Moottoriöljyllä on kolme tehtävää. Se voitelee, jäähdyttää ja puhdistaa moottorin. Kymppibensaa käytettäessä moottoriöljy pilaantuu nopeammin. Nyt jopa 30 tuhannen ölynvaihtovälit lyhenevät 10 tuhanteen. Mikähän automerkki tunnustaa tuon tosiasian ensimmäisenä? Eli 4 litran sijasta öljyä kuluukin 12 litraa. Onko tämä vihreä vaihtoehto?
Joku voi nyt sanoa, että pantiin sitä viinaa tankkiin ennenkin. Niin pantiin, mutta vain "lääkkeeksi", ei voida puhua samassa yhteydessä, sillä nyt sitä lorotetaan puolen litran sijasta 5 litraa tankilliseen.
Henkijökohtaisesti vertailin talven pakkasilla noita bensoja käytännössä toisiinsa. Havaitsin sellaisen epämiellyttävän asian, että käynnistyvyys aivan oleellisessti heikkeni. Kymppibensalla sai kirnuta tosi pitkään ja kerran tarvittiin apukaapeleita. Vaiva poistui, kun vaihdoin polttoaineen. Kysymys ei ollut heikosta akusta eikä sen alhaisesta varautilasta.
Noissa tarkoituksen hakuisissa kirjoituksissa, lähinnä lehdistössä, näitä asioita ei ole käsitelty. Tosin jossain sivulauseessa on mainittu sekin totuus, että etanoli syttyy huonommin. Samalla olisi voinut kertoa sen oleellien, että auto vaan pakkasella käynnistyy heikommin.
Mitä tuo 5 litraa tankillisesa vaikuttaa sitten polttoainejärjestelmään, lähinnä sen kestävyyteen, onkin jo toinen asia, josta kellään meillä tuskin on vielä kokemuksia.
BMW:n "insinööriplanttu" lipsautti sitten maailmalle tuon kiusallisen toduuden, että vaikka ne letkut kestäisivätkin, niin pitkän päälle koneet eivät kestä huonompaa voitelua, viritettyjä kun ovat.
Joku voi perustella, että jenkit ovat käyttäneet etanolia maailman sivun. Niin ovatkin, mutta ei mistään vihreistä arvoista jotuen, vaan maissin ylituotannon takia. Amerriikalaisia vanhoja moottoreita ei voi verrata eurooppalaisiin ja japanilaisiin pitkälle kehitettyihin koneiiin.
Miksi ei kerrota kaikkea 10 bensasta?
27
218
Vastaukset
- e85etanol
ihan ekaks,mistä tiedät paljonko sitä etanolia on ollut tankkaamissasi polttoaineissa ? sitä kun ei tiedä edes huoltoaseman pitäjä.
Kymppibensassa sitä on kaksinkertainen määrä. Vaihtelurajat ovat 6 %;sta 10 %tiin. Eli 60 litran tankinlisesä sitä viinaa on 3,6 - 6,0 litraa. Vanhassa 95 :ssa noi vaihtelurajat olivat muistaakseni 3 - 5 %. Joten tuo tieto riittää minulle, että etanolia on tuplamäärä.
- säpinä
Kumma kun aikaisempi 5%:n etanoliblandis ei aiheuttanut närää. Oma kosla lähti e10:llä kovallakin pakkasella aivan normaalisti käyntiin. Mitään sahaamista ei ollut havaittavissa, vaan aina tärähti kertalaakista pyörimään. Kulutus saattaa olla kovempi, mutta se voi johtua myös lukuisista kylmäkäynnistyksistä. Vertailun vuoksi voisi toki kokeilla välillä 98:ia.
Joku e85 on taas asia erikseen. Siinä ei liene höyrystyminen riittävää kunnon pakkasella.Jospa se raja on nyt vasta ylitetty. Eri autot käynnistyvät toisistaan poikeavasti. Minä kokeilin useampaan kertaan tuon polttoaineen vaikutuksen oman autoni käynnistyvyyteen, kiitos pitkään jatkuneiden pakkasien.
Minulla on mielestäni paljon parempaa käyttöä alkoholille, kuin kaataa sitä tankkiin. Enkä nyt tarkoita mitään "porsaiden pesua". Niimpä kesät talvet tulen käyttämään ysikasia.
- gokkomobiili
Olipa asiallinen kirjoitus. Itse ihmettelen, kun kerrotaan nyt kerättävän kokemuksia tästä bensiinistä. Eiköhän olisi ollut aiheellisempaa kerätä niitä kokemuksia lämpimämmissä maissa. Suomen kylmät talviolosuhteet asettavat taatusti eri lähtökohdat verrattuna lämpimämpiin maihin.
- 30 vuotta etanolia
Kokemusta on jo kymmenistä miljoonista autoista. E85 autojakin on ollut jo vuosia ja niidenkin määrä on jo miljoonia.
Kylmissäkin olosuhteissa E20/E30 toimii hyvin. E85 on hankalampi. Kylmänä vuodenaikana USA:ssa E85 sisältää alkoholia vähemmän bensiinin herkemmin syttyviä laatuja enemmän eli E85 mittarista saa kylmään vuodenaikaan erilaista polttoainetta verrattuna siihen kuin mitä mittarissa on mainittu.
- näytä faktaa
Hetkinen;
"Kymppibensaa käytettäessä moottoriöljy pilaantuu nopeammin. Nyt jopa 30 tuhannen ölynvaihtovälit lyhenevät 10 tuhanteen. Mikähän automerkki tunnustaa tuon tosiasian ensimmäisenä? Eli 4 litran sijasta öljyä kuluukin 12 litraa. Onko tämä vihreä vaihtoehto?"
- mihin tämä väite perustuu, näytä faktaa!
Missä tutkimuksessa on näin kerrottu?- Lisäohje
E85 ja E100/95 polttoainetta käytettäessä näille autoille suositellaan noin 10000km:n öljynvaihtovälejä. Tämän perusteella on alettu perusteettomasti väittämään, että myös E10 polttoaineella olisi käytettävä mainittua kymppitonnin vaihtoväliä.
E10:ä käytettäessä moottorin voi huoltaa täysin samaan tapaan kuin perinteiset bensiinimoottoritkin. Ehkä niihin öljynvaihtovälin lisäohjeisiin voisi kuitenkin kiinnittää suurempaa huomiota - nehän koskevat myös perinteisen bensiinin käyttämistä.
Varmaan joku toinen on lukenut samoja faktoja ja voinee linkittää Sinulle lisätietoa. Asia on yleisesti tiedossa asian harrastajien parissa.
Aivan viimeinen lukemani tieto on HS:n tämänpäiväisesä numerossa autoliitteen FAKTA - palstalla otsikon "Vihreämpi vaihtoehto" alla. Suora lainnaus:
"Etanolin korkean höyrystystymislämpötilan ja heikon voitelukyvyn vuoksi flexifuel-autoissa on lyhyempi öljynvaihtoväli"- joopa joo-o
nyt sekoitat asioita,
flexifuel ja E85 bensa on eri asia kuin E10 ja "tavallinen" auto.
aikamoinen "asian harrastaja" taidat tosiaan olla. - Jookos...
joopa joo-o kirjoitti:
nyt sekoitat asioita,
flexifuel ja E85 bensa on eri asia kuin E10 ja "tavallinen" auto.
aikamoinen "asian harrastaja" taidat tosiaan olla.Eikös noissa ole periaatteessa osittain samasta asiasta kysymys, eli polttoainetta ja etanoliin sekoittunutta vettä joutuu öljyn sekaan. Kyllä harrastajat ovat oikeilla jäljillä. Kyllä se öljy pilaantuu nopeammin etanolia käytettäessä.
- E10E10E10
Etanolia käytettäessä öljynvaihtoväliksi riittää sama kuin E85:llakin. Mutta kun käytetään bensiiniä missä on vain 10% etanolia niin silloin öljynvaihtoväli on sama kuin aikaisemmin E5:lla.
- Tyhmä vai tietämätön
On liian aikaista puhua mistään moottorivaurioista, ollaan juuri samassa tiedottamisessa kun auton moottoriin vaihdettaisiin jonkun toisen auton vanhat öljyt, ajettaisiin joku tuhat kilometriä ja kehuttaisiin, ettei mitään eroa entisiin. Tämäkin E 10 ongelmat tulee sille vasta vuoden kahden kuluttua, ja silloin ollaan pahasti myöhässä.
- Vpoweriii
Moottorivaurioista en tiedä, mutta oma ei käynnisty uudella E10 bensalla läheskään aina. En sitten tiedä mikä siinä litkussa aiheuttaa sen?
Ja onpahan tuo uusi E10 aiheuttanut jo eronkin:
http://www.iltasanomat.fi/autot/E10-bensiini aiheutti eron - tyttö jätti poikaystävänsä/art-1288379661449.html - jhgcyhuju
Sulla on aikapitkälti huuhaata ja kohunhakuista kirjoitusta. Brasiliassa tuota etanolia on käytetty yli 30 vuotta polttoaineena ja jos siellä moottorit hajoaisivat, olisi tuosta varmaankin luovuttu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel_in_Brazil#Prices_and_effect_on_oil_consumption
Joku selityshän sulla tähänkin on, miksei tuota voi verrata mitenkään Suomen, jopa huikeaan 10% etanoolimäärän käyttöön polttoaineessa.- UsaBrassi
Etanolin käyttäjänä USA on ohittanut Brasilian, mutta onhan USA muutenkin Brasiliaa isompi automaa. USA:n etanolihistoria on noin saman pituinen kuin Brasiliankin. USA:n kylmien alueiden etanolikokemukset voi suoraan hyödyntää Suomen olosuhteisiin. Myös Ruotsista on pitkäaikaista etanolikokemusta, mikä on Suomeen hyödynnettävissä.
E85 teknologiassa Brasilia, USA ja Ruotsi ovat mailman johtavia maita. - edtueymkmkmkdtymk
UsaBrassi kirjoitti:
Etanolin käyttäjänä USA on ohittanut Brasilian, mutta onhan USA muutenkin Brasiliaa isompi automaa. USA:n etanolihistoria on noin saman pituinen kuin Brasiliankin. USA:n kylmien alueiden etanolikokemukset voi suoraan hyödyntää Suomen olosuhteisiin. Myös Ruotsista on pitkäaikaista etanolikokemusta, mikä on Suomeen hyödynnettävissä.
E85 teknologiassa Brasilia, USA ja Ruotsi ovat mailman johtavia maita.ruotsissa suurin osa flexifuel autoilijoista on siirtynyt E85 käytöstä 95E käyttäjiksi kun vaikka E85 on litrahinnaltaan halvempaa niin 95E tulee silti halvemmaksi ajaa kun kulutus on huomattavasti pienempi
Heti aluksi toteaisin, että kuinka moni Teistä on käynyt Brasiliassa ja omin silmin todennut, millaisella kalustolla siellä liikutaan?
Kysellään faktoja ja linkkejä, ei kelpaa maailman moottoriteknologian asiantuntijoiden kenties kärkinimen, BMW:n moottoriteknologiasta vastaavan insinöörin lausunnot.
Miksi ei tunnusteta, että kysymyksessä on täysin poliittinen ja jossain määrin energiapoliittinen asia. Se nyt kuitenkin on nähty, että pieleen meni. Vaikutukset ovat päinvastaiset, mitä oletettiin.
Se, kestääkö yleisesti koneet 400 tuhatta vai jääkö 300 tai 200 tuhanteen, jää nähtäväksi.
Käyköhän tässäkin asiassa samoin kuin jätevesilaissa, että kaiken vouhotuksen jälkeen järki voittaa. Esim. otetaan käyttöön talvilaatu, jossa palataan 5 %:n etanolimäärään.- sjsdsdkjkssfksdf
"Se nyt kuitenkin on nähty, että pieleen meni. Vaikutukset ovat päinvastaiset, mitä oletettiin."
Öööööööö mitä me on nähty? Paljon keltaisen lehdistön otsikoita.... ei oikeastaan muuta. sjsdsdkjkssfksdf kirjoitti:
"Se nyt kuitenkin on nähty, että pieleen meni. Vaikutukset ovat päinvastaiset, mitä oletettiin."
Öööööööö mitä me on nähty? Paljon keltaisen lehdistön otsikoita.... ei oikeastaan muuta.Miksi ylipäätään osallistut keskusteluun, kun Sinulla ei ole mitään järkevää sanottavaa, sen kus öriset vain?
Kai se nyt pitäisi olla selvää, että päästöt ovat kasvaneet, kun niiden piti vähentyä. Kyllä siitä niin paljon on puhuttu tv:ssä radiossa ja kirjoiteltu lehdissäkin. Kyllä ne huoltamoiden pitäjät tietävät, että mitä bensaa ne myyvät.- E85 talvilaatu
Etanolin määrän peruteella talvilaatua tarvitaan vasta silloin kun etanolin määrä polttoaineessa noin E85 luokkaa. Kylmillä alueilla USA:ssa kylmänä vuodenaikana E85 polttoaineen bensiinin määrää lisätään niin paljon että polttoailuokka olisi jotain E75 - E65 luokkaa riippuen myöskin siitä että mikä on käytettävissä olevan bensiinin syttymisherkkyys.
- 21
Palataan 0 etanoli määrään jos järki voittaa. Polttoaineetta riittää sadoiksi vuosiksi. Poltoaineiden tuotanto tekniikka ja logistiikka osataan hioa huippuunsa. eikä aineesta tarvitse jatkossa puolta levittää venäjän taigalle tai afrikan viidakoihin niin kuin nykyään tehdään. Venäjällä on kyky moninkertaistaa öljyn tuotanto pelkästään tehostamlla prosesseja.
Amerikalainen vilja kuuluu ihmisten suihin eikä polttoaineeks ja Brasialian palavat sokeriruokopellot nokisine orjineen tulee saattaa maailman tietoisuuteen. - lääke on
Vaaleissa vihret ja heidän mieliset helvetiin eduskunnasta.
Mitä vahinko vielä tekisivätkään! Samaten hiuslisäkepappa!- Maatalouspolitiikkaa
Väärin, keskustapuolueen Mauri Pekkarinen on tämän bensiinisotkun kehittäjä. Koko homma on osa maatalouspolitiikkaa. Muista äänestäessäsi.
- Varma Kosto
Meinaat vai, ettei Pekkarisella ole hiuslisäkettä?
- kylpäkylpä
alkoholi liottaa myös likaa, mutta noin äkkiseltään ajateltuna se myös liottaa öljyä pois sylinterien seinämiltä ja muualtakin, jolloin kylmäkäynnistys tapahtuu luulltavammin huonolla voitelulla
- 2424
Jos auto hajoaa E10 takia niin saa päätyäkkin kierrätykseen, laadukkaat vanhat autot kestää ja toimii moitteetta.Huonolaatuisten autojen kuuluukin poistua markkinoilta.
E10 on alkusoittoa ja pian nähdään E20 ja E30, maalaisjuntit vaan haraa periaatteesta vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723103
- 602814
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322385- 792208
- 602033
- 952016
- 121606
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171567Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301410Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?351398