Mitä saa laillisesti myydä ilman lupia ja mitä ei?

Japa8lk

Luulen, että täältä saan parhaan vastauksen...
Elikkäs olen kahdeksasluokkalinen ja yrittäjyyspainoitteisella luokalla. Puolen vuoden jälkeen eli kun kesälomat loppuu luokkamme osallistuu NY-projektiin (nuori yrittäjä) ja jokainen saa perustaa yksin tai porukas omanlaisen yrityksen.

Mulla on kuitenkin ongelma. EN tiedä mitä saa myydä ilman mitään lupia ja mitä ei. Joten se joka parhaiten tietää, vastaisitko?

Yksi myynti-idea olisi itse tehtyjen kynttilöiden myynti. Nehän ovat, yllätys, yllätys syttyviä, mutta tarvitaanko siihen erillinen lupa sellaisten kaupittelemiseen? Tietenkin siihen täytyy laittaa joku varoitus teksti, ettei kynttilää saa jättää valvomatta jne, jne.

Toinen idea itse tehty saippua, mutta siihen tuskinpa tarvitaan erillistä lupaa...

Sitten itsetehdyt sytykeruusut tai risut. Niiden on tarkoitus sytyttää saunan pesä tai takkaan tuli, joten tarvitaanko lupaa?

No, miten on; tarvitaanko lupia?

10

6445

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • töihin vaan!

lupaa niiden myymiseen, kynttilöitä saa kuka tahansa valmistaa ja myydä. Käypä katsomassa kynttilöiden valmistajien nettisivuja.

• tyjtjt

Noiden mainitsemiesi tuotteiden myymiseen tuskin lupia tarvitaan. Ne alat joissa lupia tarvitaan liittyy yleensä ammattimaiseen liikenteeseen, alkoholin vähittäis ja tukkukauppaan, lääkekauppaan, terveydenhoitoon, elintarvike ja ravintolatoimintaan joista kahteen viimeiseen on lupa saatava myös kunnan terveystarkastajalta.

Lupa-asioita hoitaa paikalliset ELY-keskukset(entiset lääninhallitukset). Niiden sivuilta löytyy listat luvanvaraisista elinkeinon aloista.

• Robotiroboti

Kuten aikaisemmin kerrottu et tarvitse mitään lupia paitsi jos nimesi on Erkki. Silloin pitää olla lupa joka asiaan. Jopa vessassa käymiseen

• Hae lupa

- Lättäjalat
        - Peräpukamat
        - Niin se Erkki ei ole ainoa, myös Urpo tarvii luvan
        - Kierot silmät ja luonne
        - Liiketoimintakielto
        - Olet vankilassa
        - Et ole EU:n kansalainen

• yrittäjä.

Ihan ensiksi, Suomi on hyvin yrittäjävastainen maa, jossa tarvitaan kaikenlaiseen yritystoimintaan lupa, tai vähintäänkin ilmoitus. Alasta riippuen lupia voi tarvita useita, jotka kaikki ovat maksullisia. Vaadittavia lupia on hyvin erilaisia mm. elinkeinolupa, ympäristölupa, liikennöintilupa jne jne...
      Lisäksi yrittäjän täytyy tietää/hallita byrokratian koukerot, jotka ovat tarkoituksella hyvin hankalia ja vaikeatajuisia. Yrittäjä voi joutua vastuuseen luvatta toimimisesta, toisin sanoen syyllistyy rikokseen. Selitykseksi ei kelpaa ettei tiennyt tarvittavista luvista.

• troppi...

.

• Anonyymi

Tarvi taanko lupaa myydä hodareita?

• Anonyymi

..hodareita?
        Myy mieluuummin clodareita, säästät lämmityskuluissa

• Anonyymi

Hygieniapassi

• Anonyymi

Jos joku sano, että suomessa on vaikeeta yrittää menkää panaanivaltio Thaimaaseen.

Jokainen byrokraatti nilkki on käsi ojossa.

Sitten kun saat paikan auki, alkaa viranomaista liikkumaan ja rahastamaan.

Pääsin eroon nilkeistä, kun paikallisen "johtajan" kanssa sovittiin 10% bonuksesta kuukausittain..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3023
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2675
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2285
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      35
      1785
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1556
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1517
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1350
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe