Morjens,
ajattelin ystävän kanssa ottaa lennot Tampere - Frankfurt (Hahn) ja autoa etsimään. Muutamia yksilöitä jo katseltu netistä, ja näillä näkymin "tukikohdaksi" kannattaisi valita Köln jos ei auto ensimmäisenä päivänä löytyisikään. Paluumatka ajateltiin Travemunde - Helsinki lautalla.
Muutama kysymys. Onko järkevämpi kulkea junalla vai vuokrata auto? Onko Saksan liikenne kaoottinen vai pystyykö maalaispoika ajelemaan navigaattorin avulla varovaisemmin? Miten paperihommat menee, jos autossa on vaikkapa saksalaiset EU-kilvet jo valmiiksi (ajattelin yksityiseltä ostaa), voinko vain tehdä kauppakirjan ja ajaa auton laivaan vai vieläkö pitää kikkailla kilpien kanssa ja miksi, jos Virossakaan ei tarvitse?
Olisin todella kiitollinen, jos saisin vastauksia kysymyksiini.Tuntuu siltä, että googlettamalla löytyy vain vuosia vanhaa tietoa!
Saksan reissu
23
1257
Vastaukset
- larry.laffer
Autolla pääsette tietysti paremmin ihan mihin haluatte, mutta Nordrhein-Westfalenin osavaltiossa Kölnin ympäristössä on kyllä julkinenkin liikenne varsin hyvin hoidettu. Kannattaa muistaa että taxilla ajelu on Saksassa aika halpaa noin suomalaisista vertailukohdista katsoen.
Kilvet tulisi käydä katsastuskonttorilla vaihtamassa siirtokilpiin. Paperihommat on aika yksinkertaiset mutta saksaksi, tietysti. Omasta kokemuksesta voin sanoa että katsastuskonttorilla menee joskus vain tunti, joskus koko päivä papereiden ja siirtokilpien kanssa.
Asun Solingenissa, noin 50 km Kölnistä, tunnen seudun erittäin hyvin. En tee tätä ammatikseni mutta jos kiinnostaa niin olen silloin tällöin kohtuullisesta korvauksesta auttanut suomalaisia autonhakijoita. Voin hakea autolla lentokentältä, kuskailla mihin tarvitsee, toimia tulkkina myyjien kanssa, kääntää paperit ja tulla katsastuskonttorille mukaan auttamaan käytännön asioissa. Tiedän myös muutamia todella suuria "autopihoja" joista esim. autovuokraamojen toki paljon ajetut mutta melko uudet autot lähtee tosi halvalla.
Tampere - Hahn lentoreittinne kertoo että olisitte tulossa Ryan Airilla. Ne lentää Tampereelta myös Bremeniin, itse lentäisin mieluummin sinne koska oman kokemukseni ja tietämykseni mukaan Autobahn 1:n varrelta välillä Hampuri - Bremen - Osnabrück löytyy parhaat kaupat. Noin 40 km Bremenin lentokentältä olisitte jo ensimmäisessä jättimäisessä autokaupassa jonka pihalla seisoo aina vähintään 600 käytettyä autoa. Siltä suunnalta on esim. hankittu kaikki ne autot jotka olen auttanut sukulaiseni ja kaverini täältä ostamaan.
Huom! Minä en välitä autoja, enkä suostu esim. ottamaan rahaa vastaan hakeakseni auton sinulle ja toimittaakseni sen Suomeen. Tarjoan vain opas-, kuljetus- ja tulkkauspalvelua.
Onnea auton metsästykseen.
Larry- melkein asiakkaasi
Moikka Larry,
tämä on yksi niistä sun tietämistä hienoista firmoista mitä minullekin tarjosit autonostoon. http://keskustelu.suomi24.fi/node/9196637
No onneksi selvitin vähän taiustoja ja osasin kiertää nuo asiantuntija neuvosi kaukaa. Nyt on alla toimiva saksantuonti - larry.laffer
melkein asiakkaasi kirjoitti:
Moikka Larry,
tämä on yksi niistä sun tietämistä hienoista firmoista mitä minullekin tarjosit autonostoon. http://keskustelu.suomi24.fi/node/9196637
No onneksi selvitin vähän taiustoja ja osasin kiertää nuo asiantuntija neuvosi kaukaa. Nyt on alla toimiva saksantuontiEn ole koskaan tarjonnut sinulle yhtään paikkaa autonostoon. En tunne sinua etkä ole koskaan minulta neuvoa kysynyt, enkä ihan tasan varmasti ole koskaan ennen ylläolevaa kirjoitustasi ollut kanssasi missään tekemisissä.
En ymmärrä mistä päättelet että DAT olisi "yksi tietämistäni hienoista firmoista"? En tasan taatusti ostaisi koskaan autoa DAT.sta, enkä suosittelisi sitä mistään hinnasta kenellekkään.
DAT:n autot on enimmäkseen leasing-firmoista tulleita eli niillä on jo takanaan melkoinen km-määrä ja melkoisen vaihteleva historia. Itse suosin paikkoja josta auton saa panttia vastaan mukaan, vien sen sitten ADAC:n (täkäläinen Autoliitto) testiasemalle kuntotestiin, ja ostan / suosittelen tutuille vasta kun on kuntotestipaperi käsissä. ADAC on taatusti puolueeton ja niillä on näitä kuntotestipaikkoja ympäriinsä. ADAC:n jäsenenä (http://tinyurl.com/5u3wo8k) olen oikeutettu tätä palvelua käyttämään. Maksaa muutaman kympin mutta kannattaa aina, olisi varmaan sinunkin autosi viat löytyneet jo ennen ostoa.
En oikein ymmärrä mitä tarkoitat kun sanot osanneesi kiertää "asiantuntijaneuvoni"? En ole neuvonut yhtään mitään, olen vain kertonut että mielestäni akselilta Hampuri - Bremen löytää auton paremmin kuin Kölnin seudulta, ja tarjoutunut kuskiksi ja tulkiksi. Minä en myy enkä välitä autoja. Ei ole minun vikani että oma autokauppasi ei onnistunut; ehkä se olisi sujunut paremmin jos mukana olisi ollut joku kielitaitoinen joka olisi osannut opastaa sinut ensiksi ADAC:n kuntotestiin.
On oikein että autontuonnin vaaroista ja riskeistä varoitetaan muita. On sen sijaan melko väärin hyökätä kimppuuni tarjottuani apuani toiselle Suomi24:n käyttäjälle vain koska oma autokauppasi meni ihan omaa hölmöyttäsi puihin. Törkeäksi asia menee kun valehtelet ihan päin naamaa, mustaten maineeni koska olen kuulemma sinulle autonostopaikan neuvonut vaikkemme takuulla ole koskaan olleet toistemme kanssa missään tekemisissä.
Sanon tämän vielä varmuuden vuoksi yhden kerran: vain idiootti ostaisi auton DAT Autohusista, varsinkin käyttämättä sitä ensin puolueettomassa kuntotestissä. Se että sinä olet näin tehnyt ei toki ole minun vikani.
Larry
- pyroktaria pois
"vieläkö pitää kikkailla kilpien kanssa ja miksi, jos Virossakaan ei tarvitse? "
Ei tartte kikkailla millään kilvillä kun ei täällä Suomessakaan tartte. Eikä Virossa. samaa euuta kaikki. Ajat vaan laivaan ja haistatat sakuilla pitkät.- Joo ei Natseista
kannata välittää, poliiseista ainakaan. Kilvistä tulee vaan lisää kuluja ja nekin rahat on parempi sijoittaa kaljaan. Sitä täysi lasti matkaan suomeen tullessa. Tullikaan ei voi mitään kun on omaan käyttöön.
Kiitos erittäin asiallisesta ja asiantuntevasta vastauksesta Larry.
Ihmettelin kuitenkin mitä tarkoitat "tulisi vaihtaa siirtokilpiin"?
Voitko laittaa sähköpostiviestiä osoitteeseeni, niin voisin kysellä hieman lisää mahdollisesta avusta. filofoaa(ät)suomi24.fi- larry.laffer
Laitan sinulle sähköpostia ihan mielelläni, mutta noista siirtokilvistä tässä vähän infoa muillekkin kiinnostuneille.
Saksassa kilvet ei ole autokohtaiset niinkuin Suomessa vaan omistajakohtaiset. Jos minä esim. ostan täällä auton naapuriltani, käyn ensin auton papereiden kanssa hakemassa asianmukaisesta paikasta uudet omalla nimelläni olevat paperit joihin myös merkitään minulle myönnetty rekisteritunnus, ja sitten niiden kanssa kilventekijän luona teettämässä kilvet itselleni. Vasta sitten voin hakea auton naapurilta; hän irroittaa ja pitää omat kilpensä, minä kiinnitän omani ja lakiteknisesti vasta nyt on auto omistuksessani.
Sama ostettaessa autoa liikkeestä, niinkuin tässä "minitarinassa" ;): Ekassa kuvassa olen eräänä perjantaipäivänä saanut paperit uudesta autostani ja käyn samantien teettämässä kilvet. Oli ihan pakko ottaa kuva kun kilpimaakarin 5-vuotissynttäreiden vuoksi sattui ilmapallot niin mukavasti paikalle: http://tinyurl.com/5tzfgy6. Seuraavana päivänä, mukavan aurikoisena lauantaina odottelin sitten liikkeessä luovutustarkastuksen päättymistä päästäkseni ruuvaamaan kilvet uuteen autooni. Toki ne tekee sen liikkeessäkin mutta uuteen autoon oli ihan kiva tehdä se itse: http://tinyurl.com/3fc29wh
Lyhyesti, autoa ei voi ostaa kilvillä. Siksi esim. kaikki liikkeissä myynnissä olevat käytetyt autot on ilman kilpiä. Jos ostat auton asuessasi täällä voit käydä teettämässä kilvet itsellesi ennen auton noutoa. Jos haluat viedä auton pois Saksasta, siinä pitää olla väliaikaiset siirtokilvet. Ne saa joskus liikkeestä, yksityiseltä ostaessa ne pitää käydä itse hankkimassa. Ulkomaille vientiin on olemassa omat kilpensä jotka ovat sitten voimassa rajoitetun ajan.
Laitan sulle sekä mailiosoitteeni että kännykkänumeron tulemaan heti kun olen postannut tämän.
Larry - kilpikilpi
larry.laffer kirjoitti:
Laitan sinulle sähköpostia ihan mielelläni, mutta noista siirtokilvistä tässä vähän infoa muillekkin kiinnostuneille.
Saksassa kilvet ei ole autokohtaiset niinkuin Suomessa vaan omistajakohtaiset. Jos minä esim. ostan täällä auton naapuriltani, käyn ensin auton papereiden kanssa hakemassa asianmukaisesta paikasta uudet omalla nimelläni olevat paperit joihin myös merkitään minulle myönnetty rekisteritunnus, ja sitten niiden kanssa kilventekijän luona teettämässä kilvet itselleni. Vasta sitten voin hakea auton naapurilta; hän irroittaa ja pitää omat kilpensä, minä kiinnitän omani ja lakiteknisesti vasta nyt on auto omistuksessani.
Sama ostettaessa autoa liikkeestä, niinkuin tässä "minitarinassa" ;): Ekassa kuvassa olen eräänä perjantaipäivänä saanut paperit uudesta autostani ja käyn samantien teettämässä kilvet. Oli ihan pakko ottaa kuva kun kilpimaakarin 5-vuotissynttäreiden vuoksi sattui ilmapallot niin mukavasti paikalle: http://tinyurl.com/5tzfgy6. Seuraavana päivänä, mukavan aurikoisena lauantaina odottelin sitten liikkeessä luovutustarkastuksen päättymistä päästäkseni ruuvaamaan kilvet uuteen autooni. Toki ne tekee sen liikkeessäkin mutta uuteen autoon oli ihan kiva tehdä se itse: http://tinyurl.com/3fc29wh
Lyhyesti, autoa ei voi ostaa kilvillä. Siksi esim. kaikki liikkeissä myynnissä olevat käytetyt autot on ilman kilpiä. Jos ostat auton asuessasi täällä voit käydä teettämässä kilvet itsellesi ennen auton noutoa. Jos haluat viedä auton pois Saksasta, siinä pitää olla väliaikaiset siirtokilvet. Ne saa joskus liikkeestä, yksityiseltä ostaessa ne pitää käydä itse hankkimassa. Ulkomaille vientiin on olemassa omat kilpensä jotka ovat sitten voimassa rajoitetun ajan.
Laitan sulle sekä mailiosoitteeni että kännykkänumeron tulemaan heti kun olen postannut tämän.
LarrySiis äskeiseen kirjoitukseen liittyen muutama lisäkysymys.
Puhut ulkomaille vietäessä väliaikaisista siirtokilvistä. Onko ne eri asia kun kelta tai punapäiset jotka haetaan kilpiverstaalta. Mietiskelen tässä vain helpointa konstia kun olen kesälomareissulla ostamassa autoa kaverille joka ei ole tulossa mukaan Saksaan. Siis onko mahdollista ostaa toisen nimiin suoraan
vai joutuuko ottamaan omiin nimiin. Auto ajetaan kuitenkin Saksan läpi laivaan
tai mahdollisesti Tanskan/Ruotsin kautta laivaan. - larry.laffer
kilpikilpi kirjoitti:
Siis äskeiseen kirjoitukseen liittyen muutama lisäkysymys.
Puhut ulkomaille vietäessä väliaikaisista siirtokilvistä. Onko ne eri asia kun kelta tai punapäiset jotka haetaan kilpiverstaalta. Mietiskelen tässä vain helpointa konstia kun olen kesälomareissulla ostamassa autoa kaverille joka ei ole tulossa mukaan Saksaan. Siis onko mahdollista ostaa toisen nimiin suoraan
vai joutuuko ottamaan omiin nimiin. Auto ajetaan kuitenkin Saksan läpi laivaan
tai mahdollisesti Tanskan/Ruotsin kautta laivaan.Puhun juuri noista kelta- tai punapäisistä. Esim. täällä kotiseudullani paperit ja 5:n päivän (punapäiset) kilvet maksaa 80 Euroa.
Pääsääntöisesti et voi ostaa autoa kaverin nimiin. On paljon yksinkertaisempaa ostaa se omiin nimiisi ja myydä Suomessa edelleen kaverille.
Larry larry.laffer kirjoitti:
Puhun juuri noista kelta- tai punapäisistä. Esim. täällä kotiseudullani paperit ja 5:n päivän (punapäiset) kilvet maksaa 80 Euroa.
Pääsääntöisesti et voi ostaa autoa kaverin nimiin. On paljon yksinkertaisempaa ostaa se omiin nimiisi ja myydä Suomessa edelleen kaverille.
LarryHeippa.
Muutamia kymmeniä autoja hakeneena kirjoittelen myös kokemuksia tänne. Olen hakenut autoja pääsääntöisesti suoraan asiakkaan nimelle. Mukana on ollut asiakkaan passi alkuperäisenä, nippu rahaa ja kaksi-kolme valtakirjaa. Kauppakirja on tehty asiakkaan nimelle. Valinnaisesti joko punapäiset tai keltapäiset kilvet. Keltapäiset on siitä kivat kilvet, että ne voi tilata netistä suoraan paikkaan, minne on menossa esim yöksi tai autoliikkeeseen, jos on valinnut auton valmiiksi. Punapäisten kilpien hankintaa varten on auton kanssa mentävä Zulaasungstellell ja sieltä sitten kilvet autoon.
Enää ei autojen tuonti oikein kiinnosta, olen kait tullut vanhaksi. Aikanaa autojen haku oli mukavaa matkailua.
- larry.laffer
Ihan vain tiedoksi: Filo Foa, ketjun aloittaja, toimi nopeasti. Hain hänet ja kaverinsa lentokentältä maanantaiaamuna 16.5., vein katsomaan hänen etukäteen netistä löytämiään autoja, olin varannut kuntotestiajankin varmuuden vuoksi. Iltapäivällä löytyi auto, tinkasin vähän hinnasta pois. Virasto jota tarvittiin oli kuitenkin juuri mennyt kiinni. Etsin kohtuullisen hintaisen majoituspaikan, sovittiin auton myyjän kanssa treffit aamuksi suoraan virastotalolle jossa autoin täyttämään asiaankuuluvat lomakkeet ja hankkimaan viiden päivän vakuutuksen ja kilvet.
Tiistaina yhdeltä iltapäivällä kaverit lähtivät kotimatkalle vähän kiertoteitä uudella autollaan, tarkoituksenaan olla sunnuntaiaamuna kilpien voimassaolon päättyessä Suomessa.
Filo Foa oli nähdäkseni tyytyväinen, onnellinen auton omistaja. Ja minulle, ulkosuomalaiselle, oli mukavaa kun sain ottaa maanantai-iltana kuppia suomalaistessa seurassa lätkäkullan kunniaksi...
Larry Tosissaan nyt on reissusta kotiuduttu ja autollekkin (Audi A3) ehti tulla 1500 kilometrin "koeajo" Belgiasta takaisin Saksaan ja Helsingistä Joensuuhun.
Eipä voi reissusta muuta sanoa kuin että en olisi ikinä odottanut löytäväni suomi24.fi foorumilta näin asiantuntevaa ja hyvää palvelua. Larry tulkkasi, hoiti paperihommat, toimi oppaana ja hankki majoitukset, puhumattakaan hyvästä seurasta. Kiitokset vielä kerran.
Kaikki meni nappiin ja auto on hyvä. En voi muuta kuin suositella kääntymään Larryn puoleen, jos vähänkään pohtii auton hakemista Saksasta.- larry.laffer
filofoaa kirjoitti:
Vielä kuva reissun päältä :D
http://imageshack.us/photo/my-images/859/20110517140630.jpg/Kotimatkan pitkästyttävin pätkä taisi olla toista vuorokautta laivalla takaisin Lyypekistä Helsinkiin? Unohdin varoittaa että Finnlinesilla ei todellakaan pompita pallomeressä tai mennä discoon, siellä on reilut toista vuorokautta aikaa tehdä ei mitään...
Hyvä että pääsitte kunnialla kotiin :)
Larry
No lautta meni yllättävän nopeasti kun sai kunnolla nukuttua, mutta toimistolle mennessä meille kerrottiin autopaikkojen olleen finaalissa. No siinä sitten pienen selvittelyn jälkeen "paikkoja löytyikin". Tuntui vähän samanlaista puhetta liikkuvan muidenkin matkustajien suunnalta, että eka ei paikkoja ollutkaan. Mikähän lie syynä..
- vinkki ymmärretty
hei,
eikö tellä ole mailia, kun kirjeenvaihtoa käydään tällä sivulla.
Onnittelut onnistuneesta kaupasta.
- Norsu72
Hei
Saisinkohan minäkin Larry sinun yhteystietosi.
Olisi myös tarkoitus auto hakea, mutta tulkkausapu olisi tarpeen.
Filofoaa löytyykö sinulta vielä Larryn tiedot?
Sähköpostini on norsu72@luukku.com
T.Norsu72- Turisti2006
Kerrotko vielä mr. Larry missä muussa kaupassa (kuin autohus)40 km bremenistä on pihassa 600 vaihtoautoa ?
- 098903wcfju
Muutaman tuontiauton kokemuksella...
1. Kompaktiluokan auton vuokra frankfurtissa ~45 päivä, bensa suomen hinnoissa, saksan liikenne huomattavasti suomalaista sujuvampaa, pärjää kyllä.
2. JOS(yleensä näin ei ole) autossa saksan kilvet kiinni sen kun ajat
laivaan ei kysele kukaan, luovari kannattaa aina tehdä erikseen.
Jos ei kilpiä ole niin papereiden kanssa lähimmälle kfz-zulassungstelleen ja siirtovakuutusta ottamaan (5pv tai 30pv) jonka jälkeen kun sieltä saatu todistus vakuutuksesta marssit kilpipajalle(sellanen suutarikoppi joko samassa rakennuksessa tai kulman takana>sitten kilvet kiinni ja tarrat kilpiin ja kohti suomea, tulliin ei tarvitse tehdä mitään ilmoitusta satamassa.
3. Takaisintulo matkakannattaa tehdä sen Tanskan ja Ruotsin välisen sillan kauttaa säästyy useita tunteja ja hinta on aivana sama kuin laivalla...ellei sitten tule laivalla jo saksasta saakka kotiin.- BMW330Xd-2003tulossa
Mites te vanhemmat kokeneet hakijat tällein talvella pääsette saksa autoilla suomeen ja talveen? Eikö tuolla matkalla kuitenkin voi olla liukastakin? Tietty jos tietää minkä auton ostaa niin voi ostaa nastarenkaat valmiiksi ja lähettää dhl kuljetuksella liikkeeseen renkaat odottelemaan kun itse pääsee paikalla näin täältä Torniosta aattelin tehä. Auto olisi wutpurgissa.
- SHL3
BMW330Xd-2003tulossa kirjoitti:
Mites te vanhemmat kokeneet hakijat tällein talvella pääsette saksa autoilla suomeen ja talveen? Eikö tuolla matkalla kuitenkin voi olla liukastakin? Tietty jos tietää minkä auton ostaa niin voi ostaa nastarenkaat valmiiksi ja lähettää dhl kuljetuksella liikkeeseen renkaat odottelemaan kun itse pääsee paikalla näin täältä Torniosta aattelin tehä. Auto olisi wutpurgissa.
Tarkoitatko mahdollisesti, että auto on Würzburgissa?
Sehän on aika etelässä.
Ei nastarenkaiden lähettämisestä sinne mitään hyötyä ole, koska niillä EI siinä maassa SAA ajaa.
Jos aikoo auton ajamalla tuoda, on tyydyttävä ns. Saksan kitkoihin, jotka joidenkin vastaväitteistä huolimatta ovat aivan riittävät ellei ole ns. nollakeli. Ovat siis käyttökelpoiset Suomessakin kun edes vähän viitsii varoa.
Toisaalta autorekan kyydissä auton saa Rostockiin tai Travemündeen muutamalla satasella ja edelleen laivaan. Rostock ja Travemünde ovat Itämeren satamia.
Travemündestä lähtee kaikkina arkipäivinä aamuyöstä klo. 03:00 laiva Helsinkiin. (Finnlines Oy)
Rostockista kaksi kertaa viikossa yhteys Hankoon, (Scandlines GmbH).
Rahti Travemündestä on halvempi, jos itse matkustat sinne, kuittaat rekalla saapuneen auton satama-alueella, joka ei ole ns. yleistä tietä, eikä niin ollen vaadi että auto on missään rekisterissä.
Matkustajan ominaisuudessa ja autopaikan varanneena ajat auton polleasti laivaan kun vuorosi tulee.
Jos toimitutat auton Rostockiin, auto vastaanotetaan ja ajetaan laivaan varustamon toimesta, mutta tavanomaisena rahtina sen kuljettaminen on kalliimpaa, mutta säästät lentomatkan hinnan Saksaan eikä sinun tarvitse tulla kuin Hankoon ottamaan auto vastaan. Tämä alus ei kuljeta matkustajia.
Kummin päin tahansa katsastuskonttorilta saa ns. tarrarekkarit.
Oliko riittävän selvästi?
- Total73
Tässä hiton hyvä tapa välttyä lopullisesti typerältä saksalaisella rekisteröintiasemalla jonottamiselta ja niiden ihmeellisiltä aukioloajoilta. Kokeilin ja toimi kuin junan vessa (Deutche Bahnin, ei VR:n ;-). http://www.automerkit.fi/uutiset/palvelut/artikkelit/laehdoessae-hakemaan-autoa-saksasta-tilaa-saksalaiset-siirtokilvet-itsellesi-etukaeteen.html
- saksankävijä43
oleellista kai on tietää mitä tälläinen parin päivän palvelu maksoi saksan päässä? Muutenhan keskustelua on turha käydä aiheesta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496415Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6552709Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831229- 841155
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.851144Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä601098Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2811083- 891080
- 70971
- 228864