Uusi lumi - ei luista

Tökkii niin pirusti

Keväthanki brobleemi.
Mikä on, vai onko mikään vika suksissa kun vapaalla ei luista mihinkään eilen sataneen lumen päällä. Baana on aurattu mutta pehmeähkö ja lumen rakenne vaikuttaa hienojakoiselta vehnäjauholta.
Sukset Rossignol X-ium eli kunnon kapulat pitäisi olla. Voitelu on jäänyt pikavoide tasolle eli ei kuumavoitelua ollenkaan. Olen kyllä harjannut ahkerasti (myös messinkiharjalla). Olen antanut itselleni ymmärtää jotta luistovoitelu on turhaa sillä "ammattilaisten" mielestä nyky suksien materiaali on luistavin kuviteltavissa oleva matsku??
Täytyykö tässä harkita paluuta kuumavoiteluun?

11

10417

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • johan123

Odota pari päivää,niin lumi vanhenee,ei luistanut muillakaan.

Pikavoiteet ovat liian pehmeitä, kun kastepiste on jotain -10..-15.

• -

Jos ihmettelee huonoa luistoa, kannattaa ensisijaisesti verrata muihin ladulla liikkujiin. Jos painelevat laskussa kevyesti ohi, saattaa omassa luistossasi olla jotain vikaa. Kevätkelit ovat suunnilleen kaikille hitaita.

Voiteilla ei saa isoa muutosta luistoon. Enemmän pystyy vaikuttamaan erilaisella suksen rakenteella.

Liikaa tosiaan vouhotetaan voitelusta. Pitää muistaa, että suksissa on paljon eroja.

• aml123

karkeasti yleistaen luiston osalta puhdistetulla pohjalla:
        9/10 - suksen profii suhteessa hiihtajaan ko. alustalla
        1..9/100 - kuvio suhteessa alustaan/keliin
        1/(1/(1..9/100)) - voitelu suhteessa alustaan eli keliin (eli kuvion komplementti)

• Luistelija...

Nyt on ollut niin kuivaa (kastepiste alhaalla), että uusi lumi on kuivaa pölyä eikä siksi luista. Siellä missä latukone sotkee uuden ja vanhan lumen, luisto on ihan OK, mutta esim paikoissa jossa tuuli on tuonut pöllyä ladullle tuntuu että tökkää nenälleen

Kovat voiteet toimivat paremmin kuin pehmeät jos alat suksiasi voitelemaan. Itse sain melko hyvän luiston kovalla luistovoiteella

• johan123

kerrotko vähän tuosta kastepisteen vaikutuksesta luistoon ja voiteluun?

• jugger34

täällä oulunseudulla päivällä kastepiste -10,6 ilma 4 ja aamulla enemmän tais olla -15.8 kastepiste. eilen mulla oli pohjassa tokon punainen lf ja hirmu luisto. tänään startin violetti lf mutta eri suksi ja hirmu luisto. koko talven ollaan muutaman kaverin kans testattu lenkeillä luistoa. meno matkalla lenkillä ja paluu matkalla. tänään ja eilen tuli kyllä koko talven ennätykset. vaikka olen testannut pulveri voitelujakin niin jää kyllä ja huomattavasti. johtuu siitä tuo luisto kun kosteus on 33% vaan. kuivaa mutta karkealumi vitlumi sekoittunut vanhan lumen sekaan.

• killeriluisto

Eilen Hakunilassa oli talven hurjin luisto. Keli 1, kosteus 99%. Fisserin plussakuvioitu suksi toi viimeissä mäessä stadionille asti, siis sen vastamäenkin ylös heittämällä. Luistovoiteluna oli pohjan kiillotus messinkiharjalla kiiltäväksi.

• luistavasuksi...

Minkä kuvion olet vetänyt, siis numeerisesti. Itsellä kuvio 8 ja ei luista tarpeeksi!

• killeriluisto
        luistavasuksi... kirjoitti:

Minkä kuvion olet vetänyt, siis numeerisesti. Itsellä kuvio 8 ja ei luista tarpeeksi!

En tiedä kuvion numeroa. Se kuvio on se, mikä on tehtaalla siihen leikattu. Karkea se on. Suksi on siis Fischer rcs plus.
        Tosiaan kitkaa ei ollut perjantaina ollenkaan. Hienoa oli päättää pitkä hiihtokausi tuollaiseen luistoon.

• Suksen voitelusta,,,että tähänaikaan kannattaa otta messinkiharja jopa taskuun,,kun olet esim 20 km vasta hiitänyt harjaa matkalla- j a paljaalla kämmenellä hiukan " hinkhat suksen luistokohtaa,,,kyllä luistaa,,käytän vaaleanpunaisia pintavoiteena.kovia voiteita,,ompas huoletonta pyyhältää..

jolloin laiskakin saapi hiihtää muutaman satasen,,tietysti nämä kelit kuluttaa j a nokea tarttuu,,että siklaus j a harjaus ovat ehdottomia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      53
      7115
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3266
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      134
      1514
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1325
    6. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      228
      1322
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1207
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1200
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1104
    Aihe