Taas tuli juotua oikein änkyrähumalaan ja haukuin puolisoni lyttyyn. Miten ihmeessä pääsisin eroon alkosta? Olen vkl-juoppo, viikolla en juo juuri koskaan, En halua menettää kumppaniani, tosin eihän kukaan tälläistä halua loppuelämäänsä katsoa.
alkoholi pilaa elämäni
25
2053
Vastaukset
- sinnevaan
et ole toivoton, mene Minnesotan tai Myllyhoitoon. kestää 4 viikkoa.
- <z
Ota lättyjä ja kermavaahtoa ja mee nukkumaan kun tekee viinaa mieli.
Et suinkaan ole toivoton tapaus.
Koska kykenet olemaan juomatta viikolla, niin silloin kykenet olemaan juomatta myös viikonloppuisin. Jos sitä todella haluat.
Juomisen lopettaminen on ensisijassa tahto- ja motiivikysymys, ja jos päätös on riittävän vahvalla pohjalla, se myös pitää. Repsahduksiakin voi sattua, mutta se ei estä uutta juomattomuutta paremmalla motivaatiolla.
Lopettamisessa on hyvin tärkeää ymmärtää se, että alkuajan hermoilut, pinnan kiristyminen, rauhattomuus jne. ovat psyykkisen ja fyysisen alkoholiriippuvuuden aiheuttamia vieroitusoireita, jotka ovat ohimeneviä.- toivoton tapausko
Niin, kuulostaa helpolta. Toteutus ei ole niinkään helppoa, mutta pakko on vaan jotain yrittää. Oliskohan noista AA-kerhon ryhmistä mitään apua? Onko tuo Myllyhoito sellaista, että siellä pitäisi olla 4 viikkoa? Siihen en kykene työn takia.
Pelottaa miten voi persoona muuttua niin paljon alkoholin vaikutuksen alaisena.- avun ryhmistä saanut
AA ryhmistä on ollut paljon apua ja niitä on iltaisin, ja siksi sopivat tavallista päivätyötä tekeville.
Tsemppiä vaan ja rohkeesti menox. - raitisainakinviellä
a-klinikalle suosittelisin menemistä ennenkuin menee viikolla juopotteluksi.itse olin(olen jos juon)samanlainen.menetin sen tärkeimmän juuri niin ku sulle näyttäis käyvän jota epäilet jo itsekin.ei se kynnys ole niin korkea miltä se näyttä klinikalla :)
- toivoa on
Hei, käy vaikka lukemassa mitä on www.avominne.fi sivuilla on, he ovat ainakin järjestäneet kaikille avoimia infotilaisuuksia. Joissa kerrotaan myös minnesotameiningillä järjestettävästä avohoidosta.
Minnesotahengellä toimii myös www.rehappi.fi ja tietenkin www.minnesota-hoito.fi.
Läheiseni kävi Lapualla 4 vkon hoidon, mutta ennen sinne menoaan juttelin pitkään avominneläisten kanssa. Läheiselleni se kuitenkin kuulosti siinä vaiheessa liian avolta.
Infotilaisuudet ovat kaikille avoimia, sekä läheisille että juoville. Monille kuulemma riittää, että käyvät kuuntelemassa mitä alkoholismi on.
- ujo ja tukea kaipaav
Hmm. Minä haluaisin ehkä lopettaa alkoholinkäytön kokonaan, mutta pelkään, ettei minusta pidettäisi, jos olisin täysin raitis.:/ Alkoholi ei ole minulle sinänsä ongelma, etten velvollisuuksien edessä kykenisi olla juomatta, mutta en vain itse enää pidä itsestäni, jos olen humalassa. Kaikki kärjekkäät piirteeni korostuvat ollessani humalassa.
On vain niin, että olisi kamalan vaikeaa selittää kesäfestareilla, juhannuksena ja muulloin, että miksi en juo. Sitä saa aina olla selittämässä, jos ei ota. Pelkään, että kukaan ei kutsuisi minua juhliin, jos en joisi. Ja minua on aina kehuttu hyvänä bilepersoonana...:/ Luontainen ujouteni ja jäykkyyteni häviää, jos olen ottanut vähän alkoholia. Yhdessä vaiheessa opiskeluaikoina olin kuuluisa siitä, että ne bileet joissa minä olin mukana, oli monien mielestä hyviä. Rakensin identiteettini bileiden varaan, mutta siinä ei lopujen lopuksi ole mitään ihailtavaa.. tai ehkä onkin, mutta arki pitää kestää tai on nynny ja luuseri.
Minä tutustun ihmisiin helposti ja olen yleensä iloinen ja sosiaalinen humalassa. Silti olen kännissä omasta mielestäni tyhmempi kuin ehkä jopa apina ja haluaisinkin, että joskus joku läheiseni kuvaisi vaikka videokameralla kännisen juttuni, koska voisi olla etten joisi ainakaan vuoteen, jos selvinpäin analysoisin itseäni kännissä...
Ja olen myös tuhonnut kerran ehkäpä elämäni parhaan parisuhteen miehen kanssa, joka olisi ollut jopa aviomiesainesta: minä halusin mieluummin bilettää, kuin elää arkea hänen kanssaan. Ja mies sanoi minulle jo silloin vuosia sitten, että hänestä olen alkoholisti.:/ Minulla ei ole diagnosoitua alkoholiongelmaa, enkä ole mikään arvioimaan käytänkö alkoholia liikaa vaiko en, mutta kun tarkemmin mietin, niin vuosien myötä on juomiseni muuttunut aina vain railakkaammaksi ja railakkaammaksi. En pidä siitä.
Aina on syistä juoda, mutta tulisi olla sata kertaa enemmän syitä olla juomatta. Juhlasta tekee juhlan erikoistilanne, eikä se, että arjesta haettaisiin väkisin juhlaa korkkaamalla arki-iltaisinkin stressiin pari kaljaa...
En kaipaa sitten vittuilua tälle kirjoitukselleni. Toivon voimia kaikille niille, joilla ehkä vielä minuakin suurempi tms. 'todellinen' ongelma alkoholin kanssa olisi. Itse olen vasta puolessa välissä alamäkeä ja haluan nostaa itseni siitä ylös.:) Siksi pohdin, vilpittömästi.- ujo ja tukea kaipaav
Jos minun viestiini tarkoitit vastineesi ( en ole ketjun aloittanut) ja jos viittasit AA- ryhmiin, en menisi sellaiseen, ennen kuin on arvioitu, että onko minulla alkoholiongelmaa. En mielestäni ole alkoholisti siten, ettenkö pystyisi tarvittaessa olemaan juomatta, enkä aina edes halua juoda, mutta jos minulla ei ole seuraavana päivänä velvollisuuksia, jotka vaatisivat siistinä esiintymistä, saatan hyvinkin vaikka arki-iltana joskus korkata kaljan. Joskin on ollut elämässä stressiä ja huoliakin. Joskus ajattelen, että juon liikaa, mutta sitten taas toisaalta en koe suuria sosiaalisia sanktioita siitä ympäristöni taholta ja läheiseni tietävät, että juomisen takia en vaikeuksiin hankkiutuisi. Siinä mielessä se on minulla hallinnassa. Eniten juominen hävettää silloin, jos on tullut sanotuksi jotenkin tyhmästi jollekin. Kuvittelen humalassa olevani viisas, mutta olen täysi ääliö silloin. Kuten kai kaikki känniläiset.:/
Minä uskon, että alkoholia paljon käyttävistä varmaan monella on tarve extreme- kokemuksiin ja suuriin tunteisiin. Pohjalla vaikuttavat silti kaikilla myös geenit ja minä uskon.. eniten kulttuurillinen altistuminen juovalle kulttuurille. Tarkoitan, että jos sua taputetaan selkään, kun vedät viinaa ja olet kännissä, mutta että jos sua katsotaan kieroon, jos juot vain yhden,on siitä seuraus, että sä haluat miellyttää..mikäli olet alkoholille perso ja jos nautit rentouden tunteesta, jonka alkoholi antaa.:/
Minäkin olen kai erääntyypin joko -tai- ihminen: yhtä pakkomielteisesti kuin bilettämiseen, yhdessä vaiheessa kuntoiluun anoreksiaan asti tai vaikka ääritunnollisena työntekoon eräissä työtehtävissäni, suhtaudun juomiseen ja bilettämiseen... Ei tulisi kuuloonkaan, että minä menisin lauantai-iltana baariin ja poistuisin sieltä vesiselvänä kello 02.00! Vaikka siten sen asian kuuluisi normatiivisesti olla sellaisenkin suomalais-kulttuurissa yhtälailla ihan ok., jos joku ei halua juoda. Minulla ei ole itsesuojeluvaistoa ja impulsiivisuus omasta mielestäni minut juomiseenkin ajaa: halu _hakea ja löytää_ tunnetila, jossa minulla on hyvä olla. Ikävä vain, että alkoholin tuottama tunnetila on valhetta. Ei totuutta elämästä tai elämisestä.
Miten muuten AA- kehoissa yksityisyys, jos siihin viittasit ohjeena? Jos sellaiseen menisi, voiko sellaisissa luottaa, etteivät osanottajat laula ihmisten asioita eteenpäin? Anteeksi, mutta tätä kysyn vain sillä, että kun en tunne miten sellaiset ryhmät toimivat ja eikös siellä ole lähinnä taviksia tsemppaamassa toisiaan? Olen usein haaveillut meneväni AA- kerhon kokoukseen keskustelemaan alkoholinkäytöstä, mutta en tosiaankaan halua, että jos anonyymina ottaisin osaa johonkin sellaiseen, että sellainen asia tulisi minua vastaan negatiivisesti esimerkiksi parinkymmenen vuoden päästä urani huipulla, näin esimerkkinä.... Entä miten: Onko AA- kehoissa uskontotuputusta? Esimerkiksi sellaista en jaksaisi ja sitten en tosiaankaan kuulu AA- kerhoihin, mikäli osanottajat olisivat pääosin vaikkapa lantrattua Lasolia juovia ns. kadunmiehiä tms. monipäihdeongelmaisia, koska sellaisten kanssa ei minulla ole mitään yhteistä, eikä tilanteeni siten paha.
Jos jollakulla on kokemuksia AA- kerhoista, kertokaa minulle. Kiitän siitä vilpittömästi.:) Saako AA- kerhossa olla anonyymi? Pitääkö kertoa nimi jollekulle, esimerkiksi? Miten ne kokoukset menevät, onko siellä esim. ammattipäihdetyöntekijöitä? Kiitos, jos joku jaksaa vastata, kiitos kaunis.:) - t. voipytty
ujo ja tukea kaipaav kirjoitti:
Jos minun viestiini tarkoitit vastineesi ( en ole ketjun aloittanut) ja jos viittasit AA- ryhmiin, en menisi sellaiseen, ennen kuin on arvioitu, että onko minulla alkoholiongelmaa. En mielestäni ole alkoholisti siten, ettenkö pystyisi tarvittaessa olemaan juomatta, enkä aina edes halua juoda, mutta jos minulla ei ole seuraavana päivänä velvollisuuksia, jotka vaatisivat siistinä esiintymistä, saatan hyvinkin vaikka arki-iltana joskus korkata kaljan. Joskin on ollut elämässä stressiä ja huoliakin. Joskus ajattelen, että juon liikaa, mutta sitten taas toisaalta en koe suuria sosiaalisia sanktioita siitä ympäristöni taholta ja läheiseni tietävät, että juomisen takia en vaikeuksiin hankkiutuisi. Siinä mielessä se on minulla hallinnassa. Eniten juominen hävettää silloin, jos on tullut sanotuksi jotenkin tyhmästi jollekin. Kuvittelen humalassa olevani viisas, mutta olen täysi ääliö silloin. Kuten kai kaikki känniläiset.:/
Minä uskon, että alkoholia paljon käyttävistä varmaan monella on tarve extreme- kokemuksiin ja suuriin tunteisiin. Pohjalla vaikuttavat silti kaikilla myös geenit ja minä uskon.. eniten kulttuurillinen altistuminen juovalle kulttuurille. Tarkoitan, että jos sua taputetaan selkään, kun vedät viinaa ja olet kännissä, mutta että jos sua katsotaan kieroon, jos juot vain yhden,on siitä seuraus, että sä haluat miellyttää..mikäli olet alkoholille perso ja jos nautit rentouden tunteesta, jonka alkoholi antaa.:/
Minäkin olen kai erääntyypin joko -tai- ihminen: yhtä pakkomielteisesti kuin bilettämiseen, yhdessä vaiheessa kuntoiluun anoreksiaan asti tai vaikka ääritunnollisena työntekoon eräissä työtehtävissäni, suhtaudun juomiseen ja bilettämiseen... Ei tulisi kuuloonkaan, että minä menisin lauantai-iltana baariin ja poistuisin sieltä vesiselvänä kello 02.00! Vaikka siten sen asian kuuluisi normatiivisesti olla sellaisenkin suomalais-kulttuurissa yhtälailla ihan ok., jos joku ei halua juoda. Minulla ei ole itsesuojeluvaistoa ja impulsiivisuus omasta mielestäni minut juomiseenkin ajaa: halu _hakea ja löytää_ tunnetila, jossa minulla on hyvä olla. Ikävä vain, että alkoholin tuottama tunnetila on valhetta. Ei totuutta elämästä tai elämisestä.
Miten muuten AA- kehoissa yksityisyys, jos siihin viittasit ohjeena? Jos sellaiseen menisi, voiko sellaisissa luottaa, etteivät osanottajat laula ihmisten asioita eteenpäin? Anteeksi, mutta tätä kysyn vain sillä, että kun en tunne miten sellaiset ryhmät toimivat ja eikös siellä ole lähinnä taviksia tsemppaamassa toisiaan? Olen usein haaveillut meneväni AA- kerhon kokoukseen keskustelemaan alkoholinkäytöstä, mutta en tosiaankaan halua, että jos anonyymina ottaisin osaa johonkin sellaiseen, että sellainen asia tulisi minua vastaan negatiivisesti esimerkiksi parinkymmenen vuoden päästä urani huipulla, näin esimerkkinä.... Entä miten: Onko AA- kehoissa uskontotuputusta? Esimerkiksi sellaista en jaksaisi ja sitten en tosiaankaan kuulu AA- kerhoihin, mikäli osanottajat olisivat pääosin vaikkapa lantrattua Lasolia juovia ns. kadunmiehiä tms. monipäihdeongelmaisia, koska sellaisten kanssa ei minulla ole mitään yhteistä, eikä tilanteeni siten paha.
Jos jollakulla on kokemuksia AA- kerhoista, kertokaa minulle. Kiitän siitä vilpittömästi.:) Saako AA- kerhossa olla anonyymi? Pitääkö kertoa nimi jollekulle, esimerkiksi? Miten ne kokoukset menevät, onko siellä esim. ammattipäihdetyöntekijöitä? Kiitos, jos joku jaksaa vastata, kiitos kaunis.:)Hei, minulla on vuosien kokemus AA:sta.
Mukaan toimintaan pääsee, jos on halu lopettaa juominen. Suhde alkoholiin ja mahdolliseen alkoholiongelmaan on jokaisen ratkaistava itse. Tietenkin auttaa, jos päihteisiin erikoistunut lääkäri esim voi keskustella kanssasi.
Ryhmissä kokoontuvien ihmisten yhteiskunnallinen koostumus vaihtelee paikkakunnittain. Yliopistopaikkakunnilla on jäseninä luonnollisesti akateemisia jäseniä enemmän kuin maaseudun kirkonkylissä. Palavereissa ei tarvitse puhua, ellei halua. Suomessa ja useimmissa ulkomaisissakin ryhmissä yleinen käytäntö on kiertävä puheenvuoro, jolloin jokaisella on mahdollisuus kertoa kokemuksensa käsiteltävänä olevasta ohjelman kohdasta. Ohjelman perustana on 12 askelta ja 12 perinnettä. Ne ovat luettavissa AA:n nettisivuilla.
Palavereissa useimmat käyttävät etu- tai lempinimeään. Kaikki toiminta kahvinkeitosta lähtien perustuu vapaaehtoisuuteen. Kokouksissa mahdollisesti olevat ammattipäihdetyöntekijät ovat siellä pysyäkseen raittiina. Alkoholismiahan esiintyy kaikissa yhteiskuntaluokissa, ammateissa, miehissä ja naisissa, nuorissa ja vanhoissa. Jos palaverissa tapaat tuttuja, työtovereita, harrastuspiireistä tai vaikkapa entisen proffasi, voit vain todeta, että olette ratkaisemassa yhteistä ongelmaanne.
Raittius antaa paremmat mahdollisuudet suunnitella ja toteuttaa työuria. Lisää voit kysyä myös auttavista puhelimista, Helsingissä 09-750200.
- Toistaiseksi raitis
Molemmille neuvoa kyseleville:
Alkoholista ei ole helppo luopua, koska se edellyttää elämäntavan muutosta, johon usein liittyy myös ystäväpiirin muutos. Useimmat ihmiset pystyvät luopumaan vasta sitten, kun muita vaihtoehtoja ei todellakaan ole. Moni juo niin kauan, että kokee suuria sosiaalisia ja taloudellisia menetyksiä ja ehtii saada alkoholisairauksia, joista ehkä vakavimpia ovat neurologiset vammat. On ymmärrettävää, että raitistuminen on näiden menetysten jälkeen huomattavasti vaikeampaa.
Kukaan ei ole toivoton tapaus. Ehkä vaikeinta raitistuminen on niille, jotka uskovat olevansa erilaisia esim. siinä suhteessa, että mikään hoito tai tuki ei heille tunnu sopivan. Ehkä muutokseen on vaikea motivoitua, jos haitat ovat ( vielä) pieniä ja juomisesta tuntuu olevan enemmän hyötyä kuin haittaa.
Suomessa on onneksi erilaisia hoitomuotoja, joten uskon että kaikille löytyy sopiva. Itse olen käyttänyt A-klinikan palvelujakin, mutta ehdottomasti suurimman tuen olen saanut AA-ryhmästä. Itse uskon, että AA-toiminta sopii kaikenlaisille maailmankatosmuksille. Itse en ole millään tavalla uskonnollinen.
Uskon myös, että leimautumisen pelko on turha, vaikka nimettömyydellä on eri merkitys suurissa kaupungeissa kuin pienissä kirkonkylissä, jossa ihmiset tuntevat usein toisensa. Kokemukseni mukaan AA-ryhmissä on jäseniä kaikista sosiaaliryhmistä, mutta kokemukseni mukaan korkeasti koulutetut ovat yliedustettuina.- ujo ja tukea kaipaav
No. Kiitos neuvoista minun kirjoittamaani koskettaneille ketjuun kirjoittaneille. Kirjoitin jotakin tähän ketjuun aiemmin... En tiedä mitä ajatella. Alkoholista tai muusta.
Toisaalta.
Ei minulla siten ole alkoholiongelmaa, että se haittaisi elämääni, mutta olen valtavan itsekriittinen ja alkoholin käyttöni on joskus runsastakin. Runsasta se on tosin monilla ja yksilökohtaista kai, että kuka mieltää alkoholin käyttönsä liialliseksi, että kenellä siihen olisi todellinen peruste ja että kuka ehkä liioittelee. Tarkoitan, että itse en välttämättä ole itseni paras arvioija. Minulla ei myöskään tosiaan esim. katujuoppojengien kanssa ole mitään yhteistä, mutta kyllä: juon aika usein ja joskus paljonkin ja olen yksi niistä monista suomalaisista, joka rentoutuu alkoholin avulla; joskus tavallaan sitä myös häpeillen, minkä voin tunnustaa näin ainoastaan anonyymisti. Alkoholistina minua ei tunneta ystäväpiirissäni tai missään.:)
Mitä minun ystäväpiiriini tulee, kun mietin, ovat he alkoholin kohtuukäyttäjiä, eli en näkisi tilannettani sellaisena että minun tulisi vaihtaa ystäviä; mikä seikka keskustelussa mainittu, päästäkseni morkkiksesta mitä oma alkoholinkäyttöni minulle itselleni joskus aiheuttaa, vaan omaksi ongelmakseni minä rehellisesti koen sen, että minä olen nykyisin ystäväpiirissäni usein sitä sorttia, joka ei osaa lopettaa juomista, kun muut jo ehkä haluaisivat tai ainakin osaisivat.;) Tarkoitan, että kun joku ehdottaa kivoissa juhlissa, että "avataas nyt vinkkupullo ja kilistetäänpä kesälle" - ja näitä juhliahan riittää, olen usein vastahakoisena, koska tiedän että jos juon kaksi lasillista, haluan - vertauskuvallisesti ilmaistakseni - kymmenen lisää.:/ Eivät välttämättä muut, mutta minä kyllä. Joskus toisetkin. Tai toisenlaiset. Juomisen ympärille minun ja ystävieni tapaamiset eivät liity. Ehkä kuitenkin jollakin sitenkin...Sikäli käsitän neuvojakin.
AA- kerhoa vierastan sen uskontokeskeisyyden vuoksi. Tunnen monia kristillisiäkin ihmisiä; ihan taviksia ja hyviä tyyppejä, ja minulla ei ole mitään uskovaisia vastaan, mutta käsittääkseni AA: n idea on kopioitu USA:sta. Minusta olisi mahtavaa mennä "anonyymien alkoholistien" tapaamiseen keskustelemaan siitä, että _olenko_ alkoholisti, mutta _jos_ minä en ole alkoholisti, olisiko oikein, että minä olisin sitä käveltyäni AA- tapaamiseen?
Hienoa, jos joku on saanut AA:sta avun vaikka vaikeaankin alkoholismiin ja sellaista on mukava kuulla ja jatkakaa kaikki avun saaneet sellaisissa, mutta henkilökohtaitaisesti minä en usko Suomessa olevan yhtäkään niin suurta kaupunkia, ettäkö siellä AA- kerhojen osanottajat pysyisi salassa, jollei asiaan ole erillistä paperia(?), _ jos ja mikäli_ kerhojen osanottajat ovat taviksia ilman vaitiolositoumuksia. Olen sen verran monessa kaupungissa Suomessa asunut, että tiedän aina jonkun tuntevan jonkun, joka taas tuntee jonkun ja niin edelleen, eli edes Helsingissä ei ihmisellä lilliputti- Suomessa olisi täyttä anonymiteettia. En väitä mitään negatiivisia näistä AA- jutuista, enkä koskaan ole sellaisissa kokouksissa käynyt, mutta se mitä ehkä(?) itse kaipaisin, olisi syyllistämätön avoimuus alkoholikeskusteluun.
Oma alkoholinkäyttöni on alunperin lisääntynyt ehkä siitä syystä, etten halua luonnostani huonounisena ja omasta mielestäni jonkin asteisena stressaajana käyttää unettomuuteen psyyken lääkkeitä, joten helpompi on joskus ollut ottaa pari kaljaa, kuin hakea mitään päämömmöjä lääkäristä, kun mielenterveysongelmia ei; ei ainakaan vakavia ole. Mielestäni luontaista masentuneisuuteen taipuneisuuttani ehkä lukuunottamatta, mutta se nyt on aina ollut mun luonteessani: seurassa pidetty ja hauska narri, yksin itkunsa itkevä ylpeä. - Toistaiseksi raitis
No. Kiitos neuvoista minun kirjoittamaani koskettaneille ketjuun kirjoittaneille. Kirjoitin jotakin tähän ketjuun aiemmin... En tiedä mitä ajatella. Alkoholista tai muusta.
Toisaalta.
Ei minulla siten ole alkoholiongelmaa, että se haittaisi elämääni, mutta olen valtavan itsekriittinen ja alkoholin käyttöni on joskus runsastakin. Runsasta se on tosin monilla ja yksilökohtaista kai, että kuka mieltää alkoholin käyttönsä liialliseksi, että kenellä siihen olisi todellinen peruste ja että kuka ehkä liioittelee. Tarkoitan, että itse en välttämättä ole itseni paras arvioija. Minulla ei myöskään tosiaan esim. katujuoppojengien kanssa ole mitään yhteistä, mutta kyllä: juon aika usein ja joskus paljonkin ja olen yksi niistä monista suomalaisista, joka rentoutuu alkoholin avulla; joskus tavallaan sitä myös häpeillen, minkä voin tunnustaa näin ainoastaan anonyymisti. Alkoholistina minua ei tunneta ystäväpiirissäni tai missään.:)
Mitä minun ystäväpiiriini tulee, kun mietin, ovat he alkoholin kohtuukäyttäjiä, eli en näkisi tilannettani sellaisena että minun tulisi vaihtaa ystäviä; mikä seikka keskustelussa mainittu, päästäkseni morkkiksesta mitä oma alkoholinkäyttöni minulle itselleni joskus aiheuttaa, vaan omaksi ongelmakseni minä rehellisesti koen sen, että minä olen nykyisin ystäväpiirissäni usein sitä sorttia, joka ei osaa lopettaa juomista, kun muut jo ehkä haluaisivat tai ainakin osaisivat.;) Tarkoitan, että kun joku ehdottaa kivoissa juhlissa, että "avataas nyt vinkkupullo ja kilistetäänpä kesälle" - ja näitä juhliahan riittää, olen usein vastahakoisena, koska tiedän että jos juon kaksi lasillista, haluan - vertauskuvallisesti ilmaistakseni - kymmenen lisää.:/ Eivät välttämättä muut, mutta minä kyllä. Joskus toisetkin. Tai toisenlaiset. Juomisen ympärille minun ja ystävieni tapaamiset eivät liity. Ehkä kuitenkin jollakin sitenkin...Sikäli käsitän neuvojakin.
AA- kerhoa vierastan sen uskontokeskeisyyden vuoksi. Tunnen monia kristillisiäkin ihmisiä; ihan taviksia ja hyviä tyyppejä, ja minulla ei ole mitään uskovaisia vastaan, mutta käsittääkseni AA: n idea on kopioitu USA:sta. Minusta olisi mahtavaa mennä "anonyymien alkoholistien" tapaamiseen keskustelemaan siitä, että _olenko_ alkoholisti, mutta _jos_ minä en ole alkoholisti, olisiko oikein, että minä olisin sitä käveltyäni AA- tapaamiseen?
Hienoa, jos joku on saanut AA:sta avun vaikka vaikeaankin alkoholismiin ja sellaista on mukava kuulla ja jatkakaa kaikki avun saaneet sellaisissa, mutta henkilökohtaitaisesti minä en usko Suomessa olevan yhtäkään niin suurta kaupunkia, ettäkö siellä AA- kerhojen osanottajat pysyisi salassa, jollei asiaan ole erillistä paperia(?), _ jos ja mikäli_ kerhojen osanottajat ovat taviksia ilman vaitiolositoumuksia. Olen sen verran monessa kaupungissa Suomessa asunut, että tiedän aina jonkun tuntevan jonkun, joka taas tuntee jonkun ja niin edelleen, eli edes Helsingissä ei ihmisellä lilliputti- Suomessa olisi täyttä anonymiteettia. En väitä mitään negatiivisia näistä AA- jutuista, enkä koskaan ole sellaisissa kokouksissa käynyt, mutta se mitä ehkä(?) itse kaipaisin, olisi syyllistämätön avoimuus alkoholikeskusteluun.
Oma alkoholinkäyttöni on alunperin lisääntynyt ehkä siitä syystä, etten halua luonnostani huonounisena ja omasta mielestäni jonkin asteisena stressaajana käyttää unettomuuteen psyyken lääkkeitä, joten helpompi on joskus ollut ottaa pari kaljaa, kuin hakea mitään päämömmöjä lääkäristä, kun mielenterveysongelmia ei; ei ainakaan vakavia ole. Mielestäni luontaista masentuneisuuteen taipuneisuuttani ehkä lukuunottamatta, mutta se nyt on aina ollut mun luonteessani: seurassa pidetty ja hauska narri, yksin itkunsa itkevä ylpeä.Ujolle ja tukea kaipaavalle:
Todennäköisesti sinun alkoholinkäyttösi aiheuttaa ainakin vielä niin vähän ongelmia, että et vielä ole valmis muutokseen.
Sinun kannattaisi kuitenkin avoimesti arvioida tilannettasi, jotta tilanne ei pääsisi pahenemaan. Olisiko sinulla luotettavia ystäviä, joita voisit pyytää arvioimaan tilannettasi ja joiden arvioon voisit luottaa? Muistan, että itselleni työkaverini ystävällinen ja rehellinen arvio minun humalakäyttäytymisestäni oli ensimmäinen ja merkittävä askel muutokseen.
Toivon myös, että et tekisi AA:n hengellisyydestä estettä itsellesi. AA-ohjelma voi tosiaan tukea kaikenlaisia ihmisiä, jotka kärsivät alkoholiriippuvuudesta.
Anonymiteetti on AA:ssa tärkeä asia ja se toimii minun mielestäni kohtuullisen hyvin. Toisaalta pelko alkoholistiksi leimautumisesta menettää lähes kokonaan merkityksensä sen jälkeen kun raittius on kestänyt pitempään.
Ehkä pelkäät raittiutta? Monille se ikävää ja tosikkomaista. Tosiasiassa raittius on iloinen asia eikä se estä "juhlimista". Tosin uuden juhlimistyylin kehittäminen saattaa vaatia luovuutta. Monelle raittius avaa aivan uusia elämänalueita ja iloja.
Alkoholi on kyllä lyhyellä tähtäyksellä hyvä lääke moniin vaivoihin ( unettomuus, ahdistuneisuus, masennus), mutta pitemmällä aikavälillä se melko varmasti johtaa ongelmien pahenemiseen. Ujouteen, ahdistukseen ja masennukseen minäkin varmaan join, vaikka en sitä silloin ymmärtänyt. Tosin oma alkoholisoitumiseni on aika suuri mysteeri vieläkin, vaikka olen sitä yrittänyt ymmärtää.
Toivottavasti en tyrkytä omia kokemuksiani sinulle liikaa. Jokainen ihminen on erilainen. - ujo ja tukea kaipaav
Toistaiseksi raitis kirjoitti:
Ujolle ja tukea kaipaavalle:
Todennäköisesti sinun alkoholinkäyttösi aiheuttaa ainakin vielä niin vähän ongelmia, että et vielä ole valmis muutokseen.
Sinun kannattaisi kuitenkin avoimesti arvioida tilannettasi, jotta tilanne ei pääsisi pahenemaan. Olisiko sinulla luotettavia ystäviä, joita voisit pyytää arvioimaan tilannettasi ja joiden arvioon voisit luottaa? Muistan, että itselleni työkaverini ystävällinen ja rehellinen arvio minun humalakäyttäytymisestäni oli ensimmäinen ja merkittävä askel muutokseen.
Toivon myös, että et tekisi AA:n hengellisyydestä estettä itsellesi. AA-ohjelma voi tosiaan tukea kaikenlaisia ihmisiä, jotka kärsivät alkoholiriippuvuudesta.
Anonymiteetti on AA:ssa tärkeä asia ja se toimii minun mielestäni kohtuullisen hyvin. Toisaalta pelko alkoholistiksi leimautumisesta menettää lähes kokonaan merkityksensä sen jälkeen kun raittius on kestänyt pitempään.
Ehkä pelkäät raittiutta? Monille se ikävää ja tosikkomaista. Tosiasiassa raittius on iloinen asia eikä se estä "juhlimista". Tosin uuden juhlimistyylin kehittäminen saattaa vaatia luovuutta. Monelle raittius avaa aivan uusia elämänalueita ja iloja.
Alkoholi on kyllä lyhyellä tähtäyksellä hyvä lääke moniin vaivoihin ( unettomuus, ahdistuneisuus, masennus), mutta pitemmällä aikavälillä se melko varmasti johtaa ongelmien pahenemiseen. Ujouteen, ahdistukseen ja masennukseen minäkin varmaan join, vaikka en sitä silloin ymmärtänyt. Tosin oma alkoholisoitumiseni on aika suuri mysteeri vieläkin, vaikka olen sitä yrittänyt ymmärtää.
Toivottavasti en tyrkytä omia kokemuksiani sinulle liikaa. Jokainen ihminen on erilainen.Kiitos ystävällisestä vastauksestasi sinulle, nimimerkki "Toistaiseksi raitis".:)
Se mitä itse olen paljon viime aikoina pohtinut on lähinnä kysymys siitä, että mikä on "liikaa" alkoholinkäytön osalta ja mikä ehkä kuitenkin vielä kohtuukäytön raameissa... Asiaa on vaikea määritellä ja uskonkin tämän olevan yksilökohtaista, mutta jos juominen alkaa häiritä ihmistä itseään ja jos tulee morkkiksia siitä, voidaan luonnollisestikin liikkua jo ns. harmaalla alueella, missä ainakin mahdollisuus alkoholiongelman kehittymiselle olisi todennäköinen ja olemassa.
Minun juomisestani tietää aika harva - tai tietää ja "tietää", mistä siitä voisin tietää, mutta tarkoitan, ettei minulla ole alkoholistin statusta. Ystäväni suhtautuvat minuun aika lempeästi - tottakai he kaikki läheisimpäni toisaalta ovat varmasti sen nähneet, etten minä koskaan juhlissa mitään yhtä tai kahta drinkkiä juo, mutta kun toisaalta ns. kulttuurillisesti olen elänyt elämääni aika vapaamielisissä piireissä, missä ei katsota kieroon joskus ns. "perseet olalle" vetävää naistakaan, kunhan ei aivan mahdottomasti säädä ja sekoile ja kun juhlia minun elämänpiirissäni aina riittäisi vaikka joka sormelle (minulla on paljon ystäviä ja valitettavasti ainoa este juhlimiselleni on monasti _ainoastaan_ raha, jos joitakin syitä voisi etsiä, mutta ehkä onnekseni niin...), luulen että asia kohdallani on tulkittu monasti vain siten, että "no tolla nyt vain on hyvä viinapää", tms. jotakin sellaista...:/ Ongelmani minusta omassa suhteessani alkoholiin onkin nykyisin se, etten enää pidä itsestäni humalassa. Olen mielestäni epämielyttävä silloin, joskaan tämä ei välttämättä ole ympäristöni näkemys.
En rehellisesti sanoen usko, että pystyisin luopumaan alkoholista kokonaan ja ehkei(??) minun tarvitsekaan, koska kykenen ja haluan usein olla myös juomatta. Ja myös muu elämäntilanteeni estää täydellisen holtittomuuden, onneksi. Haluaisin elämäni vain sellaiseksi kuin se aikoinaan oli, ettei minulla ensimmäiseksi kun on stressiä tai huolia, kävisi mielessäni korkata kaljaa kuten usein nykyisin on... Aikoinaan vedin pitkiä tenttiputkia ja "ryyppäsin" vasta sen jälkeen, näin vertauskuvallisesti ilmaistakseni. En myöskään samaistunut ja kokenut erityistä sympatiaa kaikkia elämänsä luuseroineita kohtaan tai muutenkaan juovia ihmisiä kohtaan, mutta nykyisin, jos jossakin ( yhdenlainen esimerkkitilanne) pelkästään haukutaan vaikkapa jotakin jääkiekkoilijaa ryyppäämisestä, minä olen ensimmäisenä, että " lopettais sen kyyläämisen ja antaisi jätkien juhlia". Jos nyt ymmärrät mitä tarkoitan: tämä johtunee siitä, että itse juon melko runsaasti välillä.;) Hmm.:/
Juominen ei ainakaan ylpeyden aihe ole.
En suinkaan aina juo humalaan asti, eli juomistapani _itsessään_ ei sikäli ja siltä kantilta ensisijaisesti tähtää voimakkaaseen humalaan, enkä koskaan hae tai ns. kaipaa sitä tilaa, että olisin kännissä kuin käki, vaan haen ainoastaan tilaa jossa olisi hyvä olla. Tästäkin kuitenkin olen sen joskus kohdallani huomannut, että kyllä parikin bisseä arki-iltana vaikuttaa seuraavana aamuna: pää saattaa toimia tahmeammin ja olen tylsämielisempi ja hoksottimet enemmän jumissa, kuin että jos en olisi ottanut sitä paria bissepänikkää...
Kiitos asiallisista neuvoistasi myös AA:sta. Haluan pohtia alkoholinkäyttöäni. On tilanteita, jolloin en koe juomista ongelmaksi, mutta yhtä usein on ollut tilanteita, joissa sen sellaiseksi tiedostan tai ainakin koen. Jos minulla olisi rohkeus, keskustelisin asiasta vaikka sitten siellä AA:ssa tai jossakin. Mutta tavallaan en ole alkoholisti - tavallaan. Olen vilpittömästi iloinen, että te jotkut olette niin ystävällisiä ja empaattisia tällaisissakin keskustelupaikoissa. - t. voipytty
Kiitos ystävällisestä vastauksestasi sinulle, nimimerkki "Toistaiseksi raitis".:)
Se mitä itse olen paljon viime aikoina pohtinut on lähinnä kysymys siitä, että mikä on "liikaa" alkoholinkäytön osalta ja mikä ehkä kuitenkin vielä kohtuukäytön raameissa... Asiaa on vaikea määritellä ja uskonkin tämän olevan yksilökohtaista, mutta jos juominen alkaa häiritä ihmistä itseään ja jos tulee morkkiksia siitä, voidaan luonnollisestikin liikkua jo ns. harmaalla alueella, missä ainakin mahdollisuus alkoholiongelman kehittymiselle olisi todennäköinen ja olemassa.
Minun juomisestani tietää aika harva - tai tietää ja "tietää", mistä siitä voisin tietää, mutta tarkoitan, ettei minulla ole alkoholistin statusta. Ystäväni suhtautuvat minuun aika lempeästi - tottakai he kaikki läheisimpäni toisaalta ovat varmasti sen nähneet, etten minä koskaan juhlissa mitään yhtä tai kahta drinkkiä juo, mutta kun toisaalta ns. kulttuurillisesti olen elänyt elämääni aika vapaamielisissä piireissä, missä ei katsota kieroon joskus ns. "perseet olalle" vetävää naistakaan, kunhan ei aivan mahdottomasti säädä ja sekoile ja kun juhlia minun elämänpiirissäni aina riittäisi vaikka joka sormelle (minulla on paljon ystäviä ja valitettavasti ainoa este juhlimiselleni on monasti _ainoastaan_ raha, jos joitakin syitä voisi etsiä, mutta ehkä onnekseni niin...), luulen että asia kohdallani on tulkittu monasti vain siten, että "no tolla nyt vain on hyvä viinapää", tms. jotakin sellaista...:/ Ongelmani minusta omassa suhteessani alkoholiin onkin nykyisin se, etten enää pidä itsestäni humalassa. Olen mielestäni epämielyttävä silloin, joskaan tämä ei välttämättä ole ympäristöni näkemys.
En rehellisesti sanoen usko, että pystyisin luopumaan alkoholista kokonaan ja ehkei(??) minun tarvitsekaan, koska kykenen ja haluan usein olla myös juomatta. Ja myös muu elämäntilanteeni estää täydellisen holtittomuuden, onneksi. Haluaisin elämäni vain sellaiseksi kuin se aikoinaan oli, ettei minulla ensimmäiseksi kun on stressiä tai huolia, kävisi mielessäni korkata kaljaa kuten usein nykyisin on... Aikoinaan vedin pitkiä tenttiputkia ja "ryyppäsin" vasta sen jälkeen, näin vertauskuvallisesti ilmaistakseni. En myöskään samaistunut ja kokenut erityistä sympatiaa kaikkia elämänsä luuseroineita kohtaan tai muutenkaan juovia ihmisiä kohtaan, mutta nykyisin, jos jossakin ( yhdenlainen esimerkkitilanne) pelkästään haukutaan vaikkapa jotakin jääkiekkoilijaa ryyppäämisestä, minä olen ensimmäisenä, että " lopettais sen kyyläämisen ja antaisi jätkien juhlia". Jos nyt ymmärrät mitä tarkoitan: tämä johtunee siitä, että itse juon melko runsaasti välillä.;) Hmm.:/
Juominen ei ainakaan ylpeyden aihe ole.
En suinkaan aina juo humalaan asti, eli juomistapani _itsessään_ ei sikäli ja siltä kantilta ensisijaisesti tähtää voimakkaaseen humalaan, enkä koskaan hae tai ns. kaipaa sitä tilaa, että olisin kännissä kuin käki, vaan haen ainoastaan tilaa jossa olisi hyvä olla. Tästäkin kuitenkin olen sen joskus kohdallani huomannut, että kyllä parikin bisseä arki-iltana vaikuttaa seuraavana aamuna: pää saattaa toimia tahmeammin ja olen tylsämielisempi ja hoksottimet enemmän jumissa, kuin että jos en olisi ottanut sitä paria bissepänikkää...
Kiitos asiallisista neuvoistasi myös AA:sta. Haluan pohtia alkoholinkäyttöäni. On tilanteita, jolloin en koe juomista ongelmaksi, mutta yhtä usein on ollut tilanteita, joissa sen sellaiseksi tiedostan tai ainakin koen. Jos minulla olisi rohkeus, keskustelisin asiasta vaikka sitten siellä AA:ssa tai jossakin. Mutta tavallaan en ole alkoholisti - tavallaan. Olen vilpittömästi iloinen, että te jotkut olette niin ystävällisiä ja empaattisia tällaisissakin keskustelupaikoissa.Hei ujo ja tukea kaipaava!
Olet oikeilla jäljillä, kun mietit liikakäytön ja kohtuujuomisen rajoja. Parhaiten sitä kuvaa jo kulunut vertaus veteen piirretystä viivasta. Kun sen rajan joskus mahdollisesti ylittää, alkoholi saattaa saada yliotteen.
Ystäviesi suhtautuminen juomiseesi on suvaitsevainen. Tärkeää on, että itse suhtaudut siihen asiaan kuuluvalla vakavuudella ja tarkkailet juomisesi suuntaa. Minulle kävi niin, että juomakaverit häipyivät vähitellen ympäriltäni. Välillä halusin juoda ilman heitä, välillä heillä oli muuta tekemistä.
Kyllähän joskus kovakin juomari voi olla ilman alkoholia pitkiä aikoja. Stressin laukaisijana alkoholi toimii aluksi hyvin, mutta se kuitenkin jättää ihmiseen sellaisen jäljen, että pulloon tarttumisesta tulee tapa. Ei-alkoholisti voi halutessaan luopua sellaisesta tavasta milloin vain päättää. Alkoholistille taas tulee ennen pitkää vaikeuksia. Vaikeudet eivät tule kertarysäyksellä vaan yleensä vähitellen ja huomaamatta. Niistä pari jo mainitsit omalla kohdallasi: itsesi hyväksymättömyyden ja rahan. Fyysiset vaivat tai suorituskyvyn heikkeneminen, mielialan vaihtelut, ihmissuhteiden laatu saattavat olla seuraavia vaiheita.
Jos et halua ottaa osaa AA:n kokouksiin, voit keskustella tilanteestasi esim. A-klinikalla lääketieteellisen koulutuksen hankkineen päihdeasiantuntijan kanssa. AA:n keino on jakaa kokemukset, voima ja toivo raittiina elämiseksi. Kokouksiin voi tulla rohkeasti, koska jokainen osallistuja on kerran ottanut ensimmäisen askelen ja avannut oven sydän pamppaillen.
Alkoholismi sinänsä on hyvin monimutkainen juttu, mutta raittiuteen on vain yksi ja ainoa, tavattoman yksinkertainen tie eli ensimmäisen huikan välttäminen tänään.
- kesä tuloo pian
Viikonloppu tulossa. Onko viikko mennyt raittiina?
- ehkä otin ehkä en..
hyvää se vaan tekee viiikonloppuisin nollata välimuisti.ole huoletta.eikä se muija mihkään lähe, jos lähtee aina löytyy uusia.
- Toistaiseksi raitis
Ujo ja tukea kaipaava!
Kiitos ystävällisestä palautteestasi.
Toivon, ettet pilaisi elämääsi liialla juomisella. Ehkä joudut pohtimaan tilannettasi vielä kauan. Pohdinnastasi päätellen uskon sinulla olevan hyvät mahdollisuudet tehdä oikeat ratkaisut sitten kun toteat haitat selvästi suuremmatksi kuin hyödyt. Toivottavasti teet oikeat ratkaisut, ennen kuin koet menetyksiä. - E.I.Kankkunen
Miten on mennyt arkiviikko?
- AA-toveri
Me rukoilemme puolestasi.
- R. ja R.
Oletko tehnyt jotain välttääksesi alkoholin juomisen tuomia haittoja?
- DSASAD
Ratkaisu:
LOPETA SE VITUN JUOMINEN SAATANAN IDIOOTTI PASKA!!! - Jo joutui armas aika
Piditkö raittiin viikonlopun kesän alun kunniaksi?
- Juoponrakas
Eiku Rehappiin. Oma ukko kävi sen ja ihan loistopaikka. Ei raittiina olossa oo mitään kummaa, monet on ilman maitoakin joilla maitoallergia :) ja kunnon juoppo juo ton 6 tonnia yhdessä vuodessa! Nyt on mies yhtä hymyä ja samoja kokemuksia muilla. Tosi hyvät hoitotulokset motivaatiosta riippumatta, se tulee hoidon aikana se :)
- Florence
Ujolle ja tukea kaipaavalle.
Sinulla on taito kirjoittaa. Oleko käynyt päihdelinkin sivustoilla? Minäkään en halua mennä anonymiteetin menettämisen pelon vuoksi AA
Päihdelinkin vertaistuki on mielestäni ehdoton ykkönen. On käytettävissä aina silloin kun tukea tarvitset ja itse voit valita keskustelun aiheet joihin osallistut.
Oma raittiuteni on kestänyt 3 kk ja olen siitä erittäin onnellinen
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih516976Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6883039Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831300Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981281- 841275
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891160
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371130- 721022
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.210999