Lainausten tuunailua á la vt-seura

Palstalla ollaan herkästi kritisoimassa lainauksia vt-seuran kirjallisuudesta, mikäli niissä sattuu olemaan pienintäkään aihetta takertumiseen. Sillä ei näytä olevan merkitystä muuttaako lainauksesta pois jätetty teksti tai raamatunjae asiaa vai ei. Pääasia että päästään naputtamaan jostain, jonka varjolla itse asian voi jättää käsittelemättä.

No, miten vt-seura itse kunnostautuu lainausten tuunailussa, ja tekeekö se sitä niin että asiaan on jopa perusteltua puuttua? Jokainen vetäkööt allaolevasta omat johtopäätöksensä.

Sivu 70

"Tähtitieteilijä Calr Sagan puolestaan tunnustaa vilpittömästi kirjassaan Cosmos: "Fossiilien tarjoamat todisteet voisivat sopia ajatukseen Suuresta Suunnittelijasta"." - Elämä maan päällä - kehityksen vai luomisen tulos, sivu 70

Kuinka "vilpittömästä tunnustuksesta" sitten on kyse, kun hra Saganin kirjan lainauksen lukee kokonaisuudessaan:

“The fossil evidence could be consistent with the idea of a great designer; perhaps some species are destroyed when the Designer becomes dissatisfied with them, and new experiments are attempted on an imperfect design. But this notion is a little disconcerting. Each plant and animal is exquisitly made; should not a supremely competent Designer have been able to make the intended variety from the start? The fossil record implies trial and error, an inability to anticipate the future, features inconsistent with an efficient Great Designer (although not with a designer of a more remote and indirect temperment).” - Cosmos, p29

17

489

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • exexex

vt-seura saa tehdä mitä vaan. Kieroilulla ei ole mitään rajaa, saati väliä, koska työmuurahaiset on opetettu nielemään kaikki tuuba ilman kritiikkiä. Sama tosin toistuu muissakin tuoreissa amerikan lahkoissa.

Oma suosikkini on seuraavat lainaukset: " Kuuluisat tiedemiehet ovat sanoneet"...
      Nimiä ei mainita, koska joku saattaisi tarkistaa kyseisten asiantuntijoiden taustat.
      Tieteen perusta on, että väitteen esittäjän nimi tulee AINA näkyä. Myös perustelut, lähteet ja kriittiset huomiot on oltava näkyvissä tai helposti saatavissa.

• hoono inklish

raamatunkohdan tuunauksestaan ?
        Suomeksi kiitos :D

• hoono inklish kirjoitti:

Muistan tapauksen, en ketjun nimeä. Silloin minua jäi ihmetyttämään, millä tavalla pois jätetty raamatunkohta olisi muuttanut lainauksen merkitystä. Voitko selittää asian nyt juurta jaksaen?

Muistan tapauksen, mutta en ketjun nimeä. Silloin minua jäi ihmetyttämään, millä tavalla pois jätetty raamatunkohta olisi muuttanut lainauksen merkitystä. Voitko selittää asian juurta jaksaen?

• ....
        Rintti kirjoitti:

Muistan tapauksen, en ketjun nimeä. Silloin minua jäi ihmetyttämään, millä tavalla pois jätetty raamatunkohta olisi muuttanut lainauksen merkitystä. Voitko selittää asian nyt juurta jaksaen?

Tottakai. Lukija voi itse tarkistaa mihin jakeeseen kyseinen tulkinta perustuu.

• Rintti kirjoitti:

Muistan tapauksen, mutta en ketjun nimeä. Silloin minua jäi ihmetyttämään, millä tavalla pois jätetty raamatunkohta olisi muuttanut lainauksen merkitystä. Voitko selittää asian juurta jaksaen?

Eikö tuo Tiukulin antama selitys jo ollut riittävä?

Että semmoinen vastaus tällä kertaa. Mielestäsi huomattavasti tärkeämpää on saada selvitys siihen miksi jätin merkityksettömän raamatunpaikan mainitsematta, jonka pyynnöstä myöhemmin toki mainitsin, kuin selvittää miksi vt-seura viljelee tällaista selvästi epärehellistä lainauksien tuunailua.

Kiitos hienosta esimerkistä kuinka KD toimii käytännössä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kognitiivinen_dissonanssi

• tretre kö?

ertert?

• sinäkin..samoin....
        t-i-u-k-u kirjoitti:

Että semmoinen vastaus tällä kertaa. Mielestäsi huomattavasti tärkeämpää on saada selvitys siihen miksi jätin merkityksettömän raamatunpaikan mainitsematta, jonka pyynnöstä myöhemmin toki mainitsin, kuin selvittää miksi vt-seura viljelee tällaista selvästi epärehellistä lainauksien tuunailua.

Kiitos hienosta esimerkistä kuinka KD toimii käytännössä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kognitiivinen_dissonanssi

merkityksetön raamatunpaikka oli, joopa joo.
        miksi se sitten alkuperäisessä txt:ssä olikaan ?

• sinäkin..samoin.... kirjoitti:

merkityksetön raamatunpaikka oli, joopa joo.
        miksi se sitten alkuperäisessä txt:ssä olikaan ?

Näin se menee. Kun aihe on liian kiusallinen, pitää yrittää viedä huomio toisaalle. Voisit silti edes yrittää vastata avaukseen.

• t-i-u-k-u kirjoitti:

Näin se menee. Kun aihe on liian kiusallinen, pitää yrittää viedä huomio toisaalle. Voisit silti edes yrittää vastata avaukseen.

"Näin se menee. Kun aihe on liian kiusallinen, pitää yrittää viedä huomio toisaalle. Voisit silti edes yrittää vastata avaukseen. "

Siltä näyttää kun vaihdoit taas aihetta. Olet kyllä itse erinomainen esimerkki väistelystä ja kiemurtelusta.

Pitäisikö koko hommalle antaa uusi verbi mukaasi: tiukustelu.

• .... kirjoitti:

Tarkoitatko kenties tätä? Tämä oli mielessäni:
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9632635/47894563

Kysymys on lainauksesta, jossa järjestö ilmoittaa järjestöön kuulumisen olevan edellytys ikuisen elämän siunauksen saamiselle Jumalalta. Ehkä kuvittelet noiden raamatunpaikkojen olevan vakuus esetetyn väitteen raamatullisuudesta. Sitä ne eivät ole.

Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’,
        tule menemään taivasten valtakuntaan,
        vaan se, joka tekee taivaissa olevan Isäni tahdon.
        Monet sanovat minulle sinä päivänä:
        ’Herra, Herra, emmekö me profetoineet sinun nimessäsi
        ja ajaneet ulos demoneja sinun nimessäsi
        ja tehneet monia voimatekoja sinun nimessäsi?’
        Ja silloin minä tunnustan heille: En ole koskaan tuntenut teitä!
        Menkää pois minun luotani, te laittomuuden tekijät.

Jeesus ilmoittaa tuossa, ettei sanahelinällä pääse Jumalan valtakuntaan, mutta järjestöön tai "oikeaan tosi-uskontoon" kuulumista hän ei tässäkään ehtona mainitse. Hän puhuu taivaallisen Isänsä tahdon tekemisestä. Jeesus ei liioin sano, kuten järjestön todistajat sen haluaisivat ymmärtää, että profetoiminen ja muut olisivat osoitus kuulumisesta noihin laittomuuden tekijöihin. Jeesus sanoo "ei jokainen" - ei "ei kukaan". Siis ihmeetkään eivät ole tae, mutta ei mikään estekään.

Järjestön opetus on, etteivät sen todistajat (pientä joukkoa lukuun ottamatta) nimen omaan pääse Jumalan valtakuntaan, vaan "paratiisimaahan". Kuitenkin tässä raamatunpaikassa, jota järjestö tarjoaa oman asemansa muka raamatullisena perusteluna, Jeesus puhuu Jumalan valtakuntaan pääsemisestä.

Toisessa raamatunpaikassa Jeesus puhuu ahdistuksesta. On vaikea kuvitella tällekään mitään järkevää yhteyttä lainauksen tekstiin.

Sillä silloin on oleva suuri ahdistus,
        jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta
        hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.

Kenties aasinsilta on ahdistus, joka järjestön todistajaa kohtaa koettassaan selitellä järjestön hänen uskottavakseen panemia vedätyksiä raamatullisiksi. Voit olla varma, ettei Jeesus sitä tarkoittanut.

• Rintti.
        .... kirjoitti:

Mitä mieltä itse olet järjestön tulkintansa vakuudeksi laittamista raamatunjakeista? Oletko koskaan miettinyt sitä?

• ....

Mitäs tuon nyt pitäisi kertoa? Suunnitelmallisesta harhautuksesta? Minusta se kertoo Barbara Anderson tyyppisestä taustatutkijasta ja siitä miten hän hoiti työnsä.

• >>Mitäs tuon nyt pitäisi kertoa? Suunnitelmallisesta harhautuksesta?

Kertoo itsekullekin mitä kertoo, mutta minulle asia on selvääkin selvempi. Tukea kreationistiselle ajattelulle haettiin arvostetuista tiedemiehistä, ja se tehtiin sitten faktoista välittämättä ja lainauksia 'tuunaten'.

• outsider unknown
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Mitäs tuon nyt pitäisi kertoa? Suunnitelmallisesta harhautuksesta?

Kertoo itsekullekin mitä kertoo, mutta minulle asia on selvääkin selvempi. Tukea kreationistiselle ajattelulle haettiin arvostetuista tiedemiehistä, ja se tehtiin sitten faktoista välittämättä ja lainauksia 'tuunaten'.

niin ?

• dszfssf
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Mitäs tuon nyt pitäisi kertoa? Suunnitelmallisesta harhautuksesta?

Kyseessä ei ole pelkkä "tuunaus" vaan suoranainen valehtelu. Jos lainauksesta jätetään pois jotain, joka muuttaa viestin merkityksen täysin päinvastaiseksi, ja sitten väitetään henkilön sanoneen näin, se on törkeää kusetusta. Miten ihmiset, joiden pitäisi olla rehellisiä ja esikuvia muille, voivat valehdella, kusettaa ja kieroilla noin rankasti?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6215
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      641
      2562
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1199
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      79
      1100
    5. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      312
      1065
    6. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      72
      1046
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      55
      1040
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      64
      934
    9. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      66