"Anna kuolleitten haudata kuolleensa"
Voi siis olla olemassa ja aistit toimia, mutta kuitenkin kuollut. Mutta kaikki ne
työt ovat kuolleita tekoja, kuolleet tekevät kuolemaa. Jeesuksen opetus kuitenkin
keskittyy, ei kuoleman selostamiseen, vaan elämän evankeliumin levittämiseen ...
Luuk. 9:
59 Toiselle hän sanoi: "Seuraa minua". Mutta tämä sanoi: "Herra, salli minun ensin käydä hautaamassa isäni".
60
Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Anna kuolleitten haudata kuolleensa, mutta mene sinä ja julista Jumalan valtakuntaa".
61
Vielä eräs toinen sanoi: "Minä tahdon seurata sinua, Herra; mutta salli minun ensin käydä ottamassa jäähyväiset kotiväeltäni".
Mitäs tuosta voi päätellä? Onko Jeesus pöhkö, kun kehottaa eläviä laistamaan vastuunsa ja kuolleitten muka pitäisi kuolleensa haudata, eikä saisi hyvästellä kotiväkeäänkään, vaan oitis lähdettävä muualle Jumalan valtakuntaa julistamaan?
Asia on kuitenkin niin, että Jeesus tahtoo kovistella niitä, jotka keksivät tekosyitä siirtää ratkaisu tuonnemmaksi. Nämä olivat vetoavinaan lainkuuliaisuuteen, mutta vetkuttelua se oli. Ei Jeesuskaan tuossa mitään kuolevaisuusteologiaa opeta, vaan Valtakunnan työn ensisijaisuutta.
Luuk. 14:18
Mutta he rupesivat kaikki järjestään estelemään. Ensimmäinen sanoi hänelle: 'Minä ostin pellon, ja minun täytyy lähteä sitä katsomaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä'.
19 Toinen sanoi: 'Minä ostin viisi paria härkiä ja menen niitä koettelemaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä'.
20 Vielä toinen sanoi: 'Minä otin vaimon, ja sentähden en voi tulla'.
Nyt voimme ymmärtää paremmin erään toisen pöyristyttävän sanankohdan hetkeä myöhemmin – taas on kyse ehdottoman ratkaisun tekemisestä ja
itsensä irti repäisemisestä entisestä elämästään:
25 Ja hänen mukanaan kulki paljon kansaa; ja hän kääntyi ja sanoi heille:
26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
27 Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni.
Ei ole kyse suinkaan siitä, mitä tuossa suoranaisesti sanotaan – ei pidä alkaa vihaamaan – vaan on rakastettava sillä tavalla, ettei salli rakkauden läheisiin tai omaisuuteen tms. sitoa, vaan ennemminkin senkaltaista, että se vetää muutkin mukaan seuraamaan Jeesusta ja palvelemaan.
Kun evankeliumin tähden jätämme ystävät vähemmälle huomiolle, samalla uskomme heidätHerran huomaan. Mutta siitä Jeesus varoittaa, että valtakunnan työ voi olla myös vain tekosyy:
Matt. 15:5
Mutta te sanotte: Joka sanoo isälleen tai äidilleen: 'Se, minkä sinä olisit ollut minulta saapa, on annettu uhrilahjaksi', sen ei tarvitse kunnioittaa isäänsä eikä äitiänsä.
Antti aikamies
Kuolleet haudatkoon kuolleensa!
5
737
Vastaukset
"" benedi
3.3.2011
Jeesus ei ole syntynyt naisesta...vaan nainen, Maria on hänet synnyttänyt! ""
Aivan niin. Minullekin tuli tuosta viisastelijasta mieleen kuollut haudankaivaja
työssään kuoppaa itselleen kaivamassa, hikeä pääkallostaan pyyhkien
sekä tämä sanankohta:
Raamattu todistaa, että Jeesus SYNTYI neitsyt Mariasta eli Maria synnytti hänet.
Jos benedi ei tiedä mikä siittiö on ja mitä tarkoittaa, että Jeesus sikisi
Pyhästä Hengestä, niin en rupea selittämään sitä; kyllä poikalapsen täytyy
senverran oppia käsittämään itsekin.
Luuk. 1:31 Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinä annat hänelle nimeksi Jeesus.
Matt. 1:1 Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan ja Abrahamin pojan, sukuluettelo:
2 Abrahamille syntyi ...
18 Jeesuksen Kristuksen syntymä tapahtui näin. Maria, Jeesuksen äiti, oli kihlattu Joosefille. Ennen kuin heidän liittonsa oli vahvistettu, kävi ilmi, että Maria, Pyhän Hengen vaikutuksesta, oli raskaana.
24 Unesta herättyään Joosef teki niin kuin Herran enkeli oli käskenyt ja otti Marian vaimokseen.
25 Hän ei kuitenkaan koskenut vaimoonsa ennen kuin tämä oli synnyttänyt pojan. Joosef antoi pojalle nimen Jeesus.
Minun käsittääkseni lapsi syntyy juuri siitä naisesta, joka hänet synnyttää.
Ja vaikka hedelmöitys tapahtuisi koeputkessa, syntyy lapsi naisesta, ei
koeputkesta. Mutta bendi varmaankin tässä Marian tapauksessa ajatteli koeputkea. Vaikka hedelmöitys ei olisi tapahtunut Mariassa, vaan vaikkapa
taivaassa, niin Mariasta Jeesus joka tapauksessa syntyi.SANANKOHTA UNOHTUI, kun oli niin huvittavaa tuo benedin viisastelu, että
syntyä jonkun kohdusta ulos olisi muka eri asia kuin että kohdun omaava nainen
synnyttää sen lapsen.
1. Tim. 6:3
Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen,
4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä,
joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,
5 alituisia kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen.
Taloudelliset syyt minulla siihen, että olen luterilainen.
Nääs kun laki ei vaadi luterilaiselta kymmenyksiä, vaan vain noin 1,5 prosenttia.
Niin minulta säästyy, jotta voin sijoittaa lähetystyöjärjestöihin, ainakin 8,5 %.
On annettu käsky evankelioida maailma.
Jos kotiseurakuntani ei tulisi toimeen noin vähällä, niin lähetys jäisi vähemmälle.
Tietysti jos kotiseurakunta alkaisi kaatua rahanpuutteen vuoksi, pitäisi siihen
satsata enemmän ja ulkolähetys jättää vähemmälle, sillä on tekopyhää lähettää
varoja kauas, jos lähellä olevien seinien antaa kaatua.VIIMEINEN KUTSU ?
Luuk. 9:
59 Toiselle hän sanoi: "Seuraa minua". Mutta tämä sanoi: "Herra, salli minun ensin käydä hautaamassa isäni".
60
Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Anna kuolleitten haudata kuolleensa, mutta mene sinä ja julista Jumalan valtakuntaa".
61
Vielä eräs toinen sanoi: "Minä tahdon seurata sinua, Herra; mutta salli minun ensin käydä ottamassa jäähyväiset kotiväeltäni".
Jeesus tiesi, että nämä, joita hän kutsui, olivat kovasti kiintyneitä omaisiinsa,
ehkä jopa kotiväkensä huoltajia. Hän tiesi, että viivyttely koituisi turmioksi.
Jäähyväistilanteesta tulisi kohtalokas, he palaisivat kotiin jäädäkseen.
Siksi hän väläyttää kuvauksen, että se on hänelle ikäänkuin kuollut, joka jää
kotiväkensä vangiksi. Jeesus itsekään ei työnsä aloitettuaan enää ikinä palannut
Nasaretiin. Silti hänen kotiväkensä ennen pitkää alkoi uskoa Häneen.
Toisaalla Jeesus sanoo vieläkin räväkämmin tämän, että rakkaista on reväistävä
itsensä irti, vaikka tietysti yhä rakastaa heitä. Tästä on kysymys:
Matt. 10:37
Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;
Siitä on kyse, vaikka Jeesus sanoo tässä sen räväköin sanakääntein:
Luuk. 14:26
"Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
Jotka rakastavat hautaamista enemmän kuin elämän Herraa, ne eivät ole
soveliaita elikkä valmiita Jeesusta seuraamaan. Ja kun he odottavat, että
ensin saavat haudata kotiväkensä, eivät he enää muista Jeesusta myöhemmin.
Jeesus tahtoo opettaa, että täysi ratkaisu on tehtävä ja välittömästi.
Älä siirrä tuonnemmaksi!ULOS KAUPUNGISTA, TEILLE JA AITOVIERILLE !
Kaupunkilaiset ovat urbaaneja, heillä ei ole aikaa uskonasioille.
Kaduilta ja kujolta löytyy joitain kodittomia, mutta vielä jää tilaa ...
Luuk.14:20
Kolmas sanoi: 'Olen juuri mennyt naimisiin enkä siksi voi tulla.'
21 "Palvelija palasi ja kertoi tämän herralleen. Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalle: 'Mene kiireesti kaupungin kaduille ja toreille ja tuo tänne köyhät ja raajarikot, sokeat ja rammat.' [Luuk. 14:13]
22 Palvelija tuli sanomaan: 'Herra, olen tehnyt niin kuin käskit, mutta vielä on tilaa.'
23 Silloin herra sanoi: 'Mene maanteille ja kylien kujille ja vaadi ihmisiä tulemaan, jotta taloni täyttyisi.
24 Ja siitä voitte olla varmat, että yksikään noista, jotka minä kutsuin, ei pääse minun pitopöytääni!'"
Ainahan meillä on juuri sillä hetkellä jotain muuta tärkeää tekemistä, juuri
silloin, kun Herra meille tahtoisi puhua sydämeemme. Otollisinta maaperää
Jumalalle onkin turhautunut joutoväki ja työttömät? Etenkin näinä viimeisinä
aikoina, Jeesukselle ovat erittäin tärkeitä lopun ajan julistajat, evankelistat ...
Matt. 20:6
Kun hän sitten meni ulos yhdennellätoista tunnilla, hän näki vieläkin muutamia joutilaita ja kysyi heiltä: 'Miksi te seisotte täällä kaiken päivää toimettomina?'
7 'Kukaan ei ole palkannut meitä', he vastasivat. Hän sanoi miehille: 'Menkää tekin minun viinitarhaani.'
8 "Kun sitten tuli ilta, viinitarhan omistaja sanoi tilanhoitajalleen: 'Kutsu työmiehet ja maksa heille palkka, viimeksi tulleille ensin ja ensimmäisille vasta sitten.
antti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723103
- 602814
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322385- 792208
- 602033
- 952016
- 121606
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171567Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301410Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?351398