Paranin alkoholismista.

voi parantua

Olen ennen aivan deeku asteella, täysin puliukko. Join jopa korvikkeita. Sitten ryhdistäydyin ja paranin alkoholismista. Nykyisin olen kohtuukäyttäjä 0-10 kaljaa menee viikossa. Kohtuu käyttöä on nyt jatkunut jo 5 vuotta.

Vaikka aa toveripiirissä hoetaan jatkuvasti, että olen alkoholisti lopun ikääni, se ei pidä paikkaansa. Minä en enää ole alkoholisti. Olen parantunut.

36

1608

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avaajan rehellisyyttä. Koska hän perustaa näyttönsä väitteeseen omasta selviytymisestään, minä voin samalla perusteella sanoa, että en ole tavannut ainuttakaan alkoholistista kohtuukäyttäjäksi muuttunutta. Olen tavannut heitä paljon ja kuulun itse samaan joukkoon.

Tuonkaltaisen viestin välittäminen voi lisäksi vaikeuttaa entisestään sellaisen lukijan elämää joka tosissaan kamppailee irti alkoholismin helvetistä.

• viesti kertoo

haavemaailmasta. En koskaan ole vielä nähnyt juoppoa, joka kykenee kohtuukäyttöön ja uskokaa kun sanon, että juoppoja olen nähnyt ja paljon.

• tämmoista mietin

Olisiko "Voi parantua"n käsitys parantumiseta tarkoittaa vähän muuta. Jos hän on ollut deekuasteella jonkin rankan elämäntilianteen tai elämäntarkoituksen puuttumisen takia. Ei vain ole jaksanut elämää selvinpäin. Juonut vain juomisen vuoksi. Kun sitten elämäntilanne on muuttunut, ei ole koko aikaa tarvinnut pöhnässä olla. Eli ei ole milloinkaan alkoholisti ollutkaan, mikä se rajapinta sitten lieneekin.

• Menneet on menneitä

Toiset taas ei. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään, mutta ei se tietenkään tarkoita sitä että olisin parantumattomasti sairas. Jos raitistunut juoppo tiedostaa omalta kohdaltaan kohtuukäytön mahdottomaksi, niin siinä tapauksessa pitää olla juomatta, niin yksinkertaista se on.
        Mielummin ajattelen niin, ettei terve ihminen tartte alkoholia, tupakkaa, mömmöjä tai mitään muitakaan päihteitä. :)

• t. voipytty

Sinä uskot parantuneesi ja jossain AA:n kirjassa sanotaankin, että nostamme hattua sellaiselle alkoholistille, joka oppii juomaan kohtuullisesti. Eli hatunnostoni sinulle.
      Itse uskon olevani alkoholisti lopun ikääni, ja tänään ei ole halua lähteä kokeilemaan kohtuukäyttöä. Olen tavannut niin monta siinä epäonnistunutta, että tiedän sinun olevan todella harvinainen poikkeus. Voit olla kiitollinen siitä, kun tunnut pitävän oluesta eli alkoholipitoisesta mallasjuomasta.

• lotter

Mutta kun noita entisiä juoppoja tapaa niin jos lautasella on rommileivos sitä ei uskalleta ottaa . Mutta kaikki on mahdollista mutta jos entisestä rapa juoposta tulee kohtuukäyttäjä oma veikkaukseni on että saa lotossa pari kertaa täysosuman perä perää itse en ole sitä vielä nähnyt .

• Heh,

Olet vain edesvastuuton valehtelija.
      Tämän tietävät kaikki todellisen alkoholismin hankkineet.

• evelyn.ocean

Kieltämättä aloituksesi pani hymyn huulilleni.
      Alkoholismista ei koskaan parane, siitä voi kylläkin toipua. Pysymällä raittiina.

• totuus asiaan

No eihän siitä voi parantua, kun alkoholismi ei edes ole sairaus! Ei ole, vaikka lääkärit ja ties mitkä niin väittäisi.

Alkoholismi on vain luonteen heikkoutta.

• Fakta homma
        totuus asiaan kirjoitti:

No eihän siitä voi parantua, kun alkoholismi ei edes ole sairaus! Ei ole, vaikka lääkärit ja ties mitkä niin väittäisi.

Alkoholismista voi parantua. Kokonaan toinen juttu on taas, voiko 12. askeleen ohjelmasta terveellä tavalla irtaantua? Vastausta en tiedä, mutta luulen siitä vieroittumisen vaativan kokonaan uuden ajattelutavan opettelua.

• zeketeus
        totuus asiaan kirjoitti:

VITTU ku oot AASI!!!

• bb kerho
        Fakta homma kirjoitti:

Alkoholismista voi parantua. Kokonaan toinen juttu on taas, voiko 12. askeleen ohjelmasta terveellä tavalla irtaantua? Vastausta en tiedä, mutta luulen siitä vieroittumisen vaativan kokonaan uuden ajattelutavan opettelua.

Totta, 12 askelta on toisille tosi paha rasti ja pönttö menee sekaisin. Kun on vieroitettu alkoholista, alkaa vaikeampi rasti, vieroitusoireet 12 askeleesta, mikä on on hankalampaa kuin alkoholin lopettaminen.

Edellinen kommentti on tyypillinen AA toveripiirin jäsenen suusta. Tota se tekee. Ja tuommoiseksi ihminen siellä tulee

• bb kerho
        zeketeus kirjoitti:

VITTU ku oot AASI!!!

Tarkoitin siis toki tätä kommenttia :)

• zeketeus
        bb kerho kirjoitti:

Tarkoitin siis toki tätä kommenttia :)

jaahas,toinenkin aasi vai onko muuli.

• 13 askel
        zeketeus kirjoitti:

jaahas,toinenkin aasi vai onko muuli.

13 askel ja 17 perinne, vittuile aina muille, näytä verbaalinen osaamisesi :P

• sdfghklö
        13 askel kirjoitti:

13 askel ja 17 perinne, vittuile aina muille, näytä verbaalinen osaamisesi :P

Tottakai muille. Vittuiletko sinä itsellesi?

• 14+17

toimii niin, että me jotka olemme palanneet kohtuukäyttöön, emme koskaan ole oikeasti alkoholisteja olleetkaan.

Itse join melkein hengen itseltäni (vatsahuuhtelut, katkot ja kuntoutukset on käyty), olin seitsemän vuotta täysin raittiina ja viimeiset kolme vuotta olen ottanut silloin tällöin. Aloitin skoolaamalla kuohuvalla, josta join puolet, sitten pizzan kanssa olut, joskus lasillinen hyvää viiniä. Yhden oksennuskrapulan join jossain vaiheessa ja sen jälkeen ei ole tehnyt mieli juoda itseään känniin.

Pystyn olemaan ilman alkoholia eikä se silloin edes ole mielessä, mutta voin viettää myös tällaisen illan kuin tänään; lauantai-ilta kivassa porukassa, pari mojitoa ja kotiin.

• öö toveri

Totta, AA vetää aina ton kortin hihasta, jos joku alkaa kohtuukäyttäjäksi. No eihän se alkoholisti sitten ollutkaan.

• kyseliäs

kun vaan kaikki alkoholistit oppisivat paranemaan. Varmaan vielä keksitään mjokin keino. Mikä sun keinosi on?

• 5v ilman

"Pystyn olemaan ilman alkoholia eikä se silloin edes ole mielessä, mutta voin viettää myös tällaisen illan kuin tänään; lauantai-ilta kivassa porukassa, pari mojitoa ja kotiin."

ja kotona sitten ensimmäiseksi nettiin ja aa juttujen seuraan???:) petät itseäsi jos kuvittelet parantuneesi mutta ihminen on hyvä keksimään kaikkea itselleen edullista

• haaveilee

täällä nyt ja haaveethan kuuluvat ihmiselämään. Mietitäänpä tilannetta, jossa juomiin kovin mieltynyt henkilö on tilaisuudessa, jossa on ns. free bar, eli alkoholia rajattomasti tarjolla ja tällä henkilöllä on aamulla tosi tärkeä meno, jossa pitää olla skarppina. Kuinka moni voi jättää ne juomat vaikkapa kahteen tai kolmeen ja lähteä hyvillä mielin kotiin ajoissa.

• voi parantua

Vaikka alkoholisti olinkin, siitä nyt parantuneena, niin jos olisi free bar voisin ottaa tuon 1-3. Voisin myös olla illan täysin jaffa linjalla. Ei olisi edes vaikeuksia.

• Tämä on
        voi parantua kirjoitti:

Vaikka alkoholisti olinkin, siitä nyt parantuneena, niin jos olisi free bar voisin ottaa tuon 1-3. Voisin myös olla illan täysin jaffa linjalla. Ei olisi edes vaikeuksia.

Tyypillistä alkoholistin puhetta.

• 15+18

koen olevani suurkukluttaja ja joskus menee överiksi, mutta pystyn ihan hyvin olemaan ottamattakin. en ole se joka juo muiden lasinpohjat salaa. ilmaiset viinat ja free barit eivät ole minulle ongelma. kotijuopottelua haluan vähentää ja määriä. siinä on kyllä ongelma. arkipäivät kuitenkin olen raittiina.

• veteenpiirrettyjuova
        15+18 kirjoitti:

koen olevani suurkukluttaja ja joskus menee överiksi, mutta pystyn ihan hyvin olemaan ottamattakin. en ole se joka juo muiden lasinpohjat salaa. ilmaiset viinat ja free barit eivät ole minulle ongelma. kotijuopottelua haluan vähentää ja määriä. siinä on kyllä ongelma. arkipäivät kuitenkin olen raittiina.

suurkuluttaja ja alkoholisti on eri asia

• Ööjii

Aika monella on saattanut olla jossakin elämänsä vaiheessa lyhyempiaikainen, ehkä muutaman kuukauden mittainen rankempi juopottelujakso. Vaikka ihminen saattaa tunte olevansa tuolloin rapajuoppo, ei hän sitä välttämättä ole, ei yleensä juopoksi synnytä, vaikka jotkut kiihkomielisemmät niin väittävätkin. Juopoksi tullaan yleensä juomalla. Mitä tulee aa:n määritelmään siitä, kuka on alkoholisti, kuka ei, rohkenen olla vankasti eri mieltä. Nämä audit ja mitä näitä testejä onkaan, perustuvat yleensä melko pitkäaikaiseen juomishistoriaan, ei mihinkään parin-kolmen kuukauden jaksoon. AA perustaa käsitteen "alkoholismi" yleensä henkilöön, koka on joutunut alkohin vuoksi vaikeuksiin jossakin elämänsä vaiheessa. Tiedämmehän näitä juomatarinoita, kukas sellainen henkilö, joka alkoholia ottaa, ei olisi joskun elämänsä vaiheessa ollut sammunut, riidellyt perheenjäsenten kanssa, joutunut putkaan sammumisen seurauksena, jäänyt kiinni juopuneena ajosta tms? AAn määritelmän mukaan olisimme siis jokainen alkoholia ottava alkoholisteja. Tällainen määritteleminen on mielestäni vaarallista, jo se on vaarallista, että suomalaiseen aa ryhmään tuleva joutuu melkein pakolla sanomaan puheenvuoronsa aluksi, " olen alkoholisti". Mikäli tuota et sano, melkein poikkeuksetta jossakin vaiheessa joku vanhempi aa:n jäsen aiheesta huomauttaa "täällä yleensä käy vain alkoholistit" tai jotain sinne päin. Kyllä siis yleensä juoppoudesta voi parantua, alkoholismista harvemmin.

Kerronpa hieman itsestäni. Minäkin pidin itseäni alkoholistina n. Kymmenisen vuotta sitten juopoteltuani yhden kesän ja jouduttuani perheeni kanssa vaikeuksiin. Juopottelin siis n. pari kuukautta. Raitistuin aa:ssa ja luulin silloin todellakin olevani alkoholisti, näin minulle aa:ssa väitettiin. Myöhemmin hakeuduin "varmuuden vuoksi" vielä myllyhoitoonkin. Siellähän otetaan nämä audit mitä lie kokeita ennen hoitojakson alkua. Itseäni ei näiden kokeiden perusteella määritelty alkoholistiksi, enkä päässyt Kalliolan myllyhoitoon.

Melko pian lopetin aa käynnitkin, pysyen juomattomana n. viiden vuoden ajan. Myöhemmin aloin hieman ottaa, ehkä n parin kuukauden välein. Vaikka join aina vain sen yhden illan, lähes poikkeuksetta jouduin milloin vähemmän, milloin enemmän hävettäviin tilanteisiin kännissä ollessani. Olinko siis alkoholisti? En varmaankaan, joinhan monin verroin vähemmän, kuin sellainen joka juo joka perjantai ja pitää itseään edelleen kohtuukäyttäjänä. Ongelmani onkin alkoholin aiheuttama vakava persoonallisuuden muuttuminen, kuten käy aika usealle meistä. Eikös vaan teille suht monelle olekkin käynyt niin, että selvin päin ollessanne olette tarkkoja siisteydestänne ja raha-asioittenne hoidosta? Kännissä ei olla köyhiä eikä kipeitä, minä tarjoan, mulla on varaa!!! Siis tuo kännitila on verrattavissa mielisairauteen! Kukaan tuskin tuollaisen jälkeen sanoo olevansa mielisairas, päinvastoin, naureskellaan myöhemmin kännisekoiluja. Kuinka moni teistä
      sanoo olevansa yhden illan sekoilun jälkeen alkoholisti? Ei varmasti kukaan. Teille vain kävi niinkuin sille kuuluisalle laulun sankarille Kalle Tappiselle...

No, jotain opin sentään minäkin. Lopetin alkoholin harvakseltaankin oton, minäkin siis toivuin. Toivuin siis mistä? No hölmöilystäpä, idiotismistä tai miksipä sitä kutsutaankin. Olen aa ohjelmassa käymättä palavereissa. Ai miksi en siellä käy? Koska en ole alkoholisti, siellähän käy vain alkoholistit;) Eikä juomattomuuden säilyttäminen ole edes vaikeaa. Tarina on muuten tosi.....

Mitä kirjoituksellani halusinkaan sanoa? On vaarallista tuomita ketään alkoholistiks, kuten täällä lähes poikkeuksetta lähes jokainen kirjoittaja tuomitaan. AA vetää liian helposti juomarin syövereihinsä ja sieltä irtautuminen ainakin pidempiaikaisempien käyntiin on vaikeaa. Katsos, jos vaikka toteaisitkin, en sitten tainnut ollakkaan alkoholisti..... AA ohjelma myös tunnustaa nämä epäilijät - siis ohjelma - itse aa:laiset eivät näitä epäilijöitä juuri tunnusta. Olet alkoholist, ei kun persettä penkkiin...... :(

• Ei epäilystä

Alkoholisti on sellainen joka ryyppää, kaikista alkoholinkäytön seurauksena tulleista sairauksista huolimatta itsensä lopulta hautaan asti.
        Raitistumiseen pyrkivät ja siinä onnistuneet juopot ovat taas valinneet tien, jonka lopputuloksena on täydellinen parantuminen alkoholismista, vaikka jotkut toisin väittävätkin. Ainahan taudin voi hankkia uudestaan, etenkin sellaisessa tapauksessa se on jopa suositeltavaa, jos ex-holisti alkaa liiaksi ikävöimään vanhaa elämäntapaa.

• mc
        Ei epäilystä kirjoitti:

Alkoholisti on sellainen joka ryyppää, kaikista alkoholinkäytön seurauksena tulleista sairauksista huolimatta itsensä lopulta hautaan asti.
        Raitistumiseen pyrkivät ja siinä onnistuneet juopot ovat taas valinneet tien, jonka lopputuloksena on täydellinen parantuminen alkoholismista, vaikka jotkut toisin väittävätkin. Ainahan taudin voi hankkia uudestaan, etenkin sellaisessa tapauksessa se on jopa suositeltavaa, jos ex-holisti alkaa liiaksi ikävöimään vanhaa elämäntapaa.

"Alkoholisti on sellainen joka ryyppää, kaikista alkoholinkäytön seurauksena tulleista sairauksista huolimatta itsensä lopulta hautaan asti"

Onko se nyt ihan niin??Jätätkö sinä lähtemättä esim.kaupassa käymään jos tie on liukas?Onhan siinä kuitenkin suuri mahdollisuus liukastua ja ehkä saattaa mennä pari luuta poikki,onko se silloin mielessä kun sulla on nälkä?Tai voit jäädä auton alle tai tulla jengin hakkaamaksi ja mitä muita vaaroja piilee lähteä ulos?!?!?Toisaalta kotona oleminen,voit saada sähköiskun,liukastua suihkussa ja lyödä pään kuolettavalla tavalla,maanjäristyskään ei ole mahdoton vaihtoehto vaikkakin epätodennäköinen Suomessa.Miten ylipäätään uskallat olla missään??Yhtä paljon holisti pelkää mahdollisia sairauksia kuin ne jotka eivät ota viinaa.
        Eli minä en ihan osta sun määritelmää alkoholistista..

• Ei epäilystä
        mc kirjoitti:

"Alkoholisti on sellainen joka ryyppää, kaikista alkoholinkäytön seurauksena tulleista sairauksista huolimatta itsensä lopulta hautaan asti"

Onko se nyt ihan niin??Jätätkö sinä lähtemättä esim.kaupassa käymään jos tie on liukas?Onhan siinä kuitenkin suuri mahdollisuus liukastua ja ehkä saattaa mennä pari luuta poikki,onko se silloin mielessä kun sulla on nälkä?Tai voit jäädä auton alle tai tulla jengin hakkaamaksi ja mitä muita vaaroja piilee lähteä ulos?!?!?Toisaalta kotona oleminen,voit saada sähköiskun,liukastua suihkussa ja lyödä pään kuolettavalla tavalla,maanjäristyskään ei ole mahdoton vaihtoehto vaikkakin epätodennäköinen Suomessa.Miten ylipäätään uskallat olla missään??Yhtä paljon holisti pelkää mahdollisia sairauksia kuin ne jotka eivät ota viinaa.
        Eli minä en ihan osta sun määritelmää alkoholistista..

"Yhtä paljon holisti pelkää mahdollisia sairauksia kuin ne jotka eivät ota viinaa."
        Kuka pelkää ja kuka ei. Tosi alkoholisti tyytyy kohtaloonsa, ei kadu eikä valita, vaikka tietää kuoleman olevan ovella. Ryyppää noutajaa odotellessa.

• Mc
        Ei epäilystä kirjoitti:

"Yhtä paljon holisti pelkää mahdollisia sairauksia kuin ne jotka eivät ota viinaa."
        Kuka pelkää ja kuka ei. Tosi alkoholisti tyytyy kohtaloonsa, ei kadu eikä valita, vaikka tietää kuoleman olevan ovella. Ryyppää noutajaa odotellessa.

PUhut vähän mutta asiaa!!

• keuhkokyrpä

mäki oon parantunut, enää en viinaan koske! juon vain ja ainoastaan lasinpesunestettä ja bensiiniä

• bb- vitamiini

Kyllä alkoholismista voi parantua, jos antaa itselleen luvan parantua.

• sairaus?

Alkoholismi ei ensinkään ole sairaus, joten ei siitä voi eikä tarvitse parantua.

• Ihmetellen?

Voisitko kertoa miksi alkoholismi ei ole sairaus?

• Freelancer**********

Ainainen väittely siitä, onko alkoholismi sairaus vai ei. No, mitä tuolla tiedolla lopulta tekee, oli asia sitten niin tai näin.
      Alkoholismiin joutumisen takana piilee monenlaisia syitä. Toiset ovat alttiinpia tarttumaan pulloon ratkaistakseen erilaisia ongelmia.
      Mistä tämä sitten saa alkunsa? Ensin "vituttaa" jokin asia, otetaan eka kerran ne kännit ja kappas vaan, ei vituta enää, ainakaan sillä hetkellä. Ja seuraava päivä kun saapuu, alkuperäinen ongelma tuntuu jo pienemmältä joten siitä sitten aivojen sopukoihin jää muistikuva että viina auttaa.
      Seuraavat kerrat tulevat helposti, koska muistikuva hyvän olon tunteesta on valmiina ja siitähän se kierre alkaa.
      Jossain vaiheessa huomataan ettei ne ongelmat häviäkään viinalla, mutta riippuvuus on jo syntynyt. Tai oikeastaan tapa paeta ikäviä tosiasioita. Onko se sitten sairaus. Sairas tapa kylläkin käsitellä asioita.
      Tärkeintä kai olisi keskittyä hyväksymään ja ratkaisemaan ongelmat muulla tavoin.
      Opetetaanko esim AA:ssa ongelmien ratkaisutapoja ja sietämistä. Mielestäni ei pahemmin, siellä hoetaan erilaisia mantroja, kerrotaan tarinoita kuka on juonut mitenkin paljon, jopa kilpaillaan siitä. Onko se sitten tervettä...
      Alkoholistin määritelmä on veteen piirretty viiva ja jokaiselle täysin omakohtainen. Ei tarvitse juoda itseään ojan pohjalle ollakseen alkoholisti.

Monesti unohdetaan naiset, heillä on lapsia, kulissit pidetään kasassa, mutta pullo on piilossa siellä jossain ja asiaa peitellään viimeiseen saakka.
      Nainenhan ei voi juoda kuin mies, lähinnä häpeän ja syyllisyyden takia.
      Ja silti, siellä voi olla hyvin yksinäinen, rankasti alkoholisoitunut nainen joka ei uskalla hakea edes apua mistään. Pelkona vaikka menettää lapset.
      Mutta tästä joukosta löytyy niitä "parantuneita".
      Nämä naiset sinnittelevät omissa koloissaan ja jotkut heistä oivaltavat ettei alkoholi ratkaise vaan tuhoaa. Vähin äänin he lopettavat. Heidän lapsensa kuitenkin muistavat ja todistavat että äiti on ollut alkoholisti, ja tunnistavat myös paranemisen.
      Sitkeitä yksilöitä, joista jotkut kykenevät myöhemmin olemaan esim. kohtuukäyttäjiä. Edellyttää tosin hyvin syvällistä itsetutkiskelua ja halua muuttaa omaa käytöstään. Kannustimena usein juuri valtava syyllisyys, josta vapautuminen tuntuu lottovoitolta.

Miesten syyllisyys ja häpeä on erilaista koska yhteiskuntamme normit eivät ole tasa-arvoiset tässä asiassa. Juova nainen/äiti on paheksutumpi kuin juova isä. Silti molemmat ovat alkoholisteja, joilla pitäisi olla samanlaiset mahdollisuudet paranemiseen ilman pelkoa vaikkapa lasten menettämisestä.

Sairaus tai ei, mielestäni ennemminkin oire, apua pitäisi saada. Ja vaihtoehtoja enemmän, kaikille ei AA sovi, siihenkin kun tuppaa jäämään koukkuun. Se ei hoida sairautta vaan oiretta, aivopestään ihminen ajattelemaan että olet aina alkoholisti ja piste. Asia ei todellakaan ole niin mustavalkoinen.

Me alkoholistit olemme mieleltämme herkkiä, masennukseen taipuvaisia, kolhuja kokeneita ihmisiä jotka tarvitsisivat apua siihen mielenhallintaan ja tasapainon saavuttamiseen. Pelkkä lopettaminen ei poista siellä syvällä olevan pienen pojan/tytön epätoivoa, tarvittaisiin hyvää terapiaa sinne kipukohtiin, ytimeen. Tähän kun yhteiskuntamme satsaisi hieman enemmän, ei tarvitsisi näitä haimaheikkien kalliita hoitopäiviä verorahoilla niin paljon kustantaa.
      Tämä on sitten vain yksi mielipide, minun omani.

• Toistaiseksi raitis

Alkoholisteja on tietenkin monenlaisia ja yksittäistapauksissa parantuminen kohtuukäyttäjäksi lienee mahdollista, vaikka tilastollisesti harvinaista. Helposti asiasta puhuttaessa ajadutaan kehäpäätelmään: jos pystyt kohtuukäyttöön, et ole ollutkaan alkoholisti. Itse pidän täysraittiutta kaikkein helpoimpana ja turvallisimpana ratkaisuna ja sen mukaisesti ole elänyt.

Alkoholiriippuvuus on myös lääketieessä määritelty sairaus:
      F10.2 Alkoholiriippuvuus
      •Diagnostiset kriteerit: Vähintään kolme seuraavista on todettu yhtäaikaisesti vähintään kuukauden ajan tai, mikäli yhtämittaiset jaksot kuukautta lyhyempiä, toistuvasti viimeisen vuoden aikana:
      1.voimakas halu tai pakonomainen tarve käyttää alkoholia
      2.heikentynyt kyky kontrolloida aloittamista ja lopettamista sekä käyttöannoksia
      3.vieroitusoireyhtymä (F10.3 ja F10.4) aineen käytön vähentyessä tai lopetuksen yhteydessä
      4.osoitus sietokyvyn (toleranssi) kasvusta
      5.keskittyminen alkoholinkäyttöön niin, että muut mielihyvän lähteet ja kiinnostuksen kohteet jäävät sivuun ja aika kuluu alkoholinkäyttöön ja vaikutuksista toipumiseen
      6.alkoholin jatkuva käyttö haitoista huolimatta.

Esimerkiksi AA:n sairauskäsitys on toisenlainen, koska siinä alkoholismi määritellään henkiseksi sairaudeksi. Itse korostaisin näiden lisäksi sitä, että alkoholismissa on kysymys myös alkoholin aiheuttamasta aivojen muutoksista. Alkoholin kohtuuttoman käytön taustalla voi olla toki psyykkisiä tai mitä tahansa ongelmia, mutta ei välttämättä.

Itse pidän AA-ryhmiä hyvänä hoitomuotona ja uskon ryhmien sopivan myös henkilöille, joilla ei ole mitään uskonnollisa ajatuksia. On totta, että myös ryhmään voi tulla riippuvuus, mutta sitä on vaikea pitää ongelmana.

Aina AA-toiminta ei ole riittävä. Aluksi voidaan tarvita vierotushoitoa tai pitempääkin laitoshoitoa riittävän pitkän raittiuden saavuttamiseksi. Mikäli alkoholismiin liittyy muita ongelmia ( syynä tai seurauksena) voidaan tarvita terapiaa, kuntoutusta, velkajärjestelyjä ym. ammatillista apua. AA-ryhmän tärkein etu on se, että sen avulla on parhaat mahdollisuudet pysyä raittiina.

Ei kannattaisi ehkä liikaa käyttää voimia sen pohtimiseen olenko alkoholisti vai en tai voisinko oppia juomaan kohtuudella. Jos juominen aiheuttaa ongelmia, on syytä hakea apua. Näitä "perimmäisiä" kysymyksiä on aikaa pohtia sitten kun "tulipalo" on sammutettu. Jos pystyy pysymään raittiina, elämä muuttuu varmasti. Todennäköisesti uusi elämä on aina parempaa kuin entinen, vaikka ei aina täydellistä. Alkoholi on voinut aiheuttaa sellaisia vaurioita ja menetyksiä, joiden kohtaaminen saattaa olla vaikeaa.

Itse en tiedä, olenko parantunut alkoholismista siinä mielessä, että voisinko käyttää alkoholia kohtuudella. En myöskään koe tarvetta tehdä koetta asian selvittämiseksi. Moni alkoholisti on asiaa kokeillut, useimmat kohtalokkain seurauksin.

En väitä, että raitis elämä olisi ollut pelkkää onnea. On tullut epäonnistumisia, pettymyksiä, sairauksia ja pitkäaikainen masennus.
      Tiedän kuitenkin, että jos olisin jatkanut juomista, olisin kuollut jo kauan sitten.

Toivotan onnea kaikille alkoholismin kanssa kamppailevalle. Toipuminen on mahdollista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7290
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      733
      3521
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      349
      1847
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1785
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1415
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1381
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1280
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe