Tavoite on vähentää HUOMATTAVASTI, jos lopettaminen ei ole vaatimus tässä kohtaa vielä. En opi ikinä kun vasta kantapään kautta, jota haluaisin tämän keskivahvan päihteen kanssa vältellä, joten pyydän tosissani apua ongelmaan.
Juomiseni: Olen 20 vuotias mies, aloitin juomaan 18v ja olen juonut n. 2,5v. Suurkulutusta on ehtinyt tulla kasaan n. 1,5v. Pahimmillaan meni 6-7kk ajan 35-70 annosta viikossa (2-4 päivässä). Nykyään n. 18-40 viikossa.
Ongelmia: Joka viikonloppu on saatava helpotusta. Ei ole hyviä tai tukevia ystäviä (eikä parisuhdetta) samassa kaupungissa, joten ongelma jatkuu . Näen muutaman ryyppykaverin kerran viikossa tai kahdessa ja ryyppään niiden kanssa. Perheeltä en saa mitään varsinaista tukea asiaan, paitsi "vähennä nyt sit juomista". Poden myös melko vaikeaa yleistä ja sosiaalista ahdistusta, sekamuotoista rajatila/estynyt persoonallisuushäiriöcomboa ja ajoittain masennusta. Luulotautisuus ei puutu listasta myöskään.Ylipainoinen en ole. Vietän suurimman osan päivästä tietokoneella, joten olen suht eristäytynyt muista. Netin kautta kyllä juttelen, joka ei paljon tyydytä.
Oireita: Oikeassa kylkikaaressa sekä ylävatsassa on ollut huomattavaa paineen/ahtauden tunnetta yli vuoden ajan, varsinkin rankan juomisen jälkeen. Asiaa on tutkittu jo labrassa veri- ja virtsakokeissa (hyvät arvot), lääkäri on tunnustellut ylävatsan/kylkikaaren reunaa, eikä todettunut maksaa laajentuneeksi. Ultraääni on vielä ensi viikolla, jota sainkin odotella yli kuukauden. Muistin palauttamiskyky muutaman sekunninkin viiveellä on naurettavan huono, vaikkei pitkäaikaismuisti ole huono ja pysyn ajan tasalla elämässä. Mirtazapin ratiopharm/orion lääkitys on myös ollut käytössä n. 3v ajan. Alkoholin sietokyky on ainakin kaksinkertainen kuin muilla tutuillani (28 annosta laskenut 1 päivänä) ja vieroitusoireet ovat karmeita (ahdistusta, paniikkia, oksetusta, ripulia, painetta oikean kylkikaaren alla sekä ylävatsalla 2-3 päivää juomisen loputtua, uneen vaipuessa epätoden tunnetta ja lieviä tuntoharhoja sekä painajaisia).
Omat ajatukset: En tiedä mihin kuuluisin ongelmani kanssa. Vieroitushoito voi olla liian ankara ja a-klinikka ei ole tarpeeksi totinen. Kukaan ei näytä ottavan juomistani tosissani ja vaikka tulisi millaisia vieroitusoireita, niin aina jatkuu juominen 3 viikon tauon jälkeen viimeistään. Välillä tuntuu siltä, että saisin hermoromahduksen ja koko ajan tekisi mieli vaan ottaa saikkua. Pelkään kylkipaineen olevan pahimmillaan maksakirroosin ensioireita, mutta ei ole esiintynyt väsymystä, keltaisuutta, ulosteiden värin muutosta tai muuta vakavampaan viittavaa. Olisin valmis lähtemään vieroitushoitoon, jos se on ainoa vaihtoehto jäljellä.. en vain haluaisi nyt kuolla viinaan näin nuorena.
Nuori riskikäyttäjä pyytää apua.
4
280
Vastaukset
Olen pahoillani puolestasi. Juomisesi on tasolla jolta ei palata kohtuukäyttäjäksi. Joko jatkat nykymenoa tai lopetat kokonaan. Mitenkä niin "vierotushoito on liian ankara"; entä jos se on ainoa mahdollisuus, viinaan kuolemisen lisäksi? Koeta AA:ta ensin. Unohda senkaltaiset tekosyyt kuin että olisit sinne liian nuori tai että et ole alkoholisti.
Lue pari kirjaa niin olet paremmin kartalla:
AA-nimettömät alkoholistit ("Iso kirja")
Raimo O. Kojo:"Eroon viinasta"- justsomedude
Kiitos rehellisestä vastauksesta. Niinpä näin. Ajattelen aina juodessani ihmisiä, jotka pystyy juomaan enemmän kertalaakilla kuin minä ja ihmisiä, jotka ovat juoneet enemmän elämässään kuin minä. Täten, juon vaan lisää euforian tunteen valheissa. Mutta itellä alkaa tuntua olo fyysisesti tosi ahtaalta ja vaivalloiselta, ihan arkisinkin. Kuten sanoin, että opin vasta kantapään kautta, joten tökin kepillä jäätä kunnes murtuu täysin. Ja tähän mennessä isoin jääkokkare, mitä uskallan vielä tökkiä. Tasan vuosi sitten kykeni vielä 6-8km juoksulenkkejä vetämään ja nyt vaan tuntuu, että on joka päivä darra.
Mutta en tiedä yhtään, että millaista on alkoholin vieroitushoito varsinaisesti ja se ahdistaa todella paljon. Mihin otan yhteyttä, jos haluan käytännöllistä seurantahoitoa? Soita AA-auttava puhelin. Voit keskustella nimettömänä. Tai mene lähimpään AA-ryhmään, tai terveyskeskukseen: infoa saat jo esitetelineestä.
Voit myös tutustua Päihdelinkkiin:
http://www.paihdelinkki.fi/- menestystä
mene a-klikalle ja kerro tilanteesi siellä. olet jo hyvällä tiellä kun selvästi haluat lopttaa juomisen. päivä se on ensimmäinenkin raitis päivä, siitä se lähtee.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496635Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6682842Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831249Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.931220- 841215
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611123- 891120
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361089- 721002
- 232893