Niin, näin Joulupukkia odotellessa voisi laittaa palstalaisille ikäkyselyn. Itsellä ikää kohta 47 ja valtakunnanjuopon ura kestänyt noin 25 vuotta. Heti ekalla humalakerralla homma tuntui hyvältä ja siitä on jatkettu. Toki lopettaminen käynyt mielessä joskus heikkoina hetkinä, mutta toisaalta riittäviä syitä siihen ei ole vielä ilmaantunut.
Pahat krapulat, juoppohulluskohtaukset ja itsensä kolhiminen on koettu. Samoin tavaroiden mystillinen katoaminen humalassa. Voi jopa olla, että muutama lupaava naissuhdekin on tullut pilattua viinan läträämisen takia.
Hauska nähdä uskaltaako raitis-rintama kertoa ikänsä, koska jos on lopettanut alkoholinkäytön ja käy AA:ssa, sen pitäisi olla ylpeyden aihe ainakin täysraittiilla ihmisellä ja voi esiintyä omana itsenään. Ainoastaan äärimmäinen rehellisyys, ja samalla itselle anteeksiantaminen merkitsevät loppupeleissä.
Jokaiselle on määrätty elinpäivänsä, joten terveysvaikutteiseen juomisen lopettamiseen en usko. Siihen uskon, jos juomisesta on haittaa lähimmäisille, niin kannattaa vakavasti harkita lopettamista.
Suuri ikäkysely
9
302
Vastaukset
- Maroolofi
28 vee. Tarkoitus viettää tipaton tammikuu. Nyt olen ollut about 3 viikkoa raittiina.
- Maroolofi
Ja lisään vielä, että mulla suurin syy raitisteluun on rahan puute. Aika huolestuttavaa omastakin mielestäni, mutta niin se vaan on. Olenpahan ainakin rehellinen.
Olen 60 v.
Minä taas en usko, että ihmisen elinpäivät on määrätty; sehän tarkoittaisi, jos ajatusta kuljetetaan eteenpäin, että vapaata tahtoa ei olisi. Kohtalonuskoa, joka taas poistaisi henkilökohtaisen vastuun itsestä ja teoistaan.Ikä 44v.
AA-han kesällä 1996, puolen vuoden raittius ja pieni kohtuukäyttö kokeilu (pieleen meni) joka kesti n. puolivuotta.
Takaisin AA-han 14.6-1997. siitä tähän hetkeen asti raittiina, viimeiset 2- vuotta ilman AA-ryhmää.- deivitti
ilman AA-ryhmää?
- JalmariJoulupukki
deivitti kirjoitti:
ilman AA-ryhmää?
Aika nuorenä raitis sitten löysi rajansa. Toisaalta itse tosiaan koin ensimmäisen humalatilan vasta 21-22-vuotiaana. Nykyisinhän jo 12-13-vuotiaat aloittavat humalahakuisen juomisen. Todennäköisesti ei tee hyvää kasvuvaiheessa olevalle lapselle. Ydinryhmä alkoholivalistuksessa pitäisikin olla mielestäni teini-ikäiset ja lapset. Kodin pitäisi asettaa ne rajat, mutta jos kotona asuu alkoholisti isä tai äiti niin rajojenveto aika vaikeaa. Tässä pitäisi olla lastensuojelun aktiivinen. Päihdeäidit ilman muuta tahdonvastaiseen hoitoon odotuksen ajaksi kuten Norjassa.
Oma ratkaisuni alkoholin suhteen tapahtui kuitenkin täysi-ikäisenä jopa tiukimpien kriteerien mukaan. - pohjamutia myöten
JalmariJoulupukki kirjoitti:
Aika nuorenä raitis sitten löysi rajansa. Toisaalta itse tosiaan koin ensimmäisen humalatilan vasta 21-22-vuotiaana. Nykyisinhän jo 12-13-vuotiaat aloittavat humalahakuisen juomisen. Todennäköisesti ei tee hyvää kasvuvaiheessa olevalle lapselle. Ydinryhmä alkoholivalistuksessa pitäisikin olla mielestäni teini-ikäiset ja lapset. Kodin pitäisi asettaa ne rajat, mutta jos kotona asuu alkoholisti isä tai äiti niin rajojenveto aika vaikeaa. Tässä pitäisi olla lastensuojelun aktiivinen. Päihdeäidit ilman muuta tahdonvastaiseen hoitoon odotuksen ajaksi kuten Norjassa.
Oma ratkaisuni alkoholin suhteen tapahtui kuitenkin täysi-ikäisenä jopa tiukimpien kriteerien mukaan."Nykyisinhän jo 12-13-vuotiaat aloittavat humalahakuisen juomisen."
Aivan sama meininki se oli 70-luvullakin, kokeilut alkoi vähän päälle 10 vuotiaana.
Amattikouluiässä oltiin jo vanhoja tekijöitä ja perjantaipäivisin otettiin
välitunneillakin huikkaa.. :)
No, parikymppisenä olinkin jo täys holisti. :( ..ja meno siitä senkuin vaan paheni, urakkaluonteista ryyppäämistä jatkui vielä lähes 30 vuotta.
Nyt on tullut oltua täysin raittiina yli 3v. - JaakkoJoulupukki
pohjamutia myöten kirjoitti:
"Nykyisinhän jo 12-13-vuotiaat aloittavat humalahakuisen juomisen."
Aivan sama meininki se oli 70-luvullakin, kokeilut alkoi vähän päälle 10 vuotiaana.
Amattikouluiässä oltiin jo vanhoja tekijöitä ja perjantaipäivisin otettiin
välitunneillakin huikkaa.. :)
No, parikymppisenä olinkin jo täys holisti. :( ..ja meno siitä senkuin vaan paheni, urakkaluonteista ryyppäämistä jatkui vielä lähes 30 vuotta.
Nyt on tullut oltua täysin raittiina yli 3v.Varmaan omaa menoani hillitsi maalaispaikkakunta kasvuympäristönä. Oli sielläkin kyllä ne perjantai-illan lähikauppahengailijat, mutta varmaan esim. lähiölapset suurissa taajamissa aloittavat aikaisemmin omaan kokemusmaailmaani verrattuna.
- Maroolofi
deivitti kirjoitti:
ilman AA-ryhmää?
Mihin sitä ryhmää tarvitaan? Raittiushan on ihmisen normaali perusolotila.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577300Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7383551Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3561887Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641805- 851435
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841391- 911290
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621241- 811154