Koodikielestä

tavallinen ihminen

Pistää vihaksi tällainen:
Matt 2:6-7, 1 Moos 3:11-12, Hes 1:1-3.
Siis kuka ääliö kirjoittaa keskustelupalstalle koodikieltä?
Jos ei osaa lainata Raamatun tekstiä tekstinä, niin silloin ei Raamattuun kannata viitata eikä vedota ollenkaan!

11

311

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raamatun tuntijalle koodikieli kyllä avautuu. Nämä koodit on koulussa opittu, joten varmastikaan ei ole ollut tarkoitus aiheuttaa harmia, vaan on oletettu, että tekstikohdat löytyvät itse kunkin Raamatusta tai nettiRaamatusta.

pappi Sonja

• tavallinen ihminen

Siis oikeasti, mitä lukemista se sellainen on, että pitää vähä väliä avata nettiraamattu, jotta pysyy kärryillä. Itse ainakin copy pastetan joka ikinen kerta kaiken, mihin viittaan, sillä oikeasti vain oikea teksti on sujuvasti luettavaa, mutta koodokieli ei.

• sad but true

nuo selkokooditkin ovat sulle vaikeita...

Ne kokonaiset lainaukset on taas pilanneet monet palstat,, kun lainataan vaan pitkät pätkät, muttei muuta keskustelua käydä ollenkaan.

• UskLäähPuuh.

Keskustelua olisi parempi käydä ihan omin sanoin...

• kenkri
        UskLäähPuuh. kirjoitti:

Keskustelua olisi parempi käydä ihan omin sanoin...

Näin on, mutta kun joskus tarvitsee vähän enemmän pontta sanomiselle. Jumalan sanalla on suurempi voima.
        (enkä nyt laita tähän edes sitä Raamatunjaetta, jossa asiasta puhutaan, ettei kukaan ärsyynny liikaa)

• kenkri kirjoitti:

Näin on, mutta kun joskus tarvitsee vähän enemmän pontta sanomiselle. Jumalan sanalla on suurempi voima.
        (enkä nyt laita tähän edes sitä Raamatunjaetta, jossa asiasta puhutaan, ettei kukaan ärsyynny liikaa)

"Näin on, mutta kun joskus tarvitsee vähän enemmän pontta sanomiselle. Jumalan sanalla on suurempi voima.
        "
        Paitsi jos ateisti viittaa tiettyyn ramatun kohtaan - vaikkapa:
        Moos. 20:9-12 Homot ja avionrikkojat on tapettava.
        niin se ei olekkaan enään jumalan sanaa, vaan piru joka vääristelee rakkaudensanomaa ?

Peace !

• Rompix

Niille ketkä ei tajunnut aloittajan pointtia:

On kohteliasta ja hyvän tavan mukaista ottaa lukija huomioon ja helpottaa lukemista kaikin keinoin. Tähän kuuluu kielioppisäännöt, kappalejako yms. Jos lainaa Raamattua vain viittaamalla sen kohtiin tällä "koodikielellä" (jonka suurin osa meistä kyllä tajuaa), mutta jättää itse tekstin pois, aiheuttaa lukijalle turhaa työtä. Omalla pienellä vaivalla voi säästää moninkertaisesti muiden aikaa ja vaivaa.

• "Jos ei osaa lainata Raamatun tekstiä tekstinä, niin silloin ei Raamattuun kannata viitata eikä vedota ollenkaan! "

Samaa mieltä, etenkin jos on jostain lyhyistä 1-3 jakeen lainauksista kyse. Lainauksen yhteyteen on tietty hyvä laittaa tuo mistä se on. Jos on pitempi juttu (esim. koko luku tai jokin muu kokonaisuus), niin on varmaan parempi kertoa omin sanoin jotain tyyliin: "Asia on ilmaistu Raamatussa näin..." /"Tätä asiaa käsittelee mielestäni Jeesuksen vertaus, missä...." ja siihen ehkä liittää tuon "koodiviittauksen", että jokainen voi tahtoessaan tarkistaa oliko se Jeesuksen vertaus sellainen mitä kirjoittaja referoi.

Ärsyttävää on myös välillä kun väitetään, että Raamatussa kielletään/sallitaan/väitetään sitä ja tätä, mutta asiaan ei ole muuta viittausta kuin se "Raamatussa". On vähän turhan paksu opus selailtavaksi, jos tahtoo itse katsoa onko asia tosiaan niin kuin joku foorumikirjoittaja väittää.
      ------------

"Koodikieleksi" voisi toisaalta kutsua myös sitä jargonia, mihin me uskovat usein sorrumme. Uskon asioista on välillä vaikeaa keskustella, kun sanasto on niin kovasti värittynyt kielikuvilla, jotka eivät avaudu jos ei ole lukenut paljon Raamattua tai tottunut kuulemaan niitä kielikuvia saarnoissa tms. opetuksessa. Toisaalta kielikuvat ovat käteviä kun keskustellaan pelkästään uskovien kesken, jotka ovat jo tottuneet niihin. Laajankin ajatuksen voi silloin sanoa muutamalla sanalla. Jos keskustelu tapahtuu uskoa tuntemattomien kanssa, niin voi olla välillä jopa vaikeaa selittää kaikkia vivahteita, jotka joihinkin kielikuviin sisältyvät.

• Uskonuskonkoodeihin

Itsensä tärkeäksi tekemisessä ovat myös uskovaiset kompastuneet suomennettuna saivarteluun...Raamattua tulkitaan ikään kuin taiteena, vaikka se on tieto-ja historiankirja.
        Ei siinä nyt niin äärettömiä vivahteita ole, etteikö niitä voisi suoraan sanoin sanoa.
        Vrt. viini.

Voi huoh.
        Tällaisen pas... takia on yleensä edes vaikea uskoa kirkkoon tai uskontoon, kun maallinen kirkko vatuloi täysin turhien nyanssien parissa.
        Uskon kyllä, mutta uskoni on minun ja hänen asia, en siihen kirkkoa tarvitse, menis sekin usko tuiks.

• ateistix
    • SSssh

Kiitos koodikielen käyttäjille. Minusta on hyvä, jos lainaa ja sitten vielä kertoo, mistä kohtaa raamattua lainaus tarkalleen on. Silloin sen sisällön voi tarvittaessa tarkistaa. Muutenhan sitä voi väittää ja mukamas perustaa väitteensä ramattuun, muttei kukaan voi olla varma, mitä siellä tarkkaan ottaen sanotaan. Helpommin asia selvii, jos koodikieltä on käytetty.

Saatana haluaa, ettei raamatun sanaan vedota. Sehän on hyvin tyytyväinen, jos ihmisten raamatut pysyy tiukasti kiinni. Raamatun sana nimen omaan on kristityn taisteluvarustus. Siihen vedoten Jeesukin perusteli väitteitään: "kirjoitettu on..." (nyt sitä koodikieltä vois laittaa tähän vallan mainiosti, muttei mulla ole raamattua tässä.)

Ai, ettei saatanasta sais puhua, tulipa kumminkin sanottua...Onhan se taistelemassa itse kunkin sieluista koko ajan. Ja siinä uskovalla on turvana vain Jeesus ja raamatun sana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5390
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2367
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1617
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      234
      1576
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      314
      1127
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      306
      1058
    Aihe