Aivot kuolevat. Kuoleeko mieli?

Minulla on ihmisen kuolevuuteen liittyviä ajatuksia, ja tahtoisin kuulla miten ihmiset tällä palstalla niihin suhtautuvat.

Patologia, aivotutkimus ja aivoihin liittyvä käytännön lääketiede ovat osoittaneet, että ihmisen mieli ja tietoisuus toimii aivojen varassa. Jos aivoja kiusataan ravinnon tai hapen puutteella, tai sopiva osa aivoja vaurioituu esimerkiksi onnettomuudessa, niin aivojen kyky kontrolloida muuta elimistöä heikkenee. Myös ajattelu ja sen myötä tietoisuus ja persoonallisuus häiriintyvät tuollaisissa tilanteissa.

Ajattelun laatuun, ihmisen kognitiivisiin kykyihin, tietoisuuden tasoon ja persoonallisuuteen voi vaikuttaa myös lääkkeillä, alkoholilla ja muilla huumaavilla aineilla.

Edellä mainitun perusteella on luonnollisesti tultu sellaiseen päätelmään, että toimivat aivot ovat edellytys tietoiselle mielelle sekä kaikelle sen varassa toimivalle kognitiiviselle kyvykkyydelle ja tunne-elämälle.

Kun aivot tuhoutuvat fyysisesti tai lopettavat toimintansa esimerkiksi verenkierron loppuessa, ei mielestäni ole perusteltua olettaa, että minkäänlainen aktiivinen ajattelu, tietoisuus, tunne-elämä tai minuus voisi jatkua.

Yksi kristinuskon kantavia dogmeja on sellainen väite, että ihmisen persoona ei kuole, vaikka aivot kuolevat ja lopettavat siis tukemasta persoonaa. Jos sellaisesta persoonan elon jatkumosta aivojen kuoleman jälkeen olisi näyttöä tai sellaiselle olisi edes hyvät loogiset perusteet, niin sellaiseen tietenkin täytyisi uskoa. Siinä tilanteessa tutkijatkin voisivat tutkia asiaa, ja ehkä ennen pitkää löydettäisiin luonnollinen selitys ilmiölle.

Mutta käsittääkseni kuolemanjälkeisestä elämästä ei ole mitään havaintoa, eikä mitään rationaalista syytä sellaisen ilmiön olemassaololle ole putkahtanut esiin.

Tässä tilanteessa minua ihmetyttää, miten aivan järkevät ja sivistyneet ihmiset voivat vielä 2000-luvulla ajatella olevansa kuolemattomia. Onkohan kyse vain siitä, että oma lopullinen kuolema on joillekin niin vastenmielinen ajatus, että sen kohdalla rationaalisuus saa toistaiseksi olla pakkolomalla?

46

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjannu,l

      Ai mistä ei ole näyttöä.
      Mitäs näyttöä sulla on esittää, ettei kuoleman jälkeen ole enää mitään. Onko joku palannut kertomaan, ettei ole. Vai voiko tiede sen jotenkin todistaa.

      Päinvastaisesta taas on näyttöä hyvinkin paljon. Hyvin monilla on näyttöä elämän jatkumisesta vielä lääketieteellisen elämän päättymisen jälkeen.

      • "Mitäs näyttöä sulla on esittää, ettei kuoleman jälkeen ole enää mitään."

        Ei minulla ole näyttöä mistään kuolemanjälkeisestä. Olevuudesta tai olemattomuudesta.

        Niin kauan kuin jostain asiasta tehtyjen reaalimaailman havaintojen joukko on tyhjä, on kuitenkin järkevää olettaa olemattomuus.


        "Päinvastaisesta taas on näyttöä hyvinkin paljon."

        Miksi mitään sellaista ei tuoda julkisuuteen?


      • hahhahhaa

        Päinvastaisesta taas on näyttöä hyvinkin paljon. Hyvin monilla on näyttöä elämän jatkumisesta vielä lääketieteellisen elämän päättymisen jälkeen.

        Tähän sinun väitteeseen ei ole mitään näyttöä. Ei ole todellisia todisteita.


    • Kirkko voi erottaa!

      Kyllä sellainen ihminen uskoo todeksi ihan mitä vaan vanhoja taruja, joka uskoo Nikean kirkollikokouksessa luotuun kolmiosaiseen jumalaan.

      "Ja heidät, jotka sanovat "oli aika, jolloin häntä ei ollut", ja "ennen kuin hän syntyi, häntä ei ollut", ja että hän tuli olevaiseksi olemattomista asioista, tai toisesta hypostaasista tai olemuksesta, vakuuttaen, että Jumalan Pojassa tapahtuu muutoksia tai erilaistumisia, katolinen ja apostolinen kirkko erottaa!"

    • vastarantalainen

      Luin joku aika sitten pienen kirjasen ilmiöstä "olla ruumiinsa ulkopuolella". Siihen oli koottu muutamia uskottavimpia kertomuksiakyseisestä ilmiöstä. Eräs sellainen oli tämä. Kyseessä oli nuori nainen, jolla oli syöpä pikku-aivoissa. Kasvain oli hyvänlaatuinen ja voitiin poistaa leikkaamalla, mutta leikkauksen suorittamisen ajaksi olisi suurinpiirtein kaikki elintoiminnot lakkautettava ts. jätettävä koneiden huoleksi (minä en kylläkään ymmärrä, miten sellainen on mahdollista!). Hänelle selostettiin leikkauksen kulku tarkoin ja toimitus aloitettiin. näin hän kertoi:"Heräsin ääneen ,joka kuulosti hammaslääkärin poralta ja säikähdin sitä , koska se on eniten inhoamani ääni maailmassa, ja hyppäsin ulos ruumiistani. Asetuin yläviistoon leikkausta suorittavan lääkärin oikean olkapään yläpuolelle ja näin itseni leikkauspöydällä. Sitten huomasin, ettei se ollutkaan pora vaan pieni saha, jolla hän sahasi pääluutani korvani tienoilla! Kuulin lääkärin käymän keskustelun ja seurasin leikkausen kulun siihen asti, kunnes he alkoivat ommella minua kokoon! Sukelsin takaisin ruumiiseeni ja heräsin intensiivillä!" Lääkärit ovat sanoneet, että sillä tavalla kaikki todella sujui ja se, mitä hän kuuli ja näki, pitää paikkansa! Mutta, että hän olisi ollut tajuissaan tai kuulut tai tuntenut mitään ,on täysin mahdotonta. Mikä olisi tämän luonnollinen ja rationaalinen selitys?

      • Kuvaamassasi tapauksessa (kuvitteellinen tai todellinen) potilaan aivot kuitenkin pidettiin elossa. Kyse ei siis ole siitä, että henkilön persoona olisi säilynyt aivojen kuoltua.

        Joka tapauksessa tuokin asia on hyvin kiinnostava.

        Jos tuo kertomus ei ole sepitetty vaan leikatulla henkilöllä on todella tuollaisia mielikuvia, niin on syytä miettiä miten hän ne on saanut.

        Koska leikkauksen kulku on selitetty hänelle, niin hän tietenkin on voinut kertoa siitä jälkeenpäin. Lisäksi en minä ainakaan tiedä miksi hän ei olisi voinut kuulla tai tuntea mitään leikkauksen aikana. Lähes kaikkien elintoimintojen siirtäminen koneiden huoleksi tarkoittanee sitä, että veren pumppaus ja sen kaasujen vaihto annetaan koneen huoleksi. Näin saadaan myös tarvittaessa aivojen aineenvaihdunta mahdollisimman alhaiseksi. Mutta aistejahan ei ole kytketty pois.

        Ihmisillä onkin kuulemma paljon kokemuksia esimerkiksi oudoista näyistä kun aivot ovat heikolla hapella.

        Olisi todella huikeaa, jos ruumiistairtautumiskokemuksen saaneet ihmiset voisivat kertoa asioista, joita he mitenkään eivät ole voineet ruumiissa ollessaan saada tietoonsa.

        Pitäisi järjestää testejä vaikka näin: Saatetaan testihenkilön fysiikka sellaiseen tilaan, jossa irtautumiskokemuksia tyypillisesti saadaan. Näytetään mieleenpainuvia ennalta arvaamattomia kuvia monitorilla, jota potilas ei voi nähdä ilman ruumiistairtautumista. Jos testihenkilö joskus herää, niin hän sitten voi kertoa mitä näki monitorilla.


      • ........
        A10097 kirjoitti:

        Kuvaamassasi tapauksessa (kuvitteellinen tai todellinen) potilaan aivot kuitenkin pidettiin elossa. Kyse ei siis ole siitä, että henkilön persoona olisi säilynyt aivojen kuoltua.

        Joka tapauksessa tuokin asia on hyvin kiinnostava.

        Jos tuo kertomus ei ole sepitetty vaan leikatulla henkilöllä on todella tuollaisia mielikuvia, niin on syytä miettiä miten hän ne on saanut.

        Koska leikkauksen kulku on selitetty hänelle, niin hän tietenkin on voinut kertoa siitä jälkeenpäin. Lisäksi en minä ainakaan tiedä miksi hän ei olisi voinut kuulla tai tuntea mitään leikkauksen aikana. Lähes kaikkien elintoimintojen siirtäminen koneiden huoleksi tarkoittanee sitä, että veren pumppaus ja sen kaasujen vaihto annetaan koneen huoleksi. Näin saadaan myös tarvittaessa aivojen aineenvaihdunta mahdollisimman alhaiseksi. Mutta aistejahan ei ole kytketty pois.

        Ihmisillä onkin kuulemma paljon kokemuksia esimerkiksi oudoista näyistä kun aivot ovat heikolla hapella.

        Olisi todella huikeaa, jos ruumiistairtautumiskokemuksen saaneet ihmiset voisivat kertoa asioista, joita he mitenkään eivät ole voineet ruumiissa ollessaan saada tietoonsa.

        Pitäisi järjestää testejä vaikka näin: Saatetaan testihenkilön fysiikka sellaiseen tilaan, jossa irtautumiskokemuksia tyypillisesti saadaan. Näytetään mieleenpainuvia ennalta arvaamattomia kuvia monitorilla, jota potilas ei voi nähdä ilman ruumiistairtautumista. Jos testihenkilö joskus herää, niin hän sitten voi kertoa mitä näki monitorilla.

        Ruumiistapoistumiskokemuksia kyetään luomaan keinotekoisesti tiettyjä aivojen osia manipuloimalla.


      • ........ kirjoitti:

        Ruumiistapoistumiskokemuksia kyetään luomaan keinotekoisesti tiettyjä aivojen osia manipuloimalla.

        Ja pelkällä virtuaalitodellisuustempuilla (kuva itsestä edessä) yhdistettynä tuntoaistiärsykkeisiin pystytään saamaan kyseinen illuusio aikaiseksi.

        http://www.youtube.com/watch?v=4PQAc_Z2OfQ
        http://www.youtube.com/watch?v=NVjMtotkWU0

        Myös meditoinnilla pääsee saa kokemuksen aikaiseksi. Jopa ilman uskonnollisisa mantroja :-)

        http://www.youtube.com/watch?v=T3S3t5DyVak

        Minulla oli nuorempana paljon unikokemuksia liittyen levitoimalla lentämiseen. Todella huikeita kokemuksia ja kehittyvää hallinan tunnetta. Ja niihin liittyi voimakas hyvin tietoinen ajatus, että olen jättänyt unta näkevän vartaloni. En tosin muista koskaan nähneeni itseäni kuten seuraavan videon äijä.

        http://www.youtube.com/watch?v=cCUEIr9K30A


      • Irto-nainen
        A10097 kirjoitti:

        Ja pelkällä virtuaalitodellisuustempuilla (kuva itsestä edessä) yhdistettynä tuntoaistiärsykkeisiin pystytään saamaan kyseinen illuusio aikaiseksi.

        http://www.youtube.com/watch?v=4PQAc_Z2OfQ
        http://www.youtube.com/watch?v=NVjMtotkWU0

        Myös meditoinnilla pääsee saa kokemuksen aikaiseksi. Jopa ilman uskonnollisisa mantroja :-)

        http://www.youtube.com/watch?v=T3S3t5DyVak

        Minulla oli nuorempana paljon unikokemuksia liittyen levitoimalla lentämiseen. Todella huikeita kokemuksia ja kehittyvää hallinan tunnetta. Ja niihin liittyi voimakas hyvin tietoinen ajatus, että olen jättänyt unta näkevän vartaloni. En tosin muista koskaan nähneeni itseäni kuten seuraavan videon äijä.

        http://www.youtube.com/watch?v=cCUEIr9K30A

        Kiitos hyvistä linkeistä A10097!

        Nuita videoita ei kannata katsoa niiden jotka haluavat pitää mielikuvan ruumiista irtautumis kokemuksen yliluonnollisuudesta.


      • Irto-nainen kirjoitti:

        Kiitos hyvistä linkeistä A10097!

        Nuita videoita ei kannata katsoa niiden jotka haluavat pitää mielikuvan ruumiista irtautumis kokemuksen yliluonnollisuudesta.

        Eipä kestä. Toivottavasti OBE-jutustelu ei nyt kuitenkaan vie huomiota siltä, voiko ihmisen minuus jatkaa olemassaoloaan, kun aivoista loppuu virta.


    • ??

      Kirjassa nimeltä Raamattu on tämäkin "havainto " !

      Rikas mies ja Lasarus
      19 "Oli rikas mies. Hänen vaatteensa olivat purppuraa ja hienointa pellavaa, ja päivästä päivään hänen elämänsä oli pelkkää ylellisyyttä ja juhlaa. 20 Mutta hänen porttinsa pielessä virui köyhä Lasarus, täynnä paiseita. 21 Köyhä olisi nälkäänsä halunnut syödä niitä ruokapaloja, joita rikkaan pöydältä putoili. Koiratkin tulivat siihen ja nuolivat hänen paiseitaan.

      22 "Sitten köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Abrahamin huomaan. Rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. 23 Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten. 24 Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.' 25 Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa. 26 Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.' 27 Rikas mies sanoi: 'Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon. 28 Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.' 29 Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.' 30 'Ei, isä Abraham', mies sanoi, 'mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät.' 31 Mutta Abraham sanoi: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.'"

      • "Mutta Abraham sanoi: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.' "

        No onpas vankkaa havaintoa sen puolesta että kuolleet elävät. :-)


      • hahhahhaa

        Et näkojään tajua, että se on kuvaannollista kieltä.


      • ??
        hahhahhaa kirjoitti:

        Et näkojään tajua, että se on kuvaannollista kieltä.

        En niin, KOSKA SE EI OLE ! kuvainnolllista kieltä. Tulet sen itsekkin vielä huomaamaan...


    • Simple minded

      "Onkohan kyse vain siitä, että oma lopullinen kuolema on joillekin niin vastenmielinen ajatus, että sen kohdalla rationaalisuus saa toistaiseksi olla pakkolomalla?"
      Ei ainakaan tule pieneen mieleen muuta syytä.

      • ll*

        Kyllä, ainakin itseni kohdalla ajatus omasta ja varsinkin minulle rakkaitten ihmisten lopullisesta kuolemasta on niin vastenmielinen, että siitä kääntyy pois inhoten. Se on elämän vetämistä lokaan, koska se mitätöi Rakkauden.
        Rakkaus on kuolematon ja tekee kantajansa kuolemattomaksi. Jos sen olemassaolo kielletään, elämä muuttuu pinnallisemmaksi ja merkityksettömämmäksi.
        On muuten aika paljastavaa, että lopulliseen kuolemaan uskovat näyttävät ajattelevan vain itseään eikä rakkaimpiaan.

        Näennäisrationaalisuutta kutsutaan täällä rationaalisuudeksi, vaikka se on rationaalisuuden vastakohta, kun se suhtautuu ihmisen tunne-elämän syvimpiin tarpeisiin kuin kettu pihlajanmarjoihin.


      • ll* kirjoitti:

        Kyllä, ainakin itseni kohdalla ajatus omasta ja varsinkin minulle rakkaitten ihmisten lopullisesta kuolemasta on niin vastenmielinen, että siitä kääntyy pois inhoten. Se on elämän vetämistä lokaan, koska se mitätöi Rakkauden.
        Rakkaus on kuolematon ja tekee kantajansa kuolemattomaksi. Jos sen olemassaolo kielletään, elämä muuttuu pinnallisemmaksi ja merkityksettömämmäksi.
        On muuten aika paljastavaa, että lopulliseen kuolemaan uskovat näyttävät ajattelevan vain itseään eikä rakkaimpiaan.

        Näennäisrationaalisuutta kutsutaan täällä rationaalisuudeksi, vaikka se on rationaalisuuden vastakohta, kun se suhtautuu ihmisen tunne-elämän syvimpiin tarpeisiin kuin kettu pihlajanmarjoihin.

        "Se on elämän vetämistä lokaan, koska se mitätöi Rakkauden."

        Jos tunnustaa ihmisten kuolevan, niin rakkaus mitätöityy. Niinkö? No hohhoijaa.

        "Rakkaus on kuolematon ja tekee kantajansa kuolemattomaksi. Jos sen olemassaolo kielletään, elämä muuttuu pinnallisemmaksi ja merkityksettömämmäksi."

        Ei rakkautta todellakaan tarvitse kieltää, vaikka hyväksyykin kuoleman. Ei myöskään surua, vihaa, sääliä, iloa yms. Niitä kaikkia on tarjolla elämän aikana.

        "On muuten aika paljastavaa, että lopulliseen kuolemaan uskovat näyttävät ajattelevan vain itseään eikä rakkaimpiaan."

        Millä perusteella näyttävät ajattelevan vain itseään?
        Millä perusteella eivät ajattele rakkaimpiaan?

        "Näennäisrationaalisuutta kutsutaan täällä rationaalisuudeksi, vaikka se on rationaalisuuden vastakohta, kun se suhtautuu ihmisen tunne-elämän syvimpiin tarpeisiin kuin kettu pihlajanmarjoihin. "

        Ai jaa. Käsittääkseni rationaalisuutta on se, että pohditaan asioita todellisten tietojen ja logiikan keinoin. Näennäisrationaalisuus lienee sitä, ettei olla niin tarkkoja asioiden todellisuuden tai logiikan kanssa. Sellaista on joissain keskusteluissa esiintynyt ja rationaalisuudeksikin sitä on koetettu vääntää. Mutta miksi otit sen esiin tässä yhteydessä?

        Niin kumpi mielestäsi suhtautuikaan tunne-elämän tarpeisiin happamasti (rationaalisuus vai näennäisrationaalisuus) ja miten päädyit sellaiseen ajatukseen?


      • ll*
        A10097 kirjoitti:

        "Se on elämän vetämistä lokaan, koska se mitätöi Rakkauden."

        Jos tunnustaa ihmisten kuolevan, niin rakkaus mitätöityy. Niinkö? No hohhoijaa.

        "Rakkaus on kuolematon ja tekee kantajansa kuolemattomaksi. Jos sen olemassaolo kielletään, elämä muuttuu pinnallisemmaksi ja merkityksettömämmäksi."

        Ei rakkautta todellakaan tarvitse kieltää, vaikka hyväksyykin kuoleman. Ei myöskään surua, vihaa, sääliä, iloa yms. Niitä kaikkia on tarjolla elämän aikana.

        "On muuten aika paljastavaa, että lopulliseen kuolemaan uskovat näyttävät ajattelevan vain itseään eikä rakkaimpiaan."

        Millä perusteella näyttävät ajattelevan vain itseään?
        Millä perusteella eivät ajattele rakkaimpiaan?

        "Näennäisrationaalisuutta kutsutaan täällä rationaalisuudeksi, vaikka se on rationaalisuuden vastakohta, kun se suhtautuu ihmisen tunne-elämän syvimpiin tarpeisiin kuin kettu pihlajanmarjoihin. "

        Ai jaa. Käsittääkseni rationaalisuutta on se, että pohditaan asioita todellisten tietojen ja logiikan keinoin. Näennäisrationaalisuus lienee sitä, ettei olla niin tarkkoja asioiden todellisuuden tai logiikan kanssa. Sellaista on joissain keskusteluissa esiintynyt ja rationaalisuudeksikin sitä on koetettu vääntää. Mutta miksi otit sen esiin tässä yhteydessä?

        Niin kumpi mielestäsi suhtautuikaan tunne-elämän tarpeisiin happamasti (rationaalisuus vai näennäisrationaalisuus) ja miten päädyit sellaiseen ajatukseen?

        "Ei rakkautta todellakaan tarvitse kieltää, vaikka hyväksyykin kuoleman. Ei myöskään surua, vihaa, sääliä, iloa yms. Niitä kaikkia on tarjolla elämän aikana."

        Puhuin Rakkaudesta, mutta sinä puhut rakkaudesta, joka on todellakin verrattavissa suruun, vihaan, sääliin, iloon yms. Ne ovat maallisia katoavia tunteita.
        Luepa muuten Christien dekkari Kaikki päättyy kuolemaan. Siinä ei puhuta mitään kristinuskosta, vaan se kertoo muinaisesta Egyptistä, mutta siinä puhutaan kahdenlaisesta rakkaudesta, maallisesta ja siitä toisenlaisesta.

        "Millä perusteella näyttävät ajattelevan vain itseään?
        Millä perusteella eivät ajattele rakkaimpiaan?"

        Sillä perusteella, miten tässäkin ketjussa puhutte kuolemasta.

        "Ai jaa. Käsittääkseni rationaalisuutta on se, että pohditaan asioita todellisten tietojen ja logiikan keinoin. Näennäisrationaalisuus lienee sitä, ettei olla niin tarkkoja asioiden todellisuuden tai logiikan kanssa. Sellaista on joissain keskusteluissa esiintynyt ja rationaalisuudeksikin sitä on koetettu vääntää. Mutta miksi otit sen esiin tässä yhteydessä?
        Niin kumpi mielestäsi suhtautuikaan tunne-elämän tarpeisiin happamasti (rationaalisuus vai näennäisrationaalisuus) ja miten päädyit sellaiseen ajatukseen?"

        Puhut ristiriitaisesti. Pidät rakkautta, vihaa, sääliä yms. todellisina, vaikka ne ovat vain tunteita. Siispä sinulla täytyy olla niiden olemassaolosta loogisesti hankittua tietoa.
        Sen sijaan et näytä pitävän Rakkauden olemassaoloa todellisena, vaikka siitä on ihmisillä runsaasti samalla tavalla loogisesti hankittua tietoa: oman kokemuksen ja muiden ihmisten kertoman perusteella tiedetään, että ihmisellä voi olla sellainen tietoisuuden ja tunteitten taso.
        Ilmeisesti teilläkin on kaipuu tuolle tasolle, koska norkoilette kristinuskon kimpussa. Sieltä ainakin se on nimittäin löydettävissä, ja sen vaistoatte. Sitten kuitenkin kiellätte tuon kaipuun tai tarpeen olemassaolon. Se on sitä näennäisrationaalisuutta. Muunlaiset tunteet ja tietoisuus myönnetään todellisiksi, mutta ei juuri tätä, koska minulla itselläni ei ole siitä kokemusta.


      • ll* kirjoitti:

        "Ei rakkautta todellakaan tarvitse kieltää, vaikka hyväksyykin kuoleman. Ei myöskään surua, vihaa, sääliä, iloa yms. Niitä kaikkia on tarjolla elämän aikana."

        Puhuin Rakkaudesta, mutta sinä puhut rakkaudesta, joka on todellakin verrattavissa suruun, vihaan, sääliin, iloon yms. Ne ovat maallisia katoavia tunteita.
        Luepa muuten Christien dekkari Kaikki päättyy kuolemaan. Siinä ei puhuta mitään kristinuskosta, vaan se kertoo muinaisesta Egyptistä, mutta siinä puhutaan kahdenlaisesta rakkaudesta, maallisesta ja siitä toisenlaisesta.

        "Millä perusteella näyttävät ajattelevan vain itseään?
        Millä perusteella eivät ajattele rakkaimpiaan?"

        Sillä perusteella, miten tässäkin ketjussa puhutte kuolemasta.

        "Ai jaa. Käsittääkseni rationaalisuutta on se, että pohditaan asioita todellisten tietojen ja logiikan keinoin. Näennäisrationaalisuus lienee sitä, ettei olla niin tarkkoja asioiden todellisuuden tai logiikan kanssa. Sellaista on joissain keskusteluissa esiintynyt ja rationaalisuudeksikin sitä on koetettu vääntää. Mutta miksi otit sen esiin tässä yhteydessä?
        Niin kumpi mielestäsi suhtautuikaan tunne-elämän tarpeisiin happamasti (rationaalisuus vai näennäisrationaalisuus) ja miten päädyit sellaiseen ajatukseen?"

        Puhut ristiriitaisesti. Pidät rakkautta, vihaa, sääliä yms. todellisina, vaikka ne ovat vain tunteita. Siispä sinulla täytyy olla niiden olemassaolosta loogisesti hankittua tietoa.
        Sen sijaan et näytä pitävän Rakkauden olemassaoloa todellisena, vaikka siitä on ihmisillä runsaasti samalla tavalla loogisesti hankittua tietoa: oman kokemuksen ja muiden ihmisten kertoman perusteella tiedetään, että ihmisellä voi olla sellainen tietoisuuden ja tunteitten taso.
        Ilmeisesti teilläkin on kaipuu tuolle tasolle, koska norkoilette kristinuskon kimpussa. Sieltä ainakin se on nimittäin löydettävissä, ja sen vaistoatte. Sitten kuitenkin kiellätte tuon kaipuun tai tarpeen olemassaolon. Se on sitä näennäisrationaalisuutta. Muunlaiset tunteet ja tietoisuus myönnetään todellisiksi, mutta ei juuri tätä, koska minulla itselläni ei ole siitä kokemusta.

        "Puhuin Rakkaudesta, mutta sinä puhut rakkaudesta, joka on todellakin verrattavissa suruun, vihaan, sääliin, iloon yms. Ne ovat maallisia katoavia tunteita."

        Ai puhuit Rakkaudesta etkä rakkaudesta. Miksi sitten ihmisen kuolema mitätöisi tuon Rakkauden?

        "Sillä perusteella, miten tässäkin ketjussa puhutte kuolemasta."

        Nyt tulee sellainen kuva, että jos joku pitää fyysistä kuolemaa myös tietoisuuden ja minuuden kuolemana, niin sinä kykenet vetämään siitä sellaisen johtopäätöksen, että kyseinen henkilö ei ajattele rakkaitaan. Minusta tuo olisi rajusti väärä johtopäätös.

        (Naapuri ei usko saunatonttuihin. -> Naapurilta puuttuu empatiakyky.)


      • ll* kirjoitti:

        "Ei rakkautta todellakaan tarvitse kieltää, vaikka hyväksyykin kuoleman. Ei myöskään surua, vihaa, sääliä, iloa yms. Niitä kaikkia on tarjolla elämän aikana."

        Puhuin Rakkaudesta, mutta sinä puhut rakkaudesta, joka on todellakin verrattavissa suruun, vihaan, sääliin, iloon yms. Ne ovat maallisia katoavia tunteita.
        Luepa muuten Christien dekkari Kaikki päättyy kuolemaan. Siinä ei puhuta mitään kristinuskosta, vaan se kertoo muinaisesta Egyptistä, mutta siinä puhutaan kahdenlaisesta rakkaudesta, maallisesta ja siitä toisenlaisesta.

        "Millä perusteella näyttävät ajattelevan vain itseään?
        Millä perusteella eivät ajattele rakkaimpiaan?"

        Sillä perusteella, miten tässäkin ketjussa puhutte kuolemasta.

        "Ai jaa. Käsittääkseni rationaalisuutta on se, että pohditaan asioita todellisten tietojen ja logiikan keinoin. Näennäisrationaalisuus lienee sitä, ettei olla niin tarkkoja asioiden todellisuuden tai logiikan kanssa. Sellaista on joissain keskusteluissa esiintynyt ja rationaalisuudeksikin sitä on koetettu vääntää. Mutta miksi otit sen esiin tässä yhteydessä?
        Niin kumpi mielestäsi suhtautuikaan tunne-elämän tarpeisiin happamasti (rationaalisuus vai näennäisrationaalisuus) ja miten päädyit sellaiseen ajatukseen?"

        Puhut ristiriitaisesti. Pidät rakkautta, vihaa, sääliä yms. todellisina, vaikka ne ovat vain tunteita. Siispä sinulla täytyy olla niiden olemassaolosta loogisesti hankittua tietoa.
        Sen sijaan et näytä pitävän Rakkauden olemassaoloa todellisena, vaikka siitä on ihmisillä runsaasti samalla tavalla loogisesti hankittua tietoa: oman kokemuksen ja muiden ihmisten kertoman perusteella tiedetään, että ihmisellä voi olla sellainen tietoisuuden ja tunteitten taso.
        Ilmeisesti teilläkin on kaipuu tuolle tasolle, koska norkoilette kristinuskon kimpussa. Sieltä ainakin se on nimittäin löydettävissä, ja sen vaistoatte. Sitten kuitenkin kiellätte tuon kaipuun tai tarpeen olemassaolon. Se on sitä näennäisrationaalisuutta. Muunlaiset tunteet ja tietoisuus myönnetään todellisiksi, mutta ei juuri tätä, koska minulla itselläni ei ole siitä kokemusta.

        "Puhut ristiriitaisesti."
        Ahaa. Katsotaanpa perusteita.

        "Pidät rakkautta, vihaa, sääliä yms. todellisina, vaikka ne ovat vain tunteita."
        ...Tunteet ovat todellisia.

        "Siispä sinulla täytyy olla niiden olemassaolosta loogisesti hankittua tietoa."
        ...Siispä?

        "Sen sijaan et näytä pitävän Rakkauden olemassaoloa todellisena, vaikka siitä on ihmisillä runsaasti samalla tavalla loogisesti hankittua tietoa: oman kokemuksen ja muiden ihmisten kertoman perusteella tiedetään, että ihmisellä voi olla sellainen tietoisuuden ja tunteitten taso."
        ...Jos Rakkaus on jotain, joka jää elämään vaikka henkilö fyysisesti kuolee, niin en pidä sitä mahdollisena.

        "Ilmeisesti teilläkin on kaipuu tuolle tasolle, koska norkoilette kristinuskon kimpussa. Sieltä ainakin se on nimittäin löydettävissä, ja sen vaistoatte."
        ...Miksi tuollaiselle tasolle pääseminen vaatisi jonkinlaisen jumaluskon? Eikö rakkaususko riittäisi? Jos ei ole onnistunut saamaan jumaluskoa päähänsä mutta kuitenkin on kiinnostunut pääsemään sen jollekin tasolle, niin olisiko sitä tasoa etsimässä täältä? Ehkä olet oikeassa, mutta pidän sitä äärimmäisen epätodennäköisenä. Uskonnoista voi olla kiinnostunut myös yhteiskunnallisena ja inhimillisenä ilmiönä.

        "Sitten kuitenkin kiellätte tuon kaipuun tai tarpeen olemassaolon."
        ...Väärin. Tuollaista kaipuuta esiintyy valtavan paljon. Mutta joko sitä ei esiinny kaikkien kohdalla.

        "Se on sitä näennäisrationaalisuutta."
        ...Mikä on näennäisrationaalisuutta? Sekö, etteivät kaikki ajattele olevansa henkiolentoja vaikka sinä ajattelet kaikkien sellaisia olevan? (Jos tuntuu, että vääntelen asiaa, niin tuntuu väärin. Vilpittömästi tuo on ainoa tapa jolla onnistun tulkitsemaan ajatuksesi.)

        "Muunlaiset tunteet ja tietoisuus myönnetään todellisiksi, mutta ei juuri tätä, koska minulla itselläni ei ole siitä kokemusta."
        ...Minulle ainakaan ei tuota hankaluutta uskoa, että monet ihmiset kokevat tunteita, joita itse en koe.

        Minun on vaikea tajuta selityksestäsi millä tavalla puhun ristiriitaisesti (jos tarkoitat, että puhun ristiriitaisesti suhteessa omiin ajatuksiini). Ristiriitaisuutta näyttää tosin esiintyvän siinä, että sinun ajatustesi ovat ristiriidassa minun ajatusteni kanssa, kun minä en esimerkiksi pidä tunteita epätodellisina enkä usko sinun oletustasi, että minulla olisi kaipuusta jollekin erityiselle tasolle.


      • ll* kirjoitti:

        "Ei rakkautta todellakaan tarvitse kieltää, vaikka hyväksyykin kuoleman. Ei myöskään surua, vihaa, sääliä, iloa yms. Niitä kaikkia on tarjolla elämän aikana."

        Puhuin Rakkaudesta, mutta sinä puhut rakkaudesta, joka on todellakin verrattavissa suruun, vihaan, sääliin, iloon yms. Ne ovat maallisia katoavia tunteita.
        Luepa muuten Christien dekkari Kaikki päättyy kuolemaan. Siinä ei puhuta mitään kristinuskosta, vaan se kertoo muinaisesta Egyptistä, mutta siinä puhutaan kahdenlaisesta rakkaudesta, maallisesta ja siitä toisenlaisesta.

        "Millä perusteella näyttävät ajattelevan vain itseään?
        Millä perusteella eivät ajattele rakkaimpiaan?"

        Sillä perusteella, miten tässäkin ketjussa puhutte kuolemasta.

        "Ai jaa. Käsittääkseni rationaalisuutta on se, että pohditaan asioita todellisten tietojen ja logiikan keinoin. Näennäisrationaalisuus lienee sitä, ettei olla niin tarkkoja asioiden todellisuuden tai logiikan kanssa. Sellaista on joissain keskusteluissa esiintynyt ja rationaalisuudeksikin sitä on koetettu vääntää. Mutta miksi otit sen esiin tässä yhteydessä?
        Niin kumpi mielestäsi suhtautuikaan tunne-elämän tarpeisiin happamasti (rationaalisuus vai näennäisrationaalisuus) ja miten päädyit sellaiseen ajatukseen?"

        Puhut ristiriitaisesti. Pidät rakkautta, vihaa, sääliä yms. todellisina, vaikka ne ovat vain tunteita. Siispä sinulla täytyy olla niiden olemassaolosta loogisesti hankittua tietoa.
        Sen sijaan et näytä pitävän Rakkauden olemassaoloa todellisena, vaikka siitä on ihmisillä runsaasti samalla tavalla loogisesti hankittua tietoa: oman kokemuksen ja muiden ihmisten kertoman perusteella tiedetään, että ihmisellä voi olla sellainen tietoisuuden ja tunteitten taso.
        Ilmeisesti teilläkin on kaipuu tuolle tasolle, koska norkoilette kristinuskon kimpussa. Sieltä ainakin se on nimittäin löydettävissä, ja sen vaistoatte. Sitten kuitenkin kiellätte tuon kaipuun tai tarpeen olemassaolon. Se on sitä näennäisrationaalisuutta. Muunlaiset tunteet ja tietoisuus myönnetään todellisiksi, mutta ei juuri tätä, koska minulla itselläni ei ole siitä kokemusta.

        Ajatuksesi näennäisrationaalisuudesta kuulosti aluksi mahdollisesti mielenkiintoiselta, mutta nyt se tuntuu vain menevän sekavammaksi. En edelleenkään tajua miksi otit sen esiin tässä yhteydessä tai oliko se rationaalisuus vai näennäisrationaalisuus, joka mielestäsi suhtautuu tunne-elämän tarpeisiin happamasti.


      • ll*
        A10097 kirjoitti:

        Ajatuksesi näennäisrationaalisuudesta kuulosti aluksi mahdollisesti mielenkiintoiselta, mutta nyt se tuntuu vain menevän sekavammaksi. En edelleenkään tajua miksi otit sen esiin tässä yhteydessä tai oliko se rationaalisuus vai näennäisrationaalisuus, joka mielestäsi suhtautuu tunne-elämän tarpeisiin happamasti.

        Tiedätkö, en jaksa ruveta vastaamaan näihin viesteihisi, koska joko et ymmärtänyt puheistani mitään tai sitten vääristelet niitä. Jos ihmisten ajatukset liikkuvat niin eri aaltopituuksilla, ettei toisen puhetta ymmärrä, ei kannata puhua. Tai siis itse ainakaan en jaksa.
        Lue se Christien kirja. Vaikka se on vain C:n dekkari, se valaisee tätä asiaa vähän juuri siksi, että siinä ei ole kristinuskoa mukana ollenkaan.


      • A10097 (ek)
        ll* kirjoitti:

        Tiedätkö, en jaksa ruveta vastaamaan näihin viesteihisi, koska joko et ymmärtänyt puheistani mitään tai sitten vääristelet niitä. Jos ihmisten ajatukset liikkuvat niin eri aaltopituuksilla, ettei toisen puhetta ymmärrä, ei kannata puhua. Tai siis itse ainakaan en jaksa.
        Lue se Christien kirja. Vaikka se on vain C:n dekkari, se valaisee tätä asiaa vähän juuri siksi, että siinä ei ole kristinuskoa mukana ollenkaan.

        Ainakaan kyse ei ole tahallisesta vääristelystä puoleltani. Asettamistasi vaihtoehdoista jää jäljelle, etten ymmärä puheitasi.

        Kiitos yrityksestä ja moi.


      • ll*
        A10097 (ek) kirjoitti:

        Ainakaan kyse ei ole tahallisesta vääristelystä puoleltani. Asettamistasi vaihtoehdoista jää jäljelle, etten ymmärä puheitasi.

        Kiitos yrityksestä ja moi.

        Niin, tuntui vain ettet edes viitsinyt lukea mitä kirjoitin, vaan passautit itseäsi. Et esimerkiksi noteerannut sitä että kirjoitin Rakkauden isolla ärrällä ja puhuin sen yhteydessä lopullisesta kuolemasta enkä kuolemasta. Sanoin myös, miksi lopulliseen kuolemaan uskominen mitätöi Rakkauden. Siksi, että Rakkaus on kuolematon ja tekee myös kantajansa kuolemattomaksi. Kyselit, niinkuin en olisi noita kirjoittanutkaan.
        Kirjoitin kai liian tiiviisti. Mutta se siitä. Moi.


    • ihmettelijä_elämän

      Pitää hväksyä ajatus kuolemasta kaiken loppuna. ei siinä ole mitään pelotatvaa. Muistatko aikaa ennen syntymääsi? Olla kuollut "on samanaista" Olemattomuutta et voi aistia, sinua ei kuolleena ole. Elät tekoina, jälkeläisissäsi, kenties pienenä aaltona ikuisuuden meressä kadoten syvää veteen.

    • body

      Itse ajattelen jos ja kun aivot on kuolleet, silloin ihminen on kuollut ja elämä ruumiissa ja tässä ajassa on loppunut.

      Mitä sitten ja sen jälkeen tapahtuu on mysteeri.

      Onko elämää kuoleman jälkeen, sitä ei kaiketi kukaan ole pystynyt relevantisti todistamaan ja kaikki jää uskon varaan.

    • Tykkään nimimerkkien 'ihmettelijä_elämän' ja 'body' kommenteista (7.5.2011 10:57 ja 7.5.2011 10:58).

      Tuollaisessa ajattelussa ihmisen tietoisuuden ja minuuden kuolemattomuutta ei pidetä selviönä. Mutta kristinuskon kantavia oppeja (samalla ihmistä koukuttavia lupauksia) ovat ihmisen kuolemattomuus ja pelastus kuoleman jälkeiseltä kadotukselta.

    • Tämäpä onkin mielenkiintoista pohdintaa.
      Itseäni on aina pohdituttanut se, että me Kristityt uskomme nimenomaan "ruumiin ylösnousemukseen ja ikuiseen elämään". Itselleni juuri tuo ajatus ruumiin ylösnousemuksesta on ollut helppo yhdistää tietoon siitä, että ihmisen kaikki ajattelu ja minuuskin asuu tuolla jossain aivosähköissä. Me kaikki kuolemme ja maadumme tai muutumme tuhkaksi ja silloin ne aivot ja se minuus ja tietoisuus tietysti lakkaavat olemasta. Me lakkaamme olemasta. Mutta viimeisenä päivänä meidät herätetään jonkinlaisessa ylösnousemusruumiissa. En tiedä missä määrin olemme sitten näitä samoja ja missä määrin ihan uusia luomuksia. Tässä kohtaa asiaa onkin jo mahdotonta ajatella aivotutkimuksen tai muunkaan inhimillisen tieteen näkökulmasta. Saamme jättää arvoituksen odottamaan ratkeamistaan Jumalan käsiin. Lohdullisinta minusta on se vahva jälleen näkemisen toivo, mikä meille on annettu. Minusta on ihanaa ajatella, ettei kuoleman rajan ylittäminen ole mikään loppu, vaan ovi suureen seikkailuun.

      Sanna Husso
      pappi

      • rosa-m

        "Saamme jättää arvoituksen odottamaan ratkeamistaan Jumalan käsiin. Lohdullisinta minusta on se vahva jälleen näkemisen toivo, mikä meille on annettu. Minusta on ihanaa ajatella, ettei kuoleman rajan ylittäminen ole mikään loppu, vaan ovi suureen seikkailuun."

        Tuo on juuri se, mitä minäkin ajattelen, vaikka luulenkin että välittömästi ihmisen kuollessa sielu/tietoisuus/aistit (tosin erilaisessa muodossaan) nousevat pois ruumiistaan ja pystyvät kulkemaan minne haluavat ja miten kauan haluavat (eli ihminen pystyisi olemaan oma itsensä mutta vain ilman ruumista) ja lopulta päätyvät paikkaan, jonne on pakko mennä 'tasaamaan tilit' eli kertaamaan tekemänsä vääryydeet ja häpeämään niitä, mutta myös kertaamaan vastaavasti tekemänsä hyvät teot ja saamaan niistä tunnustusta, ja loppujen lopuksi päätyy ansaitsemaansa paikkaan, tyhjään (eli katoaa pois) tai sitten elämään.


    • "Mutta viimeisenä päivänä meidät herätetään jonkinlaisessa ylösnousemusruumiissa."

      Tämä se meinaakin usein unohtua, että pelastukset voisivat tapahtua vasta maailmanlopun tai ihmiskunnan lopun yhteydessä. Ihmisten halu kuolemattomuuteen tukee mieluummin uskomusta välittömästä ikuiseen henkielämään siirtymisestä.

      "En tiedä missä määrin olemme sitten näitä samoja ja missä määrin ihan uusia luomuksia."

      Ilmeisesti et kuitenkaa kykene kyseenalaistamaan ajatusta jonkinasteisesta kuolemattomuudesta.

      "Tässä kohtaa asiaa onkin jo mahdotonta ajatella aivotutkimuksen tai muunkaan inhimillisen tieteen näkökulmasta."

      Niinpä juuri. Aivotutkimus ja muukaan tiede eivät tue ajatuksia yksilön minuuden esiintymisestä aivojen ulkopuolella.

      "Saamme jättää arvoituksen odottamaan ratkeamistaan Jumalan käsiin. Lohdullisinta minusta on se vahva jälleen näkemisen toivo, mikä meille on annettu. Minusta on ihanaa ajatella, ettei kuoleman rajan ylittäminen ole mikään loppu, vaan ovi suureen seikkailuun."

      Mukava uninalleajattelu siis ajaa vilkku päällä ohi tylsän ja lohduttoman rationaalisen ajattelun. No, onneksi ei ole vastaantulijoita... :-)

    • Niin, ei tuosta "uninalle ajattelusta" liene ainakaan kellekään mitään haittaa? Itse pidän uninalleista muutenkin. Samaan aikaan olen kova lukemaan esim. tieteen kuvalehteä ja kaikenlaisia artikkeleita ja tutkimuksia mm. aivoihin tai esimerkiksi avaruuden tutkimukseen liittyen. Usko korkeampaan voimaan ja ikuiseen elämään ei onneksi sulje rationaalista ajattelua pois:)

      Sanna H.

      • "Niin, ei tuosta "uninalle ajattelusta" liene ainakaan kellekään mitään haittaa? Itse pidän uninalleista muutenkin."

        Minä olen tuota pitkään pohtinut, ja tullut siihen päätelmään, että Usko-nimisestä uninallesta on hyötyä niille, jotka uskonnollista uninallea tarvitsevat, ja siksi sitä pitävät. Tuo uninalle antaa helppoja ajatusmalleja, turvaa ja lohtua. Tuo uninalle on illuusio, jonka kera on helpompi elää kaiken hämmennyksen ja pelon kanssa. Siksi tuo uninalle on sitä tarvitsevalle yksilölle hyödyllinen illuusio.

        Kuitenki tietystä kirkolliskokouksen hyväksymästä uninallesta on tehty instituutio ja tuossa touhussa on menty liian pitkälle. Tietynkaltainen kuva tietystä uninallesta juurrutetaan alakoululaisiin, uninallea rukoillaan valtiopäivien avajaisissa, ja uninallen nimeen tuomitaan toisia ihmisiä huonoiksi.

        "Samaan aikaan olen kova lukemaan esim. tieteen kuvalehteä ja kaikenlaisia artikkeleita ja tutkimuksia mm. aivoihin tai esimerkiksi avaruuden tutkimukseen liittyen. Usko korkeampaan voimaan ja ikuiseen elämään ei onneksi sulje rationaalista ajattelua pois:)"

        Tuo arkipäivän dualismi on jänskä juttu. Ihminen tanssii suvereenisti sellaisella ajatusten tanssiparketilla, missä keskenään ristiriitaiset tiedolliset ja uskomukselliset ajatukset pyörivät poloneesin kiemuroissa hipaisten aika ajoin toisiaan, mutta liiemmin törmäilemättä. Mieli tarjoaa tuota tukevan koreografian väistöliikkeineen. On mielenkiintoista, että janotaan reaalimaailman tietoa ja hyväksytään tietoon perustuvia rationaalisia ajatuksia silloinkin, kun ne eivät sovi yhteen mukavien uskomusten kanssa. Äkkinäinen sivustakatsoja jää kuitenkin ihmettelemään sitä, etteivät rationaalisen ajattelun kanssa ristiriitaiset uskomukset lennä romukoppaan.


      • Kirjaudu sisään
        A10097 kirjoitti:

        "Niin, ei tuosta "uninalle ajattelusta" liene ainakaan kellekään mitään haittaa? Itse pidän uninalleista muutenkin."

        Minä olen tuota pitkään pohtinut, ja tullut siihen päätelmään, että Usko-nimisestä uninallesta on hyötyä niille, jotka uskonnollista uninallea tarvitsevat, ja siksi sitä pitävät. Tuo uninalle antaa helppoja ajatusmalleja, turvaa ja lohtua. Tuo uninalle on illuusio, jonka kera on helpompi elää kaiken hämmennyksen ja pelon kanssa. Siksi tuo uninalle on sitä tarvitsevalle yksilölle hyödyllinen illuusio.

        Kuitenki tietystä kirkolliskokouksen hyväksymästä uninallesta on tehty instituutio ja tuossa touhussa on menty liian pitkälle. Tietynkaltainen kuva tietystä uninallesta juurrutetaan alakoululaisiin, uninallea rukoillaan valtiopäivien avajaisissa, ja uninallen nimeen tuomitaan toisia ihmisiä huonoiksi.

        "Samaan aikaan olen kova lukemaan esim. tieteen kuvalehteä ja kaikenlaisia artikkeleita ja tutkimuksia mm. aivoihin tai esimerkiksi avaruuden tutkimukseen liittyen. Usko korkeampaan voimaan ja ikuiseen elämään ei onneksi sulje rationaalista ajattelua pois:)"

        Tuo arkipäivän dualismi on jänskä juttu. Ihminen tanssii suvereenisti sellaisella ajatusten tanssiparketilla, missä keskenään ristiriitaiset tiedolliset ja uskomukselliset ajatukset pyörivät poloneesin kiemuroissa hipaisten aika ajoin toisiaan, mutta liiemmin törmäilemättä. Mieli tarjoaa tuota tukevan koreografian väistöliikkeineen. On mielenkiintoista, että janotaan reaalimaailman tietoa ja hyväksytään tietoon perustuvia rationaalisia ajatuksia silloinkin, kun ne eivät sovi yhteen mukavien uskomusten kanssa. Äkkinäinen sivustakatsoja jää kuitenkin ihmettelemään sitä, etteivät rationaalisen ajattelun kanssa ristiriitaiset uskomukset lennä romukoppaan.

        Heh. Olet kova selittelemään vaikka mitä.
        Miten seliitäisit tämän: "Laitan kahvin sekaan yleensä maitoa."
        Olisi kiva kuulla millainen selitys sinulta tulee tuohon. Onko se jotakin dualismia vai jotakin?

        Ainakaan itse en keksisi mitään selitystä sille. Ajattelisin vain että niinhän se on. Kahvimaitoa. En jaksaisi alkaa selittelmään joka ainoaa pikkuasiaa.


      • Kirjaudu sisään kirjoitti:

        Heh. Olet kova selittelemään vaikka mitä.
        Miten seliitäisit tämän: "Laitan kahvin sekaan yleensä maitoa."
        Olisi kiva kuulla millainen selitys sinulta tulee tuohon. Onko se jotakin dualismia vai jotakin?

        Ainakaan itse en keksisi mitään selitystä sille. Ajattelisin vain että niinhän se on. Kahvimaitoa. En jaksaisi alkaa selittelmään joka ainoaa pikkuasiaa.

        "Olet kova selittelemään vaikka mitä."

        Kiitos! :-)


      • Kirjaudu sisään
        A10097 kirjoitti:

        "Olet kova selittelemään vaikka mitä."

        Kiitos! :-)

        Ole hyvä. Otatko kahvin kanssa pikkuleipiä ja pullaa? :) Suklaakin maistuu kahvin kanssa hyvältä.


    • ihmettelijä_elämän

      Jos ikuista elämä olisi, sen pitäisi olla ilman aikaa. Ajankulun käsitettä. Ihmisen mieli, kaikkine raadollisine ihmissuhteineen, koko elämän kuva, mitään siitä ei tunnu olevan rakennettu siten, että se kestäisi loputtomasti.

      Ajatus sinänsä taivaasta, nirvanasta, miksikä sitä haluaakin kutsua, on tietenkin kaunis, mjutta jotenkin vapauttavampaa on silti ajatella, on vain yksi elämä, joka aikanaan päättyy ja unohtuu.

      Itse ajattelen, että kun minua ei ole, ehkä joku ajatukseni, ideani, sanani on tarttunut tässä elämässä johonkin ja elää minun jälkeeni. Ja luulen, että ihmiskunta, laji, selviää kaikesta tuskasta ja kärsimyksestä huolimatta ja jonain päivänä jättää tämän sinisen pallon taakseen.

      Ehkä koko näkyvä maailma tuhoutuu, palaa loppuun ja joskus kaikki alkaa taas alusta. Ne osat, joista olen rakennettu, jokaista atomia myöten, palaavat muodossa tai toisessa. Sillä tavalla ajateltuna, ehkä olemme ikuisia.

      • Vaikutat nöremmältä kuin kristityt, jotka tunnetaan nöyryyden puolestapuhujina.


      • luminarsku

        Ikuinen elämähän on ilman aikaa eli siis henkimaailmassa ei ole aikaa. Aika kuuluu vain tänne nykyiseen aineeseen, joka on katoavaisuuteen tuomittu. Ei tästä maailmasta voi lukea ikuisen elämän lakeja. Tämä on vain välivaihe pahuuden eliminoimiseksi, jonka jälkeen luodaan uusi maa.

        Uskot jättäväsi jonkun ajatuksen jälkeesi tänne ja lopulta koko ihmiskunta jättää tämän sinisen pallon taakseen. Mitä hyötyä tai mieltä on jättää joku ajatus jälkeensä, jonka kenties lähimmät ihmiset muistavat, joiden jälkeen tuskin kukaan, suurmiesten ajatuksia lukuun ottamatta? Mitä mieltä on sellaisella elämällä? Mitä mieltä on elää hyvin? Mitä mieltä on elämällä, joka raukeaa tyhjiin muutaman vuosikymmenen kuluttua? Miten jokin persoonaton evoluutio voi rakentaa persoonallista tajuista elämää, joka kaikki kerran loppuu? Tyydyttääkö ihmistä olla pelkkä pelinappula kosmisen voiman, johon ei voi olla kontaktissa, pelilaudalla?

        Jos ei tästä maailmasta voi lukea ikuisen elämän lakeja, niin ihmisestä voi. Meissä on kaipuu johonkin muuhun kuin tähän näkyvään (kaikki eivät sitä myönnä/tunnista). Kun teemme pahaa, haluamme hyvittää, paatuneimpia lukuun ottamatta. Meissä on kaipuu sellaisen yhteyteen, mitä pelkät ihmiskontaktit eivät voi tyydyttää.


      • ihmettelijä_elämän
        A10097 kirjoitti:

        Vaikutat nöremmältä kuin kristityt, jotka tunnetaan nöyryyden puolestapuhujina.

        Jokainen, joka katsoo maailmankaikkeutta ja näkee miten valtavasta asiasta on kyse, tulee nöyräksi.


      • ihmettelijä_elämän
        luminarsku kirjoitti:

        Ikuinen elämähän on ilman aikaa eli siis henkimaailmassa ei ole aikaa. Aika kuuluu vain tänne nykyiseen aineeseen, joka on katoavaisuuteen tuomittu. Ei tästä maailmasta voi lukea ikuisen elämän lakeja. Tämä on vain välivaihe pahuuden eliminoimiseksi, jonka jälkeen luodaan uusi maa.

        Uskot jättäväsi jonkun ajatuksen jälkeesi tänne ja lopulta koko ihmiskunta jättää tämän sinisen pallon taakseen. Mitä hyötyä tai mieltä on jättää joku ajatus jälkeensä, jonka kenties lähimmät ihmiset muistavat, joiden jälkeen tuskin kukaan, suurmiesten ajatuksia lukuun ottamatta? Mitä mieltä on sellaisella elämällä? Mitä mieltä on elää hyvin? Mitä mieltä on elämällä, joka raukeaa tyhjiin muutaman vuosikymmenen kuluttua? Miten jokin persoonaton evoluutio voi rakentaa persoonallista tajuista elämää, joka kaikki kerran loppuu? Tyydyttääkö ihmistä olla pelkkä pelinappula kosmisen voiman, johon ei voi olla kontaktissa, pelilaudalla?

        Jos ei tästä maailmasta voi lukea ikuisen elämän lakeja, niin ihmisestä voi. Meissä on kaipuu johonkin muuhun kuin tähän näkyvään (kaikki eivät sitä myönnä/tunnista). Kun teemme pahaa, haluamme hyvittää, paatuneimpia lukuun ottamatta. Meissä on kaipuu sellaisen yhteyteen, mitä pelkät ihmiskontaktit eivät voi tyydyttää.

        "Uskot jättäväsi jonkun ajatuksen jälkeesi tänne ja lopulta koko ihmiskunta jättää tämän sinisen pallon taakseen. Mitä hyötyä tai mieltä on jättää joku ajatus jälkeensä, jonka kenties lähimmät ihmiset muistavat, joiden jälkeen tuskin kukaan, suurmiesten ajatuksia lukuun ottamatta? Mitä mieltä on sellaisella elämällä? Mitä mieltä on elää hyvin? Mitä mieltä on elämällä, joka raukeaa tyhjiin muutaman vuosikymmenen kuluttua? Miten jokin persoonaton evoluutio voi rakentaa persoonallista tajuista elämää, joka kaikki kerran loppuu? Tyydyttääkö ihmistä olla pelkkä pelinappula kosmisen voiman, johon ei voi olla kontaktissa, pelilaudalla?"

        Elämällä ei ikävä kyllä ole mitään "kosmista tarkoitusta". Minusta elämä itsessään on tarpeeksi suurta ja juuri sen ainutkertaisuus tekee siitä arvokkaan. Jokainen voi, ja varmasti niin tekeekin, miettii siihen jotain omaa tarkoitustaan, sehän kuuluu ihmisluonteeseen.


      • luminarsku kirjoitti:

        Ikuinen elämähän on ilman aikaa eli siis henkimaailmassa ei ole aikaa. Aika kuuluu vain tänne nykyiseen aineeseen, joka on katoavaisuuteen tuomittu. Ei tästä maailmasta voi lukea ikuisen elämän lakeja. Tämä on vain välivaihe pahuuden eliminoimiseksi, jonka jälkeen luodaan uusi maa.

        Uskot jättäväsi jonkun ajatuksen jälkeesi tänne ja lopulta koko ihmiskunta jättää tämän sinisen pallon taakseen. Mitä hyötyä tai mieltä on jättää joku ajatus jälkeensä, jonka kenties lähimmät ihmiset muistavat, joiden jälkeen tuskin kukaan, suurmiesten ajatuksia lukuun ottamatta? Mitä mieltä on sellaisella elämällä? Mitä mieltä on elää hyvin? Mitä mieltä on elämällä, joka raukeaa tyhjiin muutaman vuosikymmenen kuluttua? Miten jokin persoonaton evoluutio voi rakentaa persoonallista tajuista elämää, joka kaikki kerran loppuu? Tyydyttääkö ihmistä olla pelkkä pelinappula kosmisen voiman, johon ei voi olla kontaktissa, pelilaudalla?

        Jos ei tästä maailmasta voi lukea ikuisen elämän lakeja, niin ihmisestä voi. Meissä on kaipuu johonkin muuhun kuin tähän näkyvään (kaikki eivät sitä myönnä/tunnista). Kun teemme pahaa, haluamme hyvittää, paatuneimpia lukuun ottamatta. Meissä on kaipuu sellaisen yhteyteen, mitä pelkät ihmiskontaktit eivät voi tyydyttää.

        "Meissä on kaipuu johonkin muuhun kuin tähän näkyvään (kaikki eivät sitä myönnä/tunnista)."

        Tuo kaipuu on hyvin yleinen ihmisten keskuudessa ja selittää kovasti sitä miksi niin monet ovat valmiita uskomaan hassuihin asioihin.


      • Aatami9 (ei kirj.)
        luminarsku kirjoitti:

        Ikuinen elämähän on ilman aikaa eli siis henkimaailmassa ei ole aikaa. Aika kuuluu vain tänne nykyiseen aineeseen, joka on katoavaisuuteen tuomittu. Ei tästä maailmasta voi lukea ikuisen elämän lakeja. Tämä on vain välivaihe pahuuden eliminoimiseksi, jonka jälkeen luodaan uusi maa.

        Uskot jättäväsi jonkun ajatuksen jälkeesi tänne ja lopulta koko ihmiskunta jättää tämän sinisen pallon taakseen. Mitä hyötyä tai mieltä on jättää joku ajatus jälkeensä, jonka kenties lähimmät ihmiset muistavat, joiden jälkeen tuskin kukaan, suurmiesten ajatuksia lukuun ottamatta? Mitä mieltä on sellaisella elämällä? Mitä mieltä on elää hyvin? Mitä mieltä on elämällä, joka raukeaa tyhjiin muutaman vuosikymmenen kuluttua? Miten jokin persoonaton evoluutio voi rakentaa persoonallista tajuista elämää, joka kaikki kerran loppuu? Tyydyttääkö ihmistä olla pelkkä pelinappula kosmisen voiman, johon ei voi olla kontaktissa, pelilaudalla?

        Jos ei tästä maailmasta voi lukea ikuisen elämän lakeja, niin ihmisestä voi. Meissä on kaipuu johonkin muuhun kuin tähän näkyvään (kaikki eivät sitä myönnä/tunnista). Kun teemme pahaa, haluamme hyvittää, paatuneimpia lukuun ottamatta. Meissä on kaipuu sellaisen yhteyteen, mitä pelkät ihmiskontaktit eivät voi tyydyttää.

        Koko ihmisen minuus ja se olematon "sielu" on rakentunut sen mukaan, että koemme ajan lineaarisesti ja meillä on fyysinen ruumis, jonka kautta koemme asioita. Jos olisi olemassa mielikuvituksesi Mikä-Mikä-maa, jossa ei ole olemassa aikaa ja lillutaan henkiolentoina jatkuvassa henkisessä orgasmissa, olisiko siellä oleva "sieluni" edes minä? Kun yritän kuvitella, millaista se on, niin siitä tulee mieleen se kerta kun vedin vähän liikaa kukkaa enkä pystynyt liikkumaan sohvan pohjalta tai ajattelemaan selkeästi. Call me crazy, mutta minusta semmoinen lilluminen iäisyydessä ei tunnu edes tavoittelemisen arvoiselta.

        Summa summarum, minussa ei ole kaipuuta mihnkään ei-näkyvään.


      • NirskunNarskun
        luminarsku kirjoitti:

        Ikuinen elämähän on ilman aikaa eli siis henkimaailmassa ei ole aikaa. Aika kuuluu vain tänne nykyiseen aineeseen, joka on katoavaisuuteen tuomittu. Ei tästä maailmasta voi lukea ikuisen elämän lakeja. Tämä on vain välivaihe pahuuden eliminoimiseksi, jonka jälkeen luodaan uusi maa.

        Uskot jättäväsi jonkun ajatuksen jälkeesi tänne ja lopulta koko ihmiskunta jättää tämän sinisen pallon taakseen. Mitä hyötyä tai mieltä on jättää joku ajatus jälkeensä, jonka kenties lähimmät ihmiset muistavat, joiden jälkeen tuskin kukaan, suurmiesten ajatuksia lukuun ottamatta? Mitä mieltä on sellaisella elämällä? Mitä mieltä on elää hyvin? Mitä mieltä on elämällä, joka raukeaa tyhjiin muutaman vuosikymmenen kuluttua? Miten jokin persoonaton evoluutio voi rakentaa persoonallista tajuista elämää, joka kaikki kerran loppuu? Tyydyttääkö ihmistä olla pelkkä pelinappula kosmisen voiman, johon ei voi olla kontaktissa, pelilaudalla?

        Jos ei tästä maailmasta voi lukea ikuisen elämän lakeja, niin ihmisestä voi. Meissä on kaipuu johonkin muuhun kuin tähän näkyvään (kaikki eivät sitä myönnä/tunnista). Kun teemme pahaa, haluamme hyvittää, paatuneimpia lukuun ottamatta. Meissä on kaipuu sellaisen yhteyteen, mitä pelkät ihmiskontaktit eivät voi tyydyttää.

        "Ikuinen elämähän on ilman aikaa eli siis henkimaailmassa ei ole aikaa."

        Millä perustelet tuon väitteen? Miten kuvailisit elämää, ikuista tai muuta, ilman ajan kulumista? Miten ilman aikaa voi olla asioita, tapahtumia jne?

        "Aika kuuluu vain tänne nykyiseen aineeseen, joka on katoavaisuuteen tuomittu. Ei tästä maailmasta voi lukea ikuisen elämän lakeja."

        Ei varmaan voidakaan. Mistä ne mielestäsi voidaan johtaa ja miten? Millaisia ikuisen elämän lait ovat?


        "Mitä hyötyä tai mieltä on jättää joku ajatus jälkeensä, jonka kenties lähimmät ihmiset muistavat, joiden jälkeen tuskin kukaan, suurmiesten ajatuksia lukuun ottamatta?"

        EIkö ajatusten jälkeen jättäminen ole merkittävä asia? Mitä muuta hyötyä vielä pitäisi olla. Miksi?


        "Mitä mieltä on sellaisella elämällä?"

        Mitä mieltä sillä sitten pitäisi olla? Miksi?


        "Mitä mieltä on elää hyvin?"

        Hyvin eläminen on itsestä ja lähimmäisistä mukavampaa.


        "Mitä mieltä on elämällä, joka raukeaa tyhjiin muutaman vuosikymmenen kuluttua?"

        Pitäisikö sillä olla jotakin muuta mieltä? MIksi?


        "Miten jokin persoonaton evoluutio voi rakentaa persoonallista tajuista elämää, joka kaikki kerran loppuu?"

        Asioiden alkaminen ja loppuminen nyt näyttää olevan universumin toimintatapa. Miksi haluat sitä vastustaa? Ja miten?


        "Tyydyttääkö ihmistä olla pelkkä pelinappula kosmisen voiman, johon ei voi olla kontaktissa, pelilaudalla?"

        Tyydyttämisestäkö se vain on kiinni? Tuntuu turhalta ja ennen kaikkea itsekkäältä pohtia vaihtoehtoja sellaiselle, jota ei mitenkään voi välttää. Kosmiset voimat ovat ihmiseen verrattuina hippusen isompaa suuruusluokkaa. Tällä hetkellä olemme jonkinmoisessa kontaktissa n. 13 miljardin valovuoden päähän, mikä on kyllä vain yksisuuntainen kontakti sieltä tännepäin. Vastauksen lähettäminen tuskin enää onnistuisi tämän maailmankaikkeuden elinaikana.


        "Jos ei tästä maailmasta voi lukea ikuisen elämän lakeja, niin ihmisestä voi. Meissä on kaipuu johonkin muuhun kuin tähän näkyvään (kaikki eivät sitä myönnä/tunnista)."

        Aivan: "Aavan meren tuolla puolen jossakin on maa, missä onnen kaukorantaan laine liplattaa", kuten tunnettu tangomme kertoo. Mielikuvitus on hyvä keksimään onnen maita, mutta millä perusteella ne olisivat oikeasti totta?


        "Kun teemme pahaa, haluamme hyvittää, paatuneimpia lukuun ottamatta."

        Evoluution tulosta. Hyvin tekeminen on pitkän päälle edullisempaa ja jos ei tee hyvin, tulee paha mieli.


    • junttimäcpuntti

      onneks en oo yliopistoja käyny.....


      ootte te sellasia dosentteja kaikki prohvat.... eihä tollasii koknitiivijuttuja kukaan ymmärrä...

      paitsi yliopiston käyneet "papit", perkele mitä porukkaa sekin sakki....

      • No laitetaan vielä selkokielinen versio:

        Minä ajattelen, että ihmisen minuus asuu ihmisen avoissa. Jos aivot kuolevat tai menevät rikki, niin minuuden luulisi sammuvan. Kuitenkin uskonto sanoo, ettei se sammu. Minusta se on hupsua.


    • luminarsku

      Mike Shreve, joogaopettaja, jolla oli 400 oppilasta, sanoi eräänä päivänä oppilailleen, että kaikki, mitä hän oli opettanut, oli huijausta. Hän oli rock-muusikkona ollessaan kokenut rajatilakokemuksen, hän kävi lähellä kuolemaa huumeiden takia. Nyt voidaan tietenkin sanoa, että huumeet vääristivät. Tietenkin huumeet vääristää todellisuutta, mutta kun kuolema on todellisesti vastassa huumeidenkin käyttäjällä, kyllä se on aitoa menoa silloin, kuten kävi Rauno Helpille:
      http://www.raunohelppi.com/raunohelppi.php?RH_Vapaus_huumeista

      Vilpitön etsintä johti totuuden lähteelle.
      Video Mike Shreven elämästä on esimerkki rukouksen voimasta mutta myös älyn käytöstä:
      "Jos Jeesus kerran todella kuoli ihmiskunnan syntien vuoksi, joka oli vastoin silloisia uskomuksiani, minun piti olla avoin mahdollisuudelle, että hän oli todellinen ja hän todella on maailman pelastaja. En ollut ahdasmielinen henkilö. Loogisesti siinä ei olut järkeä, mutta koska etsin totuutta, avaan sydämeni sille mahdollisuudelle. Kaikki maailman uskonnot ovat iso yritys saada yhteys Jumalaan, Jeesus oli kuitenkin Jumalan yritys saada yhteys ihmisiin."

      http://video.google.com/videoplay?docid=81825708665119263#

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3023
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2675
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2285
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      35
      1785
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1556
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1517
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1350
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe