Toistan kysymykseni

kun en nähnyt niihin vastattavan.

>>>Asuin vajaat 2 vuotta Pyssykylässä 130 km napapiirin pohjoispuolella. Eikä illan tulen päättelyyn mitään kelloa tarvittu... eikä aurinkoakaan. Siellähän minä sen oivalluksen sainkin, että sapattia käsketään viettää illasta iltaan eikä päivän kirkkain hetki klo 12:15, keskellä päivää (teoreettinen auringonlaskun aika talvella), voi minkään logiikan mukaan olla ilta, sen enempää kuin keskiyö kesällä. >>>

Kai,

pyydän vastausta seuraaviin kysymyksiin:

1) Mitä vuotta/vuosikymmentä silloin elettiin, kun sait mainitsemasi oivalluksen?

2) Lähetitkö Nykyajan toimitukseen mitään juttua tuosta oivalluksestasi?

3) Jos et lähettänyt, miksi et lähettänyt?

4) Jos lähetit, julkaistiinko tuo Sinun oivalluksesi?

5) Jos lähetit eikä sitä julkaistu, mistä arvelet julkaisemattomuuden johtuneen?

6

62

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä olen Pyssykylästä. Joo.

Esikaupunkialue jonne sotaveteraanit rakensivat talot rintamamiestonteille.
      Isäni vältti vuodella liian nuorena sodan mutta rakensi talon kun sai rintamamiestontin -52 ko. alueelle länsirannikolle Suomessa aurinkoisimpaan kaupunkiin.

Olemme myyneet talon 1990. Minä olen Pyssykyläläinen, anteeksi vaan.

jari
      http://jarinhotelli.blogspot.com

• Kai vastasi osuvasti aloittajan kysymyksiin ja onhan asia niin, että
        näin pohjoisessa vakio kellonaika vaikkapa 18 olisi auringonlaskua parempi.
        Sapattia kehotetaan viettämään missä sitten asutaankin, mutta samaisen
        kehotuksen yhteydessä ei esitetä "missä sitten asuttekin"-yksilöille kellonaikoja. Joten omalle harkinnalle jäänee varaa.

Sama päivä, kokoontumispäivä, missäpäin sitten asutaankin. Ja kun
        tiedetään, että ainakin sapatin valmistelu mm. Jeesuksen aikaan tapahtui jo
        perjantai-iltana, niin illasta iltaanhan se sapatti joka tapauksessa on jo sitäkin kautta. Näin päättelen.

3.Moos.23:21
        Kokoontukaa samana päivänä pyhään juhlakokoukseen älkääkä sinä päivänä tehkö mitään työtä. Tätä määräystä teidän on aina noudatettava, sukupolvesta toiseen, missä sitten asuttekin.

• illasta-iltaan
        AnttiVKantola kirjoitti:

Kai vastasi osuvasti aloittajan kysymyksiin ja onhan asia niin, että
        näin pohjoisessa vakio kellonaika vaikkapa 18 olisi auringonlaskua parempi.
        Sapattia kehotetaan viettämään missä sitten asutaankin, mutta samaisen
        kehotuksen yhteydessä ei esitetä "missä sitten asuttekin"-yksilöille kellonaikoja. Joten omalle harkinnalle jäänee varaa.

Sama päivä, kokoontumispäivä, missäpäin sitten asutaankin. Ja kun
        tiedetään, että ainakin sapatin valmistelu mm. Jeesuksen aikaan tapahtui jo
        perjantai-iltana, niin illasta iltaanhan se sapatti joka tapauksessa on jo sitäkin kautta. Näin päättelen.

3.Moos.23:21
        Kokoontukaa samana päivänä pyhään juhlakokoukseen älkääkä sinä päivänä tehkö mitään työtä. Tätä määräystä teidän on aina noudatettava, sukupolvesta toiseen, missä sitten asuttekin.

Oikein Antti päättelit, että ilta on illalla, eikä päivällä, eikä myöskään iltapäivällä.
        Eiköhän se ilta aleta laskemaan klo 18.00 jälkeen, silloin on ilta-uutistenkin aika.

Aurinkoa ei tosiaankaan kannata seurailla näillä leveysasteilla. Israelissa on toisin.

• Luen palstaa laiskahkosti pyrähdyksittäin... joten missasin edelliset kysymyksesi.

1. Varmaankin joskus 74-75.

2. Minulla on sellainen muistikuva, että kirjoitin. Leikekirjani, johon nuorena ja innokkaana kokosin julkaistut artikkelini on kuitenkin vielä Thaimaasta paluun jäljiltä jossakin täällä varastoiduissa ja vielä avaamattomassa 20 kirjalaatikossa, joten en pysty sitä tarkastamaan.

Silloin käytin päätekstinäni Neh 13.19 joka liittää sapatin pimeän tuloon ja ehdotin, että se on auringonlaskua parempi illan määritelmä täkäläisessä periferiassa, jossa on niin pitkä hämärä. Nyt mieluummin puhun vain illasta, koska kesäaikanahan ilta tulee valoisana aikana.

Muutama kuukausi sitten puhuin muutamalle kirkon päättäjälle tästä ja yleisistä sapatin vieton periaatteista (kuten esimerkiksi Jeesuksen ja UTn sapattiin liittämästä vapaudeta). Tuntuivat innostuneilta ja pyysivät kirjoittamaan jutun Nykaikaan. Tehdään, kun ehditään.

4. Jos lähetin, julkaistiin.

5. Vain kerran juttuni on tullut bumerangina Nykyajan toimituksesta. (Näin olisi ehkä saanut käydä useamminkin :) Mutta tuo juttu liittyi ihan muuhun, historiallisiin tapahtumiin, jotka käänsivät kirkon suhtautumisen karismaattisiin ilmiöihin. Olen varma, että nykyinen päätoimittaja julkaisisi tuonkin jutun heti, mutta kun sen kirjoittamisesta on jo 20 vuotta, se vaatisi vähän uutta pohdiskelua.

Kai

• Kai,

arvostan sitä, että vaivauduit vastaamaan.

• eepu*

Oikea Sapatti/Lepopäivä on nyt kesäaikana pe. illasta klo 19.00 - la. iltaan klo 19.00!

[ SAPATTI alkaa päivämäärärajalta (180° pituuspiiriltä) perjantaina auringon laskiessa normaaliaikaan klo 18.00! ]

Jumala sanoo Sapatistaan: ".. SAPATTINI MINÄ annoin heille, olemaan MERKKINÄ MINUN ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että MINÄ olen HERRA, joka pyhitän heidät.
      " .. pyhittäkää MINUN SAPATTINI; ne olkoot merkkinä välillämme, MINUN ja teidän, että tulisitte tietämään, että MINÄ olen HERRA, teidän JUMALANNE." (ks. Hes.20.Luku)!

*
      Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille

minulle niin Rakkaassa
      Voittoisassa ja Voimallisessa
      JAHSHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
      י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu
      *
      Tulkaamme Yhdeksi Jumalan Seurakunnaksi!
      Sinä ULOSKUTSUTTU Liity; ”Suomen Ekklesia Sapattiadventtiseurakuntaan” ja Tulkaamme Yhdeksi Jumalan Seurakunnaksi!
      http://suomi24kristinuskomme.phpbb.fi/viewtopic.php?f=2&t=2&sid=cef631871e0a84f8e9ef92631c4110c5
      *
      ♥ MARANATA! ♥

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe