Suurperhe

S.Kyy

Hei!

Tarviisin ohjeita kuinka tehdä ruokaa kerralla todella paljon. Suurin kattila joka meiltä löytyy on 11-litraa joten kastikkeet ja keitot voi tehdä siihen. Uunissakin saa kai aika suuria annoksia?? Tiedän, kuinka tehdään kastikkeet ja keitot, mutta en osaa moninkertaistaa aineksia niin että ruosta tulisi myös maukasta... Eli tarviisin tähän ketjuun ihan selviä ohjeita perunoiden lukumäärästä lähtien.

Kiitos etukäteen, perheemme lasten lukumäärä kasvaa vauhdilla ja minä en pysy enään keittotaidoissani mukana. :-)

5

227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Tein eilen 7 suurehkoa pakasterasiallista kaalikeittoa kinkkupussissa.
      Liha, kaali, porkkanat paloitellaan, mausteita ja litra vettä.
      Leikataan kulma auki ja paistetaan reunallisessa uunipellissä 200 astetta 1 tunti
      sitten vajaa tunti 150 astetta.
      Tarvitset suurkeittiövälineitä. Kuten ison vuoan.

• S.Kyy

Hei!

En osaa viel hahmottaa noita suhteita, kuinka paljon lihaa, kaalii, porkkanaa ja mitä mausteita??
      Kuinka iso vuoka olisi hyvä??

Kiitos ohjeesta, mutta tää on tosiaan liian epävarma heittäytyyn ruokiin ilman tarkkoja määriä :-)

• ....

2 porkkanaa, 1 iso keräkaali, lihaa 300-400 grammaa, 6 pippuria, hiukan suolaa.
      Käytin isoa paistopussia. Maustaa voi vasta lämmittäessäkin.
      Hinta noin 10 euroa.
      Suurkeittiövuoka on arviolta 30 cm leveä ja 45 cm pitkä, 8 cm korkea reuna.

• taidan mennä nukuun

Olen keittänyt 10 l kattilassa hernekeiton:
      Pestyjä herneitä 1kg likoamaan siihen kattilaan yön yli..
      Lanttu pienehkö, n. 1/2 kg porkkanaa, n. 300g selleriä, sipulia 1/2 kg. Juurekset raasteena ja sipuli pieninä lohkoina.
      normaali keitto kunnes herneet ovat rikki..n. 3 tuntia..
      Possunjauhelihaa rakeistettuna n. 1/ 2 kg ja saunapalvisuikaleita (pizza suikale) 1/2 kg suhdetta voi muunnella maun mukaan.
      Kasvis- tai lihaliemikuutioita litramäärään.. Jauhettua valkopippuria jotain yrttiä; oregano meirami basilika, sinappijauhoa.
      Tulee n. 8,5 litraa joten reunoihin jää keittovaraa ja hämmennysvaraa.
      Lihaa voi laitta enemmän jos haluaa..

http://www.keittotaito.com/mittaa_oikein.html

http://koulut.tampere.fi/materiaalit/os/lt/resurssit_aineet_esivalmistushavikki.html

http://www.hsy.fi/fiksu/ammattiaoppimassa/cateringala/tehtavat/Sivut/havikkiraakaaineidenkasittelyssacatering.aspx

Perunan ja juuresten kuorima hävikit ovat n. 20-30 %
      Lihan 35-40% kalan jopa 50%

Keitoissa puolet on perunaa, toinen puoli juureksia ja lihan kalan ja makkaran osuus on yhteensä kasviksista ja perunasta n. 1/3.

• nyt nukkumaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3277
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3037
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2530
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2323
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2056
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1913
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1643
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1499
    Aihe