Olenko alkoholisti?

potentiaalinen dena

Olen ollut vähän aikaa naimisissa. Mieheni lähti viikonlopuksi reissulle ja siitäpä riemu repesi. Menin heti perjantaina baariin ja ryyppäsin niin että muisti lähti. Seuraavana päivänä ryyppääminen jatkui ja päättyi vasta sunnuntaina iltapäivällä. Nyt oloni on henkisesti ja fyysisesti erittäin huono. Minulla on lihaskipuja, pääkipuja, heikko olo. Pitäisi mennä suihkuun mutta en uskalla, hävettää liikaa. Olen nolannut itseni.

Tuntuu että olen epäonnistunut ystävänä ja puolisona. Mieheni mielestä juon liikaa. Mitään muuta ongelmia meillä ei ole kuin alkoholinkäyttöni.

Aloitin alkoholin käytön 14-vuotiaana. Kun olin 18, minun oli pakko juoda viikoittain. Pystyn olemaan juomatta, mutta jos juon, niin juon aina niin että muisti lähtee ja teen koko ajan kaikkea typerää. Nyt olen 27-vuotias. Opiskeluaikoina tinttasin sitten kunnolla, noin 2-4 kertaa viikossa. Nykyisin en juo enää niin usein.

En siis koe olevani alkoholisti, kun en ole koko aikaa kännissä. En halua myöntää että olen alkoholisti. Juominen on kivaa. Pinnaan töistä alkoholin takia. Olen hauska humalassa.

Mitä minun pitäisi tehdä? Millainen hoitomuoto sopisi minulle? Miten voi oppia juomaan siten, ettei vedä aina perseitä olalle? Entä auttavat puhelimet? Vinkkejä ja apua kiitos!

4

218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toistaiseksi raitis

Huolestuttavalta tuo näyttää. Ei alkoholisti välttämättä ole koko aikaa kännissä! Itse pystyin käymään työssä, vaikka raskasta se oli. Pisimmät juomisjaksot olivat ehkä viisi päivää.

Itse olen saanut raittiuden AA-ryhmän avulla, mutta olen ollut muutaman päivän katkaisuhoidossa kahdesti, raittiuden alkuvaiheessa ( eron ja unettomuuden jälkeen) kävin keskustelemassa A-klinikalla vajaan vuoden harvakseltaan. AA-ryhmä oli kuitenkin tärkein tuki noin kymmenen vuoden ajan.

Suosittelen, että tekeisit ratkaisevan askeleen ja hakisit apua. Sinua tuntematta ei voi sanoa, mikä olisi sinulle paras. Naisten alkoholismissa voi olla sellaisia erityispiirteitä, joita en tunne.

Jos epäilet, oletko alkoholisti, voisit yrittää olla raittiina selvästi pidemmän ajanjakson kuin olet tähän mennessä ollut ja pitää kirjaa niistä asioista, joita pitkä raittius tuo tullessaan ( mm. miten juomishalu ilmenee ja pystytkö vastustamaan sitä).

Tärkeintä on tehdä jotakin tilanteen korjaamiseksi, ennakkoluulottomasti. Jos et tee mitään, on lähes varmaa, että vaikeutesi tulevat lisääntymään. Raitistuminen on helpompaa, jos ei vielä ole kokenut suuria menetyksiä!

• ei hätää mitään

AA:n Auttava puhelin 09-750200. Vastaajana raitistunut alkoholisti. Kysy lisää ihan kaikkea, ja voit soittaa nimettömänä.

• Olet vahvasti humalahakuinen.
      Alkoholistin kriteeri ei suinkaan ole jatkuva humala, vaan riippuvuus, joka ohjaa ja sanelee kaikkea toimintaa. Siitä sinulla on jo kriittisiä ennusmerkkejä, kuten töistä pinnaaminen alkoholin takia.

Kun opiskeluajoista olet kyennyt vähentämään juomista, niin kykenet vähentämään edelleenkin, jos sitä todella haluat.
      Olisi aika tehdä rehellinen itsetutkiskelu ja tilinpäätös, mitä hyvää alkoholi on sinulle tuonut? Vai onko tuonut kokonaisuutena vain enemmän pahaa?
      Alkoholin käyttösi jatkuessa entisellään kaikella todennäköisyydellä haitat pahenevat, ja menetettävänä ovat sekä työ että avioliitto.
      Et ikävä kyllä ole aivan vielä valmis juomattomuuteen, kun kiinnostaa keino, jossa ei vedetä perseitä olalle, et koe olevasi alkoholisti, etkä sitä itsellesi myönnä, mutta koet olevasi hauska humalassa. Kiintiösi ei ole vielä täyttynyt. Halua toisaalta olisi, mutta ratkaiseva motiivi puuttuu.
      Aloita tässä vaiheessa siitä, että älä ikinä juo teräviä, vaan ainoastaan keskiolutta, mikä asettaa määrälliset rajansa, äläkä harrasta kaappi- tai yksityisretkijuomista.

• "Mitään muuta ongelmia meillä ei ole kuin alkoholinkäyttöni."

Älä ongelmien puutetta sure! Juomisen myötä ne kaikki tulevat niinkuin kotihin, ne tuovat uusia vieraitakin!

Niin, joo: ainoa hoito jolla vältyt vetämästä perseita olalle ja tajua kankaalle on olla juomatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6833
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      674
      2955
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1271
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1255
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1154
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1120
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      223