Luulin että sossun kuuluu tehdä jonkinlainen henk.koht. suunnitelma asiakkaan kanssa, jos toimeentulotukea vähennetään 20 tai 40 prosentilla? Minulta vähennettiin suoraan 20 prosentilla hakiessani toimeentulotukea, se on merkattu vain päätökseen.
Joo ja tiedän sössineeni asiat enkä valita yhtään, mutta haluaisin vaan tietää mikä käytäntö tuossa yleensä on.
Toimeentulotuen perusosan vähennys??
18
1208
Vastaukset
- Petu...
Asiasta säädetään toimeentulotukilain 10§:ssä jossa sanotaan mm.:
"Perusosan alentamisen yhteydessä on aina laadittava, mikäli mahdollista yhdessä toimeentulotuen hakijan ja tarvittaessa yhteistyössä työvoimaviranomaisten ja muiden viranomaisten kanssa suunnitelma toiminnasta asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi."
Eli suunnitelma on laadittava aina kun perusosaa alennetaan. Jos suunnitelmaa ei ole laadittu niin pitäisin sitä päätöksen kumoamisperusteena.
http://www.toimeentulotuki.net- sossupaholainen
Olen aiemminkin kirjoittanut noista suunnitelmista, mitkä lain mukaan pitäisi aina tehdä (ellei kyse ole neuvonnasta tai vastaavasta), yhdessä asiakkaan kanssa. petu taas on kovasti tuonut esille KHO:n päätöstä, jonka mukaan asiakkaan kuuluu saada toimeentulotukea silloinkin kun hän kieltäytyy tapaamasta sosiaalityöntekijää. Minusta Petu lukee lakia siten, että se sopii hänen tarkoituksiinsa. Minusta on väärin, Petun mielestä on oikein, että päätös voidan kumota, jos ei ole tehty suunnitelmaa (vaikka nyt on kyse tuen alentamisesta), mutta muuten hän korostaa sitä, että asiakkaan ei ole pakko tavata sossuaan. On kiva tehdä suunnitelma yhdessä sellaisen asiakkaaan kanssa, joka ei suostu tulemaan paikalle. Mutta Petun mielestä kaikki kai pitääkin tehdä sossulle mahdollisimman vaikeaksi.
- tussupahanhajuinen
sossupaholainen kirjoitti:
Olen aiemminkin kirjoittanut noista suunnitelmista, mitkä lain mukaan pitäisi aina tehdä (ellei kyse ole neuvonnasta tai vastaavasta), yhdessä asiakkaan kanssa. petu taas on kovasti tuonut esille KHO:n päätöstä, jonka mukaan asiakkaan kuuluu saada toimeentulotukea silloinkin kun hän kieltäytyy tapaamasta sosiaalityöntekijää. Minusta Petu lukee lakia siten, että se sopii hänen tarkoituksiinsa. Minusta on väärin, Petun mielestä on oikein, että päätös voidan kumota, jos ei ole tehty suunnitelmaa (vaikka nyt on kyse tuen alentamisesta), mutta muuten hän korostaa sitä, että asiakkaan ei ole pakko tavata sossuaan. On kiva tehdä suunnitelma yhdessä sellaisen asiakkaaan kanssa, joka ei suostu tulemaan paikalle. Mutta Petun mielestä kaikki kai pitääkin tehdä sossulle mahdollisimman vaikeaksi.
Olet taas väärässä niin kuin yleensä aina. Että siepoo tuollaiset vähä-älyiset torspot päättämässä viimesijaisesta tuesta.
En usko, että Petu on väittänyt, että sitä tukea ei voisi leikata (-20-40%), jos asiakas kieltäytyy syystä tai toisesta tapaamasta sossun virkailijoita henkilökohtaisesti. Jos asiakas ei esitä hyväksyttävää syytä käyttäytymiselleen, niin tuen leikkaus on mahdollinen, mutta KOKONAAN sitä ei voi evätä (tämän Petukin lienee todennut).
Koeta nyt sinäkin vaan elää niiden lakien mukaisesti, jotka LAINSÄÄTÄJÄ on säätänyt. Sinä et lakeja täällä Suomessa säädä, vaikka näytät kovasti niin luulevan. Sinun mielestäsi asiakkaan pitäisi hypätä kaikkien sossun kotkotusten mukaan, mitä satutte milloinkin sadistisuudessanne keksimään, olivat ne lainmukaisia tai eivät.
Kyllähän se viranomaisen homma olisikin autuaallisen helppoa ja lokoista kun ei tarvitsisi välittää tuon taivaallista "haittaavista" lakipykälistä. Onneksi Suomessa ei ihan vielä tuollaisessa tyranniassa eletä.
Koeta nyt edes vähän pakertaa sen palkkasi eteen, jonka me kaikki veronmaksajat sinulle hopealautasella tarjoamme, vaikka kuinka sylettäisi "ikävät" laista aiheutuvat vaatimukset.. - sossupaholainen
tussupahanhajuinen kirjoitti:
Olet taas väärässä niin kuin yleensä aina. Että siepoo tuollaiset vähä-älyiset torspot päättämässä viimesijaisesta tuesta.
En usko, että Petu on väittänyt, että sitä tukea ei voisi leikata (-20-40%), jos asiakas kieltäytyy syystä tai toisesta tapaamasta sossun virkailijoita henkilökohtaisesti. Jos asiakas ei esitä hyväksyttävää syytä käyttäytymiselleen, niin tuen leikkaus on mahdollinen, mutta KOKONAAN sitä ei voi evätä (tämän Petukin lienee todennut).
Koeta nyt sinäkin vaan elää niiden lakien mukaisesti, jotka LAINSÄÄTÄJÄ on säätänyt. Sinä et lakeja täällä Suomessa säädä, vaikka näytät kovasti niin luulevan. Sinun mielestäsi asiakkaan pitäisi hypätä kaikkien sossun kotkotusten mukaan, mitä satutte milloinkin sadistisuudessanne keksimään, olivat ne lainmukaisia tai eivät.
Kyllähän se viranomaisen homma olisikin autuaallisen helppoa ja lokoista kun ei tarvitsisi välittää tuon taivaallista "haittaavista" lakipykälistä. Onneksi Suomessa ei ihan vielä tuollaisessa tyranniassa eletä.
Koeta nyt edes vähän pakertaa sen palkkasi eteen, jonka me kaikki veronmaksajat sinulle hopealautasella tarjoamme, vaikka kuinka sylettäisi "ikävät" laista aiheutuvat vaatimukset..Enhän minä tuollaista väittänyt, Et nyt lukenut ollenkaan kirjoitustani. Ihmettelin, miksi Petun mielestä suunnitelma nyt on niin tärkeä, kun hän muuten on sitä mieltä, ettei sossua tarvitse edes tavata, vaikka lain mukaan suunnitelma pitää aina tehdä ja mieluiten yhdessä asiakkaan kanssa. Tietenkin toimin lakien mukaan, en ole mitään muuta väittänyt. Myönnän toimeentulotukea (alentantamatta), vaikka asiakas ei halua minua tavata. Haluaisin kuitenkin tehdä suunnitelman yhdessä asiakkaan kanssa, koska laki niin sanoo. Pakerra sinä sen verran, että luet tekstin, ennen kuin syytät kirjoittajaa sellaisesta, mitä tekstissä ei sanota;)
- Translator II
"
Perusosan alentamisen yhteydessä on aina laadittava, mikäli mahdollista yhdessä toimeentulotuen hakijan
"
Sosiaalitäti varmaan ajattelee tuon "mahdollista" määreen kanssa, että kun ei kutsu asiakasta tekemään suunnitelmaa, niin ei ollut mahdollista tehdä suunnitelmaa. Tai jollain tapaa viranomainen on ikään kuin estynyt tekemmään suunnitelmaa esim. ajan puutteen takia. Eikä näin ollut mahdollista ....- sossupaholainen
Mutta on se kumma, että sossun on pakko se tehdä, mutta asiakkaan ei ole pakko (asiakkaan asiasta siinä on kyse, ei sossun) olla mukana. Kyllähän minä niitä suunnitelmia voin yksinkin tehdä, mutta mitä hyötyä niistä voi olla kun asianosainen ei halua olla mukana? Ja Petun mielestä se on ihan oikein, velvollisuuksia pitää oll avain sossulla, ei asiakkaalla hänen mielestään.
- nulkun pissija
No, pilkun paikka määrää sen, että se suunnitelma on kuitenkin laadittava. Jos ei onnistu asiakkaan kanssa asiakkaasta johtuvista syistä, niin sitten viranomainen laatii sen itse. Jos ei laadi, ei toimeentulotuen leikkauskaan ole lainmukainen.
- Pumis82
Ne ei siis ole kysyneet multa mitään, ekan kerran tuosta sain tiedon kun tuli toimeentulotukipäätös jossa luki 20% vähennys. Kaikkiin puheluihinkin olen vastannut, joten olisivat kyllä saaneet kiinni jos haluaisivat. Itekö pitää kysyä että mikä meininki siellä on... olis kiva tietää kauanko ja miten ne meinaavat jatkaa tota, siitäkään ei ollut mitään mainintaa, muuta kun että vähentäminen "jatkuu" jos en löydä työtä tai koulutuspaikkaa.
- 17
No sulla on siinä joku laki, minkä nojalla alensivat.
Saitkin jo neuvoja, mutta laita valitus menemään.
- samuli77
Hmm ei minullakaan mitään suunnitelmaa laadittu kun meni 2kk -20%. Toisaalta sossu voi käsittää niin että suunnitelma on työkkärin "työnhakusuunnitelma". Ihan ok noinkin minusta.
Entäpä sitten jos kieltäytyy olemasta työkkärin kirjoilla? Leikataan 40% tukea varmaankin. Ja jos tässä tilanteessa käsky kävisi sossuun tulla / suunnitelma ja alkaisi venkuloimaan niin tukea teoriassa voitaisiin leikata rajattoman ajan -40% (?).
Jos tällaisiin tilanteisiin törmää niin vikaa on myös peilissä usein. Sossuissa lakia tulkitaan usein monella tapaa. Olen itse toimeentulotuella. Minusta perusosan leikkaus on ihan ok aktivointimuoto, se kannustaa työtöntä yrittämään jotain.
Aloittajalle; varaa aika sossuun ja tee se suunnitelma jos haluat. Jos kieltäytyy työstä jne. niin se on vakiomenettely että tukea leikataan. ennemminkin menee niin päin että jos kokee että esim. työkkärin karenssi aiheeton ja haluaa kokeilla että sossu asian ymmärtää niin varaa ajan sossuun ja koittaa selittää.
Kun itse jäin tulottomaksi niin sossusta tuli käyntiaika ja oma tilanne selvitettiin. Jos joku jättää sossukäynnin väliin ja siitä tulee sanktioita syystä tai toisesta niin se on vain typerää venkuloimista. Jos omia asioita ei osaa hoitaa niin saa kärsiä seuraukset. - ...
Hyvä tietää:
http://www.toimeentulotuki.net/2010/tapaamispakko.php Olen kuullut, että nämä tuet on tehty suomalaisia varten. On tietysti hyvä, jos kannustetaan töihin. Mutta tänä aikana,kun työnantajille ei kelpaa, kuin paras työntekijä (kuullut työvoimatoimistosta), voi vain toivoa ,että olisi se oikea ihminen oikeaan työpaikkaan.Muuna aikana pitää joko kehittää itseään tai tehdä pätkätöitä vuokrafirman kautta tai muuten. Sitten vielä rangaistaan tukien leikkaamisella. Miten on ulkomaalaisten kanssa? Olen kuullut, ettei heiltä leikata mitään. Kannustusrahaa maksetaan jopa 300 €/kk lapsille. Viime keväänä tuli ohjelma telkkarista, jossa ulkomaalainen äiti kertoi saavansa 4000 €/kk erilaisina tulonsiirtoina. Miksi he ovat etuoikeutettuja. Vaikka sosiaalituki on suomaialaisia varten. Eikö voitaisi EU:n perustaa rahastoa heitä varten.Siten kaikki maat osallistuisivat tähän pelastustyöhön. Surettaa suomalaiset yksinhuoltajat, jotka yrittävät lastensa eteen kaikkensa. Saavatko he sosiaalitoimistosta pyörät ja muut asiaankuuluvat välineet, kuten ulkomaalaiset. Miten saisimme samat oikeudet, kuin ulkomaalaiset näiden tukien suhteen. Auttaisiko eduskunnassa edustajat.
- Perus8HengenSomaliPerhe
Eipä siihen 4000€/kk yhteiskunnan tulosiirtoihin tarvita mitään muuta kuin 2 aikuista joilla on 1400€ vuokra-asunto ja 3 alle 10v lasta ja 3 11-17v lasta.
- samuli77
Ulkomaalaiset tulevat valmiiseen pöytään. Enkä usko että ylikalliin vuokra-asunnon takia perusosaa leikataan korkean vuokran takia. Suomalaiselta kyllä.
En minä ole kateellinen ulk. tuille vaikka itse kituutan perusosalla. Mutta lähinnä sapettaa hallitsematon maahanmuutto perheenyhdistämiseen. Suomella ei ole varaa tällaiseen leikkiin kun köyhiä maa täynnä.
Pakolaispolitiikka on suuri bisnes. Jos virkamies /ministeri pääsee osaksi tuloista niin ei heitä kiinnosta jos valtion joutuu muutaman mrd e ottamaan lainaa. Valtion johto ei mieti Suomen tulevaisuutta vaan omaa lompakkoa jne. - Mikathemaster
Tää koko suomi on ihan perseestä...
- pöhpöh
Ehkä kannattaisi mennä tutustumaan köyhyyteen ulkomailla, niin ehkä tämä suomi ei niin perseestä olevalta tuntuisikaan.
Tietysti Helsingissä kadulla talvella nukkuminen on keskimäärin vaarallisempaa kuin esimerkiksi Frankfurtissa, jossa sielläkin pakkanen voi käydä ihan reippaissa miinus lukemissa. Mutta toisaalta aika vähän niitä kadulla nukkujia näkee Helsingissä toisin kuin Frankfurtissa...mahtaako perseestä oleva Suomi kuitenkin kustantaa ihan kivat oltavat oravanpyörästä tipahtaneillekin. Euroopan talousveturi Saksalla ei näytä olevan samaan varaa. Euroopan ulkopuolelle mennessä tilanne arvatenkin muuttuu. Onko Thaimaassa kodittomalla onnelliset olot? 365 päivää lomailua ja sossusta rahat...hetkinen onko siellä sossua? - YhMatu2533eKÄTEEN
> Olen kuullut, että nämä tuet on tehty suomalaisia varten. <
Olet kuullut väärin.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14128203/yhmatulle-2533-ekk-kateen!
Suomalaisille tulee karenssia, mutta matut saa ilman muuta. - MatutSAA.AINA
> Miten on ulkomaalaisten kanssa? Olen kuullut, ettei heiltä leikata mitään. <
Olet kuullut aivan oikein!
Sosiaalijohtaja tunnustaa: "Turvapaikanhakijoille oli myönnetty toimeentulotukea kerralla kolmeksi vuodeksi"
Tilintarkastajat huomasivat että matuille toimeentulotukipäätös tehdään SUORAAN 3 vuodeksi kerralla?!
Suomalaisille tehdään joka kuukausi uusi päätös.
Sosiaalijohtaja selittelee että "pakolaiset on sillä lailla erilainen ryhmä että he saa, tai kunta saa myönnetyn toimeentulotuen ELY-keskukselta."
Siis koska valtio eli me kaikki suomalaiset veronmaksajat maksamme pakolaisten toimeentulotuen 3 vuoden ajalta, ne saa sen ilman mitään harkintaa?!
LISÄKSI ne saa vielä ylimääräisen erillisen harrastusrahan!!!
https://www.youtube.com/watch?v=6hoc81mDkew
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565710Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141737
- 941566
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391369Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121325Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3521286