Uuden läppärin viritys ?

Osaisinkohan itse?

Täti kysyy nyt tyhmiä, mutta aloitelijapalstalla tässä ollaan, että nyt ei saa hermostua.
Vain nätit vastukset hyväksytään :)

Olen aina ostanut tietokoneen atk-alan liikkeestä, ja se on siellä viritetty minulle käyttökuntoon.
Nyt mietin läppärin ostoa tavaratalosta, esim Prisma, City-market tms vastaava, jossa koneen saa kainaloon eikä muuta.

Kertokaapa nyt asiaa tuntevat, minkälaianen operaatio tällaisen kaupan hyllyltä napatun koneen virittely käyttökuntoon on. Pitää ilmeisesti rekisteröidä käyttölisenssi, ja se kai tehdään netissä.
Mutta nettiin ei taas voi mennä ilman virustorjuntaa.

Voisittekö ystävällisesti tädille luetella mitä työvaiheita tässä tarvitaan?
Selviänkö virityksestä arkiymmärryksellä, kun kuitenkin käyttökokemusta tietsikan kanssa on,
mutta aina olen valmiille päässyt ja tämä vaihe on tuntematonta aluetta.

Kiitän kovasti paljon ystävällisista vastauksista.

118

5404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -kone taviksille-

Osta Applen kannettava, Windows ei sovellu monimutkaisuutensa vuoksi tavallisille tallaajille.

Apple on heti käyttökunnossa eikä tarvitse miettiä virustorjuntoja tai muitakaan Windowsin juttuja eheytyksineen.
      http://www.apple.com/fi/

• 69

• Mac on säästöä!
        69 kirjoitti:

Tuollaisesta parin vuoden rauta- ja softapaketista kannata tuplahintaa maksaa. Muutenkin on rajoittunut toiminnassaan.
        http://www.thewindowsclub.com/most-vulnerable-applications-and-operating-systems-in-2010-us-govt-report

Laadukas Mac on tietokone vuosiksi ja se toimii, toimii, toimii..... Minulla on vuosia vanha iMac joka yhä palvelee kuin uutena.

Käyttöjärjestelmä on päivitetty uudenpaan ja se on todella halpaa verrattuna satasia maksaviin Windowseihin! Uusi OS-X Snow Leopard maksoi 29.00 €

• 69
        Mac on säästöä! kirjoitti:

Laadukas Mac on tietokone vuosiksi ja se toimii, toimii, toimii..... Minulla on vuosia vanha iMac joka yhä palvelee kuin uutena.

Käyttöjärjestelmä on päivitetty uudenpaan ja se on todella halpaa verrattuna satasia maksaviin Windowseihin! Uusi OS-X Snow Leopard maksoi 29.00 €

Olisiko n. 6 v. ja menee rauta uusiksi. Applen elinkaari nyt vaan on mietitty rahastuksen pohjalta, kuin kaikki muukin ko. firmassa. Päältä voi omppu olla kaunis, mutta siihen se jääkin.

• aloittajatäti

Kiitos vaan näille Macin puolustajaille, vielä edullisempi taitaisi olla Linux :)
        Mutta täti ei nyt vaihda käyttistä, kun tuon Windowsin kanssa on tullut kuitenkin pelehdittyä vuosia vähän syvemmältäkin (mutta osaamisen taso kyllä tässä on pahasti ruostunut) tämä seiska on nyt kyllä uusi tuttavuus.

Konservatiivisista ja ehkä älyttömistäkin syistä pysyn siis edelleen windowsissa
        - vanha koira ei jaksa enää kaikkea uutta opetella, hohhoijaa. Ehkä ymmärrätte, kun tulette eläkeikään.

Kiitos kuitenkin ystävällisestä opastuksesta, tämän haaran sinänsä hyvän keskustelun voi em. syistä lopettaa tähän.

• oppia ikä kaikki
        aloittajatäti kirjoitti:

Kiitos vaan näille Macin puolustajaille, vielä edullisempi taitaisi olla Linux :)
        Mutta täti ei nyt vaihda käyttistä, kun tuon Windowsin kanssa on tullut kuitenkin pelehdittyä vuosia vähän syvemmältäkin (mutta osaamisen taso kyllä tässä on pahasti ruostunut) tämä seiska on nyt kyllä uusi tuttavuus.

Konservatiivisista ja ehkä älyttömistäkin syistä pysyn siis edelleen windowsissa
        - vanha koira ei jaksa enää kaikkea uutta opetella, hohhoijaa. Ehkä ymmärrätte, kun tulette eläkeikään.

Kiitos kuitenkin ystävällisestä opastuksesta, tämän haaran sinänsä hyvän keskustelun voi em. syistä lopettaa tähän.

>Konservatiivisista ja ehkä älyttömistäkin syistä pysyn siis edelleen windowsissa
        - vanha koira ei jaksa enää kaikkea uutta opetella, hohhoijaa. Ehkä ymmärrätte, kun tulette eläkeikään.<

Minä olen ollut eläkeiässä jo pitkään enkä ymmärrä kantaasi, mutta ei se mitään jos haluaa konetta huvin vuoksi puhdistella yms. mitä nyt winukan kanssa joutuu tekemään.

Tuo ylläoleva vastaus sen vuoksi kun sanoit "kun tuon Windowsin kanssa on tullut kuitenkin pelehdittyä vuosia vähän syvemmältäkin".

• oppia ikä kaikki kirjoitti:

>Konservatiivisista ja ehkä älyttömistäkin syistä pysyn siis edelleen windowsissa
        - vanha koira ei jaksa enää kaikkea uutta opetella, hohhoijaa. Ehkä ymmärrätte, kun tulette eläkeikään.<

Minä olen ollut eläkeiässä jo pitkään enkä ymmärrä kantaasi, mutta ei se mitään jos haluaa konetta huvin vuoksi puhdistella yms. mitä nyt winukan kanssa joutuu tekemään.

Tuo ylläoleva vastaus sen vuoksi kun sanoit "kun tuon Windowsin kanssa on tullut kuitenkin pelehdittyä vuosia vähän syvemmältäkin".

"puhdistella yms. mitä nyt winukan kanssa joutuu tekemään."

Minkähänlaisia "puhdistuksia" JOUTUU tekemään?????

Minä onneton kun en tiedä sellaisista mitään niin on kaikki varmaan jäänyt tekemättä, joten nyt olisi apu tarpeen.

• aloittajatäti

eihän siinä toimi edes pasianssi, PASKA KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ JOKA SAA MIELENTERVEYTESI AILAHTELEMAAN!

• OIKEA aloittaja
        aloittajatäti kirjoitti:

eihän siinä toimi edes pasianssi, PASKA KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ JOKA SAA MIELENTERVEYTESI AILAHTELEMAAN!

OLET NIMIMERKKIVARAS.

MINÄ olen aloittaja enkä ole tuota edellistä viestiä kirrjittanut.
        Sinä et osannut lukea aloitustani jossa pyysin nätisti vastaamaan.
        Mutta käytöshäiriöisiä näillä palstoilla on aina, siksi aloituksenikin oli jo valmiiksi niihin varautunut.

• MacRules.
        69 kirjoitti:

Olisiko n. 6 v. ja menee rauta uusiksi. Applen elinkaari nyt vaan on mietitty rahastuksen pohjalta, kuin kaikki muukin ko. firmassa. Päältä voi omppu olla kaunis, mutta siihen se jääkin.

6v on pitkä aika, sellaisiin lukemiin ei kukaan tuntemani Windowskäyttäjä pääse markettiläppärien kanssa! Todellisuudessa Macin elinkaari on tuota 6v pidempi.

• Tiedottaja...
        MacRules. kirjoitti:

6v on pitkä aika, sellaisiin lukemiin ei kukaan tuntemani Windowskäyttäjä pääse markettiläppärien kanssa! Todellisuudessa Macin elinkaari on tuota 6v pidempi.

Täällä pörrää tasan 10 vuotta vanha HP:n Compaq kannettava XP:llä.

• MacRules. kirjoitti:

Höpöhöpö. Kaikki Applen läppärit ovat vanhentuineita 6-8v kuluttua riippuen ostoajankohdasta. Tällä hetkellä jos ostaa niin kone on sellainen tiiliskivi 6.5v kuluttua.

Muut markettiPC:t kyllä ovat huonompia kuin Applen PC:t, mutta tietokoneliikkeestä saa sitten parempia.

• aloittajatäti kirjoitti:

Nyt sitten olet ongelmissa sillä Windowsihan opetellaan uusiksi aina noin 6v välein. Jos aikaisemmin sattui olemaan Windows XP niin joudut opettelemaan uusiksi käytön. Uudelleen opettelu tulee siitä, kun käyttömekaniikka muuttuu rajummin. Nyt on oikeuksien myöntäminen ihan erilaista, asetukset eri paikassa, hakemistopuu muuttunut, tiedostomanageri muuttunut ja ohjelmat menee myös suurelta osin uusiksi joten ne opetellaan taas.

Jos haluat välttää jatkuvaa uudelleen opettelua niin sitten pitäisi katsella LSB käyttöjärjestelmien suuntaan. Joku Red Hat Enterprise ja Debian ovat sieltä varovaisimmasta päästä, että niissä ei hommat muutu pahemmin. Näitä kyllä ei tällä hetkellä myydä läppäreissä esiasennettuna joten pitäisi vaivata tietokoneliikkeitä jos niitä haluaa, en kyllä kuitenkaan suosittele.

Jos käytit aikaisemmin Windows XP:tä niin on yksi ja sama minkä hankit nyt kun kaikissa opetellaan uusiksi. Markettien koneista Macbook olisi sopivin.

• M-Kar kirjoitti:

Nyt sitten olet ongelmissa sillä Windowsihan opetellaan uusiksi aina noin 6v välein. Jos aikaisemmin sattui olemaan Windows XP niin joudut opettelemaan uusiksi käytön. Uudelleen opettelu tulee siitä, kun käyttömekaniikka muuttuu rajummin. Nyt on oikeuksien myöntäminen ihan erilaista, asetukset eri paikassa, hakemistopuu muuttunut, tiedostomanageri muuttunut ja ohjelmat menee myös suurelta osin uusiksi joten ne opetellaan taas.

Jos haluat välttää jatkuvaa uudelleen opettelua niin sitten pitäisi katsella LSB käyttöjärjestelmien suuntaan. Joku Red Hat Enterprise ja Debian ovat sieltä varovaisimmasta päästä, että niissä ei hommat muutu pahemmin. Näitä kyllä ei tällä hetkellä myydä läppäreissä esiasennettuna joten pitäisi vaivata tietokoneliikkeitä jos niitä haluaa, en kyllä kuitenkaan suosittele.

Jos käytit aikaisemmin Windows XP:tä niin on yksi ja sama minkä hankit nyt kun kaikissa opetellaan uusiksi. Markettien koneista Macbook olisi sopivin.

"Joku Red Hat Enterprise ja Debian ovat sieltä varovaisimmasta päästä,"

Miten joku voi olla noin totaalisen sekaisin päästään.

• f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

"Joku Red Hat Enterprise ja Debian ovat sieltä varovaisimmasta päästä,"

Miten joku voi olla noin totaalisen sekaisin päästään.

No kerro joku toinen binääriyhteensopivuuden osalta standardoitu käyttöjärjestelmä (jotta ohjelmat ei hajoa ja niitä ei tarvitse opetella uudestaan) jossa vältetään muutoksia enemmän kuin Red Hat Enterprise?

Joku Solaris esimerkiksi on ollut viimeiset 6v täysin samanlainen mutta sekin muuttuu seuraavassa julkaisussa käyttöliittymän osalta huomattavasti kun nykyisin on sellainen raskaasti modifioitu Gnome ja seuraavaksi siirrytään perus Gnomeen. Red Hat Enterprisessa muutokset ovat olleet hyvin hillittyjä aina ja nykyisellä julkaisullakin menee sen 10v eteenpäin ilman mitään muutoksia missään.. Erittäin hyvin suunniteltu arkkitehtuuri tässä. Markkinoiden huippua sarjassaan. Olet itse sekaisin jos kuvittelet jossain Windowsissa tai Ubuntussa olevan vähemmän muutoksia.

• frvvvvff
        M-Kar kirjoitti:

No kerro joku toinen binääriyhteensopivuuden osalta standardoitu käyttöjärjestelmä (jotta ohjelmat ei hajoa ja niitä ei tarvitse opetella uudestaan) jossa vältetään muutoksia enemmän kuin Red Hat Enterprise?

Joku Solaris esimerkiksi on ollut viimeiset 6v täysin samanlainen mutta sekin muuttuu seuraavassa julkaisussa käyttöliittymän osalta huomattavasti kun nykyisin on sellainen raskaasti modifioitu Gnome ja seuraavaksi siirrytään perus Gnomeen. Red Hat Enterprisessa muutokset ovat olleet hyvin hillittyjä aina ja nykyisellä julkaisullakin menee sen 10v eteenpäin ilman mitään muutoksia missään.. Erittäin hyvin suunniteltu arkkitehtuuri tässä. Markkinoiden huippua sarjassaan. Olet itse sekaisin jos kuvittelet jossain Windowsissa tai Ubuntussa olevan vähemmän muutoksia.

M-Kar. Mee töihin. Mä en jaksa elättää sua enään.

T.Äiskä

• J R-nen
        aloittajatäti kirjoitti:

Kylläpä win-seiska on taas uusi käyttis. Siittä ei pääse yli eikä ympäri! Ei muka haluu uutta käyttistä oppia.. PYH! Joka helekotin wintoosaversio on oma ihan uus käyttiksensä. Mitkään wanhat jipot ei pelitä ja kaikki ajurit ja ohjaimet jne on vaan "päivitettävä" S.O. On hankittava täysin uusi ohjelma taikka "pulikka" taikka "palikka". Siinä käy lompuukisa melkonen kutu.

Min oon wanhan kansan atk-konkari. Oon alottanut nämä hommat vuonna 1975, jolloinka isist ja äiteet oli monilla vasta kiiltona nykyisten iso-isien silimissä taikka markariinitoosissa kaupan hyllyillä. Turha miulle on tulla elwistelemään! Tällä näiden virolaisten "arvuttimien" eli laskukoneiden .. hianommin peeseiden tai-miksi-vaan-sanotaan leikkikalujen aikakaudella. Minen anna juur kovia arvosanoja pelinikkarille taikka himopelailijalle. Jos tehtäväksi annetaan kirjottaa parisataatuhatta riviä jotain ohjelmakoodia, jolla hoidetaan vaikkapa Nokian logistiikkaa, eipä pikku pelijäbän ewäät siihen riitä. (Mikä on "logi-joku"? Mitä ihmeen "koodia"..? ohjelma?...?)

Oon nähnyt ihan ekan ns. peeseen jossain 70-luvulla pidetyillä messuilla. S'oli kuin sotasalaisuus ja näpelöitsijät kulki livreet päällä ja vahtivat ja hypistelivät lelua tärkeenä. Eikä nää wärkit vieläkään ajattele itte. Ne tekee just sen, mitä on ohjelmaan kirjotettu. Ja "käyttikset", nimenä mikä tahansa onvat täynnä virheitä eli "bugeja". Niin oli silloin vuonna yx-ja-kx. Niin on nyt ja tulevaisuus ei ole sen valoisampi. Ja tyhymät on sakotettavina.

Ostipa minkälaisen himppa-vimppa-hila-vitkuttimen-tai-kutkuttimen, samat lastentaudit niissä on. AINA on jotain fiilaamista ja höyläämistä ohjelmissa ja ajureissa. Ja sitten immeisille luodaan tietoisesti "pakottavia" tarpeita hommata uusi ja uusi ja aina vaan uusi hilavitkutin! Ja taas fiilataan ja höylätään ja paikataan ja päivitetään ajureita ja ohjelmia. Siinä sivussa nämä konnat rahastavat miljuunia ja tuhansia tyhmältä.

No joo. Ihan miten-kuten-vaan. Ei kannata paljon satsata erilaisiin witkuttimiin ja niiden firittelyihin. Tietysti, jos leikittää ja on nursun muisti ja lehemän kärsivällisyys, että muistaa kaiken, eikä mistään polta roppuja, nin siittä vaan. "Jokainen tulkoon uskossaan autuaaksi".

Linuksilla mie teen sen, mitä tartten. Ei maksa erikseen mitään ja toimii tarvittaessa vaikka 80-luvun 286:ssa 128 megan muistilla mukisematta. Toimisto- , grafiikka-, kuvankäsittely-, sanojenkäsittely-, nettiselailuohjelmat jne saa netistä lataamalla ilmatteeksi. Eikä tartte firitellä sen enempää kuin wintoosaakaan. Eikä tartte itkee virustautiloista. Linuksi ei käynnistä ittekseen yhtään ohjelmaa. On aina komennettava ohjelma käynnistymään.

Lick-lick..Makujuttu, sanoi Musti...

• tosi on näin
        J R-nen kirjoitti:

Kylläpä win-seiska on taas uusi käyttis. Siittä ei pääse yli eikä ympäri! Ei muka haluu uutta käyttistä oppia.. PYH! Joka helekotin wintoosaversio on oma ihan uus käyttiksensä. Mitkään wanhat jipot ei pelitä ja kaikki ajurit ja ohjaimet jne on vaan "päivitettävä" S.O. On hankittava täysin uusi ohjelma taikka "pulikka" taikka "palikka". Siinä käy lompuukisa melkonen kutu.

Min oon wanhan kansan atk-konkari. Oon alottanut nämä hommat vuonna 1975, jolloinka isist ja äiteet oli monilla vasta kiiltona nykyisten iso-isien silimissä taikka markariinitoosissa kaupan hyllyillä. Turha miulle on tulla elwistelemään! Tällä näiden virolaisten "arvuttimien" eli laskukoneiden .. hianommin peeseiden tai-miksi-vaan-sanotaan leikkikalujen aikakaudella. Minen anna juur kovia arvosanoja pelinikkarille taikka himopelailijalle. Jos tehtäväksi annetaan kirjottaa parisataatuhatta riviä jotain ohjelmakoodia, jolla hoidetaan vaikkapa Nokian logistiikkaa, eipä pikku pelijäbän ewäät siihen riitä. (Mikä on "logi-joku"? Mitä ihmeen "koodia"..? ohjelma?...?)

Oon nähnyt ihan ekan ns. peeseen jossain 70-luvulla pidetyillä messuilla. S'oli kuin sotasalaisuus ja näpelöitsijät kulki livreet päällä ja vahtivat ja hypistelivät lelua tärkeenä. Eikä nää wärkit vieläkään ajattele itte. Ne tekee just sen, mitä on ohjelmaan kirjotettu. Ja "käyttikset", nimenä mikä tahansa onvat täynnä virheitä eli "bugeja". Niin oli silloin vuonna yx-ja-kx. Niin on nyt ja tulevaisuus ei ole sen valoisampi. Ja tyhymät on sakotettavina.

Ostipa minkälaisen himppa-vimppa-hila-vitkuttimen-tai-kutkuttimen, samat lastentaudit niissä on. AINA on jotain fiilaamista ja höyläämistä ohjelmissa ja ajureissa. Ja sitten immeisille luodaan tietoisesti "pakottavia" tarpeita hommata uusi ja uusi ja aina vaan uusi hilavitkutin! Ja taas fiilataan ja höylätään ja paikataan ja päivitetään ajureita ja ohjelmia. Siinä sivussa nämä konnat rahastavat miljuunia ja tuhansia tyhmältä.

No joo. Ihan miten-kuten-vaan. Ei kannata paljon satsata erilaisiin witkuttimiin ja niiden firittelyihin. Tietysti, jos leikittää ja on nursun muisti ja lehemän kärsivällisyys, että muistaa kaiken, eikä mistään polta roppuja, nin siittä vaan. "Jokainen tulkoon uskossaan autuaaksi".

Linuksilla mie teen sen, mitä tartten. Ei maksa erikseen mitään ja toimii tarvittaessa vaikka 80-luvun 286:ssa 128 megan muistilla mukisematta. Toimisto- , grafiikka-, kuvankäsittely-, sanojenkäsittely-, nettiselailuohjelmat jne saa netistä lataamalla ilmatteeksi. Eikä tartte firitellä sen enempää kuin wintoosaakaan. Eikä tartte itkee virustautiloista. Linuksi ei käynnistä ittekseen yhtään ohjelmaa. On aina komennettava ohjelma käynnistymään.

W7 tuntuu jopa hyvin vaikealta XP:n jälkeen. XP:tä ei tarvinnut erityisesti opetella, vaikka oli ensimmäinen käyttis, mutta 7:kaan ei vaan tunnu tottuvan. Se vaatii paljon enemmän lukemista ja -ajattelua, eli käyttömukavuus on perseestä. Sama kuin ajaisi autoa ohjekirja kädessä. Nörtit ovat tietysti vahvasti erimieltä asiasta...

• ...

Aplle on yliarvostettu paska!

• `?)?=(=()/)/&(/&)=)

on alitehoinen ,huono,kallis, en suosittele applea pahimmalle vihamiehellekkään, tiukkaa tekisi huolisinko noin alitehoista konetta ilmaiseksikaan. meillä tosin pelataan ja katsotaan teräväpiirto elokuvia ym. pcllä, mihinkään toimintaan ei riittäisi applen tehot, voi kai applella sentään surfata netissä, ei kannata noteerata noita apple pöljiä, kunnon kone vaan käyttöön, voi sukulaislapsetkin pelata ym mitä kunnon koneella voi tehdä, asenna ensimmäiseksi vaikka avg virustorjunta, sitten voit mennä huoletta netissä, eikä sieliä mitään viruksia tule jos pitää rekisteröidä ensin

• Win7 mies

Samalla tavalla se windows pohjainen pc:kin toimii. ja tosiaan on turha maksaa ylihintaa kun saman raudan saa windowsilla asennettuna huomattavasti halvemmalla.

Aina näitä apple pellejä tunkemassa joka suunnasta.

Samalla tavalla se kone on käyttökunnossa kuin läppärikin.

Ainakin tässä taloudessa Acer-merkkinen kone meni käyttökuntoon itsestään.
        Virtanappulasta virrat päälle, sitten vähän piti omia tietojaan täytellä, nettiin kone ei ota yhtettä ja nykyään kyllä voi antaa sen yhteydenkin ottaa, windowsin turvallisuus on jo sillä tasolla ettei sieltä mitään pöpöjä heti tule (kokemusta tietokoneista on paljon joten tiedän mistä puhun).

ei muuta kuin virtanappulasta vaan :)

Toki ne virusturvatkin kannattaa sinne asentaa. Kannattaa vaikka ostaa F-secure joka toimii hienosti, tai sitten ilmainen avast.

• fakta1
        M-Kar kirjoitti:

Höpöhöpö. Kaikki Applen läppärit ovat vanhentuineita 6-8v kuluttua riippuen ostoajankohdasta. Tällä hetkellä jos ostaa niin kone on sellainen tiiliskivi 6.5v kuluttua.

Muut markettiPC:t kyllä ovat huonompia kuin Applen PC:t, mutta tietokoneliikkeestä saa sitten parempia.

Taasko se pillupuutteesta kärsivä finninaama on palstalla?

• Fiksu Winkku.

Ei kyllä kannata ottaa Applen konetta! Macci on tietoturvaltaan heikompi kuin Windows. Lukaskaa vaikka tosta, http://www.mikropc.net/vertailut/article502118.ece

Eli vastauksena ketjun aloittajalle nii kannattaa valita Windows ennemmin kuin tietoturvaltaan vaarallisempi Mac. Ja vielä siitä virustorjunnasta nii se kannattaa olla koneessa kuin koneessa.

• suulari
        Tiedottaja... kirjoitti:

Täällä pörrää tasan 10 vuotta vanha HP:n Compaq kannettava XP:llä.

kyllä pörrää vielä ihan hyvin compaq 2100, windtows xp,
        ollut noin 10.v, mutta ostin kyllä syksyllä uuden Toshiban,
        tämä on loistokone, Windvs 7. se kyllä opetutti melko paljon xp, jälkeen
        mutta nyt sujuu.

• pcisti.

Mullakin on vuosia vanha PC ja kestänyt vuosia, vuosia ja vuosia. Välillä on joutunut vähän päivitteleen uutta palikkaa sisälle, että on pysynyt ajan hengessä mukana eikä ole oikeastaan maksanut mitään kun vanhaa pc kamaa löytyy joka roskalaarista alehintaan. Wanha winukka xp pyörii edelleen kuin unelma eikä ole ollut ikinä mitään ongelmaa, ei blue screeniä, ei viruksia, ei herjoja...pelkkää käytön ihanuutta ja onnellisia hetkiä vain. Nyt oon miettinyt että pitäiskö vaihtaa win7aan, mutta taidan vielä odottaa kun en näe siinä kovinkaan suurta lisäarvoa...vuoden päästä sen saa jo alelaarista muutamalla kympillä. Voi olla että Anteci saa samassa rytäkässäö uuden emon ja inttelin piirisarjan kohtuu prossulla ja riittävällä muistilla niin taas sama vanha PC hyrää kuin vastasyntynyt lapsi vuosikausia..

• pilkun sellainen
        OIKEA aloittaja kirjoitti:

OLET NIMIMERKKIVARAS.

MINÄ olen aloittaja enkä ole tuota edellistä viestiä kirrjittanut.
        Sinä et osannut lukea aloitustani jossa pyysin nätisti vastaamaan.
        Mutta käytöshäiriöisiä näillä palstoilla on aina, siksi aloituksenikin oli jo valmiiksi niihin varautunut.

Eikös sinun nimimerkki ollut "osaisinkohan itse" eikä " aloittajatäti"?

• veijo esso
        Fiksu Winkku. kirjoitti:

Ei kyllä kannata ottaa Applen konetta! Macci on tietoturvaltaan heikompi kuin Windows. Lukaskaa vaikka tosta, http://www.mikropc.net/vertailut/article502118.ece

Eli vastauksena ketjun aloittajalle nii kannattaa valita Windows ennemmin kuin tietoturvaltaan vaarallisempi Mac. Ja vielä siitä virustorjunnasta nii se kannattaa olla koneessa kuin koneessa.

Ei pidä paikkaansa: winkkua kehutaan aivan liikaa! Macissä ja Linuxissa ei juuri ole viruksia eikä muutakaan ongelmaa, vaan kone puksuttaa varmasti...näin on...kokemusta molemmista kyllä on! Tehotkin riittää varmasti Macissa!!

• toinenfakta
        fakta1 kirjoitti:

Taasko se pillupuutteesta kärsivä finninaama on palstalla?

Taasko se "persaukinen" omenahintti on palstalla?

• JesseDiggaaSua
        M-Kar kirjoitti:

En miellä itseäni pahemmin nörtiksi mutta käyttöjärjestelmä on vaihtunut Windows 3.1->3.11.->95->98->2000->xp->vista->windows 7 ja mitään ei ole ainakaan minun pitänyt opetella uutta ja jos jotain on niin se on ollut todella yksinkertaista vain googlata apua.

• JesseDiggaaSua
        tosi on näin kirjoitti:

W7 tuntuu jopa hyvin vaikealta XP:n jälkeen. XP:tä ei tarvinnut erityisesti opetella, vaikka oli ensimmäinen käyttis, mutta 7:kaan ei vaan tunnu tottuvan. Se vaatii paljon enemmän lukemista ja -ajattelua, eli käyttömukavuus on perseestä. Sama kuin ajaisi autoa ohjekirja kädessä. Nörtit ovat tietysti vahvasti erimieltä asiasta...

En koe itseäni nörtiksi, vaan peruskäyttäjäksi mutta mielestäni win7 on xp:tä parempi käyttöjärjestelmä. Se osaa itse hakea ajurinsa toisinkuin xp, jossa pitää ladata vaivalloisesti netistä kyseinen ajuri. Windows 7 on ulkoasultaan selkeä ja minun mielestäni omaa paremman käyttömukavuuden, kuin vista tai xp.

• Miss Mossad.

Ei mulla ole mitään kumpaakaan vastaan ja olen sentään käyttänyt MAciä vuodesta -90 ja nyt Pc:tä kolme vuotta. Voisitteko vastata ystävällisesti aloittajan kysymykseen vai eikö hän juuri sitä oivallisesti pyytänyt.

• JesseDiggaaSua kirjoitti:

En miellä itseäni pahemmin nörtiksi mutta käyttöjärjestelmä on vaihtunut Windows 3.1->3.11.->95->98->2000->xp->vista->windows 7 ja mitään ei ole ainakaan minun pitänyt opetella uutta ja jos jotain on niin se on ollut todella yksinkertaista vain googlata apua.

Windows 3.11->Windows 95: Asetukset meni johonkin rekisteriin, hakemistopuut muuttuivat, käyttöliittymä muuttui erilaiseksi.

Windows 98->2000: Hakemistopuut muuttuivat, päivitystavat muuttuivat, oikeuskäytännöt muuttuivat.

Windows XP->Vista: Hakemistopuut muuttuivat, asetusten paikat muuttuivat, päivitysmekanismi muuttui, oikeuksien myöntäminen muuttui.

Tietysti näissä yhteyksissä on mennyt läjäpäin ohjelmia uusiksi ja niiden uudet käyttöliittymät on opeteltu uusiksi.

Näistä syistä johtuen Windowsia käyttävät eivät yleensä ikinä osaa mitään kun aika tuhraantuu jatkuvaan uudelleen opetteluun mikä on ajanhukkaa.

• bvcxsdefrgthyjnbv
        JesseDiggaaSua kirjoitti:

En koe itseäni nörtiksi, vaan peruskäyttäjäksi mutta mielestäni win7 on xp:tä parempi käyttöjärjestelmä. Se osaa itse hakea ajurinsa toisinkuin xp, jossa pitää ladata vaivalloisesti netistä kyseinen ajuri. Windows 7 on ulkoasultaan selkeä ja minun mielestäni omaa paremman käyttömukavuuden, kuin vista tai xp.

On tuo XP vieläkin "kakkoskoneena", eikä ole tarvinnut ajureita asentaa kertaakaan. Mutta että saahan sitä askarrella paskarrella.

• Aloittaja hekottelee
        J R-nen kirjoitti:

Olipa makeeta tekstiä.
        Arvappa harmittaako minuu nyt vietävästi, kun joskus 2000 luvun alkuvosina olin menossa
        Linux-kursseille, mutta samperi kun oli sillon vielä tuo työ joka hiosti siihen tahtiin
        että en sitten päässyt sille kurssille. Ja mikä siellä työssä hiosti - no se tietotekniikka,
        jota piti opiskella ja hoitaa ja paapoa, kun siellä oli NT
        käyttöjärjestelmä, sitä ennen täysfiasko joku OS2 vai mikä ihme se oli.
        Ylitöitä tuli sen takia tehtyä rutkasti jollei sitten ollut niin, ettei voinut tehdä mitään.

Nyt maistuis kyllä Linux, mutta emmä näe enää opiskella.
        Mutta ihan oikeassa olet, win7 on ihan eri juttu, ja minulla tuli liian pitkä harppaus.
        kun en omaa tosaa ole kuuteen vuoteen omistanut eikä kaverin XP toosaa oo saanu
        yhtään ylimääräistä räplätä, kuhan oon asiani hoitanu.

Meni jo kauas tietotekniikasta, mutta alkaa jo olla jo niin hauskaa ettei rahanmenokaan
        tunnu miltään. Onkohan tässä asiaa lääkärille

• bvcxsdefrgthyjnbv kirjoitti:

On tuo XP vieläkin "kakkoskoneena", eikä ole tarvinnut ajureita asentaa kertaakaan. Mutta että saahan sitä askarrella paskarrella.

ihan esimerkkinä vaa. Siis asensin xp:n ja piti asentaa levyltä erikseen verkkokortin ajurit, mutta windows 7 taas löysi heti ajurit ja asensi ne.

• M-Kar kirjoitti:

Windows 3.11->Windows 95: Asetukset meni johonkin rekisteriin, hakemistopuut muuttuivat, käyttöliittymä muuttui erilaiseksi.

Windows 98->2000: Hakemistopuut muuttuivat, päivitystavat muuttuivat, oikeuskäytännöt muuttuivat.

Windows XP->Vista: Hakemistopuut muuttuivat, asetusten paikat muuttuivat, päivitysmekanismi muuttui, oikeuksien myöntäminen muuttui.

Tietysti näissä yhteyksissä on mennyt läjäpäin ohjelmia uusiksi ja niiden uudet käyttöliittymät on opeteltu uusiksi.

Näistä syistä johtuen Windowsia käyttävät eivät yleensä ikinä osaa mitään kun aika tuhraantuu jatkuvaan uudelleen opetteluun mikä on ajanhukkaa.

3.11-Win95 Käyttöliittymä oli selkeästi ymmärrettävissä, vaikka olikin muuttunut ja hakemistot oli myös nopeasti opittavissa.

98-2000 Ei käytännössä mitään joka olisi ollut vaikeaa opetella.

XP-Vista ulkoasu edelleen selkeä, hieman erilainen mutta edelleen ylipäätään selkeä ja minulla ei tuottanut mitään ongelmia paitsi noh. tehosyöppö se oli xp:hen verrattuna.

Vista-Win7 Vaihto sujui luonnollisesti, ulkoasu hieman erilainen mutta säilyttänyt edelleen yleisen selkeyden ja itse en ole vieläkään vaikeaan törmännyt.

M-Kar voi puhua toki omista kokemuksistaan mutta edelleen asia on niin ettei minulla ole koskaan ollut vaikeuksia ymmärtää uudistuksia ja ohjelmien yhteensopivuusongelmilla ei ole ollut minulle mitään merkitystä, koska teen puhtaan asennuksen ja asennan kaikki ohjelmat uudelleen. Säilytän kiintolevyilläni lähinnä dokumentteja, mediatiedostoja ja valokuvia.
        Aikaa ei ole turhaaruntunut oikeastaan missään, koska uudet perusohjelmat asentuu nopeasti ja ei yksinkertaisesti ole koskaan ollut niin radikaaleja muutoksia, että opettelussa kestäisi n.20 minuuttia kauemmin. Puhun omasta kokemuksestani.

• iGor__
        J R-nen kirjoitti:

>Linuksilla mie teen sen, mitä tartten. Ei maksa erikseen mitään ja toimii tarvittaessa vaikka 80-luvun >286:ssa 128 megan muistilla mukisematta.

hehe, linux vaatii minimissään 16-bittisen suorittimen mikä tuli vasta 386:ssa. Toisekseen 286:sen muistimäärät olivat 1-4 megatavua

• 12

Maalaisjärjellä pärjää. Nettiin voi mennä ilman tutkaa, kunhan tiedät mitä, mistä lataat ja asennat.
      Minä poistaisin ensiksi kaikki mukana tulevat mainoskilkkeet, niinkuin määräaikaisen maksullisen virustorjunnan ja office-paketin, sekä vastaavat.
      Sitten käyttiksen palautuslevyjen poltto DVD:ille. Opastus on mukana.
      Sitten voit hakea haluamasi ilmaisen virustorjunnan, päivittää käyttiksen ja käytössä olevat ohjelmat.

• Valmiskoneen "asennus" on äärimmäisen helppoa. Pitää vain olla tarkkana minkä kielen valitset, tätä ei voi muuttaa, ole tarkkana.

Valmiskoneita ei tarvitse rekisteröidä lainkaan.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Tässä kohtaa pitää tehdä palautuslevyt joilla koneen voi palauttaa siihen tilaan kun se kaupasta ostettaessa oli. Tarvitset 3-4 tyhjää DVD-R levyä.
      Koneen mukana tulee ohjeet miten ne tehdään.
      !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kun palautuslevyt on tehtynä niin:
      Koneen mukana tulevat lukuisat mainosohjelmat kannattaa poistaa esim. 3 kuukautta toimivat maksulliset "tietoturva ohjelmat" ja muut vastaavat joita ei tarvitse. Ne ovat kaikki maksullisia joten jos niitä meinaa käyttää, niin viimeistään 3:kkn jälkeen niistä joutuu maksamaan erikseen.

Kaikki mainosohjelmat poistetaan normaaliin tapaan Ohjauspaneelin Ohjelmat ja toiminnot avulla.
      Tätä voi käyttää apuna jos joku tökkii:
      http://www.pcdecrapifier.com/

Tämän jälkeen haetaan päivitykset Windows updatesta.
      Se löytyy paikasta Käynnistä> Kaikki ohjelmat
      Kone luultavasti ehdottelee jo itsekkin.

Nettiin voi mennä ilman virustorjuntaa aivan hyvin, monilla ihmisillä on aivan väärä kuva virustorjuntojen toiminnasta, konetta voi aivan hyvin käyttää vaikka koko ajan ilman mitään torjuntaohjelmiakin mutta suosittelen silti että laitat jonkun ilmaisen. Itsellä MSE.
      http://www.microsoft.com/security_essentials/

Kaikki mitä nim. 12 kirjoitti on täysin totta.

• c=3

• Inalein

• Inalein kirjoitti:

Aloittaja ei halua, eikä tule laittamaan Ubuntua.

Mulkunkuva on vaan katkeroitunut kun ei saa linuks kuravirityksiään kaupaksi.

• FreeZus
        f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

Mulkunkuva on vaan katkeroitunut kun ei saa linuks kuravirityksiään kaupaksi.

Kato ku linux ei yritäkkään saada mitään kaupaksi. :) Toisinkuin windows ja macintosh.
        Windowsin asennus (DVD) vittu sellainen levy jonka polttaminen maksaa korkeintaan 20snt ja siitä revitään yli satku.
        Macin koneissa on ainakin se 200-300€ ilmaa hinnassa joten mitä saat...
        Tietokoneen jossa ehkä hyvä käyttis mutta eiks ooki ihanaa ku saa hieroa penistään macin kiiltävän valkoisiin kuoriin.
        Kun lataa (huom. lataa) niinku ilmatteeks linukan, kuten juurikin ubuntun.
        Saa täysin käyttökelpoisen käyttöjärjestelmän ILMAISEKSI jolla sujuu nettiselaus, toimistotyöt, elokuvien katselu jne ja kaiken hyvän päälle vielä todella hyvän tietoturvan.
        Ei tartte edes virustorjunnan kanssa sählätä. Joten...

Haluatko
        a.)Ylihinnoitellun paskamacin, joka ehkä tuottaa seksuaalista kiihottumista applefanittajien keskuudessa. (Myönnettäköön että käyttis itsessään on hyvä)
        b.)Fiksuhkon winukan, jonka asennuslevystä pitääpi pulittaa jotta saa sen käyttöön.
        vai c.)Linuxin, joka on ilmainen,luotettava,turvallinen ja pyörii paskemmissakin koneissa.

Tee päätöksesi.

• ertertertert

Lataa joku ilmainen virustorjunta (esim. Microsoft Security Essentials tai Avast)
      Poista käynnistyvistä sovelluksista (msconfig / sovellukset) kaikki ruksit sovellusten kohdalta.
      Poista verkkokaapeli/katkaise verkkoyhteys
      Poista alkujaan asennettuna ollut tietoturvaohjelman kokeiluversio (Norton tms.) ohjauspaneelin kautta
      Käynnistä kone uudelleen
      Asenna lataamasi virustorjuntaohjelma
      Kytke verkkokaapeli/avaa nettiyhteys
      Päivitä virustorjuntaohjelma

• "Poista käynnistyvistä sovelluksista (msconfig / sovellukset) kaikki ruksit sovellusten kohdalta."

Mitään tuollaisia älyttömyyksiä ei pidä tehdä!!!

Verkkokaapeli voi olla aivan turvallisesti päällä koko ajan, sen kanssa ei tarvitse pelleillä. Tämä ohje koski vain XP:tä jota ei enää myydä.

• ertertertert

"Poista käynnistyvistä sovelluksista (msconfig / sovellukset) kaikki ruksit sovellusten kohdalta."

Mitään tuollaisia älyttömyyksiä ei pidä tehdä!!!

Verkkokaapeli voi olla aivan turvallisesti päällä koko ajan, sen kanssa ei tarvitse pelleillä. Tämä ohje koski vain XP:tä jota ei enää myydä.

Olet siis sitä mieltä, että kaikki roskaohjelmat, mitkä tulevat uusien (marketti-)koneiden mukana, kannattaa pitää päällä ja kuormittamassa?
        Kuulepa nyt, jos jättäisit asiat ammattilaisten hoidettavaksi.
        Verkkokaapelia ei ole turvallista pitää, jos tarkkoja ollaan, olleenkaan paikallaan jos haluaa välttyä haittaohjelmilta. PC tools, security center yms. huijaustietoturvaohjelmat puskevat kyllä koneelle jos kaapeli on kytkettynä ja käytössä olisi mikä tahansa tietoturvaohjelma.

• 13
        ertertertert kirjoitti:

Olet siis sitä mieltä, että kaikki roskaohjelmat, mitkä tulevat uusien (marketti-)koneiden mukana, kannattaa pitää päällä ja kuormittamassa?
        Verkkokaapelia ei ole turvallista pitää, jos tarkkoja ollaan, olleenkaan paikallaan jos haluaa välttyä haittaohjelmilta. PC tools, security center yms. huijaustietoturvaohjelmat puskevat kyllä koneelle jos kaapeli on kytkettynä ja käytössä olisi mikä tahansa tietoturvaohjelma.

Kerro heti paikka mistä haitat puskee ITSEKSEEN koneelle. Lupaan mennä joka paikkaan W7:lla ja ilman muuta turvaa kuin palomuuri.
        Ihme hysteriaa.

• ertertertert kirjoitti:

Roskaohjelmat poistetaan asiallisesti ensin Ohjauspaneelin Ohjelmat ja toiminnot avulla eikä umpimähkään säätämällä jotain msconfiggia.

"Verkkokaapelia ei ole turvallista pitää, jos tarkkoja ollaan, olleenkaan paikallaan jos haluaa välttyä haittaohjelmilta. "
        Miksi käytät tietokonetta jos et kerran osaa?

"PC tools, security center yms. huijaustietoturvaohjelmat puskevat kyllä koneelle jos kaapeli on kytkettynä ja käytössä olisi mikä tahansa tietoturvaohjelma."

Itsestään ei tule, kyllä ne pitää itse asentaa.
        Siinä olet kyllä aivan oikeassa että mitkään virustorjunnat eivät takaa yhtään mitään. niistä kyllä tullaan läpi että heilahtaa.

"Kuulepa nyt, jos jättäisit asiat ammattilaisten hoidettavaksi."
        Jos sinä olet ammattilainen niin minä lupaan syödä tästä paikasta hatullisen paskaa.

• 13 kirjoitti:

Kerro heti paikka mistä haitat puskee ITSEKSEEN koneelle. Lupaan mennä joka paikkaan W7:lla ja ilman muuta turvaa kuin palomuuri.
        Ihme hysteriaa.

Oikeastaan olen odottanut jo kauan sellaista linkkiä ,mutta ehkä jonain päivänä joskus..ehkä.. tai ehkä ei...

• ertertertert

Roskaohjelmat poistetaan asiallisesti ensin Ohjauspaneelin Ohjelmat ja toiminnot avulla eikä umpimähkään säätämällä jotain msconfiggia.

"Verkkokaapelia ei ole turvallista pitää, jos tarkkoja ollaan, olleenkaan paikallaan jos haluaa välttyä haittaohjelmilta. "
        Miksi käytät tietokonetta jos et kerran osaa?

"PC tools, security center yms. huijaustietoturvaohjelmat puskevat kyllä koneelle jos kaapeli on kytkettynä ja käytössä olisi mikä tahansa tietoturvaohjelma."

Itsestään ei tule, kyllä ne pitää itse asentaa.
        Siinä olet kyllä aivan oikeassa että mitkään virustorjunnat eivät takaa yhtään mitään. niistä kyllä tullaan läpi että heilahtaa.

"Kuulepa nyt, jos jättäisit asiat ammattilaisten hoidettavaksi."
        Jos sinä olet ammattilainen niin minä lupaan syödä tästä paikasta hatullisen paskaa.

Msconfig on huomattavasti parempi paikka poistella sovelluksia koska ne saa tarvittaessa takaisinkin. Lisää/poista soveluksen kautta poistettaessa tarvitaan taas niitä palautuslevyjä. Ja mitä umpimähkää se on jos kerran ohjeet on. Kumma logiikka sulla. Umpimähkää voisi pitää jo sitä, että tulee kyselemään tälle palstalle.

PC tools, security center yms. huijaustietoturvaohjelmat tulevat nimenomaan asentamatta, pelkkä vierailu verkkosivulla riittää saastuttamaan koneen (vrt. lähiaikojen tapaus r-kioski) eikä päivitetty virustorjunta niihen toistaiseksi pure.

• Kalakkuna
        ertertertert kirjoitti:

Siellä ohjelmissa voi ja onkin myös tärkeitäkin joita ei saa poistaa, esim. palomuuri, virustorjunta ym. mitkä voi olla tärkeitä.

Osa tosin on roskaakin mitkä kannattaa poistaa käynnistymästä mutta vain jos tietää mikä ohjelma on.

Msconfig on huomattavasti parempi paikka poistella sovelluksia koska ne saa tarvittaessa takaisinkin. Lisää/poista soveluksen kautta poistettaessa tarvitaan taas niitä palautuslevyjä. Ja mitä umpimähkää se on jos kerran ohjeet on. Kumma logiikka sulla. Umpimähkää voisi pitää jo sitä, että tulee kyselemään tälle palstalle.

PC tools, security center yms. huijaustietoturvaohjelmat tulevat nimenomaan asentamatta, pelkkä vierailu verkkosivulla riittää saastuttamaan koneen (vrt. lähiaikojen tapaus r-kioski) eikä päivitetty virustorjunta niihen toistaiseksi pure.

"PC tools, security center yms. huijaustietoturvaohjelmat tulevat nimenomaan asentamatta, pelkkä vierailu verkkosivulla riittää saastuttamaan koneen (vrt. lähiaikojen tapaus r-kioski) eikä päivitetty virustorjunta niihen toistaiseksi pure."

Lue tämä TARKASTI. MINÄ Olen itse kirjoittanut sen samana aamuna kun joku muu oli löytänyt tuon r-kioski jutun ensin.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9585653

Msconfigilla ei pysty poistamaan mitään sovelluksia mistään ja kuka haluaa roikottaa mainosohjelmia riesana joita ei enää edes päivitetä. Ovat pelkkä tietoturvariski.

• ertertertert

"PC tools, security center yms. huijaustietoturvaohjelmat tulevat nimenomaan asentamatta, pelkkä vierailu verkkosivulla riittää saastuttamaan koneen (vrt. lähiaikojen tapaus r-kioski) eikä päivitetty virustorjunta niihen toistaiseksi pure."

Lue tämä TARKASTI. MINÄ Olen itse kirjoittanut sen samana aamuna kun joku muu oli löytänyt tuon r-kioski jutun ensin.

Msconfigilla ei pysty poistamaan mitään sovelluksia mistään ja kuka haluaa roikottaa mainosohjelmia riesana joita ei enää edes päivitetä. Ovat pelkkä tietoturvariski.

Voi olla että jokin variantti ei sitten asennu itsekseen mutta saastumisia on tullut vaikkei olekaan klikannut mitään asenna - tästä linkkiä. Sitä paitsi kukaan ei tiedä miten nuo oikeasti toimivat, jo pelkkä ikkunan x:ää napsauttamalla voi saada haitan asentumaan. Ja sehän nyt on yleisin toimenpide joka kehoitetaan tekemään jos havaitsee jonkun oudon ikkunan.

Tarkoitus ei ollutkaan, että poistetaan suinpäin kun ei kerran tiedetä mitä halutaan poistaa. Msconfigin sovellukset välilehdeltä sen sijaan voi rauhassa poistaa kaikki ruksit Windowsin toiminnan siitä häiriintymättä. Eikä asennettu sovellus ole tietoturvariski ellei sitä käytä.

Voi olla että jokin variantti ei sitten asennu itsekseen mutta saastumisia on tullut vaikkei olekaan klikannut mitään asenna - tästä linkkiä. Sitä paitsi kukaan ei tiedä miten nuo oikeasti toimivat, jo pelkkä ikkunan x:ää napsauttamalla voi saada haitan asentumaan. Ja sehän nyt on yleisin toimenpide joka kehoitetaan tekemään jos havaitsee jonkun oudon ikkunan.

Tarkoitus ei ollutkaan, että poistetaan suinpäin kun ei kerran tiedetä mitä halutaan poistaa. Msconfigin sovellukset välilehdeltä sen sijaan voi rauhassa poistaa kaikki ruksit Windowsin toiminnan siitä häiriintymättä. Eikä asennettu sovellus ole tietoturvariski ellei sitä käytä.

"mutta saastumisia on tullut vaikkei olekaan klikannut mitään asenna - tästä linkkiä. Sitä paitsi kukaan ei tiedä miten nuo oikeasti toimivat, jo pelkkä ikkunan x:ää napsauttamalla voi saada haitan asentumaan."

Eli ohjelmat päivittämättömiä vanhoja reikäisiä ja järjestelmänvalvojana netissä.
        Joo, myönnetään, tuolla tavalla on mahdollista mutta muuten ei onnistu.

Msconfig ei ole muuta kuin vikojen etsimistä varten. Koneen saa totaalisen toimimattomaksi jos vaikka poistelee palveluita joita ei tunne ja omalla kohdallani rampauttaisin näytön niin että en tiedä tulisiko enää mitään näytölle. Örkintorjunta menisi samantien.
        Msconfig ei ole tapa jolla alkuperäisen kysyjän pitäisi tehdä yhtään mitään eikä oikeastaan kenenkään muunkaan jos ei ole korjaamassa jotain vikaa.

• Z-miäs

itsekseen asentumiseen, mitä itse tein (ensimmäisen kerran) seiskaan päivittäiskäyttöön rajoitetun tilin, niin se kysyy joka asennukseen oikeuksia, jolloin pitäisi tommoset tietämättään asentumiset poistua.
        Ja ei kaikki kolua netin syövereitä pohjia myöten, tai lataile jatkuvasti, en ainakaan minä.

• ertertertert

"mutta saastumisia on tullut vaikkei olekaan klikannut mitään asenna - tästä linkkiä. Sitä paitsi kukaan ei tiedä miten nuo oikeasti toimivat, jo pelkkä ikkunan x:ää napsauttamalla voi saada haitan asentumaan."

Eli ohjelmat päivittämättömiä vanhoja reikäisiä ja järjestelmänvalvojana netissä.
        Joo, myönnetään, tuolla tavalla on mahdollista mutta muuten ei onnistu.

Msconfig ei ole muuta kuin vikojen etsimistä varten. Koneen saa totaalisen toimimattomaksi jos vaikka poistelee palveluita joita ei tunne ja omalla kohdallani rampauttaisin näytön niin että en tiedä tulisiko enää mitään näytölle. Örkintorjunta menisi samantien.
        Msconfig ei ole tapa jolla alkuperäisen kysyjän pitäisi tehdä yhtään mitään eikä oikeastaan kenenkään muunkaan jos ei ole korjaamassa jotain vikaa.

No kerro sinä sitten täällä että mitä mistäkin market-mikrosta pitää poistella ja toiseksi msconfig ei rampauta mitään jos sorkkii pelkkää ohjelmat-valikkoa. Tai rampauttaa toki niin, ettei ohjelmat käynnisty mutta ne saa takaisin päälle toisin kuin poistamalla koko sovelluksen.

• Z-miäs kirjoitti:

itsekseen asentumiseen, mitä itse tein (ensimmäisen kerran) seiskaan päivittäiskäyttöön rajoitetun tilin, niin se kysyy joka asennukseen oikeuksia, jolloin pitäisi tommoset tietämättään asentumiset poistua.
        Ja ei kaikki kolua netin syövereitä pohjia myöten, tai lataile jatkuvasti, en ainakaan minä.

Rajoitetun tilin käyttö on todella tehokas tapa torjua örkkejä, paljon tehokkaampi kuin mitkään örkintorjunnat ikinä.
        Jos on vahingossa ajanut örkkisoftan niin siitä pääsee eroon poistamalla rikkoontuneen käyttäjätilin tiedostoineen ja luomalla uuden tilalle. Örkkisoftahan voi tietysti toimia käyttäjän profiilin sisällä mutta se ei pääse koko järjestelmään käsiksi.

Minä käytän konetta aina normaalikäyttäjän oikeuksin netissä.

No kerro sinä sitten täällä että mitä mistäkin market-mikrosta pitää poistella ja toiseksi msconfig ei rampauta mitään jos sorkkii pelkkää ohjelmat-valikkoa. Tai rampauttaa toki niin, ettei ohjelmat käynnisty mutta ne saa takaisin päälle toisin kuin poistamalla koko sovelluksen.

"No kerro sinä sitten täällä että mitä mistäkin market-mikrosta pitää poistella "
        Jos pitää niistä mainosohjelmista ja on ostamassa niitä ennenkuin kokeiluaika loppuu niin silloin ei tietenkään poisteta mitään.

Jos mainosohjelmat tökkivät niin silloin poistetaan kaikki.
        Windowsia ei saa sekaisin poistamalla ohjelmia Ohjelmat ja toiminnot avulla toisin kuin msconfigilla joka on edelleen pelkkä korjaustyökalu ihmisille jotka osaavat käyttää sitä oikein.

• terretyu

"No kerro sinä sitten täällä että mitä mistäkin market-mikrosta pitää poistella "
        Jos pitää niistä mainosohjelmista ja on ostamassa niitä ennenkuin kokeiluaika loppuu niin silloin ei tietenkään poisteta mitään.

Jos mainosohjelmat tökkivät niin silloin poistetaan kaikki.
        Windowsia ei saa sekaisin poistamalla ohjelmia Ohjelmat ja toiminnot avulla toisin kuin msconfigilla joka on edelleen pelkkä korjaustyökalu ihmisille jotka osaavat käyttää sitä oikein.

"msconfigilla joka on edelleen pelkkä korjaustyökalu ihmisille jotka"

ja oikein käytettynä ihan kelvollinen työkalu ohjelmien käynnistyksen poistoon. sinulle se ei käy koska et näemmä osaa ohjelmaa käyttää.

• f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

Oikeastaan olen odottanut jo kauan sellaista linkkiä ,mutta ehkä jonain päivänä joskus..ehkä.. tai ehkä ei...

Kyllä tähän on Windowsilla riittänyt nettijohdon kytkeminen seinään kun madot tunki XP:n SMB katiskasta sisään jos ei reikäisiä palveluita laittanut palomuurin taakse. Onneksi Windows 7 ei ole ihan niin kauhea.

• M-Kar kirjoitti:

Kyllä tähän on Windowsilla riittänyt nettijohdon kytkeminen seinään kun madot tunki XP:n SMB katiskasta sisään jos ei reikäisiä palveluita laittanut palomuurin taakse. Onneksi Windows 7 ei ole ihan niin kauhea.

XP ennen SP2:ta ei sen jälkeen eli ennen 21.9.2004.

• nätti vastus ;)

Kyllä se tädiltä onnistuu ihan hyvin tietokoneen aloitusjutut, tätikään ei sitten saa hermostua vaan ihan rauhallisesti niin hyvin se menee, tietokoneen käyttöönotossa kone opastaa sinua ja ohjelmat on esiasennettu.

Tarkista että koneeseen kuuluu asennusmedia mukaan, jolla voi uudelleen asentaa käyttöjärjestelmän, jos myöhemmin sellaista tarvetta tulee.
      Muussa tapauksessa sinun pitää tehdä recovery levyt itse, kysy heti konetta ostaessasi kyseiseen asiaan ohjetta liikkeestä josta ostat kyseisen läppärin.

Ja uuden koneen ostaessaan saa virustorjunta-ohjelman mukaan edullisesti, eli kannattaa tingata sellainen uuden koneen ostaessaan samaan pakettiin edullisesti, ja se pitää myös asentaa koneelle toimimaan, oikealle alapalkkiin tulee kyseisen ohjelman toiminnasta kertova kuvake.
      Norton tai F-secure ovat aika hyviä virustorjuntaohjelmia.

• Osaisinko itsekin

aloittaja kiittää
        Ensin kiitos vastauksesta, kaipaamiani neuvoja tuossa tuli. Mutta asia ei ole ihan noin yksinkertainen.

Kun käy paikallisessa alan liikkeessä eli atk- liikkeessä ostamassa läppärin, joka virittää sen käyttökuntoon,
        ja asikaas 4 kk. kuluttua toteaa että kone meni sekaisin,... ei ole mitään recovery levyä tehty, niiden tekemisestä ei ole oston yhteydessä ja luovutuksessa edes mainittu, käyttöohjetta ei tule paperilla vaan se on koneella pdf tiedotona, ja sitten kun tlee kriittinen hetki se kohta on tietysti vielä lukematta
        Palautuspisteitä ei koneesta löydy (!!!??? miksi!!!???)
        Näin kävi ystävällieni, sen vuoksi tässä pähkäilenkin että onko ihan sama ostaa tavaratalosta.
        Miksi maksaa erikoisliikkeelle, joka palvelee näin?

Eli ei se arikoisliike mitään takaa, eikä sen tekemisistä jälkeenpäin ota selvää. Laskun ne osaa korjauksista kirjoittaa. Aika velho pitää olla, että osaa niiden kanssa lähteä kinaamaan, mitä niillä jäi virityksessä tekemättä ja mitä ne teki jo aluasennuksessa väärin.

Siksi tämä tavaratalojen tarjousvaihtoehto tässä kutittaa...
        Kun ei pikkupaikkakunnalla näitä ammattiliikkeitä valittavaksi asti kovinkaan ole.

Tuo virustorjunnan hankkiminen ei ole ongelmani, se tulee internet palveluntarjoajani yhteydessä pakettihintaan, Vain sen asennus uuteen paketista repäistyy koneeseen oli se ongelma. Kun nämä käyttöjärjestelmän rekisteröintijutut on ihan tuntemattomia. Kas kun Windows 3.11 e isemmosia paljon kysytty, asennus korpulta ja sitten töihin. Tämä täti ei ole enää viitsinyt 95 jälkeen asennella käyttöjärjestelmää.

• nätti vastus ;)
        Osaisinko itsekin kirjoitti:

aloittaja kiittää
        Ensin kiitos vastauksesta, kaipaamiani neuvoja tuossa tuli. Mutta asia ei ole ihan noin yksinkertainen.

Kun käy paikallisessa alan liikkeessä eli atk- liikkeessä ostamassa läppärin, joka virittää sen käyttökuntoon,
        ja asikaas 4 kk. kuluttua toteaa että kone meni sekaisin,... ei ole mitään recovery levyä tehty, niiden tekemisestä ei ole oston yhteydessä ja luovutuksessa edes mainittu, käyttöohjetta ei tule paperilla vaan se on koneella pdf tiedotona, ja sitten kun tlee kriittinen hetki se kohta on tietysti vielä lukematta
        Näin kävi ystävällieni, sen vuoksi tässä pähkäilenkin että onko ihan sama ostaa tavaratalosta.

Eli ei se arikoisliike mitään takaa, eikä sen tekemisistä jälkeenpäin ota selvää. Laskun ne osaa korjauksista kirjoittaa. Aika velho pitää olla, että osaa niiden kanssa lähteä kinaamaan, mitä niillä jäi virityksessä tekemättä ja mitä ne teki jo aluasennuksessa väärin.

Kun ei pikkupaikkakunnalla näitä ammattiliikkeitä valittavaksi asti kovinkaan ole.

Tuo virustorjunnan hankkiminen ei ole ongelmani, se tulee internet palveluntarjoajani yhteydessä pakettihintaan, Vain sen asennus uuteen paketista repäistyy koneeseen oli se ongelma. Kun nämä käyttöjärjestelmän rekisteröintijutut on ihan tuntemattomia. Kas kun Windows 3.11 e isemmosia paljon kysytty, asennus korpulta ja sitten töihin. Tämä täti ei ole enää viitsinyt 95 jälkeen asennella käyttöjärjestelmää.

...sen tietsikan ostaa normi kodinkoneliikkeestä, et varmaan tarkoittanut kodinkoneliikettä tuolla "ammattiliike" maininnalla.

Tosiaan ei varmaan 4kk päästä liikkeen tietokoneen käyttöönotto asennuksesta ole enään ohjelmallisien ongelmien takuu voimassa, jos itse on vahingossa jotenkin koneen pistänyt sekaisin (mutu tietoa).

Noihin palautuspisteisiin ei liikaa kannata luottaa, asennuslevykkeet varmistaa sen että saa varmasti toimivan kokoonpanon, ja jos tietokoneeseen ei tule asennusmediaa mukaan niin, eiköhän ne anna neuvoja siihen asiaan myös tuolla kodinkoneliikkeessä josta kyseisen koneen ostat.
        Itse en ole enään vuosiin pitänyt palautuspisteitä käytössä enään ollenkaan, turhaan vaan paisuttaa C:aseman käytettyä tilaa ja hidastaa konetta, toki tämä on vain minun tapani toimikoon kukin miten haluaa.

Tärkeät tiedostot kannattaa tallentaa muulle asemalle kuin C: asemalle johon käyttis yleensä asennetaan, uusien koneiden kovalevyt on yleensä osioitu valmiiksi nykyään, ja varmuuskopiot kannattaa ottaa tietenkin kaikista tärkeistä tiedostoista aika ajoin, niin uudelleen asennuksesta ei ole huolta.
        Kun kiintolevy on osioitu niin voi huoletta asentaa uudelleen käyttiksen C: asemaan niin tiedostot säilyvät siellä toisella/toisilla kiintolevyn osioilla koskemattomina.
        Windows R löytyy suorita ikkuna siihen kun kirjoittaa compmgmt.msc ja painaa enter pääsee pääsee levynhallintaan jossa voi tehdä lisää osioita jos kiintolevy on vain yhtä osiota.

Palvelun tarjoajasi kun olisit maininnut, niin joku olis voinut hakea netistä sinulle ohjeet.
        Mutta itsekin ne ohjeet varmaan löydät palveluntarjoajasi kotisivuilta, tai onko kenties tullut ohjeet palveluntarjoajalta kotiisi.

• Osaisinko itsekin kirjoitti:

aloittaja kiittää

"Miksi maksaa erikoisliikkeelle, joka palvelee näin?"

Pitää olla vähän valveutuneisuutta ja vaatia asioita. Muuten tietysti tehdään niin, että jos asiakas törttöilee jotain niin saadaan siltä rahat pois. Yleisesti ottaen joka alalla tehdään vähän herrasmieskusetusta, että jos asiakas ei mistään tiedä niin ei hitossa kerrota vaan antaa sen maksaa, kunhan ei rikota lakia. Toisin sanoen, jos asiakas ei erikseen pyydä palautuslevyjen tekoa yms. niin niitä välttämättä tehdä. Sehän vie aikaa joka maksaa jotain 90€/h ja asiakas itkee muuten korkeita hintoja jos ei saa tehtyä hommaa puolessa tunnissa. Eli tekee homman nopeasti ja jättää tekemättä kaiken mitä ei erikseen pyydetä niin hinta on alhaisempi ja asiakkaalta saadaan lypsettyä lisää rahaa.

Helpoin ratkaisu kyllä on kun ei törttöile mitään tai vaihtoehtoisesti hankkii riittävän helpoin käyttöjärjestelmän tietokoneeseen. Loppupeleissä kyse on aina omista kulutustottumuksista. Sitä saa syyttää lähinnä itseään jos kerran haluaa ostaa vaikeita virityksiä eikä edes maksa sitä reipasta rahatukkua, että asentaja tekee sen 2h työtä kun sille antaa listan asioista mitä haluaa tehtävän.

Se marketti kyllä sitten kusettaa niin, että myy jotain Home Premium Windowsia joka menee uusiksi 3v kuluttua ja samassa yhteydessä ohjelmat ja Windowsille tehdyt lisälaitteet hyvin herkästi. Jos se konekaan edes kestää sinne asti joten marketti saa rahaa siitä kun olet siellä koko ajan ostamassa uutta ja tappelet koneen kanssa.

"Kun nämä käyttöjärjestelmän rekisteröintijutut on ihan tuntemattomia."

Jotain Windowsjuttujahan ne lähinnä. Kuten sanoin niin omat kulutustottumukset sanelee sen mitä saat. Jos kerran haluat maksaa rekisteröinneistä, kalliin hinnan että joku oikeasti laittaa kuntoon, opettelet käyttämään kerran kuudessa vuodessa tai vaikka ostat kaikki mööpelit 3v välein ja tappelet marketin heikkolaatuisen rihkaman ja ongelmien kanssa niin kaikin mokomin. Itse näen vaihtoehtoina lähinnä nyt sen, että ostat koneen joko jollain muulla käyttöjärjestelmämerkillä kuin Windowsilla tai ostat tietokoneliikkeestä koneen jossa on Windows 7 64-bit SP1 Professional jossa vähintään 4Gt muistia ja opettelet sen ja yleensäkin Windowsin ylläpidon kiemuroita, teet palautuslevyt, luet käyttöohjeita ja tarvittaessa maksat tuesta että pääset edes alkuun.

Rahaa nyt menee joka tapauksessa jos nyt haluat riittävän hyvin toimivan.

• M-Kar kirjoitti:

Pitää olla vähän valveutuneisuutta ja vaatia asioita. Muuten tietysti tehdään niin, että jos asiakas törttöilee jotain niin saadaan siltä rahat pois. Yleisesti ottaen joka alalla tehdään vähän herrasmieskusetusta, että jos asiakas ei mistään tiedä niin ei hitossa kerrota vaan antaa sen maksaa, kunhan ei rikota lakia. Toisin sanoen, jos asiakas ei erikseen pyydä palautuslevyjen tekoa yms. niin niitä välttämättä tehdä. Sehän vie aikaa joka maksaa jotain 90€/h ja asiakas itkee muuten korkeita hintoja jos ei saa tehtyä hommaa puolessa tunnissa. Eli tekee homman nopeasti ja jättää tekemättä kaiken mitä ei erikseen pyydetä niin hinta on alhaisempi ja asiakkaalta saadaan lypsettyä lisää rahaa.

Helpoin ratkaisu kyllä on kun ei törttöile mitään tai vaihtoehtoisesti hankkii riittävän helpoin käyttöjärjestelmän tietokoneeseen. Loppupeleissä kyse on aina omista kulutustottumuksista. Sitä saa syyttää lähinnä itseään jos kerran haluaa ostaa vaikeita virityksiä eikä edes maksa sitä reipasta rahatukkua, että asentaja tekee sen 2h työtä kun sille antaa listan asioista mitä haluaa tehtävän.

Se marketti kyllä sitten kusettaa niin, että myy jotain Home Premium Windowsia joka menee uusiksi 3v kuluttua ja samassa yhteydessä ohjelmat ja Windowsille tehdyt lisälaitteet hyvin herkästi. Jos se konekaan edes kestää sinne asti joten marketti saa rahaa siitä kun olet siellä koko ajan ostamassa uutta ja tappelet koneen kanssa.

Jotain Windowsjuttujahan ne lähinnä. Kuten sanoin niin omat kulutustottumukset sanelee sen mitä saat. Jos kerran haluat maksaa rekisteröinneistä, kalliin hinnan että joku oikeasti laittaa kuntoon, opettelet käyttämään kerran kuudessa vuodessa tai vaikka ostat kaikki mööpelit 3v välein ja tappelet marketin heikkolaatuisen rihkaman ja ongelmien kanssa niin kaikin mokomin. Itse näen vaihtoehtoina lähinnä nyt sen, että ostat koneen joko jollain muulla käyttöjärjestelmämerkillä kuin Windowsilla tai ostat tietokoneliikkeestä koneen jossa on Windows 7 64-bit SP1 Professional jossa vähintään 4Gt muistia ja opettelet sen ja yleensäkin Windowsin ylläpidon kiemuroita, teet palautuslevyt, luet käyttöohjeita ja tarvittaessa maksat tuesta että pääset edes alkuun.

-Yleisesti ottaen joka alalla tehdään vähän herrasmieskusetusta, että jos asiakas ei mistään tiedä niin ei hitossa kerrota vaan antaa sen maksaa, kunhan ei rikota lakia-
        näinhän se menee.
        itse kyllä valistan asiakasta mahdollisimman pitkälle, olen sen havainnut hyväksi pitkässä juoksussa. se poikii uusia asiakkaita puskaradion kautta ja nimen omaan pysyviä asiakkaita.
        noissa kerran kuudessavuodessa opetteluissa olen kylläkin eri mieltä. jos ihminen on käyttänyt esim kuusi vuotta tietokonetta niin se on aivan sama mikä versio winukasta tai yleensä mikä hyvänsä käyttis, os tai joku "linux", niin normaali järjellä varustettu ihminen osaa käyttää sitä. samalla pohjallahan kaikki menee, eri nimikkeitä vaan. vrt selaimissa suosikit/kirjanmerkit. siinä yksinkertainen esimerkki.
        loppujen lopuksi nämä asiat ovat yksinkertaisia kun ei ajattele liian monimutkaisesti.

• harrastelijakirurgi kirjoitti:

-Yleisesti ottaen joka alalla tehdään vähän herrasmieskusetusta, että jos asiakas ei mistään tiedä niin ei hitossa kerrota vaan antaa sen maksaa, kunhan ei rikota lakia-
        näinhän se menee.
        itse kyllä valistan asiakasta mahdollisimman pitkälle, olen sen havainnut hyväksi pitkässä juoksussa. se poikii uusia asiakkaita puskaradion kautta ja nimen omaan pysyviä asiakkaita.
        noissa kerran kuudessavuodessa opetteluissa olen kylläkin eri mieltä. jos ihminen on käyttänyt esim kuusi vuotta tietokonetta niin se on aivan sama mikä versio winukasta tai yleensä mikä hyvänsä käyttis, os tai joku "linux", niin normaali järjellä varustettu ihminen osaa käyttää sitä. samalla pohjallahan kaikki menee, eri nimikkeitä vaan. vrt selaimissa suosikit/kirjanmerkit. siinä yksinkertainen esimerkki.
        loppujen lopuksi nämä asiat ovat yksinkertaisia kun ei ajattele liian monimutkaisesti.

"noissa kerran kuudessavuodessa opetteluissa olen kylläkin eri mieltä. jos ihminen on käyttänyt esim kuusi vuotta tietokonetta niin se on aivan sama mikä versio winukasta tai yleensä mikä hyvänsä käyttis, os tai joku "linux", niin normaali järjellä varustettu ihminen osaa käyttää sitä."

Normaalijärkiset on vähemmistössä. Tavallisemmin näkee sitä, että ruotsalainen o sekoitetaan A -kirjaimeen ja on lähinnä opiskeltu nappi mistä saa tekstinkäsittelyssä lihavoinnin päälle. Sitten kun se nappi onkin pari pikseliä eri näköinen ja pari pikseliä sivussa niin sitten itketään kun on niin vaikeata.

• Firman pojat
        M-Kar kirjoitti:

"Yleisesti ottaen joka alalla tehdään vähän herrasmieskusetusta, että jos asiakas ei mistään tiedä niin ei hitossa kerrota vaan antaa sen maksaa, kunhan ei rikota lakia."

Onko tämä sen perustamasi firman toimintatapa? Kerro vielä firmasi nimi, niin tiedän mitä välttää.

• Inalein
        M-Kar kirjoitti:

"noissa kerran kuudessavuodessa opetteluissa olen kylläkin eri mieltä. jos ihminen on käyttänyt esim kuusi vuotta tietokonetta niin se on aivan sama mikä versio winukasta tai yleensä mikä hyvänsä käyttis, os tai joku "linux", niin normaali järjellä varustettu ihminen osaa käyttää sitä."

Normaalijärkiset on vähemmistössä. Tavallisemmin näkee sitä, että ruotsalainen o sekoitetaan A -kirjaimeen ja on lähinnä opiskeltu nappi mistä saa tekstinkäsittelyssä lihavoinnin päälle. Sitten kun se nappi onkin pari pikseliä eri näköinen ja pari pikseliä sivussa niin sitten itketään kun on niin vaikeata.

"Normaalijärkiset on vähemmistössä."

Hä?

Toihan on sama kuin sanoisi, että reilusti alle puolet on keskituloisia. :)

Taidat olla Bushin kavereita... :)

• Firman pojat kirjoitti:

"Yleisesti ottaen joka alalla tehdään vähän herrasmieskusetusta, että jos asiakas ei mistään tiedä niin ei hitossa kerrota vaan antaa sen maksaa, kunhan ei rikota lakia."

Onko tämä sen perustamasi firman toimintatapa? Kerro vielä firmasi nimi, niin tiedän mitä välttää.

Kaikki yritykset toimivat näin koska raha on oleellisesti se minkä mukaan ohjataan prosesseja, joten sinun pitää välttää kaikkia yrityksiä ja tehdä itse kaikki.

Näinhän minä itseasiassa teen aina kun on mahdollista ja otan selvää aina ennen kuin olen käyttämässä rahaa mihinkään niin myyntitilanteessa ei kuseteta, koska tuotetta/palvelua myyvä henkilö tietysti analysoi mitä se rahan käyttäjä itseasiassa tajuaa, että saadaan ne rahat pois.

Tietysti herrasmieskusetusta ohjailee se maineen säilyttäminen, ja siksi hyvämaineiset yritykset myös joutuvat toisinaan tekemään tappiollista työtä. Esimerkiksi toistaiseksi suomessa pankit ovat hyvittäneet varkauksia kuluttaja-asiakkaille vaikka asiakkaat olisivat itse törttöilleet.

Meillä ei ole vielä politiikkaa päätetty tähän mutta tarkoitus olisi olla hyvämaineinen yritys. Sopimusasiakkaat saa varmasti paljon etuja ja niitä huomioidaan mutta joku random asiakas sitten jos haluaa vaikka ostaa tietoturvaohjelmiston vaikka ei hanki edes nettiyteyttä niin mitä sille nyt sanomaan, että ei varmaankaan tarvitse jos kerran on rahat ojossa ostamassa. Pitäähän sitä leivän päälle saada jotain muutakin kuin ylähuuli.

Että joo, rahallahan ne hommat ratkeaa mutta selväähän se että kitupiikit kärsivät koska jotkut haluaa saada elannon rehellisellä työllä. Ei sen rahan pitäisi olla ongelma tavalliselle työssä käyvälle ihmiselle. Sossupummit sitten asia erikseen mutta niillehän työssäkäyvät jo maksaa muutenkin elämisen...

• Inalein
        M-Kar kirjoitti:

Kaikki yritykset toimivat näin koska raha on oleellisesti se minkä mukaan ohjataan prosesseja, joten sinun pitää välttää kaikkia yrityksiä ja tehdä itse kaikki.

Näinhän minä itseasiassa teen aina kun on mahdollista ja otan selvää aina ennen kuin olen käyttämässä rahaa mihinkään niin myyntitilanteessa ei kuseteta, koska tuotetta/palvelua myyvä henkilö tietysti analysoi mitä se rahan käyttäjä itseasiassa tajuaa, että saadaan ne rahat pois.

Tietysti herrasmieskusetusta ohjailee se maineen säilyttäminen, ja siksi hyvämaineiset yritykset myös joutuvat toisinaan tekemään tappiollista työtä. Esimerkiksi toistaiseksi suomessa pankit ovat hyvittäneet varkauksia kuluttaja-asiakkaille vaikka asiakkaat olisivat itse törttöilleet.

Meillä ei ole vielä politiikkaa päätetty tähän mutta tarkoitus olisi olla hyvämaineinen yritys. Sopimusasiakkaat saa varmasti paljon etuja ja niitä huomioidaan mutta joku random asiakas sitten jos haluaa vaikka ostaa tietoturvaohjelmiston vaikka ei hanki edes nettiyteyttä niin mitä sille nyt sanomaan, että ei varmaankaan tarvitse jos kerran on rahat ojossa ostamassa. Pitäähän sitä leivän päälle saada jotain muutakin kuin ylähuuli.

Että joo, rahallahan ne hommat ratkeaa mutta selväähän se että kitupiikit kärsivät koska jotkut haluaa saada elannon rehellisellä työllä. Ei sen rahan pitäisi olla ongelma tavalliselle työssä käyvälle ihmiselle. Sossupummit sitten asia erikseen mutta niillehän työssäkäyvät jo maksaa muutenkin elämisen...

"Kaikki yritykset toimivat näin koska raha on oleellisesti se minkä mukaan ohjataan prosesseja, joten sinun pitää välttää kaikkia yrityksiä ja tehdä itse kaikki."

Mikään yritys joka haluaa hommalle jatkuvuutta, tyytyväisiä asiakkaita ja sitä kautta ilmaista mainosta sekä taata hyvän tuottavuuden, ei toimi noin.

Kyllä valveutumattomampikin asiakas huomaa kusetuksen ennemmin tai myöhemmin ja siirtyy käyttämään toisen yrityksen palveluita. Todennäköisesti tämä kusetettu asiakas myös mainostaa negatiivista kokemustaan lähipiirilleen. Mitä pidempään häntä on kusetettu, sitä kyrpiintyneempi hän tulee olemaan.

Mutta eipä siinä. Minä olen tullut siihen tulokseen, että koko yrityshuuhaahöpöhöpösi on sairaan pienen mielikuvituksesi tuotetta ja haluat vaan jotenkin pönkittää olematonta itsetuntoasi jakelemalla satuja siitä täällä.

• Inalein kirjoitti:

"Kaikki yritykset toimivat näin koska raha on oleellisesti se minkä mukaan ohjataan prosesseja, joten sinun pitää välttää kaikkia yrityksiä ja tehdä itse kaikki."

Mikään yritys joka haluaa hommalle jatkuvuutta, tyytyväisiä asiakkaita ja sitä kautta ilmaista mainosta sekä taata hyvän tuottavuuden, ei toimi noin.

Kyllä valveutumattomampikin asiakas huomaa kusetuksen ennemmin tai myöhemmin ja siirtyy käyttämään toisen yrityksen palveluita. Todennäköisesti tämä kusetettu asiakas myös mainostaa negatiivista kokemustaan lähipiirilleen. Mitä pidempään häntä on kusetettu, sitä kyrpiintyneempi hän tulee olemaan.

Mutta eipä siinä. Minä olen tullut siihen tulokseen, että koko yrityshuuhaahöpöhöpösi on sairaan pienen mielikuvituksesi tuotetta ja haluat vaan jotenkin pönkittää olematonta itsetuntoasi jakelemalla satuja siitä täällä.

"Kyllä valveutumattomampikin asiakas huomaa kusetuksen ennemmin tai myöhemmin ja siirtyy käyttämään toisen yrityksen palveluita."

Aika hyvin on joku Microsoft esimerkiksi pärjännyt. Tai Apple, Intel, Acer jne.

• ilmainen neuvo :D
        Osaisinko itsekin kirjoitti:

aloittaja kiittää

Älä osta mitään virustorjuntaohjelmia äläkä lähde makselemaan niistä, joita kokeiluversioina tulee koneelle. Poista ne pois ...

Avastilla, joka on ilmainen, hyvin helppo ja jonka voit valita suomenkielisenä, pärjäät ilman mitään tarvetta muihin. Älä siis maksa turhasta. Sen voi ladata netistä. Päivitä asetuksista päivittymään automaattisesti. Win7:skan mukana tulee palomuuria, sen verran kuin siistillä koneenkäytöllä tarvitseva tarvitsee. Sitä en osaa sanoa mitä miespuolisten nörttien nettiseikkailujen riskien rajoittamiseen tarvitaan, mutta sitä ei tarvitse tällaisten täti-ihmisten miettiä. Me emme visiteeraa sellaisilla sivustoilla :D emmekä tee sellaisia asioita.
        F-secure on useimpiin koneisiin äärettömän tarpeeton ja äärettömän raskas koneille pyörittää,
        sekä maksaa sikana.
        Minun koneelleni se ei toki olisi raskas, mutta minäkään en sitä ota, koska en sitä tarvitse mihinkään.

• Z-miäs

että jos joutuu kysymään tuollaista jo alkuunsa ja ei tiedä kysymyksellekään parempaa paikkaa kuin tämä foorumi, niin et maksa turhasta, vaikka alan liikkeessä laitetaan sulle kone käyttökuntoon.

• Osaisinko itse ?

Aloittaja kommentoi:
        Ihan hyvä huomio, mutta kerronpa kokemuksen...

Ystäväni osti 4 kk sitten alan liikkeestä läppärin , se viritettiin siellä tulille.
        Pari viikkoa sitten kone sekosi, hän vei sen k.o liikkeeseen, ja koneesta ei löytynyt yhtäkään
        järjestelmän palautuspistettä. Ei koneen tekemää, ei sen liikkeen tekemää eikä luonnollisetikaan asiakkaan tekemää, koska hän vasta perehtyi tuohon uuteen järjestelmään.
        Mihin ne olivat häipyneet? Miksi niitä ei ollut ammattiliikkeen virittämssä koneessa.
        Koneesta ei löytynyt myöskään virusta, eikä mitään järjellistä syytä annettu, miksi se sekosi.
        Ehkä jokin kesken jäänyt päivitys.... Vai niin. Mutta nyt se kuitenkin on tolhtoroituna sielunelämältään eri kone kun se ostettu merkkikone. Ei sen näinkään pitänyt mennä.
        Mutta hintaa korjaukselle (jonka tuloksellisuus on yhä kysymysmerkki), tuli ihan tarpeeksi.
        Siksi täällä kyselen...

Olisiko ammattiliike voinut edes kertoa että nuo romput olisi tullut samantien polttaa, tai ehdottanut
        että me teemme sen puolestasi lisähintaan xxx€
        Tämän vuoksi ajattelin, että ehkäpä ei ole mitään hyötyäkään ostaa konetta atk-liikkeestä.
        Saatu lisäpalvelu oli aika olellisilta osilta puutteellinen. Ehkäpä jopa virheellinen!

Ja onko se nyt ihan kohtuutonta täällä kysyä, mitä virityksiä kaupasta ostettu kone on vailla, kun en
        koskaan ole sellaista ole nähnyt? Lapsettomalla eläkeläisellä ei ystäväpiiri ole ihan sellainen, joka tämän
        asian voisi hetkessä näyttää. Muuta tietoa voi olla asian ympäriltä ihan kohtuullisesti.

Että koittakaa nyt hillitä jotenkin itseänne, jos täällä neuvoa kysytään. Enkä minä koskan lisää opisi, jos en kysy.

Moni vastaus on täällä ollutkin jo avuksi, kiitos heille eli teille jotka olette vaivautuneet neuvomaan.

PS Ja vielä lisätiedoksi ilmaisen virustorjunnan ehdottelijoille, että minulla on ostettu yhteys, johon
        hintaa sislältyy F-secure. Toki se on raskas, mutta sinänsä vain makuasia käyttääkö vai eikö.
        Mutta sen hankinta ei ole ongelma, vain se asennustapa ja järjestys.

• Z-miäs
        Osaisinko itse ? kirjoitti:

Aloittaja kommentoi:

Ystäväni osti 4 kk sitten alan liikkeestä läppärin , se viritettiin siellä tulille.
        Pari viikkoa sitten kone sekosi, hän vei sen k.o liikkeeseen, ja koneesta ei löytynyt yhtäkään
        järjestelmän palautuspistettä. Ei koneen tekemää, ei sen liikkeen tekemää eikä luonnollisetikaan asiakkaan tekemää, koska hän vasta perehtyi tuohon uuteen järjestelmään.
        Mihin ne olivat häipyneet? Miksi niitä ei ollut ammattiliikkeen virittämssä koneessa.
        Koneesta ei löytynyt myöskään virusta, eikä mitään järjellistä syytä annettu, miksi se sekosi.
        Ehkä jokin kesken jäänyt päivitys.... Vai niin. Mutta nyt se kuitenkin on tolhtoroituna sielunelämältään eri kone kun se ostettu merkkikone. Ei sen näinkään pitänyt mennä.
        Mutta hintaa korjaukselle (jonka tuloksellisuus on yhä kysymysmerkki), tuli ihan tarpeeksi.
        Siksi täällä kyselen...

Olisiko ammattiliike voinut edes kertoa että nuo romput olisi tullut samantien polttaa, tai ehdottanut
        Tämän vuoksi ajattelin, että ehkäpä ei ole mitään hyötyäkään ostaa konetta atk-liikkeestä.
        Saatu lisäpalvelu oli aika olellisilta osilta puutteellinen. Ehkäpä jopa virheellinen!

Ja onko se nyt ihan kohtuutonta täällä kysyä, mitä virityksiä kaupasta ostettu kone on vailla, kun en
        koskaan ole sellaista ole nähnyt? Lapsettomalla eläkeläisellä ei ystäväpiiri ole ihan sellainen, joka tämän
        asian voisi hetkessä näyttää. Muuta tietoa voi olla asian ympäriltä ihan kohtuullisesti.

Että koittakaa nyt hillitä jotenkin itseänne, jos täällä neuvoa kysytään. Enkä minä koskan lisää opisi, jos en kysy.

Moni vastaus on täällä ollutkin jo avuksi, kiitos heille eli teille jotka olette vaivautuneet neuvomaan.

PS Ja vielä lisätiedoksi ilmaisen virustorjunnan ehdottelijoille, että minulla on ostettu yhteys, johon
        hintaa sislältyy F-secure. Toki se on raskas, mutta sinänsä vain makuasia käyttääkö vai eikö.

Jos yhtään olet perillä asioista, tiedät vaatia koneen ja käyttöjärjestelmän olevan käyttökunnossa, siis tulilla edessä oleviin koitoksiin. Maksat tietysti siitä. Vai luuletko nykypäivänä tollasten firmojen pyörivän periaatteella: "tehdään pieni jäynä, niin asiakas tulee seuraavanakin päivänä ja voi taas laskuttaa".
        En mä sano, että väärin kysytty, mutta tälläsissä keskusteluissa vaan saa jotain vinkkiä ja kysyjähän sen lopullisen ahaa-elämyksen saa ja itse myös tekee temput koneelleen, ei täältä netistä kukaan JormaS hyppää sitä säätelemään.

• Osaisinko itse ? kirjoitti:

Aloittaja kommentoi:

Siksi täällä kyselen...

"Ja onko se nyt ihan kohtuutonta täällä kysyä, mitä virityksiä kaupasta ostettu kone on vailla, kun en
        koskaan ole sellaista ole nähnyt?"

Riippuu käyttötarkoituksista. Windowsilla jos ostat niin siinä on sähköpostiohjelma, musiikki- ja videosoitin, pasianssi ja WWW-selain, mutta ei officepakettia, ei kunnollista PDF-lukijaa, ei Javatukea, ei Flashia yms. mutta kaikenlaista mainossontaa kyllä on täynnä.

"Mutta sen hankinta ei ole ongelma, vain se asennustapa ja järjestys."

Kunhan koneessa ei ole mitään tietoturvaohjelmsitoja kun alat asentaa sitä. Kaikki mainostietoturvahömpötykset pitää enste olla pois.

• Tavarataloista ei saa kuin leluja jotka on ajastettu niin, että käyttis pitää uusia noin 3v kuluttua ja samalla lisäohjelmat ja lisälaitteet, jos nyt edes kestää niin pitkään. Tai sitten Macbookkeja jotka on hintavia mutta muuten ihan ok ja tuollaista turhaa säätöä ei ole. Niissä käyttis kyllä uusitaan jo noin reilun 2.5v kuluttua jos nyt ostat.

Mistä olet saanut päähäsi, että virustorjunta tavittaisiin?

• jahnukka 5

varmaan pornosivuja varten. ;p

• Inalein

Kysymyksesi ei ollut ollenkaan tyhmä. Vastauksista sitten useimmat olivatkin, kuten aina.
      Unohda kaikki linux ja mac-vastaukset.

Menettele tämän ohjeen mukaan: http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9676349/48179219
      Tulosta vaikkapa tuo ohje.

Tekstistäsi päättelen, että tulet pärjäämään uuden koneesi kanssa oikein hyvin. :)

Alussa se kielivalinta ja palautuslevyjen teko on tarkkaa. Muuten koneen saa sössiä vaikka miten ja kaikki on korjattavissa. (toki nuokin on korjattavissa kikkailujen kautta)

• Osaisinkohan itse

Aloittajan summasummarum:Niiin... todella hämmentävää on ollut lukea vastauksia - välillä kekustelu on tosin mennyt omille teilleen.

Ja oikeasti en ole ostamassa konetta edes itselleni vaan kehnona apuna nestoripoikaystävälleni, joka ei ole pätkääkän kiinnostunut macista tai muustakaan uudesta (onneksi!) - että se siitä ;)

Kiitos vaan ystävällisestä ohjeesta, me vanhukset täällä nyt mietitään....
        Tuosta palautuslevyjen teosta olen kyllä vähän katkera, omalla kohdallani se jäi puoloisen vuotta
        sitten tekemättä kun ei sitä missään vaiheessa tähdennetty.

Mutta että ilman virustorjuntaakin voisi pärjätä.... ??? sitä en lman lisäselityksiä ymmärrä.
        En tosin aio kokeilla ;)

• Osaisinkohan itse kirjoitti:

Aloittajan summasummarum:Niiin... todella hämmentävää on ollut lukea vastauksia - välillä kekustelu on tosin mennyt omille teilleen.

Ja oikeasti en ole ostamassa konetta edes itselleni vaan kehnona apuna nestoripoikaystävälleni, joka ei ole pätkääkän kiinnostunut macista tai muustakaan uudesta (onneksi!) - että se siitä ;)

Tuosta palautuslevyjen teosta olen kyllä vähän katkera, omalla kohdallani se jäi puoloisen vuotta

Mutta että ilman virustorjuntaakin voisi pärjätä.... ??? sitä en lman lisäselityksiä ymmärrä.
        En tosin aio kokeilla ;)

Toki virustorjunta kannattaa laittaa, itsellänikin on sellainen.
        Taisin selittää vähän epätarkasti, tarkoitin mm. sitä että kone ei ole mitenkään vaarassa vaikka poistaa mainosvirustorjunnan ja vasta sen jälkeen laittaa sen josta itse eniten pitää.
        Kyllä virustorjunnallakin oma paikkansa on, mutta liikaa sellaiseen ei kannata luottaa.

• c=3
        Osaisinkohan itse kirjoitti:

En tosin aio kokeilla ;)

Virustorjunta on tarpeellinen vain Windowseissa. Muissa käyttöjärjestelmissä sen käyttö on tietoturvan kannalta jopa suurempi uhka kuin mahdolliset virukset. Esim. Linux-käyttöjärjestelmiin ei tunneta tällä hetkellä yhtään toimivaa haittaohjelmaa kun taas Windowseihin niitä on satoja tuhansia.

• 51
        c=3 kirjoitti:

Virustorjunta on tarpeellinen vain Windowseissa. Muissa käyttöjärjestelmissä sen käyttö on tietoturvan kannalta jopa suurempi uhka kuin mahdolliset virukset. Esim. Linux-käyttöjärjestelmiin ei tunneta tällä hetkellä yhtään toimivaa haittaohjelmaa kun taas Windowseihin niitä on satoja tuhansia.

On ilmainen, kuten käyttöjärjestelmäkin: http://www.avast.com/linux-home-edition

• c=3

• nätti vastus ;)
        Osaisinkohan itse kirjoitti:

En tosin aio kokeilla ;)

...ne palautuslevy tekemään edelleenkin siltä koneeltasi, lue käyttöohjeet.
        Mainitse tietokoneesi nimi ja malli niin joku ehkä pystyy neuvomaan yksityiskohtaisesti recoverylevyjen teon.

Uuden koneen voit huoletta ostaa nestorillesi, kyllä ne asennukset sinulta onnistuu.

Uudessa koneessa kannattaisi olla

Vähintään 4 gigaa käyttömuistia, mielellään ddr3
        Hdmi liitin
        Led taustavalaistu näyttö = akunkesto huomattavasti parempi.

Joko 64 bittinen Windows on saatu yhteensopivaksi useimpien ohjelmien kanssa, vai vieläkö on takkuamista? Jos on niin sitten se 32 bittinen on varmempi valinta, tosin yli 4 gigan käyttömuistista ei ole silloin suurempaa hyötyä.

• Osaanko itse
        nätti vastus ;) kirjoitti:

...ne palautuslevy tekemään edelleenkin siltä koneeltasi, lue käyttöohjeet.
        Mainitse tietokoneesi nimi ja malli niin joku ehkä pystyy neuvomaan yksityiskohtaisesti recoverylevyjen teon.

Uuden koneen voit huoletta ostaa nestorillesi, kyllä ne asennukset sinulta onnistuu.

Uudessa koneessa kannattaisi olla

Vähintään 4 gigaa käyttömuistia, mielellään ddr3
        Hdmi liitin
        Led taustavalaistu näyttö = akunkesto huomattavasti parempi.

Joko 64 bittinen Windows on saatu yhteensopivaksi useimpien ohjelmien kanssa, vai vieläkö on takkuamista? Jos on niin sitten se 32 bittinen on varmempi valinta, tosin yli 4 gigan käyttömuistista ei ole silloin suurempaa hyötyä.

Jaaha, eiku ohjeita lukemaan ja palautuslevyä tekemään jos minulle vielä jotain hyötyä siitäkin olisi.

Tässä päivän kuluessa olen jo kaverille ehdottanut edelleen pöytäkoneen hankintaa.
        Kloonikone, tarpeen mukaan kasattu? Läppäri on kaverilla mielessä enimmäkseen sisustussyistä
        ja sen äänettömyyden vuoksi. Kannettavuus ja siirreltävyys ei ole edes tarpeen.
        Näyttökin on vanhoille silmille huono, lisänäyttö pitäisi siis olla kuitenkin.
        Ehkä palaamme lähtöruutuun ja kannamme kotiin jonkun lootan. Arvelen, että sen
        kansa pärjää kuitenkin paremmin.

Kuinka laajasti yhteensopiva 64 bittinen on, kysyt. En osaa sanoa.
        Mutta olisiko 32 bittinen Win7 jo vähän valmiiksi vanha hankinta?
        Sinänsä tuolla 64 bittisen yhteensopivuudella ei ole paljon meille merkitystä, kun kaikki
        vanhat omistamamme koneeseen asennetut lisäohjelmat on jo niin ikivanhoja, ettei niitä
        enää kuitenkaan kannata asentaa,.
        Open Ofice tekee teksti- ja laskentapuolella ilmaiseksi sen mitä tarvitsemme,
        (se minulle täällä ystävällisesti vinkattiin, kun olin jo ostamassa Office-pakettia)
        Kuvakäsittelyyn ehkä jotain ostankin Photoshoppia aikoinaan tomerasti opiskelleena.
        Arkielämän hyvin yksinkertaisiin tarpeisiin kone tulee, ei mihinkään erityisjuttuihin.
        Netti ja asiointi on tärkeä, ilman netiä on kuin toinen puoli aivoista olisi pantu hyllylle,
        niin se vaan nykyään on.
        Kaksi ihan koht. kelpo Canonin tasoskanneria kyllä jää nurkkaan 64 bittisen kanssa... :(

• Osaanko itse kirjoitti:

Jaaha, eiku ohjeita lukemaan ja palautuslevyä tekemään jos minulle vielä jotain hyötyä siitäkin olisi.

Tässä päivän kuluessa olen jo kaverille ehdottanut edelleen pöytäkoneen hankintaa.
        Kloonikone, tarpeen mukaan kasattu? Läppäri on kaverilla mielessä enimmäkseen sisustussyistä

Sinänsä tuolla 64 bittisen yhteensopivuudella ei ole paljon meille merkitystä, kun kaikki
        vanhat omistamamme koneeseen asennetut lisäohjelmat on jo niin ikivanhoja, ettei niitä
        (se minulle täällä ystävällisesti vinkattiin, kun olin jo ostamassa Office-pakettia)
        Kuvakäsittelyyn ehkä jotain ostankin Photoshoppia aikoinaan tomerasti opiskelleena.
        Arkielämän hyvin yksinkertaisiin tarpeisiin kone tulee, ei mihinkään erityisjuttuihin.
        Netti ja asiointi on tärkeä, ilman netiä on kuin toinen puoli aivoista olisi pantu hyllylle,
        niin se vaan nykyään on.
        Kaksi ihan koht. kelpo Canonin tasoskanneria kyllä jää nurkkaan 64 bittisen kanssa... :(

Ehdottomasti 64 bittinen. 64 bittisiä ohjelmia tulee jatkuvasti lisää ja vähitellen 32 bittiset alkavat vähenemään. 64 bittinen W7 pystyy ajamaan hyvin 32 bittisiä ohjelmia lukuunottamatta laiteajurit jotka täytyy olla 64 bittisiä.
        Täällä on lista mikä toimii ja mikä ei, laitteet sekä ohjelmat:

http://www.microsoft.com/windows/compatibility/windows-7/en-us/default.aspx

"Canonin tasoskanneria kyllä jää nurkkaan 64 bittisen kanssa... :( "

Kannattaa kyllä kokeilla ensin.

• Inalein
        Osaanko itse kirjoitti:

niin se vaan nykyään on.

Toi koneen äänettömyys on hiukka kakspiippunen juttu.

Mulla on vanha acerin läppäri ja pari pöytäkonetta.
        Läppäri pitää sellasta korkeataajuista vinkunaa, ei kovaa, mutta jotenkin rasittavan kuuloista korvaan. Sen lisäksi se vinkuminen (joka siis kuuluu siitä puhaltimesta) välillä lakkaa ja sitten alkaa taas uudestaan kun konetta vähän rasittaa. Ja puhallin on siis kunnossa ja puhdas, se vaan on niin pieni ja pyörii korkeilla kierroksilla, että ääntä väkisin kuuluu.

Pöytäkoneet molemmat pitävät sellaista matalaa hiljaista huminaa, joka kuuluu sieltä kaukaa lattialta missä pöytäkone yleensä on. En tiedä äänenpaineista, mutta tuo humina ei ole läheskään niin rasittavaa korvaan kuin vinkuminen. Lisäksi pöytäkoneitten humina on tasaista, eikä juurikaan vaihtele rasituksen myötä.

Uudet läppärit varmaankin on lähes äänettömiä, en tiedä.

Läppärillä on etunsa, pieni koko ja siirrettävyys kai tärkeimpänä.
        Toisaalta läppärin päivitettävyys on käytännössä täys nolla.
        Läppärissä on onnettoman pieni näyttö ja näppäimistö. Hiiri ,mokkula, printteri ja kaikki muutkin lisälaitteet aina hukassa kun sitä siirrellään. Ainii ja akku loppu! ;)

Minä jotenkin miellän läppärin sellaiseen kevyeen käyttöön. Sitten jos tarvii tehä ihan oikeasti jotain, niin hommataan kunnon pöytäkone.

Makuasia...

• AKT Siantuntija

Ehdottomasti 64 bittinen. 64 bittisiä ohjelmia tulee jatkuvasti lisää ja vähitellen 32 bittiset alkavat vähenemään. 64 bittinen W7 pystyy ajamaan hyvin 32 bittisiä ohjelmia lukuunottamatta laiteajurit jotka täytyy olla 64 bittisiä.

Eikö windowsissa toimikaan kaikki laitteet heti ilman ajurien asentamista?

• Inalein
        AKT Siantuntija kirjoitti:

Eikö windowsissa toimikaan kaikki laitteet heti ilman ajurien asentamista?

Onko joku sanonu että toimis?

• AKT Siantuntija
        Inalein kirjoitti:

Onko joku sanonu että toimis?

M$:n mainosmiehethän täällä jatkuvasti toitottavat että Windowsissa toimivat heittämällä kaikki laitteet ja ohjelmat.

• Osaanko itse

Tosi hyödyllinen linkki, nätti kiitos sinulle :)
        Tuossakin listassa tuo Canonin skanneri on not compatible, ja nettikeskusteluissa on sama käynyt ilmi.
        Miten siis vielä kannattisi yrittää ? Velhompi en usko olevani kuin nuo jo yrittäneet ;)

Mutta lisää hauskaa yllätystä tuli tänä aamuna. TÄmä juuri huollossa käynyt alle puolivuotias
        läppärini teki taas temput, taustakuva oli tiessään, tehtäväpalkki oli taas alkanut itsekseen piilotella,
        Työpöydän kuvakkeet ovat siirtyneet, pienoisohjelmat sammuneet...
        Ja huollon tekemät palautuspisteet ovat TAAS pois. Ei tämä pysy kuosissaan, huolto sanoo
        ettei takuu kata ohjelmistovikoja. Mutta jospa ne tulevatkin viallisesta kiintolevystä....?
        Nyt vähän jo tuntemukset ovat harmittamista rumempia... Mitenkähän tästä pitäisi edetä...?
        Vielä en ole skannannut tuota kiintolevyä, kai sitä jää todisteeksi vikaraportti ?
        Jotain pipiä tässä on, ei ole ihan terve kone :(

t. aloittaja

Kaver miettii tätä katsoessaan nyt tovin ja toisenkin mitä tohtii ostaa...

• Osaanko itse
        Inalein kirjoitti:

Toi koneen äänettömyys on hiukka kakspiippunen juttu.

Mulla on vanha acerin läppäri ja pari pöytäkonetta.
        Läppäri pitää sellasta korkeataajuista vinkunaa, ei kovaa, mutta jotenkin rasittavan kuuloista korvaan. Sen lisäksi se vinkuminen (joka siis kuuluu siitä puhaltimesta) välillä lakkaa ja sitten alkaa taas uudestaan kun konetta vähän rasittaa. Ja puhallin on siis kunnossa ja puhdas, se vaan on niin pieni ja pyörii korkeilla kierroksilla, että ääntä väkisin kuuluu.

Pöytäkoneet molemmat pitävät sellaista matalaa hiljaista huminaa, joka kuuluu sieltä kaukaa lattialta missä pöytäkone yleensä on. En tiedä äänenpaineista, mutta tuo humina ei ole läheskään niin rasittavaa korvaan kuin vinkuminen. Lisäksi pöytäkoneitten humina on tasaista, eikä juurikaan vaihtele rasituksen myötä.

Uudet läppärit varmaankin on lähes äänettömiä, en tiedä.

Läppärillä on etunsa, pieni koko ja siirrettävyys kai tärkeimpänä.
        Toisaalta läppärin päivitettävyys on käytännössä täys nolla.
        Läppärissä on onnettoman pieni näyttö ja näppäimistö. Hiiri ,mokkula, printteri ja kaikki muutkin lisälaitteet aina hukassa kun sitä siirrellään. Ainii ja akku loppu! ;)

Minä jotenkin miellän läppärin sellaiseen kevyeen käyttöön. Sitten jos tarvii tehä ihan oikeasti jotain, niin hommataan kunnon pöytäkone.

Makuasia...

Kaikki totta ja huomionarvoisia seikkoja.
        Mutta tässä läppärini toimintahäiriöiden jatkuessa, valinta tulee ehkä
        helpommaksi ja tosiaan kallistuu tuonne pöytäkoneen puolelle...
        Saas nähdä mitä ukkokulta lopulta päättää... ensin se oli niin ehottomasti
        läppärin kannalla...

ps Tuo nimimerkkini pitäisi jo vaihtaa: en tosiaan osaa itse ;)

• Inalein
        AKT Siantuntija kirjoitti:

M$:n mainosmiehethän täällä jatkuvasti toitottavat että Windowsissa toimivat heittämällä kaikki laitteet ja ohjelmat.

Kuka mainitsemistasi mainosmiehistä on sanonut, että windowsissa toimii kaikki laitteet ilman ajurien asennusta, kuten väitit?

Pistäpä linkki kiitos.

Älä viitti puhua paskaa.

• Inalein
        Osaanko itse kirjoitti:

Tosi hyödyllinen linkki, nätti kiitos sinulle :)
        Tuossakin listassa tuo Canonin skanneri on not compatible, ja nettikeskusteluissa on sama käynyt ilmi.
        Miten siis vielä kannattisi yrittää ? Velhompi en usko olevani kuin nuo jo yrittäneet ;)

Mutta lisää hauskaa yllätystä tuli tänä aamuna. TÄmä juuri huollossa käynyt alle puolivuotias
        läppärini teki taas temput, taustakuva oli tiessään, tehtäväpalkki oli taas alkanut itsekseen piilotella,
        Työpöydän kuvakkeet ovat siirtyneet, pienoisohjelmat sammuneet...
        Ja huollon tekemät palautuspisteet ovat TAAS pois. Ei tämä pysy kuosissaan, huolto sanoo
        ettei takuu kata ohjelmistovikoja. Mutta jospa ne tulevatkin viallisesta kiintolevystä....?
        Nyt vähän jo tuntemukset ovat harmittamista rumempia... Mitenkähän tästä pitäisi edetä...?
        Vielä en ole skannannut tuota kiintolevyä, kai sitä jää todisteeksi vikaraportti ?
        Jotain pipiä tässä on, ei ole ihan terve kone :(

t. aloittaja

Kaver miettii tätä katsoessaan nyt tovin ja toisenkin mitä tohtii ostaa...

Niinpä...

Ja mitä tuosta opimme?
        JOS VÄHÄNKÄÄN YMMÄRRÄT ITSE KONEEN PÄÄLLE, NIIN ÄLÄ VIE KONETTA HUOLTOON!!

Sorry isot kirjaimet. ;)

Ei ne huollossa osaa mitään muuta kuin tyhjätä kiintolevyn ja palauttaa koneen tehdasasetuksille.
        "No nyt se on kunnossa 60€ kiitos."

M-Kar tyylistä kusettamista koko huoltohomma.

• osaanko itse en osaa
        Inalein kirjoitti:

Niinpä...

Ja mitä tuosta opimme?
        JOS VÄHÄNKÄÄN YMMÄRRÄT ITSE KONEEN PÄÄLLE, NIIN ÄLÄ VIE KONETTA HUOLTOON!!

Sorry isot kirjaimet. ;)

Ei ne huollossa osaa mitään muuta kuin tyhjätä kiintolevyn ja palauttaa koneen tehdasasetuksille.
        "No nyt se on kunnossa 60€ kiitos."

M-Kar tyylistä kusettamista koko huoltohomma.

:))
        ELi aika heikoilla olen, jos ei koneen myyneen liikkeen tsekatavaksi voi viedä,
        eikä omat taidot enää ole ajan tasalla enkä takuuaikana ryhdy kokeilemaan.
        Asus tämän vekottimen saisi katsoa takuuhuoltoon... mutta eipä taida onnistua.

• u2370
        Osaanko itse kirjoitti:

niin se vaan nykyään on.

Eli, tarvitset seuraavia:
        - Office (=OpenOffice, ilmainen)
        - Kuvankäsittely (=GIMP, ilmainen, jos osaa PS:ää osaa myös GIMP:iä)
        - Nettiselailu (Firefox, Opera, Chrome, Konqueror... onhan noita ilmaisia)
        - Vanha skanneri (vuescan $59, pitäisi toimia Winukassa, Ubuntussa toimii varmasti)
        - Käyttöjärjestelmä (Win XP/7 tai perus Ubuntu)

Windowsissa pitää joku tietoverkkoturvaratkaisu olla, F-Secure ok, mutta raskas. Windowsissa, varsinkin seiskassa, on huomattavan hyvä palomuuri, joten Avastilla pitäisi pärjätä. On noita muitakin esim. Clam AV. Kaikki ym. ohjelmat toimii Windowsissa, pitää vain ladata netistä ja asentaa. Helppoa kuin lätyn paisto.

Ubuntussa virusturva on aika jouto komeutta, mutta palomuuri pitäisi löytyä. NAT reititin on siihen paras (ei ole ollenkaan pahaksi Winukallekkaan!). Yleensä nekin toimivat suoraan purkista, muuta kuin paketista ulos ja piuhat kiinni. Ubuntusta tietysti löytyy palomuurisovelluksia, mutta vaativat konffaamista. Mitä asentamiseen tulee niin Ubuntu on kaikin puolin helpompi kuin Windows. Muistaa vain alustaa osiot / hakemistolle ja sopiva NTFS tai FAT osio yhteensopivuuden takia. Lisäksi pitää asentaa suljetun lähdekoodin Sun Java, jos haluaa "normaalin" nettiselauskokemuksen. Esim. Sampon verkkopankki vaatii sen. Kaikki tarvittavat ohjelmat löytyvät Synaptic pakettihallinnasta, eli mitään latausta ja asennusta ala windows ei tarvitse tehdä. Valitsee vain haluamansa ja painaa Apply.

Summa Summarum, molempi parempi. Laita Windows, jos kerran sen osaat, mutta polta levylle joku Linux hätäkäyttöjärjestelmä ja opettele sen käyttö. Voi säästää itkuilta, kun Winetto vääjäämättä joku päivä heittää BlueScreenin eteen. Ja se Windowsin aktivointi ei ole mikään vaikea homma. Kaikkein vaikeinta on näppäillä se koodi oikein, eikä sekään vaikeaa ole.

• Aloittaja huokaisee
        u2370 kirjoitti:

Eli, tarvitset seuraavia:
        - Office (=OpenOffice, ilmainen)
        - Kuvankäsittely (=GIMP, ilmainen, jos osaa PS:ää osaa myös GIMP:iä)
        - Nettiselailu (Firefox, Opera, Chrome, Konqueror... onhan noita ilmaisia)
        - Vanha skanneri (vuescan $59, pitäisi toimia Winukassa, Ubuntussa toimii varmasti)
        - Käyttöjärjestelmä (Win XP/7 tai perus Ubuntu)

Windowsissa pitää joku tietoverkkoturvaratkaisu olla, F-Secure ok, mutta raskas. Windowsissa, varsinkin seiskassa, on huomattavan hyvä palomuuri, joten Avastilla pitäisi pärjätä. On noita muitakin esim. Clam AV. Kaikki ym. ohjelmat toimii Windowsissa, pitää vain ladata netistä ja asentaa. Helppoa kuin lätyn paisto.

Ubuntussa virusturva on aika jouto komeutta, mutta palomuuri pitäisi löytyä. NAT reititin on siihen paras (ei ole ollenkaan pahaksi Winukallekkaan!). Yleensä nekin toimivat suoraan purkista, muuta kuin paketista ulos ja piuhat kiinni. Ubuntusta tietysti löytyy palomuurisovelluksia, mutta vaativat konffaamista. Mitä asentamiseen tulee niin Ubuntu on kaikin puolin helpompi kuin Windows. Muistaa vain alustaa osiot / hakemistolle ja sopiva NTFS tai FAT osio yhteensopivuuden takia. Lisäksi pitää asentaa suljetun lähdekoodin Sun Java, jos haluaa "normaalin" nettiselauskokemuksen. Esim. Sampon verkkopankki vaatii sen. Kaikki tarvittavat ohjelmat löytyvät Synaptic pakettihallinnasta, eli mitään latausta ja asennusta ala windows ei tarvitse tehdä. Valitsee vain haluamansa ja painaa Apply.

Summa Summarum, molempi parempi. Laita Windows, jos kerran sen osaat, mutta polta levylle joku Linux hätäkäyttöjärjestelmä ja opettele sen käyttö. Voi säästää itkuilta, kun Winetto vääjäämättä joku päivä heittää BlueScreenin eteen. Ja se Windowsin aktivointi ei ole mikään vaikea homma. Kaikkein vaikeinta on näppäillä se koodi oikein, eikä sekään vaikeaa ole.

Täyttä asiaa, en voi sanoa muuta kuin että voispa aikaa kelata taaksepäin...

Mainio listatasi on jo aiemmin toteutettu Open Office, Chrome, Win7,
        Skannerin lisäksi tarvitsen kirjoittimen, ja skannerin pitäisi osata diaskannaus,
        mutta se onkin jo varmaan liian kallis juttu - ne vanhat diakuvat...( hohoijaa kun
        kaikki vanhenee käsiin...)

Tuo GIMP on uusi vinkki, sitä pitää tutkia. Kiitos.

Ja on tässä vekotinhullussa tädissä vielä kovasti leikkimisen halujakin, kaikkea kivaa pitäis
        saada tehdä, vinyylilevyt polttaa cd:lle jne... Mitenkähän vanhaksi minä elän...?

• Myyntimies 2

Jos et keksi mitään muuta harrastusta, tai haluat ulkoharrastuksen, osta TIETOKONE! Ulkoharrastukseen sopii maanmainiosti LapTop-tietokone (kansankielellä "Läppäri")!! Se toimii mm. niin lumilautana kuin paistoalustana iltatulilla. Yms.Yms.
      Sisätiloissa taas tämä mainio tuote taatelintallaajille, ja miksi muillekin, toimii ehtymättömänä viihdykkeenä sosiaalisten kontaktien saamiseksi ja ylläpitämiseksi samanhenkisten harrastajien kanssa! Milloin kaatuvat ikkunat, milloin jumiutuu sanat, sävelet, tai kuvat! Mahdollisuuksia on moninaisia!!! Puhumattakaan, että tarjolle tulee koko-ajan uusia paremmin kaatuilevia, yskähteleviä, savuavia ja, parhaimmassa tapauksessa, vittuilevia örpöttimiä koko komeudessaan. Ja hinta vain 599,00 joroa!! ppm alv vpm myyjän kesä-asunto.
      Toivomme viihtyvänne tuoteidemme parissa, ja muistakaa: Mikään ei ole parempi perintökalleus, kuin TIETOKONE!! Siinä on koko sukunne prkle,stana,vttu...yms. sivistyssanat yksissä kuorissa jälkipolville tallennettuna. Oikeinkirjoituksesta tosin yhtiömme ei vastaa. Kyllä vainajallekin pitää jotain jättää...

• kerran erehtynyt

Jos et osta lapsille leluksi.

• jeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Nonin marketti läpis siin ylensä on 3 kuuta ilmanen virus torjunta ja palomuuri mut kannattaa aina kysyä niiltä myyjiltä tai mennä tietokone kauppaan.

• sisäpiiriläinen

rautaphjaa niin ei tartte sen jälkeen virustorjunnan kanssa huhkiam kone aamulla auki, kuten aukaiset radion ja ilalla kiinni siinä kaikki

• vcxzsdfghnbvc xcvb

Aiheuttaa sitten monelle harmaita hiuksia, kun se Kylkiäinen pitäisi saada pois koneelta. Sehän on Liimattu hyvin pitkälti näihin markettikoneisiin. Eli käyttis on heti valmiiksi rikottu.

• lukutaito tarvitaan

Ei ole ongelma eikä mikään. Kone vaan kaupasta kainaloon ja sen jälkeen avaat kotona paketin.
      Mukana tulee käyttöohjeet ja asennusohjeet.
      Niitä kun noudatat, ei ongelmia!
      Ihan helppoa, sulla menee siihen pari tuntia aikaa.
      Käyttöjärjestelmä on jo esiasennettuna koneessa. Kun otat sen ohjepaperin esille, seuraat vain vaihe vaiheelta ohejita.
      Tärkeintä on vain pitää töpseli seinässä ja tehdä se asennus yhdessä osassa, ei siis katkaista virtaa välillä.

Koneessa on varmasti esiasennettu myös monia ohjelmia ja mainoksia. Mm jonkin firman virusohjelma, esim 3kk ajaksi. Tämä on siis sinulle ilmaista käyttöaikaa, sen jälkeen lataat netistä vaikka AntiViruksen tai Avast-ohjelman, jotka ovat ilmaisia ja yhtä hyviä.

Älä välitä näistä "osta Linux osta Apple ja Mc" jutuista. Jokainen ostaa mitä ostaa ja peruskäyttöön kotona riittää edullinen kone, 5000 egen masiinalla ei tee mitään.
      Kaikki tekniikka vanhenee, mutta tee ostopäätökset sen mukaan, mihin konetta tarvitset ja mitä sillä teet.
      Pelkän netin käyttöön, sähköpostiin ja pankkijuttuihin riittää vanha trukkikin, pelaamiseen tarvitset poveria ja näytöohjaimeen muistia.

Eli osaat asentaa koneen valmiiksi, jos osaat lukea. Ei siitä kannata maksaa liikeeseen 100 egeä :D

• JOKA OSTI ANTTILASTA KONEEN. SIIS ETTÄ TÄMÄ TÄTI VOI OLLA TYHMÄ. ,MINULLE ON YSTÄVÄ JOKA EI AINA OLE PAIKALLA, JOKA ASENSI SEN. MÄ EN TODELLAKAAN TAJUA SIITÄ HÖYTÄSEN PÖLÄYSTÄ MIKÄ ON IKÄVÄ MYÖNTÄÄ. KÄYTÄN VANHAA LÄPPÄRIÄNI KOSKA UUSI EI OLE SAMALLA TAAJUUDELLA KANSSANI. TÄYTYY MINUN MYÖNTÄÄ ETTÄ AIKA ON KULKENUT OHI. KIVA KUULLA ETTÄ ON MUITAKIN JOILLE TÄMÄ TUOTTAA VAIKEUKSIA. NUORET OSAA IHAN TOSTA VAAN MUTTA EI ONNISTU MEIKÄLÄISELLE. PITÄISI VARMAAN KÄYDÄ KURSSI JOTTA OSAISI KÄYTTÄÄ KIILTÄVÄÄ NOPEAMPAA KONETTANI.
      TYHMÄ MIKÄ TYHMÄ.

• ruurun äärestä

• tämmösiä me ollaan

en minäkään oikeen taida noita konehia.
        Enkä ole niin hirveesti kiinnostunu,tai olisin jos osaisin.

• PC-builder
        tämmösiä me ollaan kirjoitti:

en minäkään oikeen taida noita konehia.
        Enkä ole niin hirveesti kiinnostunu,tai olisin jos osaisin.

Ihan yleisesti, en ymmärrä miksi nykyään pitää olla kaikilla läppäri? Tietty se vie vähemmän virtaa ja on kivempi sanoa läppäri kuin pöytäkone. Läppäriin kun tulee vika niin sen korjaus on aina kannattamatonta ellei takuu ole voimassa. Toinen asia mitä en ymmärrä on marketti koneet koska niiden komponentit ovat halpoja ja täyttä roskaa.

Vanhempani halusivat kolmisen vuotta takaperin uuden pöytäkoneen ja antoivat noin 1000e käteen ja sanoivat että minun pitäisi hakea paras hinta/laatusuhteeltaan oleva pöytäkone ja halpa LCD näyttö. Omasta mielestäni katsoin ostaneeni valmistajan antamien tietojen perusteella hyvän koneen mutta kone tuntui jo alusta alkaen armottoman hitaalta siihen nähden mitä mainostetuilla komponenteilla oletti. Lisäksi tuli kaikenlaista mainos sontaa kun windows hyrähti ensimmäistä kertaa päälle. Ensimmäisen vuoden jälkeen kone ei halunnut enää käynnistää windowsia. Vikana oli että kovalevy oli rikki. Liike ei aluksi suostunut tekemään asialle mitään vaikka takuu oli voimassa koska emme olleet ottaneet windowsin asennusta lisähintaan liikkeestä. Lopulta hankin ystävältäni joka korjaa ammatikseen koneita, allekirjoitetun vikadiagnoosin jonka jälkeen koneeseen suostuttiin vaihtamaan uusi kovalevy. No nyt viime elokuussa ilmeni samantyyppinen vika jossa kone aloitti windowsin käynnistyksen mutta hyytyi alkutaipaleelle ja käynnisti itsensä uudelleen. Koska takuu oli loppu, vein koneen ystävälleni ja vartin ihmettelyn jälkeen todettiin emolevyn olevan kypsä. Lähdin sitten uutta lankkua tilailemaan ja kun koneen purkauksen alkumetreillä otin virtalähteen käteen, ihmettelin sen olematonta painoa. Uuden emolevyn vaihdettuani windowsin käynnistys meni pidemmälle, mutta ei ikinä loppuun asti kuitenkaan. Virtalähteen tuulettimen ropelli päästi pahaa murinaa, aivan kuin olisi ollut piuha välissä. Päätin vielä lukea emolevyn manuaalin ja tarkastaa olisiko tässä emossa jotain liitäntöjä erilailla kuin edellisissä asentamissani. Eipä ollut. Seuraavaksi tulikin mieleeni että tarkastan uuden emolevyn vaatimukset virran suhteen. Manuaali kertoi minimi powerin tehon oltavan 400w. Sitten lamppu syttyi päässä. Otin virtalähteen irti ja katsoin pohjaan missä luki että poweri antaa maximissaan vain 125w!!!! Siinä meni virtalähde myös vaihtoon. Eli, markettikoneet tehdään halvimmalla mahdollisella tavalla, jopa niin halvoilla osilla että niinkuin tässä tapauksessa emolevy käy kokoajan alijännitteellä ja kuluu nopeammin.

Tarinan opetus lyhyesti onkin että jos täti tuntee vaan jonkun joka osaa rakentaa koneita itse omin pikku kätösin varmasti, niin siinä on paras ratkaisu. Lisäksi erillisten komponenttien takuut ovat yleensä vähintään 4 vuotta ja tiettyjen muistien ikuiset, joten siinäkin saa varmuutta sijoitukselleen.

• SERVOLET
        PC-builder kirjoitti:

Ihan yleisesti, en ymmärrä miksi nykyään pitää olla kaikilla läppäri? Tietty se vie vähemmän virtaa ja on kivempi sanoa läppäri kuin pöytäkone. Läppäriin kun tulee vika niin sen korjaus on aina kannattamatonta ellei takuu ole voimassa. Toinen asia mitä en ymmärrä on marketti koneet koska niiden komponentit ovat halpoja ja täyttä roskaa.

Vanhempani halusivat kolmisen vuotta takaperin uuden pöytäkoneen ja antoivat noin 1000e käteen ja sanoivat että minun pitäisi hakea paras hinta/laatusuhteeltaan oleva pöytäkone ja halpa LCD näyttö. Omasta mielestäni katsoin ostaneeni valmistajan antamien tietojen perusteella hyvän koneen mutta kone tuntui jo alusta alkaen armottoman hitaalta siihen nähden mitä mainostetuilla komponenteilla oletti. Lisäksi tuli kaikenlaista mainos sontaa kun windows hyrähti ensimmäistä kertaa päälle. Ensimmäisen vuoden jälkeen kone ei halunnut enää käynnistää windowsia. Vikana oli että kovalevy oli rikki. Liike ei aluksi suostunut tekemään asialle mitään vaikka takuu oli voimassa koska emme olleet ottaneet windowsin asennusta lisähintaan liikkeestä. Lopulta hankin ystävältäni joka korjaa ammatikseen koneita, allekirjoitetun vikadiagnoosin jonka jälkeen koneeseen suostuttiin vaihtamaan uusi kovalevy. No nyt viime elokuussa ilmeni samantyyppinen vika jossa kone aloitti windowsin käynnistyksen mutta hyytyi alkutaipaleelle ja käynnisti itsensä uudelleen. Koska takuu oli loppu, vein koneen ystävälleni ja vartin ihmettelyn jälkeen todettiin emolevyn olevan kypsä. Lähdin sitten uutta lankkua tilailemaan ja kun koneen purkauksen alkumetreillä otin virtalähteen käteen, ihmettelin sen olematonta painoa. Uuden emolevyn vaihdettuani windowsin käynnistys meni pidemmälle, mutta ei ikinä loppuun asti kuitenkaan. Virtalähteen tuulettimen ropelli päästi pahaa murinaa, aivan kuin olisi ollut piuha välissä. Päätin vielä lukea emolevyn manuaalin ja tarkastaa olisiko tässä emossa jotain liitäntöjä erilailla kuin edellisissä asentamissani. Eipä ollut. Seuraavaksi tulikin mieleeni että tarkastan uuden emolevyn vaatimukset virran suhteen. Manuaali kertoi minimi powerin tehon oltavan 400w. Sitten lamppu syttyi päässä. Otin virtalähteen irti ja katsoin pohjaan missä luki että poweri antaa maximissaan vain 125w!!!! Siinä meni virtalähde myös vaihtoon. Eli, markettikoneet tehdään halvimmalla mahdollisella tavalla, jopa niin halvoilla osilla että niinkuin tässä tapauksessa emolevy käy kokoajan alijännitteellä ja kuluu nopeammin.

Tarinan opetus lyhyesti onkin että jos täti tuntee vaan jonkun joka osaa rakentaa koneita itse omin pikku kätösin varmasti, niin siinä on paras ratkaisu. Lisäksi erillisten komponenttien takuut ovat yleensä vähintään 4 vuotta ja tiettyjen muistien ikuiset, joten siinäkin saa varmuutta sijoitukselleen.

Noin 7 vuotta on HP:een koneella ja XP:llä käyty törkeilläkin saiteilla. Monta kertaa on kaatunu mallas pohjainen voimajuoma näppäimille, mut se vaan toimii ei oo mäkki yhtään veikeempi! Linux on aloittelijalle kyllä vaikeempi käyttää! 7:ska toimii junan pytty, mut en palaa XP:en. :)

• osaisit mutta mieti

Olen havainnut, että kaupasta ostetut koneet ovat laitettu softaa, jotka ovat kokeilukäytössä määrätyn ajan. Niistä tahtoo tulla sitten erinäistä kiusaa, esimerkiksi hiljattain asensin tietokonetta jossa oli Office kokeilussa 60 päivää ja McAfee -torjuntaohjelma. Molemmat olivat menneet käyttöoikeuksiltaan vanhaksi, mutta aina ne pompsahtivat eteen ilmoittaen milloin mistäkin. Todella ärsyttäviä ominaisuuksia tuollaiset riesat, esimerkiksi Office hakee päivityksiä vaikka en aio edes sitä hankkia.

Jos on peruskäyttöä, esim. netinkäyttöä ja sähköpostin lukemista sekä tarve tekstinkäsittelyyn, niin itse olen käyttänyt Ubuntu -versiota 10.04. Ei sekään täydellinen ole, parhaat asiat siinä liittyvät turvallisuuteen, nopeuteen ja toimivuuteen. Tosin sitä ei saa marketista ostettua esiasennettuna, netistä kylläkin voi tilata.

Itse kysymykseen: pitää asentaa nettiyhteys, ehkä ajuri esimerkiksi tulostimeen. Ei pitäisi olla paha rasti sinänsä.

• McAfee ja Office kuten kaikki muutkin mukana tulevat mainosohjelmat poistuvat aivan normaalisti ohjauspaneelin ohjelmat ja toiminnot avulla, eivätkä sen jälkeen enää "pompsahtele" mistään esiin.

• kyllä tätitkin osaa

McAfee ja Office kuten kaikki muutkin mukana tulevat mainosohjelmat poistuvat aivan normaalisti ohjauspaneelin ohjelmat ja toiminnot avulla, eivätkä sen jälkeen enää "pompsahtele" mistään esiin.

Mielenkiintoisia kommentteja. Itselläni oli marketin pöytäkone 10 v ajan, ei mitään ongelmaa. Itse hoidin kaikki asennukset. Nyt on ollut marketin läppäri 4 v, itse asennettu, ei mitään ongelmaa. Kaikki toimii niinkuin pitääkin vaikka olen kyllä aika innokas tutkimaan ohjelmia ja kokeilemaan kaikenlaista, kone on silti "pysynyt kasassa". Että omaa tervettä järkeä vaan toimintaan ja niitä ohjeita ei kannata unohtaa lukea vaikka monimutkaisilta saattaa tuntuakkin. Se siitä marketista.

• nbvcdfrgtyhjunbv

McAfee ja Office kuten kaikki muutkin mukana tulevat mainosohjelmat poistuvat aivan normaalisti ohjauspaneelin ohjelmat ja toiminnot avulla, eivätkä sen jälkeen enää "pompsahtele" mistään esiin.

Et vain osaa etsiä.

• Windowsin käyttäjä
        nbvcdfrgtyhjunbv kirjoitti:

Et vain osaa etsiä.

Ostin vasta Samsungin R780-läppärin, jossa on Windows 7.0 Home Premiumin 64-bittinen käyttöjärjestelmä. Käyttöönotto oli todella yksinkertaista. Adobe Reader ja kattava Samsungin oma ohjelmisto tulivat mukana, mm. varmuuskopiointi ja järjestelmän palautusohjelmisto.
        Laajakaista toimi heti, kun yhdistin verkkokaapelin. Mukana tuli Norton Internet Securityn kahden kuukauden versio ja kun olen käyttänyt samaa ohjelmaa aiemmassa läppärissäni, niin sain pari kuukautta jatkoaikaa. Luotan kaupallisiiin ohjelmiin, vaikka varmaankin ilmaisissa on myös hyviä vaihtoehtoja.
        Ostin koneen mukana Office-paketin ja bluetooth-hiren, kun en pidä touchpadista. Kone toimii pöytäkoneena ja näyttö on riittävän suuri eli 17 tuumaa.
        Kaikki aiemmat koneeni (pöytäkoneet ja läppäri) ovat olleet huomattavasti hankalampia ottaa käyttöön!
        Sen verran vielä, että uusin samalla tulostimenkin, joka on nyt Canonin Pixma Mp550. Skannaus toimii hienosti ja muutenkaan vaikeuksia ei ole ollut.
        Pyysin kaikesta ostamastani ensin tarjouksen, jonka hyväksyin pienen harkinnan jälkeen.

• Aloittaja kutsuu
        kyllä tätitkin osaa kirjoitti:

Mielenkiintoisia kommentteja. Itselläni oli marketin pöytäkone 10 v ajan, ei mitään ongelmaa. Itse hoidin kaikki asennukset. Nyt on ollut marketin läppäri 4 v, itse asennettu, ei mitään ongelmaa. Kaikki toimii niinkuin pitääkin vaikka olen kyllä aika innokas tutkimaan ohjelmia ja kokeilemaan kaikenlaista, kone on silti "pysynyt kasassa". Että omaa tervettä järkeä vaan toimintaan ja niitä ohjeita ei kannata unohtaa lukea vaikka monimutkaisilta saattaa tuntuakkin. Se siitä marketista.

Tulisitko meille kahville ja asentelemaan... vaikka ei me nitä kahveja ehditä juomaan...
        Meille tulee aika ikävää vanhainkodissa, ei siellä ole tietsikkakerhoja :)

Voi että on ollut hauska lukea näitä viestejä...

• ostat marketista niin olet omillasi.
      -Olen aina ostanut tietokoneen atk-alan liikkeestä, ja se on siellä viritetty minulle käyttökuntoon.-
      tee edelleenkin niin, pääset vähemmällä ja halvemmalla.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7250
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3418
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      158
      1719
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      318
      1682
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1375
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      249
      1217
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe