Kauppalehdestä poimittu
"Asuntojen hinnat voivat jopa puoliintua"
Sunnuntai 20.03.2011 klo 08:58
Osakesäästäjien hallituksen puheenjohtaja Timo Rothovius ja kunniapuheenjohtaja Jarmo Leppiniemi varoittavat sijoittajan inflaatioriskeistä.
Huom!
Heikko hermoiset ja asunnostaan kovan hinnan maksaneet älkää lukeko tätä.
Seuraava on sitten vain mielipiteeni joten älkää turhasta suuttuko:
Nyt muutkin paasaavat sitä mitä moni sijoittaja on jo jonkin aikaa tiennyt.
Olen lukenut eri keskustelu forumeilla kuinka moni ei ymmärrä kysynnän/ tarjonnan lakia.
Asuntojen hinnat ovat nousseet pilviin edellisen laman, halvan koron ja osittain kiinteistövälittäijen ansiosta. Lama aiheutti sen että uusia asuntoja ei hirveästi rakennettu koska pelättiin että niitä ei saataisi myytyä kohtuu ajassa kohtuu hinnalla. Sitten kun taas talous alkoi elpymään ja kysyntä kasvoi alkoi taas uudistuotanto. Myytävien asuntojen vaje nosti hintoja samoin kuin halpa korko ja se että lainan sai suhkoot helposti.
Kiinteistövälittäjiä alkaa jo olla liikaa ja heillä on kova kilpailu myytävistä kohteista hekin ovat osittain hinnannousun takana. Ainoa kilpailuvaltti on, että kuka saa eniten rahaa asunnosta. Se taas johtaa siihen että luvataan jopa liikaa, jonka jälkeen sama asunto on myynissä kuukaudesta toiseen kun kerran on hinnoiteltu väärin.
Tilanne on muuttumassa. Jotkut ovat jo ennakoinut sen että asuntojen hinnat lähtee laskuun he ovat jo laittanut asuntonsa myyntiin ja muuttanut vuokralle tai osaomistusasuntoihin. Jotta he saavat rahansa irti tai pääsevät velastaan eroon ennen kuin tilanne muuttuu.
Korot ovat jo nousussa ja lainan saanti on jo kiristynyt. Asuntoja alkaa olla paljon myynnissä ja lisää tulee koko ajan.
Kohta otetaan hinnasta löysät pois.
Joten toivonkin nytten että moni kerkeäisi vielä ennen tätä ottamaan ison lainan ja ostaa asuntonsa.
Asuntojen hinnat puoliintuvat
137
2425
Vastaukset
- paavo.s
Juu... minä otin ison lainan. Taidan olla lirissä? = (
- .Irma.
Ei ne lainan korot niin hirveitä voi nousta ja kyllä pankki auttaa jos on vaikeeta korkojen kanssa. Minullakin on pankissani henkilökohtainen pankinevoja joka varmasti auttaa minua jos minulle tulee vaikeuksia lainan kanssa. Hän suositteli minulle rahastoja ja minä ostin niitäkin lainarahalla sieltä pitäisi tulla ainaskin 4-6% tuottoa 2 vuoden sisällä. Lostavaa palvelua siis. Kiinteistövälittäjän mukaan asunto jonka ostin mieheni kanssa oli hyvällä paikkalla arvostetulla aluella Sunassa hän sanoi että omistaja myy kyllä nytten pilkkahintaan arvoasunnon joten siinäkin nousee varmaan arvo. Pankissa ihmettelin sitä että jouduin laittamaan mökkimme joka on ollut suvusamme vähintään 3 sukupolvea myös vakuudeksi asunnolle kun pankineuvojan mielestä asunnon vakuus ei riitä kattamaan velkaa vaikka maksoimme noin 60% asunnon hinnasta omalla rahalla. Ehkä hän ei tiennyt kiinteistöistä kumminkaan niin paljoon kun rahasta ja lainoista.
- HA HA HAAAAA
.Irma. kirjoitti:
Ei ne lainan korot niin hirveitä voi nousta ja kyllä pankki auttaa jos on vaikeeta korkojen kanssa. Minullakin on pankissani henkilökohtainen pankinevoja joka varmasti auttaa minua jos minulle tulee vaikeuksia lainan kanssa. Hän suositteli minulle rahastoja ja minä ostin niitäkin lainarahalla sieltä pitäisi tulla ainaskin 4-6% tuottoa 2 vuoden sisällä. Lostavaa palvelua siis. Kiinteistövälittäjän mukaan asunto jonka ostin mieheni kanssa oli hyvällä paikkalla arvostetulla aluella Sunassa hän sanoi että omistaja myy kyllä nytten pilkkahintaan arvoasunnon joten siinäkin nousee varmaan arvo. Pankissa ihmettelin sitä että jouduin laittamaan mökkimme joka on ollut suvusamme vähintään 3 sukupolvea myös vakuudeksi asunnolle kun pankineuvojan mielestä asunnon vakuus ei riitä kattamaan velkaa vaikka maksoimme noin 60% asunnon hinnasta omalla rahalla. Ehkä hän ei tiennyt kiinteistöistä kumminkaan niin paljoon kun rahasta ja lainoista.
HÖLMÖ
- Suvi.Lotta
Tuo kyllä mietityttää.
Asutaan nyt vuokralla ja ollaan kateltu asuntoja, taidetaan nyt kyllä lykätä asunnon ostoa, meinaan jos nuo hinnat lähtee putoamaan niin sitten ei jää käteen kuin iso velka ja halpa asunto. - järkimiesukko
muidenkin tuotteiden hinnoista puolet pois niin alkaa olla todellisella ja järkevällä tasolla. Onhan nyt aivan kieroontunutta että niinkin perustarpeesta kuin asumisesta on PELAAMALLA tehty kohtuuttoman kallista! Tällainen mätäpaise joutaa puhjetakin, puolet pois hinnasta on aivan paikallaan ja mitä nopeammin, sen parempi!
Ei ole asunnonosto itseäni kiinnostanut näillä hinnoilla, jostain 70-luvun homeisesta kerrostalon koirankopistakin iljetään pyytää aivan sikahintoja, pitäkää kallis koppinne minun puolestani!!- .Japa.
Olen samaa mieltä = )
- -Pankkineiti-
Huvittavaa kun jotku luulee että se korko ei nouse 2%in. Sekun ei ole uskon asia vaan se on fakta että se tulee nousemaan. 4% on aika uskottava korko mutta voi myös mennä 6% ja miksi ei 8%. Silloin kun se lähtee nousuun niin se lähtee yleensä nopeasti. 2%in nousu korkoon tietää monelle tukalat paikat, pahimassa tapauksessa joutuvat laittaa asuntonsa myyntiin alihintaan kun ei saa lainoja maksettua. Näillä puheilla että matala korko pysyy ja asuntojen hinnat nousee jatkuvasti ollaan saatu keinotekoisesti hinnat asunnoissa ylös.
- Tarja.H.
Höpö höpö. Ei ne korot noin paljoa voi nousta, kyllä joku tekee asialle jotain ennen kuin korot menee 8%. Ei ne ole koskaan ennenkään ollut noin korkeeet.
- joku vaan
Muinoin tuli silloisen SYP:n yrityspuolelta kirje että eivät maksa markkinakorkoa jos se nousee yli 16 prosentin, sopii irtisanoa talletus jos ehdot eivät kelpaa.
Valtionlainan korko käväisi myöhemmin 14 prosentissa - nixonni
jos persut voittaa vaalit niin korko paukahtaa 9% ja sillon koko suomi hyytyyyyy..mutta jos arhinmäki voittaa nin % on 21 jotta ei hätiä jos leipä loppuu niin paistamma piirasta köh..köh..
- loukkuun jäänyt
On ne olleet!
Me menetettiin 90-luvun lamassa talomme ja lähes elämämme, kun jäätiin kahden asunnon loukkuun.
Asuntolainassamme Aktialla oli huikea 14,75 % korko!!!! Ja se on totinen tosi.
Uudet asiakkaat sai 8-9% korolla, kun pankki halusi lisää lainanottajia, mutta me ei saatu vaihtaa uuteen lainaan, ja siinä sitten kaatui kaikki, kun vanha asunto ei mennyt kaupaksi yli 1,5 vuoteen eikä raha riittänyt edes korkoihin.
Tämä on vielä pientä, mutta yhtä kamalaa niille,j otka siihen joutuu.
Malttia, malttia!!! - On ne ennenkin..
Et oo tainnu elää aikana, kun korot huiteli yli 15% kun tuollaisia puhut?
On ne ennenkin.. kirjoitti:
Et oo tainnu elää aikana, kun korot huiteli yli 15% kun tuollaisia puhut?
Helipori oli 17% ja pankki otti 2% eli ittelläni ainaki oli 19% asuntolainan korko -90 luvun alkupuolella.
- No for Aktia
loukkuun jäänyt kirjoitti:
On ne olleet!
Me menetettiin 90-luvun lamassa talomme ja lähes elämämme, kun jäätiin kahden asunnon loukkuun.
Asuntolainassamme Aktialla oli huikea 14,75 % korko!!!! Ja se on totinen tosi.
Uudet asiakkaat sai 8-9% korolla, kun pankki halusi lisää lainanottajia, mutta me ei saatu vaihtaa uuteen lainaan, ja siinä sitten kaatui kaikki, kun vanha asunto ei mennyt kaupaksi yli 1,5 vuoteen eikä raha riittänyt edes korkoihin.
Tämä on vielä pientä, mutta yhtä kamalaa niille,j otka siihen joutuu.
Malttia, malttia!!!Ei se Aktia ihmisä ole koskaan aatellut vaikka niin mainostaa ahne paska firma.
- asunnon omistaja22
nixonni kirjoitti:
jos persut voittaa vaalit niin korko paukahtaa 9% ja sillon koko suomi hyytyyyyy..mutta jos arhinmäki voittaa nin % on 21 jotta ei hätiä jos leipä loppuu niin paistamma piirasta köh..köh..
Ja höpö hopö.korot nousevat huolimatta siitä kuka on peräsimessä..ei Arhinmäki tai Soini siihen vaikuta mitenkään.kyllä ne ovat talouden lait .sekä EKP..Miksi syytät persuja.ei ne ole syypäitä tähän tilanteeseen.
- ulluh
Kuules vuokranantaja .. Juttusi on aivan puppua.
Kaveri teki talon n.90% itse ja se tuli maksamaan melkein 300000€ kaikkineen tontteineen.
Kuinka luulet että mistään saa mitään halvalla inflaatio nousee eli kaikkien hinnat nousee samoin rakentamisen kustannukset eli hinnat vaan nousevat..
Mistä luulet että niitä asuntoja tupsahtaa ?? taivaalta ?
Totta on että korot nousevat itse luulen että aika maltillisesti.. maksimissaan 4% mutta 2-3% on varmaan realistista ..
itse maksan 1000€/kk velkaani pois on aivan sama onko korko 1 % vai 3 % sama tonni menee joka kuukausi.
On tosi hullu kuka asuu vuokralla !!
Maksaa kaikki kulut ja siihen päälle vuokranantajan voiton !!
Mikä intressi sinulla oli tällästä skeidaa laittaa ?? Monta vuokrattavaa kämppää sinulla on ?Luuletko tällä että ihmiset rupeavat maksamaan sinulle älyttömiä vuokria ?
Vai kuulutko näihin jotka ovat 15-v jauhaneet et kämppien hinnat puolittuvat ja hinnat ovatkin kolminkertaistuneet :)- -Hullu-
ulluh Onkohas tuoa täysijärkinen????
- illun kaveri
Jos se olisi oikesti vuokranantaja niin se yritäisi saada porukat ostamaan asuntoja jotta he ylivelkaantuisi.
- ulluh oot ömlöh
Täytyy minun varmaan vastata sun ulluh:n viestiin Käys lukee tuolta
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9798197
Tässä on sulle suuntaa kohta on pula vuokrakämpistä kun kaikki haluuaa ottaa voitot kotiin vielä kun kerkeää.
- jäkihoi
Jaa ei vai?
"Ei ne korot noin paljoa voi nousta, kyllä joku tekee asialle jotain ennen kuin korot menee 8%. Ei ne ole koskaan ennenkään ollut noin korkeeet."
No elämä opettaa!
Mihinkä ne hinnat laskis kun kulut nousee?
Kyllä ollaan mankumassa lisää lomia ja palkkaa sitten ihmetellään kun hinnat siirtyy tuotteisiin!!
Ps. en ole rakennusalalla - yhteiskunnan ystävä
jos joudun rahavaikeuksiin ja minun asunnostani ollaan ottamassa "löysät pois", niin mielummin poltan asuntoni enkä tee enää päivääkään töitä tälle yhteiskunnalle. ryhdyn sosialistiksi. jos ei sekään onnistu, niin rikolliseksi.
mietipä tarkasti mitä toivot.- Luusers dot.com
En osta enään koskaan yhtään mitään enkä asu enään missään mä en ala ollenkaan.
- Ilmainen oppitunti
Huvittavia juttuja teillä täällä eikö porukka enään muista mitä kävi jokunen vuosi takaperin, noin15 vuotta sitten kämppien hinnat kuumeni niin paljon että tultiin vauhdilla alas. Tuli lama ja korot oli pilvissä muistaaksen just 8%. (Juu ja tiedetään ett lama ei johtunut pelkästään asuntojen ylihinnoittelusta) Silloin rahamiehet osteli asunnot pilkkahintaan pois persaukiset muutti niihin vuokralle. Siellä ne saivat asua kunnes asuntojen hinnat taas nousi. Itse ostin siloin kolmion hintaan .58.000€ siis markka aikaan 350,000-mk. Myin sen noin vuosi sitten hintaan 180.000€. Nyt odottelen että kohta tää asuntokupla puhkeaa taas. Ovat jo pankissakin alkaneet maksaa makavalle rahalle taas parempaa korkoo. Kaikki merkit viittaa siihen ehtä kohta rysähtää. Katotaas sitten kuka nauraa taas kun höntit itkee. Historia kun tuppaa toistamaan itseään.
Ostaisisinko tälläkertaa samantien 10 yksiötä ja siirtyisin sitten eläkkeelle? He he - Armas.82.
Ja minä sanon että huh huh
- korkooo
Eikö kukaan enää muista niitä yli 10% asuntolainoja?
Joita oli -90 luvun alussa
Tänne kirjoittaa vissiin vaan kakarat?- Palkkoja leikataan
Olen itse maksanut asuntolainastani yli 10 prosentin korkoa ja realistinenkin korko olisi tällä hetkellä 14- 23 prosenttia. Lisäksi palkkoja tultaneen leikkaamaan kuten eläkkeitäkin.
- Seuraava oppitunti €
Niinhän ne tais olla yli 10%? Kun ei enään oikein meinaa muistaa. Tää on hassua kun nämä ison lainan ottajat ovat niin vihaisia jo nytten vaikka korot ei ole paljoa noussut vielä. Saas nähdä mikä on sitten fiilis kun ne on tuntuvasti noussut.
ulluh olen sinun kanssa samaa mieltä siitä että ei kannata asua vuokralla (paitsi jos asuu lyhyen aikaa ja huokeassa asunnossa tai sitten jos on eläkeläinen eikä ole tarkoitus jättää perintöä).
Eläkeläiset kun myisi asuntonsa, kun ei niitä rahojakaan hautaan saa, niin heillä olisi rahaa millä mällätä eikä tarvisi valittaa että on huono eläke.
Se taas että jokunen omakotitalo tulee markkinoille ei niitä hintoja nosta tai laske mutta se että rakentaako firmat kymmeniätuhansia asuntoja vai ei se vaikuttaa siihen että onko asuntoja paljon myynissä vai ei. Ja jos asunnoista on pula ja raha on halpaa niin mitäs käy asunnon hinnalle. Ja nyt kun raha arvo on nousussa kuten korko myös ja asuntojakin on paljon myymättä (lisää rakenettaan kovalla vauhdilla) niin mihis ollan menossa. Päättele siitä.
Ei kaikkien pidäkkään voittaa näissä asuntokaupoissa. - "
Moro vaan.
Antaiskohan tämä suuntaa
Oikotiessä:
Myytäviä asuntoja on noin 29.000 ja
vuokrattavia vapaana noin 3.500- Tarkana kun porkkana
Kävin tarkistamassa tuon koska epäilin tuota mutta kyllä se näin on
vuokrattavia vapaana noin 3.500 - tää on tarkka luku
Tarkana kun porkkana kirjoitti:
Kävin tarkistamassa tuon koska epäilin tuota mutta kyllä se näin on
vuokrattavia vapaana noin 3.500Päivitetty tieto on myytävää 29382 kohdetta ja
vuokrattavaa 3550 kohdetta
ja tää on tarkka luku - Hämä hämä häkki...
tää on tarkka luku kirjoitti:
Päivitetty tieto on myytävää 29382 kohdetta ja
vuokrattavaa 3550 kohdetta
ja tää on tarkka lukuSuunta on selvä myytäviä on koko ajan enemmän ja osa noista myytävistä on samoja kuin nuo mitä vuokrataan. Asuntoja on yllin kyllin tarjolla jaa myytävää tulee koko ajan lisää. Kyllä se hinnan lasku tulee kohta.
Myytävää 30789 kohdetta ja vuokrattavaa 3618 kohdetta tänään 18.04.2011.
Tämä näyttä ihan samalta kuin pörssissä hulluina aikona, eka noustaan ihan törkeisiin lukemiin ja sitten tullaan alas räjähdysmäisesti. Kait ihmiset ennemin tai myöhemmin tajuaa että maksaa ilmasta. Ei 100euron tuoteesta kannata maksaa 200 euroa kun huonoina aikoina sen saa 50 eurolla.
Parhaita huijauksia oli esim. Interaktiivinen satama vai mikä sen hölyn pölyn firman nimi oli. IT buumin aikan toteutettu miljoonien huijaus upeasti. Se oli pilvilinnan tuho. Hölmöjä vietiin oikein kunnolla. Ja niitä hölmöjä riitti.
Kohta käy samat.
- köyhä vuokralainen
vuokralla ei varmaan kannata asua mutta kun elinikä ei riitä pienellä palkalla asuntolainankan maksuun. Vuokralla pääsee parempiin asuntoihin asumaan kuin sellaiset homeiset rotanloukot jotka ehkä kerkeäisi maksaa pois tässä elämässä.
Köyhyys ei ole kannattavaa mutta kun rikkaat ovat voimakkaampia ja suistavat toiset köyhyyteen. - ååååÅÅÅ
http://www.asuntokauppaopas.com/asuntojen-hintakehitys.php
Turha edes laittaa viimeisiä vuosia käyrä on ylöspäin...
Mut asukaa ihan miten haluatte...
Meikällä kohta iso oma talo ja velaton ... - öäåöäå
Meneppä nopeasti ostamaan pankista "halpaa" 5% korkoa sitähän nämä ekonomistit tyhmille myyvät !!
Kuinka edes viittit tuoda jtn spegulaatioita joilla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä !!
Enkä edes ymmärrä miksi joillekkin koron nousu on niin iso peikko !!???
Minä ja todella monella kaverillani on kiinteä kuukausi erä aina sama summa ..
verovähennyksen määrä kasvaa ..
Oma velkani on tosin enää 44ke luokkaa lyhennys 1400€/kk ,josta koron osuus n.50€.
Jos oikein itketään ja korko "pompsahtaisi" parin kuukauden kuluttua jopa 2% mikä on aika maksimi talous/euro. Tekisi se minun lainassani jopa reilun 65€ korotusta korkoihin/kk eli koron osuus olisikin 115€/kk (joka ei ole edes joka perjantaista ravintola illan laskua..)
Eli laina-aikani loppuun tuli vajaa 1,5kk lisää lainan maksu aikaa !!
https://www.op.fi/op?id=32405&sivu=rates.html&group=op_prime&complete=1
PS. vaikka se nousisi 5% LISÄÄ heti nousisi koron osuus/kk vain 183€ !!
Sekin tekisi vain 3kk lisää loppuun lainan maksu kuukausia !!
Luvut eivät ole sitten tarkkoja vaan suuntaa antavia.. tässä näin nopeasti laskin ja pyöristelin ,mutta alle 100k€ lainoissa muutamalla prosentilla ei ole mitään merkitystä !! Tai sitten ei ole elämä muuten mallillaan. - åäöåäöå
öäåöäå kirjoitti:
Meneppä nopeasti ostamaan pankista "halpaa" 5% korkoa sitähän nämä ekonomistit tyhmille myyvät !!
Kuinka edes viittit tuoda jtn spegulaatioita joilla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä !!
Oma velkani on tosin enää 44ke luokkaa lyhennys 1400€/kk ,josta koron osuus n.50€.
Jos oikein itketään ja korko "pompsahtaisi" parin kuukauden kuluttua jopa 2% mikä on aika maksimi talous/euro. Tekisi se minun lainassani jopa reilun 65€ korotusta korkoihin/kk eli koron osuus olisikin 115€/kk (joka ei ole edes joka perjantaista ravintola illan laskua..)
Luvut eivät ole sitten tarkkoja vaan suuntaa antavia.. tässä näin nopeasti laskin ja pyöristelin ,mutta alle 100k€ lainoissa muutamalla prosentilla ei ole mitään merkitystä !! Tai sitten ei ole elämä muuten mallillaan.Jatkaa .. tästä voi ihan laskurilla laskea tarkatkin ajat ..
100000€ lainaa 1400€/kk lyhennys
6kk pidennenys laina-aikaan 2% korotuksella eli ei yhtään mitään !! - ISO JORMA
öäåöäå kirjoitti:
Luvut eivät ole sitten tarkkoja vaan suuntaa antavia.. tässä näin nopeasti laskin ja pyöristelin ,mutta alle 100k€ lainoissa muutamalla prosentilla ei ole mitään merkitystä !! Tai sitten ei ole elämä muuten mallillaan.Oi joi kyllä elämä sinuakin opettaa vielä bojka.
- nbvcxsdfghjnb
ISO JORMA kirjoitti:
Oi joi kyllä elämä sinuakin opettaa vielä bojka.
Voi teitä poikia. Mitä se korkojen nousu haittaa, kun inflaatio nousee samalla ja syö sitä lainaa. Nyt on taas se paras aika ostaa.
- ruokaa
nbvcxsdfghjnb kirjoitti:
Voi teitä poikia. Mitä se korkojen nousu haittaa, kun inflaatio nousee samalla ja syö sitä lainaa. Nyt on taas se paras aika ostaa.
juu mulla on nälkä silloin pitää ostaa ruokaa
- minä vaan
Kävi miten kävi.. rikkaat rikastuu köyhät köyhtyy....
- Hei viisaaT
Hyviä juttuja teillä täällä.
Kandeeko minun ottaa 120.000 velkaa jos tuloni on 1600 netto. Tällä hetkellä menis ihan hyvin näillä koroilla (2,8%) mutta tiukkaa tekis jos korot ois esim 10%? - ömlöH
Älä ota lainaa
Koko suomi menee konkurssiin. - Ekonomi
Paljon on tällä faktaa kuten myös fiktiota
Kyllä asuntojen hinnat nousee pitkällä aikavälillä koko ajan.
Voivat välillä toki tulla reilusti alas jos markinat ovat ylikuumentunut. - Minä vain
Kyllä se oni niin että korot nousee. Siitä että paljonko ei kyllä kellään ole varmaa tietoa. Asunnotkin tulevat hinnas alas siitäkään ei kukaan tiedä että paljonko prosentuaalisesti ja kuinka pitkäksi aikaa ennen kuin nousevat sitten taas.
- minätiedän
Historiasta löytyy monta esimerkkiä, miten asuntojen hinnat ovat laskeneet reilusti puoli vuosisataa. Tämä nykyinen asuntokupla vain on vienyt ihmisten suhteellisuudentajun. Mutta kyllä Siperia vielä opettaa!
- Bu hah haa
Otahan lisää sitä olutta siellä vuokra yksiössäsi !!
Olet epätoisesti 15-v odottanut kun niitten asuntojen hinnat laskevat mut upps..-95 sai miljoonalla markalla todella hienon talon nyt sitä samaa 15-vuotta vanhempana saa pulittaa vähintään 300000€...samasta talosta
Tosin isompi ero on niillä silloin -95 300000markan taloissa nyt ne maksaa 200000€
Varmasti ottaa kaaliin katella kun muut asuvat isoissa kivitaloissa !!
Tsemppiä sinne vuokralle ..
T.Ison kivitalon omistaja velkaa 40K€ enää jäljellä ihan sama vaikka korko nousisi 20% ei tunnu missään .. Toki sinulla se tuntuisi vuokrat nousisivat rajusti. - Ottakaa vaan velkaa
Bu hah haa kirjoitti:
Otahan lisää sitä olutta siellä vuokra yksiössäsi !!
Olet epätoisesti 15-v odottanut kun niitten asuntojen hinnat laskevat mut upps..-95 sai miljoonalla markalla todella hienon talon nyt sitä samaa 15-vuotta vanhempana saa pulittaa vähintään 300000€...samasta talosta
Tosin isompi ero on niillä silloin -95 300000markan taloissa nyt ne maksaa 200000€
Varmasti ottaa kaaliin katella kun muut asuvat isoissa kivitaloissa !!
Tsemppiä sinne vuokralle ..
T.Ison kivitalon omistaja velkaa 40K€ enää jäljellä ihan sama vaikka korko nousisi 20% ei tunnu missään .. Toki sinulla se tuntuisi vuokrat nousisivat rajusti.Bu hah haa
Ootko joku kakara joka asut mutsis tai faijas luona meinaan vaan noin lapsellinen nikki.
Kas kun ei MUHA HA HAAAAAAA. Sitä skidini hokee välillä. Itse asun 4h omistus asunnossa. Ei ole mikään halpis pahviseinä slummikämppä.
Velkaa toki on. - Bu hah ja haaa
Ottakaa vaan velkaa kirjoitti:
Bu hah haa
Ootko joku kakara joka asut mutsis tai faijas luona meinaan vaan noin lapsellinen nikki.
Kas kun ei MUHA HA HAAAAAAA. Sitä skidini hokee välillä. Itse asun 4h omistus asunnossa. Ei ole mikään halpis pahviseinä slummikämppä.
Velkaa toki on.Onko jotain perusteita... jopa ?
Itse asun pääkaupunki seudulla ja tiedän millä hinnala taloja myydään.. Ne ilmoitetaan lehdessä ainaskin meillä päin !!
Huntaluokka on vs meidän talo 350-450K€
Minkäs faktalle voi !!!
Mut kirjoituksesi vaan paljastaa .. että olet aika katkeroitunut tai muuten vaan pihalla elämän realiteeteistä !! - Irmeli48.
Sinä sen sanoit. Näin on.
- mohotti
Bu hah ja haaa kirjoitti:
Onko jotain perusteita... jopa ?
Itse asun pääkaupunki seudulla ja tiedän millä hinnala taloja myydään.. Ne ilmoitetaan lehdessä ainaskin meillä päin !!
Huntaluokka on vs meidän talo 350-450K€
Minkäs faktalle voi !!!
Mut kirjoituksesi vaan paljastaa .. että olet aika katkeroitunut tai muuten vaan pihalla elämän realiteeteistä !!On se kakara toi bua bua vai mikä se nyt oli.
Ja se asuu Espoon keskuksessa siis slummissaa mohottejen kanssa. Kirstinmäki , Suna ja mitä kaikkee muuta sieltä löytyykään. he he
- Krugerrandi taskuun
Tämä on varmaan sitä "uutta taloutta", kun inflaatiolla tarkoitetaan hintojen laskua.
- Utta Inflaatiota
Sähkön hinta tulee kolminkertaistumaan ja korot nousevat 12- 18 prosentin harukkaan ja samanaikaisesti pakoja leikataan. Asuntojen hinnoista katoaa 50- 80 prosenttia
- Palkkoja leikattava
Utta Inflaatiota kirjoitti:
Sähkön hinta tulee kolminkertaistumaan ja korot nousevat 12- 18 prosentin harukkaan ja samanaikaisesti pakoja leikataan. Asuntojen hinnoista katoaa 50- 80 prosenttia
Edessä on aika jolloin moni Suomalainen ylivelkaantunut joutuu lähtemään Romaniaan kerjuulle.
Sillä se on aivan varmaa että hinnat nousevat kuten korotkin, mutta palkkoja LEIKATAAN PIENENMIKSI.
- huluuttaa
Ei kyllä haittaa vaikka noiden -50 luvun purulaatikkojen hinnat puolittus!
Kuinka voi maksaa rintamiestalo 1000neliön tontilla 150 000-200 000.-??
MIETTIKÄÄ!!!!!!!!- minä vaan
osta tontti.. osta siihen vesi ja sähköliittymä.. Hae talolle piirustukset ja rakennusluvat. Vaihda tontille sopivat maa-ainekset/paaluta. Tee perustukset ja rakennuta siihen päälle sellainen 120m2 rintamamiestalo. kun saat talon valmiiksi niin tee vielä seuraavana vuonna puutarhat jne kuntoon ja katsopas paljonko rahaa meni! Siinä syy miksi ne maksaa noin paljon!
- Löysä illu
minä vaan kirjoitti:
osta tontti.. osta siihen vesi ja sähköliittymä.. Hae talolle piirustukset ja rakennusluvat. Vaihda tontille sopivat maa-ainekset/paaluta. Tee perustukset ja rakennuta siihen päälle sellainen 120m2 rintamamiestalo. kun saat talon valmiiksi niin tee vielä seuraavana vuonna puutarhat jne kuntoon ja katsopas paljonko rahaa meni! Siinä syy miksi ne maksaa noin paljon!
Meneeehän siihen mutta uusi on aina uusi.
- Äly hoj
Ei se oo tyhmä joka pyytä vaan se joka maksaa. Tähän maahan mahtuu monta hönöä jotka ovat valmiina maksamaan ylihintaisista ongelmakämpistä melkein mitä vaan. Se riittä että joku kiinteistövälittäjä, skojari kehuu tarpeeksi kämpää ja kertoo omia mielipiteitä millä ei ole mitään faktaan kanssa tekemistä. Esim. mielestäni tämä lattia on upea. Lattia natisee asukkaiden mielestä tämä on vain kodikasta. Välittäjät eivät kerro asunnon virheistä eikä heidän tarvitsekkaan koska vastuu on myyjällä. Jos ostaja löytää virheen niin välittäjä keksii jonkun selityksen joka alkaa yleensä että minun mielestä. Huom. asiat joko on tai sitten ei ole. Itse ostan mielummin asunnon suoraan omistajalta jolloin kaupat sujuu nopeammin ilman välikäsijä. Ja omistaja oikeasti tietää asunnosta ja on myös velvillinen kertomaan sen virheistä jotka voivat vaikuttaa ostospäätökseen. Välittäjällä ei ole tätä rasitetta ja sen takia hän haluuakin nopeasti käsirahat itsellen.
On aina löytynyt hönttejä jotka ovat helposti kusetettavissa ja aina tulee löytymään. Kun he on tullut kusetetuksi sitten he itketään ja valittelevat . Sitten on tämä oma kastinsa jotka yrittä jopa vakuutella että ei se näin oo. Se on sitä kun löytyy hönttejä jotka ehkä oppiivat virheistä ja sitten löytyy myös ääliöitä jotka ei tajua tehneensä virheen. - Äly hoj jojojoi
Äly hoj kirjoitti:
Ei se oo tyhmä joka pyytä vaan se joka maksaa. Tähän maahan mahtuu monta hönöä jotka ovat valmiina maksamaan ylihintaisista ongelmakämpistä melkein mitä vaan. Se riittä että joku kiinteistövälittäjä, skojari kehuu tarpeeksi kämpää ja kertoo omia mielipiteitä millä ei ole mitään faktaan kanssa tekemistä. Esim. mielestäni tämä lattia on upea. Lattia natisee asukkaiden mielestä tämä on vain kodikasta. Välittäjät eivät kerro asunnon virheistä eikä heidän tarvitsekkaan koska vastuu on myyjällä. Jos ostaja löytää virheen niin välittäjä keksii jonkun selityksen joka alkaa yleensä että minun mielestä. Huom. asiat joko on tai sitten ei ole. Itse ostan mielummin asunnon suoraan omistajalta jolloin kaupat sujuu nopeammin ilman välikäsijä. Ja omistaja oikeasti tietää asunnosta ja on myös velvillinen kertomaan sen virheistä jotka voivat vaikuttaa ostospäätökseen. Välittäjällä ei ole tätä rasitetta ja sen takia hän haluuakin nopeasti käsirahat itsellen.
On aina löytynyt hönttejä jotka ovat helposti kusetettavissa ja aina tulee löytymään. Kun he on tullut kusetetuksi sitten he itketään ja valittelevat . Sitten on tämä oma kastinsa jotka yrittä jopa vakuutella että ei se näin oo. Se on sitä kun löytyy hönttejä jotka ehkä oppiivat virheistä ja sitten löytyy myös ääliöitä jotka ei tajua tehneensä virheen.http://keskustelu.suomi24.fi/node/9744709
Koittakaas oppia muiden virheistä niin ei tartte sitten itse itkee.
"On aina löytynyt hönttejä jotka ovat helposti kusetettavissa ja aina tulee löytymään. Kun he on tullut kusetetuksi sitten he itkeväät ja valittelevat . Sitten on tämä oma kastinsa jotka yrittä jopa vakuutella että ei se näin oo. Se on sitä kun löytyy hönttejä jotka ehkä oppiivat virheistä ja sitten löytyy myös ääliöitä jotka ei tajua tehneensä virheen." - nhbxsdefrtghynbvcvb
Löysä illu kirjoitti:
Meneeehän siihen mutta uusi on aina uusi.
Autoissa on vähän eriasia...
Siinä voi laittaa kätevästi uutta siipeä, kun on parakki valmiina. Kokonaan uuden tekeminen maksaa ainakin tuplat.
- huluuttaa
Olen rakentanut taloni noin 10v sitten tiedän mitä maksoi ja mitä maksaa!
Naapureissa paljon näitä -50luvun purulaatikkoja joita nuoretparit ostaa,
niitä sitten koitetaan rääpiä asumiskuntoon.
oikeesti niissä ei ole kuin tontin arvo!
-50 luvulla sodan jälkeen tehtyä taloa EI voi verrata nykytaloon! Sen todisti viimeistään talven 30asteen pakkaset!- Tarkkana
Joo noita purulaatikoita olen nähnyt muutaman vuoden vanhoja ja nyt jo home ongelmia. esim Nummelsta löytyy paljon
- köyhä häviäjä
Kyllä vaan meidän -50 luvun purulaatikossa tarkeni kovillakin pakkasilla johtuu tosin siittä että on tiilitalo mutta kyllä se näköjään riittää 10cm puru seinissä kun ei tuulipääse ulkoapäin tuivertaan!
- concrete box
50-luvun purulaatikot ja 70-luvun betonilaatikot on samanlaisia arvottomia paskoja kaikki, silti niistä kehdataan kyniä pöyristyttäviä hintoja! EN MAKSA!! Asun ennemmin vuokralla kuin ostan homeisen rotanloukon riesakseni.
- Tomihenkilö
Joopa joo , mistähän se johtuu että nykytaloissa on niin paljon laatuongelmaa, nuo 50-luvun talot on niin sanottuja läpihegittäviä rakenteita, kun taas nää nykytalot on noita muovilla ja poluuretaanilla tehtyjä pulloja, kuka sanoo miten nää keinotekoiset aineet kestävät ikääntymistä onko ne 20-vuodenpäästä jotain höttöä.Perustamistavan ongelmat, monissa 50-luvun taloissa lattia on noin metrin korkeudella maanpinnasta ei tule kosteuden kapilaarinousuja ja ja sulamisvedet ei ole seinillä, no nykytaloissa ei tarvii otta edes yhtä nousua kun olet lattiatasolla(varsinkin 70-luvuntalot).Itselläni on 50-luvun talo eikä asumisessa ole mitään ongelmia, olen itse sen rempannut tontti on kaunis puutarhatontti, ja rahaa kului aika vähän remonttiin kun tein lähes kaiken itse, empä ole kustannusta viitsinyt mainostaa kun moni tuttava päivittelee noita 300000e: rakennuskustannuksia.
No ihminen voi tehdä elämässään valintoja.
- oma Mökki
Kyllä se puu homehtuu helpommin kuin betoni, ja niissä on jatkuvasti jotain korjattavaa.
- Näinkö?
Erikoista muuten kun esim auton hinta putoaa vanhetessaan, samoin veneen...jne Minkähän takia asuntojen hinnat nousee vanhetessaan?
Jos markka-aikaan ostit ok-talon 350 000mk (minä ostin)
nyt samanlaisesta talosta pyydetään 15v myöhemmin 120 000-150 000eur??- jhgfdsxdefrghbn
Siihen on monia syitä. Kaikki kallistuu: tontti, liittymät, rakentaminen, jne. jne.
Jos näkee tässä jotakin erikoista on vähän pihalla asioista. Kunnon remontilla vanhan mökin arvo nousee nopeasti. Autot on verrattavissa paremminkin kenkiin.
- Niinkö!
Ostit sen lamaaikana korot oli silloin 8-16% rahaa ei saanut pankista ja asuntoja oli pilvi pimein tarjolla. Nyt rahaa sa melkein ilmateeksi. Kyllä se tilanne muuttu taas.
- Rahat sisään
Juu näin tein minä ja nytten kotiutan voitoni kohta alkaa olla muilla myöhästä kun kaikkia alkaa kotiuttamaan. Hinnoissa alkaa näkyä jo pientä laskua ja myyntiajat pidentyneet. Se on niinkuin pörsissä myydään kun osakekurssi on ylhäällä ja ostetaan sitten kun se on alhaalla.
Ja ennen kuin joku viisastelija alkaa selittelemään jotain niin voin sanoa että minä ainaskin tiedän näistä jutuista koska olen itse kiinteistövälittäjänä isossa firmassa. Juu.. ja meillä on aina kohteita myytävänä oli ajat huonoja tai ei. - abcdqwezx
Rahat sisään kirjoitti:
Juu näin tein minä ja nytten kotiutan voitoni kohta alkaa olla muilla myöhästä kun kaikkia alkaa kotiuttamaan. Hinnoissa alkaa näkyä jo pientä laskua ja myyntiajat pidentyneet. Se on niinkuin pörsissä myydään kun osakekurssi on ylhäällä ja ostetaan sitten kun se on alhaalla.
Ja ennen kuin joku viisastelija alkaa selittelemään jotain niin voin sanoa että minä ainaskin tiedän näistä jutuista koska olen itse kiinteistövälittäjänä isossa firmassa. Juu.. ja meillä on aina kohteita myytävänä oli ajat huonoja tai ei.Naapurin talossa oli sunnuntaina näyttö ... ilmeisesti se oli halpa autoja laskin siinä puolessa tunnissa kävi toista kymmentä ..Kiinnostusta tuntui ainaskin olevan.
En tiedä onko sitä myyty reilu 100m2 40-v vanha alkuperäis kuntoinen 700m2 vuokratontilla ..
Tosin hinta olikin vain 240K€ luokkaa eikä asuta helsingissä. - laatu /hinta
abcdqwezx kirjoitti:
Naapurin talossa oli sunnuntaina näyttö ... ilmeisesti se oli halpa autoja laskin siinä puolessa tunnissa kävi toista kymmentä ..Kiinnostusta tuntui ainaskin olevan.
En tiedä onko sitä myyty reilu 100m2 40-v vanha alkuperäis kuntoinen 700m2 vuokratontilla ..
Tosin hinta olikin vain 240K€ luokkaa eikä asuta helsingissä.Pyynti on pyynti toinen juttu on sitten että mitä siitä saa
- Myykää kakkaa
abcdqwezx kirjoitti:
Naapurin talossa oli sunnuntaina näyttö ... ilmeisesti se oli halpa autoja laskin siinä puolessa tunnissa kävi toista kymmentä ..Kiinnostusta tuntui ainaskin olevan.
Tosin hinta olikin vain 240K€ luokkaa eikä asuta helsingissä.Haloo porukka vissiin ihan sekasin. Tai sit kävi katomassa että katokaas tota kylähullua kun osti paskaa ja nyt luulee saavansa paskasta korkoo. He he tyhmää porukka nuo maajussit. Paskalla voi tienat tiedetään..
- UUUUUUuuhHUHuhuhu
Minä asun vuokralla joten mulle ihan sama. UUUUHHHH
- Rakentaja rape
Kyllä korot tulee nousemaan aika reilustikin, pikkuhiljaa edetään. Kun itse otin asuntolainaa oli korko hieman yli 5% ja nyt se on reilusti alle. Appiukkoni kertoi että kun hän rakensi ensimmäisen talonsa oli korko 13.9% Ensimmäisen kahden vuoden lyhennysten jälkeen ei ollut laina lyhentynyt vielä ollenkaan.
Korot jos pääsee nousemaan lähelle kymmentä, tulee siitä vaikeuksia, jos on paljon velkaa. Pankki alkaa jossakin vaiheessa kyselemään lisävakuuksia, ja jos niitä ei löydy niin kusessa on. - uyjm
Kannattaa laskea tarkasti, kannattaako asuntoa ostaa vai ei. Olipa tilanne mikä hyvänsä, niin ikinä ei kannata ottaa lainaa kuin mahdollisimman pieni määrä. Jos katastrofi tapahtuu (sairastuu syöpään, puoliso jää työttömäksi, huonosti vakuutettu auto menee lunastukseen tai vaikka asunnosta löytyy hometta, jonka maksumieheksi ei saa entistä omistajaa), niin pitäisi myös olla jonkinlaista realisoitavaa omaisuutta: kesämökki, osakkeita, säästöjä jne.
Nyt on maailmantaloudessa aika epävarma tilanne. Hyvä viite on pankkien oma lainatakuu/kiinteä korko. Ne pankin ennusteet pohjautuvat heidän omiin analyyseihin. Jos siis pankki itse arvelisi, että korot nousevat 7-8 prosenttiin, niin ei he myöntäisi kiinteäkorkoisia lainoja esim. 5 % korolla!!!- RestauPuuartesaani
Ostin v. 2008 Vuonna -35 rakennetun hirsirunkoisen, vuosina -79-80 peruskorjatun vanahan talon, omalla 2500 neliön tontilla. Keskellä kylää. Ulkorakennuksessa sauna ja pesutupa, ulkovessa, liiteri. Kauppaan (lähimpään) matkaa noin 400m. Huoltoasemalle ja lähimpään kahvilaan ja ravintolaan noin 100m. Päijänteeseen noin 150m joskin tie välissä. Kauppaan kuului lisäksi pienteollisuustontti ja pieni tyhjä tontti joka rajoittuu yleiseen tiehen. Pienteollisuustontilla on 100 neliön paja jossa hitsausvehkeitä, metllisorvi. Kunnossa oleva vanha rattori, automonttu, toimiva ahjo. Palotarkastus suoritettu. Oma sähköliittymä pajassa ja talon tontilla oma.
Talossa yläkerrassa wc ja alakerrassa sauna ja wc. Öljy/puu lämmitys nestekierrolla 2000 litran varaajalla. Kaksi pönttöuunia, pieni takka, puuhella lisänä keittiössä muun sähkökojeistuksen lisänä. Pääsisäänkäynnin eteishalliin tulossa uusi isompi takka kunhan ehdin tekemään. lattioita olen uusinut hiljakseen (Narisevat) mutta koko ajan on asuttu tälossa. Kattoterassin laitan tänä kesänä uudelleen käyttöön 3,5 kertaa 7 metriä. (että nään kunnolla katsella ilta aurinkoa päijänteelle ja seurailen kylän liikennettä samalla kun siemailen pikarista pienet). Pajaa on kyselty jo vuokralle sekä osto mielessä, mutta en myy. Mukava itse siellä sit askarrella kun on aikaa enemmän. Tyhjää tonttiakin on kyselty. En myy sitäkään, tiedä vaikka lattaisin siihen kioskin ja myyn nakkeja ja pajassa tekemiäni käsitöitä jos niikseen menee. Yhteensä nää tontit on muutaman neliön vaille puoli hehtaaria ja omaakin rauhaa on riittävästi. Joskin tielle on kattoterassilta 60 metriä ja autojen äänet kuuluu terassille. Maksoin silloin 2008 koko roskasta 93 000 euroa. Kunnallinen viemäri on, samoin vesijohto. Vielä kun 10 tonnilla remontoin niin alkaa olla loisto kunnossa. vapaa ajan asunto on maksettu. Sellanen pyöröhirsinen talviasuttava oamlla 2500 niemenkärkitontilla. se on laitettu pitkäaikaselle vuokralle ja vaki vuokralaiset olleet jo useita vuosia. Sillä maksellaan tää talokauppa nousi korot tai ei. Näin on päätetty. Jää siitä kyllä vielä pikkasen itsellekin siitä mökkivuokrasta ja jos korot sun muut kiinteistöverot nousee niin nouseehan se tietysti vuokrakin. Jos kyllästytään asumaan tässä kylän keskellä niin mennään mökille asumaan ja laitetaan tää talo vuokralle ja silti voin pajassa askarrella mitä haluun. Mökille matkaa 11 km. Tuli työn puolesta kierreltyä eri puolilla suomea vuokra kämpissä ja aina keljutti maksaa jollekin siitä että sai asua. Maksaahan tää nytkin, mutta paljonkohan se vuokra olis tästä 165 neliön talosta päijänteen lähellä keskellä kylää ja palveluja. Saatan joskus tulevaisuudessa kyllä myydäkin joko könttähintaan kaikki niin kuin ostinkin, mutta kallimmalla tietty. Tai sit erikseen. Riippuu kummin saa paremmin rahaa kun sen aika tulee.
Viime talvi lämmitettiin pelkästään itse kaatamilla puilla ja tänä talvena öljyllä ja puulla. Laiskistuu tässä vanhetessaan.. heh. Aattelin, että jos tästä sais sit sen 200000 euroa, niin sit möisin. Olishan siinä jo voittoakin mukavasti vanhuuden varoiksi.
- joooozzzzzzzzz
No onhan näitä yksittäisiä henkilöitä ja ne tietyt tahot jotka haluaisivat asuntojen ja nimenomaan vanhojen asuntojen hintojen romahtavan. Tietenkin nämä sitten pyrkivät tekemään kaikkensa propakantaa tiedotusvälineissä tästä asiasta syöttämällä.
Uudet asunnot eivät kertakaikkiaan halpene ainakaan siis numeraalisesti, sillä palkat ja hinnat eivät koskaan tule alaspäin vaan aina nousevat. Ei halpene vanhatakaan kunnossa olevat rakennukset, sillä asuntojen remontointikustannukset pitävät siitä huolen. - puolesta heikkojen
Kaikki vaan äänestämään persuja niin saadaan vähän järkeä tähänkin hommaan.
- mmerkkierkki
Näin on. Ei kai kukaan kuvittele, että asunnon hinta = rakennuskustannukset!?
- jooozzzzzzzzzzzzz
Kyllä ne rakentamis- ja remonttikustannukset aika pitkälle määräävät asuntojen hintatason. Tietnkin tonttien hinnat ovat myös merkittävä asia isoilla tai kasvupaikkakunnilla ja keskustoissa. Näistä muodostuu ilman muuta suurin osa asunnon hinnasta.
- Snajaatsä?
jooozzzzzzzzzzzzz kirjoitti:
Kyllä ne rakentamis- ja remonttikustannukset aika pitkälle määräävät asuntojen hintatason. Tietnkin tonttien hinnat ovat myös merkittävä asia isoilla tai kasvupaikkakunnilla ja keskustoissa. Näistä muodostuu ilman muuta suurin osa asunnon hinnasta.
Helsingissä on paljon asuntoja vuokratontilla. Porukka ostaa siis osakkeen vanhasta talosta ei osakettaa maapläntistä ja asunnosta.
Kaikki ei tajua sitä. Todellinen arvo on ehkä 1/10 osa jos sitäkään. Snajaatsä? kirjoitti:
Helsingissä on paljon asuntoja vuokratontilla. Porukka ostaa siis osakkeen vanhasta talosta ei osakettaa maapläntistä ja asunnosta.
Kaikki ei tajua sitä. Todellinen arvo on ehkä 1/10 osa jos sitäkään.Sitten kun vanha vuokrasopimus isoisän ajalta umpeutuu ja uuteen pumaskaan raavitaan nimet alle onkin vuokra jo tontilla sitä luokkaa että vastike nousee rutkasti.Omakotitalon ostaja ottaa paremmin selvää tontin senpäivän lunastushinnasta ja uusien vuokrien suuruudesta,kuin osaketta ostava.
- toimihenkilö
Ei
Hankehinta on
tontti liitymät lupamaksut rakentaminen yrittäjäkate(18-25%) - Raksaaja...
mmerkkierkki
Ei kukaan semmoista kuvittele ehkä sinä luulit joskus niin.
Se kaava menee näin
Budjetoitu:
materiaaliset kulut 30%
Työvoima kulut 40%
Mainos ja myynti 10%
Voitto 20%
Todellisuus:
Materiaali 10%
Virosta pimee työvoimas jokunen
"aito" verollinen Suomesta 15%
Mainos ja myynti 10-20%
Voitto: 55-65%
- rakennusvirheet jotka joudutaan
myöntämään
Pääkaupunkiseudulla on vaikeata löytää muualtakin kuin keskustoista kohtuuhintaista tonttimaata,tontteja on pääsääntöisesti liianvähän kysyntään nähden joka pitää tonttien hinnat korkeana,samalla myös vanhat asunnot ovat yli arvostettuja kun uudisrakentamiselle ei ole tarpeeksi tontteja.Pitäisi helpottaa ja nopeuttaa kaavoitusprosesseja jotta raakamaa saataisiin helpommin muuttumaan tonttimaaksi,jotkut tietenkin sijoitusmielessä ostaa maata hyvältä sijainnilta ja odottaa maan arvonnousua.Monesti tontista aiheutuva kustannus on suurempi kuin itse asunnon rakentamisesta aiheutunut kulu asunnonhinnassa!
- Uolevi. R.
Juu näin on
- Seppohanseon
Ketjun aloittaja puhuu täyttä asiaa, kohta viedään "asuntosijoittajia" kuin pässejä narussa kun ruoka maksaa kaupassa kolme kertaa enemmän, bensaa ei ole enää varaa ostaa ja vielä pitäisi sitä asuntolainaa lyhennellä. Kohta on yhä useamman tartuttava viimeiseen oljenkorteen, eli pikavippiin, joka vain syventää kierrettä. Tässä saitti josta tulee kohta todella suosittu: http://www.pikavippitieto.com
- ReaalitalousAlkaa
Periaatteessa useinmiten on kyse suuresta velkarahalla rellestämisestä
jonka syy/seuraus yhteys alkaakin olla jo näkyvissä muuallakin euroopassa
puhuttiin ennen seuraavia Suomen vaaleja mitä hyvänsä.
Yhdysvalloissa ja monessa muussa maassa tämä "asuntokupla" onkin
jo puhjennut.
Markkinataloudet lait eivät olekkaan ihan maatalous tai luonnonlakeja kysyntä ja tarjonta
voi olla tahallaan ylläpidettäviä monessakin tuotteessa sattuneesta syystä joka ei ole sattuma.
Jokatapauksessa kaikki olemassa olevat rahat päätyvät jonnekkin vaikka se olisi
virtuaalirahaa velaksi.
Loppupeleissä on silläkin väliä mistä työstä sitä suurta palkkaa maksetaan
jolla asuntolainoja maksellaan ja eläkettä ansaitaan.
Sillä luulisi olevan väliä myös omistajien arvo-osuustilien saldoissa näkyvissä
loppusummissa.
Oletusarvoilla kun pelataan on muuttujiakin aina mukana olemassa. - der4555
Ei tarvi kun ajella kaupunkien tai pikku kuntien uusilla ok-talo as alueilla näkee tän hulluuden! Kaks kolmikerroksisia kivitaloja kahden auton talli pihassa jne
Onkohan kaikilla oikeesti noihin varaa! Talvi kuukausina sähkölämmitteisten lukaalien sähköläskut 1000-1500KK- erkki ja merkki
Kato se oo raha mikä puhuu joillain on vaan varaa !!!
Elämä on talo on autoja yms. m-pyöriä ei velkaa rahaa on ja sitä tulee jatkuvasti lisää jos se loppuu so !!!????
Itse n.50-v ja koko elämän olen kasvattanut omaisuutta .. Sekä rahaa kertyy kokoajan tileille lisää... Näin se vaan menee. . Ei ne isot tulot vaan ja ei ne pienet menot ja ..
Kunhan lopetatte pa..skan jauhamisen.. jokainen voi hölmöillä kuinka tahtoo ,mut turhan skeidan jauhaminen on säälittävää..
Ihan varma on ettei talojen hinnat romahda !!
Sormi välillä suuhun ja takapuoleen ja taas voitte köyhät vaihtaa sen paikkaa ehkä se helpottaa !!!
- Tässä on koko juttu
Tässä on se koko juttu:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20110366171&request_ahaa_info=true
Ei taida olla ihan hömpän pömppää..
Uskon kyllä että nuo tietää mistä puhuvat. - tyu766
Just joo "Kato se oo raha mikä puhuu joillain on vaan varaa !!! "
Siellä taan näitä "mersu" miehiä!
Kattokaas paikallisten lehtien/netin ok-talo tarjontaa tyyliin "myydään ok-talo 350neliöö, rakenettu 2007, 6-8h, takkahuone, poreallas, olohuone 8m korkea, kahden auton lämmintalli......."
Kummasti lisääntyneet tälläiset ilmoitukset?- -LKV-
Tottakait ne on liisääntynyt. Ne kannataa myydä vielä kun saa hyvän voiton niistä. Kuka muuten myis hyvää ja mukavaa asuntoaan. Se on joko miina tai sitten otetaan voittot kotiin muuten ainioat oikeat syyt: perhe kasvaa, taloudellinen tilanne, ei ole hissiä, työpaikan perässä muutto. Nyt kandee oikeasti myydä kun niistä saa ylihintaa. Hölmöt makselee höntit jopa pyyntihinnan. Pyyntihinta ei ole sama kuin myyntihinta. Harmi että ei ole ilmaisia tilastoja netissä saatavilla mistä näkis nämä oikeat hinnat. Ei mitään pyyntihintoja vaan toteutuneet kauppahinnat.
Toki jos olet kiinteistövälittäjä niin firmasi on ostanut listatat sisään jota he osaavat sitten arvioda asuntojen hinnat. He he eikös oo vaikeeta duunia - eEeEeeeeiiiiii:lle
-LKV- kirjoitti:
Tottakait ne on liisääntynyt. Ne kannataa myydä vielä kun saa hyvän voiton niistä. Kuka muuten myis hyvää ja mukavaa asuntoaan. Se on joko miina tai sitten otetaan voittot kotiin muuten ainioat oikeat syyt: perhe kasvaa, taloudellinen tilanne, ei ole hissiä, työpaikan perässä muutto. Nyt kandee oikeasti myydä kun niistä saa ylihintaa. Hölmöt makselee höntit jopa pyyntihinnan. Pyyntihinta ei ole sama kuin myyntihinta. Harmi että ei ole ilmaisia tilastoja netissä saatavilla mistä näkis nämä oikeat hinnat. Ei mitään pyyntihintoja vaan toteutuneet kauppahinnat.
Toki jos olet kiinteistövälittäjä niin firmasi on ostanut listatat sisään jota he osaavat sitten arvioda asuntojen hinnat. He he eikös oo vaikeeta duuniaeEeEeeeeiiiiii katos tätä tässä on oikeat hinnat ja ne maksaa
Kiinteistöjen kauppahintarekisteri
Maanmittauslaitos pitää kiinteistökauppoihin perustuvaa kauppahintarekisteriä. Tarkoituksena on palvella kiinteistön arvon määrittämistä lunastustoimituksissa, maankäytön suunnittelussa, luoton annossa sekä muissa arviointi- ja tutkimustehtävissä.
Kauppahintarekisteriin merkitään kaupanvahvistajien ilmoitusten perusteella tietoja luovutusten kohteista, kauppahinnoista sekä luovuttajista ja luovutuksen saajista.
Kauppahintarekisteristä annetaan tietopalvelua. Kauppahintarekisterin otteista peritään Maanmittauslaitoksen hinnaston mukainen maksu.
Kauppahintarekisteriin voi hankkia käyttöoikeuden maksullisena www-palveluna Ammattilaisen Karttapaikalta.
Maanmittauslaitos tekee tilauksesta erikoistulosteita kaupparekisterin aineistosta.
Kiinteistöjen kauppahintatilasto
Kiinteistöjen kauppahintatilasto -niminen julkaisu ilmestyy kaksi kertaa vuodessa; kevättalvella koko edellisvuotta käsittelevä ja syyskuussa kuluvan vuoden puolivuotistilasto. Julkaisu sisältää runsaasti erilaisia taulukoita maan hinnasta vuosittain, jaoteltuna lääni- ja kuntaryhmiin. Kauppahintatilastoa myyvät maanmittaustoimistot.
- eEeEeeeeiiiiii
Meillä ainaskin talojen hinnat ovat ihan paikallisessa lehdessä....
Ollut joka kevät edellisen vuoden toteuneet kaupat osoitteineen ja hintoineen ..
Vaikka ei kaupunki ole hirveän iso niin koko sivullinen oli syntyneitä kauppoja .
Siis kaikki yli 200K€ kaupat ilmoittetaan.. Suurinosa toteuneista kaupoista oli yli 300K€ kauppoja- Maajussi...
Maakunnisa siis landella ehkä näin. Mitä välii. Puhataan nyt suuresta markkinasta Pääkaupinkiseudun toteutuneista kaupoista. Landella kuolee kyliä jatkuvasti kun isot rajat vedetään uusiksi ja päätetän palveluista ja infrastruktuurista.
- Näin ..seo helmee
Ei haittaa vaikka saisi ilmaiseksi .. itsellä on kohta maksettu iso kivitalo jossa meinasin asua loppuelämäni !!
- Ni5inpä niin
Miksi tehä tosta noin isoa juttua. Kaikkihan tuon jo tietää. Korot ja kulut menee ylös vanhojen asuntojen hinnat alas.
- Jorma J
Taitaa joku haluta hinnat reilusti alas samalla tavalla kun ne on nostettu. Eiköhän ne kohta tule ihan itellään alas ja reilusti?
- korkoooooo
"Euroopan keskuspankin odotetaan nostavan ohjauskorkoaan torstaina. Nostoa pidetään lähes varmana inflaation kiihtyessä lisää. Ekonomistit arvioivat, että tällä viikolla luvassa oleva nosto ei jää ainoaksi, vaan luvassa voi olla koronnostojen sarja. "
Kohta lähtee!!!!!!! - =))))
Hienoo =))
- Fyrk finns
Juu tällä jo ootellaan rahat kourassa koskas se ostajen markkinat alkaa taas.
- dr5555
Eihän se kiva ole että korot nousee (itellä ei velkaa) varsinkin jos laps perheet joutuu sen takia ahdinkoon.
Mutta asialla on myös puolensa tulis joku järki näihin asuntojen hintoihin!
Sitäkautta inflaatin kiihtymiseen. ettei kaikista homeluukuista maksettaisi
niin HELVATISTI!!!! - EH HEEEHEE
Ei kukaan fixu ahdinkoon joudu koron nousun takia, se on ennakoitu. Ja ainahan voi vuokralle muuttaa jos ei oo varaa lainoja maksella. HE HE
- Ismon housut
Totta puhut EH HEEEHEE
- tottuus
Kyllä se nyt vain on niin, että kylmää kyytiä on luvassa asunnonomistajille. Sori. Mutta ei hätää, viisailla on vielä kuukausia aikaa myydä suuremmalle hölmölle, ennen kuin varsinaiset PAKKOMYYNNIT alkavat. Ja historiallisestihan kuplan lopullisen puhkeamisen jälkeen asuntojen hinnat ovat laskeneet yleensä vähintään puoli vuosisataa.
- eiootodellista
Ootko se sama pentu kuka jauhaa samaa höpöä kokoajan ??
Vai muuten vaan kateellinen poikamies siellä äitinsä helmoissa !!
Asioista on kiva keskustella mut eihän tässä ketjussa enää ole mitään järkeä !!
Joku kirjoitti et en varmasti myy polttaa vaikka ennen .. sama täällä.. tosin velkaa on niin vähän ja rahaa tulee joka kuukausi paljon enemmän mitä menee .. ja kun velka loppuu ..No hyväntekeväisyyteen .. Hyi et ottaa tollaset ahneet paskat päähän !!! - Näin se vaan menee.
eiootodellista kirjoitti:
Ootko se sama pentu kuka jauhaa samaa höpöä kokoajan ??
Vai muuten vaan kateellinen poikamies siellä äitinsä helmoissa !!
Asioista on kiva keskustella mut eihän tässä ketjussa enää ole mitään järkeä !!
Joku kirjoitti et en varmasti myy polttaa vaikka ennen .. sama täällä.. tosin velkaa on niin vähän ja rahaa tulee joka kuukausi paljon enemmän mitä menee .. ja kun velka loppuu ..No hyväntekeväisyyteen .. Hyi et ottaa tollaset ahneet paskat päähän !!!eiootodellista
tämä on sulle
Kyllä se kolahtaa kaikille tahtoivat sitä tai ei. Ainoastaan IDIOOTTI ei ymmärrä tätä vaikka hänelle on se monta kertaa kerrottu. Oletkos sinä ehkä se idiootti??? hmm
Älä ole vihainen heille jotka tietävät mitä tulee tapahtumaan. Ei se ole heidän syy. Ymmärrän että sinun on vaikea ymmärtää tätä. Mutta koitas laskea 1 1 siitä tulee oikeasti 2 eikä 4. He jotka ovat maksanut siitä 4 (velkarahalla100%) omistaa 6-2= -4
Näin se vaan menee.
- Tyhmät moukat
Kyllä tämän ketjun aloittanut puhuu ihan asiaa.
Koska se on alkanut jo.
Joillain on vaan vaikeata ymmärtää totuuta kuten edellisellä joka vissin kertoo itsestään ken hän on ja minkälainen. Antaisin hänelle yhden säälipisteen jos sääli ei olisi sairautta.
Ja höntit poltakaa vaan asuntonne ja linnaan siitä sitten vaan.
Ei se ole tyhmä joka virheitä tekee mutta se on IDIOOTTI joka ei niistä opi. näin taisi joku aikaisemmin tällä palstalla selittää. Totta se on.
Porukka on vissin puhunut että se romahdus tulee kohta: Joo joo ja keinotekoisesti on saatu hinnat ylös. Se on vähän niinkuin kuoleen ruumin kytkis koneseen jotta sais sydämmen tykyttämään ja sitten näyttäisi sitä hönteille.... kato nyt kyllä se tulee elämään pidempään kuin kukaan meistä.
Just joo.
Kyllä minä sanon että se on turha vikistä kun paskat on jo housussa.
Asuntojen hinnat romahtaa tahtoi sitä tai ei se on fakta. Tässä mennää sykleissä ja nousukauden huuma alkaa olla menneen talven lumia ..siis se ihastus ja kuhertelukausi on ohi ja nytten koitta arki.
BADABOOM!!! KOHTA KOSAHTAAA!!!- Monoo auts
Kohta tulee muuten sitten varmaan muutama vähän parempi kämppä pääkaupunkiseudulla myyntiin, meinaan kun Noksun nörtit lähtee kävelemään.
- Astra AHl.
Kyllähän kaikki tuon tietää. Mitä sitä kailottamaan ne jotka ei sitä tiedä pahoitaa vain mielensä. Onko se nytten sitten kivaa.
- onko sama porukka
Täällä on näköjään ihan sama keskustelu
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=182175 - Moro vaan..
Osa on. He he
- Hupsista vaan
- '¨'¨´¨'¨´
No
Joo
Onpas surkea ketju...
Pari kakaraa täällä itkee syy ?? Oisko kova halu omaan taloon mutta ei rahat riitä..Munanneer omat asiansa vuokranantajia !???
Elämä on .. velkaa 20K€ ja talomme velka on maksettu ..
Ikinä en ole maksanut vuokrantajalle !!
Aina omaa asuntoa , jokainen voi katsoa pitkällä käyrällä hinnat ovat vaan nousseet ja jokaisen pitää asua jossakin oma ja vain oma vaikka nämä muuta itkupilli omaa huonouttaa täällä itkee !!
Itsellä on 37 työkaveria ja 30 asuu omassa talossa ,eikä kukaan ole niin tyhmä että asuisi vuokralla .. Omistakaan kavereista ja sukulaisista ei kukaan asu vuokralla ..- http://www.vimeo.com
'¨'¨´¨'¨´ Kulostaa niin lussulta tuo edellisen juttu että toi ei oo vissin koskaan duunia tehnyt eikä ymmärrä rahan päälle mitään, luulee varmaan että se kasvaa puussa ja sitä voi vapaasti noukkia. Hän asuu varmaan vielä vanhempiensa luona. Joskus perii kaikki tai sitten ei mutta ainaskin uskoo niin.Kyllä elämä opettaa räkänokat tavoille. Jos ei niin narunjatkeekis ainaskin kelpaavat siis jokin tarkoitus heilläkin. =)
Minunkin mielästä tämän ketjun jutut menevät aiheen ohi. Eikös aihe ollut että asuntojen hinnat tipuu ja rankasti. koska siihen uskon minäkin. Tai eihän se ole uskon asia koska niin tuöee käymään, se on enemmänkin ajan kysymys.
To linkki oli muuten aika hyvä:
http://www.vimeo.com/21920419 - Lissu Paras
Ei taida tuo " '¨'¨´¨'¨´ "jaäkä tietää oikeasti yhtään mitään markkinataloudets. Sainoin että PELLE.
- errrkki antoi merkin
Lissu Paras kirjoitti:
Ei taida tuo " '¨'¨´¨'¨´ "jaäkä tietää oikeasti yhtään mitään markkinataloudets. Sainoin että PELLE.
Kerros yksikin hyvä syy asua vuokralla ?
Yksi: ainut asut vain hetken sillä paikkakunnalla.. Tosin sekin voi olla tyhmää .. - vuokralainen.
errrkki antoi merkin kirjoitti:
Kerros yksikin hyvä syy asua vuokralla ?
Yksi: ainut asut vain hetken sillä paikkakunnalla.. Tosin sekin voi olla tyhmää ..Tuolla on siitä sulle toinen keskustelufoorumi:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9787116
- .J.Toivola.
Jos näin käy oikeasti, niin minä ja pojkaystäväni aletaan myymään takapuolta niin sadaan velkamme maksettua korkoineen. Joten korot eikä muutkan pikku jutut vaikuta meidän talouteen.
- Likasta hommaa
Hyj sanon minä.
- Uolevi J.
Pidetääs jutut asiallisella tasolla.
- -Asiantuntija-
Onpas tännekin pesitynyt paljon asiantuntijoita! ?!?!
- påöä.-
Oli helppoo kun oli asuntolainaa .. Nyt kaikki rahat menee dogatessa ,kun ei kaikkia saa muuten tuhlattuu ..
Pakko ottaa lisää lainaa ennenkuin dogaan itteni hengiltä :) - påöä.- ootko doku?
dogan ???? Siis mitä teet koiran kanssa. Vai tarkotitko kenties dokata dokaan ja doku.
- Hinnan alennus
No jokos ne asunnot on hinnassaan tullut alas? Onko joku seurannut tilanetta? Omasta mielestä vain nuo huonot kohteet ovat kokeneet hinnan alennuksen.
- No vittu ei oo Haloo
No vittu ei oo Haloo
- Hyj sinua ruma kieli
Hyj sinua ruma kieli
- __LKV__
Pyyntihinnat pysynyt samana, toteutuneiden kauppojen hinnat hiveneen tullut alas.
- HINNAT LÄHTI ALAS
Mitä tuosta nytten sen enempä juttelemaan ne jotka kauppoja tekevät kyllä tietävät tuon. Ja tiedoksi vaan se on sitten alkanut jo.
http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2011/04/27/nyt-se-tapahtui-asuntokauppa-tyssasi/20115825/139 - PTS laki hieno juttu
Mä luulen että tuo uudehko voimaantullut laki koskien PTS:sää tulee myös vaikuttamaan noihin ylihintasiin luukkuihin. Tyhmepikin näkee minkälaisia korjauksia on tiedossa ja toteaa että hinta on aivan kauhia..
- kyyk
Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku. Tällä vuosikymmenellä ostaneille jää valitettavasti Musta Pekka käteen, jollei vielä ole osannut myydä. Perehtykääpä historiaan: asuntojen hinnat laskevat helposti vuosikymmeniä.
Tässä on faktaa Helsingin toimistokuplasta, näin se alkaa...
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article621841.ece
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article525340.ece
Onneksi vielä ehtii myydä! - sitten pamahataa
Hitaasti mutta varmasti ja sitten pamahataa
- Hulluutta
Juu tällähetkellä saa myytyä paskaa kullan hinnalla. Kaikenlaisista murjusta pyytävät melkein uuden asunnon hinnan.
- Löpö löpö
Höpö höpö
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577260Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243446Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1601741Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3351723- 841385
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911260
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631237Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2571228- 811144