Ei alkoholisti mutta juomisongelma

tuhinal

Olen seurustellut poikakaverini kanssa kaksi vuotta. Suhteemme alkuaikoina kävimme ulkona baarissa ja tanssimassa noin kerran viikossa ja nautimme alkoholia siinä samalla tavalliseen tapaan, humaltuen hieman, mutta niin että hauskuus säilyi ja meno pysyi hyvänä. "Alkuhuuman" aikoina en havainnut poikakaverini juomiskäyttäytymisessä mitään epätavallista, vaikka olisimme juoneet paljonkin. Mutta ajan mittaa sattui pari kertaa, jolloin ihan tavallinen juhla- tai baari-ilta loppui epämielyttävissä merkeissä, koska poikakaverini oli liian kännissä. Jostain syystä hän liikaa humaltuessaan muuttuu synkäksi ja vihamieliseksi (ei tosin väkivaltaiseksi) eikä ole enää oma itsensä. Hän ei juo tavallista useammin ja voimme hyvin juoda pullon-pari viiniä kotona tai käydä baarissa muutamilla drinkeillä. Hän ei ole alkoholiriippuvainen eikä nauti alkoholia päivittäin tai edes viikoittain, ja silloin kun nauttiikin niin yleensä kohtuudella. Ongelma ilmenee vain silloin kun hän on jo melko kännissä (mihin vaaditaan aika paljon, koska hän on iso mies). Kun hän ohittaa tietyn pisteen juomisessaan, hän ei osaa lopettaa ennen kun sammuu tai ei enää pysty juomaan enempää. Hän on pari kertaa sammunut baariin tai talomme käytävään juoma-illan päätteeksi, eikä kotiin tullessaan edes ymmärrä puhetta. Nautimme usein alkoholia tavallisissa määrin, ja ilman minkäänlaisia onglemia. Ongelmia ilmenee lähinnä vain jos hän on ulkona kaveriensa kanssa, jotka eivät välitä hänen juomisestaan. Minä olen meistä aina se, joka ehdottaa jossain vaiheessa kotiin lähtöä, ja näin ongelmat estyvät. Hän juuri vastikään myönsi että hän on epäillyt omaavansa jonkinlaisen alkoholiongelman jo muutaman vuoden ajan, ja hän on jutellutkin aiheesta isälleen (joka oli ennen alkoholisti). Hän on siis sisäistänyt ongelmansa ja olemme puhuneet siitä. Hän sanoo että kun hän juo liikaa, hän elää vain hetkessä eikä pysty ajattelemaan järkevästi, eikä myöskään ole oma itsensä (unohtaa varoitukseni, sekä rahatilanteensa). Tämä siis ilmenee kuitenkin VAIN jos hän on seurassa joka ei häntä estele, ja vain jos hän ajautuu tietyn pisteen ohi. Koska hän sisäistää ongelmansa, ja kykenee myös nauttimaan alkoholia normaalien normien mukaan, en näe välttämättömäksi että hänen pitäisi kokonaan lopettaa juominen ja alkaa absolutistiksi. Mitä mieltä olette? Luuletteko että jonkinlainen juomis "sääntö" toimisi? Esim. aina 4 juomaa ja tunnin tauko? On typerää että minun pitäisi olla aina paikalla holhoamassa aikuisen miehen juomista.

20

1138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----->>

kännin mentyä yli kynnyksen, kuten useimmilla käy.
      Samalla tavalla sillä älynpoistajalla harkinta häviää kaikilta.
      Joko hän itse rajoittaa määränsä, joku toinen rajoittaa, tai niitä ei rajoita kukaan.

• tuhinal

Kyllähän se on ihan tavallista että arvostelukyky kännissä huononee, mutta hänen kohdallaan tämä ei vaikuta kuitenkaan ihan normaalilta. Tunnen monia henkilöitä joilla lasi kallistuu vähän liian usein, mutta se on eri asia jos kännissä voi silti olla hauskaa, ja useimmilla kyllä jossain vaiheessa käy mielessä että "Ei helvetti kun oonki taas kännissä... vois tästä ehkä lähtee himaan". Mutta mun poikakaverilla ei tuollainen käy edes mielessä ennen kun on taju kankaalla ja tili tyhjänä ja henkinen sekä fyysinen krapula.

• Kuin omaa tarinaansa lukisi! Olen erinomainen juomis-sääntöasiantuntija, koska olen laatinut itselleni niin monia yrittäessäni sumplia elämääni sellaiseksi, että viinaa ei tarvitsisi kokonaan jättää. Olen päättänyt mm.
      - juoda vain kotona
      - juoda vain ravintolassa
      - juoda vain olutta
      - juoda vain viskiä
      - juoda vain kolme lasia illassa
      - juoda vain lasillisen viskiä (= 24 cl) illassa
      - juoda vain lomalla
      - juoda vain viikonloppuna
      - juoda vain lapissa
      - juoda vain seurassa
      - juoda vain yksin

Ainoaksi ongelmaksi muodostui, että yksikään noista säännöistä ei pitänyt muutamaa kertaa pidemmälle. Kun juominen on mennyt hallitsemattomaksi, useammin tai harvemmin, edessä on yhdensuuntainen alkoholismin tie eikä pakkia ole. Kuvailemasi vaiheet ovat jo alkua pidemmälle edenneen alkoholismin merkkejä. Kohtuujuomista ei kannata enää yrittää; siinä menee paljon aikaa, hermoja ja vaivaa aivan hukkaan. Mahdollisuudet rajoittuvat de facto kahteen: rajoittamattomaan juomiseen tai täysraittiuteen.

• tuhinal

Hmm... Mun on aika vaikea selittää tätä tilannetta ulkopuolisille ilman, että se kuulostaa vakavammalta tai lievemmältä kuin oikeasti on. Sanotaan nyt vaikka näin, että nautimme alkoholia (erinevissä määrin) kotisohvalla, ravontolassa tai baarissa noin 5 kertaa kuussa (kahden vuoden seurustelumme ajan). Koko tuona aikana hänen juomisestaan on aiheutunut ongelmia vain noin 5 kertaa. Siis illan pilaavaa käyttäytymistä tai täydelliset överit. Mutta silloin kun niin on käynyt, se ei ole ollut mitään normaalia kännikäyttäytymistä vaan sanamukaiset överit. Niin on käynyt noinkin harvoin, sillä yleensä hän koittaa ja onnistuukin pitämään juomisensa aisoissa. Riippuu tosin seursastakin, onko se ihmisiä jotka oikeasti välittävät hänestä, vai vaan hyvänpäivän tuttuja, joita ei paljoa hetkauta kuinka känniin hän itsensä ajaa. Hän on viimeisimmän pohjanoteerauksensa jälkeen tosi nolo ja itseensä pettynyt ja on vannonut ettei enää tee sellaista. Aikoo hakeutua terapeutin juttusille, mutta sinne on varmaan tosi pitkä jonotuslista.

• tuhinal kirjoitti:

Hmm... Mun on aika vaikea selittää tätä tilannetta ulkopuolisille ilman, että se kuulostaa vakavammalta tai lievemmältä kuin oikeasti on. Sanotaan nyt vaikka näin, että nautimme alkoholia (erinevissä määrin) kotisohvalla, ravontolassa tai baarissa noin 5 kertaa kuussa (kahden vuoden seurustelumme ajan). Koko tuona aikana hänen juomisestaan on aiheutunut ongelmia vain noin 5 kertaa. Siis illan pilaavaa käyttäytymistä tai täydelliset överit. Mutta silloin kun niin on käynyt, se ei ole ollut mitään normaalia kännikäyttäytymistä vaan sanamukaiset överit. Niin on käynyt noinkin harvoin, sillä yleensä hän koittaa ja onnistuukin pitämään juomisensa aisoissa. Riippuu tosin seursastakin, onko se ihmisiä jotka oikeasti välittävät hänestä, vai vaan hyvänpäivän tuttuja, joita ei paljoa hetkauta kuinka känniin hän itsensä ajaa. Hän on viimeisimmän pohjanoteerauksensa jälkeen tosi nolo ja itseensä pettynyt ja on vannonut ettei enää tee sellaista. Aikoo hakeutua terapeutin juttusille, mutta sinne on varmaan tosi pitkä jonotuslista.

Oheinen testi on pätevien asiantuntijoiden laatima. Sen tekemällä saa hyvän kuvan siitä missä mennään. Palautteen saa heti.

http://www.paihdelinkki.fi/testaa/juomatapatesti

• tuhinal

• Sepskukka

"Kuin omaa tarinaansa lukisi! Olen erinomainen juomis-sääntöasiantuntija, koska olen laatinut itselleni niin monia yrittäessäni sumplia elämääni sellaiseksi, että viinaa ei tarvitsisi kokonaan jättää. Olen päättänyt mm.
        - juoda vain kotona
        - juoda vain ravintolassa
        - juoda vain olutta
        - juoda vain viskiä
        - juoda vain kolme lasia illassa
        - juoda vain lasillisen viskiä (= 24 cl) illassa
        - juoda vain lomalla
        - juoda vain viikonloppuna
        - juoda vain lapissa
        - juoda vain seurassa
        - juoda vain yksin

Ainoaksi ongelmaksi muodostui, että yksikään noista säännöistä ei pitänyt muutamaa kertaa pidemmälle. Kun juominen on mennyt hallitsemattomaksi, useammin tai harvemmin, edessä on yhdensuuntainen alkoholismin tie eikä pakkia ole. Kuvailemasi vaiheet ovat jo alkua pidemmälle edenneen alkoholismin merkkejä. Kohtuujuomista ei kannata enää yrittää; siinä menee paljon aikaa, hermoja ja vaivaa aivan hukkaan. Mahdollisuudet rajoittuvat de facto kahteen: rajoittamattomaan juomiseen tai täysraittiuteen."

Onko tähän joku universaali sääntö, että kaikilla joilla mopo lähti käsistä, on vain kaksi vaihtoehtoa? Juoda itsensä mullan alle tai lopettaa kokonaan?

Itse join pitkään ja lopussa aika runsaastikin. Seassa oli usein totaalikännejä ja vihaisuutta, osassa vain jokapäiväistä pienempää törpöttelyä jopa vuosikaupalla.

Päätin tehdä yksinkertaisemman muutosen kuin nuo sinun täysin kädet sitovat "vain kotona" tai "vain viiniä"-dorkailut. Päätin yksinkertaisesti juoda harvemmin ja epäsäännöllisemmin. Ennen join jokapäivä, nyt annan itselleni luvan juoda esim. kerran viikossa jos huvittaa. Ja annan luvan juoda tajun kankaalle täysin nollatakseni itseni. Mutta kun ei huvita. Homma on nyt itselleni avointa, ilman typeriä sääntöjä. Ainut sääntö on, että jokapäivä ei oteta eikä alkosta juomaa kanneta. Jos pitää juomisesta taukopäivän, niin hups! Menikin 4 päivää huomaamatta. Ei vaan huvita kun pääsi irti siitä jokapäiväisestä riippuvuudesta.

• Pirjo B.

Kaverisi on aikuinen. Miksi huolehtisit siitä, että hän ei juo liikaa? Huolehditko myös siitä, että hän syö (mutta ei liikaa), peseytyy ja vaihtaa puhtaat sukat ja kalsarit ja käy vessassa tarpeeksi usein, niin että ei tahri housujaan?
      Miksi huolehtisit hänen juomisestaan, en tajuu.

• ero alkoholistilla

ja ongelmajuojalla?

• lsihdfwqoihfohwf

Alkoholisti (alkoholismissa voidaan olla eri tasoilla -lievästi alkoholisoitunut tai pahasti alkoholisoitunut.) myöntää ongelmansa.
        Ongelmajuoja vaan juo, ja vähät välittää mistään muusta. Hänen mielestä mitään ongelmaa ei ole.
        Ongelman myöntäiminen vaatikin järkeä, ymmärrystä ja motivaatioita.

Terpekka

• -

heivaa poikakaveri ja ota mies.

• Hyvät on vinkit täälläkin. Lähimmäisestä tulee kantaa vastuuta ja yrittää puuttua juomiseen. Oma kultani antoi signaaleja omasta häiriöjuomisesta ja tajuan asian vasta nyt, kun kaikki voi olla jo liian myöhäistä. Onneksi juomisen ehkä pystyn lopettamaan, se on vain itsestä kiinni. Kaikki muu menee ehkä uusiksi ja täytyy alkaa miettiä uusia elämänarvoja. Muutos on niin pelottava, että en itsekään tiedä miten kestän tämän tilanteen. Vielä kun pulloon olisi niin helppo tarttua.

Yritän kerätä tässä parhaillaan rohkeutta, että saisin haettua ammattiapua tälle mun ongelmalle, että en tosiaan ratkeaisi enää ryyppäämään tai "tissuttelemaan" vain "parit" kuten aina kavereiden kanssa hoetaan töissä (tai missä millonki) mitä tehdään illalla, vaikka oltaisiin yksinään kotona oman kullan kanssa.

vkloput alkoi mennä ihan sumussa, haettiin se kaljalasti ja vielä piiloteltiin liikajuomista sillä, että ostettiin vaikka vain 6-7 olutta ja sitten pari puolikasta/pinttiä ja ehkä viinipullokin. Näin saatiin annoskoot kohdilleen ja täyskooma päälle ja silti juotiin "vähän", vaikka olikin vain itsensä pettämistä ja mikä pahinta sen puolison pettämistä ja aliarvostamista, ts. ottanut ollenkaan huomioon mitä hän haluaa tehdä vkloppuna, kun vihdoin molemmat on töistään vapaalla.

Tähän soppaan vielä se, että paiskoin töissä täyttä häkää ylitöitä, että sai rahaa velkojen maksuun. Sain velat maksettua, luulin muutoksen jäävän siihen, mutta kuinka väärässä sitä voikaan ihminen välillä olla?

• juopon muija

pitää vain toivoa ettei satu mitään mahdotonta, kyllä aikuinen hoitaa oman elämänsä ja juomisensa ja sen seuraukset?

ei minusta tässä kertomuksessa ole mitään ihmeellistä, viina käy päähän ja se on luonnollista ettei ihminen toimi kuin selvinpäin?

• möhömaha

Mun miehellä on myös samainen ongelma. Ollaan seurusteltu nyt hieman yli puoli vuotta. Mieheni juo ehkä 2 kertaa kuukaudessa kunnon humalan. Ongelmana on se ettei hän pysty lopettamaan juomista vaikka olisikin syy sille. Usein juuri kavereidensa kanssa ajautuu juomaan aamuyölle asti. Terveyshaittoja on jo näkyvissä ja rahaa palaa juomiseen aika paljon.
      Rakastan miestäni mutta en tiedä miten tästä jatkaa kun hän ei pysty ongelmaansa myöntämään. Kaiken lisäksi odotan hänen lastaan ja nyt pitäisi saada jotain aikaseksi. Hän kyllä vakuuttelee että lopettaa juomisen lapsen synnyttyä mutta mitä jos ei lopetakaan? En haluaisi ottaa sitä riskiä että lapseni joutuu katselemaan juoppoa isää enkä myöskään halua isätöntä lasta. Abortin tekeminen ei ole minulle vaihtoehto... Kumpa vaan joku kertoisi miten tämän tilanteen saisi selvitettyä.

• Pullo rakas

Ootteko naimisissa vai ette?
        Joka tapauksessa, käytä ehkäisyä, juopolle alkoholi on rakkaampi kuin hyvä vaimo ja suloinen lapsi.

• saat apua, hae
        Pullo rakas kirjoitti:

Ootteko naimisissa vai ette?
        Joka tapauksessa, käytä ehkäisyä, juopolle alkoholi on rakkaampi kuin hyvä vaimo ja suloinen lapsi.

Anteeksi, luin liian huonosti viestisi, johon vastasin tyhmästi.
        Vertaistukiryhmiä on juoppojen ja alkoholistien läheisille, esimerkiksi Al Anon.

• Äijämäinen

En nyt niin kauhean huolissani olisi jos mies 2 kertaa kuussa kavereidensa kanssa vetää p.seet olalle. Täytyyhän sitä nyt joskus tilanteet nollata.
      Jos kerrat pysyy noissa rajoissa niin ei mitään hätää. Ei vaikuta terveyteen ellei sitten vedä aivan tajua kankaalle tai muuten hölmöile ja telo itseään tai muita.

• ½ cm askeleet

Professionaali vastaus indeed! Sitähän voi keveästi sanoa perseet olalla örveltävälle paviaanille, että "älä nyt vedä tajua aivan kankaalle tai muuten hölmöile ja telo itseäsi tai muita" ja lähteä ilman huolen häivää jatkamaan pitsinnypläystä, tai mitä nyt harrastaakin iltapuhteinaan.

• TosiOn!

Normaalia suomalaista käyttöähän pari kertaa kuussa kännit on vetää, ei mitään haittaa.
      Muutenhan me oltaisiin juoppoja ja ongelmaisia kaikki (paitsi AA-uskovaiset ja muut elämänkieltäjät)

• lisääviinaanaisille

Naiset vaan ovat jäljessä kehityksessä, mutta perässä on hyvä peesata.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7290
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      733
      3521
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      349
      1847
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1785
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1415
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1381
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1280
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe