Eriseurat vai yhteysseurat

Endtime.net on mainio esimerkki eriseuraisuuteen ja eristyksiin pyrkimisestä. Nykyajan muunnos luostaritoiminnasta. Jeesus sanoo maailman tunnistavan uskovaiset siitä, että he pitävät yhtä, pysyvät yhteisrintamassa Herran puolesta.

Eikö ole hienoa, että eri piireihin kuuluvat kristityt voivat yhdessä harrastaa matkailua ja vieläpä Herran kunniaksi? Kirkkoherramme Martti Hirvonen (Katariinan seurakunta) palasi vastikään pyhiinvaellusmatkalta yhdessä luterilaisten, kreikkalaiskatolisten, roomalaiskatolisten ja vapaakirkollisten osallistujien kanssa. Sitä hän hieman kummastelee, että suurillakaan kirkkokunnilla ei toistaiseksi ole ehtoollisyhteyttä, vaikka yhteisiä jumalanpalveluksia jo on. HPE on yhteysateria. Yhteysseurat loisivat syvempää yhteyttä, jos niihin joskus sisältyisi myös ehtoollinen.

11

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fniss!

Eiköhän Adventtikirkossa ehtoolliseen saa osallistua vaikka kuuluisi johonkin muuhun kirkkoon. Sellainen käsitys minulla on.

• Miksi tekeydyt typeräksi? Tottakai joka paikkaan voi mennä ehtoolliselle, jollei muutoin niin tekeytymällä sikäläiseksi. Mutta kyse oli nyt siitä, että yhteysateria tunnustettaisiin niin laajana yhteyden luojana, että yhteyttä yli rajojen ihan virallisestikin, ts. kirkkokunnat ja ekklesiat pääsisivät ehtoollisesta suurempaan ymmärrykseen nimenomaan yhteysateriana ja voisivat järjestää myös yhteisiä ehtoollisjumalanpalveluksia.

• Fniss!
        AnttiVKantola kirjoitti:

Miksi tekeydyt typeräksi? Tottakai joka paikkaan voi mennä ehtoolliselle, jollei muutoin niin tekeytymällä sikäläiseksi. Mutta kyse oli nyt siitä, että yhteysateria tunnustettaisiin niin laajana yhteyden luojana, että yhteyttä yli rajojen ihan virallisestikin, ts. kirkkokunnat ja ekklesiat pääsisivät ehtoollisesta suurempaan ymmärrykseen nimenomaan yhteysateriana ja voisivat järjestää myös yhteisiä ehtoollisjumalanpalveluksia.

Ai, niinkun että "takaisin äitikirkon helmaan"?

• alex-kasi
        Fniss! kirjoitti:

Ai, niinkun että "takaisin äitikirkon helmaan"?

:)) Joo, sinne Antti haluaa ja sinne kai suurin osa kirkoista on menossakin - muistuttaa sitä 325- luvulla tehtyä sen aikaisten uskontojen kompromissia jonka tuloksena syntyi sitten Katolinen kirkko.

Kun Konstantinus pani Rooman valtion suurimmat uskonnot neuvottelemaan ja tulemaan yhteisymmärrykseen. (Liekö jo silloin käytetty savu-merkkiä siitä että onko asiat sovittu :) - niinkuin tänään kun paavi valitaan "Jumalan sijaiseksi maan päällä" .. no tuskinpa.)

alex

• TIE TERVEYTEEN

Kevät on todistusten aikaa ja minäkin sain tänään todistuksen Tie terveyteen -kurssin suorittamisesta (media7 Raamattuopisto) . Ei se aivan kiitettävästi mennyt, enimmäkseen sain arvosanaa 'hyvä'. Parasta mielestäni oli viimeisen osion tulos: kiitettävä. Sillä aihe oli mitä tärkein terveyden kannalta, oli "syyllisyys ja anteeksianto". Sen olin oivaltanut paremmin kuin muut terveyteen liittyvät seikat.

En tiedä onko kukaan liittänyt terveysaiheeseen kysymystä nöyryydestä. Mutta Evankeliumin opintoyhdistys ry kirjoittaa uusimmassa Armo riittää -lehdessä Jumalan nöyryydestä, joka johti ensin alas ruumiilliseen ja kaikinpuoliseen kärsimykseen, mutta LOPUKSI korotukseen ja kunniaan.

Takakannesta:

"ALENNUSTILAAN KÄTKETTY KRISTUS
      Kristuksen alennustila oli niin perinpohjainen, että luonnollisen ihmisen on mahdotonta nähdä ristin kärsijässä mitään muuta kuin häpeällisen rangaistuksen alainen ja äärimmäisen syvälle nöyryytetty ihminen. . . . "

Tuosta Jumalan luonnosta, luonteesta, Jes. 53. puhuu varsin kuvaavasti. Ne 12 jaetta puhuvat enemmän kuin tuhat kuvaa . . .
      http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1305147202458

• alex-kasi

Antti:
      " Kristuksen alennustila oli niin perinpohjainen, että luonnollisen ihmisen on mahdotonta nähdä ristin kärsijässä mitään muuta kuin häpeällisen rangaistuksen alainen ja äärimmäisen syvälle nöyryytetty ihminen. . . . "

Jos sinulle on mahdotonta nähdä ristin kärsijässä mitään muuta kuin "häpeällisen rangaistuksen alainen ja äärimmäisen syvälle nöyryytetty ihminen" niin sitten on..

Minulle asia on kuitenkin täysin päin vastainen, nimittäin että Jeesuksen murhaajat tuomitsivat Jumalan oikeudenmukaisuuden ja Jumalan rakkauden hänessä lukiessaan hänet vika pääksi ja kuoleman tuomion ansainneeksi. Todellisuudessa he kuitenkin tuomitsivat itse Jumalan.

Mutta vaikka minä näen Jumalan oikeudenmukaisuuden ja rakkauden syljettynä, ruoskittuna, väärin tuomittuna ja murhattuna ristillä, niin näen myös Voittajan. Ihmisen pojan jossa Jumala asui ja joka ei langennut saatanan tahtoon tai mihinkään syntiin kaikista vaijeuksista huolimatta. Voittajan joka ei koskaan erottaunut Jumalan tahdosta, oikeudenmukaisuudesta ja rakkaudesta.

Muutamat sanovat että Jumala "uhrasi Poikansa", minä en sano niin, minä sanon Jumalan Poika antoi itsensä pahuuden käsiin. Ei Jeesuksen olisi ollut pakko antaa itseään heidän käsiinsä, itsestään hän sen teki. Jotta Jumala laskisi hänen kuolemansa meidän kuolemaksemme ja antaisi meille anteeksi meidän syntimme. Siksi hän antoi itsensä pahan syljettäväksi, ruoskittavaksi ja väärin tuomittuna tapettavaksi.

Hän oli syytön, siksi hän voi pelastaa ne jotka ovat hänen, uskovat häneen ja niinkuin hän haluavat heikkoudestaan huolimatta elää niinkuin hän teki.

alex

• Alex väittää minun keksineen tällaista:

/7/7 Antti:
      " Kristuksen alennustila oli niin perinpohjainen, että luonnollisen ihmisen on mahdotonta nähdä ristin kärsijässä mitään muuta kuin häpeällisen rangaistuksen alainen ja äärimmäisen syvälle nöyryytetty ihminen. . . . " /7/7

Mutta se on Suomen Evankeliumikoulun Armo Riittää lehden takakannesta.
      Ja osoittaahan Jes. 53. luku, kaikki 12 jaetta, että ihminen näki ristillä oikeasti nöyryytetyn Jumalan. Hän nöyryytti itsensä, otti orjan muodon - näin Sana toteaa.

Jos väitämme, että Jeesuksen sovitustyö oli ihmisten suunnitelma, ei sillä olisi katetta lainkaan, mutta nytpä se on Jumalan täydellinen suunnitelma, josta jo Raamatun alkulehdillä annetaan osviittaa. Ellemme käsitä, että Jeesusta nöyryytettiin meidän puolestamme, emme ymmärrä mitään.

Jes.53:
      1 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?

Niin. Saarnan aihe on tämä, että Jumalan lyömä ja Jumalan vaivaama Mies otti päälleen meidän syyllisyytemme ja tuomiomme, että uskon kautta Häneen tulisimme sovitetuiksi Jumalan edessä. Paholaisen edessä meitä ei tarvitse sovittaa.

5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
      6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
      7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.

10
      Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
      11
      Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.

Jos syytämme roomalaisia tai juutalaisia, emme ole käsittäneet, että itseämme meidän tulee ennemminkin syyttää - tunnustaa - jotta sovitus tuottaisi hedelmää meidän itsekunkin kohdalla.

• Alex epäuskoinen:

/7/7 Muutamat sanovat että Jumala "uhrasi Poikansa", minä en sano niin /7/7

Joo, vain uskovat kykenevät näkemään, että Jumala uhrasi poikansa, sen esikuvan mukaan, kun Aabraham oli loppuun saakka valmis uhraamaan Iisakkinsa.

316

Joh.3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.

http://tv316.fi/

Me uskovaiset emme sano että juutalaiset tai heidän pappinsa antoivat poikansa, vaan sanomme, että Jumala antoi ainoan Poikansa !

• alex-kasi

Antti kirjoitti:
        Alex väittää minun keksineen tällaista:
        /7/7
        " Kristuksen alennustila oli niin perinpohjainen, että luonnollisen ihmisen on mahdotonta nähdä ristin kärsijässä mitään muuta kuin häpeällisen rangaistuksen alainen ja äärimmäisen syvälle nöyryytetty ihminen. . . . " /
        ---

Ok Antti - sen keksi sitten joku muu. :)

Antti kirjoitti:
        "Jos väitämme, että Jeesuksen sovitustyö oli ihmisten suunnitelma".
        ---
        Ei kai sellaista kukaan väitä?

Antti kirjoitti:
        "Ellemme käsitä, että Jeesusta nöyryytettiin meidän puolestamme, emme ymmärrä mitään."
        ---
        Katsos Antti - Jeesus jopa tapettiin (murhattiin) ja kuoli (lakkasi elämästä) meidän puolestamme. Synnin palkka on kuolema - ja Jeesus kuoli, jotta meillä olisi mahdollisuus saada iankaikkinen elämä. Mutta ei se ollut Jumala joka Jeesuksen tappoi, vaan se oli Jumala joka Jeesuksen HERÄTTI kuolleista kolmantena päivänä.

Mutta sinä et kai uskokaan että Jeesus kuoli .. siis että hän oli kuolleena - lakkasi elämästä - kunnes Jumala oikeudenmukaisuudessaan herätti hänet iankaikkiseen elämään, SILLÄ JEESUS OLI SYNNITÖN EIKÄ SENTÄHDEN KUOLEMAA ANSAINNUT - ei Jumala jätä synnitöntä kuolemaan... Jos et käsitä vieläkään niin ajattele näin - nyt se Jeesuksen kuolema jäi ikäänkuin yli - viaton oli kuollut..
        mietihän Antti - mitenkä Jumala käyttää Jeesuksen kuolemaa (viattoman kuolemaa) viallisten hyväksi...

Juu - Jumala sanoo Raamatun kautta meille, että me saamme syntimme anteeksi JOS tahdomme panna Jumalan tahdon ennen omaa tahtoamme - niinkuin Jeesuskin teki..

Se mikä on Jumalan tahto - myös Jeesukselle - on synnitön elämä rakkaudessa - että jätämme valheen ja kaiken muunkin Jumalan vastaisen pois. Jeesus täytti sen Jumalan tahdon, mutta me emme - juuri siksi me tarvitsemme Jeesusta pelastamaan itsemme.

Mutta että Jumala olisi murhauttanut viattoman on väärä ajatus.
        Päin vastoin Jeesus tapettiin koska hän ei luopunut Jumalan tahdosta. Ja Raamattu kertoo että pahat ihmiset murhasivat hänet.

Siitä ei ole epäilystäkään.

alex

• alex-kasi
        AnttiVKantola kirjoitti:

Alex epäuskoinen:

/7/7 Muutamat sanovat että Jumala "uhrasi Poikansa", minä en sano niin /7/7

Joo, vain uskovat kykenevät näkemään, että Jumala uhrasi poikansa, sen esikuvan mukaan, kun Aabraham oli loppuun saakka valmis uhraamaan Iisakkinsa.

316

Joh.3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.

http://tv316.fi/

Me uskovaiset emme sano että juutalaiset tai heidän pappinsa antoivat poikansa, vaan sanomme, että Jumala antoi ainoan Poikansa !

:) Antti: ...vain uskovat kykenevät näkemään, että Jumala uhrasi poikansa ...

Niin Antti, uskovat - mutta mihin?

Kyllä Jumala TIESI kuinka tämä maailma toimii. Mutta ei se tarkoita että Jumala käski ihmisiä tappamaan viattoman.

Mutta totta että meillä on eri usko..

Sinä uskot olevasi kuolematon ikuisuus olento synnissäkin - minä en usko sellaiseen. Minulle on Jumala AINOA jolla on kuolemattomuus itsessään ja sen voi jokainen käsittää jos haluaa.

Sinä uskot että Jumala uhrasi poikansa minä en usko - minä kyllä uskon että Jumala lähetti Jeesuksen maailmaan ja uskon että Jumala kyllä tiesi miten pahuus ja valhe toimivat. Mutta minä näen eron tietämisen ja tappamisen välillä.

Sinä et usko että Jeesus lakkasi elämästä kun hänet tapettiin, minä uskon että Jeesus kuoli (ja siis lakkasi elämästä) ..

Sinä uskot että on olemassa ikuinen piina helvetti jossa katumattomat saavat kitua ikuisesti, minä en usko sellaiseen - minulle se olisi Jumalan pilkkaa väittä sellaista - sinulle ei.

Jaa-a ihan erilainen usko meillä. Miksi ? juu vain yhden asian tähden Sinä uskot sanoihin "Ei, ette te kuole", mutta minä uskon että ne sanat ovat valhetta.

alex

• Apt. 2:41-42, "HE"

Et kai tosissai väitä, että kaikki ihmiset voivat osallistua ehtoolliseen? Eikö se ole tarkoitettu vain kasteella käyneille oikeille uskoville? Näin olen raamatusta käsittänyt Apt. 2:38,41,42 yhteenvetona: " H E pysyivät ... leivän murtamisessa."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3247
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2957
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2480
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2293
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2199
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1813
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1613
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1450
    Aihe