Äiti finito, minne lapset

väsy äity84

Hei. Multa alkaa olla keinot lopussa. Olen monta vuotta venyttäny jaksamista, painiskellut väsymyksen, masennuksen ym psyykkisten oireiden kanssa ja nyt tuntuu, että minä en enää jaksa. Mulla on kaks lasta, 2 ja 6veet. Miesystävä on, mut en välttämättä luottais lapsia hänen hoiviinsa 24/7, vaik lyhyempiä aikoja pärjäävätkin. Tuntuu, etten enää jaksa hoitaa lapsia. Ajatuksissa pyörii kaikki vaihtoehdot "karkaamisesta" itsemurhaan. Lasten isukki asuu kaukana, matkaa 600 kilometriä ja en koe voivani kertoa hänelle ongelmistani ilman, että hän tekis elämästäni vielä vaikeempaa ja yrittäisi viedä lapset multa. Rakastan mun lapsia, en enää täällä maailmassa olis jos mulla ei olis lapsia joiden takia ponnistaa päivästä toiseen. Nyt on kuitenki asiat siinä pisteessä et en jaksa tehä lämmintä ruokaa, lasten kans teen vaan ne välttämättömät (jotain syötävää, yleensä leipää tai puuroo tai lihapiirakkaa yms, hampaanpesu illalla ja nukkumaa, välillä halitaan ja yritän kysyy etenkin isommalta et mitä kuuluu, onko sulla kaikki hyvin ym). En nää ulospääsyä tilanteesta. Tukiverkkoa ei ole, sukulaisista ei ole apua. Soskuja en haluis sotkea tähän, kun pelottaa jutut mitä olen kuullu tän mun kaupunkini soskuista. En haluais joutua eroon lapsistani, olemme toisillemme tosi tärkeitä ja haluaisin nähdä lapsiani päivittäin. Kuitenki tunnen, että tarviisin jonkinlaista apua kun ajatus menee niin synkkiä ratoja. Mitä teen!?!

259

16602

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wilma60

Ensimmäisenä tuli mieleen että lapsille hommattaisiin tukiperhe jossa viettäisivät esim. viikonlopun kerran kuussa. Tosin tukiperheistä taitaa olla ainakin pääkaupunkiseudulla pulaa ja perhettä ei välttämättä löydy kovin nopeasti. Sinä kaipaisit varmaan jonkinlaista keskusteluapua ja ihan yksinkertaisesti lepoa. Jospa kuitenkin kävisit siellä sos.toimistossa juttelemassa ja kysymässä tuota tukiperheasiaa.

• jonnaus

Olen samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa.

Pari neuvoa sossujen kanssa leikkimiseen:

1. Älä luovuta lapsiasi kenellekään, edes väliaikaisesti. Pidä kiinni siitä, että olet itse hoitanut lapset ja haluat vastedes lapset hoitaa. Tarvitset vain hoitoapua. Älä siis anna lapsia sijaiskotiin, huostaanottoon (edes väliaikaiseen) jne jne. Tähdennä joka kohdassa, että itse haluat lapsesi hoitaa.

2. Älä suostu siihen, että lapset sijoitetaan isänsä luo. Etenkin jos sinulla on huoltajuus. Uskomattoman paljon paperisontaa ja loppujenlopuksi voi käydä kehnosti.

3. Älä allekirjoita mitään, mitä et luettuasi kolme kertaa ymmärrä.

Jos on edes vähän rahaa, niin hommaa esim. Mannerheimin lastensuojeluliitosta lastenhoitaja muutamaksi tunniksi ja mene nukkumaan. Nukkumalla on todella hyvä aloittaa, etenkin kun tiedät että lapset ovat turvassa sillä välin kun nukut.

Muuta en voi sanoa kuin että tsemppiä.

• jassujos1
        jonnaus kirjoitti:

1. Älä luovuta lapsiasi kenellekään, edes väliaikaisesti. Pidä kiinni siitä, että olet itse hoitanut lapset ja haluat vastedes lapset hoitaa. Tarvitset vain hoitoapua. Älä siis anna lapsia sijaiskotiin, huostaanottoon (edes väliaikaiseen) jne jne. Tähdennä joka kohdassa, että itse haluat lapsesi hoitaa.

2. Älä suostu siihen, että lapset sijoitetaan isänsä luo. Etenkin jos sinulla on huoltajuus. Uskomattoman paljon paperisontaa ja loppujenlopuksi voi käydä kehnosti.

Jos on edes vähän rahaa, niin hommaa esim. Mannerheimin lastensuojeluliitosta lastenhoitaja muutamaksi tunniksi ja mene nukkumaan. Nukkumalla on todella hyvä aloittaa, etenkin kun tiedät että lapset ovat turvassa sillä välin kun nukut.

mulla kävi huono tuuri kun sos. vir. lopetti meidän ihmissuhteen, hienoilla päätöksillä. ei penniäkään rahaa, revittäkää noilla. 2 v. sitten mulla oli maailman paras puoliso, elämä näytti hyvältä, eukko kouluun. anteex puoliso. sovittiin että minä hoidan perheen, tuli nytkäys meidän hommissa. (raksalla) hommat loppui kuin seinään. tuli virolaiset. ja nyt niiden jälkiä korjataan kalliilla... sossun mielestä 3 hengen perhe pärjää 350:lla eurolla kuukaudessa. eipä pärjännyt, rakkaani lähti, vastoin tahtoaan. nyt haastan kaikki suomen sosiaalihantat, elämään kurjuudessa puoli vuotta. kellä löytyy munaa... ei kellään.

• Muori& Vaari
        jonnaus kirjoitti:

Yhdyn täysin tähän kirjoittajaan.Sinä saat apua,kun vain menet puhumaan sossuun,tuki-ihmisiä löytyy.Olen itse toiminut tukiperheenä 15v ja on olemassa tuki-ihmisiä,jotka tulevat kotiisi myös apua antamaan.Olen myös samaa mieltä,ettet laita nimeäsi minnekkään,mitä et ymmärrä.Samoin tuot koko ajan esille,että haluat itse hoitaa lapsesi ja pitää heidät luonasi.
        Voimia sinulle ja tsemppiä

• Tuk1henkilö
        jonnaus kirjoitti:

Päätöksistä on aina saatava kirjallisena valituskelpoinen päätös. ! Ja kuten jo mainitsin niin terveyden tilan selvittäminen ensisijassa. Väsymys voi olla vakava oire. Nukkuva ei nukkumalla parane, sydänkohtauksen riski kasvaa, valvomalla voi saada aivoinfarktin ja tarina ei kerro onko kirjoittajalla nettiriippuvuutta tai alko tai lääkeongelmia.. Mutta apua tarvii - väsymys ei ole äiti-ikäisen normaali olotila.

• jonnaus kirjoitti:

pitäis ajatella myös lasten etua?miten voit tyrmätä isän pois heti vaikka et tiedä hänestä mitään?
        hänellähän voi olla elämä hyvässä kunnossa.

• Näinonjämptikyllä'pr
        jassujos1 kirjoitti:

mulla kävi huono tuuri kun sos. vir. lopetti meidän ihmissuhteen, hienoilla päätöksillä. ei penniäkään rahaa, revittäkää noilla. 2 v. sitten mulla oli maailman paras puoliso, elämä näytti hyvältä, eukko kouluun. anteex puoliso. sovittiin että minä hoidan perheen, tuli nytkäys meidän hommissa. (raksalla) hommat loppui kuin seinään. tuli virolaiset. ja nyt niiden jälkiä korjataan kalliilla... sossun mielestä 3 hengen perhe pärjää 350:lla eurolla kuukaudessa. eipä pärjännyt, rakkaani lähti, vastoin tahtoaan. nyt haastan kaikki suomen sosiaalihantat, elämään kurjuudessa puoli vuotta. kellä löytyy munaa... ei kellään.

Että kaikki on jonkun toisen syy. Lopeta narina ja hanki kunnon duuni
        niin saat asiat hoidettua. Vinkumisesta ei mitään hyötyä.

• jonnaus kirjoitti:

mitennii voi muka kehnosti käydä isän luona? kyllä heti ku mielisairautta alkaa olee nii mieluummin sinne iskän luo!!! ja ite on teininä nappulat tehny nii antakoot iskälle ja kärsikööt....ite se on raottanu sitä välikköö....

• hehehee69
        jassujos1 kirjoitti:

..sillai toi menee...jos sul ei o töitä,muija lähtee veks,vie tavaranne ja lapsenne mukanaan ja kehuskelee vielä "uudella" miehellään,jota se saa sitte komennella parhaaksi katsomallaan tavalla,mut eronneet naiset ovat ongelmakimppuja,koska hyvästä ei kande luopua,ni uutta ei saa tilalle tai saa,niitä,jotka ei kelpaa ees mulle,vaikka mulle yleensä kelpaa kaikki :)

v-v

• lapsenoikeus ok
        jonnaus kirjoitti:

Tuohan se kannattaakin, et uhataan sillä et lapsi on välillä isän luona. Sillonhan voikin menettää huoltajuuden heh. Lapsella pitää olla äiti ja isä mihin luottaa. Aivan käsittämätöntä tekstiä. Mitenhän monet vainoharhaiset tämmösiä tekstejä lukee??

• annaAuttaa..

Tuo tukiperhe oli hyvä ehdotus mielestäni :) Ja tietenkin olisi hyvä jos saisit pari kertaa viikossa lastenhoitoapua. Eli joku hoitaisi lapsia muutaman tunnin ja sinä saisit levätä tai tehdä jotain muuta millä ladata akkuja. Ja sitten ihan keskusteluapua masennukseen.. Toivottavasti saat tarvitsemasi avun! Voimia!

• järkeä kehiin

tilanne realistisesti ja toimittava, ennen kuin olet täysin loppu. Soita neuvolaan ja käy siellä juttelemassa. Sitäkin ihmettelen, miksi sysäät lasten isän taustalle? Hän yhtä tärkeä lapsille kuin sinäkin. Teidän pitää yhdessä pohtia ratkaisuja, lastesi isän kanssa. Joskus järjen pitää mennä tunteen edelle.

• ei aloittaja

on sama tilanne kuin minulla?? Hänhän sanoi että lasten isästä on enemmän harmia ja minulla sama juttu. Lasten isällä ei ole halua asialliseen keskusteluun eikä lasten hyvän eteen toimimiseen. Hänelle tärkeintä on kiusanteko. Jos se saisi tietää että olen vaikkapa väsynyt niin se alkaisi tehtailee eri nimissä lastensuojeluilmoituksia sossuun ja vaatisi että lapset pitää laittaa laitokseen (itse se ei missään nimessä halua lapsia eikä juurikaan edes hoida niitä. Elatustuki tulee kelasta).

Kun kerran aloittaja sanoo että lasten isästä ei ole apua, niin voisit jättää hurskastelut väliin, ja kertoa keinoja sen mukaan mitä on käytettävissä. Ihan turha alkaa selitteleen jotain utopistisia haavejuttuja "yhdessä lasten etua etsien" tms. kun tilanne hyvin usein on niin ettei sitä halua löydy. Yllättävän usein se tilanne on niin ettei sitä halua löydy nimenomaan siltä _vastapuolelta_ joten on täysin turhaa syyllistää sitä joka ei asialle mitään voi.

• rohkeasti hakea
        ei aloittaja kirjoitti:

on sama tilanne kuin minulla?? Hänhän sanoi että lasten isästä on enemmän harmia ja minulla sama juttu. Lasten isällä ei ole halua asialliseen keskusteluun eikä lasten hyvän eteen toimimiseen. Hänelle tärkeintä on kiusanteko. Jos se saisi tietää että olen vaikkapa väsynyt niin se alkaisi tehtailee eri nimissä lastensuojeluilmoituksia sossuun ja vaatisi että lapset pitää laittaa laitokseen (itse se ei missään nimessä halua lapsia eikä juurikaan edes hoida niitä. Elatustuki tulee kelasta).

Kun kerran aloittaja sanoo että lasten isästä ei ole apua, niin voisit jättää hurskastelut väliin, ja kertoa keinoja sen mukaan mitä on käytettävissä. Ihan turha alkaa selitteleen jotain utopistisia haavejuttuja "yhdessä lasten etua etsien" tms. kun tilanne hyvin usein on niin ettei sitä halua löydy. Yllättävän usein se tilanne on niin ettei sitä halua löydy nimenomaan siltä _vastapuolelta_ joten on täysin turhaa syyllistää sitä joka ei asialle mitään voi.

ei aloittaja: Miksi sitten olet lapsia ko. miehen kanssa hankkinut kun hänestä ei ole lasten hoitoon eikä näemmä muuhunkaan? Sanotaanhan, että VAKKA KANTENSA VALITSEE.
        Taas haiskahtaa siltä, että miehessä se kaikki SYY on ja itsessä ole sit ole MITÄÄN vikaa.

Kannattais aloittajan kuitenkin yrittää keskustella lasten ISÄN kanssa vai onko kaikki "sillat poltettu"l. keskusteluvälejä ei enää ole. Etsi ensitilassa yhteystiedot kotikuntasi perheneuvolaan ja kerro tilanteesi. Perheneuvolassa on tietotaitoa ja he ovat juuri sitä varten, että voit keskustella asioistasi.
        En tiedä kuntasi perheneuvolan odotusajoista, mutta soita ensin päivystykseen ja keskustele akuuteimmista asioista ja varaa aika syvenpään keskusteluun. Heillä löytyy varmasti ratkaisu ja tukea tilanteeseesi. Yksin jääminen ongelmien kanssa on pahinta, rohkeasti yhteydenotot sosiaalitoimeen.
        6 vuotias lapsesi on varmaankin eskarissa ja nuoremmallekin sulla on mahdollisuus saada hoitopaikka, vaikka osapäiväinenkin. Silloin olisi itsellesi aikaa kun lapset ovat eskarissa/tarhassa. Lain mukaanhan kuntien on järjestettävä pienille lapsille jonkinlainen päivähoito(kunnallinen/yksityinen). Yh-äitinä sulla on oikeus käyttää sosiaalista tukiverkostoa.

• äidit sanoo
        ei aloittaja kirjoitti:

ja sossutädit on myytyjä.... Äidithän sanoo... isät vain väittävät....

• Mirmuli
        rohkeasti hakea kirjoitti:

ei aloittaja: Miksi sitten olet lapsia ko. miehen kanssa hankkinut kun hänestä ei ole lasten hoitoon eikä näemmä muuhunkaan? Sanotaanhan, että VAKKA KANTENSA VALITSEE.
        Taas haiskahtaa siltä, että miehessä se kaikki SYY on ja itsessä ole sit ole MITÄÄN vikaa.

Kannattais aloittajan kuitenkin yrittää keskustella lasten ISÄN kanssa vai onko kaikki "sillat poltettu"l. keskusteluvälejä ei enää ole. Etsi ensitilassa yhteystiedot kotikuntasi perheneuvolaan ja kerro tilanteesi. Perheneuvolassa on tietotaitoa ja he ovat juuri sitä varten, että voit keskustella asioistasi.
        En tiedä kuntasi perheneuvolan odotusajoista, mutta soita ensin päivystykseen ja keskustele akuuteimmista asioista ja varaa aika syvenpään keskusteluun. Heillä löytyy varmasti ratkaisu ja tukea tilanteeseesi. Yksin jääminen ongelmien kanssa on pahinta, rohkeasti yhteydenotot sosiaalitoimeen.
        6 vuotias lapsesi on varmaankin eskarissa ja nuoremmallekin sulla on mahdollisuus saada hoitopaikka, vaikka osapäiväinenkin. Silloin olisi itsellesi aikaa kun lapset ovat eskarissa/tarhassa. Lain mukaanhan kuntien on järjestettävä pienille lapsille jonkinlainen päivähoito(kunnallinen/yksityinen). Yh-äitinä sulla on oikeus käyttää sosiaalista tukiverkostoa.

Sitä isää tähän. Jos asuu 600 km:n päässä niin ei siitä paljon apuja ole.Missähän päin aloittaja asuu.
        Kyllä apua armaan löytyy jos alat kyselemään. Itse voisinvaikka auttaa. Asun pks.

• hannimaa
        Mirmuli kirjoitti:

Sitä isää tähän. Jos asuu 600 km:n päässä niin ei siitä paljon apuja ole.Missähän päin aloittaja asuu.
        Kyllä apua armaan löytyy jos alat kyselemään. Itse voisinvaikka auttaa. Asun pks.

täällä Tre

• Lapsen etu
        Mirmuli kirjoitti:

Parempi vaihtoehto on kunnollinen isä 600 km:n päässä kuin kelvoton äiti kotona. Turhaan sosiaaliviranomaisia haukutaan tilanteessa, missä vanhemmat eivät kykene hoitamaan lapsiaan. Äiti hautoo itsemurhaa ja isä asuu huitsin nevadassa. Lasten suojelemiseksi tarvitaan silloin sosiaalitoimiston apua. Se ei ole hyvä vaihtoehto, mutta parempi kuin lasten joutuminen heitteille sellaisen äidin hoivassa, joka ei kykene pitämään lapsistaan huolta.

• G
        Lapsen etu kirjoitti:

Parempi vaihtoehto on kunnollinen isä 600 km:n päässä kuin kelvoton äiti kotona. Turhaan sosiaaliviranomaisia haukutaan tilanteessa, missä vanhemmat eivät kykene hoitamaan lapsiaan. Äiti hautoo itsemurhaa ja isä asuu huitsin nevadassa. Lasten suojelemiseksi tarvitaan silloin sosiaalitoimiston apua. Se ei ole hyvä vaihtoehto, mutta parempi kuin lasten joutuminen heitteille sellaisen äidin hoivassa, joka ei kykene pitämään lapsistaan huolta.

onko jokin ihme kun äidit palavat loppuun ja luokitellaan kelvottomiksi kun isät hoitaa enintään hiukan rahaa tilille ja näkee lapsia silloin kun itselle sopii tai sitten hoitaa yhtäisoa lasta siinä vielä sivussa (eli miestä). Ja tänäpäivänä pienten lasten äidit, joiden kuuluisi ensisijaisesti hoitaa lapsia kotona painostetaan töihin jo siinä vaiheessa kun lapsi on vielä rintasyömis iässä. Aivan hullua touhua.

• sossun kauhu
        G kirjoitti:

onko jokin ihme kun äidit palavat loppuun ja luokitellaan kelvottomiksi kun isät hoitaa enintään hiukan rahaa tilille ja näkee lapsia silloin kun itselle sopii tai sitten hoitaa yhtäisoa lasta siinä vielä sivussa (eli miestä). Ja tänäpäivänä pienten lasten äidit, joiden kuuluisi ensisijaisesti hoitaa lapsia kotona painostetaan töihin jo siinä vaiheessa kun lapsi on vielä rintasyömis iässä. Aivan hullua touhua.

voi olla että äiti on vienyt lapset 600km päähän.

• Kusetetut?
        G kirjoitti:

"mitä se tekee 600km päässä sitten? "

Taas tätä pankkiirien tyydyttämistä, koko yhteiskunta? Tuhotaan suur-perhe -struktuuri sekä poljetaan palkat alas verrattuna kustannustasoon, jolloin luonnolliset tukiverkot murenevat, ja raharikkaat saavat helpommin määrätä minkä verran rahoja ja varallisuutta imevät ihmisistä.

Vaarit ja mummut käyttävät myös helpommin paljon rahaa utopistisiin kauneusleukkauksiin, muodonmuutoksiin, kultahampaisiin, loma-asuntoon ja matkusteluun kun ei ole niitä lapsenlapsia lähellä?

Yhteiskuntamme on sairas, koska asioista päättävät ne joilla on jo liikaa rahaa.

http://www.kitco.com/ind/Wieg_cor/roger_dec152010.html

• mies vaikka olenkin
        G kirjoitti:

KUNNOLLINEN ÄITI... mitä se tekee 600km:n päässä?

Kummasti näkyy tässäkin tuo naisten/sosiaalityön "miesviha".

• Tukea maa tarvitseee
        Kusetetut? kirjoitti:

"mitä se tekee 600km päässä sitten? "

Taas tätä pankkiirien tyydyttämistä, koko yhteiskunta? Tuhotaan suur-perhe -struktuuri sekä poljetaan palkat alas verrattuna kustannustasoon, jolloin luonnolliset tukiverkot murenevat, ja raharikkaat saavat helpommin määrätä minkä verran rahoja ja varallisuutta imevät ihmisistä.

Vaarit ja mummut käyttävät myös helpommin paljon rahaa utopistisiin kauneusleukkauksiin, muodonmuutoksiin, kultahampaisiin, loma-asuntoon ja matkusteluun kun ei ole niitä lapsenlapsia lähellä?

Yhteiskuntamme on sairas, koska asioista päättävät ne joilla on jo liikaa rahaa.

http://www.kitco.com/ind/Wieg_cor/roger_dec152010.html

Kyllä näin on. Yhteiskuntamme on ollut siitä saakka sairauteen vajoamassa, kun samalla rytinällä maan täytti autot, televisiot ja tiilitalot. Kallista. Tilannetta käytti hyväksi markkinavoimat niin, että maksajiksi lähti naiset kodeistaan. Vastineiksi tuli e-pillerit, aborttilait ja äitien verorahoilla yhteisesti maksetut päiväkodit. Alkuun lähdettiin täysin nollatilanteesta - varoittamatta. Siis politiikan päätökset kaikessa mukana, koska avioparin yhteisverotus samaan aikaan poistettiin. Ei sossua eikä työttömyyskorvauksia, vaan PAKKO jättää 2 kk:n ikäinen lapsi vieraille hoitoon. Koko maan kattava järjestelmä ja "yhtäkkiä".
        Ei tuolloin olisi kukaan kuvitellut, että perheen miespuolinen väki alkaa leikkiä äitiä. Itse tein parikymmentä vuotta kaksinkertaista työpäivää ja vasta sairastuttuani pysyvästi alkoi mies leikkimään avuliasta, ja se oli SUURI numero varsinkin anopilleni.
        90-luvun lama toi pehmoisät näkyviin lastenrattaineen pysyvästi.

Myrskyt ovat sekasorron täyttämissä perheissä tuoneet avioerot ja heidän lastensa erot ovat lähes selviö. Toisaalta ei edes uskalleta enää perheen perustamiseen ennenkuin "viime hädässä".

Se, että perheen lapsimäärä jäi yhdeksi korkeintaan kahdeksi sopi silloin halpatyövoiman kiinnipitämiseksi, mutta tuotti yhteiskunnan, jonka jäsenet sanovat kuten aloittaja, että sukulaiset puuttuu.

Sanoisin aloittajalle, että soita rukouspalveluun. TV7:n kautta löytyy paljon. Samoin googlettamalla esim Rukousystävät. Sieltä saat luotettavaa ohjausta, eikä tarvitse pelätä lasten menettämistä.

• Fisher P.

päin suomea olet? Tuo vaikka meille lapset muutamaksi päiväksi, olen aivan tosissani.

• Voimia sinulle

voisin auttaa. Omat lapset jo isoja..

• Ohihikulkija

PARAS VASTAUS JA PARAS IHMINEN!!!!

• ohihihikulkija
        Ohihikulkija kirjoitti:

PARAS VASTAUS JA PARAS IHMINEN!!!!

Oho niitä on kaksi!!

• JammuS

Luovuttaminen ventovieraalle hoitoon ei ole sekään järkevää.

• myönteistäkin....
        ohihihikulkija kirjoitti:

Oho niitä on kaksi!!

.....Kuuloharha ja harhaluuloisuus.Hmm,otaksun?

• Mamito

Luuletko, että olisi mahdollista vaalia tukiverkkoa oman kuntasi muista yh-äideistä? Jos vaikka 3 yh-äitiä laittaisi hoitoringin niin helpottaisi jokaisen elämää. Yhtenä viikonloppuna vaikka yksi kaitsee lapsia ja seuraavana saisi vapaata. Ja jos lapsilla muita kavereita ympärillä niin sinun päivää helpottaa, kun omat ei pyöri jaloissa. Olen yh 10 ja 11v lapsille, enkä juuri tarvitse lastenhoitoapua enää. Tosin otan kyllä muutaman yh-äidin lapset meille välillä, että pääsevät levähtämään. Lapset saavat samalla sosiaalista elämää ja meidänkin lapset muuta virikettä, kuin konsolipelit. Meidän lapset mielellään ulkoilevat vähän pienempien lasten kanssa, joten ei tarvitse kuin kurkkia välillä ulos. Se ei tunnu minusta yhtään lisääntyneeltä työmäärältä. Harvoin on lapseni olleet heillä hoidossa. Ihan jonkun pienen työmatkan vuosi olleet yökylässä arkena.

Lapsesi ovat vielä siinä iässä, että työtä riittää. Koulun alkaminen muuttaa paljon. Ainakin kun esikoiseni meni kouluun niin helpotti todella paljon. Jaksoin jo huomattavasti paremmin. Tsemppiä! Varmasti keksist jonkun ratkaisun. Parin vuoden päästä jo varmasti helpottaa, kun esikoisesi menee kouluun.

• apua hakenut

Ensin kerrot neuvolassa että olet lasten kanssa 24/7 ja olet uupunut. Kerrot että mitään tukiverkkoa sinulla ei ole. Pyydä tukiperhettä lapsillesi. Perheet ovat hyviä ja saat levätä esim joka toisen viikonlopun, kun lapset ovat tukiperheessä. Ihan normaalia toimintaa, ei kukaan vie lapsiasi jos olet väsynyt tuossa tilanteessa. Jokainen tarvitsee tukea ja apua kasvatuksessa!

Jos lapsesi saavat päivittäin 5 ateriaa (leipää, puuroa ja lihapiirakkaa) he kyllä pärjäävät. Pidä huoli että joka aterialla on tarjolla maitotuotteita (maitoa, piimää, jogurttia, viiliä, juustoa...) ja jotain hedelmää, marjaa tai kasviksia. Pakastevihannekset ja kasvikset on helppo ja hyvä ratkaisu. Ja hedelmiä kannattaa ostaa koriin, mandariinit ja banaanit on helppoa ja terveellistä sapuskaa. Ja kurkkua leivän päälle ja tomaattia lihapiirakan väliin. Marjoja puuron päälle. Helppoja ruokia on esim keitot: osta pakastealtaasta perunasuikaleita ja keittojuurespusseja ja sipulikuutioita. Niitä kattilaan ja sekaan nakkeja, lihapullia, makkarakuutioita, paistettua jauhelihaa tai kinkkusuikaleita. Helppo sapusta. Tiedän kyllä kokemuksesta, miten vaikeeta arjen pyörittäminen ja ruuanlaitto uupuneena on. Mutta osta valmista (lihapullat, kalapuikot, kepakot...) ja kehitä niistä.

Ja sitten sun oma jaksaminen. Hakeudu lastesi kanssa perhekahvilaan, jossa saat vertaistukea ja ehkä ystäviäkin. Hakeudu mielenterveyshoitajalle keventämään mieltäsi. Kuntasi terveyskeskuksesta varmasti löytyy mielenterveyshoitaja.

Itsellä lievään masennukseen auttoi selkeä päivärytmi. Ja se että sitkeesti lähdin lasten kanssa liikkeelle joka päivä. Käytiin vähintään lenkillä, mutta myös kerran viikossa perhekahvilassa ja joskus jopa kylässä tai kaupungilla. Ulkoilu auttaa! Keskivaikeassa masennuksessa tai oikeastaa minulla on ahdistusta enemmän kuin masennusta, niin siihen auttoikin sitten vaan sertraliini ja psykoterapia. Tai auttaa. Prosessi on kesken.

Mutta hae apua sillä ilman apua, yksin, ei tässä elämässä todellakaan kukaan jaksa!

• <3

se, että kun jaksat tehdä itse ruokaa, tee isompi satsi kerralla ja pakkaseen. Sieltä on sitten helppo ottaa.
        Itsekin olen saman käynyt läpi, tiedän tunteesi.

• väsy äity84

Haluan kiittää kaikkia, jotka ovat vastanneet mun viestiin niin asiallisesti. Jo nämä vastaukset nostivat mielialaa ihan tosi paljon. Alan nyt tajuta, et mun tarvitsee nyt vaan oikeasti rohkeesti lähteä hakemaan sitä apua ensin neuvolasta ja sit mahdollisesti soskun kautta, ei ne varmaan sitä työtään tee ihmisten elämää vaikeuttaakseen..

Suurkiitos kaikille!

• Kilpirauhasessa häik

Kommentoin sen verran väsymykseen ja masennukseen, että tarkastuta kilpirauhasarvot (TSH ja T4V) ennen kuin teet mitään radikaalia lasten suhteen.

• nainennnnn

ei ne sossun tädit pahaa halua, päinvastoin. Väsymys ei ole mikään syy viedä lapsia äidiltä, mutta sellaiseen on saatavana hyvää apua. Lasten takia hae sitä, mistä tahansa. Lapsista tulee aikaa myöten ilottomia huolehtijoita, jos et hoida itseäsi kuntoon. Ei kukaan meistä jaksa yksin ilman huolehtia lapsista, hulluksihan siinä tulee. Toivottavasti neuvolan tätisi ymmärtää asian, eikä lässytä niitä pumpulisia perusjaarituksia ja heitä pihalle, mitä neuvolantädit tuppaavat tehdä. Itse en saanut apua neuvolasta, vaan täti kivahti oikein vihaisena että kaupungin apu on tarkoitettu vanhuksille eikä lapsiperheille. Pari vuotta siinä meni että nousin äärimäisestä väsymyksestä joka alkoi sairaan vauvan valvomisesta.

• hhggj
        Kilpirauhasessa häik kirjoitti:

Kommentoin sen verran väsymykseen ja masennukseen, että tarkastuta kilpirauhasarvot (TSH ja T4V) ennen kuin teet mitään radikaalia lasten suhteen.

Olen nähnyt TÄSMÄLLEEN saman tilanteen erään läheisen kanssa.
        Ratkaisu: Menet lääkäriin ja sanot nämä asiat niin kuin ne ovat. Tämä läheiseni "pääsi" psykiatriselle osastolle lepäämään muistaakseni 2 viikoksi. Ei sitä tarvitse hävetä, ei se tee sinusta mieleltäsi häiriintynyttä, olet vain äärettömän uupunut ja ylirasittunut. Siellä on varmasti monia muita uupuneita. Lapset menevät siksi ajaksi isälleen asumaan, hyvä puoli on että he eivät ole vielä koulussa, joten ei tule ongelmaa. Ja nyt täytyy tosiaan nuo tunteet (en halua erota lapsista) panna kokonaan pois.Sinä tulet nyt ensin. He kyllä pärjäävät isän kanssa.
        Leposi jälkeen lapset voisivat aivan hyvin asua vaikka 6 kk isän kanssa, joku kompromissi sinun ON PAKOSTA tehtävä, koska et yksinkertaisesti nyt jaksa yksin lapsia hoitaa. Mielestäni tukiperhe/huostaanotot ei tule kyseeseen koska lapsilla on isä.
        Tämä läheiseni ei menettänyt lapsiaan, vaan sai masennuslääkityksen, toki eri kuvio on, että isä asui lähellä, joten lapset isällä joka toinen vkloppu.
        Mielestäni sinun ei kannata mennä minnekään neuvolaan puhumaan ensimmäisenä, eikä sossuille, he EIVÄT anna ilmaista kotisiivousta/lastenhoitoa ymmärtääkseni, se on jokaisen maksettava itse. Muutenkaan en luottaisi matalammin koulutettuihin neuvolatäteihin. Vaan ennemmin suoraan lääkärille/ensiapuun tai psykiatriseen ensiapuun.
        Pitkäaikainen ratkaisu on, että muutat isän lähelle, jolloin lapset 50% ajasta isän hoidossa.

• siskoelina

Pärjäät kyllä vaikka tiukille ottaa. Nuo ajatukset eivät ole mitään harvinaisia, mulle ne olivat ainakin ns. "pakotie" tilanteesta. Tiesin etten koskaan tekisi mitään itselleni ja lapsille, mutta ajatus siitä, että "kyllä' tästä helvetistä pääsee" helpotti kuitenkin.
        Tärkeintä olisi tosiaan, että jutelisit jonkun kanssa, sossua ei tarvii hävetä eikä pelätä, vaikka itselleni se oli viimeinen mahdollinen paikka johon menisin. Neuvolassa ymmäretään myös varmasti.
        Lasten huostaanotto on kunnalle niin kallis sijoitus, ettei siihen lähdetä, jos ei ole ihan pakottava tarve. Esim. äidin huume- tai alkoholiongelma. Tiukka taloudellinen tilanne ja äidin väsymys ei ole aihe ottaa lapsia sinulta, Ne ovat tärkeimät elämässäsi.
        Toivon sinulle voima ja tiedän että vaikeuksista selviää - puhu, puhu ja puhu, mutta älä pidä lapsia ongelmien kaatopaikkana.
        Entisen miehen apuun en ainakaan oamlla kohdallani voinut turvautua, olisi vain ilkkunut, että tätähän halusit.
        Sinä selviät, tysemppiä!

• joopa joo
        nainennnnn kirjoitti:

ei ne sossun tädit pahaa halua, päinvastoin. Väsymys ei ole mikään syy viedä lapsia äidiltä, mutta sellaiseen on saatavana hyvää apua. Lasten takia hae sitä, mistä tahansa. Lapsista tulee aikaa myöten ilottomia huolehtijoita, jos et hoida itseäsi kuntoon. Ei kukaan meistä jaksa yksin ilman huolehtia lapsista, hulluksihan siinä tulee. Toivottavasti neuvolan tätisi ymmärtää asian, eikä lässytä niitä pumpulisia perusjaarituksia ja heitä pihalle, mitä neuvolantädit tuppaavat tehdä. Itse en saanut apua neuvolasta, vaan täti kivahti oikein vihaisena että kaupungin apu on tarkoitettu vanhuksille eikä lapsiperheille. Pari vuotta siinä meni että nousin äärimäisestä väsymyksestä joka alkoi sairaan vauvan valvomisesta.

monenko sossun kanssa olet ollut tekemisissä???Ja älä todellakaan yleistä...olin samassa tilantees ja sossu vaan pahensi asiaa... riippuen kaupungista heillä ainoa ratkaisu on huostaanotto!!!Toivon mukaan väsynyt äiti aloittaa avun hakemisen lääkäristä eikä mistään muualta,jatkoa miettii sitten kun saa tietää enenmän.

• herkkua

Moi. Ainakin Helsingissä toimii perhetyöntekijöitä, jotka ovat tukena ja apuna väsyneille äideille ja isillekin. He voivat hoitaa välillä lapsia ja tukevat vanhempia keskustelemalla. Ota ihmeessä yhteyttä esim. neuvolan kautta ennen kuin voimasi loppuvat kokonaan ja lapsesi otetaan huostaan. Vastuullinen vanhempi osaa myös pyytää apua itselleen ja lapsilleen. Kaikkihan me ollaan ihmisiä ja ihmisyyteen kuuluu myös väsyminen.

• äideiltä
        nainennnnn kirjoitti:

mutta isiltä viedään...

• on vaihtuneet
        herkkua kirjoitti:

Moi. Ainakin Helsingissä toimii perhetyöntekijöitä, jotka ovat tukena ja apuna väsyneille äideille ja isillekin. He voivat hoitaa välillä lapsia ja tukevat vanhempia keskustelemalla. Ota ihmeessä yhteyttä esim. neuvolan kautta ennen kuin voimasi loppuvat kokonaan ja lapsesi otetaan huostaan. Vastuullinen vanhempi osaa myös pyytää apua itselleen ja lapsilleen. Kaikkihan me ollaan ihmisiä ja ihmisyyteen kuuluu myös väsyminen.

helsingissä sossut on vaihtuneet... en luottais miehenä tuohon väitteeseen.... paitsi äitien osalta...

• mmamirmeli

Hei!
        Itse olen ollut tilanteessa 3 lapsen kanssa. Vaativa työ. Lapsien isovanhemmat ei paikalla, osa kuollut/sairaita tai muuten vaan vanhoja ja kaukana. Isä ei enää (koskaan) arkeen osallistunut kun lähti.

Erinomainen keino on hoitaa homma, kun lapsi sairastuu. Ilmoitus isälle, täällä sairas lapsi, hae, ota hoitoon ole pois töistä. Pistät ylös päivät ja ja puhelimeenhan jää tiedot jos oikeen vaikeeksi menee.
        Sitten jos joka sairaspoissaoloon hän rupee hoitajaksi, sitten olisin hieman varuillaan. En oikein usko että on valmis.

Kyllä sulle apua löytyy. Sos. toimistoon vaan rohkeasti yhteys ja luulisin heidän järjestävän sen perhetyöntekijän paikalle. Myös kirjoittelu täällä/muilla palstoilla auttaa tai soittaminen johonkin.
        Sulta ei todellakaan viedä lapsia sen vuoksi, että olet hakenut apua. Mielummin niin että jos pimahdat etkä ole hakenut apua, niin siitähän syy löytyy.

Tsemppiä

:)

• lehmusmetsässä

Olet jo voiton puolella, kun olet pystynyt kertomaan tilanteestasi. Älä pelkää ja häpeä pyytää apua.
        Pienten lasten kanssa on rankkaa. Selviät varmasti, kun sinua autetaan.

• masat
        hhggj kirjoitti:

Ratkaisu: Menet lääkäriin ja sanot nämä asiat niin kuin ne ovat. Tämä läheiseni "pääsi" psykiatriselle osastolle lepäämään muistaakseni 2 viikoksi. Ei sitä tarvitse hävetä, ei se tee sinusta mieleltäsi häiriintynyttä, olet vain äärettömän uupunut ja ylirasittunut. Siellä on varmasti monia muita uupuneita. Lapset menevät siksi ajaksi isälleen asumaan, hyvä puoli on että he eivät ole vielä koulussa, joten ei tule ongelmaa. Ja nyt täytyy tosiaan nuo tunteet (en halua erota lapsista) panna kokonaan pois.Sinä tulet nyt ensin. He kyllä pärjäävät isän kanssa.
        Leposi jälkeen lapset voisivat aivan hyvin asua vaikka 6 kk isän kanssa, joku kompromissi sinun ON PAKOSTA tehtävä, koska et yksinkertaisesti nyt jaksa yksin lapsia hoitaa. Mielestäni tukiperhe/huostaanotot ei tule kyseeseen koska lapsilla on isä.
        Tämä läheiseni ei menettänyt lapsiaan, vaan sai masennuslääkityksen, toki eri kuvio on, että isä asui lähellä, joten lapset isällä joka toinen vkloppu.
        Mielestäni sinun ei kannata mennä minnekään neuvolaan puhumaan ensimmäisenä, eikä sossuille, he EIVÄT anna ilmaista kotisiivousta/lastenhoitoa ymmärtääkseni, se on jokaisen maksettava itse. Muutenkaan en luottaisi matalammin koulutettuihin neuvolatäteihin. Vaan ennemmin suoraan lääkärille/ensiapuun tai psykiatriseen ensiapuun.
        Pitkäaikainen ratkaisu on, että muutat isän lähelle, jolloin lapset 50% ajasta isän hoidossa.

..lapset isän luo? jos oikein ymmärsin kirjoittajaa, isä ei ole lainakaan kiinostunut lapsistaan, vaan maineestaan ehkä? kirjoittaja sanoi tämäm isän tekevän elämänsä vielä vaikeammaksi? uskokaamme häntä, emme tiedä miehestä mitään. Ja se suomalainen yhteiskunta, aina moittii äitiä, joka `´antaa´` lapset isälle(toki väärin joissain tapauksissa). Äiti, anna lapset ystäville tai sille tukiperheelle, joka haluaa auttaa. Päiväksi tai tunneiksi, aluksi. SINÄ PÄRJÄÄT TAI ET, kOKEILTAVAHAN SE ON. Älä lue täältä kirjoituksia, jotka masentaa. Jos on luettava, ohita heti ns. häirikkökrtjoittajat!. Täällähän on vaikka mitä häiriköitä, jotka vain huvikseen kirjoittavat puppua.TSEMPPIÄ

• yykaakoo_

Jos olet kotona ja olisit oikeutettu työttömyysturvaan, niin tarha voisi olla hyvä vaihtoehto. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on olemassa juuri näitä tilanteita varten. Nauvolan kauttakin pääsee muuteen neuvolapsykologin juttusille. Säännölline ruokailu ja nukkuminen auttaa myös lievään masennukseen.

• tee jotain
        masat kirjoitti:

..lapset isän luo? jos oikein ymmärsin kirjoittajaa, isä ei ole lainakaan kiinostunut lapsistaan, vaan maineestaan ehkä? kirjoittaja sanoi tämäm isän tekevän elämänsä vielä vaikeammaksi? uskokaamme häntä, emme tiedä miehestä mitään. Ja se suomalainen yhteiskunta, aina moittii äitiä, joka `´antaa´` lapset isälle(toki väärin joissain tapauksissa). Äiti, anna lapset ystäville tai sille tukiperheelle, joka haluaa auttaa. Päiväksi tai tunneiksi, aluksi. SINÄ PÄRJÄÄT TAI ET, kOKEILTAVAHAN SE ON. Älä lue täältä kirjoituksia, jotka masentaa. Jos on luettava, ohita heti ns. häirikkökrtjoittajat!. Täällähän on vaikka mitä häiriköitä, jotka vain huvikseen kirjoittavat puppua.TSEMPPIÄ

ja olen samaa mieltä nähneen kanssa. Masennuksen kanssa ei ole leikkimistä, saati sitten yhdistettynä uupumukseen ja pieniin lapsiin. Ei siihen auta pään silittelyt ja uskottelu, että jaksa vaan. Itseään voi pakottaa toimimaan ja motivoida, kuten ap on tehnyt, mutta jos tilanne vaan pahenee, on apua haettava. Mielialalääkitys lääkäriltä, jo terveyskeskus lääkäri voi määrätä sen, tarhappaikat lapsille tai lapset isälleen. Jos antaa masennuksen ajaa itsensä sängyn pohjalle asti ennen kuin tekee mitään, niin silloin voi oikeasti menettää ne lapsensa, koska on ehkä huomaamattaan hoitanut huonosti.

Eikä yksinhuoltajalla ilman tukiverkkoa ole olemassa vaihtoehtoja: pärjäät tai et. Asiat on vaan hoidettava siten, että pärjää. Vaikka se vaatisi nöyrtymistä, niin lasten takiahan yh kaiken tekee.

• suosittelen
        herkkua kirjoitti:

saa pyytämällä ja maksu tulojen mukaan

• love1000

Avaudu kaikelle avulle. Ei tarvitse olla niin vahva että pärjää aina yksin. on okay ottaa vastaan apua ja tukea. Pyydä sitä maailmankaikkeudelta ja se antaa. päästä ihmiset lähellesi ja uskalla luottaa ja uskalla pyytää. Avaudu ja ole vain ehellinen itsellesi ja miksei muillekin. Elämä on lyhyt kuin perhosen lento muutenkin, me ollaan täällä oppimassa, antamassa ja vastaanottamassa ja kokemassa elämän ilmentymää. Elämä on lahja ja lapsesi myös.

• yksi meistä

Mulla on 6 lasta, joista 4 on jo omillansa.Mullakin oli aika ,jolloin olin väsynyt, tein 3- vuorotyötä ja väsyin henkisesti, Sossun kautta sain viikonloppuhoidon kahelle nuorimmaiselleni ja se auttoi valtavasti , sain joka toisen viikon lopun ihan itselleni. Jolloin jaksoin taas ja lapsille ei tullut mitään ongelmia . Nyt enää kotona 15 ja 17v vuotiaat tytöt .. Niin ja nyt on vielä enemmän aikaa itelle..Ja lasten lapsille.

jk. olen ollut 14v yksinhuoltajana ja päivääkään en vaihtaisi pois ;D

• Isä minäkin
        masat kirjoitti:

Kovasti moititaan isää, josta ei ole muuta tietoa kuin häiriintyneen äidin kertomus. Ei kai 600 km:n päässä asuvaa isää voi moittia siitä, että hänen lastensa äiti kärsii psyykkisistä häiriöistä eikä kykene huolehtimaan lapsistaan. Lääkkeeni on, että äiti mielisairaalaan ja lapset joko isälleen tai sijaisperheeseen. Saavat lapset muutakin kuin kaurapuuroa ja lihapiirakoita. Edes sellaiseia ihmisiä lähelleen, jotka oikeasti välittävät lapsista eivätkä kieriskele itsesäälissä ja itsemurha-ajatuksissa.

• sinäkin..
        Isä minäkin kirjoitti:

Kovasti moititaan isää, josta ei ole muuta tietoa kuin häiriintyneen äidin kertomus. Ei kai 600 km:n päässä asuvaa isää voi moittia siitä, että hänen lastensa äiti kärsii psyykkisistä häiriöistä eikä kykene huolehtimaan lapsistaan. Lääkkeeni on, että äiti mielisairaalaan ja lapset joko isälleen tai sijaisperheeseen. Saavat lapset muutakin kuin kaurapuuroa ja lihapiirakoita. Edes sellaiseia ihmisiä lähelleen, jotka oikeasti välittävät lapsista eivätkä kieriskele itsesäälissä ja itsemurha-ajatuksissa.

Väsynyt ei ole sama asia kuin häiriintynyt. Ja vaikka sinä olisitkin Täydellinen Isä ja Hyvä Ihminen, kaikki eivät ole. Kukaan teistä ei tosiaan tunne sitä miestä, miksi on niin vaikea uskoa, että hän todellakin vain haluaisi tehdä kiusaa? Meitä on niin moneen junaan. Kuulostat itse siltä, että olet jostain katkera omien lastesi äidille.

• sinäkin.. kirjoitti:

Väsynyt ei ole sama asia kuin häiriintynyt. Ja vaikka sinä olisitkin Täydellinen Isä ja Hyvä Ihminen, kaikki eivät ole. Kukaan teistä ei tosiaan tunne sitä miestä, miksi on niin vaikea uskoa, että hän todellakin vain haluaisi tehdä kiusaa? Meitä on niin moneen junaan. Kuulostat itse siltä, että olet jostain katkera omien lastesi äidille.

nii ei VÄSYNYT ku hullu tuo itsari tyyppi on jos et jo tajuu sinäki!!!!

• harhainen todellisuu
        on vaihtuneet kirjoitti:

helsingissä sossut on vaihtuneet... en luottais miehenä tuohon väitteeseen.... paitsi äitien osalta...

Ajatelkaa lapsienne parasta älkääkä omia etujanne!

• Toimi nopeasti, alat olla jo katkeamispisteessä. Itse kuvittelin, että jaksan vielä tuon ja tuon ja tuon.... Mutta ensimmäisellä kerralla putosin ja lujaa, sieltä on pitkä matka ylös. Nyt jo osaan kuunnella itseäni ja heivata yrittämistä. Luota sossuihin, ovat ihmisiä ja vertaisiasi on paljon tänä päivänä. Uskalla hakea apua.
        Ole armollinen itsellesi, lapset pärjäävät eineksilläkin jonkun aikaa. Pienempi saa päivähoidossa ruoan?
        Tsemppiä toiselta yh-äiskältä (10 vuotta yh) Peliä ei ole vielä menetetty, koska itse ymmärrät avuntarpeesi.

• atvjv
        hhggj kirjoitti:

Neuvolaan ja sossuun nimenomaan kannattaa puhua. Itse olin myös todella uupunut 3 lapsen kanssa vaikka parisuhteessa elänkin. Puhuin siitä ensin neuvolassa ja sitten sossussa, josta antoivat yhteystietomme kotipalveluun, josta soittivat seuraavana päivänä ja nyt olen saanut ihan ilmaista apua arkisin muutamana päivänä viikossa, jolloin saan itse levättyä ja hoidettua rauhassa asioita. On siis ILMAINEN mikäli olet asiakkaana sosiaalitoimistossa. Näin ainakin meillä Helsingissä! Ehdottomasti suosittelen ainakin kysymään..

Voimia ja jaksamista aloittajalle!

• harhainen todellisuu kirjoitti:

Ajatelkaa lapsienne parasta älkääkä omia etujanne!

Ookkonä nyt iha ajatteleva

• Kaiken kokenut äiti

Ne tekee sun elämästä HELVETIN!!
        Sain lapseni takaisin vasta pitkän ja raskaan taistelun jälkeen!! (Mulla oli pelkästään sama asia hakea apua, kuin sulla.) ÄLKÄÄ IHMISET IKINÄ HAKEKO SOSSUSTA APUA LASTEN asioihin!!!!!

• CatPoo
        joopa joo kirjoitti:

monenko sossun kanssa olet ollut tekemisissä???Ja älä todellakaan yleistä...olin samassa tilantees ja sossu vaan pahensi asiaa... riippuen kaupungista heillä ainoa ratkaisu on huostaanotto!!!Toivon mukaan väsynyt äiti aloittaa avun hakemisen lääkäristä eikä mistään muualta,jatkoa miettii sitten kun saa tietää enenmän.

asua Oulussa=)

• JS

Hei.

Voin osittain kuvitella tuntemuksesi, minulla on kokemuksia erittäin vaativasta lapsesta ja sen mukanaan tuomasta masennuksesta ja jaksamattomuudesta.

Oletkok kokeillut palkata apua Mannerheimin lastensuojelusta yms? Siis ihan lapsenvahtia vaikkapa vai nniin että pääset itse esim kerran viikossa hetkeksi irti kaikesta, ihan vaikka vain menemällä leffaan tai kävelylle yms? Parikin tuntia omaa rauhallista aikaa tekee todella hyvää silloin kun jaksaminen alkaa olla lopussa, kokemusta on.

Ei sosiaaliviranomasetkaan ensimmäisenä ole sinulta lapsia viemässä jos olet muuten ns normaali ihminen (ei huumeita, alkoholisimia yms). Siellä on vaan sellainen ruuhka paljon huonommassa jamassa olevien lasten osalta etteivät todennäköisesti ehdi ja voi auttaa nopeasti, vaan minkä tahansa asian käsittelyssä menee kuukausi tolkulla.

Yksi mahdollisuus on tukiperhehakemus ja siittä asiasta voi kysellä sosiaaliviranomaisilta että miten sellainen anomus tehdään ja millä syillä voi koittaa hakea lapselle esim viikonloppujen ajaksi sijoituspaikkaa.

Pää pystyyn, taistele, se kannattaa.

• .,.,.

minäkin voin mielelläni jeesata.

• voimia!!

itsekin olen yh ja hain sitten apua, se apu oli perhetyötä ja se vasta perheemme tuhosi. lapset oli loppu ja minä. kuusi käyntiä meille riitti. lapset toipu pian, itsellä meni yli puoli vuotta toipua niiden kyselyist, kyttäämisestä ym. ne ei tehneet mitään. istuivat esim kerran 2 tuntia sohvalla ja lapset omissa huoneissaan. kerran istuttiin keittiössä kaksi tuntia, ne ei tehneet mitään. raportissa oli istten kaikki pikkuasiat melkein leivänmuruja myöten. tsiisus. ne kyylät ei tosta ovesta ikinä enää tule.

toki on perheitä joissa toimii, mutta kun nykyään ei saa enää kotiapua, että ne siivois ja tekis ruokaa, vaan nimike on perhetyö. vuosia sitten sain tavallista kotiapua ja se oli ihan ok, ne teki kotitöitä ja kävi kaupassakin, paisto pannukakun, laitto ruokaa.

mulle nää ei maksaneet mitään, hoitovapaan aikoja ym, ja sitten sain viime vuonna palveluseteleillä ostaa yksityiseltä apua ja sekin oli ilmaista pineten tulojeni takia.

kysy tuo palveluseteli tai ota selvää kuntasi nettisivulta, ne ei sitä hevin tarjoa, pitää itse tietää. sen etu että saa itse valita kuka kotiin tulee. ja ne ei raportoi mitään mihinkään.

• suosittelen

hoitavat lapsia, keskustelevat, ja auttavat kotitöissä. Mahdollistavat esim. äidin nukkumisen tai terapian.

• väsymyksestä toipuva

Älä ota vastaan perhetyötä, siitä ei ole apua. Ketään väsynyttä ei auta keskustella tuntemattomien kanssa niin, että lapset ovat paikalla. Tämä on mielestäni kunnan järjestämää kyttäystoimintaa. Vaadi esim. kotipalvelua tai vastaavaa, jolloin pääset itse pois siksi aikaa, kun ovat lasten kanssa. Jos lähistöllä on paikka, jonne voit mennä nukkumaan siksi aikaa, olisi hyvä. Tai sitten jos kotipalvelu lähtee lasten kanssa ulos, nukut kotona. Voimia! Toivottavasti tukiverkkoja löytyy läheltä. Valitettavasti en voi suositalla sossuja - kasvotusten ovat ok, mutta kirjoittavat kauheat paperit :(

• tuk1henkilö
        väsymyksestä toipuva kirjoitti:

Älä ota vastaan perhetyötä, siitä ei ole apua. Ketään väsynyttä ei auta keskustella tuntemattomien kanssa niin, että lapset ovat paikalla. Tämä on mielestäni kunnan järjestämää kyttäystoimintaa. Vaadi esim. kotipalvelua tai vastaavaa, jolloin pääset itse pois siksi aikaa, kun ovat lasten kanssa. Jos lähistöllä on paikka, jonne voit mennä nukkumaan siksi aikaa, olisi hyvä. Tai sitten jos kotipalvelu lähtee lasten kanssa ulos, nukut kotona. Voimia! Toivottavasti tukiverkkoja löytyy läheltä. Valitettavasti en voi suositalla sossuja - kasvotusten ovat ok, mutta kirjoittavat kauheat paperit :(

Kauheista ihmisistä kirjoitetaan kauheat paperit. Osin varmasti totta että ne ei kaunistele asioita mutta jos sossu ehtii tarttua asiaan ensin niin seuraukset on sitäkin kauheammat. Lasten turvallisuus ja hyvinvointi on etusijassa asiassa nyt kumminkin ja äitikin tarvii apua, terveydenhuollossa voi saada vaikka vertaistukea, jos sossu meinas ehtiä hakea sun lapses niin sitä ei tarvi maalailla uhkakuvia. Oma asenne vaikuttaa paljon enemmän asioiden hoidossa, jos ei ole ihan standardi omillaan toimeen tuleva persoona niin sossu kyllä varmasti pitää hanakasti väkensä työllistettynä valtion ja kuntien osuuksien kasvattamiseksi palveluita "tarvitseville". Kunnat on vaan laskunmaksaja, ei toimeenpanija (perusturvalautakunnat ja sosiaalityö), etkä sitten älynnyt valittaa sosiaaliasiamiehelle salaisuuksiesi paljastumisen pelossa? Läänin sosiaaliasiamies ennen mutta nykyään kai kilpailevien perusturvapiirien virkailijat hoitaa valituksia eli heikommaksi mennyt - ne kun on yleensä entisiä paikallisia, kiertävät urallaan eri piireissä joten omena ei kauas puusta enää putoa.. Tyhmä menee sotkee omat vaikeutensa toisten hätään maalaamalla uhkakuvia omista sossukammoistaan - mikä on ensisijaista ja muu toissijaista. Kasva isoksi.

• Verorahoille kyytiä

Tuo on tuttua. He hoitavat VIRKAANSA, eikä se ole häiritsemistä varten. Joka sen tekee, tulee myös näkeen.
        Heitä lisätään siinä tahdissa kun häiritään ja yhteisillä verorahoilla.

• AK

Hae apua hyvä ihminen! Mietit itsemurhaa ja samalla pelkäät lasten isukin vievän lapset. Ajattele nyt vain ja ainoastaan lasten elämää!!! On kokemusta neljän lapsen yh-äitinä. Ei aina jaksa, mutta tuo on niin rankkaa tekstiä, että pelottaa puolestasi.

• ei lasten puolesta

pelottaa äidin puolesta.... entäs isä....

• Olisin mukana

meitä avun antajia sinulle ja vastaavassa tilanteessa oleville kyllä olisi mutta kun ei kohdata. Monella lapset kasvaneet jo isoiksi ja pikkuihmisten seura olisi tervetullutta. Pitäisikö sellaisen yhteisö tms. järjestää jotta kohdattaisiin. Ei tarvitsisi olla aina soskun helmoissa.

• Taina vuan

että uskaltauduit edes tänne avautumaan ongelmistasi jos tukiverkko on muutoin nollassa. Huomaat että samanmoisen ongelman kanssa painiskelee muutkin kuin sinä. Kaikille tulee matkalla huonoja hetkiä ja voimat ehtyvät, et sinä ole ainoa. Ensiaskel on otettu kun tunnustat itsellesi ettet jaksa, sen jälkeen on helpompaa purkaa ongelmia muille. Itselle kävi kuten sinulle, mutta huomasi hetken päästä ettei se ongelma siitä ainakaan suurennut kun uskaltautui alkuun ihan vennonvieraalle asiasta puhua. Pitää antaa itselle lupa olla väsynyt eikä taistella tuulimyllyä, itseään, vastaan. Uskallusta luottaa ihmisten apuun, sitä se vaatii ja sitä saa. Aina on jossain olkapää mihin nojata, sinullekkin.

• Elämä voittaa!

Neuvoisin ottamaan yhteyttä alueesi psykiatriseen poliklinikkaan. Itse olen kokenut ihan saman asian. Tarinasi on kuin omani. Kun sain apua, tilanne helpotti n. kuukaudessa. Sen jälkeen ongelmia ei ole enää ollut. Tilanteen aiheutti ihan yksinkertaisesti uupumus ja levolla se myös helpottui. Taustalla oli omalla kohdallani rankkoja kokemuksia ja työuupumusta. Kun pienin lapsemme oli n. seitsemän kuukautta, väsähdin ihan täysin. Halusin myös itse vain karata tai jopa vahingoittaa itseäni. Tuntui, että tästä ei enää selvitä. Mutta todella kaikki oli vain hyvin pienestä lopulta kiinni. Nyt toivon pääseväni terapiaan, mutta nautin taas elämästäni ja perheestäni ihan täysillä. Myös sosiaalitoimen ja neuvolan kanssa kannattaa jutella. Tuo tukiperheidea kuulostaa hyvältä!

Voimia siis sinulle.

• Yh med lapset

Olen käynyt läpi saman ja tässä minun keinoni selvitä:
      laitoin neuvolan tädille s-postia jossa kerroin tilanteestani. Kerroin myös sen, että pelkään lasteni puolesta. Ettei heitä oteta pois minulta. Se oli suurin syy miksi en aiemmin uskaltanu apua hakea.
      Neuvolan täti laittoi hommat pyörimään. Hän otti kaupunkimme perhetyöhän yhteyttä josta seuraavana päivänä soitettiin ja sovittiin tutustumisaika. Tämän puhelun jälkeen itkin pari tuntia, pelkästä helpotuksesta, että minua uskottiin!
      Siitä sitten pääsin ryhmiin jossa oli samassa tilanteessa olevia äitejä. Me äitit saatiin levätä, lapsia hoiti hoitajat ja saimme ruuat yms paikan päältä. Matkustusta varten kaupunkin antoi linja-auto kortin. Se jo helpotti! sitten se, että nämä samaiset hoitajat tulivat meille. He saattoivat tehdä ruokaa valmiiksi, siivota ja antoivat minun nukkua ja pääsin yksikseni ulos! Ekaa kertaa 2vuoteen! Ah sitä autuutta. Tätä jatkui muutaman kk ja sain voimani takaisin. Kävin tänä aikana myös mielenterveys toimistossa kerran viikossa purkamassa sen väsymyksen pois. Huomasin että en olekkaan niin huono äiti mitä kuvittelin olevani, kun olin niin väsynyt. Tajusin, että ei minun tarvitse hävetä väsymystä, saa väsyttää ja olla pahalla päällä aina välillä.
      Oli pieni taika opetella päästämään ihmisiä kotiini. Olen tosi tarkka kodistani ja se, että luovutin imurin vieraalle oli myös yksi virstanpylväs. Se että opin antamaan vastuuta nyt myös muille. Kaikkea ei tarvitse jaksaa yksin.
      En valinnut itselleni tälläistä kohtaloa. En koskaan kuvitellut joutuvani pari vuotiaan ja vastasyntyneen yh.ksi. En kerennyt sitäkään tuskaa purkamaan vaan kaikki aika meni arjen pyörittämiseen.
      Sukuni asuu lähellä minua, mutta heidän näkemyksensä on että pärjättävä se on. Heidänkin on pitänyt. Kukaan heistä ei ole yh, kukaan heistä ei ole sen takia työtön, heidän lapsiaan hoiti minun mummoni, vaarini, tätitini, setäni. Heillä oli joskus jopa 2vko kesälomaa ilman lapsia. Me serkukset asuttiin kesä mummolassa ja vanhempamme saivat tehdä mitä lystää. Kerran kk oltiin mummolassa vkl. Joskus useamminkin. Mummot siivosivat meillä ja muilla. Nyt apua ja tukea ei saa edes omilta vanhemmiltaan. Itku kurkussa olen soittanut äidilleni ja rukoillut apua..mutta ei. Se mikä ei tapa vahvistaa..kuulemma! Sitten vielä suku kehtasi ängetä kylään ja arvostella kotiani. Kyllä heillä aina oli koti tiptop vaikka pieniä lapsia jne. Voi hyvä jumala! Ketä häiritsee likoavat tiskit tai hieman isompi pyykkivuori? Tässäkin syy miksi paloin loppuun.
      Nyt voin hyvin. Vieläkin tulee kausia varsinkin kun lapset sairastavat pitkään jne. että en jaksa. Mutta sitten pysähdyn ja annan itselleni aikaa olla vain se joka minä olen. Kaikkine niine virheineni ja kun kyynel silmässä istun sohvalla, lapsi tulee, halaa, pussaa ja sanoo: äiti minä rakastan sinua..se korvaa kaiken sen minkä eteen nyt kärsin!
      Tukiperhettä olen jonottanu 2v. Valitettavasti minulla on asiat jopa hyvin verrattuna niihin moniin jotka menevät siinä jonossa edelle. vielä toivon saavani joskus aikaa itselleni, sekin pvä tulee kun nämä pallerot kävelevät omaan kotiinsa.
      Ovathan lapsesi tarhassa? Jos ei, niin eikun tarhapaikkaa hakemaan! Sekin nopeutuu neuvolan kautta. Vaikka 2pvä viikossa tai kolme. Se auttaa sinua hurjasti. He saavat siellä monipuolista ruokaa jne. Pääset lataamaan akkuja jne.
      Tsemppiä!

• 17

"Nyt apua ja tukea ei saa edes omilta vanhemmiltaan. Itku kurkussa olen soittanut äidilleni ja rukoillut apua..mutta ei. Se mikä ei tapa vahvistaa..kuulemma! Sitten vielä suku kehtasi ängetä kylään ja arvostella kotiani. Kyllä heillä aina oli koti tiptop vaikka pieniä lapsia jne. Voi hyvä jumala!"

Tiedätkös tuo johtuu tästä tehomarkkinataloudesta - ihmiset on muuttuneet kylmiksi tuotantotyöntekijöiksi myös oman vapaa-aikansa, ne näpyttelee numeroita läppäriin ja lapset painelee kadulla koulun jälkeen tai on yksin omis oloissaan koska vanhempien pitää saada tämä ja tämä loppuun että saa työt tehtyä ja rahaa irti. Ei ne jaksa välittää, ei ihmiset enää rahan makuun päästyään ajattele muita. Omillaan on pärjättävä, mutta vinkki: itse olet rikas tai hyvin toimeen tuleva tai/ja merkittävä palvelun tuottaja tai merkittävässä asemassa heidän uralleen niin ne suorastaan siipeilee ympärilläsi edukseensa.

• Uskomatonta!!!!!

Ei voi uskoa, että on tuollaisia vanhempia on lähellä. Koeta muistaa silloin, kun he tarvitsevat apua!

Ovat varmasti täysin ateisteja, koska pelkästään jo Raamattu pitää selviönä sen, että omistaan huolta pidetään. Se ei liity käskyyn rakastaa lähimmäisiään, vaan joka omistaan ei pidä huolta on uskotontakin pahempi.

• ......

Pyydä aika diakoniatyöntekjältä, ja siellä on perhetyöntekijöitä. He kertovat mitä mahdollisuuksia sinulla olisi saada omaa aikaa, ja auttavat myös taloudellisesti sinua.
      Siellä on myös koulutettuja vapaaehtoistyöntekijöitä sinulle tueksi, tulevat auttamaan sinua.

• Koettu

kirkosta saat myös inhimillistä kohtelua. Kokeile, yllätyt : )

• IltaInkeri

Kannattaa kiireesti hakeutua apua hakemaan esimerkiksi terveysasemalle puhumaan voinnistasi jaksamisesta ja siitä että voitko saada jostain jotain apua elämään ja lastenhoitoon ja älä enää mieti yksinään ja ole ahdistuksissasi koska siinä ne omat ajatukset tuskaiset vain suurentaa ongelman ja tulee tehtyä huonojakin päätöksiä kaikkien kannalta . Hälyttävää on että olet noin uupunut ja ei ketään ole jolle jutella ja jakaa taakkaa . Terveysasemalla jos joku olisi jolle voisit jutella ja miettisitte mikä on parasta myös sosiaalitoimesta varmasti saa apuja kun on uupunut ja onko jossain siellä kriisipalvelu lähellä ainakin niiden numeroita löytyy joka paikkakunnalla mihin voi ottaa yhtyettä ja puhua .
      Mitä nopeammin haet tukea apua niin sitä nopeammin myös asiat korjantuu ja on helpompaa et sinä lapsia menetä turvallista on hakea apua nyt ja selvittää mikä on ja mikä auttaa ja ihan varmasti apua saa
      Yksinään joutuu umpikujaan vaan ja ongelmat kasaantuu ja vaikeutuu
      Älä jää yksin nyt vaan hae apua

• liian läh. nähnyt

Mikä teillä naisilla on hirveä tarve näyttää toisillenne että olette maailman paras ja kaikkeen pystyvä. On täsin normaalia olla väsynyt mutta ei saa valehdella itselleen vaan pyytää apua. Tää Suomen touhu on mennyt siihen siihen että naiset polttaa itsensä loppuun ja kärsijöinä on lapset. Kumpi on tärkeämpää lasten hyvinvointi vai täydellisyyden minäkuvan romahtaminen. Miten olisi jos lopetettais minä,minä,minä ajattelu ja annettaisi vaikka lasten isälle mahdollisuus olla lähi-isä. Vuoden tai kahden päästä olisi taas äidilläkin voimia olla lapsille se maailman paras.
      Sosiaalitoimikin voisi joskus kuunnella isiä, ne on usemmissa tapauksissa todella hyviä isiä.

• kokemuksesta...

soskut miten isää kohtelee kun huoltaja kiista on käynnissä ja kuka sai lapset.No tästä on 20 vuotta ja jouppoäiti sai lapset.Mutta nykyään ehkä isälläkin on ehkä paremmat madollisuudet saada lapset itselle kuin 20 vuotta sitten.

• vieras_____

jos on lapsia hankkinut (ei ole nykyään pakollista), niin heidät pitää hoitaa. ei auta vikinä.

• 99999

Lapset tehdään useimmiten puolison kanssa yhteistuumin. Joskus vaan toinen jostain syystä väistääkin velvollisuutensa kasvattaa yhdessä näitä lapsia. Lapsettomatkin ihmiset valittavat elämäänsä aika usein, ehkä sinäkin VALI VALI olet siihen joskus sortunut.. tietenkin jostain omasta mielestäsi oikeutetusta syystä.

• 986y98

eipä sitä moni voi etukäteen aavistaa niitä lapsia tehdessään, että esim. miehestä tulee väkivaltainen tai alkoholisti, ja tämä voi ajaa äidin yh:ksi. Ja samoin ei voi aavistaa, että sairastuu synnytyksen jälkeiseen vakavaan masennukseen, tai jopa psyykkiseen sairauteen. Monilla ei ole täydellistä lapsuutta, josta saa voimavaroja omaan aikuisuuteen tai äitiyteen. Joillakin on jo nuoruudesta isoja traumoja jäänyt käsittelemättä,oma lapsuus elämättä ja nekun puhkeavat pintaan juuri silloin kun pitäisi venyä äärimmilleen lasten kanssa.

• Ruik ruik..

Ei kerrottu miehestä mitään, missä on syy ja seuraus! Jos on renttu mies niin varmasti on auttajia ja ottajia - ei pidä aina ruikuttaa jos syy on itsessä. Laita ilmoitus nettiin ja haku päälle...siitä nuo ongelmat loppuvat ja ainainen ruikutus jopa palstoille asti!!!

• Muutosta meneillään
        986y98 kirjoitti:

eipä sitä moni voi etukäteen aavistaa niitä lapsia tehdessään, että esim. miehestä tulee väkivaltainen tai alkoholisti, ja tämä voi ajaa äidin yh:ksi. Ja samoin ei voi aavistaa, että sairastuu synnytyksen jälkeiseen vakavaan masennukseen, tai jopa psyykkiseen sairauteen. Monilla ei ole täydellistä lapsuutta, josta saa voimavaroja omaan aikuisuuteen tai äitiyteen. Joillakin on jo nuoruudesta isoja traumoja jäänyt käsittelemättä,oma lapsuus elämättä ja nekun puhkeavat pintaan juuri silloin kun pitäisi venyä äärimmilleen lasten kanssa.

"Monilla ei ole täydellistä lapsuutta, josta saa voimavaroja omaan aikuisuuteen tai äitiyteen. Joillakin on jo nuoruudesta isoja traumoja jäänyt käsittelemättä,oma lapsuus elämättä ja nekun puhkeavat pintaan juuri silloin kun pitäisi venyä äärimmilleen lasten kanssa".

SUOMALAISILLA LÄHES KAIKILLA ei ole ollut oikeaa lapsuutta kymmeniin vuosiin! Sepä tässä erikoista onkin, kun te ette kyseenalaista edes, miksi vanhemmillanne oli oikeus kasvaa oman äitinsä hoidossa ja käydä vielä koulutkin! Ja nyt teillä ei ole esimerkkiä koko äitinä olemisesta, koska liian pienestä pitäen teidät kiikutettiin kylmästi vieraalle. Jälkensä tämä yhteiskunnan muutos jätti myös vanhempaan ikäluokkaan, joka ei saanut edes imettää vauvaansa. Näkyykö vaurio heillä ylikorostuneena itsekkyytenä?

Korjaantuuko tämän 40 vuotta sitten vaikuttaneen radikalismin muutokset maassamme koskaan?
        Jumala on ja korjaa, kun häneen turvaamme. Sallikaa lastenne kasvaa Jeesuksen lähellä, silloin elämänne muuttuu mielekkääksi ja iloksi.

• ....

Sun ei tarvitse tehdä ruokaa, ruoka kypsyy itsekseen. Kunhan sitä vahtii välillä (voi istua ja tehdä muutakin), kääntää joitain kertoja ja lisää nestettä ettei pala. Perunaa ja vihanneksia on pakasteena, perunaa suikaleena tai sitten pesee perunan pinnat. Lapsille on taattava monipuoliset ravintoaineet, mikään pelkkä viljapohjainen ruoka ei riitä. Vaan ruokaympyrä käyttöön. Onko siis rahaa siihen riittävästi. Jaksamista.

• **** Silloin kun ihminen on masentunut, niin ei jaksa muuta kuin lämmittää ruokaa. Hyvä jos edes sen. Eineksetkin pitää hakkea kaupasta, lapset hoitaa ja pyykit pestä. Siivoamisen voi jättää vähemmälle, mutta ne tekemättömätkin työt masentaa.

• Jaksamisia sinulle väsynyt äiti!
      Olen ollut itse vähän vastaavanlaisessa tilanteesta, mutta usko pois, kyllä siitä sitten selviää.
      Hae nyt heti alkuun apua kotiin, että pääset sieltä hetkeksi olemaan "ihan ite".
      Sossu kyllä olisi se paikka, mistä voivat antaa erilaista apua tilanteen rauhoittamiseksi.

Sitten, kun lapset ovat yli 10 vuotiaita, alkaa jo helpottaa!

• eiainayksin

mä olin 3 lapsen yh, raskauaikana jo erottiin. Olin juuri samassa tilanteessa kuin sinä, mutta päinvastoin kuin muila, minulla on hyviä kokemuksia soskusta ja perhetyöstä. Työntekijät olivat aivan mahtavia...sain sen avun minkä tarvitsin ja sen lisäksi kävin psykiatrilla ja lasten kanssa perheneuvolassa. Nyt härkää sarvista, se joka uskaltaa hakea apua ei jää häviölle..eikä lapsia TODELLAKAAN viedä masennuksen ja väsymyksen takia sinulta pois. Tsemppiä ja jaksuja. Jos satut olemaan Jyväskylästä niin vastaa tähän..laita sit e-mailia sulle, vertaistukea löytyy ja itse jo nyt voitolla kuopuskin 3.vee ja ukkokin löytyi rinnalle kulkemaan

• tyttö topakka

Olen kolmen lapsen yh-äiti. Lasten isä ja sukulaiseni asuvat 200km:n päässä. Käyn töissä toisella paikkakunnalla eli työpäiville tulee pituutta matkoineen 9,5 h. Talouden kanssa saa olla koko ajan tarkkana, koska palkkani on normaali hoitoalalla työskentelevän naisen palkka. Tukiverkostoa ei täällä ole, ystävätkin siellä 200km:n päässä. Miesystävää ei ole.Kodin tahdon pitää aina siistinä ja järjestyksessä. Lasten koulu- ja tarha-asioissa olen aina "kartalla" ja pidän myös rajat.Harrastan myös mahdollisuuksien mukaan liikuntaa.

Masentuisin, jos antaisin itselleni luvan ajatella, etten jaksa.
      "Tämä on totta" eikä muuksi muutu vaikka kuinka vatvoisin, vääntäisin, itkisin tai valittaisin. Minulla on yksi ainoa elämä ja aion tehdän omastani ja lasteni elämästä parhaan mahdollisen näissä puitteissa mitä minulla on. Minulle on "annettu" tasan niin paljon kuin minun on arveltu jaksavan. Joskus olen tosi väsynyt ihan fyysisesti; silloin joko kaadun sänkyyn tai saan migreenin. :(

Asiat siis puntariin: mikä on semmoista mihin voit vaikuttaa ja mihin et voi vaikuttaa ? Omaa mielialaa voi säädellä omia ajatuksiaan tarkastelemalla.Liikunta (vaikka ulkoilu lasten kanssa antaa lisää virtaa), aktivoi aivoja.

Tärkeää ei ole se, mitä sinulle tapahtuu vaan se miten siihen suhtaudut. Moni ei selviäisi siitä mistä sinä selviät ? Ja kun selviät tästä,niin sinusta tulee niin vahva, että enää mikään ei sinua kaada ? Jokainen päivä on uusi päivä. Jos nyt vietät tämän mahdollisuuden olla lastesi kanssa itkeskellen ja valitellen, niin millaisen lapsuuden lapsillesi annat ? Millaiset elämän eväät heille jaat ? Eräänä kauniina päivänä havahdut siihen, että lapset ovat lähteneet pesästä ja ihmettelet, mitä ihmeen raskasta elämässä muka silloin aikoinaan oli...

• Suoritus upseeri

syyllistetään ihmisiä surullisuudesta :))

Meillä on velvollisuus suorittaa onnellinen elämä :))

• ..

Koita jaksaa, on minunkin sympatiat sun puolella. Kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu.

• unia ja unia

Ystävälläni iski masennus ja tuttavallani meni yöunet.

Kannattaa mennä hakemaan apua vähän ennemmin eli silloin kun punainen valo alkaa palamaan.

• tyttö topakka
        Suoritus upseeri kirjoitti:

En minä kolmen lapsen äitinä kertakaikkiaan voi enkä saa masentua. Masentukoot ne, joilla on siihen mahdollisuus. Minulla on velvollisuus lapsiani kohtaan, itse olen heidät hankkinut.
        Ja ihania ovatkin.

• tyttö topakka
        Suoritus upseeri kirjoitti:

On minulla ollut kovin vaikea asia elämässäni; pieni lapseni joutui kokemaan hyvin traumaattisen asian.En mahtanut asialle mitään, olin surullinen ja ahdistunut, mutta silloinkin: kävin töissä ja hoidin rutiinit. Rutiinit suojelivat ja pitivät minut toimintakykyisenä.

Ehkäpä sen vuoksi olenkin nyt onnellinen pienistäkin asioista...ja kieltämättä joskus raskaastakin arjesta. Meillä on kuitenkin kaikki asiat hyvin, nyt tapahtunut alkaa painumaan taka-alalle; aniharvoin jokin asia saattaa tapahtuneesta muistuttaa, mutta kipu ei enää aktivoidu kyyneleiksi. :)

Saa ihminen olla surullinen, silloin kun sen aika on.

• eri asia kuin surull

Eihän ap edes valittanut. Hän on masentunut ja se pitäisi kyllä hoitaa.

• 098+
        tyttö topakka kirjoitti:

En minä kolmen lapsen äitinä kertakaikkiaan voi enkä saa masentua. Masentukoot ne, joilla on siihen mahdollisuus. Minulla on velvollisuus lapsiani kohtaan, itse olen heidät hankkinut.
        Ja ihania ovatkin.

itselleen lupaa masentua, sitten kerralla poksahtavat niin että rysähtää! Kun ei se ole tahdon asia.

• semmottia
        tyttö topakka kirjoitti:

On minulla ollut kovin vaikea asia elämässäni; pieni lapseni joutui kokemaan hyvin traumaattisen asian.En mahtanut asialle mitään, olin surullinen ja ahdistunut, mutta silloinkin: kävin töissä ja hoidin rutiinit. Rutiinit suojelivat ja pitivät minut toimintakykyisenä.

Ehkäpä sen vuoksi olenkin nyt onnellinen pienistäkin asioista...ja kieltämättä joskus raskaastakin arjesta. Meillä on kuitenkin kaikki asiat hyvin, nyt tapahtunut alkaa painumaan taka-alalle; aniharvoin jokin asia saattaa tapahtuneesta muistuttaa, mutta kipu ei enää aktivoidu kyyneleiksi. :)

sanottavan hyvinkin. Yksinkertaisesti vain olisi tärkeää yrittää jaksaa. arvostan todella korkealle vahvoja naisia jotka usein käytännössä ilman miehen apua (siitäki huolimatta että isä perheessä) hoitavat niin oman kuin lastenkin arjen ja suluissa olevassa tapauksessa vielä ruokkivat sen miehenkin :)

Ja tämä ei ole syyllistämistä/moitetta aloittajaa eli tyttö -84:aa kohtaan. Tuli itellekin fiilis että voi ku voisin jeesata. Oma tätini aikanaan teki itselleen lopullisen palveluksen häneltä jääden taakseen lapsia, isä heillä kuitenkin perheessä oli. No tilanne taustalla sen verran ikävä että olen pystynyt kuvittelemaan miksi moiseen ratkasuun päätyi.

Mutta tyttö -84, hyvä että ylipäätänsä otit asian puheeks. Tätini ei asioista puhunut ja ikävä kyllä ne asiat osottautu myöhemmin sellasiks että niistä ois sen ajan yhteiskunnasa ollu vaikeaa puhua. Ei siis mtn rikollista/moraalisesti tuomittavaa hänen taholtaan, isää puolestaan ois voinut syyttää ja poliisit käviki kysymäsä tätini omaisilta mitä tehdään. Mutta ajat ja yhteiskunnan asenneilmapiiri oli mitä oli..

Tyttö topakalle tsemppiä - jos oot vapaalla jalalla susta saa joku lapsrakas mies hyvän tyttelin itelleen :)

• Liehuva Liekinvarsi

minun mielestäni taas Hermessilin vanhemmat olisi pitänyt steriloida, niin olisimme välttyneet tältäkin vastaukselta.

• tyttö topakka kirjoitti:

Ihan kun ihminen voisi valita masentuuko vai ei!! Jösses, jos näin niin tuskin Suomessa olisi näin suuret masennukseen sairastuneiden luvut. Ja ihan vaan tiedoksi, laiskat eivät masennu...

• sä oot sairas!

• yks hoitotäti

Hyviä ohjeita olet saanut ja tässä yksi lisää:voisit hakea lapsillesi päiväoitopaikkaa esim. joka toinen päivä (ti,to).Lapset saisivat päivähoidossa leikkiseuraa ja yhden lämpimän aterian.Itse saisit levätä ,kerätä voimia ja tehdä jotain ihan yksiksesi.Voimia sinulle :)

• äiti vm-58

Sinä olet maailman tärkein ihminen lapsillesi. Kukaan ei jaksa yksin, ei vaikka olisi kuinka vahva. Eikö sinulla ole käytettävissäsi isovanhempien apua. Itselleni on tullut elämäni toiseksi tärkeimmäksi tehtäväksi tukea ja auttaa arjen pyörittämisessä tyttäreni perhettä( tytär 25 v, mies 27 v ja lapsi 2.5 v) Vuorotyötä tekevä äiti on ollut hurjan kiitollinen saamastaan avusta. Hänestä on ollut mukava kun saa torkahtaa työvuoron jälkeen tai tulla töistä kotiin kun on valmis ruoka odottamassa. Meitä mummuja on kaksi samalla paikkakunnalla niin hoitovastuu ei tule liian raskaaksi kantaa. Sinulle pitäisi suoda vähintään kerran viikossa tapahtuvaa omaa lepo-/virkistysaikaa jonka saisit käyttää parhaaksi katsomallasi tavalla, niin ettei sinun tarvitsisi kantaa tuolloin huolta lapsistasi. Eikö sinulla ole ketään joka voisi auttaa?? Mannerheimin lastensuojeluliitto voisi sinua varmasti auttaa eteenpäin. Täytyyhän hyvinvointivaltiossamme olla apua tarjolla. Onkohan Martta järjestöillä vastaavaa toimintaa tai miten on osataanko neuvolasta ohjata apua luoksesi. Toivottavasti saat apua ajoissa ettei sinun ja lastesi tarvitse kärsiä yksin. Oma tyttäreni on myöntänyt ettei olisi jaksanut jos emme (mummut) olisi tulleet apuneimme paikalle. Onhan se tärkeää pienelle kasvavalle ihmisellekin jotta saa viettää aikaa eri ikäisten ihmisten kanssa. Toivon sydämestäsi että avunhuutoosi tulisi vastaus. Voimia sinulle ja haleja pienokaisillesi!

• Oispa ollu mullakin

pitäisi olla. Nykyään ikävä kyllä ei ole. Minäkin olen ollut niitä yh-äitejä joka on joutunut olemaan lasten kanssa 7/24/365 Oli todella rankkaa välillä. Ei vain yksinkertaisesti ollut sukulaisia tai sellaisia tuttavia joilta apua olisi saanut.
        Joskus sieppas todella pahasti kun joutui kuuntelemaan sellaisia turhasta valittajia joilla oli tukiverkostot ja tilillä rahaa.
        Nyt lapset isoja ja hengissä selvitty.

• äiti/sairaanhoitaja

Moi! Paras paikka varmasti puhua asiasta on neuvola. Siellä teidät otetaan koko perhe huomioon. Uskon että tilanteessasi oaras apu on konkreettinen apu. Minullakin on tuttuja yh-äitejä joiden luona käy esim. kotipalvelusta hoitajat esim. kerran viikossa. He auttavat siivoissa tai tekevät yksin, hoitavat ja viettävät aikaa lasten kanssa. Sinä saat nukkua tai lähteä vaikka kaupungille haukkamaan happea. Joskus yksin kauppaan pääseminenkin voi olla terapeuttista! Ole rohkea ja puhu asiasta, sinun ei tarvitse pelätä lasten menettämistä niin kauan kuin arki toimii siten että lapsilla on perushoito kunnossa. Voit tutustua vaikkapa lastensuojelu lakiin. Siihen nojautuu täysin näiden sossutätien työ :) Ja siellä avaiasia on lapsen hyvinvoinnin turvaaminen ja biologisten vanhempien tukeminen siihen että he pystyvtä itse mahdollisimman pitkään huolehtimaan lapsistaan. Ensin käytetään tukitoimet. Huostaanotto on viimeinen keino ja kertomasi mukaan elämä ei todellakaan ole vielä siinä pisteessä. Ole rohkea ja jaksamista sinulle!

• puhetta

Tartteeko tähän muuta laittaakkaan...

• Amelia77

Olen itsekkin kokenut yksinhuoltajuuden raskaan taakan. Nykyään parisuhteessa. Jokainen tarvitsee omaa aikaa, eikä yksinhuoltajuus sitä ainakaan vähennä. Tuntuu,että sinulla on tarve jakaa asioita jonkun kanssa. Et ole ainoa samassa tilanteessa ja apua on aina saatavilla. Voisin olla avuksi, vaikka lasten kanssa tai jutellen! Missäpäin asut?

Äiti ( kolme lasta )

• antti_sulasalmi

koita muistaa että se kevätkin sieltä joskus tulee.

• äiti vm. -59

mutta minua auttoi lasten ollessa pieniä sellainenkin asia, että kun he nyt sattuivat kerta kaikkiaan olemaan karmean kovaäänisiä niin minä pidin kuulosuojaimia päässäni usein kotona. En tiedä rasitutko lasten metelistä mutta jos niin on, niin voisit kokeilla sellaisia. Siis niiden läpi kuulee kyllä aivan hyvin mitä lapset sanoo eikä ne millään lailla eristä eikä hankaloita lasten kanssa puhumista, mutta se terävin kärki siitä kiljumisesta tasoittuu.

Lapseni ovat jo isoja mutta vieläkin pidän kuulosuojaimia jos he soittaa omaa musiikkiaan liian kovaa tms. Hermot varjeltuvat siinä.

Lämmin halaus sinulle. Kyllä sinä selviydyt!

• Tinkery

Hei!
      Vastuullinen vanhempi osaa hakea reippasti apua silloin, kun ongelmat alkavat olla ylitsepääsemättömiä ja lasten hyvinvointi kärsii. Ymmarrän tuntemuksesi ja ne ovat ihan oikeutettuja, elämä ei todellakaan ole ruusuilla tanssimista aina. Älä kuitenkaan tee mitään sellaista, mitä et voi enää peruuttaa. Jos karkaat, se vaikeuttaa jatkossa asioiden järjestymistä ja jos päätät päiväsi, et voi tietää, millaista hyvää tulevaisuus tuo tullessaan ja lapsesi saavat ikuisen trauman äidin menetyksestä.
      Hae apua, saat sitä varmasti, kun kerrot tilanteestasi ja voinnistasi. Voihan olla, että esimerkiksi lääkitys ja apu arkeen helpottavat jo olennaisesti asiaasi. Niin kliseeltä kuin se kuulostaakin, mutta asioilla on tapana järjestyä, jos osaa vain pyytää apua.
      Toivon sinulle voimia, äläkä missään nimessä käperry itseesi ja anna huonolle ololle valtaa peruuttamattomasti.

• kokenut myös

olen itse suuren perheen äiti. En kylläkään yh-äiti mutta tiedän yhtä ja toista väsymyksestä. On jo iso askel eteenpäin että kerrot väsymyksestäsi edes tällä palstalla. se helpottaa jo kun saa sanottua että olen väsynyt, en jaksa enään. Puhu neuvolassa tilanteestasi.He auttavat kyllä. Se on suuri rakkauden osoitus lapsillesikin että haet apua tilanteeseen. Jos tuntuu ettei jaksa ajatella päivää eteenpäin niin ota tunti kerrallaan ja ole ylpeä siitä että selvisit. Koita jaksaa ulkoilla paljon se antaa ihmeesti voimia. Palkitse itseäsi jollain kun olet ollut normaalia reippaampi. Ruoka on tärkeää mutta muista että syli lapsille on aivan yhtä tärkeää. Jos jaksat pitää lapsiasi sylissä niin olet tehnyt todella arvokasta työtä. Haluaisin auttaa jos se mitenkään olisi mahdollista. Voimia sinulle

• haluaisit

pitää kiinni lapsistasi kynsin hampain.... taitaapi olla oma vikasi.... Jos et ole aivan toivoton tapaus, niin kyllä ne sossutädit ovat edelleen lähinnä äidin puolella.... väittävät, mielestäni, sitten mitä tahansa..
      Tosin tuo, että sukulaisista ei ole apua, kertoo paljonkin... oikeaa tai väärää..... Hanki elämä ittelles ja anna lapset isukilleen; tekstistäsi päätellen: "Hän ei huomaa lastesi parasta" (lainattua tekstiä sossutädeiltä)
      Mikä teitä naisia oikein tänä päivänä vaivaa....
      olen kyllä lukenut noita vastauksia ennenkuin tein tämän....
      Juu, ehkä toimii noin kun kyseessä on äiti.... isistä ei niin väliä.... myönnän myönnän... kyllä olen...

• *

tämä asia kuulu jo lastensuojeluviranomaisille. Ihan jo lasten hyvinvoinnin kannalta. Kerrot jaksamisongelmista ,itsenurha ajatuksista. Nyt on haettava apua, ettet tee mitään harkitsematonta itsellesi tai lapsillesi. Tässä tulee jo vastuu kysymykseen vanhempana, lapsilla on myös oikeus isään.

• keinoja löytyy

Hei. Ei kukaan ota sinulta lapsia pois, jos menet sossuun ja kerrot väsymyksestäsi. Minulla on tuttava, yksinhuoltajaisä. Hänen hermonsa ovat normaalistikin kireät, mutta hän hoitaa yksin kaksi 6- ja 7- vuotiasta lasta. Äiti on alkoholisti ja asuu toisella paikkakunnalla.
      Sosiaalitoimisto on järjestänyt niin, että lapset ovat sijaiskodissa joka toinen viikonloppu ja sosiaalityöntekijä käyttää lapsia uimassa, näytelmissä ja erilaisissa tapahtumissa. Sosiaalitoimisto maksaa esimerkiksi lasten partiovarusteet ja -maksut, myös muita harrastuksiin ja tarvikkeisiin liittyviin maksuihin saa monenlaisia avustuksia. Isä ei ole todellakaan köyhä vaan saa työtapaturmasta johtuvaa eläkettä enemmän kuin keskivertosuomalainen palkkaa työstään. Vamma ei vaivaa normaalia elämää, ainoastaan käveleminen on hitaanlaista.
      Et varmasti menetä mitään, jos käyt kysymässä.
      Tämä perhe asuu pienessä kunnassa Hämeessä ja ainakin heihin yhteydessä olevat sosiaalityöntekijät ovat todella mukavia ihmisiä. Tunnet heidät harrastukseni kautta. Pyrin auttamaan erästä sairaalloista ihmisryhmää.
      Saat itsellesi omaa aikaa ja sinulle ehtii tulla jo ikävä lapsia, kun he ovat poissa, mutta tiedät, että he ovat hyvässä hoidossa ja jälleennäkeminen on molemmin puolin antoisaa. Jaksat levänneenä kysellä kuulumisia ja kuunnella lapsiasi.
      Itse olen mies, mutta en todellakaan ymmärrä monien isien käytöstä eron jälkeen. Oma tyttäreni on jo aikuinen, mutta yhä minun lapseni. Lapset ovat tärkein asia elämässä.
      Toivon sinulle kaikkea hyvää ja järjestämällä itsellesi vapaa-aikaa, saat elämäsi laadun nousemaan. Tsemppiä.

• *

tämä asia kuulu jo lastensuojeluviranomaisille. IHAn jo lastenhyvinvoinin kannalta. Kerrot jaksamisongelmista ja itsemurha-ajatuksista. Nyt on haettava apua, ettet tee mitään harkitsematonta itsellesi tai lapsilesi. Tässä tulee jo vastuu kysymykseen vanhempana, lapsilla on myös oikeus isään.

• a i n a ei jaksa....

Minä mummona ainakin auttaisin lastani, jos näkisin hänen olevan noin lujilla. Lapsesi ovat ohittaneet jo ihan vauvaiän, joten luulisi mummon ja papankin mielellään hoivaavan lapsiasi joskus. Sinäkin saisit hetken hengähdystauon ja harrastaa jotain mieleistä - mennä vaikka uimaan, leffaan tai yksin shoppailemaan.
        Kun itse erosin ja samassa umpiväsymisen tilassa ollessani sisareni ja jopa veljeni tuli vapaaehtoisesti lapsia hoitamaan - minua alkoi itkettämään. Oli ihanaa, kun joku auttoi minua ja vähitellen sainkin elämäni taas hallintaan. Elämä alkoi taas hymyillä...... Tsemppiä sinulle hyvä aloittaja!

• vastuu vaatii tekoja
        * kirjoitti:

tämä asia kuulu jo lastensuojeluviranomaisille. IHAn jo lastenhyvinvoinin kannalta. Kerrot jaksamisongelmista ja itsemurha-ajatuksista. Nyt on haettava apua, ettet tee mitään harkitsematonta itsellesi tai lapsilesi. Tässä tulee jo vastuu kysymykseen vanhempana, lapsilla on myös oikeus isään.

vielä kuulu lastensuojeluviranomaisille, koska äiti kantaa itse vastuuta omasta hyvinvoinnistaan ja lasten hyvinvoinnista. Mutta jo ap ei tee mitään, ei hae apua ja masennus syvenee ja alkaa vaikuttaa lasten turvalisuuteen/hyvinvointiin, niin sitten. Sen kanssa hän juuri painii, mistä avun saa siten, ettei asiaa suurennella. Apua siis pitää ja kannataa hakea juuri nyt eikä sitten joskus, jos ei oikeasti jaksakaan.

• Apua on olemassa

Hei,

olen käynyt samanlaisen elämänvaiheen itse läpi. Voin sanoa ihan rehellisesti, että apua on olemassa ja elämä voi muuttua aivan erilaiseksi, hyväksi ja nautittavaksi.
      Oma ongelmani oli se, että kuvittelin itse pärjääväni ilman kenenkään apua. Varmaan aika tyypillinen tapa
      suomalaisille suhtautua ongelmiin ja vaikeuksiin.
      Kun tajusin, että en pysty yksin ja voimat oli aivan lopussa, uskalsin myöntää tilanteeni ja vaikeuteni sekä sen, että tarvitsen apua, pystyin hakeman apua. Ensin lääkäreiltä ahdistukseen, masennukseen ja unettomuuteen. Sen jälkeen terapeutilta tai itse asiassa usemmalta, koska näissä asioissa henkilökemiat ovat todella tärkeät. Yksi ihminen voi auttaa todella paljon, kun löytää se oikean.
      Ei kannata antaa periksi. Olen varma, että saat apua. Uskaltaudut vaan siihen, että annat muiden auttaa.
      Se voi aluksia tuntua siltä, että olo on avuton ja olet muiden armoilla, mutta näin ei ole. Olet avun saamisen jälkeen huomattavasti terveempi ja vahvempi.
      Ehkä sellainen liiallinen "omavoimaisuus" vaivaa meitä suomalisia. Vastakohta voisi olla amerikkalainen tyyli hakea tereapeutin ja lääkkeiden apua pienempäänkin vaivaan.
      Sinä tulet selättämään tuon elämäntilanteen, antaudu autettavaksi ja ota kaikki mahdollinen apu vastaan. Et ole yksin, etkä varsinkaan yksin vaivasi kanssa. Meitä on paljon.
      Ja älä käännä selkääsi lääkehoidolle. Se todella auttaa, kun saa oikean lääkkeen. Mutta sen lisäksi tarvitaan muuta. Ennen kaikkea keskustelua ja juttelua. Sellaista, jossa sinua kuunnellaan oikeasti.
      Kun joku osaa kuunnella sinua oikein, olo on sen jälkeen kuin olisi laihtunut 50 kg. Todella kevyt ja
      ihana olo.
      Hae apua ja anna auttaa.

• ...

Pelastakaa lasten kautta kannattaa kysellä lapsillesi tukiperhettä.

• oonis09

hei, aikoinaan itse sanoin neuvolassa että väsyttää, niin järjestivät ensin ns. nukkumapaikan ensi- ja turvakodista. Menin sinne kolmeksi päiväksi lapsen kanssa, he hoitivat lapsen ja minä nukuin. Sitten sain keskusteluapua kirkon perheneuvonnasta, jotka puolestaan järjestivät mll:n lapsenvahdin meille kotiin 1xviikko, kolmen kuukauden ajaksi, sitten sain päiväkodista osa-aikaisen hoitopaikan lapselle vuodeksi. ja siitä se alko sitten kirkastua ja nykyisin en voi valittaa mistään. hyvin sain apua eikä kukaan uhkaillut että lapsen pois ottaisivat, vaan kehuivat paremminkin, kun uskalsin aukasta suuni ja pyytää apua. Itsellä oli kans sukulaiset kaukana eikä lapsen isästä mitään apua ollut.
      lähde vain rohkeasti hakemaan apua, kyllä sitä saa kun uskaltaa vain pyytää ja ottaa vastaan kaikki mitä tarjotaan.
      tsemppiä!

• Mummo 74v

Noinhan siinä käy, kun teininä niitä lapsia pukataan.

• harmillista kyllä

Aika moni isä on ihan aikuinen, lähellä 30:täkin, mutta ei perhe-elämässä ole kaikille uraohjuksille, nautiskelijoille ja individualistisen yhteiskunnan uraohjuksien kaipaamaa hohtoa eikä omaa elämää haluta uhrata. Kun toinen sitten palaa mukavaan elämäänsä ja vaan(jos sitäkään) lomailee lastensa kanssa, niin koko arki jää yhden vastuulle. Nuorempana lapset aiemmin hankittiin, mutta silloin suku auttoi. Nykyäänon monella mummolla muuta tärkeämpää tekemistä. Joku ne lapset silti hoitaa.

• kannattaaaaaaaaaaaaa

hakea apua mutta ennenkaikkea kannattaa ajatella etukäteen, kenen kanssa lapsia hankkii vai hankkiiko ollenkaan. Tuntuu siltä, että miltei kaikki ovat nykyään yh-äitejä tai isiä tai uusperheitä. Joku on siis vialla???? Naiset, älkää olko naiiveja nuorina!!!! Ja miehet, kasvakaa oikeasti ensin aikuisiksi ennenkuin edes harkitsette lasten tekoa!!!!!!!!

• masat

..jälkiviiseutta, tässä ketjussa on turha tuputtaa, laita sinne nuorten neuvontapalstalle ohjeet...
        etukäteen..

• nyt onnellinen...

minä yksin kasvattanut kaksi poikaa..nyt he ovat 14 ja 17v..ja olen siitä ylpeä..minulla ei ollut minkäänlaista tukiverkkoa..joskus heidän isänsä otti joskus ei..alkoholi sai vallan miehestäni enkä jaksanut sitä enään..
      välillä minlla oli miesystäviä..mutta tuntui ettei kukaan ymmärrä tilannettani..jotenkin sitä vaan meni päivästä toiseen..ja työni on varmasti auttanut asiaa..en kyllä kehtanut edes kertoa välillä miten väsynyt olin itkin yksin monet itkut mutta onneksi en katkeroitunut, ja nyt kuitenkin elämä hymyilee...

ÄLÄ JÄÄ ASIOIDEN KANSSA YKSIN, HAE IHMEESSÄ APUA SOSIAALITOIMISTOSTA SIELLÄ KYLLÄ AUTETAAN EI NE LAPSIASI VIE POIS KERROT SUORAAN TILANTEESI MIKÄ SE ON..JOS NYT OLET JO LOPEN UUPUNUT KAIKESTA
      EI SELLAISTA KUKAAN JAKSA VOIMIA SINULLE MUISTAN SINUA ILTARUKOUKSESSANI .

• Äidiltä äidille

Kannattaa kysyä tuolta apua: http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/tyomuodot/
      Siellä on esim. yökylä-toimintaa ja baby blues toimintaa.

Älä jää yksin, äläkä jätä yksin. Lepoa sinä tarvitset ja sillä varmasti pahin hellittää. Anna itsellesi armoa. Lapsethan voi mennä iskän luo pidemmälle lomalle - ei siitä kukaan sinua tuomitse. Sehän vois olla hauskaa vaihtelua lapsillesi ja myös sinulle. Ei sinun tarvitse nähdä lapsiasi joka päivä tietääksesi että rakastat heitä eikä heidän tarvitse nähdä sinua joka päivä tietääkseen että rakastavat sinua. Pelko pois!

Lääkäri voi myös auttaa. Voihan sulla olla vaikka joku fysikaalinenkin syy sun väsymykseen...(alkava diabetes, kilpirauhanen yms.) Muista olla rehellinen lääkärille ja itsellesi. Apua löytyy varmasti! Mens sana in corpore sano - terve mieli terveessä ruumissa.

• Yksi monista

Hei, ota ihmeessä aika lääkäriin ja kerro ettet jaksa, tai sitten kuntasi sosiaalitoimeen. Älä paini yksin asioiden kanssa, sieltä kyllä apua löytyy. Ja sekin että tunnustat itse että voimat on lopussa, kertoo että olet huolestunut itsesi ja lastesi elämästä. Pyydä vaikka lapsille päivähoitopaikka kunnallisesta päivähoidosta. Lapsillasi on subjektiivinen oikeus päivähoitoon elihoitopaikka on annettava. Saat sitten hoitaa itsesi kuntoon joka on kaikkien etu.Ole tiukkana sosiaalitoimen kanssa, älä anna periksi. Voimia.

• nuorille tsemppiä?

Sinä vanha p-lainen, pidä suusi kiinni, kun et pysty muuta kuin haukkumaan. Minusta nuoria äitejä ja isiä pitää pyrkiä kannustamaan ja auttamaan - tuollaiset vanhat akat kuin sinä joutavat hmmm sanonko minne........?

• Ota yhteyttä neuvolaan jos sosiaalitoimeen kynnys. Neuvoloissa nykyään perhetyöntekijöitä jotka auttavat arjen sujumisessa, lastenhoidossa. Saat keskustelua ja tukea jaksamiseesi ja sen kautta voimavaroja. Voi olla vaikeeta pyytää apua mutta ei auta kuin ottaa itseään niskasta kiinni, lasten etu tärkein ja oma jaksamisesi. Olen kolmen tyttären yh:na ollut 10 vuotta, isänsä ei ole säännöllisesti pitänyt yhteyttä vaikka yritetty on. Lapset, tukiverkko ja hyvä työpaikka auttaneet jaksamaan. Ikuista penninvenytystä, sossusta en avustusta saa koska niin suuret tulot....elatusmaksut samat kuin Kelasta. Hae apua nyt heti, lapset ovat ansainneet virkeän ja iloisen äidin!

• tuulia mummi

tilaa aika terveyskeskukseen.kerrot että olet väsynyt.saat sieltä keskusteluajan ammatti auttajalle.saat ehkä myös lääkityksen.sitten lapset päiväkotiin.siellä he saavat seuraa ja syödä hyvin.kunnan perhetyön tekijä järjestää sinulle koti apua.sinun on levättävä ja voimiesi mukaan.hoidat itse lapsesi ja kotisi.ota vastaan kaikki apu mitä tarjotaan.voimia ja mukavaa talvea sinulle ja lapsillesi.

• Arvostaja

Jos olet kotona lasten kanssa, hae heille päiväkotipaikka ja hanki itsellesi ihan mikä tahansa työ - vaikka edes osa-aikaisesti. Saat päivittäin tekemistä ja aikuisseuraa, pääset rauhassa vessaan, voit syödä ruokasi lämpimänä ja saat taas oman itsesi arvostusta. Kulje työmatkat mahdollisuuksien mukaan kävellen tai pyörällä, niin saat samalla päivän liikunnan.

Päiväkodissa lapsilla on oikeasti kivaa ja saatte kaikki uusia sosiaalisia piirejä. Kenenkään ei tarvitse olla superäiti ja hoitaa lapset yksin. Arvostelijoita löytyy aina - arvostajia ei koskaan. Muista arvostaa itseäsi ja kaivaa esiin oma persoonasi (ei äiti, ei puoliso - vaan minä!)

• lapset

Hei älä anna periksi, Äiti Finito. oon yksinhuoltaja isä ja taistelin omasta tyttölapsestani 5 v. kunnes sain sossusta päätöksen. kaikki rahat menee sossulle, kuulemma. äiti on 110% aina. vaikka se on käyttänyt kovia kamoja, jo yli 10v. noh taistelin läpi harmaan kiven, usko loppui monta kertaa, purin hampaat yhteen. näin ei mun lapselle käy, ikuna. vaikka ois kuinka vaikeata, lastani en jätä... voitin. varmaan aika harvinaista suomessa. anyway, älä anna perix. t: timovahavnen@luukku.com

• bucbweufybk3ulwbfu

kestät tilanteen kuin mies. luuletko etteivät muut haaveile itsemurhasta? itse haaveilen itsemurhasta mutta kestän sen kuin mies vaikka jokainen päivä onkin helvettiä. itse olet mennyt hankkimaan lapset pelimiehen, narsistin taikka alkoholi-ongelmaisen miehen kanssa se sijaan että olisit valinnut mieheksesi ns kiltin miehen. naiset halveksivat näitä ns kunnollisia miehiä ja ihastuvat renttuihin. tässä nyt sitten se tulos.

• isi ipanan kanssa

Koeta tsempata jotenkin itsellesi "sisäpiirin "tukiverkosto ja koeta välttää noita soskun akkoja mahdollisimman pitkälle, itselläni on erittäin huonoja kokemuksia heistä ja en voi hirveesti niiden kautta asioiden hoitoa suositella. Tukiperhe systeemi on varsin hyvä, jos saat ja löydät sellaisen itse omasta turvallisesta lähipiiristäsi, tämäkin vaatin sen, että itse sellaisen hommaa. Yksi hyvä homma on se, että saisit hetken omaa aikaa omille harrastukselle tai sellaisen löytämiselle ja jos suinkin yhteinen hyvä harrastus myös lapsiesi kanssa, kaikki mitä teet lastesi kanssa yhdessä on tervettä ja antoisaa ja antaa enemmän henkisiä voimia jaksamiseen.

• 1. jos et tahdo lapsistasi eroon, pois se itsemurha ajatus. se ei nyt selvitä mitään eikä varsinkaan helpota tilannetta ainakaan lastesi kannalta.
      2. Mene terapiaan tai jonnekkin mmissä pääset keskustelemaan omista paineistasi, auttaa.
      3. Älä odotakkaaan lastesi isän auttavan millään tavalla, jos hän tahtoisi auttaa ei asuisi 600 km päässä.
      4. Koita vähäisilläkin voimavaroilla ravita itseäsi ja lapsiasi.
      5. Ota KAIKKI apu vastaan, moni ihminen auttaisi ja tulee tarjoutumaan auttamaan kun ensin kuulee tilanteesi.
      6. ota yhteys vaikka niihin sossutäteihin jos on pakko, mutta älä kärsi yksinäsi siellä.
      7. Niinkuin tälläkin palstalla neuvottiin, kirkosta saa paljon apua, ainakin niitä vapaaehtois työntekijöitä, ja sinulta ei kyll' vaadita mitään takaisin, eli ehkä ainoa ''inhimillinen'' avunantaja.
      8. Mä olen entisen itsemurha-alttiin loppuunpalaneen yksinhuoltajaäidin lapsi, äitini on elosssa ja onnellinen ja minäkin olen elossa ja annan äidilleni semmoisen arvon mitä kullassa ei mitata.
      Koita pysyä vahvana lastesi tähden , joku pvä näet että miten vahva olit ja sitten voit nauraa lastesi isälle , sillä et SINÄ ole tosiaankaan se heikko vaan se urpo joka tekee kaksi lasta ja lähtee.
      Sinä olet vahva kun olet tohonkin asti pärjänny.
      NYT ylös siitä ja menoksi, hae apua.
      äiti tapas ennen sanoa että ''vahva ei ole se joka ei koskaan kaadu, vaan se joka kaatuu ja nousee''.

Kaikkea hyvää ja PALJON voimia ja jaksamista sinulle!
      Asiat selviä aina kun niihin hakee selvitystä, ja tuo että kerroit jo ongelmastasi, on iso aloite.
      MONELLA ei olisi munaa kertoa.
      TSEMPPIÄ.

• Perhetyöntekijä

Hei! En tiedä missä asut mutta apua löytyy ainakin Helsingissä! Työskentelen itse kotipalvelu ja varhainen tuki Helsingissä ja autamme nimenomaan perheitä jossa on samanlaisia ongelmia kuin sinulla. Sinun ei tarvitse jäädä yksin ja taistella jaksamisestasi.Ota yhteyttä heti lapsiperheiden palveluun ja kerro ongelmistasi, me perhetyöntekijät ja sosiaaliohjaajat tulemme kotiisi keskustelemaan ja auttamaan.Ei tarvitse hävetä sitä että olet vaikeuksissa, meillä jokaisella on ongelmamme! Palvelu EI ole lastensuojelua vaikka työskentelemme sosiaaliviraston alaisuudessa, tosin lastensuojelu on yhteistyökuppanimme.Nyt rohkeasti soittamaan, tänäpäivänä on tuhansia äitejä jotka eivät jaksa lasten kanssa yksin, se on täysin ymmärrettävää. Voimme myös hakea yhdessä apua sieltä mistä apua saat! Terv. Halu autta, yhdessä eteenpäin!

• äiti +3

Hei,
      tiedän mitä mammabuumi on itellä 3 poikaa (13,9,2) onko sulla kavereita joilla lapsia. Saatko heille purnattua pahaa oloa tai juteltua ylipäätään? Ja tiedän mitä huoltajuuksien kanssa tappeleminen on henkilökohtaisesti, että ystäväni pahan riitaisan huoltajuuskiistan todistajana. Vaikka itellä lapsiani rakastankin, on silti silloin tällöin saatava nollata päänsä. Ajateltava vain itseään, muuten ei jaksa rakastaa täysillä. Vaikka se olisi pari tuntia liikuntaa, kahvittelua tai ilta ulkona ..mutta ilman lapsia, se on tervettä ja se ei vähennä äitiyttäsi eikä rakkauttasi. Jaksat paremmin. Jos sinulla ei ole ystävääkään joka auttaa, niin haastattele esim nuoria tyttöjä jotka ovat pienen taskurahan tarpeessa ja jotka voisivat katsoa lapsiasi silloin tällöin. Itse laitoin ilmoituksen kaupan taululle ja sain nuoren neidin että vanhemman rouvan, jotka olivat suuri apu..jo vain että pitivät välillä minullekin lasten päikkyjen ajan seuraa =) Minulla on ja - kokemuksia sosiaalitoimistoista, joten kun en tiedä missä päin asut, en osaa sanoa mikä tilanne sinun paikkakunnallasi on. Mannerheimin lastensuojelullakin on kivoja mamma ja lapsiparkkeja..toivon sinulle jaksamisia, voisit tulla vaikka kahville jos sattuisit asuun samalla kylällä.

• yh + 2v ja 4v

kaikesta huolimatta. Lasten paras on tärkein. Lihapiirakka ja ollaan vaan ei todellakaan riitä, tiedät sen. Eihän sun tartte kaikkea kertoa, ehdotat vaan, että haluaisiko hän lapset muutamaksi kuukaudeksi nyt, kun se on vielä mahdollista toteuttaa ottaen huomioon, että esikoisenne menee ensi vuonna kouluun. Sen ajan ottaisit sitten levon kannalta. Arki on kahden pinenen kanssa yksin raskasta ilman masennustakin, joten otan osaa ja muistuttaisin, että sinun on kerättävä voimia myös jaksaakseni kuopuksesi uhmaiän. SINUN hyvinvointisi on olennainen osa lastesi onnellisuutta. Hätätilanteessa 2-vuotiaallekin riittää, että käyt katsomassa lapsia joka viikonloppuu päivän verran. Tosiaan, jos tilanne on noin paha, tarvitset sen pari kuukautta lepoa jaksaaksesi.

Kun et tiedä, mitä tekisit, tee se, mikä on parasta lastesi kannalta.

• tänne lukenut

että isän luona olisi muutakin, kuin lihapiirakkaa tarjolla ja että se varmuudella olisi lastn etu?

• ju55i5

Nöyrtyä pitää jos vaikeaa!

• Lopullisestiko rikki

kirjoitusta lukisin.. muistan kun vanhempani erosivat ja minä ja veljeni jäimme äidillemme.
      Tosin veljeni meni aluksi isäni luokse, mutta kun isä eron jälkeen alkoholisoitui, tuli veljenikin nopeasti takaisin minun ja äitini luokse asumaan.
      Vaikka olin vasta 6v, niin tajusin äitini hädän ja väsymyksen. Hän kyllä hoiti meille ruoan ja puhtaat vaatteet, hampaitten pesut jne mutta MITÄÄN "ylimääräistä" ei herunut.
      En esim. muista, että minua olisi koskaan kumpikaan vanhemmistani halannut!
      Niin on täytynyt käydä, mutta se kaikki tapahtui ollessani niin pieni, etten muista niistä ajoista mitään.
      Ymmärrän sen, ymmärsin sen jo silloin ja edelleenkin, mutta se kyllä jätti ikuiset arvet minuun.
      Olen jo yli kolmekymppinen nainen ja äitini antaa nykyään vaikka paitansa päältään vuokseni, mutta se on jo "myöhäistä", kärsin vakavista tunne-elämän häiriöistä ja vaikka olen antanut anteeksi kaiken ja olen käynyt terapiassa, käyttänyt masennuslääkkeitä jne niin en vaan koskaan taida tulla ehjäksi.
      Veljeni ei ole kärsinyt yhtä pahasti, mutta hän oli paljon vanhempi ja vauvasta saakka vahvempi, minä olen vauvasta asti ollut herkkä ihminen ja reagoin tosi vahvasti tunnejuttuihin.
      Asiaa vain pahensi, kun äitini lopulta löysi uuden miehen (olin silloin 8v) ja se mies vihasi meitä muksuja.
      Olen senkin antanut anteeksi, silti en vaan ole eheytynyt!
      Olen muutaman kerran yrittänyt seurustella, mutta aina se päättyy siihen, että en osaa heittäytyä suhteisiin vaan olen aina varautunut ja pelokas.
      Pelkään aina jo alusta asti, että minut joko hylätään tai otetaan itsestään selvyytenä, vaadin maanista ylitsevuotavaa rakastumista, vaadin että minua palvotaan koko ajan ja sitä pitää hokea päivittäin, tai en muuten usko että mua rakastetaan.
      En osaa sanoa, mikä olisi oikea ratkaisu sinulle, mutta tässä maassa on kuitenkin apua saatavilla, joten älä vaan ainakaan kasvata lapsiasi tuolla tavalla kuten itse elin!
      Ja ihailen sinua, kun myönnät väsymyksesi, etkä vain muutu tunteettomaksi robotiksi kuten äitini teki.
      Se todella jättää jälkensä! Mene juttelemaan asiasta ihan normilääkärille, hän ohjaa sinut eteenpäin ja vakuutan että sinua vain kehutaan siitä että tunnistat oman rajasi tulleen vastaan, sen sijaan että alkaisit seota kotona, ihan liikaa nykyään kuulee näitä kun joku ampuu ittensä ja lapsensa vain koska ei jaksa!
      Olet ihana ja rohkea koska myönnät asian! Ja saat apua kunhan rohkenet sitä pyytää!!!!
      Sanoin nämä sanat sinulle kuten olisin lapsena halunut sanoa omalle äidilleni.
      HAE APUA ja autat samalla lapsiasikin. Tiedän että se satuttaa joutua joksikin aikaa eroon lapsistasi, mutta uskon oman kokemukseni perusteella, että se on ainoa vaihtoehto pelastaa itsesi, sekä lapsesi.
      Lapsesi kärsivät jo nyt, vaikka eivät sitä näytäkään, lapset tajuavat nämä asiat jo ihan vauvasta asti ja minua suututtaa se, miten sitä asiaa ei tunnusteta, lapset todellakin tajuavat nämä asiat jopa aikuisia PAREMMIN!

• ärsyyntynyt ämmä

Pakkoko niitä lapsia on hankkia, jos niitä on niin kamala hoitaa? Jos ne olisivat eläimiä, varmasti joutuisivat tapauksessasi kiertoon... Aina täytyy pitää mielessä, ettei onni välttämättä kestä ikuisesti ja jos lapsia hankkii, niistä voi joutua yksin vastuuseen. Voihan joutua vaikka leskeksikin.

Nainen, ryhdistäydy! Sinä olet lapsistasi vastuussa. Mene käymään psykologin juttusilla, siitä voi olla isompi apu kuin arvaatkaan.

• ...yksinhuoltaja???

Tuliko tehtyä aikoinaan väärä valinta?

• saman kokenut

Hei
      Itse olen ollut myöskin eirttäin vaikeassa tilanteessa ja olen vielkin mutta nyt alkaa hiukan helpottaa. Tätä on kestänyt n. 15 v. Sukulaiset eivät halua pitää yhteyttä. Olen kuitenkin tosi kiitollinen että olen masennuksesta huolimatta yrittänyt pinnistellä eteenpäin. Enkä ole näyttänyt lapsille kuinka huonossa jamassa olen. Heille olen yrittänyt luoda turvalliset elinolosuhteet. Nyt näyttäisi että he eivät ole reagoineet tilanteeseen negatiivisesti vaikka tajuavatkin että olemme erilainen perhe. Sinulle toivon jaksamista ja hae apua sossusta sillä sitä varten he ovat - on ns. tukiperheitä olemassa yms. ja ennen kaikkea pidä itsestäsi huolta siten lapsesikin voivat paremmin. Vielä kerran hae apua.

• En osaa neuvoa mutta

Mitenkä olisi jos toisen yrittäisi sinne isälle?
      Jos siis osaa hoitaa lapsia ja on jotensakutensa kunnollinen.
      Kai harrastat liikuntaa? Piristää kun liikkuu. Vaikka sitten vaan kävelee pari tuntia päivässä (tai talvella sisätiloissa, ihan vaikka kaupoissa käyminenkin on liikuntaa.)
      Alkoholi, kahvi minimiin ja lääkkeitä kantsii välttää (semmosia joita psykologit tarjoaa) ja ajattele lapsiasi, lapset rakastavat vanhempiaan ihan automaattisesti eikä tahdo että niille jotain tapahtuisi.

• Äiti itsekin

Näin neuvolan leikkihuoneen seinällä olevalla ilmoitustaululla sosiaalialan opiskelijan sinne jättämän ilmoituksen lastenhoitoavusta. Itsekin entisenä sosiaalialan opiskelijana muistan sosiaalikasvatuksen puolella opiskelevien luokkakavereideni toimineen lastenhoitajina ja jättäneen vastaanvanlaisia ilmoituksia juurikin neuvolan ja jopa oman koulummekin ilmoitustaululle. Jospa sinunkin silmiisi osuisi vastaanlaisia ilmoituksia. Silmät vaan auki ja sitten luuri kouraan. :)

• molinaennele

Rakas ihminen ,on olemassa niin sanottuja sijaisperheitä jotka ottaa viikon lopuksi lapset.Älä missään tapauksessa tee itsellesi mitään vahingollista.Tarvitset välillä omaa aikaa.Tuntuu että olet aika loppuun palanut.Mutta kaikella on aikansa.Tyo vaikka mulle lapset joskus,tai keksitään yhdessä niiden kanssa tekemistä.Mutta tämä pimeä aika vaikuttaa myös mielenlaatuun,kun kevät alkaa koittaa niin ajatukset kirkastuu.Tarvitset todella itsellesi aikaa.

• voimia jaksamiseen.mielestäni sun kannattaa ottaa yhteyttä sosiaalitäteihin ,ainakin täällä turussa asiat hoituvat hyvin ja lastensuojelunasiakkuus ei tarkoita elinikäistä taakkaa.olen itse työskennellyt perhetyössä ja tiedän ainakin hiukan asiasta.lapsesi tarvitsevat sinua joten heidän takiaan pyydä apua.
      itsekin joskus apua tarvinnut

• amelieee

Hei.

Älä nyt hyvä nainen heitä hanskoja tiskiin. SInulla on varmasti niin ihanat lapset, joille sinä olet henki ja elämä. Hae kuitenkin apua. Itse kuulin paikallisista sossuntädeistä sellaista, että jos yksinhuoltoja sanoo että on väsynyt, niin että he veisivät lapset pois. Pötypuhetta! He yrittivät vain auttaa. Itse kävin juttelemassa kunnan psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa terapiakeskuksessa. Se teki hyvää! Suosittelen.

Minulla on kolme lasta, elämä on raskasta. Miesystäväni ei laita edes ruokaa lapsille, katsoo tietenkin ettei mitään kamalaa satu, mutta en luota täysin.

Minä nousin sellaisesta suosta, etten olisi koskaan uskonut. Rakastan lapsiani niin paljon, että haluan kaiken hyvän heille. en ikinä haluaisi saattaa heitä sellaiseen kärsimykseen että minä menisin pois.

• Rikurallaa

Vaikeaa tuntuu olevan,isäni sanoi aikoinaan "huomenna on parempaa" Koitta jaksaa lastesi takia,kyllä se pian helpotttuu.Älä ajattele itsemurhaa. Ota huomioon lapsesi mikä on heidän elää ilman äitiä.oletko pyytänyt apua rukouksen kautta? sieltä moni on saanut uuttta uskoa huomiseen.ota yhteyttä johonkin seurakunnan työn tekiään,vapaista suunnista varmaan löytyy nopeasti apua ongelmiisi.Toivotan sinulle onnea ja siunausta,

• sain apua...

tai miten sinut saa kiinni... vaik meili tai puh... tiedän miltä tuntuu... kokenut tuon kaiken itsekkin...

• Olen lapsen isä ja tyttöni on jo aikuinen. Aikoinaan kun erottiin. Vaimoni kotona oli hänen uusi mies riehunut puukon kanssa. Hain tyttöni sieltä pois. Se ei vain käynyt Ylivieskan sosiaalitoimiston lastenvavojalle ja hän vei tyttöni takaisin poliisen kanssa äitinsä luo ,koska hänen uusi miehensä oli paikkakunnalla hyvästä perheestä. Tämän lisäksi hän teki päätöksen, etten enään saa tavata lastani. Soitin silloiseen sosiaali- ja terveysministeriöön, josta oltiin yhteydessä lastevalvojaan ja sain sen jälkeen tapaamisoikeuden takaisin.
      Lastenvalvoja oli valmis täysin syyttömästi katkaisemaan suhteeni lapseeni. OLemme nykyisin tyttöni kanssa lähes pävittäin yhteydessä. Silloin kun lastenvalvoja riisti hänet minulta hän oli niin pieni, että suhteemme olisi voinut katketa kokonaan. Sossun ämmillä onm uskomattoman paljon valtaa ja heitä kuulla aina ensisijaisesti oikeudessa ja he voivat tehdä päätöksiä ihan omien mieltymysten mukaisesti.

• 3 lapsen yh-äiti

Huomasin viestisi sattumalta ja pakko oli vastata. En tiedä, mitä neuvoja/kommentteja olet jo saanut, mutta annan silti omani ja hyväksi koetun. Ole välittömästi yhteydessä oman paikkakuntasi kriisikeskukseen tms. Löydät yhteystiedot puhelinluettelosta tai kaupungin sivuilta. Niissä on tarjolla asiantuntevaa apua ja keskustelut käydään täysin luottamuksellisesti! Eli sosiaalitoimeen ei olla yhteydessä, ellet sitä itse halua. Sieltä saat keskusteluapua sekä ohjeita ja neuvoja, mihin voit ottaa yhteyttä esim. väliaikaisen lastenhoidon järjestämiseksi. Useimmilla paikkakunnilla on juuri neuvolan yhteydessä tarjolla väliaikaista lastenhoitoapua, mikä on suunnattu juuri esim. yksinhuoltajille. Itse voit sitten vaikka käydä jossain vai ihan vaan levätä, jos siltä tuntuu. Pääasia on, että haet apua. Tuo viestisihän on jo eräänlainen avunpyyntö, joten sinulla on vielä paljon toivoa :)
      Itse olin aika samanlaisessa tilanteessa joitain vuosia sitten, mutta parin mutkan kautta sain neuvon ottaa yhteyttä oman paikkakuntani kriisikeskukseen ja sen jälkeen apua alkoi löytyä. Itse ajattelin silloin, että eihän minulla nyt sellaista kriisiä ole, mutta onneksi otin yhteyttä! Ja sain vastauksen, että jokaisen ihmisen oma henkilökohtainen tilanne voi olla kriisinpaikka ja silloin se on juuri oikea paikka.
      Kaikkea hyvää ja jaksamista!!

• TOIVOA

Hei, asun Tampereella ja haluaisin auttaa, missä sinä asut.
      Tyttäreni asuu ulkomailla ja näen lastenlastani harvoin.
      Olenkin miettinyt missä voisin olla avuksi nuorille perheille.

• "enkeli"

Hei,itselläni jo kaksi lasta isoja ja muuttaneet pois kotoakin ja ovat jo itse vanhempia :)
      Olen aina tykännyt lapsista,haluaisin auttaa sinua ...

• rapu-61

Käy ihmeessä sossussa puhumassa asioista. Minä olen ollut perheeni kanssa tukiperhe yh-äidille 3 vuotta. Lapset meillä kerran kuukaudessa ja tarpeen mukaan kaksikin kertaa. Lapset tykkäävät tulla meille. Sossun väki on tosi ystävällistä porukkaa. Sossu maksaa tukiperheelle palkan, äidin ei tarvitse maksaa lastenhoidosta mitään. Kovasti tsemppiä tukiperheen löytymiselle sinun avuksesi. Enkelien suojelusta sinulle ja lapsillesi.

• puhumassa yksityiselle psykiatrille ja pyytäisit masennuslääkettä. Maksaa noin 80 euroo/45 minuuttia.
      Yksityinen psykiatrinen sairaanhoitaja maksaan. 50euroo/45 minuuttia. En kannata lääkkeitä, mutta jos muuta apua ei ole tarjolla niin se on helpoin konsti. Lievempi on valohoito, mutta kirkasvalolamppukin maksaa.

Auttavaan puhelimeen voi soittaa nimettömänä ja vaikka prepaidliittymästä.

Maksullista lastenhoitoapua saa mannerheimin lastensuojeluliitosta. Lapsille on ilmaisia harrastekerhoja joihin voi viedä tai muuta sellaista toimintaa kotipaikkakunnasta riippuen.

Olet ihan oikeassa sossun suhteen, jos se pitää paikkansa mitä muut ovat kirjoittaneet netissä. Masentuneille ei tule konkreettista apua vaan joku neuvomaan mitä pitää tehdä yms typerää ja pahimmassa tapauksessa huostaanoton uhka.

Kunnan kanssa voi tehdä sopimuksen perhetyöntekijän käymisestä perheessä 3 kuukautta kerrallaan. Tuon työntekijän on siis tarkoitus leikkiä tms lasten kanssa. Itselläni ei ole kokemusta, mutta minulle kerrottiin että jos hän vie lapset esim. uimaan niin äiti maksaa liput.

• peace 2011

Hei, voisit kääntää kolikon toisin päin ja yrittää ammentaa voimaa lapsistasi. Lapset ovat puhtaita ja viattomia ja he iloitsevat aidosti (myös surevat ja suuttuvat aidosti) ja ovat portti "taivastenvaltakuntaan". Nauti heidän seurastaan, anna mielesi sulaa heidän viattomuutensa edessä, he voivat olla parasta ja aidointa seuraa mitä löytyy. sen sijaan että ovat taakka. Lataa akkusi heidän kanssaan, leiki ja ota lähelle, he antavat varmasti yhtäpaljon rakkautta jol'ei enemmänkin kuin mitä pyytävät. He eivät ymmärrä että ovat taakka ja elävät joka hetki täysillä. Äiti on heille tärkeä, todella tärkeä. Kun olit itse pieni, oliko oma äitisi sinulle tärkeä? Kun tarvitset aikaa yksin (joka on täysin hyväksyttävää), ota sitä...pyytämällä hoito apua niinkuin ihmiset täällä suosittelevat ja lähde yksin luontoon ja rentoudu. Ei elämässä välttämättä ole menestyjä jos on menestynyt työssään, hyvä asema jne. tai onnellinen. Elämän sisällön antaa se, kuinka paljon on läsnä joka hetki siinä mitä on, ja lapset on hyvä esimerkki tästä, ei he huolehdi huomisesta, eikä sure eilistä. Itse aina sanon ja sitä myös tarkoitan, että kaikkein mieluiten olen luonnossa, lasten seurassa tai pyhimyksen seurassa, joissa kaikissa on läsnä rehellisyys, ilo ja puhtaus...Pärjäät hyvin, elämä ei anna enempää kuin jaksaa kantaa ja kaikilla on haasteensa. vältä kaikkea ristiriitaa ja riitaa aiheuttavaa elämässä niin jää se energia arjen toimiin, joista voi myös silloin nauttia.

• Miksi pitää erottaa lapset isästä ei ole mitään niin suurta syytä. Olen katsonut samanlaisia perheitä ja ihmetellyt miten ne jaksavat. Siltikään ei anneta isän hoitaa lapsia.

Tällaiseen johtaa vain suuri itsekkyys.

Tiedän ettei lasten kanssa jaksa yksin. Se on ihan selvää. Henkisesti eikä fyysisesti. Siksi ihminen pannaan niin tiukalle että hän tulisi järkiinsä ja antais vastuusta puolet sille jonka lapset ovat. Jos hän pystyy hoitamaan.
      olen hoitanut tyttäreni lapsia ja perhettä vaikka heitä on kaksi, mutta sittenkin jotenkin selvitään ei hurraamista.

Hae ajoissa apua. sen pahempaa se ei ole lapselle kun menettää äiti kokonaan. Lapset siinä voittavat jos nöyrryt ottamaan yhteyttä isään ja pyytämään apua.

• kysy vaann

Miten voit tietää missä olosuhteissa ko isä elää; nainen, jolla monta lasta, nainen, jonka kanssa juopotellaan päivät pitkät jne. Mistä edes aloittaja voi tietää miehen puuhasteluista 600 km päässä! Eiköhän jokainen normaali mies pidä itse yhteyttä.

• kannattaa kysyä

Hei! Älä suotta pelkää ottaa yht. sos toimistoon. Ei lapsia heti viedä, vaikka äiti on väsynyt. pyydät vain tukiperhettä (vaikka ei aina saatavilla) jossa lapset kävisivät vaikka yhden vk:n lopun kuukaudessa, sinä saisit vähän hengähtää. Tai ota yhteyttä Pelastakaa Lapset yhdistykseen jos paikkakunnallasi sellainen on. Ne välittävät tukiperheitä.

• Äiti myös

Ensinnäkin te ketkä kommentoitte noita: 'ois pitäny miettii ennen ku tekee lapsen, tai ennekun eroo lasten isästä tai kyllä sun nyt äitinä pitää vaan jaksaa... NI TE ETTE TIEDÄ YHTÄÄN MISTÄ EDES PUHUTTE, ja voitte pitää tommoset ajatukset ihan itellänne, hienoo teille jos teil ei tuu elämässänne ikinä vaikeita aikoja!
      Sitten sinulle nim. väsy äity84 : KOITA SELVITTÄÄ ASIAT ja niinkuin jo monet sulle vastasivat, ni et oo varmasti todellakaan ainut äiti tossa olotilassa/tilanteessa, on varmasti monia muitakin! Joten älä jää yksin pohtimaan huoliasi ja vedä itseäsi ihan piippuun... jos itsemurha ja pako jonnekkin käy jo mielessä, niin HAE APUA...sitä löytyy varmasti jollain keinolla! SUN PITÄÄ VAAN PUHUA JOSSAIN LÄÄKÄRISSÄ tms. tilanteestasi, ja jos tuntuu ettei sua ymmärretä tai että joku syyllistäisI sua jotenkin tossa tilassa, ni sitten on vika auttajassa ( mahd.virkailijassa), sitten pistät sen vaihtoon!!! MUISTA SE, älä kuuntele jos joku yrittää ilmaista jotenkin ettet sais tuntea väsymystä/masennusta äitinä, KYLLÄ SAAT...siihen pitää sitten vaan hakea ja saada apua! Ite yritän tällä hetkellä selvitä erosta lapseni isästä, ja vaikka rakkautemme toisiamme kohtaan kuoli, niin on tilanne silti ahdistava ja surullinen... päätin kuitenkin että lapseni tähden teen kaiken, ja aion nostaa pääni pystyyn, vaikka se tuntuukin aika mahdottomalta tällä hetkellä, mutta minulla on kuitenkin elämässäni minun tärkein mieheni :)
      On todella harmi, ettei kaikilla vanhemmilla ole sukulaisia,taikka ystäviä apuna/lähellä (itse olen saanut isovanhemmista ja kummeista suuren avun) , sillä omaa aikaa ja lepoa tarvitsee jokainen äiti sekä isä tietyin väliajoin, vain niin voi jaksaa eteenpäin!
      JOTEN ÄLÄ HÄPEÄ HAKEA APUA, EI SINUA SIITÄ TUOMITA... se on varsinkin nykypäivänä ihan normaalia!!!
      Ja ihmisiä jotka haluavat auttaa löytyy varmasti! Usko siihen, että olet HYVÄ ÄITI, vaikka oisitkin väsynyt...se että haet ongelmaasi apua, ja myönnät sen on jo askel eteenpäin ! Masennus on vaan niin petollinen juttu, et siihen kantsii nopee hakee apua...se voi viedä niin pohjalle, ja yllättävän nopeastikki n (nim.kokenut ennen lasta) . :(

TOIVOTTAVASTI SAAT PIAN TUKEA/HOITOAPUA LASTEN KANSSA JA PÄÄSET PUHUMAAN JOLLEKKIN JOKA PYSTYY SINUA AUTTAMAAN !!!! TSEMPPIÄ TULEVAAN, JA KUNHAN SAAT VOIMASI JA OMAT ASIASI TAAS KUNTOON, NIIN ELÄMÄ VOIKIN HYMYILLÄ TAAS JA LÖYDÄT ENERGIAA! MUISTA KUITENKIN ETTÄ LAPSILLESI SINÄ OLET MAAILMAN TÄRKEIN, KAIKKI KAIKESSA- JOTEN JÄTÄ ITSEMURHA AJATUKSET HETI !!!

• yh

hei, ei lapsia pois oteta, vaikka kävisit juttelemassa jossain. Keskusteluapu omaan jaksamiseen ja väsymykseen on tarpeen, terv.keskuksissa on esim. psyk. sairaanhoitajia - kannattaa hakea apua. Myös jostain masennuslääkkeestä voisi olla apua, koska syy voi olla masennuksessa, pitää huolehtia ja hoitaa itseänsä, että jaksaa, ja ylimääräiset kuormitustekijät pitää eliminoida elämästä, jos se on esim. se nyk mies.

• Satu 31

Sitä älä tee, sen lapsesi kantaa loppuelämänsä sydämissään. Tiedän sen omasta kokemuksesta. Apua varmasti saa ja odottamilta tahoilta, täytyy vaan olla rohkea ja julkistaa asia. helppoa ei varmasti ole, niinkuin ei mikään elämässä. Valitettavasti.

• varoituksen sana

Unohda kaikki viralliset tahot ettet menetä lapsiasi, nyt kiireesti yhteyttä naapuruston ihmisiin. Lapset yökylään ja ukonhakuun, hommaa uusi elämä itsellesi.
      Mutta älä sekaannu viranomaisiin, niissä piilee piru.

• _ _

Jos olisit naapurini, auttaisin sinua ilomielin.

Luota itseesi, sinä jaksat kyllä.

• 3xyh
        _ _ kirjoitti:

Jos olisit naapurini, auttaisin sinua ilomielin.

Luota itseesi, sinä jaksat kyllä.

älä pelkää. marssi sosiaalitoimeen, kerrot tilanteestasi ja pyydät perhetyöntekijää. tukitoimet alkaa välittömästi ja saat tukiverkoston. siellä periaate on että äidin hyvinvointi on lasten hyvinvointi näissä tilanteissa. tilanteessasi saat varmasti perhetyöntekijän käymään 2-3h , 2-3 kertaa viikossa. olemaan lasten kanssa jotta saat hengähtää. säännöllisesti. se antaa voimaa kummasti. sieltä käsin saa myös ammattilaisia ympärille avuksi. loppuunpalaminen tilanteessasi ei ole mikään häpeä. eikä mitenkään harvinaista. siihen on syynsä ja juurensa.lapsia et menetä missään määrin jos sen teet, päinvastoin :). saat voimasi ajallaan takaisin :). ja tulet ja pystyt tulevaisuudessa täysin rinnoin vielä nauttimaan lapsistasi ja heidän hoitamisestaan. ja se sujuu kuin heinänteko :) älä missään tapauksessa jää yksin tuohon puuroon talsii. kokemusta on ja kannattaa mennä sinne :). rauhaa sydämeesi.heidän avullaan selviät kyllä. t. kokemusta on yh plus muksut 1v , 3v, ja 7v. ps. lupaa että menet,jotta saat avun itsellesi ja lapsillesi.

• juupeli2

"Lasten isukki asuu kaukana, matkaa 600 kilometriä ja en koe voivani kertoa hänelle ongelmistani ilman, että hän tekis elämästäni vielä vaikeempaa ja yrittäisi viedä lapset multa."

Sinä et siis koe voivasi kertoa lasten isälle ongelmista.
      Mitenkähän on mitä lasten isä mahtaisi luulla asiasta?

Kyllä tässä pitäisi kuitenkin jättää omat kaunat toisissijaiseksi ja pyrkiä hoitamaan asiat rankentavasti. Ja luontevin apu tulee tietenkin lastenisältä.

• Tuiki tuiki tähtönen

Jep. Kyllä tässä keskustelussa vähän syvällä uidaan.

Alkoholi ainakin masentaa samoin liian tuhti ruoka,
        raitis ilma, seksi ja liikunta vähentää stressiä.

Miten olisi joku uusi harrastus, sitä kautte
        tulee takuulla uusia ystäviäkin joille voi puhua.

Sekin helpottaa että myös muilla on tiukkaa
        ja vaikeita aikoja... tietäisitpä:
        mainosten elämä on kaukana
        tavallisen suomalaisen arjesta.

Itse en hakisi apua julkiselta sektorilta, muutakuin
        taloudellisissa asioissa, itse tosin koin pettymyksen niissäkin
        asioissa. Lääkkeetkin ovat usein juuri
        se syypää itsetuhoisiin ajatuksiin.

Uusi vuodet ja uudet kujeet, ylös hop!!! :))

• yh x 3
        Tuiki tuiki tähtönen kirjoitti:

Jep. Kyllä tässä keskustelussa vähän syvällä uidaan.

Alkoholi ainakin masentaa samoin liian tuhti ruoka,
        raitis ilma, seksi ja liikunta vähentää stressiä.

Miten olisi joku uusi harrastus, sitä kautte
        tulee takuulla uusia ystäviäkin joille voi puhua.

Sekin helpottaa että myös muilla on tiukkaa
        ja vaikeita aikoja... tietäisitpä:
        mainosten elämä on kaukana
        tavallisen suomalaisen arjesta.

Itse en hakisi apua julkiselta sektorilta, muutakuin
        taloudellisissa asioissa, itse tosin koin pettymyksen niissäkin
        asioissa. Lääkkeetkin ovat usein juuri
        se syypää itsetuhoisiin ajatuksiin.

Uusi vuodet ja uudet kujeet, ylös hop!!! :))

et taida ymmärtää et kaikki miehet ei ole samanlaisia kuin sinun ! ap. nä en juurikaan enää laittaisi mitään toivoa mieheensä. ei todellakaan. etujen ristiriita. sosiaalitoimesta saa juuri oikean avun. ja extraa saat tilanteessasi myös rahallisesti. ja jos huoltajuuksista joskus joudut riitaantuu sulla on ammatti ihmiset takana. älä pelkää. täällä sellaisten kommentit jotka ei omakohtaista kokemusta loppuunpalamisesta omaa ja jotka ei noin syvältä ole selvinneet voi käsittää tilannettasi ja voit päästää nuo tuollaiset toisesta korvasta ulos.

• 1x1

Nämä, jotka kirjoittavat negatiiviseen sävyy, että väsyminen olisi pelkästään äidin tai isän vika, sahatkaa te rannettanne auki vaikka juustohöylällä. Tämä asia ei ole pelleilyn paikka, sillä tällaisessa on riskitekijöitä paljonkin. Jo pelkkä ajatus perheen hajoittamisesta on kamalaa,erityisesti isän/äidin kannalta, jos lapset joudutaan pakkosijoitetaan esim. lastenkoteihin tms. Mielestäni, erillaiset tukiverkostot ovat hyviä mutta vie aikaa ja paljon vaivaa, jotta ne saadaan toimiviksi, ne eivät toteudu sormen napsautuksella. On muistettava, että alueellisia eroja on runsaasti, joissain kaupungeissa/kunnissa ratas lähtee helposti pyörimään, mutta valitettavasti, kuten omalta osaltani, ei ratas ole liikahtanut yhtään, päin vastoin hankaluuksia mm. sos.toimen kansso on kokoajan. Perhetyön tekijät ovat ihan ok, mutta siinäkin pätee vitsaus: " Olemme niin pienipalkkaisia, että teemme just välttämättömät, piste. (ainakin meidän kunnassa e-savossa). Jos saa hyvän ja toimivan tukiverkoston, on siitä suunnaton apu arjessa jaksamisessa eikä tätä verkostoa tarvita loppua elämää...

• perhetyöntekijä

Olet jo liian pitkään yrittänyt jaksaa yksin. Oli syyt mitkä tahansa sun väsymykseen ja masennukseen niin lasten etu on että jaat heidän hoitonsa jonkun kanssa.. Neuvola, kirkko, perheneuvola..mikä vaan tuntuu itsellesi läheisimmältä..Eikä kukaan perheiden kanssa työskentelevä taho sun lapsia luotasi pois halua ellei lapsillasi ole välitöntä vaaraa olla kanssasi kuten että olet liian päihtynyt tai vaikka väkivaltainen. Voimia!!

• sitriinisydän

Jos olet kotihoidon tuella kotona, niin suosittelen, että ilmoittaudut työkkäriin ja haet pojille hoitopaikkaa. Tai jos 6v on jo hoidossa/eskarissa niin pienempi myös. Tai edes vaikka 3 pv:nä viikossa. Sinulla olisi silloin aikaa hengähtää ja vaikka harrastaa jotain mistä tykkään ja josta saisi virtaa ja iloa elämään. Ja lapsikin siitä hyötyy. Itsekin menin aikaisemmin työkkäriin ja hain pienemmälle lapselle hoitopaikkaa, koska kotihoidon tuella talous ja elämä yksinhuoltajalle on turhan raskasta, vaikka kuinka yrittää jaksaa. Sitä ei ihan heti työllisty vaikka työkkärissä olisikin ja vaikka työllistyisikin tai kurssille menee, niin se on kuitenkin hyvä juttu enemmän kuin huono juttu. Olisiko mahdollista, että asuisitte lähempänä exääsi? Olisihan se helpompaa, jos voisi ilman pahempia riitoja lapset olla myös isällään. Ja voit käydä myös juttelemassa esim. diakonin kanssa tai kunnan psykologin kanssa. Eikä soskutäditkään voi ilman painavia syitä lapsia ruveta huostaan ottamaan. Parhaasi olet varmasti tehnyt, mutta aikansa sitä yksin jaksaa. Voimia sinulle:) Lapsesi tarvitsevat sinua, joten yritä jaksaa niinkuin me monet muutkin yritetään:)

• kannattaa kysellä

Heistä saa väliaikaista seuraa lapsille, ja tarvittaessa tukihenkilöä itselleenkin. Puhuminenkin auttaa jo paljon ja avaa uusia ideoita. Tukiperhe on ajatuksena tosi hyvä, omaa aikaa on saatava. Mutta jos on yhteishuoltajuus, siihen pitäisi periaatteessa olla isänkin suostumus. (Omassa tilanteessani aikoinaan sain perheen ilman isän suostumusta, koska kerroin hänen muutenkin hankaloittavan elämäämmä yhteishuoltajuudesta huolimatta!) Todellakin jos sosiaalitoimeen tarvitsee yhteydenotto ottaa niin kannattaa tilanteessa lähteä siitä ettei tuota omaa vapaata aikaa ole mahdollisuus saada. Jos apua heiltä saa ja ottaa vastaan niin suosittelen ettei se tulisi olemaan pitkäaikaista. Siinä vaiheessa onnistuvat kääntämään avun vastaan... (Kokemusta on). Mikäli teille tarjotaan perhekotimahdollisuutta, missä hoitajat koko ajan paikalla, se on varmasti hyvä kun huolehdit että olet itsekin siellä samassa matkassa lastesi kanssa. Minulla on eron jälkeisten vuosien kokemus näistä apusysteemeistä, ja miten pahimmillaan voivat sosiaali-ihmiset toimia. Toivottavasti onnistut löytämään positiivisia ratkaisuja, mitkä auttavat sinua jaksamaan lastesi kanssa. Mitkään itsetuhoiset ajatukset eivät ole hyvä idea ollenkaan, joten aloita muutos ajatuksistasi. Tsemppiä.

• mangnesiumkloridi

sinulle väsy äiti 84 ja kaikille muille väsyneille ja kaikille joilla mielialat heittelee....
      Suosittelen lämpimästi reissua apteekkiin ja sieltä purkki magnesiumkloridia ( ei mitään muuta valmistetta esim. oksidia vaan kloridia)
      tätä 1tl lasilliseen vettä aamuisin ja auttaa ! mieli paranee ja kunto kohoaa.
      Halpa ja toimiva keino meillä monia hyvä esimerkkejä ja itse käytän joka päivä ja voin erittäin hyvin ja joka kerta kun unohdan ottaa huomaan tulokset...-> pinna tuikilla heti..

• Oli ilo lukea viestiäsi ja todeta, että olet todella fiksu äiti ja kasvattaja! Olet nostamassa pöydälle todella tärkeitä asioita; itsensä arvostamista ja kunnioittamista, jälkeläisten rakastamista! On hienoa, että olet noin hyvin tilanteen tasalla ja osaat tuoda huolesi ja väsymyksesi esiin, se on jo paljon se ja se on jo osa tilanteesi eheytymistä ja valon näkymistä tunnelin päässä.
      On harmillista, että kohdallasi tukiverkko on suppea, lähes olematon. Tarvitset nyt hiukan omaa aikaa ja sellaista aikaa, jolloin huolehdit vain itsestäsi. Jo rivien välistä voi lukea, että hoidat ja huolehdit lapsesi hyvin ja rakkautesi heitä kohtaan on rajaton. Lähin keino saada apua ja suunnitelmaa tilanteen laukaisemiseksi on neuvola. Varaa aika sinne ja kerro asiasi. Siellä ovat ihmiset sinua ja lapsiasi varten ja uskon, että saat sieltä neuvoa ja vinkkiä, linkkejä asioiden hoitamista varten ja samalla kirkastusta tulevaisuutta ajatellen. Kaikkea hyvää ja älä jää murheinesi yksin, elämä voittaa kyllä.

• piskuli

Täällä on ollut paljon hyviä vinkkejä ja ehdotuksia! Tukiperhe, neuvolan kautta avun hakeminen jne.
        Toivon tsemppiä ja hyvää vointia. Yritä hoitaa myös itseäsi ja mielenterveyttäsi.
        Auringonpilkahduksia kevättalveen!

• Sakari316

Hei,
      luin sun viestin ja se kosketti mua, joten päätin vastata, vaikka ei yleensä oo tapanani osallistua nettikeskusteluihin. Toivon, että uskallat nähdä sitä toivoa, mitä meille annetaan ylhäältä. Olen itse ev.luterilaisen kirkon palveluksessa oleva pappi ja uskon (monet vaikeat vaiheet itse läpi käyneenä), että Jumala ei jätä meitä yksin ongelmiemme kanssa. En tiedä, uskotko Jumalaan, ja onko sulle tästä viestistä apua, mutta toivon, että hän antaa sulle voimaa elämäntilanteesi. Ja toivottavasti löydät ihmisiä, jotka vilpittömästi suostuvat kulkemaan sun vierellä ja tukemaan sua. Jos joskus kadottaa elämänhalunsa, niin kannattaa pysähtyä ja olla valmis taas näkemään ne pienet hyvät asiat, joista elämä loppujen lopuksi kuitenkin rakentuu. Se, että sulla on lapsia, on minusta kiitollisuuden aihe sinäänsä.
      Kaikkea hyvää sinulle ja Jumalan siunausta! Lähimmäisenrakkaudella, pappi (ja ihminen).

• neuvolaan kotihoidon tukea :) se ei aina oo rahallista, mutta sieltä voidaan tulla auttamaan sua päivittäisis toiminnoissa, sekä se auttaa henkisestikkin ! suosittelen menemään neuvolaan jutteleen asioista :)

• eräs äiti

olen pahoillani puolestasi. selvästi rakastat lapsiasi, mutta pienten lasten hoito voi olla raskasta vaikka olisikin hyvä äiti. meidän perhettä kosketti vasta suuri suru. hain apua pskologilta ja lääkärissä kävin. harmi kun sinulla ei olle tukiverkostoa: isovanhempia tai sisaruksia auttamaan lasten hoidossa. jos saisit jostakin lasten hoitoapua, niin saisit vähän aikaa levätä ja vaikka harrastaa jotakin mikä voisi piristää mieltä :) itsellä ainakin liikuntaa piristää mieltä ja ystävät. kyllä äidit tarvii välillä omaa aikaa. omaan tilanteeseen löysin myös vertaistukisivun netistä.
      tästä omasta tilanteesta en nyt halua kertoa, mutta meidän lapsesta saan tosi paljon iloa ja syytä jatkaa tässä elämässä. meillä on pieni lapsi. jossakin vaiheessa meidänkin piti valmisruokia hakea ja tälle pikkuselle niitä vauvojen/taaperoiden purkkiruokia. nyt kyllä mieli pysynyt virkeämpänä kun touhuaa jotakin. helppoja kotiruokia teen esim. makaronilaatikko on hyvä kun sitä voi tehdä isomman määrän ja pakastaa. kasviksia keittää ja niitäkin pakastaa. perunat, pastaa, riisiä keittää ja jotakin kastiketta tehdä. tytölle laitan pakastimeen kun syö 2 lämmintä ateriaa päivässä. mutta jos olet tosi masentunut silloin voi olla vaikea huolehtia itsestäkin, sitten vielä lapset huolehtia. nyt olisi tärkeintä hakea apua. kriisikeskuksiakin on mihin pääsee pian juttelemaan.

toivon kaikkea hyvää sinulle ja jaksamisia

• äitiyden ihme harvoi

Askel eteen kaksi taakse taikka kaksi eteen ja sitten yksi jne.
        Olin 21v yh kolmelle. Isä ilkeili.

Sain apua ystäviltä vaaterinki ym. Lapset eri kerhoissa, kesät leireillä.

Asennoiduin aina tehtävä kerrallaan ja kun päivä pulkassa plkitsin itseäni kirjan kanssa nukkumaan.
        Viekö miessuhteesi voimia enemmän kuin antaa.

yritin järjestää joka päivä retken , leikin, tehtävän lapsille niin tunnin parin panostuksella loppupäivä oli rennompaa kaikilla.

Tsemppiä sydämestäni. Sinulle on annetu arvokas elämäntehtävä.

Selviät kyllä.

Niin ja epätoivon hetkinä, jostain sisältäni kuului vastaus. Rakasta. Kun suhtauduin rakkaudellisuudella niin aina tuon muistaminen auttoi.

• toinen väsynyt

hei, mene ihmeessä psykiatrin juttusille, voit saada masennukseesi hoitoa. olen itse syönyt masennuslääkkeitä jo puolitoista vuotta ja voin suht hyvin kun syön niitä. nyt kun olen kokeillut olla ilman noin kolme viikkoa olen aivan kauhea itkuiikka ja olen jopa miettinyt joko olisin valmis luovuttamaan elämän suhteen, miettinyt jopa omia hautajaisiani. olen viettänyt elämäni pahimman kaksiviikkoisen ja näin otsikon että joku toinenkin hautoo itsemurhaa.
      lopettamiskokeiluni johtui siitä kun nykyinen hoitava psykiatrini käänsi minulle selkänsä ja hän jopa naurahti ivallisesti kun otin masennukseni puheeksi. hänen olisi pitänyt kirjoittaa uusi b-lausunto ja siitä herralla kiikasti. nyt meni psykiatri vaihtoon, aika uudelle on jo varattuna.

masennuslääkkeistä puhutaan paljon kaikenlaista, siis negatiivista, en allekirjoita sitä ollenkaan, tulet vahvemmaksi ja jaksat paljon paremmin arjessa, eivätkä ne väsytä tai nukuta, siihen on sitten eri lääkkeet jos niitä tarvii. itselläni on cipralex, pienellä annoksella koska minulla on myös todettu kaksisuuntainen mielialahäiriö. älä vaadi ystävä hyvä itseltäsi liikoja, kyllä apua saa kun vain yrittää. äläkä missään nimessä tee itsellesi mitään, olet arvokas ihminen kahdelle pienellesi.

• Hande72

Hei!Oletko kysynyt neuvolasta apua,että onko siellä olemassa perheneuvojalta apua.Tai voiko perheneuvoja yleensäkin tarjota apua. Minäkin asun poikani kanssa yksin ja poika on luonteeltaan tosi vilkas.Ja nyt on meneillään tosi paha uhma ikä meneillään.Minäkin olen ollut tosi väsynyt ja masentunut pojan kanssa.Välillä en jaksa edes pitää kämppää siistissä kunnossa.Tavarat ovat levällään siellä sun täällä, ei vaan jaksa tehdä mitään.Minä olen nyt töissä työharjoittelussa mutta sitten se loppuu maaliskuun lopulla.Poika nyt tarhassa koko päivä hoidossa,haen hänet aina noin 16:00 pois.Poika on joka toinen vko:loppu isän luona.Minä en ole päässyt harrastamaan mitään omia harrastuksia,esim:en pitkään aikaan käynyt salilla treenaamassa tai yksin uimassa.En minäkään jaksa tehdä meille mitäänruokaa,ostan ruoat valmiina ja vähän lämmitän.Ehkä just ja just jaksan koneellisen pestä pyykit.Mutta sitten se jääkin siihen, en jaksa enää pyykkiä silittää ja laittaa kaappiin.Kun poika herättää joka yö minut ylös enkä enää sen jälkeen saa pitkäään aikaan unesta kiinni.Minulla on mennyt uni rytmi ihan sekaisin.Onko siellä päin olemassa avointa päiväkerhoa? Johon sinä voisit mennä lapsien kanssa käymään siellää.Täällä on järjestetty sellainen avoin päiväkerho.Mutta nyt en ole käynyt siellä päin pitkään aikaan kun poika on tarhassa hoidossa.Tää on aika rankkaa kun pitää yksin arkea pyörittää.Kun ei ole toista osapuoliskoa auttamassa.

• 6 lapse yh

Tämähän on aivan absurdia, naisella on 2v nuorin ja jo uusi mies kehissä!!! Eikä jaksa vaikka tämä uusi-mies voikin hoitaa jonkin tunnin vrk lapsia ja toinen on jo eskari-ikäänen. Siis haloo, mitä te puratte niitä pentuja jos ette voi hoitaa niitä, antakaa suosiolla sossun hoitoon ja muistakaa ehkääsy seuraavalla kerralla.
      Tiedän että on rankkaa, siis minä jos kuka ja siksi olen aivan ihmeissäni tälläisesta.
      Äiti hoitoon ja isälle isän oikeudet- elämä on kovaa mutta näin se vain on. Tästä kuultaa selvästi se, että isä pystyisi lapsensa hoitamaan- äiti ei.

• dst3

jump... muuten, monennessako kerroksessa asut?

• toinen väsynyt

asun rovaniemellä, voisin auttaa

• dst4

sun pitää taapertaa... mitäs läksit.

Kaikkiaan... miten kehtaatte vailittaa koko sakki. Ei teiltä mitää puutu, halutte vaan enemmän... ja koska mikään olisi tarpeeksi. Montakohan ihmistä kuoli nälkään tätä kirjoittessa maailmassa...

• Kahden pienen äitee

Olipa ihana lukea viestisi jos nyt noin voi sanoa. Itselläni on 2v ja puoli vuotias lapsi jotka ovat uuvuttaneet minut täysin.. Lapset aivan ihania mutta todella infektioisia ja pienempi koliikkilapsi. Saan nukuttua yössä hyvällä tuurilla kaksi tuntia ja päivällä en ollenkaan.. Tässä on sitkutettu puoli vuotta ja univelkaa on rutosti. Jaksan sillä että lapset ovat maailman ihanimmat ja me äidit on tehty kestämään.. Olemme myös keränneet yhdessä ystäväni kanssa tukiverkkoa jossa on pienten lasten äitejä joita tapaamme päivittäin. Jos joku ei meistä jaksa yritämme auttaa toinen toisiamme miten ikinä pystymme. Jos olet Tampereelta tai jostain tästä läheltä yritetään keksiä keino millä saisit meihin yhteyttä. Joskus auttaa vaan jos vaikka puhuu muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Kirjoitan tätä jo tippalinssissä ja toivon todella että löydät ulospääsyä tilanteesta tai jollain ihmeellä saamme sinuun yhteyttä...

• aina paranee

Sinäpä vasta avun tarpeessa olet KAHDEN pienen äitee .. että 2 tunnin yöunet?

• asiakaspalvelu@segor

Minulle heräsi välittömästi kysymys: Oletko käynyt lääkärissä? Onkos sinulla todettu masennus? Tai oletko ollut kilpisrauhastesteissä? Tai lisämunuaisten liikarasitus testeissä?
      Jos et ole käynyt lääkärissä, sinuna suuntaisin lääkäriin ja selvittäisin ettei väsymyksen ja masennuksen pohjalla ole mitään tälläistä ongelmaa.

Neuvolan kautta saat varmasti myös apua tilanteeseen.. Ennen ottaisin neuvolaan yhteyttä, kun sossuun. Täällä päin ainakin on jopa mahdollista saada hetkellistä lastenhoitoapua neuvolan kautta, en ole tuosta käytännöstä enempää tietoinen, kun mitä vain lasteni neuvola täti on maininnut nopeasti.

Jaksamista sinulle!

• Isi vm-71

ihan oli pakko osallistua tähän... Me, jotka yksin kasvatetaan lapsi/lapset, mun mielestäni ollaan aika kovia tekijöitä, sillä mehän hoidetaan perheen talous eli työtä tekemällä jotta laskut häviäisvät pois kaapista ja sitä leipää olisi lastenkin syödä. Me hoidamme lapsi/lapset jotta he pysyvät virkeinä ja terveinä, huolehdimme, että heillä on ruokaa,vaatteet,harrastus/harrastus välineet jne,me pyöritämme pyykkirallit, me olemme ne, jotka ovat joutuneet luopumaan omista harrastuksistamme, jotta lapsi(set) pääsevät omiin harrastuksiin, me emme pääse ystävien juhliin, koska emme välttämättä saa lapselle hoitajaa täksi aikaa, me emme välttämättä jaksa edes lähteä näihin, vaikka tilaisuus olisikin. Me olemme niitä, jotka tarkkaan koettavat kaupassa miettiä, mihin on oikeasti varaa tai mitä sieltä tarjouskorista löytyy. Me olemme niitä, jotka pääsevät nukkumaan vasta puolenyön jälkeen, kun päivä rupeaman jälkeen on huusholli saatu siedettävään kuntoon. Vaikka näin onkin, en vaihtaisi päivääkään pois,en tuntiakaan, sillä en missään tapauksessa kahdehdi niitä ns. "onnellisia perheitä" joilla ei oikeasti ole aikaa lapsille tai lapselle, kun äidin on pakko päästä zumbaamaan, huomenna pilatesiin ja isillä on tärkeä kokous ja huomenna sählyä työporukan kanssa ja vaikka saankin kaupan kassa jonossa (pienen paikkakunnan kiro) pitkiä katseita siitä, että tuokin on yh... Me emme välttämättä ihan pienistä avauduta, mutta auta armias, jos "onnellinen perhe"-idylli kokee hiemankaan koettelemuksia, on kyseessä suoranainen maailman loppu...

• ämmä

aina yh:t myös valittaa! se on niin saamarin totuus jota olen tämän nettiaika-kauteni aikana lukenut. Kuinka hemmetin vaikeaa on olla yh. Minulle se ei ollut ollenkaan vaikeaa verrattuna elämään alkoholistin tai vastuuttoman ihmisen kanssa. Taloudellisestikin olen aina pärjännyt paremmin lasten kanssa keskenään kuin näiden huonojen miesten- jotka on pitänyt elättää samassa.
        Ketuttaa kuunnella tuota valitusta ja toisekseen- laiska töitään laskee ja se tuntuu olevan todella totta. Samat työt on monella perheenäidillä tai huoltajalla, työpäivän jälkeen.
        Tosiasia vain on, että ei ole pakko lapsia tehdä ja jos ei pärjää, lapsille parempi on, että heitä annetaan siittäjän suvullekin... Ap. kirjoitukseen viitaten, jo uusi mies vaikka nuorin 2v. Olisko asioiden priorisointi aiheellista? Katsokaa yleensä asioita ja kirjoituksia syvemmin. Keljua lukea, kuinka mitätöntä on tämä 20v nuorempi sukupolvi - eikä oikeesti ole mistään puutetta!

• Isät miettimään ratk

Miehille kun sopii JÄRJENKIN käyttö, niin mietippä (vaalit tulossa) mitä järkeä on Suomen tulevaisuuden kannalta upottaa mielettömät eläkepalkat, jopa 40 vuotta, vanhemman väen matkusteluun ja juhlintaan?
        Eivät todellakaan ole työaikanaan niin paljon eläkettä makseneet ja miten paljon heidän joukossaan lapsettomia, joilla oli jo aikaa kyllä omaisuuden kartuttamiseen, mutta ei lapsia eläkkeenmaksun jakajana?

Sitten kiitos suurien rahojen hullaannuttamisen; isovanhemmilla nyt ei aikaa eikä varoja jälkeläisilleen!

Toisin kuin heidän vanhempansa, jotka viimeisen kansaneläkepennin säästivät lapsilleen ja aikaa oli yllin kyllin lastenlasten hoitoon.

Mistä nyt varat, jos perheet (kohta YH:jia suurin osa ) eivät jaksa yksin työn ja kodin kuormaa ja väki vähenee?

• Yhteisöpedagogi.

Ystäviä ei ole koskaan liikaa? Jaa ajatuksiasi, jos tahdot. Sinä selviät. Jokainen tarvitsee apua joskus.
      Olen samanikäinen äiti. sandra-s@suomi24.fi

• Isukki-68

Katselin muutaman vastauksen ja siellä olikin ihan hyviä ideoita.
      Mietin vaan tuossa että kun kerroit että miesystäväkin löytyy, mutta et voi hänen apuun luottaa lasten hoidossa täysin, niin onkohan tällainen kaveri sitten ihan sopiva teidän perheeseen???
      Jos sinun täytyy huolehtia lapsista ja viellä viihdyttää uutta miesystävää, ilman että saat tältä tukea lasten hoidossa???... silloin homma menee tosi raskaaksi.
      Voi olla että olen ehkä ilkeä, mutta olen sitä mieltä että vaikka eron jälkeen haluaa uuden kaverin rinnallensa, niin ne lapset on kuitenkin pääasia ja se uuden kaverin on oltava sellainen joka hyväksyy ja on valmis ottamaan vastuun näistä lapsista. Jos ei, niin sitten tyyppi ei ole oikea sinulle!!

• j.p.a

meistä muistakin yksinhuoltajista painiskelee samojen asioiden kanssa jossakin vaiheessa, omalta kohdalta on jo paljon helpompaa kun jälkikasvu on toisella kymmenellä mutta monet kerrat on väsymys ja masennus matkan varrella iskenyt ja jaksettu on vaan uskomalla että jossakin vaiheessa kaikki on paljon helpompaa ja koittanu iloita niistä pienistä asioista mitä ei aina tahdo huomatakaan. Ja kun tietää tekevänsä kaiken mahdollisen niin ei ole häpeä vaikka välillä meneekin arkihommien suhteen sieltä mistä aita on matalin, aina ei vaan jaksa mahottomia!! super äitejä ja isiä ei olekaan ja sinäkin olet luultavasti auttanut jo monia jotka ovat itsekin samassa jamassa, koska hekin huomaavat, että eivät ole yksin ongelmiensa kanssa!! Ja toivonkin että saat näistä monista kirjoituksista joita tänne on jo tullut vähän uskoa huomiseen ja huomaat että meitä on monia ja useimmat kuitenkin loppujen lopuksi pärjäävät hienosti!! Ja aivan varmasti se sinunkin tilanne helpottuu kun lapset vähänkasvaa ja jää vähän enemmäm aikaa itselle:)...sateen jälkeen paistaa aina aurinko, enemmin tai myöhemmin!! Jaksamisia, parempia fiiliksiä toivottelen ...

• .

Itse olet lortto aiheuttanut ongelmasi.

• Selvytynyt yh.äiti

Sinulle haukkuja: Opettele käyttäytymään ja ajattelemaan.
        Narsisteja ei tähän tarvita toisia parjaamaan!

Sinulle YH-äiti: hae apua, nykyään sos. ja perhetyö, perheneuvola, tavallinen neuvola, lääkärit, hoitajat, diakonit auttavat eteenpäin: hae itsellesi lääkäriapua masennukseen, ja hae vaikka kriisiapua - vaikka puhelimessakin, sekin tukee sinua hädän hetkellä. Olen joutunut soittamaan kriisipuhelimiin välillä, kun ei ole ollut ketään kuka valaisi toivoa huonona hetkenä. Ja olen saanut sieltäkin henkistä tukea ja neuvoja. Älä jää yksin, älä missään nimessä, kukaan meistä ei jaksa raskasta elämää yksin! Lapsilleni olen saanut apua. myös. Ja perheenä olemme saaneet apua ja tukea.
        Lapsesi tarvitsevat sinua ja sinä tarvitset voimia. Voimia sinä saat niiltä, jotka ymmärtävät tilanteesi, ja myös oikeaa, konkreettista apua. Samanlaisessa tilanteessa olen ollut itsekin ja selviytynyt kun olen saanut apua ja tukea.
        Lapseni ovat selviytyneet myös, nyt jo aikuisia. Heistä on tullut kunnollisia, ymmärtäväisiä, itsensä elättäviä ihmisiä.

• 16

Ja miksi --- vaimoni teki itsemurhan 2001 ja tähän taustalle -- en tiennyt -- miksi hän yritti itsemurhaa kaksi kertaa aiemmin? Sanoin kun kolmas kerta tulleepi, niin eroan. Ja näin kävi ja miljoonat jaettiin tasan. Sitten muutin Lappiin ja parikertaa soitin ambulannsin häntä hakemaan Espoon Olarista! No ei siinä tarvittu kolmannella kerralla kun "Mononen"! Tämä asia mitä nyt kerron---varjostaa elämääni loppuhetkille saakka.
      Toivon kaikille itsemurhaa ajattelijoille --- ajattele vielä kerran -- se voipi olla hyvä ratkaisu, että kerrankin AJATTELET ITSEÄSI!
      Lapista rakkain terveisin Arto

• iskä-

Aikanaan 4 lapsen yh-isänä joutui hieman nöyrtymään.
      Pyysin apua naapureilta ja tutuilta.
      Ystävät ja sukulaiset asuivat kaukana, lasten äiti ei hoitanut mitään sovittuja asioita.
      Sen aikainen naisystäväni auttoi paljon ja luotin häneen lasten suhteen.

Nyt 6 vuotta myöhemmin voin sanoa, että menihän se. Välillä meinasi usko loppua.
      Nuorin on nyt 9v, asiat ovat paljon helpompia. Tai kaaos ainakin toisenlaista.
      Rohkeasti vain apua pyytämään, aina on joku, joka todella auttaa pyyteettömästi.

Tässä paikoin paskassa maailmassa on hyviäkin ihmisiä.

• tuk1henkilö

Selvitä ny hyvä ihminen onko voimattomuutesi taustalla jokin piilevä sairaus kuten sokeritauti. Toi ei pakosti ole psyykkinen sairaus vaan hiljalleen heikkenevä sokerin palaminen voi tehä ihan saman, "väsymys" erityispiirteenä. Menet vastaanotolle ja kerrot että et ole kunnossa, hoida asia ettei tuu huostaanotto ja vaikka lapset ois väliaikasesti sijoitettuna mahdollisuutesi hallita tilannetta ovat toiset kun marssit itse pyytämään apua. Puhu masennuksesta vasta sitten kun terveydentilasi on tutkittu. Kakkostyypin diabetesta potee piilevänä tai tietoisesti jo 50% aikusista 40-45 ikävuoden tietämillä, se on ikääntymissairaus - rappeutumista. Lasten määrä ei tullut ilmi mutta elimistöäsi on rasittaneet raskaudet ja valvominen, eritoten ne voi olla laukaisevia tekijöitä mukaanlukien epäsäännöllinen vuorokausirytmi. Älä tee mitään itseanalyysiä vaan kerrot tilasi lääkärille - ne kyllä opastaa. Kukaan meistä ei tahdo kuolemaasi mutta se on sinusta itsestäsi kiinni. Hälytyskellot pitäis kyllä soida jo jossain, harmi ettet ole uskaltanut hakea apua suoremmin. Ei sosiaalityökään yksinomaan riistä vaan turvaa lasten olemista vaikeiden aikojen yli mutta tilasi edellyttää terveyden kartoittamista. Itsesyytöksille ei ole aikaa, toimi - en usko että tila on vain henkistä uupumista - elimistö voi kyllä lamautua siitäkin.
      Lääkärin kautta saat apua myös lasten kanssa, perhetyö ja kotipalvelut on varmastikin tueksi jos vaan jaksat. Mutta apu ei tuu käsiä levittelemällä. Jos tulee ja et ole hoitanut asioita kuntoonpäin niin lapset voi lähteä pysyvästi.

• uskonsisar

Tarinasi on koskettava ja voin kuvitella että sinulla on vaikeaa mutta sinulla on tähän ulospääsy, ei tarvitse karata tai tehdä mitään vielä kamalampaa. Itse olen löytänyt vastauksen moniin ongelmiin ja vaikeisiin tilanteisiin Jeesuksesta. Hän on auttanut minua ja tuhansia muita. Hän rakastaa sinua ja lapsiasi ja haluaa että teillä olisi hyvä elämä yhdessä. Ja tukiverkko on taattu. Rukoilen puolestasi. Kaikkea hyvää sinulle ja lapsillesi. Muista että on joku joka välittää ja haluaa auttaa.

• yhteiskunta

Yhteiskunnan taholta ei saisi hyysätä summissa tällaisia yksiunhuoltajatapauksia. Ensin olisi vanhemmat tutkittava niiltä osin että onko lapsissa mahdollisesti perinnöllisiä vikoja tai yleensä epäkelpoisuutta tai vaikka vain merkittävää rumuuttakin. Ainahan niitä tietenkin on ollut ja on edelleen äijiä jotka eivät jätä ainuttakaan tilaisuutta käyttämättä nussiakseen itselleen jälkeläisiä ihan riippumatta siitä mitä niistä mahdollisesti tulee.

• lasten tähden

Ensimmäisenä menisin sinuna lääkäriin, pyytäisin mielialalääkityksen joka ei huumaa eikä muuta persoonallisuutta. Jo muutamassa viikossa olo kohentuu ja jaksat etsiä lapsille muutaman kerhon tai harrastuksen, jota kautta saatat itsekin löytää uusia ystäviä. Ensimmäisenä en alkaisi lapsia ripottelemaan pitkin maailmaa koska kuten itsekin huomasit he ovat sinun voimasi, syysi jaksaa. Masennusta voi olla vaikea tunnistaa, mutta lääkkeestä ei ole ainakaan mitään haittaa, joten kannattaa kokeilla. Serotoniini takaisinoton estäjät estävät sinun omia voimavarahormooneja menemästä hukkaan, eivät ole mikään hyvänolonhuume.

• neuvola

Minä puhuisin asiasta ensin neuvolassa. Siellä on ihan asiallista neuvontaa ilman syyllistämistä tai syyllisten etsimistä. Voimia. Asiat aina hoituu.

• Kun ihmisapu loppuu
        neuvola kirjoitti:

Minä puhuisin asiasta ensin neuvolassa. Siellä on ihan asiallista neuvontaa ilman syyllistämistä tai syyllisten etsimistä. Voimia. Asiat aina hoituu.

Luukas 17:13
        He korottivat äänensä ja sanoivat: "Jeesus, mestari, armahda meitä!"

• pietarilassa

paras apu jos ei pysty huolehtimaan itsestään.

• marketta.a

Tarinasi on tuttu.Olen itse ollut yksinkasvattaja,huomaa ero yksinhuoltajaan.Niitä ei tänä päivänä ole koska tukia on monenlaisia.
      Jutusta kuultaa sanoma minä itte,voi voi kun on vaikeaa.Mitä aijot tehdä asian hyväksi.Valintoja on tehtävä ja myös uhrauksia.Saman henkisiä ihmisiä löytyy jos viitsii hakea.On äitikerhoja,seurakunnalla on apua antaa,et halua sossua sotkea sotkuusi.Mieti mikä on vaihtoehto ja nimenomaan lapsesi ovat avain-asemassa.
      Ota itseäsi niskasta ja tarkastele tilanteesi ja tee suunnitelma.Sen neuvon annan,älä missään ihmeessä aliarvio omia kykyjäsi olla lapsille äiti ja kasvattaja.Olet sen valinnan tenyt kun erosit.
      Ratkaisut vaativat paljon mutta antavat myös paljonKun lapset ovat pieniä saa hetkeksi unohtaa omat halut ja tarpeet.Kohdista hyvä energia toimintaan ei valittamiseen ja siihen ,että joku "korjaa" tilanteesi.Sen korjaa vain sinä itse ja kummasti siihen pystyy kun on vaihtoehdot vähissä..

• pietu3

minulla on sellainen tilanne ,lapset ovat 2,5,7 vuotiaita,en pääse parisuhdetta etsimään olen kiinni lapsissa koko ajan,mutta se oli valintani ,lasten äiti on alkoholisti lapset ei pääse tapaamaan äitiään kuin valvotusti.viikossa 1 tapaaminen jos on selvin päin.minä kerroin sosiaaliviranomaisille kun erottiin että haluan tuki perheen ja sain sen,hyvä perhe,lapset ovat siellä kerran kuussa viikonlopun.hakevat lapset ja tuovat kotiin.minullakaan ei ole tukiverkkoa ,sukulaiset eivät auta,minulla oli 3 vuoden taistelu lapsista ennen kuin sosiaaliviranomaiset uskoivat että äiti on alkoholisti,olisin eronnut jo aikaisemmin mutta he sanoivat että lapset kuuluvat äidille.loppu hyvin kaikki hyvin voitin mutta siinä meni kolme vuotta,nyt on rauhallista kotona ei tartte humalaista kattoo.lapset ovat iloisia. kannattaa kysellä apua sossuta,he autavat ,ei tarvitse pelätä he ovat ihmisiä kerrot mitä apua tarvitset .apua kannattaa hakea ajoissa ettei mitään ikävää satu.voimia sinulle ,t pietu

• Tiedätkö miksi sosiaaliviranomaiset olisivat halunneet lapset alkoholistiäidille mieluummin kuin kunnolliselle isälle. Alkoholistiäiti lapsien kanssa varmistaa sosiaalisen työn jatkuvuuden. Tietäisitpä kuinka paljon yhteiskunnan varoja tuhlataan lumetyön ylläpitämiseen. Sosiaalitoimen kanssa ei kannata olla sinisilmäinen. Eräs tuttavani jolle yritysstrategiat ovat tätäpäivää on joskus opiskelujen välivuonna työskennellyt sosiaalitoimen palveluksessa ja oli sitä mieltä ettei mistään lasten parhaasta ystävästä ole kyse kun sosiaalitoimesta puhutaan. Toiminta olisi liian läpinäkyvää, jollei joitain oikeitakin ratkaisuja tehtäisi. Ensimmäisenä on aina toimiston etu, jonka puolesta taistellaan ja sitten tulee vasta oikeat arvot jos ei saada vastustajan taistelutahtoa oikeiden asioiden puolesta kumottua.

• Muumit laaksossa
        Duke.of.America kirjoitti:

Tiedätkö miksi sosiaaliviranomaiset olisivat halunneet lapset alkoholistiäidille mieluummin kuin kunnolliselle isälle. Alkoholistiäiti lapsien kanssa varmistaa sosiaalisen työn jatkuvuuden. Tietäisitpä kuinka paljon yhteiskunnan varoja tuhlataan lumetyön ylläpitämiseen. Sosiaalitoimen kanssa ei kannata olla sinisilmäinen. Eräs tuttavani jolle yritysstrategiat ovat tätäpäivää on joskus opiskelujen välivuonna työskennellyt sosiaalitoimen palveluksessa ja oli sitä mieltä ettei mistään lasten parhaasta ystävästä ole kyse kun sosiaalitoimesta puhutaan. Toiminta olisi liian läpinäkyvää, jollei joitain oikeitakin ratkaisuja tehtäisi. Ensimmäisenä on aina toimiston etu, jonka puolesta taistellaan ja sitten tulee vasta oikeat arvot jos ei saada vastustajan taistelutahtoa oikeiden asioiden puolesta kumottua.

Näkee, miten vähän näistä asioista sinä tiedät. Voin vakuuttaa (työni puolesta tämä on faktatietoa, vaikka en sossu olekaan!) että sosiaalityön asiakaskenttä ei tästä maasta todellaan lopu eikä sossujen tarvitse mitenkään yrittää hankkia työmaata itselleen. Pikemminkin sossujen ongelma on se, että vakaviakin lastensuojeluilmoituksia pukkaa päälle niin tiuhaan, etteivät he pysty käsittelemään aina asioita lain edellyttämässä määräajassa.

• Hommataan kersoja, että tuntisi olevansa aikuinen, eikä ole kykyjä edes tehdä aikuisten päätöksiä.

*>>Olen monta vuotta venyttäny jaksamista, painiskellut väsymyksen, masennuksen ym psyykkisten oireiden kanssa ja nyt tuntuu, että minä en enää jaksa.>Lasten isukki asuu kaukana, matkaa 600 kilometriä ja en koe voivani kertoa hänelle ongelmistani ilman, että hän tekis elämästäni vielä vaikeempaa ja yrittäisi viedä lapset multa.

• Itsetuhoajatukset saat lopettaa ensimmäisenä. Toisekseen ajatusmalli lasten omistamisesta. Yritä neuvotella sen miehen kanssa kenen kanssa olet lapset tehnyt. Lapset ovat molempien lapsia, vaikka asuvat äidillä. Ei niistä kannata liiaksi pitää kiinni, tai "tukehtuvat" siihen äidinrakkaudeksi kuviteltuun omistushaluun. Sosiaalitoimen ajattelussa on taas aivan toisenlaiset lähtökohdat. Esimerkiksi jos mainitset jotain itsetuhoisista ajauksista, niin se antaa sossuille tiettyjä oikeuksia joita se käyttää häikäilemättömästi hyväkseen omien päämääriensä toteuttamiseksi.
      Juttele sen lastesi isukin kanssa. Veri on aina vettä sakeampaa ja jos sinulla on miesystävä johon et lasten hoidossa voi luottaa, niin ei sellaisesta miesystävästä ole mihinkään. Rupea vaan pommittamaan sitä lasten isää. Jos haluaa pienenkin vastuun ottaa lapsista, niin se on suuri helpotus. Neuvolastakin saa apua.
      Lasten isäkin haluaa olla lasten elämässä mukana ja jos joudut sosiaalitoimen painostuksen kohteeksi, niin isää tarvitaan lasten pelastamiseksi sosiaalilaitosten työllistävän materiaalin roolista.
      Yritä pitää isän kanssa vaan välit kunnossa ja turvata siihen. Lasten tähden kannatta ensimmäisenä pyytää sitä apua isältä. Ei se isä mitään lapsia sinulta vie. Ei lapset ole omaisuutta ja sopikaa asioista. Lapset ovat materiaa ainoastaan sosialitoimelle.

• yksi ohikulkija

Kuullostaa että sinulla saattaisi olla masennus. Meistä joka viides sairastuu masennukseen elämänsä aikana. Mene ihmeessä pikaisesti lääkäriin ja kerro tilanteestasi ja ajatuksistasi. Masennuksesta parantuu kun löytyy oikeat lääkkeet ja tarvittaessa muita tukikeinoja. Pelkällä lääkityksellä saa jo ihmeitä aikaan. Vaikka nyt kaikki tuntuu toivottomalta ja mitään uskoa ei näy tulevaan niin se kuitenkin muuttuu vaikkei sitä juuri siinä tilanteessa jaksa uskoa.

Voimia sinulle!

• yksi ohikulkija

Jaahas, en lukenut alkperäistä viestiäsi riittävän tarkasti. Ilmeisesti olet jo saanut masennusdiagnoosin? Jos näin niin silti uudelleen lääkäriin. Jos nyt ei lääkitystä käytössä niin lääkitys kuntoon. Jos syöt jotain lääkkeitä ja niistä ei vastetta niin keskustele lääkärin kanssa lääkityksen muuttamisesta ja onko muita apuja saatavilla.

• ennen väsynyt

Väsyneenä ja masentuneena ajatus alkaa kiertämään kehää. Miettii samoja ogelmia uudestaan ja uudestaan enemmän ja vähemmän samasta näkökulmasta ja väsyy vielä lisää, ja ahdistuu... Mitään ei saa aikaiseksi, eikä jaksakaan. On vaan loppu.
      Syitä tilanteeseen ajautumiseen on usein useita yhtä aikaa ja erikseen, ja usein niillä on myös tapana "kiertyä" toisiinsa. Yksi yhteinen piirre väsyneille ihmisille mielestäni on, että he eivät pidä huolta itsestään ja panosta itseensä. Laittavat aina kaiken ja kaikki muut itsensä edelle, ja ovat ns. hyviä ihmisiä. Tähän voisin sanoa, että ei se hevonenkaan ruoatta juokse. Ei ainakaan kauaa. Jos ei pidä itsestään huolta (henkinen, fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen), ei jaksa. Ei kukaan. Ihminen on kokonaisuus. Muista että sinun tilanteessasi ei ole enää väärin olla silloin tällön itsekäs. Luulen, että olet antanut kaikkesi jo vähän turhankin usein.
      Minusta on hienoa, että pystyt kuitenkin ongelmasi osittain tunnistamaan, ja ymmärrät ettei nykyinen tilasi ole normaalia sinulle. Olet ottanut siis ensimmäisen askeleesi hakeaksesi apua. Ja kirjoituksestasi huomaa että myös haluat sitä.
      Joskus on vaan henkisesti niin loppu, ettei osaa itse hakea sitä oikeista paikoista, tai välttämättä ollenkaan. On rankkaa myöntää itselleen epäonnistuneensa jopa niin paljon että tarvitsee apua. Siten sellaisetkin asiat kuin, että haen apua - ja se hävettää, saattaa tuntua isolle. Isommalle kuin mitä todellisuudessa välttämättä ovatkaan. On kuitenkin hyvä muistaa, että on tuhansia ihmisiä jotka ovat kokeneet saman - jotkut mahdollisesti vielä vaikeamman kautta. Sinulle olisi varmasti olemassa vertais ryhmiä joista saisit niin henkistä tukea kuin myös hyviä neuvoja. Niin paljon väsyneitä äitejä on tässä maassa olemassa...
      Itse silmäilin viestiketjua läpi, ja paras neuvo mitä silmiini tuli, oli neuvola. Jos oikein muistan, niin neuvolahan on alkujaan kehitetty tukemaan lapsiperheitä erilaisissa ongelmissa. Myös henkisellä tasolla. Se on siis varmasti alustavasti yksi parhaimmista paikoista. Myös auttavat puhelimet ovat hyviä siinä mielessä, että suurin osa niistä on vaitiolovelvollisia, joten pystyt kertomaan ajatuksesi kokonaisuudessaan siinä määrin mitä asioista ajattelet (siitäkin on helppo aloittaa). Voit yksinkertaisesti puhua edes jollekin suoraan. He pystyvät myös antamaan neuvoja mistä saat konkreettista apua. Puhelinnumerot löydät puhelinluettelon alkusivuilta.
      Myös normaali terveydenhoitajasi pystyy ohjaamaan sinua eteenpäin joiltakin osin. Tärkeintä olisi kuitenkin että puhuisit edes yhdelle terveydenhuollon ammattilaiselle, jotta oloasi päästäisiin edes joiltain osin purettua. Masennus on sairaus joka tarvitsee hoitoa. Hoitamattomana se saattaa muuttua vielä vakavemmaksi, ja pitkittyessään muuttuu usein jopa vaikeammin hoidettavaksi. Ei siis mikään leikin asia.
      Normaali terveystarkastus veriarvoineen voisi kanssa olla kohdallaan. Tämä pois sulkisi jotkin perussairauksien mahdollisuuden. Kauheintahan olisi jos syyttäisit itseäsi asiasta joka ei olisi milläänlailla sinun vikasi. Samalla saisit hyvän syyn "käydä muuten vaan" juttelemassa jonkun terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Ja jos et halua kertoa miehellesi ajatuksiasi, pystyt vain sanomaan, että käyt tarkastuttamassa hemoglobiinit ja muut, kun olet ollut niin väsynyt, etkä jaksa aina olla väsynyt.
      Itse kun väsyin, vähensin moniin ystäviini yhteydenpitoa. Ajattelin monesti etteivät he ymmärrä, ja osasta asioista ajattelin etten pystyisi heidän kanssaan puhumaan. Kun aloin päästä takaisin jaloilleni huomasin olleeni väärässä.
      Sinulla on kolme vaihtoehtoa, 1. luovutat 2. kärvistelet nykyisessä tilanteessa ja yrität pärjätä huomiseen 3. haet apua sinua viisaammalta. Avun hakemisessa on se positiivinen puoli, että vielä sen jälkeenkin voi luovuttaa. :)
      Parempaa uutta vuotta, ja rohkeutta paranemiseen!

• Hilsi

Hae hyvä ihminen apua paikkakuntasi mielenterveys toimistosta.
      Sieltä saat apua omaan huonovointisuuteesi ja apua..
      Ei ole mikään häpeä, eikä tarvi pelätä avunhakua.
      Ei se sinua leimaa mitenkään..
      Toimi, tulet saamaan ison avun elämääsi.
      Olen käynnyt saman läpi, ja kun hain apua niin sain sitä ja se auttoi minua jaksamaan eteenpäin lapsien kanssa..

• Nepsy valmentaja

Mietin tilannettasi ja minulla tuli ensimmäisenä ajatus että onko sinulla tunne että et jaksa ajatella arjen rutiineja lastesi kanssa ja arki on muutoinkin hukassa. Välttämättömin toimii. Pätkiikö sinulla muisti ja onko sinulla voimattomuuden tunne elämään, eli ei kiinnostu enää mistään. Se voi olla merkki jonkin asteisesta masennuksesta tms oireesta. Lapset vaistoavat hyvin sinun pahanolosi vaikka et haluaisi heille sitä näyttääkään ja on todettu jo pienten lasten sairastavan masennusta. Toivoisinkin sinun ottavan yhteyttä paikkakuntasi perheneuvolaan tai sosiaalihuoltoon ja pyydä sieltä apua arkeesi. Jos paikkakunnallasi on tarjota Neuropsykiatrisen valmentajan kunttouttavaa ohjausta, hän olisi hyvä apu organisoimaan arkeasi ja miettimään kanssasi ratkaisuja jaksamiseesi. Ei ensimmäisenä tarvitse pelätä huostoonottoa jos pyytää soskusta apua, heillä on velvollisuus järjestää asioita muuten, ennenkuin eroittaa lapsia äidistään. Tunnut kuitenkin rakastavan lapsiasi ja ethän kyselisi apua mistään jos et haluaisi itsesi ja lastesi parasta. Olet varmasti hyvä äiti mutta apua sinun on saatava ennenkuin tilanne kärjistyy. Koita miettiä valmiiksi mitä sanot ja mihin ongelmiin tarvitset apua, kirjoita vaikka kirjeen muotoon, ettei jää mitään sanomatta. Tsemppiä, kyllä kaikki järjestyy :)

• jaapajooooooo

Ei tällaisia äijiä lapsiaan huoltamaan nykykyisen solsiaalijärjestelmän puitteissa saa millään. Näihin äijiin voisi saada vipinää sillä jos olisi sellain lainsäädäntö että tälaliset äpäräpesueet hoidettaisiin pois päiviltä jollain ruiskeella jos ei äijät ilmaannu heitä huoltamaan.

• Rea56

Ihmeen hienoja viestejä suurin osa! Toki muutama huomionkipeä tai muuten vain kipeä ihminen joukossa, hätähuutoja kai nekin ovat.

Voimia sinulle, aloittaja. Olen itse ollut yksinhuoltaja (todellakin, tukihan oli tämä ruhtinaallinen elatusuki, joka ei silloin eikä nytkään paljoa ole). Lapseni on poika ja hänestä on kasvanut hieno mies.Väkivaltaisen isän läsnäollessa tämä tuskin olisi ollutkaan mahdollista.

Ihmetyttää nämä "oma valintasi se oli" -viestit. Täytyy "ihailla", jos ko. henkilöt ovat elämässään osanneet ennakoida vaikeudet.Hyvin omahyväistä tuollainen on. Uskonkin, että taustalla on vahingonilo,viha ja katkeruus.

Onneksi tuntuu hyviä ihmisiä olevan paljon!

• Sympatioita

Moi!
      Ymmärrän sinua tosi hyvin. En jaksanut kaikkia jo kirjoitettuja viestejä lukea, aluksi oli ihan hyviä neuvoja, mutta sitten taas tosi riman alta ja varmasti äkkiseltään masentavia yms. älä välitä niistä. Pidä pääsi ja pidä lapsesi. Isää älä sotke tähän asiaan ja en kyllä neuvoisi soskuakaan. Jostain ihmeestä vain luotettava hoitaja lapsille vähäksi aikaa ja pieni hetki itsellesi omaa-aikaa ja lepoa. Kun olisi joku luotettava ystävä, jolle voisit puhua ihan kaiken avoimesti, varmasti helpottaa kun saa puhua, tähänkään en suosittele mitään ns ammatti-psykologeja. Ole itsellesi armollinen, ei haittaa ettet jokapäivä jaksa laittaa ns kunnonruokaa lapsille, kunhan nyt vain saavat muuten masunsa täyteen. Ja jos on oikeesti masentavia ajatuksia, käväise vaikka yksityiseltä yleislääkäriltä resepti serotoniinin takaisinoton estäjä-lääkettä - siis ihan tavallista masennuslääkettä, jota käyttäviä suomessa on pilvinpimein, samaa lääkettä käyetään jännitystiloihin, sosiaaliseenfobiaan jne. Ei siun tarvi sille lääkärillekään sen enempiä haastella, muuta kuin että oot nyt vähän ollut uupunut, kyllä muuten jaksat, mutta vähän lisävahvistusta. Voimia sinulle, olet ennen ollut tosi hyvä äiti ja voit olla sitä tulevaisuudessakin, tämä on ohi menevä vaihe. Etsi ilon ja voiman aiheita pienistäkin hippusista. Yritä ajatella, ettei tämä kaikki elämä aina ns vakavaa ole :) ripaus vaikka vähän muustaahuumoria ja itsellensä nauramista. Pysähdy, laita silmät kiinni, hengitä syvään, kuuntele luonnonääniä. Jos pysähdyit ihan vain hetkeksi ja annoit itsellesi tuon pienen hetken, kaatuiko maailma, ei. Anna itsellesi näitä pieniä hetkiä, kuuntele musiikkia, rentouta, kyllä se siitä, kuten sanoin ole itsellesi armollinen ja muista; lapset eivät ole loputtomiin pieniä, tuo aika on yllättävän nopeasti ohi. Lapsillakin on omia kehitysvaiheita, jolloin ovat vaativampia, uhmaikä, esipuberteetti-ikä, nuokin ajat menevät ohi, jotka huomaamatta hetkellisesti uuvuttavat sinua, voisiko nyt olla kyse vaikka tästä?

• Äitejä autamassa1010

No...... voisit viedä heidät vaikka puistoon aluksi saisit raitista ilmaa lasten kaa.
      Sitten älä sano lapsille ei, älä nyt tai ynm
      koska lapsi saa silloin tunteen että äiti ei välitä hänestä.
      sitten voit viedä lapset mummollle pappalle tai sinun siskoille/veljille.
      Voit otta rauhallisesti ja rentoutua kotona tai käydä uimassa kesällä lukea kirjaa ynm
      MUTTA ÄLÄ!!!!!!!!
      Käy lenkillä juoksemassa puhti pinnassa,
      tai pyöräilemässä ÄLÄKÄ MISTÄÄN HINNASTA OLE
      tietokoneela koko aikaa tai katso tv:ttä

• poikakaverisi

Kaljan kittaaminen ei ole hyvä asia.

• Ei kelpaa

Se on vain omista haluista kiinni, meitä olisi vapaana hyviä, luotettavia, raittiita ja rahakkaita - ei vain kelpaa?!

• Metsätähti-10

Olen sanaton 3lapsen yh,isä otetiin vaikean sairauden murtamana pois keväällä 2010.Lapset ovat ikävöineet
        isäänsä,kukin omalla tavalaan.Olen yrittänyt kulkea heidän rinnalla ja antaa aikaa,aina sei ei ole ollut helppoa.Näen heissä kuitenkin elämän tärkeät peruspilarit.Voimia vaan kaikille vaikeassa elämän tilanteessa.

• Yh minäkin

Olin itse myös yh-äiti ja voimat tuntui välillä loppuvan. Suosittelen sinullekin, että otat yhteyttä sosiaalitoimistoon ja pyydät tukiperhettä lapsillesi.
      Lapseni oli tukiperheessä keraan kuukaudessa viikonlopun ja kesällä viikon. Sitten sitä taas jaksoi hyvillä mielin kun sai aikaa itsellensä.
      Yritä myös päästä puhumaan ammattiauttajan kanssa omastta jaksamisestasi ennen kuin olet niin väsynyt et teet jotain itsellesi ja lapsillesi.
      PYYDÄ APUA ENNEN KUIN ON LIIAN MYÖHÄISTÄ.
      Täältä saat varmaan hyviä ohjeita ja mistä voit hakea apua mut apua ongelmiisi et täältä löydä.
      Voimia sinulle jaksamiseen.

• väsynyt yh kans

osalla mitä olet kirjoittanut. Joten tässä ohjeeni saman kokoneena:
      otat yhteyttä neuvolaan, pyydät apua osapvä tarhan kanssa. Viet lapset hoitoon joko ti ja to tai ma,ke ja pe. Ovat siellä, saavat kavereita, ruokaa ja sinä NUKKUA!
      Minä pystyin ottamaan lapset sitten taas pois tarhasta kun sain levätä ja kerätä voimia. Sen sanon että mitään suhdetta ei kannata vielä tossa pyörittää! Hoida ensin itsesi kuntoon ja voimakkaaksi, sitten vielä annat sitä aikaasi toiselle aikuiselle! Mietin nyt sinua ja lapsia. Myös sen suhteen pyörittäminen on aikaa vievää..eikö? Sitten sen antaa voimaa jos se toinen osapuoli ottaa osaa arkeen täysipainoisesti ja voitte jakaa tehtävät niin, että sinäkin pääset omalle ajalle.
      Tuossa joku muu sanoikin tärkeän asian: älä jumita kotona! Älä katso telkkaria ja istu koneella! Se väsyttää vielä enemmän. Menkää ulos! Anna lasten purkaa sinne sitä energiaansa, sinullakin on helpompaa ku saat happea ja aivot jaksavat paremmin! Mitä enemmän majottaudut sisälle, sitä enemmän sinä väsyt! Kaikki pyörii vain siinä kodin ympärillä! Mene Mll:n kahvitteluihin..tapaa muita samassa tilanteessa olevia. Se kysyy voimia sillä hetkellä, ne ovat nyt vähissä, mutta se antaa sinulle NIIN paljon kun pääset siihen kiinni. Saat tukea ja sitä apuakin! Mutta, esikoisesihan mahtaakin olla hoidossa koska on eskari ikäinen, mutta nyt toinenkin hoitoon. Edes ne muutama pvä viikossa. Sen ajan sinä nukut, sitten jaksat laittaa kodin kuntoon ja sitten huomaat päässeesi takas raiteillesi.
      Jos lapsesi jo ovat hoidossa, niin sitten mietin miten olet noin väsynyt? Mitä teet kun lapset ovat hoidossa. Mieti arkeasi sitten ja sitä mikä mättää jos nyt onkin jo päivät aikaa levätä. Vai oletko töissä?
      kaikesta huolimatta. Jaksamista. Eise nyt tunnu siltä, mutta tästä on matka vaan parempaan!

• ............

Mieti lapsiasi ja heidän hyvinvointiaan. Jos vaihtoehtona on elämä isän kanssa/sillontällön tukiperheessä tai äidin karkaaminen(itsemurha ja sit lapset veks, niin kumpihan on parempi? Sossut tekee kurjia asioita, mutta niistä on myös apua. SUN velvollisuus on hakea apua AJOISSA ettei tilanne pääse pahemmaksi. Myös perhetyöntekijöistä on suuri apu, psykiatrin kautta saat apua juttelemiseen ja mielialalääkkeitä, jotka OIKEASTI auttaa. Aina kannattaa yrittää.

• ihana elämä

Moi,
      Samassa tilanteessa olleena kerron hiukan omia kokemuksiani. Vuosi sitten sairastuin vaikeaan masennukseen. Olin muutamia viikoja sairaalahoidossa.
      Isä jaksoi hoitaa lastaan kaksi vuorokautta ja oli valmis sijoittamaan lapsensa lastenkotiin. Sukuni puuttui peliin ja tytär sijoitettiin erään lähisukulaisen luo. Kotiin päästyäni, muutaman viikon ajan tyttäreni oli vielä sijoitettuna. Tapasimme kyllä päivittäin.
      Sen jälkeen alkoi sosiaalitoimen tukitoimet. Yhdessä minua hoitavan terapeutin, sosiaaliohjaajan, perhetyönohjaajan ja perhetyöntekijän kanssa kartoitimme tilanteen ja tukitoimien tarpeen. Tytär tuli takasin kotiin ja palasi päivähoitoon, sosiaalitoimen kautta meillä kävi perhetyöntekijä kaksi kertaa viikossa 3-4h kerrallaan. Aamupalan hoidin lapselle itse, lounaan hän söi hoidossa ja päivällisen taas kotona. Ruuat teimme perhetyöntekijän kanssa. Teimme useita ruokia isoina anoksina ja pakastimme ne. Näin minulle jäi vain ruuan lämmitys. Siivous ja pyykkihuoto hoitui myös perhetyöntekijän kanssa. Samoin kävimme kaupassa yhdessä. Kaikesta tästä oli minulle todella iso apu, toipumiseni kesti pitkään ja vielä tälläkin hetkellä perhetyötekijä käy 2h viikossa. Hänestä on tullut myös ystävä ja kuuntelija.
      Ihmettelen näitä kommentteja siitä, ettei sossuun saa ottaa yhteyttä ja että lapset viedään...
      Miksi ihmeessä vietäisiin...? Masennuksella on monet kasvot mutta sitä voidaan myös hoitaa. Lääkitys sinällään auttaa jo kummasti. Sopivaa lääkitystä joudutaan usein ensin hakemaan, mutta sekin löytyy varmasti. Lapset huostaanotetaan jos tilanne kotona on niin paha etteivät tukitoimet riitä. Tai lapsi on vaarassa, häntä pahoinpidellään tai hyväksikäytetään. Näissä tapauksissa huostaanotto onkin ainoa vaihtoehto ja lapsen edun mukaista.
      Joku kommentoi että "sossu kyttää". Kyllä tarkkailun alla varmastikin on, mutta mitä haittaa siitä on?
      Eikö nimenomaan ole lapsen edun mukaista kartoittaa tilanne kotona? Jos vanhempi on ihan tavallinen, mitä sellaista salattavaa voi olla, jota sosiaalitoimi ei saa nähdä? Alkoholiongelmia? Lääkkeiden väärinkäyttöä? Huumeita? Ja jos näitä ongelmia on , eikö silloin tilanteeseen pidäkin puuttua???
      Minä olen ollut erittäin tyytyväinen saamaani apuun. Minua on kuunneltu ja minulta on kysytty mikä auttaisi eniten. Se että on masentunut, ei tarkoita sitä sitä että on huonompi kuin muut. Masennus ja väsymys on ohimeneviä olotiloja joista pääsee yli. Mutta siihen ei auta se että sanotaan: "Ota itseäsi niskasta kiinni". Typerää tyrkyttämistä. Kannataa kääntyä asiantuntijoiden puoleen, sieltä se apu löytyy.
      Ja nimenomaan kulloiseenkin tilanteeseen sopiva apu.

• stiiri

Miten te ihmiset kehtaatte lähetellä sellaisia vastauksia mitä tässä ketjussa näkyy! Tän ketjun aloittaja ottaa ison askeleen ja uskaltaa myöntää että tarvitsee apua ja sit tulee niin asiatonta palautetta et voi jeesus sentään! Miettikää itse että olisitte valmiina itsemurhaan et saisitte pakotien kaikesta ja sit tulee ventovieraita kertoo et kaikki on sun omaa syytä!!! Jos ei voi mitään positiivista sanoa niin pitäkää sit mielipiteenne ihan omana tietona!
      Sulle väsy äity: Olen ollut samassa tilanteessa ja elän neljättä vuotta yhna. Ota yhteyttä neuvolaan ensiksi sieltä saat vaihtoehtoja miten voit jatkaa. Tukiperhe voisi olla hyvä vaihtoehto että saat levätä vähän. Kaikki tuntuu paremmalta kun ei ole univelkaa ja saa vähän omaa aikaa.
      Mene tukinetin sivuille, sieltä saa hyviä ehdotuksia ja vastauksia eikä tällasta paskaa kun jotkut täällä latelee.
      Yritä jaksaa. Ei se helppoa aina ole mutta lasten takia se on vain tehtävä.

• JR

Voisin ehkä auttaa lastenhoidossa, jos haluat, itse asun Rmk seudulla, jos haluat, meilaa vaikka: hepcat71@gmail.com

Ja Ihan tosissaan, jos tilanne on paha, ja saadaan sovitettua asiat, niin ota vaan yhteyttä.

• scanlide

Vaikka olen mies niin kymmenen vuotta sitten silloinen vaimoni päätti että humppaaminen on mukavampaa kuin perhe-elämä joten hän sai lähteä ja lapset (silloin 10kk ja 7v) jäivät minulle.Minulla ei ole yhtään sukulaista täällä joten jouduin pyytämään ystäviltäni apua nuorimmaisen hoitoon jotta voin olla päivisin töissä.
      Vuosi oli tosi vaikeaa ennen kuin viimein sain tyttäreni tarhaan ja näin sitä ollaan menty eteenpäin päivä kerrallaan ja ihanaa on ollut. En ole koskaan tuntenut että lapset olisivat olleet taakkana elämässäni vaan aina on ihana tulla kotiin kun tietää että "meidän perheen parasta isiä" odotetaan. Ex-vaimokin on ruvennut viime aikoina soittelemaan nuoremmalle tyttärelle kun humppaaminen ei enää maistu, mutta menetettyä ei enää takaisin saa.
      Ainoa neuvo mitä sinulle voin antaa on että koita jaksaa ja puhu ystävien kanssa ongelmistasi. He ymmärtävät paljon paremmin kuin joku viraston tantta. Muista että lapsesi ovat tulevaisuutesi helmiä joten älä hukkaa heitä. Minulla ongelmana on ollut se että kun yritän luoda uutta suhdetta jonkun naisen kanssa niin yksinhuoltaja isä ei kelpaa kenellekään. Miehellä ei saisi olla lapsia mutta naisella kyllä saa. Että ei ihan tasavertaisia olla. Mutta mielummin ihanien lapsien kanssa kuin henkilön kanssa jolla naama on aina norsunv......a. KOITA JAKSAA.

• N37.

ensin veriarvot, kuten hemoglobiini ym. ennen kuin menet sossuun ym. Sulla on niin pieni lapsi, että voi olla anemiaa joka on syntynyt raskauden ja synnytyksen aikana.

Puhun omasta kokemuksesta!

• Tätä mieltä

Kylläpä tuli sympatiat puolellesi jaksamisesta. Olen itse ollut samassa tilanteessa nyt jo lähes kaksi vuotta. Olen 4 vee pohjan yh äiti. Isä ei ole koskaan halunnut tavata lastansa, joten ei siis mukana arjessa mitenkään. Voimat alkoivat hiipua vähitellen. Olen aina ollut hyvin vahva ja kestänyt mitä vain ja enkä ole halunnut itselleni myöntää olevani totaalisesti poikki. Kuitenkin kun olen taistelija luonne, niin ajattelin hakea apua tilanteeseen. Ensin otin asiat pojan tarhassa puheeksi ja sitten myös neuvolassa. Pääsin tätä kautta perheneuvojalle ja periksiantamattomuudellani (silloin kun vielä voimia oli) sain meille/pojalle miespuolisen tukihenkilön, mikä tuntui kuin lottovoitolta tähän tilanteeseen. No tätä kesti vuoden ja sain ruhtinaalliset 3 tuntia viikossa vapaata omiin harrastuksiin ja lepoon. Juuri kun olin pääsemässä jaloilleni sopimusta ei enää jatkettu ja sanottiin sos. viranom. toimesta, että ei ole hyvä, että lapsi kiintyy tähän tukihenkilöön.....Ihmettelin tätä lausuntoa suuresti, että eikö "ns. isättömällä lapsella" olen oikeutta luoda pysyvämpää suhdetta johonkin luotettavaan henkilöön ja ottaa isän mallia, kun oikea isä ei halua sitä antaa. Olin siis taas lähtökuopissa ja oma jaksamiseni huononi entisestään ja alkoi heijastua työelämään ja omaan sosisiaalisuuteeni. En suostunut vieläkään luovuttamaan, vaan hakeuduin nyt työterveyden kautta lääkärille ja sain sieltäkin lausunnon, joka edesauttaisi tämän tukihenkilön tai vastaavan avun saantia. Kävin itse terapiassa ja ajattelin, että siitäkin olisi hyötyä, mutta minä olen kuitenkin pystynyt keskustelemaan asiasta ystävieni kanssa, joten en kokenut siitä olevan hyötyä. Minulle tyrkytettiin myös lääkitystä, mutta kun järki vielä kulkee, niin en suostunut, eihän se sitä perusongelmaa poista eli tarvitsemme arjen jaksamiseen konkreettista apua lastenhoidossa!!! Perhana että ottaa pattiin tämä vääntäminen!! Puoli vuotta taas mennyt ja nyt meillä on sos.viranomaisen lausunto, että saamme lastenhoitoapua, mutta se pitää ensin itse maksaa. Nyt hitto rahat on niin loppu, et en tässä kuussakaan voi hoitajaa palkata ja siirtyy aina eteenpäin... En ymmärrä edelleenkää, miksi tehdään asiat noin vaikeiksi, kun on kysymys lapsen edusta ja hyvinvoinnista!! Onko tämä sitä väsyttämistä, että sitten lopulta saadaan aikaan huostaanotto, mikä maksaa yhteiskunnalle rutkasti enemmän ja mikä ei todellakaan ole ainakaan meidän tilanteessa lapsen etu!!!!!!!!

• mcmm

Nämä sosiaali tantat, jotka istuvat hienoissa jakkupuvuissaansa turvassa sen työpöydän takana ovat niin hemmetit pienipalkkaisia, että on heidän tärkein tehtävänsä tuntuu olevan keskittyä oman palkan nostamiseen kuin hädässä olevien auttamiselle. On hieno klisee, että heidän esitteissään kauniisti sanotaan, että turvaudu ensisijassa heidän apuunsa, mutta kun heiltä pyytää apua, ainut apu on se, että pyydetään turvautumaan kolmanen sektorin toimioihin tai kestämään vallitseva tilanne. Aikaa kyllä ja apua kyllä löytyy niille, jotka ovat omalla toiminnallaansa pilanneet elämäsä ja asiansa, he kyllä ovat etusijalla ja heidän etu ajaa lasten edelle. Kun meillä jaettiin lusikat, oli ex:n asiat tärkeimmät vaikka lapsi jäi minulle ja sanottiin vain, että ei teillä ole mitään hätää ja kyllä ME sitten autamme. Ainut apu, mitä näiltä tätitomeroilta saa, on se, että asiat vain menevät enemmän solmuun. Itse olen niin sotajalalla näitä meidän kunnan sos.toimea vastaan, ja yli vittuuntunut heihin ja heidän toimintatapihinsa sekä heidän laiminlyönteihinsä, seuraava askel on tehdä lääninhallituksen sosiaalitarkastajalle kirjallinen tutkintapyyntö. Olen jo tällä pariin otteeseen heitä varoittanut ja on se ainakin sen verran tehonnut, että se pieni perse on penkistä hieman liikahtanut ja selkä suoristunut

• redkatti5

Soita aika esim. perheneuvolaan, jossa saat keskusteluapua. Myös käytännön hoitoapua tarvitset ! Sieltä varmaan osaavat neuvoa myös näiden tukiperhe ym kanssa. Voimia !

• valoisayö

Hei, samoja tunteita on minullakin ollut yksinhuoltajan ja voin luvat kyllä se helpottaa jossakin vaiheessa. Varsinkin kun lapset muuttavat pois kotoa, tulee tyhjä tunne, jonka eteen on tehtävä paljon töitä. Paras tuki on ollut toinen yksinhuoltaja, tai jos perhe ymmärtää se on suuri apu. Äitini ei aikoinaan hyväksynyt eroani joten en saanut apua tai ymmärrystä juuri sieltäkään. Suuri elämän paradoksi tapahtui töissä lasten hoitotyössä jossa työkaverini kiukutteli ettei voi työskennellä yksinhuoltajan kanssa ja käynnisti ajojahdin. Siksipä olen muuttanut sen vuoksi pari kertaa. Asun edelleen täällä "metsä-Suomessa" ja muuttamassa jälleen kerran pois täältä "äijäkultturista." Suuressa osaa maatamme on em. kulttuuri mikä tarkoittaa sitä, että jos et ole naimisssa (= kukaan mies ei sinua omista) yksinelävä nainen on halveksittu. Pakosalla Suomessa on minun osa elämässä. Olen pärjännyt keskitasoa paremmin. Minulla on ns. ylemmän asteen tutkinto, mutta koen äärimmäisen raskaana sen ettei minuun edelleenkää luoteta, ei työssä, eikä esim. asuntokaupoissa. Naisen on luotava ns. oma elämä ja luotettava omiin voimiin. Älä vain mene sossuun!

• Toimintaa heti

Ota ehdottomasti yhteyttä vain sinne sosiaalitoimistoon. Sanot vaikkapa, että toivoisit kotiapua tms aina joskus. Jos lapset eivät ole päiväkodissa, hae niille paikkaa, jotta voit päivisin kerätä voimavaroja.

Muista, että lasten etu menee nyt kaiken edelle.

• pävö

olen kehitysvammaisen yh äippä isä asuu saml paikkakunnal mut ei pysty juomisen takia huolehtiin ees itestää joten tyttäreni on tuki perhees aina välil sen saa sovittua kuin tiheesti haluaa ja mies kaverini auttaa myös lääkäri ressut omt ja lapseni teen työnantajalle takaslisäksi on leikkaus hoidot jotka on eri paikkakunnalla ja olen siellä mukana yleensä viikon verran olen pieni tuloinen ja maksan asuntolainaa jaksamista ja voimia

• 5 lapsen yksinhuolta

Äiti on väsynyt ja kaipaa apua. Hän voi ottaa yhteyttä oman sosiaalitoimiston työntekijään. Ei lapsia niin vain oteta huostaan, silloin on kyse muistakin vakavista ongelmista. Perheitä kyllä tuetaan ja kaikki lasten parhaaksi tehdään ennen huostaanottoa. Huoltajuus on määrätty äidille syystä, eikä isä ilmeisesti ole lapisa halunnutkaan, koska ei ole pitänyt kiinni oikeuksistaan. Nykyään pyritään aina yhteishuoltajuuteen, eikä yksinhuoltajuutta saa, kuin painavista syistä. Mene sinne sossuun ja kerro, että pelottaa se huostaanotto ja kerro miten väsynyt olet. Voit saada kotiisi apua. esim perhetyöntekijän, joka auttaa arjen pyörittämisessä. On myös niitä tukiperheitä. Mites lasten isovanhemmat? Voisiko kukaan ottaa lapsia välillä hoitoon. Sukulaiset, naapurit, ystävät? Ei sinun todellakaan tarvitse lapsiasi yksin hoitaa. On sitten eri asia, jos lapset ovat aina hoidossa ja äiti ryyppäämässä. Sellaistakin tapahtuu. Tarkoitan, että kyllä sossuihin voi luottaa. Jos ongelmia tulee heidän kanssaan, on ne ihan itse aiheutettuaj ja sitä on turha kenenkään kiistää.

• -"-
        5 lapsen yksinhuolta kirjoitti:

Äiti on väsynyt ja kaipaa apua. Hän voi ottaa yhteyttä oman sosiaalitoimiston työntekijään. Ei lapsia niin vain oteta huostaan, silloin on kyse muistakin vakavista ongelmista. Perheitä kyllä tuetaan ja kaikki lasten parhaaksi tehdään ennen huostaanottoa. Huoltajuus on määrätty äidille syystä, eikä isä ilmeisesti ole lapisa halunnutkaan, koska ei ole pitänyt kiinni oikeuksistaan. Nykyään pyritään aina yhteishuoltajuuteen, eikä yksinhuoltajuutta saa, kuin painavista syistä. Mene sinne sossuun ja kerro, että pelottaa se huostaanotto ja kerro miten väsynyt olet. Voit saada kotiisi apua. esim perhetyöntekijän, joka auttaa arjen pyörittämisessä. On myös niitä tukiperheitä. Mites lasten isovanhemmat? Voisiko kukaan ottaa lapsia välillä hoitoon. Sukulaiset, naapurit, ystävät? Ei sinun todellakaan tarvitse lapsiasi yksin hoitaa. On sitten eri asia, jos lapset ovat aina hoidossa ja äiti ryyppäämässä. Sellaistakin tapahtuu. Tarkoitan, että kyllä sossuihin voi luottaa. Jos ongelmia tulee heidän kanssaan, on ne ihan itse aiheutettuaj ja sitä on turha kenenkään kiistää.

Täällä oli ihan alkumetreistä alkaen sossun kautta sellaista nokitusta ja piikittämistä,että alkoi jo hiljaisempaakin ottamaan päähän heidän toimintansa ja sanomiset. Oli todella kurjaa kuunnella soskun tädin suusta, että:"Et sinä pärjää yksin sen lapsen kanssa..." Voi olla, että kohta lähes 20 vuoden kokemus lasten ja nuorten parissa työskentelyllä on jotain tekemistä, nyt ollaan pärjatty kohta 2 vuotta ilman mitään erikoisempaa. Jostain kumman syystä, on ipana kasvanut,sillä on ollut puhdasta päälle pantavaa, ruokaa jokapäivä ja sillä on mielekkäitä harrastuksia ja parasta, vietämme todella ns.laatu-aikaa yhdessä= tällä hetkellä tosi reipas ja elämän myönteinen ja iloinen ipana.

• OnnellinenYhIskä

Elä sun elämää ja nauti siitä. Lopeta valittaminen ja voivottelu. Ei siinä kukaan muu pysty eikä oikeasti haluakaan auttaa. Itse olet kaikesta vastuussa mutta siitä pitää oppia pitämään jotta elämässä jaksaa.

Jos rakastat oikeasti sun lapsia niin opettele rakastamaan itseäsi jotta voit rakkauttasi jakaa aidosti eteenpäin.

Muista että sinun ei tarvitse miellyttää ketään muuta kuin itseäsi! Minä yksinhuoltajana elän leppoisasti. Välillä siivoan ja välillä en... välillä pesen pyykkiä ja välillä en. Teen sitä mikä tuntuu hyvältä koska mitään ei ole pakko tehdä!

• myös väsynyt välillä

jos tampereella asut autan mielelläni,itselläni 3 lasta

• nainen2011

Aivan niin. Loppupeleissä, ei se mitä on tuota kärsimystä vaan oma asenteemme kuin myös ei onnea, vaan sekin on sisältä kiinni. Joka hetki on oman hetkensä avoinen, eikä tule koskaan toistumaan samanlaisena uudestaan. Muutaman vuoden päästä katsoo taakse päin ja miettii miksei nauttinut niistäkin hetkistä mitä silloin oli ja nyt ne on vain muistoja ja on jotain muuta.
        Ja kaikki tekeminen voi olla ihan mukavaa, niin kuin pyykina pesu jos tekee siitä mukavaa:)
        Iloista arkea teille!

• Eräs äiti

> Hei! Sympatiani on puolellasi tiedän kokemuksesta kahden nyt aikuisen pojkien äitinä miten raskasta se voi olla, uuvuin itsekin eikä poikien isä kantanut sitä vastuuta mihin olisi ollut sekä oikeus ja velvollisuus.
      Kävikin niin että terveyteni romahti ja pojat huostaanotettiin, ensin se tietenkin tuntui että maailma romahtaa mutta olin niin uupunut että myönnän että olin myös helpottunut ja onneksi poikani pääsi pieneen ja kodinomaiseen lastenkotiin. Vaikka oli ikävä että asiat meni siihen pisteeseen niin ymmärrän että siinä tilanteessa se oli välttämättömyys, niin sain aikaa toipua ja pojat sopeutui tilanteeseen ja
      pidin koko ajan yhteyttä poikiini ja tein selväksi niille että välitän edelleen, elämäntilanne vain oli hankala.
      Haluan tällä sanoa sinulle että et ole ainoa siinä tilanteessa ja että apua voi saada jos osaa hakea.
      Ymmärrän että et halua luopua lapsistasi mutta koska välität lastesi hyvinvoinnista niin lasten parasta pitää ajatella ja onneksi on tänä päivänä tämä vertaistuki ja tukiperheet, mihin yleensä ensisijaisesti pyritään
      eikä lastenkotiin se on vasta viimeinen vaihtoehto.
      Älä pelkää hakea apua kyllä sosiaalityöntekijä ensisijaisesti varmaan ehdoittaa tukiperhettä koska se olisi
      varmaan paras ratkaisu teille, niin että saat hengähtää vähän ja lapsilla on muita turvallisia aikuisia.
      Rakas kanssasisar hae rohkeasti apua, ei lapsia viedä sinulta väkisin jollei niillä ole välitöntä vaaraa.

• helmet64

masennus,väsymys,toivottomuuden tunne..voivat johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta. itse sen läpikäyneenä tunnistan pitkälti omat tuntemukseni kirjoituksestasi..lapset ovat voimavara. ja heistä pidä tiukasti kiinni,he ovat sinulle tärkeimmät ja sinä heille.toivon voimia sinulle ja pyydä apua lastenhoidossa jokainen tarvitsee omaa aikaa ja eritysesti lepoa.

• suurin työ on ihmise

Elämä on valintaa, niin myös ykishuoltajuus. Jos olet tahtomattasi yksinhuoltaja, olet valinnut vitun väärin.
      Ihmisen paras auttaja on ihminen itse.

• heitukka13

on , että kun äiti voi hyvin, myös lapset voivat hyvin. Sossujen tapaaminen omaehtoisesti on aina parempi vaihtoehto sille, että viranomainen tai naapuri joutuu "oikeastaan" saa tehdä lastensuojeluilmoituksen. Apua on runsaasti saatavilla, eikä se tarkoita sitä, että lapset otetaan siltä seisomalta huostaan. Ennen kaikkea tarvitset nyt itse apua ensiksi ja sen jälkeen on hyvä miettiä kuinka lapset ja parisuhde jaksaa.....
      Jos lapsesi ovat päiväkodissa voi avun pyyntö lahteä sitä kautta yhdessä sinun kanssasi tai olet itse yhteydessä neuvolanterveydenhoitajaasi. Apua löytyy kyllä.

• eisympatiaa

mielipiteeni, vaikkei se varmasti monia miellytäkkään:Kannattais miettiä KAIKKI mahdollisuudet ennenkuin alkaa sikiämään. Ei heru sympatiaa multa.

• Sijaisäiti.

Hei! Sinun pitää ottaa kiireesti yhteyttä sosiaalityön tekijään, ja kertoa tarinasi, sinulla on mahdollista saada lapsillesi esim, tuki perhe jossa lapsesi saavat lomailla ja itse saat hetken huilata ja kerätä voimia. Et ole huono äiti vaikka lapsesi välillä ovat muualla hoidossa. juttele ihmeessä, älä jää yksin asioittesi kanssa, koska lapsillesi on tärkeää terve äiti, kuin väsynyt ja puoli kuntoinen. Toivon että rohkeasti otat yhteyttä sosiaalitoimistoon tai neuvolaan vaikka, sieltä saat apua, Ja parempi näin, kuin että lapsesi jäävät ilman äitiä kokonaan.Terveisin Sijaisäitinä oleva.

• asfd fsad

Vai mikäs feministi oot?

• luotettava mies

jos mun pitäis jotain keksiä,isälle lapset aina välillä et saa omaa aikaa rauhoittuu mieli ja tulee taas virtaa hoitaa lapsia.
        Sossu yleensä huono vaihtoehto.
        Tutulle tai muulle hyvälle ystävälle voi antaa vähäksiaikaa jos heille käy,kotiinsa voi ottaa kodinhoitajan niitä on kyllä.

Itse kasvattanut aikanaan yhden ,ei ongelmia,nyt jo 15v.
        Mistäs lie olet täällä pohjosempana ainakin pidetään huolta ja on kyllä tiedossakin luotettavia hoitajia ja tiedä vaikka tulis itsekkin apuun ,työttömänä kun on niin olis raittiilla aikaa heh..hyvää jatkoa vaan ja muista itsemurha on lapsille se pahin vaihtoehto ja sinä saat apua kun pyydät ..

• Lumina
        luotettava mies kirjoitti:

jos mun pitäis jotain keksiä,isälle lapset aina välillä et saa omaa aikaa rauhoittuu mieli ja tulee taas virtaa hoitaa lapsia.
        Sossu yleensä huono vaihtoehto.
        Tutulle tai muulle hyvälle ystävälle voi antaa vähäksiaikaa jos heille käy,kotiinsa voi ottaa kodinhoitajan niitä on kyllä.

Itse kasvattanut aikanaan yhden ,ei ongelmia,nyt jo 15v.
        Mistäs lie olet täällä pohjosempana ainakin pidetään huolta ja on kyllä tiedossakin luotettavia hoitajia ja tiedä vaikka tulis itsekkin apuun ,työttömänä kun on niin olis raittiilla aikaa heh..hyvää jatkoa vaan ja muista itsemurha on lapsille se pahin vaihtoehto ja sinä saat apua kun pyydät ..

Kodihoitajia on kyllä. Niitä vaan ei saa ilman sossuja. kuten jo aiemmin sanoin, apua saa kyllä sosiaalityöntekijöiltä. Joa heidän kanssaan ongelmia tulee, syy on kyllä silloin jossain muussa, eli on myös muita ongelmia. Alkoa yms.
        Kyseiset"multa ei heru sympatiaa" kommentit voi jättää omaan arvoonsa. Ihmettelen heidän syytään yleensäkään kommentoida. Antaisivat olla, jos ei kiinnosta. Totuus nyt kuitenkin on se, että kukaan tässä maailmassa ei selviä yksin ilman toisen apua.
        Kaikkea hyvää aloittajalle ja tsemppiä! kyllä asiat järjestyvät, kun pyydät vaan rohkeasti apua.

• nyt pirteä äiti

Tottakai jokaisella on omat mielipiteensä ja kokemuksensa enkä niitä vähättele, mutta itse kaikennäköistä kokeneena, väitän, että jos itse on tehnyt parhaansa ja on sen verran vastuunkantava että ymmärtää hakea apua kun ei enää omat voimat riitä, ei tämä "sossusuomi" teitä ole nujertamassa.
      Itse en ole sosiaalitantta, mutta olen joutunut niiden kanssa paljon tekemisiin, voisin itse kutsua, saanut onneksi kaiken heidän avun ja tukensa.
      Jos teillä ei ole huume-,eikä alkoholiongelmaa, lapset voivat perushyvin ja olet hoitanut omaa mielenterveyttäsi mielenterveystoimiston kanssa eikä siellä ole diagnosoitu vakavaa psyykkistä sairautta, en näe mitään syytä miksi sinulta lapset vietäisiin.Jos jotain todella oleellista olisi havaittavissa, siihen sossun tanttojen tehtävä onkin puuttua.
      Minusta on surullista että ihmiset pelkäävät niin paljon virallista tahoa.
      Minä olen kiertänyt perheitä ja ollut lastenkodissa, saanut toimeentulotukea siltä osin mihin meillä kaikilla on oikeus perusturvana.Olen saanut niin henkistä kuin sosiaalista tukea, ja minun on sanottava että ilman tätä kaikkien haukkumaa sossua, en olisi selviytynyt pienen koliikkivauvani kanssa.
      Edelleen korostan että moni asia on sidoksissa ympäristöön, tapahtumiin ja en toki tunne kuka olet todellisuudessa, ja ihmisille on käynyt ikävästikkin,(ehkä syystä jota ulkopuoliset ei välttämättä tiedä)mutta todella toivon että rohkaistut hakemaan apua, koska pääsääntöisesti heidän tehtävänsä on lasten hyvinvointi ja uskon sinun sitä haluavan itsekkin.Luota, älä pelkää.Se apu on kultaa tärkeämpää silloin kun ei itse todella enää vain pysty..kysymys herääkin, vaikka olet kuinka rakastava äiti, mutta voit huonosti, miten on lastesi lapsuuden laita..?Mene ihmeessä hakemaan apua, ja ole avoin , niin ehkä yllätyt positiivisesti:)Todella tarkoitukseni on tukea, ei painostaa, itsehän sinä valintasi teet.Voimia:)

• kohtalo toveri

paikkakuntasi perheneuvolaan yhteyttä heti tänään..APU löytyy sieltä

• Lapsien parhaaksi

Hei minä olen myös väsynyt yksinhuoltaja.Sain apua Sosiaalitoimiston kautta joka maksaa Tukiperheen joka on Pelastakaa lapset ry:stä.Ota yhteyttä Pelastakaa lapset ry:hyn ja kerro tilanteesi jos rahasi on tiukoilla ota yhteyttä myös sosiaalitoimistoon joka voi maksaa tukiperheen pienen korvauksen.Lapset pääsee kerran kuussa tukiperheeseen 2 yöksi ja saat levätä esim pe-su.On mahtava ihan saada aikaa itselle ja juoda kahvikuppi rauhassa ja lukea lehti se jo luxusta.Tai mennä kylpylään tai uimaan ,lenkille,shoppailemaan aivan yksin.Voimia sinulle...Minun lapset juuri nyt tukiperheessä ja juon kahvia ja luen lehteä saan aikaa itselle ja ladattua akkujni ja näin jaksan olla parempi äiti tas lapsille.

• Sinä olet vieläkin elämässä mukana
      Pistä emailia osoitteeseen Etto75@hotmail.com
      Vintti pimmeenäkin minullakin on ollut ja on vieläkin jos jku yrittää käskemällä käskeä,nätisti pyytämällä on ihan eri asia
      Eikä tuo "hullujen"huone niin vaarallinemn paikka ole
      minulla on päinvastoin ; kun en ole saanut kasvattaa omia lapsiani
      Onneksi Pekka haluaa pitää yhteyttä nyt aikuisena
      Ihan tuli tippa silimään ihan ajatuksesta

Etto

Ps. miksen minä aikaisemmin ol huomannut Sinua

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      102
      3539
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3197
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2694
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      81
      2479
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2458
    6. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2134
    7. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2096
    8. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1742
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1720
    10. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1706
    Aihe