Hei,
ajattelin hakea vaihtoon sts:än kautta jenkkeihin ajalle 2012-13. Minulla on kaksi ongelmaa, joihin toivon saavani tietoa: 1) sts:än esitteissä sanotaan, että viimeisen kolmen vuoden todistuksissa ei saisi olla numeroita 4 tai 5. minulla ruotsin kieli ollut kahdessa, vaiko kolmessa todistuksessa 5. nousee nyt kevääksi 6. (koko todistuksien k.a. pyörii siinä 7,5 kohdilla) ja 2) pääsen nyt keväällä peruskoulusta ja menen kauppikseen opiskelemaan, otan todennäköisesti kaksoistutkinnon, joten kuinka paljon opiskeluni Suomessa seikoittuvat mahdollisesta vaihtarivuodestani? olisi ihan huippua, jos joku nämä tietävä/kokenut voisi vähän 'valaista' asiaa ((:
STS KRITEERIT
8
161
Vastaukset
Heippa (:
En oo tietävä enkä kokenut, mutta mun teki silti mieli vastata :))
Tosta ruotsin numerosta sun on helpointa ihan laittaa viestiä tai soittaa STS:lle. Sieltä se sitten selviää. Jos sulla innostusta riittää ja enkku ja muut ei oo ihan noin huonoja, niin voit päästäkkin.
Kai ne opiskelut menee sekasin joka tapauksessa. Siitäkin sun kannattais jutella vaikka jommankumman koulun opon tai rehtorin kanssa. Eli ei musta mitään hyötyä ollut :DD
Niin, ja siis itse oon lähdössä Meksikoon tossa parin kuukauden päästä AFS:llä, mutta kävin STS:nkin haastattelussa (ja olisin päässyt heiltäkin). Toivottavasti sä pääset vaihtoon! :))- tässävalistustataiei
7,5 on keskiarvona ihan kohtuullinen, mutta en kyllä sinuna lähtisi kaksoistutkintoa suorittamaan. En oikein jaksa uskoa, että tuolla keskiarvolla se tuottaa hedelmää ja veikkaan että et ole ihan perillä mitä se edes meinaa.
Oman lukion perusteella jo voin sanoa, että se vaatii töitä ja kaksoistutkinto vie lähes koko päivän opiskelun parissa. Täytyy olla motivoitunut, jotta siihen lähtee. 7,5 ei keskiarvona olisi huono lukioon, joten olisi kannattanut sitä harkita, tosin yhteishaku on jo alkuvuodesta tehty.
Jos vaihtarivuoden otat heti kärkeen, niin kyllä se sekoittaa pahasti opiskelujasi Suomessa. Se sekoittaa varsinkin lukion opintoja. Peruskoulusta siirtyminen seuraavalle asteelle on aikamoinen muutos, varsinkin lukioon siirtyessä, en ammattikoulusta tiedä, mutta ei kyllä vaihtariksi ole järkeä lähteä ensimmäisenä vuonna.
Sitten ihan viisasteluna, toivottavasti tiedät paljonko nuo opintovuodet maksavat, sillä hinnalla saisi ihan hienon uuden auton. Itselläni sellaiseen ei koskaan olisi varaa tai perheellä ja veikkaan että ei monella muullakaan, mutta eipä muiden raha-asiat silti minulle kuulu. Nuorilla tuppaa vain olemaan tapana haluta kaikkea.- !
Olikohan ihan asiallinen kommentti tämä viimeinen?:I Itse haaveilen vaihtovuodesta, mutta olen aina luullut sen olevan mahdottomuus perheeni huonon rahatilanteen vuoksi. Nyt olen onneksi kuullut erilaisista, koko vuoden kattavista stipendeistä, joita aion hakea. Vanhempani eivät koskaan maksaisi minulle ajokorttia, eivätkä autoa, kaiken joudun itse hankkimaan ja harkitsemaan, mitä todella tarvin. Tässä tilanteessa mieluummin valitsisin vaihtarivuoden ja kasan upeita kokemuksia, kuin auton, kun kävellen/pyörällä/julkisilla kulkuneuvoillakin pääsen liikkeelle loistavasti. Ettet vain olisi kateellinen?
- innokas=)
ensinnäkin, tiedän mitä kaksoistutkinto meinaa, olet itse varmaan hyvin huono arvioimaan tuota minun kohdallani, sillä et minua tunne. ja toisekseen, on totta että nuoret haluavat kaikenlaista, asia nyt vain on niin että tiedän paljon nuo maksavat joten voisitko ystävällisesti miettiä mitä auot suustasi?
- rwtwteww
"Itselläni sellaiseen ei koskaan olisi varaa tai perheellä ja veikkaan että ei monella muullakaan, mutta eipä muiden raha-asiat silti minulle kuulu."
Tarkoittaako tämä mielestäsi sitä, että koska sinulla ei ole varaa vaihtovuoteen, muutkaan eivät saisi haluta sellaista? Mitä pahaa on haluta mennä vaihtoon? Sehän on yksi mieleenpainuvimmista kokemuksista nuoren elämässä ja vaikuttaa tulevaisuuteen hyvässä mielessä. Siitä syystä on olemassa stipendejä, jotka kattavat parhaimmassa tapauksessa koko ohjelmamaksun. Jos on hyvät arvosanat koulusta ja vähävaraiset vanhemmat sekä osaa tehdä hyvän hakemuksen perusteluineen, on olemassa ihan kohtulliset mahdollisuudet saada jonkinlainen stipendi ja muutenkin on tosi hieno juttu, että vähävaraisemmillekin halutaan antaa mahdollisuus kokea jotain niin mahtavaa kuin vuosi ulkomailla.
Aloittajalle tiedoksi, ettei yksi huono numero todistuksessa estä vaihtariksi pääsyä, jos keskiarvo on muuten ok. 7-7,5 on ihan riittävä keskiarvo vaihtariksi pääsyyn. Vaihtarivuosi ei sekoita opintoja missään tapauksessa, kyllä ne kouluasiat järjestyvät tavalla tai toisella, mutta vaihtarivuosi nuorena on ainutlaatuinen kokemus, jota ei kannata jättää väliin, jos on mahdolliuus lähteä (turha muuten tarttua sanaan "ainutlaatuinen" ja viisastella korkeakouluvaihdoista, ne ovat ihan eri juttu). No kyllä kuulostat siltä ettet tiedä mikä on kaksoistutkinto... No vaikka tietäisitkin, et kuitenkaan tiedä mikä on kauppis, ja sinne et ainakaan vielä ole pääsemässä.
Kuitenkin, noihin sun itse kysymyksiin. Jos pyrit ihan normaalisti vaihto-oppilaaksi, niin sillon sun opiskelut käytännössä lykkääntyy vuodella, siitä ei pääse mihinkään. Aika sama se on, että millon menet vaihtoon, mutta vikalle vuodelle en suosittelisi, sillä se vaikeuttaa yo-kirjotuksiin valmistautumisia yms.
Ja kyllä tuolla 7.5 keskiarvolla pitäisi päästä aivan hyvin, ainakin jos olet muuten järkevä ihminen ja osaat englantia ainakin keskinkertaisesti.- joustjoo
No vaikka tietäisitkin, et kuitenkaan tiedä mikä on kauppis, ja sinne et ainakaan vielä ole pääsemässä --> voi jumalauta! tiesitkös että kauppiksella voidaan tarkoittaa kauppakorkeakoulua TAI kauppaoppilaitosta?
- moro vaan
No kyllä sen alkuperäinen merkitys on kauppakorkeakoulu, tyhmät amikset nyt vaan yrittää sekoittaa ihmisiä, että hekin muka olisivat käyneet kauppiksessa vaikka ovatkin menneet vain kauppaoppilaitokseen.
Kauppis tarkoittaa kauppakorkeakoulua, ei kauppaoppilaitosta, tämä on vain roskaa mitä amikset viljelevät vaikuttaakseen fiksummilta, joka saa heidät vaikuttamaan entistäkin tyhmemmiltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565460Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212387Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2491652- 1141647
- 931497
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681185Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3241181Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91173Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3301171