Läheiseni on ollut nyt 2 viikkoa juomatta, muuten on mennyt hyvin mutta nyt on alkanut tulemaan rajuja mieliala vaihteluita. Olen saannut kuulla kaikki viat itsestäni ja myös meidän lapsistamme kohtuutomalla raivoomisella mitä hän jälikikäteen pyytelee anteeksi. Onko teillä kokemuksia ja neuvoja antaa, kun tuntuu, ettei tälläistä voi jaksaa jos tämä on pysyvää?!
Läheiseni on EX alkoholisti.
8
1177
Vastaukset
- gueswho
Ihan normaalia nuo mielialavaihtelut alkumetreillä eikä ole pysyvää.
Toinen vaihtoehto on että läheisesi pelaa, eli yllyttää sinua riitelemään hänen kanssaan ja siitähän saakin kätevän syyn lähteä juomaan kun "et ole ymmärtänyt häntä". Tuo käytös voi olla täysin tiedostamatonta joten älä lähde leikkiin mukaan.
Jonkunlaiset rajat teidän pitäisi sopia koska nyt hän on ainakin selvä ja muistaa ne. - 2 viikon paussi
ei todista että miehesi oli EX alkoholisti. kyllä se on vielä ihan oikea alkoholisti.
arvioida elämänmittaista prosessia. Raitistuminen nimittäin on sitä. Läheisesi on siis ollut kuivilla kaksi viikkoa ja näyttää ottavan tiukille. Suosittelen lääkärillä käyntiä ja saatavien ohjeiden noudattamista.
P.S. Mistä muuten nimimerkki "2 viikon paussi" tietää, että kyseessä on avaajan mies?
- Hörhör..
Kaksi viikkoa juomattomuutta on vasta alkuharjoittelua, ja ei todista juopolla vielä mitään muuta, kuin pyrkimyksen.
Itsellä ajoittaiset raivontunteet ja mielialojen vuoristorata kestivät melkein vuoden, ennen kuin loota alkoi tasaantumaan lopettamisen jälkeen.
Tarvittava aika riippuu juomishistoriasta, eli sen kestosta ja määristä.
Aika hyvin on kuitenkin tolkuissaan, kun osaa anteeksi pyytää.
Arvelen, että rauhottumiseen tarvitaan vähintään muutamia kuukausia juomattomuutta. - Alkoholisti_
Puolisosi on ns. kuivahumalassa jossa alkoholisti pyrkii olemaan juomatta kuitenkaan olematta raitis.
Kuivahumala ei ole kestävä tilanne vaan johtaa retkahtamiseen, koska kukaan ei pysty olemaan jatkuvassa paineessa olla juomatta.
Mielialan vaihtelut kuuluvat kuivahumalaan ja jossain vaiheessa tälläinen riita mitättömästä asiasta oikeuttaa alkoholistin omasta mielestään juomaan.
Kun alkoholisti ymmärtää sairautensa ja pääseen rittiuteen kiinni jää kuivahumala tila pois eikä pakottavaa alkoholin tarvetta enää ole.
Kuivahumala on usein läheisille pahempi kuin varsinainen juovakausi.
Sinun kannattaa muistaa ettet voi vaikuttaa alkoholistin haluun raitistua etkä ole syyllinen kemialliseen riippuvuuteen
Parasmahdollinen tapa toimia tilanteessa on hoitaa itseäsi.
Ainut mitä voit tehdä on puhua alkoholistille tilanteesta, koska hänellä on halukkuutta raittiuteen.
Apua voi löytyä esim. AA tai jostakin muusta hoitopaikasta, koska erittäin harva alkoholisti pääsee kestävän raittiuden alkuun yksi ja valitettavasti puoliso ei ole oikea auttaja.
MUTTA elkää ottako vastaa minkäänlaista lääkehoitoa se ei toimi koskaan alkoholismiin se on vain korvike alkoholille ja pian alkoholisti on sekakäyttäjä ja tilanne erittäinpaljon pahempi.
voit laittaa minulle myös viestiä e-postilla jos haluat lisätietoa alkoholisti_@hotmail.com- Santa Maria
Ihan tuli kyyneleet silmiin... minä yritin ja yritin auttaa puolisoa, mutta eihän se onnistunut. Hän oli siinä kuivahumala vaiheessa niin kauan kuin vahdin hänen vierellään, kun selkäni käänsin hän paineli alkoon. Minulle hän kuitenkin vakuutteli, että haluaa päästä viinasta. Pyysi minua mukaan tilanteisiin, jossa hänen oli vaikea olla juomatta. Kun siitä selvittiin juomatta, hän syytti minua, että pilaan hänen elämänsä vahtimalla häntä. Hän ei suostunut menemään AA, koska ne ihmiset ovat ihan jotain muuta kuin mitä hän on. Hän päättää itse juomisestaan eikä tarvitse AA:ta joka on luusereille. Sain hänet menemään A-klinikalle ja hänen mukaansa lääkäri oli sanonut ettei hän ole alkoholisti. Kun hän oli vakuuttamalla vakuuttanut lääkärille, että hän tarvitsee apua, lääkäri oli viimein kirjoittanut hänelle reseptin lääkettä joka vie pois humalan tunteen. Olen raivoissani A-klinikalle tästä. Hän ajelee humalassa ja nyt kun ei ole edes tunnetta humalasta... Lopulta en keksinyt muuta kuin lopettaa suhteen. Minulta loppui keinot. Kirjoituksestasi ymmärsin, että en mitenkään pysty auttamaan häntä juomisen lopettamisessa, pystyn auttamaan häntä vain elämään juomisen kanssa. Siis pidän hänet kunnossa. Kiitos.
- posteljuoni
Al-Anon voi tarjota sinulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih537115Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113266Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1341514Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 841325
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2281322Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631207- 891200
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 811104