Puolustusministeriön viestintäjohtaja Jyrki Iivonen on sanonut, että ”Suomessa vallitsee laaja poliittinen yksimielisyys Afganistanin auttamisesta”. Näin on poliitikkojen keskuudessa, mutta Iivonen jätti sanomatta, että galluppien mukaan suurin osa suomalaisista on suomalaissotilaiden Afganistanissa oloa vastaan.
Suomalaisten tarkoitusperät Afganistanin auttamiseksi ovat hyvältä kuulostavia eli naisten ja lasten aseman parantamista, infrastruktuurin rakentamista ja niin turvallisten olosuhteiden luomista, että maan laajamittainen kehittäminen voidaan käynnistää ja vastuu maan hallinnosta siirtää kansallisille viranomaisille.
Hyvistä aikomuksista huolimatta en usko, että jaloja tavoitteita voidaan saavuttaa. Jo britit löivät aikoinaan päätään Afganistanin kallioon ja sen jälkeen Neuvostoliitto 1970-luvulla. Gorbatshov vetikin joukkonsa pois Afganistanista kymmenen vuoden sodan jälkeen todetessaan, että sissisotaa ei voi voittaa. Lokakuussa 2010 Gorbatshov varoitti sotilasliitto Natoa Afganistanin tilanteesta sanoen, että Naton on mahdotonta saada voitto Afganistanissa. Hänen mielestään Yhdysvalloilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin vetää joukkonsa Afganistanista, jotta Vietnamin sodan kaltainen katastrofi voidaan välttää.
Miksi USA on sitten liittolaisineen Afganistanissa?
Uskon, että kauniiden fraasien takana on myös ja nimenomaan reaalipoliittisia tosiasioita. USA on kiinnostunut Afganistanista sen maantieteellisen aseman takia. Oli myös tärkeää saada maa lännen hallintaan, jotta Venäjä ja Kiina eivät voisi toimia siellä. Afganistan on hyvä tukikohta eri Lähi-idän operaatioita ajatellen. Afganistanissa on myös mineraalivaroja, joita ei ole vielä hyödynnetty. Ennen kaikkea Afganistanissa on valtavasti unikkopeltoja. Maailman heroiinituotannosta 90 % saa alkunsa Afganistanista. USAn ja lännen läpimädät ja rikolliset poliitikot ja heidän taustavoimansa eivät halua, että käsittämättömän suuret huumerahat menisivät talebaneille. Maailman raha- ja valtaeliitti haluaa saada huumevoitot itselleen.
Miksi Suomi on sitten Afganistanissa?
Suomella ei ole mitään kansallisia etuja puolustettavanaan Afganistanissa. Suomi on Afganistanissa poliittisesti laskelmoiduista syistä eli saadakseen USAn ja läntisten suurvaltojen suosiota ja myötämielisyyttä. Suomi haluaa olla kiltti mallioppilas, mutta on maailman mahtavien juoksupoika.
Onko Suomi sodassa Afganistanissa?
Puolustusministeri Jyri Häkämiehen mukaan ”suomalaiset eivät ole mukana sodassa, koska Suomi ei ole julistanut sotaa”. Tuon logiikan mukaan Neuvostoliitto ei sotinut Suomea vastaan Talvisodassa, koska Neuvostoliitto ei koskaan julistanut sotaa. Kenraali Gustav Hägglund on eri mieltä. Hägglund on sanonut kiertelemättä, että kyseessä on sota ja Suomi on toisen sotijapuolen tukena.
Olen samaa mieltä. Afganistanissa on käynnissä sisällissota nykyisen hallinnon ja talebanien välillä. Suomi on pönkittämässä sotilaallisesti nykyisen hallinnon valtaa yhdessä liittouman kanssa.
Minun mielestäni puolueettoman Suomen ei tule sekaantua kaukaisten maiden sisällissotiin. Niin paljon kuin vastustankin talebanien politiikkaa, esim. naisten sortamista, niin siitä huolimatta en usko, että tämänkaltaista sissi- ja sisällissotaa voidaan voittaa ulkomailta tulevan sotilaallisen voiman avulla.
Minulla ei ole ratkaisua Afganistanin tilanteeseen. Minun mielestäni afganistanilaisten on löydettävä ulospääsy umpikujasta itse. Suomen osalta minulla on selvä ratkaisu. Suomalaisten on vetäydyttävä pois sotimasta Afganistanista mahdollisimman pian. Suomalaiset voivat toimia kyllä rauhanturvaajina alueilla, joilla sota on päättynyt, mutta ei sodan osapuolina meneillään olevassa konfliktissa. Eli jos sota Afganistanissa päättyy, suomalaiset voivat olla mukana rauhaa turvaamassa ja jälleenrakennustyössä.
Suomalaisten mukanaolosta Afganistanin sodassa on järjestettävä kansanäänestys.
Jouko Piho
Itsenäisyyspuolueen
kansanedustajaehdokas
Uudenmaan vaalipiirissä
Suomi pois Afganistanin sisällissodasta
2
159
Vastaukset
- Mirjaleena Isoaho
Kiitos, Jouko, erittäin asiapitoisesta kirjoituksesta!
Liittyessään Euroopan Unioniin Suomi valitsi tien - jossa on vain vähän vaihtoehtoja.
Kansa ei ymmärtänyt, eikä sille sanottu, mitä Maastrichtin sopimus käytännössä merkitsi - eikä siitä kansalle liiemmälti huudeltukaan. Saman kohtalon ovat jakoivat muutkin Pohjoismaat...
POHJOISMAAT ovat sitoutuneet osana kansainvälistä yhteisöä tukemaan mm. Afganistania kokonaisvaltaisesti ja pitkäjänteisesti. Tähän kuuluu mm. osallistuminen sotilaalliseen "kriisinhallintaan".
Suomen allekirjoittama
Maastrichtin sopimus sisältää määräykset yhteisestä ulko- ja turvallisuuspolitiikasta
J artikla
"Ryhdytään harjoittamaan yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa"...
Lähde: Euroopan unionin laki 1996, sivu 3.
Tästä ei kansalle kerrottu siinä vaiheessa kun kansaa värvättiin EU:hun - valehdellen ja huijaten.
-On johtopäätösten aika.
Vain kansa voi äänestää Suomen EU:sta ulos ja vaatia EU-sopimuksen purkua.
On varmaa, että meitä ei auta ne puolueet, jotka ovat meidät tähän kurimukseen vieneet - tarvitaan
kansallista heräämistä - äänestäjillä on vielä valta.
Äänestetään Suomi EU:sta ULOS.
Näitä emme halua/ tarvitse kustantaa - EU-sopimus voidaan purkaa...
http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2011/02/27/gaddafilla-varastot-taynna-aseita-eulta/20112807/12
Terveisin
SiskoSuomi
http://galleria.suomi24.fi/SiskoSuomi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763143
- 622877
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322415- 802246
- 622079
- 952016
- 121606
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan191583Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301420Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?361416