Hurjaa kylmyyttä luvassa!

Sääelectron

Tämän lauhemman jakson jälkeen näyttäisi tulevan todella ne HIRMUPAKKASET! Etelään -30...-35, keskiseen suomeen -35...-40 ja lapissa jopa pakkasennätys on vaarassa. Nämä kaikkein kovimmat pakkaset alkavat noin parin viikon päästä(21.1-23.1) ja kestävät kaksi viikkoa eli helmikuun alkupuolelle. Joten menkäähän ostamaan karvalakit.

20

1153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+2 viikkoa. HEH

Luotettavuus lieneen 0%.

Tarkistin, sää lämpiää juuri noina päivinä.

• Sääelectron

No sehän on mukavaa että lämpenee, ehdotankin että lupaat kävellä alasti ulkona tuon 21.1-5.2 välisen ajan ainakin kaksi tuntia päivässä. Siinä ei enää naurata ja hekotuta.

• 2+2 viikkoa HEH
        Sääelectron kirjoitti:

No sehän on mukavaa että lämpenee, ehdotankin että lupaat kävellä alasti ulkona tuon 21.1-5.2 välisen ajan ainakin kaksi tuntia päivässä. Siinä ei enää naurata ja hekotuta.

Voit ihan reilusti kertoa, lupaan olla nauramatta. Eiköhän tuo lienee selvää, että en puhunut mistään kesäkelistä, kun sanon lämpenevän. Mutta ei se mitään, kun sinä olet ensin tuohon määräpäivääsi asti päivittaisen parituntisen alasti ulkona, minä jatkan sitten.

• jaahas...

Ja mihinköhän ennusteesi perustuu?

• se sinun

sammakkosi pakkaseen vai mistä repäisit "ennusteesi"?

Suositus - tee kymmenen erilaista "ennustetta" eri nimimerkeillä. Sitten joku niistä osuu kohdalleen ja pääset rehvastelemaan oikeaan osuuneella "ennusteella"!

• Kylmää on tulossa. Mutta tuo ajankohta, minä saan sen alkamaan vasta 26. tammikuuta eli viikko täysikuusta eteenpäin. Toki jos uskoo siihen 12 päivää uudesta kuusta ja laskee siten, niin päiväsi on ihan oikein. Siinä on 19. tammikuuta myös Heikin päivä, jolloin ukkini sanoi aina sään muuttuvan. Eli kestääkös tämä lauha jakso sitten siihen asti, saa nähdä.

Tuosta pakkasesta en voi sanoa kuin että siinä -30 asteessa täällä etelä-lapissa, ei mitään huippupakkasia. Mutta pitkä pakkastalvi on tulossa, Hellittää vasta tuossa maaliskuun lopulla, lähellä Marian päivää. Muutaman lauhan päivän jakson pitää, mutta silloin tulee lunta. Huhtikuun alussa tulevat tuiskut, oikein kunnon tuiskut, tuulista ilmaa on lauhan kanssa yli viikon. Pitemmälle ei ossaa sanoa ennenkuin tulee tammikuun loppu ja tuo 19 päivä.

Näin siis minä harrastelija veikkaan, muistelen menneitä sukulaisia, joilla taito oli lukea tätä luojan kirjaa.

• Sääelectron

Minä ilmoitan heti kun tuo ilmoittamani aika on päättynyt mihin ennusteeni perustan. Sammakoilla tai millään sääniilojen ennustuksilla ei ole vaikutusta ennustuksiini. Annan pikku vihjeen teille ketkä epäilette...oletteko koskaan seuranneet tarkasti säätä ja miten siperian kylmät ilmamassat reagoivat kun euroopassa on tietynlaiset säät marras-joulukuussa. Esim. elokuussa pystyin jo sanomaan sen että marraskuusta tulee pitkästä aikaa kylmä, ja kuinka kävikään...vaikka alkupuoli olikin lauha niin lähes ennätyskylmä loppupuoli tuli.

• 2+2 viikkoa HEH
        Sääelectron kirjoitti:

Minä ilmoitan heti kun tuo ilmoittamani aika on päättynyt mihin ennusteeni perustan. Sammakoilla tai millään sääniilojen ennustuksilla ei ole vaikutusta ennustuksiini. Annan pikku vihjeen teille ketkä epäilette...oletteko koskaan seuranneet tarkasti säätä ja miten siperian kylmät ilmamassat reagoivat kun euroopassa on tietynlaiset säät marras-joulukuussa. Esim. elokuussa pystyin jo sanomaan sen että marraskuusta tulee pitkästä aikaa kylmä, ja kuinka kävikään...vaikka alkupuoli olikin lauha niin lähes ennätyskylmä loppupuoli tuli.

Lauha. ei siis tavanomainen. kuusi päivää oli hieman lämpimämpää ja sitten tavanomaista. Loppupuoli oli kylmä, mutta ei se mitään ennätyksiä rikkonut, Lähes sana on vahvasti liijoiteltu, ei ole viiden kylmimmän marraskuun joukossa. Äkkiseltään katsoen taisi olla 2000 luvultä tähän päivään, 3 kertaa kylmempää kuin nyt oli, 1990 luvulta viisikertaa on ollut kylmempää kuin mennyt marraskuu.. 1980 luvulta jo 8kertaa kylmempää, ei todellakaan lähelläkään ennätyskylmää.

• mtrologi
        Sääelectron kirjoitti:

Ei marraskuun ja joulukuun pakkasjakso tullut Siperian ilmamassoista vaan pohjoisesta. KeskiVenäjällä oli lämpimämpää kuin aikoihin, kevät kukat kukkivat. Uutisia tullut katsottua

• paakkanen
        Sääelectron kirjoitti:

Joko ne hirmupakkaset kohta alkaa?
        -3 näytti mittari, tai -3,1 tarkkaan ottaen. Tuliko mahd. pilkkuvirhe ;-)

• Sammakonvarvas
        paakkanen kirjoitti:

Joko ne hirmupakkaset kohta alkaa?
        -3 näytti mittari, tai -3,1 tarkkaan ottaen. Tuliko mahd. pilkkuvirhe ;-)

Se meinaskin vasta ensitalvea. Tältä talvelta alkaa mennä jo kevään puolelle ja lämpiää.

• Sääelectron
        Sammakonvarvas kirjoitti:

Se meinaskin vasta ensitalvea. Tältä talvelta alkaa mennä jo kevään puolelle ja lämpiää.

Brittein saarille tullut vahva korkeapaine pysäytti jo matkalla suomeen tulleen siperian kylmän ilmamassan koska matalapaineet joutuvat nyt liikkumaan pohjoisempaa reittiä ja pohjois norjasta ne laskeutuvat kohti kaakkoa, näiden matalapaineiden jälkeen suomessa vallitsee luoteinen ilmavirtaus joten itäiset hyvin kylmät ilmamassat ei näyttäisi pääsevän suomeen asti, lähelle ne tulivat. Nyt tilanne jatkuu niin kauan samana kun brittein saarilla on vahva ja laaja korkeapaine eli vuoronperään lunta ja perästä kylmempää ilmaa luoteesta, eli vaihtelevana. Mitään superkylmää ei nyt juuri ole näköpiirissä muttei mitään kovin leutoja pitkiä jaksoja.

• 2+2 viikkoa HEH
        Sääelectron kirjoitti:

Brittein saarille tullut vahva korkeapaine pysäytti jo matkalla suomeen tulleen siperian kylmän ilmamassan koska matalapaineet joutuvat nyt liikkumaan pohjoisempaa reittiä ja pohjois norjasta ne laskeutuvat kohti kaakkoa, näiden matalapaineiden jälkeen suomessa vallitsee luoteinen ilmavirtaus joten itäiset hyvin kylmät ilmamassat ei näyttäisi pääsevän suomeen asti, lähelle ne tulivat. Nyt tilanne jatkuu niin kauan samana kun brittein saarilla on vahva ja laaja korkeapaine eli vuoronperään lunta ja perästä kylmempää ilmaa luoteesta, eli vaihtelevana. Mitään superkylmää ei nyt juuri ole näköpiirissä muttei mitään kovin leutoja pitkiä jaksoja.

Kuulostaa tutulta, jos olisi tullut kylmä ilmamassa päälle olisi ollut kylmää.
        Keväälläkin oli joku ennustaja, joka myönsi jälkeen päin, jos kuuma ilmamassa olisi päässyt tänne olisi tullut lämmintä. (kuten oli ennustanut)

Kaksi viikkoa on niin pitkä aika ettei siihen nykyiset ennusteet usein pysty.
        Eikä taida orginal-mikonkaan ennuste toteutua. Vaikka vaihtelevaa säätä näkyy olevan.
        Tilastollisesti olemme vasta alkamassa kylmintä talven jaksoa. Helmikuun puolivälissä alkaa auringon teho lämmittämään päivää sen verran että vuorokauden keskilämpötilat lähtevät nousuun.

• lukija,,,,,,,,,.....

Miltä sää nyt näyttää eteenpäin kun mainitsemasi 19 päivä tuli ja meni, kerrö kevään sää "sinun versio"

• syttarrts

"Minä ilmoitan heti kun tuo ilmoittamani aika on päättynyt mihin ennusteeni perustan"

Saadaanko lukea huomenna lukea mihin se olisi perustunut, ennustus meinaan.

• Sääelectron

Kuten tuossa jo aiemmin ketjussa kerroin mikä esti kylmän purkautumisen tammikuun lopulla niin ei tarvitse selitellä....mutta kyllä täytyy sanoa että hiukan yllätyin että ne hyvin kylmät säät tänne kuitenkin vyöryivät, ei ehkä ihan sillä teholla mutta tammikuun lopussahan lämpötilat ovat alempia kuin helmikuun 10.päivän jälkeen. Nyt se lumipyry sitten imaisi sen kylmän ilman tänne asti ja korkeapaine atlantilla siirtyi kohti koillista ja se pakotti matalapaineet eteläisemmälle reitille. Tästä saattaa jopa tulla paikoitellen ennätyskylmä helmikuun loppupuoli, eikä pakkaset suinkaan varmuudella ole ohi ensi viikolla, voi olla että pakkasjakso jatkuu reilusti maaliskuun puolelle. En uskalla nyt mahdottomia ennustaa mutta on mahdollista että maaliskuusta tulee yksi kylmimmistä ainakin 50 viimeisen vuoden aikana ainakin eväät siihen on olemassa, todennäköisesti kuitenkin maaliskuu on sellaiset 1-2 astetta keskimääräistä kylmempi.

• 17+5
        Sääelectron kirjoitti:

Kuten tuossa jo aiemmin ketjussa kerroin mikä esti kylmän purkautumisen tammikuun lopulla niin ei tarvitse selitellä....mutta kyllä täytyy sanoa että hiukan yllätyin että ne hyvin kylmät säät tänne kuitenkin vyöryivät, ei ehkä ihan sillä teholla mutta tammikuun lopussahan lämpötilat ovat alempia kuin helmikuun 10.päivän jälkeen. Nyt se lumipyry sitten imaisi sen kylmän ilman tänne asti ja korkeapaine atlantilla siirtyi kohti koillista ja se pakotti matalapaineet eteläisemmälle reitille. Tästä saattaa jopa tulla paikoitellen ennätyskylmä helmikuun loppupuoli, eikä pakkaset suinkaan varmuudella ole ohi ensi viikolla, voi olla että pakkasjakso jatkuu reilusti maaliskuun puolelle. En uskalla nyt mahdottomia ennustaa mutta on mahdollista että maaliskuusta tulee yksi kylmimmistä ainakin 50 viimeisen vuoden aikana ainakin eväät siihen on olemassa, todennäköisesti kuitenkin maaliskuu on sellaiset 1-2 astetta keskimääräistä kylmempi.

Hyvä että ainakin epätoivoisesti selität, kun ennustuksesi meni AIVAN VITUILEEN! En olekaan pitkään aikaan törmännyt noin huonoon ennustukseen.

Myös tuleva ennustuksesi on jonpa 33% varmuudella oikein, eli maaliskuu on normaali, normaalia kylmempi, tai normaalia lämpimämpi.

VITTU MIKÄ URPO!

• Kumittaja
        17+5 kirjoitti:

Hyvä että ainakin epätoivoisesti selität, kun ennustuksesi meni AIVAN VITUILEEN! En olekaan pitkään aikaan törmännyt noin huonoon ennustukseen.

Myös tuleva ennustuksesi on jonpa 33% varmuudella oikein, eli maaliskuu on normaali, normaalia kylmempi, tai normaalia lämpimämpi.

VITTU MIKÄ URPO!

et oo ilmeisesti kuullu sanoja "mahdollisesti" tai "todennäköisesti". Sääennustuksia ei todellakaan tule pitää lupauksina vaan pikemminkin arvioina. Ja kyllä Sääelectron on asiaa puhunut ainakin tämän helmikuun lopusta. Ei piä mennä häntä tuomitsemaan ennen kun itse pystyy parempaan. Ryhdy vaikka itte ennustelemaan jos oot noin varma.

• 2+2 Viikkoa HEH
        Kumittaja kirjoitti:

et oo ilmeisesti kuullu sanoja "mahdollisesti" tai "todennäköisesti". Sääennustuksia ei todellakaan tule pitää lupauksina vaan pikemminkin arvioina. Ja kyllä Sääelectron on asiaa puhunut ainakin tämän helmikuun lopusta. Ei piä mennä häntä tuomitsemaan ennen kun itse pystyy parempaan. Ryhdy vaikka itte ennustelemaan jos oot noin varma.

lainaus "Ja kyllä Sääelectron on asiaa puhunut ainakin tämän helmikuun lopusta." Missäs kohtaa hän mainitsi että helmikuun loppu olisi kylmä?? Ei se ainakaan ole ennuste jos katsooo lämpötilaa ja sanoo että kylmää on, hän vain toteaa asian.

Ennusteet on todellakin ennusteita mutta sääeloctronin aloitus . Minä se tiedän tulevat sään, NIIN mulle ei kannata tulla selittelemään, NIIN. Minä yksin olen keksinyt tavan ennusta säät kuukausiksi eteenpäin , NIIN. ja kerron kun jakso päättyy mihin MINÄ ennusteeni perustan. NIIN.
        Menkäähän ostamaan karvalakin NIIN..

Sisältö oli tuommoinen hänen aloituksessa, ei ihan noilla sanoilla. Tuommoiset ITSE MINÄ ennustajat saa painua hevon kuuseen.

Eipä ollut selittäjäksikään mihin se ennuste jolla ei tehnyt yhtän mitään perustui.

Sää electronin viimeinen ennuste sen sijaan oli asiallinen, nöyryys palannut hänen ennusteeseen.

Sää mallit ovat todellakin usein liian toiveikkaita ja nopeita puskemaan korkeapaineen matalapaineen edestä pois. Siinä electron voi olla oikeassa, lämmin jakso viivyttelee. Mutta niin vain näyttäisi sitten tulevan leudot pakkaset, ei onneksi suvikelejä, mutta pikkupakkasta. Tammikuulla nämä kylmät säät olisi todellakin rikkoneet ennätyksiä. Nyt on onneksi helmikuu

• Sääelectron
        2+2 Viikkoa HEH kirjoitti:

lainaus "Ja kyllä Sääelectron on asiaa puhunut ainakin tämän helmikuun lopusta." Missäs kohtaa hän mainitsi että helmikuun loppu olisi kylmä?? Ei se ainakaan ole ennuste jos katsooo lämpötilaa ja sanoo että kylmää on, hän vain toteaa asian.

Ennusteet on todellakin ennusteita mutta sääeloctronin aloitus . Minä se tiedän tulevat sään, NIIN mulle ei kannata tulla selittelemään, NIIN. Minä yksin olen keksinyt tavan ennusta säät kuukausiksi eteenpäin , NIIN. ja kerron kun jakso päättyy mihin MINÄ ennusteeni perustan. NIIN.
        Menkäähän ostamaan karvalakin NIIN..

Sisältö oli tuommoinen hänen aloituksessa, ei ihan noilla sanoilla. Tuommoiset ITSE MINÄ ennustajat saa painua hevon kuuseen.

Eipä ollut selittäjäksikään mihin se ennuste jolla ei tehnyt yhtän mitään perustui.

Sää electronin viimeinen ennuste sen sijaan oli asiallinen, nöyryys palannut hänen ennusteeseen.

Sää mallit ovat todellakin usein liian toiveikkaita ja nopeita puskemaan korkeapaineen matalapaineen edestä pois. Siinä electron voi olla oikeassa, lämmin jakso viivyttelee. Mutta niin vain näyttäisi sitten tulevan leudot pakkaset, ei onneksi suvikelejä, mutta pikkupakkasta. Tammikuulla nämä kylmät säät olisi todellakin rikkoneet ennätyksiä. Nyt on onneksi helmikuu

Otetaanpa pari esimerkkiä: Ilmatieteenlaitoksen käyttämä ECMWF ja NOAA joka tekee kuukausiennusteita, he ennustivat lokakuussa leutoa marraskuuta, lopputulos 2-3 astetta keskimääräistä kylmempi, marraskuussa ennustivat joulukuusta keskiarvoja leudompaa, totuus 5-7 astetta keskiarvoja kylmempää, Joulukuussa ennustivat kylmää tammikuuta josta tuli kuitenkin tavanomainen, tammikuun lopussa ennustivat keski- ja pohjois-suomeen erittäin leutoa helmikuuta ja totuus on tässä. Että jos minua moititte että ennustukseni ei aina toteudu niin ei ole hurraamista noidenkään osalta ketkä leipänsä ennustamisesta saavat. Todella silloin tammikuussa olin sitä mieltä että siperiasta lähtee kylmä purkaus joka ylettää suomeen asti, niin vain ei käynyt, kun jäi niukasti venäjän puolelle. Mutta voin ottaa huumorilla nämä asiat, toivottavasti kävitte ne karvalakit ostamassa josta aloitusviestissä mainitsin, kyllä niillä tarvetta oli hyvinkin pian.

Tuolla ilmastonmuutos osiossa oli joku avannut jutun että "paikoin ennätyskylmää", sieltä voi jutun käydä lukemassa, tarkistin tilastoista sen paikkansa pitävyyden ja kyllä se aivan totta on, jyväskylässä on helmikuussa ollut 16päivän hyvin kylmä pakkasjakso 5.-20.2.1985, jolloin keskilämpötila oli -21,4. Tällä hetkellä jyväskylän keskiarvo on 10.2.-19.2 eli 10 päivän ajalta -22,8, jotta tuo -21,4 rikottaisiin niin 6 seuraavan päivän keskilämpötila pitäisi olla -19,3...katsoin ilmatieteenlaitoksen ja forecan ennusteet, kummatkin tarjoavat keskilämpötilaksi -20...-21 seuraaviksi 6 päiväksi(20.-25.2.) jyväskylään.

Viime kesänä meillä oli sulkukorkeapaine joka kesti jopa 5 viikkoa, välillä yritti väistyä kaakkoon mutta aina palasi takaisin. Näitä sulkukorkeapaineita on vaikea ennustaa, viikon päähän kun matalapaineita yrittää koko ajan päästä suomeen mutta ýleensä korkeapaine voittaa, katsotaan nyt miten käy. Ennätyksiähän on mukava rikkoa, oli ne lämpö tai pakkasennätyksiä. Sellainen tavanomainen sää tekee vain tylsäksi päivät. Katsotaan nyt aluksi viikko että miten tässä nyt käy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      103
      8192
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      110
      5743
    3. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      55
      5171
    4. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      287
      5168
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      77
      3813
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3021
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2737
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2548
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2522
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2481
    Aihe