Lopetan keskustelut, kiitos !

Alex-kasille sapattiaihe on liian arka: "Lopetan keskusteluni - kiitos tästä ajasta!"

"Lopetan keskusteluni palstalla koska katson sen hedelmättömäksi..
Täällä ei enää keskustella paljon muusta kuin sapatista tai Ellenistä,
joten omasta puolestani olen saanut tarpeekseni näistä."

http://keskustelu.suomi24.fi/node/4102234

Enpä ollut huomata tuota valitettavaa hätähuutoa aran sapattiasian tiimoilla.
Eiköhän vaihdeta pois sapattiaiheesta, jottemme menetä alexia.

39

692

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fniss!

Hyvä esimerkki siitä, miten ihmisen mieli saattaa muuttua kolmessa vuodessa, vai mitä Antti. Tiettyä muutosta sinussakin on tapahtunut sitten noitten päivien, kun arkistoassa olevat viestit olet kirjoittanut. Löytyy sieltä vielä varmasti paljon sellaista, minkä takana et enää tänä päivänä seiso, vaikka osan olet poistattanutkin.

• AIVASTELIJALLE

Meinaatkos, että alex ei enää seiso sapatinvastaisen viestinsä takana, vai mitä viestisi koettaa vihjata?
        Olisit alexin itsensä suonut ensin vastata omaan asiaansa! Onhan alex muuttunut ainakin sikäli, ettei aivan
        heti lopettanutkaan keskusteluja. On vain sapattiaihetta boikotoinut. Kiva että olet sinäkin, Fniss, huomannut
        MNUN ainakin muuttuneen. Minulla ei enää ole mitään sapattia vastaan, eikä kolmannen enkelin sanomaa
        vastaan (Ilm.14:9-11) eikä adventisteja vastaan, ei varsinkaan Kaita vastaan. Alexhan noteeraa Kain siihen
        tyyliin, että "sanokoot Kai mitä hyvänsä ..."

• Fniss!
        AnttiVKantola kirjoitti:

AIVASTELIJALLE

Meinaatkos, että alex ei enää seiso sapatinvastaisen viestinsä takana, vai mitä viestisi koettaa vihjata?
        Olisit alexin itsensä suonut ensin vastata omaan asiaansa! Onhan alex muuttunut ainakin sikäli, ettei aivan
        heti lopettanutkaan keskusteluja. On vain sapattiaihetta boikotoinut. Kiva että olet sinäkin, Fniss, huomannut
        MNUN ainakin muuttuneen. Minulla ei enää ole mitään sapattia vastaan, eikä kolmannen enkelin sanomaa
        vastaan (Ilm.14:9-11) eikä adventisteja vastaan, ei varsinkaan Kaita vastaan. Alexhan noteeraa Kain siihen
        tyyliin, että "sanokoot Kai mitä hyvänsä ..."

Onhan hän joskus voinut noteerata siihenkin tyyliin; "sanokoot Kai mitä hyvänsä..." Mutta vähänkös olet itse noteeraillut vuosien mittaan sellaiseen tyyliin, mikä saa sinut nykyisellään punastumaan. Voipa olla, että kolmen vuoden päästä mielipiteesi "endtimesta" ja Helinä Jokisestakin ovat muuttuneet positiiviseempaan suuntaan.

Alexin omista kirjoituksista olen ymmärtänyt, ettei hän nykyisin ole sapatin vastustaja laisinkaan. Ei ole ollut pitkään aikaan.

• yx ystävä

Eilen toit Uskova 1 den vanhan viestiketjun ja nyt tämän!

Kyllä ihmisellä on lupa ilmaista mielipiteensä ja lopettaa, mutta myöskin muuttaa mieltään tulla aina takaisinkin jos siltä tuntuu.

Kieltämättä nämä keskustelut joskus ovat asiattomia ja syyttäjähenkisiä.

Etenkin tuollaiset henkilökohtaiset syytökset, joita niitäkin täällä näkee, ovat kaikista raukkamaisimpia, kuten esim benedin vaimoonsa kohdistuvat halpamaiset paljastukset.

• Sinä nimetön lienet satunnainen ohilukija, kun et näe missä mennään. Yhä täällä, kuten ne sanovat: ellensapatista, kirjoitetaan ja Ellenistä. Välillä ehkä ku-olemattomuudesta ja helvetin piinasta, mutta
        AINA palataan ellensapattiaiheeseen. Joten kyllä alexilla on paineita tehdä sanoistaan totta:

"" Lopetan keskusteluni palstalla koska katson sen hedelmättömäksi.. Täällä ei enää keskustella paljon muusta kuin sapatista tai Ellenistä, joten omasta puolestani olen saanut tarpeekseni näistä.
        Rehellisesti sanoen se sympatia mitä tunsin tätä palstaa kohtaan alkaa loppumaan. Olisin mielelläni keskustellut ihmisten kanssa kristinuskosta, mutta se tuntuu olevan mahdotonta tällä palstalla joten lopetan kirjoittelemiseni tähän ja lopetan myös kontoni. "" (alex-kasi palstan seisahtuneesta tilanteesta)

En ollut aiemmin tätä alexin ahdistunutta viestiä havainnut ja nyt tahdon rohkaista häntä jatkamaan.
        Uskova yhden viestiä en ole tarkoituksellisesti nostanut esiin. Minä vain vastasin siihen suosittuun
        aloitukseen, kun en ole aiemmin havainnut. Ja sehän on TÄYSIN ajankohtainen! Etkö huomannut aihetta?
        Adventisteilla on alkanut uusi aikakausi vuoden 2007 alusta Uskova yhden näkemyksen mukaan.
        Siitähän lienee ajankohtaista keskustella maailman loppuun asti. Tahtoisin tietää, ovatko adventistit
        itsekin sitä mieltä, että - ilmeisesti Uskova_1 viittaa kolmen enkelin aikakauteen - adventistinen lopunaika
        on koittanut, vuodesta 2007 Asiaan olisi saatava selvyys, sillä Riitalla oli paljon lukijoita siinä ketjussa!

OLETKOHAN HIEMAN JÄRKÄHTÄNEESSÄ TILASSA ?

"" benedin vaimoonsa kohdistuvat halpamaiset paljastukset. ""

Minähän olen täällä yhdessä muiden kanssa puolustanut ehdoitta benedin ex-vaimoa niitä julmia
        syytöksiä vastaan, mitä benedi syytää tämän perään: lastentappaja, seurakunnalle itseään myyvä ja
        mitä kaikkea vihjailua benedi keksiikään. Niin ja sitä benedi myös on jankuttanut, että adventti-srk
        varasti hänen vaimonsa. Toivottavasti benedi on alusta asti keksinyt kaiken. Luultavasti on kyseessä
        vain joku ensinnäkin adventisteja vihaava ja toisekseen: sovinistisika. Keksinyt koko jutun, niin uskoisin.

Luepa minun vastineet benedille ja tulet hämmästymään, miten positiivisen kiinnostunut olen hänen
        ex-vaimostaan; en lainkaan syyttele tuota hurskasta naista, joka on niitä harvoja, jotka jaksavat repiä
        itsensä irti psykopaattisen oireilun kaltaista oireilua potevasta miehestä.

• Fniss!
        AnttiVKantola kirjoitti:

Sinä nimetön lienet satunnainen ohilukija, kun et näe missä mennään. Yhä täällä, kuten ne sanovat: ellensapatista, kirjoitetaan ja Ellenistä. Välillä ehkä ku-olemattomuudesta ja helvetin piinasta, mutta
        AINA palataan ellensapattiaiheeseen. Joten kyllä alexilla on paineita tehdä sanoistaan totta:

"" Lopetan keskusteluni palstalla koska katson sen hedelmättömäksi.. Täällä ei enää keskustella paljon muusta kuin sapatista tai Ellenistä, joten omasta puolestani olen saanut tarpeekseni näistä.
        Rehellisesti sanoen se sympatia mitä tunsin tätä palstaa kohtaan alkaa loppumaan. Olisin mielelläni keskustellut ihmisten kanssa kristinuskosta, mutta se tuntuu olevan mahdotonta tällä palstalla joten lopetan kirjoittelemiseni tähän ja lopetan myös kontoni. "" (alex-kasi palstan seisahtuneesta tilanteesta)

En ollut aiemmin tätä alexin ahdistunutta viestiä havainnut ja nyt tahdon rohkaista häntä jatkamaan.
        Uskova yhden viestiä en ole tarkoituksellisesti nostanut esiin. Minä vain vastasin siihen suosittuun
        aloitukseen, kun en ole aiemmin havainnut. Ja sehän on TÄYSIN ajankohtainen! Etkö huomannut aihetta?
        Adventisteilla on alkanut uusi aikakausi vuoden 2007 alusta Uskova yhden näkemyksen mukaan.
        Siitähän lienee ajankohtaista keskustella maailman loppuun asti. Tahtoisin tietää, ovatko adventistit
        itsekin sitä mieltä, että - ilmeisesti Uskova_1 viittaa kolmen enkelin aikakauteen - adventistinen lopunaika
        on koittanut, vuodesta 2007 Asiaan olisi saatava selvyys, sillä Riitalla oli paljon lukijoita siinä ketjussa!

Minähän olen täällä yhdessä muiden kanssa puolustanut ehdoitta benedin ex-vaimoa niitä julmia
        syytöksiä vastaan, mitä benedi syytää tämän perään: lastentappaja, seurakunnalle itseään myyvä ja
        mitä kaikkea vihjailua benedi keksiikään. Niin ja sitä benedi myös on jankuttanut, että adventti-srk
        varasti hänen vaimonsa. Toivottavasti benedi on alusta asti keksinyt kaiken. Luultavasti on kyseessä
        vain joku ensinnäkin adventisteja vihaava ja toisekseen: sovinistisika. Keksinyt koko jutun, niin uskoisin.

Luepa minun vastineet benedille ja tulet hämmästymään, miten positiivisen kiinnostunut olen hänen
        ex-vaimostaan; en lainkaan syyttele tuota hurskasta naista, joka on niitä harvoja, jotka jaksavat repiä

Pidät siis kolme vuotta vanhaa viestiä ajankohtaisena kannanottona? Pitäisiköhä vedellä esiin Antin itsensä yhtä "ajankohtaisia kannanottoja" sapatista ja adventisteista.

Ja mitä hupia sinä saat benedin päähänpotkimisesta? Nautitko siitä kun saat lyödä lyötyä? Psykopaattisesta oireilusta puheenollen...

• Fniss! kirjoitti:

Pidät siis kolme vuotta vanhaa viestiä ajankohtaisena kannanottona? Pitäisiköhä vedellä esiin Antin itsensä yhtä "ajankohtaisia kannanottoja" sapatista ja adventisteista.

Ja mitä hupia sinä saat benedin päähänpotkimisesta? Nautitko siitä kun saat lyödä lyötyä? Psykopaattisesta oireilusta puheenollen...

Niiskuttaja-fniss kirjoitti: "Pidät siis kolme vuotta vanhaa viestiä ajankohtaisena kannanottona?"

No, jos kanta on kolmessa vuodessa uudistunut toiseksi, sitten on ajankohtaista perustella muutos.
        Minun kantani adventismiin muutti jopa suuntaa kesällä 2010 ja olen vakuuttunut siitä, että kestää
        paljon pidempään kuin kolme vuotta ajankohtaisena tämä myönteinen kokemus.
        Nyt adventistit saavt 8 ja kerron kyllä sitten, jos päästään selvästi vielä parempaan lukemaan, ole huoleti.

• Huomautan ..asiasta
        AnttiVKantola kirjoitti:

Niiskuttaja-fniss kirjoitti: "Pidät siis kolme vuotta vanhaa viestiä ajankohtaisena kannanottona?"

No, jos kanta on kolmessa vuodessa uudistunut toiseksi, sitten on ajankohtaista perustella muutos.
        Minun kantani adventismiin muutti jopa suuntaa kesällä 2010 ja olen vakuuttunut siitä, että kestää
        paljon pidempään kuin kolme vuotta ajankohtaisena tämä myönteinen kokemus.
        Nyt adventistit saavt 8 ja kerron kyllä sitten, jos päästään selvästi vielä parempaan lukemaan, ole huoleti.

niin tulet huomaamaan että alex puhuu asiallisesti omasta uskostaan ja on aina puhunut.

Adventistit ovat alexinkin ystäviä, että sillee..

• ...:)))) ..
        AnttiVKantola kirjoitti:

Sinä nimetön lienet satunnainen ohilukija, kun et näe missä mennään. Yhä täällä, kuten ne sanovat: ellensapatista, kirjoitetaan ja Ellenistä. Välillä ehkä ku-olemattomuudesta ja helvetin piinasta, mutta

muutaman vuoden päästä tulee Antti valittamaan että mikset lopettanutkaan kun kerran lupasit :)))))

• Huomautan ..asiasta kirjoitti:

niin tulet huomaamaan että alex puhuu asiallisesti omasta uskostaan ja on aina puhunut.

Adventistit ovat alexinkin ystäviä, että sillee..

Et ole vielä kertonut, minkä käsityksen SINÄ ITSE saat alexin viesteistä. Minä olen saanut tämän kuvan:

Alex toteaa suomalaisen adventismin ankkurihahmosta ja evankelioimistyön vetäjästä Kai Arasolasta,
        että sanokoot Kai mitä hyvänsä ... Adventismi on siis alexin mielestä jotain muuta kuin mitä adventistit
        itse toteavat sen olevan!

Alex usein myös korostaa, ettei adventisti ole oikea adventisti, jos uskoo Jeesuksen tulikivijärviopetukseen.
        Kuitenkin adventtikirkon opetuksen viitekehykseen sisältyy nimenomaan Ilm.14:6-12, jossa tuo oppi on.
        Mutta tottakai adventistit ovat alexin ystäviä ja olenhan minä adventistien ystävä. Ei oppi yhteyttä kaada.

En ole vielä havainnut alexin tällä palstalla omasta uskostaan puhuvan. En asiallisesti enkä epäasiallisesti.
        Hän kyllä kovasti kuuluttaa, että pitää uskoa niin ja niin, että olisi oikeassa uskossa ja ettei saa uskoa niin
        ja niin, jottei olisi väärässä uskossa. Esim. että jos uskoo kuolemattomuuteen, on väärässä uskossa. Tuo on outoa, sillä Kristushan tuli nimenomaan kuoleman tyhjäksi tekemään. "Kuolema, missä on sinun otasi",
        toteaa Paavalikin.

Oman uskonsa suhteen alex ei vielä ole avautunut ja siksi me
        arvelemme, ettei alex ehkä olekaan uudestisyntynyt elävään uskoon.

• AnttiVKantola kirjoitti:

että olet epätavallisen lapsellinen mieheksi, tai oletko vielä teini-iässä?
        Hanki itsellesi oma elämä, niin ei tarvitse riippua kiinni muiden tekemisissä ja olemisissa.

• benedi
        AnttiVKantola kirjoitti:

Muistan kun itkin, kun tulin sairaalasta katsomasta
        tämän hurskaan vaimon tekosia.
        Otin edesmenneen isäni mukaan, ja menimme vaimoni luo, asuimme
        silloin yhdessä,´..isäni puhui tälle kavalalle
        naiselle,...mutta ei hän siitään korjaantunut.

On hämmästyttävää kuinka ulkokuori voi pettää ihmisessä...On aivan totta, että kun vaimoni
        ryhtyy puhumaan ja esiintymään, niin hän on todella vakuuttava,...mutta
        kuinkapa hän kaksonen olisikaan ellei hänessä taistelisi hyvä ja paha!

Hänen isänsä oli hyvä ihminen,..ja kuitenkin hän hyvyydessään hyppäsi sairaalan ylimmistä
        kerroksista alas asfaltiin,Mikkelissä, ikkunasta ilmeisesti..ja kuoli.
        Mies minun makuun ennen kuolemaansa!

• alex-kasi
        benedi kirjoitti:

On hämmästyttävää kuinka ulkokuori voi pettää ihmisessä...On aivan totta, että kun vaimoni

Hänen isänsä oli hyvä ihminen,..ja kuitenkin hän hyvyydessään hyppäsi sairaalan ylimmistä

mutta kuinkapa hän kaksonen olisikaan ellei hänessä taistelisi hyvä ja paha... ??

Mitä tarkoitat onko kaksoset mielestäsi "erilaisia" kuin "yksöset.. ?? mitä tahdoit sanoa?

• benedi
        alex-kasi kirjoitti:

mutta kuinkapa hän kaksonen olisikaan ellei hänessä taistelisi hyvä ja paha... ??

Mitä tarkoitat onko kaksoset mielestäsi "erilaisia" kuin "yksöset.. ?? mitä tahdoit sanoa?

Tarkoitin horroskooppeja, jotka ovat Jumalalle kauhistus
        ja meile kirous

• benedi kirjoitti:

Ainakin asenteesi on kuin olisit Vastakristus ...

"Muistan kun itkin, kun tulin sairaalasta katsomasta
        Otin edesmenneen isäni mukaan, ja menimme vaimoni luo,
        asuimme silloin yhdessä,´..isäni puhui tälle kavalalle
        naiselle,...mutta ei hän siitään korjaantunut."

Kun asut edesmenneen isäsi kanssa yhdessä ja itkeä pillität vaimosi hurskauden ja tervehtymisen vuoksi,
        ei ihme, että noin sekavassa sieluntilassa olevan miehimyksen ulottumattomiin vaimosi pakenee.

Alan yhä enemmän arvostaa ex-vaimoasi ha hänen hurskauttaan ja sairaalamatkaansa.
        Sitäpaitsi, ei hän sinulle mitään tehnyt ja miten hän omia asioitaan järjestelee, niin
        päätäntävalta on tietysti hänellä itsellään, EIKÄ SINUN ISÄLLÄSI !

• benedi
        AnttiVKantola kirjoitti:

Et ole vielä kertonut, minkä käsityksen SINÄ ITSE saat alexin viesteistä. Minä olen saanut tämän kuvan:

Alex toteaa suomalaisen adventismin ankkurihahmosta ja evankelioimistyön vetäjästä Kai Arasolasta,
        että sanokoot Kai mitä hyvänsä ... Adventismi on siis alexin mielestä jotain muuta kuin mitä adventistit
        itse toteavat sen olevan!

Alex usein myös korostaa, ettei adventisti ole oikea adventisti, jos uskoo Jeesuksen tulikivijärviopetukseen.
        Kuitenkin adventtikirkon opetuksen viitekehykseen sisältyy nimenomaan Ilm.14:6-12, jossa tuo oppi on.
        Mutta tottakai adventistit ovat alexin ystäviä ja olenhan minä adventistien ystävä. Ei oppi yhteyttä kaada.

En ole vielä havainnut alexin tällä palstalla omasta uskostaan puhuvan. En asiallisesti enkä epäasiallisesti.
        Hän kyllä kovasti kuuluttaa, että pitää uskoa niin ja niin, että olisi oikeassa uskossa ja ettei saa uskoa niin
        ja niin, jottei olisi väärässä uskossa. Esim. että jos uskoo kuolemattomuuteen, on väärässä uskossa. Tuo on outoa, sillä Kristushan tuli nimenomaan kuoleman tyhjäksi tekemään. "Kuolema, missä on sinun otasi",
        toteaa Paavalikin.

Oman uskonsa suhteen alex ei vielä ole avautunut ja siksi me
        arvelemme, ettei alex ehkä olekaan uudestisyntynyt elävään uskoon.

helvetin tulijärvessä, vaan Kristuksen kanssa Taivaassa ja senjälkeen maanpäällä!
        Joten älä Antti sotke välejäsi Alexiin.

Se, joka puhuu totta sydämestään toinen toisilleen, on oikeassa uskossa!
        Väärän puhujaa rangaistaan, kun on ensin oikaistu, jos jatkaa samaa rataa

• benedi
        AnttiVKantola kirjoitti:

Ainakin asenteesi on kuin olisit Vastakristus ...

"Muistan kun itkin, kun tulin sairaalasta katsomasta
        Otin edesmenneen isäni mukaan, ja menimme vaimoni luo,
        asuimme silloin yhdessä,´..isäni puhui tälle kavalalle
        naiselle,...mutta ei hän siitään korjaantunut."

Kun asut edesmenneen isäsi kanssa yhdessä ja itkeä pillität vaimosi hurskauden ja tervehtymisen vuoksi,
        ei ihme, että noin sekavassa sieluntilassa olevan miehimyksen ulottumattomiin vaimosi pakenee.

Alan yhä enemmän arvostaa ex-vaimoasi ha hänen hurskauttaan ja sairaalamatkaansa.
        Sitäpaitsi, ei hän sinulle mitään tehnyt ja miten hän omia asioitaan järjestelee, niin
        päätäntävalta on tietysti hänellä itsellään, EIKÄ SINUN ISÄLLÄSI !

Kävin hänet hakemassa, että hän kertoisi vaimolleni
        milloin on lupa tappaa ja milloin ei!

Sodan käynyt kun oli..Enhän minä ihmisten tappamisesta mitään tiennyt,
        siksi hain ammattilaisen paikalle!

Hän ripitti vaimoani, etti Jumala eikä armeija ollut antanut lupaa tappaa,
        puhumattakaan että minä olisin antanut!

Eli Antin mielestä, mitä enemmän tappaa, sen hurskaampi ja armo sitä suurempi
        Kai Arasolako se sellaista opetti!

• Hei

Saisinko kysyä mihin tulokseen olet tullut mrs Ellenistä, mitä ajattelet ?

Saisiko kysyä srk yhteyttä mikä on mieluinen kotipaikka ?

Minä olen ollut mitä olen ollut, ja luulisin että jumaluus on ihmiselle se tärkein asia pitää olla vaikka välillä kompstelisi, on tehävävä aina ratkaisuja taas jossakin vaiheessa.

Luulisin palveluni joskus aikanaan Herran työssä aiheutti minulle yhtä ja toista harmia ja vaikka olen ollut kuinka kamala luulisin että Jumala on halunnut nähdä minut vielä asiallaan ja ollut apuna monin tavoin hankalanakin aikana.

Kun uskovainen lankeaa, lankeaa kunnolla, ja menee hetki ennenkuin on valmis taas kaikkeen ryhtiin.
      Jumala armossaan puhuttelee.

Elämä on lyhyt ja TV sarjan Rytkönen oli pitkä, ja elämän ihminen seisoo vaikka aidanseipäänä jos laitetaan rinnalle ikuisuus.

Olen pahoillani kamalasta kielenkäytöstäni, luulisin että teen parannusta siinä, minua on yksinkertaisesti vuodesta toiseen härnätty kaikenlaisella alapääjutulla niin paljon ja en ole elämässäni sanaakaan puhunut kenenkään lantioista kuin kahden kesken filtin alla. En siis sanaakaan.
      Siksi minulta tuli epäsiivoa kieltä, mutta se ei ole koskaan ollut henkilökohtaisesti suunnattu kenenkään napaan, minkään muunkaan kirjeenvaihdon saajien napaan suoraan, ei ole sisältä yt uhkausta, kunnianloukkausta tai ehdotuksia sellaisia koskaan kirjeenvaohtoni maan päällä mihinkään.
      Siksi se on maan lakien mukaista, rahvaanomainen sana ei ole rikos.

Kristillinen kielenkäyttö on aina poikkeuksetta kaunopuheista, siis hengellinen kielenkäyttö.
      Ei kukaan jätkän kielestä pidä. Olen siitä vähät välittänyt kuitenkin.
      Olen ollut niin vihainen kaikenlaisesta minuun kohdistuneesta paskapuheesta joita olen saanut kärsiä vuosikaudet, mutta sanon tässä että kyse ei ole palstasta, vaan ihan muualla.

Minua mm ei ole vähääkään kiinnostanut homoilut "poikien" kanssa eli tommosten 20-25 vee-
      enkä ole sanaakaan koskaan kenenkään sellaisia puhunut missään mihinkään.

Ei ollut kuin eilispäiuvä niin yksi nuori pari tuli vastaani ja likka sanoi nuorelle miehelle:
      "Se luuli että susta tuli homo" MInä en ole lausunut mitään sellaista kenestäkään koskaan enkä luullut kenestäkään mitään.

Ihmisen erehtyvät kaikki elämänsä varrella jollakin tavalla ja minunkin sekoiluni pahimmat ovat 20 vuoden takana, vanhoja asioita. Olen aina vihannut lantiojuttuja sydämeni pohjasta siis kun ihmiset moisia juoruavat, en ole elämässäni sanaakaan kenenkään ko puhunut. Siis härnättynä kielenkäyttöni oli mitä oli.
      Pahoittelen.

Olen joidenkin juttujen uhri ja voin henkisesti pahoin niiden vuoksi jatkuvasti, ja näin sitten vieraisiin ulkopuolisiin syyttömiin puran huoleni, mutta olen ollut aina anonyymi eli ei henkilönimiä mihinkään koskaan en ole vienyt.

Ihmisten kielenkäytö on mitä on tänään. Ei auta kuin sulkea korvansa vastaantulijoiden jutuista.

En ole muuten vakiokirjoittajien kirjeenvahtoja lukenut täällä.

Kannattaa aina miettiä rajoja täälläkin olossa- mitä hyödyttää.

Täällä on kaikki vain keskustelijoita, ei tänne virkoja mistään perusteta.
      Sanoisin että minulla on jäänyt mieleeni vain yksi henkilö joka oli asiallinen ja oli hänelle hyödyksi, siis kun kyseli kysymyksiinsä vastauksia ja koin olevani hyödyksi jotenkin. Olin silloin Herran palveluksessa 100%.
      Vain yksi joka esitti vain kysymyksiä eikä mitään muuta vaikutinta kuin selvittää kysymällä epäselviä aisoita ja niihin oli kiva vastata.

Täällä saa vapaasti kommentoida ja keskustella suurinpiirtein.

Kaikkea hyvää Kantolalle uskossa Herraan Jeesukseen Kristukseen
      jari

• Vastailen omassa tärkeysjärjestyksessäni hyviin aiheisiisi, jarlau ...

1. "" Luulisin palveluni joskus aikanaan Herran työssä aiheutti minulle yhtä ja toista harmia
        ja vaikka olen ollut kuinka kamala luulisin että Jumala on halunnut nähdä minut vielä asiallaan
        ja ollut apuna monin tavoin hankalanakin aikana.""

avk: Samat on kokemukset ja aatokset minullakin ja käsittääkseni tuli jokaisella olla tuonkaltainen meininki.

2. "" Saisiko kysyä srk yhteyttä mikä on mieluinen kotipaikka ? ""

avk: En varsinaisesti etsi sitä mieluisinta paikkaa ja ihaninta yhteyttä, vaan päällimmäinen pointtini on se,
        missä on pulaa osallistuvista yksilöistä. Olen mieluisina kotipaikkoina kokenut hellarit, baptistit, Elämän Sana, Katulähetys ev.lut, kristillisen työväen yhteys.
        Varissuon kirkko - on tällä hetkellä mieluisin kotikirkko (Turun ja Kaarinan srk-yhtymä Katariinan srk),
        kun lisänä minulla on yhteys kristillisen työväen toiminnan kanssa. Kyllä näissä vm. puitteissa muutamia adventistejakin tapaa ja kiva yllätys oli, kun Elämän Sanan pääpastori oli sijaisena - ehkä jatkaakin -
        meillä Katariinan seurakunnassa. Siis Håkanin poika Jonathan. Näin luodaan tärkeitä yhteyksiä.
        Mielestäni ei pidä etsiä mieluisinta kotikirkkoa, vaan enemmänkin sitä, että missä voin palvella niin, että
        itsekin tulen siunatuksi siinä ohessa.

3."" Saisinko kysyä mihin tulokseen olet tullut mrs Ellenistä, mitä ajattelet ? ""

avk: Mrs. Whitestä olen kiitollinen ainakin siinä asiassa, että hän on kirjallisuutensa kautta vaikuttanut monen
        ihmisen uskoontuloon ja on vaikuttanut korkeaa moraalia sekä terveen luontoa ja ihmistä säästävän
        kasvisruuan suosiota edesauttanut kannanotoillaan.
        Minulla ei ole sellaista tietoa, minkä perusteella voisin ottaa kantaa siihen, oliko Ellenillä profetian lahja,
        niinkuin Adventtikirkon perusopetuskohdassa 18 sivumennen mainitaan. En sitäkään pysty sanomaan, etteikö
        olisi ollut. Ajattelen mrs. Ellen Whitesta, että hän olisi yhä ajassamme paljon vakuuttavampi ja
        vaikuttavampi, elleivät endtime.net fanit ja fundamentalistit käyttäisi väärin hänen nimeään ja mauttomasti ylikorostaisi yhtä ainoaa tavallista ihmistä. Tekevät Ellenistä ikäänkuin paavin itselleen.

Vastailen omassa tärkeysjärjestyksessäni hyviin aiheisiisi, jarlau ...

1. "" Luulisin palveluni joskus aikanaan Herran työssä aiheutti minulle yhtä ja toista harmia
        ja vaikka olen ollut kuinka kamala luulisin että Jumala on halunnut nähdä minut vielä asiallaan

avk: Samat on kokemukset ja aatokset minullakin ja käsittääkseni tuli jokaisella olla tuonkaltainen meininki.

avk: En varsinaisesti etsi sitä mieluisinta paikkaa ja ihaninta yhteyttä, vaan päällimmäinen pointtini on se,
        missä on pulaa osallistuvista yksilöistä. Olen mieluisina kotipaikkoina kokenut hellarit, baptistit, Elämän Sana, Katulähetys ev.lut, kristillisen työväen yhteys.
        Varissuon kirkko - on tällä hetkellä mieluisin kotikirkko (Turun ja Kaarinan srk-yhtymä Katariinan srk),
        kun lisänä minulla on yhteys kristillisen työväen toiminnan kanssa. Kyllä näissä vm. puitteissa muutamia adventistejakin tapaa ja kiva yllätys oli, kun Elämän Sanan pääpastori oli sijaisena - ehkä jatkaakin -
        meillä Katariinan seurakunnassa. Siis Håkanin poika Jonathan. Näin luodaan tärkeitä yhteyksiä.
        Mielestäni ei pidä etsiä mieluisinta kotikirkkoa, vaan enemmänkin sitä, että missä voin palvella niin, että

3."" Saisinko kysyä mihin tulokseen olet tullut mrs Ellenistä, mitä ajattelet ? ""

avk: Mrs. Whitestä olen kiitollinen ainakin siinä asiassa, että hän on kirjallisuutensa kautta vaikuttanut monen
        ihmisen uskoontuloon ja on vaikuttanut korkeaa moraalia sekä terveen luontoa ja ihmistä säästävän
        Minulla ei ole sellaista tietoa, minkä perusteella voisin ottaa kantaa siihen, oliko Ellenillä profetian lahja,
        niinkuin Adventtikirkon perusopetuskohdassa 18 sivumennen mainitaan. En sitäkään pysty sanomaan, etteikö
        olisi ollut. Ajattelen mrs. Ellen Whitesta, että hän olisi yhä ajassamme paljon vakuuttavampi ja
        vaikuttavampi, elleivät endtime.net fanit ja fundamentalistit käyttäisi väärin hänen nimeään ja mauttomasti ylikorostaisi yhtä ainoaa tavallista ihmistä. Tekevät Ellenistä ikäänkuin paavin itselleen.

Kiitoa paljon

Olen itsekin luterilaisen piirin mukana kulkenut. Joskus kun uskoon tulin kävin joka sunnuntai kirkossa ja
        vielä illalla kansanlähetyksen seurat paikallisessa kotikirkossa, jossa kävin rippikoulunkin ja poikakerhon siis tarkoitan lähin.
        Satuin mielenkiinnon vuoksi tutkimaan muidenkin piirien opit niin mormonikirkon kuin jehovantodistajat ja kun vielä adv kirkon opin tuntee ja noissa muissa vapaissa suunnissa ei ole suuria eroja niin luulisin saaneeni aika hyvän katsauksen eri piirien oppeihin. Kyllä joka ainoa oppi mentiin läpi kaikissa noissa piireissä kun yksilötasolla ystäviä oli niissä. En ole kirjoilla ollut kuin lterilaisissa ja adv kirkossa.
        Olen ottanut nyt kaikki paperit pois toistaiseksi koska ei kai mikään auttanut joillkin vaikka kuin kerroin ja kuulutin luopuneeni vastusita ja pysyväni poissa toistaiseksi kirkon penkiltä että olen vapaa kuin taivaan lintu, niin ei "pappina" minun olisi pitänyt olla joillekin, mutta eivät tajunneet uskoon tulla ja kiivetä kirkon rappuja ylös jos pappeja etsivät. Ymmärät, - Jumalan paikan ottajia ja pilkkaajia aina löytyy joka merkityksessä.

Muista että jokainen joka tahtoo, siis tahtoo, elää hurskaaksi; - 2 Tim 3:12
        Tuo aina jollakin tavalla toteutuu.

Kirjoitettu teksti on aina hankala asia, ei näe vastapuolta, saattaa loukata tahattomasti.
        Journalistina tiedät ettei vastaanottaja vastaanota aina lähettäjän toivomalla tavalla lähetetty sanomaa.
        Monenlaista väärinkäsitystä tulla voi.

jari

Vastailen omassa tärkeysjärjestyksessäni hyviin aiheisiisi, jarlau ...

Palaat aikanaan, välillä tänne kyllästyy.

Ellen GW mrs, minusta täällä puhutaan joistakin samloista asioista jotka ovat hankalia käsittää jos ei ole riittävää "pohjaa" eli matematiikassa pitää olla tieto 1 1 = 2 ennenkuin on valmis ja kypsä vaativampaan.

Jumalan pelastussanoma on varsin yksinkertainen, ei edellytä kuin vilpittömyyttä ja rakkautta.
        Tohtoreiksi asti puuhaa piisaa myös jos tahtoo. Muistan kun kuulin kerran 92 vuotiaan pastorin saarnaa, hän oli niin onnellinen kun löysi 92 vuotiaana yhdestä raamatunjaakeesta uuden asian jota ei ollut aikaisemmin ymmärtänyt.

Vilpittömälle, siis ehdottoman vilpittömälle tutkijalle jo Uuden Testamentin läpiluku antaa selvän kuvan mitä kristinusko on ja mitä se vaatii, vaikka ei aivan kaikkea vertauskuvaa ymmärrä.

Raamattu ei avaudu skeptikoille, kriittinen saa ja pitääkin olla, mutta ei skeptikko.
        Jumala on siksi varjellut sanansa vertauskuvallisin ilmaisuin koska Raamattu olisi vieläkin sitkeämmin vihattu.
        "Ei helmiä sioille periaaatteella" jos saisivat käsiinsä kaikki salaisuudet olisi viha vieläkin ankarampi.
        Luther oli maailmanhistoriassa ihminen joka kaikkein kovimman kielenkäytön hallitsi joissakin asioissa.
        Piti piilotella Wartburgin linnaan välillä. Ellen GW ei käytä sellaista kieltä.

Kristinusko on rakkautta, joka näkyy kaikessa, minun kielenkäyttöni on ollut pellen hommaa ja huumoria,olen tietysti aiheuttanut sillä vahinkoa itselleni, mutta olen ollut rehellinen etten ole ollut hengellinen aina ja olin kokonaan karkuteilläkin.
        Ei nuo oma kunnian ja ylpeyden aiheita kristinusko ole. Jokainen näkee oman läksynsä.

Minulla on monissa hengellisissä piireissä yksilötasolla ollut ystäviä jotka ovat eivät ole piitaneet tuon taivaallista missä piireissä liikun, ovat aina yhtä ystäviä.
        En ole minäkään koskaan riidellyt uskonasioista. Asiakysymykset ja mielipiteet kertoa saa, Raamattu itse kehottaa pysymään poissa typeristä väittelyistä koska niistä tulee riitaa.

Synti loukkaa aina ihmistä kun sen joku rakkaudessakin osoittaa.
        Ihmiseltä odotetaan tiettyä nöyryyttä, juuri ettei ota oman kunnian kysymyksiä.
        Muistan kuinka itselläni oli hankalaa joskus muuttaa kässityksiä, mutta koska olin rehellinen itselleni onnistui.
        Opiskelin Raamatun 8 vuodessa kotonani, monet kirjekurssit, kirjeet ja kirjat ja joka jae niin että ymmärsin.
        Mahdollisesti otan uskontotieteitä ja teologian osuuksia avoimissa opinnoissa joissa on tavoitteena 10-15 v´kuluttua maisterin paperit. Rauhassa harrastuksena.
        Pitää otta yksi pätkä 5-10 op myös äidinkielen ja kirjoittamisen ilmaisun kursseja. Pakettia oi itse koostaa paljon, kaikki ei ole pakollista. Pakollista on vain 1/3.

Sopu ja rauha Jumalan kanssa auttaa ihmisen tasapainossa.
        "Jumalattomalla ei ole rauhaa" sanoo sananlaskukin.
        Noin se on aina kuitenkin kun sälli jotakin tuskailee.
        Monenlaiset rikolliset, alkoholistit ja huumekaveritkin ovat saaneet levon herrassa ja vapautuneet tuskistaan uuteen stabiiliin elämään.

ON synti Jumalan armon ja anteeksiannon vuoksi muistella omia tai toisen syntejä jotka Jumala on antteeksi antanut.
        Siis Jumalan anteeksiantoa ei ihminen halpana pitää saaa.
        Siksi olen ollut niin vihainen joillekin Jumalan paikan ottajille, jotka eivät näe koskaan itsessään mitään vikaa, kutsutaan "itsevanhurskaudeksi" on tietysti vain tiedon puutetta.
        Abba ie jos uskovainen lähipiirissä lankeaa tai yksikin vika löytyy, voi sitä vahinginiloa ja riemua.

Kun jos minustakin on pahaa puhuttu ja vihattu, johtuu tietysti paljolti omien erehdyksien lisäksi evankeliumista. Muistan itse kun olin näkytilassa joskus miten ahneesti söin Raamatun iloisesti ja miten se karvasteli. Jumala on antanut minulle joskus koko elämänikin panoraamana silmieni eteen vastaavalla tavalla, ei merkitse että ihminen on perofeetta vaan ihmisen itsensä uskon vuoksi ja rakennukseksi.

Kerran kuulin, heräsin äärettömän kauniiseen valtavan kuoron lauluun jonka solistina oli mies.
        Vuosia myöhemmin kun ostelin taas pianon ja aloin laulamaan havaitsin että tuo ukko olen minä.
        Saapi nähdä, en uskalla sanoa että toteen kävisi. Minun on ensinnäkin niin vaikea kuvitella niin kaunista musiikkia kuin kuoro lauloi.

Jumala vei minulta näön hetkeksi kun olin kauhaista käärmeen puolikkametsässä. Luulin että verisuoni katkesi päässä ja kuolen. Kun suoristin selkäni näkö palasi ja ihailin käärmettä pesäkolollaan 5-10 minuuttua, se oli siinä 50 cm pää koholla ilokseni sitten vaikka kuinka lähelle menin.
        Olin tuolloin 100% vastuussa seurakunnan hengellisessä työssä.

Jumala antaa mitä ihminen tarvitsee. Ei siis kenenkään pidä kadehtia jos ei ole moisia kokenut, ei ole tarvinnit. Kerran olin syödä pakkasen kellastuttamia valkoisia kärpässieniä. Kirkon kuolinkellot alkoivat soida päässäni voimallisesti. En voinut kuin ihmetellä, mutta sienipussiin jäi koskematta ja illalla ääni sanoi minulle: "Älä perkaa niitä." Meni vuosia kun tajusin mitä aioin syödä. Pienikin pala tapapaa ilman elimensiirtoja.

Jumalan siunausta

jari

• jarlau kirjoitti:

Palaat aikanaan, välillä tänne kyllästyy.

Ellen GW mrs, minusta täällä puhutaan joistakin samloista asioista jotka ovat hankalia käsittää jos ei ole riittävää "pohjaa" eli matematiikassa pitää olla tieto 1 1 = 2 ennenkuin on valmis ja kypsä vaativampaan.

Jumalan pelastussanoma on varsin yksinkertainen, ei edellytä kuin vilpittömyyttä ja rakkautta.
        Tohtoreiksi asti puuhaa piisaa myös jos tahtoo. Muistan kun kuulin kerran 92 vuotiaan pastorin saarnaa, hän oli niin onnellinen kun löysi 92 vuotiaana yhdestä raamatunjaakeesta uuden asian jota ei ollut aikaisemmin ymmärtänyt.

Vilpittömälle, siis ehdottoman vilpittömälle tutkijalle jo Uuden Testamentin läpiluku antaa selvän kuvan mitä kristinusko on ja mitä se vaatii, vaikka ei aivan kaikkea vertauskuvaa ymmärrä.

Raamattu ei avaudu skeptikoille, kriittinen saa ja pitääkin olla, mutta ei skeptikko.
        Jumala on siksi varjellut sanansa vertauskuvallisin ilmaisuin koska Raamattu olisi vieläkin sitkeämmin vihattu.
        "Ei helmiä sioille periaaatteella" jos saisivat käsiinsä kaikki salaisuudet olisi viha vieläkin ankarampi.
        Luther oli maailmanhistoriassa ihminen joka kaikkein kovimman kielenkäytön hallitsi joissakin asioissa.
        Piti piilotella Wartburgin linnaan välillä. Ellen GW ei käytä sellaista kieltä.

Kristinusko on rakkautta, joka näkyy kaikessa, minun kielenkäyttöni on ollut pellen hommaa ja huumoria,olen tietysti aiheuttanut sillä vahinkoa itselleni, mutta olen ollut rehellinen etten ole ollut hengellinen aina ja olin kokonaan karkuteilläkin.
        Ei nuo oma kunnian ja ylpeyden aiheita kristinusko ole. Jokainen näkee oman läksynsä.

Minulla on monissa hengellisissä piireissä yksilötasolla ollut ystäviä jotka ovat eivät ole piitaneet tuon taivaallista missä piireissä liikun, ovat aina yhtä ystäviä.
        En ole minäkään koskaan riidellyt uskonasioista. Asiakysymykset ja mielipiteet kertoa saa, Raamattu itse kehottaa pysymään poissa typeristä väittelyistä koska niistä tulee riitaa.

Synti loukkaa aina ihmistä kun sen joku rakkaudessakin osoittaa.
        Ihmiseltä odotetaan tiettyä nöyryyttä, juuri ettei ota oman kunnian kysymyksiä.
        Muistan kuinka itselläni oli hankalaa joskus muuttaa kässityksiä, mutta koska olin rehellinen itselleni onnistui.
        Opiskelin Raamatun 8 vuodessa kotonani, monet kirjekurssit, kirjeet ja kirjat ja joka jae niin että ymmärsin.
        Mahdollisesti otan uskontotieteitä ja teologian osuuksia avoimissa opinnoissa joissa on tavoitteena 10-15 v´kuluttua maisterin paperit. Rauhassa harrastuksena.
        Pitää otta yksi pätkä 5-10 op myös äidinkielen ja kirjoittamisen ilmaisun kursseja. Pakettia oi itse koostaa paljon, kaikki ei ole pakollista. Pakollista on vain 1/3.

Sopu ja rauha Jumalan kanssa auttaa ihmisen tasapainossa.
        Monenlaiset rikolliset, alkoholistit ja huumekaveritkin ovat saaneet levon herrassa ja vapautuneet tuskistaan uuteen stabiiliin elämään.

ON synti Jumalan armon ja anteeksiannon vuoksi muistella omia tai toisen syntejä jotka Jumala on antteeksi antanut.
        Siis Jumalan anteeksiantoa ei ihminen halpana pitää saaa.
        Siksi olen ollut niin vihainen joillekin Jumalan paikan ottajille, jotka eivät näe koskaan itsessään mitään vikaa, kutsutaan "itsevanhurskaudeksi" on tietysti vain tiedon puutetta.
        Abba ie jos uskovainen lähipiirissä lankeaa tai yksikin vika löytyy, voi sitä vahinginiloa ja riemua.

Kun jos minustakin on pahaa puhuttu ja vihattu, johtuu tietysti paljolti omien erehdyksien lisäksi evankeliumista. Muistan itse kun olin näkytilassa joskus miten ahneesti söin Raamatun iloisesti ja miten se karvasteli. Jumala on antanut minulle joskus koko elämänikin panoraamana silmieni eteen vastaavalla tavalla, ei merkitse että ihminen on perofeetta vaan ihmisen itsensä uskon vuoksi ja rakennukseksi.

Kerran kuulin, heräsin äärettömän kauniiseen valtavan kuoron lauluun jonka solistina oli mies.
        Vuosia myöhemmin kun ostelin taas pianon ja aloin laulamaan havaitsin että tuo ukko olen minä.
        Saapi nähdä, en uskalla sanoa että toteen kävisi. Minun on ensinnäkin niin vaikea kuvitella niin kaunista musiikkia kuin kuoro lauloi.

Jumala vei minulta näön hetkeksi kun olin kauhaista käärmeen puolikkametsässä. Luulin että verisuoni katkesi päässä ja kuolen. Kun suoristin selkäni näkö palasi ja ihailin käärmettä pesäkolollaan 5-10 minuuttua, se oli siinä 50 cm pää koholla ilokseni sitten vaikka kuinka lähelle menin.
        Olin tuolloin 100% vastuussa seurakunnan hengellisessä työssä.

Jumala antaa mitä ihminen tarvitsee. Ei siis kenenkään pidä kadehtia jos ei ole moisia kokenut, ei ole tarvinnit. Kerran olin syödä pakkasen kellastuttamia valkoisia kärpässieniä. Kirkon kuolinkellot alkoivat soida päässäni voimallisesti. En voinut kuin ihmetellä, mutta sienipussiin jäi koskematta ja illalla ääni sanoi minulle: "Älä perkaa niitä." Meni vuosia kun tajusin mitä aioin syödä. Pienikin pala tapapaa ilman elimensiirtoja.

Jumalan siunausta

jari

Siitä toisesta viestistäsi poimin:
        "Muista että jokainen joka tahtoo, siis tahtoo, elää hurskaaksi; - 2 Tim 3:12
        Tuo aina jollakin tavalla toteutuu."

Onhan se niinkin Sanan mukaan, sillä "tahto minulla on hyvän tekemiseen, mutta voimaa ei", mutta
        toisaalta suuri taisteluhan onkin juuri lihan ja hengen välillä, kun itsekkyys vetää poispäin Jumalasta,
        jonka nimi voisi aivan hyvin olla Epäitsekkyys.

Poimintoja syvällisestä lisäysviestistäsi:

"Jumalan pelastussanoma on varsin yksinkertainen, ei edellytä kuin vilpittömyyttä ja rakkautta."
        "Raamattu ei avaudu skeptikoille, kriittinen saa ja pitääkin olla, mutta ei skeptikko."

""Sopu ja rauha Jumalan kanssa auttaa ihmisen tasapainossa.
        Monenlaiset rikolliset, alkoholistit ja huumekaveritkin ovat saaneet levon herrassa ja vapautuneet tuskistaan uuteen stabiiliin elämään.""

Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan isänrakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon
        Jarlaun ja kaikkien palstalaisten kanssa!

Antti

• alex-kasi

Ajattelin tosissani lopettaa tai ainakin pitää kunnon paussin - mutta koska sain paljon sellaista postia joissa tuli ilmi että monet olivat kiinnostuneita kirjoituksistani niin päätin jatkaa ja sen jälkeen olen aina kun ontulluut mieleeni lopettaa muistanut niitä joiden kanssa on mukavakin vaihtaa mielipiteitä.

Todetaan nyt kuitenkin että kyllä suullaat puskajussit kuitenkin tänäänkin pitävät suurinta ääntä.

Valitan jos palstalle jäämiseni häiritsee sinua.. vai miksi kaivoit tämän vuosikausia sitten kirjoitetun postini esiin ? Olisko palstan "syyttäjä henki" taas asialla?

alex :)

• Taistit tulkita kirjoittamiseen rohkaisevan viestini aivan väärinpäin? Kaikki tahtoo että kommentoit palstalla ja vaikka sapattiasiaa boikotoisit, on täällä paljon muuta kiinnostavaa aiheilua ja oireilua.
        Juuri sitäpä oli pyrkimykseni tähdentää, että ethän sentään sapattiasian vieroksujana pois jää!
        Vaikka sapatti tulee olemaan täällä kestoaiheena maailman loppuun asti - onhan näet sapatti ikuinen säädös.
        Eikä sapatin yms. juhlien korostamisesta saa tuomita ketään, ei edes adventisteja:

Kol. 2:16
        Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai
        miten noudatatte juhla-aikoja
        ja uudenkuun ja sapatin päiviä.

Ainakaan Jumala ei tulevaisuudessakaan tuomitse sapatin noudattamistavoista
        tai lehtimajanjuhlan tahi uudenkuun juhlan viettämistavoista. Ehkä silti siitä,
        jollei laisinkaan tahdo viettää ...

SAKARJA 14:16
        Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan,
        tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta,
        Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
        17
        Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia,
        niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta.

JESAJA 66:23
        Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku,
        ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra.
        24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet.
        Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
        [Dan. 12:2; Judit 16:17; Mark. 9:48]

Vakavia asioita! Ellei muutoin niin ainakin siksi, että käskyn täyttämättä jättämistä seuraa rangaistusuhka.
        Ei ollenkaan huono ajatus se, että totutamme sydämemme Herran juhla-aikoihin jo tässä ajassa, eikö niin?

antti

• alifariseus
        AnttiVKantola kirjoitti:

Taistit tulkita kirjoittamiseen rohkaisevan viestini aivan väärinpäin? Kaikki tahtoo että kommentoit palstalla ja vaikka sapattiasiaa boikotoisit, on täällä paljon muuta kiinnostavaa aiheilua ja oireilua.
        Juuri sitäpä oli pyrkimykseni tähdentää, että ethän sentään sapattiasian vieroksujana pois jää!
        Vaikka sapatti tulee olemaan täällä kestoaiheena maailman loppuun asti - onhan näet sapatti ikuinen säädös.
        Eikä sapatin yms. juhlien korostamisesta saa tuomita ketään, ei edes adventisteja:

Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai
        miten noudatatte juhla-aikoja
        ja uudenkuun ja sapatin päiviä.

Ainakaan Jumala ei tulevaisuudessakaan tuomitse sapatin noudattamistavoista
        tai lehtimajanjuhlan tahi uudenkuun juhlan viettämistavoista. Ehkä silti siitä,
        jollei laisinkaan tahdo viettää ...

SAKARJA 14:16
        Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan,
        tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta,
        Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
        17
        Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia,
        niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta.

JESAJA 66:23
        Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku,
        ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra.
        24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet.
        Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
        [Dan. 12:2; Judit 16:17; Mark. 9:48]

Vakavia asioita! Ellei muutoin niin ainakin siksi, että käskyn täyttämättä jättämistä seuraa rangaistusuhka.
        Ei ollenkaan huono ajatus se, että totutamme sydämemme Herran juhla-aikoihin jo tässä ajassa, eikö niin?

antti

uhrijuhla jonka uhrit siis luvataan aloitettavan uudelleen, mikähän syy voisi kristityillä olla juhlia tuota juhlaa? Juhliin ei Jesajan mukaan edes pääse ympärileikkaamaton "Heräjä, heräjä, pukeudu voimaasi, Siion; pukeudu juhlapukuusi, Jerusalem, sinä pyhä kaupunki. Sillä ei koskaan enää astu sinun sisällesi ympärileikkaamaton eikä saastainen". Irrotettuaan jakeita yhteyksistään saa minkä cocktailin haluaa, mutta aina järjettömän.
        Sakarjan kuvaaman tapahtuman aikaan temppeli uhreineen toimii jälleen Sak 14:20 Sinä päivänä on oleva hevosten kulkusissa kirjoitus: "Pyhitetty Herralle". Ja padat Herran temppelissä ovat uhrimaljain vertaisia, jotka ovat alttarin edessä. Ja jokainen pata Jerusalemissa ja Juudassa on oleva pyhitetty Herralle Sebaotille, ja kaikki uhraajat tulevat ja ottavat niitä ja keittävät niissä. Eikä ole enää sinä päivänä yhtään kaupustelijaa Herran Sebaotin temppelissä."

• Juhlallisesti
        alifariseus kirjoitti:

uhrijuhla jonka uhrit siis luvataan aloitettavan uudelleen, mikähän syy voisi kristityillä olla juhlia tuota juhlaa? Juhliin ei Jesajan mukaan edes pääse ympärileikkaamaton "Heräjä, heräjä, pukeudu voimaasi, Siion; pukeudu juhlapukuusi, Jerusalem, sinä pyhä kaupunki. Sillä ei koskaan enää astu sinun sisällesi ympärileikkaamaton eikä saastainen". Irrotettuaan jakeita yhteyksistään saa minkä cocktailin haluaa, mutta aina järjettömän.
        Sakarjan kuvaaman tapahtuman aikaan temppeli uhreineen toimii jälleen Sak 14:20 Sinä päivänä on oleva hevosten kulkusissa kirjoitus: "Pyhitetty Herralle". Ja padat Herran temppelissä ovat uhrimaljain vertaisia, jotka ovat alttarin edessä. Ja jokainen pata Jerusalemissa ja Juudassa on oleva pyhitetty Herralle Sebaotille, ja kaikki uhraajat tulevat ja ottavat niitä ja keittävät niissä. Eikä ole enää sinä päivänä yhtään kaupustelijaa Herran Sebaotin temppelissä."

Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä,
        mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte
        juhla-aikoja
        ja uudenkuun
        ja sapatin päiviä.

Matt. 7:1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.
        [Luuk. 6:37,38,41,42 : Room. 2:1; 1. Kor. 4:5; Jaak. 4:11]

Jaak. 5:9 Älkää syytelkö toisianne, veljet, ettei teitä tuomittaisi. Tuomari seisoo jo ovella.

• alifariseus
        Juhlallisesti kirjoitti:

Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä,
        mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte
        juhla-aikoja
        ja uudenkuun
        ja sapatin päiviä.

Matt. 7:1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.
        [Luuk. 6:37,38,41,42 : Room. 2:1; 1. Kor. 4:5; Jaak. 4:11]

Jaak. 5:9 Älkää syytelkö toisianne, veljet, ettei teitä tuomittaisi. Tuomari seisoo jo ovella.

koska temppeli uhreineen oli olemassa ja juutalaissyntyiset kristityt kävivät siellä muutenkin uhraamassa, mutta entä sen jälkeen? Ei nyt ole temppeliä ja jos se rakennetaan uudelleen, ei kristityillä ole sinne asiaa joten ei heitä nähdä Jesajan kuvaamien juhlijoiden joukossa. Se ympärileikkauskin puuttuu.

• alifariseus kirjoitti:

koska temppeli uhreineen oli olemassa ja juutalaissyntyiset kristityt kävivät siellä muutenkin uhraamassa, mutta entä sen jälkeen? Ei nyt ole temppeliä ja jos se rakennetaan uudelleen, ei kristityillä ole sinne asiaa joten ei heitä nähdä Jesajan kuvaamien juhlijoiden joukossa. Se ympärileikkauskin puuttuu.

Kaikki voivat niin halutessaan yhtyä juhlimaan juutalaisten kanssa tai vaikka yksikseen iloisia juhlia viettää ..
        Uudenkuun juhla, kuten sapatti ja lehtimajanjuhla ovat tulevan riemuvoiton juhlia avarasti ajatellen ja niin
        saa niitä viettää jokainen, joka katsoo olevansa oikeutettu ILOITSEMAAN KRISTUKSESSA !!!

Kolossan srk on 1 Ilmestyskirjan seitsemästä kuuluisasta srk.sta.
        Paavalin kirje Kolossan seurakuntalaisille, 2:15-17

Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi;
        hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
        16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta,
        älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
        17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.

KOLOSSA: http://rapatur.blogspot.com/2009/01/kolossa.html

• alifariseus
        AnttiVKantola kirjoitti:

Kaikki voivat niin halutessaan yhtyä juhlimaan juutalaisten kanssa tai vaikka yksikseen iloisia juhlia viettää ..
        Uudenkuun juhla, kuten sapatti ja lehtimajanjuhla ovat tulevan riemuvoiton juhlia avarasti ajatellen ja niin
        saa niitä viettää jokainen, joka katsoo olevansa oikeutettu ILOITSEMAAN KRISTUKSESSA !!!

Kolossan srk on 1 Ilmestyskirjan seitsemästä kuuluisasta srk.sta.
        Paavalin kirje Kolossan seurakuntalaisille, 2:15-17

Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi;
        hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
        16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta,
        17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.

KOLOSSA: http://rapatur.blogspot.com/2009/01/kolossa.html

edellyttää temppelin olemassaoloa koska juhla on uhrijuhla, temppeli puuttuu toistaiseksi. Kristittyjen omat juhlat ovat erikseen, lehtimajan juhla mihin muita kansoja odottiin mukaan, edellytti myös temppelin jälleenrakentamista eikä vaellus Jerusalemiin koske kaikkia eikä ole ihan vapaaehtoistakaan:16 "Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
        17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta. 18 Jos egyptiläiset eivät lähde matkaan ja tule Jerusalemiin, niin hekään eivät saa sadetta. Sen sijaan Herra lyö heitä vitsauksella, niin kuin hän lyö muitakin kansoja, jos ne eivät tule lehtimajanjuhlaan. .
        19 Tämä olkoon rangaistuksena egyptiläisille ja kaikille kansoille, jotka eivät saavu viettämään lehtimajanjuhlaa. 20 Silloin on hevosten kulkusissa kirjoitus: "Herralle pyhitetty." Ja Herran temppelin padat ovat yhtä pyhät kuin alttarin edessä olevat vihmontamaljat. 21 Jokainen pata Jerusalemissa ja Juudassa on oleva pyhitetty Herralle. Ihmiset, jotka tulevat uhraamaan, voivat keittää niissä uhrilihaa. Silloin ei kukaan enää käy kauppaa Herran Sebaotin temppelissä. "
        Joko tulet tai kärsit.

• Sapatin Herra
        alifariseus kirjoitti:

edellyttää temppelin olemassaoloa koska juhla on uhrijuhla, temppeli puuttuu toistaiseksi. Kristittyjen omat juhlat ovat erikseen, lehtimajan juhla mihin muita kansoja odottiin mukaan, edellytti myös temppelin jälleenrakentamista eikä vaellus Jerusalemiin koske kaikkia eikä ole ihan vapaaehtoistakaan:16 "Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
        17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta. 18 Jos egyptiläiset eivät lähde matkaan ja tule Jerusalemiin, niin hekään eivät saa sadetta. Sen sijaan Herra lyö heitä vitsauksella, niin kuin hän lyö muitakin kansoja, jos ne eivät tule lehtimajanjuhlaan. .
        19 Tämä olkoon rangaistuksena egyptiläisille ja kaikille kansoille, jotka eivät saavu viettämään lehtimajanjuhlaa. 20 Silloin on hevosten kulkusissa kirjoitus: "Herralle pyhitetty." Ja Herran temppelin padat ovat yhtä pyhät kuin alttarin edessä olevat vihmontamaljat. 21 Jokainen pata Jerusalemissa ja Juudassa on oleva pyhitetty Herralle. Ihmiset, jotka tulevat uhraamaan, voivat keittää niissä uhrilihaa. Silloin ei kukaan enää käy kauppaa Herran Sebaotin temppelissä. "
        Joko tulet tai kärsit.

Mistä Jumala ei tuomitse, älä sinäkään ihminen.

Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta,

Jeesus on temppelimme ja on synnin egyptin yöstä vapauttajamme ja on
        ihmistä varten asetetun sapatin Herra, joten kyseiset juhlat ovat hyväksyttäviä!

Jokaiseen viikkoon sisältyy sapatti ja jokaiseen kuukauteen sisältyy kuukauden 1. pv eli uudenkuun juhla.
        Myös pakanat elävät lävitse kuukauden ensimmäisen päivän.

http://www.kolumbus.fi/gematria/apsrk18.html

Kirja aiheesta (1955) ..
        http://www.huuto.net/kohteet/uudenkuun-juhla-kerttu-kaarina-suosalmi-1955-otava/160800881

Täs koko paketti .. sapatti, uusikuu, lehtimajanjuhla!
        http://www.pelastussanoma.fi/savy.nordgren/Uutta kuuta ja sapattia koskevaa aineistoa.htm

• alifariseus
        Sapatin Herra kirjoitti:

Mistä Jumala ei tuomitse, älä sinäkään ihminen.

Jeesus on temppelimme ja on synnin egyptin yöstä vapauttajamme ja on
        ihmistä varten asetetun sapatin Herra, joten kyseiset juhlat ovat hyväksyttäviä!

Jokaiseen viikkoon sisältyy sapatti ja jokaiseen kuukauteen sisältyy kuukauden 1. pv eli uudenkuun juhla.
        Myös pakanat elävät lävitse kuukauden ensimmäisen päivän.

http://www.kolumbus.fi/gematria/apsrk18.html

Kirja aiheesta (1955) ..
        http://www.huuto.net/kohteet/uudenkuun-juhla-kerttu-kaarina-suosalmi-1955-otava/160800881

Täs koko paketti .. sapatti, uusikuu, lehtimajanjuhla!
        http://www.pelastussanoma.fi/savy.nordgren/Uutta kuuta ja sapattia koskevaa aineistoa.htm

uudenkuun juhlan jonka vietto joka on määrätty Mooseksen laissa ja sen oleellisin osa oli uhraus.Sinulla on paketti jota Jesaja ei tuntenut. Eläthän sinä lävitse niin Jom kippurin kuin ramadanin eli ne päivät ovat kalenterissa ja tulevat jokaiselle eteen mutta et sinä niitä juhli.Vai paastoatko toisten uskontojen paastopäivinä -ellet, et ole pitänyt niitä ja sama uudenkuun juhlan kohdalla, ilman uhria sitä ei ole juhlittu siten kuin Vanha testamentti sen käsittää ja määrää. Ei se ole vain päivä kalenterissa jolloin pidetään jokin seremonia tai sitten ei.
        Linkissäsi oli vain osa määräyksistä ja selitykset täysin pielessä, oliko ne jonkun adventistin omasta päästä?

• Paavalin oppilas
        alifariseus kirjoitti:

uudenkuun juhlan jonka vietto joka on määrätty Mooseksen laissa ja sen oleellisin osa oli uhraus.Sinulla on paketti jota Jesaja ei tuntenut. Eläthän sinä lävitse niin Jom kippurin kuin ramadanin eli ne päivät ovat kalenterissa ja tulevat jokaiselle eteen mutta et sinä niitä juhli.Vai paastoatko toisten uskontojen paastopäivinä -ellet, et ole pitänyt niitä ja sama uudenkuun juhlan kohdalla, ilman uhria sitä ei ole juhlittu siten kuin Vanha testamentti sen käsittää ja määrää. Ei se ole vain päivä kalenterissa jolloin pidetään jokin seremonia tai sitten ei.
        Linkissäsi oli vain osa määräyksistä ja selitykset täysin pielessä, oliko ne jonkun adventistin omasta päästä?

Vanhan Testamentin ja myös Uuden Testamentin selitysopin kunniatohtori Saulus Tarsolainen alias Paavali:

1. Kor. 11:1 Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja.

• alifariseus
        Paavalin oppilas kirjoitti:

Vanhan Testamentin ja myös Uuden Testamentin selitysopin kunniatohtori Saulus Tarsolainen alias Paavali:

1. Kor. 11:1 Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja.

koko asiaa alusta :uudenkuun juhlaa vietettiin ja voitiin vietää Paavalin aikaan koska temppeli oli toiminnassa uhreineen. Ne Jeesuksen seuraajat jotka olivat syntyperältään juutalaisia voivat käydä ja kävivät temppelissä uhraamassa . Nyt ei enää kukaan voi viettää Uudenkuun juhlaa, mutta profeetat lupaavat että temppeli ei koskaan lakkaa toimimasta kokonaan eli uhrit aletaan uhrata uudestaan jossain vaiheessa jolloin myös uudenkuunjuhlaa aletaan taas viettää.
        Paavali oli huono VT:n tuntija, mutta selitykiä hänellä todella riitti.
        Jos nyt joku kristitty saisikin Paavalin luvalla viettää Mooseksen lain määräämää ja profeettojen kuvaamaa uudenkuun juhlaa, miten hän sitä viettäisi, kerropas.

• alifariseus kirjoitti:

koko asiaa alusta :uudenkuun juhlaa vietettiin ja voitiin vietää Paavalin aikaan koska temppeli oli toiminnassa uhreineen. Ne Jeesuksen seuraajat jotka olivat syntyperältään juutalaisia voivat käydä ja kävivät temppelissä uhraamassa . Nyt ei enää kukaan voi viettää Uudenkuun juhlaa, mutta profeetat lupaavat että temppeli ei koskaan lakkaa toimimasta kokonaan eli uhrit aletaan uhrata uudestaan jossain vaiheessa jolloin myös uudenkuunjuhlaa aletaan taas viettää.
        Jos nyt joku kristitty saisikin Paavalin luvalla viettää Mooseksen lain määräämää ja profeettojen kuvaamaa uudenkuun juhlaa, miten hän sitä viettäisi, kerropas.

Vaikuttaa siltä ettet osaa lainkaan yhdistää uutta ja vanhaa. Paavali kyllä osasi ja Jeesus itse on siinä mestari.
        Kas. kas tuntematon ystäväiseni, mitäs tästä sanot..

Matt. 13:52 Ja hän sanoi heille: "Niin on jokainen kirjanoppinut, joka on tullut taivasten valtakunnan opetuslapseksi, perheenisännän kaltainen, joka tuo aarrekammiostaan esille uutta ja vanhaa".

Luuk. 5:39 Eikä kukaan, joka juo vanhaa viiniä, halua nuorta, sillä hän sanoo: 'Vanha on hyvää'."

Voihan meitä pakanoita, kun emme ymmärrä omaa parastamme. Jos Paavali oli kehno
        Vanhan Testamentin tuntija, niin mistä sen paremman sitten voisimme löytää.
        Muut apostolit tunnettiin siitä, että he olivat kaikki oppimattomia galilealaisia ja evankelistat
        olivat silminnäkijöitä - - eivät Paavalin ja meidän kanssamme samankaltaisessa asemassa.
        Paavalihan ei ollut koskaan tavannut fyysisesti Jeesusta. Mutta Paavali oli aikansa etevin
        juutalaisuuden tuntija, Gamalielin opissa ollut. Kreikkalaisen isänsä kautta tunsi kreikkalaisuuden ja Rooman kansalaisena roomalaisuuden sekä Syyriassa asuvana tunsi paljon muutakin.
        Paavali on esikuvamme Kristuksen seuraamisessa ja sanookin, että olkaa minun seuraajiani
        niinkuin minäkin olen Kristuksen seuraaja. Emme voi niinkuin muut apostolit ja 4 evankelistaa
        tekivät, seurata fyysistä Jeesusta.

Paavali itsekin todistaa edistyneensä juutalaisuudessa poikkeuksellisen pitkälle ja nuorena.
        Juhlat Paavali tiesi ja ymmärsi niiden kaikkien esikuvaavan Kristusta tavalla jos toisella.
        Siksi hän jyrähtää Turkin kolossa asuville kristityille, ettei saa tuomita:

Kol. 2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta,

Sapatti ja uudenkuun juhlapäivät eivät edellytä temppeliä ja uhrimenoja. Kaikkia juutalaisia juhlia
        voidaan soveltaa uudessa liitossa, niissä kaikissa sitäpaitsi on esikuvaa Jeesuksesta. Sapatistakin
        sanotaan ja laista että ovat vain tulevaisen varjo.

• Specialist'
        alifariseus kirjoitti:

' Paavali oli huono VT:n tuntija, mutta selitykiä hänellä todella riitti '

Oikeesti Saulus Tarsolainen oli aikansa paras juutalaisuuden tuntija.
        Siksi Heprealaiskirjettä yleisesti pidetään Paavalin kirjoittamana.
        Todennäköisesti kuitenkin Paavalin lähin työtoveri Apollos sen
        kirjotti, mutta varmasti Paavalilla on suuri osuus asiantuntijana.

Uhrijärjestelmän ja lain erikoisasiantuntija: Paavali ..

Ap. t. 22:3 "Minä olen juutalainen, syntynyt Kilikian Tarsossa, mutta kasvatettu tässä kaupungissa ja Gamalielin jalkojen juuressa opetettu tarkkaan noudattamaan isien lakia; ja minä kiivailin Jumalan puolesta, niinkuin te kaikki tänä päivänä kiivailette.

Gal. 1:14 ja että edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.

Tuo mieshän ennen uskoontuloaan tapatti mm. Stefanuksen ja raastoi vankiloihin niitä, jotka olivat
        hyljänneet Mooseksen lain elikkä juutalaisuuden. Hänellä oli valtuutus, valtakirja siihen.

• alifariseus
        AnttiVKantola kirjoitti:

Vaikuttaa siltä ettet osaa lainkaan yhdistää uutta ja vanhaa. Paavali kyllä osasi ja Jeesus itse on siinä mestari.
        Kas. kas tuntematon ystäväiseni, mitäs tästä sanot..

Matt. 13:52 Ja hän sanoi heille: "Niin on jokainen kirjanoppinut, joka on tullut taivasten valtakunnan opetuslapseksi, perheenisännän kaltainen, joka tuo aarrekammiostaan esille uutta ja vanhaa".

Luuk. 5:39 Eikä kukaan, joka juo vanhaa viiniä, halua nuorta, sillä hän sanoo: 'Vanha on hyvää'."

Voihan meitä pakanoita, kun emme ymmärrä omaa parastamme. Jos Paavali oli kehno
        Vanhan Testamentin tuntija, niin mistä sen paremman sitten voisimme löytää.
        Muut apostolit tunnettiin siitä, että he olivat kaikki oppimattomia galilealaisia ja evankelistat
        olivat silminnäkijöitä - - eivät Paavalin ja meidän kanssamme samankaltaisessa asemassa.
        Paavalihan ei ollut koskaan tavannut fyysisesti Jeesusta. Mutta Paavali oli aikansa etevin
        juutalaisuuden tuntija, Gamalielin opissa ollut. Kreikkalaisen isänsä kautta tunsi kreikkalaisuuden ja Rooman kansalaisena roomalaisuuden sekä Syyriassa asuvana tunsi paljon muutakin.
        Paavali on esikuvamme Kristuksen seuraamisessa ja sanookin, että olkaa minun seuraajiani
        niinkuin minäkin olen Kristuksen seuraaja. Emme voi niinkuin muut apostolit ja 4 evankelistaa
        tekivät, seurata fyysistä Jeesusta.

Paavali itsekin todistaa edistyneensä juutalaisuudessa poikkeuksellisen pitkälle ja nuorena.
        Juhlat Paavali tiesi ja ymmärsi niiden kaikkien esikuvaavan Kristusta tavalla jos toisella.
        Siksi hän jyrähtää Turkin kolossa asuville kristityille, ettei saa tuomita:

Kol. 2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta,

Sapatti ja uudenkuun juhlapäivät eivät edellytä temppeliä ja uhrimenoja. Kaikkia juutalaisia juhlia
        voidaan soveltaa uudessa liitossa, niissä kaikissa sitäpaitsi on esikuvaa Jeesuksesta. Sapatistakin
        sanotaan ja laista että ovat vain tulevaisen varjo.

keksittyjä "helmiä":lain antoi enkeli eikä se ole Jahvelta , kaikkea saa syödä eikä saa, Israelin kanssa tehty liitto oli tilapäinen nyt ovat eijuutalaiset Isakin jälkeläisiä ja juutalaiset Ismaelin.niitä löytyy vaikka kuinka paljon monikaan lainaus VT:stä ei Paavilla ole oikein. Yhdessä asiassa Paavali oli hyvä: hänkään ei löytänyt VT:stä yhtään ennustusta joka olisi sopinut Jeesukseen, vaan jopa vainosi Jeesusliikkeen jäseniä. Vasta "näky" sai hänet muuttamaan mielensä, eivät kirjoitukset.
        Uudenkuun juhla oli uhrijuhla siksi sitä ei nyt vietetä vaikka vietettiin Paavlin aikaan, mutta profeetat lupaavat sekä uhrien että temppelin toimivan rauhanajan tullessa, joko he valehtelivat tai temppeli jälleenrakennetaan ja uhrit alkavat .
        Koska esim. tämä on toteutunut:19 Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa. 19 20 Sinä päivänä on oleva hevosten kulkusissa kirjoitus: "Pyhitetty Herralle". Ja padat Herran temppelissä ovat uhrimaljain vertaisia, jotka ovat alttarin edessä. 21 Ja jokainen pata Jerusalemissa ja Juudassa on oleva pyhitetty Herralle Sebaotille, ja kaikki uhraajat tulevat ja ottavat niitä ja keittävät niissä. Eikä ole enää sinä päivänä yhtään kaupustelijaa Herran Sebaotin temppelissä. Sak.14
        Muitakin on, myös lain määräys uhrien ikuisuudesta.Uhrit eivät olleet esikuvia mistään, uhrikultissa uhri on jumalanpalvelus ja uskonnon ydin. Näinhän se oli Israelin uskonnossakin, koko muu elämä oli järjestetty niin että temppeli ei joutuisi epäpuhtauden tilaan. Oli tarkka jako rituaalisen puhtauden ja epäpuhtauden välillä, sitä noudatettiin temppelin suojelemiseksi. Varmuuden vuoksi alttari puhdistettiin suurena sovituspäivänä, vaikka lait olivat tiukkoja.

• alifariseus
        Specialist' kirjoitti:

' Paavali oli huono VT:n tuntija, mutta selitykiä hänellä todella riitti '

Oikeesti Saulus Tarsolainen oli aikansa paras juutalaisuuden tuntija.
        Siksi Heprealaiskirjettä yleisesti pidetään Paavalin kirjoittamana.
        Todennäköisesti kuitenkin Paavalin lähin työtoveri Apollos sen
        kirjotti, mutta varmasti Paavalilla on suuri osuus asiantuntijana.

Uhrijärjestelmän ja lain erikoisasiantuntija: Paavali ..

Ap. t. 22:3 "Minä olen juutalainen, syntynyt Kilikian Tarsossa, mutta kasvatettu tässä kaupungissa ja Gamalielin jalkojen juuressa opetettu tarkkaan noudattamaan isien lakia; ja minä kiivailin Jumalan puolesta, niinkuin te kaikki tänä päivänä kiivailette.

Gal. 1:14 ja että edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.

Tuo mieshän ennen uskoontuloaan tapatti mm. Stefanuksen ja raastoi vankiloihin niitä, jotka olivat
        hyljänneet Mooseksen lain elikkä juutalaisuuden. Hänellä oli valtuutus, valtakirja siihen.

heprealaiskirjettä ei enää pidetä Paavalin kirjoittamana ja kuka ikinä on sen kirjoittanut ei ole tuntenut juutalaisuutta.

• Kun ihminen katsoo että se on uskoa jos omistaa tietyt uskonnolliset käsitykset ja taistelee muita käsityksiä
      vastaan, silloin on ajauduttu ns. kreikkalaiseen viisasteluun, eikä sillä ole mitään tekemistä elävän uskon kanssa. Usko on luja luottamus Jumalaan. Usko ei ole luja luottamus joihinkin keksiminsä ajatusrakennelmiin.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9618316

• Että sillee..

Koskahan pääset niin pitkälle "uskossasi" että lopetat potaskan puhumisen?

Solvaat ja olet adventistia, vaikka sinulla ei edes ole adventista uskoa, kuin nimeksi. Adventistit eivät puhu valhetta muista ihmisistä.

Ja jos joku kristiuskossa on kreikkalaista alkuperää niin se se sinun uskosi sielun kuolemattomuuteen, sitä ei ole adventismissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3103
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2834
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2395
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2208
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2043
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1567
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1410
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1408
    Aihe