Kysyinkin, että kuka nuo pelleilyt yleensä maksaa? Asiakas itse vai valtio? Omilla rahoillaan kukin saa toki tehdä mitä haluaa. Useathan maksaa mm. Myllyhoidot ihan omasta kukkarosta.

Oltiinko noissa "laitoksissa" tosiaan sitten puolikin vuotta.. huh.

Kukaan ei kyllä tuon laisissa laitoksissa raitistu, henkilökuntakin oli kuin sitruunan syöneitä. Naurettavaa puuhastelua ja kirkkoveneiden piirtelyä fläppitaululle. Koomisia ringissä istumista ja nilitystä. Hyvä, että paikkaa ei enää ole, ainakin jos valtion varoja tuon laiseen suojatyöpaikkaan syydetään.

• minävaan...
        huh huh kirjoitti:

Ei ole tarvetta hoitoon, eli en ole katkera. Mutta jos ei em laitoksessa ole ollut, niin kuva siitä muodostui tuon ohjelman mukaan.

Totta kai jokainen tajusi, että juuri tuon hoidon maksoi tuotantoyhtiö. Kysyinkin, että kuka nuo pelleilyt yleensä maksaa? Asiakas itse vai valtio? Omilla rahoillaan kukin saa toki tehdä mitä haluaa. Useathan maksaa mm. Myllyhoidot ihan omasta kukkarosta.

Oltiinko noissa "laitoksissa" tosiaan sitten puolikin vuotta.. huh.

Kukaan ei kyllä tuon laisissa laitoksissa raitistu, henkilökuntakin oli kuin sitruunan syöneitä. Naurettavaa puuhastelua ja kirkkoveneiden piirtelyä fläppitaululle. Koomisia ringissä istumista ja nilitystä. Hyvä, että paikkaa ei enää ole, ainakin jos valtion varoja tuon laiseen suojatyöpaikkaan syydetään.

ei voi oikeen muuta sanoa.

mutta vastauksia kysymyksiisi: osan hoidosta maksaa kaupunki(jossa asiakas asuu), osan maksaa asiakas itse.
        Ja kyllä, laitoksessa voidaan olla jopa puoli vuotta. Toki välillä on "lomia" yms. Katsos kun ihminen harvemmin parissa viikossa raitistuu.

Ja kyllä, tuollaisissa laitoksissa raitistutaan. Mutta hoito ei olekkaan täysin samanlaista kuin ohjelmassa näytettiin. Juurikin siksi, että kolmeen viikkoon piti mahduttaa niin paljon.

Mielestäni henkilökunta on pätevää. Eivät kai he nyt voi nauraa ringissä kun muut puhuvat omista kokemuksistaan, tai heittää koko asiaa vitsiksi? Ota nyt oikeasti huomioon että tuossa kolme viikkoa mahdutettiin 10 jaksoon. Varmasti on henkilökuntakin sinä aikana nauranut ja hymyillyt. Mutta henkilökuntaa ei näytetty oikeastaan muulloin kuin noissa tilanteissa, missä ei hirveästi ketään naurattanut.

• vielä kysyn
        minävaan... kirjoitti:

ei voi oikeen muuta sanoa.

mutta vastauksia kysymyksiisi: osan hoidosta maksaa kaupunki(jossa asiakas asuu), osan maksaa asiakas itse.
        Ja kyllä, laitoksessa voidaan olla jopa puoli vuotta. Toki välillä on "lomia" yms. Katsos kun ihminen harvemmin parissa viikossa raitistuu.

Ja kyllä, tuollaisissa laitoksissa raitistutaan. Mutta hoito ei olekkaan täysin samanlaista kuin ohjelmassa näytettiin. Juurikin siksi, että kolmeen viikkoon piti mahduttaa niin paljon.

Mielestäni henkilökunta on pätevää. Eivät kai he nyt voi nauraa ringissä kun muut puhuvat omista kokemuksistaan, tai heittää koko asiaa vitsiksi? Ota nyt oikeasti huomioon että tuossa kolme viikkoa mahdutettiin 10 jaksoon. Varmasti on henkilökuntakin sinä aikana nauranut ja hymyillyt. Mutta henkilökuntaa ei näytetty oikeastaan muulloin kuin noissa tilanteissa, missä ei hirveästi ketään naurattanut.

Mihin perustuu tiedot, että hoito esim. em. paikassa on kestänyt puolikin vuotta? Onko paikasta netistä löydettävissä tietoa?

Myllyhoidossa moni paranee, joskin tuloksia kaunistellaan. Mutta varsinkin itse maksavilla asiakkailla raitistumisen tulos on jo jonkinlainen.

Kun lyö omaa täpäkkää tiskiin 5000 euroa hoidosta, niin silloin on se tärkein asia kunnossa, eli motivaatio. Huvikseen ei viitsi maksella.

Jos taas mennään kunnan rahoilla lähinnä lomailemaan kuukaudeksi ja keräämään voimia, että jaksaa sitten taas juoda, niin todella hyödyllistä. Valitettavan yleistä kuitenkin.

Ja vielä kysyn, mihin "suuntaukseen" tv sarjan hoitolaitos oli kallellaan?

• ....
        vielä kysyn kirjoitti:

Mihin perustuu tiedot, että hoito esim. em. paikassa on kestänyt puolikin vuotta? Onko paikasta netistä löydettävissä tietoa?

Myllyhoidossa moni paranee, joskin tuloksia kaunistellaan. Mutta varsinkin itse maksavilla asiakkailla raitistumisen tulos on jo jonkinlainen.

Kun lyö omaa täpäkkää tiskiin 5000 euroa hoidosta, niin silloin on se tärkein asia kunnossa, eli motivaatio. Huvikseen ei viitsi maksella.

Jos taas mennään kunnan rahoilla lähinnä lomailemaan kuukaudeksi ja keräämään voimia, että jaksaa sitten taas juoda, niin todella hyödyllistä. Valitettavan yleistä kuitenkin.

Ja vielä kysyn, mihin "suuntaukseen" tv sarjan hoitolaitos oli kallellaan?

perustuu kokemukseen ja edesmenneisiin nettisivuihin. sivujahan ei toki enää ole, koska Myötätuulikotiakaan ei ole. Hoito perustuu yhteisöhoitoon.

• yhteisö kerrkaseen
        .... kirjoitti:

perustuu kokemukseen ja edesmenneisiin nettisivuihin. sivujahan ei toki enää ole, koska Myötätuulikotiakaan ei ole. Hoito perustuu yhteisöhoitoon.

No ei ihme, että em laitosta ei enää ole. Hyvä niin kaikille.

Yhteisöhoito ei ole mitään hoitoa, humpuukia täysin. Ja hoito perustui.. huomaa aikamuoto.
        Hoidon tulokset jokainen näki. 0% eikä se siitä paranisi, vaikka istuisivat siellä ringissä maailman tappiin.

• ...
        yhteisö kerrkaseen kirjoitti:

No ei ihme, että em laitosta ei enää ole. Hyvä niin kaikille.

Yhteisöhoito ei ole mitään hoitoa, humpuukia täysin. Ja hoito perustui.. huomaa aikamuoto.
        Hoidon tulokset jokainen näki. 0% eikä se siitä paranisi, vaikka istuisivat siellä ringissä maailman tappiin.

Kyllä se siihen perustuu edelleen. Laitos vain myytiin Terapiatehtaan piiriin. Ja tuo että on humpuukia ei pidä paikkaansa. kyllä se vaan minulla ja monella muulla toimi. joku tietty muoto sopii toisille ja toinen toisille.

Tuo on sinun mielipiteesi ja sille minä en mitään voi. mutta mielestäni on naurettavaa alkaa arvostelemaan tietämättä faktoja. Tulokset 0% ?

• heikkohappi

Marc oli kieltämättä heikossa hapessa. Kaveri 29v ja veti jo katkokävelyä silmä mustana. En epäile, etteikö olisi vetänyt 3 kuukauden putkea, mikä vaatii jo pitkähköä harjoittelua. Ja eipä tuo hänen ystäväkään ihan raittiilta näyttänyt.

• Ennustajaukko

Marcista tulee mieleen palstan sheriffi nuorena miehenä(viisi vuotta sitten). Vahinko on jo tapahtunut ja täysraittiuskaan ei enää kauheasti auta.

• Maroolofi

Toi Marc oli ihan kuin minä juoma-aikoina. Paitsi sillä erotuksella, että minä en dokaile 3 kk vaan kolme päivää putkeen, mulla ei ole silmä mustana koska en vittuile kenellekään ja en kuvittele että diapamit olisivat ratkaisu elämän kaikkiin ongelmiin.

Vaan kaikkihan juopot ne taitaa loppupeleissä olla aika samanlaisia.

Mulla on ollut katkokävely jo syntymästä asti, ei johdu viinasta.

• Maroolofi
        Maroolofi kirjoitti:

Toi Marc oli ihan kuin minä juoma-aikoina. Paitsi sillä erotuksella, että minä en dokaile 3 kk vaan kolme päivää putkeen, mulla ei ole silmä mustana koska en vittuile kenellekään ja en kuvittele että diapamit olisivat ratkaisu elämän kaikkiin ongelmiin.

Vaan kaikkihan juopot ne taitaa loppupeleissä olla aika samanlaisia.

Mulla on ollut katkokävely jo syntymästä asti, ei johdu viinasta.

Ei tuo Marc mun mielestä kovin huonossa hapessa kuitenkaan ollut. Ihan järkeviä se puhuikin. Mulla on sama ongelma; selvänä olen hiljainen, mutta viinasta saan rohkeutta ja musta tulee oikea hurmuri.

• marc hurmuri
        Maroolofi kirjoitti:

Ei tuo Marc mun mielestä kovin huonossa hapessa kuitenkaan ollut. Ihan järkeviä se puhuikin. Mulla on sama ongelma; selvänä olen hiljainen, mutta viinasta saan rohkeutta ja musta tulee oikea hurmuri.

No ei se kaveri kyllä kovin hurmurilta vaikuttanut. Hirveellä zemppaamisella pystyi juuri ja juuri kävelemään. Olemuskaan ei ollut aivan suihkunraikkaan oloinen :p

Jos moisessa kuosissa naisen saa, niin johan on ihme! Tosin, tuskinpa siitä naisesta hyötyä olisi, kun muna tuskin enää seisoo.

Sellainen juopon sössöttävä puhetyyli tulee vasta varttuneemmalla iällä. Nuori kaveri pystyy kyllä vielä 4 promillen humalassa puhumaan ihan järkeviäkin kun oikein keskittyy.

• juupa.

surullista tietysti, niin pakko myöntää että pokka kaverilla sai Marcin kohdalla jo tilannekoomisen naurahduksen itsellä sen hetken hiljaisuuden jälkeen, kun herra avasi oven... Ensimmäisenä kun herran musta silmä hyppäsi etualalla esiin, niin odotti tulevan jonkun järkevän jutun mutta ensimmäiset sanat "Aika katkokävelyä, tullut dokattua 3 kuukautta" oli jo kuin huono vitsi. Pamijutut, ujoudet ja muovikassi "vatsan kuohumista" varten oluttölkin kylkiäisenä olivat kyllä jo jotain niin huoh.... että voi sentään. Mutta tuli kuitenkin esiin.

Ei kyllä ollut kellään mennyt ihan putkeen... Mutta taisi olla sentään kohtalaisen hallinnassa pienen hetken ainakin valtaosalla. Tosin tämä yksi "tuli flunssa ja nyt kun ollut kuukauden kuumetta, ollut pelkkää kaatamista kun ei muuta tekemistä" -oli jo aika huono ennuste sekin.

• ou nou

Luulen, että heistä kukaan ei ollut vielä juonut tarpeeksi. Motivaatiota ei lopettamiseen oikeasti ollut.

No, luulen, että muutama heistä juo itsensä hautaan, eli pohja tulee vasta sitä kautta.

Lopputulos ei häävi, onnistumisprosentti kävijöillä täydet 0. Kuka tuonlaiset hoidot maksaa yleensä? Asiakkaat yksin vaiko veronmaksajat?

Osaako kukaan sanoa, mitä "suuntausta" hoito edusti? Ilmeisesti ei ainakaan ns. myllyhoitoa? Hölmöläisten hommalta se vaikutti. Mukava 3 viikon täysihoito :p

Olisi pitänyt sarjaan valita "kunnon" juoppoja. Eikä tollasia tissuttelijoita.

• hukkahoitoa, mit lie

ainakin pari oppinut. Mutta kauanko oppi pysyy korvien välissä kun alkoholi rupeaa vaikuttamaan?

• viiinaa lisää

Kaikki heistä jatkaa tuhoisaa juomista

• Maroolofi
        viiinaa lisää kirjoitti:

Kaikki heistä jatkaa tuhoisaa juomista

Ei kai ne kaikki jatka TUHOISAA juomista, jos ne on kohtuukäyttäjiä. Ainakin se mies 63 vee oli mun mielestä ihan normaali ukko. Ei juopon näköinenkään.

• ----

kun voi katsoa videon.
      Yksikään ei lopettanut juomista, mutta ei tilanne useimpien kohdalla lohdutonkaan ole, sillä pyrkimys parempaan on syntynyt.
      Tuskin kukaan lopettaa pysyvästi.

http://areena.yle.fi/video/1549632

• joku roti

Mun mielestä jo toi, että uskaltaa / kehtaa telkkarissa koko suomen edessä myöntää, että on juoppo niin luulisi pelkästään sen jo riittävän motivaattoriksi siihen että nyt näytetään itselle ja muille. Mutta ei jumalauta yks vetäny brenkkua 3kk mukamas. Ja mummo esitteli piilojaan ja yks ollut työttömänä ja kipeenä ja ei muuta kuin "narks" pullo auki.

Kyllä mullekkin maistuu ja joskus join aika paljon mutta sitten rupes vituttaa ja aloin ryyppäämään.
      Mutta en ikinä menisi tv:hen ongelamani kanssa ja sitten esittelisin hoidon jälkeen jemmojani ja mustaa silmää yms...

Ihan hukkaa heitettyä elämää ja ikuinen leima noillakin otsassa. Muutama nuorikin vielä - voi voi.
      Sekin ketä sinne psykiatriselle meni niin eiköös se ole jo kärsinyt ihan tarpeeks. Vielä telkussa huudellaan...

Tuli kyllä kamalan paha olla kun katseli.
      NAA-klubi (no-anonym-alkoholic)

• Nuori päihdelääkäri

Alkoholisti ei ns. katkolla tai laitoshoidossa "parane". Julkisuus ei auta asiaa.

Alkoholisti käy molemmissa tankkaamassa uskoa ja toivoa - mutta viime kädessä kuntoa jaksaakseen jatkaa juomistaan (vaikkei sitä juuri silloin tosiaankaan itse usko tai halua uskoa).

Juomisen syiden selvittäminen voi auttaa hyvin harvoissa tapauksissa; joskus sentään.

Juomisen lopettamista voivat toki hetkellisesti auttaa tieto ja motivointi, mutta tavalla tai toisella alkoholistin itsensä on syvällisesti ynmmärrettävä asia Kohtuukäyttö ei onnistu.

Katkot tai laitoshoidot (julkiset tai yksityiset) eivät pidemmän päälle kanna. "Kaiken menettäminen" ei ole tavoite, mutta aikamoinen kannustin se on. Tämän välttämisessä tai tässä auttaa vertaistuki, ja tällä tarkoitan halua, uskallusta ja sitkeyttä jaksaa käydä AA:ssa. Uusien näkökulmien ja ystävien (jotka ovat pahimmassa tapauksessa kaikki alkoholisteja ja ilman heitä: sosiaalinen tyhjiö) saaminen on välttämätöntä, samoin kun oikeasti mielekkään tekemisen pikkuhiljainen löytäminen juomisen tilalle. Se vaatii aikaa, ja se vaatii uudenlaista, vähitellen ja sitkeällä jaksamisella kehittyvää toleranssia.

Voimia alkoholista eroon pyrkiville ja heidän läheisilleen. Al-Anon voi auttaa jälkimmäisiä, ellei muuten, niin pääsemään eroon elämää tuhoavasta, osin perinnölliseen, sairauden kantajasta. Syyllisyyttä ei kannata kantaa, vaikka sen tunteminen toki inhimillistä on.

Alkoholismista voi parantua vain alkoholisti itse. Vertaistensa, ei omaistensa tai muiden läheistensä, avulla.

Lääkityksestä [lähinnä disulfrimaatista (Antabus), miksei naltreksonistakin] voi olla apua, mutta vain silloin, kun sitä käytetään säännöllisesti ja ainakin alkuun valvotusti. "Pamit" voivat auttaa keskitetyssä vieroituksessa: muussa ne tekevät päihderiippuvaiselle karhunpalveluksen. Ne eivät "paranna" alkoholismia, joka lienee elinikäinen sairaus. Jonka suhteen voi vain valita, yrittääkö elää tyydyttävää elämää juomatta vai kuolla siihen.

Raitista ja toivorikasta joulua sekä vuotta 2011 itse kullekin!!

• "väärin" raittiina
        Nuori päihdelääkäri kirjoitti:

Alkoholisti ei ns. katkolla tai laitoshoidossa "parane". Julkisuus ei auta asiaa.

Alkoholisti käy molemmissa tankkaamassa uskoa ja toivoa - mutta viime kädessä kuntoa jaksaakseen jatkaa juomistaan (vaikkei sitä juuri silloin tosiaankaan itse usko tai halua uskoa).

Juomisen syiden selvittäminen voi auttaa hyvin harvoissa tapauksissa; joskus sentään.

Juomisen lopettamista voivat toki hetkellisesti auttaa tieto ja motivointi, mutta tavalla tai toisella alkoholistin itsensä on syvällisesti ynmmärrettävä asia Kohtuukäyttö ei onnistu.

Katkot tai laitoshoidot (julkiset tai yksityiset) eivät pidemmän päälle kanna. "Kaiken menettäminen" ei ole tavoite, mutta aikamoinen kannustin se on. Tämän välttämisessä tai tässä auttaa vertaistuki, ja tällä tarkoitan halua, uskallusta ja sitkeyttä jaksaa käydä AA:ssa. Uusien näkökulmien ja ystävien (jotka ovat pahimmassa tapauksessa kaikki alkoholisteja ja ilman heitä: sosiaalinen tyhjiö) saaminen on välttämätöntä, samoin kun oikeasti mielekkään tekemisen pikkuhiljainen löytäminen juomisen tilalle. Se vaatii aikaa, ja se vaatii uudenlaista, vähitellen ja sitkeällä jaksamisella kehittyvää toleranssia.

Voimia alkoholista eroon pyrkiville ja heidän läheisilleen. Al-Anon voi auttaa jälkimmäisiä, ellei muuten, niin pääsemään eroon elämää tuhoavasta, osin perinnölliseen, sairauden kantajasta. Syyllisyyttä ei kannata kantaa, vaikka sen tunteminen toki inhimillistä on.

Alkoholismista voi parantua vain alkoholisti itse. Vertaistensa, ei omaistensa tai muiden läheistensä, avulla.

Lääkityksestä [lähinnä disulfrimaatista (Antabus), miksei naltreksonistakin] voi olla apua, mutta vain silloin, kun sitä käytetään säännöllisesti ja ainakin alkuun valvotusti. "Pamit" voivat auttaa keskitetyssä vieroituksessa: muussa ne tekevät päihderiippuvaiselle karhunpalveluksen. Ne eivät "paranna" alkoholismia, joka lienee elinikäinen sairaus. Jonka suhteen voi vain valita, yrittääkö elää tyydyttävää elämää juomatta vai kuolla siihen.

koska siellä on likaa kaltaisiasi AA-uskoon hurahtaneita, joiden mielestä vain AA voi auttaa.

A-klinikalla on on hyviä ryhmiä, porukastahan se on kiinni miten ryhmä toimii. ei kirjaimilla ole väliä

• anti AA
        Nuori päihdelääkäri kirjoitti:

No tulihan sieltä kunnon AA saarnakin.. heh.

• t. voipytty
        "väärin" raittiina kirjoitti:

koska siellä on likaa kaltaisiasi AA-uskoon hurahtaneita, joiden mielestä vain AA voi auttaa.

A-klinikalla on on hyviä ryhmiä, porukastahan se on kiinni miten ryhmä toimii. ei kirjaimilla ole väliä

hyvä, että siellä on palkatut ammattihenkilöt hommissa. Toivottavasti heikko taloudellinen kehitys ei pistä päättäjiä vähentämään sen yksiköissä toimivaa henkilöstöä.
        Moni työttömäksi joutunut on päätynyt juopottelemaan ja olisi traagista jos entinen päihdelääkäri tai terapeutti olisi jonottamassa asiakaspaikkaa entiseen työpaikkaansa.

AA:ssa ilmenee on, että moni sen ohjelmalla raitistunut on kokeillut kaikentyyppisiä hoitoja tai raitistumiskeinoja onnistumatta, ja sitten viimeinkin raitistuttuaan AA:n piirissä ei muista, että ei antautunut täysin niiden muiden menetelmien käyttöön. Kävi vain keräämässä voimia jaksaakseen juoda.

On aa-laisia, jotka käyvät kokouksissa harvakseltaan ja toiset taas enemmän kuin kerran viikossa. Ja on niitä, jotka pysyvät yksinäisinä ja toisia, joille sieltä löytyy paljon tukijoita, ystäviä ja ystäväperheitä elinikäisiäkin.

• ex-tissuttaja

Tarvitsiko tuota veikata?
      Tiesin tuloksen enkä katsonut yhtään sarjaa mutta olisi ollut kiva jos yksi olisi onnistunut.

• Maroolofi

Kyllähän siellä useampikin onnistui. Ei ne kaikki edes olleet mitään alkkareita. Yleensäkin sen näkee jo ulkomuodosta kuka on alkkis ja kuka ei. Ja tuossahan sen näki ihan selvästi.

• Tekijöiden tuttu

tuo ohjelmahan on lavastettu. Ihmiset ovat kyllä aitoja, mutta tilanne lavastettu. Eri hoitojaksoilta on otettu sopiva otos ihmisiä tälle kolmen viikon jaksolle, sitten lavastettu uusiksi läheisten kohtaamistilanteet ym. Vain seurantatapaaminen oli aito.

Ja kuten Marcista näki, niin julkisuus ei sovi juopolle.

• Maroolofi

Miksi se oli lavastettu Mitä järkeä siinä on?

Miksei julkisuus sovi juopolle? Monet juopothan on julkkiksia ja päinvastoin.

• -Frasier-

Kyllä ulkomuodosta ja puheesta aika pitkälle voi päätellä kenelle alkoholi on oikeasti ongelma. Siis sellainen, joka on melkein geeneissä. Juhani(63) ei ollut alkoholisti. Jos juo illassa yksinäisyytensä pullon tai vaikka pari viiniä, ei se ole alkoholismia. Samoin Susanna(19) on lähes tavallinen tyttö, jolla on ehkä perheessä alkoholismia, mutta ei viikonloppudokailusta vielä ongelmaa tule. Lähes kaikki nuoret juovat, paljonkin, mutta suurimmalle osalle se on vain hupia eikä pakkomielle. Jos alkoholi syrjäyttää kaiken muuan elämästä, silloin on kyse alkoholismista. Marc oli jo aika paha tapaus. Kaveri on vasta 29, mutta olemus ja puhe selvänäkin kuin normi-ihmisellä krapulassa. Ja koska näkee, että alkoholi on elämässä ainoa tyydytystä antava aihe, niin silloin sitä ei voi korvata millään muulla. Lepakko-Marjo on välitapaus. Juominen on ehkä kapinaa heteronormatiivisuutta vastaan ja lapsettomalle lepakolle perin helppoa. Mutta on se ainakin jonkinasteista mieltymystä myös alkoholin vaikutukseen.

• Maroolofi

Ai jos juo pullon tai pari illassa yksinäisyyteensä, niin ei ole alkohllismia? HO-HO!

Oisko kuitenkin realistisempaa sanoa, että jos juo LASIN tai pari silloin tällöin, on kohtuukäyttäjä.

• FeikkiAlkoholisti?

Alkoholi on itselle ongelma silloin kun itsestä siltä tuntuu. ja mielestäni esim. Susanna sanoi jossain vaiheessa että oli menettänyt koulupaikkansa alkoholinkäytön takia. Oli juonut muistaakseni n. joka toinen pvä itsensä lähes sammumispisteeseen. Eli jos se tuolla tavoin vaikuttaa elämää, voi jo puhua ongelmasta. Samoin jos Juhani juo joka ilta pullon tai pari, niin ei se nyt ihan normaalia ole! Mutta on se taas hyvä että täällä suomi24 on joku joka tietää kertoa onko jollain ongelmaa vai ei.

Mielestäni on kuitenkin hienoa, että ihmiset uskaltavat hakea apua jo ennen kuin maataan siellä katuojassa!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7300
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      738
      3551
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      356
      1887
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      85
      1435
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe