Tutkimustulos voi kuulostaa omituiselta, mutta pitää paikkansa: älykäs ihminen kuluttaa enemmän alkoholia kuin vähemmän älykäs ihminen.
Tieto perustuu tilastolliseen brittitutkimukseen, jossa lasten älykkyyttä vertailtiin heidän myöhempään alkoholinkulutukseensa aikuisina. Samanlainen tilastollinen ajo toteutettiin myös Yhdysvalloissa.
Kävi ilmi, että älykkyys korreloi suoraan kulutetun alkoholin määrään: mitä älykkäämpi ihminen oli lapsena, sen enemmän hän kulutti alkoholia. Tutkimusmetodiin voi tutustua Psychology Today -verkkolehden sivuilla.
Evoluutiopsykologi Satoshi Kanazawa selittää yhteyden johtuvan siitä, että alkoholin kulutus on ihmiseläimen evoluutiossa varsin uusi juttu, vain muutaman tuhat vuotta vanha tapa. Älykkäät ihmiset tuppaavat Kanazawan mukaan kokeilemaan ensimmäisinä uusia käyttäytymismalleja.
Hän tyrmää aiemman teorian, jonka mukaan älykkäät ihmiset kohoaisivat paremmin palkattuihin töihin, jolloin heidän tulotasonsa nousisi ja alkoholiin olisi enemmän varaa.
Samalla Kanazawan mielestä joutaa romukoppaan teoria, joka perustelee älykkyyden ja viinankäytön välistä yhteyttä sillä, että älykkäät seurustelisivat tyhmiä enemmän muiden ihmisten kanssa.
- Koska alkoholijuomien juominen on evoluution kannalta uusi käyttäytymismalli, hypoteesini olettaa älykkäiden ihmisten omaksuvan tämän tavan tyhmiä ihmisiä nopeammin. Empiirinen data Yhdysvalloista ja Briteistä vahvistaa tämän oletuksen, Kanazawa kirjoittaa.
Älykäs ihminen juo enemmän
8
690
Vastaukset
- Minervä vm-82
juomiseen heti. Häntä suorastaan on houkuteltava siihen etukäteen, mutta tällaiseen suostuttuaan hän voi juoda pitkiäkin aikoja. Hän ei juo suruunsa ja pakene maailmaa tai itseään, vaan ottaa aikaa ja yleensä vielä perheettömänä. Mitkään perhehoidot eivät sovi yhtään, kun ne ovat esim. mielisairailla tehtyjä heidän omille perheilleen.
Pokerin pelaaminen on raiskaussyyte. Sellainen on nollatilanne, ei suinkaan alkoholismi. Narsisti-alkoholisti ei kuulosta taas Radio Deistä hyvältä tuomiolta musta ja mun omista ajatuksista. Mutta juuri siksi mun kannattaa sinne osallistua. Empiirinen taas sitten tarkoittaa tunnereagoivaa, käsittääkseni. Se taas on kaiken pahan alku- ja juuri mm. avioliittojen, avioerojen ja muun sellaisen osalta. Esim. "Yksi kaikkien, kaikki yhden puolesta." Sellainen miekkailu on kyllä täysin kielletty, joihin ahneus ajaa. Empiirinen ja rakentaminen on huono idea, koska se voi olla ovi hysteriaankin. Se on tosi vakava sairaus, kun ajatellaan vaikkapa kehitysmaita.- Thomas vm-82
esim. 1-vuotias lapsi tajuamaan, että maailmassa on muita ihmisiä. Mä olen esim. toiminut koko elämäni seksuaaliterapeuttina ja prostituoituna. Joo ja ei mulle tarvi sen takia esim. Kelasta rahalla kaikki maailman sairauksia laittaa.
Ei edes omaa kapioarkkua en saa, eivätkä sisareni.
Tiesitkö muuten, että alkoholistia hoitaa valaistuminen? Se on aivan ihana mahdollisuus hoitaa itseään ja muita. Kirkkokin on yleensä tukenut sellaista mystiikkaa, kuin esim. armeija. Se on vähän sama asia kuin siviilissä armeijakin. Buddhismin perusteita vain, ei mitään eettistä, enkä mitään sellaista kaipaakaan. Miksi steriloimalla saisi tällaisessa luoda lahjalapsesta esteettisesti steriiliä? Tällaiseenkin olen nähnyt yhteiskunnan pyrkivän. - Minervä vm-82
Thomas vm-82 kirjoitti:
esim. 1-vuotias lapsi tajuamaan, että maailmassa on muita ihmisiä. Mä olen esim. toiminut koko elämäni seksuaaliterapeuttina ja prostituoituna. Joo ja ei mulle tarvi sen takia esim. Kelasta rahalla kaikki maailman sairauksia laittaa.
Ei edes omaa kapioarkkua en saa, eivätkä sisareni.
Tiesitkö muuten, että alkoholistia hoitaa valaistuminen? Se on aivan ihana mahdollisuus hoitaa itseään ja muita. Kirkkokin on yleensä tukenut sellaista mystiikkaa, kuin esim. armeija. Se on vähän sama asia kuin siviilissä armeijakin. Buddhismin perusteita vain, ei mitään eettistä, enkä mitään sellaista kaipaakaan. Miksi steriloimalla saisi tällaisessa luoda lahjalapsesta esteettisesti steriiliä? Tällaiseenkin olen nähnyt yhteiskunnan pyrkivän.buddhismia ja nykyään meillä onkin tämä jääkansantarina. Vastaus: kuvittele mitä haluat ei oikein sovi. Maailma ei ole eettisyyden takia kuviteltavissa. Siksi on frigiditeetti ja empatiakyky. Jumalan keho soveltuu paremmin mihin? Kuin keholliseen ihmiseen... Mitä nyt ja mikä nyt neuvoksi? Linnut lauloivat ja aurinko paistoi. Kevättalvi tuli ja lumi suli. Muuttolinnut tulivat ja Jumalkehomme puhkesivat kukkaan. Voi että mä odotan seuraavia elämänkäänteitäni.
Jos lapsi on tyhmä, kannattaa siis alkaa tyrkyttämään hänelle viinaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa jotta hänestä tulisi viisas. Onneksi viisas valtiovalta on ottanut jo kauan sitten tämän huomioon ja tuonut markkinoille kaikenlaisia karkki- ja suklaa-alkoholijuomia. Olisikin hiukan kyseenalaista alkaa tarjota esim. 10-vuotiaalle raakaa Koskenkorvaa.
- wertti-iivari
Tunnen (tunsin) paljon näitä älykkäitä ihmisiä. Ovat ryypänneet itsensä hengiltä. Heti siinä vaiheessa kun sanovat että viina on hyvää niin peli on menetetty. Kuolleet melko nuorina. Alkoholihan on liuotinaine, sillä ei ole merkitystä mitä liuotinta juo, lopputulos on sama. Aivot "pehmenee" kun aivosolut tuhoutuu. Parhaiten tämä selviää kun juttelee alkoholistin kanssa. Sama koskee myös muita huumeita. Yleensä tässä vaiheessa haluaisivat eroon aineesta mutteivat enään pääse. Eli viisas ihminen etsii vapaa-ajan vietoksi jonkin muun tavan rentoutua jossa terveyskin kohenee.
- huomattu on
kaipa sitä liika älykkyyttä pitää jotenkin poistaa ja alkolohin liikakäyttö kyllä tyhmentää selvästi.
Ihmisestä tulee yksinkertainen. - Maroolofi
Alkoholi sopii niille, joilla on liikaa aivosoluja.
- gfdhdghdghdg
Suomessa tuo tutkimus ei pidä paikkaansa. Täällä lähes jokainen juo alkoholia, ja minusta on tyhmyyden merkki että juo sen takia, koska muutkin juo. Älykkäät henkilöt osaavat valita toisen tien ja vastustaa ryhmäpainetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577290Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7333521Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3491847Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641785- 841415
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841381- 911280
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621241- 811154