Radio Novan sivulla todetaan; "...Lastensuojelussa on alkanut näkyä uusi ilmiö: osa uusperheiden vanhemmista on valmiita luopumaan aiemmasta liitosta syntyneistä lapsistaan vapaaehtoisesti keskittyäkseen uuteen perheeseen.
Lastensuojeluviranomaisten mukaan osa uusperheiden vanhemmista tarjoaa itse omaa murrosikäistä lastaan huostaanotettavaksi. Erityisesti nuorten huostaanotot ovat lisääntyneet merkittävästi ja tahti on kiihtynyt viime vuosina erityisesti 16-17-vuotiaiden sijoituksissa. Vanhemmat kokevat murrosikäisen lapsen hankalaksi ja tahtovat hänestä eroon keskittyäkseen uuteen perheeseen ja parisuhteeseen."
Onko lapsi pelkkä huonekalu tai kesäkissa, joka voidaan ottaa ja jättää mieltymysen mukaan?
Onko vanhempien lapsien hylkääminen ilmiönä sama kuin vuosittaiset 11000 mukavuusaborttia, joissa lapsia teilataan rikkaassa ja turvallisessa maassa mieltymyseten varassa?
Saako äiti hylätä lapsensa?
150
6576
Vastaukset
- Abortti pakolliseksi
Noissa lasten hylkäyksissä uuden "perheen" tieltä ei taida olla kyse ihan normaaleista ihmisistä, vaan muutenkin jo peruskoulun keskeyttäneestä ja alkoholisoituneesta nk. roskasakista, jotka lisääntyvät keskenään hurjaa vauhtia vaihtaen välillä kumppania (vrt. eläinmaailmassa jänikset), koska lisääntyminen on ainoa asia jonka he osaavat. Näiden "äitien" äo on varmasti ruumiinlämpöä reilusti pienempi. Hyvä vaan, että lapset otetaan pois näiltä tapauksilta, turvaan. Abortti pitäisi tulla pakolliseksi näille "äideille".
- karmivaa
Puistattavaa tekstiä ja mahdollisesti jonkun äidin kirjoittama. Tekstisi kertoo enemmänkin omasta älykkyydestäsi ja siitä, kuinka tietämätön asioita kokonaisuuksina olet.
- abortti pakolliseksi
karmivaa kirjoitti:
Puistattavaa tekstiä ja mahdollisesti jonkun äidin kirjoittama. Tekstisi kertoo enemmänkin omasta älykkyydestäsi ja siitä, kuinka tietämätön asioita kokonaisuuksina olet.
No kerro, hylkäävätkö normaalit äidit lapsiaan vaihtaessaan lisääntymis-kumppaniaan? Voin vteää sanani takaisin heti, kun kuulen tämmöisesta tapauksesta.
Itse en ole koskaan kuullutkaan moisesta ilmiöstä, paitsi tietty näiden sossu-äitien keskuudessa, jolloin usein jäävät jo syntyneet lapset heitteille, kun "vauvakuume" uuden Pera-siipan kanssa iskee. Itseltäni ei moisille imbesilleille riitä ymmärrystä nimeksikään, halveksintaa vain. - äiti on pyhä
abortti pakolliseksi kirjoitti:
No kerro, hylkäävätkö normaalit äidit lapsiaan vaihtaessaan lisääntymis-kumppaniaan? Voin vteää sanani takaisin heti, kun kuulen tämmöisesta tapauksesta.
Itse en ole koskaan kuullutkaan moisesta ilmiöstä, paitsi tietty näiden sossu-äitien keskuudessa, jolloin usein jäävät jo syntyneet lapset heitteille, kun "vauvakuume" uuden Pera-siipan kanssa iskee. Itseltäni ei moisille imbesilleille riitä ymmärrystä nimeksikään, halveksintaa vain.silloin se muuttuu puistattavaksi ja karmivaksi, jos äitejä arvostellaan kovin sanoin. äiti on aina pyhä, vaikka hylkäisi lapsensa tai tappaisi hänet mukavuus-abortissa. isiä saa arvostella ja haukkua loputtomiin, jos hylkäävät tai tappavat lapsensa, mutta jos haukut hylkääjä-äitejä tai lapsensa tappaja-äitejä, niin johan ovat ymmärtäjät niskasssasi.
- omat rakkaat
Hyvä idea, että uusioperheissä ei saisi tehdä lapsia jos ei kykene entisistäkään huolta kantamaan. Yhteen ei saisi muutta vasta kun lapset ovat täysi ikäisiä.. olisihan noita ehtoja vaikka kuin, mutta ennemmin ne ihmiset valitsee uudet kumppanit kuin omat lapset tai entisen perheen.
Mikä viehättää uusissa? Itse en voisi kuvitellakaan, että vaihtaisin oman perheeni täysin tuntemattomiin ihmisiin. - karmivaa
Itse en ole koskaan kuullutkaan moisesta ilmiöstä, paitsi tietty näiden sossu-äitien keskuudessa, jolloin usein jäävät jo syntyneet lapset heitteille, kun "vauvakuume" uuden Pera-siipan kanssa iskee. Itseltäni ei moisille imbesilleille riitä ymmärrystä nimeksikään, halveksintaa vain.Niin, jos lukisit kirjoitukseni ajatuksella, huomaisit, että otin kantaa vain tapaasi ilmaista asian. Se, että en ottanut kantaa aloittajan käsittelemään asiaan ei mitenkään kerro kannastani, ei kielteisestä eikä etenkään myönteisestä asiaan. Itse sosiaalialalla työskentelevänä tunnistan ongelman, mutta taustat ovat usein paljon muuta kuin kuvittelet. Kun ei tunne kokonaisuuksia, ei kannata ottaa kantaa niin kärkevästi.
Kirjoittaako normaali ihminen noin halveksivasti muista. Onko toisen ihmisen tekemät vääryydet sellaisia, että se antaa muiden kirjoitella miten sattuu. Koetko olevasi näiden hyljeksittyjen puolella enemmän, kun annat sanansäilän lentää. Ilkeyttä ja pahuutta on monenlaista. - abortti pakolliseksi
karmivaa kirjoitti:
Niin, jos lukisit kirjoitukseni ajatuksella, huomaisit, että otin kantaa vain tapaasi ilmaista asian. Se, että en ottanut kantaa aloittajan käsittelemään asiaan ei mitenkään kerro kannastani, ei kielteisestä eikä etenkään myönteisestä asiaan. Itse sosiaalialalla työskentelevänä tunnistan ongelman, mutta taustat ovat usein paljon muuta kuin kuvittelet. Kun ei tunne kokonaisuuksia, ei kannata ottaa kantaa niin kärkevästi.
Kirjoittaako normaali ihminen noin halveksivasti muista. Onko toisen ihmisen tekemät vääryydet sellaisia, että se antaa muiden kirjoitella miten sattuu. Koetko olevasi näiden hyljeksittyjen puolella enemmän, kun annat sanansäilän lentää. Ilkeyttä ja pahuutta on monenlaista.En oikein keksi muuta "taustaa" lapsen hylkäämiselle, kuin yksinkertaisesti tyhmyys ja tunteettomuus omaa lasta kohtaan. Jos "tyhmyys" johtuu jälkeenjääneisyydestä, eli kehitysvammaisuudesta, on tilanne eri, ja näissä tapauksissa varmaan apua saa sekä lapsi että äiti, mutta virallista kehitysvammaa ei ole minun tietämilläni sossu-äideillä, jotka hylkäävät lapsen sitä mukaa kuin uusi vauva tulee elätettäväksi. Kaikista vaan ei ole vanhemmiksi, joillain ei kertakaikkiaan ole älyä ollenkaan saati elämänhallintaa sen vertaa, että pystyisi huolehtimaan edes itsestään. Silti nämä lisääntyvät koska siihen ei minkäänlaista älyä tarvita, ja monet aivan hurjaa vauhtia, hyljäten samaan tahtiin edellisiä lapsia joihin ovat jo kyllästyneet.
Tiedän yhden tapauksen, jolta on lapsia otettu huostaan ja silti osa lapsista on tällä "äidillä" vielä ja nykyään maha pystyssa ihanan "Peran" kanssa kaljaa vetämässä päivittäin, lasta ei kukaan suojele vielä, kun hän ei ole syntynyt. Mitä muuta normaali ihminen tuntee, kuin suunnatonta inhoa tälläisiä "äitejä" ja "isiä" kohtaan.
Ja olen täysin samaa mieltä, että isää, joka lapsensa hylkää, saa ja pitääkin haukkua, mutta jos hylkääjä on äiti, pitää ymmärtää ja hyysätä. Ainahan äiti voi olla vähän masentunut ja väsynyt, jolloin lapsen hylkääminen on luonnollinen ja väistämätön reaktio, jota pitää tottakai ymmärtää. Isän saa ristiinnaulita heti.
Itse en ymmärrä enkä tunne empatiaa näitä kohtaan, eikä minua haittaa se, että tunnen inhoa ko. "äitejä" kohtaan. Onneksi ei tarvitse olla missään tekemisissä tälläisten ihmisten kanssa. - annettu pois
äiti on pyhä kirjoitti:
silloin se muuttuu puistattavaksi ja karmivaksi, jos äitejä arvostellaan kovin sanoin. äiti on aina pyhä, vaikka hylkäisi lapsensa tai tappaisi hänet mukavuus-abortissa. isiä saa arvostella ja haukkua loputtomiin, jos hylkäävät tai tappavat lapsensa, mutta jos haukut hylkääjä-äitejä tai lapsensa tappaja-äitejä, niin johan ovat ymmärtäjät niskasssasi.
oma kokemukseni omasta biologisesta äidistäni on juurikin tuota itseään jo vuodelta 1983.äitini piti minua 1,5vuotta ja kyllästyi koska oli omia menoja useiden eri miesten kanssa ja kun oli päättänyt antaa minut vain väliaikaiseen sijoitukseen jotta saa uransa kuntoon työssä ym.hakee minut pois.no teki jatkuvalla syötöllä lukuisia lapsia ja ne antoi adoptoitavaksi.muut lapset elivät hyvissä kodeissa minä lastenkodissa josta ajauduin väkivaltaiseen,turvattomaan alkoholisti perheeseen ja äitini laskua maksan edellee.Anteeksi voin antaa,unohtaa en ja silti aina mietttinyt miksi ei aborttia tehty.no kiitos vuosia kestäneen terapiani olen ihan hyvä äiti itse vaikka äitiys ei aina maistu mutta lapseni tässä minun uusioperheessä on tärkein asia minulle ja en aio luopua lapsestani kuin kuolleen ruumiini yli!
- kokemuksen rintaääni
En oikein keksi muuta "taustaa" lapsen hylkäämiselle, kuin yksinkertaisesti tyhmyys ja tunteettomuus omaa lasta kohtaan. Jos "tyhmyys" johtuu jälkeenjääneisyydestä, eli kehitysvammaisuudesta, on tilanne eri, ja näissä tapauksissa varmaan apua saa sekä lapsi että äiti, mutta virallista kehitysvammaa ei ole minun tietämilläni sossu-äideillä, jotka hylkäävät lapsen sitä mukaa kuin uusi vauva tulee elätettäväksi. Kaikista vaan ei ole vanhemmiksi, joillain ei kertakaikkiaan ole älyä ollenkaan saati elämänhallintaa sen vertaa, että pystyisi huolehtimaan edes itsestään. Silti nämä lisääntyvät koska siihen ei minkäänlaista älyä tarvita, ja monet aivan hurjaa vauhtia, hyljäten samaan tahtiin edellisiä lapsia joihin ovat jo kyllästyneet.
Tiedän yhden tapauksen, jolta on lapsia otettu huostaan ja silti osa lapsista on tällä "äidillä" vielä ja nykyään maha pystyssa ihanan "Peran" kanssa kaljaa vetämässä päivittäin, lasta ei kukaan suojele vielä, kun hän ei ole syntynyt. Mitä muuta normaali ihminen tuntee, kuin suunnatonta inhoa tälläisiä "äitejä" ja "isiä" kohtaan.
Ja olen täysin samaa mieltä, että isää, joka lapsensa hylkää, saa ja pitääkin haukkua, mutta jos hylkääjä on äiti, pitää ymmärtää ja hyysätä. Ainahan äiti voi olla vähän masentunut ja väsynyt, jolloin lapsen hylkääminen on luonnollinen ja väistämätön reaktio, jota pitää tottakai ymmärtää. Isän saa ristiinnaulita heti.
Itse en ymmärrä enkä tunne empatiaa näitä kohtaan, eikä minua haittaa se, että tunnen inhoa ko. "äitejä" kohtaan. Onneksi ei tarvitse olla missään tekemisissä tälläisten ihmisten kanssa.Tunnet inhoa.. taitaa olla itseinhoa ja omia kokemuksia kun on noin paljon asiantuntemusta asioista. Joko on monennessa sukupolvessa menossa..?
- abortti pakolliseksi
kokemuksen rintaääni kirjoitti:
Tunnet inhoa.. taitaa olla itseinhoa ja omia kokemuksia kun on noin paljon asiantuntemusta asioista. Joko on monennessa sukupolvessa menossa..?
Ei, omassa suvussani ja lähipiirissäni ei näitä luusereita onnekseni ole, mutta opiskeluaikojen asuinalueella jouduin valitettavasti törmäämään muutamiinkin inho-tapauksiin, joista yksi tämä kertomani ryypiskelijä-"äiti", joka asui suoraan vastapäätä. Joten kokemusta tavallaan kyllä on, ja paljon tullut nähtyä näiden sossu-äitien lasten perhehelvettiä, tämän em. tapauksen jopa 3 vuoden ajalta... Onneksi pääsin pois, oli kuvottavaa katseltavaa. Ymmärrystä näitä "vanhempia" kohtaan ei tullut, vaikka se taitaa olla nykyään muotia ymmärrellä kaikenlaisia ihmisiä. Mutta minuapa ei tässä asiassa tämä epä-muodikkuuteni haittaa ollenkaan.
- KYSE EI ÄIDEISTÄ
Kyse vaan ei tainnutkaan olla alunperin äideistä.
ennen sinun vaajaa mielistä kommenttiasi. - Misery821
KYSE EI ÄIDEISTÄ kirjoitti:
Kyse vaan ei tainnutkaan olla alunperin äideistä.
ennen sinun vaajaa mielistä kommenttiasi."saako äiti hylätä lapsensa" oli otsikko. Kenestä oli tarkoitus puhua jos ei äideistä?
- ajatteleva
missäs ne huolehtivat isät ovat? Ne sinä unohdit mainita.
- kokemuksen rintaääni
Ei, omassa suvussani ja lähipiirissäni ei näitä luusereita onnekseni ole, mutta opiskeluaikojen asuinalueella jouduin valitettavasti törmäämään muutamiinkin inho-tapauksiin, joista yksi tämä kertomani ryypiskelijä-"äiti", joka asui suoraan vastapäätä. Joten kokemusta tavallaan kyllä on, ja paljon tullut nähtyä näiden sossu-äitien lasten perhehelvettiä, tämän em. tapauksen jopa 3 vuoden ajalta... Onneksi pääsin pois, oli kuvottavaa katseltavaa. Ymmärrystä näitä "vanhempia" kohtaan ei tullut, vaikka se taitaa olla nykyään muotia ymmärrellä kaikenlaisia ihmisiä. Mutta minuapa ei tässä asiassa tämä epä-muodikkuuteni haittaa ollenkaan.
Ole sitten kiitollinen hyväosaisuudestasi ja lakkaa mollaamasta toisia. Käytöksesi ei osoita ainakaan sivistystä vaikka muuten asiasi olisivat hyvin.
Itsekin olen kasvattanut kaksi lasta aikuisiksi ilman sossua, viinaa ja tupakkaa mutta en halua tuomita huonompiosaisiakaan. Ulkopuolinen mäkätys tuskin heitä paljon auttaa. - abortti pakolliseksi
ajatteleva kirjoitti:
En tiedä yhtään kenelle puhut, mutta jos puhut minulle, niin minä puhuin "vanhemmista", sekä lopussa erikseen "äideistä", koska niin otsikkokin määrittelee, kuten joku jo sinulle kertoikin. Kaikkein epäluonnollisinta muutenkin on äidin hylkääminen, kuten biologian tunneilla käyneet hyvin tietävät, ei tarvinne erikseen kertoa sen enempää.
- -----
omat rakkaat kirjoitti:
Hyvä idea, että uusioperheissä ei saisi tehdä lapsia jos ei kykene entisistäkään huolta kantamaan. Yhteen ei saisi muutta vasta kun lapset ovat täysi ikäisiä.. olisihan noita ehtoja vaikka kuin, mutta ennemmin ne ihmiset valitsee uudet kumppanit kuin omat lapset tai entisen perheen.
Mikä viehättää uusissa? Itse en voisi kuvitellakaan, että vaihtaisin oman perheeni täysin tuntemattomiin ihmisiin.Hyvä idea jos kyse on sekä äidistä että isästä. Etävanhempikaan ei saa perustaa uutta perhettä ennenkuin lapset on täysi-ikäisiä.
Asiat ei ole aina niin mustavalkoisia.. omakin puoliso voi muuttua ihan vieraaksi ihmiseksi. Paljon on perheitä että puolison mielipidettä ei kysytä vaan jätetään perhe ja lapset. Silloin on tahtomattaan mukana rikkirevityssä perheessä jätettynä puolisona. - rotuhygieniaa
Lueskelin monta kannanottoa tästä aiheesta.Abortti on murha! Minutkin olisi voinut murhata sillä äitini sairasti vakavaa sairautta kuolikin pian synnyttyäni,
itselläni on 5 lasta elämään pitäääkin kuulua tyyntä ja myrskyä.
Lähinnä kolahti tämä nuoren hylkääminen, satuu varmaan sieluun tosi pahasti.
Kokemusta tuosta äidin hylkäämisestä meheni kautta, kun ennen jätetiin laitokseen, tehtiin paperit ettei vaan yhteyttä saa pitää, nykyään sentään juuria ei katkoata.
.Ihmiset sairastuvat psykeeltään ja kadottavat identiteettinsä kun ei tiedä kenen lapsi oikeen on. - nonna26
Näitä ilmiöitä on myös varakkaissa, ns hyvän koulutuksen saaneissa vanhemmissa. Myös isät keskittyvät uuden kumppanin kanssa pusattuun uusperheeseen - eikä edellisen liiton muksuja enää muisteta.
- Uusperheen äiti
omat rakkaat kirjoitti:
Mikä viehättää uusissa? Itse en voisi kuvitellakaan, että vaihtaisin oman perheeni täysin tuntemattomiin ihmisiin."..en voisi kuvitellakaan että vaihtaisin oman perheeni täysin tuntemattomiin ihmisiin."
Tämä lausahdus vähän huvitti minua... 14 vuotta sitten olin ensimmäisessä avioliitossani ja meillä oli vastasyntynyt vauva. Nykyisessä, toisessa avioliitossani ja perheessäni on 12 henkilöä, samoja perheenjäseniä minulla on vain tuo silloinen vauva, nyt 14-vuotias ihana poika. En silti koe vaihtaneeni perhettäni tuntemattomiin ihmisiin. Katsos kun ihminen saattaa tutustua elämänsä aikana uusiin ihmisiin, kuten minä uuteen mieheeni, ja hänen aiemmasta liitostaan olleisiin lapsiin. Lisäksi olemme saaneet yhteisiä lapsia aiempien lisäksi ja myös kaikista tasapuolisesti huolehditaan. Näitä yhteisiä lapsia en myöskään kutsuisi tuntemattomiksi ihmisiksi, heihin olen tutustunut jo odotusaikoina :)
Yhteenmuuttamiskiellot ennenkuin lapset ovat 18 tms. olisivat täysin turhia. Jos ihminen on välinpitämätön ja kylmä omia lapsiaan kohtaan, ei sitä keinotekoisilla kielloilla tms. voida muuksi muuttaa. - Alkoholistin lapsi
Ole sitten kiitollinen hyväosaisuudestasi ja lakkaa mollaamasta toisia. Käytöksesi ei osoita ainakaan sivistystä vaikka muuten asiasi olisivat hyvin.
Itsekin olen kasvattanut kaksi lasta aikuisiksi ilman sossua, viinaa ja tupakkaa mutta en halua tuomita huonompiosaisiakaan. Ulkopuolinen mäkätys tuskin heitä paljon auttaa."Ulkopuolinen mäkätys tuskin heitä paljon auttaa."
Ei se auta kuoliaaksi vaikeneminenkaan. Se millä tavalla (sanankääntein yms) asiaan puututaan on toissijainen seikka kunhan asiaan puututaan. Valitettavasti joskus kylmä suihku on ainoa joka herättää, ei aina sekään.
Olisipa minutkin otettu huostaan. Ei olisi tarvinnut katsoa äidin juomista ja kuunnella nussimista samassa sängyssä/huoneessa jossa minä yritän nukkua (9-12 vuotiaana). Äitini ei ollut kypsä eikä terve hommaamaan lapsia, ja jonkun olisi pitänyt puuttua asiaan. Kuulostaa julmalta mutta abortti olisi paikallaan (tai huostaanotto suoraan laitokselta) joskus. Äitiys ei ole jokanaisen etuoikeus mutta jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen ja rakastavaan lapsuuteen. - 38
omat rakkaat kirjoitti:
Mikä viehättää uusissa? Itse en voisi kuvitellakaan, että vaihtaisin oman perheeni täysin tuntemattomiin ihmisiin.Täydellisesti samaa mieltä. Kyllä vastuu pitää olla maaimaan saattamistaan lapsista ja avioerot on tehty aivan liian helpoksi.
Uusi viehättää hetken ja taas vaihtoon. Lapsi parat kärsivät.
Ite olen ollut aviossas 51 vuotta enkä voi ymmärtää tätä nykystä elämän menoa. Äitini piti meista huolen sodan aikana ja sen jälkeen vaikka olosuhteet eivät olleet niinkuin nykysin, ei myöskään ollut sosiaalihuoltoa josta olis saanut apua. Äidin rakkaudella vei perhettä eteenpäin toisin mitä nykyäidit.
Miksi mennä naimisiin ja lisääntyä jos on halut aina vaihtaa kumppania.
Todella törkeetä, johonkin vastuuseen tommoset vanhammat pitäs laittaa. - näin suomessa
ajatteleva kirjoitti:
kyllä isät varmasti haluavat lapsen huoltajuuden monasti mut se on armoton taistelu sossun tätien kans ennenkuin huoltajuus irtoaa,sossun tädit kun tykkäävät että lapsilla on parempi olla lastenkodissa kuin huolehtivan,rakastavan isän kans,moni isä väsyy taistelemaan byrokratiaa vastaan ja luovuttaa.minun ystäväni ei antanut periksi ja sai lastensa yksinhuoltajuuden mutta ankara oli taisto!
- Uusperheen äiti
38 kirjoitti:
Täydellisesti samaa mieltä. Kyllä vastuu pitää olla maaimaan saattamistaan lapsista ja avioerot on tehty aivan liian helpoksi.
Uusi viehättää hetken ja taas vaihtoon. Lapsi parat kärsivät.
Ite olen ollut aviossas 51 vuotta enkä voi ymmärtää tätä nykystä elämän menoa. Äitini piti meista huolen sodan aikana ja sen jälkeen vaikka olosuhteet eivät olleet niinkuin nykysin, ei myöskään ollut sosiaalihuoltoa josta olis saanut apua. Äidin rakkaudella vei perhettä eteenpäin toisin mitä nykyäidit.
Miksi mennä naimisiin ja lisääntyä jos on halut aina vaihtaa kumppania.
Todella törkeetä, johonkin vastuuseen tommoset vanhammat pitäs laittaa.Itse en koe, että "uusi olisi viehättänyt hetken ja taas vaihtoon", jos olen kerran eronnut ja mennyt uusiin naimisiin. Toinen avioliittoni on kestänyt nyt reilut 13 vuotta ja edelleen tämä sama kumppani viehättää eikä vaihtoaikeita ole :) En väitä, etteikö eroni olisi aikanaan vaikuttanut silloin pieneen poikaani, mutta ei hän kovin "kärsivältä"kään vaikuta tuolla pellonlaidalla isäpuolensa kanssa softatessaan :) Tavallinen teinipoika, jolla on läheiset välit myös biologiseen isäänsä ja äitipuoleensa.
Se, että joskus on eronnut ja uusiin naimisiin mennyt, on täysin eri asia kuin jatkuva kumppanin vaihtaminen. Sellaista harrastavien vuoksi ei liene kohtuullista leimata kaikkia uusperheellisiä "aina kumppania vaihtaviksi" tai "törkeiksi". - Vauhtia elämiseen
Ymmärsin, että aloituksessa puhutaan teini-ikäisistä lapsista, jotka ovat ehkä kovinkin toivottuina syntyneet edellisiin liittoihin, mutta koetaan nyt taakaksi.
Vaikea on 17-vuotiasta abortoida.
Nykyajan suuntaus on, että jokaisella on oikeus tavoitella omakohtaista onnea, ja jos siinä joku jää jalkoihin, niin so what! Pitää ymmärtää!
Uusioperheitä perustetaan ja puretaan kiihtyvällä vauhdilla näin avoliittojen aikana. Ennen lähdön esteenä oli avioeroprosessi. Nyt on niin helppo pakata kassi, jättää ongelmat taakse ja lähteä uuteen elämään. Lapset mokomat kuitenkin ovat mukana kuvioissa ja usein saattavat jopa vastustaa vanhempiensa eroa tai muita heidän ratkaisujaan.
Lapset eivät ymmärrä!
Lasten pitäisi pienestä pitäen tajuta, että he eivät ole se tärkein osa perheessä, vaan vanhempien henkilökohtaiset tunteet ovat ensi sijalla.
Vanhemmilla on vain yksi elämä.
No tietystii voidaan sanoa, että niin on lapsilakin, mutta lasten pitää oppia ymmärtämään ja sopeutumaan. Ei ole oikeudenmukaista, että vanhemmat luopuvat lastensa hyvinvoinnin takia omasta onnestaan.
Lasten pitää ymmärtää!
Kun eivät ymmärrä, on heille oikein, että joutuvat huostaanotetuiksi.
Pitäähän nyt ihmisellä olla oikeus onnelliseen perhe-elämään.
Siihen ei ehkä päästä kuin useamman kokeilun kautta.
Kun lapset aikuistuvat, he huomaavat saman. Niin kierre tulee jatkumaan ja muuttuu käytännöksi monissa perheissä. On jo varmasti ihmisiä, jotka eivät muista oikeita vanhempiaan tai isovanhempiaan kodin vaihtuvien avopuolisoiden joukosta. - -----
Alkoholistin lapsi kirjoitti:
"Ulkopuolinen mäkätys tuskin heitä paljon auttaa."
Ei se auta kuoliaaksi vaikeneminenkaan. Se millä tavalla (sanankääntein yms) asiaan puututaan on toissijainen seikka kunhan asiaan puututaan. Valitettavasti joskus kylmä suihku on ainoa joka herättää, ei aina sekään.
Olisipa minutkin otettu huostaan. Ei olisi tarvinnut katsoa äidin juomista ja kuunnella nussimista samassa sängyssä/huoneessa jossa minä yritän nukkua (9-12 vuotiaana). Äitini ei ollut kypsä eikä terve hommaamaan lapsia, ja jonkun olisi pitänyt puuttua asiaan. Kuulostaa julmalta mutta abortti olisi paikallaan (tai huostaanotto suoraan laitokselta) joskus. Äitiys ei ole jokanaisen etuoikeus mutta jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen ja rakastavaan lapsuuteen.Jokainen äiti ja isä joka tekee väärin lastaan kohtaa tietää sen kyllä. Täällä asiasta pauhaaminen ei vaikuta siihen millään lailla eikä lopeta sitä.
Kylmä suihku tavan tallaajilta ei herätä holtittomia vanhempia. - ,,
Vauhtia elämiseen kirjoitti:
Ymmärsin, että aloituksessa puhutaan teini-ikäisistä lapsista, jotka ovat ehkä kovinkin toivottuina syntyneet edellisiin liittoihin, mutta koetaan nyt taakaksi.
Nykyajan suuntaus on, että jokaisella on oikeus tavoitella omakohtaista onnea, ja jos siinä joku jää jalkoihin, niin so what! Pitää ymmärtää!
Uusioperheitä perustetaan ja puretaan kiihtyvällä vauhdilla näin avoliittojen aikana. Ennen lähdön esteenä oli avioeroprosessi. Nyt on niin helppo pakata kassi, jättää ongelmat taakse ja lähteä uuteen elämään. Lapset mokomat kuitenkin ovat mukana kuvioissa ja usein saattavat jopa vastustaa vanhempiensa eroa tai muita heidän ratkaisujaan.
Lapset eivät ymmärrä!
Lasten pitäisi pienestä pitäen tajuta, että he eivät ole se tärkein osa perheessä, vaan vanhempien henkilökohtaiset tunteet ovat ensi sijalla.
No tietystii voidaan sanoa, että niin on lapsilakin, mutta lasten pitää oppia ymmärtämään ja sopeutumaan. Ei ole oikeudenmukaista, että vanhemmat luopuvat lastensa hyvinvoinnin takia omasta onnestaan.
Lasten pitää ymmärtää!
Kun lapset aikuistuvat, he huomaavat saman. Niin kierre tulee jatkumaan ja muuttuu käytännöksi monissa perheissä. On jo varmasti ihmisiä, jotka eivät muista oikeita vanhempiaan tai isovanhempiaan kodin vaihtuvien avopuolisoiden joukosta.Avioliitosta on ihan yhtä helppo lähteä. Toinen menee jos on mennäkseen. Perheestä voi muuttaa pois samalla tavalla kuin avoliitossa, paperihommat hoituu nykyään aika helposti. Joskun voi avoliiton loppuminen olla vaikeampaa kun avioliiton, ainakin pitkässä liitossa. Lasten ja omaisuuteen liittyvät asiat on hoidettava joka tapauksessa.
- Uusioperheen Äiti
Vauhtia elämiseen kirjoitti:
Lapset eivät ymmärrä!
Lasten pitää ymmärtää!
Kun lapset aikuistuvat, he huomaavat saman. Niin kierre tulee jatkumaan ja muuttuu käytännöksi monissa perheissä. On jo varmasti ihmisiä, jotka eivät muista oikeita vanhempiaan tai isovanhempiaan kodin vaihtuvien avopuolisoiden joukosta.Kannanottosi ei ihan istu ajatusmaailmaani. Olen eronnut, elänyt yksinhuoltajana ja perustanut uusioperheen. Jokaisessa elämänvaiheesa lapset on pyritty ottamaan mennen, tullen ja palatessa. -Lapset OVAT tärkeintä elämässä. Heidän ei tarvitse ymmärtää kaikkea, ei edes hyväksyä. Lapsiaan ajattava ja rakastava vanhempi pystyy asettamaan lasten hyvinvoinnin omansa edelle. Kun minä aloin seurustella nykyisen aviopuolisoni kanssa, niin kävimme pitkät keskustelut siitä, miten hän suhtautuu lapsiin jne. Meidän vanhmimmat lapset ovat tällä hetkellä murrosikäisiä, nuorin aloittamassa koulua. Ongelmia on ollut, mutta niistä on selvitty. Olemme perheytyneet hienosti
- Alkoholistin lapsi
----- kirjoitti:
Jokainen äiti ja isä joka tekee väärin lastaan kohtaa tietää sen kyllä. Täällä asiasta pauhaaminen ei vaikuta siihen millään lailla eikä lopeta sitä.
Kylmä suihku tavan tallaajilta ei herätä holtittomia vanhempia.No jos joku täällä pauhaa, se tuskin holtittomia vanhempia satuttaa sen kummemmin. Ymmärrystä peliin sinultakin, mitä se sinua kiusaa jos joku nimettömänä netissä purkaa tuntojaan. Ihan aiheesta sinänsä.
Kommenttinin liittyi enneminkin siihen, että kyseisiin asioihin ollaan aivan liian arkoja Suomessa puuttumaan kenenkään toimesta, ja kyllä, joissain tapauksissa ulkopuolisen puuttuminen voi avata sen kylmän suihkun.
Tekisi mieleni lähettää terapialaskuni sille sosiaalitantalle, joka ratkaisut aikoinaan teki. Äitejä hyysätään ihan liikaa. - mukavuudenhalukkaat
No noo jopa korkeastikoulutetut ihmiset sitä tekee tunnen erään psykologin naisen joka pisti poikansa huostaanottoon että joutaa itse vapaalla bailaamaan. Turha syyllistaa yksin omaan kouluttamattomia.
- -----
Alkoholistin lapsi kirjoitti:
No jos joku täällä pauhaa, se tuskin holtittomia vanhempia satuttaa sen kummemmin. Ymmärrystä peliin sinultakin, mitä se sinua kiusaa jos joku nimettömänä netissä purkaa tuntojaan. Ihan aiheesta sinänsä.
Kommenttinin liittyi enneminkin siihen, että kyseisiin asioihin ollaan aivan liian arkoja Suomessa puuttumaan kenenkään toimesta, ja kyllä, joissain tapauksissa ulkopuolisen puuttuminen voi avata sen kylmän suihkun.
Tekisi mieleni lähettää terapialaskuni sille sosiaalitantalle, joka ratkaisut aikoinaan teki. Äitejä hyysätään ihan liikaa.Myös isiä hyysätään liikaa. Tai paremminkin he pääsevät kuin koira veräjästä lastenhuolto asioissa. Jokainen seksiakti voi tuoda tullessaan lapsen ja miehen pitäisi se jo siinä vaiheessa ymmärtää ja ottaa puolet vastuusta itselleen. Aina syyllistetään naista että tekevät lapsia liian kevyin perustein. Myös mies voi pitää housut jalassa jos ei ole valmis lapsen elatukseen ja muuhun kasvatukseen.
Miehiltä piuhat poikki jotka vaan lisääntyy mutta kaikki vastuu puuttuu. - Mulkku 8==o
Itsekin olen kasvattanut kaksi lasta aikuisiksi ilman sossua, viinaa ja tupakkaa mutta en halua tuomita huonompiosaisiakaan. Ulkopuolinen mäkätys tuskin heitä paljon auttaa."Ole sitten kiitollinen hyväosaisuudestasi ja lakkaa mollaamasta toisia. Käytöksesi ei osoita ainakaan sivistystä vaikka muuten asiasi olisivat hyvin."
On olemassa huono-osaisuutta ja "huono-osaisuutta".
Minä olen huono-osainen, minulla on sairaus joka estää työnteon joten nyt tässä elämäni loppuun asti nostelen sitten valtiolta tukiaisina niitä verorahoja joita joskus makselin. Voisin minä sen viinapullon korkata ja vetää vähän huumeita ja lääkkeitä päälle ja sitten voisin kitistä kilpaa sossutädeille jotka nyökyttelisivät että voi voi kyllä on huono elämä, että ota vielä hörppy, Mutta kun se viina ei saa sairautta poistetuksi ja tilannetta parannettua.
Sitten on niitä "huono-osaisia" joilla ei ole mitään muuta vikaa elämässään kuin narsismi tai muu mielisairaus joka laittaa heidät tekemään typeryyksiä toisten hengen kustannuksella. Tajuatko sinä lainkaan sitä että jos äiti tehtailee lapsia pelkästään adoptioon, niin silloin siinä ei ymmärretä, eikä saada ymmärtää sitä äitiä, koska tuollainen äiti leikkii ihmishengen kustannuksella!
Tässä maassa on laitettu pahoinpitelijät, raiskaajat, ja murhaajat telkien taakse, ei siksi että taloudellista vahinkoa pääsee syntymään tai jollekin tulee paha mieli, vaan siksi että he ovat vaaraksi ihmishengelle eivätkä kunnioita muiden itsenäisyyttä!
Minä en käsitä sellaista että esimerkiksi murrosikäinen otetaan huostaan kun vanhemmat ovat sekaisin, mutta mitään hoitoa ei vanhemmille pakoteta. Pitäisi olla ehdoton vaatimus että kun lapsi otetaan huostaan sen jälkeen se on joko pakollista hoitoa vanhemmille kunnes tulosta syntyy, tai sitten jos hoidosta kieltäydytään tai tulosta ei ala syntymään, niin linnaa.
Se on yhteiskunnallisesti ajateltuna helvetillinen munaus että sossutädit "ymmärtävät" kilpaa näitä itse elämänsä pilanneita ja että heidänkin vuoksi oikeasti hädänalaiset saavat kärsiä ja huonon leiman otsaansa, puhumattakaan siitä että kuinka paljon ympäristö, eli naapurit ja muut ihmiset saavat kärsiä.
Elämän suurin mysteeri on se että miten helvetissä tuollaiset saastat saavat lapsia ja kuitenkin on heitä jotka eivät saa vaikka nimenomaan heillä on asiat hyvin ja lapsi saisi elämälleen parhaat edellytykset. - järkyttynyt täti
Itse asiassa, veljeni on korkeastikoulutettu(työssä kulkeva) ja hänen uusi emäntä pyörittää menestyvää firmaa. Mutta veljeni aikaisemman avioliiton lapset lähtee tukiperhetoiminnasta(jossa nämä kaksi lasta on kulkenut liki 3v) huolimatta veljeni ja hänen uuden emännän toivosta sijoitukseen...Ja kyllä, tämä on totta!!!
Näin Oulussa toimitaan...ja ai niin, kyseessä on 2 alle 9v lasta ja kotia saa jäädä veljeni ja hänen emännän yhteiset lapset, jotka ei ole ikinä olleet esim. tukiperheessä. Lainatakseni veljeäni ja hänen emäntää: " ongelma meidän perheessä on nämä entisen avioliiton lapset,muuta ongelmaa meillä ei ole,arki on liian raskasta näiden lasten kanssa". Ja sosiaalihuolto nytkyttää päätä mukana. ja lisäksi vielä se, että kyseessä on ihan terveet ja koulussa menestyvät lapset. - Hyysiöt
----- kirjoitti:
Myös isiä hyysätään liikaa. Tai paremminkin he pääsevät kuin koira veräjästä lastenhuolto asioissa. Jokainen seksiakti voi tuoda tullessaan lapsen ja miehen pitäisi se jo siinä vaiheessa ymmärtää ja ottaa puolet vastuusta itselleen. Aina syyllistetään naista että tekevät lapsia liian kevyin perustein. Myös mies voi pitää housut jalassa jos ei ole valmis lapsen elatukseen ja muuhun kasvatukseen.
Miehiltä piuhat poikki jotka vaan lisääntyy mutta kaikki vastuu puuttuu.IHMISIÄ hyysätään liikaa.
Kaikenlaista avustusta on mahdollisuus hankkia, ja jos työpaikkaa ei löydy, yhteiskunta maksaa asunnon ja ruuat törkeimmällekin teini-ikäiselle, joka on luuseri jo alakoulusta asti.
Aikansa kuluksi menevät sitten"avoliittoon" ja tekevät mukulan ehkä kaksi, eroavat ja ovat yksinhuoltajina tai etävanhempina edelleen yhteiskunnan niskoilla.
Monissa perheissä tämä osataan jo kolmannessa polvessa. Tiedetään mistä narusta pitää vetää. - Lapsi pesuvedessä
järkyttynyt täti kirjoitti:
Itse asiassa, veljeni on korkeastikoulutettu(työssä kulkeva) ja hänen uusi emäntä pyörittää menestyvää firmaa. Mutta veljeni aikaisemman avioliiton lapset lähtee tukiperhetoiminnasta(jossa nämä kaksi lasta on kulkenut liki 3v) huolimatta veljeni ja hänen uuden emännän toivosta sijoitukseen...Ja kyllä, tämä on totta!!!
Näin Oulussa toimitaan...ja ai niin, kyseessä on 2 alle 9v lasta ja kotia saa jäädä veljeni ja hänen emännän yhteiset lapset, jotka ei ole ikinä olleet esim. tukiperheessä. Lainatakseni veljeäni ja hänen emäntää: " ongelma meidän perheessä on nämä entisen avioliiton lapset,muuta ongelmaa meillä ei ole,arki on liian raskasta näiden lasten kanssa". Ja sosiaalihuolto nytkyttää päätä mukana. ja lisäksi vielä se, että kyseessä on ihan terveet ja koulussa menestyvät lapset.Jos ajatellaan asiaa lapsien kannalta, niin mikään vaihtoehto ei taida olla heille hyvä. Millaista olisi olla lapsi perheessä, jossa molemmat vanhemmat ovat sitä mieltä, että lapsi joutaisi sijoitukseen muualle.
Millaista olisi joutua sijoitetuksi pois kotoa tietäen, että on ollut niin ylimääräinen ja tiellä, että vanhemmat eivät ole halunneet lasta pitää vaan keskittyvät nuorempiin lapsiin.
Lapsi on aina se häviäjä. Hänen "parhaakseen" toimitaan miehissä. Kukaan ei kysy miltä tuntuu.
Toisaalta - kun lapsi on kertonut huonosta kohtelusta tai hyväksikäytöstä, niin häntä ei uskota, ja vaikka uskottaisiinkin, niin äidin oikeus lapseen on niin voimakas, että lapsen sijoittaminen muualle on hyvin vaikeaa, jos äiti panee kampoihin.
Sitten kun lapsi kasvaa ja alkaa oireilla, korostetaan, että hänen tulee antaa anteeksi kohtaamansa vääryydet ihan oman mielenterveytensä takia.
Aina olen ihmetellyt tätä anteeksiantamisen kulttuuria. Silloinkin vielä aikuiset vetävät yhtä köyttä ja väheksyvät lapsen tunteita. - enpä usko
Hyysiöt kirjoitti:
IHMISIÄ hyysätään liikaa.
Kaikenlaista avustusta on mahdollisuus hankkia, ja jos työpaikkaa ei löydy, yhteiskunta maksaa asunnon ja ruuat törkeimmällekin teini-ikäiselle, joka on luuseri jo alakoulusta asti.
Aikansa kuluksi menevät sitten"avoliittoon" ja tekevät mukulan ehkä kaksi, eroavat ja ovat yksinhuoltajina tai etävanhempina edelleen yhteiskunnan niskoilla.
Monissa perheissä tämä osataan jo kolmannessa polvessa. Tiedetään mistä narusta pitää vetää.En viitsisi tehdä "huvikseni" lapsia. En jaksaisi hoitaa ja kasvattaa niitä. Vaikka olenkin aikuinen ja työssä käyvä.
- .
Mielestäni lapset ovat monelle nykyvanhemmalle sosiaaliluokka johon haluavat.
Takana on teini-ikä tietokonepelejä pelaten, kaikki tunnepuolella jäi kasvamatta, minä minä on elämän suurin ja ainoa Jumala.
Pääsi kastiin jossa voi puhua anopista ja apesta, eikä mitään myönteistä, lapset lykätään jomman kumman vanhemmille ja kaljaa kittaamaan.
onko sitten edes uutta...- ....................
Niin..mikä meni pahasti pieleen kun vanhempi sukupolvi kasvatti nuorista sellaisia ja teki muutenkin yhteiskunnasta niin huono paikan elää nuorille. Ei vakituista työtä, ei samoja oikeuksia työelämässä kuin ennen oli, ilmaiseksi pitäisi töissä käydä....ja niistä pätkistä sitten yrittää rakentaa tasaista elämää. Ei ole helppoa olla nykyajan nuori, ei todellakaan. Jo 20 vuotiaana sinun pitäisi olla huippuosaaja, ammattilainen, huippujaksava, mallin näköinen, superlahjakas tms. saadaksesi koulutusta vastaavaa työtä. Ammattikorkean käyneet työskentelevät siivoojina yms. Jo nuorena opetettiin, että ei kannata liian nuorena perustaa perhettä ja sitoutua, perhe-elämä on ollut jo pitkään poissa muodista. Näitä malleja on nuorille syötetty jo pitkään joka tuutista..niin ja vielä vanhempi väki kehtaa ihmetellä ja soimata nuoria...huhhuh. Ajan henki on tämä ja muistakaapa, että moni elää myös ihan sitä kunnollista elämää, ei eroa ja hoitaa lapsensa hyvin, raapien pätkätöistä kasaan kaiken, hyväksyen kaiken.
Alkuperäiseen juttuun sen verran otan kantaa, että on huolestuttava ilmiö tuokin, mistä sitten johtunee. Asiaa pitäisi jonkun tutkia ja perehtyä syihin oikein kunnolla. Sitten kun syyt tiedettäisiin voisi alkaa miettiä asioille hyviä ratkaisuja.... - adsfadsf
Paitsi että ne vanhemmat, joilla nykyisin on 16-17 -vuotiaita lapsia, eivät edusta varsinaisesti tietokonepelisukupolvea.
16-17 vuotiaat ovat syntyneet 1994 - 1995 vuosien hujakoilla... heidän vanhempansa ehkä 60 -70 lukujen taitteessa... eli teini-ikää ovat viettäneet 80-luvun puolivälin hujakoilla, jolloin tietokonepelit eivät vielä olleet niin kokonaisvaltaisella tasolla. - ....................
adsfadsf kirjoitti:
Paitsi että ne vanhemmat, joilla nykyisin on 16-17 -vuotiaita lapsia, eivät edusta varsinaisesti tietokonepelisukupolvea.
16-17 vuotiaat ovat syntyneet 1994 - 1995 vuosien hujakoilla... heidän vanhempansa ehkä 60 -70 lukujen taitteessa... eli teini-ikää ovat viettäneet 80-luvun puolivälin hujakoilla, jolloin tietokonepelit eivät vielä olleet niin kokonaisvaltaisella tasolla.Niin, mikä siis tekivät väärin nämä 60-70 luvulla vanhempina olleet...ehkä lama vaikutti syvästi asioiden laitaan. Vastuu sinne minne se kuuluukkin eli vanhemmille sukupolville...Me nykyajan nuoret, emme ole niitä ratkaisuja tehneet tai niihin pystyneet vaikuttamaan mitenkään. Näin vain meille on nuoresta asti toitotettu ja syötetty " ei kannata tehdä lapsia liian nuorena, elä vain itsellesi, ehtii sitä sitten..."...puhumattakaan siitä, että nyky nuorille on suollettu ihan vääristynyt kuva avioliitosta ja parisuhteesta. Siitäkin on luotu hivittävän suuret ennakko-odotukset ja kriteerit millaisen parisuhteen pitäisi olla. Jos ei ole sitä niin nuoria kannustetaan lähtemään parisuhteesta ja etsimään uusi kumppani sen sijaan, että kannustettaisiin opettelemaan kestämään arki ja arvostamaan arkisia asioita elämässä. Ehei...elämyksiä pitää olla koko ajan ja tämän ovat vanhemmat sukupolvet meille luoneet omilla arvoillaan ja puheillaan sekä kasvatusmalleillaan. Hehän meidät kasvattivat tällaisiksi.
- Ex isi
.................... kirjoitti:
Niin, mikä siis tekivät väärin nämä 60-70 luvulla vanhempina olleet...ehkä lama vaikutti syvästi asioiden laitaan. Vastuu sinne minne se kuuluukkin eli vanhemmille sukupolville...Me nykyajan nuoret, emme ole niitä ratkaisuja tehneet tai niihin pystyneet vaikuttamaan mitenkään. Näin vain meille on nuoresta asti toitotettu ja syötetty " ei kannata tehdä lapsia liian nuorena, elä vain itsellesi, ehtii sitä sitten..."...puhumattakaan siitä, että nyky nuorille on suollettu ihan vääristynyt kuva avioliitosta ja parisuhteesta. Siitäkin on luotu hivittävän suuret ennakko-odotukset ja kriteerit millaisen parisuhteen pitäisi olla. Jos ei ole sitä niin nuoria kannustetaan lähtemään parisuhteesta ja etsimään uusi kumppani sen sijaan, että kannustettaisiin opettelemaan kestämään arki ja arvostamaan arkisia asioita elämässä. Ehei...elämyksiä pitää olla koko ajan ja tämän ovat vanhemmat sukupolvet meille luoneet omilla arvoillaan ja puheillaan sekä kasvatusmalleillaan. Hehän meidät kasvattivat tällaisiksi.
Oikeassa olet, olen täsmälleen samaa mieltä. Ei se vaihtamalla parane arki tulee vastaan ja se on hyväksyttävä, ja suhde kasvaa aikojen saatossa tulee kaikenlaisia muutoksia. Vaihtamis tielle kun lähtee se ei pääty koskaan, ja kuka kärsii lapset!!! Ikävää mutta totta sääliks käy, ja samalla harmittaa että omakin lapseni ja hänen sisarpuolensa ovat sellaisen lapsuuden saaneet.
- No jaa...
Ex isi kirjoitti:
Oikeassa olet, olen täsmälleen samaa mieltä. Ei se vaihtamalla parane arki tulee vastaan ja se on hyväksyttävä, ja suhde kasvaa aikojen saatossa tulee kaikenlaisia muutoksia. Vaihtamis tielle kun lähtee se ei pääty koskaan, ja kuka kärsii lapset!!! Ikävää mutta totta sääliks käy, ja samalla harmittaa että omakin lapseni ja hänen sisarpuolensa ovat sellaisen lapsuuden saaneet.
Olen eri mieltä kanssasi, ettei vaihtamalla paranisi.
Olin aviossa 8v, josta syntyi 2 lasta.
Normaali arki ei olisi ollut mikään ongelma, mutta suhteessa alkoi olla muita ongelmia. Näistä ongelmista ei mies suostunut keskustelemaan, vaan pyysi minua käymään yksin pariterapiassa jos minulla kerran oli ongelmia.
Kuuta en pyytänyt taivaalta, vaan ainoastaan itseni arvostamista ja peliriippuvuuden hallintaan saamista.
Niinpä sitten pari vuotta mietittyäni hain eroa.
Miehelleni tämä tuli "kuin salama kirkkaalta taivaalta", vaikka olin jo jokusen kerran maininnut, etten jatka enää entisellä tavalla.
Monet ihmettelivät kun jätin miehen, joka ei ollut väkivaltainen eikä edes ryypännyt.
Tämä nykyinen suhteeni on kestänyt kohta 20v ja tuntuu, että minun "vaihtamistieni" on jo päättynyt. Ainakaan mitään vaihtamisen tarvetta ei ole vielä eteen tullut.
Itse en usko siihen, että joku lähtisi hyvästä suhteesta.
Hyvään suhteeseen kuuluu myös se arki. Väittäisin, että aika moni jätetty kaunistelee omaa osuuttaan erossa ja väittää toisen halunneen mahdottomuuksia.
Itsekin kuulin jälkeenpäin aivan outoja juttuja erostamme, mutta ehkä jätetty osapuoli sai niillä itselleen jotain säälipisteitä. - Lisäys vielä...
No jaa... kirjoitti:
Olen eri mieltä kanssasi, ettei vaihtamalla paranisi.
Olin aviossa 8v, josta syntyi 2 lasta.
Normaali arki ei olisi ollut mikään ongelma, mutta suhteessa alkoi olla muita ongelmia. Näistä ongelmista ei mies suostunut keskustelemaan, vaan pyysi minua käymään yksin pariterapiassa jos minulla kerran oli ongelmia.
Kuuta en pyytänyt taivaalta, vaan ainoastaan itseni arvostamista ja peliriippuvuuden hallintaan saamista.
Niinpä sitten pari vuotta mietittyäni hain eroa.
Miehelleni tämä tuli "kuin salama kirkkaalta taivaalta", vaikka olin jo jokusen kerran maininnut, etten jatka enää entisellä tavalla.
Monet ihmettelivät kun jätin miehen, joka ei ollut väkivaltainen eikä edes ryypännyt.
Tämä nykyinen suhteeni on kestänyt kohta 20v ja tuntuu, että minun "vaihtamistieni" on jo päättynyt. Ainakaan mitään vaihtamisen tarvetta ei ole vielä eteen tullut.
Itse en usko siihen, että joku lähtisi hyvästä suhteesta.
Hyvään suhteeseen kuuluu myös se arki. Väittäisin, että aika moni jätetty kaunistelee omaa osuuttaan erossa ja väittää toisen halunneen mahdottomuuksia.
Itsekin kuulin jälkeenpäin aivan outoja juttuja erostamme, mutta ehkä jätetty osapuoli sai niillä itselleen jotain säälipisteitä.Oletko jotenkin täysin erossa lapsistasi, koska nikkisi on "ex isi"?
- Sota-ajan lapsenlaps
.................... kirjoitti:
Niin, mikä siis tekivät väärin nämä 60-70 luvulla vanhempina olleet...ehkä lama vaikutti syvästi asioiden laitaan. Vastuu sinne minne se kuuluukkin eli vanhemmille sukupolville...Me nykyajan nuoret, emme ole niitä ratkaisuja tehneet tai niihin pystyneet vaikuttamaan mitenkään. Näin vain meille on nuoresta asti toitotettu ja syötetty " ei kannata tehdä lapsia liian nuorena, elä vain itsellesi, ehtii sitä sitten..."...puhumattakaan siitä, että nyky nuorille on suollettu ihan vääristynyt kuva avioliitosta ja parisuhteesta. Siitäkin on luotu hivittävän suuret ennakko-odotukset ja kriteerit millaisen parisuhteen pitäisi olla. Jos ei ole sitä niin nuoria kannustetaan lähtemään parisuhteesta ja etsimään uusi kumppani sen sijaan, että kannustettaisiin opettelemaan kestämään arki ja arvostamaan arkisia asioita elämässä. Ehei...elämyksiä pitää olla koko ajan ja tämän ovat vanhemmat sukupolvet meille luoneet omilla arvoillaan ja puheillaan sekä kasvatusmalleillaan. Hehän meidät kasvattivat tällaisiksi.
Hei nää 60-lukuleiset on sota-ajan lasten jälkeläisiä. Kantautuuko se turvattomuus ja epävakaa elämäntapa tosiaan sieltä isoisiltä asti, sotaorpojen lapsuusajoilta asti? Olihan monet sodasta elossa palanneetkin iäksi henkisesti sairaita, ei kykeneviä vastuullisuuteen ja tunteelliseen vanhemmuuteen. Tää tunnekylmyys on varmasti periytyvää.
- mietiskelijä 41
Unohdit mainita nämä uraputki ihmiset joiden lapsia isovanhemmat hoitavat yötä päivää lomat viikonloput siis koko ajan.Käytännössä lapset elävät isovanhempian kanssa. Lapset eivät edes tunne omia vanhempiaan.
Ura menee kaiken edelle. Mutta miksi nämäkin ihmiset haluavat lapsia? Samoista syistä kuin sen uuden auton. Valitettavasti. - ....................
mietiskelijä 41 kirjoitti:
Unohdit mainita nämä uraputki ihmiset joiden lapsia isovanhemmat hoitavat yötä päivää lomat viikonloput siis koko ajan.Käytännössä lapset elävät isovanhempian kanssa. Lapset eivät edes tunne omia vanhempiaan.
Ura menee kaiken edelle. Mutta miksi nämäkin ihmiset haluavat lapsia? Samoista syistä kuin sen uuden auton. Valitettavasti.Niin, miksi ne isovanhemmat kasvatti lapsistaan uraihmisiä?
- Mietitäänpäs...
"Onko vanhempien lapsien hylkääminen ilmiönä sama kuin vuosittaiset 11000 mukavuusaborttia, joissa lapsia teilataan rikkaassa ja turvallisessa maassa mieltymyseten varassa? "
Ilmiönä lasten hylkäämienn on paljon pahempi kuin abortti.
Abortissa keskeytetään raskaus, ei synny ikinä lasta jota voitaisi hylätä. - harkinta hoi
Karmivaa ettei eräälle liki 50v olevalle uusioparille ole ehdotettu aborttia.Perheessä on jo sun ja mun lapset jotka ovat teini-ikäisiä.Hirvittävän suuri riski on ettei vauva ole terve ja mitä tuumivat nuo perheessä jo olevat lapset.Sanoisinpa jotta ei ole niilläkään vanhuksilla kaikki kotona.Ehkä pian tyrkytetään 3 teiniä jonnekin nuorisokotiin.
- Kontrolli katosi
Käsittämätöntä on, että mukavuusaborttia myydään kuin jäätelöä kioskilla. Miten viattaoman lapsen tappaminen äitinsä kohdussa auttaisi ketää tai mitään ?
Mukavuusaborttien tehtailu on riistäytynyt viranomaisten ja kansalaisten konotrollista. Jokin kohtuus on palautettava heti. Rikkaassa ja turvallisessa Suomessa 11 000 kevytmielisesti surmattua lasta joka vuosi on 11 000 tapausta liikaa! - Kamala.teini.16v.
Kontrolli katosi kirjoitti:
Käsittämätöntä on, että mukavuusaborttia myydään kuin jäätelöä kioskilla. Miten viattaoman lapsen tappaminen äitinsä kohdussa auttaisi ketää tai mitään ?
Mukavuusaborttien tehtailu on riistäytynyt viranomaisten ja kansalaisten konotrollista. Jokin kohtuus on palautettava heti. Rikkaassa ja turvallisessa Suomessa 11 000 kevytmielisesti surmattua lasta joka vuosi on 11 000 tapausta liikaa!Ja käsittämätöntä, että Suomessakin jotkut haluavat ottaa osaa liikakansoitukseen. Verratpaaka vaikka Kiinaan. Täällä sentään saa tukia useasta lapsesta, eikä niiden vähyydestä. Mutta antakaa nyt toisten tehdä abortti, jos se oikeasti on heille parempi vaihtoehto. Olisi muutenkin parempi, että vanhempia neuvottaisiin itsenäisesti tekemään päätöskensä, ettei synnytettäisi muiden painostuksesta lapsia, joista halutaan eroon.
- 34536
Kontrolli katosi kirjoitti:
Mukavuusaborttien tehtailu on riistäytynyt viranomaisten ja kansalaisten konotrollista. Jokin kohtuus on palautettava heti. Rikkaassa ja turvallisessa Suomessa 11 000 kevytmielisesti surmattua lasta joka vuosi on 11 000 tapausta liikaa!Tuskinpa kukaan haluaa tietoisesti joutua siihen tilanteeseen että pitää turvautua aborttiin. Ehkäisy se on se asia, mihin ei suhtauduta tarpeeksi vakavasti. Joten lopettakaa se mukavuusaborttien kritisointi. Kritisoikaa ihmisiä, jotka eivät osaa käyttää ehkäisyä, tai ehkäisymenetelmiä, jotka eivät ole 100% luotettavia.
Onko lapsella hyvä elää perheessä/yksinhuoltajan hoidossa, jossa lapsi ei ole toivottu? - Ajattelun virheet
Kamala.teini.16v. kirjoitti:
Ja käsittämätöntä, että Suomessakin jotkut haluavat ottaa osaa liikakansoitukseen. Verratpaaka vaikka Kiinaan. Täällä sentään saa tukia useasta lapsesta, eikä niiden vähyydestä. Mutta antakaa nyt toisten tehdä abortti, jos se oikeasti on heille parempi vaihtoehto. Olisi muutenkin parempi, että vanhempia neuvottaisiin itsenäisesti tekemään päätöskensä, ettei synnytettäisi muiden painostuksesta lapsia, joista halutaan eroon.
Liikakansoituksesta todella huolta kantavat eivät aloita toimia muista ihmisistä kuten lapsista.
Heikko ajattelu ja heikko moraali liittyvät usein toisiinsa.
- ei lisää lapsia
Ja käsittämätöntä että huostaanotettuja lapsia on yli 10 000 joka on 66% enemmän kuin 15 vuotta sitten ja nousee vain. Eiköhän opetella ensin pitämään huolta niistä jotka on jo maailmaan saatettu,ennen kuin tehdään lisää.
- ....................
Veikkaisin tuon johtuvat kasvavasta päihde ja huumeongelmasta :(...todella surullista ettei nuorten auttamiseksi tehdä tarpeeksi. Ensitilassa pitäisi huume ja päihdeongelmat kitkeä poissa. Suomessa on pitkät perinteet alkoholin suurkulutuksella, mikä näkyy nuorten pahoinvointina. Juopottelu tuntuu olevan niin suosittua vanhemmankin sukupolven taholla, ettei heitä kiinosta luopua tästä harrastuksesta vaan mielummin se siirretään seuraavalla sukupolvelle...
- Holokausti jatkuu
Aborttiväen "ratkaisu" sosiaalisiin onglemiin on lapsien lopullinen ja ehdoton hylkääminen eli surmaaminen äitinsä kohdussa. Tätä respetiä käytettiin jo 1930-luvulla neuvostovenäjällä ja natsisaksassa ei toivottujen hävittämiseen.
Hämmästyttävää on että tämä periaate ja KÄYTÄNTÖ ovat käytössä vielä vuonna 2011, vaikka meitä on sanottu sivistyneeksikin kansaksi... - asiat järjestykseen
Holokausti jatkuu kirjoitti:
Aborttiväen "ratkaisu" sosiaalisiin onglemiin on lapsien lopullinen ja ehdoton hylkääminen eli surmaaminen äitinsä kohdussa. Tätä respetiä käytettiin jo 1930-luvulla neuvostovenäjällä ja natsisaksassa ei toivottujen hävittämiseen.
Hämmästyttävää on että tämä periaate ja KÄYTÄNTÖ ovat käytössä vielä vuonna 2011, vaikka meitä on sanottu sivistyneeksikin kansaksi...Ja holokausti jatkuu siten että abortin tehneet pitäisi "merkitä" jotenkin ja ottaa ihmisoikeudet pois. Näin abortinvastustajat vetävät itse itsensä suohon..Ette ole yhtään sen kummempia,kaksinaismoralisteja täysin kun aborttipalstalla käy katsomassa mitä siellä on kirjoitettu.
Abortinvastustajia ei niinkään näytä liikuttavan se kuinka paljon lapsia jätetään heitteille ja käytetään törkeätä mielivaltaa mitä tulee huostaanottoihin. Onko heidän mielestään oikein että uuden onnen tieltä annetaan lapsiakin jo pois?
Abortteja vähentäisi se,että kaikki tosiaan käyttäisivät ehkäisyä ja lapsiperheitä tuettaisi paremmin niin taloudellisesti kuin muutenkin. Maamme on rappiolla ihan jostain muusta syystä kuin aborteista.
Ja jos adoptioista alettaisiin maksamaan kunnon korvausta lapsen kantaneelle naiselle,voisi moni jättää aborttinsa tekemättä. Oletko sinä valmis maksamaan? Oletko sinä valmis korkeampiin veroihin että lapsiperheitä saataisiin tuettua paremmin?
- wwagner!
mun on pakko sanoa tähän oma mielipide. nyt tiedän kaksi perhettä joissa aiempia äitin ipanoita sorsitaan, syrjitään ja nimitellään.
toisessa kuitenkin esiintyi pahimmista pahin. pojalla lievä down syndrooma,kasvoissa kaikki down piirteet, kuitenkin pitkä poika. hokee ja jankuttaa sanoja "minusta tulee homo".,.ym. äiti tyrkkäsi yksin asumaan koska oma nykyinen täydellinen mies ei kestänyt ja uusi vauva oli tulossa. tää perheen äiti pyys aiemmin jo apua kun mies oli kovin kova poikaa kohtaan,kunnes äiti ilmoitti että poika muuttaa omaan asuntoon. miten voi asua yksin down poika josta kasvaa Homo isona? olen ihan paniikissa,kun ystäväni ei usko että olen vakavissani ettei poika pärjää yksin!ja minulle aina laittaa "pertti voi hyvin" vaikkei ole käynyt koko aikana kattomassa. mihin otan yhteyden? toi on heitteillejättöä!- 9+12
Kauheaa jos näin tosiaan on tapahtunut. Onko tämä poika minkä ikänen? Onhan tuo tietysti asia, johon on puututtava. Jos poika on alle 18, asia kuuluu varmasti lastensuojelulle, ja vaikka olisi vanhempikin, lastensuojelusta varmaan osataan neuvoa mihin olla yhteydessä. Tuli oikein paha mieli kun kirjoituksesi luin. Miten joku äiti voi tehdä lapselleen noin. En ole uskoa näitä hylkäämis-juttuja todeksi. Kaikki lapset pois tuollaisilta. :(
- ...
Pojalla on olemassa kunnan laatima erityispalvelusuunnitelma ja siinä määritelty pojan kuntoutuksesta vastaava taho. Yhden yhtä noin isoa päätöstä ei pojan elämään tehdä ilman kuntoutustyöryhmän päätöstä.
Eli nyt puhutaan kuitenkin vammais kuntoutuspalveluiden piirissä olevasta ihmisestä, vanhemmat eivät todella tee päätöstä lapsen asumisesta yksin, joten provosi haukkasi tyhjää... - äitimum
En ikinä vois kuvitella hylkääväni lastani, olisi vaikka vammainen homo, sillä lapsi on aina äidille rakkainta maailmassa. Toivottavasti en koskaan miehen takia hurahda niin pahoin, että miehen kutale menee edelle lapsista! Lapset on kuitenkin omaa lihaa ja verta. Ja mulla on juuri niitä murrosikäisiä poikia liuta...
Kerrotko vielä mikä on lievä downin syndrooma ? Jos kromosoneja on liikaa niin sitä on downin syndrooma, muuten sitä ei ole. Oletko varma ettei ole fas-lapsi ? Piirteet ovat fas-lapsilla samansuuntaiset kuin downeillakin.
- down-hoitaja
******** kirjoitti:
Kerrotko vielä mikä on lievä downin syndrooma ? Jos kromosoneja on liikaa niin sitä on downin syndrooma, muuten sitä ei ole. Oletko varma ettei ole fas-lapsi ? Piirteet ovat fas-lapsilla samansuuntaiset kuin downeillakin.
Downin syndrooma voi todellakin vaihdella lievästä vaikeaan.
- 1222
down-hoitaja kirjoitti:
Downin syndrooma voi todellakin vaihdella lievästä vaikeaan.
Down on aina down mutta oireet voi vaihdella. Joillakin liittyy sydän juttuja ym.
Kaikilla heillä on kuitenkin sama "perusvika".
- abortti pakolliseksi
Sairasta. Ja tuollainen "äiti" vielä päätti lisääntyy entisestään. Kuvottavaa.
- 320
Näistä tapauksista löytyy monta puolta.
Vanhemmat eroaa, kaikki menee hyvin.
Lähivanhempi löytää uuden ja alkaa seurustella, kaikki menee hyvin.
Muutetaan yhteen, kaikki menee hyvin.
Odotetaan yhteistä lasta, murkku aloittaa oirehtimisen kun huomaa ettei olekaan maailman napa.
Vauva syntyy, tilanne pahenee.
Viimeistään kun tavarat lentelee ja vauva on vaarassa, on pakko tehdä jotain.
Murrosikäistä ei niin vaan taltuteta jos on päättänyt testata rajansa loppuun asti. Siinä ei enää auta kerran viikossa keskustelu nuorisopolilla.
Eikä näitä voi aina ennakoida.
Silloin ei voi enää valita murrosikäisen ja puolison välillä vaan valitaan murrosikäisen ja vauvan miehen välillä.- abortti pakolliseksi
No kyllä on vanhemmuus hukassa ja pahasti, jos ei lastensa kanssa pärjää. Normaalissa, rakastavassa perheessä terveitten vanhempien kasvattama murkku-ikäinen ei yritä heittää vauvaa tavaroilla, eivätkä vanhemmat laita murkkua laitokseen kun eivät pärjää tämän kanssa. Taitaa olla niin, että ihminen on niin luonnosta vieraantunut nykyään, että jokin ikävaihe koetaan vaikeaksi. Mutta luonnosta vieraantuminen ei selitä tietenkään julmaa hylkäämistä, mikä on luonnonvastaista.
- sairasta tosiaan..
niin, että yhteiskunnan pitää tarjota ja kustantaa keskusteluapua lapselle, ja jos se ei auta, niin yhteiskunnan on tarjottava ja kustannettava paikka laitoksesta? Vanhempien ei siis tarvitse kuin siittää ja synnyttää lapsi, sen jälkeen hän on yhteiskunnan vastuulla henkisesti, fyysisesti ja taloudellisesti?
- Huhhuhhuuuu
Kun tavarat lentelee ja vauva on vaarassa, niin kaikki ei todellakaan ole mennyt hyvin!!! Muutamia erittäin harvinaisia tilanteita lukuun ottamatta (esim. "fysiologinen psyykkinen sairaus") silloin vanhemmat voivat katsoa peiliin, ja miettiä miksi nuori oireilee. Ei se ole nuoren tai vauvan syy, vaan vanhemmat ovat tehneet jotain erittäin pahasti pieleen.
- ihanaa,kamalaa
No kyllä on vanhemmuus hukassa ja pahasti, jos ei lastensa kanssa pärjää. Normaalissa, rakastavassa perheessä terveitten vanhempien kasvattama murkku-ikäinen ei yritä heittää vauvaa tavaroilla, eivätkä vanhemmat laita murkkua laitokseen kun eivät pärjää tämän kanssa. Taitaa olla niin, että ihminen on niin luonnosta vieraantunut nykyään, että jokin ikävaihe koetaan vaikeaksi. Mutta luonnosta vieraantuminen ei selitä tietenkään julmaa hylkäämistä, mikä on luonnonvastaista.
Heh, tuntuu että näin "normaali" perheessäkään ei muuta ikävaihetta olekaan kuin kriisiä toinen toisensä perään lasten ja nuorten kanssa... Helpottaneeko koskaan, epäilen? Se kai juuri aikuista ja vastuullisuutta osoittaakin, että jaksaa ja pärjää, vaikka on vaikeaa. Lapset tosiaan kasvattaa vanhempiaan...
- mk
Itselläkin murrosikäinen tytär ja helpommalla pääsee kun antaa sen murkun vain uhota ja mennä mielensä mukaan ja sitten tarpeeksi törttöileen niin lyödään faktat pöytään ja sanotaan että nyt mennään näin. Itse kyllä olen samassa taloudessa lapseni äidin kanssa ja näin miehenä ei ne murkun ongelmat ylipääsemättömiä ole ja miettikää millainen itse olitte siinä iässä. Yksi aia on että miksi pitää se uuden puolison kanssa niitä lapsiä tehdä kun on jo lapsi. Onneksi itellä ei ole kuin yksi lapsi ja en koskaan olisi niitä lapsia monen naisen kanssa tekmään ja niin edelleen. Eikä se murrosikäien oireile jos häntäki n huomioidaa mutta uuden lapsen kanssa ei jäkseta tai viittitä huomioida sitä vanhenpaa lasta.
- possuäiti
Ei mikään uusi ilmiö, nykyään vaan lapset anneteen pois, ennen ne kärsi kodissa jossa tunsivat joka solullaan olevansa ulkopuolisia. Itse olen 90- luvulla lapsuuteni elänyt ja silloisen erobuumin kokenut ja monet uusperheet nähnyt. Ja siitä saakka olen ollut todella kovasti vastaan uusperheitä, sillä en ole tähän päivään mennessä nähnyt toimivaa sellaista. Mutta sen sijaan paljon näitä, joissa vanhat lapset hylätään uusien jälkeläisten tultua.
Ei kai lapselle paljon traumaattisempaa kokemusta voi olla, kun oman äidin hylkääminen. Omasta kokemuksesta sen tiedän. Mutta ainakin yksi asia on varma, omille lapsille en ikinä moista helvettiä suo! - huips
Nyt poimitaan osaltaan vapaan kasvatuksen hedelmiä. Ilman rajoja kasvaneet kasvattavat lapsia ilman rajoja tai toisaalta ovat hukassa kun ei ole ollut mallia. Ei tämä yllätyksenä tule. Uusavuttomat vanhemmat kasvatavat seuraavaa sukupolvea. Ei ole ollut aikaa lapsille kun itse aina töissä tai harrastuksissa, tai lapsia raahattu harrastuksiin stressaantuneena omien harrastukien välissä. Toisaalta rima avunhakuun on madaltunut ja siksi tehty murrosikäisistä (jotka "hankalia") huostaanottopäätöksiä. Seuraavaksi katsotaan mitä näiden nykyisten lapsista tulee... Vanhempien tulisi hakea apua ennen kuin lapset sitä tarvitsevat.. mutta kuka myöntää olevansa vaikeuksissa jo alkutaipaleella?
Ei nykyään lapsia saa kasvattaa. Koulussakin on ihan eri meininki kuin 60-luvulla. Vanhemmat ovat opettajan kimpussa pienimmästäkin asiasta jne. Itse 60-luvulla koulua käyneenä tiedän että silloin opettaja oli auktoriteetti. Tehtiin niinkuin opettaja sanoi eikä pullikoitu vastaan. Se toi myös turvallisuuden tunnetta. Nyt pitää varoa että oppilaille ei tule paha mieli ja että koulussa on joka hetki kivaa.
- Sairas yhteiskunta
sini-mai kirjoitti:
Ei nykyään lapsia saa kasvattaa. Koulussakin on ihan eri meininki kuin 60-luvulla. Vanhemmat ovat opettajan kimpussa pienimmästäkin asiasta jne. Itse 60-luvulla koulua käyneenä tiedän että silloin opettaja oli auktoriteetti. Tehtiin niinkuin opettaja sanoi eikä pullikoitu vastaan. Se toi myös turvallisuuden tunnetta. Nyt pitää varoa että oppilaille ei tule paha mieli ja että koulussa on joka hetki kivaa.
Sika olet. Nuoruudessani oli kouluja ja kouluja mutta opettajista itsestään kaikki riippui! Alakoulut suht mukavia oma ope joka ymmärsi oppilaita. Peruskoulussa eri opettajia jotkut onnettomia puoskareita muka ammattilaisia ja suorastaan sairaita rankaisuna kaikesta pienestäkin heti asiaa yhtään tutkimatta numeroiden alentaminen ja joissain aineissa ei mitään itsekritiikkiä numerot varmaan heitettiin nopalla tai pidettiin samana varmuuden vuoksi. Tulos oppilas vittuuntui selviin vääryyksiin ja kiinnostus koulunkäyntiin KUOLI!
- ...
Nyt poimitaan...
Oletteko ajatelleet, että nyt ei poimita yhtään mitään, vaan nyt puututaan.
Lastenhuolto on parantunut niin kovasti, että nyt lapsi, joka laitetaan murrosiän kynnyksellä maailmalle, otetaan huostaan, eikä sitä enää saa laittaa naapuripitäjään piikomaan tai renkimään kymmenen vuotta täytettyään, kuten aiemmin tehtiin järjestään vanhemmille lapsille uutta pukatessa maailmaan, kuten ihmisen lajityypilliseen käytökseen kuuluu... Mikään eläin ei luonnossakaan huolla enää täysikasvuista jälkeläistään, kun uutta on tulossa huollettavaksi. Ihminen ei ole sen kummenpi eläin, vaikka meillä moraaliset velvoitteet ovatkin jälkeläisiämme kohtaan toisin kuin muilla lajeilla. Missään muussa lajissa myöskään uusi parittelukumppani ei hyväksy kumppaninsa jälkeläisiä, eli siinä on ihmisen moraalinen siunaus, eli ihmisellä on edes pieni toivo siitä että hyväksyy, kun ihminen ei kuitenkaan yksiaviollinen ole. Sairas yhteiskunta kirjoitti:
Sika olet. Nuoruudessani oli kouluja ja kouluja mutta opettajista itsestään kaikki riippui! Alakoulut suht mukavia oma ope joka ymmärsi oppilaita. Peruskoulussa eri opettajia jotkut onnettomia puoskareita muka ammattilaisia ja suorastaan sairaita rankaisuna kaikesta pienestäkin heti asiaa yhtään tutkimatta numeroiden alentaminen ja joissain aineissa ei mitään itsekritiikkiä numerot varmaan heitettiin nopalla tai pidettiin samana varmuuden vuoksi. Tulos oppilas vittuuntui selviin vääryyksiin ja kiinnostus koulunkäyntiin KUOLI!
Sulla sattui olemaan huono tuuri opettajien kanssa. Toivottavasti sinun lapsilla on kivat ja kannustavat opettajat, kotoa tuskin tulee hyvää esimerkkiä ainakaan kielenkäytössä. :)
Minä kävinkin vielä kansakoulua, ei peruskoulua. Peruskoulun myötä alkoi koko koulun alamäki.- höpölllöpö
... kirjoitti:
Nyt poimitaan...
Oletteko ajatelleet, että nyt ei poimita yhtään mitään, vaan nyt puututaan.
Lastenhuolto on parantunut niin kovasti, että nyt lapsi, joka laitetaan murrosiän kynnyksellä maailmalle, otetaan huostaan, eikä sitä enää saa laittaa naapuripitäjään piikomaan tai renkimään kymmenen vuotta täytettyään, kuten aiemmin tehtiin järjestään vanhemmille lapsille uutta pukatessa maailmaan, kuten ihmisen lajityypilliseen käytökseen kuuluu... Mikään eläin ei luonnossakaan huolla enää täysikasvuista jälkeläistään, kun uutta on tulossa huollettavaksi. Ihminen ei ole sen kummenpi eläin, vaikka meillä moraaliset velvoitteet ovatkin jälkeläisiämme kohtaan toisin kuin muilla lajeilla. Missään muussa lajissa myöskään uusi parittelukumppani ei hyväksy kumppaninsa jälkeläisiä, eli siinä on ihmisen moraalinen siunaus, eli ihmisellä on edes pieni toivo siitä että hyväksyy, kun ihminen ei kuitenkaan yksiaviollinen ole.Eläimiä on aika monenlaisia. Pakko kyseenalaistaa tuo. monet eläinlajit elävät esimerkiksi perheryhmissä, joihin kuuluu taysikasvuisia yksilöitä. Eläimet myös huostaanottavat jopa toisen eläinlajin jälkeläisiä. Luonto on ehkä monimuotoisempi kuin luulet. ; )
- ...
höpölllöpö kirjoitti:
Eläimiä on aika monenlaisia. Pakko kyseenalaistaa tuo. monet eläinlajit elävät esimerkiksi perheryhmissä, joihin kuuluu taysikasvuisia yksilöitä. Eläimet myös huostaanottavat jopa toisen eläinlajin jälkeläisiä. Luonto on ehkä monimuotoisempi kuin luulet. ; )
Eläminen samassa laumassa on eriasia kuin aikuisen yksilön huoltaminen.
- Vanha kummitäti
50-luvulla syntyneet vapaan kasvatuksen saaneista sukulaislapsista tuli aikanaan hyvinkin tiukkoja ja rajoittavia vanhempia. Eräskin sanoi, että hänestä oli kurjaa, kun muilla oli säännöt, ja heille ei koskaan sanottu kotiintuloaikoja tai kielletty konnuuksia. He kokeilivat monenlaisia asioita, toimivat jopa pikkurikollisten kuriireina ja apureina, ja ihmettelivät myöhemmin hyvää onneaan. Eivät joutuneet kiinni.
Omilla lapsillaan oli sitten tiukat rajat, ja heistä huolehdittiin minun milelestäni turhankin tarkasti. Pientä vapautta sentään joka lapsi kaipaa.
Nyt ovat lapsenlapset perheissä pieniä. Toivottavasti minulla ikää riittää, että voin seurata millaisin menetelmin nämä taimet totutellaan elämään.
Ihmisiä on kaikista tullut, mutta joillekin vaikean prosessin kautta.
- Onnea äideille
Kiitokset ja onnittelut kaikille äideille, jotka ovat torjuneet mukavuusaborttien houkuttelijat, kantaneet vastuunsa ja hoitaneet lapsensa.
Näin elämä on arvokasta ja kaunista. - mk
Luin kerran uusioperheestä jossa oli näin toimittu että edellisestä avioliitosta oleva lapsi lastenkotiin niin keskityttiin uuteen kumppaniin ja yhteisiin lapsiin. Kun huostaanotettu lapsi kasvoi aikuiseksi ja uusioperheen lapsi tuli teini-ikään niin tämä edellisestä liitosta oleba aikuinen lapsi täräytti kerran kylässä olessaan että laitatteko tämänkin teini-ikäisen lapsen huostaanottoon niinkuin minutkin laitoitte niin siinä kyllä vanhempi oli aikalailla naama punasena ja kun vielä lapsi kuuli tämnä niin siinäpä oli selittämistä.
- Kamalaahan tuo...
Mutta itse kuitenkin asun melko onnellisesti, vaikka isäni ja äitini ovat eronneet. Teini olen ja välillä ehkä vanhempien mielestä rasittavakin, mutta ihan hyvin ollaan toimeen tultu. Vanhemmillani on siis yhteishuoltajuus ja isälläni uusi naisystävä, jonka kanssa 2 pientä lasta. Isäni ei ole minua jättänyt, vaikka minulla äitipuoleni kanssa sukset ristiin välillä menevätkin. Kaikki vanhemmat ja uusperheet eivät siis ole tymiä ja halveksuttavia kuitenkaan :)
- Näin se menee
Mieheni löysi uuden naisen, olimme yli 20 vuotta naimisissa. Hän lähti kiinni jäätyään samantien. Aluksi tapasi tytärtään 9v, muutamia kertoja. Nyt on kuusi vuotta erosta ja ei pysty kuulemma järjestämään tapaamisia. Sanoi, että tapaavat koko perheenä tytärtä tai ei ollenkaan. On ollut aika vaikea selittää, että miksi isä ei voi tavata ilman uutta perhettä. Poikaansa 20 v, ei pidä mitään yhteyttä. Olen pieni palkkaisessa työssä ja yksin avustanut poikaani koulutuksessa.
Saako näitä isiä ja äitejä mihinkään vastuuseen.- hirveä ämmä
Ei saa. Laki ei suojaa huonoilta vanhemmilta.
- mk
EX miehesi on niin tossun alla ettei uskalla vaatia nykyiseltä naiseltaa vapautta tehdä omat ratkaisut ja niin edelleen.
- tasa-arvoa
Miksi ei saisi,tekeehän miehetkin sitä jatkuvasti.
- hirveä ämmä
NO,
Kun uusperheen lasta tarjotaan huostaanotettavaksi, ei välttämättä ole kyse hylkäämisestä. Jos lapsi on eronneesta perheesta, voi taustalla olla vaikeita varhaislapsuuden ongelmia. Nämä nousevat pintaan murrosiässä. Tuolloin on vastuullista miettiä sijoitusta.
Uusperheessä voi olla myös muita lapsia. Jos esim. murrosikäinen käyttäytyy epäsosiaalisesti, on ajateltava kaikkien lasten etua syntymäjärjestykseen katsomatta.
Myös ydinperheiden ja yksihuoltajien lapsia otetaan huostaan. Vapaaehtoinen huostaanotto kertoo aina vastuullisesta vanhemmasta. Vai pitäisikö odottaa, että sosiaalitoimi tekee pakkohuostaanoton?
t. ex-äitipuoli- RS
Meillä tehtiin vapaaehtoinen huostaanotto lapsen ja vanhempien suostumuksella. Kolme vuotta se kesti, alkuaikaa lukuunottamatta viikonloput kotona. Kaikki meni niin solmuun kun voi mennä ennen kotoa lähtöä (myöhemmin todettiin lievä ADHDhäiriö). Myöhemmin parani koko ajan. Nykyisin poika asuu kotona ja opiskekee. Älkää ihmiset pelätkö näitä paikkoja.Lapsi jossain vaiheessa kapinoi, mutta huomaa, että hänen etuaan tässä ajaa koko porukka. Lapsemme asui perhekodissa, jossa oli keskimäärin 10 lasta. Olemme ns. ydinperhe jolla kaksi muuta lasta pärjää hyvin.Toisella perhettä, töitä ja omakotilainaa, toinen opiskelee aktiivisesti. lapsilla on kaikilla keskenään erittäin hyvät välit (isosisko SAA pitää komentoa).
- äitimom
RS kirjoitti:
Meillä tehtiin vapaaehtoinen huostaanotto lapsen ja vanhempien suostumuksella. Kolme vuotta se kesti, alkuaikaa lukuunottamatta viikonloput kotona. Kaikki meni niin solmuun kun voi mennä ennen kotoa lähtöä (myöhemmin todettiin lievä ADHDhäiriö). Myöhemmin parani koko ajan. Nykyisin poika asuu kotona ja opiskekee. Älkää ihmiset pelätkö näitä paikkoja.Lapsi jossain vaiheessa kapinoi, mutta huomaa, että hänen etuaan tässä ajaa koko porukka. Lapsemme asui perhekodissa, jossa oli keskimäärin 10 lasta. Olemme ns. ydinperhe jolla kaksi muuta lasta pärjää hyvin.Toisella perhettä, töitä ja omakotilainaa, toinen opiskelee aktiivisesti. lapsilla on kaikilla keskenään erittäin hyvät välit (isosisko SAA pitää komentoa).
Siis teillähän on perusteltu syy huostaanottoon, sekä osoitus siitä, että se johti positiiviseen lopputlokseen. Onnea perhe-elämäänne jatkossakin!
- olet täysin seonnut
RS kirjoitti:
AI KAUHEETA!!! Eikö yhtään hävetä????
Siis lapsen laitoitte maksamaan siitä, että vanhemmat erosi.
Hirveetä!
Lapsi lastenkotiin että sinä saisit olla HÄNEN ISÄN KANSSA RAUHASSA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
HYI kauheeta... toivottavasti lapsi muistaa ja antaa samalla mitalla takasin. Kun isä on vanham niin vanhainkotiin vaan sinne, eikä koskaan menisi katsomaan!!!!
SIIS MIELTÖNTÄ!!!!! Mulle ei tulisi mieleenkään!!!!
Oliko kentis isän naisten syy???? Tais olla, ei omat vanhemmat lapsiaan lastenkotiin laittaisi jos ei joku kateellinen ihminen painostaisi!! Voi lapsi parkoja... huh huh.................................
- nnnnnnnnnm
Näitähän on nyt viimeaikoina enemmän ollut kun mukavuuserot lisääntyvät jatkuvasti. Yleensä äiti haluaa "kunnon" ihmisenä lapset ja kun vuosi, ehkä pari menee niin uusi ihku mies on kuvioissa ja maha pystyssä tälle.
Kohta entisen liiton lapset ovatkin rasite ja nainen haluaa nämä ex miehelleen, tällä onkin jo uusi perhe ja soppa on valmis. Mielestäni ratkaisu olisi rangaistuksen uhalla perheenperustamiskielto näille eroajille kunnes lapset ovat täysikäisiä, niin miehelle kuin naiselle! - miuksdelt
On niitäkin, joiden uusperheet kasvavat ikävän suuriksi, eikä "jakseta" ja valittavimmat laitetaan toiselle lähivanhemmalle kokonaan. Sitten valmiiksi koulutettuna ja aikuisena kelpaavat samaan päivällispöytää ja on niin "ihanaa". Pah !
Muistaakseni Iltasanomissa tai Iltalehdessä (en muista kummassa se nyt olikaan XD) oli just vähän aika sitten pariikin otteeseen juttua vastaavasta aiheesta,että vanhemmat (äidit taisivat varsinkin tehdä niin) pistivät vapaaehtoisesti omat murkkuiässä olevat lapsensa huostaan uuden suhteen tieltä vain sen takia,koska nuoret olisivat olleet "hankalia".
- tiutaukki
Ihanko niitä lapsia voi tuosta vaan pistää huostaanottoon? Niin tietenkin äidit varsinkin, isäthän on jo aikaisemmin lapsensa hylänneet. Miksi äiti ei tekisi samaa?
tiutaukki kirjoitti:
Ihanko niitä lapsia voi tuosta vaan pistää huostaanottoon? Niin tietenkin äidit varsinkin, isäthän on jo aikaisemmin lapsensa hylänneet. Miksi äiti ei tekisi samaa?
Tässä nyt on sekoittunut flaronetilla puurot ja vellit, vanhemmat voivat antaa lapsensa sijoitukseen, mutta ei se huostaanotto ole.
- Missä vastuu?
Tuleekohan tuosta huostaanotosta nyt MUOTI ILMIÖ!?....JA on kohta niin hyväksytty malli että on joka perheen toimintamalli! ollaanhan nyt tässä hyvinvointiyhteiskunnassa jossa viihdykettä riittää!
Aika karua. Vaikea ajatella mistä sitten on kyse? Eipä oo kyllä kovin rakas lapsi jos ollaan valmiita vaan heittämään pois :S varmaan se on sitten niin kun itse ollaan löydetty se uusi ihanuus niin sitten se oma ongelmanuori ikävästi siinä häiritsee >.<
Mutta en sinuna rinnastaisi aihetta abortteihin. Aborttihan on juuri tapa ettei näitä ei toivottuja lapsia syntyisi, jotka oltaisiin valmiita hylkäämään.- yksin muttei yksinäi
Käsittämätöntä on kyllä miten kukaan pystyy tuollaiseen ja kun lehtijuttuja seuraa niin voi luoja..tekisi mieli muuttaa lapseni kanssa jonnekin korpeen ja eristäytyä tästä hullusta maailmasta kokonaan!
En voisi koskaan luopua lapsestani,hän on minulle kaikki,kirjaimellisesti.
- Maailmaonhullu
Otsikon kysymykseen 'Saako äiti hylätä lapsensa' ei voi muuten vastata kuin Ei saa. Ei tietenkään saa! Äiti on lapsensa maailmaan saattanut, ja äidin on lapsestaan vastuu kannettava, aina. Äiti on - tai ainakin pitäisi olla - aikuinen, ja aikuisen on vastuunsa kannettava. Aikuinen on lapsensa turva, ja lapsen etu menee aina aikuisen edun edelle. Eikä ole mitään uusia ja vanhoja lapsia, herranjestas sentään, on vain vanhempiensa lapsia. Kammottavaa ajatellakaan äitiä, joka tarjoaa lastaan huostaan otettavaksi... Kuinka tällainen äiti pystyy tai ylipäätään SAA enää kenellekään äiti ollakaan?
Sanottakoon vielä, että kaikki tuo ylläoleva koskee myös isää. - Itsestäänselvyyteen
en viitsi edes vastata, mutta oletteko miettineet, että kuinka yhteiskunta kestää tällaista tilannetta?
Sijaisperheistä on kova pula, eikä niihin juurikaan saada (ymmärrettävistä syistä)
16-18-vuotiaita. Laitospaikka taas maksaa monta sataa euroa PÄIVÄSSÄ! Eikö olisi kohtuullista, että yhteiskunta maksaisi esim. vaan puolet ja biologiset vanhemmat puolet tuosta kustannuksesta? Joku voisi miettiä uudemmankin kerran kun joutuisi maksamaan vaikka 4000€/kk lapsensa huostaan antamisesta.
Enkä puhu nyt lapsista, jotka täytyy ottaa bioperheestä pois oman turvallisuutensa tms takia. - Uusipoperheet syöpä
Äitipuolen on vaikea hyväksyä uusiomiehensä liiton aikaisempia lapsia. Tuttavapiiristä on ikäviä kokemuksia.
Äitipuolen, joka rikkoi nykyisen miehensä avioliiton vamppaamalla ukon työpaikaltaan leikkausosastolta.
Kaikissa käänteissä tulee esille, miten surkeita miehensä lapset ovat verrattuna hänen omiin tuotoksiinsa (kahdesta eri miehestä).- Alissa
Aina ei voikkaan kuten minulle kävi eka suhteesta mutta se johtui vain ja ainoastaan siitä, että yhteisiä pelisääntöjä ei ollut ja en saanut komentaa tyttöä kun se ei ollut minun lapsi! Omia lapsia minulla ei ole mutta nykyisessä suhteessani minulla on 6 vuotias poikapuoli ja säännöt on aivan erit. Avomieheni on sanonut pojalleen, että minua on toteltava ja rakastan lasta ehdoitta! Vaikeaahan se välillä on kun en anna kaikkea periksi ja alkaa se huutaminen mutta hän on siltikin ihana lapsi ja todella kiltti loppujenlopuksi! Kellään ei aina ole helppoa edes omien lasten kanssa!
- Vaikeita asioita
Minun vanhempani olivat molemmat alkoholisteja, toisella skitsofrenia ja toisella jotain muuta psyykkistä häiriötä. Eivät olleet valmiita saati kykeneviä vanhemmuuteen. Kun olin 15-vuotias, tyrkkäsivät "laitokseen" mutta huoltajuus silti pysyi vaikka poliisit kävivät välillä kotona vierailulla isäni tappouhkausten takia ja koulussa sain noottia kun en käynyt koulussa "sairastelujeni" takia. Tietysti sairastelut olivat vaan peitetarina sille että vanhemmat tappelivat ja joivat aamuneljään asti, eipä siinä paljon jaksanut aamulla nousta kouluun. Laitokseen laitto oli minun pelastukseni ja paraneminen vanhempieni sairauksista alkoi.
Toivoin joskus että minut otettaisiin huostaan. Mutta ketään ei koskaan kiinnostanut. Minusta on parempi että jos vanhemmat katsovat etteivät kykene vanhemmuuteen, antavat lapsensa pois. Meillä on kuitenkin kohtuullisen hyvät psykiatrian palvelut lapsille sekä nuorille, ja se oli minunkin pelastukseni. Mutta uusioperheiden kohdalla ehdottomasti munasarjat poikki jos ei kykene vanhemmuuteen! Turha syyttää lasta ongelmista, ne ongelmat tulevat takaisin uusien lapsien myötä käyttäytyivät nämä miten tahansa.
Viimeiseksi: Ei aina se rakkari 15-vuotias teinihirmu ole se ainoa jolla on psyykkisiä ongelmia ja joka pitäisi ottaa huostaan. Joskus se hiljainen ja aina vanhempia mielistelevä nuori voi voida todella pahoin myös uusioperheessä, mutta näyttää sen eri tavoin. Koulumenestys on hyvä ja kaikki näyttää päällisin puolin ok, mitä nyt sitten salaa viillellään käsiä tai tehdään eräänä aamuna kylmästi itsemurha. Psyykkistä pahoinvointia on monenlaista. Ongelman ydin tässä onkin se ettei vanhempi yksinkertaisesti välitä lapsestaan. Olen varma että tällaisen äidin lapset voivat aina pahoin. - ei äidit hylkää
Ei äiti saa eikä äiti yleensä hylkääkään. Isät useimmiten tekee niin. Eikä yksin vaan aina siihen liittyy uusi seurustelusuhde, joka myötä vaikuttaa äänettömästi olemassaolollaan, siihen, että mies hylkää lapset hänen tähden.
Harva isä se lapsiaan jättäisi, ellei uusi suhde niin haluaisi, mies kun pelkää jäävänsä yksin, eikä ole sitten kustannusten jakajaa ja siivojaan. - 23lkjsm s
Perhetuttuni on nuorisopsykologina isossa suomalaisessa kaupungissa ja kyllä se on vaan täysin totta, että tällainen ilmiö on Suomeen tullut. Ei siihen ole yhtä ainoaa syytä, miksi näin käy, vaan se on useiden ongelmien summa. Yksi iso syy on se, että naisten juomista ei paheksuta. Osa naisista on "kovia jätkiä" ja juo pahemmin kuin miehet. Esimerkiksi 60-luvulla valtaosa naisista ei juonut yhtään!!! Silloin perheessä oli ainakin yksi ihminen, johon saattoi luottaa, vaikka mies olisikin juonut.
Toinen ongelma lienee se, että ei jakseta/viitsitä kasvattaa lapsia. Ei opeteta lapsille mitään, vaan sysätään ne päivähoidon hoidettavaksi ja sen jälkeen kouluun. Vaatteet ostetaan lapselle kirppikseltä ja lapsilisät juodaan tai käytetään omiin menoihin. Alkuperäinen idealistinen vapaa kasvatus tarkoitti sitä, että lapsella oli tiettyjen rajojen puitteissa mahdollisuus etsiä mielenkiinnon aiheitaan ja kehittyä suvaitsevaiseksi ja älykkääksi lapseksi. Nykyinen vapaa kasvatus tarkoittaa sitä, ettei kasvateta ollenkaan, vaan annetaan lasten kasvaa ns. pellossa. Lapsilla ei ole käytöstapoja, eivät kunnioita mitään, kiroilevat ja sylkevät, eivät saa rakkautta, ei ole rajoja ei mitään. Ei ihme, etteivät kunnioita vanhempiaan, opettajia tai mitään auktoriteettejä puhumattakaan, että olisivat oppineet, että työt tekemällä, ahkeruudella yms. elämässä menestyy ja voi itse vaikuttaa asioihin. tällä tavalla kasvaa vain ajelehtijoita, jotka etsivät elämäänsä säpinää ja niitä rajoja rikoksilla, rötöstelyillä ja päihteillä.- hmph
Kuules ihan pakko tarkentaa. Onko vanhempi mielestäsi hylännyt lapsensa, jos lapsi on päivähoidossa, tai jos vaatteet on kirpputorilta? Olen itse opiskelija ja todellakin lasteni vaatteet ovat kirpputorilta ja päivähoidossakin joutuvat raukat oleilemaan. UUsioperhekin minulla on ja miehellä on lupa komentaa lapsiani, joista kumpikaan ei ole hänen omansa. Seurustelun alussa ilmoitin heti, että jos minut tahtoo, lapset tulevat bonuksena. Hänellä itsellään ei ole lapsia, koska hän ei ole niitä koskaan halunnut, mutta hyväksyy lapseni täysin, eikä väheksy heitä millään tavalla. Silloinkin kun lapset ovat kylässä mummon luona on jopa myöntänyt että on ikävä lapsia. Lasten isä sen sijaan ei paljon välitä: jos on rahapäivä luvataan ottaa lapsi, mutta tehdäänkin ohimarssi ja lähdetään mielummin juomaan. Pitäisikö minun siis tuntea huonoa omaatuntoa kun olen uusioperheen perustanut?
- elarit tuplaten
Minusta mies ei saa ryhtyä suhteeseen ennekuin on omat lapset 20 v!!! Miksi tehdä uusia lapsia kun entisistäkään ei osaa huolehtia. Erot tehdäänhelpoksi ja nykysin perheenrikkojakaan ei saa rangaistusta.
Jos mies lähtee perheestä ennenlasten täysi ikää, elarit pitään nostaa sille tasolle, että äiti pystyy palkkaamaan lastenhoitajan ja siivoojan.
Ei ole oikein että yksi tekee kahden työt.
. - huono äiti
Ja toisinaan, vaikka näyttää siltä ulkopuolisin silmin, että äiti on "hylännyt" lapsensa, on voinut käydä niin että lapset ovat hylänneet äitinsä uusioperheen synnyn myötä ... ja muuttaneet isänsä (väkivaltainen äitiä kohtaan) luokse. Minkä pahiksen se minusta tekee?
- hah hah
Mitä sitä ihmettelemään, tämä on nykyaikaa, jossa ei ole enää mitään periaatteita, sossun ämmäthän aina suosii helvetin hyviä äitejä vaikka ne hakkaisivat omat mukulansa hengiltä, kun sekoilevat. Tämä vain siksi, koska muksut ovat hyvä kiristyksen väline ja niistä saa hyvät ryyppyrahat, kun äijä makselee elatusmaksuja. Totta helvetissä ne kannattaa viedä lastenkotiin, kun ämmät ei kas kummaa pystykkään huoltamaan lapsia, olisikohan kannattanut antaa huoltajuus vaikka isälle. Ei tietenkään, koska sossussa istuvat kaikki eronneet, jotka haluavat turvata mitä parhaimmat ryyppyrahat tovereillensa.
Tämänlaista menoa punikkisuomessa.- yhäri
Joo ja sun puheenvuorosi olisi voinut herättää positiivisiakin ajatuksia, JOS se olisi kirjoitettu asialliseen tyyliin.
- isi2011
Olen samaa mieltä kuin nimerkki hah hah lisäisin vain että pitäähän sinne lastenkotiin saada lapsia kun niitä "koteja" on perustettu ja kulut saadaan maksettua ja elatusmaksut pitäisi lopettaa isiltä tai ainakin pienentää elatusmaksuja jos ja kun äiti avo/aviotuu
kun kuitenkin isä monta kertaa maksaa yksin kaikki laskut.ja usein äiti saa myös lapsilisät.Ottakaa sossuihmiset enemmän huomioon isät älkää aina uskoko niitä äitejä ,,,,,,,
- Mutta,,
säälin niitä vanhoja ihmisiä, jotka ovat jo omat lapsensa hoitaneet, mutta joutuvatkin nyt hoitamaan lapsensa lasta. Yli kuusikymppisenä. No, onhan se tälle lapselle hienoa, että pääsee bilettään ja mummo on aina valmis hoitaja. Kun on pakko.
- 5 lapsen yh
Ei varmasti ole pakko, omille lapsilleen pitää voida kertoa, että etsikääpä se hoitaja sitten, jos siltä tuntuu.. En ole apuja kaipaillut turhan takia, enkä edes kehdannut pyytää : )
- Tämmöiset hylkääjät
tulisi pakkosteriloida rutiininomaisesti. Jos ei pysty huolehtimaan lapsistaan, niin sitten niitä on turha tehdä lisää.
- neljän äitee
No jos tuollaista tapahtuu oikeasti, niin pitää ottaa vanhanliiton ja uuden liiton lapset huostaan, ja jo synnytyslaitoksella vastasyntyneet jos meinaa lisääntyä. Minkälainen ihminen luopuu lapsestaan ? Oli se murkku tai ei ?
- yh-yrittäjä-äiti
Eronneille, joilla on liitosta lapsia, pitäisi tarjota mahdollisuus ilmaiseen, non-stop- sterilisaatioon (ei jonotusta, ei nimenantopakkoa, ei velvotteita), ilmaiseen kierukkaan, tai ehkäisykapseliin. Yh-äidit, joka tehtailevat jälkikasvua Yhden Yön Toivoille, pitäisi hienovaraisesti ohjata parin lapsen tai mahdollisimman alkuvaiheessa (parin pennun) jälkeen samoin huippuerikoistarjous-streilisaatioon: 0€ ja jonottamatta! Sosiaalitoimen ja terveydenhuollon pitäisi toimia yhdessä ja ohjata näitä holtittomia naisia kohti terveempää perhesuunnittelua.
Oliko tuo "terveempi perhesuunnittelu" riittävän neutraalisti sanottu?
Samaan aikaan lapsilisät käänettäisiin nurinperinpäin, eli mitä enemmän teet lapsia, sitä vähemmän saat lapsilisiä, yh-korotus takaisin verovähennykseksi ja kotihoidonvapaa äitiys-ja vanhempainloman mittaiseksi, eli 9kk 9kk. - Näinkin
Onko kukaan tullut ajatelleeksi nuorison lisääntyvää huumeiden, ja päihteiden käyttöä. Nuoren murrosikäisen lapsen 16-17v. väkivaltaisuutta ei tule sietää oman äidin, eikä isänkään (yläasteella, jopa aiemminkin, moni nuori törmää kannabikseen, josta sitten siirtyy myöhemmässä vaiheessa vahvempiin huumaisaineisiin, tai ns. muotihuumeisiin). Valitettavasti usea yksinhuoltaja ei kykene pienistä tuloistaan moisia sekopäisten hörhöjen hoitokustannuksia maksamaan (hoitokulut eri laitoksissa on pilvissä), joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää tässä tapauksessa antaa nuori vapaaehtoisesti huostaanotettavaksi, koska laki tässä asiassa on silloin periaatteessa nuoren, ja varattoman äidin/isän puolella, kunnalle jää hoitovastuu nuoresta 21 ikävuoteen astim ja huostaanotto raukeaa nuoren täytettyä 18 v.. Usein on niin, jos nuori ei pärjää omien vanhempiensa luona, ei hän tule pärjäämään toisessakaan perheessa.
- Näinkin
Kun nuori on hoidettu, usein useampaankin kertaan, - omat vanhemmat/vanhempi seuraa tilannetta taustalla, ja tukee ongelmanuorta mahdollisuuksiensa mukaan, esim. lomat hoidoista kotiin jne., vaikka kuinka nuori olisi ns. huostaanotettu näennäisesti. Näin se menee. Moni ei sitä tiedä.
Tällainen näkökanta myös asiaan. - Näinkin
Näinkin kirjoitti:
Kun nuori on hoidettu, usein useampaankin kertaan, - omat vanhemmat/vanhempi seuraa tilannetta taustalla, ja tukee ongelmanuorta mahdollisuuksiensa mukaan, esim. lomat hoidoista kotiin jne., vaikka kuinka nuori olisi ns. huostaanotettu näennäisesti. Näin se menee. Moni ei sitä tiedä.
Tällainen näkökanta myös asiaan.Usein totuus lakaistaan maton alle, ja suomikuvaa silotellaan syyllistämällä milloin mitäkin tahoa. Huumepsykoosi ei ole kivaa katsottavaa, ja koti ei ole se paikka, missä tällaista henkilöä hoidetaan.
Onnellisiakin tapauksiakin on, jossa toipunut aikuinen lapsi on siirtynyt takaisin oman vanhempansa luokse, viimeistään täytettyään sen 18 vuotta, vaan n. 5 % näistä nuorista selviytyy, joka on tilastostollisesti karua kieltä.
Näissä onnellisissa tapauksissa on tarvittu vanhempien, sosiaali-ihmisten, sekä lääkintähenkilöstön saumatonta yhteistyötä.
- 3pojanisänaimisissa1
Jos näin on, että uusperheen vanhemmat haluavat edellisistä liitoistaan syntyneistä lapsistaan päästä eroon kertoo se näistä vanhemmista paljon eli ei tälläisille ihmisille pitäisi synty lapsia ollenkaan.
Sinänsä outoa, että itse en tunne yhtään ns. uusperhettä jossa olisi aiemmat lapset hylätty eli minulle tämä on aika outo ilmiönä.
Tiedän sitten perheitä joissa uusperheen vanhemmat on alkoholisoituneet ja on muutenkin ongelmia jolloin lapset on kärsineet ja sitten myös lapset on sijoitettu muualle.
Yleensähän taustalla on uusperheen sosiaaliset ongelmat kuten alkoholi, huumeet jne.
Ihan normi uusperheissä tälläistä ei pitäisi tapahtua enkä ole moisesta ilmiöstä siis kuullut enkä tunne yhtään "normi" perhettä jossa lapset olis uusperheen alta laitettu muualle.
Jos tälläinen ilmiö tosiaan on lisääntynyt niin aika ihmisten esineellistämisestä on kysymys ja eikä puhuta todellisesta rakkaudesta jos omat lapset pistää sijoittaen muualle kuin omaan kotiinsa.
Ihan sairasta touhua kuitenkin jos lapset joutuu kärsimään, ovatpa lapset sitten vauva- tai murkkuikäisiä.- huh huh niin se on
MITÄ KOULUTETUMPI SITÄ PAHEMPI HYLKÄÄMÄÄN OMIA LAPSIAAN.
Kolmen aikuisen isänä olen kyllä naisissa tavannun yleensä vain lapsiinsa tai omiini lapsiini oudosti suhtautuvia.
Naiset haluaa päästä eroon omista lapsistaan aika piankin seurustelun alettua. No olen tietysti jättänyt tälläiset naiset jo alkumetreillä. Kun aikoinaan erosin ja löysin naisen rupesi tää nainen omiaan ajelemaan pois alaikäisenä. No tietysti huomasin ja tajusin sen enkä muuttanutkaan hänen luokseen. Seuraava naisystäväni olisi tullut luokseni asumaan omine lapsineen jos minulla ei olisi ollut lapsia kotonani. tämäkin nainen oli käynyt yliopiston ainakin ja hyvässä asemassa. Noista on onneksi aikaa ja molempien naisten lasten kanssa kun ollaan tavattu jutellaan ja olen hyvissä väleissä.
Nyt kun ei enää pieniä lapsia tässä iässä olevalla naisilla ole he yleensä vaativat kaiken ilmaiseksi vaikka ei tosiaan heillä ole rahasta puutetta.
olenkin seurustellut ns. alhaisemman sos luokan naisen kanssa juoka ei vaadi muuta kuin rakkautta.
- ..........
Hah, et voi mitenkään verrata aborttia tuohon asiaan.
- rose18
eiköhän tässäkin asiassa voi olla nuoren halusta päästä pois.
tai lasta ei saa kuriin..
nykypäivänä lapsetkin otetaan pois hepposin perustein pois, eli jos on uhmakas nuori niin, kaikki lapset joutuu valvonnan alle..
enne vanhaa kun kuri oli fyysistä niin kyllä pelättiin karkuretkii/tuhmia tekoja.. ei vahingossakaan uskallettu suututtaa vanhempia..
nykyajan vanhemmat ei rangaise niin lujasti ja yksikin perheväkivalta esim vanhemmilla riitaa keskenenään koetaan jo lapsille haitaksi, joka aletaan laskee, onko lapsille turvallista olla kotona henkisesti?? jokaisessa perheessä tulee vaihe kun on alamäki vaikka ei oisi alkoholi ongelmaa, yleensä pienten lasten kanssa tulee vaihe kun on äitillä raskasta ja vanhemmat eivät ymmärrä toisiaan.
nykyään poliisikin tulee lapsiperheen riitoihin puhutaan vanhempien riidoista,niin kutsutaan lastensuojelusta mukaan jos on niinkuin sattumoisin väsynyt äiti ja kämppä ei tiptop lapset lähtee.. ja tämä ei ole leikin asia.
nuorella on oikeuksia ja väärin niitä käyttäen vanhemman on vaikea mitään tehä, peläten menettävänsä muut lapset.
niitä syitä on varmasti monia syitä,eikä ole itsestään selvyys. varsinkin kun nuoresta tulossa, nuoriaikuinen pitäisi ymmärtää tekojensa seuraukset. mutta kasvatus on osaamattomuudesta ensimmäisen kanssa, uusien asioiden opettelua. vaikka itselläni ollut lastenhoitoo 10 vuotta ennen omia,niin joutuu aina uusien asioiden eteen varsinkin kun lapsi ei ole kone.
minä en kyllä mihinkään huonekaluun tai kesäkissaan vertaisi??
onneksi itselläni ei ole tuollaista tilannetta. - Alissa
Tämmöinen lasten hylkääminen on tosi hirveetä ja pitäisi sellaisilta vanhemmilta evätä kokonaan vanhempina oleminen, koska mitä sitten kun sattuu tuleen parin lapsen jälkeen loppu suhteelle niin pistetään lapsetkin kiertoon??? HULLUJA!!! Minulla ei ole omia lapsia mutta avomiehelläni on 2 poikaa ja 1 tyttö joista nuorimmainen asuu meillä pysyvästi. Ei ole tullut mieleenkään, että luovuttais pojasta vaikka kiistoja on mutta rakastan poikaa! Ei pitäisi pistää lasta kärsimään vanhempien tyhmyydestä!
- et päätä!
Noh.. ei ole sun päätöksessäs asuuko poika teillä vai ei. Kyllä se äiti on joka pojan saa jos haluaa luokseen. Ei siinä sulla ole sanan valtaa.
Et voi pakottaa lasta ja omia toisten lapsia. - NÄinkinPäin
Ihmisellä on vaan yksi elämä. Lapsetkin vois lopettaa leikkimästä jotain loukkaantunutta teiniä, jos vanhempi alkaa uuden parisuhteen. Itse vaihtavat poika/tyttökaveria useammin kuin sukkia mutta auta armias, jos vanhemmat tekee saman niin johan ollaan niin moralistia. Vanhemman ainooksi rooliksi jää vaan työntää rahaa näppiin, että viikonloppuna ois kivaa... Siinähän pääsevät eroon vanhemmista kun muutenkin haukkuvat meitä.
- säälittävä naiset
Minusta on epätoivoista yrittää manipuoloida toisten lapsia. Vaikka vanhemmat eroaa joko omasta yhteisestä päätöksestä tai jonkun tulemalla väliin, mikään ei muuta sitä tosiasiaa, että vanhemmat säilyy. Ei sitä kukaan muu täytä, vaikka kuin haluaisi leikkiä joillekin lapselle äitiä.. se on sairasta.
Minusta eron jälkeen lapset pitää pitää erossa isän naisista.
Ei ole lasten vika.- Ihmisiä
Eron syitä on eron syitä. Ei siinä pidä tehdä lapsista kärsiviä osapuolia tilanteessa.
- Mitenkäs se menee?
Ja lapset erossa äidin miehistä?? Haloo??!!
- jacky63
On aikoihin eletty!!!!!!!!!!!
Jos ottaa lapsellisen puolison silloin on myös pystyttävä hyväksymään lapsetkin. Olette elukoita jotka hylkäätte lapsenne - en antaisi ikinä
Minä en ikinä antaisi lapsiani uusiinperheisiin. Minun lapseni ei kuulu vieraiden ihmiseten yhteen koottuun yhteisöön. Olisin erittäink atkera, jos mies veisi meidänyhteiset lapset uuden naisen hoitoon!! Ei semmoista voi lapsille tehdä.
Menisin mukaan pitämään lasteni puolta.
Ei kai semmosia miehiä ole, jotka vievät lapset pois äidiltä? - Runbaby
Tuossa vaiheessa on jo menty way liian pitkälle. Siinä vaiheessa kun mimmi on raskaana on miehen juostava karkuun väh.50km, ennenkuin vilkaiseekaan taakseen !
- 165ikisinkku
kyllä,on hieno elämä minulla,olen lapseton sinkku,varakas ja kaunis.Ei tarvitse tapella kakaroista,kärvistellä rahattomana ,avuttomana,katkerana.se Ihannus,se perhe elämä,ei sovi minulle.
Voi vittu että on sairasta tohua tollanen ! tollaset ei tarvi lapsia ollenkaan
piuhat poikki kummatakin niin saavat saatana keskittyä toisiinsa !
hoitoon tollaset sairaat ihmiset ! ! !- Larkustus98
Minusta on väärin että ihminen hylkää oman lapsensa! Jotkut eivät voi saada edes yhtä lasta, ja toinen saa muttei pidä lasta. Minun äitini on aina sanonut näin: "Jos lapsen hankkii, lapsi pidetään ja kasvatetaan hyvin, sillä lapsesta ollaan vastuussa."
- o58
onhan se nyt aika sairasta hylätä omat lapsensa ??? kiitos kertakäyttökulttuurin lapset näkee alusta asti ku naama vaihtuu viikottain. taas on uus isä/äitipuoli kierroksilla ja jos ei lastenhoito kiinnosta ni eiku hylkyyn...ei se ollukkaan kivaa... ENKÄ nyt tarkota hullujen hakkaajien ja juoppojen ym. vajakkien vaimoja/miehiä vaan näitä joita ei tunnu mikään niin kovin kauan kiinnostavan ja aina haetaan oma etu ensin ja ikävä kyllä usein siinä lapset jää jalkoihin.normaalijärkisen aikuisen on aika vaikeeta käsittää miten joku voi olla niin sairaan julma omaa lastaan kohtaan, sen jota pitäis suojella ja rakastaa enemmän ku mitään muuta!!!!
- Stailausta
Ompas HUONOJA vastausksia!
- Ossaus
Täysin sairasta, totaalisesti.
Pitäisi ehdottomasti saada syytteet ainakin heitteillejätöstä ja jatketusta törkeästä henkisestä kidutuksesta / -pahoinpitelystä. - suoli24
Siinä on kyllä suoli24 toimituksen keksimä juttu, ei tuollaisia vanhempia kyllä ole kuin ihan yksittäistapauksia eikä kyllä niitäkään että sais edes tuollaista provoa aikaiseksi. PASKAA KOKO JUTTU.
- myy 56
Minkälainen äiti tai isä hylkää oman lapsensa naisen/miehen takia?? Onko niinku nykyaikaa se että kun lapset tiellä seurustelusuhteelle pannaan lapset "kartanolle"..pois tieltä....Vittu..sellaset vanhemmat sais panna.................jonnekki mitä ei voi sanoa............
- mfkfjkoerlygy
"Onko lapsi pelkkä huonekalu tai kesäkissa, joka voidaan ottaa ja jättää mieltymysen mukaan?"
Mikähän tossa lauseessa mättää... siis, eihän kesäkissaakaan, elävää, tuntevaa olentoa saa vaan ottaa ja jättää mieltymyksen mukaan!!!!
Mutta ei kyllä omaa lastakaan. Ens kerralla älä rinnasta kesäkissoja huonekaluihin, kiitos! :):):)
Aika hirveää luettavaa silti tuo uutinen.. :'( - joo joo 2
En tiedä,minä ollu yh-äiti v.1987 vanhin tytär 27 ja toinen 10.En ikinä olis voinnu kuvitella aikoinaan miltä tuntuu jäädä yhäidiksi mutta ikinä en olis hylänny omaa lastani jonkun miehen takia
- yksi isä
No johan on menty,tosi huonoon suuntaan.Menin itse naisen,kanssa jolla 2lasta edellisestä liitosta.Jossakin vaiheessa meillä,oli yhteensä 5lasta.ei tullut edes mieleenkään.Että olisi annettu, lapsia pois.Kun lähtee ns, uusioperheeseen täytyy olla jokaisella.Tasa vertainen oli sitten,omia tai toisen tekemiä.Kyllä puhumalla,asiat selviää.Jos kerran on,lapsia hankittu niin,heistä täytyy pitää myös huolta.Inhoan tuonlaisia ,selkärakattomia ihmisiä.
- -vinksu-
niinkuin ketjussa aiemmin joku viisas sanoikin; ei se välttämättä ole yksin vänhemman syy, tarjota 16-17v lasta huostaanottoon, se voi olla myös lapsen hyvinvoinnin kannalta ihan järkevä ratkaisu: tämän ikäinen voi tietoisesti jo tehdä perheensä elämästä helvetin, käytöksellään, jos ei vain nyt halua sulattaa äidin uutta puolisoa. Esim. uusien lasten tullessa rahahanat menevät kiinni, ja nuoren pitäisi mennä töihin tms. omien rilluttelujensa rahoittamiseksi, vastuun ottaminen omasta elämästä ei kiinnosta, kun kaveritkin pääsee helpolla, niittenkin vanhemmat kustantaa kaikki, eikä niitten tartte tehdä mitään, niin tietysti, koska nuoret ajattelee monet vielä tuossa iässä todella lapsellisesti, syyttävät tästä 'helpon elämän menettämisestä' uutta perhettä, kaikki ei enää hyppääkään heidän pillinsä mukaan, kuten äiti on ehkä tehnyt yksinhuoltajana ollessaan. Sitten se kostetaan kaikella mahdollisella tavalla, ja jos äiti hakee sosiaalitoimelta apua tilanteeseen, voi sosiaalitoimi suositella äkkiäkin "huostaanottoa", koska tämän ikäisen nuoren pitäisi jo ymmärtää elämästä jotain, ja karusti, helpoin tapa on herättää teini todellisuuteen on sijoittaa hänet pois kotoonta.
- lasten onni?
Jos lapsi oireilee noin pahasti niin sitten pitäisi asettaa se lapsen etu edelle,eikä tehdä isoja päätöksiä parisuhteen kannalta.
Niin,tuon ikäisen pitäisi osata ajatella asioita eri tavoin kuin vaikkapa 6 vuotiaan,mutta onko sitten niin vaikea ajatella lapsen etua ja odottaa vaikkapa se pari vuotta kun nuori lähtee opiskelemaan jne.?
- anti-ihmisoikeuslaki
Lastensuojelu on luopunut lastensuojelutoiminnasta ja nimestään täysin kokonaan jo aikoja sitten. Lastensuojelu ei tunneta / tunnusteta enää Lastensuojeluksi vaan Äidinsuojeluvirastoksi. Tämä pitää paikkansa jonka monet etävanhemmat varmasti tietävät oman kokemuksensa pohjalta aivan hyvin.
Toiseksi Lastensuojeluvirasto ja sosiaalijärjestelmä on siunannut ja sallinut lasten mielivaltaisen kurittamisen. Karmeita esimerkkitapauksia on useita ja Lastensuojelu ei tee mitään ja lääkärit kaunitelevat äitien tekosia. Näin Lastensuojelua hoidetaan suomessa.
Tämä on sosiaalikulttuurinen ongelma ja kiusantekolaitos etävanhemmille. Lastensuojelun ja muiden sosiaalivirastojen ja virkailijoiden opit eivät varmasti tule koulutuksessa vaan työpaikalla ne opit jaetaan. Toiminta on rikollista joka syrjäyttää lapsen ihmisoikeudet jotka tälle kuuluu. Moni lapsi kärsii siitä että heiltä viedään ihmisoikeudet täysin kokonaan.
Sosiaali-ja Terveysministeriö voisi tehdä tuolle asialle jotain koska näin ei voi jatkua. YK: ja EU:n ihmisoikeussopimus on ollut vain silmän lumetta.
Näin täällä Suomessa voidaan ja lapsen ja etävanhemman ihmisoikeuksia poljetaan!- meidänäiti
"Lastensuojeluvirasto ja sosiaalijärjestelmä on siunannut ja sallinut lasten mielivaltaisen kurittamisen."
Eräs karmea esimerkkitapaus:
Etäisän pahoinpitelemän vammaisen pojan kertomusta ei noteerattu sosiaalitoimen haastattelutilanteessa jossa kuultiin lasten tahtoa lähivanhemmasta. Poika silmoitti, ettei halua asua isän kanssa ja perusteli mielipiteensä isän väkivaltaisuudella ja vihamielisyydellä. Koska tapahtumasta ei ollut lääkärinlausuntoa, asia painettiin villasella. Viisi vuotta poika pelkäsi joutuvansa isän luokse, kunnes täytti 18v.
Totta: "Näin täällä Suomessa lapsen ihmisoikeuksia poljetaan!"
- Kokemusta on
Sosiaalitantat määräävät lapset aina alkoholistiäideille mikäli nämä pysyvät jotenkin tolpillaan. Isiä, myös raittiita on rangaistava.
- Tylsä keski-ikäinen
Luulin, että tuota tehtiin ennen. Itse kuulun niihin, kun äiti 50-luvulla löysi uuden Peran. Eikö tyttöjen itseluottamusta vieläkään ole kehitetty niin pitkälle, että he tajuavat, että lapsi on tärkeämpi kuin uusi mies?
- Ei tuomita ketään...
Entäs nämä murrosikäiset itse ? Lapset saattavat ihan hyvässäkin uusperheessä käyttäytyä vaikeasti ; olla väkivaltaisia, rikkoa paikkoja, lintsata koulusta, varastaa rahaa, karkailla, ryypiskellä, valehdella, hakata kavereita tai vieraita,viillellä itseään, uhkailla opettajia. Yleensä nuori syyttää kaikesta pahasta olostaan vanhempansa uutta kumppania. Mitä tapahtuu, kun hakee apua esim. lastenpsykiatriselta ? Heti kärkeen ehdotetaan nuoren huostaanottoa. Siihen ne hyvät neuvot ja apu usein jäävät. Kokemusta löytyy sekä vanhempana, että nuorisokodin työntekijänä. Joskus huostaanotto on nuoren pelastus. Kun perheessä on oikeasti vaikeita ongelmia, kuten alkoholismia, saattaa usein huostaanotto-aloitteen tekijä olla nuori itse.
- Juuri näin!
Vanhemmat ovat voimattomia teiniensä kanssa, kun lapsia muutenkin pitää nykyaikana kasvattaa pumpulissa. Mitä sitä ottaa sakkoja tukistamisesta, antaa lapsen suosiolla huostaan. Ja teini-ikä on juuri se, kun se pumpuli rupee enempi vaikuttamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506763Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6742932Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831270Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981261- 841235
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611144- 891130
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371110- 721012
- 223917