Leipäjonot hävettävät

näin se menee

Leipää jonottavien joukossa on myös niitä, joilla suuri syy jonoon joutumiseen on elämänhallinnan puute. Samalla tavalla on helppo leimata kaikki muutkin ruokajonoihin kerääntyneet, vaikka suuri enemmistö hankkii jonoista ruokaa siksi, että lääkkeet ja muut välttämättömyystarvikkeet vievät toimeentulotukirahat

http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Leipäjonot hävettävät/1135265919966

Leipäjonossa oleminenkin hävettää. Rahaa on suomella ,esim. Miinalaivan surkuhupaisa seikkailu n.15milj.e.

248

3791

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksimus.

Kyllä Suomelta rahaa löytyy, se on vaan arvokysymys mihin ja kenelle sitä jaetaan.

• factahomma

Heikki Hursti, kuten isä Veikkokin ovat tehneet arvokasta ja hyvää työtä unohdetun ja hyljeksityn kansanosan hyväksi. Ehkäpä paras paikka viikottaisen ruoka-avun jakamiselle olisikin eduskuntatalon edessä, niin ehkä silloin 200 hyvin palkattua päättäjää voisivat tälle köyhyydelle jotakin tehdäkin, kun näkisivät omin silmin näiden satojen kurjien jonon! Se jää nähtäväksi. Aika mielenkiinoista, että näitä nk. maahanmuuttajia ja turvapaikan hakijoita taitaa hyvin vähän, jos ollenkaan näkyä näissä leipäjonoissa? Näin se menee, heille annetaan kait niin paljon pelimerkkejä ja euroja muualta, ettei tarvitse alkupeäisväestön kanssa rukokajonoissa seisoskella.

• hamstraajat

Itse olen käynyt muutaman kerran ruokapankissa, miksi sitä sanotaan leipäjonoksi?? No leipää siellä on kyllä tarjolla ja seuraavana päivänä jo homeessa jos ei ole pakastinta. Tiedän myös tapauksia, jotka käyvät ns. leipäjonossa ja sitten jakavat ruokaa pitkin pihapiiriä ja hamstraavat sitä niin, että pakkanen on täynnä. Kyllä sen leivän päälle muutakin laittaisi, kun huulensa. Ja ainakin Jyväskylässä olen kuullut, että työntekijät vievät parhaat päältä. En häpeä sinne menemistä, mutta tosiaan sillä leivällä ei pelkästään elä tai jauhoilla.

• lukekaa lehtiä12

Ei ne leipäjonot siinä jokapäivä edes ole, kyllä te sentään pystytte sen kestämään, että maan köyhemmät saavat haettua siitä ruokaa, lukekaa vaikka sanomalehtiä itsenne miellyttämiseksi, ettei leipäjonojen katselu vaivaa näköhermojanne!

• HALLITUS TOIMII NYT

IHAN TURHA SITÄ RUOKA PANKKII PITÄÄ KUN KAIKKI MIKÄ JAETAAN ON VANHAA RUOKAA SEURAAVANA PÄIVÄNÄ HOMEESSA MUTTA KUN JAKASIVAT KUNNON RUOKAA JOSSA ON VIELÄ PÄIVIÄ JÄLJELLÄ ITSE OLEN KÄYNYT HAKEMASSA JOSKUS OLEN OLLUT SEMMOSESSA PAIKASSA TÖISSÄ JOHON RUOKAPANKISTA LAHJOTETAAN RUOKAA JOTKA MENVÄT VANHAKSI KOHTA OLEMME MONTA JÄTESÄKILLISTÄ VIENEET ROSKIIN KUN YKSI IHMINEN SAI RUOKAMYRKYTYKSEN TOINEN SAI VEREN MYRKYTYKSEN EN ITSE OLE KOSKAAN OTTANUT SITÄ VANHAA LEIPÄÄ KUN AVAA JO PUSSIN NIIN LEMAHTAA PIKKUSEN KIITOS EI OSTAN ITSE TUORETTA LEIPÄÄ KAUPASTA UUSI HALLITUS KANNATTAS TEHDÄ LAKI ET TÄMMÖNEN HOMMA LOPETETAAN JOKAISELTA IHMISELTÄ LÖYTYY SEN VERRAN RAHAA ET ELÄÄ KUUKAUDEN SEURAAVAAN TILIIN PAKASTEET OVAT HALPOJA POTUT ON HALPOJA VIHANNEKSET ON HALPOJA MARJOJA SAA METSÄSTÄ KUINKA PALJON VAAN KUN ON MARJA AIKA KYLLÄ MÄKIN ELÄN PIENELLÄ MUT TÄYTYY OLLA JÄRKEVÄ ET RAHAT RIITTÄÄ KUUKAUDEKSI

• Camilla 2
        HALLITUS TOIMII NYT kirjoitti:

IHAN TURHA SITÄ RUOKA PANKKII PITÄÄ KUN KAIKKI MIKÄ JAETAAN ON VANHAA RUOKAA SEURAAVANA PÄIVÄNÄ HOMEESSA MUTTA KUN JAKASIVAT KUNNON RUOKAA JOSSA ON VIELÄ PÄIVIÄ JÄLJELLÄ ITSE OLEN KÄYNYT HAKEMASSA JOSKUS OLEN OLLUT SEMMOSESSA PAIKASSA TÖISSÄ JOHON RUOKAPANKISTA LAHJOTETAAN RUOKAA JOTKA MENVÄT VANHAKSI KOHTA OLEMME MONTA JÄTESÄKILLISTÄ VIENEET ROSKIIN KUN YKSI IHMINEN SAI RUOKAMYRKYTYKSEN TOINEN SAI VEREN MYRKYTYKSEN EN ITSE OLE KOSKAAN OTTANUT SITÄ VANHAA LEIPÄÄ KUN AVAA JO PUSSIN NIIN LEMAHTAA PIKKUSEN KIITOS EI OSTAN ITSE TUORETTA LEIPÄÄ KAUPASTA UUSI HALLITUS KANNATTAS TEHDÄ LAKI ET TÄMMÖNEN HOMMA LOPETETAAN JOKAISELTA IHMISELTÄ LÖYTYY SEN VERRAN RAHAA ET ELÄÄ KUUKAUDEN SEURAAVAAN TILIIN PAKASTEET OVAT HALPOJA POTUT ON HALPOJA VIHANNEKSET ON HALPOJA MARJOJA SAA METSÄSTÄ KUINKA PALJON VAAN KUN ON MARJA AIKA KYLLÄ MÄKIN ELÄN PIENELLÄ MUT TÄYTYY OLLA JÄRKEVÄ ET RAHAT RIITTÄÄ KUUKAUDEKSI

Älä nyt jaksa. Sä oot sentään töissä ja se että sulla on töitä. Näillä monilla ei ole töitä. Ja joillakin on edunvalvoja joka antaa vaan tietyn summan viikossa rahaa. Jotkut saa 20€ toiset 60€. Ja et sinä niitä homeisia leipiä syö vaan ne, kuule jos olisit niiden asemassa niin kyllä sulle kelpais vaikka mikä. Kokeilepa huvikses vaikka viikko. Tosin jotkut ovat ite aiheuttaneet sen ettei ole rahaa tai ei riitä muuhun kun nesteeseen tai vastaavaan, mutta kyllähän niidenkin pitää syödä. Tosin jos et ole huomannu/kuullu (tosin kaikki puheet ei pidä paikkaansa mutta jotkut pitää) siellä käy myös rikkaita, tosi hyvin toimeentulevat jne.. Mutta se mikä on hienoo on se että opiskelijatkin ovat alkaneet käymään siellä, jopa sankoin joukoin. Ja sen sä tiedät (luulisin) että opiskelijoilla ei ole hirveesti rahaa käytettävissä. Mulla ei ainakaan jääny opiskelu aikaan hirveesti rahaa käyttöön kun oli maksanu vuokran. Ei se opisntotuki ja asumislisä nyt niin hirveesti oo. Ja ihmiset ei yleensä ota lainaa koska sen joutuu maksamaan takas korkoineen.

• TAVAN KANSAA

SUOMELLA ON VARAA MAKSAA TOISTENKIN LAINAT..ESIM KREIKAN PORTUGALIN YM....OMAA KANSAA EI AJATELLA...EI IHME JOS JONOJA ON...OMIA PALKKOJAAN VAAN EDUSKUNTA KOROTTAA VAIKK PITÄS AJATELLA KANSAA ETTÄ OLIS TOIMEEN TULTAVA ..NUO TUETKIN MYÖHÄSSÄ AJASTAAN...EI OLE KOROTETTU VUOSIIN JA VUOKRA RUOKA YM KALLISTUNUT

• vanhempi nainen

entäpäs ne monet pitkäaikais työttömät...? moni varmasti haluaisi tehdä töitä, mutta niitä ei ole tarjota. talvellako/keväälläkö meinasit marjoja poimia???tuu mulle näyttään miten elät vähällä rahalla kuukauden, maksat vuokran,sähkön, ruuat viidelle henkilölle...joskus on "alennuttava" leipäjonoon jos ei oikeasti rahat aina riitä.

• helppoa ku heinä
        TAVAN KANSAA kirjoitti:

SUOMELLA ON VARAA MAKSAA TOISTENKIN LAINAT..ESIM KREIKAN PORTUGALIN YM....OMAA KANSAA EI AJATELLA...EI IHME JOS JONOJA ON...OMIA PALKKOJAAN VAAN EDUSKUNTA KOROTTAA VAIKK PITÄS AJATELLA KANSAA ETTÄ OLIS TOIMEEN TULTAVA ..NUO TUETKIN MYÖHÄSSÄ AJASTAAN...EI OLE KOROTETTU VUOSIIN JA VUOKRA RUOKA YM KALLISTUNUT

Eiku ne leipäjonot johtuu just siitä että jos ei makseta muille maille pätäkkää sikana. Aatteles ny iha ite, että kun esim meidä köyhimmät kansalaiset maksaa muitten maitten rikkaille, niin sit ne rikkaat voi kato antaa vähän lepäjono avustuksiinkin superköyhille jos niillä jää vähä ylimäärästä.

• AlfMelmac
        factahomma kirjoitti:

Heikki Hursti, kuten isä Veikkokin ovat tehneet arvokasta ja hyvää työtä unohdetun ja hyljeksityn kansanosan hyväksi. Ehkäpä paras paikka viikottaisen ruoka-avun jakamiselle olisikin eduskuntatalon edessä, niin ehkä silloin 200 hyvin palkattua päättäjää voisivat tälle köyhyydelle jotakin tehdäkin, kun näkisivät omin silmin näiden satojen kurjien jonon! Se jää nähtäväksi. Aika mielenkiinoista, että näitä nk. maahanmuuttajia ja turvapaikan hakijoita taitaa hyvin vähän, jos ollenkaan näkyä näissä leipäjonoissa? Näin se menee, heille annetaan kait niin paljon pelimerkkejä ja euroja muualta, ettei tarvitse alkupeäisväestön kanssa rukokajonoissa seisoskella.

Junalauta, välillä olen ainoa, joka puhuu suomea, pääasiallinen kieli on idästä, kait inkerinsuomalaisia tms.

• Alfmelmac

Ruisleipä kestää monta viikkoa. Vaalea pari päivää. Ruoka taas sisältää niin paljon ns. e-vitamiineja = säilöntäaineita, että voi syöddä ja voihan sen makkaran esim. paistaa niin säilyy vähän pidempään.

• hintakehitys !
        factahomma kirjoitti:

Syynä leipäjonoihin on hintojen vedätys keskiluokan tulojen mukana. Keskusliikkeet rosvoavat kansaa !

• 6598

Niin kauan kun ilmaista ruokaa jaetaan, niin kauan on sen ottajia.

Kaikki jonottajat eivät suinkaan ole niin köyhiä ettei leipää olisi varaa ostaa..
      mutta jos sitä saa ilmaiseksi, miksi ostaa?

• eivät kyllä hae

Ne ruuat eivät ole uusia vaan niiden päivämäärä on menossa ohi, joten eivät rahakkaat ihmiset niitä hae!

• Ensin omat .

Kun olen lukenut näitä kommentteja niin kyllä vihaksi pistää tuo eduskunnan touhu.Itselleen kansan edustajat kyllä palkkoja nostavat ja muualle rahaa laitetaan mutta omasta kansasta ei ole mitään väliä.Mutta kaiken toivoni laitan Soiniin ja siihen että kerrankin olisi meillä edustaja johon voimme luottaa,pois kaikki Portugalin ynmuut velkaantuneet kerjäläiset,sillä niiden kassat ovat pohattomat kun alkuun pääsevät kerjäämisessä.Mutta jos mikään ei enää auta,niin eiköhän olisi suomen kansan jokorkea aika nousta "vasta rintaan"ja puolustaa omia asioitaan.Koko EU oli täydellinen vika tikki.Ps. haluaisin tähän Teiltä omia ajatuksia jotka tätä luette,kiitos

• suomi on paska maa

Virosta asti tullaan leipäjonoihin.Olen nähnyt pakattavan mersun takakonttin neljä kassillista ruokatavaroita,auto jätetty kulman taa.

• bread & breakfest

Ihan varmaan tullaan.. minäkin olen nähnyt 'mersun'

• joozzzzz

Vittuako se sinulle kuuluu jos Tallinnasta tulevat ruokaa hakemaan. Tallinnassa on kyllä oikeasti tiukoilla eläviä, vaikka siellä ei kerjäläisiä paljon ollenkaan näy.
        Tallinnassa sataman D-terminaaliin viimeksi vapun alla kävellessäni oli yksi vanha nainen muksinsa kanssa ihan selvästi kerjäsi eikä kaupustellut. Minä annoin kaikki kolikot mitä minulla oli. Samoin kerran mennessäni satamaterminaalissa oli yksi hirmulaiha joku nelikymppinen yhden silmänsä menettänyt mies joka pyysi kahta euroa ruokaan ja sen annoin.

En kuitenkaan usko että Virosta tänne paljon tullaan leipäjonoihin vaan kyllä ne jonottajat ovat suomalaisia, eikä siellä kukaan sellainen jonissa seiso joka leipänsä kaupastakin hyvin pystyisi ostamaan.

• köyhilläkö mersut?

Yleensä heillä ei ole mersuja...!

• sepuli
        köyhilläkö mersut? kirjoitti:

Yleensä heillä ei ole mersuja...!

On, jos varastavat mersun : ). Sitten tuplahintaan myyvät köyhemmille omassa maassaan juuu

• Johtomanne
        bread & breakfest kirjoitti:

Ihan varmaan tullaan.. minäkin olen nähnyt 'mersun'

Ettäkö työ tiiä kuka menee mesellä sosuun tässä maassa?

• no huh huh

Vois näin maallikkona luulla että tulee aika kallis ruoanhakureissu jos ihan Virosta pitää lähteä Suomeen ruokaa hakemaan. Ku polttoaine maksaa kuitenki enemmän ku ruoka.

• AlfMelmac
        no huh huh kirjoitti:

Vois näin maallikkona luulla että tulee aika kallis ruoanhakureissu jos ihan Virosta pitää lähteä Suomeen ruokaa hakemaan. Ku polttoaine maksaa kuitenki enemmän ku ruoka.

Ei ole edes Viipurista kallista tulla vrt. gasoliinin hinta ja toisaalta myyvät siellä leivän. Seurannut touhua. Lautta Virosta ei paljon maksa.

• paulingggggggggggg

Hurstille pikku vinkki.
      Leipä jonot kaivopuistoon kalliimmalle alueelle.

• Totuus näytille

Tai siirretään mieluummin Eduskuntatalon nurkalle, kuten joku jo ehti ehdottaakin.

Todellinen tilanne olisi kansaedustajienkin nähtävillä joka päivä.
        Voisivat poiketa moikkaamaan jonottajia ja tentata tilanteen jokaisen
        kohdalta.

• leipää!!!!!!!
        Totuus näytille kirjoitti:

Tai siirretään mieluummin Eduskuntatalon nurkalle, kuten joku jo ehti ehdottaakin.

kohdalta.

Olisi kiva tietää näiden, jotka ovat leipäjonosta valittaneet, profiili eli mistä porokorvesta he ovat tänne stadiin tulleet valittamaan.

• Hölmölä II
        leipää!!!!!!! kirjoitti:

Olisi kiva tietää näiden, jotka ovat leipäjonosta valittaneet, profiili eli mistä porokorvesta he ovat tänne stadiin tulleet valittamaan.

Ei pakolaisten, ja maahanmuuttajien tarvitse leipää hakea ulkoa jonosta. Niiden on parempi pyöriä merkkivaatteissa kauppakeskusten käytävillä, ja silmäillä alentuvasti työmuurahaisten kiireistä toimintaa, jotka hankkivat heille leipaa, ja kaiken tarvittavan.
        Ymmärrän hyvin paikallisten asukkaiden, ja yrittäjien harmin.
        Ei ole varmaan kiva kampaaja-, tai parturiyrittäjän laitta pikkulapsen hiuksia, kun "setä" keventää lastia liikkeen ikkunaan.

• ostakaa sinne

Voisivatko rikkaat ehkä ostaa sinne uudempaa ruokaa, kun heillä kuulostaisi olevan rahaa ostaa ruokaa?

• hohhoijaa..
        leipää!!!!!!! kirjoitti:

Eli maalta olevat valittavat? Älä viitsi. Mitä jos kasvaisit aikuiseksi?

• MtGh
        leipää!!!!!!! kirjoitti:

osu vissiin arkaan paikkaan :hah

• leipää!!!!!!! kirjoitti:

Luultavasti savota!

• Asdertson
        leipää!!!!!!! kirjoitti:

Kalliolaisilla on sama oikeus turvalliseen ja rauhalliseen elämään kotinurkillaan kuin muillakin ihmisillä.

Heikki Hurstin kylmästä kommentista paistaa outo ajatus, että oikean paljasjalkaisen kalliolaisen pitäisikin olla vähän deekiksillä tai ei ole oikea kalliolainen.

Sikäli ajatus leipäjonon jakelupisteen siirtämisestä eduskuntatalon luo on kannatettava - jonon pituus toimisi samalla mittarina sille, miten hyvin asiat on sen takaisessa talossa hoidettu.

• Vallilan Henkka
        Hölmölä II kirjoitti:

Ei pakolaisten, ja maahanmuuttajien tarvitse leipää hakea ulkoa jonosta. Niiden on parempi pyöriä merkkivaatteissa kauppakeskusten käytävillä, ja silmäillä alentuvasti työmuurahaisten kiireistä toimintaa, jotka hankkivat heille leipaa, ja kaiken tarvittavan.
        Ymmärrän hyvin paikallisten asukkaiden, ja yrittäjien harmin.
        Ei ole varmaan kiva kampaaja-, tai parturiyrittäjän laitta pikkulapsen hiuksia, kun "setä" keventää lastia liikkeen ikkunaan.

Lainaus: "Ei ole varmaan kiva kampaaja-, tai parturiyrittäjän laitta pikkulapsen hiuksia, kun "setä" keventää lastia liikkeen ikkunaan."
        Mikä juttu tää on, eihän siinä ole parturikampaajaa. Lähin taitaa olla Vasiksella. Jos jotakin tommosta on tapahtunut, ei se välttämättä liity leipäjonoon. Pikemmin viittaisi Alkoon tai paikallisten juomaravintoloiden asiakkaisiin. Niillä taitaa olla leipää tarpeeksi, jos on juomaakin.
        Onko siellä semmoinen henki että kaikki mahdolliset häiriöt on leipäjonon syytä?

• Pidä Soini pintasi
        Totuus näytille kirjoitti:

kohdalta.

Onhan se sanonta että "poissa silmistä, poissa mielestä", eli tässähän taas toteutetaan porvareiden mielensiivousta kun lakaistaan ruokajonotkin pois "silmistä".
        Olen kyllä miettinyt tuotakin hommaa, että vaikka suomen kansa onkin kohtuullisen alistuvaa ja hiljaista kansaa, loppuu se pinna tältäkin kansalta joskus. Jokin aika sitten Halonen sanoi että on se hyvä että Suomen kansa protestoi äänestämällä eikä mellakoimalla. Totta, vaan entäs jos kansa huomaa ettei sekään auttanut vaan heidän äänensä poljetaan taas herrojen tahtojen mukaiseksi. Mitä sitten tapahtuu? Ehkä olisi poliitikkojenkin syytä miettiä ennenkuin kansalla menee lopullisesti pinna...

• Portugalin köyhät?

383tonnia kultaa,-14 milrardia. Köyhille apuva. Leipää jonotetaan suomessa.

• ihkfdw

Ei nyt ihan asiat kohtaa !

Vähän tuollainen... 'perussuomalainen' kannanotto verrata leipäjonoa kultavarantoihin...

• REvalutionHero

Eiköhän köyhät oteta se mikä köyhälle kuuluu vaikka väkisin!

• Kazur

Jättäkää kaljat ja tupakat ostamatta, niin rahat riittää ruokaan.

• Willsson
        Kazur kirjoitti:

Ihan niinku siihen ne rahat menis suurimmalla osalla ihmisistä jotka sillä jonottaa. Tupakasta sai vaan haaveilla meidän perheessä ja saunakaljasta ei ollu kuultukaan. Että haista Kazur vattu!

• niin ikään
        Willsson kirjoitti:

Ihan niinku siihen ne rahat menis suurimmalla osalla ihmisistä jotka sillä jonottaa. Tupakasta sai vaan haaveilla meidän perheessä ja saunakaljasta ei ollu kuultukaan. Että haista Kazur vattu!

toivoisinpa että päättäjät ja politikot joutuisivat itse sinne leipäjonoihin.täällä vaan viisastellaan ja ollaan tosi nälässä oleville kateellisia.mitä tupakat ja kaljat kuuluvat tähän asiaan en paremmin sano.

• ruzak
        Kazur kirjoitti:

Oliko viesti tarkoitettu työttömälle yksinhuoltajalle ?

Tupakka ja alkoholiko ovat synnyttäneet leipäjonot ?

Mistä näitä jeesustelijoita sikiää ?

• leipäkö pois?
        Kazur kirjoitti:

Lastenvaunutko mersuja? Kaljat ja tupakat eivät yleensä siinä tuprua lastenvaunuja työntävän nuoren äidin suusta, tupakoivat sitten muualla jos saavat tupakkaa.

• Kusishukkamehuako?
        Kazur kirjoitti:

Haista Paskakasa.Olen sairas, en juo, enkä polta. Eikä ole mielenterveysongelma.

• ihme ja kummako
        Kazur kirjoitti:

Kyllä ne vuokriin menee ne kyllä kallistuu samalla edustajan korotetaan joka vuosi...huh...laskuihin menee hyvä että toim tulotuki riitää,,,vuokra..sähkö vesi vakuutus ym...jos lääkkeet ja pitäs päätä työhakuun kaupunkin menee 6e jo käydessä sekin pois ruuasta....rahaa/tukea n 420 vähä yli elä sillä ite

• järki käteen
        Kazur kirjoitti:

Ihan oikein. Juopot suohon. Suomessa hyysätään verovaroin ihan likaa alkkiksia joista ei ole yhteiskunnalle muuta kuin haittaa. Alkkikset voitaisiin siirtää "raitistumisleireille" jossa he voisivat tehdä esim käsitöitä avustuksiensa eteen. Tupakointi on myös erittäin kallis ja vaarallinen harrastus. Sen lisäksi että se on omalle terveydelle haitallinen niin se on passiivisen tupakoinnin myötä myös läheisille haitallista. Ja tupakointiin menevällä rahalla ostaisi jo monta leipää.

Asuin ennen Kalliossa siinä ihan leipäjonon lähellä. Nykyään asun Kannelmäessä kaupungin vuokra-asunnossa. Myös täällä alkkikset juhlii joka päivä. Miten se on mahdollista? Toiset käy töissä ja maksaa näiden juoppojen juhlinnat...ei mene oikein. Ja tupakansavu tunkee omaankin kämppään ku nämä juntit sauhuttaa kämpän sisällä minkä ei pitäisi olla sallittua.

• köyhä vs. "köyhä

No ekana voisi ottaa käyttöön puhallutuksen kaikille leipää jonottaville. Jos promilleja on, ei tarvitse leipää. Hyvä hevonen elää juomallakin... Jos on rahaa käydä ostoksilla Alkossa, samalla rahalla saa leipää Alepasta.

• Äiti +neljä lasta

syyttömiä ne lapset tai puoliso on toisen juomiseen.Itselläni oma kokemus vuosien takaa.Yritin lainata anopilta 20mk hän sanoi ei ole.poikansa lainasi saman rahan äitiltään seuraavana päivänä pulloon sai

• ruzak

ruzak 6.5.2011 sanoma on myös sinulle köyhä vs. "köyhä"

sikisijä !!!!!!!!!!!!!

• Raitis hoikka jne

Just, samalla periaatteella läskit voisivat ostaa verenpaine- ja kolesterolilääkkensä kokonaan omalla kustannuksellaan ja saada niihin kelakorvauksen vasta laihdutettuaan normaalipainoon.
        Samoin urheilijat voisivat maksaa itse urheiluvammansa hoidot jne. jne.

• Kieloja

Lieneekö keskustelun avauskuvituksena oleva Lehtikuvan kuva" käsitelty", koska siinä ilmiselvästi tulee esiin tuloerot? Kysyy

• neitpt777

Ei kai tuloeroja tarvii käsitellä. Kyllä ne näkyvät jo ilmeisinä joka puolella, kunhan vaan näkee, "Kieloja".

• Jooooooooo-o

Rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät.

• häpeällinen huomi

Kyllä on SUOMELLE HÄPEÄ. Suomea mainostetaan poliitikkojen taholta HYVINVOINTIVALTIOKSI, jossa heikompiosaista pidetään huolta, mutta missä se näkyy???

Hursti pitää heikoista huolta, mutta sitähän kukaan ei häntä kiitä, pois pois vaan ajetaan!!!

Kun työssäolevatkaan eivät enää palkallaan elä, niin miten oletetaan alle 500 e tuloissa yh perheen ellävän?

• siru1944

ÄÄrettömän suuri häpeä Suomelle koko leipäjono (hyvä että joku jaksaa sitä tehdä vuosikausia). Pari kertaa olen itsekin käynyt ja täytyy todeta, että paljon oli "ryyppyporukkaa". Toki heidänkin pitää syödä, mutta kyllä ne sellaista örvellysmeininkiä toivat mukaan. Ei kai tuolla kovin moni jaksa ainakaan kovalla pakkasella ti helteellä jonottaa puolivanhoja tuotteita, jos ei todella tarvi.

• tanjakala
        siru1944 kirjoitti:

ÄÄrettömän suuri häpeä Suomelle koko leipäjono (hyvä että joku jaksaa sitä tehdä vuosikausia). Pari kertaa olen itsekin käynyt ja täytyy todeta, että paljon oli "ryyppyporukkaa". Toki heidänkin pitää syödä, mutta kyllä ne sellaista örvellysmeininkiä toivat mukaan. Ei kai tuolla kovin moni jaksa ainakaan kovalla pakkasella ti helteellä jonottaa puolivanhoja tuotteita, jos ei todella tarvi.

ei se häpeä ole vaan se kertoo siitä miten meillä hoidetaan asiat huonosti, lapsiperheiden talousahdinko on kestänyt jo vuosikausia ja lapsiperheiden talous on heikko koska kaikki nämä toimeentulonormit yms ovat jääneet 1990-luvun tasolle ja se on aivan liian pieni. Tästä syystä syntyvyys on Suomessa laskussa ja moni nainen haluaaa kyll äidiksi mutta kun tiedetään tosiasiat ett lapsiperheen talous on heikko niin ihmisillä ei ole taloudellisia resurseja ja siksi lapsia syntyy yhä vähemmän vuosi vuodelta yms. Ensisijassa tämä kertoo siitä ett politiikot ovat vääriällä linjoilla yms.

• --- nimetön-----
        tanjakala kirjoitti:

ei se häpeä ole vaan se kertoo siitä miten meillä hoidetaan asiat huonosti, lapsiperheiden talousahdinko on kestänyt jo vuosikausia ja lapsiperheiden talous on heikko koska kaikki nämä toimeentulonormit yms ovat jääneet 1990-luvun tasolle ja se on aivan liian pieni. Tästä syystä syntyvyys on Suomessa laskussa ja moni nainen haluaaa kyll äidiksi mutta kun tiedetään tosiasiat ett lapsiperheen talous on heikko niin ihmisillä ei ole taloudellisia resurseja ja siksi lapsia syntyy yhä vähemmän vuosi vuodelta yms. Ensisijassa tämä kertoo siitä ett politiikot ovat vääriällä linjoilla yms.

Miten niin lapsiperheiden asiat ovat huonosti? Lapsiperheethän saavat automaattisesti esimerkiksi lapsilisät ihan kaikki tilotadsosta riippumatta ja lisäksi kotihoidontuet, vaikkapa äitiys- ja isyysvapaarahat; monetkin myös ammattiliittojen kautta, heille maksetaan mikäli varattomuus kyseessä, ilmaiseksi jopa lasten päivähoito ja lisäksi lapsiperheelliset saavat melkein jokaikisessä paikassa muitakin alennuksia? En halua tällä syyllistää ketään ja tottakai lapsiperheitä ja lapsia pitääkin ja aivan erityisesti juuri heitä, yhteiskunnassa myös jeesata, mutta tiedätkö, että Suomessa on myös ihmisryhmiä, jotka eivät saa mitään automaattisia yhteiskunnan kuukausittaisia tukia, vaikka olisivat vähävaraisia tai varattomia? Itse en esimerkiksi voi käsittää, miten joku jaksaisi rutkuttaa säännöllisestä tonnin kuukausittaisesta työttömyyskorvauksesta, kun sillähän eläisi herroiksi, jollei ole erityisiä sairauksia tai muita kuluja, jos asuu inhimillisen vuokran käsittävässä asunnossa, kun itse en koskaan ole saanut yhteiskunnalta edes tuota summaa säännöllisesti mistään.

• Fyffe

EIPÄ NÄY MAAHANMUUTTAJIA JONOSSA.

Jos nämäkin leipäjonolaiset saisivat samanlaisen toimeentulon kuin maahanmuuttajat, ei jonoja olisi.

• nsdskdlww

Ei tietenkään näy kun ostavat leivän kaupasta tai leipovat itse.

Eläminen on Suomessa niin kallista,että se ajaa ihmiset jopa leipäjonoihin.

Maahanmuuttajat ei nyt ihan sovi tähän(kään) teemaan.

Perusluonteinen suomalainen kyllä näkee vaikka painajaisia maahanmuuttajista.

Also call as a rasism or envy.

• 25
        nsdskdlww kirjoitti:

Toi sun "englanti" kirvoitti illan naurut :)

• yksvirtanen

Ihan vaan sitä kun sanot ettei ole maahanmuuttajia leipäjonoissa; > siis täällä Korsossa ei muita paljon mahdu edes "JONOON" kun siel on kaks tuntii jo ennen jaon alkamista pelkkää ns.paluumuuttajaa ja heidän koko sukuaan viemässä kaiken ettei jää vaan meille kantasuomalaisille oikeen muuta kuin tyhjää käteen....et sillee.Puhu sinä minä kuuntelen ja näen ihan tämän realistiseti.

• MualimanMies

Jaa-a kyllä täällä ainakin näkyy myös maahanmuuttajia ruokajonossa! Turha tässä on ruveta kieroon katselemaan. Tuossa vuokramaalla tuntuvat koko perheen voimin myös kasvattavan sapuskaa pöytään. Elkää olko noin perkeleen kateellisia!

En tiedä maahanmuuttajien kukkaron paksuutta, mutta tiedätkös sinä? Tiedä vaikka olisivat öljysheikkejä jo tänne tullesaan mutta henkikullan takia on täytynyt lähteä kotoa pakoon. Noh millaista toimeentulon he sitten saavat kun tunnut nuin hyvin tietävän. Mielellään tarkat luvut.
        Ei tässä pidä maahanmuuttajia alkaa syyttelemään. Kahtokaa näitä herroja jotka meidä vedättää. Ja jos he saavat jotain älyttömiä summia niin taas katsellaanpas sinne päättäjien penkeille eikä aleta näitä ihmisiä syyttämään jos ottavat vastaan mitä annetaan. Kieltäytyisitkö itse?

• aregaregsfad
        nsdskdlww kirjoitti:

Mikä tuossa aiemman kirjoittajan kommentissa on rasismia

• jospa tehtäisiin nii
        MualimanMies kirjoitti:

Jaa-a kyllä täällä ainakin näkyy myös maahanmuuttajia ruokajonossa! Turha tässä on ruveta kieroon katselemaan. Tuossa vuokramaalla tuntuvat koko perheen voimin myös kasvattavan sapuskaa pöytään. Elkää olko noin perkeleen kateellisia!

En tiedä maahanmuuttajien kukkaron paksuutta, mutta tiedätkös sinä? Tiedä vaikka olisivat öljysheikkejä jo tänne tullesaan mutta henkikullan takia on täytynyt lähteä kotoa pakoon. Noh millaista toimeentulon he sitten saavat kun tunnut nuin hyvin tietävän. Mielellään tarkat luvut.
        Ei tässä pidä maahanmuuttajia alkaa syyttelemään. Kahtokaa näitä herroja jotka meidä vedättää. Ja jos he saavat jotain älyttömiä summia niin taas katsellaanpas sinne päättäjien penkeille eikä aleta näitä ihmisiä syyttämään jos ottavat vastaan mitä annetaan. Kieltäytyisitkö itse?

että Katainen kuskaisi ne leivät sinne Portugalin köyhille ÖKY-EU-PANKKIIREILLE, - ja jakaisi ne 16 000 miljoonaa euroa suomalaisille köyhyysrajan alla oleville miljoonalle köyhälle tänne Suomeen=
        jokainen saisi 16000 euroa per lärvi.

• kaikkien puolesta

kaikille tasapuolisesti verottomana 2200,00 €, niin sen jälkeen voimme tukea muita maita myös Portugalia, loppuu leipä jonot ja mamuille lapiot käteen kyllä töitä piisaa kun vain on tekijöitä, jos ei kelpaa menkööt sinne mistä tulivatkin.

• 1234509876

No, eipä tarvis minunkaan käydä töissä. En saa lähellekään tuota rahaa verottomana käteen. Toimeen olen silti tullut. Olen lähihoitaja.

• Ilmaista rahaa!

Soini antanee?

2200 egee? Tällä hetkellä pääsen täysipäiväistä työtä tekemällä verottomana noin puoleen tuosta.

Mutta totta kai! Rahaa ja ilmaiseksi!

• a b s

kaikkien puolesta,Ite olen tehnyt yli 45v töi´tä eläke1200e.kaikki jonossa olevat vaan ei ole köyhiä ja joku kontrolli pitäis olla uskonpa vaan jotta jollaki on sukan vareessa ,mutta ei häpeä jonoa .pitäis päivät jakaa eli aasta -eehn maanantai jne sekä jako pisteet miksi jaetaan yhdessä kohtaa.ei ne kaikki ole langan laihoja ,kuka tekis todellisen tutkimuksen ,sanon kun entinen mieheni jotta kyllä hän sairasta osaa teeskennellä.eikä ole töissä eikä vaimokaan.siksi me kaikki olla niin sini silmäisiä köyhyydestä kaikkien kohdalla.sossu maksaa.eikä aina juoppo tarvi olla.tosi työton ja sairas , teitä ymmärrän .

• Älypäät ja muut
        Ilmaista rahaa! kirjoitti:

Soini antanee?

2200 egee? Tällä hetkellä pääsen täysipäiväistä työtä tekemällä verottomana noin puoleen tuosta.

Mutta totta kai! Rahaa ja ilmaiseksi!

Mikä se on se levy joka pyörii että "menkää töihin"???? Hemmetti, eikö ihmiset LUE lehtiä ja kuuntele uutisia?? Jatkuvasti laitetaan ihmisiä pihalle täällä töistä jotta saadaan tuottavuutta. Vaihtoehtoisesti siirretään työpaikat kolmansiin maihin ihan samasta syystä, saadaan tuottavuutta. Kuka se hyötyy näistö tuottavuuksista? No ei ainakaan kansa. Kuulostaa siltä että vähänkään isoimmissa firmoissa näitä "johtajan" paikkoja on enemmän kuin työntekijöitä. Ja mistähän ne työpaikat syntyy? Taitaa olla sillä "hyvävelijärjestöllä" jotain tekemistä asian kanssa. Voisihan sitä tietysti korruptioksikin kutsua...

• voivoi tätä suomea

Ei suomalaisista pidetä edes huolta!
      Ensin huolehditaan mamuista ja sitten vasta suomalaista jos rahat/kiinnostus riittää.

Jos pärjäisin kielellisesti ulkomailla niin muuttaisin kyllä nopeasti täältä pois.

terv. 410€/kk elävä

• wetyoö

soini poistaa tämänkin ongelman.

• stuttgulo

Katainen antaa rahat portugaliin ja suomessa kait kohta köyhät ammutaan!!!

• Kun näkisi uskoisi

Tosi kiinnostavaa! Kerropa vain millä tavalla?
        Enpähän usko. Ovat monet mutkin vannoneet ennen vaaleja
        ja tulos on oollut nolla.

• !!!!!!!!!!!!!!

Valitettavasti Soini pelasi itsensä nurkkaa vaalipuheilla. Muuten ois varmaan saanut paljonkin aikaan. On hänellä kuitenkin tietoa EU:sta ja sen toimintatavoista. No, aika näyttää.

• :))

:))
        :))

• kaksi muutakin?
        stuttgulo kirjoitti:

Katainen antaa rahat portugaliin ja suomessa kait kohta köyhät ammutaan!!!

Ei Soini niistä rahoista päätä, vaan kyllä sinä on mukana ne muutkin kansan itsensä valitsemat puolueet.

• miksi jahtaat YHTÄ?
        !!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

Valitettavasti Soini pelasi itsensä nurkkaa vaalipuheilla. Muuten ois varmaan saanut paljonkin aikaan. On hänellä kuitenkin tietoa EU:sta ja sen toimintatavoista. No, aika näyttää.

Yksi mieskö päättäisi koko suomen tuloeroista? Ei Soini niistä yksin päätä.

• ?
        miksi jahtaat YHTÄ? kirjoitti:

Yksi mieskö päättäisi koko suomen tuloeroista? Ei Soini niistä yksin päätä.

Kuka jahtaa ketä?

• pieni-ihiminen

itse käyn leipäjonossa kun työttömyys päivä raha 400e kuussa ei riitä elämiseen, jos käyt kaupassa ja ostat ale tuotteita niin hintaa tulee kassille väkisin ainakin 20e vaikak koittaa laskea. olen valmistunut kahteen ammattiin ja töitä en ole saanut , nuorisostyöttömyys oulussa on todella paha. juon harvoin enkä polta tupakkaa, rahat menee kuntoilu harrastukseen ja laskujen maksuun silti ne ei riitä vaikak penniä venyttää kun kaikki maksaa nykyään enemmä! olen 25vuotias terve nuori jolal on 2 ammattitutkintoa ja alle vuosi työkokemusta ja työttömyyspäivä raha ei riitä elämiseen kun kaikki on kallistunut sairaana eruronmyötä.

• Willsson

Itsekin köyhyyteni Oulussa elänyt. Ero siinä oli vaan se että toi 400e kuussa piti riittää 6 henkiselle perheelle. Sossu makso avustuksia aikansa mutta seki loppu. Kuulemma "oli jo korkea aika meidänki perheen pärjätä"... Häätö-laput / ulosottomiehet oli tuttu näky meillä. Myllyojan seurakuntatalolta sitten oltiin ruoka kasseja hakemmassa jo ihan mukulana, taisin ekaa kertaa ihan rahalla ostaa oikeessa kaupassa luokkaretkellä ala-asteella. Harrastuksia, viikkorahaa, uusia leluja, uusia vaatteita, tivoli reissuja, karkkipäiviä tai alkoholia/tupakkaa ei meidän perheessä näkyny. Äiti kävi töissä, isä oli työtön ja äitin pienestä kunnan palkasta meni iso osa takaaja laina -maksuihin.

• loppu narinat jo

sääliksi käy nuoria, vanhat puhuu.. kyllä töitä saa jos vaan haluaa tehdä.. ei se vain nyt ole niin. Olen sikäli onnekas että syystä tai toisesta minut on pyydetty kahteen viimeisimpään työhön, nyt kuitenkin kotona hoitovapaalla viiden lapsen äitinä jää tuosta korvausta 550 euroa käteen. En halua kuitenkaan ketkuilla ja olla nimellisesti työttömänä, silloin meillä olisi huomattavasti paremmat tulot.

Miksi taasen hinnat nousseet , ei se nyt niinkään ole euroista kiinni vaan näistä mielettömistä lakoista ja palkankorotuksista, hintoihinhan ne aina loppupelissä kohdistuu! Ei suomessa yrittäjänkään elämä mitään autuutta ole, turha olla sinnepäin kateellinen. Töitä kun ei saisi työläisellä teettää, ettei vain rasituttaisi ja henkisesti järkytyttäisi ja taas toisaalla näissä kutsumusammateissa ihmiset yrittävät joustaa ja ehtiä, oman jaksamisensa uhalla ja palkkaa saa niin paljon ettei moni viitsisi kääntää edes kylkeään sillä summalla.

• nietpt777
        Willsson kirjoitti:

Itsekin köyhyyteni Oulussa elänyt. Ero siinä oli vaan se että toi 400e kuussa piti riittää 6 henkiselle perheelle. Sossu makso avustuksia aikansa mutta seki loppu. Kuulemma "oli jo korkea aika meidänki perheen pärjätä"... Häätö-laput / ulosottomiehet oli tuttu näky meillä. Myllyojan seurakuntatalolta sitten oltiin ruoka kasseja hakemmassa jo ihan mukulana, taisin ekaa kertaa ihan rahalla ostaa oikeessa kaupassa luokkaretkellä ala-asteella. Harrastuksia, viikkorahaa, uusia leluja, uusia vaatteita, tivoli reissuja, karkkipäiviä tai alkoholia/tupakkaa ei meidän perheessä näkyny. Äiti kävi töissä, isä oli työtön ja äitin pienestä kunnan palkasta meni iso osa takaaja laina -maksuihin.

Wilsson, wilsson. Älä nyt taas vedä sitä kurjaa lapsuuttasi tähän nykyaikaan. Sillä ei ole mitään tekemistä tämän ajan kanssa. Nyt on nyt ja asiat pitää saada muuttumaan nyt. Ne eivät muutu sinun ankeaa lapsuutta pohdittaessa. Se on aivan eri maailma, se sodanjälkeinen lapsuutesi. Nyt eletään edellä sotaa, ja tähän ajan ilmapiiriin pitää satsata, koska on mistä satsata. Jospa vaikka ihmiskunta saisi vielä pienen lisäajan ja mahdollisuuden elää edes kohtalaisen tasa- ja ihmisarvoista elämää vielä pikku tovin tässä maapallolla. Nyt olisi mahdollisuus tuottaa kaikille hyvää elämää automaation sen mahdollistaessa, mutta uusliberalismissa, joka on tämän ajan hengelle tunnusomaista ei tunneta sellaista käsitettä, kuten vastuu eikä erikoisestikaan sosiaalisen vastuun käsitettä.

Raha laajeni aikoinaan yhteiskunnan joka sektorille, jolloin se myös tasa-arvoisti, mutta jos raha otetaan pois joltain ryhmältä, merkitsee se epätasa-arvoistamista ja raakaa stigmatisointia. Siitä ei ole pitkä matka enää kovaan yleiseen yhteiskunnalliseen normittomuuden tilaan, joka taas luo mukavat puitteet jollekin totaalitaristille. Se sitten jo onkin jo itse isä vihtahousu perkele itse.

• kunnia teille
        loppu narinat jo kirjoitti:

sääliksi käy nuoria, vanhat puhuu.. kyllä töitä saa jos vaan haluaa tehdä.. ei se vain nyt ole niin. Olen sikäli onnekas että syystä tai toisesta minut on pyydetty kahteen viimeisimpään työhön, nyt kuitenkin kotona hoitovapaalla viiden lapsen äitinä jää tuosta korvausta 550 euroa käteen. En halua kuitenkaan ketkuilla ja olla nimellisesti työttömänä, silloin meillä olisi huomattavasti paremmat tulot.

Miksi taasen hinnat nousseet , ei se nyt niinkään ole euroista kiinni vaan näistä mielettömistä lakoista ja palkankorotuksista, hintoihinhan ne aina loppupelissä kohdistuu! Ei suomessa yrittäjänkään elämä mitään autuutta ole, turha olla sinnepäin kateellinen. Töitä kun ei saisi työläisellä teettää, ettei vain rasituttaisi ja henkisesti järkytyttäisi ja taas toisaalla näissä kutsumusammateissa ihmiset yrittävät joustaa ja ehtiä, oman jaksamisensa uhalla ja palkkaa saa niin paljon ettei moni viitsisi kääntää edes kylkeään sillä summalla.

hepsista hoi jos tuosta laskee että viidelle 550 sehän on 110 euroa henkeä kohden.. kuinkahan paljon teitä on. Et taida kyllä leipää ostaa tai eineksiä ?

• loppu narinat jo
        kunnia teille kirjoitti:

hepsista hoi jos tuosta laskee että viidelle 550 sehän on 110 euroa henkeä kohden.. kuinkahan paljon teitä on. Et taida kyllä leipää ostaa tai eineksiä ?

Niinhän tuon laskee jos laskisi vain lasten elämisen. Toki meille tulee vielä osasta lapsia lapsilisää ja asumistukeakin saan. Ei tässä kuitenkaan ole mahdollista itseään huoltaa.. leipäjonoon en mene ( ei sieltä juuri ole laktoosi-intoleranteille sopivaa ) ja toisaalta sossunkaan luukkua en kolkuttele.
        Sitä on pärjättävä sillä mitä on, autonrähjä on parkissa, itse pääsen pienten kanssa julkisella ilmaiseksi.
        Leipääkin ostetaan joskus, ei meillä nälkää nähdä, lämmin ruoka meillä syödään kaksi kertaa päivässä, lisäksi välipalat ja kunnon aamupuuro. Hintapolitiikasta johtuen kuitenkin hyvin paljon jauheliharuokia, höystettynä lähinnä tukusta haetuilla kasviksilla. Kauppojen tarjouspaketit osaavat jo vanhemmatkin lapset katsoa.
        Alkoholia ostan aivan nimeksi, se menee ruoanlaittoon ei suusta kulauksina.
        Minusta ensimmäisten työttömyyskoulutusten joukossa tulisi olla ruoanlaittokurssi. Kauhistuneena kuuntelen kuinka työttömyysputkessa oleva nuori tuttavani kertoilee syövänsä milloin mitäkin einesruokaa, välipalana juustohampurilaisia ( taas eineksiä ) ja jääkaapissa odottaa mäyräkoira, leffoissa käydään ja sossusta ei saa tarpeeksi rahaa. Kyseessä on kuitenkin nainen jonka kotona aina äiti ruoan laittoi, että luulisi ymmärtävän mihin se raha menee.

• tsemppiä Ouluun !

nimim pieni-ihminen taisi kertoa todellisen totuuden leipäjonottajista.

Suomi on armoton maa niin hintojen kuin yhteiskuntapolitiikan saralla.

Jytkysoiniko nyt meidät pelastaa ? Tuskin. Sen tulette näkemään !

• eläk äiti59

pieni ihminen samalla lailla elää poikani aina välillä ruokakassia v ien kun hänen luona käyn..laitetaan halvalla...hänkin oppinut laittamaan kun on pakko...laskuihin menee ne työttömyysrahat..turha kenenkään kadehtia...ammattiinsa ei pääse...siellä tunkua samaa koulutusta monella..ei pääse edes harjoittelemaan...kesätyöhön onnksi pääsi puol pvää...niin eipä siinä rasvotu...eli sama jatkuu..en ymm...kahtia jakoa mikä suomessa on...köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu...poikaa olen kehotellut ulos...ja kavereille välilä masentuu...2 tuttuaan teki itsarin ei sekään oloaan kohenna..mitä pitäs kansanedustajien...niinden uusien tehdä nuorten eteen..heille työtä eli leipää...masentuvat ei elämässä mitään ...tuota toim tulo tukea ym korotettava ovat jäljessä koska ruoka vuokra kallistuneet ...niitä pitäsi tarkistaa...laittaa tuo toim tulo tuki...vastuuliseksi että sen edestä taaattava työtä pajoissa ym....ettei nuoret kotiin masennu..ei kaikki ole laiskoja niiku monet sanoo...itsekin nähnyt sen tuskan läheltä...välillä masentaa ..nyt kevät ja kesä tulossa ja kesätyö piristää..leipää kuitenkin on....vaikk ei omaa amm vastavaa ...kuitenkin rehellistä työtä..pojallakaan ei viinaan mee eikä tupakaan...420e menee vuokraan laskuihin onneksi kirjasto ilmainen ja lenkillä ´käynti vielä ei ilmasta veroteta..ois se jo...sinulle paljon voimia ,kyll se tärppää vielä sit elämä hymyilee..näin sanon myös pojalleni yritän kannustaa nuorten on tulevaisuus...me vanhemmat työmme tehneet ja eläk jäävät annamme mieluusti paikkamme alaa koulutetulle..niin minä tein..olen siis eläkeläinen .työni tehnyt...onneksi oli työtä oli koulutustani vastaavaa..enää niin ei ole,koska koulutetaan likaa ihmisiä ja ylioppilaita valmistuu keväällä taas lisää mistä heillekin työtä kouluttuvat työttömiksi..vaiks ei näin saisi ajatella...omassa perheessa se vaan on faktaa..

• Tämäkö nöyryytystä??
        Willsson kirjoitti:

Oulun sosku taitaa olla yksi maan tylyimpiä. Muuttaessakin piti toimittaa 2 alkuperäistä ja 1 jäljennös vuokrasopimuksesta. Ei meinannut sekään riittää. Aivan uskomatonta touhua!!!!!

• slkdhfsh43hllhtk

Jotkut kulkevat takseilla leipäjonoihin.

Ja mustalaiset hamstraavat kaiken mitä saavat ahneuksissaan.

• neitpt777

Romanit eivät ole saaneet ikinä ihmisarvoista kohtelua Suomessa. Kyllä suomalainen mielenlaatu on siitä pitänyt huolen. Vain ani harvat työnantajat ovat mahdollistaneet vielä 1970-80 luvuilla romanien työllistämisen. Romanit ovat olleet suljetut ulos suomalaisesta yhteiskunnasta ainakin koko 1900-luvun ja aikaisemminkin. Heitä varten oli 1970-luvulla laadittava erillinen sosiaalilakikin, kun heidän mahdotonta tilannettaan alettiin rehellisemmin tutkia. Romanien tilanne on paljon parempi nykyään, mutta kyllä heidät niputetaan nyt muiden köyhien kanssa lähes samaan nippuun. Onneksi roomanien yleinen solvaaminen on loppunut, vaikka on niitäkin, jotka sitä yhä harrastavat.

Nyt pitkäaikaistyöttömät ovat samalla tavalla potkaistut ulos yhteiskunnasta, kuten romanit aikoinaan, ja jotkut pitävät erillisoikeutenaan nyt solvata näitä köyhiä. Ihmisoikeusjulistuksessa kuitenkin toisen ihmisen sortaminen myös henkilön köyhyyden takia on tuomittu. Suomenkin rotulaki perustuu tälle YK:n julistukselle. Teet siis rikoksen solvatessasi ja sortaessasi toista ihmistä hänen köyhyytensä takia.

Yhteiskunnan tukitoimi 56 vuotiaalle akateemiselle voi olla käytännössä jonkun "harjoittelupaikan" järjestämistä. Tästä "harjoittelupaikasta" tämä henkilö voi saada yhdeksän euroa päivässä työttömyyskorvauksen päälle. Kyllä voi olla kivaa olla tällä tavalla järjestäytyneen yhteiskunnan pilkan kohteena.

Suomalaiselle luonteenlaadulle ei kerta kaikkiaan sovi Pohjoismaalaisuus, koska täällä ei haluta edes puhua pohjoismaalaista kieltä. Miten voidaan kylmästi ottaa pohjoismaiden ja Skandinaavien hyvä maine silloin, kun itselle sopii, vaikka ei ole edes mitään yhteistä kieltä eikä paljon muutakaan yhteistä.

Tämä katkera, kateellinen ja toisen vahingosta iloitseva suomalainen mielenlaatu on niin toisaikainen, että parempi olisi, että minä ja ystäväni muutamme heti vaikka Alaskaan, ja tänne jääneet liberalistipatriootit liittyisivät takaisin suureen ja mahtavaan Venäjän maahan. Siellähän vallitsee luottamus ja mukavuus kaikin tavoin. Meilläkin päin jo lähes jokainen leipäjonoilija puhuu selvää venäjää tai viroa vaikkakin ympäri kännissä. "Tänne vaan, tulkaa tänne vaan, SUomi on ihana pohjoismaa...", mutta jos suomalaiset osaisivat kieltä, niin he ymm ärtäisivät, että muut pohjoismaalaiset pitävät suomalaisia naurettavina, kielitaidottomina nousukkaina.

• olivat sodassa
        neitpt777 kirjoitti:

Romanit eivät ole saaneet ikinä ihmisarvoista kohtelua Suomessa. Kyllä suomalainen mielenlaatu on siitä pitänyt huolen. Vain ani harvat työnantajat ovat mahdollistaneet vielä 1970-80 luvuilla romanien työllistämisen. Romanit ovat olleet suljetut ulos suomalaisesta yhteiskunnasta ainakin koko 1900-luvun ja aikaisemminkin. Heitä varten oli 1970-luvulla laadittava erillinen sosiaalilakikin, kun heidän mahdotonta tilannettaan alettiin rehellisemmin tutkia. Romanien tilanne on paljon parempi nykyään, mutta kyllä heidät niputetaan nyt muiden köyhien kanssa lähes samaan nippuun. Onneksi roomanien yleinen solvaaminen on loppunut, vaikka on niitäkin, jotka sitä yhä harrastavat.

Nyt pitkäaikaistyöttömät ovat samalla tavalla potkaistut ulos yhteiskunnasta, kuten romanit aikoinaan, ja jotkut pitävät erillisoikeutenaan nyt solvata näitä köyhiä. Ihmisoikeusjulistuksessa kuitenkin toisen ihmisen sortaminen myös henkilön köyhyyden takia on tuomittu. Suomenkin rotulaki perustuu tälle YK:n julistukselle. Teet siis rikoksen solvatessasi ja sortaessasi toista ihmistä hänen köyhyytensä takia.

Yhteiskunnan tukitoimi 56 vuotiaalle akateemiselle voi olla käytännössä jonkun "harjoittelupaikan" järjestämistä. Tästä "harjoittelupaikasta" tämä henkilö voi saada yhdeksän euroa päivässä työttömyyskorvauksen päälle. Kyllä voi olla kivaa olla tällä tavalla järjestäytyneen yhteiskunnan pilkan kohteena.

Suomalaiselle luonteenlaadulle ei kerta kaikkiaan sovi Pohjoismaalaisuus, koska täällä ei haluta edes puhua pohjoismaalaista kieltä. Miten voidaan kylmästi ottaa pohjoismaiden ja Skandinaavien hyvä maine silloin, kun itselle sopii, vaikka ei ole edes mitään yhteistä kieltä eikä paljon muutakaan yhteistä.

Tämä katkera, kateellinen ja toisen vahingosta iloitseva suomalainen mielenlaatu on niin toisaikainen, että parempi olisi, että minä ja ystäväni muutamme heti vaikka Alaskaan, ja tänne jääneet liberalistipatriootit liittyisivät takaisin suureen ja mahtavaan Venäjän maahan. Siellähän vallitsee luottamus ja mukavuus kaikin tavoin. Meilläkin päin jo lähes jokainen leipäjonoilija puhuu selvää venäjää tai viroa vaikkakin ympäri kännissä. "Tänne vaan, tulkaa tänne vaan, SUomi on ihana pohjoismaa...", mutta jos suomalaiset osaisivat kieltä, niin he ymm ärtäisivät, että muut pohjoismaalaiset pitävät suomalaisia naurettavina, kielitaidottomina nousukkaina.

Eihän sotaveteraanitkaan ole saaneet (varmasti ansaitsemiansa) tuloja suomesta, vaan juuri äskettäin heillekkin kerättiin rahaa!

• neitpt7771/2
        neitpt777 kirjoitti:

Romanien eli suomeksi Mustalaisten asiat ovat kyllä nykysuomessa aivan kohdillaan , eikä se tosiasiassa tainnut kovinkaan kehnoa olla entisaikoinakaan
        Mustilaiset saivat aina yösijan tullessaan (kutsumattomina ) vierailulle maalaistaloon tai vaikka pieneen mökkiinkin ja eikä joutuneet tyhjinvatsoin paneutumaan yöpuulle vaikka mökkinakalla itsellään ollut juuri leipää ja kurria kummenpaa omille lapsilleen annettavaa ,kaikkia sai mustalaiset ,sitä mitä talosta löytyi !

Ilman suomalaisen kantaväestön hyväntahtoisuutta olisivat mustalaiset suomessa kuolleet nälkään eli SUKUPUUTTOON !

• IHMETELLÄ SAA
        olivat sodassa kirjoitti:

Eihän sotaveteraanitkaan ole saaneet (varmasti ansaitsemiansa) tuloja suomesta, vaan juuri äskettäin heillekkin kerättiin rahaa!

OLIVAT SODASSA JA KERTÄÄN RAHAA,MUTTA EI NIITÄ HEILLE ANNETA...MISSÄ ON NE MILJOONAT...EI KUNTOUTUSTA JOKA HEILLE KUULUU YM...ENÄÄ EN ANNA KERÄÄJILLE MITÄÄN...TUTKIMUS OLI ETTEI HEILLE SIITÄ OLE ANNETTU JA LISÄÄ KERÄÄTÄÄN...MUTTA MINNE NE MENEE..SÄÄTIÖN RAHAT ..JA VALTIO LAITTO HEIDÄT SOTAAN KUULUISI NE RAHAT JAKAA HEILLE KETKÄ ENÄÄ ELÄÄ..HEITÄ EI KOHTA OLE...HARMILLISTA SURULLISTA..TARVITSISIVÄT KUNTOUTUSTA JA KOTINSA LAITTAMISTA..HEILLÄ MENI TERVEYS SODASSA..HÄPEÄ ON ETTEI HEISTÄ VALTIO NYT VÄLITÄ ..KYLLÄ PUHEITA PIDETÄÄN MUTTA ENTÄ KÄYTÄNNÖSSÄ...KUN APUA TARVITSEVAT HÄPEÄ OLISI ETTÄ HE LEIPÄJONOIHIN....

• ihmekkö tää

joo hyvä ku pääsee bussilla kaupunkiin...taksia oo nähnykkään,jolla loppuu loppukuussa ruoka ja rahat..Oottaa toimtulotukea taas...ja se menee laskuihin..vain vähä jää ruokaan.elä hulluja puhu

• köyhä itsekin

Kyllä Suomessa rahaa riittää. Eikös ne kansanedustajat taas ensi töikseen nostaneet palkkkojaan. Paljonko esim. Toimeentulotukea olisi silläkin rahalla nostettu tai eläkkeitä. Kyllähän ne joilla on rahaa eivät voi sietää että köyhät pyörii jaloissa. No herrat eivät köyhistä piittaa kunhan itse voivat paksusti. Ei nämä olot muuten parane kuin lyömällä kova kovaa vastaan ja pistämään kunnolla ranttaliksi. Ei köyhä saa mitään jos ei taistele.

• mietin vaan

Hommatkaa leipäkone. Leipä on suomessa kallista. Mulla leipäkone käytössä yli 15v ja muutenkin teen kaikki ruoat kotona. Syön 5* päivässä terveellisesti, en dokaile enkä polta. Urheilen kovasti, jopa bussimatkatkin vaihtunut pyöräilyreissuksi.Saan vain sen peruspäivärahan kelasta. En ole velkaantunut. Ulkomaalaisia leipäjonossa suhteellisen vähän, koska ulkomaalaiset ei yleensä dokaa kuin perushärmäläinen.Poikkeuksiakin on.

• sfddsfrt4wr

Saako yhden leivän hinnalla leipäkoneen, vai pitääkö ottaa lainaa?

• ei kaikkea valmiina
        sfddsfrt4wr kirjoitti:

Saako yhden leivän hinnalla leipäkoneen, vai pitääkö ottaa lainaa?

kirppareilta saa 2-5 leivän hinnalla.. riippuu millaista leipää on tottunut syömään

• Köyhä myös

Voitais siirtää se ruoka ja vaate jakelu eduskuntatalon portaille. Tulispahan päättäjien mieleen aina, kun sen talon portaissa kulkevat.

• treelta kajahtaa

olisipa sitä matkaa sitten.. ei kaikki asu siellä kiireseudulla.. muuttakaa tekin sieltä muualle, eläminen halvempaa ja syntyisi uusia työpaikkoja.
        Joku voisi vaikka itse uskaltautua yrittämään, pääsisi kokemaan yrittäjyyden ihanuudet. Sijoita omaisuutesi, tee työtä hullun lailla, unohda pahimmassa tapauksessa se että itsesi ja perheesi pitäisi myös elää tienaamallasi rahalla, työntekijöiden palkat ja edut kun menevät yrittäjän edelle. Paremmassa tapauksessa saat kunnon työntekijät ja elät kuten perinteisesti yrittäjät. Työt sujuu ja saat korkoa tuotollesi, voit kehittää ja luoda lisää työpaikkoja :)
        Vaihtoehtoja on.

• Ihmettelijä MA

Leipäjono edeuskunnan portaille, niin nämä meidän päättäjätkin joutuisivat seuraamaan tätä meidän, niin sanottua hyvinvointivaltiota. Olisi hyvä nähdä, kuinka monen päättäjän pokka kestää häpeämättä katsoa tätä totuutta!
      Häpeän meidän päättäjien puolesta, miten valtio kohtelee meidän vanhuksia!
      Hehän todellakin KOVALLA TYÖLLÄ! tekivät tämän maan eteen paljon, jotta meillä jälkipolvella olisi hyvä olla, mitä vanhukset saavat, TODELLA HUONON KOHTELUN! HÄPEÄ!!!??? Lapsiperheet joilla tulot pienet, ovat todella heitteillä!
      SAIS TÄMÄ PIENITULOISTEN NÖYRYYTYS LOPPUA!!!??? Eduskuntaan pääsevillä, pitäisi olla 4kk:n koe aika, jolloin joutuisivat tulemaa pienellä kelanpäivärahalla toimeen ja sinä aikana eivät saisi käyttää muita varoja?
      Silloin tämänpäivän todellisuus, pienituloisen arjesta selviäisi, mutta ei taida monenkaan pää kestää, kun on tottunut elämään liian leveästi, siinä pieni unohtuu!

• joskus loputtava

Ei tarvii olla kansanedustaja saadakseen kunnon liksaa.. avustajat saavat reippaasti yli taitojensa.. ainakin nyt näillä persuilla. Ei osata edes kotimaisia kieliä ja osataan vain narista ja parkua. Toimivista ratkaisuista ei tietoakaan.
        Entä tieto valtiohallinnosta.. sitä opiskellaan ainakin se 4 vuotta.. muka töitä tehden.. kuinka moni opiskelija saa saman kuin avustaja ?? :) ja opiskelija täytyy kuitenkin tehdä näyttöjä oppimisestaan.
        Maksaisivat kansanedustajat nuo avustajansa jos eivät itse osaa ja ehdi työtään hoitaa.

• jonoja työnhaussakin
        joskus loputtava kirjoitti:

Ei tarvii olla kansanedustaja saadakseen kunnon liksaa.. avustajat saavat reippaasti yli taitojensa.. ainakin nyt näillä persuilla. Ei osata edes kotimaisia kieliä ja osataan vain narista ja parkua. Toimivista ratkaisuista ei tietoakaan.
        Entä tieto valtiohallinnosta.. sitä opiskellaan ainakin se 4 vuotta.. muka töitä tehden.. kuinka moni opiskelija saa saman kuin avustaja ?? :) ja opiskelija täytyy kuitenkin tehdä näyttöjä oppimisestaan.
        Maksaisivat kansanedustajat nuo avustajansa jos eivät itse osaa ja ehdi työtään hoitaa.

Kyllähän työttömät töitä hakevat, mutta niitä ei kaikki silti saa.

• Oispa se : )

Joo, eduskuntatalon portaille ja eteen kaikki köyhyysrajan alapuolella elävät, lapsiperheet, vanhukset jne. Eikä lähetä sieltä kuin kantamalla pois. Kattotaan laittavatko mellakkapoliisit pamputtaan meidät sieltä pois vai kehtaavatko kantaa kaatopaikalle. Olisipa mielenkiintoista nähdä. Vaan eipä meitä nöyryytettyjä enää paljon tätä enempää voisi nöyryyttää, kävis miten kävis..

• Pula Kaikkonen
    • mimmi 63

Leipäjonossa oleminen on myös hyvää terapiaa,ei tarvii maksaa kalliita psykiatrin maksuja.Sen verran tarinoita olen kuullut vaikka jonossa käynkin nyt sairaslomalla kun olen.

• liisa47

Hesassa ja Vantaalla on paljon ruokaapuja ja omalla autolla onnistuu todella hyvin.

• KLFMwklemwefklwefef

Mitä vikaa on elämänhallinnan puutteessa? Sekin on asia jota voi hävetä tai olla häpeämättä.

Mulla on elämänhallinta kondiksessa täysin silloin kun peruselämälle on edellytyksiä - työtä ja suunnilleen terveet sosiaaliset piirit ja harrasteet. Kun ei ole työtä se karsii sosiaalisia piirejä ja lopettaa etenkin ne itselle mieluisat harrasteet.

Kun on köyhä eikä koe sitä järkeväksi eikä pääse sitten myöskään töihin ansaitsemaan rahaa jolla saa sen "elämän" jota hallita niin mulle ainakin on luontaista ajelehtia tuuliajolla. Sellainen olen.

Kuka itseään häpeää on sairas mielestäni.

• keräyksiä taas

Mites sotaveteraanien saamat tulot menivätkään suomessa? Hyysättiinkö heitä vaikka he olisivat sen ansainneet?

• IHMETTELEN VAAN
        keräyksiä taas kirjoitti:

Mites sotaveteraanien saamat tulot menivätkään suomessa? Hyysättiinkö heitä vaikka he olisivat sen ansainneet?

KRÄTÄÄN LISÄÄ MUTTEI NIITÄ HEILLE ANNETA ...VAAN SÄÄTIÖN TILEILLÄ NE ON...EI ANNETA KUNOTUKSIINKAAN...SOTAAN VALTIO KÄSKI MUTTEI PIDÄ HUOLTA SOTA MIEHISTÄÄN..HÄPEÄ ...EN ANNA RAHAA KERÄÄJILLE ENNEKU ENTISIÄ ON HEILLE ANNETTU...KUOLEVAT KOHTA EI SITTEN TARVITSE KERÄTÄ MUTTA MILJOONIA JÄÄ SÄÄTIÖÖN

• Mietitään tätä.....
        keräyksiä taas kirjoitti:

Mietitään nyt hetki että millaisen suomen puolesta ne sotaveteraanit taisteli, nykyisenlaisenko?

Jos nykyisessä maailmassa on vikaa, niin voisko ne viat aiheuttaa sitä elämänhallinnan puutetta - kenties jo ihan siksi että sellaista kulttuuria ei suomessa ole ensinkään? Täällähän on reipas ahneuden, yksilökeskeisyyden ja varakkuuden palvonnan kulttuuri - ja kaikki rakennetaan sen kautta, myös se elämänhallinta. Sit kun ei pääsekään mukaan esim. tähän kuuluisaan työelämään vaikka siihen edellytykset olisi -.niin ei voi osallistuakaan yhteisöön samalla tavalla kuin muut.

Mitä siinä tulee paitsi turhautuminen ja syrjäytyminen? Kun muut äijät puhuu autoista niin tulee vaan todettua että miksi vitussa minua kiinnostaisi autot kun en saa töitä että minkäänlaista koslaa olisi koskaan varaa ostaa - tällöin puheenaihe autoista jättää mut ainakin pois ringistä.

Elämänhallinta tarvitsee potentiaalisen elämän jonka esimerkkinä on keskiluokkainen keskituloinen ihminen jota varten tää maailma on pitkälti järjestetty, sellaisen ihmisen PALVELEMISEKSI, ja tätä palvelua tehdään rahaa saadakseen, siis ne jotka tekee.

Ymmärtääkseni ne sotaveteraanit taisteli ITSENÄISEN JA TASA-ARVOISEN SUOMEN PUOLESTA JOSSA KAIKILLA OLISI SIJAA JA HYVÄ OLLA.

Mikään näistä ei toteudu. Miksi vetoat sotaveteraaneihin jos oikeastaan yksikään ihminen, etenkään niistä jotka "jotaini olevat" eivät elä niiden periaatteiden mukaan joita sotaveteraanit itse noin niinkuin yleisen käsityksen mukaan noudattivat?

• suomi-mies58

Leipäjonot ovat hyvä esimerkki Suomen hyysäripolitiikasta. Jos olet luku- ja kirjoitustaidoton musta maahanmuuttaja, eikä sinulla ole aikomustakaan tehdä mitään hyvää tälle yhteiskunnalle, niin sinä saat asunnon , rahaa ja kaikkea hyvää. Jos taas olet suomalainen työtön, niin hyysäritädeiltä et saa sympatiaa etkä mitään muutakaan, yhteiskunta ei auta sinua.
      En ole koskaan nähnyt yhtäkään somalia ruokajonossa. Sen sijaan kaupungilla he kävelevät hienoissa uusissa vaatteissaan.

• että näin...

Joo. Mutta pitäähän heille vähän jotain "parempaakin" olla, että alkavat "viihtyä" ja tuntevat olonsa "osaksi yhteiskuntaa". Ja lisäksi vähän "discorahaa", että tottuu suomalaiseen "kulttuuriin".

Tämä yhden sossuämmän selitys.

• aale 43

Ei ole kovin helppoa edes mennä sellaiseen jonoon. Minä kokisin sen hyvin nöyryyttävänä. Minä olin yli 30 v. töissä ja jouduin varhaiseläkkeelle. Tuloni on 1000 € kk. silläkään ei meinaa millään kyetä ostamaan vaatteita esim. Syön kuin hiiri ja laihdun laihtumistani. Mutta leipäjonoon en mene enkä sossuun.

• xym

No miksi Aale et mene? Juuri sinunlaisellesi tarjottu apu on sopivaa. Hae ruokakassi ryhdikkäästi ja osta säästyneillä euroilla vaatteet itsellesi.
        Voisitko hakeutua tekemään pieniä hanttihommia naapureille, pientä korvausta vastaan. Vaikka kaupan ilmoitustaululle ilmoitus, sitä kautta. En ole ihan varma sukupuolestasi, mutta naiselle lapsenvahtihommat ja miehelle pikku aputyöt voisivat muutenkin virkistää. Älä eristäydy! Mene vaikka eläkeläistoimintaan mukaan.

• kerjäläiset-pois

Leipä on epäterveellistä, turvottaa ja pierettää!

Tarvittaviin kuituihin riittää armeijan näkkileipä ja juomiseksi vesi.

Varmaan lapsiperheiden äideillä tarve kerjätä jos ei muuten saa rahoja kasaan mutta miesten kerjuu on häpeällista ja alhaista luiruilua.

• ei saisi leikata

Jos nuorilta leikataan tulevaisuudessakin tuloja pois, ovat he leipäjonoissa pian vakiasiakkaita. He eivät kestä huonoa rahatilannetta, kun ei ole rikkaita vanhempia maksamassa elätusta, ja siirtyvät siitä pikkuhiljaa alkoholiin ja huumeisiin. Oletteko rikkaat sitten tyytyväisiä???

• Kiitos katainen

Itse olen 25v terve Suomalainen mies joka saa kelasta vain 170€kk asumistukea.

Sitten noin 480€kk työttömyyspäivärahaa koska en liittoon kuulu.

MENISIN VAIKKA KAIVAMAAN OJAA TAI HAKKAAMAAN HALKOJA JOS TÖITÄ OLISI

tai jos olisin maahan muuttaja niin ei tarvitsisi tehdä mitään..koska sossu hoitaisi kaiken perkele..

ja töitä olen aina tehnyt kun töitä on tarjottu. olen ollut nyt 4v pätkätöissä ja kyllä
      joskus on käteen rahaa jäänyt mutta köyhääkin on ollut.. Suomessa pitää vain taistella että saa edes jotain, KIITOS KATAISEN PERKELE; suksi vittuun..

nyt vain härmän kansa ottaa lain ihan omiin käsiin niin jotain tapahtuukin, turha on täällä valitta kun ei ole mitään, mutta tässä huomaa että meitä köyhiä on liikaa ja meitä sorretaan koko ajan.. vittu....LOTTOVOITTO SYNTYÄ SUOMEEN..

VIELÄ SUUREMPI VOITTO ON JOS PÄÄSISI JOSKUS POIS TÄÄLTÄ, VAIKKA PALMUN ALLE

• tärkee juttu

Ihan vaikuttaisi siltä kuin tällä palstalla olisi tupakoitsijoita ja kaljanjuojia,kun joku sanoi että jättäkää ne pois, niin tuli miinusta.
      Minä ansaitsen 5000 vuodessa omalla työllä, eli sen mikä joku ansaitsee kuussa.
      ja rahat riittäää kun ei osta eineksiä vaan tekee ruuan itse

• veron_maksaja

Jos ei olisi niitä, jotka tienaavat kuukaudessa saman kuin sinä vuodessa eivät rahasi riittäisi.
        Suomi on köyhien, ja työhaluttomien paratiisi verrattuna muihin euroopan maihin.
        Kaltaisesi nakertavat hyvinvointia pidemmällä aikavälillä.

• tärkee juttu
        veron_maksaja kirjoitti:

Jos ei olisi niitä, jotka tienaavat kuukaudessa saman kuin sinä vuodessa eivät rahasi riittäisi.
        Suomi on köyhien, ja työhaluttomien paratiisi verrattuna muihin euroopan maihin.
        Kaltaisesi nakertavat hyvinvointia pidemmällä aikavälillä.

"Suomi on köyhien, ja työhaluttomien paratiisi verrattuna muihin euroopan maihin
        samaa mieltä
        hyvinvontia nakertaa nuo autot tuossa kuvassa, Ajatellla että ne sallitaan se on täyttä myrkkyä mitä sieltä putkesta tulee, ja niitä on miljardeja .

• mk

Aina löytyy ottajia mutta jos jaettaisiin ilmaista viinaa niin jono olisi viekä pidempi.

• toukokuu3

Ennen oli kunnanjauhot, nykyään sitä vastaa sossu ja leipäjonot. Köyhiä on aina ollut ja tulee olemaan, ainakin tässä maailman tilanteessa. Olkoot leipäjonot selkeästi näkyvillä jotta elämisen kovuus ja totuus eivät pääsisi parempiosaisilta unohtumaan.

• Voi meitä

Hyvinvointiyhteiskunta huolehtii lähimmäisistään kuin muinoin vankejaan. Nykyisin vangeilla on paremmat olot kuin monellä vapaana kulkevalla. Nurinkurista.

• ....................

Näin on. Vangit saavat kuukaudessa enemmän rahaa kuin vartijat.. Revi siitä huumoria

• Koiranpää

Ei muutakun linnaan lusimaan, kun kerta siellä niin mukavat olot on. Oletko ihan itse lusinut vai mistä tietosi on peräisin?

• sarhshj

Voi näitä ylimielisiä suomalaisia...

• 19 + 14

Yksikin leipäjonossa oleva on häpeä Suomelle ! Olisi syytä vihdoinkin päättäjien ymmärtää se.
      Kirkko on jo joutunut avustamaan paljon vähävaraisia, koska toimeentulotuki ei siihen riitä.
      Hatunnosto Diakonissoille jotka ymmärtävät !

• että näin.

Diakonissat kehottavat mm. Somaliassa väkeä tulemaan Suomeen. Fakta.

• ihmettelen vaan

4.5 .11 Poikani sai työttömyys tukea vuokriin meni suurin osa ja sit sähkö vesi vakuutus ym...ja sit kun maksoi puhelin niin ruokaan ei jääny paljoa..lähtee alku viikolla kerjuulle....saako kassin sieltä täältä..vasta itse vein ruokaa kun kävin...työtön ollut jo 4v ja vain hanttihommia saanu..itä-suomen tilanne huono..ei työtä tai ne annetaan tutun tutulle...eikä pojalla raha mee viinaan eikä tupakkaan ..laittaa ite aika paljon mitä osaa...pakko on ollu opetella...ajatelkaa mitä se hesan seudulla jos täälläki näin vaikeaa vuokra kun kalliimpi oon ajatellu ..toivossa on hyvä elää...odottaa aikaa parempaa

• Evakon lapsi

Todellisille tarvitsijoille sossun kautta ostokuponki jolla saisi hakea kaupasta.
      Moni vanhempi nainen varsinkin on niin AHNE että jonottaa koska saa ilmaiseksi, ainakin mun naapuri jolla oma osake ja rahaa muuhun turhuuteen.

• luulenpa,että jokainen löytää kysymykseen vastauksen kun kysyy itseltään häpeääkö omaa nälkäänsä.

• Toivossa elän..

Ei köyhyys ole mikään vitsi. Kiitokset Hurstille, joka on jaksanut auttaa ja seisoa niiden rinnalla joiden osa on huonoin. Tuskin ne ihmiset ovat tätä maata "konkurssiin" vieneet..tai viemässä..rahaa Hurstille..

Täältä "puskista" me muut voidaan olla "viisaita" ja huudella.."viisauksia"..... .ihmisarvoinen
      elämä kaikille...

• ei viisasta toiminta

Minä en häpeä hakea apua sieltä misssä sitä on tarjolla. Kimppakyydillä mentiin naapuripaikkakunnalle ruoka-apuun kun oman paikkakunnan kaupat eivät anna tuoretuotteita ilmaiseksi jaettavaksi vaan laittavat ne mieluummin roskiin. Ihan sairasta

• kicko

Suomen valtion rahat menee pakolaisille ja muiden maiden pankkitukiin, jolloin omat kansalaiset jää ilman toimeentuloa. Pakko jonottaa leipää että saa kielenpäälle muutakin kuin kuolaa.

• etelä-pohojanmaa

Siirretään se leipäjono sinne APOLLONKADULLE niin näkee ne kepulit mitä saivat aikaan kahdeksassa vuodessa....

• Maan matonen

Olen köyhä eläkeläinen,en juo en polta,minulla jää 100€/kk ruokaan ja puhtaanapitoon sekä lääkkeisiin.
      Vaatetta en ole ostanut enään vuosiin,en oikein kehtaa missään käydä ,vaikka ilmaseksi pääsisi.
      Tämä kirjaston kone on ainoa ,missä käyn kauppareissulla lukemassa aina ,mihin
      herrat on rahaa laittamassa.
      Ei sitä koskaan riitä meille oman maan kansalaisille ,kun on noita avuntarvitsijoita
      muualla niin paljon.
      On tässä se hyvä puoli ,ettei sukulaisten tarvi perinnöstä riidellä,jos nyt jotain hyviä puolia asiasta pitää löytää.

• torttujoo

Minkä nuorena oppii, sen vanhana väistää, ite just ennen armeijaan lähtöö (74) tein repäsevän liikkeen, .otin loparit 2kk ennen. No eihän ne haulit minkää riittäny, oli pakko hakee apuja pariks viikoks sossusta, voiha rähmä miten hävetti..no ny o jutskat suurinpyärtei kohillaan, ja pystyn jelppaan muitakin, ja jelppaan aina. Nim: Porukalla koreemmin !.

• 8675

Kyllähän se jono pitää kalliosta siirtää pois. Töölö, munkkiniemi, westend olisi paljon parempi paikka sille. Töölöläiset kun suuttuivat jo siitä että kaupunki kehtasi sijoittaa asunnottomien majan heidän alueelleen, ja he ovat joutuneet näkemään 1:n asunnottoman joskus pikku humalassa. Onhan se järkytys.Joten enemmän kultturisivistystä noille alueille.

• Hyvinvointi kunniaan

Miksi köyhiä ei tapeta? Olisi helppoa perustaa joku auttamisohjelma, kaikki köyhät ilmoittautuisivat, sitten poliisi kävisi hakemassa ja puolustusministeriö, sisäministeriö ja "sosiaaliministeriö" tekisivät yhteistyötä ja tuhoisivat joukon.

Lakiin kirjaus, kaikki alle kulujensa tienaavat tulee teloittaa. Lainaaminen katsotaan tuloiksi, mutta jos sen jättää maksamatta tai eroaa töistään teloitetaan.

Asia on radikaali toteuttaa, mutta sen jälkeen ei tarvisi hävetä. Ajatelkaa miten hienoa olisi, kun tietäisi, että kaikilla on rahaa. Aktiivisimmat voisivat käräytellä köyhiä tai saada lupa teloitukseen paikan päällä, lupa pitäisi silti aina kysyä poliisilta jokaista teloitusta varten. Ettei tulisi sellaista tilannetta, että tuolla kävelee joku kahjo joka ampuu kaikkia.

Keskustellaan radikaaleistakin ajatuksista!

• 15+16

Tuo kuva voisi olla yhtähyvin Bangkokista. Siellä oli keskustassakin nähtävillä äärimmäistä köyhyyttä sekä loistoautoilla ajavia todella rikkaita ihmisiä. Tosin siellä ei jaeta ruokaa samallatavoin. Toki perheet huolehtivat toinen toisistaan jollaintavoin...miten sitten kykenevätkin. Hengissäpysymisen mestareita, täytyy sanoa.

• ulkolaiset siperiaan

TÖRKIÄÄ suomalaisia kohdellaan näin pakolaisia ,kerjäläisiä ja maahanmuuttajia hyysätään niitä vedetään joka paikkaan ja sitten suomenkansaliset saa tälläista kohtelua H Ä V E T K Ä Ä toivottavasti Timo Soini saa jotain aikaan perusuomalaiset tuloo saamaan paljon lisää ääniä seuraavis vaaleis

• leivänjakaja

kyllä se on niin että kajlajn ja tupakin hintaa pitää nostaa roimasti ,että leipäjonosta erottuu oikeat köyhät.
      itse olen ollut jakamassa ruokaa ja leipää,niin siellä on joukossa niitä jotka jopa trokaavat sitä leipää toisille.tämäkö on suomen kohtalo ?
      eduskunnasta laiskimmat vaan jakamaan päiväksi leipää ihmisille,niin johan näkevät kuin viha tulee silmille.

• ei demari

Viinajonossakin olisi asiakkaita ja suklaajonossa. aina on wellihousuja jotka syövät mieluusti naapurinkupista.

• elämänkohtalo

Leipäjonossa olevien ei tarvitse hävetä niin paljon kuin leipäjonon aiheuttajien.

Aiheutajia voi olla yhteiskunta, lähimmäinen. Leipäjonoon joutumisella on syy joko itsessä tai jossakin toisessa elementissä. Kuitenkin se RAHAn puutehan sinne ajaa. Elämä on mennyt siihen jamaan, että pitää aloittaa kerjääminen.

Eli palatakseni alkuun; leipäjonon aiheuttaja (oli se mikä hyvänsä elementti) saa ajatella sitä leipäjonoa enemmän.

• Suomalainen mies

No eihän se ole mikään häpeä ainakaan niille, jotka tätä ikuista lamaa ylläpitävät, eli kokoomusta ja Euroopan Unionia,keskustaa, vihreitä ja ruotsalaista kansanpuoluetta. Juuri he tätä lamaa ylläpitävät.
      Tämä herra Kataisen hyvinvointivaltio.

• nolo10

Eikö leipää voisi jakaa esim. sossukäyntien ym. yhteydessä. On alentavaa seistä jonossa ja odottaa. Jäisivät myös hamstraajat pois laskuista. Leipä menisi oikeaan kohteeseen.

• jebbeliini

juuri paras asia mitä hursti sanoi tämän jonon poistmisesta on se että : Ei koskaan tiedä milloin tällainen arvostelija löytää itsensä jonosta. Toivottavasti joskus... Ihmiselle voi tapahtua niin montaa pahaa joka voi aiheuttaa VAIN hetkellisen köyhyyden. Toivottavasti nämä kylmät ihmiset saavat kokea tällaisen huonon "tuurin", joka voi muuttaa näkemyksen elämästä ihan uusiin ulottuvuuksiin.

• ---nimetön---

No sinun nyt varmasti kannata huonoja tuureja toivoa kenellekään ja jos joskus olet itse minkäänlaisia vaikeuksia elämässäsi omannut ja jos omaat normaalin empatian, et edes ajattele siten.

Minä voisin halutessani nauraa esimerkiksi kaikille miljonavelkoja omaaville ihmisille, koska itse olen aina elänyt rotilla ja asiani hoitaen; ehkä öyhänä, mutta en suuria lainoja mihinkään turhaan ottaen tai suuria lainoja muutenkaan koskaan ottanut. Olen ehkä äärimmäisen köyhä ( ja näen usein nälkää, kyllä), mutta sentään rehellinen ja perusrahantajun omaava. Opiskelija, joka tulee maksamaan kaiken yhteiskunnalta saamansa sille aikanaan takaisin... En silti tee sitenkään, että velaksi ökyelämää eläville nauraisin, mutta veikkaan, että eniten leipäjonoille naureskelevat korkeintaan umpipersaukiset juntit ja tyhmät hysteriakuluttajat, joilla ei mitään tajua esim. nälästä tai vähävaraisuudesta ole tai joilla jos hyvä työpaikka menisi alta ja joilla jos sitä kautta holtiton kuluttaminen suhteessa varoihin loppuisi, olisi yhtäkkiä sormi suussa, että mitäs sitä nyt leipäjonoissa seisoville ihmisille siten tuli naureskeltua....

Olen kuullut, että jossakin stadissa esim., ostaa kuulemma täysin persaukiset ääliöt ulkoisen statuksen vuoksi kymmenien miljoonien kämppiä velaksi ja sitten kuvittelevat idiootit, että kun niitä myyvät eteenpäin ja kun muuttavat kuin oravat uudesta velkakämpästä toiseen, eläen myyntituottojen turvin, että siinä muka rikastuisi, mutta ohraleipähän siinä ennen pitkää ottaa...

Sanoisinko vertauskuvana, että jos sulla on varaa leipäpakettiin ja juustopakettiin, voit ostaa velaksi lisäksi siihen korkeintaan korppukinkkupaketin, jos tiedät pystyväsi maksamaan korppukinkkupaketin takaisin, mutta et voi ostaa velaksi yhteiskunnalle luxusasuntoa tai luxus- autoa, jos tienaat 5000 euroa kuussa, jos sinulla ei ole mitään omaisuutta vakuudeksi ja jos saat osinkoina kaksisataa kuussa esim. hedelmäpelipelaamisesta.

• ARMON-VARASSA

TEEN,ITSE HUMARITAARISTA TYÖTÄ RISTILISELTÄ POHJALTA,JA NÄÄN LEIVÄN JAKO PÄIVÄT JUMALAN KÄDEN OJENNUKSENA,TÄHÄN AIKAAN. TÄMÄKIN ASIJA PITÄS MEILLE PUHUU ETTÄ SE ON LAHJA,MUTTA SE, EI SAIS UNOHTAA,KUKA ON LAHJAN ANTAJA.

• Atte Ateisti

"MUTTA SE, EI SAIS UNOHTAA,KUKA ON LAHJAN ANTAJA. "

Jumalako ne leivät leipoi?

• Aivanjarkkya

Suomella ei ole muka rahaa köyhille mutta on rahaa syytää miljardeja Portugalin herroille, että mitähän silläkin rahalla saisi kotimaassa aikaan, kysyn vaan. Toiset elää tässäkin maassa alle 1000€ eläkkeellä niin nämä eduskunnan torkkupeitot tienaa sen päivässä kun palkkakin on niin pieni mitä nyt 10000€ kuussa plus kaikki muut tietysti ilmaista ja vielä alennus ruuasta kun palkka on niin pieni ettei sillä elä hullukaan. Sitten vielä saa TV ja lehdistä katsoa kuinka nämä ahkerat 200 kansanedustajaa nukkuvat istuntosalissa kun on niin raskasta se homma, että eihän avustajia ole kuin viisi per naama niin miten sitä enää jaksaa kun tavallinen duunari tekee työt ilman avustajiakin.

• ei työtä- köyhtynyt

AI ETTÄ OIKEIN 1000 e ja kun toimeentulo tuella ja työttömien on elettävä n 420e lla..maksa laskut vuokraan menee jo iso osa vaikka saa tukeakin...pakko mennä leipää hakemaan...kirrkkokin auttaa...hurstille on yli 500km matka empä sinne asti viitti.,ei oo rahaa bussinkaan kaupungille sekin vie leipärahaa...n 6e käynti...silläki saa rúokaa..hätä on todellinen...työttömillä...sairaillakin...nuorilla joilla ei mitään...oo

• kokoomus=kansan tuho

Katainen puhuu hyvinvointi valtiosta, samalla EU:sta tuodaan suomeen ruoka-apua.
      Rahaa syydetään PIIGS maihin, kaiken Katainen lupaa.
      Kysynkin missä on se Kataisen hyvinvointivaltio?

Kuinka kauan Katainen saa valehdella kansalle?
      Katainen käy kalliiksi tälle maalle.

• 15165144654654

Minä näen tuon leipäjonon joka keskiviikko, menen siitä vierestä ratikalla töihin aamuisin ja ei mua ainakaan jonottajat haittaa. Näin siellä kerran miehen jolla ei ollut edes kenkiä ja pakkasta taisi olla parisen kymmentä astetta. Ja uskomattominta on se, etten itse ole KERTAAKAAN nähnyt että jonossa joku alkaisi etuilemaan / riehumaan.

• siltä puolelta

Sehän on kuin lyhytelokuva ja siten ratikasta katsottuna mieltä piristävä.

• 4465465464564654
        siltä puolelta kirjoitti:

Sehän on kuin lyhytelokuva ja siten ratikasta katsottuna mieltä piristävä.

Niin minä LÄHDEN tuon leipäjonon edestä ratikalla duuniin, ratikkaa venaan 10-15min eikä ole vielä toistaseks kukaan edes tullu mulle huutelemaan mitään.

• siltä puolelta
        4465465464564654 kirjoitti:

Niin minä LÄHDEN tuon leipäjonon edestä ratikalla duuniin, ratikkaa venaan 10-15min eikä ole vielä toistaseks kukaan edes tullu mulle huutelemaan mitään.

No ei kai sitä nöyryyttävässä paikassa huutele vaan sitten joskus jossain toisaalla voi purkautua ties minä väkivaltana...

• mieIipide

Leipäjono on ruma eikä se siitä muuksi muutu.

Tuollainen suurimuotoinen leivänjakelu on TYPERÄÄ. Maksakoon valtio tukea kauppiaille, jotta nämä voivat myydä vanhat leipänsä -70% alennuksella.

Keinotekoinen jonojen tehtailu on typerää! Tukkivat kulkuväylät ja ovat epäesteettisia. PLUS, että lapset saavat pelätä hulluja.

EU-ruoka-apu on TYPERÄÄ ja ihmisiä halventavaa! Vanhanenhan se tykkäsi kerjätä leipää EU:lta ja vastineeksi kantoi EU:lle rahaa.

• Taloushukka

Ei kauppiailla ole mitään ongelmaa myydä tuotteita alennuksella jos ne voi heittää niitä roskiinkin kerran. Ei siihen mitään tukea tarvita vaan tahtoa auttaa niitä jotka tarvii apua.

Jos köyhälle myydään 10 centillä pullapaketti joka olis muuten menossa roskiin se on 10 centtiä enemmän kauppiaalle. Miksi kauppiaat tarvitsevat "tukea" jos he jo nyt pystyisivät saamaan voittoa?

Eikö kauppiaat ole jo tarpeeksi rikkaita suhteessa köyhiin vai mitä?

Kauppiaiden ajatusmaailma on seuraavanlainen: "Mitään mistä voimme saada paljon rahaa ei kannata myydä kenellekään halvalla, vaan ottaa vaikka katteissa tappio kuin alentaa hintaa". Kauppiaat eivät pohdi siis ihmisten maksukykyä, ja köyhillä tätä maksukykyä ei juurikaan ole. Tämän takia ei muodostu "köyhien markkinoita" joissa ihmsiet voivat ostaa tuotteita todellisella maksukyvyllään.

Nyt he joutuvat ostamaan omalle maksukyvylleen liian kalliita tuotteita ja sitten hakemaan leipäjonosta loput.

Ongelma ei ole se että ruokaa olisi "liian vähän" ja siksi sen pitää olla kallista. Ongelma on siinä että köyhä ei saa olla köyhä tunnustetusti ja siten pystyä neuvottelemaan itsellensä sopivista hinnoista. Köyhien markkinoiden kautta pystyisivät kaupat tosiasiallisesti nostamaan katteitaan ilman minkäänlaisia tukia, niin kauan kuin on jotenkin varmistettu että köyhä todellakin on niin köyhä ettei pysty maksamaan koko hintaa.

Kiteytettynä:

Jos meillä on liike jolla on 20 leipää - joista 10 ostaa normaalit kuluttajat 2,5 eurolla ja nyt heitetään 10 leipää roskiin - Kauppaliike tienaa 25 euroa.

Jos olisi systeemi jolla köyhät voivat ostaa nuo leivät, kenties parasta ennen päivän lähestyessä - vaikkapa 40 centillä - Niin jos 10 leipää myydään 2,5 eurolla ja 10 leipää 40 centillä - Kauppaliike tuienaa 29 euroa, jätelaskut pienenevät ja henkilökuntaa tarvitaan säkittämsieen vähemmän.

Tämä olisi kannattavaa sillä ne 10 leipää menevät haaskuun jos ne menee roskiin, haaskuun menevä leipä ei tuota kenellekään mitään. Vaikka muuten haaskuun menevät leivät saataisiin myytyä tuotantohintaansa alhaisemmalla hinnalla olisi se edelleenkin kannattavaa!

Kun tuotteen hinta muodostuu hankintapäätöksen estäväksi ollaan tavallaan väärillä vesillä. Esim. VR:n kannattaisi myydä köyhille matkoja huomattavasti halvemmalla kuin nyt - junassa olevat tyhjät penkit eivät tuota yhtään mitään. Samoin yhden ihmisen kuljettaminen ei maksa oikeasti juurikaan mitään, energian hinta on noin pari euroa. Jos pitkänmatkan piletin saisi joskus 10 eurolla koska on köyhä olisi se edelleen tuottoisaa - koska muuten sitä pilettiä ei osta köyhä (Olisin halunnut käydä viime vuonna 5 eri paikassa junalla. En käynyt ainoassakaan. Rahat eivät riittäneet.). Tällöin siis korkeataksaiset liput VÄHENTÄVÄT MATKUSTAJIEN MÄÄRÄÄ. Kun matkustajia on vähemmän ovat liput kalliimpia KAIKILLE.

Tällöin siis hinnoittelumalli joka perustuu todelliselle maksukyvylle olisi huomattavasti parempi kaikille kuin hinnoittelumalli joka pudottaa osan maksavista asiakkaita pois palvelujen piiristä.

• --- nimetön-----
        Taloushukka kirjoitti:

Ei kauppiailla ole mitään ongelmaa myydä tuotteita alennuksella jos ne voi heittää niitä roskiinkin kerran. Ei siihen mitään tukea tarvita vaan tahtoa auttaa niitä jotka tarvii apua.

Jos köyhälle myydään 10 centillä pullapaketti joka olis muuten menossa roskiin se on 10 centtiä enemmän kauppiaalle. Miksi kauppiaat tarvitsevat "tukea" jos he jo nyt pystyisivät saamaan voittoa?

Eikö kauppiaat ole jo tarpeeksi rikkaita suhteessa köyhiin vai mitä?

Kauppiaiden ajatusmaailma on seuraavanlainen: "Mitään mistä voimme saada paljon rahaa ei kannata myydä kenellekään halvalla, vaan ottaa vaikka katteissa tappio kuin alentaa hintaa". Kauppiaat eivät pohdi siis ihmisten maksukykyä, ja köyhillä tätä maksukykyä ei juurikaan ole. Tämän takia ei muodostu "köyhien markkinoita" joissa ihmsiet voivat ostaa tuotteita todellisella maksukyvyllään.

Nyt he joutuvat ostamaan omalle maksukyvylleen liian kalliita tuotteita ja sitten hakemaan leipäjonosta loput.

Ongelma ei ole se että ruokaa olisi "liian vähän" ja siksi sen pitää olla kallista. Ongelma on siinä että köyhä ei saa olla köyhä tunnustetusti ja siten pystyä neuvottelemaan itsellensä sopivista hinnoista. Köyhien markkinoiden kautta pystyisivät kaupat tosiasiallisesti nostamaan katteitaan ilman minkäänlaisia tukia, niin kauan kuin on jotenkin varmistettu että köyhä todellakin on niin köyhä ettei pysty maksamaan koko hintaa.

Kiteytettynä:

Jos meillä on liike jolla on 20 leipää - joista 10 ostaa normaalit kuluttajat 2,5 eurolla ja nyt heitetään 10 leipää roskiin - Kauppaliike tienaa 25 euroa.

Jos olisi systeemi jolla köyhät voivat ostaa nuo leivät, kenties parasta ennen päivän lähestyessä - vaikkapa 40 centillä - Niin jos 10 leipää myydään 2,5 eurolla ja 10 leipää 40 centillä - Kauppaliike tuienaa 29 euroa, jätelaskut pienenevät ja henkilökuntaa tarvitaan säkittämsieen vähemmän.

Tämä olisi kannattavaa sillä ne 10 leipää menevät haaskuun jos ne menee roskiin, haaskuun menevä leipä ei tuota kenellekään mitään. Vaikka muuten haaskuun menevät leivät saataisiin myytyä tuotantohintaansa alhaisemmalla hinnalla olisi se edelleenkin kannattavaa!

Kun tuotteen hinta muodostuu hankintapäätöksen estäväksi ollaan tavallaan väärillä vesillä. Esim. VR:n kannattaisi myydä köyhille matkoja huomattavasti halvemmalla kuin nyt - junassa olevat tyhjät penkit eivät tuota yhtään mitään. Samoin yhden ihmisen kuljettaminen ei maksa oikeasti juurikaan mitään, energian hinta on noin pari euroa. Jos pitkänmatkan piletin saisi joskus 10 eurolla koska on köyhä olisi se edelleen tuottoisaa - koska muuten sitä pilettiä ei osta köyhä (Olisin halunnut käydä viime vuonna 5 eri paikassa junalla. En käynyt ainoassakaan. Rahat eivät riittäneet.). Tällöin siis korkeataksaiset liput VÄHENTÄVÄT MATKUSTAJIEN MÄÄRÄÄ. Kun matkustajia on vähemmän ovat liput kalliimpia KAIKILLE.

Tällöin siis hinnoittelumalli joka perustuu todelliselle maksukyvylle olisi huomattavasti parempi kaikille kuin hinnoittelumalli joka pudottaa osan maksavista asiakkaita pois palvelujen piiristä.

No esitin tuolla itsekin "senttitiskimarkkinoita", ideana ruokakauppiaille myyntiajan jälkeen, pilaantumassa mutta vielä syötävissä olevalle kaupaksikäymättömälle ruoalle, mutta en nyt sentään ihan tuohon malliin... Sinun ajatuksesi on sisänsä ihan kaunis, mutta milläs sinä erottelisit rikkaat ja köyhät, eli ns. "rikkaat" ns. "köyhistä", joille jälkimmäisille sinusta sopisi tarjota pysyvästi halvempaa ruokaa? Valitettavasti sun ajatusmallisi olisi lähinnä kommunismin mukainen, missä halpaa ruokaa saisi suurinpiirtein joitakin "köyhälistökortteja" vastaan ja itseasiassa sellainenkin systeemi _on jo_ Suomessa voimassa, kun varattomille ja vähävaraisille tarjotaan mm. sosialitoimesta useinkin ruokalippuja, joilla voivat käydä ostamassa ruokaa kaupoista, joskaan eivät sitä hyvää myymättä jäänyttä ruokaa, mikä heitetään roskiin, jollei ole mennyt merkittyyn vanhenemispäivään mennessä kaupaksi.

Minä taas haaveilisin sellaisesta, kun Suomessa kauppiaat kuitenkin joutuvat heitttämään vielä hyvää, kaupaksikäymätöntä ruokaa päivittäin ihan järjettömissä määrin roskiin ja kun he itsekin kärsivät siitä henkilökohtaisia tappioita; samoin kuin monasti koko tuotantoketju, että byrokratiaviidakkoa helpotettaisiin esim. sikäli, että ruokakauppiaiden olisi mahdollista _myydä laillisesti_ sitä kaupaksikäymätöntä "vanhenemispäivä tänään"- ruokaa esimerkiksi kaupan edustalla pieneen hintaan köyhille tai kaikille haluaville kaupan sulkemisajan jälkeen. Siinä ei syntyisi mitään köyhien "erillismarkkinoita", jos se metodi olisi järkevästi toteutettu ja tuskin sellaisen ruoan ostaminen kenellekään köyhälle olisi ainakaan suurempi häpeä, kuin leipäjonoissa seisominen; kaikki voittaisi, kauppiaskin ja hän eritoten. Mutta taitaa esteenä tuollaiselle olla elintarvikelainsäädäntö, EU-lainsäädäntä ja mm. kilpailulait (vaikken tietysti minä mikään lakiasiantuntija olekaan). Minusta on järjetöntä, että jotkut mässää ja roskiksisssa asuvat hiirieläimet ja päästäisetkin varmaan syö paremmin, kalutessaan " parasta tänään"- sapuskaa, kuin Suomen köyhät...

Mitä matkustamiseen julkisissa kulkuneuvoissa tulee, niin siihen taas on jo olemassa alennukset: on eläkeläis-, työtön-, opiskelija- ja lapsialennukset ja niin edelleen, joten siihen ei minusta mitenkään voitaisi mennä, että vaikka 5 euroa vähemmän rahaa omaavalle myytäisiin 5 euroa halvempi lippu junaan, jos tällä ei satu olemaan 5:tta euroa lisää siihen, mitä junalippu todella maksaa, jos vertauskuvan käsität...

Suomessa ei mielestäni juuri ole luovuutta yrittäjyydessäkään. Nytkin ihmiset janoaa kuin viimeistä päivää luomua ja lähiruokaa, mutta ei: juustot roudataan Saksasta ja makkara on vaikka toiselta puolelta maailmaa.... Ei sillä metodilla rikastu edes yrittäjät, enkä usko EU:n(kaan) olevan syypää kaikkeen siihen, millä mallilla Suomessa esimerkiksi syödään tai eletään.

• aronko

NÄIN LAHDESSA!
      Lahtelaiset leipäjonot ovat vallanneet venäläiset jotka hamastraavat kaiken minkä jonosta saa eivätkä usko vaikka niille sanoo nyt riittää et ota enempää niin käsi käy sittikin vielä.
      Venäläiset tulee sankoin joukoin ja jos jono alkaa tiettyyn aikaan niin venäläiset tulevat jonoon jo 3 tuntia etuajassa jotta pääsevät hamstraamaan ja minulle on sanottu siksi hamstraamme jotta teille suomalaisille ei jäisi mitään!
      Venäläiset tulevat 2-3 isomman kauppakassin kanssa vaikka suurin osa ovatkin yksin asuvia ja käyvät joka päivä ja me suomalaiset tulemme samasta jonosta 1 vajaan kassin kanssa vaikka me olemme suomalaisia ja mulle on sanottu,että me suomalaiset sorramme heitä venäläisiä ja he ovat vielä teko kuuroja kun sanotaan ei saa ottaa enempää pitää jättää muillekkin ja Lahdessa jonossa käviöistä on yli 80% venäläisiä ja minullakin on ystäviä jotka eivät halua tulla katsomaan venäläisten hamstrausta koska ei siellä ole enää muutakuin rippeitä jäljellä

• ärs.yt.tt.ää

MIksi ne jakajat ei sitten ota kovia otteita käyttöön, esim pistoolin vois kivasti panna otsalle.. tai sanoa ett hei, pelaatkos venäläistä rulettia palkintona kaikki leivät. Mutt ylläri, kaikki panokset patruunassa..

• vielä työssäkäyvä

Leipäjonot vaan tosiaan eduskuntatalon liepeille. Ei niitä pidä piillotta eikä niissä jonottavien pidä häpeillä. Hurstit tekevät arvokasta työtä täysin pyyteettömästi.

• Leipäjont on nyjypäivää. Ainoa oikea paikka jakaa ilmaista leipää on Eduskunnan palatsi. Sopivat tilat löytyvät yleisö lehteriden sissän käynneistä ja uudisrakennuksen kahviosta. Kansanedustajat on "velvollisia" auttamaan jokotehtävissä 4 tunntia viikossa. Elleivät halua palkasta pitää ottaa ns. vaivaisten vero.

• vammaisen äiti

Vastakkainasettelu "työtätekevät - leipäjonossa olijat" on väärä aloitus keskustelulle, koska asukkaathan ovat valittaneet mm. humalaisista jonottajista joista aiheutuu ympäristöhaittoja.

Leipäjonot l. ihmistä alentava sivistyneen maan tapa sallia kerjääminen on merkki siitä, että yhteiskunta on jättänyt heikko-osaiset heitteille. Ei muuta kuin rikosilmoitusta vaan kehiin ja virkamiehet (meidän palkoilla suojatyössä olijat) vastuuseen.

• Kysymys.

Kuuluukin,mikä tai mitkä järjestöt/yhdistykset hyötyvät leipäjonoista? Eikös tällaiset järjestöt/yhdistykset palkkaa työttömiä tukirahoilla kyseisiin pisteisiin ja samalla itse nostavat kunnon palkkaa,ns,tukirahoista. Jos muutettaisiinkin hieman systeemiä ja maksettaisiin ihmisille enemmän toimeentulotukea,ei kenenkään tarvitsisi roikkua leipäjonoissa,eikä järjestöt/yhdistykset rikastuisi toisten hädästä ja köyhyydestä.Ns. kolmannetsektorit anovat rahoitusta toimintaansa,kaupungeilta,valtiolta ja eu:sta. Mitä minä olen sivusta seurannut kyseisten yhdistysten kalustoa,niin aika uudehkoilla autoilla haetaan kaupoista ruokaa,vaatteita ym. Toki he tekevät "pyyteetöntä työtä"köyhien hyväksi,vai sanotaanko itsensä hyväksi? Eli, onko Suomeen tullut bisnesmalli,joka rikastuu köyhyydestä?

• puolitaso

Aivan selvää, että varakkus näkyy aina ulkoapäin ellei ruveta vetää stainerkoulutyyliä. Vähemmistökansalaisuus näkyy aina jossain muodossa koska se aina muistetaan humanistisen juridiikan ja politiikan mukaan. Esim. suhteella tulevat työpaikat ovat osa humanista tulosta ja koulutuksen merkitystä, joka ruostuu. Sitä enekkän esität ilman koulutusta mm. alkoholin avulla saat työpaikan tuottaa toisille osapuolelle jonon seisomista Hurstille.
      Aivan hyvä asia Hurstin Asiakkaat näkymät viimeistään kadulla. Niin muuta saa realismia silmiin ja sietää mitä näkee.

• BlueBenz

Eikö niitä pummeja voisi viedä vaikka bussilla taajama-alueen ulkopuolelle ja jakaa ne leivät siellä????

• Leipää ja sirkusta

MOT: n ohjelma raha-automaattiyhdistyksen varojen käytöstä oli erittäin hyvä. Kolmasosa katoaa johtoporukan ja poliitikkojen kestitsemiseen hulppeissa kelohirsihuviloissa ja ulkomaanmatkoilla sekä korkeisiin palkkoihin ja puolueille. Ei riitä esim. leipäjonojen poistamiseen. Kaikkia näitä hyväntekeväisyyskeräyksiä vaivaa sama asia: rahoista suurin osa katoaa organisaation pyöritykseen. Onneksi en pelaa rahapelejä, joten minulta ei heru senttiäkään. Sotaveraaneille olen antanut, mutta sekin meinasi jäädä pois huijarikeräysten takia.

• vittuilija

tää kommetti lista on yhtä pitkä kuin ruoka jono
      pakko se on ruokaa jostain hakea jos rahat ei riitä edes asumiseen
      hyvinvointi valtiossa menee kuulema hyvin sen näkee juuri tässä laitetaan ihan
      turhaan sitä rahaa lisää vaan isoja kauppoja ja uusia musataloja
      ei kukaan niissä käy edes prkl sentään
      näitä työttömyysrahoja pitäs nostaa aika paljon että pärjää normaali ihminen
      lontoon tasolle 800€ viikko ainakin repikää siitä jos vielä revittävää

• Laiskuri*

Verovirasto muisti minua tänään laitettuani oikaisuvaatimuksen liiallisesta verotuksesta.

560€ pätkähti tilille. Taidanpa lähteä terassille kaljottelemaan :P

Köyhät kyykkyyn!

• OMILLAAN PÄRJÄÄVÄ

Ei leipä jono ole häpeä ,jotka todella sitä tarvitsee.Ei kaikkien palkat ole niin hyviä,että raha riittää kaikkeen.MUTTA JOS RAHAA ON VIINAAN JA KAIKKEEN MUUHUN TURHUUTEEN,PYSYKÖÖN POIS JONOTTAMASTA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Höyrymyllyn oras

Eikös siitä ollut uutisissakin, että leipäjonossa oli myös hyväosaisia eli ruokakasseja lastattiin Mersun ja Bemarin takakonttiin.
      Hyväosaisethan ne valittaa näistä leipäjonoista, kun eivät haluaisi niitä nähdä eli hyväosaiset haluaa nähdä vaan glamouria, urheiluautoja ja hienoihin pukuihin pukeutuneita hyvätuloisia.
      Mites sitten nokka pannaan, jos itse on joskus samassa tilanteessa, että ei ole enää tuloja. Nämä rikkaathan eivät osaa elää niin, että säästöt, joita näillä rikkailla on suuri summa, ei riitä edes vuodeksi näiden rikkaiden elämäntavalla, eivätkä nämä rikkaat osaa elää säästäväisesti.

Siellähän on kaljakuppiloita samoilla paikoilla, missä nämä leipäjonot ovat.
      Rikkaita ei känniset juopot näytä yhtään häiritsevän, kun eivät ole niistä valittaneet.
      Taitavat nämä rikkaat viettää aikaansa näissä juottoloissa ja ovat kännisiä.
      Siksi eivät valitakaan järjestys häiriöistä, joita alkoholistit aiheuttavat.
      Olisihan se näille hyväosaisille kauhun paikka, jos juottola lopetettaisiin.

Uuden leipäjonon paikaksi ehdottaisin eduskunta talon edustaa, niin kansanedustajat näkisivät leipäjonot.
      Taitaisivat kansanedustajat häätää leipäjonossa olevat pois, vaikka ennen vaaleja olivat niin köyhien puolella, mutta heti muuttuu ääni kellossa, kun pääsevät eduskuntaan.

• Voittajan fiilis..

Ei oikein kehtaa edes hakemusta sossun luukusta tiputtaa - saati, että kehtaisi mennä torille leipä-/soppajonoon ihmisten töllisteltäväksiä ja median kuvaamaksi, vielä siinä pelossa, että joku toimittaja tulee kysymään: 'Miltä nyt tuntuu?".

• ....

Ray ei myöskään antanut mitään. On tärkeämpiä kuluja, tedätte jos katsoitte A? ohjelman.

• Wiinistö

Tämä on kokomus pellejen paremminvointivaltio,jossa omia

sorretaan ja vieraita pokkuroidaan.

Kaikki korvaukset ja avustukset 20vuoden takaisella tasolla.

Tästä nämä safkan jonottamiset johtuu.

Laittakaa tuet oikealle tasolle,niin ei tarvita jonoja.

Kokoomus hävettää !

• ihmisen elo.

kun sitä ruokaa ajetaan päiväs aikaan miten se ketään tarvitsee häiritä???meillä on melkein joka päivä naapuri metelöi moottorisaha joku kone pauke aamusta iltaan ja pakko vaan tottus siihen kun se tekee sen päiväaikaan..se ei ole rauhanhäirintää.Vaikka kotonaan ei kuule edes omaa ääntään,tvtä ei..aamulla töihin lähtee pakokaasut tulee suoraan ikkunasta meille uhallaan autoa käynnistää..

Jos täällä kulmilla olis leivänjako menisin sinne itsekkin. Sairaspäivillä ja arvatkaa elääkö sillä summalla ja aina ei voi edes ostaa lääkkeitä!!!tää on niin kurjaa tää meidän alemmassa asemassa olevien elämä.Mitähän se on kituuttaa 411e en edes osaa kuvitella.. mulla se ei riittäs edes lääkekuluihin..nyt saan pitkälle alle tonnin jotain 700-800e, mutta lääkket vielä sillä saan juuri ja juutr en aina..

Mutta ei hesaankin matkaa liikaa.. Toivottavasti Hurtsien työ jatkuu miten on joku muu paikka tai autojakelu..kansankarttuisa käsi autoa hankkimaan..hyväntekeväisyyttä..ja autosta jako paikat vaihtelevat..Miten jotkut hesan sairaat vanhukset muuten menee minnekkään muualle kuin lähelle.. pitäskö paikkojakin kartoittaa juuri siksi. Kyllä tommoselle hyvälle työlle pitää antaa tilaisuus.

• edell..

siis sori jaetaan... kilsojen jonotkin on .Kirjoitusvirhe oli.

• köyhä56

Mäkin olen leipäjonossa joka kerta . Pankissa mulla 100000e talletuksia mutta kun ilmasin saa niin.................

• ---tuntematon---

No jos kaiken käyttämättömän ja roskiin heitämänsä ruokansa rikkaat läskiperseet voisi viedä suoraan johonkin sadan metrin päässä olevaan määriteltyyn jakelupisteeseen, ilman mitään hervotonta byrokratiaa, niin aika moni saisi ruokaa. Mutta Suomihan ei ole yhteiskunta, joka välittää muista. Itseäni hävetti taannoin, heittää kokonainen kaupan pinaaattilettupaketti ja leipä roskikseen, kun olin lähdössä matkalle ja tiesin sen menevän vanhaksi pian. Jollekin olisi saattanut ja varmaan olisi ollut sille käyttöä, mutta enhän mä nyt lähde tyrkyttämään, että haluaks sä tai toi pinaattilettuja tai ruisrievän... Ei Suomessa ole sellainen tapana.

Mua on muuten aina arveluttanut, että _mitä_ kauppa tekee pilaantumassa olevilla tuotteilla. Eikös siitä ole tehty suurinpiirtein laitonta käydä vaikkapa kauppojen roskiksilla katsomassa pois heitettyä ruokaa, Suomessa? Aika sairasta sekin, etten sanoisi... Jos kauppamogulit olisi viisaita, niin köyhien määrän huomoiden, olisi niillä sulkemisajan jälkeen ns. vaikka "senttitiskit" hyvälle, mutta kohta pilaantumassa olevalle ruoalle. Jos hyvää ruokaa on tarkoitus heittää pois, voisi sen joku syödäkin ja sille ruoalle on varmasti ottajia.

• Kadut siivottava

Jonoissa olevat juovat perheen rahat ja pummaavat ruokaa. Kerjäläiset Romaniaan.......

• juueiei

Suurin osa leipäjonottajista ei tarvi leipää vaan holhoojan. Leipiä ei edes syödä kun käydään mäkkärissä mieluummin. Haetaan jos sattuis saamaan jotain herkkua kun kerran ilman saa.

• alf...

Miellenkiinnolla odotan, milloin suomalaisilla menee kuppi nurin. Ne asiat eivät muutu vaaleissa eikä netissä puhumalla vaan kansan pitää kerääntyä kaduille osoittamaan mieltään. Rauhanomaisesti tietysti!

By the way, hyväkssyyköhän kansa sen että pohjavesivarannot myydään monikansallisille yrityksille ja ne alkaa veloittamaan kovaa hintaa käytetystä vedestä????

Talkoohenkeä peräänkuulutan!!!!!!

• JOKUhan
    • Suomi hyvä maa

Juodaan puhdasta vettä. Kasvatetaan perunoita, kyllä me pärjätään. Pidetään omaisistamme huolta.

• Tuloerojen synty?

"Lääkäri nai lääkärin – tuloerot kasvavat

Sinkkutalouksien kasvu ja pariutuminen yhtä hyvätuloisen kanssa lisäävät tuloeroja, OECD:n raportissa sanotaan. Lääkäri menee siis naimisiin entistä useammin toisen lääkärin kuin sairaanhoitajan kanssa.

Taloussanomat
      6.5.2011 17:41

Tuloerojen kasvamiseen on useita eri syitä, joista yksi on avioituminen samaan tai viereiseen tuloluokkaan kuuluvan kanssa. Tämä selviää OECD:n tuloeroja koskevasta raportista.

Muutos näkyy liitoissa, joissa molemmat osapuolet käyvät töissä. Vielä parikymmentä vuotta sitten vain joka kolmas oli naimisissa suunnilleen saman verran tienaavan kanssa. Nyt osuus on jo 40 prosenttia.

Kaikissa maissa suuntaus on se, että lääkäri menee naimisiin herkemmin toisen lääkärin kuin sairaanhoitajan kanssa.

Tämä johtaa kotitalouksien kasvaviin tuloeroihin, koska isot tulot keskittyvät samoihin perheisiin.

Toisaalta myös yksineläjien ja yksinhuoltajien osuus on kasvanut, mikä omalta osaltaan lisää tuloeroja. Yksineläjillä kun ei ole ketään jakamassa elinkustannuksia. Yhden elättäjän talouksien osuus työikäisten kotitalouksista kasvoi 1980-luvun lopun 15 prosentista 2000-luvun puolivälin 20 prosenttiin.

Joidenkin tutkijoiden mielestä juuri kotitalouksien rakenteissa tapahtuneet muutokset ovat pääsyy tuloerojen kasvuun."

Olen itse tästä hyvä esimerkki. Hyvätuloisena yrittäjänä olin hoiturin kanssa naimisissa ja hän käytti minua "leipäjononaan" kun en tullut pahemmin kyselleeksi mihin hän fyrkkaa tarvitsi, vaan annoin kun pyydettiin.
      24000€/vuosi palkka ei siis riittänyt omiin menoihin, vaikka sai käytännössä kaiken minulta, asunnon, autot, bensat, suurimman osan ruoista kännykät, viihde-elektroniikan ja mitä nyt ikinä keksi pyytääkään.
      Silti oli jatkuvasti käsi pitkällä, vaikka tuolla palkalla aika moni elättää perheensä.

Nyt olen naimisissa itseäni rikkaamman naisen kanssa ja alan tajuta miksi ex pyysi rahaa, koska en pane vastaan, jos uusi vaimo haluaa maksaa jotain.
      Ihminen siis ottaa luonnostaan kaiken, mitä ilman saa, vaikka olisi kuinka rikas, saati siten keski- tai pienituloinen.

Olisi metka nähdä, jos joku jakaisi Monacossa ilmaista ruokaa, niin löytyisikö ottajia? Minä uskon, että jono syntyisi.

Tarkoitukseni ei ollut vittuilla todellisille avun tarvitsijoille. Kunhan pohdiskelin, kun luin tuon kopioimani artikkelin.

• Suomi ja köyhät

Aivan varmasti leipäjonossa jonottaa ihmisiä, jotka hakevat ruokaa mm. lapsilleen.
        Oikea sijainti leipäjonolle kuitenkin on eduskuntatalon portaiden edusta. Jos joidenkin täytyy ihmisten ruuan jonottamista hävetä hyvinvointivaltiossamme, niin oisko etujemme ajajat jotka itse päättämään äänestimme eli -- kansanedustajat.

• et.karjalan ajatus
        Suomi ja köyhät kirjoitti:

Aivan varmasti leipäjonossa jonottaa ihmisiä, jotka hakevat ruokaa mm. lapsilleen.
        Oikea sijainti leipäjonolle kuitenkin on eduskuntatalon portaiden edusta. Jos joidenkin täytyy ihmisten ruuan jonottamista hävetä hyvinvointivaltiossamme, niin oisko etujemme ajajat jotka itse päättämään äänestimme eli -- kansanedustajat.

sellainen joka tulee autolla leipäjonoon, ei ole köyhä. auton pito niin kallista
        tänä päivänä. syy tähän jonottamiseen löytyy peruspäivärahan pienuudesta.
        ruoka maksaa aina vaan enemmän,eurolla helppo nostaa hintaa.
        ei siitäkään mitään tule,että sulle maksaa lenkki 2,50 ja sulle 0,50 kun olet köyhä. suurin osa moniongelmaisia, alistettuja ja toivonsa menettäneitä.
        en ole kateellinen jonottajille. mutta missä ovat pakolaiset yms???

• ;-)

• timo silakka

Olen ollut jakamassa ruokaa useammassakin paikassa ja tarvitsijoita on. Joistain kaupoista ei anneta/saa leipää ym.enää koska siitä tehdään biopolttoainetta. Joku lämmittää talonsa paskalla ja joku lirauttaa nälkäisen eväät tankkiinsa. Voishan joku aukaista suunsa ja kertoa mistä polttoaineenjatketta tehdään. EU on vienyt ruoka-avun ja myös monta muuta auttamiskeinoa päin Brysseliä. Katsotaan mitä uutta tulee, mutta, varma on ettei parempaan suuntaan mennä. Annetaan palaa ja pannaan velat EU.n hoitoon. "Luotolla elän,ja,kuolenkin ,kukaties".
      Ennen syötiin ranskanleipää(pullaa),mutta vaihdetaan tanskanleipään,koska sieltä lainatarjouksia satelee päivittäin. Tehdään islannit lopuksi "me ei makseta mitään".
      Saksa on EU päällikkö ja hallitsee (huijaa)rahat ja maksattaa roskaluotot EU.n kautta ja pankkirit nauraa. Katainen on talutusnuorassa ja vetää samaan sontaläjään koko Suomen. Maailman parasta leipää saa suomen pelloista mutta ne kasvaa ruohoa ja ruista tuodaan Puolasta!!! Puolasta ja Afrikasta kamaraa ,millä saadaan makkaraan nestettä. "Syökää silakkaa"...Pekkarinen söi nekin.

• Benille 10 pistettä.

Että havettääkö? Beni piti kyllä osuvan puheen eduskunnan avajaisissa, eihän tämä ole leipäjonissa seisovan häpeä, vaan häpeä kuuluisu aivan eri porukoitten kannettavaksi.Mutta mutta......eihän ahneus ja riistokapitalisti tunne häpeää! Lojaalisuus , inhimillisyys ja kohtuus eivät mahdu edellä mainuttujen kanssa samaan pääkoppaan!

• hyvä hursti.

kyllä se niin on että valtiolta rahaa löytyy muualle maailmaan,surullista että suomen kansalle ei sitä löydy,pitäähän päättäjien pitää kasvonsa vaikkakin suomen oman kansan nälkiintymisen kustannuksella on kumma kun rahaa löytyy todellakin miljoonia ja taas miljoonia auttamaan muita maita ja suomen esim:miljoonia maksaviin konsertti taloihin mutta vähä osaiset unohdetaan,onneksi meillä on hursti joka jakaa edes vähän ruokaa ihmisille siinä on kunnon mies oman vähä osaisen kansan puolella.ajatelkaa!yksi mies tekee omalle kansalle näin hyvää,mutta suomen päättäjät ei sitä pysty tekemään huh huh,työ paikat vähenee suomesta koko ajan enkä ihmettele onhan suomi kallis maa.

• Siis voi...

Mitä pahaa leipäjonoissa on?

• hh.

autot tossa kuvassa pahempi ongelma kuin joku leipä jono

Suomen ja viiden muun EU-maan sekä Maailman terveysjärjestön WHO:n tutkimus paljasti, että yhdeksästä eri ympäristötekijästä ilman pienhiukkaset sairastuttavat kaikissa maissa selvästi eniten. Pienhiukkasten lisäksi tutkijat selvittivät bentseenin, dioksiinien, passiivisen tupakoinnin, formaldehydin, lyijyn, liikenteen melun, otsonin ja radonin terveysvaikutuksia.

Pienhiukkasten osuus tutkittujen ympäristötekijöiden terveyshaitoista oli 50-80 prosenttia. Pienhiukkaset nakertavat vuosittain keskimäärin 6 000–10 000 elinvuotta miljoonaa asukasta kohti.

Kaikki yhdeksän ympäristötekijää aiheuttavat 3-7 prosenttia kuuden EU-maan koko tautikuormasta. Suomen ohella tutkimukseen osallistuivat Belgia, Hollanti, Italia, Ranska ja Saksa.

Suomessa pienhiukkaset aiheuttavat noin 24 000 sairauksien ja kuolemantapauksien takia menetettyä elinvuotta. Vuodessa noin 2 000 suomalaista kuolee niiden takia. Pienhiukkaspäästöjen puolittaminen vaikuttaisi kansanterveyteen enemmän kuin muiden tutkittujen tekijöiden poistaminen kokonaan.

Euroopan unioni on suhtautunut leväperäisesti ilmanlaatuun. Ulkoilman pienhiukkasten vuorokausipitoisuudelle on asetettu raja-arvoksi 25 mikrogrammaa kuutiometrissä. Se on noin 2,5 kertaa suurempi kuin Suomessa vallitsevat normaalipitoisuudet ja WHO:n ohjearvo. Raja-arvo ylittyy vain kaikkein saastuneimmilla alueilla Etelä-, Itä- ja Keski-Euroopassa eikä siten ohjaa tehokkaasti ilmanlaadun parantamiseen muualla Euroopassa.

Myös radonista, passiivisesta tupakoinnista ja bentseenistä aiheutuu terveyshaittoja. Näistä radonin ja passiivisen tupakoinnin vaikutus on merkittävä, kuitenkin vain noin kymmenesosa pienhiukkasten vaikutuksesta. Bentseenin vaikutus on varma, mutta vähäinen.

Lisäksi melu, lyijy ja otsoni tärvelevät terveyttä. Näistä melun vaikutukset nousivat ehkä vähän yllättäen tärkeimmiksi Suomessa. Liikennemelu lisääntyy vähitellen kasvavien liikennemäärien vuoksi. Dioksiinien vaikutukset arvioitiin epävarmoiksi ja formaldehydin vaikutus vähäiseksi.

--------------------------------------------------------------------------------

Lisää aiheesta:

Ilmansaasteet saavat veren hyytymään

Pienhiukkaset iskevät sydämeen

Tilaa Tiede-lehti!

2

Kysy asiantuntijalta

8.3.2011

Miksi energiansäästölamput kestävät vähemmän kuin on luvattu, syttyvät hitaasti ja valaisevat huonosti?

Lue vastaus...

Viikon gallup

Joko avasit mökkikauden?

Kyllä

En vielä

En mökkeile

» Turistilento Kuun ympäri saattaa toteutua jo vuonna 2015
      » Nyt voit zoomata 5 miljardin pikselin kuvakarttaa yötaivaasta
      » Meteoriitti putosi katon läpi Puolassa
      » ESO kuvasi lihakoukkugalaksin

Tieteen parhaat

Kuumuus piiskaa materiaaleja

Tulen keksimisestä lähtien ihminen on kiivennyt kohti yhä korkeampia lämpötiloja. Laboratoriossa on päästy jo kahteen miljardiin asteeseen. Lämpötilan nostaminen energiantuotannossa pakottaa koko ajan kehittämään uusia materiaaleja, jotka kestävät kuumuutta, painetta, kemiallista syöpymistä, radioaktiivista säteilyä ja muita rasituksia. Voi kuulostaa hullun hommalta, mutta kannattaa.

© Sanoma Magazines Finland 2008. Materiaalin kopioiminen muuhun kuin yksityiseen, ei-kaupalliseen käyttöön kielletty. Aineiston käyttö uuden palvelun osana kielletty.
      Palaute sivuista: tiede@sanomamagazines.fi
      Käyttöehdot

• ttppii

Lehtijuttujen mukaan siellä jonoissa on ollut humalaisia mekastamassa jne.
      Jos on rahaa viinaan, niin pitäisi olla rahaa ruokaan. Jos annetaan ilmaista ruokaa, niin enemmän vain riittää raha ryyppäämiseen ja tupakkaan.

• leipäjonot pitäisi siirtää eduskuntatalon portaille että nämä köyhät kansanedustajatkin voisivat niitä hyödyntää pienten palkkojen lisäksi .Aina joka kauden alussa pitää palkkoja nostaaensimmäiseksi heille kun olisivat tosiaan köyhiä ja kurjuudessa .

• N40+

Jestas sentään, juuri äsken lausuin ääneen, että leipäjonot pitäisi siirtää eduskunnan portaille ja suuni jäi auki, kun luin sinun viestisi, että olit ajatelut ihan samaa kuin minä. ;))

• Eetuu
    • Ei puheet..vaan teot

Maa on täynnä viisaita ihmisiä....mutta leipäjonot ei poistu...missä tahto ?

Mitä jos ojennetaan käsi ...eikä syljetä päälle...

...mitä jos jokainen meistä auttaisi hädässä olevaa..

siinä jossain jonossa...tai muualla... jonain päivänä ?

• kaikki mulle..

Leipäjonoihin ei saa kajota. Maksan niin älyttömästi veroa, että jostakin on saata va rahat takaisin.

• crazycyborg

Hurstin toiminta ansaitsee todellakin kunniansa, joka todella tulee sydämestä. Harmi vain, että kolikoilla on aina kääntöpuolensa. Näin ollen kaupunki järjestäköön näin hienolle toiminnalle ilmaisen paikan sopivasta paikasta. Tuskin on liikaa vaadittu...

• näin on

Pelkkää ilmaistyövoiman käyttöä ja verojen pimitystä yhdistyksen avulla. Hurstin toiminnan tarkoitus on tuottaa hurstille rahaa, se lisää köyhyyttä.

• Suvikki74

Jos jonkun pitäisi hävetä, niin ahneiden päättäjien. Tervaa ja höyhenia!
      Minun pätkätyöllisetetyt kaverit haalivat vuokransa kokoon useammalla työllä ja ruoka-avustuksille on tarvetta. Siinä taas ei ole mitään häpeällistä että yrittää työllä tulla toimeen ja ei suostu nälkää näkemään. Sitä paitsi on helppo käyttäytyä hienosti kun ovat asiat hyvin, joten siihen katsoen leipäjakelu on sujunut hyvin. Vastahan telivisioitiin kokeilu missä pappi joutui tuleemaan toimeen peruspäivärahalla, taisi mennä useita kymppejä yli annetun rajan.

• Kuvottavaa sakkia

Minusta ihminen ei voi vajota ihmisenä syvemmälle kuin vajoaa, kun lähtee loisimaan työttömyyskorvauksilla, asumis- ja toimeentulotuella, kuten tämän palstanloispummityöttömät tekevät. Minusta tämän palstan loispummityöttömät eivät ole sen kummempia kuin mitä ovat mummojen potkijat ja muut vastaavat. Itse en ole työkkärin virkailija tai sosiaalivirkailija, joten en joudu päivittäin katsomaan tätä loisivaa roskaväkeä, joten asia ei sinänsä koske minua. Vielä kuvottavimpia ovat leipäjonoissa möyrivät laiskat siat.

• kuvottava olet ite

kuvottavaa jos sairastut ja joudut kaalliisiin hoitoihin..itsekin kuulun ns.hyvä osaisiin muttei sillä voi kerkailla jos terveys menee....monta tuttua sairastunut syöpään ja kuollut..vai oliko tää teinien kirjoitus ei tunnu järkevältä puheelta...aikuistu hyvä ihminen..avaa silmas se joka köyhää pilkkaa se myös luojaansa..se pitää sinuunkin paikkansa..olet voittaja jos pysyt terveenä mut jos sairastut niin voi voi.. ei se sinun käsissä ole terveytesi..vai oliko tää provopelle huh

• Maisteri m.
        kuvottava olet ite kirjoitti:

kuvottavaa jos sairastut ja joudut kaalliisiin hoitoihin..itsekin kuulun ns.hyvä osaisiin muttei sillä voi kerkailla jos terveys menee....monta tuttua sairastunut syöpään ja kuollut..vai oliko tää teinien kirjoitus ei tunnu järkevältä puheelta...aikuistu hyvä ihminen..avaa silmas se joka köyhää pilkkaa se myös luojaansa..se pitää sinuunkin paikkansa..olet voittaja jos pysyt terveenä mut jos sairastut niin voi voi.. ei se sinun käsissä ole terveytesi..vai oliko tää provopelle huh

Roskaväki pilkkaa toisiaan. Sinä et ole mikään hyväosainen, koska et osaa edes alkeellista oikeinkirjoitusta.
        Luultavasti olet varasteleva mustalainen ja siksi kuvittelet olevasi "parempaa väkeä", kun otat toisen omaa silloin vain saat. Silloinhan mikään ei ole sinulle liian kallista.
        Kaverisi ovat kuolleet puukos iskuihin, eikä mihinkään syöpiin.
        Koita nyt hyvä ihminen pikkuisen skarpata ja edes yrittää laskea montako kirjoitusvirhettä tuossa lyhyessä kirjoituksessasi on. Arvaan, että et osaa laskea edes lähelle.

• mummeli59
        Maisteri m. kirjoitti:

Roskaväki pilkkaa toisiaan. Sinä et ole mikään hyväosainen, koska et osaa edes alkeellista oikeinkirjoitusta.
        Luultavasti olet varasteleva mustalainen ja siksi kuvittelet olevasi "parempaa väkeä", kun otat toisen omaa silloin vain saat. Silloinhan mikään ei ole sinulle liian kallista.
        Koita nyt hyvä ihminen pikkuisen skarpata ja edes yrittää laskea montako kirjoitusvirhettä tuossa lyhyessä kirjoituksessasi on. Arvaan, että et osaa laskea edes lähelle.

pysyppäs asiassa maisteri äläkä viisastele mummolle ..ei äitiskään ole opettanut alkeellisia käytöstapoja...ja arvostelet vaiket tunne...minä en alennu toista arvioimaan ellen tunne..kyllä n 50 set naiset kuolevat syöpiin ja niitä sattuu minukin lähipiirissä tutuissani olemaan viimeisen 3v aikana ..ennsutuksesi minusta meni täysin pieleen..ja viisastelusi...maisteri ei tuohon alennu..oot vaan chatti maisteri etkä muuta..teet anlyysit arviot argumentoit tuntematta tuohon ei maisteri oikeesti alennu.paitsi humalassa..jätän omaan arvooni sinun horinasi

• mummeli59
        mummeli59 kirjoitti:

pysyppäs asiassa maisteri äläkä viisastele mummolle ..ei äitiskään ole opettanut alkeellisia käytöstapoja...ja arvostelet vaiket tunne...minä en alennu toista arvioimaan ellen tunne..kyllä n 50 set naiset kuolevat syöpiin ja niitä sattuu minukin lähipiirissä tutuissani olemaan viimeisen 3v aikana ..ennsutuksesi minusta meni täysin pieleen..ja viisastelusi...maisteri ei tuohon alennu..oot vaan chatti maisteri etkä muuta..teet anlyysit arviot argumentoit tuntematta tuohon ei maisteri oikeesti alennu.paitsi humalassa..jätän omaan arvooni sinun horinasi

korjaan ennustuksesi meninät pieleen..että ymmärrät eikä tarvii rautalangasta vääntää..

• mummeli59
        Maisteri m. kirjoitti:

tässähän on jo aihetta ilmoittaa ylläpitoon...ja alkaa maisterin kanssa selvittämään mitä tuli sanottua...romaani en ole enkä varastele..en kuvittele vaan olen minullakin on koulutusta josta en täällä ala kehumaan arvon chattimaisterille..ja elvistele sitten POLIISILLE..sinut saadaan kyllä selville?minun ei tarvitse alentua tuollaiseen .mikään sinun arvioistasi ei osunut oikeaan..elämää olen nähnyt ja olen äiti ...ja mummokin jo

• ----nimetön----
        kuvottava olet ite kirjoitti:

Niin. Se joka köyhää ja rehellistä pilkkaa ja nöyrää pilkkaa, ei sellaisella ihmisellä ole kaikki kotona. Sinä joka kirjoitit, että ( lyhyt sitaattilainaus toisen kirjoittajan tekstistä seuraavassa) " se joka köyhää pilkkaa se myös luojaansa": sinun kirjoittamassasi piilee suuri viisaus. Suuri humaani elämänviisaus.

Itse en ole uskonnollinen, mutta olen päättänyt, että jos minulla joskus on rahaa, en tule koskaan sympatiseeraamaan ihmisiä, jotka pilkkaavat vaikeuksissa olevia ihmisiä. Joskaan ei nämä, jotka joitakin nimimerkkejä maisterismies tai sen sellaisia koyhiin kohdistuvissa herjauskirjoituksissaan tällaisissa keskusteluissa käyttävät, aivan varmasti todellisuudessa ole mitään akateemisia tai muutoinkaan edes perussivistyneitä ihmisiä.... Se toki tiedetään, että aina tulotaso ja sivistystaso eivät ihmisillä maailmassa mene yksi yhteen, mutta turha luulla ( tai ainakin toivon, ettei asia olisi siten!), että ainakaan akateemiset tai mitenkään muutenkaan sivistyneet erityisesti pilkkaisivat köyhiä tällaisilla palstoilla...

Minä en usko, että kukaan menisi mihinkään leipäjonoonkaan huvikseen. Sinne kaiken maailman toimittajien kuvattavaksi ja sitä rataa hyväosaisten taivasteltavaksi... Tuskin se on kenellekään nautinto, oli ihmisen tausta mikä oli. Itsekin näen tällä hetkellä melko useinkin suurin piirtein nälkää, ja vaikka olen _periaatteessa_ tietyllä tapaa ns. hyväosainenkin ja sivistynyt korkeakoulutettu, joka varmasti tulee yhteiskunnalle yhteiseen kassaan osansa antamaan, jos vain voi ja mikä on hyvin todennäköistä tulevaisuudessani, niin en voinut ennalta aikoinaan ennustaa, että saisin vakavan fyysisen sairauden kesken kiireisten opintojeni ja sen vuoksi olen itsekin usein joutunut taistelemaan todella pienilllä rovoilla. Minulla ei kävisi päässäkään alkaa haukkua köyhiä ihmisiä...

Uskon täysin, että jopa Suomessa on ihmisiä, jotka näkevät nälkää: paljon. Ja varmasti monet heistä ovat niin ylpeitä, etteivät edes käänny avustusjärjestöjen puoleen, vaikka olisivat siihen oikeutettuja.

Tuolla aiemmin jossakin esitin, että kauppiaiden pitäisi perustaa ns. senttitiskit pian pilaantumassa ja muuten aiheetta pois heitettävälle ruoalle myyntiajan jälkeen vaikka toreille tai kaupan edustoille. Olen itse markkinointiakin yliopistotasolla lukenut, ja minusta siinä olisi erittäin hyvä liikeidea monille suurille ruokakauppiaille, koska jos Suomea ajetaan siihen jamaan, että kaikilla ei ole kohta edes ruokaa ja perusturvaa ja jos yleinen globaali tilannekin talousmarkkinoillakin on epävarma, ei siinä mielestäni häviäisi kukaan, eikä tosiaankaan kauppiaskaan, jos myisi muutamalla kymmenelle sentillä pois ruoan, mikä vielä on syötävissä ja mikä heitettäisiin rottien kaluttavaksi roskiksiin muuten.... Suomalainen byrokratia on jäjetöntä, kun köyhien auttamisestakin on tehty niin vaikeaa.

Harvemmin olen keskustapuoluetta äänestänyt, mutta minun ajatukseni on ihan heidän linjoillaan lähiruoan tuotannon osalta. Sitä enemmän kilisee Suomen valtion kassaan yhteisiä veroeuroja, mitä _lähempänä_ ihmisten ruoka tuotetaan. EU- ennustus 2000-luvun alusta olikin mielestäni susi: ruoka ei tullut halvmmaksi ihmisille ostaa, vaan nyt sitten on pakko köyhän ostaa sakasalaista juustoa, eikä lähituotettua juustoa, jos ylipäätään haluaa ostaa juustoa ollenkaan, näin yhtenä vertauskuvallisenna esimerkkkinä.

Ja etiikka on päin v*ttua: nyt on trendinä eettinen käsittelemätön ruoka. Sitä vaan ei saa juuri mistään, vaan siitäkin on valitettavasti tehty " bisnes", joka on ainoastaan eliitin ulottuvilla.

Ja : ja jopa nälästä kärsiviä saa näemmä Suomessa pilkata ihan miten päin vain, eikä se ole oikein. Juuri taannoin itse oli erimielinen verbaalisesti erään tuntemani kanssa, jonka näkemyksiä toki sinänsä noteeraan. Hän ei ymmärrä, miksen ole " aktiivisempi" elämässäni, kun hän ei joudu päivittäin valitsemaan joko kinkusta tai juustosta tai jättämään elämässä älyllisiä harrastuksia väliin siksi, ettei ole rahaa aina edes bussilippuun. Hän päinvastoin suunnittelee uima- altaan tasi koristepuutarhan rakentamista pihalleen ja minulla ei ole edes omaa pesukonetta. Enkä ole mitenkään älyllisesti hänestä "jälkeenjääneempi", vaan mahdollisesti ehkä empaattisesti jopa fiksumpi: minua vain elämä on koetellut viime aikoina enemmän, perustelluista syistä. Enkä sitä halua julistaa, mutten halua tulla myöskään pilkatuksi asioissa, joissa en ole epäonnistunut omaa syytäni.

Älkööt siis ihmiset ikinä tuijottako ketään ainoastaan ulkokuoreen ja olettako. Kukaan ei voi tietää, kuinka itse kukin toimeentulonsa kanssa taistelee, rehelliset ihmiset. Sivistysyhteiskunta suhtautuu vakavasti kasvavaan köyhyyteen. Leipäjonojen lisääntyminen kertoo aina yhteiskunnassa kasvavasta kurjistumisesta. Joka tai jotka sellaiselta ilmiöltä silmänsä kykenisivät sulkemaan tyystin ja sivuuttamaan olankohautuksella köyhyyden, täytyy sellaisten olla todella kylmiä ihmisiä.

• säyne
        ----nimetön---- kirjoitti:

Niin. Se joka köyhää ja rehellistä pilkkaa ja nöyrää pilkkaa, ei sellaisella ihmisellä ole kaikki kotona. Sinä joka kirjoitit, että ( lyhyt sitaattilainaus toisen kirjoittajan tekstistä seuraavassa) " se joka köyhää pilkkaa se myös luojaansa": sinun kirjoittamassasi piilee suuri viisaus. Suuri humaani elämänviisaus.

Itse en ole uskonnollinen, mutta olen päättänyt, että jos minulla joskus on rahaa, en tule koskaan sympatiseeraamaan ihmisiä, jotka pilkkaavat vaikeuksissa olevia ihmisiä. Joskaan ei nämä, jotka joitakin nimimerkkejä maisterismies tai sen sellaisia koyhiin kohdistuvissa herjauskirjoituksissaan tällaisissa keskusteluissa käyttävät, aivan varmasti todellisuudessa ole mitään akateemisia tai muutoinkaan edes perussivistyneitä ihmisiä.... Se toki tiedetään, että aina tulotaso ja sivistystaso eivät ihmisillä maailmassa mene yksi yhteen, mutta turha luulla ( tai ainakin toivon, ettei asia olisi siten!), että ainakaan akateemiset tai mitenkään muutenkaan sivistyneet erityisesti pilkkaisivat köyhiä tällaisilla palstoilla...

Minä en usko, että kukaan menisi mihinkään leipäjonoonkaan huvikseen. Sinne kaiken maailman toimittajien kuvattavaksi ja sitä rataa hyväosaisten taivasteltavaksi... Tuskin se on kenellekään nautinto, oli ihmisen tausta mikä oli. Itsekin näen tällä hetkellä melko useinkin suurin piirtein nälkää, ja vaikka olen _periaatteessa_ tietyllä tapaa ns. hyväosainenkin ja sivistynyt korkeakoulutettu, joka varmasti tulee yhteiskunnalle yhteiseen kassaan osansa antamaan, jos vain voi ja mikä on hyvin todennäköistä tulevaisuudessani, niin en voinut ennalta aikoinaan ennustaa, että saisin vakavan fyysisen sairauden kesken kiireisten opintojeni ja sen vuoksi olen itsekin usein joutunut taistelemaan todella pienilllä rovoilla. Minulla ei kävisi päässäkään alkaa haukkua köyhiä ihmisiä...

Uskon täysin, että jopa Suomessa on ihmisiä, jotka näkevät nälkää: paljon. Ja varmasti monet heistä ovat niin ylpeitä, etteivät edes käänny avustusjärjestöjen puoleen, vaikka olisivat siihen oikeutettuja.

Tuolla aiemmin jossakin esitin, että kauppiaiden pitäisi perustaa ns. senttitiskit pian pilaantumassa ja muuten aiheetta pois heitettävälle ruoalle myyntiajan jälkeen vaikka toreille tai kaupan edustoille. Olen itse markkinointiakin yliopistotasolla lukenut, ja minusta siinä olisi erittäin hyvä liikeidea monille suurille ruokakauppiaille, koska jos Suomea ajetaan siihen jamaan, että kaikilla ei ole kohta edes ruokaa ja perusturvaa ja jos yleinen globaali tilannekin talousmarkkinoillakin on epävarma, ei siinä mielestäni häviäisi kukaan, eikä tosiaankaan kauppiaskaan, jos myisi muutamalla kymmenelle sentillä pois ruoan, mikä vielä on syötävissä ja mikä heitettäisiin rottien kaluttavaksi roskiksiin muuten.... Suomalainen byrokratia on jäjetöntä, kun köyhien auttamisestakin on tehty niin vaikeaa.

Harvemmin olen keskustapuoluetta äänestänyt, mutta minun ajatukseni on ihan heidän linjoillaan lähiruoan tuotannon osalta. Sitä enemmän kilisee Suomen valtion kassaan yhteisiä veroeuroja, mitä _lähempänä_ ihmisten ruoka tuotetaan. EU- ennustus 2000-luvun alusta olikin mielestäni susi: ruoka ei tullut halvmmaksi ihmisille ostaa, vaan nyt sitten on pakko köyhän ostaa sakasalaista juustoa, eikä lähituotettua juustoa, jos ylipäätään haluaa ostaa juustoa ollenkaan, näin yhtenä vertauskuvallisenna esimerkkkinä.

Ja etiikka on päin v*ttua: nyt on trendinä eettinen käsittelemätön ruoka. Sitä vaan ei saa juuri mistään, vaan siitäkin on valitettavasti tehty " bisnes", joka on ainoastaan eliitin ulottuvilla.

Ja : ja jopa nälästä kärsiviä saa näemmä Suomessa pilkata ihan miten päin vain, eikä se ole oikein. Juuri taannoin itse oli erimielinen verbaalisesti erään tuntemani kanssa, jonka näkemyksiä toki sinänsä noteeraan. Hän ei ymmärrä, miksen ole " aktiivisempi" elämässäni, kun hän ei joudu päivittäin valitsemaan joko kinkusta tai juustosta tai jättämään elämässä älyllisiä harrastuksia väliin siksi, ettei ole rahaa aina edes bussilippuun. Hän päinvastoin suunnittelee uima- altaan tasi koristepuutarhan rakentamista pihalleen ja minulla ei ole edes omaa pesukonetta. Enkä ole mitenkään älyllisesti hänestä "jälkeenjääneempi", vaan mahdollisesti ehkä empaattisesti jopa fiksumpi: minua vain elämä on koetellut viime aikoina enemmän, perustelluista syistä. Enkä sitä halua julistaa, mutten halua tulla myöskään pilkatuksi asioissa, joissa en ole epäonnistunut omaa syytäni.

Älkööt siis ihmiset ikinä tuijottako ketään ainoastaan ulkokuoreen ja olettako. Kukaan ei voi tietää, kuinka itse kukin toimeentulonsa kanssa taistelee, rehelliset ihmiset. Sivistysyhteiskunta suhtautuu vakavasti kasvavaan köyhyyteen. Leipäjonojen lisääntyminen kertoo aina yhteiskunnassa kasvavasta kurjistumisesta. Joka tai jotka sellaiselta ilmiöltä silmänsä kykenisivät sulkemaan tyystin ja sivuuttamaan olankohautuksella köyhyyden, täytyy sellaisten olla todella kylmiä ihmisiä.

Eettistä lähiruokaa saadaan ensi kesänä lähi metsistä. Jos vain pystyy, kannattaa lähteä joukolla maarjastamaan, sienestämään ja metsälle. Kummaa on se suhtautumistapa, että aainoastaan kaupasta saatava käsitelty ruoka olisi hyvää ruokaa: katsokaa huippukokkien raaka-aineita, ne ovat mahdolllisimman tuoreita suoraan luonnosta.Sinun empatiasi on todella lämmintä inhimillisyyttä.

• satamaankoti

Satamaan se leipä jono siksi päiväksi, kun miinalaiva Pohjanmaa saapuu kotisatamaan.

• en sääli

alkoholin liika käyttö on kallista lystiä, ja siksi korvaukset ei riitä, samoin tupakointi.
      Mikään ei riitä jos ei osaa käyttää rahojansa oikein.Tämän olen selvästi huomannut joistakin.

• VelanArvoLaskussa

Hurstille voisi kaupunki ystävällisesti vuokrata edellisen sirkus Finlandian teltan jos ei oo rahaa ostaa isoa telttaa. ja se teltta voitas viedä vaikka minne siten kun asunnonarvot alkas halveta siinä korttelis köyhyyden vuoksi vailla velkarahaa.
      jossa olisi majoitus sekä soppaa köyhille tarjolla sekä erilleinen suihku kontti
      sekä pyykkitupa kontissa.
      Ehkä jotkut taitavat taitelijatkin siihen telttaan saapuisi.

• Ruoka jätteeksi?
    • Kallio No Rules

Nyt kun on musiikkitalo valmisniin voisikohan sen ympärille saada Hurstin leipäjonon kulkemaan kivuttomasti ?

• eijonossa

Kyllä siellä jonossa on niin vähävaraiset kuin rikkaatkin! Kaverini kertoi, että jonossa käy kun opiskelija on ja tulot ei riitä mihinkään. On myös viikoittain tavannut jonosta samassa talossa asuvan perheen äidin, joka hakee ruoka apua perheelleen. Samaan aikaan kuitenkin hänen miehensä rakentaa venettä, joka on jo nyt siinä kunnossa et arvoltaan ainakin noin 50 000€. Suomalainen perhe siis kyseessä. Jättäisivät ne leivät ja ruuat OIKEASTI köyhille ja miettisivät uudemman kerran vene projektia, jos ei rahat kerran riitä! Häpeäisivät!

• Poju yliopistosta

Ei hävetä! Noin 300 000 työtöntä virallisesti ja todellisuudessa noin 500 000, kun työkokeiluissa, kursseilla, kortistojen ulkopuolelle jättytyvät ym. olevat otetaan mukaan!

Akateemisia työttömiä on ennätysmäärä, noin 40 000 akateemista työtöntä!

"Akateeminen työttömyys ei ole koskaan ollut yhtä suurta kuin nyt. Työttöminä työnhakijoina on lähes tuhat tohtoria ja lisensiaattia, ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita lähes 17 000. Alemmalla korkeakouluasteella on myös saavutettu uusi ennätys: lähes 18 000 työtöntä."

http://www.opettaja.fi/portal/page?_pageid=95,82089&_dad=portal&_schema=PORTAL&key=154514

• Opiskelija, TRE

Niin ja ku tietää kuinka vaikee on yliopistoon päästä!

• Jo Riittää toi!!!!

Kyllähänne pikkasen hävettää mutta enempi hävettää suomen hallituksen asenne omiaan kohtaan maassamme asuu 500 000 köyhää joista osa asunnottomia
      mutta silti menee elintaso pakolaiset edelle ja niin sanotut mamut jotka tulee tyhjenteleen sossun ja kelan kirstuja kyllä voisin melkeen suositella itseän arvostavia Suomalaisia Jättämään tämän maan jotta saavat noille elintaso pakolaisille ja mamuille lisää tilaa eipähä tartte sitten täällä Ruikuttaa asiasta!!!!

• mamu2

Värjätään naama mustaksi, niin irtoaiskohan parempi elintaso?

• Ei hävetä.

Ei hävetä. Käyn itsekkin säännöllisesti hakemassa leipää ja muita elintarvikkeita. Miksi en kävisi? Tavaraa jaetaan ilmaiseksi. Ei sillä, minullla on kyllä vara ostaa itsekkin ruokia. VUosituloni ovat noin 55.000 euroa ja olen täysin velaton. Maksan niin paljon veroja, että ilmaiset ruuat on jonkinlainen vastine kaikille maksuille. Leipäjonoissa näyttää olevan pääasiassa hyvin anstaisevia eläkeläisi ja työssäkäyviä ihmisiä. Nykyään kaikki kuppaa sosiaalietuja minkä kerkeää.

• lisää köyhäinapua

Minusta kirkko voisi alkaa jakamaan bensiiniä ja dieseliä "vähävaraisille " laupeuden työnä.

Myös esim. 300-500 euron etusetelit lomamatkoja varten olisi sopivia. Ollaan menossa perheen kanssa Miamiin syksyllä ja jos saatas sosiaaliapuna tuollanen 1000 euroa, voitaisiin ollan viiden tähden hotellissa nykyisen neljän tähden hotellin sijasta ja saataisiin hieman parempi vuokra-auto käyttöön.

• Hullun hommaa

Suomessa ei ole köyhiä se on paapattajien puheita olisko vihreät,kettutytöt ja muut hihjulit asialla.Jos on köyhä niin se oma syy olet joko mustalainen,huora tai alkoholisti kaikki itsensä tekemiä.Pois kaikki leipä ym avustukset ja ihmiset töihin vaikka metsän harvennukselle ja puhdistamiseen.Älkää aina jopa asiasta narisko vaan tehkää töitä älkää odottako suu auki ,että joku tuo siihen läpeen
      jotain maksutta.Toivottavasti EU lopettaisi kokonaan avustukset ja seurakunnat eihän kirkollisverot ole tälläiseen tarkoitukseen onneksi voi kirkosta erota kuten minäkin jo 20 vuotta sitten.Seurakuntia vois vähentää yksi per kunta ja kaikki henkilökunta papista lähtien laittaa helvettiin on kokonaan turha koko evlutti.Närisijät vain töihin tai suus marssille pääkallon paikalle.

• hgghghdhddh

Sinä kehtaat narkomaanien vieroitushoidossa olevana kirjoittaa täällä tuolla tavoin!

Kaiket päivät "hullun hommaa" jaksat jauhaa tuota samaa virttäsi! Miksi?

• kuolemakorvaaunivela

Nyt puhut läpiä päähäsi!
        Minä omaishoitajana voin vakuuttaa sinulle, että viimevuodet sairastelleena, kuulumatta terkkaria kummempaan työterveyshuoltoon, maksan lääkärimaksuni toisen kukkarosta, mietin tasan tarkkaan, minä vuonna laitatan hampaani kuntoon, minä vuonna uusisin silmälasini, joilla en kykene enää lukemaan.Leikkausjonossa seilaan kunnes varaa mennä.
        Vuosittain jo tammikuussa menee kylläkin lääkekorvauskatto täyteen. Se harha voipi olla, että sittenpä loppuvuoden on lääkkeesi halpoja, mutta: se katto on 670 euroa...
        Ai niin, kirpparivaatteet saan halvalla, samalla antaa myyjä pari vaaleaa limppua korista.
        Eli työtä vuorotta kesää talvea, siis fyysistä työtä. Ei jaksa enää edes inhota teitä huutelijoita, jotka väitätte, ettei köyhyyttä ole.

• Hävettää politiikot

Todella ikävää, että ihminen joutuu menemään leipäjonoon: Ei sinne varmaankaan mennä kuin suuressa hädässä uskoisin. Ihmettelen vain kuinka usein leipäjonoja on politiikot käyneet katsomassa kertoessaan siitä vaalipuheissaan, mutta heti kun paikka eduskunnassa on saatu niin murehtiminen loppuu. menkää nyt nyt hyvät jonoja katsomassa käyneet politiikot sinne muulloinkin tai antakaa niitä liian suuria kokouspalkkioitanne sinne avustukseksi. Auttakaa siis edes jotenkin niin tulee kaikille hyvä mieli edes siitä!

• sivusta seurannut

Yliopistoista ja ammattikorkeakouluista suoraan kortistoon. Se on välinpitämättömien koulutuksesta vastaavien syy.Pilvin pimein koulutetaan aloille, josta ei töitä löydy. Opinto-ohjaajatkin koulutussunnittelijoiden kanssa samassa kelkassa. Pääasia, että ammattikorkeakouluille ja opettajille saadaan töitä, viis siitä mitä opetetaan ja onko opetuksessa mitään järkeä ja suunnitelmallisuutta.

Insinöörejä syntyy kuin sieniä sateella. Siitä sitten leipäjonoon.

• Virossa halpaa

Köyhyys hävettää

• Työtä ei ole

Leipäjonot eivät osoita sitä, että on nälkä
      LEIPÄJONOISSA EI OLE MAMUJA EIKÄ MOKUJA (monikulttuurisia)

vaan leipäjonot ovat osoitus siitä, että ei ole työtä.

Ihmisillä on vähän rahaa ja paljon aikaa: on aikaa jonottaa pientä määrää
      ruokaa.

Afrikassa ihmisillä on niin vähän työtä ja niin paljon aikaa, että ne voivat oleilla pakolaisleireillä
      vuosia, päästäkseen sossuun Suomeen makailemaan perheenyhdistämisissä.

Tuomalla maahan mamuja ja mokuja
      vain heikennetään Suomen tilannetta ja luodaan lopulta kaaos.

Mitään työperäistä tai muuta -peräistä tarvetta ei ole tänne tuoda mamuja.
      Töitä ei ole, koska millään maalla ei ole ostovoimaa ostaa maailmanvaltaisan väestömassa nykyteknologialla
      tekemiä tuotteita: Kiina pyristelee vielä jonkin aikaa, mutta sitten senkin
      työn loppuvat.

leipäjonoja riittää, ruokaa riittää, energiaa riittää, mamuja riittää
      MUTTA TYÖ ON LOPPU
      http://takkirauta.blogspot.com/2011/05/tyon-loppu-ja-keskiluokan-eroosio.html

• sokia-reeta

Ei leipäjonot hävetä, se hävettää, että kansalla ei ole tarpeeksi varaa edes perustarvikkeisiin. Jos joku häpeää leipäjonojen takia Suomikuvaa, niin hävetköön vain. Minä häpeän sitä kiirusta, jolla ollaan maksamassa Suomikuvan harhakiilloksi Portugalivelkaa. Mikä velka VOI olla niin kiirus, että harkitsematta suoritetaan? Me, leipäjonokansa, odotamme, mitä Kataiselle vastaavat tänään.
      Pitäkää Prsut päänne. Hävettää muuten olla suomalainen. Nythän on tuhannen taalan paikka laittaa notkahduksen kautta asiat realistisiin mittasuhteisiin.

Ja Lipposelle sen verran: mikä äärioikeisto? -"väärinäänestäneitähän" on ollut kautta aikain. Emekö ole maksaneet jo kalliisti, että pääsimme Eu:hun saamaan hivenen niistä maksuista tukiaisina takaisin.
      Alan olla sitä mieltä, että ulos EU:sta , liitytään Norjaan.

• Nälkää ja leipää

Ai hävettää? Tuskimpa... kyllä sitä selviytyäkseen hakee leipänsä vaikka mistä.

• 27 tai jotakin

Kukaan somali ei hae leipää jonosta.
      Suomalaiset ei osaa tehdä lapsia, mulla monta suomalaista naista ollut ja asina sanoo mulla parempi seksi.

Kun paljon lapsia saa rahaa enemmän ja jos ei ryyppää, niinkuin kristityt joilla uskonto väärä, naiset pukeutuu huonosti.

Somalit ovat muslimeita ja me osaamme paremmin hoitaa talous.

Suomi hyvä maa, mutta väärä uskonto tekee ihmiset leipäjonoihin. Muslimi auttaa ja antaa almuja. Allah on iso.

• Jonoihin vittuuntunu

Jonotus pois!

MIKSI SUOSTUTTE JONOTTAMAAN?

Kukaan ei kirjoita siitä miksi suostuu jonottamaan?

Hurstia ei pidä haukkua, mutta tapa saada ruokaa/avustusta on muutettava.
      Uusi eduskunta varmasti keksii keinon.

Köyhälle varattava henkilökohtainen aika johonkin, josta saa ruokaa varten avustusta.

• Ei jonoteta!

JONOT POIS!

Jos ei jonot lopu, niin kohta loppuu!!

Kukaan ei suostu jonottaa enää yhtään sekuntia!

• EI J-O-N-O-J-A!!
        Ei jonoteta! kirjoitti:

JONOT POIS!

Jos ei jonot lopu, niin kohta loppuu!!

Kukaan ei suostu jonottaa enää yhtään sekuntia!

Hursti!

Jonkun on muututtava systeemissä!

Jonot pois!
        Avustussysteemi ei toimi noin.

Ihmiset kyllästyy jo jatkuviin jonoihin. Avustaminen on hoidettava paremmin!

ÄLKÄÄ PUOLUSTAKO LEIPÄJONOJA!!!

J-O-N-O-J-A.

• Sekoomusnuori

Minua taas kiihottaa aina kun näen jonkun nälkäkuoleman partaalla olevan kerjuulla.

• mekanismi auttaa

Jonot on kommunistisen Neuvostoliiton aikaista touhua.
      Eikö ihmisillä ole voimia olla poissa kommunistisen Neuvostoliiton tavasta.

Tämä jonotusmekanismi osoittaa että Suomi haluaa olla kommunistinen valtio.

JONOTUSMEKANISMI ON POISTETTAVA.

Asiakkaille on löydettävä parempi mekanismi saada apua.

• joppedas
    • hafsgas

koska ihmiset tajuaa että tää koko hoito on lakoamassa käsiin. elämästä tulee halpaa.
      ihmisarvo, kuten kaikki muukin arvo (paitsi raha/asema/titteli) katoaa.

• ampis

1960 ja 1970- luvulla ei jaettu ihmisille leipää eikä muutakaan ruokaa (yleisesti) En ole kuullut, että silloin suomessa olisi ollut nälänhätää. Tiedän, että leipäjonoissa on ihmisiä joilla on mm koiria. Jonoissa on myös tupakoivia ihmisiä. Ensin kaupasta ostetaan koiran ruoat ja tupakat, sitten muu ruokaa haetaan leipäjonosta.
      Muuten kyllä kannatan ko ruokajakelua. Jos ruoan sijasta jaettais "rahaa" olis jonot varmaan pitempiä, mitä ne nyt on.

• Tohtori Idiootti

Onhan tämä varsinainen hyvinvointivaltio. Yli 5 vuotta jo ruokani on ollut vain leipää ja kahvia ja yksi mikroruoka päivässä kun ei ole varaa. Eikös vankilassakin saa enemmän ruokaa?

• tiesittekö että

suomi on hyvinvointivalto täällä voi kaikki hyvin paitsi suomalaiset, montako mustaa on leipäjonossa, ei yhtään... ja ymmärrän jo joku ei yksinkertasesti pysty tekeen töitä mutta on semmosia jotka ei vaan haluu tehä töitä ja elää sossun rahoilla...

• Köyhä ja onnellinen

Eihän ruokarahalla toimeentulotuesta tarvitse maksaa lääkkeitä. Niihin saa erikseen.Siis reseptilääkkeisiin. Ja vuokralle voi mennä halvempaan ja sen kokoiseen et saa täyden asumistuen. Fillarilla,käytetyn saa kympillä tai kahella pääsee ympäri kyliä ja kaupunkia jos ei ole niin sairas. Siinä mieli piristyy ja kunto kohenee sen helvetin leivän syönnin jälkeen.Ja kun on sit muutaman bussimatkan ns.fillaroinut niin avot voi mennä vaik kaljalle. Jos tulee juotua liikaa niin menee tuttujen luo ruoka tai kahviaikaan ja voihan sitä samalla lainata pari kymppiä että saa omaan kaappiin jotain. Hiiva ja jauhot on muuten vielä halpoja.Miks ihmees otatte sitä ns.homeleipää kun tuorettakin on helposti saatavilla ja kyllä ne marjat voi poimia pakkaseen ja sienet silloin kun niitä on,kannattaa todellakin hommata se pakkanen vaik miten. Ev lut srk ei muuten jaa vanhaa leipää ainakaan täällä missä asun.

• AnnoHumanity2012

No sentään meillä on ne leipäjonot.
      Mitäs jos noita ruokakasseja ei kukaan jakaisi missään?

Kerran olen ruokakassit käynyt noutamassa jonosta jokus kun olin vielä työtön ja rahat eivät riittäneet mihinkään kun kela löi pitkän karenssin päälle lyhen ja huonopalkkaisen pätkätyön jälkeen johon työvoimatoimisto "pakotti" menemään.
      Sossusta en saanut silloin mitään kun ei kuulemma ollut määrärahoja.

Sinnittelin kuitenkin ja opiskelin iltaisin, pääsin lopulta töihin ja nyt onkin sitten kohta 15 vuotta pakerrettu duunissa ja palkkaa nautitaan säännöllisesti. Oman asunnonkin sain ostettua. Avovaimo on työtön kun hänen ala on sellainen jolle ei suomesta juuri töitä löydy ja ulkomaillakin on kilpailu paikoista kovaa, suomesta puhumattakaan. Elätän siis kaksi ihmistä omalla palkalla mutta rahat riittää hyvin kun tietää mitä on tekemässä kun kauppaan menee.

Olemme tosin jo sopineet että jos molemmat saamme työpaikat etelä-euroopasta niin muutamme sinne sitten. Oma nykyinen asunto varmaan menee vuokrattavaksi, ompahan jokin paikka jonne palata jos ei ulkomailla asiat lutviinnu tai sen voi hätätilanteessa vaikka myydä pois. Asunto on velaton ja se arvo noussut mukavasti tässä, tosin nyt saattaa asuntojen arvotkin laskea jos se lainakattolaki napsahtaa.

Mutta köyhyydestä kyllä pääsee eroon jos siihen on halua.
      Omalla kohdalla ratkaiseva tekijä oli alanvaihto eli uuden ammatin opiskelu. Kun ei töitä saanut omalle allalle vuosiin niin piti vain vähän selvittää mille allalle on kysyntää muutaman vuoden marginaalilla ja alkaa opiskelemaan.

Me kansalaiset olemme pelkkiä kulutusorjia. Riittää että valtio pitää sen verran huolta kansasta että BKT nousee. Jos 5 miljoonan ihmisen kansasta miljoona on köyhiä eikä pysty kuluttamaan kuin nippa nappa elämiseen tarvittavan ja loput 4 miljoonaa kyllä sitten kuluttavat tarpeeksi.
      Joskus käy niin että kulutus tipahtaa liikaa tuotantoon nähden, on paljon tavaraa tuotannossa mutta kukaan ei niitä osta ja silloin saadaan se lama aikaan.

Eli jos joku miettii nyt elämänsä tarkoitusta niin se on ostaa tavaraa. Kuluttaa. Olla yksi ratas tässä talouden koneistossa jonka tehtävä on vain pyöriä pyörimistään.
      Kun ihmiselle annetaan käsite omaisuudesta, osta talo, auto, mökki, vene, koira, vaimolle silikonit, lapsille pelit ja vehkeet niin näennäisesti ollaan onnellisia tavaran keskellä. Kaiken tuon omaisuuden tarkoitus on on kuitenkin se kulutus.
      Osta itsellesi sitä sun tätä, se on omaisuutta.

Miksi? Koska näin mennään ja vaihtoehtoa ei osata ajatella. Ihmisen maailma, ainakin tämän ns. sivistyneet ihmisen maailma on luotu omasta tahdosta tällaiseksi ja siitä on vaikeaa muuttaa mitään. Talous ja tuotanto täytyy pitää pyörimässä ja ihmisten pitää kuluttaa. Siksi on hyvä että jokainen ostaa uuden matkapuhelimen kerran vuodessa ja uuden tietokoneen parin vuoden välein, mielellään kerran vuodessa. Autokin on hyvä uusia muutaman vuoden välein koska eihän kukaan vanhalla autolla halua ajaa.

Haalin itse myös omaisuutta nyt, turha tässä on tapella systeemiä vastaa vaikka tietääkin miten se toimii. Helpompaa on mennä virran mukana hyväksyä.
      Ei tällä planeetalla kukaan kuitenkaan elä ikuisesti ja itselle on ihan sama mitä sille elämän aikana kerätylle roinalle käy kun itse päätyy sinne mullan alle. Ehkä menee jälkikasvulle lisäämään heidän roinan määrää.

Jossain vaiheessa tosin tulee se tilanne jolloin nykyinen kulutukseen perustuva yhteiskuntajärjestelmä ei enää voi toimia. Silloin joko kaikki kaatuu niskaan ja alkaa anarkia tai sitten pikkuhiljaa aletaan tekemään muutoksia. Muutos voi vielä sukupolven tai parikin ja vaatiikin sen koska uusille sukupolveille on helpompaa opettaa toimimaan ja ajattelemaan uudella tavalla kuin tapoihinsa ja ajatuksiinsa pinttyneille vanhoille sukupolveille.

Nuff said. Jatkan töitä, sitten kaupan kautta kotiin jotain ruokaa tekemään. Tulee vieraita kylään ja syödään ja juodaan ja nauretaan maailmalle yhdessä.

• Anonyymi

Turhaan te Hurstia kehutte. Heikin aikana tilanne huononi siellä eikä tytärkään ole sitä pystynyt oikaisemaan. Jengi on siirtynyt muualle. Muualta saa enemmän ja parempaa.

• Anonyymi

Viimeksi sain hapanta maitoa. Sitä ennen homeista leipää. Kiitos. Ei kylmäketju toimi alkuunkaan.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7310
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3577
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      365
      1937
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1449
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    9. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe