Ensimmäinen auto - Hyundai I30?

-

Tervehdys, olen harkitsemassa I30:sta ensimmäiseksi autoksi ja toivoisin vähän mielipiteitä ja vinkkejä palstaveljiltä ja -sisarilta, mitä kannattaisi ottaa huomioon kyseisen merkin kanssa. Kannattaako esim. hankkia käytettynä vai uutena? Kuinka autonne arvo on säilynyt?

Paljonko teillä on kilometrejä kertynyt ja kauan olette kyseisen auton omistaneet? Paljonko on vikoja esiintynyt tänä aikana ja minkä hintaisia ovat huollot/varaosat olleet?

Olen aika skeptisesti pyrkinyt suhtautumaan tähän Hyundain hehkutukseen. Joten nyt olisi taas tilaisuus yrittää käännyttää yksi ihminen.

54

4100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

Tarkennetaan viestiä vielä sen verran, että ensimmäisellä autolla tarkoitan nyt siis ensimmäistä sijoitusautoa johon olen valmis satsaamaan enemmän kuin muutaman tuhat euroa ja tarkoitus olisi ajaa vähän pitempään kuin kolme vuotta.

• kjhhgdg

ei mitään erityisen hyvää eikä huonoa.Verrattavissa 2000 luvun Corollaan.Aika toimiva mutta kulutus korkea ja huoltohinnat aika kovat.Kyllä sillä työmies ajelee.

• niillä.

Kyllä niillä Audeilla,Bemareilla,Mersuilla myös työläiset ajelee.

• jwqpözx
        niillä. kirjoitti:

Jonka jälkeen jatkaa jaloin jolloin veri alkaa kiertää päässä ja happivaje korjaantuu. Tämän jälkeen alkaa suhtautua autohankintoihin eri tavoin ja valinnat ovat yleensä sitten erilaisia. Vertaus: Neuvostoliitto kun hajosi niin venäläiset veivät Suomesta vanhat Ladat, sen jälkeen alkoivat kärräämään Saksasta vanhoja saksalaisia autoja jonka jälkeen uusia saksalaisia autoja. Nykyisin kun kattoo mitä sinne menee niin ne onkin uusia aasialais-autoja, Toyotaa, Hondaa, Hyundaita. Itse olin juuri Kolilla, paljon venäläisiä mutta vähän saksalaisperäisiä autoja. Ilmeiseti ovat oppineet että auton pitää toimia ja lämminkin pitäisi olla. Itse huomasin ajavani autolla joka pelittää vielä pakkasessakin.

• Tseljabinsk traktor
        jwqpözx kirjoitti:

Jonka jälkeen jatkaa jaloin jolloin veri alkaa kiertää päässä ja happivaje korjaantuu. Tämän jälkeen alkaa suhtautua autohankintoihin eri tavoin ja valinnat ovat yleensä sitten erilaisia. Vertaus: Neuvostoliitto kun hajosi niin venäläiset veivät Suomesta vanhat Ladat, sen jälkeen alkoivat kärräämään Saksasta vanhoja saksalaisia autoja jonka jälkeen uusia saksalaisia autoja. Nykyisin kun kattoo mitä sinne menee niin ne onkin uusia aasialais-autoja, Toyotaa, Hondaa, Hyundaita. Itse olin juuri Kolilla, paljon venäläisiä mutta vähän saksalaisperäisiä autoja. Ilmeiseti ovat oppineet että auton pitää toimia ja lämminkin pitäisi olla. Itse huomasin ajavani autolla joka pelittää vielä pakkasessakin.

laskettelukeskuksen vierellä asuvana voin kertoa, että venäläiset ei ajele millään kauko-idän riisikipoilla. Euromaastureita niillä on ja skodaa on alkanut näkymään jo niilläkin. Ja usein heidän autot on muuten mustia.

• näin on
        Tseljabinsk traktor kirjoitti:

laskettelukeskuksen vierellä asuvana voin kertoa, että venäläiset ei ajele millään kauko-idän riisikipoilla. Euromaastureita niillä on ja skodaa on alkanut näkymään jo niilläkin. Ja usein heidän autot on muuten mustia.

Kyllä Venänäiset ajelee myös Hyundailla.Hyundailla on oma autotehdaskin venäjällä.Keskustelua:
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/5445697/29081414

• näytön paikka
        niillä. kirjoitti:

Ne niillä vasta ajeleekin, kun osamaksulla ostetaan, että saadaan naapurille näyttää:) Kyllä mielummin ajaa autolla mihin on varaa joka kestää ja nukkuu vielä yönsäkin hyvin..

• näin.

Taksina näin eilen Mansessa ensinmmäisen Hyundai i30 farkun.

• minulla diesel

Reilut kaksi vuotta Hyundai i 30 farkku ollut dieselinä. Kulutus pientä ainakin dieselissä. Km-määrät jo 70000. Huollot tehty normaalisti, ei erikoista. Siis hyvin kaikenkaikkiaan toiminut. Hinta-laatusuhde erinomainen !

• Eila522

Onko ollut ongelmia ilmastoinnin kanssa, meillä sama auto mutta bensa 1,6
        kone ja toiminut hyvin, mutta ilmastointilaite vuoti ilmeisesti nesteet pois ja nyt joutuu korjaamolle, samoin kytkin irrottaa tosi ylhäältä ja vaikea lähteä nykimättä liikkeelle, huollossa sanottiin että se on mikä on, ainoa säätö on kytkimen vaihto kokonaan!!

• kuuma ilima
        Eila522 kirjoitti:

Onko ollut ongelmia ilmastoinnin kanssa, meillä sama auto mutta bensa 1,6
        kone ja toiminut hyvin, mutta ilmastointilaite vuoti ilmeisesti nesteet pois ja nyt joutuu korjaamolle, samoin kytkin irrottaa tosi ylhäältä ja vaikea lähteä nykimättä liikkeelle, huollossa sanottiin että se on mikä on, ainoa säätö on kytkimen vaihto kokonaan!!

Aikoinaan Opeleissa 2000-luvun puolivälissä kytkinlevy sellainen että lasiintui ja pölyyntyi jonka jälkeen ravisti. Teki ton 30000km välein. Liekö Hyundailla siirrytty samoihin kytkimiin? Hyundai/Kialla oli ilmastointitäyttöruuvin liitosjuotoksen kanssa propleemia joista osa vuoti. Tosin vuotokohteena saattaa olla ulkoinen vaurio esimerkiksi kennostossa, lentänyt varis tai kivi läpi, mutta senhän näkee onko kenno kärsinyt. Noin yleisellä tasolla kannattaa seurata onko vuotoja, mitä ja missä. Silloin helpottuu siltä osin että onko rakennevika, koskee kaikkia merkkejä. Kaverilla taannoin premiumissa oli pikkuvuoto, huomasi ajoissa niin meni tehtaan piikkiin, vuoden päästä olisi ollut kilometrejä niin että todennäköisesti olisi ollut itse maksajana normaalin kulumisen puitteissa. Ai niin ei ooppelissakaan muuta tehnyt kytkimelle kuin vaihtoivat uuteen, ja kysyivät perään että osaatko käyttää kytkintä. Sanoin siihen että muilla merkeillä olen mennyt pakillakin pitemmät matkat eikä kytkin ravistanut. Eipä ihme että ooppeli taas talousvaikeuksissa, KL:n mukaan.

• perus turjake

kyllä sillä ajaa mutta kun ei odotukset ole kovin korkealla,niin meneehän se.Perus turjake.

• haiandai

Jos haluat oikeasti luotettavan ja hyvän auton ajaa, älä osta Hyundaita. Hyundai ei pidä arvoaan. Jos aivan uutta Hyundaita meinasit ostaa, suosittelen lämpimästi harkitsemaan toista merkkiä, vaikka vähän käytettynä. On varmasti parempi ostos kuin Hyundai. Ja jos joskus haluat autosi saada myydyksi järkevällä hinnalla, älä osta Hyundaita.

• räyh räyh räyh

Itsellä oli i30:nen, tykkäsin kovasti mutta halusin tilaa lisää ja kävin 8:aan erimerkkiseen vaihdattelemassa. Se mikä sai vaihtopuuhiin oli varsinaisesti se kun lähettelivät kotia vaihtotarjouksia eri merkeiltä. Mutta kyllä ykkösvaihtoehto oli Hyundai jos vaan antavat saman mitä muut lupaili, koska edellinen oli mainio peli. Varsinkin pariin edelliseen sakuun verrattuna. No samaan suppeaan haarukkaan se hyvitys osui ja kaupan kokonaispakettikin miellytti. Mikä sitten on hyvä tai huono hyvitys. Sattui nimittäin kaveri samaan aikaan samanarvoista Toyotaa vaihtamaan, vähän vanhempi mutta vastaavasti auto oli vähän isompi eli sitä saman verran tuoreempaan Toyotaan. Sai niin huonon tarjouksen että jätti vaihtamatta, enkä olisi vaihtanut minäkään sillä välirahalla. Eli Hyundai vaihtui Hyundai CW:n mutta kaveri ajelee sillä edellisellä edelleenkin. Toki asiaahan voi pyöritellä niinkin että tämän tehdyn kaupan arvo ratkeaa seuraavassa kaupassa, hyvittäävätkö mitään sitten aikanaan tästä nykyisestä, jos eivät niin ajan sitten loppuun. Jos pelaa yhtä hyvin kuin edellinen niin ajamista taitaa riittää, no ei se mitään mukavalta peliltähän toikin tuntuu.

• Halvat km:t

Hyundai on mitä mainoin ostos muutaman vuoden ikäisenä, on kalleimmat km takana, joten hintalaatu vielä paremmin kohdallaan kuin uudessa.

Hyundaissa on se hieno piirre, että sen uskaltaa ostaa käytettynäkin. Luotettavuus on kohdallaan.

• poittooo

itsellä neljäs hyundai,ensin oli pari getziä,sit i30 ja nykyään i30w,,hyvin ne menneet, ei yhtään kertaa käytetty korjaamolla muutakuin pakolliset huollot,,ajan vuodessa n 45000-50000km ja auto vaihtuu noin parin vuoden välein.

• osta volvo,saat käytettynä kunnon hinnan verrattuna johonkin paskaan hyundaiseen.............

• Volvo jäi ostamatta

Ja ole uudehkoa Volvoa koeajaessa tarkkana, että kaikki pelaa kuten pitääkin. Tarkista varmuuden vuoksi vielä lopuksi ajotietokone, ettei satu vain olemaan korjaamokehotuksia esim. jarrujen vuoksi.

Ei tuo laatuauton "laatu" oikein vakuuttanut minua koajoissa, kun parissa 2-3v V70 ilmeni koeajossa heti epämääräisyyksiä tekniikan puolella.

• hiuhai

On tullut ajeltua ja omistettua monenmerkkistä auto, Volvo, BMW, Audi, Volkkari, Fiat, Lada (menivät Venäjälle), Opel jne. On ollut myös liisareita ja vuokra-autoja maailman eri kolkissa. Kerran juttelin erään autonasentajan kanssa jolla pitkä ura eri merkkien parista. Myös Hyundain. Antoi varsin positiivisen kuvan merkistä, vertasi parhaisiin japanilaisiin laadullisesti vaikka sillä hetkellä ei merkin parissa työskennellytkään. Olin vaihtamassa autoa kävin Elantraa katsomassa, ulkonäkö oli vähän vanhahtava muutan varmaan pätevä peli. Päädyin toiseen merkkiin, virtaviivaiseen dynamiseen saksalaisee. No vuosia meni ja vikojakin tuli ja myös kilometrejä. Taas tuli vaihto ajankohtaiseksi ja asentajan puheet mieleen, nyt oli Hyundailta tullut uusi malli, i30:nen. Taas selvittelin taustoja mm. TM:n n:ro 20 2007 jossa Elantran (käytetyn) pistokoeajo jossa käyttäjien palaute varsin hyvä. Verrattuna muihin merkkin yksi parhaista. Lehdessä oli myös i30:n koeajo. Muitten samankokois-ten kanssa päätin koeajaa sitäkin. Auto miellytti joten siitä tuli kaupat. Yli kolme vuotta meni ja auto oli positiivinen yllätys, hienosti pelasi ja varsinkin kylmässä, taas vaihto eteen. On muuten osunut niitäkin autoja mitkä ollut negatiivisiiä yllätyksiä, ne menneet vaihtoon alta vuoden. Kävin monia eri merkkejä kokeilemassa, hyvinhän nuo kaikki olisi hyvittänyt. Tarjouksia tuli kotiin monelta merkiltä. Mutta edellisen hyvät kokemukset piti merkissä, auto miellytti, ei pahoja puutteita. Paljon rahalle vastinetta, varsinkin tohon hintaan. Olen nimittäin ajanut paljon kalliimmillakin autoilla, joten tiedän eron. Itselleni ei ole luksusta se että kojelaudassa on paljon kiiltomuovia ja teippiä, vaan se että laite toimii, se on varsinaista luksusta. Ja on lämmin pakkasella, myöskin ajettavuutta unohtamatta. Jotkut saattavat talvirenkain ohjausta moittia, makuasia, itse en halua että ajaa autolla joka jokaisen kärpäsenpaskan kohdalla ohjaus lyö näpeille. Tälläisellakin dymaamisella tarkalla ohjauksella varustetulla autolla on tullut ajeltua, varsinkin alusta siinä oli dynaaminen. Melkoinen jyrä, se olisi sopinut paremmin tietyömaalle työkoneeksi. Mutta kyllähän noita näkee edelleenkin tienpäällä, pojanklopeilla.

• tagaoli

Kallis on
      2 tonnia lisää, niin saa jo kunnon uoton TSI koneella, jossa vääntöä ja alhainen kulutus.
      Lisäksi varusteita ja kunnon tilat.

Aika tietämätön saa olla, jos jostain hundai i30 kiposta maksaa 20te

No kukin tyylillään.

• VAG ei kelpaa

TSI on hieno moottori ominaisuuksiltaan, ainakin 1,4 versio. Ei käy kiistäminen.

Tässä muutama näkökanta, mikä estää ainakin itseäni ostamasta VAG tuotteita:

Automaatti on asia, mikä ei minulle VAG konsernilta kelpaa. Auton olisi käytännössä pakko vaihtaa heti takuun umpeuduttua, koska DSG hajoaminen ja korjaaminen omaan piikkiin on yksinkertaisesti järjettömän kallista. esim. Hyundai käyttää perinteisempiä automaatteja, jotka myös kestävät km, toki myös kuluttavat aavistuksen enemmän.

Skoda / Golf kaksi aikuista etupenkeillä ja kädet ovat yhdessä, että sellaista tilavuutta kuskin paikalta koettuna. Esim. i30:ssä ei näin ole.

Laadun nykyinen taso VAG:lla arveluttaa aika tavalla. Vaikutelma tuttavapiiristä Octavian osalta on, että uuden mallin myötä ~05 jälkeen olisi laatu laskenut huomattavasti. Kaikenlaista anturi, turbo, tiiviste, ilmastoini, sähkövikaa ilmennyt. Osa mennyt 2v takuuseen, osa ei.

• taximaxi
        VAG ei kelpaa kirjoitti:

TSI on hieno moottori ominaisuuksiltaan, ainakin 1,4 versio. Ei käy kiistäminen.

Tässä muutama näkökanta, mikä estää ainakin itseäni ostamasta VAG tuotteita:

Automaatti on asia, mikä ei minulle VAG konsernilta kelpaa. Auton olisi käytännössä pakko vaihtaa heti takuun umpeuduttua, koska DSG hajoaminen ja korjaaminen omaan piikkiin on yksinkertaisesti järjettömän kallista. esim. Hyundai käyttää perinteisempiä automaatteja, jotka myös kestävät km, toki myös kuluttavat aavistuksen enemmän.

Skoda / Golf kaksi aikuista etupenkeillä ja kädet ovat yhdessä, että sellaista tilavuutta kuskin paikalta koettuna. Esim. i30:ssä ei näin ole.

Laadun nykyinen taso VAG:lla arveluttaa aika tavalla. Vaikutelma tuttavapiiristä Octavian osalta on, että uuden mallin myötä ~05 jälkeen olisi laatu laskenut huomattavasti. Kaikenlaista anturi, turbo, tiiviste, ilmastoini, sähkövikaa ilmennyt. Osa mennyt 2v takuuseen, osa ei.

Miksi pitää olla dsg. Saa sen skodan /volkkarin ilman automaattiakin.

Itsellä 6v vanha octavia, eikä mitäään ongelmia ole ollut.Jos olisi, niin en ehdottaisi vaihtoehdoksi.

Jos autosta ei ole omaa kokemusta, niin nämä laatu uskomukset kannattaa
        heittää roskikseen. Mistä joku voi tietää etukäteen onko siinä Korealaisessa ongelmia takuun jälkeen?
        Jos i30 hinta olisi 1.6 koneella allle 15te, niin valinta olisi hyvä.
        Hintaero TSi Octaviaan on niin pieni, että sen raha kannattaa kaivaa lisää
        koska jo 1.2 Tsi antaa aivan uskomattomat kyydit.
        Käy kokeilemassa, niin huomaat..

• VAG ei kelpaa
        taximaxi kirjoitti:

Miksi pitää olla dsg. Saa sen skodan /volkkarin ilman automaattiakin.

Itsellä 6v vanha octavia, eikä mitäään ongelmia ole ollut.Jos olisi, niin en ehdottaisi vaihtoehdoksi.

Jos autosta ei ole omaa kokemusta, niin nämä laatu uskomukset kannattaa
        heittää roskikseen. Mistä joku voi tietää etukäteen onko siinä Korealaisessa ongelmia takuun jälkeen?
        Jos i30 hinta olisi 1.6 koneella allle 15te, niin valinta olisi hyvä.
        Hintaero TSi Octaviaan on niin pieni, että sen raha kannattaa kaivaa lisää
        koska jo 1.2 Tsi antaa aivan uskomattomat kyydit.
        Käy kokeilemassa, niin huomaat..

Kun kerran on ostanut automaatin, paluuta manuaaliin ei ole.
        Niin se vain on :)

Toinen asia on, että suosin dieseliä ja korealaisten CRDI koneet hienoja pelejä ominaisuuksiltaan, lämpenemisen suhteen ja kulutus kohdallaan.

Itsellä on kyllä kokemusta korealaisesta takuuajan jälkeenkin. Vähemmän on tarvinnut korjata kuin aikaisempia japseja ja niitäkään ei hirveästi tarvinnut korjailla.

Olin kyllä pitkään siinä uskossa, että Skoda on todella laadukas VAG konsernin tuote. On sen verran ihmeellisiä vikoja ollut tuttavilla vähän ajetuissa 0-4 vuotiaissa Octavioissa, että ei tunnu laatu olevan entisellään.
        Voisivat nostaa takuun 3-4 vuoteen, jos kerran tuote on niin laadukas kuin väittävät.

• .kananen.
        VAG ei kelpaa kirjoitti:

Kun kerran on ostanut automaatin, paluuta manuaaliin ei ole.
        Niin se vain on :)

Toinen asia on, että suosin dieseliä ja korealaisten CRDI koneet hienoja pelejä ominaisuuksiltaan, lämpenemisen suhteen ja kulutus kohdallaan.

Itsellä on kyllä kokemusta korealaisesta takuuajan jälkeenkin. Vähemmän on tarvinnut korjata kuin aikaisempia japseja ja niitäkään ei hirveästi tarvinnut korjailla.

Olin kyllä pitkään siinä uskossa, että Skoda on todella laadukas VAG konsernin tuote. On sen verran ihmeellisiä vikoja ollut tuttavilla vähän ajetuissa 0-4 vuotiaissa Octavioissa, että ei tunnu laatu olevan entisellään.
        Voisivat nostaa takuun 3-4 vuoteen, jos kerran tuote on niin laadukas kuin väittävät.

Mitähän vikoja siinä Skodassa sitten on ollut.

Omassa ei mitään eikä kenelläkään muulla jotka ajaa skodalla.

Taitaa vikaa olla käyttäjässä. Huonolla käytöllä saa minkä auton tahansa rikki.

• Laskenut laatu
        .kananen. kirjoitti:

Bensa Ocu reilusti alle 100tkm ajettu: Imusarjavuoto, ABS sähkövikoja, ilmastointi reistailee. Viat ilmaantuneet pian takuuajan umpeuduttua.

Dsl Ocu Turbo hajalle alle vuoden vanhana.

Halutessasi voin kyllä listata enemmänkin vähäpätöisempiä vikoja.

.kananen. kirjoitti:

Ainakin työkaverilla kahdesta diesel Octaviasta hajosi kaksoismassavauhtipyörä jo takuuaikana n 40tkm. Vaihtoi tilalle bensa-auton

• Nykyaika...

En omista i30, mutta lähellä oli sellaisen ostaminen aikanaan. Päädyin isompaan käytettyyn Hyundaihin lopulta. Tuttavapiirissa on useampi i30.

i30 on erittäin toimintavarma, yllättävän tilava ja kohtuu hintainen perusauto.
      Autolla tekee mielellään pidempääkin matkaa, ei ole mikään pikkuauto tien päällä vaikka voi äkkiseltään siltä näyttää. Ainakin diesel koneet todella positiivia tuttavuuksia niin ominaisuuksiltaan kuin kulutukseltaan.

Jos aikaisemmin on ollut tyytyvänen Corolla, Primera, Avensis kaltaisiin autoihin, on taatusti tyytyväinen i30.

Niin olin minäkin skeptinen aikanaan Hyundain suhteen, useiden automallien ja merkkien koeajot muuttivat mieleni. En kokenut järkeväksi maksaa jostakin merkistä XXXXX vaan sen vuoksi, että sattuu olemaan merkkiä XXXXX, jos kerran ominaisuuksiltaan vielä tuntui huonommalta kuin Hyundai :)

• onkos tuo kumma

että i30 on toimintavarma, sehän tuli Suomen markkinoille vasta 2007. Luuletkos, että muissa samanikäisissä on niin pirusti vikoja. Tuskin on edes paljon ajavien valinta.

• iewqs
        onkos tuo kumma kirjoitti:

että i30 on toimintavarma, sehän tuli Suomen markkinoille vasta 2007. Luuletkos, että muissa samanikäisissä on niin pirusti vikoja. Tuskin on edes paljon ajavien valinta.

Itse olen autoja vaihtanut 3-4 vuoden välein ja i30:nen oli toimintavarmin. Ei täysin viaton mutta vikoja vähemmän kuin missään muussa. Tai häiriöitä. Joissakin joutui tekemään isojakin remontteja takuun jälkeen ja kulut meni tappeluiden jälkeen miten meni. Mutta saksalaismerkkeihin olen erityisen pettynyt, niitten laatu tullut rajusti alas.

• .kananen.
        iewqs kirjoitti:

Itse olen autoja vaihtanut 3-4 vuoden välein ja i30:nen oli toimintavarmin. Ei täysin viaton mutta vikoja vähemmän kuin missään muussa. Tai häiriöitä. Joissakin joutui tekemään isojakin remontteja takuun jälkeen ja kulut meni tappeluiden jälkeen miten meni. Mutta saksalaismerkkeihin olen erityisen pettynyt, niitten laatu tullut rajusti alas.

Entä jälleenmyyntiarvo?

2 tonnia lisää, niin saa octavian ja väitän, että sen 2 tonnia saa tuplana takaisin. parempana vaihtohyvityksenä, mihin merkkiin tahansa.

Mikä siinä Hyndaissa on sitten niin toimintavarmaa??

Kaikki autot kestävät normaalia käyttä 100- 200tkm ilman murheita.

• iewgs.
        .kananen. kirjoitti:

Entä jälleenmyyntiarvo?

2 tonnia lisää, niin saa octavian ja väitän, että sen 2 tonnia saa tuplana takaisin. parempana vaihtohyvityksenä, mihin merkkiin tahansa.

Jep jep vaihtoon meni. En tiedä kysymykselläsi mitä tarkoitat jälleenmyyntiarvolla, sitäkö että se on korkea. Osuit oikeaan, mutta se oli aika samansuuruinen useampaan erimerkkiin vaihdatellessa. Enemmän kuin edelliseen Hyundaihin sakusta saadusta. Toki sitäkin käytin monessa liikkeessä. Miksi sitten Hyundai, no edellisestä saadut kokemukset, mitä eroa Skodaan. Korkeampi, helppo mennä sisään, lämpenee hyvin, Skodassa oli sellaista pientä levottomuutta joka ilmeisesti johtui lyhyestä aksevälistä, 258 cm ja Hyundain 270cm. Eikä sitäkään voinut huomiotta jättää kun työkaveri kertoi tyttärestään jonka Skoda jätti vaihteiston jumiin, lasku 7000 euroa josta asiakkaan osaksi jäi 2000 euroa. Seuraavan auton epäili olevan muun kuin Skodan ja epäili ettei enää Skodaa tule koskaan. Aika heikko vaihteisto kun autolla oli ajettu reilusti alle 100000 km. Hyundaissa minulla vaihteisto ei hajonnut eikä paljon muutakaan, no pari pikkuharmia oli mitkä ei matkaa haitanneet. Olin enemmän kuin tyytyväinen. Toki Skodan kabiinissa on bling blingejä jotka joillakin voi vaikuttaa, itse haen selkeyttä ja käytettävyyttä. Skodaan en laita 2000 lisää vaan päinvastoin. Itsellä on ollut 4 saksalaista (5 oli ajossa) erimerkkisiä, seuraavan kerran kun sellaisella ajan niin testiajosta minulle maksetaan, minä en enään maksa. Testatkoon muut. Mutta Kia Venga oli mielenkiintoinen, harmi ettei ix20 ollut markkinoilla. Katotaan seuraavan kerran.

• suhina-impi
        .kananen. kirjoitti:

Entä jälleenmyyntiarvo?

Paljonko Ocusta saa parin-kolmen vuoden päästä? Uusi nyt 23000 ja kolmen vuoden päästä siitä saa.... 4500 euroa? Miksi näin, myynti sukeltaa tällä hetkellä, Vision D onko se sitten Ocun seuraaja vai ei, kuka tietää. Samankokoinen se on ainakin, tuotantoversiossa on pikkuperä. Saksassa sille hinta-arvio n.13000 ensivuonna ja Suomessahan hintaluokka on tällä hetkellä sama sakujen kanssa. Eli kuka helvetin hullu maksaa vanhasta Ocusta kymppitonnin kun uuden samankokoisen saa 13000 eurolla. Eli kilpailija Dacialle niinkuin VW:n pääjohtaja tuumaili automessuilla. Mahtaa Skoda kauppa käydä kiivaana loppuvuoden, verenpainemittareita siellä kannattaa myydä, tai antaa Ocun ostajalle kaupanpäälle. Näin minä täällä Rukan lumilla ajattelen, ihmeellistä tämä Kiinalainen tekniikka. Ja ei muuta kuin mono syönnille.

• Asia testattu
        .kananen. kirjoitti:

Entä jälleenmyyntiarvo?

Jälleenmyyntiarvo on Hyundain i30 mallissa huono.Huonompi kuin Ceedissä ja paljon huonmpi kuin Octaviassa.

• yyyt
        Asia testattu kirjoitti:

Jälleenmyyntiarvo on Hyundain i30 mallissa huono.Huonompi kuin Ceedissä ja paljon huonmpi kuin Octaviassa.

Mitä sinä jälleenmyynti arvoista tiedät, oletko omistanut nuo kaikki merkit??

• näitä riittää...
        .kananen. kirjoitti:

Entä jälleenmyyntiarvo?

Siinä on taas tyypillinen kaveri kenellä on kovat ennakkoluulot Hyundaista ja tuskin olet edes Hyundaita kokeillut.

• Hölynpölyäkölyä

Octavia oli maaliskuussa 2011 eli viimekuussa suomen myydyin auto.Mikä se sukellus on?
      Octaviassa jälleenmyyntiarvo parhaasta päästä,vaihdat sitten mihin merkkiin tahansa.

• pölkynhölkyn päällä

Lueskelin tossa Tuulilasi 5/2011 lehteä, artikkeli kenellä kalleimmat kilometrit. Artikkelin jatkona Grey-Hen Oy hinnasto joten katsotaanpa sieltä arvonalennukset. I30:nen tuli markkinoille -07 joten se vertailupohjaksi koska Skodan osalta -08 puuttui ja -07 silläkin missä hinta näkyy. Nämähän on pyyntihintoja, mitä hyvitetty niin sehän kuluttajan/myyjän välisiä. Eli i30:sen hinnan lasku 4322-5822 euroa ja Octavian 4540-6240 euroa. Toki tämänkin voi kääntää jotenkin niin että Skodan arvo putosi vähemmän mutta Jokelan laskuoppi näyttää kuitenkin päinvastaista. Eli vielä Skodan arvo putosi enemmän euroina joka tienataan ja jolla myös leipää ostetaan. Naisen logiikkaa en osaa miehenä käyttää joten siitä en voi sanoa mitä se näyttäisi mutta äkkiarvaten ei sekään varmaan asiaa muuksi muuta. Artikkelin alussa oli omistajien mielikuvat autonsa arvosta sillä hetkellä jossa Hyundai neljäntenä ja Skoda kymmenentenä joten ei huono Skoda ollut vaikkakin huonompi kuin Hyundai. Tälläinen samanlainen arvio itsellekin jäi kun autoa vaihdattelin, kaveri vaihtoi samanaikaisesti Skodan.

• tilastot kertoo...

Maalinkuun myynti, joo. Skodan näyttää edelliseen vuoteen verrattuna tulleen pudotusta -18% ja Hyundailla 160%. Miltäs tuo näyttää, hyvältäkö? No ei Skodan kannalta. Markkinat kasvoi samanaikaisesti 1%. Kasvuprosentteja oli muillakin, isoja muttei Hyundain tasoisia. Vagin merkeillä vakaa mutta varma suunta alaspäin.

• paremman puolesta

Todella hyvä auto, mitään vikoja ei ole matkan varrella ilmennyt. Auto on hyvä ajaa, suosittelen!! Kävin kokeilemassa myös Kia cee´d:in ja näillä kahdella on todellakin eroa, cee´d kovin muovinen jotenkin halvemman oloinen kuin i30. Luulen että tämä näkyy myös siinä Autobild:in tekemässä laatuvertailussa jonka Hyundai voitti ja Kia sijoittui sijalle 13.

• koikka lainen

Tein samanlaisen koeajon ussilla malleilla ja sama havainto toisinpäin uusi Ceed oli paremman näköinen sisältä ja ulkoa.Koeajoi molemmilla noin 50km lenkin ja tilat ja ajo kokemus käänsivät niukasti Ceedin puolelle.

• hynynen i30

Mielenkiintoisia kirjoituksia tässä ketjussa. Kia jäi nimimerkillä tarkastelusta pois, kun ei myyjällä (delta-auto) ollut ceed in perus varastomalleihin ajonvakautuksella varustettuja saatavissa. Olis pitänyt tilata ESP- tehtaalta ja toimitusajat kuukausia. Hyundai i30 tuli tilattua perus classic varustelulla, terästettynä ajonvakautuksella. Pian päästään kokeileen. Tottahan se on, että vastaavista kilpailijamerkeitä olisi pitänyt kustantaa reilut pari tonnia enemmän. Jälleenmyyntiarvot puolestaan menee niin, että mitä kalliimpi auto on ollut uutena sen enempi sillä €uroja häviää vaihdossa.

• .*¨´
        hynynen i30 kirjoitti:

Mielenkiintoisia kirjoituksia tässä ketjussa. Kia jäi nimimerkillä tarkastelusta pois, kun ei myyjällä (delta-auto) ollut ceed in perus varastomalleihin ajonvakautuksella varustettuja saatavissa. Olis pitänyt tilata ESP- tehtaalta ja toimitusajat kuukausia. Hyundai i30 tuli tilattua perus classic varustelulla, terästettynä ajonvakautuksella. Pian päästään kokeileen. Tottahan se on, että vastaavista kilpailijamerkeitä olisi pitänyt kustantaa reilut pari tonnia enemmän. Jälleenmyyntiarvot puolestaan menee niin, että mitä kalliimpi auto on ollut uutena sen enempi sillä €uroja häviää vaihdossa.

Itse vaihdoin uuteen i30 CW:n Comfortiin vähän aikaa sitten. Ainakin omasta sain sellaisen hinnan mitä pitikin, samaa tarjosivat monelta eri merkiltä ja liikkeestä. Ei auto hiljaisin ole mutta meluisampiakin on. Itselläkin ollut, yhdessä kun vaihdoin kesärenkaat alle niin meinasin ajaa samantien vaihtoon. Ei Hyundai sentään niin karmea ole. Mutta toi varmaan suurin puute. Kun katsoo hintaa niin vallan kelpo peli, tulee välillä muillakin ajeltua että on vertailupohjaa. Uusimpien rekisteröintitietojen pohjalta näyttäisi Hyny olevan tällähetkellä niskan päällä Kiaan verrattuna mutta aika näyttää pysyykö siellä. Tsekkilaatu näyttäisi olevan himpun huonompaa kuin alun Korealaislaatu, joissain pikkukohdissa vaihdettu halvempiin rakenneratkaisuihin. Esim. kattokahvat, paluuvaimennus puuttuu, edellisessä oli. Toki parannuksiakin on.

• i30 cw diesel premiu

Kohta 5000 km takana. Ei ongelmia.
      Todella hyvä perusauto.
      Kaikki toimii niinkuin pitääkin.
      4.5 metriseksi yllättävän ketterä kaupunkipyörityksessäkin.
      Toivottavasti ongelmattomia kilometrejä edessä, ainakin tilastojen mukaan luotettava peli.
      Itse valinta osui hyundaihin tuon premium varustellun dieselin hinnan (Muilla merkeillä samalla varustelulla lähes 30 000e) sekä etenkin tuon 5 vuoden takuun johdosta, joka sopii hyvin omaan autonvaihto perioodiin.

Pitkään toistuvaan maantieajoon löytyy varmasti mukavampiakin kumppaneita. Esim Volvo v70 1.6 ecodiesel.
      Mutta hintakin on jo tietysti täysin eri....

• crdi at

Ehdottoman hyvä auto, suosittelen.

• nyppiikö nastat...

Joo kunhan ei laita Nokian jyrsimiä alle. Tutkiskelin niitä renkaita että mikä niissä kurnuttaa, nastojen kevytmetalliosa on melko iso, nastat renkaassa kuin haulikolla ammuttu. Nastareiät niissähän on valmiina mihin ne nastat ruiskii. Kosketuspinta jollain osin että 8-9 nastaa osuu tiehen ja jossai toisessa kohtaa 4-5 nastaa tiessä. Eli nastat on ripoteltu epätasaisesti uudessa renkaassa. Eipä ihme että vouvaa, mouruaa ja ujeltaa. Ajoin myös toisella i30:llä jossa toisen merkkiset renkaat, pehmiä hurina, ei ollenkaan paha. Tietenkin pito Jyrsimissä huippuluokkaa joka on toinen puoli. Tuulilasin desibelimittauksessa lähes 3 desibelin ero hiljaisempiin nastarenkaisiin, siinähän ääni tuplaantuu (3desibeliä). Toki meluisampiakin autoja on niin Ceed ja Golf jos noihin testeihin on uskomista. Ja Ocu on ainoa jota haukuttu kitkarenkaillakin meluisaksi.

• nastat nyppimättä

No niin, vaihdoin suvikumit alle, johan pirssi hiljeni. Auton vakiona olivat Hankookin 195/65 15. Jossain autoissa kesärenkailla melu suurinpiirtein kuin nastoilla keväällä, kesällä lämpimässä tietenkin hiljaisempia. Tässä oli melussa eroa, nyt sellainen millainen pitää olla. Eli ei häiritsevää ääntä. Toinen sitten on että noin hiljaisen ja pehmeän tuntuinen rengas, miten se kestää kulutusta, se on se toinen puoli. Mutta miellyttävä kyllä ajaa. Tehtaan jäljiltä oli ekopaineet noin 3 baria, eivät jyristäneet silloinkaan ainoastaan lievä herkkyys tuulenpuuskissa. Sekin katos kun paineet korjasi.

• kihyu

Uusi Ceed oli koeajon perusteella hiljasempi kuin uusi i30. Tosin renkaatkin oli erimerkkiset autoissa.

• Minulla on viime vuoden puolella ostettu i30W, jolla kilsoja nyt n. 8000, eli ei vielä juuri mitään. Kestävyydestä en muuta voi sanoa kuin, että palataan asiaan kolmen vuoden kuluttua:)) Toistaiseksi ei mitään huomauttamista, kaikki on toiminut moitteettomasti.

Tässä on paljon taitettu peistä meluisuudesta nastarenkailla. No, se on kiinni paljolti siitä mitä renkaita käyttää. Minulla alla ne Nokiat, meluisimmat kuulemma, mutta eipä ole melu menoa haitannut. Auton äänieeristys kokonaisuutena on sellaista hyvää keskitasoa. Äänettömämpiäkin kiesejä löytyy, mutta niistä sitten joutuu maksamaan melko paljon enemmän. Rengasvalinta, kun osuu nappiin, ei melu tosin haittaa mitenkään Hyundailla ajettaessa. Olen tosin ajellut eri merkkisiä kärryjä jo kohta 36 vuotta, joten nykyautoja pidän aika hiljaisina kautta linjan. Ihan kaikkein halvimmista olen jäävi sanomaan mitään, kun niistä en omaa kokemusta. Kaikilla varmasti pärjää kuitenkin.

Se on jokaisen itse päätettävä mitä asioita autossa arvostaa ja mistä on valmis maksamaan. Kuinka oleellista on se minkälaista muovia on kojelaudassa tms. Pähkinäpuuta nykyään on kuitenkin aika harvassa autossa. On minullakin premium-varustelussa nahkainen ohjauspyörä ja vaihdetangon nuppi yms. sälää, jotka ovat mielestäni OK, mutta en niistä erikseen olisi paljon valmis maksamaan. Peruutustutka kyllä on mukava, kun takakontti on täynnä veneily- tai lätkäkamoja. Stop and go- systeemi tuntuu aika turhalta, mutta ei siitä nyt toki haittaa ole ja sen saa pois päältä helposti, jos haluaa.

Sitten niitä merkittäviä juttuja. Ajotuntuma on asiallisen jämäkkä, taitaa Peter Schleier (ent. Audimies) olla aika hyvin alustan suunnittelussa onnistunut. Mikään Mersuun verrattava maantiejyrä tämä auto ei kylläkään ole, mutta muutamansadan kilsankin rupeamat taittuvat ihan mukavasti, jos ei niitä joka päivä tarvitse ajaa. Sisätilat ovat poikkeuksellisen hyvät, takatila parempi kuin lähes kaikissa tämän - tai vähän kalliimankin hintaluokan menopeleissä. Kontti ei ole suuren suuri, mutta mielestäni riittävä ja käytännöllisesti suunniteltu. Veteraanikiekkoilijana roudaan hallille muutaman kerran viikossa kiekkokamoja ja hyvin kulkevat matkassa. Hallintalaitteet ja niiden sijoituksen huomasin hyväksi jo koeajossa, mitään ei tarvinnut hakea eikä manuaalia lukea. Automaati-ilmastointi toimii moitteettomasti ja on mukava, mutta vaikuttaa jonkin verran polttoaineen kulutukseen, joka ei ihan pienimmästä päästä ole muutenkaan. Minulla tosin on bensakone, diesel on asia erikseen. Kone kulkee perhefarkuksi kuitenkin pirteästi, nollasta sataan n. 11 s ja huiput yli 190 km/h. Vaihteiston välitykset sopivat ainakin minulle, mutta tämä on toki mielipidekysymys ja ajotyylistä riippuvainen asia.

Näitä näkee jonkin verran taksinakin, joka tietysti jotain tiloista ja ajettavuudesta kertoo sekin. Taksimies ei hevin osta työkalukseen huonoa autoa, vaikka saisi sen halvallakin. Paras osa tätä autoa on varmaankin simppeli luotettavuus. Mitään suuria yllätyksiä ei ole odotettavissa normaaliajossa moneen vuoteen. Kaikki toimii ja matka taittuu. Peruskiesi, jossa ei mitään ihmeellisyyksiä ole, mutta ei moitittavakaan. Hinta ja laatu ovat varmasti erinomaisesti kohdallaan. Eikä naapurin Koikkalainenkaan ole kateellinen:))

• Mönttönen K....

En mää tiiä onko kukaan mistään automerkistä kateelliinen.Ei ne kummosempia oo noi kalliimmatkaan kiesit.Imagosta saa maksoo vain tuplahinnan.Siinä kaikki.

• hsqpo

Toi taksijuttu olikin mielenkiintoinen, kerran satutin käden joten taksilla sairaalaan ja niinpoispäin. Yksi takseista oli uusi Eemeli, isokokoinen kun olen ja jalkakin 46, niin sai pujotella jalkaa ovenraosta, varsinkin kun toinen käsi oli pelistä pois. i30:n takapenkillä sen verran käynyt (cw:n) että aloin ihmetellä tiloja että olikohan muistikuvat oikein. Etsin sellaisen autolehden joka mitannut molemmat mallit sisätiloiltaan, niinhän se olikin että mukavuusmitaltaan (mitta polkimista etupenkin reunan kautta etuselkänojaan ja siitä takaselkänojaan) i30 cw oli suurempi, samoin sisäkorkeus, leveydessä 3 senttiä kapeampi. Eli sisältä karkeasti samakokoisia. No ilmankos aletaan puhua että autoja ei oikein voi kooltaan segmenteihin sitoa, muitakin esimerkkejä on. Minkäköhän kokoinen sitten mahtaa sisältään i40:nen olla?

• kestävä on

Todellinen laatuauto, mikäli sellaista sattuu hakemaan..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5690
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1518
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1336
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      348
      1277
    Aihe