Ihminen on tyhmä

Jostain syystä pyrimme kovasti mieltämään itsemme aina tosi fiksuiksi, mutta katsokaamme kuinka tyhmästi kuitenkin käyttäydymme.

Pienessäkin mittakaavassa teemme ihan hulluja tarpeettomia asioita. Käytännön valintamme ovat idioottimaisia. Kaahaamme vaikka ei ole kiire mihinkään. Löhöämme sohvalla katsoen telkkarista Ameriikan tyhmimpiä kotivideoita (joissa ihmiset tyhmyyttään katkovat luitaan), vaikka terveyden kannalta kanattaisi olla kävelyllä.

Hieman isommassa mittakaaavassa olemme tyhmiä kun menemme porukan mukana. Emme käytä sään mukaista vaatetusta koska se ei ole muodin mukaista. Ja suostumme vaikka sotimaan veljiämme vastaan vain koska heillä toisenlainen ideologia kuin sillä porukalla, jonka ideologian olemme itse nielleet.

Suurimmassa mittakaavassa lisäännymme liikaa ja teemme ympäristömme elinkelvottomaksi samalla kun kinastelemme siitä saako kotikaupungin keskelle rakentaa parkkitaloa. Elämme luotijunassa, joka ajaa täyttä vauhtia kohti kallioseinää. Ja mitä teemme tuossa junassa? Kinastelemme siitä kuka saa istua etummaisessa vaunussa.

http://www.brainyquote.com/quotes/quotes/a/alberteins100015.html

8

66

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rami Bar-Amin

Samaa mieltä. Kaahaamisesta tuli mieleeni, että vaikka olisi kiirekin, kannattaa miettiä saavutettavaa hyötyä. Monet eivät tajua, että jos ajaa 110 km/h tunnin ajan, on 100 km päässä vain jokusen minuutin aikaisemmin kuin henkilö, joka on ajanut tasan satasta. Turhaan riskeerataan elämää muutamien minuuttien takia, idioottimaisia ohituksia tehden.

Aina vaalien aikoihin särähtää korvaan poliitikkojen populistiset "kansa ei ole tyhmää" -kommentit. Eiväthän he tosin muuta voikaan sanoa, tai tekisivät poliittisen seppukun. Kansa on aika tyhmää hyvin monissa asioissa, koska tekee -ja ymmärrettävästi joutuukin tekemään- päätöksiä mielikuvien perusteella (jotka hyvin usein ovat kaukana faktoista) ja menevät porukan mukana, kuten kirjoitit. Siksi esim. Muutos2011 -puolueen agenda tuntui minusta epämiellyttävältä; tehtäisiin *sitovia* kansanäänestyksiä suunnilleen kaikesta mistä 35000 ihmistä haluaisi sellaisen järjestää. Valtaosa politiikassa käsitellyistä asioista on niin tolkuttoman moniulotteisia ja -mutkaisia, tai vaativat mielikuviin perustumatonta faktatietoa, että parempi pitää langat niiden käsissä, jotka asioista oikeasti ovat perillä.

• Olen niiiiin samaa mieltä tuosta! Välillä tuntuu siltä, että lähtökohtaisesti ihmiset eivät käyttäydy kovinkaan järkevästi (itseni mukaan lukien), vaikka periaatteessa järki kertoisikin, miten olisi hyvä toimia.

Pastori Atte kirjoitteli myös hiljattain blogissaan samansuuntaisesti ja totesi mm.: "Koska kaikki me olemme hölmöläisiä eikä kukaan täydellinen, voin suhtautua hivenen armeliaammin sekä itseeni että toisiin."
      http://www.city.fi/yhteisot/blogit/KardinaaliHyve/

Henna Hauta-aho
      pappi

• Balttis kysäsee

Aivan kuten luterileisuuden historia osoittaa, vaikka se on syyllistynyt ihmisten joukkotuhontaan; kaikkia hölmöläisvitsit edelleen naurattaa, - vai mitä? Ikäänkuin mitään ei olisikaan tapahtunut, vai kuinka?

• naulan tylsä pää

Koetin tajuta kuinka tämä liittyy kirkkoon ja jos liittyy niin ehkä kierosti. Onko aloittajalla tässä ketunhäntä kainalossa?

• Hei naulan tylsä pää,

Ajattelin vain herätellä elämään ja etiikkaan liittyen keskustelua siitä kuinka fiksusti ihminen osaa elää. Voisihan sitä erikseen huomauttaa, että ihmisen vimma kehitellä uskonnollisia uskomuksia on hyvin sopusoinnussa tuon pöhlöilytaipumuksen kanssa. Mutta sehän on ilmiö, josta on jo paljon keskusteltu. Ajattelin, että voisi pohtia välillä sitäkin miten monella tapaa ihminen on yleisesti ottaen pöljä.

Luulinpa jopa, että täällä olisi tullut oitis muutama vastakkainen kommentti. Eihän sitä nyt luojan omakuvaa saa tyhmäksi haukkua :-)

• Mä oon suhteellisen onnellinen tyhmänä. Ainoastaan se kyrpii välillä, että tyhmänä joudun kysymään tyhmää mieltäni askarruttavia asioita viisaammiltani ja he eivät viitsi asiaan paneutua. Tunnen suunnatonta riittämättömyyden tunnetta ja joudun painimaan Jaakobin painit oman itsetuntoni kanssa, kun papit vastaavat ylemmyydentuntoisesti pieniin kysymyksiin...tai teologit.....

Pieni, tyhmä sydämeni murskautuu usein, mutta siltikään en tunne älykkyyden tai nerouden olevan vastaajien ongelma, vaan heidän tuntemuksensa olevansa parempia kuin muut ihmiset..."Onhan he Jumalan lähettiläitä, ainakin omasta mielestään".."Vain he voivat tietää kuinka asiat oikeasti on" Mikä saa taas mieleni myllerryksen valtaan, kun mietin mikseivät he voi paljastaa sitä totuutta, jos kerran sen tietävät...

• Hei mave,

Lähestymme näköjään asiaa eri näkökulmista. Minä pohdin ihmisen yleistä tyhmää käytöstä ja sinä pohdit tiedon puutteen ja tiedon hankinnan problematiikkaa omalla kohdallasi sekä sitä mitä käsityksesi toisten ylemmyydentuntoisuudesta aiheuttaa tunne-elämällesi.

Minä en menisi suoraan rinnastamaan tiedon vähyyttä tyhmyyteen, varsinkaan tyhmään käytökseen. Vähänkin tiedollisen sivistyksen kanssa voi toimia fiksusti ja paljonkin tiedon kantaja voi olla toimia aivan mielipuolisesti.

Lisäksi kykyämme tietää ja ymmärtää asioita voimme vertailla vain keskenämme ja suhteessa vastaaviin kykyihin esimerkiksi muilla eläinlajeilla. Voimme vertailla imbesillin tiedollisia kykyjä neron kykyihin ja voimme verrata sammakon kykyjä ihmisen keskimääräisiin kykyihin. Mutta koitetaanpa kuvitella paljon meitä parempi laji, joka tietäisi oikeasti asioista, ajattelisi satoja asioita yhtä aikaa tajuten niiden keskinäiset riippuvuudet ja osaisi vielä välttää pöljäilyt. Miksi sellaista lajia ei ole maan päällä?

Olen siis sillä kannalla, että ihminen korostaa turhaan oma älyään, kun tyhmyytemme paistaa läpi toimissamme, valinnoisamme ja uskomuksissamme.

• A10097 kirjoitti:

Hei mave,

Lähestymme näköjään asiaa eri näkökulmista. Minä pohdin ihmisen yleistä tyhmää käytöstä ja sinä pohdit tiedon puutteen ja tiedon hankinnan problematiikkaa omalla kohdallasi sekä sitä mitä käsityksesi toisten ylemmyydentuntoisuudesta aiheuttaa tunne-elämällesi.

Minä en menisi suoraan rinnastamaan tiedon vähyyttä tyhmyyteen, varsinkaan tyhmään käytökseen. Vähänkin tiedollisen sivistyksen kanssa voi toimia fiksusti ja paljonkin tiedon kantaja voi olla toimia aivan mielipuolisesti.

Lisäksi kykyämme tietää ja ymmärtää asioita voimme vertailla vain keskenämme ja suhteessa vastaaviin kykyihin esimerkiksi muilla eläinlajeilla. Voimme vertailla imbesillin tiedollisia kykyjä neron kykyihin ja voimme verrata sammakon kykyjä ihmisen keskimääräisiin kykyihin. Mutta koitetaanpa kuvitella paljon meitä parempi laji, joka tietäisi oikeasti asioista, ajattelisi satoja asioita yhtä aikaa tajuten niiden keskinäiset riippuvuudet ja osaisi vielä välttää pöljäilyt. Miksi sellaista lajia ei ole maan päällä?

Olen siis sillä kannalla, että ihminen korostaa turhaan oma älyään, kun tyhmyytemme paistaa läpi toimissamme, valinnoisamme ja uskomuksissamme.

Tyhmän käytöksen taustalla on tiedon puute...ainakin teoriassa . Mikäli et tiedä mitä haarukkaa käyttää useamman ruokalajin illallisella, niin saattavat kanssasi ruokailevat ihmiset pitää sinua hivenen...tyhmänä. Käytöstavat on opittuja ja erillaisissa kulttuureissa on erillaisia tapoja. Mikä toisaalla on normaalia ja hyväksyttyä, niin toisaalla se on erittäin tuomittavaa. Homous on suomessa nostettu ihmisen evoluution huipentumaksi, mutta esim. Iranissa siitä napsahtaa niskalaukaus.

"Olen siis sillä kannalla, että ihminen korostaa turhaan oma älyään, kun tyhmyytemme paistaa läpi toimissamme, valinnoisamme ja uskomuksissamme. "

Kyllähän asia noin pitkälti on, jos ei ole joku autisti/aspi ,jonka elämää ei tunteet kauheasti sotke...elämän sotkee sitten jotkut muut asiat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2993
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      48
      2618
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2255
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2158
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1966
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1732
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1556
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1507
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1320
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1319
    Aihe